Bovendien zit er geen element in waardoor de overheid zijn macht uit kan breiden, nee, dat plan zal het dus niet halen in het EP.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:24 schreef Etcetera het volgende:
Neeee dat kan niet! Zo'n simpele oplossing! Dat kan niet werken
Werkt wel! Maar kost geen geld dus mag niet van de overheidquote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:24 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Neeee dat kan niet! Zo'n simpele oplossing! Dat kan niet werken
Blijkbaar zijn sommige sport-schutters (de vader in dit geval) niet gedisciplineerd genoeg om hun wapens volgens de wettelijke regels op te bergen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En al die mensen die enthousiast de schietsport bedrijven? Het is zelfs een Olympische discipline.
Leuke ondertitel ook op de voorkant van de doos: the racing game for the chemically unbalancedquote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:30 schreef John.Milton het volgende:
Hoeveel gevallen zijn er bekend van mensen die bewust andere mensen omver gaan rijden omdat ze veel Carmageddon gespeeld hebben?
quote:Bedreiger scholen Breda opgepakt
De politie Breda heeft een 18-jarige man uit Rijsbergen, gemeente Zundert, gearresteerd wegens het dreigen met een schietpartij op een school. De man uitte de bedreigingen op internet. Dat hebben de gemeente Breda en de politie vrijdag laten weten.
De politie heeft de bedreigingen uiterst serieus genomen. Scholen en kinderdagverblijven in Breda zijn vrijdagmorgen dicht gebleven wegens de bedreiging.
De redactie van het actualiteitenprogramma EénVandaag vernam de bedreiging via een Twitter-bericht en lichtte de politie in. Die schakelde de FBI in, omdat het bericht op een Amerikaanse site verscheen. De FBI achterhaalde het adres van de man, een oud-hbo-scholier, en de politie kon hem vannacht om half vier aanhouden. Hij had geschreven dat hij op een school in Breda zou gaan schieten en dat hij het 'record' van ene Chu zou verbeteren. Mogelijk verwijst deze 'Chu' naar de 23-jarige Koreaan Cho Seung-Hui, die in 2007 op de campus van Virginia Tech 32 studenten doodschoot.
Op de site van EénVandaag staat het bericht van de bedreiger: "When I'm going to school tomorrow I'm going to shoot some people dead. Look in the new for a school shooting in the city Breda in The Netherlands. And remember me, because I will beat Chu's Highscore."
Onderzoeken op dat gebied spreken elkaar gewoon tegen. Het ene onderzoek vind een duidelijk (causaal) verband tussen geweld en video games, terwijl andere onderzoeken hoogstens een correlationeel verband vinden.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:33 schreef Deetch het volgende:
Ik wil wel eens bewijzen zien (met bron) dat je van gewelddadige spellen een moordenaar wordt.
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
Kunnen we het probleem niet simpelweg bij de bron aanpakken en wapenfabrikantenkinderen verbieden
In een statistisch onderzoek vind je nooit een causaal verband. Je vindt eventueel een correlatie. In dat geval kan er mogelijk sprake zijn van een causaal verband.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:55 schreef John.Milton het volgende:
[..]
Onderzoeken op dat gebied spreken elkaar gewoon tegen. Het ene onderzoek vind een duidelijk (causaal) verband tussen geweld en video games, terwijl andere onderzoeken hoogstens een correlationeel verband vinden.
Een echt causaal verband valt ook nooit te bewijzen, maar het wordt door sommige onderzoekers wel verondersteld. Dat het spelen van gewelddadige video games leidt tot agressief gedrag is in 'n aantal onderzoeken vrij aannemelijk gemaakt.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
In een statistisch onderzoek vind je nooit een causaal verband. Je vindt eventueel een correlatie. In dat geval kan er mogelijk sprake zijn van een causaal verband.
Hier zit mijns inziens wel een echt probleem, kinderen kunnen werkelijkheid en realiteit moeilijker gescheiden houden en die leeftijdsgrenzen zijn er voor een reden. Strenger toezicht op de verkoop lijkt me wel op zijn plaats.quote:Leeftijdsrating werkt niet
Totdat het zover is, blijft de zogenaamde PEGI-rating de enige manier om kinderen te beschermen. Deze rating geeft aan voor welke leeftijdsgroep een game geschikt is. Helaas kleeft er een ongewenst neveneffect aan, ontdekten Marije Nije Bijvank en Elly Konijn van de Vrije Universiteit. Een hogere leeftijdsrating (bijvoorbeeld 16+) maakt een spel namelijk een stuk aantrekkelijker voor jonge kinderen. Het zijn als het ware ‘verboden vruchten’. Bovendien trekken veel ouders zich niets aan van de rating. Uit internationaal onderzoek is gebleken dat 20% van de ouders een game ondanks de PEGI-rating tóch koopt voor hun eigenlijk te jonge kind.
jouw zuivel-vergelijking ?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik wacht nog op antwoord van mijn zuivel vergelijking
Eerlijk gezegd denk ik dat een verband tussen alcohol en geweld ook wel te bewijzen valt en bovendien stukken sterker is.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:05 schreef John.Milton het volgende:
[..]
Een echt causaal verband valt ook nooit te bewijzen, maar het wordt door sommige onderzoekers wel verondersteld. Dat het spelen van gewelddadige video games leidt tot agressief gedrag is in 'n aantal onderzoeken vrij aannemelijk gemaakt.
Het is echt uitermate ineffectief, zelfs als er een verband is tussen games en geweldadig gedrag (dat is lang niet zeker, het kan bijvoorbeeld ook zijn dat mensen die zo geweldadig zijn dat zij de potentie hebben om te gaan schieten op scholen, ook graag games spelen), dan nog gebeurd het zo zelden dat het totaal ineffectief is de verkoop van miljarden games te reguleren om daarmee een aantal bloedbaden op scholen te voorkomen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:05 schreef Tizitl het volgende:
Hier zit mijns inziens wel een echt probleem, kinderen kunnen werkelijkheid en realiteit moeilijker gescheiden houden en die leeftijdsgrenzen zijn er voor een reden. Strenger toezicht op de verkoop lijkt me wel op zijn plaats.
Wat je inderdaad doet is bij een correlatie onderzoeken of redenen zijn om een causaal verband aan te nemen. Het lijkt mij overigens ook wel relevant dat de causale verbanden die sommige onderzoeken impliceren niet op het niveau van 'omdat je in spelletje x mensen afknalt, ga je ook in het echt mensen afknallen', maar meer op een algemeen niveau dat het spelen van gewelddadige spellen kan leiden tot aggresiever gedrag.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:05 schreef John.Milton het volgende:
[..]
Een echt causaal verband valt ook nooit te bewijzen, maar het wordt door sommige onderzoekers wel verondersteld. Dat het spelen van gewelddadige video games leidt tot agressief gedrag is in 'n aantal onderzoeken vrij aannemelijk gemaakt.
Er kunnen gigantisch veel verbanden gevonden worden. Mijn mening is ook dat je niet alles moet gaan verbieden omdat een enkeling zich niet weet te gedragen. Tegenwoordig worden die games er altijd bijgehaald. Vroeger was het muziek. Mensen zoeken gewoon graag naar een verklaring.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:14 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat een verband tussen alcohol en geweld ook wel te bewijzen valt en bovendien stukken sterker is.
Maar moet je zaken voor iedereen willen gaan verbieden omdat een enkeling er niet mee om kan gaan en daardoor slechte dingen gaat doen?
Mijn antwoord blijft nee aangezien de maatschappij daar uiteindelijk niet leuker van gaat worden.
De onderzoeken die ik zo snel gevonden had die hadden zich gericht op het algemene niveau dat je benoemd. Er zijn wel mensen die zulke onderzoeken op hun eigen wijze interpreteren en daarmee ook het verband leggen tussen het vermoorden van mensen (terwijl die niet bewezen is).quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat je inderdaad doet is bij een correlatie onderzoeken of redenen zijn om een causaal verband aan te nemen. Het lijkt mij overigens ook wel relevant dat de causale verbanden die sommige onderzoeken impliceren niet op het niveau van 'omdat je in spelletje x mensen afknalt, ga je ook in het echt mensen afknallen', maar meer op een algemeen niveau dat het spelen van gewelddadige spellen kan leiden tot aggresiever gedrag.
Nou ja, vaak zie je de roep om verboden bij dit soort dramatische gebeurtenissen. Daar is duidelijk te zien dat er een idee bestaat dat dergelijke games leiden tot een soort van 'copycat' gedrag, terwijl dat nu juist niet is wat dit soort onderzoeken aantonen voor zover er al redenen zijn om een causaal verband tussen games en geweld te veronderstellen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:23 schreef John.Milton het volgende:
[..]
De onderzoeken die ik zo snel gevonden had die hadden zich gericht op het algemene niveau dat je benoemd. Er zijn wel mensen die zulke onderzoeken op hun eigen wijze interpreteren en daarmee ook het verband leggen tussen het vermoorden van mensen (terwijl die niet bewezen is).
Een hardcoreliefhebbende gamer, ik denk dat ik al in aanmerking kom voor preventieve detentie en heropvoeding bij Echtgaafquote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:20 schreef John.Milton het volgende:
[..]
Er kunnen gigantisch veel verbanden gevonden worden. Mijn mening is ook dat je niet alles moet gaan verbieden omdat een enkeling zich niet weet te gedragen. Tegenwoordig worden die games er altijd bijgehaald. Vroeger was het muziek. Mensen zoeken gewoon graag naar een verklaring.
Het blijft toch eng hoe groot de mate van interpretatie is bij sociaal onderzoek. Het zou mij niks verbazen als vrij veel onderzoekers in de sociale wetenschap foutieve conclusies trekken naar aanleiding van een onderzoek, zodra je namelijk sociale zaken moet gaan interpreteren gaat er een afhankelijkheid ontstaan van het denkkader van de sociale wetenschapper. Verder snappen veel sociale wetenschappers echt geen hout van statistiek, zo omschreef een docent bij mijn economiestudie (die AiO is) ooit een betrouwbaarheidsinterval voor mu als de kans dat een bepaalde waarde voor mu binnen het interval ligt.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:05 schreef John.Milton het volgende:
Ten eerste kun je je dat net zo goed afvragen over literatuur, films, realistische tv beelden, etcetera. Maar belangrijker is dat je een veel significanter probleem noemt in je post. Ik heb het even vet gemaakt voor je.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:25 schreef Leandra het volgende:
Ik vraag me af of die schietspellen enz. net zo'n groot effect hebben op de belevingswereld van kinderen die lekker in hun vel zitten op school en niet gepest worden, of dat ze kinderen die het sociaal wat moeilijker hebben juist een "oplossing" voor hun probleem bieden....
Uit de berichtgeving en onderzoeken naar eerdere schietpartijen op scholen is gebleken dat vrijwel alle daders in een sociaal isolement zaten en gepest waren. Het zou me niets verbazen als kinderen die aan die omschrijving voldoen een grotere voorkeur voor dat soort spellen hebben, wellicht in eerste instantie vooral om hun "vijanden" op die manier virtueel te kunnen verslaan, maar dan is er al snel het gevaar dat ze het als werkelijke "oplossing" gaan zien
Daarom noemde ik het ookquote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ten eerste kun je je dat net zo goed afvragen over literatuur, films, realistische tv beelden, etcetera. Maar belangrijker is dat je een veel significanter probleem noemt in je post. Ik heb het even vet gemaakt voor je.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |