En als je het verschil tussen realiteit en fictie niet snapt hoor je sowieso al in een inrichting maar dat is geloof ik al 30.000 keer gezegd in deze discussie!quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:55 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Maak ze dan zo belachelijk mogelijk. Maar het probleem is juist dat ze te realistisch worden.
Tuurlijk wel!quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:57 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Waarom niet een schuttersvereniging verbieden?
Daar was hij immers ook (vaak?) te vinden. Dáár leer je hoe je met een pistool om moet gaan, niet in een computerspelletje.
En al die mensen die enthousiast de schietsport bedrijven? Het is zelfs een Olympische discipline.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:57 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Waarom niet een schuttersvereniging verbieden?
Daar was hij immers ook (vaak?) te vinden. Dáár leer je hoe je met een pistool om moet gaan, niet in een computerspelletje.
ouders moeten gewoon hun kinderen niet met dingen laten spelen die ze zelf niet snappen. kom op zeg, een grote stopknop verplicht stellen omdat ouders de stekker van de pc niet kunnen vinden.quote:'Stopknop op videogames nodig'
Uitgegeven: 12 maart 2009 13:08
Laatst gewijzigd: 12 maart 2009 13:09
STRAATSBURG - Videospellen zouden een rode stopknop moeten krijgen. Ouders kunnen zo enkele uren een spel blokkeren als ze dat ongeschikt vinden voor hun kind.
Een oproep hiertoe van VVD'er Toine Manders kreeg donderdag bijna unanieme steun bij een stemming in het Europarlement. Spelletjes zijn tegenwoordig zo ingewikkeld dat ouders ze soms lastig kunnen uitzetten.
Het adviesrapport dringt verder aan op strenge straffen voor eigenaars van internetcafés als die kinderen spelletjes laten spelen die zijn bedoeld voor een hogere leeftijdsgroep. De eigenaren zouden jongeren dan steeds naar hun leeftijd moeten vragen.
Het parlement bepleit ook een betere leeftijdsindeling voor spellen, met name onlinespellen. Dat kan helpen voorkomen dat een minderjarige per ongeluk een spel voor minstens achttienjarigen koopt.
Europeanen hebben tamelijk veel videogames. In 2008 is hier 7,3 miljard euro aan uitgegeven in de EU. Dat is meer dan aan bioscoopfilms.
En al die mensen die wel normaal een spelletje spelen?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En al die mensen die enthousiast de schietsport bedrijven? Het is zelfs een Olympische discipline.
Dan kan je schietspellen ook als een sport zien. Er wordt met bepaalde spellen (ik noem even Counter-Strike, het spel wat die Tim dus ook speelde) best veel geld verdiend. Door naar toernooien te gaan, sponsors etc.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En al die mensen die enthousiast de schietsport bedrijven? Het is zelfs een Olympische discipline.
En hier is een fundamenteel probleem in dit soort kwesties. Men springt van 'gewelddadige spellen kunnen een mogelijke oorzaak van gewelddadig gedrag zijn' naar 'een verbod lost het probleem op'. Dat is niet alleen een volstrekt ongeldige logische gevolgtrekking, maar bovendien een schadelijke. Het is ten eerste maar de vraag in hoeverre zo'n verbod gaat werken. Software downloaden mag niet, maar het verbod sorteert weinig effect. Het idee dat met een verbod onwenselijke zaken simpelweg verdwijnen is vrij simpel empirisch te weerleggen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:52 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat stupide laat ik maar voor jouw rekening. Laf vind ik het om problemen als deze op de loop te laten. En wachten tot het volgende incident gebeurd.
Het zal je kind maar wezen.
Op het moment dat je gaat twijfelen ofdat je in een game of film iets echts ziet (als in het doden van mensen) is er echt iets goed mis in je kop en ben je waarschijnlijk sowieso niet in staat om te funtioneren in de hedendaagse maatschappij...quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:38 schreef EchtGaaf het volgende:
Als het duidelijk is dat het geacteerd is, dan zal het wrs minder schadelijk zijn. Maar hoe realistisch zijn films en games vandaag de dag?
Bullshit... Je bent nu excuses aan t verzinnen voor slecht ouderschap... Er zijn ALTIJD manieren om te kijken wat je kinderen zien en spelen... Zo kan je ook excuses gaan verzinnen voor de ouders van die Duitse jongen, maar die zijn wat mij betrefd schuldig aan slecht ouderschap, en daardoor mede schuldig aan de situatie...quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:41 schreef EchtGaaf het volgende:
En hoe zouden de ouders dat dan moeten doen? Tijdslot op hun PC? Bijna onmogelijk hoor, om ze 24 uur per dag in de gaten te houden.
t is maar wat je hersenspoelen noemt... Boeken hebben dan ook dat potentieel...quote:En ouders kunnen het echt niet voorkomen dat games wel degelijk inspelen op het cognitieve functioneren bij kinderen. Om het plat te zeggen: het hersenspoelt, of je het leuk vind of niet.
En je ziet wel t probleem van hetzelfde maar dan virtueel is? Sjezus mina...quote:Daar zie ik het probleem ook niet van in. Ik zie ook geen risico's als ik met waterzakjes uit de lol naar anderen gooi.
Ik vraag me trouwens af hoe ze dat gaan doen komt er zo`n grote rode knop net als bij zware houtbewerkingsmachines op de monitor te zitten ofzoquote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:00 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
ouders moeten gewoon hun kinderen niet met dingen laten spelen die ze zelf niet snappen. kom op zeg, een grote stopknop verplicht stellen omdat ouders de stekker van de pc niet kunnen vinden.
Misschien op het toetsenbord ofzo. Kunnen ze die weer verkopen voor meer winst als kindveilig.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik vraag me trouwens af hoe ze dat gaan doen komt er zo`n grote rode knop net als bij zware houtbewerkingsmachines op de monitor te zitten ofzo
Oke, dit is echt de druppel, ik stem echt nooit meer VVD. Wat een debielen in het EP en bij de VVD. VVD joehoe, jullie moeten verdomme een liberale partij zijn, geen CDA.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:00 schreef ethiraseth het volgende:
ouders moeten gewoon hun kinderen niet met dingen laten spelen die ze zelf niet snappen. kom op zeg, een grote stopknop verplicht stellen omdat ouders de stekker van de pc niet kunnen vinden.
Wat ik logischer zou vinden is dat de EU geld steekt in het otnwerpen van een een programma wat ouders kan helpen hiermee ipv van zo een knop in spellen te verwerken zodat iedereen er last van heeft.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik vraag me trouwens af hoe ze dat gaan doen komt er zo`n grote rode knop net als bij zware houtbewerkingsmachines op de monitor te zitten ofzo
Ik wacht nog op antwoord TSquote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:46 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Wat denk je van praten met hun kinderen?![]()
Of, goh, iets anders leuk: de pc in de woonkamer zetten, zodat ze zien wat ze aan doen zijn?
Met hun kinderen een spelletje spelen en er daarna (hou je vast) erover praten?
[..]zie bovenstaande
![]()
[..]
En daar zie je het probleem niet van inJe loopt met een gun door, ik zeg maar wat, bossen te sluipen, gemaskerd en wel, om anderen neer te schieten. En dat dat met verf gebeurd, prima, maar het gevoel, de ervaring en de beleving zullen stukken realistischer zijn dan een schietspel op een computer.
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:12 schreef ethiraseth het volgende:
Ouders moeten gewoon eens hun eigen kind(eren) opvoeden i.p.v. meteen naar de overheid te rennen als er iets vervelends gebeurd. Godsklere zeg, ze vinden zichzelf volwassen genoeg om te neuken, dan moet je ook volwassen genoeg zijn om je een half uurtje te verdiepen in een potentiele aanschaf voor je kind.
Daar ligt het probleem gewoonquote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:12 schreef ethiraseth het volgende:
Ouders moeten gewoon eens hun eigen kind(eren) opvoeden i.p.v. meteen naar de overheid te rennen als er iets vervelends gebeurd. Godsklere zeg, ze vinden zichzelf volwassen genoeg om te neuken, dan moet je ook volwassen genoeg zijn om je een half uurtje te verdiepen in een potentiele aanschaf voor je kind.
werkt niet zo`n systeem kun je aanzetten op bv de xbox maar (gamende) kinderen weten dat soort dingen bijna altijd beter dan hun ouders dus dat systeem zal er binnen notime uitliggenquote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:09 schreef Ronhui het volgende:
[..]
Wat ik logischer zou vinden is dat de EU geld steekt in het otnwerpen van een een programma wat ouders kan helpen hiermee ipv van zo een knop in spellen te verwerken zodat iedereen er last van heeft.
Nieuwe websites en nieuwe programma's (alles dus) moeten met zo een programma toestemming krijgen om op te kunnen starten. Ouders moeten er zo bij zijn voordat kids nieuwe dingen kunnen starten. Het is dan de taak van de ouders om even mee te kijken om te zien wat voor soort spel of website het is. Is het niet geschikt, dan kan je de toestemming intrekken en kan de applicatie op dat systeem niet meer opstarten... veel geshikter idee...
Wat een geweldig idee, dat de software industrie daar nooit eerder aan heeft gedacht!quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:09 schreef Ronhui het volgende:
[..]
Nieuwe websites en nieuwe programma's (alles dus) moeten met zo een programma toestemming krijgen om op te kunnen starten. Ouders moeten er zo bij zijn voordat kids nieuwe dingen kunnen starten. Het is dan de taak van de ouders om even mee te kijken om te zien wat voor soort spel of website het is. Is het niet geschikt, dan kan je de toestemming intrekken en kan de applicatie op dat systeem niet meer opstarten... veel geshikter idee...
Daar ben ik ook van overtuigd ja.. maar het is beter dan zo een rode knop in je game... want daar zal ook snel een patch voor zijn om dat weg te werken..quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
werkt niet zo`n systeem kun je aanzetten op bv de xbox maar (gamende) kinderen weten dat soort dingen bijna altijd beter dan hun ouders dus dat systeem zal er binnen notime uitliggen
En daarom trek je de stekker eruit en schop je je kinderen naar bed/buiten en breng je het spel terug naar de winkel. Briljant! dat geen ouder daar nog aan heeft gedacht.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
werkt niet zo`n systeem kun je aanzetten op bv de xbox maar (gamende) kinderen weten dat soort dingen bijna altijd beter dan hun ouders dus dat systeem zal er binnen notime uitliggen
Ik durf te wedden dat daar nu al aan wordt gewerktquote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:22 schreef Ronhui het volgende:
[..]
Daar ben ik ook van overtuigd ja.. maar het is beter dan zo een rode knop in je game... want daar zal ook snel een patch voor zijn om dat weg te werken..
Neeee dat kan niet! Zo'n simpele oplossing! Dat kan niet werkenquote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:23 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En daarom trek je de stekker eruit en schop je je kinderen naar bed/buiten en breng je het spel terug naar de winkel. Briljant! dat geen ouder daar nog aan heeft gedacht.
Bovendien zit er geen element in waardoor de overheid zijn macht uit kan breiden, nee, dat plan zal het dus niet halen in het EP.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:24 schreef Etcetera het volgende:
Neeee dat kan niet! Zo'n simpele oplossing! Dat kan niet werken
Werkt wel! Maar kost geen geld dus mag niet van de overheidquote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:24 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Neeee dat kan niet! Zo'n simpele oplossing! Dat kan niet werken
Blijkbaar zijn sommige sport-schutters (de vader in dit geval) niet gedisciplineerd genoeg om hun wapens volgens de wettelijke regels op te bergen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Leuke ondertitel ook op de voorkant van de doos: the racing game for the chemically unbalancedquote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:30 schreef John.Milton het volgende:
Hoeveel gevallen zijn er bekend van mensen die bewust andere mensen omver gaan rijden omdat ze veel Carmageddon gespeeld hebben?
quote:Bedreiger scholen Breda opgepakt
De politie Breda heeft een 18-jarige man uit Rijsbergen, gemeente Zundert, gearresteerd wegens het dreigen met een schietpartij op een school. De man uitte de bedreigingen op internet. Dat hebben de gemeente Breda en de politie vrijdag laten weten.
De politie heeft de bedreigingen uiterst serieus genomen. Scholen en kinderdagverblijven in Breda zijn vrijdagmorgen dicht gebleven wegens de bedreiging.
De redactie van het actualiteitenprogramma EénVandaag vernam de bedreiging via een Twitter-bericht en lichtte de politie in. Die schakelde de FBI in, omdat het bericht op een Amerikaanse site verscheen. De FBI achterhaalde het adres van de man, een oud-hbo-scholier, en de politie kon hem vannacht om half vier aanhouden. Hij had geschreven dat hij op een school in Breda zou gaan schieten en dat hij het 'record' van ene Chu zou verbeteren. Mogelijk verwijst deze 'Chu' naar de 23-jarige Koreaan Cho Seung-Hui, die in 2007 op de campus van Virginia Tech 32 studenten doodschoot.
Op de site van EénVandaag staat het bericht van de bedreiger: "When I'm going to school tomorrow I'm going to shoot some people dead. Look in the new for a school shooting in the city Breda in The Netherlands. And remember me, because I will beat Chu's Highscore."
Onderzoeken op dat gebied spreken elkaar gewoon tegen. Het ene onderzoek vind een duidelijk (causaal) verband tussen geweld en video games, terwijl andere onderzoeken hoogstens een correlationeel verband vinden.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:33 schreef Deetch het volgende:
Ik wil wel eens bewijzen zien (met bron) dat je van gewelddadige spellen een moordenaar wordt.
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
Kunnen we het probleem niet simpelweg bij de bron aanpakken en wapenfabrikantenkinderen verbieden
In een statistisch onderzoek vind je nooit een causaal verband. Je vindt eventueel een correlatie. In dat geval kan er mogelijk sprake zijn van een causaal verband.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:55 schreef John.Milton het volgende:
[..]
Onderzoeken op dat gebied spreken elkaar gewoon tegen. Het ene onderzoek vind een duidelijk (causaal) verband tussen geweld en video games, terwijl andere onderzoeken hoogstens een correlationeel verband vinden.
Een echt causaal verband valt ook nooit te bewijzen, maar het wordt door sommige onderzoekers wel verondersteld. Dat het spelen van gewelddadige video games leidt tot agressief gedrag is in 'n aantal onderzoeken vrij aannemelijk gemaakt.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
In een statistisch onderzoek vind je nooit een causaal verband. Je vindt eventueel een correlatie. In dat geval kan er mogelijk sprake zijn van een causaal verband.
Hier zit mijns inziens wel een echt probleem, kinderen kunnen werkelijkheid en realiteit moeilijker gescheiden houden en die leeftijdsgrenzen zijn er voor een reden. Strenger toezicht op de verkoop lijkt me wel op zijn plaats.quote:Leeftijdsrating werkt niet
Totdat het zover is, blijft de zogenaamde PEGI-rating de enige manier om kinderen te beschermen. Deze rating geeft aan voor welke leeftijdsgroep een game geschikt is. Helaas kleeft er een ongewenst neveneffect aan, ontdekten Marije Nije Bijvank en Elly Konijn van de Vrije Universiteit. Een hogere leeftijdsrating (bijvoorbeeld 16+) maakt een spel namelijk een stuk aantrekkelijker voor jonge kinderen. Het zijn als het ware ‘verboden vruchten’. Bovendien trekken veel ouders zich niets aan van de rating. Uit internationaal onderzoek is gebleken dat 20% van de ouders een game ondanks de PEGI-rating tóch koopt voor hun eigenlijk te jonge kind.
jouw zuivel-vergelijking ?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik wacht nog op antwoord van mijn zuivel vergelijking
Eerlijk gezegd denk ik dat een verband tussen alcohol en geweld ook wel te bewijzen valt en bovendien stukken sterker is.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:05 schreef John.Milton het volgende:
[..]
Een echt causaal verband valt ook nooit te bewijzen, maar het wordt door sommige onderzoekers wel verondersteld. Dat het spelen van gewelddadige video games leidt tot agressief gedrag is in 'n aantal onderzoeken vrij aannemelijk gemaakt.
Het is echt uitermate ineffectief, zelfs als er een verband is tussen games en geweldadig gedrag (dat is lang niet zeker, het kan bijvoorbeeld ook zijn dat mensen die zo geweldadig zijn dat zij de potentie hebben om te gaan schieten op scholen, ook graag games spelen), dan nog gebeurd het zo zelden dat het totaal ineffectief is de verkoop van miljarden games te reguleren om daarmee een aantal bloedbaden op scholen te voorkomen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:05 schreef Tizitl het volgende:
Hier zit mijns inziens wel een echt probleem, kinderen kunnen werkelijkheid en realiteit moeilijker gescheiden houden en die leeftijdsgrenzen zijn er voor een reden. Strenger toezicht op de verkoop lijkt me wel op zijn plaats.
Wat je inderdaad doet is bij een correlatie onderzoeken of redenen zijn om een causaal verband aan te nemen. Het lijkt mij overigens ook wel relevant dat de causale verbanden die sommige onderzoeken impliceren niet op het niveau van 'omdat je in spelletje x mensen afknalt, ga je ook in het echt mensen afknallen', maar meer op een algemeen niveau dat het spelen van gewelddadige spellen kan leiden tot aggresiever gedrag.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:05 schreef John.Milton het volgende:
[..]
Een echt causaal verband valt ook nooit te bewijzen, maar het wordt door sommige onderzoekers wel verondersteld. Dat het spelen van gewelddadige video games leidt tot agressief gedrag is in 'n aantal onderzoeken vrij aannemelijk gemaakt.
Er kunnen gigantisch veel verbanden gevonden worden. Mijn mening is ook dat je niet alles moet gaan verbieden omdat een enkeling zich niet weet te gedragen. Tegenwoordig worden die games er altijd bijgehaald. Vroeger was het muziek. Mensen zoeken gewoon graag naar een verklaring.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:14 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat een verband tussen alcohol en geweld ook wel te bewijzen valt en bovendien stukken sterker is.
Maar moet je zaken voor iedereen willen gaan verbieden omdat een enkeling er niet mee om kan gaan en daardoor slechte dingen gaat doen?
Mijn antwoord blijft nee aangezien de maatschappij daar uiteindelijk niet leuker van gaat worden.
De onderzoeken die ik zo snel gevonden had die hadden zich gericht op het algemene niveau dat je benoemd. Er zijn wel mensen die zulke onderzoeken op hun eigen wijze interpreteren en daarmee ook het verband leggen tussen het vermoorden van mensen (terwijl die niet bewezen is).quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat je inderdaad doet is bij een correlatie onderzoeken of redenen zijn om een causaal verband aan te nemen. Het lijkt mij overigens ook wel relevant dat de causale verbanden die sommige onderzoeken impliceren niet op het niveau van 'omdat je in spelletje x mensen afknalt, ga je ook in het echt mensen afknallen', maar meer op een algemeen niveau dat het spelen van gewelddadige spellen kan leiden tot aggresiever gedrag.
Nou ja, vaak zie je de roep om verboden bij dit soort dramatische gebeurtenissen. Daar is duidelijk te zien dat er een idee bestaat dat dergelijke games leiden tot een soort van 'copycat' gedrag, terwijl dat nu juist niet is wat dit soort onderzoeken aantonen voor zover er al redenen zijn om een causaal verband tussen games en geweld te veronderstellen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:23 schreef John.Milton het volgende:
[..]
De onderzoeken die ik zo snel gevonden had die hadden zich gericht op het algemene niveau dat je benoemd. Er zijn wel mensen die zulke onderzoeken op hun eigen wijze interpreteren en daarmee ook het verband leggen tussen het vermoorden van mensen (terwijl die niet bewezen is).
Een hardcoreliefhebbende gamer, ik denk dat ik al in aanmerking kom voor preventieve detentie en heropvoeding bij Echtgaafquote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:20 schreef John.Milton het volgende:
[..]
Er kunnen gigantisch veel verbanden gevonden worden. Mijn mening is ook dat je niet alles moet gaan verbieden omdat een enkeling zich niet weet te gedragen. Tegenwoordig worden die games er altijd bijgehaald. Vroeger was het muziek. Mensen zoeken gewoon graag naar een verklaring.
Het blijft toch eng hoe groot de mate van interpretatie is bij sociaal onderzoek. Het zou mij niks verbazen als vrij veel onderzoekers in de sociale wetenschap foutieve conclusies trekken naar aanleiding van een onderzoek, zodra je namelijk sociale zaken moet gaan interpreteren gaat er een afhankelijkheid ontstaan van het denkkader van de sociale wetenschapper. Verder snappen veel sociale wetenschappers echt geen hout van statistiek, zo omschreef een docent bij mijn economiestudie (die AiO is) ooit een betrouwbaarheidsinterval voor mu als de kans dat een bepaalde waarde voor mu binnen het interval ligt.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:05 schreef John.Milton het volgende:
Ten eerste kun je je dat net zo goed afvragen over literatuur, films, realistische tv beelden, etcetera. Maar belangrijker is dat je een veel significanter probleem noemt in je post. Ik heb het even vet gemaakt voor je.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:25 schreef Leandra het volgende:
Ik vraag me af of die schietspellen enz. net zo'n groot effect hebben op de belevingswereld van kinderen die lekker in hun vel zitten op school en niet gepest worden, of dat ze kinderen die het sociaal wat moeilijker hebben juist een "oplossing" voor hun probleem bieden....
Uit de berichtgeving en onderzoeken naar eerdere schietpartijen op scholen is gebleken dat vrijwel alle daders in een sociaal isolement zaten en gepest waren. Het zou me niets verbazen als kinderen die aan die omschrijving voldoen een grotere voorkeur voor dat soort spellen hebben, wellicht in eerste instantie vooral om hun "vijanden" op die manier virtueel te kunnen verslaan, maar dan is er al snel het gevaar dat ze het als werkelijke "oplossing" gaan zien
Daarom noemde ik het ookquote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ten eerste kun je je dat net zo goed afvragen over literatuur, films, realistische tv beelden, etcetera. Maar belangrijker is dat je een veel significanter probleem noemt in je post. Ik heb het even vet gemaakt voor je.
Dat komt bij elke vorm van onderzoek voor. Mensen leggen resultaten over het algemeen gewoon graag uit zodat het bijdraagt aan hun bestaande denkbeelden.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het blijft toch eng hoe groot de mate van interpretatie is bij sociaal onderzoek. Het zou mij niks verbazen als vrij veel onderzoekers in de sociale wetenschap foutieve conclusies trekken naar aanleiding van een onderzoek, zodra je namelijk sociale zaken moet gaan interpreteren gaat er een afhankelijkheid ontstaan van het denkkader van de sociale wetenschapper. Verder snappen veel sociale wetenschappers echt geen hout van statistiek, zo omschreef een docent bij mijn economiestudie (die AiO is) ooit een betrouwbaarheidsinterval voor mu als de kans dat een bepaalde waarde voor mu binnen het interval ligt.
Dat denkkader is er ook binnen de betagebieden ,alleen doen die net alsof dat niet zo is en dat zij wel pure, onvervalste wetenschap bedrijven en negeren ze elke vorm van wetenschapsfilosofie die hun denkpatronen aan de kaak stelt.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het blijft toch eng hoe groot de mate van interpretatie is bij sociaal onderzoek. Het zou mij niks verbazen als vrij veel onderzoekers in de sociale wetenschap foutieve conclusies trekken naar aanleiding van een onderzoek, zodra je namelijk sociale zaken moet gaan interpreteren gaat er een afhankelijkheid ontstaan van het denkkader van de sociale wetenschapper. Verder snappen veel sociale wetenschappers echt geen hout van statistiek, zo omschreef een docent bij mijn economiestudie (die AiO is) ooit een betrouwbaarheidsinterval voor mu als de kans dat een bepaalde waarde voor mu binnen het interval ligt.
Het is natuurlijk veel makkelijker om de schuld bij films, miuziek of geweldadige games te leggen in plaats van bij een maatschappelijk zeer complex probleem. Dat scheelt heel veel tijd en mensen hoeven zich zelf niet schuldig te voelen over het buiten sluiten van mensen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ten eerste kun je je dat net zo goed afvragen over literatuur, films, realistische tv beelden, etcetera. Maar belangrijker is dat je een veel significanter probleem noemt in je post. Ik heb het even vet gemaakt voor je.
En ouders hoeven zich niet verantwoordelijk te voelen voor hun eigen falen als opvoeders. Want als mensen iets niet kunnen hebben is het wel erop worden gewezen dat ze niet kunnen opvoeden. Dat is de grootste belediging die je een ouder kan geven.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het is natuurlijk veel makkelijker om de schuld bij films, miuziek of geweldadige games te leggen in plaats van bij een maatschappelijk zeer complex probleem. Dat scheelt heel veel tijd en mensen hoeven zich zelf niet schuldig te voelen over het buiten sluiten van mensen.
Opgelost, maatschappelijk kunnen we allemaal weer lekker slapen en de gamesindustrie is de oorzaak van al het kwaad op de wereld.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En ouders hoeven zich niet verantwoordelijk te voelen voor hun eigen falen als opvoeders. Want als mensen iets niet kunnen hebben is het wel erop worden gewezen dat ze niet kunnen opvoeden. Dat is de grootste belediging die je een ouder kan geven.
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:02 schreef ethiraseth het volgende:
En ouders hoeven zich niet verantwoordelijk te voelen voor hun eigen falen als opvoeders. Want als mensen iets niet kunnen hebben is het wel erop worden gewezen dat ze niet kunnen opvoeden. Dat is de grootste belediging die je een ouder kan geven.
Laten we de ene stupide gevolgtrekking vervangen door de andere. Goed plan.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:09 schreef Salvad0R het volgende:
Psycho-killer Tim Kretschmer had been suffering from depression before he went on a shooting spree which left 15 dead.
Dus geen gewelddadige games, maar homicidale en suicidale neigingen door de anti-depressiva.
Dat dat even duidelijk is.
De overeenkomstige factor dat elke schoolshooter aan de anti-depressiva zit is niet zo heel stupide, eigenlijk .quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Laten we de ene stupide gevolgtrekking vervangen door de andere. Goed plan.
De aanname dat dit dan een causaal verband inhoudt daarentegen wel. Helemaal omdat er nog een ander gemeenschappelijk kenmerk is bij mensen die anti-depressiva slikken.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:17 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
De overeenkomstige factor dat elke schoolshooter aan de anti-depressiva zit is niet zo heel stupide, eigenlijk .
Praat je vaker dikke poep? Vast wel hè.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
De aanname dat dit dan een causaal verband inhoudt daarentegen wel. Helemaal omdat er nog een ander gemeenschappelijk kenmerk is bij mensen die anti-depressiva slikken.
Neu, ik weet prima waar ik het over heb. Ik slik dan ook niet zo makkelijk al die paniekverhaaltjes in de media over antidepressiva. Ik kan je wel Bad Science van Ben Goldacre aanraden, waarin hij voor veel leken uitlegt hoe je zin en onzin in een wetenschappelijke context kunt onderscheiden, hoe beroerd het begrip van wetenschappelijke publicatie in de media is, enzovoort.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:26 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Praat je vaker dikke poep? Vast wel hè.
Oh kijk een paar internetlinkjes, daar kan ik niet tegenop natuurlijk. Open er een topic over en ik geef wel een genuanceerde reactie op. Dit soort BNW geneuzel is hier volstrekt offtopic.quote:The FDA finally admits antidepressant drugs cause suicidal tendencies in children
http://www.naturalnews.com/002082.html
Medication for Depression may cause suicidal tendencies
http://www.bio-medicine.o(...)l-tendencies-3270-1/
The Government's watchdog on the safety of drugs has warned the controversial anti-depressant Seroxat should not be given to people under 18. Thousands of patients have complained of chronic problems trying to get off Seroxat while there are also claims the drug can trigger suicidal tendencies and violence.
http://news.sky.com/skyne(...)icle/200806412343716
Etc, etc etc .
So eat that, and Suck on it, Bitch !
Waar in dat artikel staat genoemd dat hij AD slikt? Ik heb het even snel gelezen en het daarom misschien gemist.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:09 schreef Salvad0R het volgende:
Psycho-killer Tim Kretschmer had been suffering from depression before he went on a shooting spree which left 15 dead.
Dus geen gewelddadige games, maar homicidale en suicidale neigingen door de anti-depressiva.
Dat dat even duidelijk is.
Oh dan schuif je het opeens af op "BNW-geneuzel" terwijl de Food & Drugs Administration zelf toegeeft dat anti-depressiva suicidale neigingen en geweld veroorzaken?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Neu, ik weet prima waar ik het over heb. Ik slik dan ook niet zo makkelijk al die paniekverhaaltjes in de media over antidepressiva. Ik kan je wel Bad Science van Ben Goldacre aanraden, waarin hij voor veel leken uitlegt hoe je zin en onzin in een wetenschappelijke context kunt onderscheiden, hoe beroerd het begrip van wetenschappelijke publicatie in de media is, enzovoort.
[..]
Oh kijk een paar internetlinkjes, daar kan ik niet tegenop natuurlijk. Open er een topic over en ik geef wel een genuanceerde reactie op. Dit soort BNW geneuzel is hier volstrekt offtopic.
Het staat in de eerste alinea.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:38 schreef John.Milton het volgende:
[..]
Waar in dat artikel staat genoemd dat hij AD slikt? Ik heb het even snel gelezen en het daarom misschien gemist.
quote:The teen gunman had psychiatric treatment last year and was even taken into a clinic in Winnenden, Germany.
...ze kunnen dat veroorzaken. Daarnaast bestaan er ook verschillen tussen verschillende AD's. Veel daarvan zijn gewoon niet geschikt voor kinderen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:43 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Oh dan schuif je het opeens af op "BNW-geneuzel" terwijl de Food & Drugs Administration zelf toegeeft dat anti-depressiva suicidale neigingen en geweld veroorzaken?
Je hebt zeker belangen in de medische industrie.
Klopt.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:46 schreef John.Milton het volgende:
[..]
...ze kunnen dat veroorzaken. Daarnaast bestaan er ook verschillen tussen verschillende AD's. Veel daarvan zijn gewoon niet geschikt voor kinderen.
Daarbij worden AD's nog steeds te gemakkelijk voorgeschreven en is de begeleiding van mensen met psychische problemen onvoldoende. AD's lossen niets op, alleen door middel van begeleiding kun je tot de kern van het probleem komen en dan naar een oplossing werken.
Kijk het standaard BNW riedeltje. 'oh je hebt vast belangen in de medische industrie'.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:43 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Oh dan schuif je het opeens af op "BNW-geneuzel" terwijl de Food & Drugs Administration zelf toegeeft dat anti-depressiva suicidale neigingen en geweld veroorzaken?
Je hebt zeker belangen in de medische industrie.
De werking van al die medicijnen bij verschillende mensen is zeer onvoorspelbaar. Wat voor de een het juiste effect heeft, kan voor de ander een averechts effect hebben of hele nare bijeffecten.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:51 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Klopt.
Alleen het feit dat sommige medicatie die depressiviteit moet tegengaan exact het tegenovergestelde veroorzaakt in kinderen, in de vorm van "suicidale neigingen en geweld", zegt mij al voldoende. Namelijk dat de geneesmiddelenindustrie voor geen nanometer te vertrouwen is.
Wat dat betreft kijk ik best radicaal naar de farmaceutische industrie. Maar ja, ik beoordeel een boom op haar vruchten, en de vruchten van de farma-boom zijn per definitie No Good.
Ik verwacht nu een post waarbij gesteld wrodt dat de "geaccepteerde" bronnen besmet zijn door de industrie omdat die een belangrijke financier is van dergelijk onderzoek.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daarnaast wil ik de officiële FDA publicatie wel even zien aangezien ik weinig vertrouwen heb van mediaberichtgeving over wetenschap in niet gespecialiseerde media.
Make that the cat wise, man.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Kijk het standaard BNW riedeltje. 'oh je hebt vast belangen in de medische industrie'.![]()
Maar goed je verzint er even vrolijk homicidale neigingen bij, dat zie ik zo snel niet in je linkjes terug. Daarnaast wil ik de officiële FDA publicatie wel even zien aangezien ik weinig vertrouwen heb van mediaberichtgeving over wetenschap in niet gespecialiseerde media.
quote:"I think that we now all believe that there is an increase in suicidal thinking and action [among children and teenagers] that is consistent across all the drugs, said Dr. Robert Temple, director of the FDA's office of medical policy.
http://www.fda.gov/CDER/Drug/antidepressants/SSRIPHA200410.htmquote:Today the Food and Drug Administration (FDA) directed manufacturers of all antidepressant drugs to revise the labeling for their products to include a boxed warning and expanded warning statements that alert health care providers to an increased risk of suicidality (suicidal thinking and behavior) in children and adolescents being treated with these agents, and to include additional information about the results of pediatric studies.
Ach, maak je niet druk, jij hebt wel grotere problemen hoorquote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:02 schreef Salvad0R het volgende:
Het feit dat ik gelijk heb, en dat mensen hier zwaar in denial zitten, baart mij grootse zorgen.
Er is helemaal niets mis met een kritische houding, maar er is heel veel mis met die zogenaamde kritische houding die neerkomt op het kritiekloos slikken van elk berichtje over vermeende wantoestanden. Een gezonde kritische houding is gebaseerd op kennis van mogelijk methodologische gebreken, zaken als het placebo effect, regression to the mean, enzovoort.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:55 schreef John.Milton het volgende:
Ik bekijk de farmaceutische industrie ook wel vrij kritisch, maar zeker niet zo radicaal.
Que ?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:05 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ach, maak je niet druk, jij hebt wel grotere problemen hoor
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:02 schreef Salvad0R het volgende:
Het feit dat ik gelijk heb, en dat mensen hier zwaar in denial zitten, baart mij grootse zorgen.
Ze geven een vergrootte kans aan voor die gedragingen, maar ik heb altijd mijn twijfels of ze ook de oorzaak zijn. Juist daarover bestaat geen consensus.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:02 schreef Salvad0R het volgende:
Kijk daar ga je weer. Ik zie alleen een verhoogd suiciderisico. Jij verzint er weer vrolijk moordneigingen bij.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:00 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Make that the cat wise, man.
Als een of ander medium leugens en onzin loopt te verkondigen op hun websites en in nieuwsbladen, dan zou de FDA die instanties tot het bot blutprocederen joh. Doen ze niet, omdat ze toegeven dat antidepressants suicides en moordneigingen veroorzaken.
Als je niet zo'n luie pad was, zou je zelf ff kunnen googlen:
[..]
[..]
http://www.fda.gov/CDER/Drug/antidepressants/SSRIPHA200410.htm
Fundementia noemen ze de betreffende aandoening.quote:
Ik deel je mening over die kritische houding volledig.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er is helemaal niets mis met een kritische houding, maar er is heel veel mis met die zogenaamde kritische houding die neerkomt op het kritiekloos slikken van elk berichtje over vermeende wantoestanden. Een gezonde kritische houding is gebaseerd op kennis van mogelijk methodologische gebreken, zaken als het placebo effect, regression to the mean, enzovoort.
Voor het gemak negeer je mijn links naar de Food & Drugs Administration website, toe volmondig toegeven dat hun anti-depressiva suicidale neigingen en gewelddadig gedrag bevorderen?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:07 schreef ErikT het volgende:
[..]
1. Correlatie betekent nog geen causaliteit.
2. Er zitten miljoenen mensen aan de anti-depressiva. Een verwaarloosbaar percentage hiervan begint op mensen te schieten.
3. Mensen die anti-depressiva slikken zijn over het algemeen depressief. Misschien ligt het daaraan dat ze zich niet zo fijn voelen?
4. Het feit dat jij denkt dat je gelijk hebt, maakt het geen feit dat je gelijk hebt.
Behalve dat dit geen zin is:quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:08 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Voor het gemak negeer je mijn links naar de Food & Drugs Administration website, toe volmondig toegeven dat hun anti-depressiva suicidale neigingen en gewelddadig gedrag bevorderen?
Is dat de naam van jouw dwangmatige manier van ontkennen van feiten en het in stand houden van een fantasie-wereld waar winstbelang zwaarder weegt dan menselijk belang?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Fundementia noemen ze de betreffende aandoening.
Nee hoor, ik heb ook genoeg aan te merken op de farmaceutische industrie, maar nog veel meer op mensen die niet in staat zijn bijvoorbeeld basale kennis van statistiek toe te passen, zoals ik en anderen hier al hebben aangegeven. Ga je trouwens nog even een bron aanleveren voor die correlatie met homocidale neigingen, daar gaat het topic immers over.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:12 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Is dat de naam van jouw dwangmatige manier van ontkennen van feiten en het in stand houden van een fantasie-wereld waar winstbelang zwaarder weegt dan menselijk belang?
Of heet dat nog steeds gewoon een psychose.
Het heeft vaak geeneens met statistiek te maken, maar met begrijpend lezen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb ook genoeg aan te merken op de farmaceutische industrie, maar nog veel meer op mensen die niet in staat zijn bijvoorbeeld basale kennis van statistiek toe te passen, zoals ik en anderen hier al hebben aangegeven. Ga je trouwens nog even een bron aanleveren voor die correlatie met homocidale neigingen, daar gaat het topic immers over.
Dus als de Food & Drugs Administration (FDA) stelt dat: "Vandaag de dag, heeft de FDA de fabrikanten van alle antidepressiva opgedragen om hun labeling van hun producten te herzien, om een waarschuwing op de dozen te plaatsen en om de waarschuwing uit te breiden om doktoren en specialisten er op te wijzen dat het risico op zelfmoord (suïcidale gedachten en gedrag) in kinderen en jong-volwassenen verhoogd wordt bij het gebruik van deze producten."quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb ook genoeg aan te merken op de farmaceutische industrie, maar nog veel meer op mensen die niet in staat zijn bijvoorbeeld basale kennis van statistiek toe te passen, zoals ik en anderen hier al hebben aangegeven. Ga je trouwens nog even een bron aanleveren voor die correlatie met homocidale neigingen, daar gaat het topic immers over.
Die agressie...daar hebben ze ook wel pilletjes tegen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:23 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Dus als de Food & Drugs Administration (FDA) stelt dat: "Vandaag de dag, heeft de FDA de fabrikanten van alle antidepressiva opgedragen om hun labeling van hun producten te herzien, om een waarschuwing op de dozen te plaatsen en om de waarschuwing uit te breiden om doktoren en specialisten er op te wijzen dat het risico op zelfmoord (suïcidale gedachten en gedrag) in kinderen en jong-volwassenen verhoogd wordt bij het gebruik van deze producten."
...Dan heb jij op mij aan te merken dat ik basale kennis van statistiek niet correct toepas?
Anders lik jij ff m'n baard . Zielig excuus voor een human.
Dat is het nadeel van dit soort discussies via het internet. Je kan mensen nooit direct geven waar ze om vragen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die agressie...daar hebben ze ook wel pilletjes tegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |