abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 februari 2009 @ 17:02:11 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_66414149
bah

Zeurpieten, hier is de OP!


Hier alweer deel 147 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

[ Bericht 99% gewijzigd door Duvel op 24-02-2009 20:19:50 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_66414182
Waar we met de SLeT een ritje kunnen maken toch.!
............................
  dinsdag 24 februari 2009 @ 17:07:21 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_66414313
Nee, want op 't slettraject een wisselstoring.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 februari 2009 @ 17:08:50 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_66414368


©Duvel
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_66414815
tvp
  Redactie Sport dinsdag 24 februari 2009 @ 17:24:26 #6
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_66414844
vrijdag maar even richting de sl(e)t
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_66417084
Dus door de wisselstoring geen OP?
pi_66417267
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 16:57 schreef Jeroen_L het volgende:
Waar kun je MSTS het beste kopen? Van Google word ik niet echt wijzer van.
Bij mij. Voor een biertje Originele CD's
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 24 februari 2009 @ 18:49:36 #9
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_66417405
Wie vingerverft even een goeie OP dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66417415
boe
  Redactie Sport dinsdag 24 februari 2009 @ 18:53:52 #12
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_66417441
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 18:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Wie vingerverft even een goeie OP dan?
Duvel, of we moeten Alexxxxxxxxxxxxx even roepen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 24 februari 2009 @ 18:59:50 #13
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_66417623
Nieuw topic, nieuwe trein!


pi_66417641
Nemen we geleidelijk aan afscheid van de kleur geel?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66417720
Blijkt zo ja.
  Redactie Sport dinsdag 24 februari 2009 @ 19:11:30 #16
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_66417960
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 19:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Nemen we geleidelijk aan afscheid van de kleur geel?
wat stoptreinen betreft wel ja...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_66417976
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 18:53 schreef dennistd het volgende:

we moeten Alexxxxxxxxxxxxx even roepen
Die is druk zat met het reanimeren van zijn eigen site stel ik me zo voor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66418093
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 18:59 schreef ReisT het volgende:
Nieuw topic, nieuwe trein!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
  dinsdag 24 februari 2009 @ 19:49:47 #19
136283 knars
Teethgrinder
pi_66419311
Ha, de wisselstoring gemist
pi_66419408
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 19:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Nemen we geleidelijk aan afscheid van de kleur geel?
Is er iemand die het erg zou vinden?
pi_66419520
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 19:52 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Is er iemand die het erg zou vinden?
Mwoa. het zat me niet in de weg of zo. Het is iig een heel stuk minder lelijk dan dat spuugtyfusstrontlelijke roze van de frambozenlollies
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66419689
IK vind dat Roze wel iets hebben... wie heeft er zitten te zeiken op het paars van de Thalys?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 februari 2009 @ 20:04:17 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_66419790
Mja, dat paars van de Thalys heeft meer dan dat kleurenschema van die zuurstokken. Die kleuren doen gewoon pijn aan je ogen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_66419820
Jullie oogjes zijn alleen maar gewend aan NS geel... das het probleem
pi_66419852
De kleuren van de Koploper vind ik het mooist.
pi_66419911
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 20:04 schreef Peterselieman het volgende:
Mja, dat paars van de Thalys heeft meer dan dat kleurenschema van die zuurstokken. Die kleuren doen gewoon pijn aan je ogen.
Paars

Gewoon stijlvol bordeaux-rood met zilvergrijs. Die knipperende My Little Pony bakken zijn gewoon schadleijk voor je camera. Laat staan je ogen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66419971
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 19:52 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Is er iemand die het erg zou vinden?
Ja. Mijn jeugd, wat doe je

Treinen en bussen horen geel.
pi_66420015
Precies vind ik ook, maar dan wel het echte geel van vroegah..
pi_66420091
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 20:10 schreef Zug-Chef het volgende:
Precies vind ik ook, maar dan wel het echte geel van vroegah..
[ link | afbeelding ]
Daar heb ik ZOOOO vaak in gezeten idd Of nog oudere ook wel Bordeauxrode bussen ook in de stadsdienst, zowel Breda als Utrecht Daf Hainje, Daf Den Oudsten, dat soort trazzle
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66420254
En helemaal dit gebeuren, waar later de Interliner uit voortgekomen is. Wat daarna ook wweer van de wal in de sloot gesukkeld is trouwens, maar dat is een ander verhaal.

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66420310
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 20:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daar heb ik ZOOOO vaak in gezeten idd Of nog oudere ook wel Bordeauxrode bussen ook in de stadsdienst, zowel Breda als Utrecht Daf Hainje, Daf Den Oudsten, dat soort trazzle



Duidelijkheid ftw. Gele streekbussen, rode stadsbussen.

En dan graag weer echte bussen met underfloormotor en hoge vloeren.

En om het ontopic te houden: ik wil de doorloopkop weer terug.
  dinsdag 24 februari 2009 @ 20:24:43 #32
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_66420459
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 18:49 schreef TommyGun het volgende:
Props voor de OP!
Dank!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 24 februari 2009 @ 20:30:15 #33
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_66420663
Ik vind die nieuwe kleuren wel mooi
Helemaal conform de nieuwe NS huisstijl.
Signature.
  dinsdag 24 februari 2009 @ 20:32:54 #34
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_66420753
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 20:10 schreef Zug-Chef het volgende:
Precies vind ik ook, maar dan wel het echte geel van vroegah..
[ link | afbeelding ]
BBA FTW!!!

Waalwijk - Tilburg en Waalwijk - Den Bosch!!!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_66420831
Tada uit mijn archief:

Lijn 111s - Breda > Oud Gastel
BBA 451 - Volvo Den Oudsten B88
Breda, vrijdag 15 juni 2007
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 februari 2009 @ 20:38:46 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_66420911
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 20:07 schreef Dr_Flash het volgende:


Gewoon stijlvol bordeaux-rood met zilvergrijs. Die knipperende My Little Pony bakken zijn gewoon schadleijk voor je camera. Laat staan je ogen.
Dag zeg ik
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 24 februari 2009 @ 20:43:01 #37
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_66421025
Drachenfelsbahn nog even, net buiten Bonn soort Coo, maar dan Duits en met een prachtig uitzicht op de top!

Serietje (van boven naar beneden is deze)







Fles?




Tandradas (iets voor galgje/scrabble?)

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_66421087
Systeem Riggenbach zo te zien. Die tandradas zou ook op systeem Strub kunnen rijden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_66421172
Drachenfels, dat is gaafjes ja. Was ooit nog bij een Rail Away aflevering te zien (die van Keulen-Koblenz-Trier, lang lang geleden)
pi_66422562
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 20:19 schreef RealZeus het volgende:
En dan graag weer echte bussen met underfloormotor en hoge vloeren.
So true!
quote:
En om het ontopic te houden: ik wil de doorloopkop weer terug.
Eensch is!
  woensdag 25 februari 2009 @ 01:04:46 #41
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_66430940
Whooptiedoo, een nieuw topic.

Ik heb met mijn digicam wat opnames gemaakt van de ding-dong in de Berlijnse U-Bahn, eens kijken of dat klinkt
pi_66434097
Om terug te komen op de namen van ICE-treinen:
quote:
Goedemorgen!

Het klopt dat 2 van de 4 NS ICE's nog geen naam hebben. Er zijn op dit moment geen plannen ze te gaan voorzien van een naam. Maar ik sluit niet uit dat dat in de toekomst wel een keer gaat gebeuren.

Met vriendelijke groet,

XXX YYYYY
woordvoerder
So we just called him Fred too
  woensdag 25 februari 2009 @ 09:19:44 #43
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_66434502
Zometeen maar eens een slagje SLeTten
  woensdag 25 februari 2009 @ 10:51:41 #44
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_66436891
De SLeT Staat gesloopt op UT
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 februari 2009 @ 10:52:55 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_66436950
ehm
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_66436964
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 10:51 schreef Darkwing_Duck het volgende:
De SLeT Staat gesloopt op UT
Wat is er mee loos?
pi_66439888
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 10:51 schreef Darkwing_Duck het volgende:
De SLeT Staat gesloopt op UT
Nu al defect?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 februari 2009 @ 12:55:06 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_66441915
Vanochtend tussen Hurdegaryp en Feanwâlden was er bijna gratis Shoarmavlees:
quote:
Treinvertraging door schapen

De trein tussen Leeuwarden en Groningen heeft woensdagmorgen vertraging opgelopen. Rond 10.30 uur liepen er schapen op de rails tussen Veenwouden en Hurdegaryp. Reizigers hebben minimaal een kwartier oponthoud. De dieren zijn weggejaagd.
http://www.leeuwardercour(...)traging_door_schapen
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 25 februari 2009 @ 14:39:58 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_66446086
quote:
Train contract delays continue
Monday, 23 February 2009 11:58 RC
Poor delivery and unmet deadlines could sever ties with DSB and Italian manufacturer Ansaldobreda
It may be the end of the line for DSB’s Italian train contractor if it fails to meet yet another deadline

Six years of waiting may have been for nothing, as both the Transport Ministry and national rail service DSB believe the long-overdue IC4 trains will probably not be finished by DSB’s latest deadline.

DSB is threatening to cancel its contract with Italian manufacturer Ansaldobreda, which was originally supposed to have delivered the first of 83 contracted IC4 trains to the rail service by 2003.

All 83 trains were to be fully operational and running by 2006. But as of May last year, none of the trains had been delivered, causing DSB to give the Italian company a one-year deadline to have at least 14 of the trains up and running by May 2009.

DSB was only able to test run its first IC4 train last August, and Ansaldobreda has so far delivered only eight trains in all. But DSB says those are far from perfect.
Meer bij de bron: Train contract delays continue
pi_66446456
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 14:39 schreef James1988 het volgende:

[..]

Meer bij de bron: Train contract delays continue
t word niks meer met ansaldomoerdijk
pi_66446728
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 14:39 schreef James1988 het volgende:

[..]

Meer bij de bron: Train contract delays continue
Al 6 jaar aan het wachten op de eerste uitlevering

Dat wordt wat met de v250. Kan dat wel op een cta? "Deze trein heeft een vertraging van 6 jaar"?
hula
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')