Ik ook maar dat eeeh heette toen zo van samen op weg ofzoquote:Op donderdag 19 maart 2009 23:45 schreef koningdavid het volgende:
Christelijk Gereformeerd in the house baby. Jeweethetzelluf.
Was gewoon gereformeerd waarschijnlijk dan. Christelijk gereformeerd deed niet mee aan Samen Op Weg.quote:Op donderdag 19 maart 2009 23:46 schreef Paul het volgende:
[..]
Ik ook maar dat eeeh heette toen zo van samen op weg ofzo
Wat is dan het verschilquote:Op donderdag 19 maart 2009 23:51 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Was gewoon gereformeerd waarschijnlijk dan. Christelijk gereformeerd deed niet mee aan Samen Op Weg.
Nee, ben uit huis. Thuis hebben we er wel watquote:Op donderdag 19 maart 2009 23:49 schreef Paul het volgende:
[..]
Heb je ook veel mariabeelden in huis?
Verschil is er bijna niet, dat is een beetje het probleem in Nederland.quote:
Waarom moeten Katholieken beelden in huis hebben, die aanbidden toch ook gewoon de Heer en niet een beeld?quote:Op donderdag 19 maart 2009 23:49 schreef Paul het volgende:
[..]
Heb je ook veel mariabeelden in huis?
Ik zeg niet dat het moet, maar het is wel zo dat ze dat veel hebbenquote:Op donderdag 19 maart 2009 23:53 schreef Adelante het volgende:
[..]
Waarom moeten Katholieken beelden in huis hebben, die aanbidden toch ook gewoon de Heer en niet een beeld?
quote:Op donderdag 19 maart 2009 23:58 schreef Scaurus het volgende:
Injectie van lekkere refochicks
[ afbeelding ]
Daar heb je toch geen flikker aan, die willen nog niet neuqen al geef je ze een nieuwe hoedquote:
Recentelijk een documentaire gezien, op hun 16e mogen die kinderen dus de moderne wereld in en dan gaan ze ook echt helemaal los. Een gast was crystal meth verslaafd geraakt elk kind was elke avond dronken deed alle drugs etc etcquote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:09 schreef Susi het volgende:
[..]
Ik blijf dat een bijzondere wereld vinden
quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:12 schreef Acinonyx het volgende:
[..]
Daar heb je toch geen flikker aan, die willen nog niet neuqen al geef je ze een nieuwe hoed
Los daarvan vraag ik me altijd af of ze er iets onderaan hebben.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:12 schreef Acinonyx het volgende:
Daar heb je toch geen flikker aan, die willen nog niet neuqen al geef je ze een nieuwe hoed
Veel christelijke vrouwen droegen vroeger ook een soort hoofddoek. Al is het niet verplicht in het christendom.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:52 schreef Grulez het volgende:
[ afbeelding ]
Of is dit als vloeken in de kerk?
Had je het al eens overwogen dan om een slowchat te openen?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:53 schreef koningdavid het volgende:
Ik had al zo'n gevoel dat dit topic in KLB een bedroevend niveau zou bereiken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.There's a virus in my system
There's a virus in my brain
There's a virus in my system
And it's driving me insane
quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:53 schreef koningdavid het volgende:
Ik had al zo'n gevoel dat dit topic in KLB een aanzienlijk hoog intellectueel niveau zou bereiken.![]()
Het christendom is gewoon beter he?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Veel christelijke vrouwen droegen vroeger ook een soort hoofddoek. Al is het niet verplicht in het christendom.
Eigenlijk wel ja.quote:
Niet alleen christelijke vrouwen, in de jaren 50 was het nog heel algemeen hier in nederland.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Veel christelijke vrouwen droegen vroeger ook een soort hoofddoek. Al is het niet verplicht in het christendom.
Waar blijft de tijdquote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:59 schreef barthol het volgende:
[..]
Niet alleen christelijke vrouwen, in de jaren 50 was het nog heel algemeen hier in nederland.
quote:Ontkerkelijking gaat gestaag door
Naar verwachting zal in 2020 72 procent van het Nederlandse volk buitenkerkelijk zijn - het percentage dat nu al voor de jongeren geldt. De aanhang van de „sterk gemengde” groep van „overige, kleine kerkgenootschappen” en van de islam zal groeien.
Dat schrijft het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in zijn rapport ”Godsdienstige veranderingen in Nederland. Verschuivingen in de binding met de kerken en de christelijke traditie”, dat dinsdag werd vrijgegeven. Opstellers ervan zijn dr. J. W. Becker en dr. J. de Hart.
Nederland zal op den duur een „land van buitenkerkelijken” worden met twee nog omvangrijke kerken of groepen: rooms-katholieken en moslims, voorspellen de onderzoekers „met enige voorzichtigheid.” Daarnaast zal er volgens hen sprake zijn van een „substantiële groep van kleine genootschappen en gezindten”, die sterk van elkaar verschillen. „Het georganiseerde protestantisme kan tot die groep worden gerekend of kan nog afzonderlijk worden onderscheiden.”
Nederland is in de achterliggende decennia snel ontkerkelijkt. En hoewel het tempo daarvan de laatste jaren is afgenomen, „lijkt er van een omgekeerde trend vooralsnog geen sprake”, aldus het rapport.
Noemde in 1958 nog 24 procent van de Nederlanders zich buitenkerkelijk, in 2004 was dit percentage -zoals blijkt uit het langjarige SCP-onderzoek ”Culturele Veranderingen in Nederland”- gestegen tot 64 procent. Dat betekent dat inmiddels bijna twee op de drie Nederlanders zich buitenkerkelijk noemen.
Het aandeel rooms-katholieken liep in de periode 1958-2004 terug van 42 naar 17 procent, het aandeel Nederlands-hervormden van 23 naar 6 procent, dat van de „gereformeerden” van 8 naar 4 procent. Alleen de aanhang van de ”andere kerkgenootschappen” -waaronder pinkster- en evangelische gemeenten- nam toe: van 3 procent in 1958 tot 5 procent in 2004. Hun groei was evenwel „bij lange na niet voldoende om het verval bij de grote kerken te compenseren”, zo merken de onderzoekers op.
De kerken verloren niet alleen leden; tussen 1970 en 2004 nam ook het kerkbezoek van hen die lid bleven aanzienlijk af. „In 1970 kerkte nog 67 procent van de leden geregeld -ten minste eenmaal per veertien dagen, red.-, in 2004 was dat percentage verminderd tot 38 procent.” De geregelde kerkgang nam het sterkst af onder rooms-katholieken: van 71 procent in 1970 tot 18 procent in 2004.
De aanhang van de grote kerkgenootschappen blijft de komende jaren dalen, verwacht het SCP. In 2020 zal nog 10 procent van de bevolking rooms-katholiek zijn en 4 procent zich tot de Protestantse Kerk rekenen.
Het percentage leden van de „overige genootschappen” neemt nog wel toe: van 4 naar 8 procent, terwijl de aanhang van de islam in 2020 op 7 à 8 procent zou kunnen liggen. „Die percentages zijn lager dan men op grond van de ontwikkelingen uit het verleden zou verwachten. De minder sterke stijging van het aantal immigranten die het CBS voorziet, remt de toename van de islam in Nederland af.”
De jongste SCP-publicatie biedt, aldus de inleiding, een actualisering van de voorgaande secularisatierapporten van het planbureau. In zekere zin is het er echter ook een afsluiting van: de komende jaren zal het SCP minder het accent leggen op „ontwikkelingen in de kerkelijke deelname en christelijke gelovigheid” en „ruimer aandacht” schenken aan andere onderwerpen op het terrein van religie en levensbeschouwing.
Nederland is zo ongeveer het atheïstische Staphorst van de wereld.quote:
Tsja, in een paar honderd jaar zal denk ik nog maar een miniem gedeelte van de wereldbevolking gelovig zijnquote:
Nederland is verlicht.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 01:08 schreef koningdavid het volgende:
Nederland is zo ongeveer het atheïstische Staphorst van de wereld.
De rest van de wereld wordt namelijk steeds geloviger.
Ik denk op de wii.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 01:38 schreef Laertes het volgende:
Ik hoop dat de messias komt en zegt dat alle gelovigen hun oorlog in de ruimte moeten uit gaan vechten!
quote:Op vrijdag 20 maart 2009 01:10 schreef Siniti het volgende:
Een topic van Paul is nog nooit zolang opengebleven
Nederland loopt altijd vooruit op zaken in de wereld.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 01:08 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dus eigenlijk mag ik hier niet posten?quote:Op donderdag 19 maart 2009 23:39 schreef Paul het volgende:
Geloof jij ?
Praat dan mee in deze slowchat
Nederlanders snappen het gewoonquote:Op vrijdag 20 maart 2009 01:08 schreef koningdavid het volgende:
Steeds dommer dus....quote:Op vrijdag 20 maart 2009 01:08 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Kinkyquote:Op vrijdag 20 maart 2009 08:52 schreef Sok41 het volgende:
Joepie pasen binnenkort weer! Dan spelen ik en mijn vriendin altijd een leuk kinky rollenspel met soms wat extra mensen zogenaamd onze discipelen..
Prachtige afbeelding. Het laat niet alleen zien wat voor kinderlijk simplistisch beeld antitheïsten van religie hebben, maar ook hoe wonderlijk naïef en simpel hun beeld van wetenschap is. Enige ervaring in de wetenschappelijke praktijk zou veel atheïsten goed doen.quote:
Het valt allemaal wel mee. Een kleine groep atheïsten schreeuwt heel hard, maar 90% van Nederland is nog gewoon gelovig te noemen. Als ze niet moslim, christen of jood zijn, dan zijn ze ietsist of vereren ze het hogere op popfestivals.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 01:08 schreef koningdavid het volgende:
Dat komt omdat jij niet zo`n baard hebt zoals het een echte baas betaamt.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:12 schreef Acinonyx het volgende:
[..]
Wij komen in het paradijsquote:Op vrijdag 20 maart 2009 12:05 schreef koningdavid het volgende:
De eerste officiële lijst met christenen op FOK!:
koningdavid (bescheidenheid siert de mens)
Paul
Chuck_Norris
Ladidadida
Dwerfion
Hetiszover
WAARHEID
Susi
Waris7
STORMSEEKER
Casparovvv
Daantke
Papierversnipperaar
Salsaneck
Ali_Kannibali
esco_
Teenwolf
drummerdude
Skaff-a
Indrukwekkende lijst.
(ik zal er nog vast een hoop vergeten zijn)
Ik wilde dat hij ging happen.quote:
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
hassstike gezellig hoorquote:Op vrijdag 20 maart 2009 08:49 schreef phpmystyle het volgende:
Weet je wat ik altijd zo grappig vind, die Katholieken met van die Maria beeldenen met kerst altijd zo'n stal bij de kerstboom.
Hehehe, voor mij ookquote:Op donderdag 19 maart 2009 23:45 schreef koningdavid het volgende:
Christelijk Gereformeerd in the house baby. Jeweethetzelluf.
In de film Sex Drive wel hoor!quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:12 schreef Acinonyx het volgende:
[..]
Wat natuurlijk niks zegt, behalve dan dat verschillende filosofische stromingen ongegeneerd van elkaar jatten.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 12:13 schreef Scaurus het volgende:
[..]
![]()
De boodschap van de brede en smalle weg werd trouwens ook al door de oude Grieken verkondigd
Sorry, ben aan het koken. Vanavond oefenen met bandje, morgen vroeg werken, drukdrukdruk.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
dat is een beste zin zegquote:Op vrijdag 20 maart 2009 17:10 schreef hoerezooi het volgende:
hoe relax dat ik mijn tijd en gedachte niet hoef te verspillen aan geloof.
dat lijstje kan nog veel langer:quote:Op vrijdag 20 maart 2009 12:05 schreef koningdavid het volgende:
Paul
Chuck_Norris
Ladidadida
Dwerfion
Hetiszover
WAARHEID
Susi
Waris7
STORMSEEKER
Casparovvv
Daantke
Papierversnipperaar
Salsaneck
Ali_Kannibali
esco_
Teenwolf
drummerdude
Skaff-a
Indrukwekkende lijst.
Zeggen ze allemaalquote:Op vrijdag 20 maart 2009 17:49 schreef Daantke het volgende:
gelukkig is onze kerk een van de lichtste van Nederland binnen de Ger Gem![]()
Whehe. Als blijkt dat Giel Beelen atheïst is, gaat Paul ook direct twijfelen aan zijn geloofquote:Op maandag 23 maart 2009 12:11 schreef koningdavid het volgende:
De lijst geupdate:
Christenen op fok:
Paul
quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Leg uit?quote:
Bijbel veranderd enzo. Heb je zin in die discussie.?. ik niet.quote:
Ik ben wel gereformeerd opgevoed, telt dat ook?quote:Op maandag 23 maart 2009 12:11 schreef koningdavid het volgende:
De lijst geupdate:
Christenen op fok:
koningdavid
Paul
Chuck_Norris
Ladidadida
Dwerfion
Hetiszover
WAARHEID
Susi
Waris7
STORMSEEKER
Casparovvv
Daantke
Salsaneck
Ali_Kannibali
esco_
Teenwolf
drummerdude
Skaff-a
Radioheader
solyaris
JediMasterLucia
Geloof je?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 01:40 schreef Grulez het volgende:
[..]
Ik ben wel gereformeerd opgevoed, telt dat ook?
Ik geloof meer in 't oude testament toen was die Jezus er nog niet.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 02:00 schreef Grulez het volgende:
[..]
Jezus vind ik wel ok, alleen God vind ik maar overschat.
Hey, ik ook! Wel alleen in dwergkonijntjes en niet in Vlaamse reuzen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:09 schreef motorbloempje het volgende:
ik geloof in konijntjes en pizza
hoi
suikerspinnen! die was ik vergetenquote:Op donderdag 26 maart 2009 17:16 schreef solyaris het volgende:
[..]
Nee, sorry daar kan ik niet in meegaan.Al is het nog niet zo erg als een Angora konijn.
![]()
[ afbeelding ]
Omdat het kan.quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:45 schreef Waris7 het volgende:
Knevel is nép ouwe. Waarom staat dit topic in KLB en niet in WFL?
Kennelijk kan het nog, maar het is incorrect. Dus 't zal wel niet lang duren voordat een moderator het gaat verplaatsen.quote:
Heuj, dat is echt een konijn hoor!quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:40 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
suikerspinnen! die was ik vergeten
Kun je niet wachten op de paas miss?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 04:26 schreef Waris7 het volgende:
Wanneer is 't nou Pasen?
Nee joh, nooit over gehoord, vertel eens.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:33 schreef Koenholio het volgende:
Jullie weten trouwens dat bijna alle gebruiken tijdens Pasen (Paasvuur, eieren, de haas als symbool) totaal niet-christelijk zijn?
No shit sherlockquote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:33 schreef Koenholio het volgende:
Jullie weten trouwens dat bijna alle gebruiken tijdens Pasen (Paasvuur, eieren, de haas als symbool) totaal niet-christelijk zijn?
Dit is echt typisch Fok! Net als dat iedereen je moet gaan vertellen dat Kerst ook een heidens feest was.quote:
FOK is een militant-atheïstisch nest waar alleen excentriekelingen als koningdavid durven te ontkennen dat Jezus een mythe was en het christendom het slechtste is wat de mensheid ooit is overkomen. 't Is maar dat je het weet.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:47 schreef Koenholio het volgende:
Echt hè. Ik vraag toch gewoon wat? Hoef je niet meteen op je teentjes getrapt te zijn.
Ik was alleen benieuwd naar jullie kijk daarop, want ik ken mensen die dat dus echt ontkennen.
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:47 schreef Koenholio het volgende:
Respect dat jullie geen plank voor je kop hebben.
Wehehe, zolang ze de TRU-users in TRU laten.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:49 schreef Scaurus het volgende:
[..]
FOK is een militant-atheïstisch nest waar alleen excentriekelingen als koningdavid durven te ontkennen dat Jezus een mythe was en het christendom het slechtste is wat de mensheid ooit is overkomen. 't Is maar dat je het weet.
atheïsten.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:49 schreef ganzenherder het volgende:
Wat vinden écht gelovige protestanten eigenlijk erger, katholieken of atheïsten?
atheisten zijn er om gelovigen van verschillende religies onderling te verbroederenquote:
Vond het wel moedig van hem dat hij zich zo over de evolutie theorie uitsprakquote:Op donderdag 26 maart 2009 17:21 schreef Grulez het volgende:
Knevel is pas echt een troetelbeer.
[ afbeelding ]
Nee, nee...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:21 schreef barthol het volgende:
[..]
atheisten zijn er om gelovigen van verschillende religies onderling te verbroederen
OK, OK, ik ben al weer weg, kon het even niet laten.
Nee hoor, Stalin dacht daar anders over helaas.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:03 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Nee, nee...
Atheïsten zijn er juist om de wereld eindelijk een vredige plaats te maken als religieuzen elkander afgeslacht hebben.
Als je die lijst nou even op alfabetische volgorde zet, sta ik tenminste op nummer tweequote:Op vrijdag 20 maart 2009 12:05 schreef koningdavid het volgende:
Paul
Chuck_Norris
Ladidadida
Dwerfion
Hetiszover
WAARHEID
Susi
Waris7
STORMSEEKER
Casparovvv
Daantke
Papierversnipperaar
Salsaneck
Ali_Kannibali
esco_
Teenwolf
drummerdude
Skaff-a
Indrukwekkende lijst.
Ik vraag me altijd af of er over 'joodse ratten' gesproken zou worden als er hier op FOK een topic voor joden zou zijn.quote:
want die hebben per definitie meer gelijk dan gelovigen, levensgevaarlijk iddquote:
Ik zou wel willen, maar zonder bewijs van een opperwezen kan ik echt niet aan een religie beginnen. Ik kan niet tegen mezelf liegenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:22 schreef motorbloempje het volgende:
is Papierversnipperaar een christenhond?
Da's er een van de bultquote:
Ik houd alles in de gaten.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:13 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Als je die lijst nou even op alfabetische volgorde zet, sta ik tenminste op nummer twee![]()
't Valt me trouwens alles mee dat ik mijn naam in die lijst zie zonder in dit topic gepost te hebben.
Ik ben Stalin niet...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee hoor, Stalin dacht daar anders over helaas.
Hoor jij nu doordeweeks niet op de kotter te zitten?quote:
Ja elke Urker vistquote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:03 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Hoor jij nu doordeweeks niet op de kotter te zitten?
jij pownd je moeder hard!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:22 schreef piekartz87 het volgende:
onder dit forum staat ikzoekgod.nl
ik ben wel gedoopt en al die poep (rooms-katholiek) maar aangezien ik daar geen keuze in had toen ik 1 was ofzo ben ik er maar weer vanaf gestapt
zou zo'n doping ook ongedaan gemaakt kunnen worden?![]()
verder zijn mijn ouders schijnheilig en gaan ze alleen met de kerst naar de kerk, en ik moest altijd mee.
"dan krijg je het woord van god nog een beetje mee" ze vertelden elk jaar hetzelfde dus ik zag het nut er niet zo van in![]()
als ik in huis wel eens zeg dat ik niet in god geloof en ik ben net tv aan het kijken ofzo beargumenteerd mijn moeder het geloven in god zo: "hoe komt die tv hier dan? en hoe komt het dat je leeft? "
ik: "die is gemaakt door samsung, en jij hebt wat met mn vader gedaan en zodoende"
uiteindelijk haalt ze het ontstaan van ons zonnestelsel erbij en dan zeg ik: "dat er nog dingen zijn waar de mens niet slim genoeg voor is om te kunnen bevatten hoef je er geen sprookje bij te verzinnen"
Jup. And proud of it.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:58 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik houd alles in de gaten.![]()
Maar je bent wel gristen toch?
Oh, dus het is nu? Ik vergeet die tijden altijd. Pas me even de Gregoriaanse kalender, dan ga ik volgend jaar ook meedoen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:29 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Russisch orthodox meldt...vastend...
net zoals jouw moeder vorige weekquote:
quote:
Ach joh, ik vind het woord Ramadan gewoon fatoe en straat.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:45 schreef Scaurus het volgende:
[..]
* mompelt wat over het gebrek aan christelijke traditie en het oprukken van de islam
mompelt wat over het oprichten van een orthodoxe partij voor de volgende verkiezingen...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:45 schreef Scaurus het volgende:
[..]
* mompelt wat over het gebrek aan christelijke traditie en het oprukken van de islam
Jazeker al is die procedure sinds mei vorig jaar wel ingewikkelder geworden.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:22 schreef piekartz87 het volgende:
zou zo'n doping ook ongedaan gemaakt kunnen worden?![]()
me bekeren tot katholiek zal dan niet nodig zijn hequote:Op woensdag 1 april 2009 10:05 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Jazeker al is die procedure sinds mei vorig jaar wel ingewikkelder geworden.
Om het dopen ongedaan te maken heb je immers een dehydratiekamer nodig om het heilige water weer uit je hoofd te verwijderen en die kamers zijn nogal prijzig. Vroeger waren er verschillende kerken met zo'n dehydratiekamer maar tegenwoordig staat er voor zover ik weet alleen nog een in Rome. De rest is verkocht aan universiteiten of gesloopt omdat de kerken het onderhoud niet meer konden betalen.
Rome is niet gek natuurlijk en biedt het ongedaan maken van de doop alleen aan katholieken aan. Hiervoor moet je sinds mei vorig jaar schriftelijk bewijs indienen dat je de afgelopen twee jaar minimaal een keer per week een katholieke kerk hebt bezocht. De sluiproute voor protestanten en andere ketters is hiermee zo goed als volledig afgesloten.
Wat je zou kunnen doen is je bekeren tot het katholieke geloof en dan een registratieformulier aanvragen bij het kabinet van paus. Daarna iedere week minimaal een keer naar de kerk en na twee jaar (mits de regels in die tijd niet worden aangescherpt) kan je een aanvraag indienen om je doop ongedaan te maken met een goed gemotiveerd verzoekschrift. Wordt dit toegekend dan kom je op de wachtlijst voor het ongedaan maken van de doop. Dit kan maximaal drie jaar duren waarvan zes maanden wettelijk verplichtte bedenktijd. In die tijd moet je uiteraard wel naar de kerk blijven gaan. Het heeft immers geen zin om de doop ongedaan te laten maken als je helemaal niet gelooft want dan hecht je er toch geen waarde aan.
De uiteindelijke procedure bestaat uit een kleine dehydratiekamer waar je je hoofd in moet steken. Dan 'slurpt' deze het heilige water uit je scalpel terwijl een priester het gebruikelijke doopverhaal achterwaarts opzegt. Er is wel wat controverse over of deze procedure ook echt werkt voor protestanten en hervormden aangezien deze natuurlijk een andere dooptoespraak hebben maar je bent naderhand in ieder geval dat vreselijke heilige water uit je hoofd kwijt en dat alleen al is het natuurlijk meer dan waard!
Helaas is het voor baptisten en andere geloven waarbij men doopt door volledige onderdompeling nog niet mogelijk om de doop ongedaan te maken. Daarvoor zou een veel grotere dehydratiekamer nodig zijn en die zijn natuurlijk veel te duur.
Joh.quote:Op woensdag 1 april 2009 11:18 schreef piekartz87 het volgende:
[..]
me bekeren tot katholiek zal dan niet nodig zijn heik ben al gedoopt toen ik een kleuter was en er zelf nog niet over na kon denken dus
en verder vroeg ik het me gewoon af. uiteraard ben ik de afgelopen jaren niet in een kerk geweest. maar voor mij zou het geen waarde hebben om het ongedaan te maken.
verder is het een mooi 1 april verhaal aangezien het water uit je scalpel laten halen grote onzin is
Uitschrijven kan natuurlijk altijd maar de doop ongedaan maken uiteraard niet. Je hebt dat water over je bolletje gekregen en daar moet je maar mee leren leven.quote:hoe het echt moet is : "Actus formalis defectionis ab Ecclesia catholica is een formele daad die iemand stelt waardoor hij de katholieke Kerk verlaat. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer iemand een brief stuurt aan de bevoegde ordinarius waarin hij vraagt zich uit het doopregister te laten uitschrijven."
en de doop zelf schijnt niet ongedaan te kunnen maken zijn, het word als een vaste verbintenis gezien.
Ik voel me beledigd.quote:Op woensdag 1 april 2009 11:23 schreef Mr-Coffee het volgende:
Is dit de Gristenen meet ofzo?
WTF is dan de klacht?
WTF doet dit topic dan in klaagbaak?
No offence trouwens.
Ben jij gek! Amish kennen de 'Rumspringa' waarin ze totaal los gaan. Dat is een soort van puberteit XXL met toestemming. Breezer zonder breezer.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:12 schreef Acinonyx het volgende:
[..]
Nee.quote:Op woensdag 1 april 2009 12:34 schreef Grulez het volgende:
Oja vraagje: ik heb me laatst uitgeschreven bij mn kerk, ben ik dan impliciet een onchristen?
Aha. Maar waarom ga je dan in Godsnaam naar de kerk?quote:Op woensdag 1 april 2009 12:38 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee.![]()
Christen betekent letterlijk 'volger van Christus'.
Als je Jezus 'volgt' ben je dus christelijk. Jezus volgen houdt dan in je leven leven zoals hij geleerd heeft. Dat kan met of zonder de kerk.
Omdat het kan helpen. Je leert er veel en je ondersteunt elkaar in het geloof.quote:Op woensdag 1 april 2009 12:39 schreef Grulez het volgende:
[..]
Aha. Maar waarom ga je dan in Godsnaam naar de kerk?
Maar je wordt niet meer als christen meegeteld als het gaat om statistieken.quote:
Mensen die Richard Dawkins bewonderenquote:
Zie hier de individualistische westerling die maar niet kan begrijpen wat de waarde is van religieuze sociale verbandenquote:Op woensdag 1 april 2009 12:39 schreef Grulez het volgende:
quote:
quote:
Krijg een leven ofzo.quote:
Omdat het leuk is...een orthodoxe dienst dan...quote:Op woensdag 1 april 2009 12:39 schreef Grulez het volgende:
[..]
Hij beweert dan ook nergens een origineel denker te zijn. Hij weet wel verschillende filosofische standpunten zo te verpakken dat het begrijpelijk en aantrekkelijk is voor de massa. Een soort van PR machine, en dat doet hij goed.quote:Op woensdag 1 april 2009 12:57 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Mensen die Richard Dawkins bewonderen
Ik heb Dawkins nog nooit op een argument kunnen betrappen dat niet reeds door de militante atheïsten van de negentiende eeuw naar voren gebracht is.
Lees Comte-Sponville.
Die geloof ik ook.quote:Op woensdag 1 april 2009 13:19 schreef Stefstuntpiloot het volgende:
Tuurlijk geloof ik
[ afbeelding ]
Niemand beweert dat hij nieuwe dingen zegt, maar hij articuleert het wel op een leuke manier, en hij heeft fijne humor.quote:Op woensdag 1 april 2009 12:57 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Mensen die Richard Dawkins bewonderen
Ik heb Dawkins nog nooit op een argument kunnen betrappen dat niet reeds door de militante atheïsten van de negentiende eeuw naar voren gebracht is.
Lees Comte-Sponville.
Says who?quote:Op woensdag 1 april 2009 13:53 schreef Scaurus het volgende:
niet alleen omdat geloof in de menselijke natuur zit (atheïsme is een soort afwijking), maar ook omdat religie een wezenlijk onderdeel is van de sociale orde.
De menselijke ontwikkeling stopt niet bij nu. Ik ben ongelovig geboren en immuun voor religieuze propaganda, dat lukt meer mensen in de toekomst.quote:Op woensdag 1 april 2009 13:53 schreef Scaurus het volgende:
Dat jullie gediscrimineerd worden is logisch. De wereld kotst namelijk op anti-religieuze bemoeizucht en betweterigheid. Daar hebben we in de afgelopen negentig jaar meer dan genoeg van gehad.
Sowieso zal atheïsme nooit wereldwijd geaccepteerd worden, niet alleen omdat geloof in de menselijke natuur zit (atheïsme is een soort afwijking), maar ook omdat religie een wezenlijk onderdeel is van de sociale orde.
Vooruitgang is een mythe. De geschiedenis is niet een lineair proces van vooruitgang naar een prachtig einddoel (een wereld zonder geloof, of zonder armoede), maar een serie cycli.quote:Op woensdag 1 april 2009 14:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De menselijke ontwikkeling stopt niet bij nu. Ik ben ongelovig geboren en immuun voor religieuze propaganda, dat lukt meer mensen in de toekomst.
We hebben de afgelopen 2000 jaar nog veel meer religieuze bemoeizucht gehad... En ten tweede is er geen enkel bewijs dat geloven in onze natuur zit. Of wou je zeggen dat er een religie gen is, of vastgelegd in de werking van onze hersenen.quote:Op woensdag 1 april 2009 13:53 schreef Scaurus het volgende:
Dat jullie gediscrimineerd worden is logisch. De wereld kotst namelijk op anti-religieuze bemoeizucht en betweterigheid. Daar hebben we in de afgelopen negentig jaar meer dan genoeg van gehad.
Sowieso zal atheïsme nooit wereldwijd geaccepteerd worden, niet alleen omdat geloof in de menselijke natuur zit (atheïsme is een soort afwijking), maar ook omdat religie een wezenlijk onderdeel is van de sociale orde.
Dat wil nog niet zeggen dat er geen tijd kan zijn waarin een atheistische wereld mogelijk is.quote:Op woensdag 1 april 2009 14:02 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Vooruitgang is een mythe. De geschiedenis is niet een lineair proces van vooruitgang naar een prachtig einddoel (een wereld zonder geloof, of zonder armoede), maar een serie cycli.
De gedachte dat de geschiedenis een verhaal is van vooruitgang is christelijk. Dat relativeert jouw ongeloof wel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.PatatFriet
quote:Op woensdag 1 april 2009 14:31 schreef ganzenherder het volgende:
Ik vraag me wel eens af of er in de toekomst ook verschillende Atheïstische groeperingen zullen ontstaan door verschillende opvattingen over het ontstaan van alles. En of die groeperingen elkaar dan ook zo massaal zullen uitmoorden zoals religieuze groeperingen elkaar al meer dan 2000 jaar uitmoorden.Er zijn al verschillende atheistische groeperingen, en ze moorden elkaar vooralsnog niet uit. Elkaar uitmoorden vanwege religieuze overtuiging is lastiger zolang God er geen bevel toegeeft.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je ook maar met een half oog de recente ontwikkelingen in de cognitieve wetenschappen bijhoudt, weet je dat dit onmogelijk is. Een atheïstische wereld bestaat alleen in ideologische dromen en utopieën.quote:Op woensdag 1 april 2009 14:25 schreef Matthiasvz het volgende:
Dat wil nog niet zeggen dat er geen tijd kan zijn waarin een atheistische wereld mogelijk is.
Ik heb het niet over vooruitgang. Maar jij vind atheisme vooruitgang?quote:
http://www.nu.nl/wetensch(...)menselijk-brein.htmlquote:Op woensdag 1 april 2009 14:22 schreef Matthiasvz het volgende:
[..]
We hebben de afgelopen 2000 jaar nog veel meer religieuze bemoeizucht gehad... En ten tweede is er geen enkel bewijs dat geloven in onze natuur zit. Of wou je zeggen dat er een religie gen is, of vastgelegd in de werking van onze hersenen.
Ten derde is de sociale orde veranderlijk. Vroeger was de adel een belangrijk onderdeel van die orde etc etc
Nogal kortzichtig allemaal, en nogal beledigend om een hele bevolkingsgroep weg te zetten als een afwijking, zonder enig zinnig argument.
Jij hebt toch ook communie gedaan ofzo?quote:Op woensdag 1 april 2009 11:18 schreef piekartz87 het volgende:
[..]
me bekeren tot katholiek zal dan niet nodig zijn heik ben al gedoopt toen ik een kleuter was en er zelf nog niet over na kon denken dus
en verder vroeg ik het me gewoon af. uiteraard ben ik de afgelopen jaren niet in een kerk geweest. maar voor mij zou het geen waarde hebben om het ongedaan te maken.
verder is het een mooi 1 april verhaal aangezien het water uit je scalpel laten halen grote onzin is
hoe het echt moet is : "Actus formalis defectionis ab Ecclesia catholica is een formele daad die iemand stelt waardoor hij de katholieke Kerk verlaat. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer iemand een brief stuurt aan de bevoegde ordinarius waarin hij vraagt zich uit het doopregister te laten uitschrijven."
en de doop zelf schijnt niet ongedaan te kunnen maken zijn, het word als een vaste verbintenis gezien.
ja iemand zei me dat je daar kado's voor kreeg dus toen deed ik datquote:Op woensdag 1 april 2009 15:35 schreef drumstickNL het volgende:
[..]
Jij hebt toch ook communie gedaan ofzo?
Heb zelf ook vormsel gedaan dat maakt mij wel baas..![]()
quote:Op woensdag 1 april 2009 15:17 schreef Jovatov het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/wetensch(...)menselijk-brein.html
Oftewel net als de structuur van ons lichaam ons in staat stelt om honkbal te spelen, stelt de structuur van de hersenen ons in staat om religieuze opvattingen te hebben.quote:Moreover, the process of adopting religious beliefs depends on cognitive-emotional interactions within the anterior insulae, particularly among religious subjects. The findings support the view that religiosity is integrated in cognitive processes and brain networks used in social cognition, rather than being sui generis (2–4).
Geld, veel geld. Heel veel geld.quote:Op woensdag 1 april 2009 15:39 schreef piekartz87 het volgende:
ja iemand zei me dat je daar kado's voor kreeg dus toen deed ik dat
Omdat mensen angsten hebben laten ze zich hierdoor leiden. Vroeger wist men helemaal niks en had men 10talle goden.quote:"Dit onderzoek vertelt ons niets over het bestaan van een hogere macht zoals god", verklaart hij. "Het laat alleen zien hoe onze hersenen en geest samenwerken om ons te voorzien van een bepaald geloof waardoor we ons laten leiden bij dagelijkse bezigheden."
Die dvd-speler die 3x kapot is gegaan..quote:Op woensdag 1 april 2009 15:39 schreef piekartz87 het volgende:
[..]
ja iemand zei me dat je daar kado's voor kreeg dus toen deed ik dat
Ga ik wel op stemmen.quote:Op woensdag 1 april 2009 09:17 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
mompelt wat over het oprichten van een orthodoxe partij voor de volgende verkiezingen...
Domingo de Ramos,quote:Op maandag 6 april 2009 00:37 schreef Paul het volgende:
Waarom hebben we geen palmpasen gevierd hier mannen?
Ben een aantal keer bij een orthodoxe mis in Rusland geweest, maar dat is heel interessant. Iedereen blijft staan, er zijn verschillende zingende voorgangers, verschillende iconen worden aangeraakt en gekust (daarnaast staat iemand met een doekje om de plaat af en toe schoon te vegenquote:Op maandag 6 april 2009 09:33 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Voor wie een orthodoxe dienst wil meemaken![]()
http://www.orthodox.nl/index.php?lang=nl&content=topic&topic=doc/schedule&close=begin
Ongeveerquote:Op maandag 6 april 2009 16:30 schreef Susi het volgende:
[..]
Ben een aantal keer bij een orthodoxe mis in Rusland geweest, maar dat is heel interessant. Iedereen blijft staan, er zijn verschillende zingende voorgangers, verschillende iconen worden aangeraakt en gekust (daarnaast staat iemand met een doekje om de plaat af en toe schoon te vegen)
Bij ons in de kerk had je die nooit hoor.quote:Op maandag 6 april 2009 16:30 schreef Susi het volgende:
[..]
Ben een aantal keer bij een orthodoxe mis in Rusland geweest, maar dat is heel interessant. Iedereen blijft staan, er zijn verschillende zingende voorgangers, verschillende iconen worden aangeraakt en gekust (daarnaast staat iemand met een doekje om de plaat af en toe schoon te vegen)
Is Kerk niet met hoofdletter K?quote:Op zaterdag 11 april 2009 11:30 schreef Paul het volgende:
[..]
Naar de kerk natuurlijken paasontbijten
God is toch juist wel van de reeksen?quote:Op zaterdag 11 april 2009 18:41 schreef Adelante het volgende:
Dit is geen reeks, want dat wil Hij niet.
Ik kijk morgen vroeg wel.quote:Op zaterdag 11 april 2009 23:29 schreef Adelante het volgende:
Jullie kijken wel de Paaswake nu op NED1 he?!?
Hour of power all the way! Vanuit de Cristal Cathedral!quote:Op zaterdag 11 april 2009 23:29 schreef Adelante het volgende:
Jullie kijken wel de Paaswake nu op NED1 he?!?
Zeg ik ook altijd op Pasen.quote:
Dr. Shadrach Lockridge. Dit was vlak voor z'n dood geloof ik. Indrukwekkend.quote:
Is dit KLB?quote:Op zondag 12 april 2009 12:38 schreef Zotheid het volgende:
Mag ik hier klagen over de herrie die de plaatselijke kerk maakte?
Ik als ongelovige wil niks met deze dagen te maken hebben. Leven en laten leven, zadel me dus niet op met je herrie, dat doe ik bij jullie ook niet.
(En ja, ik zou het prima vinden als christelijke (en andere theïstische) feestdagen zouden worden afgeschaft.)
Mijn vader zegt het tegen iedereen met pasen die die tegenkomt/belt etcquote:
quote:Op zondag 12 april 2009 09:05 schreef freecell het volgende:
De Heer is waarlijk opgestaan!
quote:Op dinsdag 14 april 2009 22:05 schreef Paul het volgende:
[..]
Mijn vader zegt het tegen iedereen met pasen die die tegenkomt/belt etc![]()
Nee het gaat zo, belt mn tante op: hoi , hoi, de heer is waarlijk opgestaaaaaanquote:Op woensdag 15 april 2009 16:26 schreef El_Mismo_Loco het volgende:
[..]
[..]
'goede morgen, de heer is waarlijk opgestaan, hoi goedemiddag...de heer is waarlijk opgestaan... goede avond....de heer is waarlijk opgestaan. Hallo? 'goedeavond meneer ik bel u namens kpn'' goedeavond....de heer is waarlijk opgestaan
you're joking right?
Ik ben satanist en dus gelovig, ik kom gezellig meekletsen in je topic.quote:
OKquote:Op woensdag 15 april 2009 19:41 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Ik ben satanist en dus gelovig, ik kom gezellig meekletsen in je topic.
Kzou echtquote:Op woensdag 15 april 2009 19:14 schreef Paul het volgende:
[..]
Nee het gaat zo, belt mn tante op: hoi , hoi, de heer is waarlijk opgestaaaaaan, tante: ja [ insert naam ]
Snap je een btje van wie ik het heb he
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |