abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67603678
Vorige topic: Borstvoeding deel 52

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic

[ Bericht 0% gewijzigd door RockabeIIa op 13-04-2009 20:03:36 ]
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_67603748
Hoi!
En koot: ik heb daar ooit een docu over gezien, zag er niet heel gezond uit inderdaad
pi_67603820
Dakota weer wat vergeten? (Je sloot net het topic voor m'n neus )

Dakota; hier heeft Amber in het begin geklusterd; daarbij dronk ze erg traag; dus ik was bijna de hele dag bezig met voeden. Dat gaat over
Nu ben ik dus weer bang dat ze te weinig drinkt om m'n productie goed op peil te kunnen houden (Wat dus wel lukt/goed zit, maar toch).

Overigens ben ik zeker wel trots dat ik langer bv kan geven, en me daar ook voor inzet. Het klopt ook bij m'n gevoel (ik hou graag een oogje op de natuur/roots van de mens ondanks dat ik pro-vooruitgang ben; maar sommige dingen vind ik gewoon belangerijk voor onze eigen ontwikkeling; huidcontact bijv). Ik heb gelukkig geen lelijke dingen gehoord van m'n omgeving; maar ben me natuurlijk wel bewust van dat het niet zo heel erg voor de hand liggend is voor iedereen om lang te voeden. Ik wil me bij openbaar voeden ook niet ergens in een hoekje verstoppen alsof ik me moet schamen; het voelt gewoon vreemd nu Amber toch zichtbaar ook een wat grotere meid wordt, maar ik ga gewoon door en even kijken hoe ik hier voor mezelf mee om moet gaan.

Wat betreft rawfeeding en geen inentingen; hele andere discussie; maar ik vind in beiden wel wat zitten;maar bij het volledige plaatje kies ik voor anders. bij rawfeeding vind ik dan dat je ook voor het volledige pakket moet gaan; vlees ook; insecten etc; en dat gebeurd vaak niet. Er zit wat in gezien ik graag naar onze roots kijk; maar ik blijf ook graag met beide benen in de huidige maatschappij staan waarbij ikwel bewust blijf van het een en ander (nadenken over voedsel, wat is goed, wat niet, en ik hou ook van ongezond voedsel ).
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
  woensdag 1 april 2009 @ 10:44:30 #4
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_67604937
Een heleboel mensen staan er niet bij stil dat die inentingen niet eens verplicht zijn, of dat je ze kunt uitstellen. Stel dat Annicka bijvoorbeeld heel sterk op de prikjes reageert, kun je gewoon zeggen: over een jaar nog een keer, ofzo.
  woensdag 1 april 2009 @ 11:21:28 #5
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_67606013
Mijn man heeft niet alle inentingen gehad vanwege heftige reacties op de pokkenprik (de rest heeft hij wel gehad). Gelukkig hebben mijn kinderen geen heftige reacties op de inentingen.

Ik las laatst in een babyblaadje reclame voor opvolgmelk, waarbij ik weer gesterkt werd in het plan om voorlopig nog niet te stoppen. Er stond iets in over dat de afweer van de kinderen tot 3 jaar nog in ontwikkeling is en dat die melk daar op inspeelde, door er stoffen aan toe te voegen die ook in moedermelk zit. Dus tot 3 jaar voeden is zo gek nog niet . Ik heb zelf geen idee of ik zolang blijf voeden, dat ligt natuurlijk ook aan Marlien.
Mijn moeder maakte laatst wel een opmerking dat ze het toch wel een vreemd gezicht vond, zo'n grote baby aan de borst. Ze relativeerde de opmerking wel: je ziet het zo weinig. Maar Daan vertelde haar dat het helemaal niet raar was (hij ziet het natuurlijk dagelijks) .
Wat ik wel vreemd vond, ik zag een kind van 2 jaar uit een flesje drinken. Ik leer Marlien uit een (tuit)beker te drinken, dus ze drinkt eigenlijk nooit meer uit een fles.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_67645442
Lotte drinkt eigenlijk alleen nog maar goed op de slaapkamer en als het heel rustig is. In het openbaar zou dus niet eens echt meer lukken denk ik. Ik voed dan bijvoorbeeld even in de auto als we ergens zijn, meer voor haar en mijn eigen rust.
  donderdag 2 april 2009 @ 14:55:32 #7
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_67646174
Ik leer Annicka we uit een flesje drinken, gewoon omdat ik dan 's avonds ook nog eens weg kan ofzo. Ik had best veel hobby's namelijk, dus ik wil op zijn minst een of twee hobby's houden... En ik hoop toch ook best lang te voeden, als het niet live gaat, dan maar gekolfde melk.

Hier is Annicka soms ook best afgeleid, maar als ze echt honger heeft dan drinkt ze wel goed.

Ik heb de borstkolf besteld, hopelijk is ie morgen of overmorgen binnen.
pi_67646848
Zowel bewust als onbewust ben ik de laatste tijd weer erg bezig met bv. Ik droom erover en kan er soms zomaar ineens heeeeeel erg naar verlangen. Vooral als ik een vrouw zie voeden in het openbaar, ik zwijmel er dan helemaal bij weg.
2 weken terug voelde mijn borst ineens heel zwaar en gespannen aan, alsof het de hoogste voedtijd was ofzo. Voor de grap ontblootte ik hem en zei tegen Devin "wil je drinken bij mama?" en hij hapte aan
Helaas helemaal verkeerd en de zuigbeweging die hij maakte voelde heel vreemd en echt niet zoals ik me herinnerde van een paar maanden terug. Hij is het helemaal verleerd en terwijl hij het grappig vond en nog een paar keer aanhapte, liepen de tranen me over de wangen. Ach, die hormonen ook

Hierbij nog even een voor alle mama's die voeden, of dat nou makkelijk gaat of niet.
Het is zo speciaal, zo bijzonder... En tegelijk de normaalste zaak van de wereld. Dat "de buitenwereld" die mening niet altijd deelt is helaas niet te veranderen, maar daar moet je je maar niks van aantrekken!
Ik heb Devin zo'n 18 maanden gevoed en ben gestopt omdat ik zwanger raakte en (dus?) niet meer genoeg (lekkere) melk had waardoor hij de interesse verloor. Het grote voordeel dat het opleverde (niet meer wakker worden voor de aangewende nachtvoedingen) vond ik niet opwegen tegen de nadelen van bv-mama af zijn.
Maar ja, over een paar maanden mag ik weer vol aan de bak
.... met gevoel voor drama....
pi_67647292
Welke heb je besteld DolleMina?

Nog even geduld Kersjes!
  donderdag 2 april 2009 @ 15:50:37 #10
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_67647914
Hoe groot is het 'risico' eigenlijk dat je melk niet meer lekker is als je zwanger bent? Of dat de productie terug loopt?

De Ameda lactaline (dubbelzijdig elektrisch), plus een tas plus koelelementen.
  donderdag 2 april 2009 @ 16:18:18 #11
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_67648788
DolleMina, geen idee eigenlijk. Het hoeft ook niet perse te gebeuren volgens mij, bijv. Jelief en Bass-Miss hebben de hele zwangerschap met succes kunnen blijven voeden. Ik merkte het wel heel duidelijk, Devin kreeg er bijna niks meer uit en trok soms vieze smoeltjes tijdens het drinken. Maar ja, ik was zelf ook behoorlijk uitgedroogd en verzwakt door het vele spugen, daar kan het ook door gekomen zijn.

Hoezo eigenlijk, heb je wat te melden ofzo?
  donderdag 2 april 2009 @ 17:54:59 #12
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_67651746
quote:
Op donderdag 2 april 2009 16:18 schreef Kersjes het volgende:
DolleMina, geen idee eigenlijk. Het hoeft ook niet perse te gebeuren volgens mij, bijv. Jelief en Bass-Miss hebben de hele zwangerschap met succes kunnen blijven voeden. Ik merkte het wel heel duidelijk, Devin kreeg er bijna niks meer uit en trok soms vieze smoeltjes tijdens het drinken. Maar ja, ik was zelf ook behoorlijk uitgedroogd en verzwakt door het vele spugen, daar kan het ook door gekomen zijn.

Hoezo eigenlijk, heb je wat te melden ofzo?
Neuh, helemaal niet. Maar het zou bijvoorbeeld wel een overweging zijn om zeker twee jaar te wachten om voor een tweede te gaan, zodat Annicka in ieder geval twee jaar borstvoeding krijgt.
  vrijdag 3 april 2009 @ 09:49:10 #13
141023 ik80
leer het mij zelf te doen
pi_67667919
Stomme vraag, hoe warm je gekolfde melk op?
(gister 125 cc uit 1 borst gekregen door te kolven! met d ehand in een vrij korte tijd dat bied hoop voor als ik weer aan het werk ga!)
Oh en ben zo blij, ben al bijna 6 weken bv aan het geven en het gaat zo goed! Met Lott waren we al aan het afbouwen.
pi_67668293
Variety is the spice of life
  vrijdag 3 april 2009 @ 10:11:47 #15
141023 ik80
leer het mij zelf te doen
pi_67668487
Oke, ik heb het gevonden, thanks!
pi_67669196
quote:
Op donderdag 2 april 2009 17:54 schreef DolleMina het volgende:

[..]

Neuh, helemaal niet. Maar het zou bijvoorbeeld wel een overweging zijn om zeker twee jaar te wachten om voor een tweede te gaan, zodat Annicka in ieder geval twee jaar borstvoeding krijgt.

Bij mij zou het niet gelukt zijn hoor, Fons bleef wel 'drinken' maar er was geen melk meer. Ik denk dat dat toch een probleem zou zijn moest hij jonger geweest zijn.
En de tweede nacht had Elodie ook echt honger volgens mij. Het moest gewoon weer op gang komen.
Niks vraag en aanbod tijdens de zwangerschap dus, het ging puur hormonaal.

Fons heeft nu zelfs nog liefst een zo leeg mogelijke borst. Dikwijls stopt hij gewoon als het toeschiet.
pi_67669602
Ik merk sinds een paar dagen dat Thomas een voorkeur heeft gekregen voor mn rechterborst. Uit links drinkt hij echt nauwelijks meer, echt alleen maar een paar slokjes .
Mijn borstvoeding gaat zo goed, ik zou het echt heel jammer vinden als hij nu niet meer uit links wil drinken, want dan zal ik (denk ik) moeten gaan bijvoeden. En dat wil ik eigenlijk niet!
pi_67669669
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 10:48 schreef Reinhilde het volgende:
Ik merk sinds een paar dagen dat Thomas een voorkeur heeft gekregen voor mn rechterborst. Uit links drinkt hij echt nauwelijks meer, echt alleen maar een paar slokjes .
Mijn borstvoeding gaat zo goed, ik zou het echt heel jammer vinden als hij nu niet meer uit links wil drinken, want dan zal ik (denk ik) moeten gaan bijvoeden. En dat wil ik eigenlijk niet!

Hoeft toch niet, mijn tante had dat ook en die gaf dan gewoon verder met 1 borst.
Ze liep alleen nogal uit evenwicht soms.
pi_67669775
Ok, dat geeft moed!

Ik vind het wel raar, dat hij ineens zo'n voorkeur heeft. Mijn kleine grote jongen. (volgens de wii fit weegt 'ie al 7,3 kilo!)
  vrijdag 3 april 2009 @ 10:57:56 #20
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_67669919
Reinhilde, ik heb 6 maanden bv gegeven met alleen links, dus dat kan prima Je ene borst neemt gewoon dat deel van de productie over
Saartje
pi_67669978
ja, dat is ook zo! Was je toen Saar al aan het bijvoeden, als in, vast voedsel? Of was het al vanaf het begin?
  vrijdag 3 april 2009 @ 11:00:40 #22
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_67670013
Ik was toen net begonnen met bijvoeden, maar dat waren zulke kleine beetjes dat dat weinig uitmaakte. Pas met 8 maanden ging ze wat grotere hoeveelheden eten. Ze kwam wel nog een keer of 8 voor de borst toen.
Saartje
pi_67670081
Bijvoeden zou sowieso niet hoeven hoor! Tweelingmoeders voeden ook, ieder kind één borst
De kans is ook groot dat hij wel weer bij draait. Gewoon aan blijven bieden, misschien een keer van houding veranderen (al de rugbyhouding geprobeerd, misschien wil hij niet op die ene zij liggen), heeft hij oorpijn of oorpijn gehad?
pi_67671562
Owlet, daar zeg je wat! Hij heeft denk ik oorpijn, iig gehad. Ik heb hem heel vaak aan zn rechteroor zien trekken, en nu krabbelt hij daar ook.
Hij heeft trouwens nu net wel weer links gedronken , niet bijster veel maar meer dan een paar slokjes.

Ik blijf het inderdaad gewoon aanbieden, dat is het beste denk ik. Ik voed hem vaak liggend, dat hij naast me ligt. Rugby houding hebben we al een hele tijd niet meer gedaan, ga ik straks weer eens proberen.

Bedankt voor het meedenken!
pi_67680411
Fijn dat het weer iets beter ging met drinken Reinhilde. Lotte heeft het ook een tijdje gehad dat ze een borst niet meer wilde drinken. Zo spontaan als het kwam ging het ook weer over. Er staat me iets bij dat het ook rond dezelfde tijd was dat ze een lichte oorontsteking had, niet lekker was en tandjes kreeg, maar dat weet ik even niet meer zo zeker.

Fijn dat het zo goed gaat ik80!
En 125cc is super!
  vrijdag 3 april 2009 @ 17:25:49 #26
62233 Jelief
ikke lief!
pi_67682029
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 10:35 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Bij mij zou het niet gelukt zijn hoor, Fons bleef wel 'drinken' maar er was geen melk meer. Ik denk dat dat toch een probleem zou zijn moest hij jonger geweest zijn.
En de tweede nacht had Elodie ook echt honger volgens mij. Het moest gewoon weer op gang komen.
Niks vraag en aanbod tijdens de zwangerschap dus, het ging puur hormonaal.

Fons heeft nu zelfs nog liefst een zo leeg mogelijke borst. Dikwijls stopt hij gewoon als het toeschiet.
Ik denk dat Emma ook stug doorgedronken heeft al kwam er maar heel weinig melk. Na de geboorte van Ruben moest de melk ook echt weer op gang komen maar toen het er was was er wel meteen veel!

Ik heb het trouwens wel gehad met Emma die 's'nacht om drinken komt. Hoezeer ik ook voor langvoeden ben, ik vind het wat overdreven dat ze elke nacht komt 'onmdat ze dorst heeft' of 'omdat 'ze honger heeft'
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  vrijdag 3 april 2009 @ 19:59:10 #27
1762 YPPY
Yppiaans
pi_67686308
Toen Anna een tijdje uit 1 borst wilde drinken en de andere niet, schoof ik haar stiekem door. Duurde zeker een paar minuten voor ze dat doorhad.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zaterdag 4 april 2009 @ 13:15:52 #28
62233 Jelief
ikke lief!
pi_67702040
Volgens de wet van OUD moet ik niet melden...
Ik had met Emma afgesproken dat ze bij mij mag drinken als het licht is. Er staat een antilekfles met water naast haar bed voor de dorst én ze mocht een kus en knuffel komen halen. Het heeft gewerkt! Zekwam om een uur of 5een kus en een knuffel halen en ging toen weer naar bed en sliep zo ongeveer toen ze weer lag
Ik hoop dat ze het volhoudt, dan is de volgende stap afspraken over drinken overdag wnt zevraagt nu om de haverklap of ze mag drinken en ik vind het niet leuk om steeds nee te moeten zeggen.
  zaterdag 4 april 2009 @ 13:26:51 #29
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_67702257
Jelief, ik zal dan heeeeel stilletjes voor Emma en jou gaan juichen
pi_67754519
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 13:26 schreef Kersjes het volgende:
Ik ook!

Ik heb even een borstvoedingsdipje, wordt wel weer beter. Lotte heeft last van d'r oren en 2 doorkomende tandjes en wil dus veel drinken en slecht slapen. Voel me net een soort van inslaapmiddel af en toe. Ben zelf ook nog ongesteld dus dat speelt misschien ook nog mee, nja, wordt wel weer beter hoop ik.

Woensdag ga ik weer aan het werk. Er is de mogelijkheid om in m'n pauze te kolven, maar het kolven begint me steeds meer tegen te staan. Misschien dat ik die voeding op termijn toch maar ga laten vallen. Nu is dat nog niet zo'n goed moment denk ik, gok dat ik dan echt mega stuwing krijg (ze drinkt momenteel echt heel vaak en veel)
pi_67769816
Mrien wat vervelend dat je opziet tegen het kolven Ineens stoppen emt een voeding lijkt me inderdaad niet heel handig, haha.

Hier is de 'halverwege de middag-voeding' er ook af
Dus nu: 7 uur 's morgens, 7 uur 's avonds en ergens midden op de dag!
Nog maar 3 voedingen!

Hij wordt zo groot
pi_67770108
oew freecel, let je dan wel op je productie?

geen idee hoe lang je wilt gaan voeden, maar als je richting de 2 jaar wilt, is nu al op 3 voedingen zitten best snel.
En tot een jaar hebben ze 500cc melkvoeding nodig, dus dan is 3 flinke voedingen wel echt het minimum hoor.
pi_67770265
Het zijn ook wel in ieder geval 2 flinke voedingen hoor

Maar tot een jaar 3? Hij drinkt nu 's morgens bizar veel (komt ook regelmatig weer wat uit dan ) 's middags ook best veel en 's avonds matig (dan heeft hij ook al warm eten gehad) maar als hij drie drinkt blijf je toch wel drie produceren?
pi_67770507
3 voedingen, da's wennen denk ik!

Was je stuwing alweer een beetje weg?

't is niet het opzien tegen het kolven,dat deed ik nog 2x in de week als Lotte op de creche was..ik heb het er eigenlijk gewoon mee gehad
Mja..we gaan gewoon nog even door denk ik..
pi_67770980
tot een jaar 500ml melk (bv of kunstvoeding) evt vanaf 9 maanden een beetje gewone yoghurt ofzo erbij.
maar dan nog steeds minimaal 400ml bv of kunstvoeding... dat zijn bij de meeste bv kindjes zeker 3 voedingen.
Vanaf een jaar 300ml melk. Dan mag dat ook yoghurt/halfvolle melk zijn.

geen idee hoe snel je productie trug kan lopen, maar meestal zeggen ze dat die vanaf een maand of 9 pas een beetje flexibel is. Iig er goed op letten dus. En wellicht af en toe tussendoor nog aanbieden.

Hier trouwens met ruim 21 maanden nog steeds 2 a 3 voedingen per dag
pi_67773471
Oeh Freecell, ik zou het een beetje in de gaten houden qua productie. Bij mij was drie keer per dag met een jaar echt nog te weinig om een echt goede productie te houden.
at het grote voedingen zijn maakt niet zo veel uit, het gaat om het aantal uur tussen de voedingen.
  maandag 6 april 2009 @ 22:50:44 #37
62233 Jelief
ikke lief!
pi_67778146
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 13:26 schreef Kersjes het volgende:
Op de teller staan nu ook 2 nachten doorslapen
pi_67782878
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:09 schreef owlet het volgende:
Oeh Freecell, ik zou het een beetje in de gaten houden qua productie. Bij mij was drie keer per dag met een jaar echt nog te weinig om een echt goede productie te houden.
at het grote voedingen zijn maakt niet zo veel uit, het gaat om het aantal uur tussen de voedingen.
's nachts zit er 12 uur tussen, maar dat was al een tijdje zo.. En overdag meestal 6 dus.
Hmmm, ik zal het goed in de gaten houden
pi_67782882
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:50 schreef Jelief het volgende:

[..]

Op de teller staan nu ook 2 nachten doorslapen
Yay
pi_67789592
Mijn baby is het met jullie eens. Heeft vandaag onmiddelijk een regeldag ingelast. Voorlopig maar even terug naar 4 voedingen dus
Wel handig om te weten dat hij dus wel zonder die middagvoeding kan als ik een keer weg ben oid
  dinsdag 7 april 2009 @ 13:09:38 #41
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_67791087
Emma wordt groot
Gelukkig is Ruben er nog, voelt toch minder "empty nest-erig" dan.

P_iglet, fijn dat jij en Pepijn het samen al zo lang zo goed doen!
Kolf je nog steeds als je niet bij Pepijn bent eigenlijk?

Freecell, goed om te weten idd, geeft een hoop rust als je een keer niet (op tijd) kan voeden!

Hihi, vanochtend bij ons in bed hapte hij uit zichzelf aan. Hij moest er zelf om grinniken en probeerde het nog een paar keer voordat hij weer naar zijn fles greep. Dat "drinken bij mama' icm blote borst van laatst is goed blijven hangen bij hem
  dinsdag 7 april 2009 @ 14:27:58 #42
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_67793874
Omdat ik niet tevreden was met haar gewichtstoename de afgelopen twee weken, had ik voor vandaag een regeldag ingelast. Resultaat: alle melk werd weer uitgespugd. Zat helemaal onder...

Regeldagjes ingelast door mamma zijn hier dus geen succes...
pi_67794220
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 13:09 schreef Kersjes het volgende:
P_iglet, fijn dat jij en Pepijn het samen al zo lang zo goed doen!
Kolf je nog steeds als je niet bij Pepijn bent eigenlijk?
Ik kolf al niet meer sinds pepijn een jaar is denk ik. Hij kan makkelijk een nacht uit logeren zonder dat ik moet kolven. Heerlijk zo lang borstvoeding geven, het wordt steeds flexibeler.
pi_67799376
Pepijn weet helemaal hoe het werkt

Hij was net bij mij aan het drinken wijst naar mijn tepel en zegt "mama melk, drinken", trekt vervolgens t_igger zijn shirt omhoog en zegt wijzend naar zijn tepels "papa melk, nee drinken"
  dinsdag 7 april 2009 @ 20:51:59 #45
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_67807133
Hannah wil 's avonds errug vaak drinken bij mij. Ik heb begrepen dat het normaal is voor baby's om rond die tijd te clusteren. Maar vanavond wil ze echt non stop drinken. Ze kan nog geen 5 minuten zonder. Is dat normaal? Ik word er eerlijk gezegd niet echt vrolijk van
De pink pikt ze niet (meer) dus lijkt me meer dan alleen zuigbehoefte. Maar een groot deel van de tijd drinkt ze niet echt krachtig. Ze valt ook vaak in slaap maar als ik mn tepel uit de mond haal wordt ze weer wakker en wil ze weer drinken. Ze laat ook wel uit zichzelf los, om vervolgens weer te willen happen.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  dinsdag 7 april 2009 @ 21:14:28 #46
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_67807967
Misschien dat ze te moe was om te slapen en dat alleen aan de borst nog lukte. Ze slaapt! Met mn tepel nog in dr mond maar ze slaapt!
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  dinsdag 7 april 2009 @ 21:57:43 #47
1762 YPPY
Yppiaans
pi_67809639
Dat clusteren ging hier makkelijk tot 1 uur door tex. En dan idd de hele avond vastzitten. Dat waren lange avonden. Ik kon na een tijdje vloeiend sudoku's maken tijdens het voeden.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_67809945
Clusteren heeft bij ons wel eens tot een uur of drie geduurd (hmm 't lijkt nu net baas boven baas, maar ik wil je alleen maar geruststellen). Ik werd er zó moe van, heb mijn man ook wel eens even te hulp geroepen die dan rondjes met hem ging lopen, maar dat hielp niks want hij bleef huilen. Uiteindelijk viel hij dan in slaap. Zoek inderdaad iets wat je tijdens het voeden kan doen, een stomme serie volgen of puzzelen of lezen ofzo, dan gaat de tijd wat sneller.

O en het wordt beter, tenminste, hier wel! 's Avonds hebben we nog wel eens een clusteruurtje, maar hij ligt er nu al vanaf zeven uur in.
  dinsdag 7 april 2009 @ 22:16:07 #49
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_67810335
Oh dat waren niet de reacties waar ik op hoopte
Ze slaapt nu wel, tot ik haar in bed leg...

Worden gezellige kraamvisites komende avonden
©Dumbo
pi_67810611
Sterkte Tex
Kun je haar niet in de doek knopen en dan voeden tegelijk? Heb je je armen in ieder geval vrij
  dinsdag 7 april 2009 @ 22:24:47 #51
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_67810718
Heb de draagdoek nog niet uitgeprobeerd, maar daar ga ik maar eens mee oefenen dan ja
©Dumbo
pi_67826984
Klinkt inderdaad als volkomen normaal gedrag, zeker in de eerste weken Gaat echt wel weer over! (en bij Hannah kan je nog niet eens spreken van weken )

Toevallig hadden we een moeder op de LLLochtend vanmorgen die worstelde met het vele drinken van haar acht weken ouder dochter. Die kwam "wel vijf keer per dag". Toen bleek uit de reacties van de moeders daar ook weer dat dat echt een uitzondering is en dat de meeste babies juist veel vaker drinken en ook veel minder lang slapen.

Clusteren is ook een manier om de drukte te ontwijken/verwerken, kraamvisite is ingrijpend voor zo'n hummel dus ze zal best wel veel willen drinken.

edit: ik vind het zo leuk om je in dit topic te zien, Tex
pi_67827981
Oh, en ik kom even hieperen hier De kogel is door de kerk, ik ga beginnen met aspirantschap bij LLL
pi_67828066
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:03 schreef owlet het volgende:
Oh, en ik kom even hieperen hier De kogel is door de kerk, ik ga beginnen met aspirantschap bij LLL
Yay, gefeli
  woensdag 8 april 2009 @ 14:11:07 #55
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_67828256
Op zich hebben we nog niet heel veel kraamvisite gehad. Sowieso maar 1 keer per dag, en dan ook niet eens dagelijks. De geboortekaartjes zijn ook nog niet verstuurd, dus dat scheelt natuurlijk.

Maar het scheelt al om te weten dat het normaal is De twijfel slaat natuurlijk ook pas toe als de kraamzorg weg is, daarvoor ging alles gewoon prima
©Dumbo
pi_67828489
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:11 schreef texelonia het volgende:
Op zich hebben we nog niet heel veel kraamvisite gehad. Sowieso maar 1 keer per dag, en dan ook niet eens dagelijks. De geboortekaartjes zijn ook nog niet verstuurd, dus dat scheelt natuurlijk.

Maar het scheelt al om te weten dat het normaal is De twijfel slaat natuurlijk ook pas toe als de kraamzorg weg is, daarvoor ging alles gewoon prima
Dat twijfelen is ook heel normaal
Geboortekaartjes later versturen is wel slim inderdaad
  woensdag 8 april 2009 @ 14:41:01 #57
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_67829309
Ja was niet geheel bewust eigenlijk, we zijn gewoon niet zo snel
Kaartjes zelf ontworpen, en had de eerste week gewoon geen zin en puf om de juiste gegevens erin aan te passen enzow.
©Dumbo
pi_67832459
quote:
hehe eindelijk

succes ermee!!!
pi_67833129
quote:
Veel plezier en succes
pi_67839492
quote:
Leuk!
Echt wat voor jou denk ik!
pi_67980561
Even een vraagje. Lotte heeft nu sinds anderhalve week boven 2 tandjes erbij, nu 4 boven en 2 onder. Nu valt het me op dat de laatste dagen tijdens het drinken het soms echt heel pijnlijk is. Ik denk dat dit met de nieuwe tandjes te maken heeft, dat ze daarmee de tepel raakt tijdens het drinken.
Andere houding helpt soms wel, soms niet. Het is ook niet elke keer tijdens het drinken.

Herkenbaar voor iemand?
pi_67980798
Ronja legde meestal keurig haar tong over haar tanden maar als ze soms moest lachen dan trok ze haar tong weg en dan "beet" ze. En als er dan eenmaal een schraal plekje of een klein wondje ontstaat dan doet dat elke keer pijn als er druk op komt te staan.

Het is ook voor een kind een nieuw en raar gevoel en soms ook een leuk gevoel als ze een leuke ( ) reactie krijgen op het bijten.

Het gaat eigenlijk altijd vanzelf over maar wat voor jullie de beste manier is om het bijten te stoppen is even uitproberen. Het ene kind reageert al overgevoelig op streng toespreken (en zou dan zelfs kunnen borstweigeren), het andere kind heeft echt een paar boze woorden en/of stoppen met voeden nodig.

Wat bij ons hielp was niet boos worden maar meteen stoppen met voeden en even later weer opnieuw aanleggen. Oogcontact is ook een tijdje niet mogelijk geweest omdat ze dan ging lachen en dus bijten.
En op een gegeven moment had ik wel in de gaten wanneer de beruchte momenten waren. Bijvoorbeeld aan het eind van de voeding, als ze wilde dat het nog een keer toe ging schieten.

Uiteindelijk ging het vrij snel over
pi_67981065
Thx Owlet!
Het is niet echt bijten volgens mij, maar ook verre van prettig.
Ik ga je tips uitproberen!
pi_67983525
Dames,

Alle links hieronder:

Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Regeldagen
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Van www.borstvoeding.com werken niet meer....

Ik weet niet of dit al bekend was, maar ik dacht ik meld 't even
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_67983948
quote:
Op maandag 13 april 2009 19:38 schreef _aurum_ het volgende:
Dames,

Alle links hieronder:

Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Regeldagen
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Van www.borstvoeding.com werken niet meer....

Ik weet niet of dit al bekend was, maar ik dacht ik meld 't even
Goed dat je het zegt!

Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Regeldagen
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet
  zaterdag 18 april 2009 @ 10:47:03 #66
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68134802
Hannah doet ineens weer erg moeilijk met aanleggen. Ze sabbelt en likt maar wat en ik moet steeds meer moeite doen voor ze eindelijk eens aanhapt. Maar wel driftig worden als het niet snel genoeg gaat Vooral 's nachts kost het moeite en juist dan heb ik weinig geduld natuurlijk...

Iemand tips waardoor het weer makkelijker zou kunnen gaan?
©Dumbo
pi_68137415
En als ze dan aan ligt, ligt ze dan goed?

Heb je ('s nachts) al wel eens liggend aangelegd en hoe gaat dat?
  zaterdag 18 april 2009 @ 14:13:44 #68
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68139343
Volgens mij ligt ze wel goed ja. Hetzelfde als altijd, en toen ging het toch ook goed...

's Nachts voed ik altijd liggend, en dat ging altijd goed. Ik snap niet wat ik (of zij?) anders doe en wat dus het probleem is.
©Dumbo
  zaterdag 18 april 2009 @ 16:00:06 #69
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_68141618
Texelonia, Devin heeft die periode's ook gehad, alsof hij ineens "vergeten" was hoe hij moest aanhappen. En dat terwijl hij soms 2 uur ervoor nog gewoon bij me dronk! Frustrerend voor allebei.
Wat bij ons goed werkte was dan even mijn pink in zijn mond, net zolang totdat hij de juiste zuigbeweging weer door had, en dan vliegensvlug de pink weer vervangen door tepel.

Er zat vanmiddag een vrouw tegenover me aan een tafeltje te voeden in het openbaar. Terwijl haar baby onverstoorbaar dronk zat ze haar peuter d'r neus te snuiten en d'r vest uit te trekken. Multi-tasking!
pi_68141897
Idd, bij ons komen dat soort periodes ook wel eens voor. Als Avalon ineens weer wat nieuws ontdekt of als ze wat minder lekker in d'r vel zit. En ook wel als ik zelf niet lekker in mijn vel zit en minder geduld heb.
  zaterdag 18 april 2009 @ 16:31:36 #71
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_68142327
Pssst Owlet, is het voeden van Avalon echt weer zo heerlijk en vertrouwd als toen het destijds was met kleine Ronja? "Voelt" het anders, krijg je weleens flashbacks? Is het nog fijner en makkelijker met een 2e?

* Kersjes zo'n enorme voorpret heeft
pi_68142879
het voelt alsof het nooit anders is geweest, maar het begin was weer net zo lastig en onwennig de eerste dagen!
pi_68144301
Haha, lijkt me ook wel weer onwennig inderdaad, zo'n kleine
  zaterdag 18 april 2009 @ 18:42:49 #74
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68145665
Okay dan ploeteren we gewoon maar weer verder in de hoop dat ze het trucje weer een keer doorkrijgt
©Dumbo
pi_68146391
Komt zeker weer goed hoor
  maandag 20 april 2009 @ 09:21:38 #76
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68193575
Ik had m'n eerste lektieten gisteren, in Artis
Nou ja had het 's nachts weleens gehad, maar nu voor het eerst overdag, in het openbaar, en dat je dan wel 4 setjes extra kleren mee hebt voor je kind vanwege het gespuug, maar niks voor jezelf
©Dumbo
pi_68194311
Haha Tex
Was het erg opvallend?

Hier een bijtertje Gelukkig nog geen tanden, maar wel schildpaddenkaakjes. Auw
Ik heb al geprobeerd streng toespreken, of gewoon op dat moment stoppen. Maar hij blijft af en toe bijten. Vooral aan het begin van de voeding of als hij met de tweede borst moet beginnen De lol gaat er wel een beetje af zo, want ik heb helemaal ruwe plekken die je dan ook voelt als hij wel goed drinkt
pi_68195578
Bah Freecell..en dan heeft hij nog geeneens tanden..
Moet zeggen dat ik dat dus vorige week had en ze het nu niet echt meer doet gelukkig, hopelijk bij jou straks ook zo

Oeps Tex

Zo werd ik gisterennacht wakker van een nat tshirt, was ook even geleden
pi_68475626
de borstvoeding bij Mila loopt super, heerlijk om weer een kindje te mogen voeden. Heb het toch wel gemist en dan was het maar 4 maand dat ertussen zat, tussen het stoppen van Sophie en de geboorte van Mila.

we zitten met 1 probleem... spruw... Ik merk bij mezelf nog steeds niks, maar we hebben er al 2 weken daktarin opzitten, en nu een week nystatine (schrijf je dat zo?) en ondanks dat en aale andere (hygienische maatregelen) heb ik het idee dat het er nog steeds licht aanwezig is. Met Sophie nooit last van gehad. Hebben hier mensen ervaring met gentiaan violet? en moet dat op recept? de huisarts keek me raar aan toen ik het noemde....
  dinsdag 28 april 2009 @ 21:34:07 #80
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_68476671
Gentiaan violet hoeft niet op recept. Hier kun je het kopen.
pi_68495979
oke, dankjewel voor de link. Zijn er hier mensen die het gebruikt hebben?
  woensdag 29 april 2009 @ 14:10:32 #82
62233 Jelief
ikke lief!
pi_68497725
Maneki iig en misschien owlet.
pi_68506849
Ja, ik heb het gebruikt. Nou hadden wij geen nare, niet weg te krijgen spruw dus na een paar dagen gebruik waren we weer helemaal klachtenvrij. Daarna zijn we voor de zekerheid nog even doorgegaan en het is niet meer terug gekomen.

Het is makkelijk spul en hoewel het nare vlekken geeft wassen die ook weer goed weg.
  woensdag 29 april 2009 @ 19:19:28 #84
108648 cattie
lieve moeder
pi_68508076
Succes Gwennert, spruw is ellendig...

Fee drinkt super en komt goed aan. Als ik werk geef ik 3 flesjes van 120 ml mee. Maar op 2x na, krijgt ze dat niet op. Ze slaat ook wel eens een fles over. Zal ik over gaan op 2x 150 ml? Ze drinkt bij mij zeker elke 3 uur, maar blijkbaar heeft ze dat bij flesjes niet nodig...
pi_68508304
Hier is een dame die geeft zelf vaak aan geen borst meer te hoeven.

Ze drinkt heel goed haar eerste voeding van de dag. maar verder boeit het haar niet zo.
Ze is bijna 1 jaar nu en ik heb altijd gedacht het wel 2 jaar te kunnen geven.
Ik wil zelf absoluut niet stoppen, en ze vind het wel heerlijk als ze erge dorst heeft. of nog een beetje moe is.

Overdag helemaal afbouwen, en alleen 's ochtends en 's avonds?
of toch ook tussendoor wat slokjes.. ik weet niet wat ik moet kiezen
  woensdag 29 april 2009 @ 19:33:48 #86
108648 cattie
lieve moeder
pi_68508445
Ik zou voor 's ochtend en 's avonds gaan. Dat beviel mij bij Ive goed. En dan weet je overdag waar je aan toe bent.
pi_68508467
Niet over nadenken en gewoon geven wanneer jullie dat willen of het jullie goed uitkomt zo ik zeggen.
pi_68508548
quote:
Op woensdag 29 april 2009 19:34 schreef Bass-Miss het volgende:
Niet over nadenken en gewoon geven wanneer jullie dat willen of het jullie goed uitkomt zo ik zeggen.
Dat zou ik ook doen
pi_68509827
quote:
Op woensdag 29 april 2009 19:34 schreef Bass-Miss het volgende:
Zo doe ik het ook; het kan hier erg wisselen met drinken aan de borst; ik probeer vooralsnog het minimum op 3x per dag te houden gezien Amber nog geen 10 maanden is; maar ze is momenteel zo druk met de wereld om zich heen dat de borst minder belangerijk wordt.
En net als ik bang wordt dat het te weinig wordt om de boel gaande te houden dan gaat ze weer meer drinken.
Amber Mae
  woensdag 29 april 2009 @ 22:02:34 #90
62233 Jelief
ikke lief!
pi_68513439
Wat zij zeggen, gaat hier al 3,5 2,5 jaar goed

[ Bericht 11% gewijzigd door Jelief op 29-04-2009 22:08:33 ]
pi_68528466
oke, ik ga de gentiaan violet maar eens bestellen. En dan zorgen dat we deze week verder niet teveel hebben

hier gaf ik ook zonder erbij na te denken. Maar inderdaad wat Llewella zegt, de borst wordt tijdelijk minder belangrijk bij de nieuwsgierige aagjes.
pi_68621825
Ik heb een zoontje van 1 jaar en 3 maanden.
Hij krijgt ook nog steeds borstvoeding. Zowieso 's avonds en als troost bij verdriet of schrik, maar ook wel eens overdag als hij erom vraagt. ("die" roept hij dan terwijl hij met zijn handje onder mijn shirt begint te graaien)

Het voelt zoooooooooooo geweldig... nog steeds... een klein dopneusje, kleine spekvingertjes heeeeel dicht tegen je aan. En vaak valt hij in slaap.

Alleen jammer van de bemoeials die blijkbaar vinden dat ze een mening moeten hebben over iets compleet onschuldigs waar ze geen donder mee te maken hebben.
"nog steed? "grinnik" en ander gezeur.
Never be bullied into silence. Never allow yourself to be made a victim. Accept no one's definition of your life; define yourself.
pi_68663918
M., wat lees je?

pi_68664005
**Binnenvalt met een vraag over borstvoeding icm anticonceptie..**
Lianne is nu 10 weken en ik geef borstvoeding. Nu gaat dat opzich prima en ik ben tot op heden niet ongesteld geweest.
De enige pil die samen gaat met borstvoeding is de Cerazette. Heeft iemand daar ervaringen mee?
Bijvoorbeeld een teruglopende productie?
Waar ik geen zin in heb is een onttrekkingsbloeding aangezien ik nog niet ongesteld ben geweest.. Maarja, nu alweer zwanger is ook weer wat veel van het goede.
  maandag 4 mei 2009 @ 19:00:45 #95
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_68664592
Zweefvliegje, tinuviel is niet zo lang geleden begonnen met cerazette.
mss moet je haar ff PM'en
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  maandag 4 mei 2009 @ 19:07:39 #96
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_68664783
Ik heb Cerazette gebruikt, ben er niet heel stipt nauwkeurig mee geweest maar heb iig geen tussentijdse bloedingen gehad ( of erger )
Ik heb niets gemerkt van een teruglopende productie of een kind wat de borst niet meer bliefde omdat de smaak anders was oid.
Gewoon doen zou ik zeggen

Goed geïnstrueerd die man van jou owlet
Saartje
  woensdag 6 mei 2009 @ 13:52:19 #97
62233 Jelief
ikke lief!
pi_68728351
Tinuviel.
De beste manier om Jair aan te laten komen is meer voeden. Biobim geeft nauwelijks extra caloriën, het blijft alleen langer in zijn maag zitten. Daardoor komt hij minder snel voor nog een voeding en dat lijkt mij nou net iets dat je niet wilt hebben als hij meer aan moet komen.
is hij echt veel te licht of gewoon lichter dan de meeste kindjes? en hoeveel komt hij wél aan?
  woensdag 6 mei 2009 @ 14:01:55 #98
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_68728620
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 13:52 schreef Jelief het volgende:
Tinuviel.
De beste manier om Jair aan te laten komen is meer voeden. Biobim geeft nauwelijks extra caloriën, het blijft alleen langer in zijn maag zitten. Daardoor komt hij minder snel voor nog een voeding en dat lijkt mij nou net iets dat je niet wilt hebben als hij meer aan moet komen.
is hij echt veel te licht of gewoon lichter dan de meeste kindjes? en hoeveel komt hij wél aan?
Hij zit tussen de -2 en -2,5 lijn, dus echt wel licht. (Met 3 mnd 4,3 kg, dus 1,3kg zwaarder dan bij geboorte.)
(tis dr eerste werkdag, dus kdenk niet dat ze vandaag zal reageren, vandaar )
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_68733796
* iamredleader zal dit topic vanavond aan Tinuviel doorgeven
pi_68734248
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 14:01 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Hij zit tussen de -2 en -2,5 lijn, dus echt wel licht. (Met 3 mnd 4,3 kg, dus 1,3kg zwaarder dan bij geboorte.)
(tis dr eerste werkdag, dus kdenk niet dat ze vandaag zal reageren, vandaar )
Maar licht zegt niet zo veel als hij verder goed groeit volgens zijn eigen lijn. Als hij dat niet doet dan is het misschien handiger om hem meer borstvoeding te geven, rijstebloem doet qua caloriën weinig tot niets, een paar slokjes borstvoeding geven al veel meer caloriën dan eetlepels rijstebloem zouden doen. En voeding die langer in zijn maag zit maakt dat hij wellicht minder snel voor een volgende voeding komt.

Nou ja, dat wat Jelief zegt dus

Was het CB wel tevreden over zijn groei?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')