abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69475711
En ik ga vertrekken helaas.
X is vrijdag 1 jaar maar ze heeft besloten dat ze geen borst meer wil..
Kijkt er niet naar om, en geniet van al het andere drinken wat ze eerst absoluut niet wilde drinken..
Ik vind het wel heel erg, we zijn nog aan het afbouwen maar ik was van plan om echt lang te voeden.
En nu wilt ze niet meer, alsof ik gefaald heb!
pi_69476693
na een jaar borstvoeding te hebben gegeven.. je moet trots zijn !
  donderdag 28 mei 2009 @ 04:19:51 #153
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69478614
Gewoon af en toe weer proberen, op de rustige momentjes. Onder de douche ofzo. Ik heb gisteren nog van het borstvoedingsforum begrepen dat dit vaker rond deze leeftijd gebeurt. Baadt het niet, dan schaast het niet, toch? Maar sowieso kun je trots zijn op dat jaar.
pi_69479052
Ik heb het 3 weken lang aangezien, maar ze wil het echt niet
Ik heb alles geprobeerd, vaker aanleggen, niet vaak aanleggen, alle houdingen.
Ze drinkt 3 slokjes en gaat spelen, geef ik haar dan iets anders drinkt ze me zo 150 cc weg.
En als ik door zou gaan dan kwam ze ernstig vocht tekort denk ik.. ze blijft weigeren
Wel lief dat jullie zeggen dat ik trots moet zijn.
Maar borstvoeding vind ik echt mooi dus had het zo graag nog wat langer gedaan.
Had me er echt op ingesteld om het toch wel een jaar of 2 te doen
pi_69479108
MamX een jaar is supergoed joh
De natuurlijke menselijke leeftijd om te spenen ligt ergens tussen de 9 maanden en drie jaar, dus jij faalt helemaal niet! Ze is gewoon klaar

Iksje fijn dat het goed gaat met de BV
Ik heb niet echt verstand van kolven, dus geen idee of je daar veel voor moet voeden? Voor meer productie moet je sowieso meer voeden, maar och je hoeft niet meer kolven dan ze op kan natuurlijk
  donderdag 28 mei 2009 @ 09:24:13 #156
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_69480708
P_iglet, wat een mooie en ontroerende foto's

MamsX, je hebt helemaal niet gefaald joh! Een jaar lang altijd klaarstaan voor je kindje met de best mogelijke manier om te voeden denkbaar... dat is prachtig
Maar moeilijk is het wel om te zien dat je kindje niet meer aan de borst wil, je op die manier niet meer nodig heeft. Maar buiten dat heeft X je nog heel veel jaar op zoveel andere manieren wel nodig nog!

Laatst op het werk getuige geweest van een klein drama.
Een client en zijn vrouw zaten in de wachtruimte met hun 2 maanden oude baby die ineens begon te huilen en niet getroost kon worden met speen of gewieg of wat dan ook. "Zou ze honger hebben?" "Nee, ze moet pas over een uur d'r flesje krijgen!" "Huh, hoe laat is het dan?" "Weeeeeet ik niet!"
Kind steeds hysterischer, ouders een steeds roder wordend hoofd. Toch maar de luiertas tevoorschijn, blik babyvoeding open, flesje erbij "mogen we wat theewater pakken voor de babyvoeding?" "Stop!!! Hoeveel schepjes heb je nou gedaan?" "Weet niet, ben de tel kwijt, ze huilt ook zo hard!" "Ze heeft HONGER! Schiet nou op met die fles!!!" "Oeh, veel te heet!" "Doe er dan wat koud water bij!!!" "Ik pak even wat koud water voor de babyvoeding hoor!" tegen de receptioniste.
Intussen was het arme kind oorverdovend hard aan het krijsen, had de vader zweetplekken in zijn t-shirt gekregen en had de moeder zich met een kop als een tomaat al duizendmaal verontschuldigd voor het lawaai.
En toen was het flesje eindelijk klaar, kon ze drinken en was de rust wedergekeerd

Jemig, wat een geklooi zeg, kreeg echt medelijden met die ouders (en okay: ook een beetje leedvermaak )
Dan is de situatie: "Kind onrustig? Aan de borst en lurken maar!" zoveel makkelijker
.... met gevoel voor drama....
pi_69481134
Ik heb zo ook wel eens bij de apotheek gestaan hoor Moest daar een half uur wachten, had dat niet zien aankomen (goh ), L. was 6 weken oid en besloot dat het tijd was voor honger...
En ik dacht steeds: ik ga hier niet voeden, want ze zijn zo klaar met mijn crème.

En dan voel je je zo gestrest omdat je baby verdrietig is
  donderdag 28 mei 2009 @ 09:48:28 #158
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_69481402
Erg he, en thuis kun je met een ontroostbaar kind lekker meejanken maar in het openbaar doe je dat minder snel.
pi_69482334
MamsX, echt wel trots zijn op dat hele jaar dat jij je dochter gevoed hebt!
Je hebt haar iets heel moois meegegeven!
Natuurlijk is het heel moeilijk om afscheid te nemen van zoiets intiems tussen jullie, maar falen is het zeker niet! Jouw dochter maakt zich een stapje losser van jou (en zoals een vriendin van me zegt...loslaten begint bij de geboorte ), maar ze heeft je -zoals Kersjes ook al opmerkte- nog lang op heel veel andere manieren nodig.
  donderdag 28 mei 2009 @ 10:48:50 #160
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69483349
Freecell, ging voeden in de draagdoek dan niet? Ik heb het zelf nooit geprobeerd, want ik kom zelf nauwelijks in het openbaar , maar volgens mij was het wel mogelijk, toch?
pi_69484235
ik voed in de doek
pi_69484333
Ik had hem toen in de wagen, niet in de doek. ben ook niet zo goed in doekvoeden trouwens
  donderdag 28 mei 2009 @ 12:14:12 #163
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69486477
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 11:12 schreef Kleurdoos het volgende:
ik voed in de doek
Hoe doe je dat? Welke technieken en welke doeken? Ik wil het ook kunnen doen...
  donderdag 28 mei 2009 @ 12:27:44 #164
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69486929
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 11:15 schreef freecell het volgende:
Ik had hem toen in de wagen, niet in de doek. ben ook niet zo goed in doekvoeden trouwens
Dat is wel jammer, het lijkt mij heel handig dat te kunnen doen.
pi_69486986
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 12:27 schreef DolleMina het volgende:

[..]

Dat is wel jammer, het lijkt mij heel handig dat te kunnen doen.
Mij ook wel, maar ik draag hem inmiddels nooit meer voorop
en geen tepels op mijn rug, en ik kan ze wel bijna over mijn schouders slingeren inmiddels, maar nog niet helemaal
pi_69489305
Ik vind het fijn om te lezen dat anderen niet vinden dat ik faal, doet me echt goed .

(ik kan kon wel op mijn rug voeden, ik slinger hem onder mijn oksel langs.. werkt prima )
  donderdag 28 mei 2009 @ 13:46:25 #167
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_69489627
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 13:37 schreef MamsX het volgende:
(ik kan kon wel op mijn rug voeden, ik slinger hem onder mijn oksel langs.. werkt prima )
wow
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:39:29 #168
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69491570
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 13:37 schreef MamsX het volgende:
Ik vind het fijn om te lezen dat anderen niet vinden dat ik faal, doet me echt goed .

Wow
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:45:45 #169
62233 Jelief
ikke lief!
pi_69491796
nogmaals WOW!, ik heb ff geprobeerd hoe ver ik kom, als mijn kind met zijn/haar hoofd onder mijn oksel hangt kunnen ze er bij maar dan moet ik wel tegen mijn borst aanduwen
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:47:58 #170
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69491877
En ik vond dat mijn borsten echt flink waren en in de weg zaten... Maar dat viel dus reuze mee als ik dit zo lees.
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:56:24 #171
62233 Jelief
ikke lief!
pi_69492186
Op mijn verlanglijstje staat dan ook een borstverkleining, maar dan niet eerder dan dat Ruben gestopt is óf als hij 2 is.
pi_69492623
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:56 schreef Jelief het volgende:
Op mijn verlanglijstje staat dan ook een borstverkleining, maar dan niet eerder dan dat Ruben gestopt is óf als hij 2 is.
Ik moet nog even langer wachten want ik wil 100% zeker weten dat een volgend kind er niet komt of al klaar is met drinken. Maar dan gaat ook het mes er in
  donderdag 28 mei 2009 @ 15:20:04 #173
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69492949
Na een borstverkleining kun je ook voeden, maar dan moeten ze niet de tepel helemaal losmaken.
pi_69492998
op zich wel, maar ik wil nog niet de kleinste kans lopen dat ik niet kan borstvoeden dus dan wacht ik liever nog even
pi_69493425
Misschien weet 1 van jullie het. Tijdens het borstvoeden van Nathan had ik spruw in de melkklieren volgens de lactatiedeskundige. Ik ben toen gestopt omdat er alleen zeer agressieve medicatie was om spruw in de melkklier te stoppen. Inmiddels is dat al ruim een jaar geleden dat ik ben gestopt. Als ik straks weer ga borstvoeden is de kans dan groot dat de spruw in de melkklier terug kan komen?
  donderdag 28 mei 2009 @ 15:38:08 #176
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69493655
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 15:32 schreef Faja-Lobi het volgende:
Misschien weet 1 van jullie het. Tijdens het borstvoeden van Nathan had ik spruw in de melkklieren volgens de lactatiedeskundige. Ik ben toen gestopt omdat er alleen zeer agressieve medicatie was om spruw in de melkklier te stoppen. Inmiddels is dat al ruim een jaar geleden dat ik ben gestopt. Als ik straks weer ga borstvoeden is de kans dan groot dat de spruw in de melkklier terug kan komen?
Ik denk dat die kans er altijd is.

Maar het is een nieuwe borstvoedingsperiode, gewoon met een schone lei begin je er dus weer aan.
pi_69493916
Hey Faja!

ben je toen gestopt met voeden omdat je de medicijnen niet wilde gebruiken of omdat je niet wilde voeden in combinatie met de medicijnen?

Want voor zover ik weet wordt bij spruw in de melkklieren fluconazol voorgeschreven en dat mag wel gebruikt worden in combinatie met het geven van borstvoeding. Vaak wordt Fluconazol door de huisarts in een te lage dosis voorgeschreven waardoor het niet goed werkt.
Meer info daarover kan je hier vinden: artikel op BV.com

Of je er weer last van krijgt is niet te voorspellen. Candida (schimmel, spruw) is iets wat de meeste mensen gewoon zonder problemen bij zich dragen. Soms kan zo'n schimmeltje ineens de kop opsteken. Door een verminderde weerstand, een "verkeerd" voedingspatroon (schimmels houden van suikers), broeierigheid, etc.

De een is er heel gevoelig voor, de ander heeft er nooit last van (net zoals bij schimmelnagels en vaginale schimmel).

Heb je toen medicijnen gebruikt en was het toen over?
pi_69502594
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:45 schreef Jelief het volgende:
nogmaals WOW!, ik heb ff geprobeerd hoe ver ik kom, als mijn kind met zijn/haar hoofd onder mijn oksel hangt kunnen ze er bij maar dan moet ik wel tegen mijn borst aanduwen

Hahahaha ik zie je al staan..
Heb ik toch nog wat aan het theezak effect gehad... (al heb ik het idee dat ze voller worden weer door het minderen/weigeren van X )
Maar X klom de laatste maanden gewoon als een aapje in me..
Als ze achter me zat kwam ze er wel bij
  donderdag 28 mei 2009 @ 21:41:28 #179
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_69505739
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 09:24 schreef Kersjes het volgende:
Jemig, wat een geklooi zeg, kreeg echt medelijden met die ouders (en okay: ook een beetje leedvermaak )
Het medelijden kan ik me indenken, het leedvermaak niet. Misschien hadden ze wel dolgraag borstvoeding willen geven...

En MamsX, geweldig gedaan Ik snap wel dat het vervelend is, vond het bij mijn oudste dochter ook vervelend toen ze niet meer wilde drinken, een beetje het gevoel afgewezen te worden ofzo. Maar het is gewoon een nieuwe fase, kleine meisjes worden groot .
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  vrijdag 29 mei 2009 @ 11:50:07 #180
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_69521377
MamsX, ik kom hier toevallig even lezen in dit topic. Ik begrijp helemaal hoe je je voelt!
Mijn jongste zoontje is nu 15 maanden en sinds een ruime maand wil hij ook niet meer drinken. Kwam tegelijk met zijn eerste pasjes.. alsof hij dacht nu ben ik een grote jongen, ik hoef niet meer aan de tiet

Heel erg jammer vind ik het, maar ik heb altijd gezegd dat ik bleef voeden totdat hij niet meer wilde. Niet wetende dat dat al 'zo snel' zou zijn. Hij wil ook echt echt echt niet meer.. Stiekem gisteravond nog eens geprobeerd toen hij half slief. Zijn speentje uit zijn mond gedaan en voorzicht proberen aan te leggen (hoe flauw eigenlijk he!). Maar hij wilde niet, zelfs halfslapend niet. Dat was voor mij een soort bevestiging dat het echt over was.

Nooit meer borstvoeden..
  vrijdag 29 mei 2009 @ 22:50:52 #181
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_69541268
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 15:32 schreef Faja-Lobi het volgende:
Ik lees toevallig weer eens hier mee.
Faja, ik heb dit gehad en inderdaad Fluconazol gehad. Gewoon doorgegaan met voeden al die tijd. Dit ook in overleg met de lactatiekundige. En het werkte ook echt, itt al die maanden smeren aan de buitenzijde.
En nog gefeliciteerd trouwens, dat had ik nog niet gezegd!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  zaterdag 30 mei 2009 @ 09:36:54 #182
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_69547646
Grijs, ik vond dat ze niet bepaald goed voorbereid van huis zijn gegaan. Niets zo onvoorspelbaar als een kleine baby immers, die willen soms drinken/slapen/huilen op de meest onmogelijke plekken en momenten en daar kun je je m.i. maar beter altijd op voorbereid zijn door bijv. al afgepaste melkpoeder mee te nemen, een eigen thermosflesje, van te voren bedenken dat je kleintje weleens eerder honger zou kunnen krijgen dan "gepland" etc. Always expect the unexpected
Het was nu zo sneu voor zowel de ouders als de baby en door de hysterische manier waarop ze tegen elkaar aan het schreeuwen waren in het openbaar ook nog eens genant voor de andere aanwezigen (mannetje of 10).
En sowieso had die baby daar verder niks te zoeken, snap ook niet waarom die moeder niet lekker is gaan wandelen met 'r terwijl d'r man zijn behandeling afwachtte.

Spruw lijkt me zo ellendig. Hopelijk zal het dit keer meevallen bij je Faja!

PM, waren jullie nou gestopt of voed je nog steeds? Ben het vergeten
  zaterdag 30 mei 2009 @ 09:39:35 #183
11682 Moonah
Jolie femme
pi_69547669
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 22:50 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Ik lees toevallig weer eens hier mee.
Faja, ik heb dit gehad en inderdaad Fluconazol gehad. Gewoon doorgegaan met voeden al die tijd. Dit ook in overleg met de lactatiekundige. En het werkte ook echt, itt al die maanden smeren aan de buitenzijde.
En nog gefeliciteerd trouwens, dat had ik nog niet gezegd!
Hier ook gewon met Fluconazol doorgvoed (na maaaaaanden te hebben geklungeld met allerlei ineffectieve smeersels).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zaterdag 30 mei 2009 @ 13:17:06 #184
94046 PM-girl
pi_69551212
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 09:36 schreef Kersjes het volgende:
PM, waren jullie nou gestopt of voed je nog steeds? Ben het vergeten
Kersjes, wij zijn inderdaad gestopt, afgelopen december, na 27 maanden. Ik mis het soms wel, maar het was een natuurlijke stop toen.
Mijn borsten zijn er kennelijk nog niet aan gewend, ze zijn elke cyclus zo'n 10 dagen 'vol', althans zo voelt het.
*
pi_69677250
Vraagje... horen witte vlokjes in de stoelgang er nu wel of niet bij?
Ben het vergeten...
  woensdag 3 juni 2009 @ 22:40:42 #186
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69683327
dat zou kunnen duiden op teveel melk. Kijk even op borstvoeding.com. Daar is vast info over te vinden.
pi_69728881
Klopt het dat mijn melk steeds minder voedend en steeds meer vocht wordt?
L. Heeft tegenwoordig een half uur na de BV al gerust weer zin in een hele boterham terwijl hij wél heel goed drinkt. Ik heb het idee dat de BV geen maaltijd meer is maar gewoon drinken.
Op zich prima hoor Alleen ik wilde even weten of dat een bekend verschijnsel is?
pi_69730199
Nee, dat klopt niet. BV blijft voedend maar Leander ontwikkelt zich en gaat steeds meer plezier krijgen in het vaste voedsel

Als je hem geen vast voedsel zou geven zou hij waarschijnlijk weer terug gaan naar meer drinken aan de borst en dan zou hij daar nog steeds hard op groeien
  vrijdag 5 juni 2009 @ 10:06:39 #189
62233 Jelief
ikke lief!
pi_69730756
Of hij is gewoon een hongerlap
pi_69731787

Zeg Jelief, ben je al bij LLL geweest om eens te kijken of je leidster kan worden? Da's volgens mij echt wat voor jou en ik vind je een echte LLL'er
pi_69737538
Heb jij de cursus al gehad eigenlijk owlet?
pi_69737824
Het is niet echt een cursus. Bij VBN is dat geloof ik wel zo maar bij LLL moet je eerst aan wat voorwaarden voldoen voordat je mag beginnen als leerling van een leidster.
Je moet o.a. een aantal inloopochtenden hebben bezocht en een cursus mee hebben gekeken. Dan heb je een gesprek over de tien uitgangspunten van LLL en daarna mag je je inschrijven als leidster in wording.
Ik moet nog twee cursusavonden volgen voor ik me in kan schrijven maar in principe is alles wel al geregeld met de leidsters uit de stad hier.

En daarna ga je deels via zelfsstudie je ontwikkelen, deels loop je mee met de leidster en deels ga je schrijven met een leerlingbegeleidster over de uitgangspunten van LLL, je eigen bevalling en BV-tijd, etc.

Erg leuk en spannend allemaal!

Er was 30 mei een scholingsdag en dat was ook al zo leuk! Als geinteresseerde moeder ben je ook welkom dus ik kan het iedereen aanraden. Leuke lezingen en vooral het feit dat baby's en peuters gewoon mee kunnen maakt het heel ontspannen.
pi_69778254
Ze zijn er
Vandaag feestje gehad. Daar ook gevoed (maar boven, want ik had een jurkj aan die niet goed open kon, dus moest zo ongeveer bloot voeden )
Maar de eerste 2 ietwat negatieve 'heb je dat kind nu nog aan de borst' opmerkingen zijn een feit
Ow en iemand die het tof vond en 2 die verbaasd waren, maar het niet stom vonden zeg maar. Meer zo van: hey, dat kan ook!

Ik had wel lol
  zaterdag 6 juni 2009 @ 22:04:47 #194
108648 cattie
lieve moeder
pi_69780953
Je lijkt er niet door van slag te zijn!

Ik kan haast niet wachten om met een big smile te zeggen dat Fee nog steeds bij me drinkt als mensen dat straks licht afkeurend gaan vragen (mijn schoonmoeder bijvoorbeeld, of wat collega's als ik ga kolven ofzo).
Mijn moeder heeft nooit bv gegeven en stond er bij Ive neutraal tegen over (ze wees het niet af, maar het was duidelijk niet "haar ding"). Afgelopen zondag was er een familiefeestje, 3 baby's en alleen Fee drinkt bv. Na wat gedoe met flesjes en ik die Fee zo aanschuif verzuchtte mijn moeder: Het is eigenlijk toch ook wel heel makkelijk he? Ruim 30 jaar te laat, maar ze ziet nu toch de voordelen!
pi_69781158
Woehoe voor je moeder

Welnee, niet van slag. Ik vond het grappig. Zó oud is hij nu ook weer niet
pi_69781459
hihi dat vind ik ook altijd wel super...
En dan reageren met "jah waarom niet?" als ze vragen of hij nog steeds bv krijgt.

Het is voor mij de gewoonste zaak van de wereld en dat hoop ik met mijn reactie en uitleg ook op anderen over te brengen.

Of op de vraag wanneer ga je stoppen dan?
"Op zijn 18de wil hij vast niet meer bij mama drinken, dan zoekt ie maar een vriendin"
pi_69781599
Piglet

Vandaag waren het trouwens vooral de tieners die er nieuwsgierig naar vroegen
Maar dan kwamen er ook vragen als: 'ja, das wel lang... hoe lang is eigenlijk normaal?'
Mja, wat is normaal
pi_69781752
ik roep dan altijd dat de WHO aanraad om wereldwijd tot minimaal 2 jaar borstvoeding te geven, liefst nog veel langer. En dat ondanks dat het in Nederland een uitzondering is, het dus eigenlijk heel normaal is.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 22:48:05 #199
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_69782189
Waarvoor wordt dat precies aangeraden?

Een tijdje geleden was er een programma over borstvoeden. Er was een vrouw wiens 7 jarige dochter nog steeds dronk bij haar, maar inmiddels begon die dochter te verleren hoe ze moest drinken. Best bizar vind ik dat, ookal drink je elke dag uit de borst, op een gegeven moment raak je het reflex kwijt waardoor je niet meer weet hoe het moet
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_69782499
voor optimale hechting tussen moeder en kind, optimale ontwikkeling van het imuunstelsel. En voor het binnenkrijgen van alle voedingstoffen.
In 3e wereldlanden word aangeraden liefst tot een jaar of 4 bv te geven omdat het de meest hygienische vorm van voeding is.

En vast nog veel meer redenen, maar ik ken niet hun hele bv richtlijn uit mijn hoofd
pi_69811566
Leuk die reacties van jullie op het lange voeden
Ik heb ze eigenlijk nog niet gehad geloof ik, alleen maar positieve reacties dat ik nog voed en kolf op het werk
  maandag 8 juni 2009 @ 00:26:16 #202
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_69814067
Mijn ouders vinden het wel een beetje raar dat ik nog voed, maar maken daar verder geen punt van. Je merkt het aan vragen van: maar ze is toch al 1? Mijn reactie: "Ja en? Dan is het ook nog steeds gezond "
Mijn schoonmoeder vindt het heel leuk, zij vertelde vorige week vol trots tegen haar moeder (oma van mijn man dus) dat Marlien nog borstvoeding krijgt .
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_69819966
Dat vond ik ook zo leuk, dat je omgeving vaak meegroeit in het lange voeden...
Van mijn vader weet ik bijvoorbeeld goed dat hij voorheen voeden tot 1 jaar + maar raar vond. Maar hij zei vaak met enige trots: "ja, dat is omdat ze nog borstvoeding krijgt" (Of gewoon, een andere manier om te laten merken dat hij het normaal vond dat L nog bij me dronk)
Ook voor onze vrienden is nu lang(er) voeden een pak "normaler" gaan ogen. Echt fijn.
pi_69844707
Leuk om te lezen hoe dat gaat Owlet! Ik zit er ook aan te denken om contactpersoon te gaan worden, maar dan bij de VBN (LLL zit niets in Drenthe zag ik).
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:32 schreef XXXKarinXXX het volgende:

[..]

nee toen zijn we meteen met de fles begonnen.
Ik ben heel benieuwd hoe dit zal gaan, en hoe ik me erbij voel.
Het punt is dat ik een beetje preuts ingesteld persoon ben, en ik niet weet of ik me er happy bij zal voelen, maar dat zien we dan wel. En ik trek me echt wel terug als er visite is en er gevoed moet worden.
En wat ik me ook afvraag, je voedt op verzoek, maar heb je dan voor de rest nog een leven? Of komt er wel iets van een schema in na verloop van tijd?
Dit hoort misschien meer in het bv topic thuis, sorry voor de offtopic
Even gekopieerd uit het zwangerschap topic.
In het begin is het veel voeden en weinig ritme. De ritme en regelmaat (klinkt altijd vreselijk), komt vanzelf, elke keer weer iets meer. Elke keer zit er meer tijd tussen een voeding. Eerst kan het om het uur zijn, dan om de 2 uur en op een gegeven moment om de 3 uur. Je bent dus wel veel met voeden bezig.
In het begin vond ik het echt wel heel zwaar, maar nu terugkijkend kan ik me die hele zware periode niet eens meer echt voor de geest halen. Ik vond het vooral zwaar dat ik altijd alle voedingen moest doen.
Echt ritme qua drinken hebben wij nog steeds niet echt, op creche dagen kan ze het met een stuk minder voedingen af, waarschijnlijk is het ook een stukje gemak van mijn kant.

Nu is ze bijna een jaar en drinkt ze nog lekker. Als ik terugkijk is het het helemaal waard geweest!
  maandag 8 juni 2009 @ 22:52:36 #205
11682 Moonah
Jolie femme
pi_69845274
Toevallig zag ik net in de gids dat er morgen op België 1 een reportage komt over borstvoeding. Over 'onthaalmoeders', zij geven bv aan kinderen van een ander (P_iglet!).
Programma heet Koppen XL, begint om 21.25u.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_69845493
Ik kan me voorstellen dat je er niet meteen een ritme in hebt zitten.
Maar na een week of 2 kan ik toch wel even naar bijv. de winkel zonder dat ik een voedtussenstop moet inlassen?
En het moet ook leuk blijven voor Meike natuurlijk, als we niet even een tripje naar de speeltuin kunnen maken omdat broertje/zusje elk moment kan komen en mams niet in het openbaar wil voeden, hebben we ook wel een probleem denk ik.
Maar goed, misschien zie ik wel teveel beren op de weg.
We beginnen "gewoon" met bv en hopelijk gaat het allemaal goed.

Hebben jullie als bv-mama's ook na de geboorte meteen je kindje een poos op je buik gehad tot hij ging drinken?
Ze zeiden vanavond op die voorlichtingsavond dat dat superbelangrijk was. En dat je er echt voor moet waken dat ze je baby niet gaan weghalen voor allerlei testen en wegen enzo (behalve natuurlijk als het kindje het niet goed doet en er door een arts naar gekeken moet worden)
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_69845866
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:57 schreef XXXKarinXXX het volgende:

Hebben jullie als bv-mama's ook na de geboorte meteen je kindje een poos op je buik gehad tot hij ging drinken?
Ze zeiden vanavond op die voorlichtingsavond dat dat superbelangrijk was. En dat je er echt voor moet waken dat ze je baby niet gaan weghalen voor allerlei testen en wegen enzo (behalve natuurlijk als het kindje het niet goed doet en er door een arts naar gekeken moet worden)
Fons wel, die dronk meteen en is dat blijven doen.
Elodie had niet echt interesse en haar hebben ze dan maar eerst aangekleed en nagekeken. Zij dronk uiteindelijk maar pas de volgende dag echt goed.
pi_69849375
Het eerste wat Elin deed na de geboorte was aanhappen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik ben nog lang niet klaar met voeden en dat terwijl ik dacht dat het niets voor mij zou zijn
nu al meer dan 5 maanden
pi_69851284
Wat een superlieve foto

L. hapte ook meteen aan, klein als hij was (en heeft toen de eerste 2 maanden 12 uur op een dag gedronken, lang leve de te vroege kindjes )
pi_69852223
De oudste werd meteen na de eerste kennismaking nagekeken een aangekleed. Ik was te hyper om het erg te vinden, ook al had ik me anders voorgenomen
Daarna heb ik haar aangelegd, scheef en raar liggend omdat de verpleging niet wilde helpen maar ik het perse wilde doen.

De jongste kwam na de bevalling op mijn buik en die heb ik pas afgegeven toen ze even had gedronken.

Een bevalling is geen statisch iets dus er kunnen altijd dingen gebeuren waardoor het niet lukt om de baby meteen aan te leggen. En dan gaat de borstvoeding meestal echt wel goed daarna. Het is handig om gebruik te maken van de alertheid van de baby zo na de geboorte. Het is alsof ze dan helemaal ingesteld zijn op leren drinken, een paar uur later zijn ze vaak zo moe.

Wat misschien nog wel belangrijker is (in mijn ogen dan) dan direct na de geboorte drinken is direct na de geboorte bloot huid op huid contact. En dat helpt ook vreselijk goed bij de BV
  dinsdag 9 juni 2009 @ 09:15:56 #211
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69852262
Jen wilde helemaal niet drinken... En de verpleging holp ook niet echt mee... Huid op huid heeft Jen ook niet gehad.. Maar alles is gelukkig nog goed gekomen.

Kleurdoos, ik vind je foto echt superlief!!
pi_69852291
Het is ook vet gezellig, zo'n klein wondertje op je buik
Wij kwamen er pas ná de placenta (en die kwam een kwartier!!!! na L. ) achter dat hij een jongetje was We waren nog aan het bewonderen en knuffelen (een échte baby! Kijk nou! Teentjes! )
De verloskundige *mompelmompel* placenta ziet er mooi uit, kijk, zo de baby gezeten! Wij Zij: weten jullie eigenlijk al wat het is?
Wij: nee

Zoiets!

Gisteren ben ik zo hard gebeten dat er bloed uit kwam :/ Moet hij niet te vaak doen Hij wilde spelen, niet drinken....
  dinsdag 9 juni 2009 @ 09:19:06 #213
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69852303
Freecell!!! AUW!!!!
pi_69852351
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 09:19 schreef Ticootje het volgende:
Freecell!!! AUW!!!!
Ja!
Als hij het echt vaak gaat doen wordt het wel einde verhaal ben ik bang!
Al wilde ik wel graag het eerste jaar vol maken
Maar hij dreigt nu ook boventanden te krijgen.
pi_69852423
Auw freecell!

Ik hoop dat hij snel door heeft dat het niet de bedoeling. Vast wel, volgens mij hebben de meeste kinderen dat na een of twee keer afkoppelen bij bijten wel door
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:14:12 #216
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_69853539
Noah had ademhalingsproblemen en werd meteen na de geboorte naar een andere ruimte gebracht. Ik had hem amper gezien, en alleen van de achterkant. Pas een dik uur later werd ie even weer bij mij gebracht in couveuse, en kon ik hem niet eens aanraken, laat staan aanleggen. Pas 4 uur na de bevalling kon ik hem langer dan een paar minuten bekijken Nog steeds niet vastgehouden. Pas de volgende ochtend is ie voor het eerst aangelegd. Hij heeft nooit goed willen drinken uit de borst, nog met tepelhoedjes geprobeerd, maar in de tussentijd kreeg ie al sondevoeding én al snel ook flesjes. Al gauw liep mijn productie, met kolven op gang gebracht, enorm terug en ben ik gestopt. Ik moest huilen van ellende als ik hem aan moest leggen, en het was persen met de kolf om er nog genoeg uit te krijgen tot de winkels open gingen om kv te halen.
Ik wou dat ik er toen meeeer van had geweten, dan had het helemaal niet het einde van de bv te hoeven betekenen.

Dat heeft me altijd dwars gezeten, dus toen Hannah is geboren heb ik wel vrij snel na de bevalling gevraagd of ze aangelegd mocht worden. Ze is wel eerst gewogen en ik ben geloof ik ook eerst gehecht. Maar het was wel binnen een uur. De eerste dagen wilde ze niet veel drinken, is ook flink afgevallen en het leek er even op dat ik haar moest gaan bijvoeden met afgekolfde melk. Gelukkig had ze net op tijd het trucje door Sindsdien is het heel wisselend hoe vaak ze drinkt. Soms elk uur, soms 4 uur ertussen. Dat o het uur is gelukkig niet meer zo vaak als in het begin, dus ik vind het goed te doen zo.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_69853842
quote:
Op maandag 8 juni 2009 22:57 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Ik kan me voorstellen dat je er niet meteen een ritme in hebt zitten.
Maar na een week of 2 kan ik toch wel even naar bijv. de winkel zonder dat ik een voedtussenstop moet inlassen?
En het moet ook leuk blijven voor Meike natuurlijk, als we niet even een tripje naar de speeltuin kunnen maken omdat broertje/zusje elk moment kan komen en mams niet in het openbaar wil voeden, hebben we ook wel een probleem denk ik.
Maar goed, misschien zie ik wel teveel beren op de weg.
We beginnen "gewoon" met bv en hopelijk gaat het allemaal goed.

Een ritme heb ik bij geen van beide kindjes gemerkt (de jongste is uiteraard nog te jong om een ritme te kunnen hebben).
Dat zal er na een tijdje wel gekomen zijn hoor.
Ik heb geen idee hoe veel uur er tussen zat, maar vooral in de avond drinken ze graag kort na elkaar. En dan zit je meestal gezellig thuis op de bank. Echt heel frequent- zoals ik hier soms lees - heb ik nooit gevoed. Meestal kwamen/komen we aan 7-8-9 voedingen per dag, terwijl men in de eerste weken 8-12 voedingen als normaal en aangewezen noemt.
Ik ging ook rustig naar de winkel, maar ik plande het in het begin wel vaak zo dat ze net gegeten had. En dan kan je rustig genieten van je uitstapje.
Ik was ook erg preuts (en ben dat nog, ik trek me nog steeds terug als er bezoek is), maar na een tijdje kon ik wel discreet voeden in het openbaar.
Er vooraf over nadenken is goed, maar je hoeft natuurlijk nu al geen beren op de weg te spotten

Wat betreft het op de buik hebben... dat was hier geen van beide keren zo. In de verloskamer hebben ze een tijd op me gelegen, daarna werden ze gewogen en aangekleed, en daarna mochten we even terug naar de arbeidskamer.
Daar werden ze wel binnen het uur aangelegd (dat is hier zo'n beetje de richtlijn, om binnen die tijd voor de eerste keer aan te leggen) en dat ging gewoon goed.
pi_69877186
Mooi en fijn om jullie ervaringen te lezen.
Ik ga er alles aan doen om onze baby gelijk te kunnen aanleggen.
(indien mogelijk)
Tis zowiezo even afwachten, mijn placenta kwam de vorige keer niet compleet eruit, dus nu is het afwachten of dat goed gaat. Anders kan ik meteen door voor een curretage, en dan heb je weer een heel ander verhaal.
Maar we gaan er maar vanuit dat alles goed gaat, en dan gaan we gewoon 100% voor bv.
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_69877619
Wat leuk om te lezen, Karin! Weet je wat ik nou vooral zo leuk vind? Dat je schrijft
quote:
en dan gaan we gewoon 100% voor bv.
inplaats van het veel gehoorde "ik probeer het wel maar als het niet lukt...". En eigenlijk zit er vaak helemaal geen verschil tussen de intentie maar het komt toch anders over
pi_69913656
Poeh, wat vind ik dit moeilijk zeg... We willen hier zo graag maar het gaat maar moeizaam.

Na de geboorte is Kobus wel aangelegd en ook vrij snel, hij hapte wel aan maar zoog niet door. Omdat hij tijdens de bevalling een verlaagde hartslag had besloten ze dat het goed was om hem wat voeding te geven met mijn pink en een spuitje. Hypo-allergeen. Daarna zijn we naar huis gegaan en hebben het aanleggen nog een keer vergeefs geprobeerd.

Pas de volgende ochtend kwam de kraamverzorgster en ging het als volgt, aanleggen, lukte niet, 10 cc kunstvoeding met het spuitje. Op de derde dag hebben we een kolf gehuurd. Nu geven we gen kunstvoeding meer, bijna en alleen afgekolfde moedermelk, maar wel met het spuitje. Hij wil gewoon niet doorzuigen. Bovendien associeert hij nu een bepaalde houding + pink met voeding ipv de borst. Vannacht om 6.00 heeft hij trouwens wel heel lang aan de borst gezogen, maar vandaag was dat weer helemaal weg.

We moeten de hoeveelheid voedsel omhoog brengen omdat hij anders teveel af valt dus ze hadden het over en flesje.
Maar dat is toch niet slim ivm de verschillende zuigmethodes?

Het zullen ook de kraamtranen wel zijn die beginnen aangezien iedereen om ons heen goede hoop heeft, maar mijn gevoel is nu at het niet gaat lukken en nou moet ik er zo van huilen...

Als iemand nog tips heeft heel graag.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:30:23 #221
94046 PM-girl
pi_69913783
Oeke, er zijn heel veel tips te geven, zoals vaak proberen, verschillende houdingen waarin je voedt, na een beetje kolven aanleggen.
Maar de beste tip is misschien professionele hulp inschakelen, als je echt door wil zetten. Bel een vrijwilligster of leidster van LLL, VBN of een lactatiekundige (dat laatste kost vaak wel geld, als je verzekeraar niet vergoedt).
Zij kunnen meedenken of meekijken.
Succes!
*
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:31:46 #222
94046 PM-girl
pi_69913840
En wat je zegt, een flesje is heel anders dan aan de borst drinken, dus zolang je met vingervoeden vooruit kunt, zou ik dat doen. Misschien om de twee uur een kleinere hoeveelheid dan om de drie uur een grotere hoeveelheid (ik gok dat de kraamverzorgster dat ritme aanhoudt?)
*
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:32:56 #223
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69913891
oeke, heb je al een laktatiekundige gebeld?? De meeste verzekeringen vergoeden de consulten. Ik denk dat wij je hier echt niet meer voldoende kunnen helpen. Een laktatiekundige komt bij je langs, kijkt met je mee en maakt samen met jou een plan van aanpak. Goed dat je hulp vraagt! Kijk even op www.nvlborstvoeding.nl voor een lactatiekundige in de buurt. Doen hoor!
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:33:29 #224
62233 Jelief
ikke lief!
pi_69913915
Och Meis, mijn 1e tip is een lactatiekundige bellen- zo snel mogelijk-
En dan las iklaatst van Owlet een goede tip. Het is een beetje de tijd na de geboorte nabootsen, Kobus bloot op jouw blote borsten en hem zelf op zoek laten gaan naar je tepel, net zoals pasgeboren babytjes dat doen. Wellicht dat zijn instinct het dan ineens wel doorheeft. En misschien is donormelk een optie?
  woensdag 10 juni 2009 @ 21:35:40 #225
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69914018
Is het geen optie om de bijvoeding te kolven? Alles wat je aan kunstvoeding geeft maak je zelf niet aan. Maar nogmaals, ik denk echt dat een laktatiekundige hier beter in kan helpen dan een vrijwilliger. Je kan even bellen met de lll of de vbn, dat is gratis en misschien krijg je nuttige tips.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')