abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67603970
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 11:22 schreef piekartz87 het volgende:
zou zo'n doping ook ongedaan gemaakt kunnen worden?
Jazeker al is die procedure sinds mei vorig jaar wel ingewikkelder geworden.
Om het dopen ongedaan te maken heb je immers een dehydratiekamer nodig om het heilige water weer uit je hoofd te verwijderen en die kamers zijn nogal prijzig. Vroeger waren er verschillende kerken met zo'n dehydratiekamer maar tegenwoordig staat er voor zover ik weet alleen nog een in Rome. De rest is verkocht aan universiteiten of gesloopt omdat de kerken het onderhoud niet meer konden betalen.
Rome is niet gek natuurlijk en biedt het ongedaan maken van de doop alleen aan katholieken aan. Hiervoor moet je sinds mei vorig jaar schriftelijk bewijs indienen dat je de afgelopen twee jaar minimaal een keer per week een katholieke kerk hebt bezocht. De sluiproute voor protestanten en andere ketters is hiermee zo goed als volledig afgesloten.
Wat je zou kunnen doen is je bekeren tot het katholieke geloof en dan een registratieformulier aanvragen bij het kabinet van paus. Daarna iedere week minimaal een keer naar de kerk en na twee jaar (mits de regels in die tijd niet worden aangescherpt) kan je een aanvraag indienen om je doop ongedaan te maken met een goed gemotiveerd verzoekschrift. Wordt dit toegekend dan kom je op de wachtlijst voor het ongedaan maken van de doop. Dit kan maximaal drie jaar duren waarvan zes maanden wettelijk verplichtte bedenktijd. In die tijd moet je uiteraard wel naar de kerk blijven gaan. Het heeft immers geen zin om de doop ongedaan te laten maken als je helemaal niet gelooft want dan hecht je er toch geen waarde aan.

De uiteindelijke procedure bestaat uit een kleine dehydratiekamer waar je je hoofd in moet steken. Dan 'slurpt' deze het heilige water uit je scalpel terwijl een priester het gebruikelijke doopverhaal achterwaarts opzegt. Er is wel wat controverse over of deze procedure ook echt werkt voor protestanten en hervormden aangezien deze natuurlijk een andere dooptoespraak hebben maar je bent naderhand in ieder geval dat vreselijke heilige water uit je hoofd kwijt en dat alleen al is het natuurlijk meer dan waard!

Helaas is het voor baptisten en andere geloven waarbij men doopt door volledige onderdompeling nog niet mogelijk om de doop ongedaan te maken. Daarvoor zou een veel grotere dehydratiekamer nodig zijn en die zijn natuurlijk veel te duur.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_67605076
Atheistisch boeddhist meldt

Sowieso mensen die geloven overschatten de mensheid/de wereld

Het heeft allemaal geen doel, maarja mensen die zoiets aankaarten zijn niet goed voor onze voortplanting, want die willen alles wel opdoeken.
  woensdag 1 april 2009 @ 11:06:26 #178
125126 Mr-Coffee
pissing people off since 1980
pi_67605551
Met pasen word Jezus toch gekruisigd?
Oh nee dat is Goede Vrijdag.

Anyway.

ALL HAIL BLOODY EXECUTIONS, MAY HE SQUEEL LIKE A PIG!!!!!!

Ave Caesar!!!
Set Sail, For Fail.
JA NOU EN,IS GOED VOOR JE!!
  woensdag 1 april 2009 @ 11:11:29 #179
131603 Afwazig
Serious business
pi_67605929
quote:
Op woensdag 1 april 2009 10:05 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Jazeker al is die procedure sinds mei vorig jaar wel ingewikkelder geworden.
Om het dopen ongedaan te maken heb je immers een dehydratiekamer nodig om het heilige water weer uit je hoofd te verwijderen en die kamers zijn nogal prijzig. Vroeger waren er verschillende kerken met zo'n dehydratiekamer maar tegenwoordig staat er voor zover ik weet alleen nog een in Rome. De rest is verkocht aan universiteiten of gesloopt omdat de kerken het onderhoud niet meer konden betalen.
Rome is niet gek natuurlijk en biedt het ongedaan maken van de doop alleen aan katholieken aan. Hiervoor moet je sinds mei vorig jaar schriftelijk bewijs indienen dat je de afgelopen twee jaar minimaal een keer per week een katholieke kerk hebt bezocht. De sluiproute voor protestanten en andere ketters is hiermee zo goed als volledig afgesloten.
Wat je zou kunnen doen is je bekeren tot het katholieke geloof en dan een registratieformulier aanvragen bij het kabinet van paus. Daarna iedere week minimaal een keer naar de kerk en na twee jaar (mits de regels in die tijd niet worden aangescherpt) kan je een aanvraag indienen om je doop ongedaan te maken met een goed gemotiveerd verzoekschrift. Wordt dit toegekend dan kom je op de wachtlijst voor het ongedaan maken van de doop. Dit kan maximaal drie jaar duren waarvan zes maanden wettelijk verplichtte bedenktijd. In die tijd moet je uiteraard wel naar de kerk blijven gaan. Het heeft immers geen zin om de doop ongedaan te laten maken als je helemaal niet gelooft want dan hecht je er toch geen waarde aan.

De uiteindelijke procedure bestaat uit een kleine dehydratiekamer waar je je hoofd in moet steken. Dan 'slurpt' deze het heilige water uit je scalpel terwijl een priester het gebruikelijke doopverhaal achterwaarts opzegt. Er is wel wat controverse over of deze procedure ook echt werkt voor protestanten en hervormden aangezien deze natuurlijk een andere dooptoespraak hebben maar je bent naderhand in ieder geval dat vreselijke heilige water uit je hoofd kwijt en dat alleen al is het natuurlijk meer dan waard!

Helaas is het voor baptisten en andere geloven waarbij men doopt door volledige onderdompeling nog niet mogelijk om de doop ongedaan te maken. Daarvoor zou een veel grotere dehydratiekamer nodig zijn en die zijn natuurlijk veel te duur.
me bekeren tot katholiek zal dan niet nodig zijn he ik ben al gedoopt toen ik een kleuter was en er zelf nog niet over na kon denken dus
en verder vroeg ik het me gewoon af. uiteraard ben ik de afgelopen jaren niet in een kerk geweest. maar voor mij zou het geen waarde hebben om het ongedaan te maken.

verder is het een mooi 1 april verhaal aangezien het water uit je scalpel laten halen grote onzin is

hoe het echt moet is : "Actus formalis defectionis ab Ecclesia catholica is een formele daad die iemand stelt waardoor hij de katholieke Kerk verlaat. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer iemand een brief stuurt aan de bevoegde ordinarius waarin hij vraagt zich uit het doopregister te laten uitschrijven."
en de doop zelf schijnt niet ongedaan te kunnen maken zijn, het word als een vaste verbintenis gezien.
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
pi_67606030
Waarom zoveel moeite?

Als je niet gelooft is je doop impliciet ook al ongedaan gemaakt.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_67606053
quote:
Op woensdag 1 april 2009 11:18 schreef piekartz87 het volgende:

[..]

me bekeren tot katholiek zal dan niet nodig zijn he ik ben al gedoopt toen ik een kleuter was en er zelf nog niet over na kon denken dus
en verder vroeg ik het me gewoon af. uiteraard ben ik de afgelopen jaren niet in een kerk geweest. maar voor mij zou het geen waarde hebben om het ongedaan te maken.

verder is het een mooi 1 april verhaal aangezien het water uit je scalpel laten halen grote onzin is
Joh.
quote:
hoe het echt moet is : "Actus formalis defectionis ab Ecclesia catholica is een formele daad die iemand stelt waardoor hij de katholieke Kerk verlaat. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer iemand een brief stuurt aan de bevoegde ordinarius waarin hij vraagt zich uit het doopregister te laten uitschrijven."
en de doop zelf schijnt niet ongedaan te kunnen maken zijn, het word als een vaste verbintenis gezien.
Uitschrijven kan natuurlijk altijd maar de doop ongedaan maken uiteraard niet. Je hebt dat water over je bolletje gekregen en daar moet je maar mee leren leven.
  woensdag 1 april 2009 @ 11:23:04 #183
125126 Mr-Coffee
pi_67606070
Is dit de Gristenen meet ofzo?
WTF is dan de klacht?
WTF doet dit topic dan in klaagbaak?

No offence trouwens.
Set Sail, For Fail.
pi_67606236
quote:
Op woensdag 1 april 2009 11:23 schreef Mr-Coffee het volgende:
Is dit de Gristenen meet ofzo?
WTF is dan de klacht?
WTF doet dit topic dan in klaagbaak?

No offence trouwens.
Ik voel me beledigd.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_67606455
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 00:12 schreef Acinonyx het volgende:

[..]

Daar heb je toch geen flikker aan, die willen nog niet neuqen al geef je ze een nieuwe hoed
Ben jij gek! Amish kennen de 'Rumspringa' waarin ze totaal los gaan. Dat is een soort van puberteit XXL met toestemming. Breezer zonder breezer.
pi_67606595
Katholiek opgevoed maar sinds mijn vroege pubertijd overtuigd Atheist.

Atheisme

woensdag 1 april 2009 @ 12:34:06 #187
176521 Grulez
rasgroninger
pi_67608546
Oja vraagje: ik heb me laatst uitgeschreven bij mn kerk, ben ik dan impliciet een onchristen?
pi_67608698
quote:
Op woensdag 1 april 2009 12:34 schreef Grulez het volgende:
Oja vraagje: ik heb me laatst uitgeschreven bij mn kerk, ben ik dan impliciet een onchristen?
Nee.

Christen betekent letterlijk 'volger van Christus'.
Als je Jezus 'volgt' ben je dus christelijk. Jezus volgen houdt dan in je leven leven zoals hij geleerd heeft. Dat kan met of zonder de kerk.
  woensdag 1 april 2009 @ 12:39:41 #189
176521 Grulez
rasgroninger
pi_67608730
quote:
Op woensdag 1 april 2009 12:38 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nee.

Christen betekent letterlijk 'volger van Christus'.
Als je Jezus 'volgt' ben je dus christelijk. Jezus volgen houdt dan in je leven leven zoals hij geleerd heeft. Dat kan met of zonder de kerk.
Aha. Maar waarom ga je dan in Godsnaam naar de kerk?
pi_67608810
quote:
Op woensdag 1 april 2009 12:39 schreef Grulez het volgende:

[..]

Omdat het kan helpen. Je leert er veel en je ondersteunt elkaar in het geloof.
  woensdag 1 april 2009 @ 12:43:54 #191
125126 Mr-Coffee
pi_67608862
quote:
Op woensdag 1 april 2009 11:27 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik voel me beledigd.
Ga huilen.
Set Sail, For Fail.
  woensdag 1 april 2009 @ 12:44:41 #192
176521 Grulez
rasgroninger
pi_67608888
quote:
Op woensdag 1 april 2009 12:43 schreef Mr-Coffee het volgende:

[..]

Ga huilen.
Ik denk dat het vergeven en bidden wordt voor onze koning.
pi_67608966
quote:
Op woensdag 1 april 2009 12:38 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nee.
Maar je wordt niet meer als christen meegeteld als het gaat om statistieken.
  woensdag 1 april 2009 @ 12:57:20 #194
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67609254
quote:
Mensen die Richard Dawkins bewonderen
Ik heb Dawkins nog nooit op een argument kunnen betrappen dat niet reeds door de militante atheïsten van de negentiende eeuw naar voren gebracht is.

Lees Comte-Sponville.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  woensdag 1 april 2009 @ 12:58:37 #195
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67609286
quote:
Zie hier de individualistische westerling die maar niet kan begrijpen wat de waarde is van religieuze sociale verbanden
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_67609529
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 09:49 schreef Scaurus het volgende:

militant-atheïstisch
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 21:22 schreef Scaurus het volgende:
de militante atheïst
quote:
Op woensdag 1 april 2009 12:57 schreef Scaurus het volgende:
de militante atheïsten
Krijg een leven ofzo. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 1 april 2009 @ 13:07:42 #197
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_67609545
quote:

[..]

Omdat het leuk is...een orthodoxe dienst dan...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_67609554
quote:
Op woensdag 1 april 2009 12:57 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Mensen die Richard Dawkins bewonderen
Ik heb Dawkins nog nooit op een argument kunnen betrappen dat niet reeds door de militante atheïsten van de negentiende eeuw naar voren gebracht is.

Lees Comte-Sponville.
Hij beweert dan ook nergens een origineel denker te zijn. Hij weet wel verschillende filosofische standpunten zo te verpakken dat het begrijpelijk en aantrekkelijk is voor de massa. Een soort van PR machine, en dat doet hij goed.
  woensdag 1 april 2009 @ 13:15:16 #199
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_67609812
Evangelische christen meldt zich

Mag ik meedoen
pi_67609926
Tuurlijk geloof ik

Stef Stuntpiloot zaait paniek in het kippenhok. Stef stunt en stuitert en duikt maar raak. Kun jij jouw kippen beschermen tegen Stef en zijn stuiterende stuntvliegtuig?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')