abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67003426
Hier verder.

Vervolg van Verbied schietspellen en ander geweldadig tuig.

Ik begrijp dat de discussie veel losmaakt bij sommigen.

Er wordt hier maar op los gescheld waar de honden geen brood van lusten.

!!!IK ROEP DAAROM OP OM SLECHTS INHOUDELIJK TE REAGEREN! LUK JE DAT NIET, MAAK DAN DAT JE HIER WEGKOMT.!!!
pi_67003444
Doe eens link naar oud topic, heb geen zin om te zoeken
pi_67003467
Waarom niet een schuttersvereniging verbieden?
Daar was hij immers ook (vaak?) te vinden. Dáár leer je hoe je met een pistool om moet gaan, niet in een computerspelletje.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 11:58:11 #4
238900 Koekz
Der Meister
pi_67003495
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 11:55 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Maak ze dan zo belachelijk mogelijk. Maar het probleem is juist dat ze te realistisch worden.
En als je het verschil tussen realiteit en fictie niet snapt hoor je sowieso al in een inrichting maar dat is geloof ik al 30.000 keer gezegd in deze discussie!
pi_67003506
ik wacht nog op antwoord van mijn zuivel vergelijking
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_67003518
Niet verbieden natuurlijk.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 11:58:59 #7
238900 Koekz
Der Meister
pi_67003529
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 11:57 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Daar was hij immers ook (vaak?) te vinden. Dáár leer je hoe je met een pistool om moet gaan, niet in een computerspelletje.
Tuurlijk wel!

Herladen is R, schieten is Mouse1, extra mikken met je sniper is mouse2
pi_67003536
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 11:57 schreef HSG-BOMBER het volgende:
En al die mensen die enthousiast de schietsport bedrijven? Het is zelfs een Olympische discipline.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:00:51 #9
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_67003598
quote:
'Stopknop op videogames nodig'
Uitgegeven: 12 maart 2009 13:08
Laatst gewijzigd: 12 maart 2009 13:09

STRAATSBURG - Videospellen zouden een rode stopknop moeten krijgen. Ouders kunnen zo enkele uren een spel blokkeren als ze dat ongeschikt vinden voor hun kind.

Een oproep hiertoe van VVD'er Toine Manders kreeg donderdag bijna unanieme steun bij een stemming in het Europarlement. Spelletjes zijn tegenwoordig zo ingewikkeld dat ouders ze soms lastig kunnen uitzetten.

Het adviesrapport dringt verder aan op strenge straffen voor eigenaars van internetcafés als die kinderen spelletjes laten spelen die zijn bedoeld voor een hogere leeftijdsgroep. De eigenaren zouden jongeren dan steeds naar hun leeftijd moeten vragen.

Het parlement bepleit ook een betere leeftijdsindeling voor spellen, met name onlinespellen. Dat kan helpen voorkomen dat een minderjarige per ongeluk een spel voor minstens achttienjarigen koopt.

Europeanen hebben tamelijk veel videogames. In 2008 is hier 7,3 miljard euro aan uitgegeven in de EU. Dat is meer dan aan bioscoopfilms.
ouders moeten gewoon hun kinderen niet met dingen laten spelen die ze zelf niet snappen. kom op zeg, een grote stopknop verplicht stellen omdat ouders de stekker van de pc niet kunnen vinden.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:01:05 #10
238900 Koekz
Der Meister
pi_67003607
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 11:59 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

En al die mensen die enthousiast de schietsport bedrijven? Het is zelfs een Olympische discipline.
En al die mensen die wel normaal een spelletje spelen?

Snappen mensen dan niet dat een gebeurtenis als dit niet aan gamen ligt maar aan het (waarschijnlijk) continue treiteren en ruzie krijgen door andere mensen?
Die mensen die hem al die tijd getreiterd hebben op zijn school moeten ze vervolgen voor dood door schuld!
pi_67003621
quote:

[..]

Dan kan je schietspellen ook als een sport zien. Er wordt met bepaalde spellen (ik noem even Counter-Strike, het spel wat die Tim dus ook speelde) best veel geld verdiend. Door naar toernooien te gaan, sponsors etc.
pi_67003649
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 11:52 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat stupide laat ik maar voor jouw rekening. Laf vind ik het om problemen als deze op de loop te laten. En wachten tot het volgende incident gebeurd.

Het zal je kind maar wezen.
En hier is een fundamenteel probleem in dit soort kwesties. Men springt van 'gewelddadige spellen kunnen een mogelijke oorzaak van gewelddadig gedrag zijn' naar 'een verbod lost het probleem op'. Dat is niet alleen een volstrekt ongeldige logische gevolgtrekking, maar bovendien een schadelijke. Het is ten eerste maar de vraag in hoeverre zo'n verbod gaat werken. Software downloaden mag niet, maar het verbod sorteert weinig effect. Het idee dat met een verbod onwenselijke zaken simpelweg verdwijnen is vrij simpel empirisch te weerleggen.

Naast het feit dat een verbod dus niet zomaar het gewenste effect sorteert, is er ook nog een belangrijk, juist averechts, effect. Je zorgt op een dergelijke manier niet voor verantwoordelijke kinderen. Vergelijk bijvoorbeeld de tienerzwangerschappen in streng gristelijke gemeenschappen in Amerika met die in landen als Nederland met een meer eerlijke, open houding. Daarnaast maak je ouders ook minder verantwoordelijk. Ouders zouden op de hoogte moeten blijven van de technologie e.d. zodat ze daadwerkelijk zien wat ze doen. Het tegendeel gebeurt, ouders krijgen het idee dat het wel goed zit met wat hun kinderen spelen 'want de overheid heeft immers gewelddadige spellen verboden'. Gevolg is dat ze geen flauw benul hebben van wat hun kinderen uitspoken met alle gevolgen van dien.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:02:24 #13
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_67003660
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 11:38 schreef EchtGaaf het volgende:
Als het duidelijk is dat het geacteerd is, dan zal het wrs minder schadelijk zijn. Maar hoe realistisch zijn films en games vandaag de dag?
Op het moment dat je gaat twijfelen ofdat je in een game of film iets echts ziet (als in het doden van mensen) is er echt iets goed mis in je kop en ben je waarschijnlijk sowieso niet in staat om te funtioneren in de hedendaagse maatschappij...
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 11:41 schreef EchtGaaf het volgende:
En hoe zouden de ouders dat dan moeten doen? Tijdslot op hun PC? Bijna onmogelijk hoor, om ze 24 uur per dag in de gaten te houden.
Bullshit... Je bent nu excuses aan t verzinnen voor slecht ouderschap... Er zijn ALTIJD manieren om te kijken wat je kinderen zien en spelen... Zo kan je ook excuses gaan verzinnen voor de ouders van die Duitse jongen, maar die zijn wat mij betrefd schuldig aan slecht ouderschap, en daardoor mede schuldig aan de situatie...
quote:
En ouders kunnen het echt niet voorkomen dat games wel degelijk inspelen op het cognitieve functioneren bij kinderen. Om het plat te zeggen: het hersenspoelt, of je het leuk vind of niet.
t is maar wat je hersenspoelen noemt... Boeken hebben dan ook dat potentieel...
quote:
Daar zie ik het probleem ook niet van in. Ik zie ook geen risico's als ik met waterzakjes uit de lol naar anderen gooi.
En je ziet wel t probleem van hetzelfde maar dan virtueel is? Sjezus mina...

Bovendien zijn we in circeltjes aan t praten, want je gebruikt steeds dezelfde stellingen zonder in te gaan op argumenten die deze ontkrachten en/of relativeren en rationaliseren...Dingen blijven herhalen zorgt misschien wel dat mensen afhaken in de dicussie omdat ze ziek zijn van continu hetzelfde herhalen, en je wellicht alleen zelf over blijft in je topic met je stellinkje en bekrompen denkwijzen... Als je het gehele vorige topic leest dan zie je dat vrijwel alle posters het niet met je eens zijn... Wat zegt dat dan?
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_67003693
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:00 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

ouders moeten gewoon hun kinderen niet met dingen laten spelen die ze zelf niet snappen. kom op zeg, een grote stopknop verplicht stellen omdat ouders de stekker van de pc niet kunnen vinden.
Ik vraag me trouwens af hoe ze dat gaan doen komt er zo`n grote rode knop net als bij zware houtbewerkingsmachines op de monitor te zitten ofzo
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  FOK!fotograaf vrijdag 13 maart 2009 @ 12:04:21 #15
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_67003731
Daar gaan we weer...

Om maar even inhoudelijk te reageren en hopen dat er nu wel een antwoord komt op mijn vraag aan TS, het volgende:

Is TS er nog steeds van overtuigd dat geweldadige computergames alleen verantwoordelijk zijn voor de daden van dit soort jongeren of zijn er in jouw ogen ook andere oorzaken aan te wijzen die waarschijnlijk nog veel meer hebben bijgegdragen hieraan. Wat gaan we daar aan doen?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:04:48 #16
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_67003748
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik vraag me trouwens af hoe ze dat gaan doen komt er zo`n grote rode knop net als bij zware houtbewerkingsmachines op de monitor te zitten ofzo
Misschien op het toetsenbord ofzo. Kunnen ze die weer verkopen voor meer winst als kindveilig.

Of zo heel gaaf rechtsboven in je scherm waar het ten alle tijden zichtbaar is als je een spelletje speelt. Daar zie ik de EU ook wel voor aan.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:06:32 #17
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_67003804
Dan ook maar meteen het journaal en films verbieden, daar komt ook geweld in voor.
* I intend to live forever, so far so good! *
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:07:31 #18
238047 Andiamo
Victory is mine!
pi_67003839
ah nvm ook
pi_67003841
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:00 schreef ethiraseth het volgende:
Oke, dit is echt de druppel, ik stem echt nooit meer VVD. Wat een debielen in het EP en bij de VVD. VVD joehoe, jullie moeten verdomme een liberale partij zijn, geen CDA.
  FOK!fotograaf vrijdag 13 maart 2009 @ 12:09:58 #20
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_67003917
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Wat ik logischer zou vinden is dat de EU geld steekt in het otnwerpen van een een programma wat ouders kan helpen hiermee ipv van zo een knop in spellen te verwerken zodat iedereen er last van heeft.

Nieuwe websites en nieuwe programma's (alles dus) moeten met zo een programma toestemming krijgen om op te kunnen starten. Ouders moeten er zo bij zijn voordat kids nieuwe dingen kunnen starten. Het is dan de taak van de ouders om even mee te kijken om te zien wat voor soort spel of website het is. Is het niet geschikt, dan kan je de toestemming intrekken en kan de applicatie op dat systeem niet meer opstarten... veel geshikter idee...
  Redactie Frontpage vrijdag 13 maart 2009 @ 12:10:34 #21
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_67003937
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 11:46 schreef Etcetera het volgende:

[..]

Wat denk je van praten met hun kinderen?
Of, goh, iets anders leuk: de pc in de woonkamer zetten, zodat ze zien wat ze aan doen zijn?
Met hun kinderen een spelletje spelen en er daarna (hou je vast ) erover praten?
[..]

zie bovenstaande
[..]

En daar zie je het probleem niet van in Je loopt met een gun door, ik zeg maar wat, bossen te sluipen, gemaskerd en wel, om anderen neer te schieten. En dat dat met verf gebeurd, prima, maar het gevoel, de ervaring en de beleving zullen stukken realistischer zijn dan een schietspel op een computer.
Ik wacht nog op antwoord TS
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:12:02 #22
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_67003988
Ouders moeten gewoon eens hun eigen kind(eren) opvoeden i.p.v. meteen naar de overheid te rennen als er iets vervelends gebeurd. Godsklere zeg, ze vinden zichzelf volwassen genoeg om te neuken, dan moet je ook volwassen genoeg zijn om je een half uurtje te verdiepen in een potentiele aanschaf voor je kind.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:15:11 #23
238900 Koekz
Der Meister
pi_67004081
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:12 schreef ethiraseth het volgende:
Ouders moeten gewoon eens hun eigen kind(eren) opvoeden i.p.v. meteen naar de overheid te rennen als er iets vervelends gebeurd. Godsklere zeg, ze vinden zichzelf volwassen genoeg om te neuken, dan moet je ook volwassen genoeg zijn om je een half uurtje te verdiepen in een potentiele aanschaf voor je kind.
  Redactie Frontpage vrijdag 13 maart 2009 @ 12:16:29 #24
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_67004127
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:12 schreef ethiraseth het volgende:
Daar ligt het probleem gewoon Ouders weten niet hoe ze met hun gamende kind moeten omgaan.
With four other people
And aliens
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:16:48 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_67004139
Overigens zou het nog best eens kunnen dat het produceren en verspreiden computergames onder de vrijheid van meningsuiting valt
pi_67004227
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:09 schreef Ronhui het volgende:

[..]

Wat ik logischer zou vinden is dat de EU geld steekt in het otnwerpen van een een programma wat ouders kan helpen hiermee ipv van zo een knop in spellen te verwerken zodat iedereen er last van heeft.

Nieuwe websites en nieuwe programma's (alles dus) moeten met zo een programma toestemming krijgen om op te kunnen starten. Ouders moeten er zo bij zijn voordat kids nieuwe dingen kunnen starten. Het is dan de taak van de ouders om even mee te kijken om te zien wat voor soort spel of website het is. Is het niet geschikt, dan kan je de toestemming intrekken en kan de applicatie op dat systeem niet meer opstarten... veel geshikter idee...
werkt niet zo`n systeem kun je aanzetten op bv de xbox maar (gamende) kinderen weten dat soort dingen bijna altijd beter dan hun ouders dus dat systeem zal er binnen notime uitliggen
pi_67004285
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:09 schreef Ronhui het volgende:

[..]
Wat een geweldig idee, dat de software industrie daar nooit eerder aan heeft gedacht!
  FOK!fotograaf vrijdag 13 maart 2009 @ 12:22:43 #28
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_67004365
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

werkt niet zo`n systeem kun je aanzetten op bv de xbox maar (gamende) kinderen weten dat soort dingen bijna altijd beter dan hun ouders dus dat systeem zal er binnen notime uitliggen
Daar ben ik ook van overtuigd ja.. maar het is beter dan zo een rode knop in je game... want daar zal ook snel een patch voor zijn om dat weg te werken..
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:23:03 #29
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_67004379
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

En daarom trek je de stekker eruit en schop je je kinderen naar bed/buiten en breng je het spel terug naar de winkel. Briljant! dat geen ouder daar nog aan heeft gedacht.
  Redactie Frontpage vrijdag 13 maart 2009 @ 12:24:17 #30
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_67004420
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:22 schreef Ronhui het volgende:

[..]

Daar ben ik ook van overtuigd ja.. maar het is beter dan zo een rode knop in je game... want daar zal ook snel een patch voor zijn om dat weg te werken..
Ik durf te wedden dat daar nu al aan wordt gewerkt
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:23 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

En daarom trek je de stekker eruit en schop je je kinderen naar bed/buiten en breng je het spel terug naar de winkel. Briljant! dat geen ouder daar nog aan heeft gedacht.
Neeee dat kan niet! Zo'n simpele oplossing! Dat kan niet werken
With four other people
And aliens
pi_67004461
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:24 schreef Etcetera het volgende:
Bovendien zit er geen element in waardoor de overheid zijn macht uit kan breiden, nee, dat plan zal het dus niet halen in het EP.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:25:31 #32
238900 Koekz
Der Meister
pi_67004470
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:24 schreef Etcetera het volgende:
[..]

Werkt wel! Maar kost geen geld dus mag niet van de overheid
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:26:16 #33
232678 John.Milton
Vanity is my favorite sin
pi_67004501
Even een TVP plaatsen hier.

De discussie over gewelddadige games is altijd een aardige discussie.
In mijn ogen wordt deze vorm van entertainment gekozen om voor een "motief" te zoeken. In het verleden was het de duivelse muziek die mensen aanzette tot het plegen van geweld, daarna waren de gewelddadige films aan de beurt en tegenwoordig zijn het de games.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:26:28 #34
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67004506
Ja, verbieden, nu meteen!

(ik heb mijn portie schietspellen toch al achter de rug)
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:30:21 #35
232678 John.Milton
pi_67004641
Hoeveel gevallen zijn er bekend van mensen die bewust andere mensen omver gaan rijden omdat ze veel Carmageddon gespeeld hebben?
pi_67004723
Ik wil wel eens bewijzen zien (met bron) dat je van gewelddadige spellen een moordenaar wordt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_67004725
quote:

[..]

Blijkbaar zijn sommige sport-schutters (de vader in dit geval) niet gedisciplineerd genoeg om hun wapens volgens de wettelijke regels op te bergen.

Maar blijkbaar vindt men de schietsport zó belangrijk, dat men het risico op af en toe een schietpartij op een school maar voor lief neemt. En dan telkens over de computerspelletjes begint zodat het niet lijkt alsof men niks doet.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:48:58 #38
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_67005227
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:30 schreef John.Milton het volgende:
Hoeveel gevallen zijn er bekend van mensen die bewust andere mensen omver gaan rijden omdat ze veel Carmageddon gespeeld hebben?
Leuke ondertitel ook op de voorkant van de doos: the racing game for the chemically unbalanced
  FOK!fotograaf vrijdag 13 maart 2009 @ 12:52:13 #39
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_67005322
Ben benieuwd hoeveel games de volgende gozer speelt... want daarmee is het bewijs echt geleverd
quote:
Bedreiger scholen Breda opgepakt

De politie Breda heeft een 18-jarige man uit Rijsbergen, gemeente Zundert, gearresteerd wegens het dreigen met een schietpartij op een school. De man uitte de bedreigingen op internet. Dat hebben de gemeente Breda en de politie vrijdag laten weten.

De politie heeft de bedreigingen uiterst serieus genomen. Scholen en kinderdagverblijven in Breda zijn vrijdagmorgen dicht gebleven wegens de bedreiging.

De redactie van het actualiteitenprogramma EénVandaag vernam de bedreiging via een Twitter-bericht en lichtte de politie in. Die schakelde de FBI in, omdat het bericht op een Amerikaanse site verscheen. De FBI achterhaalde het adres van de man, een oud-hbo-scholier, en de politie kon hem vannacht om half vier aanhouden. Hij had geschreven dat hij op een school in Breda zou gaan schieten en dat hij het 'record' van ene Chu zou verbeteren. Mogelijk verwijst deze 'Chu' naar de 23-jarige Koreaan Cho Seung-Hui, die in 2007 op de campus van Virginia Tech 32 studenten doodschoot.

Op de site van EénVandaag staat het bericht van de bedreiger: "When I'm going to school tomorrow I'm going to shoot some people dead. Look in the new for a school shooting in the city Breda in The Netherlands. And remember me, because I will beat Chu's Highscore."
pi_67005348
Kunnen we het probleem niet simpelweg bij de bron aanpakken en wapenfabrikanten verbieden
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:53:05 #41
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_67005353
Achterlijk volk ook. Beetje het aankondigen op Twitter.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:55:37 #42
232678 John.Milton
pi_67005443
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:33 schreef Deetch het volgende:
Ik wil wel eens bewijzen zien (met bron) dat je van gewelddadige spellen een moordenaar wordt.
Onderzoeken op dat gebied spreken elkaar gewoon tegen. Het ene onderzoek vind een duidelijk (causaal) verband tussen geweld en video games, terwijl andere onderzoeken hoogstens een correlationeel verband vinden.
pi_67005497
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
Kunnen we het probleem niet simpelweg bij de bron aanpakken en wapenfabrikantenkinderen verbieden
pi_67005534
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:55 schreef John.Milton het volgende:

[..]

Onderzoeken op dat gebied spreken elkaar gewoon tegen. Het ene onderzoek vind een duidelijk (causaal) verband tussen geweld en video games, terwijl andere onderzoeken hoogstens een correlationeel verband vinden.
In een statistisch onderzoek vind je nooit een causaal verband. Je vindt eventueel een correlatie. In dat geval kan er mogelijk sprake zijn van een causaal verband.
pi_67005649
Wat een onzin.. Zoiezo zijn de meeste daders nou eenmaal mannen, en ik ken weinig mannen tussen 15 en 35 die nooit gegamed hebben. Een hoop daders hebben thuis ook alcohol staan, of het spel monopoly, dat gaan we dan toch ook niet verbieden

Ze moeten gewoon het houden van wapens verbieden voor recreatie verbieden. Schietclub, ok. Maar de wapens blijven op de club..
Where facts are few, experts are many.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 13:05:08 #46
232678 John.Milton
pi_67005746
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:58 schreef Monolith het volgende:

[..]

In een statistisch onderzoek vind je nooit een causaal verband. Je vindt eventueel een correlatie. In dat geval kan er mogelijk sprake zijn van een causaal verband.
Een echt causaal verband valt ook nooit te bewijzen, maar het wordt door sommige onderzoekers wel verondersteld. Dat het spelen van gewelddadige video games leidt tot agressief gedrag is in 'n aantal onderzoeken vrij aannemelijk gemaakt.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 13:05:22 #47
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_67005753
Geciteerd uit het artikel van EG.
quote:
Leeftijdsrating werkt niet
Totdat het zover is, blijft de zogenaamde PEGI-rating de enige manier om kinderen te beschermen. Deze rating geeft aan voor welke leeftijdsgroep een game geschikt is. Helaas kleeft er een ongewenst neveneffect aan, ontdekten Marije Nije Bijvank en Elly Konijn van de Vrije Universiteit. Een hogere leeftijdsrating (bijvoorbeeld 16+) maakt een spel namelijk een stuk aantrekkelijker voor jonge kinderen. Het zijn als het ware ‘verboden vruchten’. Bovendien trekken veel ouders zich niets aan van de rating. Uit internationaal onderzoek is gebleken dat 20% van de ouders een game ondanks de PEGI-rating tóch koopt voor hun eigenlijk te jonge kind.
Hier zit mijns inziens wel een echt probleem, kinderen kunnen werkelijkheid en realiteit moeilijker gescheiden houden en die leeftijdsgrenzen zijn er voor een reden. Strenger toezicht op de verkoop lijkt me wel op zijn plaats.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 13:13:29 #48
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_67005993
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 11:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik wacht nog op antwoord van mijn zuivel vergelijking
jouw zuivel-vergelijking ?
Melk is toch zuivel ?
zzz
  vrijdag 13 maart 2009 @ 13:14:27 #49
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_67006014
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:05 schreef John.Milton het volgende:

[..]

Een echt causaal verband valt ook nooit te bewijzen, maar het wordt door sommige onderzoekers wel verondersteld. Dat het spelen van gewelddadige video games leidt tot agressief gedrag is in 'n aantal onderzoeken vrij aannemelijk gemaakt.
Eerlijk gezegd denk ik dat een verband tussen alcohol en geweld ook wel te bewijzen valt en bovendien stukken sterker is.

Maar moet je zaken voor iedereen willen gaan verbieden omdat een enkeling er niet mee om kan gaan en daardoor slechte dingen gaat doen?

Mijn antwoord blijft nee aangezien de maatschappij daar uiteindelijk niet leuker van gaat worden.
pi_67006126
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:05 schreef Tizitl het volgende:
Hier zit mijns inziens wel een echt probleem, kinderen kunnen werkelijkheid en realiteit moeilijker gescheiden houden en die leeftijdsgrenzen zijn er voor een reden. Strenger toezicht op de verkoop lijkt me wel op zijn plaats.
Het is echt uitermate ineffectief, zelfs als er een verband is tussen games en geweldadig gedrag (dat is lang niet zeker, het kan bijvoorbeeld ook zijn dat mensen die zo geweldadig zijn dat zij de potentie hebben om te gaan schieten op scholen, ook graag games spelen), dan nog gebeurd het zo zelden dat het totaal ineffectief is de verkoop van miljarden games te reguleren om daarmee een aantal bloedbaden op scholen te voorkomen.
pi_67006220
quote:

[..]

Wat je inderdaad doet is bij een correlatie onderzoeken of redenen zijn om een causaal verband aan te nemen. Het lijkt mij overigens ook wel relevant dat de causale verbanden die sommige onderzoeken impliceren niet op het niveau van 'omdat je in spelletje x mensen afknalt, ga je ook in het echt mensen afknallen', maar meer op een algemeen niveau dat het spelen van gewelddadige spellen kan leiden tot aggresiever gedrag.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 13:20:19 #52
232678 John.Milton
pi_67006228
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:14 schreef Tizitl het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd denk ik dat een verband tussen alcohol en geweld ook wel te bewijzen valt en bovendien stukken sterker is.

Maar moet je zaken voor iedereen willen gaan verbieden omdat een enkeling er niet mee om kan gaan en daardoor slechte dingen gaat doen?

Mijn antwoord blijft nee aangezien de maatschappij daar uiteindelijk niet leuker van gaat worden.
Er kunnen gigantisch veel verbanden gevonden worden. Mijn mening is ook dat je niet alles moet gaan verbieden omdat een enkeling zich niet weet te gedragen. Tegenwoordig worden die games er altijd bijgehaald. Vroeger was het muziek. Mensen zoeken gewoon graag naar een verklaring.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 13:23:58 #53
232678 John.Milton
pi_67006352
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:20 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wat je inderdaad doet is bij een correlatie onderzoeken of redenen zijn om een causaal verband aan te nemen. Het lijkt mij overigens ook wel relevant dat de causale verbanden die sommige onderzoeken impliceren niet op het niveau van 'omdat je in spelletje x mensen afknalt, ga je ook in het echt mensen afknallen', maar meer op een algemeen niveau dat het spelen van gewelddadige spellen kan leiden tot aggresiever gedrag.
De onderzoeken die ik zo snel gevonden had die hadden zich gericht op het algemene niveau dat je benoemd. Er zijn wel mensen die zulke onderzoeken op hun eigen wijze interpreteren en daarmee ook het verband leggen tussen het vermoorden van mensen (terwijl die niet bewezen is).
pi_67006403
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:23 schreef John.Milton het volgende:

[..]

De onderzoeken die ik zo snel gevonden had die hadden zich gericht op het algemene niveau dat je benoemd. Er zijn wel mensen die zulke onderzoeken op hun eigen wijze interpreteren en daarmee ook het verband leggen tussen het vermoorden van mensen (terwijl die niet bewezen is).
Nou ja, vaak zie je de roep om verboden bij dit soort dramatische gebeurtenissen. Daar is duidelijk te zien dat er een idee bestaat dat dergelijke games leiden tot een soort van 'copycat' gedrag, terwijl dat nu juist niet is wat dit soort onderzoeken aantonen voor zover er al redenen zijn om een causaal verband tussen games en geweld te veronderstellen.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 13:25:59 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_67006418
Ik vraag me af of die schietspellen enz. net zo'n groot effect hebben op de belevingswereld van kinderen die lekker in hun vel zitten op school en niet gepest worden, of dat ze kinderen die het sociaal wat moeilijker hebben juist een "oplossing" voor hun probleem bieden....

Uit de berichtgeving en onderzoeken naar eerdere schietpartijen op scholen is gebleken dat vrijwel alle daders in een sociaal isolement zaten en gepest waren. Het zou me niets verbazen als kinderen die aan die omschrijving voldoen een grotere voorkeur voor dat soort spellen hebben, wellicht in eerste instantie vooral om hun "vijanden" op die manier virtueel te kunnen verslaan, maar dan is er al snel het gevaar dat ze het als werkelijke "oplossing" gaan zien
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 13:26:19 #56
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_67006431
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:20 schreef John.Milton het volgende:

[..]

Er kunnen gigantisch veel verbanden gevonden worden. Mijn mening is ook dat je niet alles moet gaan verbieden omdat een enkeling zich niet weet te gedragen. Tegenwoordig worden die games er altijd bijgehaald. Vroeger was het muziek. Mensen zoeken gewoon graag naar een verklaring.
Een hardcoreliefhebbende gamer, ik denk dat ik al in aanmerking kom voor preventieve detentie en heropvoeding bij Echtgaaf

Ik zal als doerak den deugden van den Bijbel tot mij moeten nemen
pi_67006765
quote:
Het blijft toch eng hoe groot de mate van interpretatie is bij sociaal onderzoek. Het zou mij niks verbazen als vrij veel onderzoekers in de sociale wetenschap foutieve conclusies trekken naar aanleiding van een onderzoek, zodra je namelijk sociale zaken moet gaan interpreteren gaat er een afhankelijkheid ontstaan van het denkkader van de sociale wetenschapper. Verder snappen veel sociale wetenschappers echt geen hout van statistiek, zo omschreef een docent bij mijn economiestudie (die AiO is) ooit een betrouwbaarheidsinterval voor mu als de kans dat een bepaalde waarde voor mu binnen het interval ligt.
pi_67006959
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:25 schreef Leandra het volgende:
Ik vraag me af of die schietspellen enz. net zo'n groot effect hebben op de belevingswereld van kinderen die lekker in hun vel zitten op school en niet gepest worden, of dat ze kinderen die het sociaal wat moeilijker hebben juist een "oplossing" voor hun probleem bieden....

Uit de berichtgeving en onderzoeken naar eerdere schietpartijen op scholen is gebleken dat vrijwel alle daders in een sociaal isolement zaten en gepest waren. Het zou me niets verbazen als kinderen die aan die omschrijving voldoen een grotere voorkeur voor dat soort spellen hebben, wellicht in eerste instantie vooral om hun "vijanden" op die manier virtueel te kunnen verslaan, maar dan is er al snel het gevaar dat ze het als werkelijke "oplossing" gaan zien
Ten eerste kun je je dat net zo goed afvragen over literatuur, films, realistische tv beelden, etcetera. Maar belangrijker is dat je een veel significanter probleem noemt in je post. Ik heb het even vet gemaakt voor je.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 13:50:37 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_67007207
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ten eerste kun je je dat net zo goed afvragen over literatuur, films, realistische tv beelden, etcetera. Maar belangrijker is dat je een veel significanter probleem noemt in je post. Ik heb het even vet gemaakt voor je.
Daarom noemde ik het ook

Wordt het dan niet eens tijd dat daar echt wat aan gedaan wordt op scholen (en kennelijk is het pestprotocol niet altijd afdoende) ipv de telkens terugkerende discussie over het effect van spellen, films enz.?

Het probleem bij de wortel aanpakken dus....
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:15:41 #60
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_67007999
Eens met TS, met een kleine toevoeging: Verbied alles voor iedereen, behalve voor mij.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:17:02 #61
232678 John.Milton
pi_67008039
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:35 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het blijft toch eng hoe groot de mate van interpretatie is bij sociaal onderzoek. Het zou mij niks verbazen als vrij veel onderzoekers in de sociale wetenschap foutieve conclusies trekken naar aanleiding van een onderzoek, zodra je namelijk sociale zaken moet gaan interpreteren gaat er een afhankelijkheid ontstaan van het denkkader van de sociale wetenschapper. Verder snappen veel sociale wetenschappers echt geen hout van statistiek, zo omschreef een docent bij mijn economiestudie (die AiO is) ooit een betrouwbaarheidsinterval voor mu als de kans dat een bepaalde waarde voor mu binnen het interval ligt.
Dat komt bij elke vorm van onderzoek voor. Mensen leggen resultaten over het algemeen gewoon graag uit zodat het bijdraagt aan hun bestaande denkbeelden.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:40:26 #62
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_67008777
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:35 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat denkkader is er ook binnen de betagebieden ,alleen doen die net alsof dat niet zo is en dat zij wel pure, onvervalste wetenschap bedrijven en negeren ze elke vorm van wetenschapsfilosofie die hun denkpatronen aan de kaak stelt.
pi_67009454
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:42 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het is natuurlijk veel makkelijker om de schuld bij films, miuziek of geweldadige games te leggen in plaats van bij een maatschappelijk zeer complex probleem. Dat scheelt heel veel tijd en mensen hoeven zich zelf niet schuldig te voelen over het buiten sluiten van mensen.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 15:02:36 #64
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_67009566
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:59 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Het is natuurlijk veel makkelijker om de schuld bij films, miuziek of geweldadige games te leggen in plaats van bij een maatschappelijk zeer complex probleem. Dat scheelt heel veel tijd en mensen hoeven zich zelf niet schuldig te voelen over het buiten sluiten van mensen.
En ouders hoeven zich niet verantwoordelijk te voelen voor hun eigen falen als opvoeders. Want als mensen iets niet kunnen hebben is het wel erop worden gewezen dat ze niet kunnen opvoeden. Dat is de grootste belediging die je een ouder kan geven.
pi_67009662
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:02 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

En ouders hoeven zich niet verantwoordelijk te voelen voor hun eigen falen als opvoeders. Want als mensen iets niet kunnen hebben is het wel erop worden gewezen dat ze niet kunnen opvoeden. Dat is de grootste belediging die je een ouder kan geven.
Opgelost, maatschappelijk kunnen we allemaal weer lekker slapen en de gamesindustrie is de oorzaak van al het kwaad op de wereld.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 15:50:06 #66
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_67011435
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:02 schreef ethiraseth het volgende:

Overigens denk ik wel dat veel mensen het wel kunnen, maar gewoon niet doen... Andere prioriteiten enzo...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
  FOK!fotograaf vrijdag 13 maart 2009 @ 16:07:31 #67
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_67012087
Is TS nou nog steeds niet langsgekomen? Je kan beter schelden.. heb je meer respons terug
pi_67012146
Psycho-killer Tim Kretschmer had been suffering from depression before he went on a shooting spree which left 15 dead.

Dus geen gewelddadige games, maar homicidale en suicidale neigingen door de anti-depressiva.

Dat dat even duidelijk is.
pi_67012243
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:09 schreef Salvad0R het volgende:
Psycho-killer Tim Kretschmer had been suffering from depression before he went on a shooting spree which left 15 dead.

Dus geen gewelddadige games, maar homicidale en suicidale neigingen door de anti-depressiva.

Laten we de ene stupide gevolgtrekking vervangen door de andere. Goed plan.
pi_67012409
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:12 schreef Monolith het volgende:

[..]

Laten we de ene stupide gevolgtrekking vervangen door de andere. Goed plan.
De overeenkomstige factor dat elke schoolshooter aan de anti-depressiva zit is niet zo heel stupide, eigenlijk .
pi_67012540
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:17 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

De overeenkomstige factor dat elke schoolshooter aan de anti-depressiva zit is niet zo heel stupide, eigenlijk .
De aanname dat dit dan een causaal verband inhoudt daarentegen wel. Helemaal omdat er nog een ander gemeenschappelijk kenmerk is bij mensen die anti-depressiva slikken.
pi_67012702
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:21 schreef Monolith het volgende:

[..]

De aanname dat dit dan een causaal verband inhoudt daarentegen wel. Helemaal omdat er nog een ander gemeenschappelijk kenmerk is bij mensen die anti-depressiva slikken.
Praat je vaker dikke poep? Vast wel hè.

The FDA finally admits antidepressant drugs cause suicidal tendencies in children
http://www.naturalnews.com/002082.html

Medication for Depression may cause suicidal tendencies
http://www.bio-medicine.o(...)l-tendencies-3270-1/

The Government's watchdog on the safety of drugs has warned the controversial anti-depressant Seroxat should not be given to people under 18. Thousands of patients have complained of chronic problems trying to get off Seroxat while there are also claims the drug can trigger suicidal tendencies and violence.
http://news.sky.com/skyne(...)icle/200806412343716

Etc, etc etc .

So eat that, and Suck on it, Bitch !
pi_67013135
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:26 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Praat je vaker dikke poep? Vast wel hè.
Neu, ik weet prima waar ik het over heb. Ik slik dan ook niet zo makkelijk al die paniekverhaaltjes in de media over antidepressiva. Ik kan je wel Bad Science van Ben Goldacre aanraden, waarin hij voor veel leken uitlegt hoe je zin en onzin in een wetenschappelijke context kunt onderscheiden, hoe beroerd het begrip van wetenschappelijke publicatie in de media is, enzovoort.
quote:
The FDA finally admits antidepressant drugs cause suicidal tendencies in children
http://www.naturalnews.com/002082.html

Medication for Depression may cause suicidal tendencies
http://www.bio-medicine.o(...)l-tendencies-3270-1/

The Government's watchdog on the safety of drugs has warned the controversial anti-depressant Seroxat should not be given to people under 18. Thousands of patients have complained of chronic problems trying to get off Seroxat while there are also claims the drug can trigger suicidal tendencies and violence.
http://news.sky.com/skyne(...)icle/200806412343716

Etc, etc etc .

So eat that, and Suck on it, Bitch !
Oh kijk een paar internetlinkjes, daar kan ik niet tegenop natuurlijk. Open er een topic over en ik geef wel een genuanceerde reactie op. Dit soort BNW geneuzel is hier volstrekt offtopic.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:38:27 #74
232678 John.Milton
pi_67013140
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:09 schreef Salvad0R het volgende:

Waar in dat artikel staat genoemd dat hij AD slikt? Ik heb het even snel gelezen en het daarom misschien gemist.
pi_67013327
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:38 schreef Monolith het volgende:

[..]

Neu, ik weet prima waar ik het over heb. Ik slik dan ook niet zo makkelijk al die paniekverhaaltjes in de media over antidepressiva. Ik kan je wel Bad Science van Ben Goldacre aanraden, waarin hij voor veel leken uitlegt hoe je zin en onzin in een wetenschappelijke context kunt onderscheiden, hoe beroerd het begrip van wetenschappelijke publicatie in de media is, enzovoort.
[..]

Oh kijk een paar internetlinkjes, daar kan ik niet tegenop natuurlijk. Open er een topic over en ik geef wel een genuanceerde reactie op. Dit soort BNW geneuzel is hier volstrekt offtopic.
Oh dan schuif je het opeens af op "BNW-geneuzel" terwijl de Food & Drugs Administration zelf toegeeft dat anti-depressiva suicidale neigingen en geweld veroorzaken?

Je hebt zeker belangen in de medische industrie.
pi_67013373
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:38 schreef John.Milton het volgende:

[..]

Waar in dat artikel staat genoemd dat hij AD slikt? Ik heb het even snel gelezen en het daarom misschien gemist.
Het staat in de eerste alinea.
quote:
The teen gunman had psychiatric treatment last year and was even taken into a clinic in Winnenden, Germany.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:46:52 #77
232678 John.Milton
pi_67013443
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:43 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Oh dan schuif je het opeens af op "BNW-geneuzel" terwijl de Food & Drugs Administration zelf toegeeft dat anti-depressiva suicidale neigingen en geweld veroorzaken?

...ze kunnen dat veroorzaken. Daarnaast bestaan er ook verschillen tussen verschillende AD's. Veel daarvan zijn gewoon niet geschikt voor kinderen.

Daarbij worden AD's nog steeds te gemakkelijk voorgeschreven en is de begeleiding van mensen met psychische problemen onvoldoende. AD's lossen niets op, alleen door middel van begeleiding kun je tot de kern van het probleem komen en dan naar een oplossing werken.
pi_67013563
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:46 schreef John.Milton het volgende:

[..]

...ze kunnen dat veroorzaken. Daarnaast bestaan er ook verschillen tussen verschillende AD's. Veel daarvan zijn gewoon niet geschikt voor kinderen.

Daarbij worden AD's nog steeds te gemakkelijk voorgeschreven en is de begeleiding van mensen met psychische problemen onvoldoende. AD's lossen niets op, alleen door middel van begeleiding kun je tot de kern van het probleem komen en dan naar een oplossing werken.
Klopt.
Alleen het feit dat sommige medicatie die depressiviteit moet tegengaan exact het tegenovergestelde veroorzaakt in kinderen, in de vorm van "suicidale neigingen en geweld", zegt mij al voldoende. Namelijk dat de geneesmiddelenindustrie voor geen nanometer te vertrouwen is.
Wat dat betreft kijk ik best radicaal naar de farmaceutische industrie. Maar ja, ik beoordeel een boom op haar vruchten, en de vruchten van de farma-boom zijn per definitie No Good.
pi_67013695
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:43 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Kijk het standaard BNW riedeltje. 'oh je hebt vast belangen in de medische industrie'.
Maar goed je verzint er even vrolijk homicidale neigingen bij, dat zie ik zo snel niet in je linkjes terug. Daarnaast wil ik de officiële FDA publicatie wel even zien aangezien ik weinig vertrouwen heb van mediaberichtgeving over wetenschap in niet gespecialiseerde media.
pi_67013722
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:51 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Klopt.
Alleen het feit dat sommige medicatie die depressiviteit moet tegengaan exact het tegenovergestelde veroorzaakt in kinderen, in de vorm van "suicidale neigingen en geweld", zegt mij al voldoende. Namelijk dat de geneesmiddelenindustrie voor geen nanometer te vertrouwen is.
Wat dat betreft kijk ik best radicaal naar de farmaceutische industrie. Maar ja, ik beoordeel een boom op haar vruchten, en de vruchten van de farma-boom zijn per definitie No Good.
De werking van al die medicijnen bij verschillende mensen is zeer onvoorspelbaar. Wat voor de een het juiste effect heeft, kan voor de ander een averechts effect hebben of hele nare bijeffecten.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:55:46 #81
232678 John.Milton
pi_67013724
Ik bekijk de farmaceutische industrie ook wel vrij kritisch, maar zeker niet zo radicaal.

De (lange termijn) effecten van veel medicijnen zijn gewoon niet duidelijk vastgelegd voordat een product op de markt gebracht wordt. Vaak kun je dat ook niet onderzoeken omdat je product anders pas na een periode van 30 jaar op de markt kan komen. Er wordt gewoon een afweging gemaakt tussen het product op de markt brengen en de onzekerheid die bestaat over de lange termijn effecten. Uiteindelijk moeten die bedrijven geld verdienen en brengen producten op de markt. Maar dat is een heel andere discussie.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:57:39 #82
232678 John.Milton
pi_67013803
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:54 schreef Monolith het volgende:

[..]
Daarnaast wil ik de officiële FDA publicatie wel even zien aangezien ik weinig vertrouwen heb van mediaberichtgeving over wetenschap in niet gespecialiseerde media.
Ik verwacht nu een post waarbij gesteld wrodt dat de "geaccepteerde" bronnen besmet zijn door de industrie omdat die een belangrijke financier is van dergelijk onderzoek.
pi_67013927
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:54 schreef Monolith het volgende:

[..]

Kijk het standaard BNW riedeltje. 'oh je hebt vast belangen in de medische industrie'.
Maar goed je verzint er even vrolijk homicidale neigingen bij, dat zie ik zo snel niet in je linkjes terug. Daarnaast wil ik de officiële FDA publicatie wel even zien aangezien ik weinig vertrouwen heb van mediaberichtgeving over wetenschap in niet gespecialiseerde media.
Make that the cat wise, man.

Als een of ander medium leugens en onzin loopt te verkondigen op hun websites en in nieuwsbladen, dan zou de FDA die instanties tot het bot blutprocederen joh. Doen ze niet, omdat ze toegeven dat antidepressants suicides en moordneigingen veroorzaken.

Als je niet zo'n luie pad was, zou je zelf ff kunnen googlen:
quote:
"I think that we now all believe that there is an increase in suicidal thinking and action [among children and teenagers] that is consistent across all the drugs, said Dr. Robert Temple, director of the FDA's office of medical policy.
quote:
Today the Food and Drug Administration (FDA) directed manufacturers of all antidepressant drugs to revise the labeling for their products to include a boxed warning and expanded warning statements that alert health care providers to an increased risk of suicidality (suicidal thinking and behavior) in children and adolescents being treated with these agents, and to include additional information about the results of pediatric studies.
http://www.fda.gov/CDER/Drug/antidepressants/SSRIPHA200410.htm
pi_67013987
Het feit dat ik gelijk heb, en dat mensen hier zwaar in denial zitten, baart mij grootse zorgen.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 17:05:02 #85
31101 _Led_
pi_67014071
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:02 schreef Salvad0R het volgende:
Het feit dat ik gelijk heb, en dat mensen hier zwaar in denial zitten, baart mij grootse zorgen.
Ach, maak je niet druk, jij hebt wel grotere problemen hoor
zzz
pi_67014107
Even voor alle psych-klantjes die zich kapot schrikken bij het lezen van dit soort info, hier alle drugs die suicidaal denken en geweldadig gedrag bevordert:

Anafranil (clomipramine)
Asendin (amoxapine)
Aventyl (nortriptyline)
Celexa (citalopram hydrobromide)
Cymbalta (duloxetine)
Desyrel (trazodone HCl)
Elavil (amitriptyline)
Effexor (venlafaxine HCl)
Emsam (selegiline)
Etrafon (perphenazine/amitriptyline)
fluvoxamine maleate
Lexapro (escitalopram oxalate)
Limbitrol (chlordiazepoxide/amitriptyline)
Ludiomil (maprotiline)
Marplan (isocarboxazid)
Nardil (phenelzine sulfate)
nefazodone HCl
Norpramin (desipramine HCl)
Paxil (paroxetine HCl)
Pexeva (paroxetine mesylate)
Prozac (fluoxetine HCl)
Remeron (mirtazapine)
Sarafem (fluoxetine HCl)
Serzone (nefazodone HCl)
Sinequan (doxepin HCl)
Surmontil (trimipramine)
Symbyax (olanzapine/fluoxetine)
Tofranil (imipramine HCl)
Tofranil-PM (impiramine pamoate)
Triavil (Perphenaine/Amitriptyline)
Vivactil (protriptyline HCl)
Wellbutrin (bupropion HCl)
Zoloft (sertraline HCl)
Zyban (bupropion HCl)

Bron: http://www.fda.gov/cder/drug/antidepressants/default.htm
pi_67014108
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:55 schreef John.Milton het volgende:
Ik bekijk de farmaceutische industrie ook wel vrij kritisch, maar zeker niet zo radicaal.
Er is helemaal niets mis met een kritische houding, maar er is heel veel mis met die zogenaamde kritische houding die neerkomt op het kritiekloos slikken van elk berichtje over vermeende wantoestanden. Een gezonde kritische houding is gebaseerd op kennis van mogelijk methodologische gebreken, zaken als het placebo effect, regression to the mean, enzovoort.
pi_67014123
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:05 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Ach, maak je niet druk, jij hebt wel grotere problemen hoor
Que ?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 17:07:16 #89
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_67014149
quote:

1. Correlatie betekent nog geen causaliteit.
2. Er zitten miljoenen mensen aan de anti-depressiva. Een verwaarloosbaar percentage hiervan begint op mensen te schieten.
3. Mensen die anti-depressiva slikken zijn over het algemeen depressief. Misschien ligt het daaraan dat ze zich niet zo fijn voelen?
4. Het feit dat jij denkt dat je gelijk hebt, maakt het geen feit dat je gelijk hebt.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 13 maart 2009 @ 17:07:46 #90
232678 John.Milton
pi_67014166
quote:
Ze geven een vergrootte kans aan voor die gedragingen, maar ik heb altijd mijn twijfels of ze ook de oorzaak zijn. Juist daarover bestaat geen consensus.
pi_67014172
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:00 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Make that the cat wise, man.

Als een of ander medium leugens en onzin loopt te verkondigen op hun websites en in nieuwsbladen, dan zou de FDA die instanties tot het bot blutprocederen joh. Doen ze niet, omdat ze toegeven dat antidepressants suicides en moordneigingen veroorzaken.

Als je niet zo'n luie pad was, zou je zelf ff kunnen googlen:
[..]

[..]

http://www.fda.gov/CDER/Drug/antidepressants/SSRIPHA200410.htm
Kijk daar ga je weer. Ik zie alleen een verhoogd suiciderisico. Jij verzint er weer vrolijk moordneigingen bij.
pi_67014182
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:06 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Que ?
Fundementia noemen ze de betreffende aandoening.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 17:08:38 #93
232678 John.Milton
pi_67014189
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:06 schreef Monolith het volgende:

[..]

Er is helemaal niets mis met een kritische houding, maar er is heel veel mis met die zogenaamde kritische houding die neerkomt op het kritiekloos slikken van elk berichtje over vermeende wantoestanden. Een gezonde kritische houding is gebaseerd op kennis van mogelijk methodologische gebreken, zaken als het placebo effect, regression to the mean, enzovoort.
Ik deel je mening over die kritische houding volledig.
pi_67014191
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:07 schreef ErikT het volgende:

[..]

1. Correlatie betekent nog geen causaliteit.
2. Er zitten miljoenen mensen aan de anti-depressiva. Een verwaarloosbaar percentage hiervan begint op mensen te schieten.
3. Mensen die anti-depressiva slikken zijn over het algemeen depressief. Misschien ligt het daaraan dat ze zich niet zo fijn voelen?
4. Het feit dat jij denkt dat je gelijk hebt, maakt het geen feit dat je gelijk hebt.
Voor het gemak negeer je mijn links naar de Food & Drugs Administration website, toe volmondig toegeven dat hun anti-depressiva suicidale neigingen en gewelddadig gedrag bevorderen?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 17:10:21 #95
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_67014235
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:08 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Voor het gemak negeer je mijn links naar de Food & Drugs Administration website, toe volmondig toegeven dat hun anti-depressiva suicidale neigingen en gewelddadig gedrag bevorderen?
Behalve dat dit geen zin is:

Voor het gemak denk ik zelf na. Als ik dat artikel lees denk ik vervolgens de punten 1 t/m 3 die ik zonet heb getypt.

O en om terug ontopic te gaan: misschien is het een beter idee wapens te verbieden, dan computerspelletjes.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_67014290
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:08 schreef Monolith het volgende:

[..]

Fundementia noemen ze de betreffende aandoening.
Is dat de naam van jouw dwangmatige manier van ontkennen van feiten en het in stand houden van een fantasie-wereld waar winstbelang zwaarder weegt dan menselijk belang?

Of heet dat nog steeds gewoon een psychose.
pi_67014421
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:12 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Is dat de naam van jouw dwangmatige manier van ontkennen van feiten en het in stand houden van een fantasie-wereld waar winstbelang zwaarder weegt dan menselijk belang?

Of heet dat nog steeds gewoon een psychose.
Nee hoor, ik heb ook genoeg aan te merken op de farmaceutische industrie, maar nog veel meer op mensen die niet in staat zijn bijvoorbeeld basale kennis van statistiek toe te passen, zoals ik en anderen hier al hebben aangegeven. Ga je trouwens nog even een bron aanleveren voor die correlatie met homocidale neigingen, daar gaat het topic immers over.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 17:18:53 #98
232678 John.Milton
pi_67014481
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:16 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee hoor, ik heb ook genoeg aan te merken op de farmaceutische industrie, maar nog veel meer op mensen die niet in staat zijn bijvoorbeeld basale kennis van statistiek toe te passen, zoals ik en anderen hier al hebben aangegeven. Ga je trouwens nog even een bron aanleveren voor die correlatie met homocidale neigingen, daar gaat het topic immers over.
Het heeft vaak geeneens met statistiek te maken, maar met begrijpend lezen.
pi_67014638
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:16 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dus als de Food & Drugs Administration (FDA) stelt dat: "Vandaag de dag, heeft de FDA de fabrikanten van alle antidepressiva opgedragen om hun labeling van hun producten te herzien, om een waarschuwing op de dozen te plaatsen en om de waarschuwing uit te breiden om doktoren en specialisten er op te wijzen dat het risico op zelfmoord (suïcidale gedachten en gedrag) in kinderen en jong-volwassenen verhoogd wordt bij het gebruik van deze producten."

...Dan heb jij op mij aan te merken dat ik basale kennis van statistiek niet correct toepas?

Anders lik jij ff m'n baard . Zielig excuus voor een human.
pi_67014855
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:23 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Dus als de Food & Drugs Administration (FDA) stelt dat: "Vandaag de dag, heeft de FDA de fabrikanten van alle antidepressiva opgedragen om hun labeling van hun producten te herzien, om een waarschuwing op de dozen te plaatsen en om de waarschuwing uit te breiden om doktoren en specialisten er op te wijzen dat het risico op zelfmoord (suïcidale gedachten en gedrag) in kinderen en jong-volwassenen verhoogd wordt bij het gebruik van deze producten."

...Dan heb jij op mij aan te merken dat ik basale kennis van statistiek niet correct toepas?

Anders lik jij ff m'n baard . Zielig excuus voor een human.
Die agressie...daar hebben ze ook wel pilletjes tegen.
pi_67014899
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:30 schreef Monolith het volgende:

[..]

Die agressie...daar hebben ze ook wel pilletjes tegen.
Dat is het nadeel van dit soort discussies via het internet. Je kan mensen nooit direct geven waar ze om vragen.
pi_67014980
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:31 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Dat is het nadeel van dit soort discussies via het internet. Je kan mensen nooit direct geven waar ze om vragen.
Mijn pogingen om mensen wijsheid en verstand te schenken hebben meestal weinig effect ja.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 17:35:10 #103
232678 John.Milton
pi_67014992
Quote dan wel een bron die informatie bevat die niet gedateerd is.
quote:
The U.S. Food and Drug Administration (FDA) today proposed that makers of all antidepressant medications update the existing black box warning on their products' labeling to include warnings about increased risks of suicidal thinking and behavior, known as suicidality, in young adults ages 18 to 24 during initial treatment (generally the first one to two months).

The proposed labeling changes also include language stating that scientific data did not show this increased risk in adults older than 24, and that adults ages 65 and older taking antidepressants have a decreased risk of suicidality. The proposed warning statements emphasize that depression and certain other serious psychiatric disorders are themselves the most important causes of suicide.

Bron: http://www.fda.gov/bbs/topics/NEWS/2007/NEW01624.html
Je moet daarbij in acht nemen dat door de veranderende hormoonhuishouding tijdens het begin van een behandeling met een AD zulke gedachtes kunnen ontstaan. Het begin van de behandeling zou dan ook altijd goed begeleid dienen te worden door een psychiater, zodra hij deze neigingen opmerkt kan die daar op in spelen.
pi_67015006
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:34 schreef Monolith het volgende:

[..]

Mijn pogingen om mensen wijsheid en verstand te schenken hebben meestal weinig effect ja.
Je ijlt man.
Jij minacht en onderwaardeert mij en de informatie die ik deel.
Zelf geef je totaal geen inbreng in de discussie, behalve minachting van mijn personificatie.
pi_67015084
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:35 schreef John.Milton het volgende:
Quote dan wel een bron die informatie bevat die niet gedateerd is.
[..]

Je moet daarbij in acht nemen dat door de veranderende hormoonhuishouding tijdens het begin van een behandeling met een AD zulke gedachtes kunnen ontstaan. Het begin van de behandeling zou dan ook altijd goed begeleid dienen te worden door een psychiater, zodra hij deze neigingen opmerkt kan die daar op in spelen.
Dus, de zwartkleurige waarschuwingen op de verpakkingen worden uitgebreid met stellingen dat het niet is aangetoond dat mensen boven de 24 last krijgen van "suicidale neigingen en gewelddadige gedachtes".

Dus de eerste bron was gewoon correct. Ze hebben het daar namelijk over children & adolescents, net zoals in dat bericht uit 2007 van je.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 17:46:19 #106
232678 John.Milton
pi_67015312
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:38 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Dus, de zwartkleurige waarschuwingen op de verpakkingen worden uitgebreid met stellingen dat het niet is aangetoond dat mensen boven de 24 last krijgen van "suicidale neigingen en gewelddadige gedachtes".

Dus de eerste bron was gewoon correct. Ze hebben het daar namelijk over children & adolescents, net zoals in dat bericht uit 2007 van je.
Dat klopt. Ik wil daarmee wel even de context bepalen. Dat AD"s niet per definitie slechte effecten veroorzaken, maar dat ook mensen er baat bij kunnen hebben.

In de bron van 2004 staat:
quote:
The analysis showed a greater risk of suicidality during the first few months of treatment in those receiving antidepressants. The average risk of such events on drug was 4%, twice the placebo risk of 2%.
Het gaat daarbij ook over de eerste maanden en dat houdt dan weer verband met de veranderende hormoonhuishouding. Daar moet je gewoon op letten en dat dient begeleid te worden.
pi_67015518
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:46 schreef John.Milton het volgende:

[..]

Dat klopt. Ik wil daarmee wel even de context bepalen. Dat AD"s niet per definitie slechte effecten veroorzaken, maar dat ook mensen er baat bij kunnen hebben.

In de bron van 2004 staat:
[..]

Het gaat daarbij ook over de eerste maanden en dat houdt dan weer verband met de veranderende hormoonhuishouding. Daar moet je gewoon op letten en dat dient begeleid te worden.
Ja. De hamvraag is dan, waarom mort men überhaupt met medicatie die het tegenovergestelde van het gewenste voor de patiënt tot gevolg kan hebben?
Het lijkt mij evident dat een gezond voedselpatroon minstens zo zwaar weegt als medicatie, om de hormoonhuishouding ten gunste van de patiënt aan te passen.
Het is trouwens zeer gevaarlijk dat specialisten en doktoren baat hebben bij het uitschrijven van medicatie met sexy bonussen in het vooruitzicht. Het valt te relativeren dat zij zo'n groot gedeelte van hun leven hebben "opgeofferd" om de geneeskundige positie te bekleden die ze doen, dat zij zulke beloningen verdienen.

Mijn inziens verdienen zij al het geld in de wereld, mits zij ultieme kennis over het menselijk lichaam toepassen ten gunste van de mensheid. Niet ten gunste van een bepaald merk medicatie.
pi_67015843
Ik ga ff Counter-Strike 1.5'en.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 18:04:13 #109
232678 John.Milton
pi_67015893
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:52 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Ja. De hamvraag is dan, waarom mort men überhaupt met medicatie die het tegenovergestelde van het gewenste voor de patiënt tot gevolg kan hebben?
Omdat vrijwel elk medicijn ongewenste bijwerkingen heeft. Het is altijd lastig om een goede (ethische) balans te vinden tussen het aantal mensen dat baat heeft bij een product en de bijwerkingen die mogelijkerwijs kunnen ontstaan.
quote:
Het lijkt mij evident dat een gezond voedselpatroon minstens zo zwaar weegt als medicatie, om de hormoonhuishouding ten gunste van de patiënt aan te passen.
Daar is ook onderzoek naar gedaan en het aanpassen van het eetpatroon kan ook positieve effecten hebben, maar ik weet niet of dat voor iedereen geldt. In ieder geval worden dergelijke vormen van behandeling vaak niet toegepast en richting het alternatieve circuit geduwd.
quote:
Het is trouwens zeer gevaarlijk dat specialisten en doktoren baat hebben bij het uitschrijven van medicatie met sexy bonussen in het vooruitzicht. Het valt te relativeren dat zij zo'n groot gedeelte van hun leven hebben "opgeofferd" om de geneeskundige positie te bekleden die ze doen, dat zij zulke beloningen verdienen.

Mijn inziens verdienen zij al het geld in de wereld, mits zij ultieme kennis over het menselijk lichaam toepassen ten gunste van de mensheid. Niet ten gunste van een bepaald merk medicatie.
Over die regelingen weet ik te weinig af om daar heel specifiek iets over te zeggen. Ik ken de verhalen wel dat bepaalde merken gewoon gesponsord worden. Dat zou niet moeten gebeuren, maar dat kun je bijna niet voorkomen.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 18:05:00 #110
232678 John.Milton
pi_67015915
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 18:02 schreef Salvad0R het volgende:
Ik ga ff Counter-Strike 1.5'en.
Slik je ook van die pillen? Want anders wordt het wel heel risicovol dat je gaat moorden.
pi_67019176
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:08 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Hun? Sinds wanneer maken ze bij de FDA ook medicijnen?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 22:20:26 #113
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_67024494
Verbied dan ook meteen racespelletjes, want die zetten jonge automobilisten aan tot te hard rijden.
Verbied ook meteen patat en kroketten, koek en snoep, wijn en bier. Ach, verbied alles maar, dan zijn alle problemen opgelost.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_67024570
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:20 schreef ouderejongere het volgende:
Verbied dan ook meteen racespelletjes, want die zetten jonge automobilisten aan tot te hard rijden.
Verbied ook meteen patat en kroketten, koek en snoep, wijn en bier. Ach, verbied alles maar, dan zijn alle problemen opgelost.
De knoet ervoer. Dat zal ze leren!

pi_67024863
Jaaaa, verbied alle potentieel gevaarlijke dingen! Dat zal het leven leuker en beter maken!
Whaaaat???? No money?
  zondag 15 maart 2009 @ 09:41:34 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_67061875
quote:
En stel nou dat je gelijk hebt, en dat het idd bijwerkingen van de AD zijn.... blijft toch het punt dat alle daders in een sociaal isolement zaten en gepest waren op school. Ik kan me voorstellen dat je daar depressief van wordt

Ik heb de overtuiging dat iemand die zich prettig voelt in een bepaalde omgeving, diezelfde omgeving niet tot decor van een massa-slachting gaat bombarderen. Mensen doen dat soort dingen uit frustratie in de overtreffende trap.

Dus als je zorgt dat kinderen niet zo diep ongelukkig worden op school dat ze AD nodig hebben dan beperk je de kans op dit soort uitwassen ook al.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_67125194
Je moet mensen niet volledig willen pacificeren. Niet alle negatieve stimulansen hoeven afgenomen te worden. Het is niet prettig om zonder vrijheden in een volledig brave samenleving te wonen. Mensen moeten de vrijheid hebben om mens te zijn; om zich te kunnen vermaken.

Gezien de geringe dreiging die van videogames uitgaat lijkt het mij het verbieden niet waard. Zijn incidenten vanwege videogames in Nederland uberhaubt al voorgekomen? En vormde dit een structureel probleem of waren dit incidenten?

[ Bericht 12% gewijzigd door Picchia op 17-03-2009 04:33:22 ]
  dinsdag 17 maart 2009 @ 10:06:15 #118
31101 _Led_
pi_67128418
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:35 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Je ijlt man.
Jij minacht en onderwaardeert mij en de informatie die ik deel.
Zelf geef je totaal geen inbreng in de discussie, behalve minachting van mijn personificatie.
van jou of van jouw persoon, niet "van jouw personificatie"
zzz
pi_67157254
Heb al verschillende van jou gevolgd Echtgraaf, kun je niet beter 1 maken en zeggen maak nederland
communistisch en dan jouw aan de top?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')