abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67603678
Vorige topic: Borstvoeding deel 52

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic

[ Bericht 0% gewijzigd door RockabeIIa op 13-04-2009 20:03:36 ]
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_67603748
Hoi!
En koot: ik heb daar ooit een docu over gezien, zag er niet heel gezond uit inderdaad
pi_67603820
Dakota weer wat vergeten? (Je sloot net het topic voor m'n neus )

Dakota; hier heeft Amber in het begin geklusterd; daarbij dronk ze erg traag; dus ik was bijna de hele dag bezig met voeden. Dat gaat over
Nu ben ik dus weer bang dat ze te weinig drinkt om m'n productie goed op peil te kunnen houden (Wat dus wel lukt/goed zit, maar toch).

Overigens ben ik zeker wel trots dat ik langer bv kan geven, en me daar ook voor inzet. Het klopt ook bij m'n gevoel (ik hou graag een oogje op de natuur/roots van de mens ondanks dat ik pro-vooruitgang ben; maar sommige dingen vind ik gewoon belangerijk voor onze eigen ontwikkeling; huidcontact bijv). Ik heb gelukkig geen lelijke dingen gehoord van m'n omgeving; maar ben me natuurlijk wel bewust van dat het niet zo heel erg voor de hand liggend is voor iedereen om lang te voeden. Ik wil me bij openbaar voeden ook niet ergens in een hoekje verstoppen alsof ik me moet schamen; het voelt gewoon vreemd nu Amber toch zichtbaar ook een wat grotere meid wordt, maar ik ga gewoon door en even kijken hoe ik hier voor mezelf mee om moet gaan.

Wat betreft rawfeeding en geen inentingen; hele andere discussie; maar ik vind in beiden wel wat zitten;maar bij het volledige plaatje kies ik voor anders. bij rawfeeding vind ik dan dat je ook voor het volledige pakket moet gaan; vlees ook; insecten etc; en dat gebeurd vaak niet. Er zit wat in gezien ik graag naar onze roots kijk; maar ik blijf ook graag met beide benen in de huidige maatschappij staan waarbij ikwel bewust blijf van het een en ander (nadenken over voedsel, wat is goed, wat niet, en ik hou ook van ongezond voedsel ).
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
  woensdag 1 april 2009 @ 10:44:30 #4
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_67604937
Een heleboel mensen staan er niet bij stil dat die inentingen niet eens verplicht zijn, of dat je ze kunt uitstellen. Stel dat Annicka bijvoorbeeld heel sterk op de prikjes reageert, kun je gewoon zeggen: over een jaar nog een keer, ofzo.
  woensdag 1 april 2009 @ 11:21:28 #5
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_67606013
Mijn man heeft niet alle inentingen gehad vanwege heftige reacties op de pokkenprik (de rest heeft hij wel gehad). Gelukkig hebben mijn kinderen geen heftige reacties op de inentingen.

Ik las laatst in een babyblaadje reclame voor opvolgmelk, waarbij ik weer gesterkt werd in het plan om voorlopig nog niet te stoppen. Er stond iets in over dat de afweer van de kinderen tot 3 jaar nog in ontwikkeling is en dat die melk daar op inspeelde, door er stoffen aan toe te voegen die ook in moedermelk zit. Dus tot 3 jaar voeden is zo gek nog niet . Ik heb zelf geen idee of ik zolang blijf voeden, dat ligt natuurlijk ook aan Marlien.
Mijn moeder maakte laatst wel een opmerking dat ze het toch wel een vreemd gezicht vond, zo'n grote baby aan de borst. Ze relativeerde de opmerking wel: je ziet het zo weinig. Maar Daan vertelde haar dat het helemaal niet raar was (hij ziet het natuurlijk dagelijks) .
Wat ik wel vreemd vond, ik zag een kind van 2 jaar uit een flesje drinken. Ik leer Marlien uit een (tuit)beker te drinken, dus ze drinkt eigenlijk nooit meer uit een fles.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_67645442
Lotte drinkt eigenlijk alleen nog maar goed op de slaapkamer en als het heel rustig is. In het openbaar zou dus niet eens echt meer lukken denk ik. Ik voed dan bijvoorbeeld even in de auto als we ergens zijn, meer voor haar en mijn eigen rust.
  donderdag 2 april 2009 @ 14:55:32 #7
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_67646174
Ik leer Annicka we uit een flesje drinken, gewoon omdat ik dan 's avonds ook nog eens weg kan ofzo. Ik had best veel hobby's namelijk, dus ik wil op zijn minst een of twee hobby's houden... En ik hoop toch ook best lang te voeden, als het niet live gaat, dan maar gekolfde melk.

Hier is Annicka soms ook best afgeleid, maar als ze echt honger heeft dan drinkt ze wel goed.

Ik heb de borstkolf besteld, hopelijk is ie morgen of overmorgen binnen.
pi_67646848
Zowel bewust als onbewust ben ik de laatste tijd weer erg bezig met bv. Ik droom erover en kan er soms zomaar ineens heeeeeel erg naar verlangen. Vooral als ik een vrouw zie voeden in het openbaar, ik zwijmel er dan helemaal bij weg.
2 weken terug voelde mijn borst ineens heel zwaar en gespannen aan, alsof het de hoogste voedtijd was ofzo. Voor de grap ontblootte ik hem en zei tegen Devin "wil je drinken bij mama?" en hij hapte aan
Helaas helemaal verkeerd en de zuigbeweging die hij maakte voelde heel vreemd en echt niet zoals ik me herinnerde van een paar maanden terug. Hij is het helemaal verleerd en terwijl hij het grappig vond en nog een paar keer aanhapte, liepen de tranen me over de wangen. Ach, die hormonen ook

Hierbij nog even een voor alle mama's die voeden, of dat nou makkelijk gaat of niet.
Het is zo speciaal, zo bijzonder... En tegelijk de normaalste zaak van de wereld. Dat "de buitenwereld" die mening niet altijd deelt is helaas niet te veranderen, maar daar moet je je maar niks van aantrekken!
Ik heb Devin zo'n 18 maanden gevoed en ben gestopt omdat ik zwanger raakte en (dus?) niet meer genoeg (lekkere) melk had waardoor hij de interesse verloor. Het grote voordeel dat het opleverde (niet meer wakker worden voor de aangewende nachtvoedingen) vond ik niet opwegen tegen de nadelen van bv-mama af zijn.
Maar ja, over een paar maanden mag ik weer vol aan de bak
.... met gevoel voor drama....
pi_67647292
Welke heb je besteld DolleMina?

Nog even geduld Kersjes!
  donderdag 2 april 2009 @ 15:50:37 #10
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_67647914
Hoe groot is het 'risico' eigenlijk dat je melk niet meer lekker is als je zwanger bent? Of dat de productie terug loopt?

De Ameda lactaline (dubbelzijdig elektrisch), plus een tas plus koelelementen.
  donderdag 2 april 2009 @ 16:18:18 #11
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_67648788
DolleMina, geen idee eigenlijk. Het hoeft ook niet perse te gebeuren volgens mij, bijv. Jelief en Bass-Miss hebben de hele zwangerschap met succes kunnen blijven voeden. Ik merkte het wel heel duidelijk, Devin kreeg er bijna niks meer uit en trok soms vieze smoeltjes tijdens het drinken. Maar ja, ik was zelf ook behoorlijk uitgedroogd en verzwakt door het vele spugen, daar kan het ook door gekomen zijn.

Hoezo eigenlijk, heb je wat te melden ofzo?
  donderdag 2 april 2009 @ 17:54:59 #12
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_67651746
quote:
Op donderdag 2 april 2009 16:18 schreef Kersjes het volgende:
DolleMina, geen idee eigenlijk. Het hoeft ook niet perse te gebeuren volgens mij, bijv. Jelief en Bass-Miss hebben de hele zwangerschap met succes kunnen blijven voeden. Ik merkte het wel heel duidelijk, Devin kreeg er bijna niks meer uit en trok soms vieze smoeltjes tijdens het drinken. Maar ja, ik was zelf ook behoorlijk uitgedroogd en verzwakt door het vele spugen, daar kan het ook door gekomen zijn.

Hoezo eigenlijk, heb je wat te melden ofzo?
Neuh, helemaal niet. Maar het zou bijvoorbeeld wel een overweging zijn om zeker twee jaar te wachten om voor een tweede te gaan, zodat Annicka in ieder geval twee jaar borstvoeding krijgt.
  vrijdag 3 april 2009 @ 09:49:10 #13
141023 ik80
leer het mij zelf te doen
pi_67667919
Stomme vraag, hoe warm je gekolfde melk op?
(gister 125 cc uit 1 borst gekregen door te kolven! met d ehand in een vrij korte tijd dat bied hoop voor als ik weer aan het werk ga!)
Oh en ben zo blij, ben al bijna 6 weken bv aan het geven en het gaat zo goed! Met Lott waren we al aan het afbouwen.
pi_67668293
Variety is the spice of life
  vrijdag 3 april 2009 @ 10:11:47 #15
141023 ik80
leer het mij zelf te doen
pi_67668487
Oke, ik heb het gevonden, thanks!
pi_67669196
quote:
Op donderdag 2 april 2009 17:54 schreef DolleMina het volgende:

[..]

Neuh, helemaal niet. Maar het zou bijvoorbeeld wel een overweging zijn om zeker twee jaar te wachten om voor een tweede te gaan, zodat Annicka in ieder geval twee jaar borstvoeding krijgt.

Bij mij zou het niet gelukt zijn hoor, Fons bleef wel 'drinken' maar er was geen melk meer. Ik denk dat dat toch een probleem zou zijn moest hij jonger geweest zijn.
En de tweede nacht had Elodie ook echt honger volgens mij. Het moest gewoon weer op gang komen.
Niks vraag en aanbod tijdens de zwangerschap dus, het ging puur hormonaal.

Fons heeft nu zelfs nog liefst een zo leeg mogelijke borst. Dikwijls stopt hij gewoon als het toeschiet.
pi_67669602
Ik merk sinds een paar dagen dat Thomas een voorkeur heeft gekregen voor mn rechterborst. Uit links drinkt hij echt nauwelijks meer, echt alleen maar een paar slokjes .
Mijn borstvoeding gaat zo goed, ik zou het echt heel jammer vinden als hij nu niet meer uit links wil drinken, want dan zal ik (denk ik) moeten gaan bijvoeden. En dat wil ik eigenlijk niet!
pi_67669669
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 10:48 schreef Reinhilde het volgende:
Ik merk sinds een paar dagen dat Thomas een voorkeur heeft gekregen voor mn rechterborst. Uit links drinkt hij echt nauwelijks meer, echt alleen maar een paar slokjes .
Mijn borstvoeding gaat zo goed, ik zou het echt heel jammer vinden als hij nu niet meer uit links wil drinken, want dan zal ik (denk ik) moeten gaan bijvoeden. En dat wil ik eigenlijk niet!

Hoeft toch niet, mijn tante had dat ook en die gaf dan gewoon verder met 1 borst.
Ze liep alleen nogal uit evenwicht soms.
pi_67669775
Ok, dat geeft moed!

Ik vind het wel raar, dat hij ineens zo'n voorkeur heeft. Mijn kleine grote jongen. (volgens de wii fit weegt 'ie al 7,3 kilo!)
  vrijdag 3 april 2009 @ 10:57:56 #20
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_67669919
Reinhilde, ik heb 6 maanden bv gegeven met alleen links, dus dat kan prima Je ene borst neemt gewoon dat deel van de productie over
Saartje
pi_67669978
ja, dat is ook zo! Was je toen Saar al aan het bijvoeden, als in, vast voedsel? Of was het al vanaf het begin?
  vrijdag 3 april 2009 @ 11:00:40 #22
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_67670013
Ik was toen net begonnen met bijvoeden, maar dat waren zulke kleine beetjes dat dat weinig uitmaakte. Pas met 8 maanden ging ze wat grotere hoeveelheden eten. Ze kwam wel nog een keer of 8 voor de borst toen.
Saartje
pi_67670081
Bijvoeden zou sowieso niet hoeven hoor! Tweelingmoeders voeden ook, ieder kind één borst
De kans is ook groot dat hij wel weer bij draait. Gewoon aan blijven bieden, misschien een keer van houding veranderen (al de rugbyhouding geprobeerd, misschien wil hij niet op die ene zij liggen), heeft hij oorpijn of oorpijn gehad?
pi_67671562
Owlet, daar zeg je wat! Hij heeft denk ik oorpijn, iig gehad. Ik heb hem heel vaak aan zn rechteroor zien trekken, en nu krabbelt hij daar ook.
Hij heeft trouwens nu net wel weer links gedronken , niet bijster veel maar meer dan een paar slokjes.

Ik blijf het inderdaad gewoon aanbieden, dat is het beste denk ik. Ik voed hem vaak liggend, dat hij naast me ligt. Rugby houding hebben we al een hele tijd niet meer gedaan, ga ik straks weer eens proberen.

Bedankt voor het meedenken!
pi_67680411
Fijn dat het weer iets beter ging met drinken Reinhilde. Lotte heeft het ook een tijdje gehad dat ze een borst niet meer wilde drinken. Zo spontaan als het kwam ging het ook weer over. Er staat me iets bij dat het ook rond dezelfde tijd was dat ze een lichte oorontsteking had, niet lekker was en tandjes kreeg, maar dat weet ik even niet meer zo zeker.

Fijn dat het zo goed gaat ik80!
En 125cc is super!
  vrijdag 3 april 2009 @ 17:25:49 #26
62233 Jelief
ikke lief!
pi_67682029
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 10:35 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Bij mij zou het niet gelukt zijn hoor, Fons bleef wel 'drinken' maar er was geen melk meer. Ik denk dat dat toch een probleem zou zijn moest hij jonger geweest zijn.
En de tweede nacht had Elodie ook echt honger volgens mij. Het moest gewoon weer op gang komen.
Niks vraag en aanbod tijdens de zwangerschap dus, het ging puur hormonaal.

Fons heeft nu zelfs nog liefst een zo leeg mogelijke borst. Dikwijls stopt hij gewoon als het toeschiet.
Ik denk dat Emma ook stug doorgedronken heeft al kwam er maar heel weinig melk. Na de geboorte van Ruben moest de melk ook echt weer op gang komen maar toen het er was was er wel meteen veel!

Ik heb het trouwens wel gehad met Emma die 's'nacht om drinken komt. Hoezeer ik ook voor langvoeden ben, ik vind het wat overdreven dat ze elke nacht komt 'onmdat ze dorst heeft' of 'omdat 'ze honger heeft'
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  vrijdag 3 april 2009 @ 19:59:10 #27
1762 YPPY
Yppiaans
pi_67686308
Toen Anna een tijdje uit 1 borst wilde drinken en de andere niet, schoof ik haar stiekem door. Duurde zeker een paar minuten voor ze dat doorhad.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zaterdag 4 april 2009 @ 13:15:52 #28
62233 Jelief
ikke lief!
pi_67702040
Volgens de wet van OUD moet ik niet melden...
Ik had met Emma afgesproken dat ze bij mij mag drinken als het licht is. Er staat een antilekfles met water naast haar bed voor de dorst én ze mocht een kus en knuffel komen halen. Het heeft gewerkt! Zekwam om een uur of 5een kus en een knuffel halen en ging toen weer naar bed en sliep zo ongeveer toen ze weer lag
Ik hoop dat ze het volhoudt, dan is de volgende stap afspraken over drinken overdag wnt zevraagt nu om de haverklap of ze mag drinken en ik vind het niet leuk om steeds nee te moeten zeggen.
  zaterdag 4 april 2009 @ 13:26:51 #29
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_67702257
Jelief, ik zal dan heeeeel stilletjes voor Emma en jou gaan juichen
pi_67754519
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 13:26 schreef Kersjes het volgende:
Ik ook!

Ik heb even een borstvoedingsdipje, wordt wel weer beter. Lotte heeft last van d'r oren en 2 doorkomende tandjes en wil dus veel drinken en slecht slapen. Voel me net een soort van inslaapmiddel af en toe. Ben zelf ook nog ongesteld dus dat speelt misschien ook nog mee, nja, wordt wel weer beter hoop ik.

Woensdag ga ik weer aan het werk. Er is de mogelijkheid om in m'n pauze te kolven, maar het kolven begint me steeds meer tegen te staan. Misschien dat ik die voeding op termijn toch maar ga laten vallen. Nu is dat nog niet zo'n goed moment denk ik, gok dat ik dan echt mega stuwing krijg (ze drinkt momenteel echt heel vaak en veel)
pi_67769816
Mrien wat vervelend dat je opziet tegen het kolven Ineens stoppen emt een voeding lijkt me inderdaad niet heel handig, haha.

Hier is de 'halverwege de middag-voeding' er ook af
Dus nu: 7 uur 's morgens, 7 uur 's avonds en ergens midden op de dag!
Nog maar 3 voedingen!

Hij wordt zo groot
pi_67770108
oew freecel, let je dan wel op je productie?

geen idee hoe lang je wilt gaan voeden, maar als je richting de 2 jaar wilt, is nu al op 3 voedingen zitten best snel.
En tot een jaar hebben ze 500cc melkvoeding nodig, dus dan is 3 flinke voedingen wel echt het minimum hoor.
pi_67770265
Het zijn ook wel in ieder geval 2 flinke voedingen hoor

Maar tot een jaar 3? Hij drinkt nu 's morgens bizar veel (komt ook regelmatig weer wat uit dan ) 's middags ook best veel en 's avonds matig (dan heeft hij ook al warm eten gehad) maar als hij drie drinkt blijf je toch wel drie produceren?
pi_67770507
3 voedingen, da's wennen denk ik!

Was je stuwing alweer een beetje weg?

't is niet het opzien tegen het kolven,dat deed ik nog 2x in de week als Lotte op de creche was..ik heb het er eigenlijk gewoon mee gehad
Mja..we gaan gewoon nog even door denk ik..
pi_67770980
tot een jaar 500ml melk (bv of kunstvoeding) evt vanaf 9 maanden een beetje gewone yoghurt ofzo erbij.
maar dan nog steeds minimaal 400ml bv of kunstvoeding... dat zijn bij de meeste bv kindjes zeker 3 voedingen.
Vanaf een jaar 300ml melk. Dan mag dat ook yoghurt/halfvolle melk zijn.

geen idee hoe snel je productie trug kan lopen, maar meestal zeggen ze dat die vanaf een maand of 9 pas een beetje flexibel is. Iig er goed op letten dus. En wellicht af en toe tussendoor nog aanbieden.

Hier trouwens met ruim 21 maanden nog steeds 2 a 3 voedingen per dag
pi_67773471
Oeh Freecell, ik zou het een beetje in de gaten houden qua productie. Bij mij was drie keer per dag met een jaar echt nog te weinig om een echt goede productie te houden.
at het grote voedingen zijn maakt niet zo veel uit, het gaat om het aantal uur tussen de voedingen.
  maandag 6 april 2009 @ 22:50:44 #37
62233 Jelief
ikke lief!
pi_67778146
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 13:26 schreef Kersjes het volgende:
Op de teller staan nu ook 2 nachten doorslapen
pi_67782878
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:09 schreef owlet het volgende:
Oeh Freecell, ik zou het een beetje in de gaten houden qua productie. Bij mij was drie keer per dag met een jaar echt nog te weinig om een echt goede productie te houden.
at het grote voedingen zijn maakt niet zo veel uit, het gaat om het aantal uur tussen de voedingen.
's nachts zit er 12 uur tussen, maar dat was al een tijdje zo.. En overdag meestal 6 dus.
Hmmm, ik zal het goed in de gaten houden
pi_67782882
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:50 schreef Jelief het volgende:

[..]

Op de teller staan nu ook 2 nachten doorslapen
Yay
pi_67789592
Mijn baby is het met jullie eens. Heeft vandaag onmiddelijk een regeldag ingelast. Voorlopig maar even terug naar 4 voedingen dus
Wel handig om te weten dat hij dus wel zonder die middagvoeding kan als ik een keer weg ben oid
  dinsdag 7 april 2009 @ 13:09:38 #41
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_67791087
Emma wordt groot
Gelukkig is Ruben er nog, voelt toch minder "empty nest-erig" dan.

P_iglet, fijn dat jij en Pepijn het samen al zo lang zo goed doen!
Kolf je nog steeds als je niet bij Pepijn bent eigenlijk?

Freecell, goed om te weten idd, geeft een hoop rust als je een keer niet (op tijd) kan voeden!

Hihi, vanochtend bij ons in bed hapte hij uit zichzelf aan. Hij moest er zelf om grinniken en probeerde het nog een paar keer voordat hij weer naar zijn fles greep. Dat "drinken bij mama' icm blote borst van laatst is goed blijven hangen bij hem
  dinsdag 7 april 2009 @ 14:27:58 #42
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_67793874
Omdat ik niet tevreden was met haar gewichtstoename de afgelopen twee weken, had ik voor vandaag een regeldag ingelast. Resultaat: alle melk werd weer uitgespugd. Zat helemaal onder...

Regeldagjes ingelast door mamma zijn hier dus geen succes...
pi_67794220
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 13:09 schreef Kersjes het volgende:
P_iglet, fijn dat jij en Pepijn het samen al zo lang zo goed doen!
Kolf je nog steeds als je niet bij Pepijn bent eigenlijk?
Ik kolf al niet meer sinds pepijn een jaar is denk ik. Hij kan makkelijk een nacht uit logeren zonder dat ik moet kolven. Heerlijk zo lang borstvoeding geven, het wordt steeds flexibeler.
pi_67799376
Pepijn weet helemaal hoe het werkt

Hij was net bij mij aan het drinken wijst naar mijn tepel en zegt "mama melk, drinken", trekt vervolgens t_igger zijn shirt omhoog en zegt wijzend naar zijn tepels "papa melk, nee drinken"
  dinsdag 7 april 2009 @ 20:51:59 #45
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_67807133
Hannah wil 's avonds errug vaak drinken bij mij. Ik heb begrepen dat het normaal is voor baby's om rond die tijd te clusteren. Maar vanavond wil ze echt non stop drinken. Ze kan nog geen 5 minuten zonder. Is dat normaal? Ik word er eerlijk gezegd niet echt vrolijk van
De pink pikt ze niet (meer) dus lijkt me meer dan alleen zuigbehoefte. Maar een groot deel van de tijd drinkt ze niet echt krachtig. Ze valt ook vaak in slaap maar als ik mn tepel uit de mond haal wordt ze weer wakker en wil ze weer drinken. Ze laat ook wel uit zichzelf los, om vervolgens weer te willen happen.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  dinsdag 7 april 2009 @ 21:14:28 #46
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_67807967
Misschien dat ze te moe was om te slapen en dat alleen aan de borst nog lukte. Ze slaapt! Met mn tepel nog in dr mond maar ze slaapt!
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  dinsdag 7 april 2009 @ 21:57:43 #47
1762 YPPY
Yppiaans
pi_67809639
Dat clusteren ging hier makkelijk tot 1 uur door tex. En dan idd de hele avond vastzitten. Dat waren lange avonden. Ik kon na een tijdje vloeiend sudoku's maken tijdens het voeden.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_67809945
Clusteren heeft bij ons wel eens tot een uur of drie geduurd (hmm 't lijkt nu net baas boven baas, maar ik wil je alleen maar geruststellen). Ik werd er zó moe van, heb mijn man ook wel eens even te hulp geroepen die dan rondjes met hem ging lopen, maar dat hielp niks want hij bleef huilen. Uiteindelijk viel hij dan in slaap. Zoek inderdaad iets wat je tijdens het voeden kan doen, een stomme serie volgen of puzzelen of lezen ofzo, dan gaat de tijd wat sneller.

O en het wordt beter, tenminste, hier wel! 's Avonds hebben we nog wel eens een clusteruurtje, maar hij ligt er nu al vanaf zeven uur in.
  dinsdag 7 april 2009 @ 22:16:07 #49
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_67810335
Oh dat waren niet de reacties waar ik op hoopte
Ze slaapt nu wel, tot ik haar in bed leg...

Worden gezellige kraamvisites komende avonden
©Dumbo
pi_67810611
Sterkte Tex
Kun je haar niet in de doek knopen en dan voeden tegelijk? Heb je je armen in ieder geval vrij
  dinsdag 7 april 2009 @ 22:24:47 #51
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_67810718
Heb de draagdoek nog niet uitgeprobeerd, maar daar ga ik maar eens mee oefenen dan ja
©Dumbo
pi_67826984
Klinkt inderdaad als volkomen normaal gedrag, zeker in de eerste weken Gaat echt wel weer over! (en bij Hannah kan je nog niet eens spreken van weken )

Toevallig hadden we een moeder op de LLLochtend vanmorgen die worstelde met het vele drinken van haar acht weken ouder dochter. Die kwam "wel vijf keer per dag". Toen bleek uit de reacties van de moeders daar ook weer dat dat echt een uitzondering is en dat de meeste babies juist veel vaker drinken en ook veel minder lang slapen.

Clusteren is ook een manier om de drukte te ontwijken/verwerken, kraamvisite is ingrijpend voor zo'n hummel dus ze zal best wel veel willen drinken.

edit: ik vind het zo leuk om je in dit topic te zien, Tex
pi_67827981
Oh, en ik kom even hieperen hier De kogel is door de kerk, ik ga beginnen met aspirantschap bij LLL
pi_67828066
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:03 schreef owlet het volgende:
Oh, en ik kom even hieperen hier De kogel is door de kerk, ik ga beginnen met aspirantschap bij LLL
Yay, gefeli
  woensdag 8 april 2009 @ 14:11:07 #55
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_67828256
Op zich hebben we nog niet heel veel kraamvisite gehad. Sowieso maar 1 keer per dag, en dan ook niet eens dagelijks. De geboortekaartjes zijn ook nog niet verstuurd, dus dat scheelt natuurlijk.

Maar het scheelt al om te weten dat het normaal is De twijfel slaat natuurlijk ook pas toe als de kraamzorg weg is, daarvoor ging alles gewoon prima
©Dumbo
pi_67828489
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:11 schreef texelonia het volgende:
Op zich hebben we nog niet heel veel kraamvisite gehad. Sowieso maar 1 keer per dag, en dan ook niet eens dagelijks. De geboortekaartjes zijn ook nog niet verstuurd, dus dat scheelt natuurlijk.

Maar het scheelt al om te weten dat het normaal is De twijfel slaat natuurlijk ook pas toe als de kraamzorg weg is, daarvoor ging alles gewoon prima
Dat twijfelen is ook heel normaal
Geboortekaartjes later versturen is wel slim inderdaad
  woensdag 8 april 2009 @ 14:41:01 #57
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_67829309
Ja was niet geheel bewust eigenlijk, we zijn gewoon niet zo snel
Kaartjes zelf ontworpen, en had de eerste week gewoon geen zin en puf om de juiste gegevens erin aan te passen enzow.
©Dumbo
pi_67832459
quote:
hehe eindelijk

succes ermee!!!
pi_67833129
quote:
Veel plezier en succes
pi_67839492
quote:
Leuk!
Echt wat voor jou denk ik!
pi_67980561
Even een vraagje. Lotte heeft nu sinds anderhalve week boven 2 tandjes erbij, nu 4 boven en 2 onder. Nu valt het me op dat de laatste dagen tijdens het drinken het soms echt heel pijnlijk is. Ik denk dat dit met de nieuwe tandjes te maken heeft, dat ze daarmee de tepel raakt tijdens het drinken.
Andere houding helpt soms wel, soms niet. Het is ook niet elke keer tijdens het drinken.

Herkenbaar voor iemand?
pi_67980798
Ronja legde meestal keurig haar tong over haar tanden maar als ze soms moest lachen dan trok ze haar tong weg en dan "beet" ze. En als er dan eenmaal een schraal plekje of een klein wondje ontstaat dan doet dat elke keer pijn als er druk op komt te staan.

Het is ook voor een kind een nieuw en raar gevoel en soms ook een leuk gevoel als ze een leuke ( ) reactie krijgen op het bijten.

Het gaat eigenlijk altijd vanzelf over maar wat voor jullie de beste manier is om het bijten te stoppen is even uitproberen. Het ene kind reageert al overgevoelig op streng toespreken (en zou dan zelfs kunnen borstweigeren), het andere kind heeft echt een paar boze woorden en/of stoppen met voeden nodig.

Wat bij ons hielp was niet boos worden maar meteen stoppen met voeden en even later weer opnieuw aanleggen. Oogcontact is ook een tijdje niet mogelijk geweest omdat ze dan ging lachen en dus bijten.
En op een gegeven moment had ik wel in de gaten wanneer de beruchte momenten waren. Bijvoorbeeld aan het eind van de voeding, als ze wilde dat het nog een keer toe ging schieten.

Uiteindelijk ging het vrij snel over
pi_67981065
Thx Owlet!
Het is niet echt bijten volgens mij, maar ook verre van prettig.
Ik ga je tips uitproberen!
pi_67983525
Dames,

Alle links hieronder:

Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Regeldagen
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Van www.borstvoeding.com werken niet meer....

Ik weet niet of dit al bekend was, maar ik dacht ik meld 't even
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_67983948
quote:
Op maandag 13 april 2009 19:38 schreef _aurum_ het volgende:
Dames,

Alle links hieronder:

Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Regeldagen
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Van www.borstvoeding.com werken niet meer....

Ik weet niet of dit al bekend was, maar ik dacht ik meld 't even
Goed dat je het zegt!

Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Regeldagen
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet
  zaterdag 18 april 2009 @ 10:47:03 #66
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68134802
Hannah doet ineens weer erg moeilijk met aanleggen. Ze sabbelt en likt maar wat en ik moet steeds meer moeite doen voor ze eindelijk eens aanhapt. Maar wel driftig worden als het niet snel genoeg gaat Vooral 's nachts kost het moeite en juist dan heb ik weinig geduld natuurlijk...

Iemand tips waardoor het weer makkelijker zou kunnen gaan?
©Dumbo
pi_68137415
En als ze dan aan ligt, ligt ze dan goed?

Heb je ('s nachts) al wel eens liggend aangelegd en hoe gaat dat?
  zaterdag 18 april 2009 @ 14:13:44 #68
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68139343
Volgens mij ligt ze wel goed ja. Hetzelfde als altijd, en toen ging het toch ook goed...

's Nachts voed ik altijd liggend, en dat ging altijd goed. Ik snap niet wat ik (of zij?) anders doe en wat dus het probleem is.
©Dumbo
  zaterdag 18 april 2009 @ 16:00:06 #69
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_68141618
Texelonia, Devin heeft die periode's ook gehad, alsof hij ineens "vergeten" was hoe hij moest aanhappen. En dat terwijl hij soms 2 uur ervoor nog gewoon bij me dronk! Frustrerend voor allebei.
Wat bij ons goed werkte was dan even mijn pink in zijn mond, net zolang totdat hij de juiste zuigbeweging weer door had, en dan vliegensvlug de pink weer vervangen door tepel.

Er zat vanmiddag een vrouw tegenover me aan een tafeltje te voeden in het openbaar. Terwijl haar baby onverstoorbaar dronk zat ze haar peuter d'r neus te snuiten en d'r vest uit te trekken. Multi-tasking!
pi_68141897
Idd, bij ons komen dat soort periodes ook wel eens voor. Als Avalon ineens weer wat nieuws ontdekt of als ze wat minder lekker in d'r vel zit. En ook wel als ik zelf niet lekker in mijn vel zit en minder geduld heb.
  zaterdag 18 april 2009 @ 16:31:36 #71
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_68142327
Pssst Owlet, is het voeden van Avalon echt weer zo heerlijk en vertrouwd als toen het destijds was met kleine Ronja? "Voelt" het anders, krijg je weleens flashbacks? Is het nog fijner en makkelijker met een 2e?

* Kersjes zo'n enorme voorpret heeft
pi_68142879
het voelt alsof het nooit anders is geweest, maar het begin was weer net zo lastig en onwennig de eerste dagen!
pi_68144301
Haha, lijkt me ook wel weer onwennig inderdaad, zo'n kleine
  zaterdag 18 april 2009 @ 18:42:49 #74
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68145665
Okay dan ploeteren we gewoon maar weer verder in de hoop dat ze het trucje weer een keer doorkrijgt
©Dumbo
pi_68146391
Komt zeker weer goed hoor
  maandag 20 april 2009 @ 09:21:38 #76
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68193575
Ik had m'n eerste lektieten gisteren, in Artis
Nou ja had het 's nachts weleens gehad, maar nu voor het eerst overdag, in het openbaar, en dat je dan wel 4 setjes extra kleren mee hebt voor je kind vanwege het gespuug, maar niks voor jezelf
©Dumbo
pi_68194311
Haha Tex
Was het erg opvallend?

Hier een bijtertje Gelukkig nog geen tanden, maar wel schildpaddenkaakjes. Auw
Ik heb al geprobeerd streng toespreken, of gewoon op dat moment stoppen. Maar hij blijft af en toe bijten. Vooral aan het begin van de voeding of als hij met de tweede borst moet beginnen De lol gaat er wel een beetje af zo, want ik heb helemaal ruwe plekken die je dan ook voelt als hij wel goed drinkt
pi_68195578
Bah Freecell..en dan heeft hij nog geeneens tanden..
Moet zeggen dat ik dat dus vorige week had en ze het nu niet echt meer doet gelukkig, hopelijk bij jou straks ook zo

Oeps Tex

Zo werd ik gisterennacht wakker van een nat tshirt, was ook even geleden
pi_68475626
de borstvoeding bij Mila loopt super, heerlijk om weer een kindje te mogen voeden. Heb het toch wel gemist en dan was het maar 4 maand dat ertussen zat, tussen het stoppen van Sophie en de geboorte van Mila.

we zitten met 1 probleem... spruw... Ik merk bij mezelf nog steeds niks, maar we hebben er al 2 weken daktarin opzitten, en nu een week nystatine (schrijf je dat zo?) en ondanks dat en aale andere (hygienische maatregelen) heb ik het idee dat het er nog steeds licht aanwezig is. Met Sophie nooit last van gehad. Hebben hier mensen ervaring met gentiaan violet? en moet dat op recept? de huisarts keek me raar aan toen ik het noemde....
  dinsdag 28 april 2009 @ 21:34:07 #80
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_68476671
Gentiaan violet hoeft niet op recept. Hier kun je het kopen.
pi_68495979
oke, dankjewel voor de link. Zijn er hier mensen die het gebruikt hebben?
  woensdag 29 april 2009 @ 14:10:32 #82
62233 Jelief
ikke lief!
pi_68497725
Maneki iig en misschien owlet.
pi_68506849
Ja, ik heb het gebruikt. Nou hadden wij geen nare, niet weg te krijgen spruw dus na een paar dagen gebruik waren we weer helemaal klachtenvrij. Daarna zijn we voor de zekerheid nog even doorgegaan en het is niet meer terug gekomen.

Het is makkelijk spul en hoewel het nare vlekken geeft wassen die ook weer goed weg.
  woensdag 29 april 2009 @ 19:19:28 #84
108648 cattie
lieve moeder
pi_68508076
Succes Gwennert, spruw is ellendig...

Fee drinkt super en komt goed aan. Als ik werk geef ik 3 flesjes van 120 ml mee. Maar op 2x na, krijgt ze dat niet op. Ze slaat ook wel eens een fles over. Zal ik over gaan op 2x 150 ml? Ze drinkt bij mij zeker elke 3 uur, maar blijkbaar heeft ze dat bij flesjes niet nodig...
pi_68508304
Hier is een dame die geeft zelf vaak aan geen borst meer te hoeven.

Ze drinkt heel goed haar eerste voeding van de dag. maar verder boeit het haar niet zo.
Ze is bijna 1 jaar nu en ik heb altijd gedacht het wel 2 jaar te kunnen geven.
Ik wil zelf absoluut niet stoppen, en ze vind het wel heerlijk als ze erge dorst heeft. of nog een beetje moe is.

Overdag helemaal afbouwen, en alleen 's ochtends en 's avonds?
of toch ook tussendoor wat slokjes.. ik weet niet wat ik moet kiezen
  woensdag 29 april 2009 @ 19:33:48 #86
108648 cattie
lieve moeder
pi_68508445
Ik zou voor 's ochtend en 's avonds gaan. Dat beviel mij bij Ive goed. En dan weet je overdag waar je aan toe bent.
pi_68508467
Niet over nadenken en gewoon geven wanneer jullie dat willen of het jullie goed uitkomt zo ik zeggen.
pi_68508548
quote:
Op woensdag 29 april 2009 19:34 schreef Bass-Miss het volgende:
Niet over nadenken en gewoon geven wanneer jullie dat willen of het jullie goed uitkomt zo ik zeggen.
Dat zou ik ook doen
pi_68509827
quote:
Op woensdag 29 april 2009 19:34 schreef Bass-Miss het volgende:
Zo doe ik het ook; het kan hier erg wisselen met drinken aan de borst; ik probeer vooralsnog het minimum op 3x per dag te houden gezien Amber nog geen 10 maanden is; maar ze is momenteel zo druk met de wereld om zich heen dat de borst minder belangerijk wordt.
En net als ik bang wordt dat het te weinig wordt om de boel gaande te houden dan gaat ze weer meer drinken.
Amber Mae
  woensdag 29 april 2009 @ 22:02:34 #90
62233 Jelief
ikke lief!
pi_68513439
Wat zij zeggen, gaat hier al 3,5 2,5 jaar goed

[ Bericht 11% gewijzigd door Jelief op 29-04-2009 22:08:33 ]
pi_68528466
oke, ik ga de gentiaan violet maar eens bestellen. En dan zorgen dat we deze week verder niet teveel hebben

hier gaf ik ook zonder erbij na te denken. Maar inderdaad wat Llewella zegt, de borst wordt tijdelijk minder belangrijk bij de nieuwsgierige aagjes.
pi_68621825
Ik heb een zoontje van 1 jaar en 3 maanden.
Hij krijgt ook nog steeds borstvoeding. Zowieso 's avonds en als troost bij verdriet of schrik, maar ook wel eens overdag als hij erom vraagt. ("die" roept hij dan terwijl hij met zijn handje onder mijn shirt begint te graaien)

Het voelt zoooooooooooo geweldig... nog steeds... een klein dopneusje, kleine spekvingertjes heeeeel dicht tegen je aan. En vaak valt hij in slaap.

Alleen jammer van de bemoeials die blijkbaar vinden dat ze een mening moeten hebben over iets compleet onschuldigs waar ze geen donder mee te maken hebben.
"nog steed? "grinnik" en ander gezeur.
Never be bullied into silence. Never allow yourself to be made a victim. Accept no one's definition of your life; define yourself.
pi_68663918
M., wat lees je?

pi_68664005
**Binnenvalt met een vraag over borstvoeding icm anticonceptie..**
Lianne is nu 10 weken en ik geef borstvoeding. Nu gaat dat opzich prima en ik ben tot op heden niet ongesteld geweest.
De enige pil die samen gaat met borstvoeding is de Cerazette. Heeft iemand daar ervaringen mee?
Bijvoorbeeld een teruglopende productie?
Waar ik geen zin in heb is een onttrekkingsbloeding aangezien ik nog niet ongesteld ben geweest.. Maarja, nu alweer zwanger is ook weer wat veel van het goede.
  maandag 4 mei 2009 @ 19:00:45 #95
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_68664592
Zweefvliegje, tinuviel is niet zo lang geleden begonnen met cerazette.
mss moet je haar ff PM'en
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  maandag 4 mei 2009 @ 19:07:39 #96
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_68664783
Ik heb Cerazette gebruikt, ben er niet heel stipt nauwkeurig mee geweest maar heb iig geen tussentijdse bloedingen gehad ( of erger )
Ik heb niets gemerkt van een teruglopende productie of een kind wat de borst niet meer bliefde omdat de smaak anders was oid.
Gewoon doen zou ik zeggen

Goed geïnstrueerd die man van jou owlet
Saartje
  woensdag 6 mei 2009 @ 13:52:19 #97
62233 Jelief
ikke lief!
pi_68728351
Tinuviel.
De beste manier om Jair aan te laten komen is meer voeden. Biobim geeft nauwelijks extra caloriën, het blijft alleen langer in zijn maag zitten. Daardoor komt hij minder snel voor nog een voeding en dat lijkt mij nou net iets dat je niet wilt hebben als hij meer aan moet komen.
is hij echt veel te licht of gewoon lichter dan de meeste kindjes? en hoeveel komt hij wél aan?
  woensdag 6 mei 2009 @ 14:01:55 #98
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_68728620
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 13:52 schreef Jelief het volgende:
Tinuviel.
De beste manier om Jair aan te laten komen is meer voeden. Biobim geeft nauwelijks extra caloriën, het blijft alleen langer in zijn maag zitten. Daardoor komt hij minder snel voor nog een voeding en dat lijkt mij nou net iets dat je niet wilt hebben als hij meer aan moet komen.
is hij echt veel te licht of gewoon lichter dan de meeste kindjes? en hoeveel komt hij wél aan?
Hij zit tussen de -2 en -2,5 lijn, dus echt wel licht. (Met 3 mnd 4,3 kg, dus 1,3kg zwaarder dan bij geboorte.)
(tis dr eerste werkdag, dus kdenk niet dat ze vandaag zal reageren, vandaar )
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_68733796
* iamredleader zal dit topic vanavond aan Tinuviel doorgeven
pi_68734248
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 14:01 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Hij zit tussen de -2 en -2,5 lijn, dus echt wel licht. (Met 3 mnd 4,3 kg, dus 1,3kg zwaarder dan bij geboorte.)
(tis dr eerste werkdag, dus kdenk niet dat ze vandaag zal reageren, vandaar )
Maar licht zegt niet zo veel als hij verder goed groeit volgens zijn eigen lijn. Als hij dat niet doet dan is het misschien handiger om hem meer borstvoeding te geven, rijstebloem doet qua caloriën weinig tot niets, een paar slokjes borstvoeding geven al veel meer caloriën dan eetlepels rijstebloem zouden doen. En voeding die langer in zijn maag zit maakt dat hij wellicht minder snel voor een volgende voeding komt.

Nou ja, dat wat Jelief zegt dus

Was het CB wel tevreden over zijn groei?
  woensdag 6 mei 2009 @ 17:25:29 #101
64191 boerinnetje
Kendime yeni bir ben lazým
pi_68737350
Ik lurk al een hele tijd mee, maar nu heb ik dan toch een moment waarop ik denk: dat ga ik even vragen....

Ik ben 7 weken geleden bevallen middels een keizersnede van een mooie dame, maar in het ziekenhuis bleek al dat bv een probleem was. Waarom was onduidelijk, aanleggen is geen probleem, maar kind drinkt niet door. Twee teugen maximaal en dan is het gewoon over. Het werd eerst geweten aan haar zogenaamd korte tong, toen aan haar gewicht, (iets onder de drie kilo) en toen aan haar teruggetrokken kin. Maar goed, na veel gezeur en twee en halve dag ziekenhuis, mocht ik eindelijk naar huis met een gehuurde kolf en een tepelhoedje. Bv leek goed te gaan eindelijk met het tepelhoedje, maar toen ik na 2 weken bij de arts verscheen was mevrouw nog niet terug op geboortegewicht, en ook haar gedrag (veel en lang huilen) scheen toch te wijzen op 'ondervoeding'. Dus toch weer bijvoeden met afgekolfde melk. Dat ging zo goed, dat we toen het advies kregen om alle voedingen af te kolven, tot ze ongeveer 4 kilo zou zijn en dan zou de bv veel makkelijker gaan. Inmiddels is ze 4,5 kilo, en 7 weken, maar ondanks dat ze lekker ligt te likken en te sabbelen is er weinig meer actie aan de borst. Ik kolf nog steeds alle voedingen (ze drinkt ongeveer 800 ml per dag, minimaal), maar de dokter denkt toch dat het beter is om flesvoeding bij te voeden. Anders wil ze dat misschien niet over een paar weken, als het kolven toch niet meer zo goed gaat. Als ik nu met flesvoeding 1 of 2 voedingen zou doen, zou dat voldoende zijn om haar eraan te laten wennen, en het zou voor mij minder stressvol zijn, met name 's avonds wanneer ze toch weleens 400 ml wil in 4 uur. (Ga eens melk maken, zegt de man dan, alsof ik een fabriek heb )

Andere optie,volgens de dokter, zou bijvoeden van vaste voeding zijn, vanaf 2 maanden (!!!!). Nu heb ik daar nog nooit van gehoord, en dan prefereer ik toch liever flesvoeding.

Maar goed, hoe groot is de kans nog dat mevrouw toch nog aan de borst gaat? (We proberen het toch wel 1 keer per dag) Ik ben overigens bij een lactatiedeskundige geweest, en die zag geen reden waarom ze niet wil doordrinken. Kind ligt goed, mijn melkproductie is netjes etc.etc. Ze vond me eigenlijk maar een beetje een zeur geloof ik.

Zijn er nog andere redenen waarom ze misschien niet doordrinkt? Kan ik nog wat anders doen? Want 6 maanden kolven (dat is mijn eerste doel), dat lijkt me nou geen prettig vooruitzicht, desondanks het mij wel makkelijk afgaat!

Oh, ik woon in Canada, dus heb geen cb of kraamzorg gehad... Ik loop met haar bij een 'gewone' huisarts.. Tja....
C'est la vie, et la vie est belle!
  woensdag 6 mei 2009 @ 19:42:32 #102
108648 cattie
lieve moeder
pi_68742900
Boerinnetje, wat vervelend. ik heb helaas geen tips, behalve dan dat je nog een keer naar een andere lactatiekundige kunt gaan.

Fee drinkt als ik werk maar 2 flesjes op een dag. Best weinig, want bij mij drinkt ze overdag zeker om de 2,5 a 3 uur. Nou ga ik haar vanaf morgen 2x 150 ml meegeven, want als ik meer meegeef wordt het toch weggegooid. Maar kan ik dan ook terug gaan van 3x naar 2x kolven? Qua werk zou dat wel fijn zijn, maar is dat niet slecht voor mijn productie, omdat ze bij mij wel vaker drinkt overdag? Na een werkdag drinkt ze 's avonds en 's nachts trouwens weer meer bij me. Dan haalt ze in.
pi_68748451
Boerinnetje, wat een lastig probleem. Ik kan je zo geen advies geven, ik vrees dat dit verder gaat dab de kennis van de gemiddelde forummer.
Er is een Nederlandse lactatiekundige die emailconsulten geeft, ik kan je aanraden om eens contact met haar op te nemen. Ze kan denk ik wel beschouwd worden als een van de beste, zo niet de beste lactatiekundige van Nederland, ze heet Gonneke en je kan haar bereiken via http://www.eurolac.net.

Ik denk dat het nog heel goed mogelijk is om jouw kindje goed aan de borst te krijgen, maar daar is wel goede begeleiding bij nodig, zeker omdat je zodra je op wat voor manier dan ook aan het vraag-aanbodprincipe komt (en soms kan dat gewoon niet anders, bijvoorbeeld als je kindje echt niet goed groeit) zeker moet zorgen dat je een goed evenwicht houdt zodat de voeding niet terug loopt en je kind toch voldoende binnen krijgt.

je kan er van uit gaan dat als je kunstvoeding bij gaat geven jouw productie een grotere kans heeft om achteruit te gaan. Zijn er ook redenen om aan te nemen dat ze niet voldoende groeit nu?

Er zit een afdeling van LaLecheLeague in Canada (http://www.lllc.ca) . Misschien ken je ze al? Dat zijn vrijwilligsters die allemaal de nodige ervaring hebben met borstvoeding, zowel eigen ervaring als hulp-ervaring. Van hun kan je zeker weten hulp krijgen en als ze het zelf niet weten dan weten ze wel het adres van een goede lactatiekundige.

Er zijn heel veel vrouwen die een half jaar volledig kolven maar het is wel een klus. Als je het gevoel hebt dat je op een punt komt dat je minder kolft dan wat je baby nodig heeft dan is het beter om een baby te imiteren door een of twee regeldagen in te stellen. Je kolft dan elke twee uur (of elk uur, nog beter!) even. Dat kan heel kort zijn. Liever dus vaak kort kolven dan maar een paar keer lang.

Wat tips die je ondertussen uit kan proberen:

een milde vorm van rebirthing werkt vaak heel goed voor babies die moeite hebben met drinken. Zeker bij kindjes met een "traumatische geboorte" en een keizersnede valt daar wel onder.
Ik bedoel geen rare zweverige therapie maar een opnieuw beleven van die eerste zo belangrijke momenten voor een baby.
Ga in een lekker warme kamer met een ontbloot bovenlijf op bed liggen, gedimd licht en een lekker kopje thee voor jou er bij zodat je helemaal comfortabel bent. Bij voorkeur doe je dit een tijdje na een voeding maar ook niet als het al weer etenstijd is. Je baby moet niet net helemaal volgegeten zijn maar ook niet zo hongerig dat ze ongeduldig wordt.
Je dochter kleed je dan zo ver mogelijk uit, bij voorkeur helemaal bloot of alleen een luier. Neem haar tegen je aan en waarschijnlijk zal ze zelf al een beetje gaan zoeken naar de tepel. Dat kan heel subtiel zijn, ze begint een beetje te smakken of te voelen met haar mond of handjes.
Zorg dat je lekker zit en dat je haar zo vast hebt dat ze rustig aan je borst kan snuffelen en likken. Jullie hoeven niets, het gaat er niet om dat ze perse drinkt maar dat ze een prettige ervaring heeft aan de borst. Probeer haar maar niet te veel sturen, misschien hapt ze zelf ineens goed aan. En anders kan je goed observeren wat ze doet. Wanneer doet ze haar mond open, wordt ze dan ongeduldig, etc. Misschien kan je haar toch op een moment wat meer naar de tepel toebrengen als je ziet dat ze er aan toe is en misschien ligt ze dan ineens goed aan.

Het gaat er in ieder geval om om haar met haar hele huidje huidcontact te bieden en om jullie allebei zonder druk of stress weer een beetje te laten wennen aan het drinken.
Als je merkt dat ze echt ongeduldig wordt en je hebt het idee dat het niet lukt dan stop je gewoon voor die dag en dan geef je haar een afgekolfde voeding.

Sommige babies happen ook heel goed aan in hun slaap. Slaapt ze bij jullie op de kamer? Je zou haar een paar keer op jullie bed in slaap kunnen laten vallen of als ze een vaste slaper is uit haar bedje kunnen pakken als ze slaapt en haar dan al slapend aanleggen.
Misschien is liggend voeden daar een goede manier voor.

Dit was wat me zo even te binnen schoot, als ik nog wat bedenk dat meld ik het en ik zou je aan willen raden om in de tussentijd contact op te nemen met een andere "expert" dan de lactatiekundige die je eerder gesproken hebt Succes!
pi_68748805
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 19:42 schreef cattie het volgende:
Boerinnetje, wat vervelend. ik heb helaas geen tips, behalve dan dat je nog een keer naar een andere lactatiekundige kunt gaan.

Fee drinkt als ik werk maar 2 flesjes op een dag. Best weinig, want bij mij drinkt ze overdag zeker om de 2,5 a 3 uur. Nou ga ik haar vanaf morgen 2x 150 ml meegeven, want als ik meer meegeef wordt het toch weggegooid. Maar kan ik dan ook terug gaan van 3x naar 2x kolven? Qua werk zou dat wel fijn zijn, maar is dat niet slecht voor mijn productie, omdat ze bij mij wel vaker drinkt overdag? Na een werkdag drinkt ze 's avonds en 's nachts trouwens weer meer bij me. Dan haalt ze in.
Ik zou het uitproberen, je bent ervaren genoeg om te merken als het terug loopt. Toch? Beetje suf antwoord, sorry
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:52:06 #105
1762 YPPY
Yppiaans
pi_68749006
Wat moeilijk boerinnetje. Ik heb niet zo heel veel verstand van bv, maar wel een dochter gehad die slecht groeide. En wat ik heb gedaan is aanleggen, aanleggen, aanleggen en aanleggen. Samen in bed, zelf veel drinken, goed opletten of ze nog drinkt. Maar mijn dochter dronk dan nog live. Ik hoop dat Gonneke of iemand van LLL in Canada je kan helpen.

Heb je wel genoeg dan cattie als je maar 2 keer kolft? Wat een luxe. Als het niet gaat, merk je dat snel genoeg denk ik. Dan kan je weer terug, zo jong is ze niet meer.
*OUD heilige*
  woensdag 6 mei 2009 @ 22:01:31 #106
108648 cattie
lieve moeder
pi_68749543
Ik kolf veel meer dan dat Fee drinkt! Echt een luxe.
Misschien moet ik het ook maar gewoon proberen. ik zou alleen niet weten waaraan ik merk als het toch terug loopt, ik heb dat probleem nooit gehad. (onrustig drinken? Extra vaak willen drinken?)
pi_68750113
aan ronja merkte ik het doordat ze ontevreden werd tijdens het drink 'snachts, Althans, toen gaf een LK als uitleg dat dat waarschijnlijk kwam doordat ik minder was gaan voeden overdag waardoor het minder snel toeschoot
  woensdag 6 mei 2009 @ 22:27:18 #108
1762 YPPY
Yppiaans
pi_68751033
Anna wilde 's avonds heel lang drinken, veel erger dan bij het clusteren en dan was ze steeds niet tevreden. Met een flesje gekolfde melk was het zo goed. Ik voelde mezelf ook leeg, zo merkte ik het.
*OUD heilige*
pi_68798318
Hier is het soms even een dagje wat minder. Dan wordt er langer gedronken en wil hij na het drinken vaak nog wel wat fruit of een broodje.

Afgekolfde melk ziet er zo vies uit als het ontmengt! Brr!

Binnenkort ga ik een dagje weg, moet L het dus op gekolfde melk doen. Dat doet hij wel vaker voor één voeding, nooit een probleem, maar de laatste keer is al een tijdje geleden.
Dus ik weet niet zo goed hoeveel gekolfde melk hij moet hebben?
Hij is bijna 8,5 maand en de vorige keer ging 180cc er zonder enige moeite in.
pi_68798473
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 08:52 schreef freecell het volgende:

Afgekolfde melk ziet er zo vies uit als het ontmengt! Brr!
Moet je het eens proeven als het ingevroren geweest is...
Vreemd dat de meeste kindjes dat nog moeten hebben, smaakt echt slecht...
  vrijdag 8 mei 2009 @ 09:27:04 #111
77815 Dakota
AWESOM-O
pi_68799125
wanneer hield de tietenincontinentie bij jullie op? of helemaal niet tijdens t borstvoeden?
ik merk alleen dat rechts lekt en ik deurbel..wat wel werkt maar pas nadat ik merk dat ik lek en dan ligt er al een plasje op mn kind (en ja ik gebruik regelmatig tietpads maar vind t irritant)
http://elinhuijboom.punt.nl/
wanna rub mah puppeh?!
  vrijdag 8 mei 2009 @ 09:27:26 #112
77815 Dakota
AWESOM-O
pi_68799138
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 08:59 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

en de geur
wanna rub mah puppeh?!
pi_68803324
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 08:59 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Check
Het maakt hem geen bal uit, gewoon lebberen
Niet ingevroren is het trouwens ook vies Brrr!
pi_68807772
Bij mij pas een maand of 2 geleden denk ik koot. Tijdens het voeden nog regelmatig niet overigens...

Freecell,ik geef meestal 140 tot 170 cc mee. De ene keer is het op, maar vaak niet. Ze houdt niet zo van flesjes
pi_68807855
  vrijdag 8 mei 2009 @ 13:43:59 #116
108648 cattie
lieve moeder
pi_68808035
Hahaha Reinhilde!

Dakota, ik lek sinds anderhalve maand alleen nog maar tijdens het voeden gelukkig.
pi_68808067
Ik lek helemaal niet meer! Al 3 maanden niet meer denk ik. Daarvoor ook sporadisch.

Mijn pads staan dan ook helemaal niets te doen in de kast.
pi_68808091
Watch out; explicit lyrics
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 20% gewijzigd door Reinhilde op 08-05-2009 14:21:07 ]
pi_68808492
Ik heb eigenlijk nooit pads gebruikt. Alleen 'snachts de eerste weken liep er soms wat uit. Overdag eigenlijk nooit, er hing steeds tijdig een kind aan...
  vrijdag 8 mei 2009 @ 13:59:11 #120
108648 cattie
lieve moeder
pi_68808549
Pads heb ik alleen de eerste 2 maand gebruikt als er visite kwam of we ergens heen gingen.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 14:10:57 #121
77815 Dakota
AWESOM-O
pi_68808922
ik ook tijdens t voeden en in de nachten overdag niet en alleen rechts dus
wanna rub mah puppeh?!
  vrijdag 8 mei 2009 @ 14:14:27 #122
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68809037
maak 's nachts gewoon beide borsten bloot en over de borst waar Hannah niet aan drinkt, leg ik een spuugdoekje tegen het lekken...

Overdag lek ik heel af en toe, en gebruik ook geen pads. Dan loop je 9 van de 10 keer met die pads terwijl het niet nodig was, die enkele keer dat ik dan wel lek, tja...
©Dumbo
pi_68814931
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 13:36 schreef mrien het volgende:
Bij mij pas een maand of 2 geleden denk ik koot. Tijdens het voeden nog regelmatig niet overigens...

Freecell,ik geef meestal 140 tot 170 cc mee. De ene keer is het op, maar vaak niet. Ze houdt niet zo van flesjes
Dankj!
180 moet dan wel genoeg zijn denk ik
En anders eet hij maar een broodje meer
  vrijdag 8 mei 2009 @ 17:05:53 #124
77815 Dakota
AWESOM-O
pi_68815145
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 14:14 schreef texelonia het volgende:
maak 's nachts gewoon beide borsten bloot en over de borst waar Hannah niet aan drinkt, leg ik een spuugdoekje tegen het lekken...

Overdag lek ik heel af en toe, en gebruik ook geen pads. Dan loop je 9 van de 10 keer met die pads terwijl het niet nodig was, die enkele keer dat ik dan wel lek, tja...
idd..soms lekt het er echt met een rotgang uit..of een straaltje door bh en shirt heen
wanna rub mah puppeh?!
pi_68815641
Wat goed dat je erover begint Dakota.. ik dacht dat ik de enige was die zo ontzettend lekte
Maar zoals ik hier lees ben ik er dus nog (lang) niet vanaf!
Hoe slapen jullie? Ik slaap eigenlijk nog steeds met een bh met pads aan, bang om te lekken. Heb wel het idee dat het wat verminderd, dus misschien ga ik daar mee stoppen.
Overdag gebruik ik meestal ook pads, want het wil nog wel eens gebeuren dat ik spontaan begin te lekken.

En hihi die strip Reinhilde!
  vrijdag 8 mei 2009 @ 17:29:17 #126
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68815927
Ik slaap gewoon met een slaapshirt aan, zonder pads dus, en ik was gewoon wat vaker
©Dumbo
  vrijdag 8 mei 2009 @ 18:07:43 #127
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_68817219
Ik heb de eerste maand (of misschien wel langer, ik weet t niet meer) met kraamverband in mijn bh geslapen, zo erg lekte ik
Verder heb ik volgens mij wel minimaal een halfjaar tietpads gebruikt.
pi_68819067
Ik slaap in de oude witte t-shirts van mijn man, daar hebben we er toch 100 van. Geen pads 's nachts dus, overdag wel ivm onvoorspelbare toeschietreflexen.
  zaterdag 9 mei 2009 @ 21:53:25 #129
62233 Jelief
ikke lief!
pi_68854681
zweefvliegje, probeer het eens zonder bh en pads maar met een dikke handdoek op je matras. Misschien lek je ineens niet meer. Ik heb 2 maanden een hydrofiel onder Ruben zijn hoofd en mijn borst gelegd tegen het lekken -slordige drinker- Een tweede hydrofiel zat tussen mijn andere borst en slaapshirt. Nu deurbel ik de andere borst en als ik dat vergeet omdat ik in slaap val danis mijn shirt nat..jammer dan.
Ik had RUben vrijdag een fles met 220 ml meegegeven naar het kdv om te kijken hoeveel hij zou drinken. Wat doet ie? Drinkt hij de hele fles leeg
  zondag 10 mei 2009 @ 23:22:40 #131
62233 Jelief
ikke lief!
pi_68889521
nouja nee, raarrrrr
pi_68889566
quote:
Op zondag 10 mei 2009 23:22 schreef Jelief het volgende:
nouja nee, raarrrrr
Toch wel hè?
pi_68889594
Ik heb een kat die dat vroeger aan mijn oren deed. Maar met bijhorende klauwende nageltjes, moet er niet aan denken om dat aan de borst te hebben...
pi_68889688
Fons is misschien aan het stoppen. Hij was de afgelopen dagen ziek en heeft moeten overgeven en nu lijkt het wel of hij denkt dat het van de melk kwam.
Iig heeft hij de laatste drie dagen alleen maar af en toe 1 slok genomen. En ik sta dus op springen...
pi_68889692
Ik zag het ook net op tv

Ik had een jonge kitten en in het begin van de BV kwam de melk overal behalve waar het hoorde dus de kat probeerde hier en daar een straaltje op te vangen.. En ze probeerde de zoogcompressen uit de vuilnisbak te stelen. Mamamelk is goed voor elk tenslotte

Ik vroeg laatst advies en ik ben toch maar doorgegaan met gewoon voeden op haar verzoek.
Ik wil nog niet stoppen en ieder beetje helpt voor de melk productie.
En het is gewoon knus
pi_68889769
Onze katten moeten dat trouwens echt niet hebben als ik eens een restje geef.
pi_68889816
Ik heb de kat ook wel eens perongeluk besproeid, die lust het ook echt niet
pi_68889835
haha de kitten hier die ging er helemaal van uit haar panty..
Maar ze was ook pas 9 weekjes oud.
pi_68939641
En is Fons echt aan het stoppen?

Hoe gaat het met drinken van Emma Jelief? Drinkt ze nog of ben je toen toch helemaal gestopt daarmee?

En E.T? Hoe gaat het met voeden van Nienke? Drinkt ze nu beter overdag?
  dinsdag 12 mei 2009 @ 14:35:41 #140
62233 Jelief
ikke lief!
pi_68939844
Ze drinkt nog steeds, de afgelopen dagen weer op elk moment dat ik het maar toelaat, ze is niet helemaal in haar hum. Dat betekent dus dat Ruben doorslaapt van negen tot acht en dat Emma nog wel eens 1 keer per nacht komt. Als ze weer beter in haar vel zit gaan we weer aan de slag met 'snachts niet drinken maar mijn moederhart is te week om haar te weigeren als ze over haar toeren is.
pi_68941147
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 14:30 schreef mrien het volgende:
En is Fons echt aan het stoppen?
Ik weet het eigenlijk niet. Hij heeft intussen wel weer een paar keer gedronken, maar een heel stuk minder dan normaal.
Hij is ineens ook weer droog 'snachts.
pi_69074237
Van onze vakantiefoto's, deze foto's maar even in hier ipv in het fototopic...

Ik voed zelden meer in het openbaar, gewoon omdat dat niet nodig is en Pepijn prima wat anders kan drinken. Maar op vakantie zo net voor Pepijn zijn middagslaapje was het soms wel erg handig.

En dan krijg je dus dit.... Ergens midden in een bos...

En deze 2 zijn ook van dat moment..
Meestal trek ik de meest gekke gezichten op de foto of sta er op met mijn ogen dicht, maar deze vind ik

En deze

Na het voeden heb ik Pepijn op mijn rug geknoopt en 10 seconde later was hij diep in slaap..
  vrijdag 15 mei 2009 @ 23:29:39 #143
77815 Dakota
AWESOM-O
pi_69074494
wanna rub mah puppeh?!
pi_69074895
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 23:21 schreef p_iglet het volgende:
En dan krijg je dus dit.... Ergens midden in een bos...

[ afbeelding ]

Wat een onwijs mooie en lieve foto
pi_69075996
Wat een prachtige foto's p_iglet! Ik word er zowaar emotioneel van..
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
  zaterdag 16 mei 2009 @ 00:25:25 #146
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_69076467
Mooi
Ik krijg er instant heimwee van!
I`m not weird. I`m limited edition.
  zaterdag 16 mei 2009 @ 07:27:46 #147
108648 cattie
lieve moeder
pi_69079520
En ook al zulke heerlijke foto's hier!
pi_69079996
Wat een prachtige foto's
pi_69080007
piglet; wat een enorm mooie en lieve foto's!!! Die eerste is echt het inlijsten waard!

Over lekken, ik voed nu ruim 10 maanden, maar hier is de rechterborst nog steeds onzindelijk. Dat is precies de borst die net even overactiever kan reageren en ook meer te voorduren heeft gehad (diepe tepelkloof in het begin, verstopt melkkanaaltje).
Het verschilt per nacht, zo heb ik weer een hele natte plek in m'n nachtpon, en zo weer niet. Soms zelfs nog overdag.
Amber Mae
pi_69474316
Ik kan weer mee komen posten hier...
Tristan is net 1 maand geworden en de borstvoeding loopt heel goed. Hij is vandaag gewogen en zit nu ruim 1,4 kg boven geboortegewicht.
En toch die onzekerheid over hoe het zal gaan als ik straks weer ga werken, houdt de productie stand en voed ik nu wel genoeg om dat te bewerkstelligen? (want veel voeden in het begin= stabielere productie, toch?)
pi_69475711
En ik ga vertrekken helaas.
X is vrijdag 1 jaar maar ze heeft besloten dat ze geen borst meer wil..
Kijkt er niet naar om, en geniet van al het andere drinken wat ze eerst absoluut niet wilde drinken..
Ik vind het wel heel erg, we zijn nog aan het afbouwen maar ik was van plan om echt lang te voeden.
En nu wilt ze niet meer, alsof ik gefaald heb!
pi_69476693
na een jaar borstvoeding te hebben gegeven.. je moet trots zijn !
  donderdag 28 mei 2009 @ 04:19:51 #153
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69478614
Gewoon af en toe weer proberen, op de rustige momentjes. Onder de douche ofzo. Ik heb gisteren nog van het borstvoedingsforum begrepen dat dit vaker rond deze leeftijd gebeurt. Baadt het niet, dan schaast het niet, toch? Maar sowieso kun je trots zijn op dat jaar.
pi_69479052
Ik heb het 3 weken lang aangezien, maar ze wil het echt niet
Ik heb alles geprobeerd, vaker aanleggen, niet vaak aanleggen, alle houdingen.
Ze drinkt 3 slokjes en gaat spelen, geef ik haar dan iets anders drinkt ze me zo 150 cc weg.
En als ik door zou gaan dan kwam ze ernstig vocht tekort denk ik.. ze blijft weigeren
Wel lief dat jullie zeggen dat ik trots moet zijn.
Maar borstvoeding vind ik echt mooi dus had het zo graag nog wat langer gedaan.
Had me er echt op ingesteld om het toch wel een jaar of 2 te doen
pi_69479108
MamX een jaar is supergoed joh
De natuurlijke menselijke leeftijd om te spenen ligt ergens tussen de 9 maanden en drie jaar, dus jij faalt helemaal niet! Ze is gewoon klaar

Iksje fijn dat het goed gaat met de BV
Ik heb niet echt verstand van kolven, dus geen idee of je daar veel voor moet voeden? Voor meer productie moet je sowieso meer voeden, maar och je hoeft niet meer kolven dan ze op kan natuurlijk
  donderdag 28 mei 2009 @ 09:24:13 #156
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_69480708
P_iglet, wat een mooie en ontroerende foto's

MamsX, je hebt helemaal niet gefaald joh! Een jaar lang altijd klaarstaan voor je kindje met de best mogelijke manier om te voeden denkbaar... dat is prachtig
Maar moeilijk is het wel om te zien dat je kindje niet meer aan de borst wil, je op die manier niet meer nodig heeft. Maar buiten dat heeft X je nog heel veel jaar op zoveel andere manieren wel nodig nog!

Laatst op het werk getuige geweest van een klein drama.
Een client en zijn vrouw zaten in de wachtruimte met hun 2 maanden oude baby die ineens begon te huilen en niet getroost kon worden met speen of gewieg of wat dan ook. "Zou ze honger hebben?" "Nee, ze moet pas over een uur d'r flesje krijgen!" "Huh, hoe laat is het dan?" "Weeeeeet ik niet!"
Kind steeds hysterischer, ouders een steeds roder wordend hoofd. Toch maar de luiertas tevoorschijn, blik babyvoeding open, flesje erbij "mogen we wat theewater pakken voor de babyvoeding?" "Stop!!! Hoeveel schepjes heb je nou gedaan?" "Weet niet, ben de tel kwijt, ze huilt ook zo hard!" "Ze heeft HONGER! Schiet nou op met die fles!!!" "Oeh, veel te heet!" "Doe er dan wat koud water bij!!!" "Ik pak even wat koud water voor de babyvoeding hoor!" tegen de receptioniste.
Intussen was het arme kind oorverdovend hard aan het krijsen, had de vader zweetplekken in zijn t-shirt gekregen en had de moeder zich met een kop als een tomaat al duizendmaal verontschuldigd voor het lawaai.
En toen was het flesje eindelijk klaar, kon ze drinken en was de rust wedergekeerd

Jemig, wat een geklooi zeg, kreeg echt medelijden met die ouders (en okay: ook een beetje leedvermaak )
Dan is de situatie: "Kind onrustig? Aan de borst en lurken maar!" zoveel makkelijker
pi_69481134
Ik heb zo ook wel eens bij de apotheek gestaan hoor Moest daar een half uur wachten, had dat niet zien aankomen (goh ), L. was 6 weken oid en besloot dat het tijd was voor honger...
En ik dacht steeds: ik ga hier niet voeden, want ze zijn zo klaar met mijn crème.

En dan voel je je zo gestrest omdat je baby verdrietig is
  donderdag 28 mei 2009 @ 09:48:28 #158
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_69481402
Erg he, en thuis kun je met een ontroostbaar kind lekker meejanken maar in het openbaar doe je dat minder snel.
pi_69482334
MamsX, echt wel trots zijn op dat hele jaar dat jij je dochter gevoed hebt!
Je hebt haar iets heel moois meegegeven!
Natuurlijk is het heel moeilijk om afscheid te nemen van zoiets intiems tussen jullie, maar falen is het zeker niet! Jouw dochter maakt zich een stapje losser van jou (en zoals een vriendin van me zegt...loslaten begint bij de geboorte ), maar ze heeft je -zoals Kersjes ook al opmerkte- nog lang op heel veel andere manieren nodig.
  donderdag 28 mei 2009 @ 10:48:50 #160
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69483349
Freecell, ging voeden in de draagdoek dan niet? Ik heb het zelf nooit geprobeerd, want ik kom zelf nauwelijks in het openbaar , maar volgens mij was het wel mogelijk, toch?
pi_69484235
ik voed in de doek
pi_69484333
Ik had hem toen in de wagen, niet in de doek. ben ook niet zo goed in doekvoeden trouwens
  donderdag 28 mei 2009 @ 12:14:12 #163
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69486477
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 11:12 schreef Kleurdoos het volgende:
ik voed in de doek
Hoe doe je dat? Welke technieken en welke doeken? Ik wil het ook kunnen doen...
  donderdag 28 mei 2009 @ 12:27:44 #164
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69486929
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 11:15 schreef freecell het volgende:
Ik had hem toen in de wagen, niet in de doek. ben ook niet zo goed in doekvoeden trouwens
Dat is wel jammer, het lijkt mij heel handig dat te kunnen doen.
pi_69486986
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 12:27 schreef DolleMina het volgende:

[..]

Dat is wel jammer, het lijkt mij heel handig dat te kunnen doen.
Mij ook wel, maar ik draag hem inmiddels nooit meer voorop
en geen tepels op mijn rug, en ik kan ze wel bijna over mijn schouders slingeren inmiddels, maar nog niet helemaal
pi_69489305
Ik vind het fijn om te lezen dat anderen niet vinden dat ik faal, doet me echt goed .

(ik kan kon wel op mijn rug voeden, ik slinger hem onder mijn oksel langs.. werkt prima )
  donderdag 28 mei 2009 @ 13:46:25 #167
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_69489627
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 13:37 schreef MamsX het volgende:
(ik kan kon wel op mijn rug voeden, ik slinger hem onder mijn oksel langs.. werkt prima )
wow
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:39:29 #168
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69491570
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 13:37 schreef MamsX het volgende:
Ik vind het fijn om te lezen dat anderen niet vinden dat ik faal, doet me echt goed .

Wow
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:45:45 #169
62233 Jelief
ikke lief!
pi_69491796
nogmaals WOW!, ik heb ff geprobeerd hoe ver ik kom, als mijn kind met zijn/haar hoofd onder mijn oksel hangt kunnen ze er bij maar dan moet ik wel tegen mijn borst aanduwen
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:47:58 #170
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69491877
En ik vond dat mijn borsten echt flink waren en in de weg zaten... Maar dat viel dus reuze mee als ik dit zo lees.
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:56:24 #171
62233 Jelief
ikke lief!
pi_69492186
Op mijn verlanglijstje staat dan ook een borstverkleining, maar dan niet eerder dan dat Ruben gestopt is óf als hij 2 is.
pi_69492623
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:56 schreef Jelief het volgende:
Op mijn verlanglijstje staat dan ook een borstverkleining, maar dan niet eerder dan dat Ruben gestopt is óf als hij 2 is.
Ik moet nog even langer wachten want ik wil 100% zeker weten dat een volgend kind er niet komt of al klaar is met drinken. Maar dan gaat ook het mes er in
  donderdag 28 mei 2009 @ 15:20:04 #173
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69492949
Na een borstverkleining kun je ook voeden, maar dan moeten ze niet de tepel helemaal losmaken.
pi_69492998
op zich wel, maar ik wil nog niet de kleinste kans lopen dat ik niet kan borstvoeden dus dan wacht ik liever nog even
pi_69493425
Misschien weet 1 van jullie het. Tijdens het borstvoeden van Nathan had ik spruw in de melkklieren volgens de lactatiedeskundige. Ik ben toen gestopt omdat er alleen zeer agressieve medicatie was om spruw in de melkklier te stoppen. Inmiddels is dat al ruim een jaar geleden dat ik ben gestopt. Als ik straks weer ga borstvoeden is de kans dan groot dat de spruw in de melkklier terug kan komen?
  donderdag 28 mei 2009 @ 15:38:08 #176
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69493655
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 15:32 schreef Faja-Lobi het volgende:
Misschien weet 1 van jullie het. Tijdens het borstvoeden van Nathan had ik spruw in de melkklieren volgens de lactatiedeskundige. Ik ben toen gestopt omdat er alleen zeer agressieve medicatie was om spruw in de melkklier te stoppen. Inmiddels is dat al ruim een jaar geleden dat ik ben gestopt. Als ik straks weer ga borstvoeden is de kans dan groot dat de spruw in de melkklier terug kan komen?
Ik denk dat die kans er altijd is.

Maar het is een nieuwe borstvoedingsperiode, gewoon met een schone lei begin je er dus weer aan.
pi_69493916
Hey Faja!

ben je toen gestopt met voeden omdat je de medicijnen niet wilde gebruiken of omdat je niet wilde voeden in combinatie met de medicijnen?

Want voor zover ik weet wordt bij spruw in de melkklieren fluconazol voorgeschreven en dat mag wel gebruikt worden in combinatie met het geven van borstvoeding. Vaak wordt Fluconazol door de huisarts in een te lage dosis voorgeschreven waardoor het niet goed werkt.
Meer info daarover kan je hier vinden: artikel op BV.com

Of je er weer last van krijgt is niet te voorspellen. Candida (schimmel, spruw) is iets wat de meeste mensen gewoon zonder problemen bij zich dragen. Soms kan zo'n schimmeltje ineens de kop opsteken. Door een verminderde weerstand, een "verkeerd" voedingspatroon (schimmels houden van suikers), broeierigheid, etc.

De een is er heel gevoelig voor, de ander heeft er nooit last van (net zoals bij schimmelnagels en vaginale schimmel).

Heb je toen medicijnen gebruikt en was het toen over?
pi_69502594
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:45 schreef Jelief het volgende:
nogmaals WOW!, ik heb ff geprobeerd hoe ver ik kom, als mijn kind met zijn/haar hoofd onder mijn oksel hangt kunnen ze er bij maar dan moet ik wel tegen mijn borst aanduwen

Hahahaha ik zie je al staan..
Heb ik toch nog wat aan het theezak effect gehad... (al heb ik het idee dat ze voller worden weer door het minderen/weigeren van X )
Maar X klom de laatste maanden gewoon als een aapje in me..
Als ze achter me zat kwam ze er wel bij
  donderdag 28 mei 2009 @ 21:41:28 #179
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_69505739
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 09:24 schreef Kersjes het volgende:
Jemig, wat een geklooi zeg, kreeg echt medelijden met die ouders (en okay: ook een beetje leedvermaak )
Het medelijden kan ik me indenken, het leedvermaak niet. Misschien hadden ze wel dolgraag borstvoeding willen geven...

En MamsX, geweldig gedaan Ik snap wel dat het vervelend is, vond het bij mijn oudste dochter ook vervelend toen ze niet meer wilde drinken, een beetje het gevoel afgewezen te worden ofzo. Maar het is gewoon een nieuwe fase, kleine meisjes worden groot .
  vrijdag 29 mei 2009 @ 11:50:07 #180
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_69521377
MamsX, ik kom hier toevallig even lezen in dit topic. Ik begrijp helemaal hoe je je voelt!
Mijn jongste zoontje is nu 15 maanden en sinds een ruime maand wil hij ook niet meer drinken. Kwam tegelijk met zijn eerste pasjes.. alsof hij dacht nu ben ik een grote jongen, ik hoef niet meer aan de tiet

Heel erg jammer vind ik het, maar ik heb altijd gezegd dat ik bleef voeden totdat hij niet meer wilde. Niet wetende dat dat al 'zo snel' zou zijn. Hij wil ook echt echt echt niet meer.. Stiekem gisteravond nog eens geprobeerd toen hij half slief. Zijn speentje uit zijn mond gedaan en voorzicht proberen aan te leggen (hoe flauw eigenlijk he!). Maar hij wilde niet, zelfs halfslapend niet. Dat was voor mij een soort bevestiging dat het echt over was.

Nooit meer borstvoeden..
  vrijdag 29 mei 2009 @ 22:50:52 #181
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_69541268
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 15:32 schreef Faja-Lobi het volgende:
Ik lees toevallig weer eens hier mee.
Faja, ik heb dit gehad en inderdaad Fluconazol gehad. Gewoon doorgegaan met voeden al die tijd. Dit ook in overleg met de lactatiekundige. En het werkte ook echt, itt al die maanden smeren aan de buitenzijde.
En nog gefeliciteerd trouwens, dat had ik nog niet gezegd!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  zaterdag 30 mei 2009 @ 09:36:54 #182
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_69547646
Grijs, ik vond dat ze niet bepaald goed voorbereid van huis zijn gegaan. Niets zo onvoorspelbaar als een kleine baby immers, die willen soms drinken/slapen/huilen op de meest onmogelijke plekken en momenten en daar kun je je m.i. maar beter altijd op voorbereid zijn door bijv. al afgepaste melkpoeder mee te nemen, een eigen thermosflesje, van te voren bedenken dat je kleintje weleens eerder honger zou kunnen krijgen dan "gepland" etc. Always expect the unexpected
Het was nu zo sneu voor zowel de ouders als de baby en door de hysterische manier waarop ze tegen elkaar aan het schreeuwen waren in het openbaar ook nog eens genant voor de andere aanwezigen (mannetje of 10).
En sowieso had die baby daar verder niks te zoeken, snap ook niet waarom die moeder niet lekker is gaan wandelen met 'r terwijl d'r man zijn behandeling afwachtte.

Spruw lijkt me zo ellendig. Hopelijk zal het dit keer meevallen bij je Faja!

PM, waren jullie nou gestopt of voed je nog steeds? Ben het vergeten
  zaterdag 30 mei 2009 @ 09:39:35 #183
11682 Moonah
Jolie femme
pi_69547669
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 22:50 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Ik lees toevallig weer eens hier mee.
Faja, ik heb dit gehad en inderdaad Fluconazol gehad. Gewoon doorgegaan met voeden al die tijd. Dit ook in overleg met de lactatiekundige. En het werkte ook echt, itt al die maanden smeren aan de buitenzijde.
En nog gefeliciteerd trouwens, dat had ik nog niet gezegd!
Hier ook gewon met Fluconazol doorgvoed (na maaaaaanden te hebben geklungeld met allerlei ineffectieve smeersels).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zaterdag 30 mei 2009 @ 13:17:06 #184
94046 PM-girl
pi_69551212
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 09:36 schreef Kersjes het volgende:
PM, waren jullie nou gestopt of voed je nog steeds? Ben het vergeten
Kersjes, wij zijn inderdaad gestopt, afgelopen december, na 27 maanden. Ik mis het soms wel, maar het was een natuurlijke stop toen.
Mijn borsten zijn er kennelijk nog niet aan gewend, ze zijn elke cyclus zo'n 10 dagen 'vol', althans zo voelt het.
*
pi_69677250
Vraagje... horen witte vlokjes in de stoelgang er nu wel of niet bij?
Ben het vergeten...
  woensdag 3 juni 2009 @ 22:40:42 #186
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69683327
dat zou kunnen duiden op teveel melk. Kijk even op borstvoeding.com. Daar is vast info over te vinden.
pi_69728881
Klopt het dat mijn melk steeds minder voedend en steeds meer vocht wordt?
L. Heeft tegenwoordig een half uur na de BV al gerust weer zin in een hele boterham terwijl hij wél heel goed drinkt. Ik heb het idee dat de BV geen maaltijd meer is maar gewoon drinken.
Op zich prima hoor Alleen ik wilde even weten of dat een bekend verschijnsel is?
pi_69730199
Nee, dat klopt niet. BV blijft voedend maar Leander ontwikkelt zich en gaat steeds meer plezier krijgen in het vaste voedsel

Als je hem geen vast voedsel zou geven zou hij waarschijnlijk weer terug gaan naar meer drinken aan de borst en dan zou hij daar nog steeds hard op groeien
  vrijdag 5 juni 2009 @ 10:06:39 #189
62233 Jelief
ikke lief!
pi_69730756
Of hij is gewoon een hongerlap
pi_69731787

Zeg Jelief, ben je al bij LLL geweest om eens te kijken of je leidster kan worden? Da's volgens mij echt wat voor jou en ik vind je een echte LLL'er
pi_69737538
Heb jij de cursus al gehad eigenlijk owlet?
pi_69737824
Het is niet echt een cursus. Bij VBN is dat geloof ik wel zo maar bij LLL moet je eerst aan wat voorwaarden voldoen voordat je mag beginnen als leerling van een leidster.
Je moet o.a. een aantal inloopochtenden hebben bezocht en een cursus mee hebben gekeken. Dan heb je een gesprek over de tien uitgangspunten van LLL en daarna mag je je inschrijven als leidster in wording.
Ik moet nog twee cursusavonden volgen voor ik me in kan schrijven maar in principe is alles wel al geregeld met de leidsters uit de stad hier.

En daarna ga je deels via zelfsstudie je ontwikkelen, deels loop je mee met de leidster en deels ga je schrijven met een leerlingbegeleidster over de uitgangspunten van LLL, je eigen bevalling en BV-tijd, etc.

Erg leuk en spannend allemaal!

Er was 30 mei een scholingsdag en dat was ook al zo leuk! Als geinteresseerde moeder ben je ook welkom dus ik kan het iedereen aanraden. Leuke lezingen en vooral het feit dat baby's en peuters gewoon mee kunnen maakt het heel ontspannen.
pi_69778254
Ze zijn er
Vandaag feestje gehad. Daar ook gevoed (maar boven, want ik had een jurkj aan die niet goed open kon, dus moest zo ongeveer bloot voeden )
Maar de eerste 2 ietwat negatieve 'heb je dat kind nu nog aan de borst' opmerkingen zijn een feit
Ow en iemand die het tof vond en 2 die verbaasd waren, maar het niet stom vonden zeg maar. Meer zo van: hey, dat kan ook!

Ik had wel lol
  zaterdag 6 juni 2009 @ 22:04:47 #194
108648 cattie
lieve moeder
pi_69780953
Je lijkt er niet door van slag te zijn!

Ik kan haast niet wachten om met een big smile te zeggen dat Fee nog steeds bij me drinkt als mensen dat straks licht afkeurend gaan vragen (mijn schoonmoeder bijvoorbeeld, of wat collega's als ik ga kolven ofzo).
Mijn moeder heeft nooit bv gegeven en stond er bij Ive neutraal tegen over (ze wees het niet af, maar het was duidelijk niet "haar ding"). Afgelopen zondag was er een familiefeestje, 3 baby's en alleen Fee drinkt bv. Na wat gedoe met flesjes en ik die Fee zo aanschuif verzuchtte mijn moeder: Het is eigenlijk toch ook wel heel makkelijk he? Ruim 30 jaar te laat, maar ze ziet nu toch de voordelen!
pi_69781158
Woehoe voor je moeder

Welnee, niet van slag. Ik vond het grappig. Zó oud is hij nu ook weer niet
pi_69781459
hihi dat vind ik ook altijd wel super...
En dan reageren met "jah waarom niet?" als ze vragen of hij nog steeds bv krijgt.

Het is voor mij de gewoonste zaak van de wereld en dat hoop ik met mijn reactie en uitleg ook op anderen over te brengen.

Of op de vraag wanneer ga je stoppen dan?
"Op zijn 18de wil hij vast niet meer bij mama drinken, dan zoekt ie maar een vriendin"
pi_69781599
Piglet

Vandaag waren het trouwens vooral de tieners die er nieuwsgierig naar vroegen
Maar dan kwamen er ook vragen als: 'ja, das wel lang... hoe lang is eigenlijk normaal?'
Mja, wat is normaal
pi_69781752
ik roep dan altijd dat de WHO aanraad om wereldwijd tot minimaal 2 jaar borstvoeding te geven, liefst nog veel langer. En dat ondanks dat het in Nederland een uitzondering is, het dus eigenlijk heel normaal is.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 22:48:05 #199
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_69782189
Waarvoor wordt dat precies aangeraden?

Een tijdje geleden was er een programma over borstvoeden. Er was een vrouw wiens 7 jarige dochter nog steeds dronk bij haar, maar inmiddels begon die dochter te verleren hoe ze moest drinken. Best bizar vind ik dat, ookal drink je elke dag uit de borst, op een gegeven moment raak je het reflex kwijt waardoor je niet meer weet hoe het moet
©Dumbo
pi_69782499
voor optimale hechting tussen moeder en kind, optimale ontwikkeling van het imuunstelsel. En voor het binnenkrijgen van alle voedingstoffen.
In 3e wereldlanden word aangeraden liefst tot een jaar of 4 bv te geven omdat het de meest hygienische vorm van voeding is.

En vast nog veel meer redenen, maar ik ken niet hun hele bv richtlijn uit mijn hoofd
pi_69811566
Leuk die reacties van jullie op het lange voeden
Ik heb ze eigenlijk nog niet gehad geloof ik, alleen maar positieve reacties dat ik nog voed en kolf op het werk
  maandag 8 juni 2009 @ 00:26:16 #202
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_69814067
Mijn ouders vinden het wel een beetje raar dat ik nog voed, maar maken daar verder geen punt van. Je merkt het aan vragen van: maar ze is toch al 1? Mijn reactie: "Ja en? Dan is het ook nog steeds gezond "
Mijn schoonmoeder vindt het heel leuk, zij vertelde vorige week vol trots tegen haar moeder (oma van mijn man dus) dat Marlien nog borstvoeding krijgt .
pi_69819966
Dat vond ik ook zo leuk, dat je omgeving vaak meegroeit in het lange voeden...
Van mijn vader weet ik bijvoorbeeld goed dat hij voorheen voeden tot 1 jaar + maar raar vond. Maar hij zei vaak met enige trots: "ja, dat is omdat ze nog borstvoeding krijgt" (Of gewoon, een andere manier om te laten merken dat hij het normaal vond dat L nog bij me dronk)
Ook voor onze vrienden is nu lang(er) voeden een pak "normaler" gaan ogen. Echt fijn.
pi_69844707
Leuk om te lezen hoe dat gaat Owlet! Ik zit er ook aan te denken om contactpersoon te gaan worden, maar dan bij de VBN (LLL zit niets in Drenthe zag ik).
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:32 schreef XXXKarinXXX het volgende:

[..]

nee toen zijn we meteen met de fles begonnen.
Ik ben heel benieuwd hoe dit zal gaan, en hoe ik me erbij voel.
Het punt is dat ik een beetje preuts ingesteld persoon ben, en ik niet weet of ik me er happy bij zal voelen, maar dat zien we dan wel. En ik trek me echt wel terug als er visite is en er gevoed moet worden.
En wat ik me ook afvraag, je voedt op verzoek, maar heb je dan voor de rest nog een leven? Of komt er wel iets van een schema in na verloop van tijd?
Dit hoort misschien meer in het bv topic thuis, sorry voor de offtopic
Even gekopieerd uit het zwangerschap topic.
In het begin is het veel voeden en weinig ritme. De ritme en regelmaat (klinkt altijd vreselijk), komt vanzelf, elke keer weer iets meer. Elke keer zit er meer tijd tussen een voeding. Eerst kan het om het uur zijn, dan om de 2 uur en op een gegeven moment om de 3 uur. Je bent dus wel veel met voeden bezig.
In het begin vond ik het echt wel heel zwaar, maar nu terugkijkend kan ik me die hele zware periode niet eens meer echt voor de geest halen. Ik vond het vooral zwaar dat ik altijd alle voedingen moest doen.
Echt ritme qua drinken hebben wij nog steeds niet echt, op creche dagen kan ze het met een stuk minder voedingen af, waarschijnlijk is het ook een stukje gemak van mijn kant.

Nu is ze bijna een jaar en drinkt ze nog lekker. Als ik terugkijk is het het helemaal waard geweest!
  maandag 8 juni 2009 @ 22:52:36 #205
11682 Moonah
Jolie femme
pi_69845274
Toevallig zag ik net in de gids dat er morgen op België 1 een reportage komt over borstvoeding. Over 'onthaalmoeders', zij geven bv aan kinderen van een ander (P_iglet!).
Programma heet Koppen XL, begint om 21.25u.
pi_69845493
Ik kan me voorstellen dat je er niet meteen een ritme in hebt zitten.
Maar na een week of 2 kan ik toch wel even naar bijv. de winkel zonder dat ik een voedtussenstop moet inlassen?
En het moet ook leuk blijven voor Meike natuurlijk, als we niet even een tripje naar de speeltuin kunnen maken omdat broertje/zusje elk moment kan komen en mams niet in het openbaar wil voeden, hebben we ook wel een probleem denk ik.
Maar goed, misschien zie ik wel teveel beren op de weg.
We beginnen "gewoon" met bv en hopelijk gaat het allemaal goed.

Hebben jullie als bv-mama's ook na de geboorte meteen je kindje een poos op je buik gehad tot hij ging drinken?
Ze zeiden vanavond op die voorlichtingsavond dat dat superbelangrijk was. En dat je er echt voor moet waken dat ze je baby niet gaan weghalen voor allerlei testen en wegen enzo (behalve natuurlijk als het kindje het niet goed doet en er door een arts naar gekeken moet worden)
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_69845866
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:57 schreef XXXKarinXXX het volgende:

Hebben jullie als bv-mama's ook na de geboorte meteen je kindje een poos op je buik gehad tot hij ging drinken?
Ze zeiden vanavond op die voorlichtingsavond dat dat superbelangrijk was. En dat je er echt voor moet waken dat ze je baby niet gaan weghalen voor allerlei testen en wegen enzo (behalve natuurlijk als het kindje het niet goed doet en er door een arts naar gekeken moet worden)
Fons wel, die dronk meteen en is dat blijven doen.
Elodie had niet echt interesse en haar hebben ze dan maar eerst aangekleed en nagekeken. Zij dronk uiteindelijk maar pas de volgende dag echt goed.
pi_69849375
Het eerste wat Elin deed na de geboorte was aanhappen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik ben nog lang niet klaar met voeden en dat terwijl ik dacht dat het niets voor mij zou zijn
nu al meer dan 5 maanden
pi_69851284
Wat een superlieve foto

L. hapte ook meteen aan, klein als hij was (en heeft toen de eerste 2 maanden 12 uur op een dag gedronken, lang leve de te vroege kindjes )
pi_69852223
De oudste werd meteen na de eerste kennismaking nagekeken een aangekleed. Ik was te hyper om het erg te vinden, ook al had ik me anders voorgenomen
Daarna heb ik haar aangelegd, scheef en raar liggend omdat de verpleging niet wilde helpen maar ik het perse wilde doen.

De jongste kwam na de bevalling op mijn buik en die heb ik pas afgegeven toen ze even had gedronken.

Een bevalling is geen statisch iets dus er kunnen altijd dingen gebeuren waardoor het niet lukt om de baby meteen aan te leggen. En dan gaat de borstvoeding meestal echt wel goed daarna. Het is handig om gebruik te maken van de alertheid van de baby zo na de geboorte. Het is alsof ze dan helemaal ingesteld zijn op leren drinken, een paar uur later zijn ze vaak zo moe.

Wat misschien nog wel belangrijker is (in mijn ogen dan) dan direct na de geboorte drinken is direct na de geboorte bloot huid op huid contact. En dat helpt ook vreselijk goed bij de BV
  dinsdag 9 juni 2009 @ 09:15:56 #211
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69852262
Jen wilde helemaal niet drinken... En de verpleging holp ook niet echt mee... Huid op huid heeft Jen ook niet gehad.. Maar alles is gelukkig nog goed gekomen.

Kleurdoos, ik vind je foto echt superlief!!
pi_69852291
Het is ook vet gezellig, zo'n klein wondertje op je buik
Wij kwamen er pas ná de placenta (en die kwam een kwartier!!!! na L. ) achter dat hij een jongetje was We waren nog aan het bewonderen en knuffelen (een échte baby! Kijk nou! Teentjes! )
De verloskundige *mompelmompel* placenta ziet er mooi uit, kijk, zo de baby gezeten! Wij Zij: weten jullie eigenlijk al wat het is?
Wij: nee

Zoiets!

Gisteren ben ik zo hard gebeten dat er bloed uit kwam :/ Moet hij niet te vaak doen Hij wilde spelen, niet drinken....
  dinsdag 9 juni 2009 @ 09:19:06 #213
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69852303
Freecell!!! AUW!!!!
pi_69852351
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 09:19 schreef Ticootje het volgende:
Freecell!!! AUW!!!!
Ja!
Als hij het echt vaak gaat doen wordt het wel einde verhaal ben ik bang!
Al wilde ik wel graag het eerste jaar vol maken
Maar hij dreigt nu ook boventanden te krijgen.
pi_69852423
Auw freecell!

Ik hoop dat hij snel door heeft dat het niet de bedoeling. Vast wel, volgens mij hebben de meeste kinderen dat na een of twee keer afkoppelen bij bijten wel door
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:14:12 #216
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_69853539
Noah had ademhalingsproblemen en werd meteen na de geboorte naar een andere ruimte gebracht. Ik had hem amper gezien, en alleen van de achterkant. Pas een dik uur later werd ie even weer bij mij gebracht in couveuse, en kon ik hem niet eens aanraken, laat staan aanleggen. Pas 4 uur na de bevalling kon ik hem langer dan een paar minuten bekijken Nog steeds niet vastgehouden. Pas de volgende ochtend is ie voor het eerst aangelegd. Hij heeft nooit goed willen drinken uit de borst, nog met tepelhoedjes geprobeerd, maar in de tussentijd kreeg ie al sondevoeding én al snel ook flesjes. Al gauw liep mijn productie, met kolven op gang gebracht, enorm terug en ben ik gestopt. Ik moest huilen van ellende als ik hem aan moest leggen, en het was persen met de kolf om er nog genoeg uit te krijgen tot de winkels open gingen om kv te halen.
Ik wou dat ik er toen meeeer van had geweten, dan had het helemaal niet het einde van de bv te hoeven betekenen.

Dat heeft me altijd dwars gezeten, dus toen Hannah is geboren heb ik wel vrij snel na de bevalling gevraagd of ze aangelegd mocht worden. Ze is wel eerst gewogen en ik ben geloof ik ook eerst gehecht. Maar het was wel binnen een uur. De eerste dagen wilde ze niet veel drinken, is ook flink afgevallen en het leek er even op dat ik haar moest gaan bijvoeden met afgekolfde melk. Gelukkig had ze net op tijd het trucje door Sindsdien is het heel wisselend hoe vaak ze drinkt. Soms elk uur, soms 4 uur ertussen. Dat o het uur is gelukkig niet meer zo vaak als in het begin, dus ik vind het goed te doen zo.
©Dumbo
pi_69853842
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:57 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Ik kan me voorstellen dat je er niet meteen een ritme in hebt zitten.
Maar na een week of 2 kan ik toch wel even naar bijv. de winkel zonder dat ik een voedtussenstop moet inlassen?
En het moet ook leuk blijven voor Meike natuurlijk, als we niet even een tripje naar de speeltuin kunnen maken omdat broertje/zusje elk moment kan komen en mams niet in het openbaar wil voeden, hebben we ook wel een probleem denk ik.
Maar goed, misschien zie ik wel teveel beren op de weg.
We beginnen "gewoon" met bv en hopelijk gaat het allemaal goed.

Een ritme heb ik bij geen van beide kindjes gemerkt (de jongste is uiteraard nog te jong om een ritme te kunnen hebben).
Dat zal er na een tijdje wel gekomen zijn hoor.
Ik heb geen idee hoe veel uur er tussen zat, maar vooral in de avond drinken ze graag kort na elkaar. En dan zit je meestal gezellig thuis op de bank. Echt heel frequent- zoals ik hier soms lees - heb ik nooit gevoed. Meestal kwamen/komen we aan 7-8-9 voedingen per dag, terwijl men in de eerste weken 8-12 voedingen als normaal en aangewezen noemt.
Ik ging ook rustig naar de winkel, maar ik plande het in het begin wel vaak zo dat ze net gegeten had. En dan kan je rustig genieten van je uitstapje.
Ik was ook erg preuts (en ben dat nog, ik trek me nog steeds terug als er bezoek is), maar na een tijdje kon ik wel discreet voeden in het openbaar.
Er vooraf over nadenken is goed, maar je hoeft natuurlijk nu al geen beren op de weg te spotten

Wat betreft het op de buik hebben... dat was hier geen van beide keren zo. In de verloskamer hebben ze een tijd op me gelegen, daarna werden ze gewogen en aangekleed, en daarna mochten we even terug naar de arbeidskamer.
Daar werden ze wel binnen het uur aangelegd (dat is hier zo'n beetje de richtlijn, om binnen die tijd voor de eerste keer aan te leggen) en dat ging gewoon goed.
pi_69877186
Mooi en fijn om jullie ervaringen te lezen.
Ik ga er alles aan doen om onze baby gelijk te kunnen aanleggen.
(indien mogelijk)
Tis zowiezo even afwachten, mijn placenta kwam de vorige keer niet compleet eruit, dus nu is het afwachten of dat goed gaat. Anders kan ik meteen door voor een curretage, en dan heb je weer een heel ander verhaal.
Maar we gaan er maar vanuit dat alles goed gaat, en dan gaan we gewoon 100% voor bv.
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_69877619
Wat leuk om te lezen, Karin! Weet je wat ik nou vooral zo leuk vind? Dat je schrijft
quote:
en dan gaan we gewoon 100% voor bv.
inplaats van het veel gehoorde "ik probeer het wel maar als het niet lukt...". En eigenlijk zit er vaak helemaal geen verschil tussen de intentie maar het komt toch anders over
pi_69913656
Poeh, wat vind ik dit moeilijk zeg... We willen hier zo graag maar het gaat maar moeizaam.

Na de geboorte is Kobus wel aangelegd en ook vrij snel, hij hapte wel aan maar zoog niet door. Omdat hij tijdens de bevalling een verlaagde hartslag had besloten ze dat het goed was om hem wat voeding te geven met mijn pink en een spuitje. Hypo-allergeen. Daarna zijn we naar huis gegaan en hebben het aanleggen nog een keer vergeefs geprobeerd.

Pas de volgende ochtend kwam de kraamverzorgster en ging het als volgt, aanleggen, lukte niet, 10 cc kunstvoeding met het spuitje. Op de derde dag hebben we een kolf gehuurd. Nu geven we gen kunstvoeding meer, bijna en alleen afgekolfde moedermelk, maar wel met het spuitje. Hij wil gewoon niet doorzuigen. Bovendien associeert hij nu een bepaalde houding + pink met voeding ipv de borst. Vannacht om 6.00 heeft hij trouwens wel heel lang aan de borst gezogen, maar vandaag was dat weer helemaal weg.

We moeten de hoeveelheid voedsel omhoog brengen omdat hij anders teveel af valt dus ze hadden het over en flesje.
Maar dat is toch niet slim ivm de verschillende zuigmethodes?

Het zullen ook de kraamtranen wel zijn die beginnen aangezien iedereen om ons heen goede hoop heeft, maar mijn gevoel is nu at het niet gaat lukken en nou moet ik er zo van huilen...

Als iemand nog tips heeft heel graag.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:30:23 #221
94046 PM-girl
pi_69913783
Oeke, er zijn heel veel tips te geven, zoals vaak proberen, verschillende houdingen waarin je voedt, na een beetje kolven aanleggen.
Maar de beste tip is misschien professionele hulp inschakelen, als je echt door wil zetten. Bel een vrijwilligster of leidster van LLL, VBN of een lactatiekundige (dat laatste kost vaak wel geld, als je verzekeraar niet vergoedt).
Zij kunnen meedenken of meekijken.
Succes!
*
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:31:46 #222
94046 PM-girl
pi_69913840
En wat je zegt, een flesje is heel anders dan aan de borst drinken, dus zolang je met vingervoeden vooruit kunt, zou ik dat doen. Misschien om de twee uur een kleinere hoeveelheid dan om de drie uur een grotere hoeveelheid (ik gok dat de kraamverzorgster dat ritme aanhoudt?)
*
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:32:56 #223
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69913891
oeke, heb je al een laktatiekundige gebeld?? De meeste verzekeringen vergoeden de consulten. Ik denk dat wij je hier echt niet meer voldoende kunnen helpen. Een laktatiekundige komt bij je langs, kijkt met je mee en maakt samen met jou een plan van aanpak. Goed dat je hulp vraagt! Kijk even op www.nvlborstvoeding.nl voor een lactatiekundige in de buurt. Doen hoor!
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:33:29 #224
62233 Jelief
ikke lief!
pi_69913915
Och Meis, mijn 1e tip is een lactatiekundige bellen- zo snel mogelijk-
En dan las iklaatst van Owlet een goede tip. Het is een beetje de tijd na de geboorte nabootsen, Kobus bloot op jouw blote borsten en hem zelf op zoek laten gaan naar je tepel, net zoals pasgeboren babytjes dat doen. Wellicht dat zijn instinct het dan ineens wel doorheeft. En misschien is donormelk een optie?
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:35:40 #225
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69914018
Is het geen optie om de bijvoeding te kolven? Alles wat je aan kunstvoeding geeft maak je zelf niet aan. Maar nogmaals, ik denk echt dat een laktatiekundige hier beter in kan helpen dan een vrijwilliger. Je kan even bellen met de lll of de vbn, dat is gratis en misschien krijg je nuttige tips.
pi_69914361
Dank jullie wel, ik zei vanavond ook al dat ik een lactatiekundige erbij wilde halen maar dat kost wel veel geld. Dus die tip van de vrijwilligers van LLL (La Leche League is dat toch) is een goede.
Gister hebben we dat huid op huid gedaan en hij ging inderdaad als een speer op de tepel af alleen dat doorzuigen dat lukt hem gewoon niet.
Misschien is om de twee uur ook goed, ik krijg in principe nu met kolven wel 40 cc eruit en dat drinkt hij dan via dat vingervoeden wel op.

ik ga dat zo nog eens proberen, een beetje donker maken en dat bloot op bloot.
hier even mijn woordje doen maakt het ook al wat minder beladen.
het gaat mijn knappe vent wel lukken!
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:45:55 #227
108648 cattie
lieve moeder
pi_69914464
Ten eerste, wat de dames voor me ook zeggen, bel een lactatiekundige of vrijwilliger.
Ten tweede, bij Ive hadden we ook opstart problemen. Wat hielp was elke keer eerst aanleggen en aan de borst laten drinken. Lukte dat niet goed genoeg, dan de kolf erop. En de gekolfde melk vingervoeden. Ive heeft ook even kunstvoeding gehad, toen het nog even niet op gang kwam en hij echt wat moest drinken. Maar als je het echt wilt dan kom je er vast wel uit met goede hulp! Succes ermee!
Oh ja, en veel huid contact. Gaan de hormonen lekker van stromen!
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:47:55 #228
108648 cattie
lieve moeder
pi_69914548
Volgens mij kost een lactatiekundige 50 100 euro, dat is 4 8 pakken kunstvoeding, dus dat heb je er zo uit. En ik heb ooit een lactatiekundige gebeld met een kolf vraag, die heeft me telefonisch te woord gestaan en geholpen en nooit een rekening gestuurd.
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:48:08 #229
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69914558
voor een consult van een laktatiekundige ben je ongeveer 100 euro kwijt. Even heel plat, een pak kunstvoeding kost je ook een 10tje. Daar doe je 14?? dagen mee?? Dus als je borstvoeding wel lukt spaar je toch wel centjes uit.
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:49:18 #230
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69914609
oh en oeke, jij hebt echt de knapste vent, natuurlijk gaat het lukken!!! [/peptalk]
pi_69914767
Oh, dat is zeker zo, het geld zal me worst wezen uiteindelijk. Maar ik ben al heel blij met wat ervaringsverhalen.
Zoals Cattie het beschrijft is ongeveer hoe wij het doen, en de kunstvoeding was er vandaag al helemaal uit. Maar het is fijn te horen dat dat aanleggen toch wel kan door zetten. Huid op huid gaan we hier gewoon heel veel doen!
En morgen ga ik dit ook even doorspreken met mijn kraam.
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:53:51 #232
108648 cattie
lieve moeder
pi_69914808
Oh en voor het positieve gevoel: Ive heeft vervolgens totdat hij ruim een jaar was zonder problemen bij me gedrongen!
pi_69914834
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:54:36 #234
108648 cattie
lieve moeder
pi_69914843
40cc met kolven is volgens mij heel erg netjes trouwens!
pi_69914924
Oeh, daar was ik ook al heel blij mee, er kwam gewoon melk uit! En best veel ook!

Nou dit heeft me al heel erg opgelucht, dan is de volgende poging ook weer prettiger!
  woensdag 10 juni 2009 @ 22:13:27 #236
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69915643
mijn begin was ook een regelrechte ramp!! Op dag 4 had ik de laktatiekundige op bezoek. Dat heeft mijn borstvoeding echt gered.
  donderdag 11 juni 2009 @ 03:30:53 #237
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_69922617
Och lieve meiske toch!

Wat de dames hier zeggen; schakel snel professionele hulp in! Dat gaat jullie helpen. Echt! Vergeet ook vooral niet dat Kobus nog maar een piepklein baby'tje is. Juul dronk in principe wel meteen, maar ik weet nog heel goed dat hij vaak na een minuut of 2 al in slaap viel (het was gewoon zo vreselijk vermoeiend voor hem, dat zuigen) en dan waren we de rest van het uur bezig met wakker houden. Af en toe 'schrok' hij dan op en sabbelde even, om vervolgens weer als een blok in slaap te vallen.

Veel huid op huid, veel aanleggen (en in verschillende houdingen), hulp van een 'prof' en een beetje geduld gaan Kobus en jou echt helpen!!! Die stoere man van je kan het hoor, en jij ook!

Als je wil bellen morgen; ik ben bereikbaar!

Hang in!
  donderdag 11 juni 2009 @ 09:38:56 #238
11682 Moonah
Jolie femme
pi_69925231
Ook van mij een sterktewoordeje Oeke.
Bij ons heeft het ook een hele poos geduurd voordat het echt lekker ging. Nu ik jouw struggles lees, herinner ik me weer zó goed hoe wij nachten hebben gefrut en gedaan om Thies aan te leggen. Pffff. Ik had er bijna de brui aan gegeven. Daardoor. Ik was kapot. Gelukkig had ik een super kraamhulp die me erg goed heeft geholpen. En eerlijk is eerlijk, de meiden hier in het topic hebben me er ook doorheen gesleept! Toen we beiden eenmaal doorhadden hoe het moest, liep het als een trein en hebben we een heerlijke BVperiode gehad.
Veel succes!
pi_69939138
Wat was dat ook weer met de wet van FOK?

Vanochtend vroeg heeft Kobus weer lekker liggen drinken bij mij!
En ik heb met de kraamverzorgster overlegd en die heeft me gerust kunnen stellen. Rustig zo door gaan, maar het niet te zwaar maken, niet voor Kobus en niet voor mij, ik moet de borst ook een fijne plek houden, niet een van frustatie.

Dus nu doe ik het wat rustiger aan met aan leggen en vaker tussendoor ook proberen als hij er zin in heeft. En als het over een paar dagen nog niet goed gaat een lactatiekundige inschakelen. Ze zei dat op dit moment ik alles deed zoals het moest en dat ik met veel geduld er zou komen.

Ik voel me veel rustiger ook na jullie lieve oppepende woorden.
pi_69941810
Lieve Oeke, iedereen boven me heeft het al gezegd dus ik wil je alleen maar een virtuele knuffel geven.
Dit gaat echt goedkomen, heus.
  donderdag 11 juni 2009 @ 17:00:54 #241
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_69941912
Ik sluit me aan bij de rest en kom je even succes wensen! Weet nog hoe wanhopig je jezelf kan voelen als je kleintje móet drinken maar niet wil. Komt allemaal goed!
I`m not weird. I`m limited edition.
  donderdag 11 juni 2009 @ 22:07:43 #242
94046 PM-girl
pi_69954583
Oeke, wat fijn dat het vanmorgen goed gegaan is!
Hopelijk is de rest van de dag prettig gegaan, ook wat betreft het aanleggen.
*
  vrijdag 12 juni 2009 @ 11:55:21 #243
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_69968067
Hoi allemaal,

Ik hoop zeer binnenkort mama te worden en wil graag borstvoeding gaan geven. Hebben jullie eigenlijk speciale 'borstvoedingskleding'? Of, wat is handig om te dragen zodat je niet helemaal bloot hoeft als je wilt gaan voeden? Ik ga in het zkh bevallen omdat ik een tweeling krijg, is het handig om dan een pyjama bij je te hebben met een knoopsluiting voor? BV beha's heb ik inmiddels al wel aangeschaft...
  vrijdag 12 juni 2009 @ 12:56:38 #244
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_69969621
Een nachtpon met een knopen aan de voorkant vind ik wel praktisch, zodat je niet in de ondergoed zit te voeden. Maar je kunt ook de deken een eind optrekken (als het niet te warm is). Of gewoon een pyjama, dan zit je ook niet gelijk in je onderbroek.
Als je je te bloot voelt tijdens het voeden, is het handig om een hydrofielluier/lakentje/doek bij de hand te hebben. Speciale kleding is niet noodzakelijk (hoewel ik het best prettig vind, ik heb meestal een voedingsshirt aan).
  vrijdag 12 juni 2009 @ 12:57:22 #245
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69969644
Ja knoopsluiting voor is heel handig voor in het zkh. Verder heb je wel speciale topjes voor borstvoeding. Je kan ze bv bij de h&m kopen, bij de positiekleding. Maar je hebt ook leuke webshops...
pi_69970408
Ik draag eigenlijk altijd een shirtje met een hemdje met spaghettibandjes eronder. Shirtje omhoog, hemdje onder m'n borst, beha los, voeden maar. Ideaal vind ik! Wat ik ook heel handig vond, vooral de eerste weken, waren borstvoedingshemdjes. Tijdens de kraamtijd heb ik eigenlijk aldoor zonder beha en in zo'n hemdje (met daarover een pyjama met knoopjes, of een vestje ofzo) gelopen, dat vond ik heel prettig. Ik zat/lag toch veel in bed en een beha knelt dan meer.
  vrijdag 12 juni 2009 @ 14:24:24 #247
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_69972709
Ik draag tot nu toe altijd een voedings hempje, en daarover dan een vestje met knoopjes of rits ofzo. Vind ik wel handig zo.
Maar ik ga nu toch maar eens op zoek naar een fatsoenlijke voedings bh, geeft toch wat meer steun.

Voedings bh is handig om even wat weken mee te wachten tot de BV goed op gang is, dan weet je hoeveel je borsten evt gegroeid zijn.
©Dumbo
pi_69975303
Ik heb ook gewoon hemdje + shirt er over.
Eén omhoog, één omlaag en dus niet meer dan noodzakelijk bloot.

Van de voedingsbeha's ben ik inmiddels ook afgestapt, bij een gewone kan ik ze er ook wel uitfloepen

Gisteren dag zonder L weggeweest. Ik dacht: inmiddels kan ik vast wel een dagje weg zonder kolf, grapje

STUWING! Maar alleen links? Snapt iemand dat? Met de hand 2 keer druk eraf gekolfd gisteren (alleen links) en vanmorgen pas na de tweede voeding waren alle pijnlijke plekken weg. En pas tegen de ochtend begon rechts een beetje vol aan te voelen
pi_69975688
Zo kom je er ineens achter welke borst het meeste produceert
pi_69976089
Ik was gisteren ook een hele dag weg zonder Lotte. Tussendoor 1x gekolfd om half 2 maar dat ging niet super (batterijenunit blijkbaar niet sterk genoeg). Toen om 22:45 thuis en om 23:30 Lotte nog maar even uit bed geplukt en aangelegd. Die heeft eigenlijk amper wat gedronken, maar misschien genoeg tegen de stuwing
Vannacht was ze wat aan het huilen en toen haar snel aangelegd (stuwing!!!), wilde ze vanmorgen (2 uur later) natuurlijk niet drinken..grrrrr

Fijn Oeke!
pi_69976317
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:44 schreef owlet het volgende:
Zo kom je er ineens achter welke borst het meeste produceert
Jamaar

Bij links heb ik 2x 100cc afgekolfd gisteren en werd ik vannacht nog wakker van de stuwing. Bij rechts niet gekolfd en voelde ik pas tegen de ochtend wat

En ik wissel wel gewoon af met voeden
Het was me al wel eens opgevallen dat L een kleine voorkeur voor links heeft
  vrijdag 12 juni 2009 @ 16:10:58 #252
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_69976642
Freecell, van wat ik me nog kan herrinneren was dat ik op een gegeven moment eigenlijk weinig meer merkte in welke borst nu de meeste melk zat.
Terwijl de kleine man er toch goed op bleef groeien als ik hem aanlegde voor de voedingen.

Ik weet niet of je altijd 2 borsten geeft of per voeding 1 borst?

en echt stuwing heb ik maar 1 keer echt meegemaakt.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_69977014
Ik geef 's orgens in bed rechts-links (allebei goed leeg)
's morgens ergens links rechts (matig)
'smiddag ergens rechts-links (ook matig)
en voor het slapen gaan allebei weer goed leeg.

Nou, suwing... groot woord ervoor misschien, meer dat ze gewoon erg vol werden, pijn gingen doen en wat flink harde plekken kregen. En de harde plekken links waren pas na 2 voedingen weer weg.
  vrijdag 12 juni 2009 @ 19:06:05 #254
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_69981651
Dank voor alle kledingtips! Daar kan ik wel wat mee...!
  maandag 15 juni 2009 @ 13:42:23 #255
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_70023561
@ Freecell de harde plekken zou je dan nog eventueel weg kunnen masseren onder de douche, weet niet of jou dat helpt, maar hielp hier nog wel eens.
pi_70023834
quote:
Op maandag 15 juni 2009 13:42 schreef _Bar_ het volgende:
@ Freecell de harde plekken zou je dan nog eventueel weg kunnen masseren onder de douche, weet niet of jou dat helpt, maar hielp hier nog wel eens.
Dank je
Het is inmiddels weer opgelost. Douche doet bij mij niet zoveel. Zelfs met mega-stuwing in de kraamtijd kon ik onder de douche gaan staan masseren zonder dat er een drup uitkwam.

Ik ben inmiddels een klein beetje an het afbouwen overdag. L. wilde niet meer én om 11 uur én om 15:00 drinken. Dan beet hij me één van beide keren. Nu deze 2 voedingen samen om 13:00 en krijgt hij dus nog maar 3 voedingen
Maar hij drinkt nu wel weer veel beter
  maandag 15 juni 2009 @ 13:57:22 #257
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_70024014
Hmm Hannah drinkt eigenlijk altijd maar één borst per keer. Maakt dat uit?
En hoe weet je eigenlijk of je borst goed leeg gedronken is?

En hoe zit het met voor- en achtermelk? Mijn kraamverzorgster zei dat dat eigenlijk achterhaald is, en dat dat gewoon door elkaar mengt zeg maar. Maar ik las ook weer dat baby's groene poep kunnen krijgen als ze teveel voormelk en te weinig achtermelk binnen krijgen.
©Dumbo
pi_70024605
Mijn kinderen drinken ook eigenlijk altijd maar één borst per keer. Dat kan prima, tweelingen doen ook niet anders

Ik voedt gewoon tot ze zelf genoeg heeft, dan biedt ik eventueel nog even de tweede borst aan om te kijken of ze nog meer honger heeft. Persoonlijk, maar dat verschilt denk ik nogal van vrouw tot vrouw, maakt het bij mij inmiddels niet zo veel meer uit of ik twee keer dezelfde borst geef of niet dus ik doe eigenlijk altijd maar wat. Ook afhankelijk van waar ik ben. In bed voedt ik vaker met rechts, aan tafel vaker met links. En zo komt het eigenlijk wel in balans.

Voor- en achtermelk is deels achterhaald, deels niet. De melk die als eerste toeschiet is wat minder vet dan de melk die later komt. In principe is er dus wel een verschil maar bij een normaal ritme van voeden zal er eigenlijk weinig sprake zijn van echt voor- en achtermelk omdat het geleidelijk in elkaar over gaat.

Die groene poep zie je als de balans tussen vet en suiker (achter- en voormelk) verstoord is. Bijvoorbeeld omdat een vrouw zo'n enorm veel melk heeft dat een kindje al zijn buik vol heeft voor de melk goed en wel door stroomt. Dan blijft dat vet zo'n beetje achter.
  maandag 15 juni 2009 @ 14:31:36 #259
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_70025080
Het kan geen kwaad hoor Tex of je nu 1 of 2 borsten geeft, zolang Hannah er tevreden door is is dat toch het belangrijkste en als ze dan ook nog voldoende plast enzo dan is het helemaal goed
Je merkt het snel genoeg hoor als ze niet meer genoeg heeft aan maar 1 borst.

Hier wil ik wel weer als het allemaal wederom lukkten wilt natuurlijk, wel weer gewoon 2 borsten geven.
  maandag 15 juni 2009 @ 19:36:15 #260
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_70035469
2 jaar en 7 maanden
3 kinderen..

en op m'n verjaardag is het over en uit
Nienke wil 's avonds al een paar weken niet meer echt drinken, 's morgens nog een klein beetje maar ook niet echt.
Het is goed zo.. het is klaar

En vanavond een borrel om m'n verjaardag te vieren
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_70035655
ET, je lijf terug
Gefeliciteerd met je verjaardag!

En vet lang gevoed jij!
pi_70035683
Goed gedaan E.T!
Gefeliciteerd en neem d'r inderdaad eentje vanavond!
pi_70039753
Wauw! Goed zeg ET, en gefeliciteerd met je verjaardag. Een fijne avond!

Vandaag heeft Kobus 2 keer echt goed aangehapt en doorgezogen, 5 minuten maar ofzo, maar ik ben heel blij! Hij begint het leuk te vinden geloof ik!
  maandag 15 juni 2009 @ 21:40:22 #264
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_70040816
ET respect !!! geniet maar fijn van die borrel
pi_70040846
Wow ET, ik dacht dat Nienke al lang gestopt was Gefeliciteerd met je verjaardag en je groots BV moment

Oeke, doorzetter Dat klinkt supergoed, vijf minuten is best wel heul lang. Dat record hebben mijn meiden per voeding nooit verbroken
Heb je het gevoel dat je fijne hulp hebt hier bij in de vorm van bijvoorbeeld de kraamverzorgster, een vrijwilligster of een lactatiekundige? Anders bellen hè? Naar LLL of VBN. Ze zijn er voor je
pi_70041637
Owlet, ik doe het nu nog even samen met Kobus , morgen bel ik denk ik even met de lactatiekundige van de kraamzorg.
Maar ik heb er eigenlijk steeds meer vertrouwen in. Hij zuigt nog niet echt door, ook een beetje gewoon liggen met je mond vol, maar dat vind ik al heel fijn. En hij zoekt het zelf op.
Dankjewel voor je lieve woorden.
  maandag 15 juni 2009 @ 22:03:20 #267
108648 cattie
lieve moeder
pi_70041882
Dat hij het zelf opzoekt is een goed teken oeke! En goed dat je morgen even met een lk belt. Het is altijd fijn even een deskundige over dit soort dingen te spreken, dan ben je ook zekerder van jezelf. Ga zo door!
  maandag 15 juni 2009 @ 22:29:25 #268
94046 PM-girl
pi_70043034
Wat goed Oeke, en slim om voor de zekerheid even te bellen inderdaad!

ET Gefeliciteerd en goed gedaan!
*
  dinsdag 16 juni 2009 @ 16:38:43 #269
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_70064526
Vanmorgen moest Nienke wel even wennen en keek ze wat raar "he?? geen bv??"
Maar geen stuwing of wat dan ook te bekennen.. duidelijk dus dat er nog maar weinig gedronken werd (en dat m'n borsten ondertussen zo netjes opgevoed zijn dat ze ook zonder afname kunnen )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_70078070
Klinkt alsof het heel natuurlijk gestopt is ET
pi_70078395
Ik wil hier even een grote doen voor Oeke en Kobus. Als mama-to-be maak ik me regelmatig erge zorgen over het geven van bv. Hoe graag ik ook wil, ik ben er echt een beetje bang voor, dathet niet goed gaat. Ik hoop tegen de tijd dat het zover is en als het nodig blijkt te zijn, ik er net zo geduldig en positief mee om kan gaan als jij Oek. Echt, top!
Lotte!
Noah!
pi_70084421
Hoihoi!

Tot welke tijd hebben baby's echt nog veel melk nodig? L. drinkt nu 3 keer (en dan wel echt goed drinken!) op een dag. Als het heel warm is komt hij zelf om meer vragen, maar normaal vindt hij 3 echt prima.
Als ik zo naar hem kijk en wat hij nog meer eet is 3 ook wel genoeg, soms drinkt hij ook wel wat water, thee of sap tussendoor en hij eet best veel.
Voorlopig gaat dit uitstekend zo, maar stel dat hij nou wél in één keer stopt of de overdag voeding (is hij het minst enthousiast over) ook niet meer wil en alleen nog 's morgens en 's avonds? Zou dat nog genoeg zijn?
  woensdag 17 juni 2009 @ 09:12:01 #273
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_70085102
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 08:37 schreef freecell het volgende:
Hoihoi!

Tot welke tijd hebben baby's echt nog veel melk nodig? L. drinkt nu 3 keer (en dan wel echt goed drinken!) op een dag. Als het heel warm is komt hij zelf om meer vragen, maar normaal vindt hij 3 echt prima.
Als ik zo naar hem kijk en wat hij nog meer eet is 3 ook wel genoeg, soms drinkt hij ook wel wat water, thee of sap tussendoor en hij eet best veel.
Voorlopig gaat dit uitstekend zo, maar stel dat hij nou wél in één keer stopt of de overdag voeding (is hij het minst enthousiast over) ook niet meer wil en alleen nog 's morgens en 's avonds? Zou dat nog genoeg zijn?
300cc heeft L. nog per dag nodig. Maar als je hem ook nog een beker melk geeft (hij is toch iets van 10 maanden?) dan hoeft ie nog minder bij je te drinken. (Ik heb het hier dus over melk, en niet over vocht.)
pi_70085299
300 redt hij wel Makkelijk. Ik denk dat hij dat al binnen heeft bij de ochtend en avondvoeding (als ik één van die voedingen kolf heb ik minstens 100 cc en ik ben vrij slecht in kolven )
Valt me mee trouwens! Ik dacht dat hij meer nodig had nog. Wel goed m te weten.

Vanaf een jaar mogen ze toch gewone melk? Of vanaf negen maanden?
  woensdag 17 juni 2009 @ 09:59:54 #275
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_70086469
freecell, ik dacht vanaf 10 maanden.. Zeg maar dat ze aan de nummer 3 zouden mogen, mogen ze ook gewone melk.
pi_70086536
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 09:59 schreef Ticootje het volgende:
freecell, ik dacht vanaf 10 maanden.. Zeg maar dat ze aan de nummer 3 zouden mogen, mogen ze ook gewone melk.
Prima
Dankje!
  woensdag 17 juni 2009 @ 10:03:08 #277
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_70086568
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 10:01 schreef freecell het volgende:

[..]

Prima
Dankje!
Nee, je had gelijk toch 9 maanden. Maar als je borstvoeding geeft, waarom zou je dan nog koemelk geven, persoonlijk zou ik dat dus lekker laten, dat kan ie zn hele leven nog drinken.
pi_70086628
Even nagezocht stap 3 is ergens tussen de 8 maanden en een jaar gemiddeld 10 maanden inderdaad.
En de nutricia site zegt dat pindakaas al best kan bij 10 maanden? Hmmm.
pi_70086651
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 10:03 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Nee, je had gelijk toch 9 maanden. Maar als je borstvoeding geeft, waarom zou je dan nog koemelk geven, persoonlijk zou ik dat dus lekker laten, dat kan ie zn hele leven nog drinken.
Doe ik ook niet hoor, maar handig om te weten dat het al wel kán voor geval van nood of iets dergelijks.
pi_70089610
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 10:05 schreef freecell het volgende:
Even nagezocht stap 3 is ergens tussen de 8 maanden en een jaar gemiddeld 10 maanden inderdaad.
En de nutricia site zegt dat pindakaas al best kan bij 10 maanden? Hmmm.
Het zogeheten allergievriendelijke schema van Kleintjes zegt zelfs dat het met 9 maanden al kan. Vind ik maar gek, aangezien pindanoten net bekend staan als iets waar sommige mensen al bij het minste beetje een ernstige reactie op krijgen?

Anyway, normaal komt Leander wel aan z'n dagelijkse portie melk als 'ie bij jouw drinkt denk ik.

Enne... alvast één linkje in de openingspost werkt niet meer, dat van medicijnen en borstvoeding. De link is nu:
http://www.borstvoeding.c(...)edicijnlijst-nl.html

ET! Knap gedaan met de borstvoeding! Ik hoop dat je genoten hebt van je verjaardagsdrink!

[ Bericht 12% gewijzigd door Iksje op 17-06-2009 11:38:47 ]
pi_70091577
Mja, pinda's met negen maanden vind ik echt heel vreemd, zeker gezien de aard van de reactie áls je er op reageert!
  woensdag 17 juni 2009 @ 12:50:32 #282
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_70092496
pinda's laat ik echt nog achterwege, niet vanwege allergie, mar puur omdat ik die dingen gevaarlijk vind voor kleintjes.
  woensdag 17 juni 2009 @ 13:08:40 #283
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_70093122
E.T., wat een prestatie zeg

Oeke, heb je een lactatiekundige gebeld? Hoe gaat het nu?

Tico, je hebt ook pindakaas zonder stukjes. Pindakaas schijnt juist heel gezond te zijn voor opgroeiende kinderen (behalve voor degenen die allergisch zijn natuurlijk .)
  woensdag 17 juni 2009 @ 13:09:23 #284
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_70093152
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 13:08 schreef Kersjes het volgende:
E.T., wat een prestatie zeg

Oeke, heb je een lactatiekundige gebeld? Hoe gaat het nu?

Tico, je hebt ook pindakaas zonder stukjes. Pindakaas schijnt juist heel gezond te zijn voor opgroeiende kinderen (behalve voor degenen die allergisch zijn natuurlijk .)
Jen kijkt heel vies bij pindakaas.... maar zo af en toe mag ze dat best van me hoor.
pi_70094627
Ik vind Pindakaas ook echt ideaal voedsel voor opgroeiende kinderen. Ronja eet het dagelijks, maar pas vanaf dat ze een jaar was en we zagen dat ze eigenlijk nergens op reageerde. Toen durfden we de pindakaas ook wel aan
  woensdag 17 juni 2009 @ 14:32:02 #286
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_70096322
Ik had ook altijd begrepen pindakaas vanaf een jaar. Noah kreeg het als baby al op de crèche vertelden ze even heel blij dat ie dat zo lekker vond...

Pinda's mogen ze als ze met hun arm over hun hoofd heen hun oor kunnen raken, heb ik eens gelezen. Noah kan dat nog niet (zonder valsspelen), dus dat duurt wel een jaar of 6 denk ik.
©Dumbo
pi_70098421
Kobus is bijna op zijn geboortegewicht, nog 15 gram!
We mogen van het consultatieburo iets rustiger aan doen met voeden, nu drinkt hij soms tot ie geen pap meer kan zeggen!

Daarna ben ik even in de borstvoedingswinkel binnen gelopen die daar op de hoek zit en de lactatiekundige die daar werkt is heel aardig
Ze heeft me een flesje geadviseerd, want ze vond het gekkenwerk om nu nog met een spuitje te voeden (80cc). Het is een flesje met 2 spenen over elkaar waardoor de moederborst goed nagedaan wordt.

Als Kobus op zijn geboortegewicht is kan ik een afspraak met haar maken, omdat kindjes dan meestal wat sterker zijn.

En vanochtend heeft hij ook echt een beetje gedronken, er zat melk in zijn mondje en op zijn wang.

[ Bericht 0% gewijzigd door oeke op 17-06-2009 18:34:11 ]
  woensdag 17 juni 2009 @ 15:38:49 #288
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_70098464
Doorzetter!
pi_70098497
Fijn joh!
pi_70098550
Pindakaas gaven we al vanaf een maand of 9-10. Maar dan wel een variant van de natuurwinkel, zonder toevoegingen..

Losse pinda's is heel wat anders.. Dat raden ze vooral af, omdat als die klem komen te zitten in de keel, dat ze speeksel opnemen en uitzetten .. Ik wil niet eens weten wat er dan gebeurd
pi_70098707
gewone pinda's mogen ze pas als ze met hun ene arm hun andere oor aan kunnen raken. Dus over hun hoofd heen. Heeft inderdaad te maken met de luchtpijp die dan breed genoeg is dat pinda's niet meer bovenin vast komen te zitten.

Hoe herken je een echt bv kindje??

Als je op de geitenboerderij staat bij het flesjes geven en pepijn met een bedenkelijk gezicht vraagt:
"kindje geit niet mama geit drinken?"
pi_70098824
Awwww Pepijn

Avalon heeft vandaag eindelijk weer eens lekker op haar gemak uitgebreid spelend liggen drinken op bed. Na m'n operatie ging het niet zo goed met me en ik ging toch wel rap richting uitdroging. Toen heeft ze dus alleen maar wat kleine slokjes tussendoor gehad om alles op gang te houden en haar toch wat BV te bieden en voor de rest heeft ze Nutrilon gekregen.
Maar vandaag mochten we weer los, ze maakte er meteen een hele show van
pi_70099008
Pepijn

Wat fijn Owlet! Fijn dat ze er helemaal van genoot!
En beterschap of herstel goed.
pi_70099506
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 22:57 schreef Linda2205 het volgende:
Ik wil hier even een grote doen voor Oeke en Kobus. Als mama-to-be maak ik me regelmatig erge zorgen over het geven van bv. Hoe graag ik ook wil, ik ben er echt een beetje bang voor, dathet niet goed gaat. Ik hoop tegen de tijd dat het zover is en als het nodig blijkt te zijn, ik er net zo geduldig en positief mee om kan gaan als jij Oek. Echt, top!
Dankjewel!
Ik denk trouwens dat het me al wat makkelijker zou zijn afgegaan als ik van te voren wist dat het niet altijd 123 zou gaan. Dat ik misschien niet genoeg melk zou hebben had ik ingeprogrammeerd maar dat mijn kindje wel eens moeite met drinken zou hebben....
Die voorlichtingfilms geven dan toch best een rooskleurig plaatje.
Gewoon doen en vertrouwen op je zelf en je kindje. Komt goed!
  woensdag 17 juni 2009 @ 16:13:20 #295
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_70099838
Hoera voor Kobus en Oeke, dat gaat al goed

Avalon had het vast erg gemist om lekker lang bij mam te kunnen drinken!
Owlet, ben je geopereerd joh??

Pepijn, kleine slimmerik
"vroeger" deed Devin nog weleens een knuffel aan mijn of zijn borst om te drinken, tegenwoordig is hij dat vergeten en krijgen de knuffels de fles. Uit het oog...

Ik heb mijn oog laten vallen op een Medela Pump in Style.
Bij Devin altijd de Avent handkolf gebruikt, maar nu wil ik toch echt elektrisch gaan!
pi_70102815
Oeke, ik vind je zo stoer joh! Dit lijken misschien een paar stomme woorden op een scherm maar ik vind het echt. Dikke doorzetter. Het gaat jullie vást lukken!

Owlet, fijn dat Avalon weer lekker heeft kunnen drinken, en vooral ook fijn dat het met jou weer wat beter gaat.
  woensdag 17 juni 2009 @ 18:30:30 #297
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_70104641
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 15:37 schreef oeke het volgende:
Kobus is bijna op zijn geboortegewicht, nog 15 gram!
We mogen iets rustiger aan doen met voeden, nu drinkt hij soms tot ie geen pap meer kan zeggen!

Daarna ben ik even in de borstvoedingswinkel binnen gelopen die daar op de hoek zit en de lactatiekundige die daar werkt is heel aardig
Ze heeft me een flesje geadviseerd, want ze vond het gekkenwerk om nu nog met een spuitje te voeden (80cc). Het is een flesje met 2 spenen over elkaar waardoor de moederborst goed nagedaan wordt.

Als Kobus op zijn geboortegewicht is kan ik een afspraak met haar maken, omdat kindjes dan meestal wat sterker zijn.

En vanochtend heeft hij ook echt een beetje gedronken, er zat melk in zijn mondje en op zijn wang.
Ik heb een maand gevingervoed omdat het niet lekker liep, vanaf 15 februari tot 15 maart ofzo. Ben ik nu een gek?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_70104884
Blijkbaar wel volgens veel mensen.
Ik ben/was ook bereid om te vingervoeden zolang als nodig was/ik kon. En ik wilde absoluut niet aan het flesje nadat ik zo vaak gehoord had dat het slecht was voor zijn zuigtechniek, maar ze was de eerste die mij het vertrouwen gaf in dat het met dit flesje ook goed zo komen.
En we hebben het net gebruikt en het geeft toch wel wat meer rust in de tent.
  woensdag 17 juni 2009 @ 19:50:10 #299
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_70107405
Ondanks dat we dezelfde verzekering van onze lactatiekundige kregen dat de kans op tepel/speenverwarring heel klein was doordat ik al eerder met een tepelhoedje had gevoed, durfde ik het niet aan om de fles te pakken.

Ik zie trouwens dat ik zo rond 21 januari begonnen ben, en ik ben op 15 februari weer overgestapt op live voeden. Ik heb alle voedingen bijgehouden van 21-1 tot 1-2 en haar grootste voeding was 140 cc, wat neerkwam op, op 7 spuitjes van 20 cc. Het grootste aantal voedingen op een dag was 9. Ik heb ook bijgehouden hoeveel ik kolfde, van 22-1 tot 15-2 en mijn grootste opbrengst in één etmaal was 1140 cc. Ik had een heleboel melk in de koelkast staan...

I have a nack for numbers...

[ Bericht 0% gewijzigd door GreatWhiteSilence op 17-06-2009 20:09:12 ]
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  woensdag 17 juni 2009 @ 19:52:28 #300
223453 Guuzewuus
Noem me maar Goizewois :-p
pi_70107494
Oeke, wat een worsteling lijkt me dat zeg als je kind niet zomaar makkelijk kan drinken bij je, terwijl je het zo graag wel wilt. Heel veel respect voor je doorzettingsvermogen . Hoe gaat het verder met jou/ jullie en Kobus?
  donderdag 18 juni 2009 @ 10:00:37 #301
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_70122175
Hallo!
Ik ben behoorlijk nieuw binnen FOK! Maar heb toch al een vraag binnen dit topic. Ik heb een vriendin met een dochter van 10 maanden. Ze is 6 weken zwanger maar is nog niet klaar met borstvoeding geven aan haar dochter. Ik heb toen gezegd, als leek, dat ik dacht dat het beter was te stoppen, zodat ze haar energie kan gebruiken voor haar nieuwe kindje. Hoe zit dit eigenlijk? Als ze wel door zou gaan, is dit dan slecht voor baby 1, baby 2 of voor de moeder? Of maakt het allemaal niets uit?
Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben?
Ik zou het erg fijn vinden hier reacties op te krijgen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')