Dat is in de richting, maar onvolledig. En onjuist.quote:Op maandag 6 april 2009 20:58 schreef Sloggi het volgende:
Bataafse constitutie?
Ja, ga door. (quote:Op maandag 6 april 2009 21:01 schreef Gellius het volgende:
Dat is Isabella Rosselini, de dochter-van. ().
De formele naam ken ik niet. Voor de bonuspunten denk ik aan de Unie van Utrecht en de Acte van Verlatinge.quote:Ik doel op die grondwet inderdaad. Bonuspunten voor argumenten om deze niet als eerste Nederlandse grondwet aan te merken. ().
Nee, je moet zeggen dat Isabella de dochter is van Ingrid Bergman (quote:Op maandag 6 april 2009 21:14 schreef Gellius het volgende:
Doorgaan? Ik moet er zelf een vraag bij verzinnen?
Je moest het helemaal zeggen.quote:
Da's jouw probleem, DaMartquote:Op maandag 6 april 2009 21:17 schreef DaMart het volgende:
Hoe zit het met de puntenverdeling van de driedelige vraag van Gellius? Zowel wycciie, Lienekien als Pyl hebben een deel goed beantwoord, dus alledrie een punt erbij?
De Bataafse Republiek was de facto een Franse satellietstaat, dus in die zin was het geen Nederlandse constitutie.quote:Op maandag 6 april 2009 21:01 schreef Gellius het volgende:
Dat is Isabella Rosselini, de dochter-van. (). Excuus, ik heb kennelijk het HR van deze topic nog niet helemaal gelezen.
Ik doel op die grondwet inderdaad. Bonuspunten voor argumenten om deze niet als eerste Nederlandse grondwet aan te merken. ().
De vraag bestond uit meerdere onderdelen, de een hielp de ander op weg... dus lijkt het mij niet meer dan eerlijk dat ze alledrie een punt krijgen!quote:Op maandag 6 april 2009 21:21 schreef Gellius het volgende:
[..]
Da's jouw probleem, DaMart. De functie komt met verantwoordelijkheden.
Een panklaar tussenvraagje.quote:Op maandag 6 april 2009 21:27 schreef Gellius het volgende:
is dat een nieuwe vraag?
Ik waardeer je democratische inborst, DaMart.quote:Op maandag 6 april 2009 21:28 schreef DaMart het volgende:
[..]
De vraag bestond uit meerdere onderdelen, de een hielp de ander op weg... dus lijkt het mij niet meer dan eerlijk dat ze alledrie een punt krijgen!
Ik zit te denken aan de Code Napoleon.quote:Op maandag 6 april 2009 21:23 schreef Gellius het volgende:
Welke constitutie hebben we het nu over, qua volledige naam?
quote:Op maandag 6 april 2009 20:53 schreef Gellius het volgende:
Panklaar tussenvraagje: wat is de formele naam van de eerste Nederlandse grondwet?
quote:Op maandag 6 april 2009 20:57 schreef pyl het volgende:
Hé, wacht even: ben ik niet aan de beurt? Ik had willen vragen waarom deze mevrouw een vervolgvraag zou kunnen zijn.
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 6 april 2009 21:25 schreef pyl het volgende:
Wat is er zo bijzonder aan die naam, Gellius?
1) Belgie zat er nog in, die zijn pas rond 1830 onafhankelijk geworden en toen werd Nederland wat het nu is.quote:Op maandag 6 april 2009 21:01 schreef Gellius het volgende:
Ik doel op die grondwet inderdaad. Bonuspunten voor argumenten om deze niet als eerste Nederlandse grondwet aan te merken. ().
Ik betwijfel of het ook een grondwet werd genoemd. Ik weet het niet meer precies, en ik heb nog wel Nederlandse geschiedenis gehad een half jaar geleden.quote:Op maandag 6 april 2009 21:53 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
1) Belgie zat er nog in, die zijn pas rond 1830 onafhankelijk geworden en toen werd Nederland wat het nu is.
2) Het ging toen om een republiek, en niet om een koninkrijk wat NL nu is.
De titel zal zoiets zijn als Grondwet van het Koninkrijk Nederland oid.
Juist! Roberto Rossellini was toch zo'n beetje de padrone van het neorealisme, dacht ik.quote:Op maandag 6 april 2009 21:59 schreef wyccie het volgende:
Misschien wil pyl weten dat haar vader een Italiaanse regisseur is, die ook neorealistische films maakt?
.
.
quote:Op maandag 6 april 2009 22:07 schreef Gellius het volgende:
Bedoelde grondwet werd geen grondwet genoemd, inderdaad.
Het blijft lastig, natuurlijk. Aan de ene kant heb ik gisteren een precedent geschapen, aan de andere kant betrof het hier een vraag die slechts uit één onderdeel bestond.quote:Op maandag 6 april 2009 23:09 schreef pyl het volgende:
[..]
Juist! Roberto Rossellini was toch zo'n beetje de padrone van het neorealisme, dacht ik.
Nou DaMart, ik laat de puntentoekenning graag - wederom - aan jou. Gellius en Tokay bereidden met een een-tweetje het antwoord voor, wyccie kopte wonderschoon in.
Langste: Exodusquote:Op dinsdag 7 april 2009 14:50 schreef Dunckie het volgende:
Nieuwe vraag:
Wat is het langste en wat is het kortste bijbelboek?
Helemaal goed. Psalmen is inderdaad het langste boek, en Johannes III is vier (4!) woorden korter dan II.quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:08 schreef Iblis het volgende:
Langste is Psalmen. Kortste is zo'n brief, ik denk III Johannes. En anders is ’t II.
Ik zie nu dat II wel minder verzen heeft dan III. Ik bedacht me net dat nog niet gespecificeerd was wat ’t criterium was.quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:24 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Helemaal goed. Psalmen is inderdaad het langste boek, en Johannes III is vier (4!) woorden korter dan II.
Op hoop van zegen?quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:59 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik zie nu dat II wel minder verzen heeft dan III. Ik bedacht me net dat nog niet gespecificeerd was wat ’t criterium was.
Nu maar eens een vraag van eigen bodem, hopelijk niet zo moeilijk. Welk toneelstuk werd geschreven voor de opening van de eerste stenen Amsterdamse schouwburg, en werd tot 1968 jaarlijks (op nieuwjaarsdag opgevoerd). En wie was de auteur?
Helemaal correct!quote:
Ehm ... nee. Vondel is uit Antwerpse ouders geboren in Keulen, da's waar, maar België bestond nog niet (Antwerpen behoorde tot de Nederlanden), dus dat was niet het probleem. En we dienen er met de 19e-eeuwers vanuit te gaan dat Erasmus werd geboren in Rotterdam. Dus dat was ook in zijn geval niet het probleem.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:26 schreef Sloggi het volgende:
Vondel was een Belg, over het geboorteland (en -plaats) van Erasmus wordt nog getwist.
En, en? Dus, dus?quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:29 schreef Sloggi het volgende:
Anders ga ik voor het feit dat Erasmus katholiek was.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |