abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 mei 2009 @ 17:25:29 #101
64191 boerinnetje
Kendime yeni bir ben lazým
pi_68737350
Ik lurk al een hele tijd mee, maar nu heb ik dan toch een moment waarop ik denk: dat ga ik even vragen....

Ik ben 7 weken geleden bevallen middels een keizersnede van een mooie dame, maar in het ziekenhuis bleek al dat bv een probleem was. Waarom was onduidelijk, aanleggen is geen probleem, maar kind drinkt niet door. Twee teugen maximaal en dan is het gewoon over. Het werd eerst geweten aan haar zogenaamd korte tong, toen aan haar gewicht, (iets onder de drie kilo) en toen aan haar teruggetrokken kin. Maar goed, na veel gezeur en twee en halve dag ziekenhuis, mocht ik eindelijk naar huis met een gehuurde kolf en een tepelhoedje. Bv leek goed te gaan eindelijk met het tepelhoedje, maar toen ik na 2 weken bij de arts verscheen was mevrouw nog niet terug op geboortegewicht, en ook haar gedrag (veel en lang huilen) scheen toch te wijzen op 'ondervoeding'. Dus toch weer bijvoeden met afgekolfde melk. Dat ging zo goed, dat we toen het advies kregen om alle voedingen af te kolven, tot ze ongeveer 4 kilo zou zijn en dan zou de bv veel makkelijker gaan. Inmiddels is ze 4,5 kilo, en 7 weken, maar ondanks dat ze lekker ligt te likken en te sabbelen is er weinig meer actie aan de borst. Ik kolf nog steeds alle voedingen (ze drinkt ongeveer 800 ml per dag, minimaal), maar de dokter denkt toch dat het beter is om flesvoeding bij te voeden. Anders wil ze dat misschien niet over een paar weken, als het kolven toch niet meer zo goed gaat. Als ik nu met flesvoeding 1 of 2 voedingen zou doen, zou dat voldoende zijn om haar eraan te laten wennen, en het zou voor mij minder stressvol zijn, met name 's avonds wanneer ze toch weleens 400 ml wil in 4 uur. (Ga eens melk maken, zegt de man dan, alsof ik een fabriek heb )

Andere optie,volgens de dokter, zou bijvoeden van vaste voeding zijn, vanaf 2 maanden (!!!!). Nu heb ik daar nog nooit van gehoord, en dan prefereer ik toch liever flesvoeding.

Maar goed, hoe groot is de kans nog dat mevrouw toch nog aan de borst gaat? (We proberen het toch wel 1 keer per dag) Ik ben overigens bij een lactatiedeskundige geweest, en die zag geen reden waarom ze niet wil doordrinken. Kind ligt goed, mijn melkproductie is netjes etc.etc. Ze vond me eigenlijk maar een beetje een zeur geloof ik.

Zijn er nog andere redenen waarom ze misschien niet doordrinkt? Kan ik nog wat anders doen? Want 6 maanden kolven (dat is mijn eerste doel), dat lijkt me nou geen prettig vooruitzicht, desondanks het mij wel makkelijk afgaat!

Oh, ik woon in Canada, dus heb geen cb of kraamzorg gehad... Ik loop met haar bij een 'gewone' huisarts.. Tja....
C'est la vie, et la vie est belle!
  woensdag 6 mei 2009 @ 19:42:32 #102
108648 cattie
lieve moeder
pi_68742900
Boerinnetje, wat vervelend. ik heb helaas geen tips, behalve dan dat je nog een keer naar een andere lactatiekundige kunt gaan.

Fee drinkt als ik werk maar 2 flesjes op een dag. Best weinig, want bij mij drinkt ze overdag zeker om de 2,5 a 3 uur. Nou ga ik haar vanaf morgen 2x 150 ml meegeven, want als ik meer meegeef wordt het toch weggegooid. Maar kan ik dan ook terug gaan van 3x naar 2x kolven? Qua werk zou dat wel fijn zijn, maar is dat niet slecht voor mijn productie, omdat ze bij mij wel vaker drinkt overdag? Na een werkdag drinkt ze 's avonds en 's nachts trouwens weer meer bij me. Dan haalt ze in.
pi_68748451
Boerinnetje, wat een lastig probleem. Ik kan je zo geen advies geven, ik vrees dat dit verder gaat dab de kennis van de gemiddelde forummer.
Er is een Nederlandse lactatiekundige die emailconsulten geeft, ik kan je aanraden om eens contact met haar op te nemen. Ze kan denk ik wel beschouwd worden als een van de beste, zo niet de beste lactatiekundige van Nederland, ze heet Gonneke en je kan haar bereiken via http://www.eurolac.net.

Ik denk dat het nog heel goed mogelijk is om jouw kindje goed aan de borst te krijgen, maar daar is wel goede begeleiding bij nodig, zeker omdat je zodra je op wat voor manier dan ook aan het vraag-aanbodprincipe komt (en soms kan dat gewoon niet anders, bijvoorbeeld als je kindje echt niet goed groeit) zeker moet zorgen dat je een goed evenwicht houdt zodat de voeding niet terug loopt en je kind toch voldoende binnen krijgt.

je kan er van uit gaan dat als je kunstvoeding bij gaat geven jouw productie een grotere kans heeft om achteruit te gaan. Zijn er ook redenen om aan te nemen dat ze niet voldoende groeit nu?

Er zit een afdeling van LaLecheLeague in Canada (http://www.lllc.ca) . Misschien ken je ze al? Dat zijn vrijwilligsters die allemaal de nodige ervaring hebben met borstvoeding, zowel eigen ervaring als hulp-ervaring. Van hun kan je zeker weten hulp krijgen en als ze het zelf niet weten dan weten ze wel het adres van een goede lactatiekundige.

Er zijn heel veel vrouwen die een half jaar volledig kolven maar het is wel een klus. Als je het gevoel hebt dat je op een punt komt dat je minder kolft dan wat je baby nodig heeft dan is het beter om een baby te imiteren door een of twee regeldagen in te stellen. Je kolft dan elke twee uur (of elk uur, nog beter!) even. Dat kan heel kort zijn. Liever dus vaak kort kolven dan maar een paar keer lang.

Wat tips die je ondertussen uit kan proberen:

een milde vorm van rebirthing werkt vaak heel goed voor babies die moeite hebben met drinken. Zeker bij kindjes met een "traumatische geboorte" en een keizersnede valt daar wel onder.
Ik bedoel geen rare zweverige therapie maar een opnieuw beleven van die eerste zo belangrijke momenten voor een baby.
Ga in een lekker warme kamer met een ontbloot bovenlijf op bed liggen, gedimd licht en een lekker kopje thee voor jou er bij zodat je helemaal comfortabel bent. Bij voorkeur doe je dit een tijdje na een voeding maar ook niet als het al weer etenstijd is. Je baby moet niet net helemaal volgegeten zijn maar ook niet zo hongerig dat ze ongeduldig wordt.
Je dochter kleed je dan zo ver mogelijk uit, bij voorkeur helemaal bloot of alleen een luier. Neem haar tegen je aan en waarschijnlijk zal ze zelf al een beetje gaan zoeken naar de tepel. Dat kan heel subtiel zijn, ze begint een beetje te smakken of te voelen met haar mond of handjes.
Zorg dat je lekker zit en dat je haar zo vast hebt dat ze rustig aan je borst kan snuffelen en likken. Jullie hoeven niets, het gaat er niet om dat ze perse drinkt maar dat ze een prettige ervaring heeft aan de borst. Probeer haar maar niet te veel sturen, misschien hapt ze zelf ineens goed aan. En anders kan je goed observeren wat ze doet. Wanneer doet ze haar mond open, wordt ze dan ongeduldig, etc. Misschien kan je haar toch op een moment wat meer naar de tepel toebrengen als je ziet dat ze er aan toe is en misschien ligt ze dan ineens goed aan.

Het gaat er in ieder geval om om haar met haar hele huidje huidcontact te bieden en om jullie allebei zonder druk of stress weer een beetje te laten wennen aan het drinken.
Als je merkt dat ze echt ongeduldig wordt en je hebt het idee dat het niet lukt dan stop je gewoon voor die dag en dan geef je haar een afgekolfde voeding.

Sommige babies happen ook heel goed aan in hun slaap. Slaapt ze bij jullie op de kamer? Je zou haar een paar keer op jullie bed in slaap kunnen laten vallen of als ze een vaste slaper is uit haar bedje kunnen pakken als ze slaapt en haar dan al slapend aanleggen.
Misschien is liggend voeden daar een goede manier voor.

Dit was wat me zo even te binnen schoot, als ik nog wat bedenk dat meld ik het en ik zou je aan willen raden om in de tussentijd contact op te nemen met een andere "expert" dan de lactatiekundige die je eerder gesproken hebt Succes!
pi_68748805
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 19:42 schreef cattie het volgende:
Boerinnetje, wat vervelend. ik heb helaas geen tips, behalve dan dat je nog een keer naar een andere lactatiekundige kunt gaan.

Fee drinkt als ik werk maar 2 flesjes op een dag. Best weinig, want bij mij drinkt ze overdag zeker om de 2,5 a 3 uur. Nou ga ik haar vanaf morgen 2x 150 ml meegeven, want als ik meer meegeef wordt het toch weggegooid. Maar kan ik dan ook terug gaan van 3x naar 2x kolven? Qua werk zou dat wel fijn zijn, maar is dat niet slecht voor mijn productie, omdat ze bij mij wel vaker drinkt overdag? Na een werkdag drinkt ze 's avonds en 's nachts trouwens weer meer bij me. Dan haalt ze in.
Ik zou het uitproberen, je bent ervaren genoeg om te merken als het terug loopt. Toch? Beetje suf antwoord, sorry
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:52:06 #105
1762 YPPY
Yppiaans
pi_68749006
Wat moeilijk boerinnetje. Ik heb niet zo heel veel verstand van bv, maar wel een dochter gehad die slecht groeide. En wat ik heb gedaan is aanleggen, aanleggen, aanleggen en aanleggen. Samen in bed, zelf veel drinken, goed opletten of ze nog drinkt. Maar mijn dochter dronk dan nog live. Ik hoop dat Gonneke of iemand van LLL in Canada je kan helpen.

Heb je wel genoeg dan cattie als je maar 2 keer kolft? Wat een luxe. Als het niet gaat, merk je dat snel genoeg denk ik. Dan kan je weer terug, zo jong is ze niet meer.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 6 mei 2009 @ 22:01:31 #106
108648 cattie
lieve moeder
pi_68749543
Ik kolf veel meer dan dat Fee drinkt! Echt een luxe.
Misschien moet ik het ook maar gewoon proberen. ik zou alleen niet weten waaraan ik merk als het toch terug loopt, ik heb dat probleem nooit gehad. (onrustig drinken? Extra vaak willen drinken?)
pi_68750113
aan ronja merkte ik het doordat ze ontevreden werd tijdens het drink 'snachts, Althans, toen gaf een LK als uitleg dat dat waarschijnlijk kwam doordat ik minder was gaan voeden overdag waardoor het minder snel toeschoot
  woensdag 6 mei 2009 @ 22:27:18 #108
1762 YPPY
Yppiaans
pi_68751033
Anna wilde 's avonds heel lang drinken, veel erger dan bij het clusteren en dan was ze steeds niet tevreden. Met een flesje gekolfde melk was het zo goed. Ik voelde mezelf ook leeg, zo merkte ik het.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_68798318
Hier is het soms even een dagje wat minder. Dan wordt er langer gedronken en wil hij na het drinken vaak nog wel wat fruit of een broodje.

Afgekolfde melk ziet er zo vies uit als het ontmengt! Brr!

Binnenkort ga ik een dagje weg, moet L het dus op gekolfde melk doen. Dat doet hij wel vaker voor één voeding, nooit een probleem, maar de laatste keer is al een tijdje geleden.
Dus ik weet niet zo goed hoeveel gekolfde melk hij moet hebben?
Hij is bijna 8,5 maand en de vorige keer ging 180cc er zonder enige moeite in.
pi_68798473
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 08:52 schreef freecell het volgende:

Afgekolfde melk ziet er zo vies uit als het ontmengt! Brr!
Moet je het eens proeven als het ingevroren geweest is...
Vreemd dat de meeste kindjes dat nog moeten hebben, smaakt echt slecht...
  vrijdag 8 mei 2009 @ 09:27:04 #111
77815 Dakota
AWESOM-O
pi_68799125
wanneer hield de tietenincontinentie bij jullie op? of helemaal niet tijdens t borstvoeden?
ik merk alleen dat rechts lekt en ik deurbel..wat wel werkt maar pas nadat ik merk dat ik lek en dan ligt er al een plasje op mn kind (en ja ik gebruik regelmatig tietpads maar vind t irritant)
http://elinhuijboom.punt.nl/
wanna rub mah puppeh?!
  vrijdag 8 mei 2009 @ 09:27:26 #112
77815 Dakota
AWESOM-O
pi_68799138
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 08:59 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

en de geur
wanna rub mah puppeh?!
pi_68803324
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 08:59 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Check
Het maakt hem geen bal uit, gewoon lebberen
Niet ingevroren is het trouwens ook vies Brrr!
pi_68807772
Bij mij pas een maand of 2 geleden denk ik koot. Tijdens het voeden nog regelmatig niet overigens...

Freecell,ik geef meestal 140 tot 170 cc mee. De ene keer is het op, maar vaak niet. Ze houdt niet zo van flesjes
pi_68807855
  vrijdag 8 mei 2009 @ 13:43:59 #116
108648 cattie
lieve moeder
pi_68808035
Hahaha Reinhilde!

Dakota, ik lek sinds anderhalve maand alleen nog maar tijdens het voeden gelukkig.
pi_68808067
Ik lek helemaal niet meer! Al 3 maanden niet meer denk ik. Daarvoor ook sporadisch.

Mijn pads staan dan ook helemaal niets te doen in de kast.
pi_68808091
Watch out; explicit lyrics
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 20% gewijzigd door Reinhilde op 08-05-2009 14:21:07 ]
pi_68808492
Ik heb eigenlijk nooit pads gebruikt. Alleen 'snachts de eerste weken liep er soms wat uit. Overdag eigenlijk nooit, er hing steeds tijdig een kind aan...
  vrijdag 8 mei 2009 @ 13:59:11 #120
108648 cattie
lieve moeder
pi_68808549
Pads heb ik alleen de eerste 2 maand gebruikt als er visite kwam of we ergens heen gingen.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 14:10:57 #121
77815 Dakota
AWESOM-O
pi_68808922
ik ook tijdens t voeden en in de nachten overdag niet en alleen rechts dus
wanna rub mah puppeh?!
  vrijdag 8 mei 2009 @ 14:14:27 #122
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68809037
maak 's nachts gewoon beide borsten bloot en over de borst waar Hannah niet aan drinkt, leg ik een spuugdoekje tegen het lekken...

Overdag lek ik heel af en toe, en gebruik ook geen pads. Dan loop je 9 van de 10 keer met die pads terwijl het niet nodig was, die enkele keer dat ik dan wel lek, tja...
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_68814931
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 13:36 schreef mrien het volgende:
Bij mij pas een maand of 2 geleden denk ik koot. Tijdens het voeden nog regelmatig niet overigens...

Freecell,ik geef meestal 140 tot 170 cc mee. De ene keer is het op, maar vaak niet. Ze houdt niet zo van flesjes
Dankj!
180 moet dan wel genoeg zijn denk ik
En anders eet hij maar een broodje meer
  vrijdag 8 mei 2009 @ 17:05:53 #124
77815 Dakota
AWESOM-O
pi_68815145
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 14:14 schreef texelonia het volgende:
maak 's nachts gewoon beide borsten bloot en over de borst waar Hannah niet aan drinkt, leg ik een spuugdoekje tegen het lekken...

Overdag lek ik heel af en toe, en gebruik ook geen pads. Dan loop je 9 van de 10 keer met die pads terwijl het niet nodig was, die enkele keer dat ik dan wel lek, tja...
idd..soms lekt het er echt met een rotgang uit..of een straaltje door bh en shirt heen
wanna rub mah puppeh?!
pi_68815641
Wat goed dat je erover begint Dakota.. ik dacht dat ik de enige was die zo ontzettend lekte
Maar zoals ik hier lees ben ik er dus nog (lang) niet vanaf!
Hoe slapen jullie? Ik slaap eigenlijk nog steeds met een bh met pads aan, bang om te lekken. Heb wel het idee dat het wat verminderd, dus misschien ga ik daar mee stoppen.
Overdag gebruik ik meestal ook pads, want het wil nog wel eens gebeuren dat ik spontaan begin te lekken.

En hihi die strip Reinhilde!
  vrijdag 8 mei 2009 @ 17:29:17 #126
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68815927
Ik slaap gewoon met een slaapshirt aan, zonder pads dus, en ik was gewoon wat vaker
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 18:07:43 #127
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_68817219
Ik heb de eerste maand (of misschien wel langer, ik weet t niet meer) met kraamverband in mijn bh geslapen, zo erg lekte ik
Verder heb ik volgens mij wel minimaal een halfjaar tietpads gebruikt.
pi_68819067
Ik slaap in de oude witte t-shirts van mijn man, daar hebben we er toch 100 van. Geen pads 's nachts dus, overdag wel ivm onvoorspelbare toeschietreflexen.
  zaterdag 9 mei 2009 @ 21:53:25 #129
62233 Jelief
ikke lief!
pi_68854681
zweefvliegje, probeer het eens zonder bh en pads maar met een dikke handdoek op je matras. Misschien lek je ineens niet meer. Ik heb 2 maanden een hydrofiel onder Ruben zijn hoofd en mijn borst gelegd tegen het lekken -slordige drinker- Een tweede hydrofiel zat tussen mijn andere borst en slaapshirt. Nu deurbel ik de andere borst en als ik dat vergeet omdat ik in slaap val danis mijn shirt nat..jammer dan.
Ik had RUben vrijdag een fles met 220 ml meegegeven naar het kdv om te kijken hoeveel hij zou drinken. Wat doet ie? Drinkt hij de hele fles leeg
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  zondag 10 mei 2009 @ 23:22:40 #131
62233 Jelief
ikke lief!
pi_68889521
nouja nee, raarrrrr
pi_68889566
quote:
Op zondag 10 mei 2009 23:22 schreef Jelief het volgende:
nouja nee, raarrrrr
Toch wel hè?
pi_68889594
Ik heb een kat die dat vroeger aan mijn oren deed. Maar met bijhorende klauwende nageltjes, moet er niet aan denken om dat aan de borst te hebben...
pi_68889688
Fons is misschien aan het stoppen. Hij was de afgelopen dagen ziek en heeft moeten overgeven en nu lijkt het wel of hij denkt dat het van de melk kwam.
Iig heeft hij de laatste drie dagen alleen maar af en toe 1 slok genomen. En ik sta dus op springen...
pi_68889692
Ik zag het ook net op tv

Ik had een jonge kitten en in het begin van de BV kwam de melk overal behalve waar het hoorde dus de kat probeerde hier en daar een straaltje op te vangen.. En ze probeerde de zoogcompressen uit de vuilnisbak te stelen. Mamamelk is goed voor elk tenslotte

Ik vroeg laatst advies en ik ben toch maar doorgegaan met gewoon voeden op haar verzoek.
Ik wil nog niet stoppen en ieder beetje helpt voor de melk productie.
En het is gewoon knus
pi_68889769
Onze katten moeten dat trouwens echt niet hebben als ik eens een restje geef.
pi_68889816
Ik heb de kat ook wel eens perongeluk besproeid, die lust het ook echt niet
pi_68889835
haha de kitten hier die ging er helemaal van uit haar panty..
Maar ze was ook pas 9 weekjes oud.
pi_68939641
En is Fons echt aan het stoppen?

Hoe gaat het met drinken van Emma Jelief? Drinkt ze nog of ben je toen toch helemaal gestopt daarmee?

En E.T? Hoe gaat het met voeden van Nienke? Drinkt ze nu beter overdag?
  dinsdag 12 mei 2009 @ 14:35:41 #140
62233 Jelief
ikke lief!
pi_68939844
Ze drinkt nog steeds, de afgelopen dagen weer op elk moment dat ik het maar toelaat, ze is niet helemaal in haar hum. Dat betekent dus dat Ruben doorslaapt van negen tot acht en dat Emma nog wel eens 1 keer per nacht komt. Als ze weer beter in haar vel zit gaan we weer aan de slag met 'snachts niet drinken maar mijn moederhart is te week om haar te weigeren als ze over haar toeren is.
pi_68941147
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 14:30 schreef mrien het volgende:
En is Fons echt aan het stoppen?
Ik weet het eigenlijk niet. Hij heeft intussen wel weer een paar keer gedronken, maar een heel stuk minder dan normaal.
Hij is ineens ook weer droog 'snachts.
pi_69074237
Van onze vakantiefoto's, deze foto's maar even in hier ipv in het fototopic...

Ik voed zelden meer in het openbaar, gewoon omdat dat niet nodig is en Pepijn prima wat anders kan drinken. Maar op vakantie zo net voor Pepijn zijn middagslaapje was het soms wel erg handig.

En dan krijg je dus dit.... Ergens midden in een bos...

En deze 2 zijn ook van dat moment..
Meestal trek ik de meest gekke gezichten op de foto of sta er op met mijn ogen dicht, maar deze vind ik

En deze

Na het voeden heb ik Pepijn op mijn rug geknoopt en 10 seconde later was hij diep in slaap..
  vrijdag 15 mei 2009 @ 23:29:39 #143
77815 Dakota
AWESOM-O
pi_69074494
wanna rub mah puppeh?!
pi_69074895
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 23:21 schreef p_iglet het volgende:
En dan krijg je dus dit.... Ergens midden in een bos...

[ afbeelding ]

Wat een onwijs mooie en lieve foto
pi_69075996
Wat een prachtige foto's p_iglet! Ik word er zowaar emotioneel van..
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
  zaterdag 16 mei 2009 @ 00:25:25 #146
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_69076467
Mooi
Ik krijg er instant heimwee van!
I`m not weird. I`m limited edition.
  zaterdag 16 mei 2009 @ 07:27:46 #147
108648 cattie
lieve moeder
pi_69079520
En ook al zulke heerlijke foto's hier!
pi_69079996
Wat een prachtige foto's
pi_69080007
piglet; wat een enorm mooie en lieve foto's!!! Die eerste is echt het inlijsten waard!

Over lekken, ik voed nu ruim 10 maanden, maar hier is de rechterborst nog steeds onzindelijk. Dat is precies de borst die net even overactiever kan reageren en ook meer te voorduren heeft gehad (diepe tepelkloof in het begin, verstopt melkkanaaltje).
Het verschilt per nacht, zo heb ik weer een hele natte plek in m'n nachtpon, en zo weer niet. Soms zelfs nog overdag.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_69474316
Ik kan weer mee komen posten hier...
Tristan is net 1 maand geworden en de borstvoeding loopt heel goed. Hij is vandaag gewogen en zit nu ruim 1,4 kg boven geboortegewicht.
En toch die onzekerheid over hoe het zal gaan als ik straks weer ga werken, houdt de productie stand en voed ik nu wel genoeg om dat te bewerkstelligen? (want veel voeden in het begin= stabielere productie, toch?)
pi_69475711
En ik ga vertrekken helaas.
X is vrijdag 1 jaar maar ze heeft besloten dat ze geen borst meer wil..
Kijkt er niet naar om, en geniet van al het andere drinken wat ze eerst absoluut niet wilde drinken..
Ik vind het wel heel erg, we zijn nog aan het afbouwen maar ik was van plan om echt lang te voeden.
En nu wilt ze niet meer, alsof ik gefaald heb!
pi_69476693
na een jaar borstvoeding te hebben gegeven.. je moet trots zijn !
  donderdag 28 mei 2009 @ 04:19:51 #153
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69478614
Gewoon af en toe weer proberen, op de rustige momentjes. Onder de douche ofzo. Ik heb gisteren nog van het borstvoedingsforum begrepen dat dit vaker rond deze leeftijd gebeurt. Baadt het niet, dan schaast het niet, toch? Maar sowieso kun je trots zijn op dat jaar.
pi_69479052
Ik heb het 3 weken lang aangezien, maar ze wil het echt niet
Ik heb alles geprobeerd, vaker aanleggen, niet vaak aanleggen, alle houdingen.
Ze drinkt 3 slokjes en gaat spelen, geef ik haar dan iets anders drinkt ze me zo 150 cc weg.
En als ik door zou gaan dan kwam ze ernstig vocht tekort denk ik.. ze blijft weigeren
Wel lief dat jullie zeggen dat ik trots moet zijn.
Maar borstvoeding vind ik echt mooi dus had het zo graag nog wat langer gedaan.
Had me er echt op ingesteld om het toch wel een jaar of 2 te doen
pi_69479108
MamX een jaar is supergoed joh
De natuurlijke menselijke leeftijd om te spenen ligt ergens tussen de 9 maanden en drie jaar, dus jij faalt helemaal niet! Ze is gewoon klaar

Iksje fijn dat het goed gaat met de BV
Ik heb niet echt verstand van kolven, dus geen idee of je daar veel voor moet voeden? Voor meer productie moet je sowieso meer voeden, maar och je hoeft niet meer kolven dan ze op kan natuurlijk
  donderdag 28 mei 2009 @ 09:24:13 #156
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_69480708
P_iglet, wat een mooie en ontroerende foto's

MamsX, je hebt helemaal niet gefaald joh! Een jaar lang altijd klaarstaan voor je kindje met de best mogelijke manier om te voeden denkbaar... dat is prachtig
Maar moeilijk is het wel om te zien dat je kindje niet meer aan de borst wil, je op die manier niet meer nodig heeft. Maar buiten dat heeft X je nog heel veel jaar op zoveel andere manieren wel nodig nog!

Laatst op het werk getuige geweest van een klein drama.
Een client en zijn vrouw zaten in de wachtruimte met hun 2 maanden oude baby die ineens begon te huilen en niet getroost kon worden met speen of gewieg of wat dan ook. "Zou ze honger hebben?" "Nee, ze moet pas over een uur d'r flesje krijgen!" "Huh, hoe laat is het dan?" "Weeeeeet ik niet!"
Kind steeds hysterischer, ouders een steeds roder wordend hoofd. Toch maar de luiertas tevoorschijn, blik babyvoeding open, flesje erbij "mogen we wat theewater pakken voor de babyvoeding?" "Stop!!! Hoeveel schepjes heb je nou gedaan?" "Weet niet, ben de tel kwijt, ze huilt ook zo hard!" "Ze heeft HONGER! Schiet nou op met die fles!!!" "Oeh, veel te heet!" "Doe er dan wat koud water bij!!!" "Ik pak even wat koud water voor de babyvoeding hoor!" tegen de receptioniste.
Intussen was het arme kind oorverdovend hard aan het krijsen, had de vader zweetplekken in zijn t-shirt gekregen en had de moeder zich met een kop als een tomaat al duizendmaal verontschuldigd voor het lawaai.
En toen was het flesje eindelijk klaar, kon ze drinken en was de rust wedergekeerd

Jemig, wat een geklooi zeg, kreeg echt medelijden met die ouders (en okay: ook een beetje leedvermaak )
Dan is de situatie: "Kind onrustig? Aan de borst en lurken maar!" zoveel makkelijker
.... met gevoel voor drama....
pi_69481134
Ik heb zo ook wel eens bij de apotheek gestaan hoor Moest daar een half uur wachten, had dat niet zien aankomen (goh ), L. was 6 weken oid en besloot dat het tijd was voor honger...
En ik dacht steeds: ik ga hier niet voeden, want ze zijn zo klaar met mijn crème.

En dan voel je je zo gestrest omdat je baby verdrietig is
  donderdag 28 mei 2009 @ 09:48:28 #158
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_69481402
Erg he, en thuis kun je met een ontroostbaar kind lekker meejanken maar in het openbaar doe je dat minder snel.
pi_69482334
MamsX, echt wel trots zijn op dat hele jaar dat jij je dochter gevoed hebt!
Je hebt haar iets heel moois meegegeven!
Natuurlijk is het heel moeilijk om afscheid te nemen van zoiets intiems tussen jullie, maar falen is het zeker niet! Jouw dochter maakt zich een stapje losser van jou (en zoals een vriendin van me zegt...loslaten begint bij de geboorte ), maar ze heeft je -zoals Kersjes ook al opmerkte- nog lang op heel veel andere manieren nodig.
  donderdag 28 mei 2009 @ 10:48:50 #160
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69483349
Freecell, ging voeden in de draagdoek dan niet? Ik heb het zelf nooit geprobeerd, want ik kom zelf nauwelijks in het openbaar , maar volgens mij was het wel mogelijk, toch?
pi_69484235
ik voed in de doek
pi_69484333
Ik had hem toen in de wagen, niet in de doek. ben ook niet zo goed in doekvoeden trouwens
  donderdag 28 mei 2009 @ 12:14:12 #163
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69486477
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 11:12 schreef Kleurdoos het volgende:
ik voed in de doek
Hoe doe je dat? Welke technieken en welke doeken? Ik wil het ook kunnen doen...
  donderdag 28 mei 2009 @ 12:27:44 #164
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69486929
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 11:15 schreef freecell het volgende:
Ik had hem toen in de wagen, niet in de doek. ben ook niet zo goed in doekvoeden trouwens
Dat is wel jammer, het lijkt mij heel handig dat te kunnen doen.
pi_69486986
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 12:27 schreef DolleMina het volgende:

[..]

Dat is wel jammer, het lijkt mij heel handig dat te kunnen doen.
Mij ook wel, maar ik draag hem inmiddels nooit meer voorop
en geen tepels op mijn rug, en ik kan ze wel bijna over mijn schouders slingeren inmiddels, maar nog niet helemaal
pi_69489305
Ik vind het fijn om te lezen dat anderen niet vinden dat ik faal, doet me echt goed .

(ik kan kon wel op mijn rug voeden, ik slinger hem onder mijn oksel langs.. werkt prima )
  donderdag 28 mei 2009 @ 13:46:25 #167
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_69489627
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 13:37 schreef MamsX het volgende:
(ik kan kon wel op mijn rug voeden, ik slinger hem onder mijn oksel langs.. werkt prima )
wow
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:39:29 #168
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69491570
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 13:37 schreef MamsX het volgende:
Ik vind het fijn om te lezen dat anderen niet vinden dat ik faal, doet me echt goed .

Wow
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:45:45 #169
62233 Jelief
ikke lief!
pi_69491796
nogmaals WOW!, ik heb ff geprobeerd hoe ver ik kom, als mijn kind met zijn/haar hoofd onder mijn oksel hangt kunnen ze er bij maar dan moet ik wel tegen mijn borst aanduwen
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:47:58 #170
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69491877
En ik vond dat mijn borsten echt flink waren en in de weg zaten... Maar dat viel dus reuze mee als ik dit zo lees.
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:56:24 #171
62233 Jelief
ikke lief!
pi_69492186
Op mijn verlanglijstje staat dan ook een borstverkleining, maar dan niet eerder dan dat Ruben gestopt is óf als hij 2 is.
pi_69492623
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:56 schreef Jelief het volgende:
Op mijn verlanglijstje staat dan ook een borstverkleining, maar dan niet eerder dan dat Ruben gestopt is óf als hij 2 is.
Ik moet nog even langer wachten want ik wil 100% zeker weten dat een volgend kind er niet komt of al klaar is met drinken. Maar dan gaat ook het mes er in
  donderdag 28 mei 2009 @ 15:20:04 #173
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_69492949
Na een borstverkleining kun je ook voeden, maar dan moeten ze niet de tepel helemaal losmaken.
pi_69492998
op zich wel, maar ik wil nog niet de kleinste kans lopen dat ik niet kan borstvoeden dus dan wacht ik liever nog even
pi_69493425
Misschien weet 1 van jullie het. Tijdens het borstvoeden van Nathan had ik spruw in de melkklieren volgens de lactatiedeskundige. Ik ben toen gestopt omdat er alleen zeer agressieve medicatie was om spruw in de melkklier te stoppen. Inmiddels is dat al ruim een jaar geleden dat ik ben gestopt. Als ik straks weer ga borstvoeden is de kans dan groot dat de spruw in de melkklier terug kan komen?
  donderdag 28 mei 2009 @ 15:38:08 #176
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69493655
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 15:32 schreef Faja-Lobi het volgende:
Misschien weet 1 van jullie het. Tijdens het borstvoeden van Nathan had ik spruw in de melkklieren volgens de lactatiedeskundige. Ik ben toen gestopt omdat er alleen zeer agressieve medicatie was om spruw in de melkklier te stoppen. Inmiddels is dat al ruim een jaar geleden dat ik ben gestopt. Als ik straks weer ga borstvoeden is de kans dan groot dat de spruw in de melkklier terug kan komen?
Ik denk dat die kans er altijd is.

Maar het is een nieuwe borstvoedingsperiode, gewoon met een schone lei begin je er dus weer aan.
pi_69493916
Hey Faja!

ben je toen gestopt met voeden omdat je de medicijnen niet wilde gebruiken of omdat je niet wilde voeden in combinatie met de medicijnen?

Want voor zover ik weet wordt bij spruw in de melkklieren fluconazol voorgeschreven en dat mag wel gebruikt worden in combinatie met het geven van borstvoeding. Vaak wordt Fluconazol door de huisarts in een te lage dosis voorgeschreven waardoor het niet goed werkt.
Meer info daarover kan je hier vinden: artikel op BV.com

Of je er weer last van krijgt is niet te voorspellen. Candida (schimmel, spruw) is iets wat de meeste mensen gewoon zonder problemen bij zich dragen. Soms kan zo'n schimmeltje ineens de kop opsteken. Door een verminderde weerstand, een "verkeerd" voedingspatroon (schimmels houden van suikers), broeierigheid, etc.

De een is er heel gevoelig voor, de ander heeft er nooit last van (net zoals bij schimmelnagels en vaginale schimmel).

Heb je toen medicijnen gebruikt en was het toen over?
pi_69502594
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:45 schreef Jelief het volgende:
nogmaals WOW!, ik heb ff geprobeerd hoe ver ik kom, als mijn kind met zijn/haar hoofd onder mijn oksel hangt kunnen ze er bij maar dan moet ik wel tegen mijn borst aanduwen

Hahahaha ik zie je al staan..
Heb ik toch nog wat aan het theezak effect gehad... (al heb ik het idee dat ze voller worden weer door het minderen/weigeren van X )
Maar X klom de laatste maanden gewoon als een aapje in me..
Als ze achter me zat kwam ze er wel bij
  donderdag 28 mei 2009 @ 21:41:28 #179
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_69505739
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 09:24 schreef Kersjes het volgende:
Jemig, wat een geklooi zeg, kreeg echt medelijden met die ouders (en okay: ook een beetje leedvermaak )
Het medelijden kan ik me indenken, het leedvermaak niet. Misschien hadden ze wel dolgraag borstvoeding willen geven...

En MamsX, geweldig gedaan Ik snap wel dat het vervelend is, vond het bij mijn oudste dochter ook vervelend toen ze niet meer wilde drinken, een beetje het gevoel afgewezen te worden ofzo. Maar het is gewoon een nieuwe fase, kleine meisjes worden groot .
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  vrijdag 29 mei 2009 @ 11:50:07 #180
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_69521377
MamsX, ik kom hier toevallig even lezen in dit topic. Ik begrijp helemaal hoe je je voelt!
Mijn jongste zoontje is nu 15 maanden en sinds een ruime maand wil hij ook niet meer drinken. Kwam tegelijk met zijn eerste pasjes.. alsof hij dacht nu ben ik een grote jongen, ik hoef niet meer aan de tiet

Heel erg jammer vind ik het, maar ik heb altijd gezegd dat ik bleef voeden totdat hij niet meer wilde. Niet wetende dat dat al 'zo snel' zou zijn. Hij wil ook echt echt echt niet meer.. Stiekem gisteravond nog eens geprobeerd toen hij half slief. Zijn speentje uit zijn mond gedaan en voorzicht proberen aan te leggen (hoe flauw eigenlijk he!). Maar hij wilde niet, zelfs halfslapend niet. Dat was voor mij een soort bevestiging dat het echt over was.

Nooit meer borstvoeden..
  vrijdag 29 mei 2009 @ 22:50:52 #181
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_69541268
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 15:32 schreef Faja-Lobi het volgende:
Ik lees toevallig weer eens hier mee.
Faja, ik heb dit gehad en inderdaad Fluconazol gehad. Gewoon doorgegaan met voeden al die tijd. Dit ook in overleg met de lactatiekundige. En het werkte ook echt, itt al die maanden smeren aan de buitenzijde.
En nog gefeliciteerd trouwens, dat had ik nog niet gezegd!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  zaterdag 30 mei 2009 @ 09:36:54 #182
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_69547646
Grijs, ik vond dat ze niet bepaald goed voorbereid van huis zijn gegaan. Niets zo onvoorspelbaar als een kleine baby immers, die willen soms drinken/slapen/huilen op de meest onmogelijke plekken en momenten en daar kun je je m.i. maar beter altijd op voorbereid zijn door bijv. al afgepaste melkpoeder mee te nemen, een eigen thermosflesje, van te voren bedenken dat je kleintje weleens eerder honger zou kunnen krijgen dan "gepland" etc. Always expect the unexpected
Het was nu zo sneu voor zowel de ouders als de baby en door de hysterische manier waarop ze tegen elkaar aan het schreeuwen waren in het openbaar ook nog eens genant voor de andere aanwezigen (mannetje of 10).
En sowieso had die baby daar verder niks te zoeken, snap ook niet waarom die moeder niet lekker is gaan wandelen met 'r terwijl d'r man zijn behandeling afwachtte.

Spruw lijkt me zo ellendig. Hopelijk zal het dit keer meevallen bij je Faja!

PM, waren jullie nou gestopt of voed je nog steeds? Ben het vergeten
  zaterdag 30 mei 2009 @ 09:39:35 #183
11682 Moonah
Jolie femme
pi_69547669
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 22:50 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Ik lees toevallig weer eens hier mee.
Faja, ik heb dit gehad en inderdaad Fluconazol gehad. Gewoon doorgegaan met voeden al die tijd. Dit ook in overleg met de lactatiekundige. En het werkte ook echt, itt al die maanden smeren aan de buitenzijde.
En nog gefeliciteerd trouwens, dat had ik nog niet gezegd!
Hier ook gewon met Fluconazol doorgvoed (na maaaaaanden te hebben geklungeld met allerlei ineffectieve smeersels).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zaterdag 30 mei 2009 @ 13:17:06 #184
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_69551212
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 09:36 schreef Kersjes het volgende:
PM, waren jullie nou gestopt of voed je nog steeds? Ben het vergeten
Kersjes, wij zijn inderdaad gestopt, afgelopen december, na 27 maanden. Ik mis het soms wel, maar het was een natuurlijke stop toen.
Mijn borsten zijn er kennelijk nog niet aan gewend, ze zijn elke cyclus zo'n 10 dagen 'vol', althans zo voelt het.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_69677250
Vraagje... horen witte vlokjes in de stoelgang er nu wel of niet bij?
Ben het vergeten...
  woensdag 3 juni 2009 @ 22:40:42 #186
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_69683327
dat zou kunnen duiden op teveel melk. Kijk even op borstvoeding.com. Daar is vast info over te vinden.
pi_69728881
Klopt het dat mijn melk steeds minder voedend en steeds meer vocht wordt?
L. Heeft tegenwoordig een half uur na de BV al gerust weer zin in een hele boterham terwijl hij wél heel goed drinkt. Ik heb het idee dat de BV geen maaltijd meer is maar gewoon drinken.
Op zich prima hoor Alleen ik wilde even weten of dat een bekend verschijnsel is?
pi_69730199
Nee, dat klopt niet. BV blijft voedend maar Leander ontwikkelt zich en gaat steeds meer plezier krijgen in het vaste voedsel

Als je hem geen vast voedsel zou geven zou hij waarschijnlijk weer terug gaan naar meer drinken aan de borst en dan zou hij daar nog steeds hard op groeien
  vrijdag 5 juni 2009 @ 10:06:39 #189
62233 Jelief
ikke lief!
pi_69730756
Of hij is gewoon een hongerlap
pi_69731787

Zeg Jelief, ben je al bij LLL geweest om eens te kijken of je leidster kan worden? Da's volgens mij echt wat voor jou en ik vind je een echte LLL'er
pi_69737538
Heb jij de cursus al gehad eigenlijk owlet?
pi_69737824
Het is niet echt een cursus. Bij VBN is dat geloof ik wel zo maar bij LLL moet je eerst aan wat voorwaarden voldoen voordat je mag beginnen als leerling van een leidster.
Je moet o.a. een aantal inloopochtenden hebben bezocht en een cursus mee hebben gekeken. Dan heb je een gesprek over de tien uitgangspunten van LLL en daarna mag je je inschrijven als leidster in wording.
Ik moet nog twee cursusavonden volgen voor ik me in kan schrijven maar in principe is alles wel al geregeld met de leidsters uit de stad hier.

En daarna ga je deels via zelfsstudie je ontwikkelen, deels loop je mee met de leidster en deels ga je schrijven met een leerlingbegeleidster over de uitgangspunten van LLL, je eigen bevalling en BV-tijd, etc.

Erg leuk en spannend allemaal!

Er was 30 mei een scholingsdag en dat was ook al zo leuk! Als geinteresseerde moeder ben je ook welkom dus ik kan het iedereen aanraden. Leuke lezingen en vooral het feit dat baby's en peuters gewoon mee kunnen maakt het heel ontspannen.
pi_69778254
Ze zijn er
Vandaag feestje gehad. Daar ook gevoed (maar boven, want ik had een jurkj aan die niet goed open kon, dus moest zo ongeveer bloot voeden )
Maar de eerste 2 ietwat negatieve 'heb je dat kind nu nog aan de borst' opmerkingen zijn een feit
Ow en iemand die het tof vond en 2 die verbaasd waren, maar het niet stom vonden zeg maar. Meer zo van: hey, dat kan ook!

Ik had wel lol
  zaterdag 6 juni 2009 @ 22:04:47 #194
108648 cattie
lieve moeder
pi_69780953
Je lijkt er niet door van slag te zijn!

Ik kan haast niet wachten om met een big smile te zeggen dat Fee nog steeds bij me drinkt als mensen dat straks licht afkeurend gaan vragen (mijn schoonmoeder bijvoorbeeld, of wat collega's als ik ga kolven ofzo).
Mijn moeder heeft nooit bv gegeven en stond er bij Ive neutraal tegen over (ze wees het niet af, maar het was duidelijk niet "haar ding"). Afgelopen zondag was er een familiefeestje, 3 baby's en alleen Fee drinkt bv. Na wat gedoe met flesjes en ik die Fee zo aanschuif verzuchtte mijn moeder: Het is eigenlijk toch ook wel heel makkelijk he? Ruim 30 jaar te laat, maar ze ziet nu toch de voordelen!
pi_69781158
Woehoe voor je moeder

Welnee, niet van slag. Ik vond het grappig. Zó oud is hij nu ook weer niet
pi_69781459
hihi dat vind ik ook altijd wel super...
En dan reageren met "jah waarom niet?" als ze vragen of hij nog steeds bv krijgt.

Het is voor mij de gewoonste zaak van de wereld en dat hoop ik met mijn reactie en uitleg ook op anderen over te brengen.

Of op de vraag wanneer ga je stoppen dan?
"Op zijn 18de wil hij vast niet meer bij mama drinken, dan zoekt ie maar een vriendin"
pi_69781599
Piglet

Vandaag waren het trouwens vooral de tieners die er nieuwsgierig naar vroegen
Maar dan kwamen er ook vragen als: 'ja, das wel lang... hoe lang is eigenlijk normaal?'
Mja, wat is normaal
pi_69781752
ik roep dan altijd dat de WHO aanraad om wereldwijd tot minimaal 2 jaar borstvoeding te geven, liefst nog veel langer. En dat ondanks dat het in Nederland een uitzondering is, het dus eigenlijk heel normaal is.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 22:48:05 #199
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_69782189
Waarvoor wordt dat precies aangeraden?

Een tijdje geleden was er een programma over borstvoeden. Er was een vrouw wiens 7 jarige dochter nog steeds dronk bij haar, maar inmiddels begon die dochter te verleren hoe ze moest drinken. Best bizar vind ik dat, ookal drink je elke dag uit de borst, op een gegeven moment raak je het reflex kwijt waardoor je niet meer weet hoe het moet
©Dumbo
pi_69782499
voor optimale hechting tussen moeder en kind, optimale ontwikkeling van het imuunstelsel. En voor het binnenkrijgen van alle voedingstoffen.
In 3e wereldlanden word aangeraden liefst tot een jaar of 4 bv te geven omdat het de meest hygienische vorm van voeding is.

En vast nog veel meer redenen, maar ik ken niet hun hele bv richtlijn uit mijn hoofd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')