Duvel | dinsdag 24 februari 2009 @ 17:02 | |
bah Zeurpieten, hier is de OP! ![]() Hier alweer deel 147 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord: - Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten? De NS De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen. Goederentreinen In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Internationaal Regionaal Arriva: Nieuweschans - Leer NMBS: Roosendaal - Antwerpen DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm PEG: Enschede - Dortmund Overig Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) Zevenaar - Emmerich: ICE International Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein Materieel en vervoerders Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders. ![]() ![]() Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in. ![]() Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. ![]() De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen. De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden. De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden. ![]() Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn. Verhalen Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder. Hoek van Holland Haven door von_Preussen Kesteren door Dr_Flash Uithuizen door Socios Buitenpost door Peterselieman Newcastle Central Station door bork IJmondlijn door von_Preussen Regels ![]() Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on! [ Bericht 99% gewijzigd door Duvel op 24-02-2009 20:19:50 ] | ||
sander89 | dinsdag 24 februari 2009 @ 17:03 | |
Waar we met de SLeT een ritje kunnen maken toch.! ![]() ![]() | ||
Duvel | dinsdag 24 februari 2009 @ 17:07 | |
Nee, want op 't slettraject een wisselstoring. | ||
Peterselieman | dinsdag 24 februari 2009 @ 17:08 | |
![]() ©Duvel | ||
ghizzer | dinsdag 24 februari 2009 @ 17:23 | |
tvp | ||
dennistd | dinsdag 24 februari 2009 @ 17:24 | |
vrijdag maar even richting de sl(e)t | ||
Dichterbijer | dinsdag 24 februari 2009 @ 18:40 | |
Dus door de wisselstoring geen OP? ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 24 februari 2009 @ 18:47 | |
quote:Bij mij. Voor een biertje ![]() ![]() | ||
TommyGun | dinsdag 24 februari 2009 @ 18:49 | |
Props voor de OP! | ||
Dr_Flash | dinsdag 24 februari 2009 @ 18:52 | |
Wie vingerverft even een goeie OP dan? ![]() | ||
Zug-Chef | dinsdag 24 februari 2009 @ 18:52 | |
boe | ||
dennistd | dinsdag 24 februari 2009 @ 18:53 | |
quote:Duvel, of we moeten Alexxxxxxxxxxxxx even roepen ![]() | ||
ReisT | dinsdag 24 februari 2009 @ 18:59 | |
Nieuw topic, nieuwe trein!![]() ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 24 februari 2009 @ 19:00 | |
Nemen we geleidelijk aan afscheid van de kleur geel? ![]() | ||
Zug-Chef | dinsdag 24 februari 2009 @ 19:03 | |
Blijkt zo ja. | ||
dennistd | dinsdag 24 februari 2009 @ 19:11 | |
quote:wat stoptreinen betreft wel ja... | ||
Dr_Flash | dinsdag 24 februari 2009 @ 19:11 | |
quote:Die is druk zat met het reanimeren van zijn eigen site stel ik me zo voor ![]() | ||
Palmboom313 | dinsdag 24 februari 2009 @ 19:16 | |
quote: ![]() | ||
knars | dinsdag 24 februari 2009 @ 19:49 | |
Ha, de wisselstoring gemist ![]() | ||
Ireyon | dinsdag 24 februari 2009 @ 19:52 | |
quote:Is er iemand die het erg zou vinden? ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 24 februari 2009 @ 19:55 | |
quote:Mwoa. het zat me niet in de weg of zo. Het is iig een heel stuk minder lelijk dan dat spuugtyfusstrontlelijke roze van de frambozenlollies ![]() | ||
Dichterbijer | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:01 | |
IK vind dat Roze wel iets hebben... wie heeft er zitten te zeiken op het paars van de Thalys? ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:04 | |
Mja, dat paars van de Thalys heeft meer dan dat kleurenschema van die zuurstokken. Die kleuren doen gewoon pijn aan je ogen. | ||
Dichterbijer | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:05 | |
Jullie oogjes zijn alleen maar gewend aan NS geel... das het probleem ![]() | ||
Socios | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:06 | |
De kleuren van de Koploper vind ik het mooist. ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:07 | |
quote:Paars ![]() Gewoon stijlvol bordeaux-rood met zilvergrijs. Die knipperende My Little Pony bakken zijn gewoon schadleijk voor je camera. Laat staan je ogen. | ||
RealZeus | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:09 | |
quote:Ja. Mijn jeugd, wat doe je ![]() Treinen en bussen horen geel. | ||
Zug-Chef | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:10 | |
Precies vind ik ook, maar dan wel het echte geel van vroegah..![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:12 | |
quote:Daar heb ik ZOOOO vaak in gezeten idd ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:17 | |
En helemaal dit gebeuren, waar later de Interliner uit voortgekomen is. Wat daarna ook wweer van de wal in de sloot gesukkeld is trouwens, maar dat is een ander verhaal. ![]() | ||
RealZeus | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:19 | |
quote: ![]() Duidelijkheid ftw. Gele streekbussen, rode stadsbussen. En dan graag weer echte bussen met underfloormotor en hoge vloeren. En om het ontopic te houden: ik wil de doorloopkop weer terug. | ||
Duvel | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:24 | |
quote:Dank! | ||
eer-ik | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:30 | |
Ik vind die nieuwe kleuren wel mooi ![]() Helemaal conform de nieuwe NS huisstijl. | ||
bork | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:32 | |
quote:BBA FTW!!! Waalwijk - Tilburg en Waalwijk - Den Bosch!!! | ||
Zug-Chef | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:35 | |
Tada uit mijn archief:![]() Lijn 111s - Breda > Oud Gastel BBA 451 - Volvo Den Oudsten B88 Breda, vrijdag 15 juni 2007 | ||
Peterselieman | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:38 | |
quote:Dag zeg ik | ||
bork | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:43 | |
Drachenfelsbahn nog even, net buiten Bonn soort Coo, maar dan Duits en met een prachtig uitzicht op de top! Serietje (van boven naar beneden is deze) ![]() ![]() ![]() Fles? ![]() ![]() Tandradas (iets voor galgje/scrabble?) ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:45 | |
Systeem Riggenbach zo te zien. Die tandradas zou ook op systeem Strub kunnen rijden. | ||
Zug-Chef | dinsdag 24 februari 2009 @ 20:47 | |
Drachenfels, dat is gaafjes ja. Was ooit nog bij een Rail Away aflevering te zien (die van Keulen-Koblenz-Trier, lang lang geleden) | ||
Socios | dinsdag 24 februari 2009 @ 21:27 | |
quote:So true! quote:Eensch is! | ||
James1988 | woensdag 25 februari 2009 @ 01:04 | |
Whooptiedoo, een nieuw topic. Ik heb met mijn digicam wat opnames gemaakt van de ding-dong in de Berlijnse U-Bahn, eens kijken of dat klinkt ![]() | ||
Fred2 | woensdag 25 februari 2009 @ 08:58 | |
Om terug te komen op de namen van ICE-treinen:quote: | ||
Darkwing_Duck | woensdag 25 februari 2009 @ 09:19 | |
![]() | ||
Darkwing_Duck | woensdag 25 februari 2009 @ 10:51 | |
De SLeT Staat gesloopt op UT ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 25 februari 2009 @ 10:52 | |
ehm ![]() | ||
SNArky | woensdag 25 februari 2009 @ 10:53 | |
quote:Wat is er mee loos? | ||
Boschkabouter | woensdag 25 februari 2009 @ 12:02 | |
quote:Nu al defect? | ||
Peterselieman | woensdag 25 februari 2009 @ 12:55 | |
Vanochtend tussen Hurdegaryp en Feanwâlden was er bijna gratis Shoarmavlees:quote:http://www.leeuwardercour(...)traging_door_schapen | ||
James1988 | woensdag 25 februari 2009 @ 14:39 | |
quote:Meer bij de bron: Train contract delays continue | ||
Ou-Tannu | woensdag 25 februari 2009 @ 14:49 | |
quote:t word niks meer met ansaldomoerdijk | ||
NikkelCobalt | woensdag 25 februari 2009 @ 14:55 | |
quote:Al 6 jaar aan het wachten op de eerste uitlevering ![]() Dat wordt wat met de v250. Kan dat wel op een cta? "Deze trein heeft een vertraging van 6 jaar"? | ||
Ou-Tannu | woensdag 25 februari 2009 @ 14:58 | |
quote:*pling plong* de Hogesnelheidstrein naar $plaats zal dit jaar niet rijden. ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 25 februari 2009 @ 15:04 | |
Laat AnsaldoNuth maar op de fles gaan | ||
Boschkabouter | woensdag 25 februari 2009 @ 15:41 | |
Wat is eigenlijk met die ICK?-rijtuigen gebeurd die daar opgesteld (en vernield) zijn? In Nuth dus. | ||
dennistd | woensdag 25 februari 2009 @ 15:44 | |
quote:Die zijn in Weert neergezet, met bewaking erbij. De drie uitgebrande rijtuigen zijn gesloopt in Amsterdam. | ||
Ou-Tannu | woensdag 25 februari 2009 @ 15:45 | |
quote:door een onbekende verstoring nabij AnsaldoBreda rijd de Hogesnelheidstrein voorlopig nog niet | ||
Dr_Flash | woensdag 25 februari 2009 @ 15:49 | |
AnsaldoZaaddodendePasta ![]() Laat die kiet maar over de kop gaan idd ![]() | ||
NikkelCobalt | woensdag 25 februari 2009 @ 16:13 | |
![]() + Ik weet de grap er niet meer bij, maar had hem al een tijdje geleden gemaakt: ![]() (ook zonde om niet te posten: P) | ||
RealZeus | woensdag 25 februari 2009 @ 16:19 | |
quote:Met zo'n Buffel ben je wel sneller in Parijs dan met zo'n V250. ![]() | ||
bork | woensdag 25 februari 2009 @ 16:23 | |
quote:kVind hem nog steeds hilarisch (kende em trouwens niet ![]() ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 25 februari 2009 @ 16:30 | |
quote:idd ![]() diesel tanken kan je in belgie en frankrijk ook wel ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 25 februari 2009 @ 16:49 | |
Moet je alleen nog wel even de juiste beveiliging inbouwen. | ||
Ou-Tannu | woensdag 25 februari 2009 @ 16:55 | |
quote:zonder rijd die ook wel hoor B) | ||
Darkwing_Duck | woensdag 25 februari 2009 @ 17:33 | |
quote:Ja, hij ging met gele hesjes aan richting het zuiden ipv den haag | ||
Boschkabouter | woensdag 25 februari 2009 @ 21:35 | |
quote:Het is dan ook een enorme vingerverfactie om zo'n speelgoed naast een jongerenhangplek neer te zetten. Overigens wel opmerkelijk: een paar honderd meter voor die plek is een oversteekplaats met zowel borden (van ProRail) wat verbiedt om over te steken, als borden van fiets- en wandelroutes (volgens mij van de ANWB) die je over het spoor sturen. Als ik er nog eens langs kom maak ik wel eens een foto. :-) | ||
Dichterbijer | donderdag 26 februari 2009 @ 11:00 | |
quote:Bron: http://www.omroepbrabant.(...)er+IJzeren+Rijn.aspx | ||
Ou-Tannu | donderdag 26 februari 2009 @ 11:04 | |
quote:oftewel daar gaat weer een paar miljard ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 26 februari 2009 @ 11:40 | |
quote:Leve de zandbakhagedis ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 26 februari 2009 @ 12:28 | |
En de onderkruipselworm die er vast ook rondkruipt | ||
James1988 | donderdag 26 februari 2009 @ 13:46 | |
Straks weer met de pimpel mee ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 26 februari 2009 @ 16:20 | |
quote:ja ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 26 februari 2009 @ 16:42 | |
Volgende week nog even een slagje Leeuwarden - Harlingen Haven maken, voordat het laatste deel van het traject op 9 maart voor een jaar buiten dienst gaat. | ||
RealZeus | donderdag 26 februari 2009 @ 16:52 | |
quote:Dat gaat waarschijnlijk sneller dan wachten op die stofzuiger van AnsaldoGasselternijveenschemond. ![]() | ||
dennistd | donderdag 26 februari 2009 @ 17:01 | |
Morgen maar even achter de SL(e)T aan | ||
Socios | donderdag 26 februari 2009 @ 18:36 | |
quote:Goeie ja! ![]() ![]() ![]() | ||
dennistd | donderdag 26 februari 2009 @ 20:52 | |
De Bergland Expres heeft trouwens een uitstel van betaling laten uitschrijven... Het bedrijf heeft o.a. de vervoerders niet betaald. | ||
Dr_Flash | donderdag 26 februari 2009 @ 21:00 | |
quote:Vervoerders? Wat zijn ze zelf dan? ![]() | ||
dennistd | donderdag 26 februari 2009 @ 21:00 | |
quote:Ik denk o.a. ACTS, die tractie leverde in Nederland | ||
Dr_Flash | donderdag 26 februari 2009 @ 21:03 | |
quote:Zoals er ook weleens Railion of MRCE locs voor de CNL staan zeg maar? ![]() ![]() | ||
dennistd | donderdag 26 februari 2009 @ 21:05 | |
quote:klopt en ik denk dat ACTS ook de infraheffing e.d. heeft betaald, aangezien de bergland zelf geen veiligheidsattest zal hebben (net als herik rail, dat ook altijd onder de vlag van acts rijdt) | ||
Dr_Flash | donderdag 26 februari 2009 @ 21:29 | |
http://www.hijsm.nl/index.php?subaction=showfull&id=1235663570&archive=&start_from=&ucat=2&&page=nieuws 3 rode Plan U's en een DE2 zijn vorig weekend blijkbaar grondig gesloopt door wat mongolen. | ||
dennistd | donderdag 26 februari 2009 @ 21:33 | |
quote:Ik stel voor om als dat volk gepakt wordt ze eens lekker een paar keer te overrijden met een radioloc (die bedient wordt door de mededaders) | ||
Dr_Flash | donderdag 26 februari 2009 @ 21:35 | |
Voor zo lang het nog duurt: Mat'64 ![]() Ede-Wageningen, 26 februari 2009. Plan T 522 staat klaar om als stoptrein naar Arnhem te vertrekken. Een slagje door de wasstraat zou geen kwaad kunnen. ![]() | ||
Duvel | donderdag 26 februari 2009 @ 21:38 | |
quote:Ik heb hier geen woorden voor. Soms is het jammer dat lijfstraffen niet zijn toegestaan hier, want ik zou de daders graag persoonlijk laten lijden. | ||
Dr_Flash | donderdag 26 februari 2009 @ 21:54 | |
paar standrechtelijke executies zouden geen kwaad kunnen idd ![]() | ||
Duvel | donderdag 26 februari 2009 @ 22:01 | |
quote:Nee, dat is te lief. Ik zou ze wel willen bewerken met een bot, roestig mes. Ik hoop dat de daders gevonden worden. Ik hoop dat de identiteit van de daders uitlekt. Ik hoop dat ze gegrepen worden en dat ze zullen lijden in de relatief korte tijd tot hun verscheiden. | ||
Zug-Chef | donderdag 26 februari 2009 @ 22:01 | |
Dit gisteren tijdens mn lunchpauze, kort slagje Hvsp - Ndb en binnen het uur weer terug :-)![]() Sinds enkele dagen rijdt ACTS met 60 Fccpps'n heen en weer tussen de Amsterdamse Westhaven en het Duitse Schwarzkollm, nabij Dresden. In de ochtend van woensdag 25 februari 2009 heeft de ACTS 189 096 een volle set ballast in Amsterdam afgeleverd. Enkele uren later mocht ze een lege set onder treinnummer 58402 terug richting Duitsland rijden. Hier de passage van Naarden Bussum. | ||
Duvel | donderdag 26 februari 2009 @ 22:01 | |
Alleen krijg je daar die treinen niet mee terug. ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 26 februari 2009 @ 22:04 | |
quote:Whahahaha ![]() ![]() | ||
Zug-Chef | donderdag 26 februari 2009 @ 22:43 | |
i [ Bericht 98% gewijzigd door Zug-Chef op 26-02-2009 22:44:18 ] | ||
von_Preussen | donderdag 26 februari 2009 @ 23:08 | |
quote:Ook al ben ik buitenstaander en heb geen enkele relatie met de HIJSM, doet het me toch pijn om te zien hoe iets waar ik mezelf zo erg voor kan interesseren, dat dat kapot gemaakt is. En vooral omdat het kapotmaken geen enkel doel heeft, en ook niet zomaar door een paar sukkels met dronken kop is gedaan. Nee, hier is echt over nagedacht hoe je doelbewust iets kapot kunt maken. Wat het nog erger maakt is dat het om iets gaat waar een groep mensen veel moeite in steekt om te onderhouden. Nee, ik zou de ballen van die figuren afsnijden en dan in hun eigen keel proppen zodat ze langzaam stikken, zo diep gaat deze shit mij aan het hart. ![]() | ||
NikkelCobalt | vrijdag 27 februari 2009 @ 00:49 | |
Op de indexpagina staat ook nog een foto van een totaal vernielde cabine. Ook het volgende: "De politie heeft een uitgebreid onderzoek ingesteld waarbij ook de videobeelden van de bewakingscamera’s grondig worden bekeken. " Maar hopen dan dat ze gepakt worden. En als extra straf (naast betalen) mogen de eigendommen van de daders wat mij betreft een zelfde behandeling krijgen ![]() | ||
James1988 | vrijdag 27 februari 2009 @ 01:58 | |
Goede genade... wat een schade. Zo zonde... ik vind dat die daders aan een schandpaal genageld moeten worden, op middeleeuwse wijze. Verder is mijn terugreis met de pimpel goed verlopen... pimpel is tof ![]() | ||
Socios | vrijdag 27 februari 2009 @ 02:37 | |
Sick. | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 10:49 | |
Het is de laatste tijd wel hommeles op Ah - Nm, vrijwel dagelijks sein/wissel/overwegstoringen ![]() | ||
Palmboom313 | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:21 | |
quote:Deze duurt al vanaf 8:30 ![]() quote: | ||
Dichterbijer | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:55 | |
Ik heb ze hier nog niet gezien, dus hierbij:![]() ![]() quote: | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:07 | |
quote:Wel langer ook. Om 08:00 stond hij in Ut al op de Argos. | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:08 | |
quote:Gaar, zo zonder bagagerekken ![]() | ||
knars | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:20 | |
kun je er ten minste je kop niet meer aan stoten. De beste moderniseringsactie voor DD-AR is het om bouwen naar voer voor de sloopkogel. Of geef Corus de opdracht het om te smelten tot iets nuttigs, is meteen een nuttige stimulans voor Corus als ze de opdracht krijgen het gehele assortiment DD-AR / DDM te verwerken. Goed voor de economie ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:21 | |
quote:Nee, een gangpad vol sleepkoffers is leuk ![]() | ||
Zug-Chef | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:42 | |
Zo straks maar even naar het gezellige Kropswolde voor de beladen buizentrein met 232 ![]() ![]() ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:44 | |
quote:Die dingen moeten sowieso al verboden worden. | ||
NikkelCobalt | vrijdag 27 februari 2009 @ 13:31 | |
quote:Neeeee, niet de DD-AR ![]() Tenzij ze ook van plan zijn bij het moderniseren de buitenkant in zo'n nieuw kek en iets te geel kleurtje te lakken. Dan mogen ze naar de schroot. | ||
ReisT | vrijdag 27 februari 2009 @ 13:44 | |
quote:'t Is niet heel duidelijk, maar ik zie op dit plaatje wel gewoon een bagagerek. ![]() quote:Dat 'nieuwe' kleurtje geel valt wel mee hoor, 't is alleen dat ze begin jaren '90 nogal slechte lak hebben gebruikt die nu extreem verbleekt is. DDAR is nu dus veel minder geel dan het eigenlijk hoorde te zijn. | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 13:48 | |
quote:Dat richeltje waar die TL-buis achter zit bedoel je? ![]() | ||
Duvel | vrijdag 27 februari 2009 @ 13:55 | |
Grappig, ze buigen ook de zijwanden uit! | ||
Roelzz | vrijdag 27 februari 2009 @ 14:42 | |
Is dit trouwens niet de DDM? Want die zouden toch omgebouwd worden tot intercityrijtuigen? | ||
Peterselieman | vrijdag 27 februari 2009 @ 14:48 | |
quote:VIRMm ![]() | ||
Wadloper | vrijdag 27 februari 2009 @ 15:22 | |
quote:Alsof jij het alleenrecht hebt op Kropswolde ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 15:40 | |
quote:Ik hoop dat het steenhard regent en dat die trein 4 uur te laat is ![]() | ||
RealZeus | vrijdag 27 februari 2009 @ 16:20 | |
quote:Gaan ze die dingen ook verbreden dan? Zo ruim zijn die krengen toch helemaal niet? ![]() | ||
RealZeus | vrijdag 27 februari 2009 @ 16:22 | |
quote:Ik woon in de buurt van Kropswolde en het is hier iig niet droog ![]() | ||
Brembo | vrijdag 27 februari 2009 @ 16:49 | |
quote:Een Plan T voor het slag Ede-W - Ah vind ik erg overdreven, laat ze rijden met 2 * Plan V kan je buiten de spits een stelletje afkoppelen. Rijdt nu ook een Plan T tussen Zp - Nm, wil de NS stiekem toch weer kijken of ze de rijtijden er mee halen ![]() | ||
Zug-Chef | vrijdag 27 februari 2009 @ 18:14 | |
Het miezerde wat, maar ik was gelukkig niet de enige. Met nog een alleraardigste kerel wachtten we de trein op, reed ietsje in de min zelfs.![]() Railion voert voor een relatief korte periode, zo'n 6 weken, 5 maal per week een lading buizen aan in Delfzijl. Deze buizen komen uit het Duitse Mülheim-Styrum, midden in het Ruhrgebied. Op een zeer sombere, grijze en vooral natte vrijdag 27 februari 2009 passeert RD 232 901 onder treinnummer 47740 vanuit Leer(Ostfriesland) naar Onnen en passeert hier het oude stationsgebouwtje van Kropswolde. | ||
dennistd | vrijdag 27 februari 2009 @ 18:35 | |
Geen SLT vandaag ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 19:13 | |
quote:Oh vandaar dat er niemand anders bij mocht zijn ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 19:13 | |
Ik ga zondag trouwens naar het Spoorwegmuseum. Heb die museumjaarkaart niet helemaal voor de kat z'n kut gekocht natuurlijk. Heimwee Expres met de 386 zie ik ook wel zitten ![]() | ||
Zug-Chef | vrijdag 27 februari 2009 @ 19:20 | |
quote:Mwah, die kwam pas 10 minuten voor tijd aangereden ![]() ![]() | ||
dennistd | vrijdag 27 februari 2009 @ 19:22 | |
Had je deze al, fles? ![]() ![]() | ||
Wadloper | vrijdag 27 februari 2009 @ 19:30 | |
quote:Leuke foto ![]() Volgende week vrijdag ga ik mijn geluk beproeven denk ik, als ik de tijd er voor heb ![]() Tot 26 maart rijdt deze buizentrein toch? ![]() | ||
Zug-Chef | vrijdag 27 februari 2009 @ 19:36 | |
Thx!. Volgens TDR op rolandrail tot 10 maart, maar zoals je weet is het ook iets eerder begonnen met rijden, dus je weet het maar nooit... | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 20:00 | |
quote: ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 20:19 | |
quote:Dat tegelmozaiekje in de gevel van Kropswolde hoef ik niet over te beginnen zeker? ![]() | ||
Zug-Chef | vrijdag 27 februari 2009 @ 20:27 | |
Had ik allang ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 20:28 | |
Nee okee ![]() | ||
bork | vrijdag 27 februari 2009 @ 21:16 | |
quote:Nice, dat wist ik niet, vorige week alleen geplaat omdat de smurf ziek was, herkansing, here we come!! | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 21:24 | |
Ik wil in het NSM trouwens ook wel weer eens die theatervoorstelling bijwonen. Dat is echt tof ![]() Ik heb alleen je 06 nummer weggegooid Bork ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 27 februari 2009 @ 22:06 | |
quote:Leuk! Ik ben jarenlang regelmatig langs Mülheim-Styrum gekomen, en daar stonden inderdaad altijd lange rijen goederenwagens met van die buizen opgesteld. En nu is dan eindelijk het geheim ontrafeld waar die uiteindelijk heen gaan. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2009 22:06:39 ] | ||
veldmuis | vrijdag 27 februari 2009 @ 22:08 | |
quote:Wat zonde ![]() Dat groen was zo tof ![]() | ||
dennistd | vrijdag 27 februari 2009 @ 22:46 | |
Mijn foto's van vandaag (helaas geen SLT, maar wel andere treinen ![]() ![]() ICM 4095 Klaarstaand om de intercity naar Den Haag Centraal te rijden, te Enschede ![]() VolkerRail 203-3 Op het verdiepte spoor te Almelo ![]() Plan V 453 Rangerend van Utrecht Cartesiusweg naar spoor 10 op Utrecht Centraal ![]() VIRM 8715 Sneltrein naar Amsterdam Centraal, te Den Haag Centraal ![]() SGMm 2115 Wachtend op de spits, te Leiden ![]() Lightrail 6106 Rangerend om de stoptrein naar Gouda te versterken, te Alphen a/d Rijn ![]() SGMm 2957 Sprinter naar Den Haag Centraal, te Gouda ![]() loc 1746 Met de internationale trein naar Berlijn, te Almelo ![]() ICM 4084 Intercity naar Den Haag Centraal, te Almelo Meer foto's hier | ||
Zug-Chef | vrijdag 27 februari 2009 @ 22:46 | |
quote:Hah leuk dit te lezen van je ![]() Ik denk zelf dat er een of andere fabrikaat zit daar, die alleen maar dit soort buizen produceert. Toevallig heeft men in Delfzijl nu buizen nodig, maar zoals ik schreef is het maar kortstondig. Ik neem dus aan dat er vanuit Mülheim-Styrum naar veel meer plaatsen buizen vervoerd worden. [ Bericht 0% gewijzigd door Zug-Chef op 27-02-2009 22:54:14 ] | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 22:56 | |
Ik zag vanmiddag zowaar plan V stilstaan op de flyover bj Har. Dacht dat daar vrijwel uitsluitend SGMm reed ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 22:58 | |
Laatste pic is vet Dennis ![]() | ||
dennistd | vrijdag 27 februari 2009 @ 23:00 | |
quote:Ik vind hem zelf ook nog beter dan die van vorige week: ![]() Overigens is het toeval dat ik weer over moest stappen in Almelo ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 23:02 | |
quote:True. Trein (min of meer) scherp, en dan in de achtergrond zo veel mogelijk beweging ![]() | ||
James1988 | vrijdag 27 februari 2009 @ 23:05 | |
![]() Gemaakt te Berlin Hbf ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 23:11 | |
quote:Op je modelbaan ja ![]() | ||
James1988 | vrijdag 27 februari 2009 @ 23:16 | |
Neenee, ik heb 'm echt te Berlin Hbf gemaakt. Er staat daar een maquette van het station ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 23:20 | |
quote:Waar dan | ||
James1988 | vrijdag 27 februari 2009 @ 23:27 | |
quote:Op UG 1 (niveau -1), aan de kant waar ook de McDonald's zit. Maar dan niet bij de McDonald's maar helemaal aan de andere kant van die gang. | ||
Dr_Flash | vrijdag 27 februari 2009 @ 23:28 | |
Okee volgende keer ga ik kijken ![]() | ||
James1988 | vrijdag 27 februari 2009 @ 23:28 | |
quote:Vooral doen. 't is echt tof om die maquette te zien ![]() | ||
JDude | zaterdag 28 februari 2009 @ 11:52 | |
quote:Ohja, over Berlijn gesproken. De Pimpel is nu al zowat volgeboekt voor begin mei ![]() | ||
Duvel | zaterdag 28 februari 2009 @ 11:54 | |
quote:Het is een winkelcentrum waar toevallig ook treinen stoppen. ![]() | ||
Darkwing_Duck | zaterdag 28 februari 2009 @ 11:55 | |
quote:Vergeet het maar, die is dusdanig gewijzigd dat er geen klote meer aan is, wel nog hetzelfde decor wat vreemde sitiuaties oplevert "Maar fiti (hondje) we zitten midden in de jungle hoe komen we hier nu weg? ![]() Nou opzich staat er een trein achter je ![]() ![]() | ||
Wadloper | zaterdag 28 februari 2009 @ 12:58 | |
Straks ga ik even kijken of ik ergens de goederentrein naar Veendam op de foto kan zetten. Ik zat zelf te denken aan Kropswolde, alleen is dat wel goed qua zonnenstand (áls de zon doorbreekt? ![]() | ||
ReisT | zaterdag 28 februari 2009 @ 13:59 | |
Niet alleen NS probeert zo'n oude dubbeldekkers te verbeteren. Kwam net op hgbtf een foto tegen van de gemoderniseerde M5-dubbeldekkers, zeg maar het NMBS-equivalent van DDAR. Zag er eerst zo uit: En nu: | ||
veldmuis | zaterdag 28 februari 2009 @ 14:03 | |
Die kleuren zijn er ook niet mooier op geworden ![]() IK vraag me trouwens af waarom treinen altijd van gebobbeld metaal gemaakt zijn. Die dingen zitten altijd keivol deuken, van boven tot onder. Waardoor is dat? ![]() | ||
Duvel | zaterdag 28 februari 2009 @ 14:52 | |
quote:Dat zijn vooral die oudjes. Vroeger waren de bouwtechnieken nog niet zo goed, en was het lastig om de treinen helemaal glad te krijgen. De oplossing was: gewoon bouwen, vervolgens een goede laag plamuur en dan aflakken. Zo waren de treinen toch glad. Ergens een paar decennia geleden is dat plamuren afgeschaft en werden de treinen direct gelakt. Zo komt het dat je bij oude treinen zo'n bende ziet. Bij nieuwe treinen, zoals VIRM, zie je dat ze inmiddels wel in staat zijn om direct strak te bouwen. | ||
Socios | zaterdag 28 februari 2009 @ 15:09 | |
Is vooral bij het V-Plan. | ||
Wadloper | zaterdag 28 februari 2009 @ 17:17 | |
quote:Ben toch maar in Zuidbroek, in de polder gaan fotograferen ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 28 februari 2009 @ 18:29 | |
quote:Veranderd? Waarom dat nou weer? ![]() | ||
ReisT | zaterdag 28 februari 2009 @ 18:43 | |
Jammer, want het was best een leuke voorstelling eerst. Maar ja, ik kan me ook voorstellen dat dag in, dag uit steeds hetzelfde toneelstukje ook een keer gaat vervelen.quote:Nou de lak nog mooi strak zien te houden, zo'n VIRM met al die vlakjes van steeds net iets verschillende kleuren geel ziet er ook niet uit... | ||
Dr_Flash | zaterdag 28 februari 2009 @ 19:05 | |
quote:Wie komt er dan ook dag in dag uit in het NSM? ![]() | ||
veldmuis | zaterdag 28 februari 2009 @ 19:12 | |
quote:Ah, is dat het. Ik vroeg me al langer af waardoor het kwam, maar ik heb nog nooit iemand een stamp zien geven tegen een trein ![]() Die Duitse coupédingen kunnen er ook wat van wat betreft bobbels. ![]() | ||
Darkwing_Duck | zaterdag 28 februari 2009 @ 20:58 | |
quote:De acteurs? ![]() ennieweem er zaten altijd al kleine variaties in, omdat het soms door een man en soms door een vrouw gespeeld werd, soms erg goed, soms erg slecht. Maar als je het verhaal veranderd en het decor niet en ook nog eens met een irritant hondje komt dan houd het toch echt op.... | ||
Dr_Flash | zaterdag 28 februari 2009 @ 21:46 | |
Ik heb m maar 1 keer gezien en dat was met een vrouw. Ik kijk graag naar vrouwen, trouwens. | ||
KosterT | zaterdag 28 februari 2009 @ 22:25 | |
quote:Komt niet vaak voor dat ik na even kijken nog niet zie hoe het zou moeten werken, maar nu heb ik toch zoiets van ![]() Draait het, schuift het? En als het om een punt draait, waar zit dat punt dan zonder dat je in de knoei komt met overige delen? Uiteraard gaat het om het stukje onderbroken tandrad/spoorstaaf. | ||
Maranelloot | zondag 1 maart 2009 @ 09:46 | |
Ik denk dat het scharniert op deze manier:![]() Ziet er op de foto misschien een beetje vreemd uit, maar ik zou niet weten hoe het anders moet werken. Aan de linkerkant zie je dat er ook een mechanische koppeling is met de wisselbediening die onder de spoorstaven doorgaat naar de punten die ik aangegeven heb. | ||
Zug-Chef | zondag 1 maart 2009 @ 10:21 | |
(Dresden -) Görlitz - Wroclaw (PL). Jaren reed dit tussen Görlitz en Wroclaw (PL): ![]() Maar helaas moest de DB zo nodig rechtstreeks vanuit Dresden gaan rijden, dus ander materieel... ![]() bron ![]() ![]() | ||
Darkwing_Duck | zondag 1 maart 2009 @ 11:42 | |
Meer diversiteit moet er op het spoor! | ||
KosterT | zondag 1 maart 2009 @ 12:06 | |
quote:Blijf ik een beetje zitten met het scharnierpunt: Als de punt het scharnierpunt is, dan kom je bij het omzetten in de problemen bij het omcirkelde stuk, ervan uitgaande dat het een geheel is. Als ze apart gescharnierd zijn zou het overigens wel kunnen. | ||
dennistd | zondag 1 maart 2009 @ 12:28 | |
Van somda:quote: ![]() | ||
dennistd | zondag 1 maart 2009 @ 13:36 | |
De 386 is kapot, en de heimwee-expres is daardoor voor vandaag opgeheven.... | ||
bork | zondag 1 maart 2009 @ 14:17 | |
quote:We know ![]() | ||
Darkwing_Duck | zondag 1 maart 2009 @ 14:49 | |
quote:Ehm... Niet ff naar voren lopen ofzo? | ||
JDude | zondag 1 maart 2009 @ 15:01 | |
Sinds wanneer komt er een nachttrein uit Praag in Den Bosch? ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 1 maart 2009 @ 15:02 | |
quote:Ja, ik ben ook alweer thuis idd ![]() | ||
dennistd | zondag 1 maart 2009 @ 15:20 | |
quote:misschien valt er niet door te lopen in die nachttrein quote:Omleiding omdat ze in Duitsland aan het werk zijn, waardoor ie niet via Emmerich kan. Daardoor bij Venlo het land in. | ||
ReisT | zondag 1 maart 2009 @ 16:30 | |
Gisteren in Houten:![]() Ze hadden zeker rails teveel? Wat ik wel weet is dat die zwarte blokken die aan de buitenste rails zitten geluidsdempers zijn. En hier een gozer die niet van omlopen houdt... ![]() ![]() Plan V nummertje 887, blijft een raar gezicht die led-frontseinen... ![]() De nachttrein naar Wenen/Milaan. | ||
Palmboom313 | zondag 1 maart 2009 @ 16:39 | |
quote:Die 1e foto waarvoor zijn die rails no?.Liggen ook bij Nijmegen Heyendaal. Maar weet het nog steeds niet ![]() | ||
Zug-Chef | zondag 1 maart 2009 @ 16:47 | |
quote: ![]() Door werkzaamheden tussen Emmerich en Wesel is er dit weekend in zijn geheel geen grensoverschrijdend treinverkeer tussen Arnhem/Zevenaar en Duitsland mogelijk. Om die reden is onder andere de City Night Line 401 omgeleid via 's Hertogenbosch en Venlo. Op het randje van dag en schemer staat de 189 090 zijn vertrektijd af te wachten op het station van 's Hertogenbosch. De machinist vind de stam ICRm rijtuigen ook wel interessant. Vandaag / straks rijdt deze trein overigens met 2x 189 !! | ||
Zug-Chef | zondag 1 maart 2009 @ 16:49 | |
Verder gisteren te Oisterwijk binnen 10 minuten:![]() Diverse spoorwerkzaamheden tussen Emmerich en Wesel maken treinverkeer aldaar onmogelijk. Veolia's lege kolentrein uit Werdohl-Everlingsen moest daarom, ipv de Betuweroute, de Brabantroute op om uiteindelijk in de Maasvlakte te eindigen. VCN's 189 095 is met de fraaie set blauwe Falns'n onderweg als trein 347718 en passeert hier het mooie stationsgebouwtje van Oisterwijk. ProRail zette de trein overigens aan de kant, omdat per se de IC naar Den Haag voor moest. Plan ist Plan, befehl ist befehl zeiden ze dan in de oorlog... ![]() Ook Rail4Chem graantrein vanuit Bottrop werd omgeleid via Venlo. Zoals te zien is de samenwerking tussen Veolia en Rail4Chem ver gevorderd, aangezien Veolia's 189 093 als tractie dient voor trein 341713 naar de Botlek, hier ter hoogte van Oisterwijk. | ||
TommyGun | zondag 1 maart 2009 @ 17:49 | |
quote:Komen die nieuwe SLT'tjes ook op Rtd - Hld / Hlds? Loeter ![]() | ||
dennistd | zondag 1 maart 2009 @ 18:01 | |
Volgens wikipedia is de baanvaksnelheid daar 130, dus ik denk niet dar SLT daar hard nodig is (oude sprinters (SGM) kunnen 125). Ik denk dat een traject als zwolle-emmen eerder aan de beurt komt, omdat daar nog plan V rijdt, waarbij de baanvaksnelheid 140 is, en dus SGM geen optie. | ||
Dr_Flash | zondag 1 maart 2009 @ 18:31 | |
![]() ![]() Stuk, dus. Gaat nie ver rye nie ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 1 maart 2009 @ 20:22 | |
Okee Bork ![]() ![]() 13:02 ![]() 13:46 ![]() | ||
SpeedyRich | zondag 1 maart 2009 @ 20:51 | |
ReisT Nice pics ![]() | ||
Duvel | zondag 1 maart 2009 @ 22:54 | |
quote:Hm, kutzooi dus. Wat had ie? | ||
Charango | zondag 1 maart 2009 @ 23:03 | |
quote:Hmm, ik zag dit treinstel toevallig rond het middaguur nog in de buurt van Bunnik richting Driebergen-Zeist rijden, zonder die zwarte hulp-loc. Ik kon er zo snel geen mankement aan herkennen. Of hebben ze meer van dit soort groene Mat '54-jes ![]() | ||
bork | zondag 1 maart 2009 @ 23:16 | |
quote:It wasn't me ![]() ![]() | ||
dennistd | maandag 2 maart 2009 @ 08:30 | |
quote:Nee, er is er maar één (er is wel een mat'54-stel met 4 bakken, maar deze is geel, staat in amsterdam en mag niet meer rijden). | ||
NikkelCobalt | maandag 2 maart 2009 @ 10:35 | |
quote:De 766 mag niet meer rijden? Wanneer schilderen ze de 766 eigenlijk weer groen? ![]() | ||
Fred2 | maandag 2 maart 2009 @ 10:41 | |
quote:Zodra alle spoorgijzelingen uit de jaren 70 zijn verfilmd... Het staat er trouwens slecht voor met het museummat: - Rode duivels vernield - plan V 419 aangereden en gesloopt - Mat 54 386 defect - Mat 54 766 geen keuring Dan blijven er alleen nog blauwe engelen over? edit: en een mat 46 stroomlijnstel dacht ik? [ Bericht 8% gewijzigd door Fred2 op 02-03-2009 10:49:56 ] | ||
Peterselieman | maandag 2 maart 2009 @ 10:53 | |
Die mat 46 is ook kaduuk na een aanrijding met een SGMm | ||
NikkelCobalt | maandag 2 maart 2009 @ 10:53 | |
quote:En een mat'24? | ||
Peterselieman | maandag 2 maart 2009 @ 10:53 | |
En je vergeet de blokkendozen ![]() | ||
dennistd | maandag 2 maart 2009 @ 10:59 | |
quote:Volgens mij is die van het spoorwegmuseum ook kapot: de 386 viel daarvoor in dit weekend... | ||
ReisT | maandag 2 maart 2009 @ 11:16 | |
Voor de heiwee-express is er dan nog wel het plan van locs 1202 en 1312 met een paar oude rijtuigen ertussen. Staat gepland voor augustus.quote:Zwaar beschadigd ja, maar toch nog niet gesloopt? | ||
Fred2 | maandag 2 maart 2009 @ 11:18 | |
quote:hmm, "gesloopt" is iets te voorbarig. "Wordt gesloopt" Het schadebedrag is te hoog voor een opknapbeurt. | ||
Dr_Flash | maandag 2 maart 2009 @ 11:18 | |
quote:De 386 viel in voor de 273 dacht ik toch? ![]() quote:Oh dat lijkt me ook een mooie trein ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 2 maart 2009 @ 19:10 | |
Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigersquote: ![]() | ||
Duvel | maandag 2 maart 2009 @ 21:30 | |
Oy, krijgen we dat weer. ![]() | ||
Fred2 | maandag 2 maart 2009 @ 21:40 | |
quote: quote:Kortom: wat er nu weg moet bij andere industriën kan dus mooi het spoor repareren. Wie belt Wouter Bos even? | ||
dennistd | maandag 2 maart 2009 @ 22:11 | |
Net als je denkt dat het niet veel gekker kan worden: vanaf 20 april worden de stoppers Apeldoorn - Enschede met sprinters gereden ![]() Tot nu toe volledig overzicht van de wijzigingen: http://trein.dennistd.nl/?page=nieuws&id=137 | ||
DaMart | maandag 2 maart 2009 @ 22:36 | |
Ik las net dit zeer trieste bericht:quote: | ||
dennistd | maandag 2 maart 2009 @ 22:41 | |
Daar hebben we het al over gehad, en de conclusie was dat de daders maar beter niet bij ons in de buurt kunnen komen.... Treintopic 147: Geen treinen door een wisselstoring. | ||
DaMart | maandag 2 maart 2009 @ 22:44 | |
quote:Ah, de lokale krant is dus een beetje laat met dit bericht... ik dacht iets nieuws te melden ![]() Maar ik heb ook wel een leuke straf in gedachten voor ze, die ik hier maar niet zal neerzetten ![]() | ||
dennistd | maandag 2 maart 2009 @ 22:50 | |
quote:Nouja, ik zie liever een bericht 2x dan dat ik hem niet zie (hoewel ik liever zou zien dat dit soort berichten helemaal niet meer nodig zouden zijn....) | ||
Peterselieman | maandag 2 maart 2009 @ 23:05 | |
quote:Gefeliciteerd ![]() | ||
von_Preussen | maandag 2 maart 2009 @ 23:16 | |
Die teringsprinters mogen ze wat mij betreft in het westen houden. | ||
#ANONIEM | maandag 2 maart 2009 @ 23:35 | |
quote:hehe, vandaag stond er al 1 op Hengelo. Waarschijnlijk om test ritten te maken? | ||
Fred2 | maandag 2 maart 2009 @ 23:36 | |
quote:Ehm je weet dat SLT's deels gekocht zijn ter vervaning van Mat 64? Als de NS klaar is met haar vervangings- en moderniseringsplannen, rijden er in Nederland alleen nog sprinters (SGMm & SLT) ) en intercity's (ICRm, ICMm, VIRM en DDMm/DD-ARm (Wat best wel eens de naam DD-ICm kan krijgen) | ||
knars | dinsdag 3 maart 2009 @ 00:04 | |
Sprinters voor iedereen ![]() ![]() Wat SGMm betreft; Fles, schreef je laatst niet dat je je verbaasde op de fly over bij Harmelen ander materiaal dan SGMm voorbij te zien komen? Dat kan dus wel kloppen aangezien die sinds december op dat traject zijn vervangen door DD-AR ![]() DD-ICm lijkt me overigens ook een betere afkorting dan DD-ARm ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 3 maart 2009 @ 08:35 | |
quote:Huh? Ik? ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 3 maart 2009 @ 08:44 | |
quote:Als ze echt klaar zijn liggen ook alle DDAR en lokbespannte Züge eruit lijkt me ![]() | ||
TommyGun | dinsdag 3 maart 2009 @ 08:46 | |
quote:Kutdingen idd. Schiet niet op, 500 stops. | ||
von_Preussen | dinsdag 3 maart 2009 @ 12:13 | |
Mooi was die tijd toen de stopper Deventer - Almelo nog gewoon met ICM werd gereden. | ||
Darkwing_Duck | dinsdag 3 maart 2009 @ 13:14 | |
![]() Denk dat ik dit ook maar ga doen op Moerwijk ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 3 maart 2009 @ 13:23 | |
quote:Kon dan gelijk ook ff na Almelo ? kun je dr nog meer stickers achterplakken ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 3 maart 2009 @ 14:35 | |
Stickers plakken is voor grafittimongolen. | ||
Darkwing_Duck | dinsdag 3 maart 2009 @ 14:42 | |
quote:Er staat een ![]() ![]() | ||
Littlecreep | dinsdag 3 maart 2009 @ 15:18 | |
quote:Ik heb eigenlijk niet zo probleem met de DD-AR naar Amsterdam. In de Sprinter was het vooral hopen dat je er bij Goverwelle nog een beetje normaal in kon. Nu toch wat vaker een zitplek, al reken ik de trap dan ook mee. Op zich niks tegen Sprinters, maar die naar A'dam was gewoon altijd te kort. Net zoals de DD-AR nu. Volgens mij beloven ze al sinds december dat de trein binnenkort langer wordt. Ik heb de hoop al opgegeven. | ||
Duvel | dinsdag 3 maart 2009 @ 15:27 | |
quote:Hij wordt langer: het DD-AR 4'tje wordt vervangen door een SLeT 6'je. ![]() | ||
Darkwing_Duck | dinsdag 3 maart 2009 @ 15:28 | |
quote:Met kortere bakken | ||
Duvel | dinsdag 3 maart 2009 @ 15:30 | |
quote:Sssst! | ||
dennistd | dinsdag 3 maart 2009 @ 15:32 | |
Vanmiddag waren een aantal van mijn klasgenoten niet al te snugger: we zouden de stoptrein van 13.01u nemen in Enschede om naar Drienerlo te gaan, stappen ze in de stopper uit Zwolle op spoor 1. Even later een telefoontje: ja, wij zitten in de trein, maar die hebben ze weggezet ![]() Uiteindelijk waren ze een kwartier later alsnog op Drienerlo, aangezien deze trein ook stopper naar Zwolle wordt... | ||
Dr_Flash | dinsdag 3 maart 2009 @ 15:36 | |
quote:Hoeveel zitplaatsen zitten er nou uiteindelijk in beide? Ik begreep eens dat er in DD mat maar 40 % meer zitplaatsen zitten dan in enkeldeks. 4 * 1,4 = 5,6. Dus vervanging door een SLT-6 zou een verbetering zijn. Toch? ![]() | ||
Nightshadow | dinsdag 3 maart 2009 @ 15:57 | |
quote:Paar klasgenoten van mij gingen ook eens in de InterCity zitten, 5 min nadat hij aangekomen was in Enschede. Vervolgens reed hij richting rangeerterrein, konden ze met de machinist/rangeerder teruglopen over het spoor ![]() Overigens wel fijn dat er SGMm gaat rijden op de stoppert ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Nightshadow op 03-03-2009 16:03:47 ] | ||
dennistd | dinsdag 3 maart 2009 @ 16:06 | |
quote:Er komt SGMm vrij uit de 9800 (stopper Utrecht-Den Haag), deze zal geheel met SLT worden gereden. En er komen nog wat SGMm-tweetjes terug uit Denemarken. | ||
ReisT | dinsdag 3 maart 2009 @ 16:19 | |
quote:Zesdelige SLT heeft 322 zitplaatsen + 108 staanplaatsen. DDAR-met-motorwagen heeft ongeveer 400 zitplaatsen + beperkt aantal staplaatsen. Er kunnen dus evenveel mensen mee in de SLT, er moeten alleen meer staan. Beter is twee SLT-viertjes ipv één DDAR. De max is 16 bakken SLT (270 m lang) - dan heb je meer zitplaatsen dan met 2xDDAR. | ||
Duvel | dinsdag 3 maart 2009 @ 16:48 | |
quote:Dat gold geloof ik voor VIRM. Bij DDAR zit je natuurlijk wat meer op elkaars lip. | ||
Sj0rSz | dinsdag 3 maart 2009 @ 18:19 | |
quote:Het is weer zover ![]() | ||
Zug-Chef | dinsdag 3 maart 2009 @ 18:24 | |
Vanavond 19:50 Nederland 2 Rail Away De reis gaat met de snelle intercity van Kopenhagen naar Aalborg. Dat de Denen goed zijn in het conserveren van hun verleden blijkt uit de vele musea die onderweg worden aangedaan. Vooral van de roemruchte Vikingen is daar veel terug te vinden. | ||
Ireyon | dinsdag 3 maart 2009 @ 18:51 | |
quote: quote:Zoals het altijd al was dus.. Niet minder dan begrijpelijk, die Plan-V's zitten elke ochtend en avond belachelijk vol, toch schraal als je als vaste reiziger een VIRM gewend was.. ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 3 maart 2009 @ 20:57 | |
quote:En verlies je bij 1 van de 4 bakken de onderverdieping vanwege enig motorisch geweld. | ||
Ou-Tannu | dinsdag 3 maart 2009 @ 21:44 | |
quote:en nog een deel aan de elektrische installatie in het stuurstandje ![]() maar goed je kan ook een Eloc + 3 bakkies treffen ![]() ![]() | ||
Darkwing_Duck | dinsdag 3 maart 2009 @ 22:51 | |
quote:Of de bovenverdieping. Ik heb de Aflevering van Railaway gekeken samen met Toeps, was leuk, af en toe wel in een deuk gelegen van het gortdroge commentaar ![]() | ||
Littlecreep | dinsdag 3 maart 2009 @ 23:09 | |
quote:Feit is gewoon dat NS gewoon klachten van reizigers negeert. Ik moet niet klagen, ik reis gratis als student vanuit Gouda Goverwelle, maar het is gewoon belachelijk dat er al vanaf de nieuwe dienstregeling een langere trein wordt beloofd, maar er nog altijd niks wordt gedaan. Rotterdam-Amsterdam is gewoon druk, al helemaal met al die forensen naar Bijlmer Arena. De Sprinter zat overvol elke dag, de DD-AR was ietsjes beter alleen valt dat ding volgens mij binnenkort van ellende uit elkaar. | ||
Dr_Flash | woensdag 4 maart 2009 @ 08:08 | |
quote:Ik vond er eigenlijk maar weinig trein in zitten. De eerste 10 minuten dacht ik dat ze waren overgestapt op Sail away ![]() ![]() Maar het was een mooi gebied, zeker ![]() ![]() | ||
Duvel | woensdag 4 maart 2009 @ 08:25 | |
quote:Wel een tof museum hoor. ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 4 maart 2009 @ 08:30 | |
quote:Ja, ik heb het al eens zien liggen vanuit de trein. Wil er nog weleens gaan kijken, ooit ![]() | ||
Duvel | woensdag 4 maart 2009 @ 08:39 | |
quote:Aanrader! | ||
Dr_Flash | woensdag 4 maart 2009 @ 09:21 | |
quote:Het is toch niet veel meer dan die locloods? Net als in Gävle? | ||
Duvel | woensdag 4 maart 2009 @ 09:35 | |
quote:Maar dan met Deense treinen, o.a. een opengewerkte bolle neus, wat stoomspul, een gave sneeuwploeg, en achter het museum kon je i.i.g. in 2003 met een treintje heen en weer over het emplacement. Niet een museum om een hele dag door te brengen, maar toch vermakelijk. | ||
Dr_Flash | woensdag 4 maart 2009 @ 10:05 | |
quote:En vlakbij het station, dus makkelijk te doen in een stopovertje van 2 uur of zo ![]() | ||
Duvel | woensdag 4 maart 2009 @ 10:06 | |
quote:Eh ja, in mijn geval even gestopt op doorreis van Zweden naar Duitsland (per SAAB, dus eigenlijk offtopic). ![]() | ||
#ANONIEM | woensdag 4 maart 2009 @ 10:12 | |
quote:Gratis? Indirect betaal je als student zo'n 80 euro per maand voor je OV-studentenkaart. Dat bedrag is bij invoering gewoon van de basisbeurs afgetrokken. En zo steekt het nu nog steeds in elkaar, want als je in het buitenland studeert, krijg je geen OV maar wel die 80 euro op je rekening gestort. | ||
Dr_Flash | woensdag 4 maart 2009 @ 11:13 | |
quote:En de basisbeurs KRIJG je gewoon. EN de SOV, in plaats van een deel van je basisbeurs. | ||
Littlecreep | woensdag 4 maart 2009 @ 12:40 | |
quote:Van die 80 euro zou ik net vier dagen kunnen reizen tussen Goverwelle en Centraal. Dan vind ik het aardig gratis. | ||
Fred2 | woensdag 4 maart 2009 @ 13:02 | |
quote:Toen ik nog als student met de trein ging werden die dingen net zolang volgeladen tot de laatste man naar binnen werd geduwd door de deuren. | ||
veldmuis | woensdag 4 maart 2009 @ 13:06 | |
quote:Maar als je in NL woont kun je op geen enkele manier die 80 euro krijgen, ook als je dat OV lekker op het postkantoor laat liggen. Het levert dus niets op om het te laten liggen, en het kost niets om het op te halen. Dat klinkt toch behoorlijk als 'gratis'. | ||
#ANONIEM | woensdag 4 maart 2009 @ 14:07 | |
quote:Ja, je krijgt de beurs van de overheid cadeau. Maar dat maakt het OV nog niet "gratis". Jouw boodschappen worden immers ook niet gratis omdat je een beurs krijgt. ![]() Waar het me om gaat, is dat de OV-bedrijven linksom of rechtsom per student 80 euro per maand krijgen. En je mag best verwachten dat daar een prestatie tegenover staat. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2009 14:07:31 ] | ||
Peterselieman | woensdag 4 maart 2009 @ 14:13 | |
Gister is GTW'tje 10233 ontspoord op het emplacement van Leeuwarden.quote:http://www.leeuwardercour(...)weer_in_juiste_spoor | ||
Betse | woensdag 4 maart 2009 @ 14:15 | |
Bedenk ook even dat voor het gebruik van je OV ook geen schuld opbouwt, dat is toch behoorlijk gratis. | ||
Dr_Flash | woensdag 4 maart 2009 @ 14:20 | |
quote:80 euro ![]() Van BETALENDE reizigers krijgen ze 416 euro per maand. Die mogen dus meer dan 5 keer zo hard "verwachten dat daar een prestatie tegenover staat." Koppe dicht dus, stelletje schooiers ![]() | ||
#ANONIEM | woensdag 4 maart 2009 @ 14:35 | |
quote:Helaas, die redenering gaat niet helemaal op: - Niet alle studenten gaan veel met het OV. Ik ga doordeweeks op de fiets en om de twee weken naar m'n ouders. Met losse treinkaartjes plus een voordeelurenkaart zou dat zo'n 55 euro per maand kosten, maar de OV-bedrijven krijgen 80 euro vanwege m'n studenten-OV-kaart. - De NS-jaarkaart etc. gelden altijd, de studenten-OV-kaart maar de helft van de week. Al met al krijgen de OV-bedrijven gewoon fatsoenlijk betaald voor het vervoeren van studenten. Anders zouden ze natuurlijk ook niet meewerken. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2009 14:35:50 ] | ||
Socios | woensdag 4 maart 2009 @ 14:36 | |
STUKJE METAGAME ERBIJ![]() Spoorwegmuseum ![]() Mat ´54 ![]() D-trein ![]() Perron Utrecht Maliebaan ![]() Bordje Utrecht Maliebaan ![]() Goederenemplacement ![]() Perron ![]() Seinhuis Groningen | ||
Dr_Flash | woensdag 4 maart 2009 @ 14:39 | |
Metagame? ![]() | ||
Duvel | woensdag 4 maart 2009 @ 15:36 | |
quote:Dus. ![]() | ||
sander89 | woensdag 4 maart 2009 @ 16:34 | |
Vandaag een een slaaprondje met de trein gedaan ![]() ![]() Ook kwam ik de SLT toevallig tegen want had geen idee wat de tijden waren en Somda doet het ook niet echt op je mob. Werden nog flyers uitgedeeld met info over de nieuwe sprinter, verder bevalt die mij goed de SLT rijdt lekker smooth. Enige echt min punt wat ik tegen kwam is dat de prullenbakken in de weg zitten bij je benen. ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 4 maart 2009 @ 17:52 | |
quote:Bijgeloof ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 4 maart 2009 @ 17:54 | |
quote:Dat is bij ICRm ook. En bij ICMm helemaal. | ||
Ou-Tannu | woensdag 4 maart 2009 @ 19:20 | |
hoe moeilijk is het om een trein te rangeren/parkeren? bij Arriva weten ze er alles van ![]() 'Liesbeth List' ontspoord | ||
Dr_Flash | woensdag 4 maart 2009 @ 19:21 | |
quote:
| ||
Peterselieman | woensdag 4 maart 2009 @ 19:24 | |
quote:psst: Treintopic 147: Geen treinen door een wisselstoring. | ||
Dr_Flash | woensdag 4 maart 2009 @ 20:45 | |
quote:WTF bieden ze daar https over UDP aan of zo? Net alsof dat echt kan ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 4 maart 2009 @ 20:52 | |
Het is een onbeveiligd netwerk ja, maar een openbaar netwerk hoort wel zodanig te zijn dat het versleutelde data verstuurt. | ||
Dr_Flash | woensdag 4 maart 2009 @ 20:53 | |
quote:staat tot quote:is als lul staat tot drumstel ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 4 maart 2009 @ 20:55 | |
i know ![]() Inloggen op sites doe ik onderweg toch al bijna niet, puur omdat het vaak niet erg praktisch is ![]() | ||
Brembo | woensdag 4 maart 2009 @ 20:57 | |
quote:Das echt geniaal van de VIRM prullenbak die in de stoel van de voorligger zit. Maar helaas is de stoel zo dun in de sprinter dat er toch geen ruimte voor is ![]() Maar het wordt nu wel vervirmed en versprinterd zeg ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 4 maart 2009 @ 20:59 | |
quote:Ik stel voor dat we een politieke sprintergroepering oprichten ![]() | ||
sander89 | woensdag 4 maart 2009 @ 21:39 | |
Ze moeten gewoon brievenbus formaat prullenbakken ophangen op het balkon en kleine uitschuifbare prullenbak onder de stoelen die er voor staan. Dan bij de 4 zits gewoon aan de muur. [ Bericht 8% gewijzigd door sander89 op 04-03-2009 21:53:48 ] | ||
veldmuis | woensdag 4 maart 2009 @ 21:45 | |
quote:Jamaar. Bij een bank kan je toch niet inloggen zonder gebruik te maken van https? En die encryptie kraakt de forens met z'n laptopje echt niet even hoor, al heeft hij lekker toegang tot het hele netwerk. Volgens mij zijn het mongolen die hun Windows shares volledig opengezet hebben, en dat daar doorheen te browsen is. Iets anders kan gewoon niet. | ||
#ANONIEM | woensdag 4 maart 2009 @ 22:06 | |
quote:Je kan natuurlijk wel iemand anders' FOK!-wachtwoord onderscheppen, want dat wordt niet via https verstuurd. ![]() Maar verder heb je wel gelijk natuurlijk. ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 4 maart 2009 @ 22:22 | |
quote:Dat eerste woord insinueert een strijdigheid. Maar we zijn het volkomen eens Veldmuisje ![]() | ||
Fred2 | woensdag 4 maart 2009 @ 23:31 | |
Waarschijnlijk zullen er wel een hoop figuren met open netwerkschijven en -mappen rondlopen. Ben er zelf niet geweest, maar ik denk dat het systeem gewoon bestaat uit één netwerk waar iedereen door iedereen opdezelfde manier als een thuisnetwerk aan zijn internet komt. | ||
James1988 | donderdag 5 maart 2009 @ 00:45 | |
Over een onbeveiligde verbinding kan je in principe alles afluisteren, hetgeen niet over een HTTPS-versleutelde verbinding gaat. Download Wireshark maar eens, en ga in de trein zitten. Of CAIN, o.i.d. Je kunt dan vrij eenvoudig het netwerkverkeer afluisteren. | ||
Dr_Flash | donderdag 5 maart 2009 @ 10:30 | |
http://www.nu.nl/internet(...)ein-is-onveilig.html Goed plaatje erbij ook ![]() | ||
Duvel | donderdag 5 maart 2009 @ 10:43 | |
Blonde vrouw in de trein? | ||
Dr_Flash | donderdag 5 maart 2009 @ 11:28 | |
quote:Virm tussen Lw en Gn? NS-trein in Arrivagebied? Internet in Virm? ![]() | ||
dennistd | donderdag 5 maart 2009 @ 11:52 | |
Het kan nog erger: http://deweekkrant.nl/art(...)internet_ns_onveilig | ||
Dr_Flash | donderdag 5 maart 2009 @ 11:58 | |
Feitelijke onwaarheden gewoon, in plaats van een slecht gekozen plaatje. Betere werk ![]() | ||
James1988 | donderdag 5 maart 2009 @ 12:10 | |
Zozo, dus nu doet NS dat stuk ineens? Goed gedaan, Weekkrant! | ||
Duvel | donderdag 5 maart 2009 @ 12:28 | |
quote:Oh dat. Tja. Die weekkrant is leuker. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 5 maart 2009 @ 12:33 | |
¿Welke trein is er gisteren eigenlijk bij Delft afgefikt eigenlijk? | ||
Peterselieman | donderdag 5 maart 2009 @ 12:50 | |
Er waren wat vlammen onder een setje ICRm te zien. | ||
Sj0rSz | donderdag 5 maart 2009 @ 13:19 | |
Sinds wanneer heeft de tweede klas van de VIRM fel blauwe bekleding? Ik ken alleen de paarse variant. | ||
ReisT | donderdag 5 maart 2009 @ 13:24 | |
Sinds de vierde generatie VIRM uit de fabriek is komen schommelen. Dat voldoet aan de nieuwe regel: blauw = 2e klas, rood = 1e klas. | ||
Sj0rSz | donderdag 5 maart 2009 @ 13:27 | |
Ahh, dan heb ik gisteren dus in een vierde generatie VIRM gezeten. Die reed als intercity tussen Zwolle en Roosendaal (trein 9568 als ik het goed heb). | ||
Duvel | donderdag 5 maart 2009 @ 13:58 | |
quote:Kan goed kloppen. ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 5 maart 2009 @ 15:13 | |
http://www.cpnb.nl/bw/actueel/ns_vrijreizen.html Hoppatee, maar weer eens een 700+ rondje checkless plannen ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 5 maart 2009 @ 15:26 | |
Krijg je dat boekeweekgeschenk alleen bij lectuur of bij alle boeken? Wat ieder heb ik het idee dat ik gematst ben :| | ||
Dr_Flash | donderdag 5 maart 2009 @ 15:30 | |
quote:Juist niet bij lectuur dacht ik ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 5 maart 2009 @ 15:32 | |
en boejje trouwens, gematst worden is tof ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 5 maart 2009 @ 15:36 | |
quote:Ja maar niet een boek kopen om er bij de kassa achter te komen dat je niet gematst wordt.. | ||
Duvel | donderdag 5 maart 2009 @ 15:37 | |
Alleen literatuur, waarbij de definitie van literatuur enigszins is opgerekt. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 5 maart 2009 @ 15:43 | |
quote:En waarbij een lieve glimlach bij de kassière vast wel helpt.. | ||
Geerd | donderdag 5 maart 2009 @ 15:45 | |
Ik zag vanmiddag nog virm op de emmerlijn wou het eerst niet geleuven. | ||
ReisT | donderdag 5 maart 2009 @ 16:38 | |
quote: | ||
Dr_Flash | donderdag 5 maart 2009 @ 18:53 | |
quote:Ik moet Spoorwegen 2009 nog ![]() | ||
Brembo | donderdag 5 maart 2009 @ 19:21 | |
quote:Volgens mij is dat echt een ramp, de spanning/stroom op de emmerlijn is al niet ideaal laat staan de strakke rijtijden ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 5 maart 2009 @ 19:23 | |
hm mischien dat iemand van de knappekoppen hier t weet. vanaf 9 maart heeft de kruidvat weer leuke weekend dagkaartjes.. voor een ZA of ZO naar keuze! alleen. kijk als je feestdagen hebt? zo als 2de Paasdag, waarop mijn SOV dus niet geldig is ![]() of kan ik beter voor 70 cent meer een weekend retour kopen? ![]() | ||
Zug-Chef | donderdag 5 maart 2009 @ 19:24 | |
Wat is er moeilijk aan een ZA of ZO ? | ||
Ou-Tannu | donderdag 5 maart 2009 @ 19:25 | |
quote:omdat er (IK) nog nergens nuttige voorwaarden heb kunnen vinden? en een officiele feestdag wordt door praktisch alle vervoerders als ZONDAGSDIENST gereden :p | ||
Dr_Flash | donderdag 5 maart 2009 @ 19:27 | |
quote:Oh niet? Reken maar dat ik ermee naar Glanerbrug en Eygelshoven Markt kom. En de Pimpel gaat ook lukken. En al is de 2-1 overgang expliciet uitgesloten, de ICE-toeslag is dat niet. Nou, dan is het programma dus meteen zo'n beetje klaar ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 5 maart 2009 @ 20:07 | |
Britten worden helemaal gek trouwens, er is 18 jaar gebouwd aan een nieuwe Class A1 "Peppercorn" stoomlocomotief voor 3 miljoen Pond, en ze zijn nu bezig met testen en toelatingsritten ![]() http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/7538348.stm http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7537462.stm http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/7899583.stm ![]() | ||
James1988 | donderdag 5 maart 2009 @ 20:14 | |
Blauwe VIRMs zijn tof. Ze zitten alleen nog wel hard. Maar dat slijt er vast wel uit ![]() | ||
James1988 | donderdag 5 maart 2009 @ 20:17 | |
Hmm, het topic is bijna vol... | ||
James1988 | donderdag 5 maart 2009 @ 20:17 | |
Dicht dan ![]() |