quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:37 schreef Wouter1989 het volgende:
Wie wordt er afgebeeld door mijn avatar en wat is de betekenis van het voorwerp dat ze vastheeft (te zien op het hele schilderij)?
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:24 schreef Wouter1989 het volgende:
Dat is vreemd, ikzelf zie en bedoelde
Sloggi, dat heet een gareel.
Wie zijn ''wij''? Als je de openstaande vraag als eerste juist weet te beantwoorden mag je een nieuwe vraag bedenken. Niets ingewikkelds aan, lijkt mij.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 23:40 schreef pyl het volgende:
Dus wij mogen geen vragen stellen? Hmmmhmmm ... dat wordt even wennen.
Ach so!quote:
Je mag vragen naar een hint, maar je mag zelf geen specifieke vragen stellen die een hoop mogelijke antwoorden uit kunnen sluiten. Het is aan de vragensteller zelf hoeveel hij/zij prijs wil geven van de weg naar het antwoord.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 23:49 schreef wyccie het volgende:
Wat?!? We mogen toch zeker wel vragen om een hint? Pyl en ik hebben allebei al wat gegokt. Niemand weet het antwoord. Een beetje hulp kunnen we toch wel krijgen.
Volgens mij van Sandys, halverwege de 19e eeuw.quote:Op woensdag 25 maart 2009 00:25 schreef RobertoCarlos het volgende:
Van wie is het eigenlijk?
Goya is goed. Ik wil echter de naam van het meisje ook graag, het is juist zo'n bekend schilderij, en de naam van het meisje is ook nog eens een soort van uitdrukking in het Spaans, een beetje het Nederlandse Greetje ofzo.quote:Op woensdag 25 maart 2009 00:35 schreef Wouter1989 het volgende:
De schilder is natuurlijk Goya. Hoe het meisje heet weet ik niet.
Het kruikje bevat de parfum waarmee ze Jezus' voeten waste.
Maya?quote:Op woensdag 25 maart 2009 00:39 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Goya is goed. Ik wil echter de naam van het meisje ook graag, het is juist zo'n bekend schilderij, en de naam van het meisje is ook nog eens een soort van uitdrukking in het Spaans, een beetje het Nederlandse Greetje ofzo.
Zat ik goed met Sandys trouwens?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 25 maart 2009 06:50 schreef DaMart het volgende:
[..]
Maya?
Als dat goed is, mag iemand anders een andere vraag bedenken, want ik zit de komende anderhalf uur in de trein.
Helemaal goed! Ik ging er inderdaad vanuit dat iemand dat op die manier wel zou kunnen weten. Verder is het natuurlijk gewoon een bekend schilderij.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik weet het ook niet
Welk boek begint met deze zin en welke volledige naam hoort op de puntjes te staan?quote:In het zwartst van de tijd, omtrent Kerstmist, werd op de Rotterdamse kraamzaal het kind ....... met de sectio caesrea ter wereld geholpen.
Eitje inderdaad. Het is Karakter van Bordewijk. De naam is dan natuurlijk Jacob Willem Katadreuff.quote:Op woensdag 25 maart 2009 20:28 schreef DaMart het volgende:
Dan gooi ik een waarschijnlijk erg makkelijke vraag erin!
[..]
Welk boek begint met deze zin en welke volledige naam hoort op de puntjes te staan?
Helemaal correct!quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:17 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Eitje inderdaad. Het is Karakter van Bordewijk. De naam is dan natuurlijk Jacob Willem Katadreuff.
Niet eens helemaal, ik heb het boek er even bijgepakt maar ik ben blijkbaar een 'e' vergeten bij Katadreuffe.quote:
Dat was me nog niet eens opgevallenquote:Op woensdag 25 maart 2009 21:36 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Niet eens helemaal, ik heb het boek er even bijgepakt maar ik ben blijkbaar een 'e' vergeten bij Katadreuffe.
Stimmt als een bus. 2x zelfsquote:Op woensdag 25 maart 2009 21:36 schreef Wouter1989 het volgende:
Pseudoniem is Bernlef, echte (achternaam) is Marsman. We kaatsen de bal lekker heen en weer.
Hm. Iets met veedrijven?quote:Op woensdag 25 maart 2009 22:19 schreef Wouter1989 het volgende:
Een etymologische vraag: wat is de herkomst van 'koeioneren'?
Doe het puntje maar naar Iblis, ik dacht heel specifiek aan koeienkloten.quote:Op zondag 29 maart 2009 14:32 schreef Wouter1989 het volgende:
Excuus voor de vertraging!
'Koeioneren heeft niets met koeien te maken. Het is via het Franse couillonner afkomstig van het Italiaanse coglionare 'uitlachen'. Dat woord hangt samen met coglione, dat letterlijk 'testikel' betekent en figuurlijk zoiets als 'uilskuiken'. Ook het Latijnse coleus, waarop het woord uiteindelijk teruggaat, betekent 'testikel'. '
Vooruit, punt voor Dunckie.
Enkele dagen voor zijn zelfmoord geschreven. Wie was deze dichter? Wittgenstein kwam hem nog opzoeken, maar kwam net te laat.quote:Grodek
Am Abend tönen die herbstlichen Wälder
Von tötlichen Waffen, die goldnen Ebenen
Und blauen Seen, darüber die Sonne
Düstrer hinrollt; umfängt die Nacht
Sterbende Krieger, die wilde Klage
Ihrer zerbrochenen Münder.
Doch stille sammelt im Weidengrund
Rotes Gewölk, darin ein zürnender Gott wohnt,
Das vergossne Blut sich, mondne Kühle;
Alle Straßen münden in schwarze Verwesung.
Unter goldnem Gezweig der Nacht und Sternen
Es schwankt der Schwester Schatten durch den schweigenden Hain,
Zu grüßen die Geister der Helden, die blutenden Häupter;
Und leise tönen im Rohr die dunkeln Flöten des Herbstes.
O stolzere Trauer! ihr ehernen Altäre,
Die heiße Flamme des Geistes nährt heute ein gewaltiger Schmerz,
Die ungebornen Enkel
Dat klopt, en 'Mijn beknopt evangelie' is niet helemaal de juiste titel, maar ik reken het wel goed. De nederlandse vertaling van de titel is doorgaans 'Mijn kleine evangelie'quote:Op zondag 29 maart 2009 16:13 schreef Iblis het volgende:
Dat was dacht ik een boekje van Leo Tolstoj, maar ik weet de titel niet zeker: 'Mijn beknopt evangelie'?
Ja, ik heb van Ray Monk een biografie van Wittgenstein gelezen (the duty of genius), en daarin wordt het genoemd, maar met de Engelse titel (the gospel in brief), toen heb ik wel even gezocht wat de Nederlandse was, maar ik wist het niet meer precies dus.quote:Op zondag 29 maart 2009 16:35 schreef Dunckie het volgende:
Dat klopt, en 'Mijn beknopt evangelie' is niet helemaal de juiste titel, maar ik reken het wel goed. De nederlandse vertaling van de titel is doorgaans 'Mijn kleine evangelie'
Fantastisch he die biografie? Vooral de stukken over Wittgenstein en Russell zijn fantastisch. Je moet ook eens de biografie over Russell, en zijn autobiografisch werk lezen en dan vooral de stukken over Wittgenstein die Russell in zijn dagelijkse brieven aan zijn minnares schreef . Grappiger dan Fawlty Towers.quote:Op zondag 29 maart 2009 16:59 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, ik heb van Ray Monk een biografie van Wittgenstein gelezen (the duty of genius), en daarin wordt het genoemd, maar met de Engelse titel (the gospel in brief), toen heb ik wel even gezocht wat de Nederlandse was, maar ik wist het niet meer precies dus.
Correct!quote:
Over Russell moet ik inderdaad nog lezen, maar die biografie van Wittgenstein was inderdaad heel intrigerend.quote:Op zondag 29 maart 2009 18:57 schreef Dunckie het volgende:
Fantastisch he die biografie? Vooral de stukken over Wittgenstein en Russell zijn fantastisch. Je moet ook eens de biografie over Russell, en zijn autobiografisch werk lezen en dan vooral de stukken over Wittgenstein die Russell in zijn dagelijkse brieven aan zijn minnares schreef . Grappiger dan Fawlty Towers.
Niks merkwaardigs aan. Allegret was niet zo groot, en Ivens heeft fantastische revolutionaire films gemaakt, onder meer over mijnwerkers en over de 'metaalstad' van Stalin. Het was zelfs zo dat Nederlandse ministers (Luns denk ik) weigerden naar zijn films te gaan omdat hij de Indonesische onafhankelijkheid steunde.quote:Op maandag 30 maart 2009 10:39 schreef pyl het volgende:
Het is een merkwaardige redenering, maar wel een met de juiste conclusie.
quote:Op maandag 30 maart 2009 10:27 schreef Dunckie het volgende:
Omdat je de vrouw van Hemingway noemt ga ik voor Joris Ivens, ik weet dat Hemingway daar wel eens iets over heeft geschreven.
Nu ja, in de - uitgebreide - biografie van Ivens, van Hans Schoots, wordt nergens met zoveel woorden gezegd dat Hemingway over Ivens schreef. Behalve dan in een krantenbericht uit 1937. Las je dat? En is Ivens de enige regisseur over wie Hemingway ooit schreef? Ziehier twee merkwaardigheden in je redenering.quote:
Allegret is helemaal niet obscuur hoe kom je daar nu bij.quote:Op maandag 30 maart 2009 11:31 schreef pyl het volgende:
Een andere merkwaardigheid is overigens je bekendheid met de obscure Franse cineast Yves Allegret, aan wie zelfs de Franse wikipedia slechts een enkel woord besteedt. Signoret was inderdaad ooit, in de oorlog, vijf jaar met hem getrouwd. Toch merkwaardig dat je de naam van deze tweederangs figuur zomaar oplepelt.
Vraag in FTR om 5 Franse filmmakers, Allegret zal er niet bij zitten.quote:Op maandag 30 maart 2009 11:36 schreef Dunckie het volgende:
Allegret is helemaal niet obscuur hoe kom je daar nu bij.
Dat lijkt me wel ja. Kronenburgpark kent toch ook iedere Nijmegenaar?quote:Op maandag 30 maart 2009 11:36 schreef wyccie het volgende:
Weten alle Nijmegenaren alles over Ivens?
Ik ben maar import.
Kennen is wat anders dan er alles over weten. Heb jij de biografie van Boeijen ook gelezen?quote:Op maandag 30 maart 2009 11:45 schreef Dunckie het volgende:
Dat lijkt me wel ja. Kronenburgpark kent toch ook iedere Nijmegenaar?
Ben zelf ook import.
Oeps, we zijn busted.quote:Op maandag 30 maart 2009 11:52 schreef DaMart het volgende:
En weet Dunckie ook al wat de volgende vraag wordt?
Ik zeg net al dat Hemingway met Ivens heeft samengewerkt. Als je het niet kunt hebben dat je dat niet wist best.quote:Op maandag 30 maart 2009 11:51 schreef pyl het volgende:
Het probleem is niet dat Dunckie iets over Ivens weet, het probleem is dat Dunckie weet wat Hemingway over Ivens dacht, terwijl niemand anders dat weet, zelfs de biograaf van Ivens niet.
Volgens mij kan iedereen dat bedenken, wetende dat ze samengewerkt hebben. Je kent de foto's waar ze samen op staan vast wel, die zullen ook wel in die biografie staan.quote:Op maandag 30 maart 2009 11:51 schreef pyl het volgende:
Het probleem is niet dat Dunckie iets over Ivens weet, het probleem is dat Dunckie weet wat Hemingway over Ivens dacht, terwijl niemand anders dat weet, zelfs de biograaf van Ivens niet.
Flauw dat je het daar op gooit. Ik kon de link Hemmingway - Ivens makkelijk leggen en ging er min of meer vanuit dat hij (schrijver immers) daar wel over geschreven zou hebben. Maar ik snap het al, ik had moeten zeggen 'ik weet dat Hemmingway dat over Ivens dacht'. Jij je zin. Nu zit je me enorm in diskrediet te brengen, jammer.quote:Op maandag 30 maart 2009 12:03 schreef pyl het volgende:
Hmmmmm ... van die samenwerking weet ik juist alles. En het is jammer dat Hemingway daarover nooit schreef, behalve dan in een krantenverslag van 1937. Merkwaardig, kortom, dat je de inhoud van dat bericht kent.
quote:Op maandag 30 maart 2009 12:08 schreef Dunckie het volgende:
Flauw dat je het daar op gooit. Ik kon de link Hemmingway - Ivens makkelijk leggen en ging er min of meer vanuit dat hij (schrijver immers) daar wel over geschreven zou hebben.
quote:Op maandag 30 maart 2009 10:27 schreef Dunckie het volgende:
Omdat je de vrouw van Hemingway noemt ga ik voor Joris Ivens, ik weet dat Hemingway daar wel eens iets over heeft geschreven.
Het is niet mijn bedoeling je in diskrediet te brengen.quote:Op maandag 30 maart 2009 11:34 schreef Dunckie het volgende:
De link van Mary naar Ernest Hemingway ligt nogal voor de hand voor iemand die weet dat Hemingway een van die groten der aarde was die een duidelijke mening over Ivens had.
Jup! Ik zag dat eerste naam nog in de afbeelding stond:quote:
Bah… ik drukte submit en ik zag dat het fout was… en toen snel geëdit, maar niet snel genoeg.quote:Op maandag 30 maart 2009 15:49 schreef Sloggi het volgende:
Ik heb 'm wel gezien, dus ik pas voor het punt als ik een nieuwe vraag mag stellen.
Ja, die schreef wel meer over Rijssen. Jij bedoelt denk ik 'Het grote gebeuren'. Daar is ook zo'n film van. In Rijssen ligt hij nog wat gevoelig, ik geloof dat pogingen een standbeeld voor hem op te richten telkens stranden.quote:Op maandag 30 maart 2009 15:56 schreef Bosbeetle het volgende:
belcampo had ik geweten die schreef toch over 'de hel' in rijssen
Newton.quote:Op maandag 30 maart 2009 15:57 schreef Sloggi het volgende:
'I do not know what I may appear to the world, but to myself I seem to have been only like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself in now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me.'
Naam graag.
aldous huxley?quote:Op maandag 30 maart 2009 15:57 schreef Sloggi het volgende:
'I do not know what I may appear to the world, but to myself I seem to have been only like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself in now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me.'
Naam graag.
Die ‘great ocean of truth’ wordt behoorlijk vaak aangehaald, het is natuurlijk voor wetenschappers een zeer herkenbaar idee.quote:Op maandag 30 maart 2009 16:03 schreef Sloggi het volgende:
Iblis +1
Was 'ie zo gemakkelijk? Ik wilde eigenlijk de eerste zin van Nooit meer slapen vragen, maar die leek me wel heel erg gemakkelijk, dus heb ik dit citaat maar uit het begin van het boek gepakt.
Heel goed, was een beetje een 2-Gym-vraagje, maar ik wist even niets beter, en architectuur hadden we nog niet echt gehad toch?quote:
Wie is verantwoordelijk voor dit hoogstandje?quote:Whatever is done God could have done without the intervention of instruments or means: but it is in the construction of instruments, in the choice and adaptations of means, that a creative intelligence is seen. It is this which constitutes the order and beauty of the universe.
Dat is toch de taak van de mod.quote:Op maandag 30 maart 2009 16:49 schreef DaMart het volgende:
Houdt iemand nog de punten bij, eigenlijk?
Of je met een nieuwe vraag komt, vermoed ik.quote:Op maandag 30 maart 2009 19:09 schreef Gellius het volgende:
Hit me.
Nou ja, zo toevallig is dat niet, natuurlijk. Hulde!quote:Op maandag 30 maart 2009 18:03 schreef Gellius het volgende:
't is van William Paley, maar da's puur omdat ik toevallig net The Blind Watchmaker van Dawkins aan het lezen ben.
quote:Op maandag 30 maart 2009 19:38 schreef Gellius het volgende:
Voor Gelliuswatchers is dit een eitje.
Bij dezen dan:quote:
Wat een geniale hint.quote:Op maandag 30 maart 2009 21:51 schreef pyl het volgende:
Niemand?
Misschien is het wat tegen de keer, Gellius, maar ik vrees toch dat de niet-Gelliuswatchers een weinig meer informatie (lees: een hintje) nodig hebben.
'Tegen de Keer' van Huijsmans.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 08:05 schreef Gellius het volgende:
Iedereen weet het, maar houdt de lippen stijf op elkaar. Is dat een nieuw spelelement? Een soort Verzwijg-Je-Antwoordje?
Ik ken het alleen zo.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:01 schreef Gellius het volgende:
Dat is juist, hoewel het natuurlijk onder de titel À Rebours verscheen.
Grappig...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:13 schreef Sloggi het volgende:
Een held zoals een held doorgaans wordt beschreven door Lord Byron?
Voor mij ook, maar ik lees zo vaak in literatuurbijlagen over 'een bijna Byroniaanse held', de 'anti-Byroniaanse held', de 'Byroniaanse held' en ga zo maar door dat ik het toch maar eens duidelijk wilde hebben. Nu jullie nogquote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:15 schreef Sloggi het volgende:.
Byron is toch al een tijd geleden voor mij.
Adorno, maar de bonuspunten moet ik laten liggen.quote:Op woensdag 1 april 2009 11:29 schreef Gellius het volgende:
Wie was van mening dat het schrijven van poezie na de holocaust van zeer weinig smaak getuigde, en voor de bonuspunten: hoe was zijn exacte formulering?
quote:"Kulturkritik findet sich der letzten Stufe der Dialektik von Kultur und Barbarei gegenüber: nach Auschwitz ein Gedicht zu schreiben, ist barbarisch, und das frisst auch die Erkenntnis an, die ausspricht, warum es unmöglich ward, heute Gedichte zu schreiben."
"Kulturkritik und Gesellschaft", (1951). In: Adorno: Gesammelte Schriften, Bd. 10.1. Frankfurt/M. 1980. S. 11-30 und in: Prismen. Kulturkritik und Gesellschaft. Berlin-Frankfurt am Main: Suhrkamp 1955, 342 S.
Het is inmiddels april, zei de wijsneus.quote:Op woensdag 1 april 2009 12:10 schreef DaMart het volgende:
Tussenstand maart 2009:
Bosbeetle 1
DaMart 2
Dunckie 14
Frollo 7
Gellius 3
Iblis 6
innepin 1
Intxaurraga 4
Marble 1
Metus 1
NoCigar 2
No-P 1
PurePoisonPerfume 1
pyl 9
Sloggi 1
wyccie 1
Lienekien 1
Wouter 1989 5
Klopt...quote:Op woensdag 1 april 2009 12:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is inmiddels april, zei de wijsneus.
Wie schreef dit?quote:Je suis ....., dont il me poise
Né de Paris emprès Pontoise,
Et de la corde d'une toise
Sçaura mon col que mon cul poise.
Correct, François Villon, toch wel de bekendste Franstalige dichter uit de late middeleeuwen. Hij was echter behalve dichter ook een boef, vandaar dat hij opgehangen werd (wat het eerste vers zei). Het standbeeld van hem in Utrecht is naar aanleiding van het lustrum van de universiteit door het Utrechtse Studenten Corps neergezet.quote:Op donderdag 2 april 2009 12:29 schreef Wouter1989 het volgende:
Oh! Maar dan weet ik het wel! Fransje Villon. Die vraag stel ik altijd als er sneeuw ligt.
.... en de dichter wiens vertaalde gedicht in de Culture Beat-hit "Erdbeermund" voorkwam.quote:Op donderdag 2 april 2009 14:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Correct, François Villon, toch wel de bekendste Franstalige dichter uit de late middeleeuwen. Hij was echter behalve dichter ook een boef, vandaar dat hij opgehangen werd (wat het eerste vers zei). Het standbeeld van hem in Utrecht is naar aanleiding van het lustrum van de universiteit door het Utrechtse Studenten Corps neergezet.
Maar dat is meer een nadichting in de stijl van Villon dan daadwerkelijk een vertaling. Zie ook Wikipedia.quote:Op donderdag 2 april 2009 20:55 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
.... en de dichter wiens vertaalde gedicht in de Culture Beat-hit "Erdbeermund" voorkwam.
Ok, Paul Zech dus.quote:Op donderdag 2 april 2009 21:05 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar dat is meer een nadichting in de stijl van Villon dan daadwerkelijk een vertaling. Zie ook Wikipedia.
Inderdaad, vandaar mijn vraag. Is de naam nu eigenlijk gelatiniseerd of vergriekst? -os is meestal Grieksquote:Op zondag 5 april 2009 21:23 schreef Iblis het volgende:
Maar misschien is het wel een vertaalde naam en zit ik er helemaal naast.
Ja, maar ik wil graag de voornaam erbij om hem van z'n broer te kunnen onderscheiden.quote:
Dat is in de richting, maar onvolledig. En onjuist.quote:Op maandag 6 april 2009 20:58 schreef Sloggi het volgende:
Bataafse constitutie?
Ja, ga door. (quote:Op maandag 6 april 2009 21:01 schreef Gellius het volgende:
Dat is Isabella Rosselini, de dochter-van. ().
De formele naam ken ik niet. Voor de bonuspunten denk ik aan de Unie van Utrecht en de Acte van Verlatinge.quote:Ik doel op die grondwet inderdaad. Bonuspunten voor argumenten om deze niet als eerste Nederlandse grondwet aan te merken. ().
Nee, je moet zeggen dat Isabella de dochter is van Ingrid Bergman (quote:Op maandag 6 april 2009 21:14 schreef Gellius het volgende:
Doorgaan? Ik moet er zelf een vraag bij verzinnen?
Je moest het helemaal zeggen.quote:
Da's jouw probleem, DaMartquote:Op maandag 6 april 2009 21:17 schreef DaMart het volgende:
Hoe zit het met de puntenverdeling van de driedelige vraag van Gellius? Zowel wycciie, Lienekien als Pyl hebben een deel goed beantwoord, dus alledrie een punt erbij?
De Bataafse Republiek was de facto een Franse satellietstaat, dus in die zin was het geen Nederlandse constitutie.quote:Op maandag 6 april 2009 21:01 schreef Gellius het volgende:
Dat is Isabella Rosselini, de dochter-van. (). Excuus, ik heb kennelijk het HR van deze topic nog niet helemaal gelezen.
Ik doel op die grondwet inderdaad. Bonuspunten voor argumenten om deze niet als eerste Nederlandse grondwet aan te merken. ().
De vraag bestond uit meerdere onderdelen, de een hielp de ander op weg... dus lijkt het mij niet meer dan eerlijk dat ze alledrie een punt krijgen!quote:Op maandag 6 april 2009 21:21 schreef Gellius het volgende:
[..]
Da's jouw probleem, DaMart. De functie komt met verantwoordelijkheden.
Een panklaar tussenvraagje.quote:Op maandag 6 april 2009 21:27 schreef Gellius het volgende:
is dat een nieuwe vraag?
Ik waardeer je democratische inborst, DaMart.quote:Op maandag 6 april 2009 21:28 schreef DaMart het volgende:
[..]
De vraag bestond uit meerdere onderdelen, de een hielp de ander op weg... dus lijkt het mij niet meer dan eerlijk dat ze alledrie een punt krijgen!
Ik zit te denken aan de Code Napoleon.quote:Op maandag 6 april 2009 21:23 schreef Gellius het volgende:
Welke constitutie hebben we het nu over, qua volledige naam?
quote:Op maandag 6 april 2009 20:53 schreef Gellius het volgende:
Panklaar tussenvraagje: wat is de formele naam van de eerste Nederlandse grondwet?
quote:Op maandag 6 april 2009 20:57 schreef pyl het volgende:
Hé, wacht even: ben ik niet aan de beurt? Ik had willen vragen waarom deze mevrouw een vervolgvraag zou kunnen zijn.
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 6 april 2009 21:25 schreef pyl het volgende:
Wat is er zo bijzonder aan die naam, Gellius?
1) Belgie zat er nog in, die zijn pas rond 1830 onafhankelijk geworden en toen werd Nederland wat het nu is.quote:Op maandag 6 april 2009 21:01 schreef Gellius het volgende:
Ik doel op die grondwet inderdaad. Bonuspunten voor argumenten om deze niet als eerste Nederlandse grondwet aan te merken. ().
Ik betwijfel of het ook een grondwet werd genoemd. Ik weet het niet meer precies, en ik heb nog wel Nederlandse geschiedenis gehad een half jaar geleden.quote:Op maandag 6 april 2009 21:53 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
1) Belgie zat er nog in, die zijn pas rond 1830 onafhankelijk geworden en toen werd Nederland wat het nu is.
2) Het ging toen om een republiek, en niet om een koninkrijk wat NL nu is.
De titel zal zoiets zijn als Grondwet van het Koninkrijk Nederland oid.
Juist! Roberto Rossellini was toch zo'n beetje de padrone van het neorealisme, dacht ik.quote:Op maandag 6 april 2009 21:59 schreef wyccie het volgende:
Misschien wil pyl weten dat haar vader een Italiaanse regisseur is, die ook neorealistische films maakt?
quote:Op maandag 6 april 2009 22:07 schreef Gellius het volgende:
Bedoelde grondwet werd geen grondwet genoemd, inderdaad.
Het blijft lastig, natuurlijk. Aan de ene kant heb ik gisteren een precedent geschapen, aan de andere kant betrof het hier een vraag die slechts uit één onderdeel bestond.quote:Op maandag 6 april 2009 23:09 schreef pyl het volgende:
[..]
Juist! Roberto Rossellini was toch zo'n beetje de padrone van het neorealisme, dacht ik.
Nou DaMart, ik laat de puntentoekenning graag - wederom - aan jou. Gellius en Tokay bereidden met een een-tweetje het antwoord voor, wyccie kopte wonderschoon in.
Langste: Exodusquote:Op dinsdag 7 april 2009 14:50 schreef Dunckie het volgende:
Nieuwe vraag:
Wat is het langste en wat is het kortste bijbelboek?
Helemaal goed. Psalmen is inderdaad het langste boek, en Johannes III is vier (4!) woorden korter dan II.quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:08 schreef Iblis het volgende:
Langste is Psalmen. Kortste is zo'n brief, ik denk III Johannes. En anders is ’t II.
Ik zie nu dat II wel minder verzen heeft dan III. Ik bedacht me net dat nog niet gespecificeerd was wat ’t criterium was.quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:24 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Helemaal goed. Psalmen is inderdaad het langste boek, en Johannes III is vier (4!) woorden korter dan II.
Op hoop van zegen?quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:59 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik zie nu dat II wel minder verzen heeft dan III. Ik bedacht me net dat nog niet gespecificeerd was wat ’t criterium was.
Nu maar eens een vraag van eigen bodem, hopelijk niet zo moeilijk. Welk toneelstuk werd geschreven voor de opening van de eerste stenen Amsterdamse schouwburg, en werd tot 1968 jaarlijks (op nieuwjaarsdag opgevoerd). En wie was de auteur?
Helemaal correct!quote:
Ehm ... nee. Vondel is uit Antwerpse ouders geboren in Keulen, da's waar, maar België bestond nog niet (Antwerpen behoorde tot de Nederlanden), dus dat was niet het probleem. En we dienen er met de 19e-eeuwers vanuit te gaan dat Erasmus werd geboren in Rotterdam. Dus dat was ook in zijn geval niet het probleem.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:26 schreef Sloggi het volgende:
Vondel was een Belg, over het geboorteland (en -plaats) van Erasmus wordt nog getwist.
En, en? Dus, dus?quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:29 schreef Sloggi het volgende:
Anders ga ik voor het feit dat Erasmus katholiek was.
Ja, da's waar, maar nu wilde ik eigenlijk nog een kleine doch wezenlijke toevoeging.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:32 schreef NoCigar het volgende:
Ze waren idd allebei katholiek en ik denk dat men zichzelf indertijd liever zag als Protestantse natie.
Verboden niet meer, sinds de Bataafse grondwet van Gellius, maar je denkt wel in de goede richting.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:33 schreef Lienekien het volgende:
Het katholicisme was verboden.
Zeker.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:36 schreef Frollo het volgende:
Vondel heeft zich nota bene bekeerd tot het katholicisme, toch?
Hadden katholieken een beroepsverbot berufsverbot of beroepsverbod.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:35 schreef pyl het volgende:
[..]
Verboden niet meer, sinds de Bataafse grondwet van Gellius, maar je denkt wel in de goede richting.
Tot die Grondwet van Gellius wel, ja. Maar het gaat nu om de 19e eeuw.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hadden katholieken een beroepsverbod?
Je moedigt me aan door te zeggen dat ik in de juiste richting denk. Dus ik gok er lustig op los.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:39 schreef pyl het volgende:
[..]
Tot die Grondwet van Gellius wel, ja. Maar het gaat nu om de 19e eeuw.
Het staat nu een beetje raar, maar ik had de pagina nog niet ververst.quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:09 schreef Gellius het volgende:
Dat is inderdaad een prima suggestie, wyccie.
DaMart, een punt voor The Boss.
Zo bedoelde ik het niet hoor, maar ik vroeg het me gewoon af. De OP is er inderdaad niet duidelijk over.quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:38 schreef DevilsAndDust het volgende:
In de OP wordt alleen het gebruik van zoekmachines verboden. Maar als men vindt dat mijn punt onverdiend gekregen is, lever ik hem natuurlijk weer in.
Een ongesneden boek. En D&D houdt haar punt, punt uit.quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:34 schreef Sloggi het volgende:
Een ongesneden boek?
Wat is een ongesneden boek dan? En D&D mag het punt wat mij betreft ook houden hoor.quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:40 schreef Gellius het volgende:
[..]
Een ongesneden boek. En D&D houdt haar punt, punt uit.
Vroegâh werden de pagina's van boeken niet opengesneden, immers, boeken worden op grote vellen gedrukt, met meerdere pagina's tegelijk,en dan gevouwen. Echter, dan moet je de vouwen opensnijden om de pagina's te kunnen lezen. Ongesneden boeken zijn dus niet leesbaar.quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:55 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wat is een ongesneden boek dan? En D&D mag het punt wat mij betreft ook houden hoor.
Jij hebt eigenlijk altijd wel een punt.quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:25 schreef Iblis het volgende:
Heb ik nu een punt?
Ik heb geen flauw benul, maar ik waag een gokje: P.C. Hooft?quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:15 schreef DevilsAndDust het volgende:
Welk lid van Nil Volentibus Arduum werd door Vondel (daar is 'ie weer) zijn 'zoon in de kunst' genoemd?
Nee. Hooft was al een goede twintig jaar dood toen Nil opgericht werd.quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:58 schreef pyl het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw benul, maar ik waag een gokje: P.C. Hooft?
Doel van de trivia is natuurlijk in de eerste plaats het testen van de parate kennis. Zoekmachines zijn niet gewenst, en in zekere zin zijn boeken daar min of meer gelijk aan. Dus ik zou zeggen: ook geen boeken, en probeer de vragen met je parate kennis van zaken te beantwoordenquote:Op dinsdag 7 april 2009 19:19 schreef Sloggi het volgende:
Even los van de vraag: Google mag natuurlijk niet gebruikt worden, maar mag je wel boeken e.d. gebruiken?
Precies.quote:Op dinsdag 7 april 2009 21:25 schreef DaMart het volgende:
[..]
Doel van de trivia is natuurlijk in de eerste plaats het testen van de parate kennis. Zoekmachines zijn niet gewenst, en in zekere zin zijn boeken daar min of meer gelijk aan. Dus ik zou zeggen: ook geen boeken, en probeer de vragen met je parate kennis van zaken te beantwoorden.
quote:Op dinsdag 7 april 2009 21:35 schreef TheMagnificent het volgende:
P.S.: Want anders krijg je natuurlijk met rip-offs te maken: TTK Trivia voor dummies.![]()
Ik ken Meyer en van der Goes uit dat gezelschap. Meyer is vooral bekend vanwege zijn contacten met filosofen, vooral Spinoza. Dan blijft van der Goes over. Gokje op van der Goes.quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:15 schreef DevilsAndDust het volgende:
Welk lid van Nil Volentibus Arduum werd door Vondel (daar is 'ie weer) zijn 'zoon in de kunst' genoemd?
Ik heb nu weer een topic meegelezen en die conclusie moet ik ook voor mezelf trekken. Ik had beter moeten opletten op school.quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:33 schreef wyccie het volgende:
Ik ben toch meer van de categorie Dummies.
Goede gok, het is inderdaad Johannes Antonides van der Goes. Hij was een groot bewonderaar van Vondel, in tegenstelling tot de overige leden van Nil; die bekritiseerden hem vooral. De Ystroom van Antonides (het werk waar ik op doelde in mijn hint), was duidelijk Vondel-georiënteerd, vandaar de breuk met Nil.quote:Op woensdag 8 april 2009 00:54 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Ik ken Meyer en van der Goes uit dat gezelschap. Meyer is vooral bekend vanwege zijn contacten met filosofen, vooral Spinoza. Dan blijft van der Goes over. Gokje op van der Goes.
Dat brengt ons bij de volgende nieuwe tussenstand:quote:Op woensdag 8 april 2009 08:32 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Goede gok, het is inderdaad Johannes Antonides van der Goes. Hij was een groot bewonderaar van Vondel, in tegenstelling tot de overige leden van Nil; die bekritiseerden hem vooral. De Ystroom van Antonides (het werk waar ik op doelde in mijn hint), was duidelijk Vondel-georiënteerd, vandaar de breuk met Nil.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |