abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66340306
Eigenlijk ben ik een dagje te laat, maar het is belangrijk genoeg om alsnog te posten.

Bron
quote:
De ministerraad heeft vanochtend positief besloten besloten over de volledige liberalisering van de postmarkt. Dit betekent dat naast TNT Post ook andere bedrijven, waaronder Sandd en SelektMail, vanaf 1 april 2009 brieven onder de 50 gram mogen gaan bezorgen.

Gisteren had de vakbond ABVAKABO al laten weten zich aan te sluiten bij de eerder afgesloten CAO voor postbezorgers. Daarmee zitten alle bonden, ook FNV Bondgenoten, op een lijn met de arbeidsvoorwaarden voor de postmarkt. Sandd en SelektMail hadden laten weten deze CAO alleen te willen volgen indien de postmarkt vrij zou worden op uiterlijk 1 april.

In 2011 moet de gehele Europese postmarkt zijn geliberaliseerd. Het kabinet heeft nu besloten dit voor Nederland te vervroegen. Duitsland en Groot-Brittannië schrappen geleidelijk de maatregelen die concurrentie van buitenlandse postbezorgers, waaronder TNT, tegenwerken.

Door de liberalisering zal de concurrentie op het verzorgen van post gaan toenemen. Dit zal niet alleen lagere tarieven tot gevolg hebben maar ook meer variatie in de dienstverlening. In het bijzonder voor organisaties die grote postpartijen aanbieden, welke zijn verenigd on de VGP, de Vereniging Grootgebruikers Post. Dit zijn onder andere banken en zorgverzekeraars. Ook voor het MKB worden positieve effecten verwacht.
Wat is de mening van de FOKkers hierover???

[ Bericht 4% gewijzigd door Frutsel op 23-02-2009 09:28:09 (Link naar bron toegevoegd) ]
De oerknal.... dus eerst was er niks, en dat niks is óók nog eens ontploft???
pi_66340469
Ik vind dat ze het gelijktijdig moeten gaan doen, dus gelijk op met andere EU landen. Anders wordt de concurrentievoorsprong te groot voor de bedrijven in landen die hun markt nog niet geopend hebben.
  zondag 22 februari 2009 @ 14:52:35 #3
10233 Peewee
Introducing 'me'
pi_66340711
quote:
Op zondag 22 februari 2009 14:44 schreef Integrity het volgende:
Ik vind dat ze het gelijktijdig moeten gaan doen, dus gelijk op met andere EU landen. Anders wordt de concurrentievoorsprong te groot voor de bedrijven in landen die hun markt nog niet geopend hebben.
Sluit ik me bij aan!!
Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
Du Riechst So Gut
  zondag 22 februari 2009 @ 14:56:42 #4
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_66340848
Ja, door de onderlinge concurrentie wordt de postbezorging beter. Geloven ze het zelf?
pi_66340946
Mijn god, nee he Dit is nou juist een van die dingen die beter gwn bij de overheid had kunnen blijven. Dat Selektmail is zwaar kut, iedere keer dat mij een pakket via hun is opgestuurd, werd dit verkeerd bezorgd. En straks gaan die mongolen zich dus ook bemoeien met mijn normale post De TNT deed het al niet geweldig, maar die andere bedrijven lopen helemaal de boel te verkloten.
pi_66341137
Waarom is de liberaliseringsgeest nou nog steeds levend? Kijk naar NS, Zorg, Energie, en nu de Post. Gaan we straks de watermarkt ook open gooien?

Sommige dingen kunnen beter bij de overheid blijven. Dat zijn dingen waar ze goed voor moeten zorgen, maar de overheid wil kosten drukken, dus geven ze alles maar vrij.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_66341154
quote:
Op zondag 22 februari 2009 14:56 schreef Sander het volgende:
Ja, door de onderlinge concurrentie wordt de postbezorging beter. Geloven ze het zelf?
Ik zie het al voor me, al die bedrijven die dingen per normale post opsturen gaan voor het goedkoopste alternatief die aanwezig is.
  zondag 22 februari 2009 @ 15:08:46 #8
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_66341221
quote:
Op zondag 22 februari 2009 15:06 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Ik zie het al voor me, al die bedrijven die dingen per normale post opsturen gaan voor het goedkoopste alternatief die aanwezig is.
Ja, want Selektmail heeft zo'n topreputatie.

Net als de zorg, de energiemarkt en sinds vorig jaar de nummerinformatiemarkt zeker. Vooral die laatste is briljant. Afgedwongen concurrentie... 18xx nummerinformatie? Ze kosten allemaal even veel en putten uit dezelfde database.
pi_66341307
Dat bedoel ik, er zijn genoeg bedrijven die voor selektmail gaan als het om pakketjes gaat, diezelfde bedrijven zullen die trend nu wel weer doorzetten. Of de consument er beter van wordt? Ik denk van niet.
  zondag 22 februari 2009 @ 15:15:33 #10
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_66341434
quote:
Op zondag 22 februari 2009 15:11 schreef Meh7 het volgende:
Dat bedoel ik, er zijn genoeg bedrijven die voor selektmail gaan als het om pakketjes gaat, diezelfde bedrijven zullen die trend nu wel weer doorzetten. Of de consument er beter van wordt? Ik denk van niet.
Ik dacht dat je het niet met me eens was, sorry

Ik denk ook dat de consument hierdoor alleen maar achteruit gaat. Plus, hoe willen ze dit aanpakken dan? Aparte postzegels? Vier verschillende brievenbussen? Ik moet het nog zien hoor.
  zondag 22 februari 2009 @ 15:15:40 #11
155694 Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
pi_66341439
Tja als ik zie hoe respectloos selectvracht met pakjes omgaat.
Pakjes die niet aankomen, pakjes die 3 straten verder worden afgegeven bij geheel onbekende mensen, pakjes die ze proberen door de brievenbus te proppen ook al is het pakje 2x zo groot als de brievenbus, of je pakje in de regen naast de deur zetten.

Nee laat maar, zelf zal ik nooit en te nimmer ook maar één brief via deze josti organisatie versturen.
Ik betaal nog liever 50 cent extra!
Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....
pi_66341694
quote:
Op zondag 22 februari 2009 15:15 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:
Tja als ik zie hoe respectloos selectvracht met pakjes omgaat.
Pakjes die niet aankomen, pakjes die 3 straten verder worden afgegeven bij geheel onbekende mensen, pakjes die ze proberen door de brievenbus te proppen ook al is het pakje 2x zo groot als de brievenbus, of je pakje in de regen naast de deur zetten.

Nee laat maar, zelf zal ik nooit en te nimmer ook maar één brief via deze josti organisatie versturen.
Ik betaal nog liever 50 cent extra!
Jij wil wel 50 cent extra betalen om iets te versturen, maar als jij aan de ontvangende kan zit, kan je dat niet altijd beinvloeden.
  zondag 22 februari 2009 @ 15:26:45 #13
155694 Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
pi_66341838
quote:
Op zondag 22 februari 2009 15:23 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Jij wil wel 50 cent extra betalen om iets te versturen, maar als jij aan de ontvangende kan zit, kan je dat niet altijd beinvloeden.
Daar heb je helemaal gelijk in, en daar zit ook mijn grootste angst.
Kijk als ik een kerstkaart mist, zal mij een worst zijn. Maar als het toch belangrijke post is zal ik daar zeker niet blij mee zijn. Zeker niet als het structureel gebeurd!
Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....
pi_66341963
op wat voor manier kan ik dan kiezen moet ik zeker naar hun kantoor toe om mn post in te leveren zodat het 5 cent goedkoper is
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_66342022
sowieso is de postmarkt overrated, weet iemand eigelijk hoe de ontwikkelingen op dit vlak gaan verlopen ? alles via email? of een soort veredelde fax?
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_66342081
Mensen die menen dat een afgedwongen monopolie beter is dan een vrije markt.
pi_66342102
Dus post versturen wordt straks nog duurder.
  zondag 22 februari 2009 @ 15:36:17 #18
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_66342148
quote:
Op zondag 22 februari 2009 15:34 schreef knowall het volgende:
Mensen die generaliseren.
pi_66342320
quote:
Op zondag 22 februari 2009 15:34 schreef knowall het volgende:
Op het gebied van universele diensten zoals post valt daar zeker wat voor te zeggen. Dus om dan gelijk met een -icoon aan te komen, lijkt me getuigen van een gebrek aan kennis.

Tatcher had natuurlijk gelijk. In een vrije markt is de klant koning en zullen tegen zeer lage prijzen topproducten worden gemaakt. Kijk maar naar de telecom-provider markt!

Dát denken is pas een -icoon waard.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2009 15:41:48 ]
pi_66342483
quote:
Heb er ook weinig vertrouwen in.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_66342528
quote:
Op zondag 22 februari 2009 15:41 schreef MarkzMan_X het volgende:

[..]

Op het gebied van universele diensten zoals post valt daar zeker wat voor te zeggen.
Nou, ga je gang.
  zondag 22 februari 2009 @ 15:47:26 #22
232678 John.Milton
Vanity is my favorite sin
pi_66342552
Waardeloos idee dit. De kwaliteit zal echt niet verbeteren hiermee. Bepaalde diensten moeten gewoon centraal geregeld worden.
pi_66343334
Nederland wil weer voorlopen. Dat zal geen verrassing zijn.

[ Bericht 58% gewijzigd door Picchia op 22-02-2009 16:22:55 ]
  zondag 22 februari 2009 @ 16:17:30 #24
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_66343536
Goede zaak. De kwaliteit van deze drie partijen is tegenwoordig al vergelijkbaar. Bij veel zendingen wordt nu al een keuze gemaakt op basis van prijs omdat het kwaliteitsverschil te verwaarlozen is.

Overigens staat Selekt Vracht los van de postbezorging.
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
pi_66353851
Maar mensen die bij TNT worden ontslagen kunnen gewoon aan het werk bij DHL en Sandd.

Verder vind ik een baan als postbode meer iets voor studenten en arbeidsongeschikten. Of AOW-ers natuurlijk. Maar als je een gezin moet onderhouden kun je volgens mij beter een normale baan zoeken. en zeg nou zelf: wat moet je allemaal kunnen om postbode te zijn? Juist! Lezen en tellen! Dus ik denk dat de gemiddelde TNT-er toch we in staat moet zijn nog wat vaardigheden bij te leren, en dan bijvoorbeeld als receptionist gaan werken...
pi_66354079
quote:
Op zondag 22 februari 2009 21:31 schreef DW777 het volgende:
Maar mensen die bij TNT worden ontslagen kunnen gewoon aan het werk bij DHL en Sandd.

Verder vind ik een baan als postbode meer iets voor studenten en arbeidsongeschikten. Of AOW-ers natuurlijk. Maar als je een gezin moet onderhouden kun je volgens mij beter een normale baan zoeken. en zeg nou zelf: wat moet je allemaal kunnen om postbode te zijn? Juist! Lezen en tellen! Dus ik denk dat de gemiddelde TNT-er toch we in staat moet zijn nog wat vaardigheden bij te leren, en dan bijvoorbeeld als receptionist gaan werken...
Beetje jammer, je mening. Ik vind het van weinig respect en inzicht betuigen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Integrity op 22-02-2009 21:51:46 ]
pi_66354525
quote:
Op zondag 22 februari 2009 21:37 schreef Integrity het volgende:

[..]

Zo, weet je, je bent wel heel erg kort door de bocht. Je laat ook nog eens zien dat je totaal geen verstand hebt van zaken, anders had je wel iets van hierarchie in je verhaal meegenomen.

Daarnaast is dit soort beeldvorming wat je projecteert veelzeggender over jouw perceptie, dan de realiteit. En dat betekent, mijn vriend, dat jij zelf op de manier denkt als jij mensen projecteert in je quote. Om vaardigheden te werven, moet je namelijk je best doen. Doorgraven. Doordenken. Conclusies pas maken na goed overwegen. Dat heb jij niet bereikt.
Ik ben inderdaad wat kort geweest in mijn verhaal. Maar hier komt het op neer:

Als er arbeidsplaatsen verdwijnen bij TNT omdat er post overgaat naar concurrenten, komen er dus arbeidsplaatsen bij, bij de concurrenten. Dus als je wordt ontslagen bij TNT kun je waarschijnlijk gaan werken bij DHL of Sandd.

En als je dat niet ziet zitten, bijvoorbeeld omdat je dan minder gaat verdienen, kun je altijd nog gaan werken bij andere bedrijven. Zonder bijscholing kun je bijvoorbeeld al gaan werken bij de gemeentelijke reinigingsdienst. Of jelaat je bijscholen tot receptionist of secretaresse...

Trouwens, er wordt hier wel gezeurd over de dienstverlening van SelektMail, maar dit lijkt mij niet geheel terecht. SelektMail heet inmiddels DHL Global Mail, en de dienstverlening is goed. Dit blijkt onder andere uit de vele onderzoeken door NIPO. Hieruit blijkt dat 95% van de poststukken op het goede adres wordt bezorgd en binnen de tijd.
pi_66354593
quote:
Op zondag 22 februari 2009 21:51 schreef DW777 het volgende:

[..]

Als er arbeidsplaatsen verdwijnen bij TNT omdat er post overgaat naar concurrenten, komen er dus arbeidsplaatsen bij, bij de concurrenten. Dus als je wordt ontslagen bij TNT kun je waarschijnlijk gaan werken bij DHL of Sandd.

En als je dat niet ziet zitten, bijvoorbeeld omdat je dan minder gaat verdienen, kun je altijd nog gaan werken bij andere bedrijven. Zonder bijscholing kun je bijvoorbeeld al gaan werken bij de gemeentelijke reinigingsdienst. Of jelaat je bijscholen tot receptionist of secretaresse...

Trouwens, er wordt hier wel gezeurd over de dienstverlening van SelektMail, maar dit lijkt mij niet geheel terecht. SelektMail heet inmiddels DHL Global Mail, en de dienstverlening is goed. Dit blijkt onder andere uit de vele onderzoeken door NIPO. Hieruit blijkt dat 95% van de poststukken op het goede adres wordt bezorgd en binnen de tijd.
Ik had m'n reactie ook al wat aangepast, je was me voor . Het is met alle bedrijven die concurreren zo. TNT heeft overigens een kwaliteitsnorm van hoger dan 98 %.
pi_66356455
quote:

Een beetje onzin. Als ik werk zou kiezen zou ik liever postbode worden of als schoonmaker gaan werken, dan bijvoorbeeld achter de telefoon in een callcentrum werken. Dat laatste heet dan een "normale" baan te zijn, doch je bent dan minder onmisbaar dan je denkt. En voor die twee genoemde banen hoef je echt niet "dom"te zijn, want wie dom is ziet niet goed wat hij doet of ziet meer over het hoofd en maakt fouten.

Zonder postbezorgers of schoonmakers zou de ellende in de samenleving binnen korte tijd niet te overzien zijn.

Courage77.
pi_66360336
DW777, ik denk dat je het nog geen dag zult uithouden als postbode als je zo over het vak denkt. De concurrenten laten hun mensen op stukloon werken of onder het minimum loon (in de praktijk dan). Bij TNT krijg je tenminste een salaris waarvan je kunt leven. Goede banen worden dus omgezet in flutbaantjes. Met als gevolg dat mensen hun hand moeten ophouden om op de bijstandsnorm uit te komen.
Daarnaast is dit een schijnliberalisering. In de praktijk werd de postmarkt al niet nageleefd, de concurrenten bezorgden al continu post onder de 50 gram. TNT is verplicht overal te bezorgen, 6 dagen per week. Zelfs bij de meest afgelegen boerderijen. De concurrentie bezorgt alleen in de makkelijke gebieden, de rest dumpt ze gewoon bij TNT. Een eerlijke concurrentie gaat uit van gelijke normen en gelijke verplichtingen. Dan moet de concurrentie ook overal gaan bezorgen, ook daar waar de feitelijke kosten 1-2 Euro zijn. En ook zelf voor de verhuispost, curatorzendingen etc. zorgen. Nu gooit iedereen z'n niet gewenste post in een TNT brievenbus en kan TNT de rotzooi opknappen.
  maandag 23 februari 2009 @ 01:22:08 #31
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_66360807
quote:
Op maandag 23 februari 2009 00:57 schreef ultra_ivo het volgende:
DW777, ik denk dat je het nog geen dag zult uithouden als postbode als je zo over het vak denkt. De concurrenten laten hun mensen op stukloon werken of onder het minimum loon (in de praktijk dan). Bij TNT krijg je tenminste een salaris waarvan je kunt leven. Goede banen worden dus omgezet in flutbaantjes. Met als gevolg dat mensen hun hand moeten ophouden om op de bijstandsnorm uit te komen.
Dat stukloon waar jij het over hebt zal dus gaan verdwijnen. Per 1 april is er een nieuwe CAO.
quote:
Daarnaast is dit een schijnliberalisering. In de praktijk werd de postmarkt al niet nageleefd, de concurrenten bezorgden al continu post onder de 50 gram.
Dat is geadresseerd drukwerk. Geadresseerde post onder de 50 gram gaat allemaal via de TNT.
quote:
TNT is verplicht overal te bezorgen, 6 dagen per week. Zelfs bij de meest afgelegen boerderijen. De concurrentie bezorgt alleen in de makkelijke gebieden, de rest dumpt ze gewoon bij TNT. Een eerlijke concurrentie gaat uit van gelijke normen en gelijke verplichtingen. Dan moet de concurrentie ook overal gaan bezorgen, ook daar waar de feitelijke kosten 1-2 Euro zijn. En ook zelf voor de verhuispost, curatorzendingen etc. zorgen. Nu gooit iedereen z'n niet gewenste post in een TNT brievenbus en kan TNT de rotzooi opknappen.
Je overdrijft behoorlijk. Bovendien zal TNT in de praktijk ongetwijfeld hetzelfde trucje ook wel eens uithalen met hun VSP-netwerk. Dat noem ik dan ook maar even oneerlijke concurrentie.
pi_66361837
quote:
Op zondag 22 februari 2009 15:15 schreef Sander het volgende:

[..]

Ik dacht dat je het niet met me eens was, sorry

Ik denk ook dat de consument hierdoor alleen maar achteruit gaat. Plus, hoe willen ze dit aanpakken dan? Aparte postzegels? Vier verschillende brievenbussen? Ik moet het nog zien hoor.
Ik denk dat het vooral gericht is op bedrijven.
ROBODEMONS..................|:(
pi_66361913
quote:
Alsof er tegenwoordig nog zoveel mensen post gebruiken.
Sowieso als ze het duurder maken dan gaat iedereen aan de email buiten de postpakketjes
I HEARD YOU LIEK MUDKIPZ
  Moderator maandag 23 februari 2009 @ 09:28:37 #34
8781 crew  Frutsel
pi_66364855
volgens mij is het gewoon de eerste 1 april grap van dit jaar
pi_66365583
quote:
Op maandag 23 februari 2009 01:22 schreef The_Verve het volgende:

Dat is geadresseerd drukwerk. Geadresseerde post onder de 50 gram gaat allemaal via de TNT.
Bullshit. Ik krijg in mijn brievenbus genoeg post (brieven van instanties, woningbouwvereniging, afrekeningen etc.) die niet via TNT bezorgd zijn.
quote:
Je overdrijft behoorlijk. Bovendien zal TNT in de praktijk ongetwijfeld hetzelfde trucje ook wel eens uithalen met hun VSP-netwerk. Dat noem ik dan ook maar even oneerlijke concurrentie.
Ik overdrijf helemaal niet. Ik heb toevallig enig inzicht hoe de posstromen gaan, zie wat ik zelf in handen krijg en heb op veel plekken die poststromen in handen gehad.
pi_66365870
quote:
Op maandag 23 februari 2009 01:22 schreef The_Verve het volgende:

[..]

Dat stukloon waar jij het over hebt zal dus gaan verdwijnen. Per 1 april is er een nieuwe CAO.
[..]

Als ik het goed begrijp geldt die CAO niet voor de mensen bij Sandd zonder een normaal arbeidscontract. En dat zou zo ongeveer het voltallige bezorgpersoneel zijn, dat werkt obv een 'overeenkomst van opdracht'.

Zegt me niet zo heel veel, maar wellicht weet iemand anders hier meer van?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_66366152
Wat mij in deze interesseert is hoe men de post wil gaan inzamelen. Als ik voor een brief verder weg moet dan de dichtsbijzijnde brievenbus (die in handen van TNT blijven neem ik aan) dan is dat al een vorm van oneerlijke concurrentie. Tenzij er een zwik bussen bijgezet worden, maar dan krijg je weer gezeur met verschillende postzegels en/of tarieven, brieven die abusievelijk in de verkeerde bus zijn gegooid etc. Verder moet een vrije (of beter is eiegenlijk open) marktwerkign zorgen voor betere dienstverlening én kostenbesparing? Dat haal je dus alleen maar door de bezorgers heel weinig uit te betalen. Het rondrijden met een autootje/fiets moet elke postbesteller natuurlijk, en de overheadkosten lijken me ook wel gelijk te schalen (ongeveer dan, op de wat langere termijn). Of de dienstverlening gaat achteruit en je moet voor buitenstedelijk/provinciale post opeens meer gaan betalen ofzo.

Ik moet nog zien hoe men dit wil gaan uitvoeren.
  maandag 23 februari 2009 @ 10:34:42 #38
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_66366278
#care, ik krijg alleen maar post, en zolang ze dat lekker zelf uitzoeken vind ik het best. Ik kan me niet meer heugen dat ik voor het laatst iets op de bus gedaan heb .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  maandag 23 februari 2009 @ 11:12:07 #39
232678 John.Milton
Vanity is my favorite sin
pi_66367379
Als ze maar geen systeem in gaan voeren zoals momenteel in het OV bestaat. Dat elke regio zijn eigen postbezorging gaat krijgen en bedrijven zich in moeten schrijven voor een bepaalde regio.
pi_66370376
quote:
Op maandag 23 februari 2009 10:30 schreef DivineJester het volgende:
Wat mij in deze interesseert is hoe men de post wil gaan inzamelen. Als ik voor een brief verder weg moet dan de dichtsbijzijnde brievenbus (die in handen van TNT blijven neem ik aan) dan is dat al een vorm van oneerlijke concurrentie. Tenzij er een zwik bussen bijgezet worden, maar dan krijg je weer gezeur met verschillende postzegels en/of tarieven, brieven die abusievelijk in de verkeerde bus zijn gegooid etc. Verder moet een vrije (of beter is eiegenlijk open) marktwerkign zorgen voor betere dienstverlening én kostenbesparing? Dat haal je dus alleen maar door de bezorgers heel weinig uit te betalen. Het rondrijden met een autootje/fiets moet elke postbesteller natuurlijk, en de overheadkosten lijken me ook wel gelijk te schalen (ongeveer dan, op de wat langere termijn). Of de dienstverlening gaat achteruit en je moet voor buitenstedelijk/provinciale post opeens meer gaan betalen ofzo.

Ik moet nog zien hoe men dit wil gaan uitvoeren.
Ik denk niet dat de andere bedrijven ineens ook brievenbussen gaan plaatsen. Een groot deel van de post waar het hier over gaat zijn nog altijd bankafschriften, rekeningen en post van de belastingdienst en dat gaat sowieso niet via oranje brievenbussen.
pi_66370960
quote:
Concurrentie zorgt op de lange termijn altijd voor een beter product.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_66372373
Kwaliteit postbezorging word beter?
Niet echt. Nu krijg je ook hier van die tariefoorlogen, en dat geld moet ergens wegkomen. Zoals gewoonlijk zal dit weer de kwaliteit zijn waar op ingeboet word.
pi_66372897
Ik sta er echt van te kijken dat er nog steeds zoveel mensen denken dat privatisering in elke sector HET ideaal is. Denken die mensen weleens na?
pi_66372906
edit: dubbel
pi_66373303
Ik ben zeer blij dat de liberalisering van de postmarkt nu eindelijk in gang gezet wordt. Het is toch absurd dat er maar één enkel commercieel bedrijf (TNT-Post is net zo commercieel als Albert Heijn of KPN) die een bepaalde markt zou mogen bedienen, andere bedrijven moeten zich ook op die markt kunnen begeven. Overigens is de liberalisering ook al een aantal keer uitgesteld, een schandalige gang van zaken want veel postonderneming hadden al grote investeringen gedaan in sorteerinstallaties.
pi_66373414
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:08 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik sta er echt van te kijken dat er nog steeds zoveel mensen denken dat privatisering in elke sector HET ideaal is. Denken die mensen weleens na?
Ja, ik denk na, en dan kom ik toch telkens er weer op uit dat liberalisering heel erg goed is. Bovendien is de enige liberalisering die er nu plaats vind dat de postmarkt open wordt gesteld voor meerdere commerciële spelers in plaats van één commerciële speler, TNT-Post. Verder heb ik nooit geklaag gehoord over het feit dat er meerdere bedrijven zijn die bezorging van pakketten aanbieden, het komt op mij een beetje over als gelegenheidsgeklaag omdat liberalisering wat minder in de mode is tegenwoordig.
pi_66373522
quote:
Op maandag 23 februari 2009 13:53 schreef McKillem het volgende:
Kwaliteit postbezorging word beter?
Niet echt. Nu krijg je ook hier van die tariefoorlogen, en dat geld moet ergens wegkomen. Zoals gewoonlijk zal dit weer de kwaliteit zijn waar op ingeboet word.

Tariefoorlog geeft al aan dat de huidige prijs te hoog is, daarnaast vergeten droeftoeters als jou dat concurrentie niet alleen op basis van prijs kan, maar ook op basis van kwaliteit en service.
pi_66373597
quote:
Op maandag 23 februari 2009 13:53 schreef McKillem het volgende:
Oja, de kwaliteit zal wel weer omlaag gaan door privatisering. Wat een onzin is dat toch, het blijft toch zo'n hardnekkige onzinredenering dat een vrije markt niet in staat zou zijn om kwaliteit aan te bieden.

Als ik kijk naar de bezorging van pakketten dan vind ik dat juist TNT-Post een van de slechtere spelers. FedEx en UPS zijn veruit het best; ze zijn snel, hebben een nauwkeurige track&trace applicatie (bij TNT is het pakket soms al in huis en dan pas is het track-nummer in de track&trace applicatie te vinden), geven pakketten niet zomaar af aan de buren, hebben het pakket snel door de douane en ze flikkeren mijn pakket ook niet in de tuin.
pi_66373617
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:23 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ja, ik denk na, en dan kom ik toch telkens er weer op uit dat liberalisering heel erg goed is. Bovendien is de enige liberalisering die er nu plaats vind dat de postmarkt open wordt gesteld voor meerdere commerciële spelers in plaats van één commerciële speler, TNT-Post. Verder heb ik nooit geklaag gehoord over het feit dat er meerdere bedrijven zijn die bezorging van pakketten aanbieden, het komt op mij een beetje over als gelegenheidsgeklaag omdat liberalisering wat minder in de mode is tegenwoordig.
Als het aan mij lag was het gewoon nog een staatsbedrijf geweest, net zoals de busvervoerders, de ns, de energieleveranciers en zorgverzekeraars. Sommige dingen kun je nou eenmaal beter niet privatiseren imo.
pi_66373666
quote:
Ja kijk maar naar de energiemarkt, het busvervoer en de telefonie.

.
pi_66373762
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:28 schreef Maverick_tfd het volgende:
Sommige dingen kun je nou eenmaal beter niet privatiseren imo.
Wat betreft de infrastructuur om energie aan te bieden, railinfrastructuur etc. dan ben ik het met je eens, maar juist die zaken zijn nu ook niet geprivatiseerd. Wat betreft andere takken van de markt is liberalisering echt de beste keus, er is geen enkele reden om aan te nemen dat een staatsmonopolist betere producten of diensten af kan leveren dan een private onderneming.
pi_66373837
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:30 schreef Sapstengel het volgende:
Bedenk wel dat je zonder liberalisering nog voor een kwartje per minuut zou bellen, en dat grote 50 persoons bussen nog steeds naar een boerendorp zouden rijden terwijl er maar 10 mensen in het dorp wonen en een mini-busje dus ook prima zou kunnen voldoen.
pi_66373841
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:28 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Als het aan mij lag was het gewoon nog een staatsbedrijf geweest, net zoals de busvervoerders, de ns, de energieleveranciers en zorgverzekeraars. Sommige dingen kun je nou eenmaal beter niet privatiseren imo.
Geef me 1 reden waarom niet?
pi_66374278
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:25 schreef raptorix het volgende:

[..]

Tariefoorlog geeft al aan dat de huidige prijs te hoog is, daarnaast vergeten droeftoeters als jou dat concurrentie niet alleen op basis van prijs kan, maar ook op basis van kwaliteit en service.
Wat voor extra service gaan ze bieden dan? Het is geen fotocamera die je bij de lokale fotoboer koopt in plaats van de mediamarkt hoor. Het is gewoon een brief die van A naar B gaat.
Dergelijke belangrijke meuk moet je gewoon niet privatiseren.
pi_66374363
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:32 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat betreft de infrastructuur om energie aan te bieden, railinfrastructuur etc. dan ben ik het met je eens, maar juist die zaken zijn nu ook niet geprivatiseerd. Wat betreft andere takken van de markt is liberalisering echt de beste keus, er is geen enkele reden om aan te nemen dat een staatsmonopolist betere producten of diensten af kan leveren dan een private onderneming.
Bij een "staatsmonopolist" kan je iig eisen dat de dienstverlening beter word of anders gaat, of is er iig controle over.
Als je straks ergens niet over tevreden bent "moet je maar overstappen".
pi_66374467
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:46 schreef McKillem het volgende:

[..]

Wat voor extra service gaan ze bieden dan? Het is geen fotocamera die je bij de lokale fotoboer koopt in plaats van de mediamarkt hoor. Het is gewoon een brief die van A naar B gaat.
Dergelijke belangrijke meuk moet je gewoon niet privatiseren.
-Acuratere bezorging?
-Aangetekende post een 2e maal aanbieden in de avonduren

En zo kan ik nog wel 100 dingen opnoemen, dat jij belangrijke zaken liever door de overheid laat doen geeft aan hoe verblind je bent, juist een overheid kan geen garanties afgeven over kwaliteit, immers ze maken hun eigen wetten en vervelende concurrentie hebben ze ook niet.
pi_66374497
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:48 schreef McKillem het volgende:

[..]

Bij een "staatsmonopolist" kan je iig eisen dat de dienstverlening beter word of anders gaat, of is er iig controle over.
Als je straks ergens niet over tevreden bent "moet je maar overstappen".
Oja, bij wie ga je dat eisen? Bij Balkenende? En wat ga je doen als ze niet luisteren? Ga je dan naar de concurrent? ohnee, ff vergeten, die was er immers niet
pi_66374992
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:50 schreef raptorix het volgende:

[..]

-Acuratere bezorging?
-Aangetekende post een 2e maal aanbieden in de avonduren

En zo kan ik nog wel 100 dingen opnoemen, dat jij belangrijke zaken liever door de overheid laat doen geeft aan hoe verblind je bent, juist een overheid kan geen garanties afgeven over kwaliteit, immers ze maken hun eigen wetten en vervelende concurrentie hebben ze ook niet.
Nee, in de private sector is alles altijd helemaal top. Zet dat aluminium hoedje eens af man. We zitten hier niet onder Stalin ofzo.
pi_66375031
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

Oja, bij wie ga je dat eisen? Bij Balkenende? En wat ga je doen als ze niet luisteren? Ga je dan naar de concurrent? ohnee, ff vergeten, die was er immers niet
Ik heb het niet over ik als persoon maar wij als volk.
Als wij met zijn allen roepen dat er bij de staat iets anders moet, dan gaat dat gebeuren. Linksom of rechtsom. Bij private bedrijven kan je met heel de wereld zeggen dat iets anders moet, ze hebben geen enkele verplichting.
pi_66375095
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:04 schreef McKillem het volgende:

[..]

Nee, in de private sector is alles altijd helemaal top. Zet dat aluminium hoedje eens af man. We zitten hier niet onder Stalin ofzo.
Tuurlijk is het niet allemaal top, maar je hebt dan in ieder geval de keuze om voor een concurrent te kiezen, en niet onder Stalin? Goh je bent bekend met de ov-chipkaart en het elektronisch patienten dossier? Je weet ook dat men wil registreren of je kinderen krulletjes schaamhaar hebben? Nou als ze dat soort dingen al motte weten, dan zet ik inderdaad me hoedje op.

pi_66375247
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:06 schreef McKillem het volgende:
Ik heb het niet over ik als persoon maar wij als volk.
Als wij met zijn allen roepen dat er bij de staat iets anders moet, dan gaat dat gebeuren. Linksom of rechtsom.
Wat nou als het ene deel van het volk goedkope postbezorging wil en het geen enkel probleem vind dat er maar twee keer per week post wordt bezorgd, het tweede deel van het volk zijn post niet naar de brievenbus wil brengen maar liever ziet dat het afgehaald wordt, en het derde deel van het volk graag iets meer betaald voor dagelijkse levering van post? Dan kun je nooit een meerderheid vormen en zal er dus ook niks veranderen.
pi_66375523
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:13 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat nou als het ene deel van het volk goedkope postbezorging wil en het geen enkel probleem vind dat er maar twee keer per week post wordt bezorgd, het tweede deel van het volk zijn post niet naar de brievenbus wil brengen maar liever ziet dat het afgehaald wordt, en het derde deel van het volk graag iets meer betaald voor dagelijkse levering van post? Dan kun je nooit een meerderheid vormen en zal er dus ook niks veranderen.
Wat nou als het ene deel van de bevolking CDA aan de macht wil, het andere deel Wilders en weer een ander deel D66?
We leven in een democratie, en dergelijke dingen zijn allang opgelost, hier komen we ook wel uit...
pi_66375652
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:22 schreef McKillem het volgende:

[..]

Wat nou als het ene deel van de bevolking CDA aan de macht wil, het andere deel Wilders en weer een ander deel D66?
We leven in een democratie, en dergelijke dingen zijn allang opgelost, hier komen we ook wel uit...
Wat wil je nou? Er is democratisch besloten dat de markt opengaat? Kortom is die democratie van je nou goed of niet?
pi_66375696
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:26 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wat wil je nou? Er is democratisch besloten dat de markt opengaat? Kortom is die democratie van je nou goed of niet?
Owh? Wanneer is dat democratisch besloten dan?
Of ga je nou met dat argument komen dat de partij die verkozen is dat gedaan heeft DUS is het een keuze van de bevolking?
pi_66376019
Ik vind het echt onzin dat allerlei nutsvoorzieningen geliberaliseerd moeten worden. Ik begrijp ook niet waarom niet gewoon één postbode 100 brieven kan bezorgen in elk straatje met 20 huizen, maar waarom we 5 postbodes moeten hebben die in elk straatje 20 brieven gaan bezorgen. Het lijkt me allesbehalve efficiënt...
pi_66376051
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:39 schreef isogram het volgende:
Ik vind het echt onzin dat allerlei nutsvoorzieningen geliberaliseerd moeten worden. Ik begrijp ook niet waarom niet gewoon één postbode 100 brieven kan bezorgen in elk straatje met 20 huizen, maar waarom we 5 postbodes moeten hebben die in elk straatje 20 brieven gaan bezorgen. Het lijkt me allesbehalve efficiënt...
En wie zegt dat dat gebeurd?
pi_66376073
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:27 schreef McKillem het volgende:

[..]

Owh? Wanneer is dat democratisch besloten dan?
Of ga je nou met dat argument komen dat de partij die verkozen is dat gedaan heeft DUS is het een keuze van de bevolking?
De 2e kamer misschien?
pi_66376086
Post is w.m.b. een beter te privatiseren branche dan de zorg, telecom of de spoorwegen. Er wordt immers gebruik gemaakt van een infrastructuur (wegen) die al sinds mensenheugenis openbaar is. Een paar brievenbussen plaatsen kan ook iedereen. Dat is niet te vergelijken bij de elektriciteit-, spoor- of telecommarkt, waar een ex-staatsbedrijf de infrastructuur in handen heeft waardoor privatisatie erg moeilijk gaat.

Overigens ben ik in vrijwel alle branches voor privatisering: waarom zou de overheid dingen moeten regelen die bedrijven prima zelf kunnen. Zelfs als de kwaliteit niet significant verbetert (zoals bij de telecommarkt) vind ik het uit principieel oogpunt een goed plan. Enige terughoudendheid heb ik bij watervoorziening en zorg.
pi_66376129
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:41 schreef dotKoen het volgende:
Post is w.m.b. een beter te privatiseren branche dan de zorg, telecom of de spoorwegen. Er wordt immers gebruik gemaakt van een infrastructuur (wegen) die al sinds mensenheugenis openbaar is. Een paar brievenbussen plaatsen kan ook iedereen. Dat is niet te vergelijken bij de elektriciteit-, spoor- of telecommarkt, waar een ex-staatsbedrijf de infrastructuur in handen heeft waardoor privatisatie erg moeilijk gaat.

Overigens ben ik in vrijwel alle branches voor privatisering: waarom zou de overheid dingen moeten regelen die bedrijven prima zelf kunnen. Zelfs als de kwaliteit niet significant verbetert (zoals bij de telecommarkt) vind ik het uit principieel oogpunt een goed plan. Enige terughoudendheid heb ik bij watervoorziening en zorg.
Infrastructuur kunnen bedrijven ook gezamelijk beheren en aanleggen, GSM masten is daar een voorbeeld van.
pi_66376245
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:42 schreef raptorix het volgende:

[..]

Infrastructuur kunnen bedrijven ook gezamelijk beheren en aanleggen, GSM masten is daar een voorbeeld van.
Dat ben ik helemaal met je eens hoor, maar ik doel hier meer op de recente privatisaties van genoemde markten. Die gingen - zeker in de ogen van het publiek - moeizaam, wat volgens mij goed te verklaren is doordat de infrastructuur eigendom van een ex-staatsbedrijf was. Daarom denk ik dat privatisering van de postmarkt makkelijker gaat: de infrastructuur is al eeuwenlang openbaar.
pi_66376362
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:40 schreef raptorix het volgende:

[..]

En wie zegt dat dat gebeurd?
Dus jij gaat ervan uit dat de TNT=postbode de straat bezorgd en dat de overige bedrijven het weggooien?
SOms heb je 3 postbodes per dag voor 1 straat. Een straat kan je niet innoveren als postbedrijf zijnde.
pi_66376382
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:45 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dat ben ik helemaal met je eens hoor, maar ik doel hier meer op de recente privatisaties van genoemde markten. Die gingen - zeker in de ogen van het publiek - moeizaam, wat volgens mij goed te verklaren is doordat de infrastructuur eigendom van een ex-staatsbedrijf was. Daarom denk ik dat privatisering van de postmarkt makkelijker gaat: de infrastructuur is al eeuwenlang openbaar.
De reden dat ze moeizaam gaan is omdat de boel onder de overheid is vastgeroest, daarnaast is vaak wel sprake van privatisering maar niet van marktwerking.
pi_66376417
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:49 schreef TokenW het volgende:

[..]

Dus jij gaat ervan uit dat de TNT=postbode de straat bezorgd en dat de overige bedrijven het weggooien?
SOms heb je 3 postbodes per dag voor 1 straat. Een straat kan je niet innoveren als postbedrijf zijnde.
En die bedrijven kunnen geen afspraken met elkaar maken? Van hee joh als jij voor ons even de post in schubbekutteveen bezorgt, doen wij het voor jullie in gammelebeek? Nee joh, tuurlijk doen bedrijven dat niet, die willen lekker duur doen
pi_66376690
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

En die bedrijven kunnen geen afspraken met elkaar maken? Van hee joh als jij voor ons even de post in schubbekutteveen bezorgt, doen wij het voor jullie in gammelebeek? Nee joh, tuurlijk doen bedrijven dat niet, die willen lekker duur doen
Nou ja, met welke bedrijfskleding/kenmerk loopt de postbode dan door de straat? Het gaat natuurlijk ook om exposure en gezien worden. Ik verwacht overigens de grootste verschuivingen (zoals meer mensen hier) in het zakelijke segment, simpelweg omdat die veel beter te bedienen zijn (en er natuurlijk meer te verdienen valt) dan de individuele burgers. Zou het overigens niet zo kunnen zijn dat onrendabele gebieden worden afgesloten van een postnet? Dat heb je bij bepaalde spoorlijnen/stations ook gezien natuurlijk. In die zin heb je wel risico op minder dienstverlening omdat bedrijven "gedwongen" worden efficienter (want goedkoper) te werken en dus weinig rendabele gebieden afstoten, of buitensporig duur maken. Nu worden de kosten nog min of meer gespreid gedragen.
pi_66376819
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:39 schreef isogram het volgende:
Misschien wordt op termijn de postbezorging wel los gekoppeld van de postsortering en de meer globale verzending van post. Aparte postbodebedrijven, waar de postsorteerbedrijven hun post aan aanbieden en waardoor er dus minder postbodes in een wijk rond lopen. De markt is zo ontzettend creatief, overal vindt men wel een oplossing voor. Kamerleden zullen dat nooit kunnen, zij weten niks van postsortering en bezorging, zijn maar met z'n 150'en, en zijn bovendien afhankelijk van partijpolitieke onderhandelingen.
pi_66376849
quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:00 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Nou ja, met welke bedrijfskleding/kenmerk loopt de postbode dan door de straat? Het gaat natuurlijk ook om exposure en gezien worden. Ik verwacht overigens de grootste verschuivingen (zoals meer mensen hier) in het zakelijke segment, simpelweg omdat die veel beter te bedienen zijn (en er natuurlijk meer te verdienen valt) dan de individuele burgers. Zou het overigens niet zo kunnen zijn dat onrendabele gebieden worden afgesloten van een postnet? Dat heb je bij bepaalde spoorlijnen/stations ook gezien natuurlijk. In die zin heb je wel risico op minder dienstverlening omdat bedrijven "gedwongen" worden efficienter (want goedkoper) te werken en dus weinig rendabele gebieden afstoten, of buitensporig duur maken. Nu worden de kosten nog min of meer gespreid gedragen.
Zal me een worst wezen of ze daar bezorgen, altijd dat geklaag over afgelegen gebieden, ik zeur toch ook niet dat ik 3 keer zoveel voor me huis en parkeergeld moet betalen in een grote stad, alles heeft zo ze voor en nadelen. En tjah wat post betreft, over 10 jaar gebruiken we het net zo vaak als we nu een telegraaf zouden versturen.
pi_66376897
quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:04 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Misschien wordt op termijn de postbezorging wel los gekoppeld van de postsortering en de meer globale verzending van post. Aparte postbodebedrijven, waar de postsorteerbedrijven hun post aan aanbieden en waardoor er dus minder postbodes in een wijk rond lopen. De markt is zo ontzettend creatief, overal vindt men wel een oplossing voor. Kamerleden zullen dat nooit kunnen, zij weten niks van postsortering en bezorging, zijn maar met z'n 150'en, en zijn bovendien afhankelijk van partijpolitieke onderhandelingen.
Precies, net zoals die fantastische ideeen van politici om maar overal spoorbanen en tunnels aan te leggen om er dan achter te komen dat het niet rendabel is, jah DUH anders waren er al gewoon partijen ingestapt.
pi_66376906
quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:00 schreef DivineJester het volgende:
Zou het overigens niet zo kunnen zijn dat onrendabele gebieden worden afgesloten van een postnet? Dat heb je bij bepaalde spoorlijnen/stations ook gezien natuurlijk. In die zin heb je wel risico op minder dienstverlening omdat bedrijven "gedwongen" worden efficienter (want goedkoper) te werken en dus weinig rendabele gebieden afstoten, of buitensporig duur maken. Nu worden de kosten nog min of meer gespreid gedragen.
Waarom zouden die kosten gespreid gedragen moeten worden? Afgelegen wonen heeft zo zijn voor en nadelen. Net zoals je in de stad geen prachtige vergezichten hebt, maar wel alle voorzieningen bij de hand hebt.
pi_66377206
quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:06 schreef raptorix het volgende:
Precies, net zoals die fantastische ideeen van politici om maar overal spoorbanen en tunnels aan te leggen om er dan achter te komen dat het niet rendabel is, jah DUH anders waren er al gewoon partijen ingestapt.
Let ook op de specialisatie die in het geval dat ik beschreef plaats kan vinden. Adam Smith noemde dit al de 'division of labor', het houdt in dat het veel efficiënter is om allerlei processen op te delen zodat men zich kan specialiseren. Denk aan de bakker die zelf zijn graan verbouwd, het maalt, het brood bakt en het brood verkoopt aan consumenten, dat is totaal niet efficiënt. Graan verbouwen kan de boer als geen ander, in malen van graan is de molenaar het best, de bakker bakt de lekkerste broden, en de marktkoopman weet hoe hij producten aan de man moet brengen.

Een kamerlid weet niet eens het verschil tussen desem en gist, tijgerbrood en volkorenbrood.
pi_66377525
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:41 schreef raptorix het volgende:

[..]

De 2e kamer misschien?
Alles wat de tweede kamer besluiten is iets waar de bevolking voor zou kiezen? Je betichte me eerder nog van blindheid tegenover de regering maar jij geloof weer wel dat ze in de tweedekamer altijd doen wat de bevolking zou willen.
pi_66377618
quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:24 schreef McKillem het volgende:

[..]

Alles wat de tweede kamer besluiten is iets waar de bevolking voor zou kiezen? Je betichte me eerder nog van blindheid tegenover de regering maar jij geloof weer wel dat ze in de tweedekamer altijd doen wat de bevolking zou willen.
Wat had je anders in gedachte? Over elk wetsvoorstel een referendum? . We leven nu eenmaal in een representatieve democratie.
pi_66377644
Hoe gaat he overigens met de brievenbussen?
Gaan alle postbedrijven hun eigen brievenbussen plaatsen of wat?
pi_66377695
quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:26 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Wat had je anders in gedachte? Over elk wetsvoorstel een referendum? . We leven nu eenmaal in een representatieve democratie.
Over elke relevante wet wel ja. Dat lijkt me helemaal geen slecht idee.
Kunnen ze dat Digid ook eens nuttig(er) mee maken.

[ Bericht 1% gewijzigd door McKillem op 23-02-2009 16:34:02 ]
  maandag 23 februari 2009 @ 16:30:59 #84
179024 Huppelmuts
Ja...nou...NEE dus!
pi_66377786
quote:

bij TNT krijg ik tenminste een uurloon, ziektegeld en vakantieshit.
plus bij TNT hebben ze afspraken bij mensen in de wijk zodat ik niet terug naar de zaak hoef voor de post die ik niet mee kon nemen in mijn tassen.
If God was a woman, wouldn't sperm taste like chocolat?
[b]AirwiN schreef [/b]
De posts van Huppelmuts onderscheiden zich toch al door hun grammaticale correctheid en scherpe spitsvondigheden? Daar heb je geen UI voor nodig om ze te herkennen.
pi_66378105
quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:05 schreef raptorix het volgende:

[..]

Zal me een worst wezen of ze daar bezorgen, altijd dat geklaag over afgelegen gebieden, ik zeur toch ook niet dat ik 3 keer zoveel voor me huis en parkeergeld moet betalen in een grote stad, alles heeft zo ze voor en nadelen. En tjah wat post betreft, over 10 jaar gebruiken we het net zo vaak als we nu een telegraaf zouden versturen.
Hoho, geen geklaag, maar dat liberalistatie altijd per saldo een verbetering van de service oplevert is dus niet waar. Ook heb je als ontvanger (die dus in de afgelegen gebieden woont) geen last van hogere tarieven, dat heeft alleen de afzender.
Verder vraag ik me af wat ze willen gaan doen met de postzegel. Worden die per postbezorgingsconcern gemaakt, of komen er standaardzegels? Als ik iets retour afzender wil doen, moet ik dan daarvoor naar de brievenbus van het bedrijf via welke ik de post heb ontvangen, zo ja, hoe kom ik daar dan achter? Gaan bedrijven bepaalde gebieden weren en hoe krijg ik mijn post daar dan?
pi_66378160
quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:24 schreef McKillem het volgende:

[..]

quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:22 schreef McKillem het volgende:

[..]

pi_66378184
quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:27 schreef McKillem het volgende:
Hoe gaat he overigens met de brievenbussen?
Gaan alle postbedrijven hun eigen brievenbussen plaatsen of wat?
Wie weet, maar als ik zo een postbedrijf was zou ik direct met de concurrentie overleggen om gezamelijk zo een ding neer te zetten.
pi_66379679
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:08 schreef Maverick_tfd het volgende:
Nee, die mensen zijn gelovigen.
pi_66379810
quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:43 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wie weet, maar als ik zo een postbedrijf was zou ik direct met de concurrentie overleggen om gezamelijk zo een ding neer te zetten.
Jij leest weer eens niet. Ik heb op de vorige pagina al geschreven dat TNT verplicht is over al te komen (TNT heeft een concessie en de rest niet). De andere bedrijven dumpen hun zooi waar ze niets mee willen doen gewoon bij TNT en TNT moet die bezorgen. Over vrije markt gesproken
pi_66380240
quote:
Op zondag 22 februari 2009 21:51 schreef DW777 het volgende:

[..]

Dat een ontslagen TNT-postbode bij Sandd wellicht minder zal verdienen lijkt me een understatement. Postbode bij Sandd zijn is in feite een soort krantenwijkachtig bijbaantje, maar dan met post. Tweemaal per week een paar uurtjes werk, en dan heb je afhankelijk van de hoeveelheid post een "inkomen" van EUR 200 a EUR 300 per maand. Bovendien heb je stukloon, dus geen doorbetaling bij ziekte en geen enkele rechtsbescherming, omdat je geen contract hebt. Wordt je bijv. zwanger dan kunnen ze zomaar de samenwerking stopzetten.

Aan die Nipo-onderzoeken zou ik niet teveel waarde hechten. Ik weet uit ervaring hoe dat gaat. Hoe groter de steekproef die ze nemen hoe betrouwbaarder de voorspellingswaarde, maar ook hoe duurder de steekproef. Dus dan nemen ze een veel te kleine steekproef. Dan bellen ze 2 mensen in stad X en als die alletwee het Gammakrantje gehad hebben is de kwaliteit van de bezorging 100% geweest.

Bovendien heb je het over "binnen de tijd". Binnen welke tijd is dat? Bij Sandd en Selektmail bezorgen ze maar 2x per week, terwijl TNT 6 dagen per week bezorgt. Nu bezorgt Sandd en SM alleen nog onbelangrijke folders en reclamebrieven, maar denk je eens in dat ze straks lopen met bankafschriften, rekeningen, waardezendingen, rouwkaarten, etc. Met die rommel waar ze nu mee lopen is het geen ramp als er eens wat zoekraakt of lang onderweg is, maar met belangrijke of tijdskritische post wordt het een ander verhaal. Overigens betekent 95% op het juiste adres en op tijd ook dat er 5% niet op tijd of op de verkeerde plek wordt bezorgd. Dat is toch nog best veel. Bij TNT is dat getal iets van 0,02% geloof ik.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  maandag 23 februari 2009 @ 17:45:47 #91
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_66380264
quote:
Op maandag 23 februari 2009 10:04 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Bullshit. Ik krijg in mijn brievenbus genoeg post (brieven van instanties, woningbouwvereniging, afrekeningen etc.) die niet via TNT bezorgd zijn.
Boven de 50 gram misschien. Alles onder de 50 gram is drukwerk. En dat wil zeggen zendingen waarvan de inhoud hetzelfde is.
quote:
Ik overdrijf helemaal niet. Ik heb toevallig enig inzicht hoe de posstromen gaan, zie wat ik zelf in handen krijg en heb op veel plekken die poststromen in handen gehad.
Je overdrijft wel. Sterker nog, je lult uit je nek wanneer je beweert dat DHL Global Mail en Sandd enkel in 'makkelijke gebieden' bezorgen, dus geen buitengebieden. Er zal best eens iets van deze twee bedrijven via het netwerk van TNT gaan, maar vind je dat zo gek dan?
pi_66380400
quote:
Op maandag 23 februari 2009 17:45 schreef The_Verve het volgende:

[..]

Boven de 50 gram misschien. Alles onder de 50 gram is drukwerk. En dat wil zeggen zendingen waarvan de inhoud hetzelfde is.
Nee, jij lult uit je nek. Afrekeningen van een woningbouwvereniging (bijv. stookkostenafrekening) en de daarbijbehordende acceptgiro is geen drukwerk. Dat is niet hetzelfde als van anderen.
quote:
Je overdrijft wel. Sterker nog, je lult uit je nek wanneer je beweert dat DHL Global Mail en Sandd enkel in 'makkelijke gebieden' bezorgen, dus geen buitengebieden. Er zal best eens iets van deze twee bedrijven via het netwerk van TNT gaan, maar vind je dat zo gek dan?
Heb jij op een sorteercentrum van TNT gewerkt? Heb jij dagelijks forse hoeveelheden post in handen? Zie jij dagelijks het verschil in post afkomstig van Sandd, DHL etc. bij makkelijke wijken en bij 'rondom'? Lijkt me van niet anders zou jij dit niet roepen.
Even voor de duidelijkheid. Ik ben postbode, ik sorteer 's ochtends, ik sorteer postbussen en ben een paar jaar uitgeleend geweest aan het sorteercentrum in Den Bosch (een van de centrale). Lijkt me wel dat ik fors wat heb gezien.
pi_66380438
quote:
Op maandag 23 februari 2009 17:32 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Jij leest weer eens niet. Ik heb op de vorige pagina al geschreven dat TNT verplicht is over al te komen (TNT heeft een concessie en de rest niet). De andere bedrijven dumpen hun zooi waar ze niets mee willen doen gewoon bij TNT en TNT moet die bezorgen. Over vrije markt gesproken
Jij leest niet, dit was een algemene opmerking over hoe dit soort zaken opgelost kunnen worden.
pi_66380564
quote:
Op maandag 23 februari 2009 17:45 schreef Kramerica-Industries het volgende:

Dat een ontslagen TNT-postbode bij Sandd wellicht minder zal verdienen lijkt me een understatement. Postbode bij Sandd zijn is in feite een soort krantenwijkachtig bijbaantje, maar dan met post. Tweemaal per week een paar uurtjes werk, en dan heb je afhankelijk van de hoeveelheid post een "inkomen" van EUR 200 a EUR 300 per maand. Bovendien heb je stukloon, dus geen doorbetaling bij ziekte en geen enkele rechtsbescherming, omdat je geen contract hebt. Wordt je bijv. zwanger dan kunnen ze zomaar de samenwerking stopzetten.
Lekker boeiend dat die mensen zo weinig verdienen, laten we wel wezen dat postbezorgen gedaan kan worden door iemand met het niveau van een 8 jarige. Daarnaast, wat maakt het uit dat het stukwerk is? En dat je een zwangere niet doorbetaald vind ik prima, als iemand zo graag kinderen wilt dan moet ie maar zelf voor de kosten opdraaien, en niet je werkgever.

Raar he dat veel (kleine) bedrijven huiverig zijn om vrouwen in dienst te nemen, ik ben ook zelfstandige geweest, met 1 man partime, denk je nu echt dat ik het kon permiteren om iemand 2 maanden onbetaald verlof te geven?
pi_66380591
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:30 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

.
De energie en OV branch is dus geen voorbeeld van een vrije markt.
Telefonie is dat al een heel stuk meer, en ik weet niet hoe oud je bent, maar 10 jaar terug betaalde is ongeveer 5 keer zoveel als nu.
pi_66380653
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

Gast, dit wordt niet verzonnen ofzo. De postmarkt is nu al lang open voor het grootste deel, per 1 april is de laatste stap. Kom eens achter je computer vandaan en kijk naar buiten. Je zult zien dat er echt meerdere postbodes per dag voorbij komen, eerst iemand van TNT met de post, dan iemand van Sandd, vervolgens iemand van Selektmail, dan nog iemand van BusinessPost (sociale werkplaats) en tot slot nog iemand van TNT die de aangetekende stukken doet.

Dus dat soort afspraken waar jij aan refereert zijn er inderdaad niet, en zullen er ook nauwelijks komen. Wat denk je, dat iemand van TNT het werk gaat doen van de concurrent? Dat zou een mooie boel worden. Als het zou gaan zoals jij je voorstelt, dus met het verdelen van regio's, dan krijg je een situatie als met de kabelbedrijven, dus bijv UPC bedient Rotterdam, Ziggo zit in Den Haag, etc.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
pi_66380753
quote:
Op maandag 23 februari 2009 17:58 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Gast, dit wordt niet verzonnen ofzo. De postmarkt is nu al lang open voor het grootste deel, per 1 april is de laatste stap. Kom eens achter je computer vandaan en kijk naar buiten. Je zult zien dat er echt meerdere postbodes per dag voorbij komen, eerst iemand van TNT met de post, dan iemand van Sandd, vervolgens iemand van Selektmail, dan nog iemand van BusinessPost (sociale werkplaats) en tot slot nog iemand van TNT die de aangetekende stukken doet.

Dus dat soort afspraken waar jij aan refereert zijn er inderdaad niet, en zullen er ook nauwelijks komen. Wat denk je, dat iemand van TNT het werk gaat doen van de concurrent? Dat zou een mooie boel worden. Als het zou gaan zoals jij je voorstelt, dus met het verdelen van regio's, dan krijg je een situatie als met de kabelbedrijven, dus bijv UPC bedient Rotterdam, Ziggo zit in Den Haag, etc.
Lekker boeiend dat ze dat niet doen, misschien dat het daarom zo duur is?
Ik maak toch nooit gebruik van de post dus het zal me aan me reet roesten.
pi_66380756
quote:
Op maandag 23 februari 2009 17:45 schreef The_Verve het volgende:

[..]

[..]

Zie jij wel eens een bootje van Sandd door de Biesbosch varen om bij die paar huizen daar de post te bezorgen? Ik niet, hoor! En zo'n Sandd bezorger die geen zin meer heeft of die een bepaald adres niet kan vinden pleurt het gewoon in een oranje bus en dan moet TNT het bezorgen. En dat komt vaak voor.
pi_66380800
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:01 schreef raptorix het volgende:

[..]

Lekker boeiend dat ze dat niet doen, misschien dat het daarom zo duur is?
Ik maak toch nooit gebruik van de post dus het zal me aan me reet roesten.
En je krijgt ook nooit post zeker.
pi_66381045
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:02 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

En je krijgt ook nooit post zeker.
Jawel, van die kutbedrijven die nog niet snappen dat 98 procent van de mensen het liever per mail ontvangt.
pi_66381131
quote:
Op maandag 23 februari 2009 17:55 schreef raptorix het volgende:

[..]

Lekker boeiend dat die mensen zo weinig verdienen, laten we wel wezen dat postbezorgen gedaan kan worden door iemand met het niveau van een 8 jarige. Daarnaast, wat maakt het uit dat het stukwerk is? En dat je een zwangere niet doorbetaald vind ik prima, als iemand zo graag kinderen wilt dan moet ie maar zelf voor de kosten opdraaien, en niet je werkgever.

Raar he dat veel (kleine) bedrijven huiverig zijn om vrouwen in dienst te nemen, ik ben ook zelfstandige geweest, met 1 man partime, denk je nu echt dat ik het kon permiteren om iemand 2 maanden onbetaald verlof te geven?
Volgens mij ben jij degene met het geestelijke niveau van een 9-jarige. Jij denk zeker dat het werk van postbode alleen maar brieven in bussen douwen is? Je vergeet echter dat er veel vakkennis voor nodig is. Dat is niet echt kennis waar een hoog denkniveau voor nodig is, maar het zijn wel veel zaken die je moet weten, veel procedures waar je van op de hoogte moet zijn. Welke post moet je doorzenden bij een faillissement, hoe werkt een verrekenzending, een aangetekende met handtekening retour, etc. Je moet daarnaast ook een goede wijkenkennis hebben, van iedere straat weten in welke bestelwijk deze zich bevind.

Het maakt uit dat het stukloon-werk is omdat er zo oneerlijke concurrentie plaatsvind. Liberalisering OK, maar dan wel gelijke monnikken gelijke kappen. Dus niet een postwet met verplichtingen tav een universele dienstverlening waar alleen TNT zich aan moet houden en waar de concurrentie lekker schijt aan mag hebben.

Ik begrijp niet waarom je nu aankomt met het verhaal over kleine zelfstandigen en zwangere vrouwen. We hebben het hier over Sandd en DHL, dat zijn geen bedrijven die door kleine zelfstandigen gerund worden, hoor! Het zijn grote bedrijven dus die kunnen zich het best permitteren hun mensen een fatsoenlijke CAO met de bijbehorende rechten aan te bieden. Wat er nu gebeurt bij Sandd en DHL werpt ons arbeidshistorisch gezien meer dan 100 jaar het verleden in, en dat lijkt mij geen goede zaak.
pi_66381197
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:13 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij degene met het geestelijke niveau van een 9-jarige. Jij denk zeker dat het werk van postbode alleen maar brieven in bussen douwen is? Je vergeet echter dat er veel vakkennis voor nodig is. Dat is niet echt kennis waar een hoog denkniveau voor nodig is, maar het zijn wel veel zaken die je moet weten, veel procedures waar je van op de hoogte moet zijn. Welke post moet je doorzenden bij een faillissement, hoe werkt een verrekenzending, een aangetekende met handtekening retour, etc. Je moet daarnaast ook een goede wijkenkennis hebben, van iedere straat weten in welke bestelwijk deze zich bevind.

Het maakt uit dat het stukloon-werk is omdat er zo oneerlijke concurrentie plaatsvind. Liberalisering OK, maar dan wel gelijke monnikken gelijke kappen. Dus niet een postwet met verplichtingen tav een universele dienstverlening waar alleen TNT zich aan moet houden en waar de concurrentie lekker schijt aan mag hebben.

Ik begrijp niet waarom je nu aankomt met het verhaal over kleine zelfstandigen en zwangere vrouwen. We hebben het hier over Sandd en DHL, dat zijn geen bedrijven die door kleine zelfstandigen gerund worden, hoor! Het zijn grote bedrijven dus die kunnen zich het best permitteren hun mensen een fatsoenlijke CAO met de bijbehorende rechten aan te bieden. Wat er nu gebeurt bij Sandd en DHL werpt ons arbeidshistorisch gezien meer dan 100 jaar het verleden in, en dat lijkt mij geen goede zaak.
Ik heb zelf bij de posterijen gewerkt, dus ik weet enigzins hoe die zut werkt
En ja ik ben voor gelijke moniken gelijke kappen, ik vind een postwet compleet overbodig, er is toch ook geen wet voor het bezorgen van fruitstukken?

En CAO's

Sorry hoor, maar als werknemer ben je gewoon handelaar in je eigen arbeid, kortom als werknemer ben je de baas, niet andersom.
pi_66381393
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:11 schreef raptorix het volgende:

[..]

Jawel, van die kutbedrijven die nog niet snappen dat 98 procent van de mensen het liever per mail ontvangt.
Daar gaan we weer met dat gegeneraliseer. Ken jij 98% van de mensen persoonlijk, dan? Het lijkt me onzin, zeker 15-20% van de mensen heeft uberhaupt geen internet. En dan nog. Als ik een dvd bestel bij bol.com (of ga je nu zeggen dat 98% van de mensen liever download?) wil ik deze toch echt het liefste per post ontvangen, diverse tijdschriften waar ik op geabonneerd ben wil ik ook per post ontvangen, als bijv. de VPRO besluit om de TV-gids maar te mailen dan denk ik niet dat ik daar nog EUR 60 per jaar voor ga betalen, etc.

Kortom, e-mail is niet voor alles een oplossing, voor een aantal zaken is fysieke post onontbeerlijk. En dan wil ik wel graag dat het bezorgd wordt door een professioneel bedrijkf met vaklieden in dienst, niet door een veredelde folderbezorger.
pi_66381449
quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:42 schreef raptorix het volgende:

[..]

[..]

Wat is de link tussen deze 2 reacties?
  maandag 23 februari 2009 @ 18:28:37 #105
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_66381549
quote:
Op maandag 23 februari 2009 17:50 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Nee, jij lult uit je nek. Afrekeningen van een woningbouwvereniging (bijv. stookkostenafrekening) en de daarbijbehordende acceptgiro is geen drukwerk. Dat is niet hetzelfde als van anderen.
Door welk bedrijf wordt dit bezorgd dan? Ben ik wel even benieuwd naar.
quote:
Heb jij op een sorteercentrum van TNT gewerkt? Heb jij dagelijks forse hoeveelheden post in handen? Zie jij dagelijks het verschil in post afkomstig van Sandd, DHL etc. bij makkelijke wijken en bij 'rondom'? Lijkt me van niet anders zou jij dit niet roepen.
Nee, ik heb nooit voor TNT gewerkt. Ik ben echter wel betrokken bij DHL Global Mail (niet als bezorger of sorteerder overigens). Daarnaast is er natuurlijk niets mis mee wanneer je iets via de TNT verzendt maar het is gewoon de grootste onzin om te stellen dat de andere postbedrijven niet in de buitengebieden zouden bezorgen. Dat vind ik gewoon overdrijven.
quote:
Even voor de duidelijkheid. Ik ben postbode, ik sorteer 's ochtends, ik sorteer postbussen en ben een paar jaar uitgeleend geweest aan het sorteercentrum in Den Bosch (een van de centrale). Lijkt me wel dat ik fors wat heb gezien.
Dat je postbode bent was me al wel duidelijk. En je hebt vast geweldig veel gezien. Maar ik blijf erbij dat je overdrijft. Heel leuk dat je enig inzicht hebt welke post allemaal via TNT gaat, maar wat de andere bedrijven wel zelf bezorgen heb je dus geen inzicht in. Verder ben ik wel klaar met deze discussie.
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:01 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Zie jij wel eens een bootje van Sandd door de Biesbosch varen om bij die paar huizen daar de post te bezorgen? Ik niet, hoor! En zo'n Sandd bezorger die geen zin meer heeft of die een bepaald adres niet kan vinden pleurt het gewoon in een oranje bus en dan moet TNT het bezorgen. En dat komt vaak voor.
Dat is iets heel anders dan te stellen dat TNT als enige in buitengebieden bezorgt. Er zullen vast wel een aantal uitzonderingen zijn. Soit, er wordt netjes voor betaald.
pi_66381562
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:23 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Daar gaan we weer met dat gegeneraliseer. Ken jij 98% van de mensen persoonlijk, dan? Het lijkt me onzin, zeker 15-20% van de mensen heeft uberhaupt geen internet. En dan nog. Als ik een dvd bestel bij bol.com (of ga je nu zeggen dat 98% van de mensen liever download?) wil ik deze toch echt het liefste per post ontvangen, diverse tijdschriften waar ik op geabonneerd ben wil ik ook per post ontvangen, als bijv. de VPRO besluit om de TV-gids maar te mailen dan denk ik niet dat ik daar nog EUR 60 per jaar voor ga betalen, etc.

Kortom, e-mail is niet voor alles een oplossing, voor een aantal zaken is fysieke post onontbeerlijk. En dan wil ik wel graag dat het bezorgd wordt door een professioneel bedrijkf met vaklieden in dienst, niet door een veredelde folderbezorger.
Vaklieden, kom op zeg. Niet dat postbezorgers per definitie dom zijn (of dat dom zijn erg is), maar postbezorgen een vak noemen gaat me toch iets te ver.

En als jij merkt dat een postbedrijf je post niet goed bezorgd, ga je toch naar een ander bedrijf? Dat is het mooie van marktwerking, als klanten niet tevreden zijn voelt een bedrijf dat direct in de omzet. Bij een staatsmonopolie kan je niets doen, bij een markt wel.
pi_66381584
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:16 schreef raptorix het volgende:

[..]

En ja ik ben voor gelijke moniken gelijke kappen, ik vind een postwet compleet overbodig, er is toch ook geen wet voor het bezorgen van fruitstukken?

En CAO's

Sorry hoor, maar als werknemer ben je gewoon handelaar in je eigen arbeid, kortom als werknemer ben je de baas, niet andersom.
Of je zit me nu te stangen, of je bent echt een volslagen halvegare. De werknemer is de baas, natuurlijk. Dus eigenlijk zijn de postbodes de baas van TNT. Is het wel eens in je opgekomen dat er tussen werknemer en werkgever misschien een kleine onbalans in de macht is? Zeker bij een grote werkgever zal de werkgever vaak beschikken over meer invloed, meer geld, meer kennis, etc. Dus een individuele werknemer trekt altijd aan het kortste eind in zo'n geval.
pi_66381601
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:16 schreef raptorix het volgende:

[..]

Fruitstukken daar staat ook gevoelige informatie in dus is zeer vergelijkbaar.
quote:
En CAO's

Juist, als jij denk dat het zo gaat loop je al helemaal een eind in het luchtledige te kloten.
pi_66382011
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:28 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Vaklieden, kom op zeg. Niet dat postbezorgers per definitie dom zijn (of dat dom zijn erg is), maar postbezorgen een vak noemen gaat me toch iets te ver.

En als jij merkt dat een postbedrijf je post niet goed bezorgd, ga je toch naar een ander bedrijf? Dat is het mooie van marktwerking, als klanten niet tevreden zijn voelt een bedrijf dat direct in de omzet. Bij een staatsmonopolie kan je niets doen, bij een markt wel.
En weer iemand die er niets van snapt. De postbodes van TNT voorheen PTT zijn weldegelijk vaklui. Het idee van bij slechte service meteen overstappen werkt helaas in de praktijk anders. Als ik iets koop op Ebay van een Brit wordt dat vaak bij mij bezorgd door Selektmail, over wiens service ik niet zo te spreken ben. Ik heb echter geen invloed op wie het bezorgt. Die Brit heeft ook geen invloed, die heeft het gewoon in een Engelse brievenbus gegooid en kent dat hele Selektmail niet eens.

Stel dat de Postbank/nu ING straks de afschriften door Sandd kan bezorgen. Kan ik dan zomaar overstappen, net zo makkelijk als dat je de boodschappen voortaan bij een andere supermarkt haalt? Wederom nee! Ik zou natuurlijk mijn ING-rekening kunnen opheffen en een andere bank zoeken die alle post wel via TNT bezorgt, maar dat is niet zo 123 gebeurd.

Je hebt een mooi verhaal over marktwerking, maar in de praktijk werkt dat soms heel anders. Heeft marktwerking in de zorg en bij energiebedrijven geleid tot lagere kosten of betere service? Is het overstappen echt zo makkelijk?

Verder vergeet je nog iets. Privatiseren en liberaliseren betekent niet alleen concurrentie, maar ook dat er winst gemaakt moet worden. Anders krijg je ontevreden aandeelhouders, dalende koersen, en word je een makkelijke prooi voor overname/hedgefunds. En hoe maak je zoveel mogelijk winst? Door de kosten te verlagen. Bijvoorbeeld door je werknemers uit te buiten, een minimaal niveau aan service te bieden, etc. En als die minimale service de klant niet bevalt? Dan kan hij overstappen naar een aantal concurrenten die precies dezelfde taktiek hanteren (lage service, lage kosten, maximale winst). Dus dan heb je nog niets te kiezen.

Bij de energiebedrijven is het net zo. Waarom zou ik van Nuon naar Eneco gaan? De service is overal van hetzelfde minimale niveau, prijsverschillen zijn er nauwelijks (ja, ze roepen allemaal dat ze de goedkoopste zijn) en ieder jaar is de energierekening toch weer hoger.
pi_66382818
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

En weer iemand die er niets van snapt. De postbodes van TNT voorheen PTT zijn weldegelijk vaklui.
Vaklui die een paar procedures kennen en een adres op een brief met dat van een huis kunnen matchen. Wat een vak .
quote:
Het idee van bij slechte service meteen overstappen werkt helaas in de praktijk anders. Als ik iets koop op Ebay van een Brit wordt dat vaak bij mij bezorgd door Selektmail, over wiens service ik niet zo te spreken ben. Ik heb echter geen invloed op wie het bezorgt. Die Brit heeft ook geen invloed, die heeft het gewoon in een Engelse brievenbus gegooid en kent dat hele Selektmail niet eens.
Nou, dan bestel je toch niet meer bij die Brit of dan verstuurt die Brit het via UPS/FedEX/DHL of een van de andere vele koeriersbedrijven? Voldoende keuze.
quote:
Stel dat de Postbank/nu ING straks de afschriften door Sandd kan bezorgen. Kan ik dan zomaar overstappen, net zo makkelijk als dat je de boodschappen voortaan bij een andere supermarkt haalt? Wederom nee! Ik zou natuurlijk mijn ING-rekening kunnen opheffen en een andere bank zoeken die alle post wel via TNT bezorgt, maar dat is niet zo 123 gebeurd.
Nee, maar het is ING's probleem als zij een slechte vervoerder kiezen, niet dat van jou. En ja, stel dat ING bij een slechte vervoerder blijft, dan is het lastig overstappen. Het is echter nog steeds mogelijk om over te stappen, bij een monopolie heb je helemaal geen keus.
quote:
Je hebt een mooi verhaal over marktwerking, maar in de praktijk werkt dat soms heel anders. Heeft marktwerking in de zorg en bij energiebedrijven geleid tot lagere kosten of betere service? Is het overstappen echt zo makkelijk?
Ja, het heeft zeker wel geleid tot lagere prijzen, als men de algemene prijsstijgingen en inflatie meerekent. Service vind ik nog steeds prima, was ook altijd prima.
quote:
Verder vergeet je nog iets. Privatiseren en liberaliseren betekent niet alleen concurrentie, maar ook dat er winst gemaakt moet worden. Anders krijg je ontevreden aandeelhouders, dalende koersen, en word je een makkelijke prooi voor overname/hedgefunds. En hoe maak je zoveel mogelijk winst? Door de kosten te verlagen. Bijvoorbeeld door je werknemers uit te buiten, een minimaal niveau aan service te bieden, etc. En als die minimale service de klant niet bevalt? Dan kan hij overstappen naar een aantal concurrenten die precies dezelfde taktiek hanteren (lage service, lage kosten, maximale winst). Dus dan heb je nog niets te kiezen.
Natuurlijk wel. Als voldoende mensen liever meer betalen voor betere service of minder uitgebuit personeel, dan komt er vanzelf een bedrijf dat in die niche springt. Kan even duren (omdat de ervaring leert dat mensen liever zo min mogelijk betalen), maar nogmaals: bij een staatsmonopolie kan de dienst ook slecht zijn, maar dan kun je er niets aan doen.
pi_66383091
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:23 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Das toch prima jongen, maar wat wil je nou zeggen? Als JIJ dat belangrijk vind, dan zullen er misschien nog wel meer mensen zijn die die wensen hebben, en als JIJ wilt dat dat door iemand met een HBO opleiding en aanverwante kwaliteit bezorgt wordt, dan moet je dat vooral doen, maar betaal er zelf voor, en ga niet lopen te roepen hoe de markt er uit moet zien.
pi_66383156
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:29 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Of je zit me nu te stangen, of je bent echt een volslagen halvegare. De werknemer is de baas, natuurlijk. Dus eigenlijk zijn de postbodes de baas van TNT. Is het wel eens in je opgekomen dat er tussen werknemer en werkgever misschien een kleine onbalans in de macht is? Zeker bij een grote werkgever zal de werkgever vaak beschikken over meer invloed, meer geld, meer kennis, etc. Dus een individuele werknemer trekt altijd aan het kortste eind in zo'n geval.
Ben je nu werkelijk zo dom, of zit je mij te stangen? Of wil je beweren dat die bazen de mensen dwingen om onder hun voorwaarden te werken? Ik weet niet of je echt zo een losgeslage debiel bent, maar als ik een baan neem, dan bepaal ik voor watvoor bedrag ik werk, niet me baas. En tjah als ie dat niet wilt uitgeven, jammer voor hem, dan verkoop ik mijn arbeid wel aan iemand die het wel voor die prijs wilt kopen.
pi_66383194
quote:
Op maandag 23 februari 2009 19:13 schreef raptorix het volgende:

[..]

Das toch prima jongen, maar wat wil je nou zeggen? Als JIJ dat belangrijk vind, dan zullen er misschien nog wel meer mensen zijn die die wensen hebben, en als JIJ wilt dat dat door iemand met een HBO opleiding en aanverwante kwaliteit bezorgt wordt, dan moet je dat vooral doen, maar betaal er zelf voor, en ga niet lopen te roepen hoe de markt er uit moet zien.
Wat ik wil zeggen? Dat jij uit je nek lult door te stellen te weten hoe 98% van de mensen er over denkt.
pi_66383248
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:

Die Brit heeft ook geen invloed, die heeft het gewoon in een Engelse brievenbus gegooid en kent dat hele Selektmail niet eens.

Wat loop je nou te bazelen, als jij een dienst af neemt van een derde, dan moet je gewoon van te voren afspraken maken onder welke voorwaarden dat plaats vind, dat gehuil van mensen zoals jou is zo vermoeiend, waarom ga je niet eens een kijkje nemen in een land met een perfecte controle zonder marktwerking? Ga gewoon eens voor de grap naar een Cuba of Noord Korea, kan je prima zien hoet het werkt.
pi_66383537
quote:
Op maandag 23 februari 2009 19:15 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ben je nu werkelijk zo dom, of zit je mij te stangen? Of wil je beweren dat die bazen de mensen dwingen om onder hun voorwaarden te werken? Ik weet niet of je echt zo een losgeslage debiel bent, maar als ik een baan neem, dan bepaal ik voor watvoor bedrag ik werk, niet me baas. En tjah als ie dat niet wilt uitgeven, jammer voor hem, dan verkoop ik mijn arbeid wel aan iemand die het wel voor die prijs wilt kopen.
Dat geldt misschien voor hele kleine bedrijven, of voor mensen die over zodanig unieke kwaliteiten of vaardigheden beschikken dat ze zelf hun prijs kunnen bepalen. Voor de meeste gewone mensen werkt het zo: je gaat werken bij een bedrijf in een bepaalde functie, en op basis van de eigenschappen van de functie en jouw werkervaring word je ingeschaald. Bij een onervaren starter is dat dan bijvoorbeeld schaal 5 schaaljaar 0. En dan is de koek op. Als de werknemer het niet genoeg vindt zegt de baas "voor jou 10 anderen", iets wat een werknemer meestal niet kan zeggen, aangezien er nu eenmaal veel minder werkgevers in dit land zijn dan werknemers. Wet van vraag en aanbod, heet dat geloof ik.

Ik beweer nergens dat mensen gedwongen worden dingen te doen, maar ik wil aangeven dat die enorme macht die jij de werknemer toedicht in de praktijk toch danig tegen kan vallen. Ik ken weinig mensen die bij een sollicitatiegesprek het kunnen maken om zelf hun prijs te bepalen. Bij veel bedrijven is dat privilege voorbehouden aan het topmanagement.
  maandag 23 februari 2009 @ 19:36:30 #116
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_66383924
quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:05 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee, en zo klaag je ook niet dat je salaris een stuk hoger ligt in diezelfde stad.

En dan gooien we straks lekker de huurmarkt 'open' en dan kun je je lol op met je lage inkomen in je achtergestelde dorp zonder fatsoenlijke voorzieningen.

Ja, had je maar iemand anders moeten worden, lange leve de vrije markt
pi_66383931
quote:
Op maandag 23 februari 2009 19:17 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wat loop je nou te bazelen, als jij een dienst af neemt van een derde, dan moet je gewoon van te voren afspraken maken onder welke voorwaarden dat plaats vind, dat gehuil van mensen zoals jou is zo vermoeiend, waarom ga je niet eens een kijkje nemen in een land met een perfecte controle zonder marktwerking? Ga gewoon eens voor de grap naar een Cuba of Noord Korea, kan je prima zien hoet het werkt.
Hoop theoretisch gelul van jou, kom je wel eens in de echte wereld, of zit je alleen maar op je kamertje op je toetsenbord te rammelen? Misschien lijd ik aan vroegtijdige Altzheimer, maar ik kan me toch echt niet herinneren dat ik heb gezegd dat de overheid alles moet regelen en dat iedere vorm van marktwerking uit den boze is. Ik heb alleen gezegd dat marktwerking ook zijn nadelen kan hebben, met name in bepaalde sectoren. Marktwerking is niet het wondermiddel voor al uw problemen.

Als jij iets verstuurt naar het buitenland of ontvangt uit het buitenland, weet jij dan door de handen van welke postbedrijven het allemaal gegaan is? Dat weet je niet, laat staan dat je daar invloed op hebt. Dus leg mij dan eens uit hoe ik daar met een afzender afspraken over kan maken. Ik heb het geprobeerd. Dan bestel je een dvd bij amazon.com, de ene x wordt het bezorgd door TNT, dan weer door Selektvracht, dan weer door GLS. Dan kan je klagen bij amazon tot je een ons weegt, zij hebben er ook geen invloed op. De enige keuze die je hebt als afnemer is kiezen tussen "standard shipping" en "expedited shipping", en that's it.
pi_66383970
Ah en jij bent dus ook zo iemand die vind dat als je knetterhard werkt, en heel goed presteert (al is dat eenvoudig, niet onderscheidend werk), je niet meer mag verdienen als je collega? Want zo werkt een CAO, maar dat wist je natuurlijk al? Gevolg, mensen die geen stap extra zetten en plichtmatig werken, nee dat is goed voor een land.
  maandag 23 februari 2009 @ 19:40:23 #119
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_66384052
quote:
Op maandag 23 februari 2009 19:17 schreef raptorix het volgende:
Ga gewoon eens voor de grap naar een Cuba of Noord Korea, kan je prima zien hoet het werkt.
Jep.

En waag het niet te denken dat het economisch en politiek cordon rondom die landen iets te maken heeft met de situatie aldaar.
pi_66384373
quote:
Op maandag 23 februari 2009 19:40 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Jep.

En waag het niet te denken dat het economisch en politiek cordon rondom die landen iets te maken heeft met de situatie aldaar.
Dat is natuurlijk van invloed, maar ik hoop dat we het er overeens zijn dat een door de overheid gereguleerde markt op de lange termijn niet bevoordelijk is voor de kwaliteit.
pi_66384578
Is de Duitse postmarkt nu eigenlijk al geliberaliseerd?

Anders is TNT iig goed genaaid door de NL overheid.
  maandag 23 februari 2009 @ 19:53:46 #122
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_66384619
quote:
Op maandag 23 februari 2009 19:47 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk van invloed, maar ik hoop dat we het er overeens zijn dat een door de overheid gereguleerde markt op de lange termijn niet bevoordelijk is voor de kwaliteit.
Als die bewuste overheid om wat voor reden ook niet in staat is om die kwaliteit te waarborgen: nee.

Maar is er dan echt geen mogelijkheid om binnen een door de overheid aangestuurd bedrijf de druk te emuleren die er in de markt is om te innoveren e.d.?

Want dat wil er bij mij nog niet zo in. Maar dat de overheid daar in een hoop gevallen in faalt valt niet te ontkennen.
pi_66384905
Het probleem met een overheid is met name dit:

-Omdat ze geen winstoogmerk dan wel direct belang hebben, zijn ze minder scherp op de centen en kwaliteit, immers de ambtenaren krijgen geen cent minder als iets heel slecht gaat.
-De overheid heeft van veel zaken te weinig vakkennis waardoor verkeerde beslissingen gemaakt worden
-De overheid kan in veel gevallen niet aansprakelijk gestelt worden, ook al omdat ze zelf de spelregels bepalen.

Kortom het is niet eens moedwillig maar de werkwijze van overheden nodigt nu eenmaal uit in inefficient werken.
  FOK!fotograaf maandag 23 februari 2009 @ 20:04:36 #124
73911 ultra_ivo
pi_66385018
quote:
Op maandag 23 februari 2009 19:52 schreef Pony-Lover het volgende:
Is de Duitse postmarkt nu eigenlijk al geliberaliseerd?

Anders is TNT iig goed genaaid door de NL overheid.
De Duitse postmarkt is niet geliberaliseerd, de andere postmarkten ook niet. Royal Mail heeft een laag BTW tarief bijvoorbeeld, dat hebben de concurrenten daar niet, die moeten volgens het hoge BTW tarief werken.

Raptorix, met jou discussieren is net zoiets als met een gelovige discussieren. Een onmogelijkheid. Doe eens je oogkleppen af, schakel je pc/laptop uit en ga eens naar buiten de echte wereld in. Je zou er eens iets van kunnen opsteken.
pi_66385053
quote:
Op maandag 23 februari 2009 20:04 schreef ultra_ivo het volgende:
Raptorix, met jou discussieren is net zoiets als met een gelovige discussieren. Een onmogelijkheid. Doe eens je oogkleppen af, schakel je pc/laptop uit en ga eens naar buiten de echte wereld in. Je zou er eens iets van kunnen opsteken.
Ah als ik zo naar buiten kijk zie ik een door de overheid gegraven tunnel onder me stad,
  FOK!fotograaf maandag 23 februari 2009 @ 20:07:53 #126
73911 ultra_ivo
pi_66385159
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:28 schreef The_Verve het volgende:

[..]

Door welk bedrijf wordt dit bezorgd dan? Ben ik wel even benieuwd naar.
De posttak van de MTB (Sociale werkplaats). Die komen niet buiten de stad.
quote:
Dat je postbode bent was me al wel duidelijk. En je hebt vast geweldig veel gezien. Maar ik blijf erbij dat je overdrijft. Heel leuk dat je enig inzicht hebt welke post allemaal via TNT gaat, maar wat de andere bedrijven wel zelf bezorgen heb je dus geen inzicht in. Verder ben ik wel klaar met deze discussie.
[..]

Dat is iets heel anders dan te stellen dat TNT als enige in buitengebieden bezorgt. Er zullen vast wel een aantal uitzonderingen zijn. Soit, er wordt netjes voor betaald.
Ik ben niet klaar met deze discussie. Zeker niet met de streng-gelovigen in de vrije markt hier. Vrije markt is een theorie. Een aardige theorie in de praktijk maar die wordt nu al niet nageleefd. Zeker niet in de postmarkt.
Volgens de concessie mag TNT geen verschil maken in prijs tussen goedkope en dure gebieden. De concurrentie mag dat wel. En alles wat hun meer dan 44 ct/20gram kost om te bezorgen leveren ze bij TNT aan. TNT is verplicht dit uit te voeren. Als je een echte vrije markt wilt hebben (en niet deze pseudo-vrije markt waar jij op geilt) zou TNT dit mogen weigeren.
pi_66385164
sandd is het grootste flutbedrijf van Nederland. Slechte vaak slordige en ongemotiveerde bezorgers, die veelal ook nog eens op leeftijd zijn en dus feitelijk een stuk werk afpikken van mensen die wél een gezin hebben.

Daarnaast heeft Sandd ook veel uitkeringstrekkers in dienst die bijklussen. Privatisering van de postmarkt is een slecht idee, het leidt voor de consument ook tot onduidelijkheid over tarieven en aansprakelijkheid.
pi_66385502
quote:
Op maandag 23 februari 2009 20:07 schreef Synthesist het volgende:
Privatisering van de postmarkt is een slecht idee, het leidt voor de consument ook tot onduidelijkheid over tarieven en aansprakelijkheid.
Ah net zoals de privatisering van de telecom? Ik zie toch bij elke winkel dan wel website de tarieven, daarnaast hebben de telecom providers zelf mobiele infrastructuur aangeschaft die ze met elkaar delen, of denk je dat als je met Vodafone belt je alleen met hun palen belt?

De vrije markt is dus kennelijk wel in staat om een ingewikkeld draadloos telefoonsysteem om te zetten, maar volgens jou dus niet in staat om iets ingewikkelds als een brief te bezorgen

Dan nog wat, als je loopt te klagen over de kwaliteit, dat is JUIST iets voor de vrije markt, joh gat in de markt start een bezorgbedrijf met alleen maar Universitair opgeleide communicatiewetenschappers in dienst met een bezorg percentgage van 99,999, kennelijk is iedereen zo ontevreden over de bezorging dat het een gat in de markt is.
pi_66385513
quote:
Op maandag 23 februari 2009 20:07 schreef Synthesist het volgende:
sandd is het grootste flutbedrijf van Nederland. Slechte vaak slordige en ongemotiveerde bezorgers, die veelal ook nog eens op leeftijd zijn en dus feitelijk een stuk werk afpikken van mensen die wél een gezin hebben.
Afpikken . Ja hallo, als iemand met een gezin zo graag die baan wil, moet je blijkbaar harder werken/minder verdienen. En het kan heel goed dat ze slordig zijn, sommige klanten willen blijkbaar vooral goedkoper verzenden. Fijn toch, dat iemand ze die mogelijkheid biedt? Als ik een spamrun aan 6 miljoen huishoudens stuur kan het me toch geen fuck schelen dat niet 98% het op tijd ontvangt? Dan wens ik daar ook niet voor te betalen.
quote:
Daarnaast heeft Sandd ook veel uitkeringstrekkers in dienst die bijklussen. Privatisering van de postmarkt is een slecht idee, het leidt voor de consument ook tot onduidelijkheid over tarieven en aansprakelijkheid.
Uitkeringstrekkers die bijklussen zonder dat te melden zijn illegaal. Ik weet niet of dat ook de verantwoordelijkheid van de werknemer is, maar zelfs dan is het volkomen irrelevant voor deze discussie.
pi_66385770
quote:
Op maandag 23 februari 2009 00:57 schreef ultra_ivo het volgende:
Daarnaast is dit een schijnliberalisering. In de praktijk werd de postmarkt al niet nageleefd, de concurrenten bezorgden al continu post onder de 50 gram. TNT is verplicht overal te bezorgen, 6 dagen per week. Zelfs bij de meest afgelegen boerderijen. De concurrentie bezorgt alleen in de makkelijke gebieden, de rest dumpt ze gewoon bij TNT. Een eerlijke concurrentie gaat uit van gelijke normen en gelijke verplichtingen. Dan moet de concurrentie ook overal gaan bezorgen, ook daar waar de feitelijke kosten 1-2 Euro zijn. En ook zelf voor de verhuispost, curatorzendingen etc. zorgen. Nu gooit iedereen z'n niet gewenste post in een TNT brievenbus en kan TNT de rotzooi opknappen.
Ik werk al enkele jaren als postbode bij DHL en TNT. Dus ik weet heel goed waar ik over praat. Ik ben zelf erg goed op de hoogte van de postmarkt.

Volgende argument ajb!
pi_66385939
Ivo snapt denk ik niet dat als een baan wordt omgezet in een flutbaan, dat deze baan misschien al een flutbaan was maar overrated, vergelijk het maar met de mijnwerkers die jarenlang de kolen naar boven haalden voor een prijs die allang niet meer winstgevend was, maar goed men liet de mensen het werk lekker doen omdat er niks anders in de buurt was.
  maandag 23 februari 2009 @ 20:26:00 #132
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_66385991
quote:
Op maandag 23 februari 2009 20:07 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

De posttak van de MTB (Sociale werkplaats). Die komen niet buiten de stad.
Ik had niet anders verwacht...
pi_66386016
quote:
Ik ben niet klaar met deze discussie. Zeker niet met de streng-gelovigen in de vrije markt hier. Vrije markt is een theorie. Een aardige theorie in de praktijk maar die wordt nu al niet nageleefd. Zeker niet in de postmarkt.
Volgens de concessie mag TNT geen verschil maken in prijs tussen goedkope en dure gebieden. De concurrentie mag dat wel. En alles wat hun meer dan 44 ct/20gram kost om te bezorgen leveren ze bij TNT aan. TNT is verplicht dit uit te voeren. Als je een echte vrije markt wilt hebben (en niet deze pseudo-vrije markt waar jij op geilt) zou TNT dit mogen weigeren.
Dat klopt, het is nu nog geen volledig vrije markt. Uiteraard ben ik er ook voor dat dergelijke regels binnenkort niet meer voor TNT gelden, zodat de markt volledig is gedereguleerd. We komen, stapsgewijs, steeds dichter bij die situatie.

Realiseer je ook dat TNT Post aan de andere kant ook voordelen heeft gehad: het heeft jarenlang als staatsbedrijf van belastinggeld mogen investeren, terwijl nieuwkomers volledig particulier gefinancierd worden.
pi_66386347
quote:
Op maandag 23 februari 2009 19:38 schreef raptorix het volgende:
Ah en jij bent dus ook zo iemand die vind dat als je knetterhard werkt, en heel goed presteert (al is dat eenvoudig, niet onderscheidend werk), je niet meer mag verdienen als je collega? Want zo werkt een CAO, maar dat wist je natuurlijk al? Gevolg, mensen die geen stap extra zetten en plichtmatig werken, nee dat is goed voor een land.
Waar heb ik dat gezegd? Kun je wel lezen, kerel? Ik geef alleen aan hoe het systeem voor de meeste mensen werkt, ik spreek geen waarde-oordeel uit over het systeem. Overigens werkt een CAO niet zo simpel als jij het stelt, veel CAO's bieden wel degelijk de mogelijkheid om mensen die boven de maat presteren extra te belonen. Maar dat is wat anders dan stellen dat een werknemer zelf zijn eigen loon kan bepalen, er is nu eenmaal die machtsongelijkheid. Ik zeg niet dat ik dat een goede zaak vind, ik geef alleen maar de situatie weer zoals die is voor veel mensen. Snap je het nu?
pi_66386475
quote:
Op maandag 23 februari 2009 20:20 schreef DW777 het volgende:

[..]

Ik werk al enkele jaren als postbode bij DHL en TNT. Dus ik weet heel goed waar ik over praat. Ik ben zelf erg goed op de hoogte van de postmarkt.

Volgende argument ajb!
Wat is je naam? Dan zal ik even je ontslag op staande voet regelen obv artikel 7 over nevenbezigheden.
pi_66386532
quote:
ja vraag ik mij ook af de consumentenmarkt is tanende en tnt doet het vooral nog vanwege de maatschappelijke functie, veel geld valt er niet mee te verdienen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_66386543
quote:
Op maandag 23 februari 2009 20:34 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Waar heb ik dat gezegd? Kun je wel lezen, kerel? Ik geef alleen aan hoe het systeem voor de meeste mensen werkt, ik spreek geen waarde-oordeel uit over het systeem. Overigens werkt een CAO niet zo simpel als jij het stelt, veel CAO's bieden wel degelijk de mogelijkheid om mensen die boven de maat presteren extra te belonen. Maar dat is wat anders dan stellen dat een werknemer zelf zijn eigen loon kan bepalen, er is nu eenmaal die machtsongelijkheid. Ik zeg niet dat ik dat een goede zaak vind, ik geef alleen maar de situatie weer zoals die is voor veel mensen. Snap je het nu?
Elke werknemer kan ze eigen loon bepalen, hij dient er slechts voor te zorgen dat hij een dermate toegevoegde waarde heeft dat dat rendabel is voor ze werkgever, als jij als postbode in staat bent om in dezelfde tijd 5 keer zoveel te bezorgen als een gemiddelde werknemer, dan kan je met gemak 3 keer zoveel loon vragen, een werkgever zou wel dom zijn om daar niet op in te gaan.
pi_66386606
quote:
Op maandag 23 februari 2009 20:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ja vraag ik mij ook af de consumentenmarkt is tanende en tnt doet het vooral nog vanwege de maatschappelijke functie, veel geld valt er niet mee te verdienen.
"
Over TNT
TNT biedt bedrijven en consumenten wereldwijd een breed scala aan post- en expressdiensten. TNT, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Nederland, biedt toegang tot efficiënte netwerkinfrastructuren in Europa en Azië en breidt haar activiteiten wereldwijd uit om zo de prestaties van haar netwerken te maximaliseren. TNT is in meer dan 200 landen actief en heeft meer dan 163.000 medewerkers. In 2008 bedroeg de omzet van de onderneming ¤ 11,1 miljard en het bedrijfsresultaat was ¤ 982 miljoen. TNT is genoteerd aan de beurs van Amsterdam. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden. Onze inspanningen worden erkend; in 2008 heeft TNT wederom de hoogste score behaald van alle ondernemingen in de Dow Jones Sustainability Index en in de Carbon Disclosure Project in de carbon intensive sector."

Ja en ik ben de paus/
pi_66386625
quote:
Op maandag 23 februari 2009 20:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Precies, met post valt geen droog brood meer te verdienen, vandaar dat allerlei zgn Nieuwe Postbedrijven staan te trappelen totdat de markt volledig opengaat en zoekt TNT zelf ook gretig uitbreidingsmogelijkheden in het buitenland.

Er valt zat geld te verdienen met post, niet aan de consumentenpost (vakantiekaartjes enzo), maar aan zakelijke post. Afgelopen jaar was de winst van TNT Post 556 miljoen euro.
pi_66386642
quote:
Op zondag 22 februari 2009 21:53 schreef Integrity het volgende:

[..]

Ik had m'n reactie ook al wat aangepast, je was me voor . Het is met alle bedrijven die concurreren zo. TNT heeft overigens een kwaliteitsnorm van hoger dan 98 %.
toen ik er nog werkte 99,8%
Van de brieven binnen 1 dag bezorgd op de juiste plek.

Overigens vraag ik mij ook af hoe ze dat gaan doen met postzegels en dergelijke
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_66386825
quote:
Op maandag 23 februari 2009 20:40 schreef raptorix het volgende:

[..]

Elke werknemer kan ze eigen loon bepalen, hij dient er slechts voor te zorgen dat hij een dermate toegevoegde waarde heeft dat dat rendabel is voor ze werkgever, als jij als postbode in staat bent om in dezelfde tijd 5 keer zoveel te bezorgen als een gemiddelde werknemer, dan kan je met gemak 3 keer zoveel loon vragen, een werkgever zou wel dom zijn om daar niet op in te gaan.
Zo werkt het niet in de praktijk. Als ik 5x zo snel ben als mijn collega's wordt de norm gewoon omhoog gegooid en moeten mijn collega's ook 5x zo hard werken, aangezien ik heb aangetoond dat dat niet onhaalbaar is. Resultaat is dat er nog meer mensen uit worden gegooid, en de overgebleven mensen waaronder ik nog harder moeten werken voor hetzelfde salaris.

Jouw theorietje gaat misschien op voor mensen met bijzondere vaardigheden, voor de spreekwoordelijke jan de arbeider werkt het echt niet zo.

Bovendien, waarom zou ik in vredesnaam 5x zo hard werken voor 3x zoveel loon? Dat staat gelijk aan een loonsverlaging van 40%!
pi_66386840
quote:
Op maandag 23 februari 2009 20:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

toen ik er nog werkte 99,8%
Van de brieven binnen 1 dag bezorgd op de juiste plek.

Overigens vraag ik mij ook af hoe ze dat gaan doen met postzegels en dergelijke
Ik weet dat je 30 jaar terug al in zaandam stadspost had met eigen zegels, kennelijk gaat het gewoon goed.
pi_66387244
quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:43 schreef raptorix het volgende:

[..]

dacht het niet, dit gaat tnt fijn tegenwerken om de concurrenten op kosten te jagen zelf hebben ze toch al een goed landelijk netwerk wat goedkoop is
pi_66387315
quote:
Op maandag 23 februari 2009 21:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

dacht het niet, dit gaat tnt fijn tegenwerken om de concurrenten op kosten te jagen zelf hebben ze toch al een goed landelijk netwerk wat goedkoop is
Ah nog zo een fijn overheidsmiddel, eerst jarenlang misbruik maken van je monopolie positie en dan de concurrentie op die manier tegenwerken als de markt open is? Fijn die overheid zeg.
pi_66387704
quote:
Op maandag 23 februari 2009 19:25 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Dat geldt misschien voor hele kleine bedrijven, of voor mensen die over zodanig unieke kwaliteiten of vaardigheden beschikken dat ze zelf hun prijs kunnen bepalen. Voor de meeste gewone mensen werkt het zo: je gaat werken bij een bedrijf in een bepaalde functie, en op basis van de eigenschappen van de functie en jouw werkervaring word je ingeschaald. Bij een onervaren starter is dat dan bijvoorbeeld schaal 5 schaaljaar 0. En dan is de koek op. Als de werknemer het niet genoeg vindt zegt de baas "voor jou 10 anderen", iets wat een werknemer meestal niet kan zeggen, aangezien er nu eenmaal veel minder werkgevers in dit land zijn dan werknemers. Wet van vraag en aanbod, heet dat geloof ik.

Ik beweer nergens dat mensen gedwongen worden dingen te doen, maar ik wil aangeven dat die enorme macht die jij de werknemer toedicht in de praktijk toch danig tegen kan vallen. Ik ken weinig mensen die bij een sollicitatiegesprek het kunnen maken om zelf hun prijs te bepalen. Bij veel bedrijven is dat privilege voorbehouden aan het topmanagement.
Klopt ga maar 100 jaar terug in de tijd toen zaten er aan werkcontracten ook nog fijn aan vast dat je perse je inkomen bij je baas moest doen

Overigens zijn cao`s er ook gekomen via marktwerking en vakbonden (die gewoon toegestaan zijn natuurlijk)
pi_66387773
quote:
Op maandag 23 februari 2009 21:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Klopt ga maar 100 jaar terug in de tijd toen zaten er aan werkcontracten ook nog fijn aan vast dat je perse je inkomen bij je baas moest doen

Overigens zijn cao`s er ook gekomen via marktwerking en vakbonden (die gewoon toegestaan zijn natuurlijk)
De Horeca CAO dus niet, die is bindend.
pi_66388105
quote:
Op maandag 23 februari 2009 20:43 schreef raptorix het volgende:

[..]

"
Over TNT
TNT biedt bedrijven en consumenten wereldwijd een breed scala aan post- en expressdiensten. TNT, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Nederland, biedt toegang tot efficiënte netwerkinfrastructuren in Europa en Azië en breidt haar activiteiten wereldwijd uit om zo de prestaties van haar netwerken te maximaliseren. TNT is in meer dan 200 landen actief en heeft meer dan 163.000 medewerkers. In 2008 bedroeg de omzet van de onderneming ¤ 11,1 miljard en het bedrijfsresultaat was ¤ 982 miljoen. TNT is genoteerd aan de beurs van Amsterdam. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden. Onze inspanningen worden erkend; in 2008 heeft TNT wederom de hoogste score behaald van alle ondernemingen in de Dow Jones Sustainability Index en in de Carbon Disclosure Project in de carbon intensive sector."

Ja en ik ben de paus/
blijkbaar want goed lezen kun je niet

Daar zit het geld, die postbezorging van consumenten loopt al jaren hard terug, ik bedoel 44 cent om iets fysiek binnen een dag van het ene eind van het land naar het andere te vervoeren dit terwijl een veel kortere boodschap electronisch te versturen rond de 10 cent kost snap je al wel dat dat never nooit niet veel goedkoper gaat worden
pi_66388209
quote:
Op maandag 23 februari 2009 21:04 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ah nog zo een fijn overheidsmiddel, eerst jarenlang misbruik maken van je monopolie positie en dan de concurrentie op die manier tegenwerken als de markt open is? Fijn die overheid zeg.
ik zie geen overheid in mijn verhaaltje staan, ik zie een commercieel bedrijf wat op korte termijn lagere marges hanteert om voor de langere termijn groei te realiseren.
Door vrijwillig geen samenwerking met concurrenten aan te gaan
pi_66388447
quote:
Op maandag 23 februari 2009 21:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Waarom zouden Sandd en Selektmail toegang tot ons netwerk moeten krijgen? Deze situatie is niet vergelijkbaar met de telecommarkt, ons netwerk bestaat uit voor iedereen toegankelijke wegen en straten, maar tot onze brievenbussen en sorteercentra krijgen ze geen toegang, die zetten ze maar zelf op. Het is al van de zotte dat TNT-medewerkers de post van Sandd voor postbusklanten zelf moeten uitsorteren, omdat Sandd en Selektmail zelf geen postbussen hebben.

Stel je voor dat ik een supermarktketen wil beginnen, maar niet genoeg geld heb om het op te nemen tegen een reus als bijv. AH. Dan kan ik toch ook niet eisen dat ik zelf mijn nerinkje kan opzetten in een AH filiaal, en dat AH mij zelfs tegen kostprijs personeel gaat uitlenen? Dan zeggen ze ook "bouw maar je eigen winkel en huur maar je eigen krachten in".

Maar bij de postmarkt moet het dan weer ineens anders. Dan gaat Sandd (die zichzelf nota bene het 1 na grootste postbedrijf van Nederland noemt) ineens in paginagrote krantendvertenties heel Calimero-achtig lopen doen. Want oh, wat zijn ze toch een klein bedrijfje, wat dus echt niet anders kan dan stukloon uitbetalen, en wat is die grote boze TNT weer onaardig tegen ze geweest.
pi_66388458
quote:
Als er belemmerende regels voor TNT zijn waardoor zij niet op gelijkwaardige wijze met concurrenten kan concurreren dan moeten deze regels natuurlijk per direct afgeschaft worden. Dat spreekt voor zich lijkt mij en dat zal zeker gelden voor aanhangers van een vrije markt, zoals ik dat ook ben.

Aan de andere kant moet TNT ook geen voordeel kunnen halen uit zijn positie als oud-staatsmonopolist. Het is maar de vraag of alle activa van het staatsbedrijf PTT via een commerciele prijs overgedragen zijn aan het private bedrijf PTT wat vervolgens TPG en daarna TNT is geworden. Als dat niet het geval is dan in het redelijk dat TNT bijvoorbeeld zijn brievenbusseninfrastructuur voor concurrenten open moet stellen voor een bepaalde termijn.
pi_66388553
quote:
Op maandag 23 februari 2009 21:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Niets mis met werknemers die zich verenigen in vakbonden, het is alleen altijd opvallend om te merken dat allerlei mensen zo selectief zijn in het toejuichen van kartelvorming.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_66388650
quote:
Op maandag 23 februari 2009 21:37 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Niets mis met werknemers die zich verenigen in vakbonden, het is alleen altijd opvallend om te merken dat allerlei mensen zo selectief zijn in het toejuichen van kartelvorming.
En dan nog die vreselijke C in CAO, ook niet vakbondsleden vallen onder de afgesloten CAO.
pi_66388757
quote:
Op maandag 23 februari 2009 21:40 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

En dan nog die vreselijke C in CAO, ook niet vakbondsleden vallen onder de afgesloten CAO.
Fouter dan fout.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_66389771
quote:
Op maandag 23 februari 2009 21:35 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Als er belemmerende regels voor TNT zijn waardoor zij niet op gelijkwaardige wijze met concurrenten kan concurreren dan moeten deze regels natuurlijk per direct afgeschaft worden. Dat spreekt voor zich lijkt mij en dat zal zeker gelden voor aanhangers van een vrije markt, zoals ik dat ook ben.
één van die regels is dat TNT wettelijk verplicht is om zes dagen per week post te bezorgen. Door het monopolie is dit rendabel, maar zometeen valt het monopolie weg en de verplichtingen blijven. Met name de maandag (weekendpost) is een magere dag en de TNT maakt op dat soort dagen verlies, omdat er relatief veel postbodes aan het werk zijn voor slechts een handje met brieven per wijk. Dat soort verplichtingen worden echt niet opgeheven, waardoor er dus geen eerlijke concurrentie kan bestaan.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  FOK!fotograaf maandag 23 februari 2009 @ 22:16:05 #155
73911 ultra_ivo
pi_66389880
quote:
Op maandag 23 februari 2009 20:24 schreef raptorix het volgende:
Ivo snapt denk ik niet dat als een baan wordt omgezet in een flutbaan, dat deze baan misschien al een flutbaan was maar overrated, vergelijk het maar met de mijnwerkers die jarenlang de kolen naar boven haalden voor een prijs die allang niet meer winstgevend was, maar goed men liet de mensen het werk lekker doen omdat er niks anders in de buurt was.
De baan wordt uitgekleed. Een jaar of 10-15 geleden gaf de psotbode veel meer service. De klant was toen diegene die de post ontving, daar moest je rekening mee houden. En dat probeer je nog te doen als postbode. Alleen kreeg je toen een schouderklopje voor klantvriendelijkheid en nu negatief commentaar van de leiding.
De klant snapt er niks van. De enige die er van profiteert zijn de grote verzenders van post. De kleine verzenders snappen er ook niks van, kunnen het ook niet snappen want voor hen doet Sandd, DHL etc. niks extra's.
Dit wordt liberalisering genoemd en vrije markt, in de praktijk is het een poging de nek om te draaien van een goed functionerend bedrijf en mensen de WW inschoppen. Erg lekker voor de overheidsfinanciën.
pi_66390799
quote:
Op maandag 23 februari 2009 22:16 schreef ultra_ivo het volgende:
Dit wordt liberalisering genoemd en vrije markt, in de praktijk is het een poging de nek om te draaien van een goed functionerend bedrijf en mensen de WW inschoppen. Erg lekker voor de overheidsfinanciën.
Er word helemaal niet gepoogd een goed functionerend bedrijf de nek om te draaien door de vrije markt. Als een bedrijf zijn zaken goed voor elkaar heeft, goed gefinancierd en het biedt producten aan die de klanten willen hebben, dan is er geen enkele reden om te vrezen voor de continuïteit van de onderneming. Integendeel, groei hoort zelfs tot de mogelijkheden.

Mensen de WW in schoppen is ook niet het doel van de vrije markt, de vrije markt houdt enkel in dat er vrije toetreding tot een markt is, bedrijven zelf mogen kiezen welke mensen zij wil bedienen, en dat mensen zelf mogen kiezen of zij diensten afnemen en bij welk bedrijf dat dan gebeurd. Mochten er mensen ontslagen worden, dan kan dat bijvoorbeeld komen door een inzakkende vraag naar producten dat het bedrijf in de aanbieding heeft, het is helaas soms niet anders. Niemand zou tegenwoordig meer een echte ouderwetse Walkman kopen maar een moderne MP3 speler, zo kan het ook gaan met post. Voorkeuren van klanten veranderen.

Zelf vind ik het uitermate irritant dat ik bij TNT-Post niet kan kiezen op welk tijdstip zij een pakket bij mij thuis aanbieden, ook bieden zij niet de mogelijkheid het direct af te halen op een lokatie met ruime openingstijden. UPS, Kiala en DHL bieden wat dat betreft veel betere service. Met UPS kun je afspraken maken over de levering, en bij Kiala en DHL is er de mogelijkheid het pakket op een servicedesk af te halen met zeer ruime openingstijden. Bij TNT-Post grijp je nog wel eens mis als je niet regelmatig thuis bent, zeker bij waardevolle pakketten is dat er vervelend. Als TNT-Post hierdoor minder klanten krijgt, en er dus mensen ontslagen moeten worden, is dat totaal niet erg, want zij bieden geen service aan waar de klanten behoeft aan hebben.
pi_66391036
quote:
Op maandag 23 februari 2009 22:16 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

De baan wordt uitgekleed. Een jaar of 10-15 geleden gaf de psotbode veel meer service. De klant was toen diegene die de post ontving, daar moest je rekening mee houden. En dat probeer je nog te doen als postbode. Alleen kreeg je toen een schouderklopje voor klantvriendelijkheid en nu negatief commentaar van de leiding.
De klant snapt er niks van. De enige die er van profiteert zijn de grote verzenders van post. De kleine verzenders snappen er ook niks van, kunnen het ook niet snappen want voor hen doet Sandd, DHL etc. niks extra's.
Ja ik zou ook het liefst elke dag met mijn klanten lekker lopen leuten en koffie drinken, de vraag is echter of ie ook zo blij is als ik dat gewoon factureer, dat noem jij uitkleden van een baan, ik noem dat gewoon efficent werken.
pi_66391136
quote:
Op maandag 23 februari 2009 21:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

blijkbaar want goed lezen kun je niet

Daar zit het geld, die postbezorging van consumenten loopt al jaren hard terug, ik bedoel 44 cent om iets fysiek binnen een dag van het ene eind van het land naar het andere te vervoeren dit terwijl een veel kortere boodschap electronisch te versturen rond de 10 cent kost snap je al wel dat dat never nooit niet veel goedkoper gaat worden
Ja zo lust ik er nog wel een paar, je stopt al je dikke winstgevende zaken in aparte business units en dan lekker gaan huilen dat je met je mindere zaken geen geld meer verdient, makkelijk hoor.
pi_66391491
quote:
Op maandag 23 februari 2009 22:46 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja zo lust ik er nog wel een paar, je stopt al je dikke winstgevende zaken in aparte business units en dan lekker gaan huilen dat je met je mindere zaken geen geld meer verdient, makkelijk hoor.
Nee ik haalde de pakket dienst en het wereldwijde er uit dat zijn de sectoren waar geld verdiend wordt daarom loopt de winst van tnt nu ook zo hard achteruit er worden minder pakketjes verstuurd .
Overigens hebben ze vorig jaar hun logistics tak verkocht ik weet niet of dat in de winstcijfers staat
pi_66391666
Mjah het boeit me echt niet, zolang de markt vrij is en men geen gebruik maakt van hun oude staatsmonopolie, ik denk zelf dat de postdiensten binnen 10 jaar geminimaliseerd zullen worden in Nederland, en ik denk dat TNT daar helemaal niet zo rouwig om is.
pi_66392349
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:00 schreef raptorix het volgende:
Mjah het boeit me echt niet, zolang de markt vrij is en men geen gebruik maakt van hun oude staatsmonopolie, ik denk zelf dat de postdiensten binnen 10 jaar geminimaliseerd zullen worden in Nederland, en ik denk dat TNT daar helemaal niet zo rouwig om is.
dat bedoel ik dus met vermindering van diensten
pi_66392442
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
dat bedoel ik dus met vermindering van diensten
Heet dat niet gewoon verandering? De kolenmijnen zijn inmiddels ook dicht.
pi_66392666
quote:
Op maandag 23 februari 2009 22:44 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja ik zou ook het liefst elke dag met mijn klanten lekker lopen leuten en koffie drinken, de vraag is echter of ie ook zo blij is als ik dat gewoon factureer, dat noem jij uitkleden van een baan, ik noem dat gewoon efficent werken.
Jij zou niet geschikt zijn als postbode, want wederom blijkt dat je niet goed kunt lezen. Waar, in de door jou aangehaalde tekst, staat dat service verlenen hetzelfde is als koffieleuten?

Bij de post zie je hetzelfde gebeuren als in de zorg. Er is geen tijd meer voor sociaal contact, even een washandje over het gelaat, even de steunkousen aan, en hop, door naar de volgende. Is dat volgens jou omdat de client geen behoefte heeft aan betere service? Nee, dat komt omdat de client in kwestie niet de eigenlijke klant is, maar de gemeente die de zorg middels openbare aanbesteding inkoopt.

Bij de post idem dito. Ik loop een wijk met veel bedrijven en winkels. Normaal gesproken loop je dan naar binnen en geef je de post af aan de balie. Maar aangezien er nu met een computerprogramma is bepaald dat ik mijn wijk in 105 minuten moet lopen is er geen tijd meer voor dat soort "service". Dus fiets ik van deur tot deur en kwak het hele zaakje op de mat, alwaar het winkelend publiek er doorheen wandelt met de modderschoenen. En dan kan de uitbater bij mij klagen, maar dan zal ik hem er fijntjes op wijzen dat hij geen klant is, maar dat de afzender de klant is, en dat deze een zo snel en goedkoop mogelijke service wil, die ik bij deze dan ook verleen.

Dat geeft haarfijn aan waarom niet ieder bedrijf even geschikt is voor liberalisatie en privatisering. Er is al geroepen dat de postwet maar afgeschaft moet worden, maar dat is ook geen optie. Op dat moment gaat een bedrijf als TNT namelijk kijken, net als Sandd en DHL nu al doen, in welke segmenten de meeste winst te behalen valt, en zullen ze de onrendabele diensten niet meer verlenen. En je raadt het al, het meeste wordt verdiend aan de zakelijke klanten, aan de gewone burger die jaarlijks iets van EUR 20 uitgeeft aan postzegels verdienen we nauwelijks. Dus dat betekent dat we de oranje brievenbussen weghalen, de postkantoren opdoeken (klinkt bekend?), nog maar 2 dagen per week gaan bezorgen, en iedere bewoner van het platteland z'n post zelf mag komen ophalen in de dichtstbijzijnde grote stad, want dat gerij met auto's voor die paar boerderijen kost veel te veel. En om dat te voorkomen is er een postwet die de universele dienstverlening waarborgt.
  FOK!fotograaf maandag 23 februari 2009 @ 23:29:33 #164
73911 ultra_ivo
pi_66392755
quote:
Op maandag 23 februari 2009 22:39 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Er word helemaal niet gepoogd een goed functionerend bedrijf de nek om te draaien door de vrije markt. Als een bedrijf zijn zaken goed voor elkaar heeft, goed gefinancierd en het biedt producten aan die de klanten willen hebben, dan is er geen enkele reden om te vrezen voor de continuïteit van de onderneming. Integendeel, groei hoort zelfs tot de mogelijkheden.

Mensen de WW in schoppen is ook niet het doel van de vrije markt, de vrije markt houdt enkel in dat er vrije toetreding tot een markt is, bedrijven zelf mogen kiezen welke mensen zij wil bedienen, en dat mensen zelf mogen kiezen of zij diensten afnemen en bij welk bedrijf dat dan gebeurd. Mochten er mensen ontslagen worden, dan kan dat bijvoorbeeld komen door een inzakkende vraag naar producten dat het bedrijf in de aanbieding heeft, het is helaas soms niet anders. Niemand zou tegenwoordig meer een echte ouderwetse Walkman kopen maar een moderne MP3 speler, zo kan het ook gaan met post. Voorkeuren van klanten veranderen.

Zelf vind ik het uitermate irritant dat ik bij TNT-Post niet kan kiezen op welk tijdstip zij een pakket bij mij thuis aanbieden, ook bieden zij niet de mogelijkheid het direct af te halen op een lokatie met ruime openingstijden. UPS, Kiala en DHL bieden wat dat betreft veel betere service. Met UPS kun je afspraken maken over de levering, en bij Kiala en DHL is er de mogelijkheid het pakket op een servicedesk af te halen met zeer ruime openingstijden. Bij TNT-Post grijp je nog wel eens mis als je niet regelmatig thuis bent, zeker bij waardevolle pakketten is dat er vervelend. Als TNT-Post hierdoor minder klanten krijgt, en er dus mensen ontslagen moeten worden, is dat totaal niet erg, want zij bieden geen service aan waar de klanten behoeft aan hebben.
Op de pakketmarkt is het hier in de regio precies omgekeerd. Alleen TNT en DHL hebben bereikbare plekken waar je pakjes kunt afhalen. M.n. GLS is rampzalig, die zitten ergens op een industrieterrein ver weg (4 gemeentes verder) zonder OV aansluiting.
Maar dat is zwaar off-topic. We hebben het hier over de liberalisering van de postmarkt.
Een markt met gelijke kansen voor alle spelers is denk ik in het voordeel van TNT, dan moet de concurrentie óf overal gaan bestellen (ook in de verliesgevende dorpen) óf aan zijn klanten aangeven dat ze dat niet doen. Nu zeggen ze niks tegen hun klanten, doen alsof ze het zelf doen en dumpend e zooi bij de concurrent die niet mag weigeren. Dus dan moet je gelijk de hele concessie afschaffen, of beter nog, ieder postbedrijf dezelfde plichten opleggen. Nu wordt het bedrijf dat een leefbaar loon betaalt verplicht verliesgevende post te subsidieren.
Als trouwens de postmarkt een afgaande zaak zou zijn dan zouden er geen nieuwe bedrijven hun geluk beproeven op deze markt.
pi_66392974
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:20 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De vergelijking tussen mijnen en post maakt Peter Bakker zelf ook graag, maar die vergelijking is volgens mij onzin. Als de post dan zogenaamd zo'n noodlijdende en op sterven na dode bedrijfstak is, hoe komt het dan dat TNT nog steeds miljoenen winst maakt, wekelijks folders bezorgt met de tekst "wordt postbezorger: iedereen zit op je te wachten" (een bedrijf waarmee het slecht gaat of dreigt te gaan gaat echt niet op zo'n grote schaal mensen werven) en dat Sandd en DHL zitten te springen om ook op het laatste deel wat nog onder het monopolie valt hun slag te slaan. Als er geen droog brood met post te verdienen valt wat komen die "Nieuwe Postbedrijven" dan doen?

Ik kan me in ieder geval niets herinneren van een liberalisering van de mijnenmarkt, folders met de tekst "wordt mijnwerker" of de opkomst van Nieuwe Mijnbouwbedrijven.
pi_66393056
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:29 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Op de pakketmarkt is het hier in de regio precies omgekeerd. Alleen TNT en DHL hebben bereikbare plekken waar je pakjes kunt afhalen. M.n. GLS is rampzalig, die zitten ergens op een industrieterrein ver weg (4 gemeentes verder) zonder OV aansluiting.
Maar dat is zwaar off-topic. We hebben het hier over de liberalisering van de postmarkt.
Een markt met gelijke kansen voor alle spelers is denk ik in het voordeel van TNT, dan moet de concurrentie óf overal gaan bestellen (ook in de verliesgevende dorpen) óf aan zijn klanten aangeven dat ze dat niet doen. Nu zeggen ze niks tegen hun klanten, doen alsof ze het zelf doen en dumpend e zooi bij de concurrent die niet mag weigeren. Dus dan moet je gelijk de hele concessie afschaffen, of beter nog, ieder postbedrijf dezelfde plichten opleggen. Nu wordt het bedrijf dat een leefbaar loon betaalt verplicht verliesgevende post te subsidieren.
Als trouwens de postmarkt een afgaande zaak zou zijn dan zouden er geen nieuwe bedrijven hun geluk beproeven op deze markt.
GLS is toch dat bedrijf waar Redcoon mee bezorgd? Als ik hun shopreviews moet geloven is GLS sowieso giro 555-waardig Gewoon nog vele malen slechter dan Selektmail
pi_66393263
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Jij zou niet geschikt zijn als postbode, want wederom blijkt dat je niet goed kunt lezen. Waar, in de door jou aangehaalde tekst, staat dat service verlenen hetzelfde is als koffieleuten?

Bij de post zie je hetzelfde gebeuren als in de zorg. Er is geen tijd meer voor sociaal contact, even een washandje over het gelaat, even de steunkousen aan, en hop, door naar de volgende. Is dat volgens jou omdat de client geen behoefte heeft aan betere service? Nee, dat komt omdat de client in kwestie niet de eigenlijke klant is, maar de gemeente die de zorg middels openbare aanbesteding inkoopt.

Bij de post idem dito. Ik loop een wijk met veel bedrijven en winkels. Normaal gesproken loop je dan naar binnen en geef je de post af aan de balie. Maar aangezien er nu met een computerprogramma is bepaald dat ik mijn wijk in 105 minuten moet lopen is er geen tijd meer voor dat soort "service". Dus fiets ik van deur tot deur en kwak het hele zaakje op de mat, alwaar het winkelend publiek er doorheen wandelt met de modderschoenen. En dan kan de uitbater bij mij klagen, maar dan zal ik hem er fijntjes op wijzen dat hij geen klant is, maar dat de afzender de klant is, en dat deze een zo snel en goedkoop mogelijke service wil, die ik bij deze dan ook verleen.

Dat geeft haarfijn aan waarom niet ieder bedrijf even geschikt is voor liberalisatie en privatisering. Er is al geroepen dat de postwet maar afgeschaft moet worden, maar dat is ook geen optie. Op dat moment gaat een bedrijf als TNT namelijk kijken, net als Sandd en DHL nu al doen, in welke segmenten de meeste winst te behalen valt, en zullen ze de onrendabele diensten niet meer verlenen. En je raadt het al, het meeste wordt verdiend aan de zakelijke klanten, aan de gewone burger die jaarlijks iets van EUR 20 uitgeeft aan postzegels verdienen we nauwelijks. Dus dat betekent dat we de oranje brievenbussen weghalen, de postkantoren opdoeken (klinkt bekend?), nog maar 2 dagen per week gaan bezorgen, en iedere bewoner van het platteland z'n post zelf mag komen ophalen in de dichtstbijzijnde grote stad, want dat gerij met auto's voor die paar boerderijen kost veel te veel. En om dat te voorkomen is er een postwet die de universele dienstverlening waarborgt.
Punt is dat het aan de klant om te bepalen waar zijn prioriteit ligt (of misschien wel ergens in het midden). Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Je loopt maar te huilen over concurrerende bedrijven die het voor minder doen, ja so be it, denk je dat je de enige werknemer bent in Nederland die daar last van heeft? Denk je dat ik in me werk altijd tevreden ben over de kwaliteit die ik kan bieden binnen het budget wat ik heb? Ik ben zelf software engineer, en zou graag zien dat ik 30 procent van me tijd kan besteden aan het schrijven van test procedures en documentatie, maar als de klant daar niet voor wenst te betalen, dan vind ik dat jammer, maar wel zijn keuze. Als ik je zo hoor adviseer ik je om eens uit te kijken naar een baan waar je misschien wel de tijd hebt om kwaliteit te bieden, ik denk dat je daar persoonlijk een stuk prettiger zal voelen.

En dat gezeur over kleine dorpjes, ja wat wil je dan? Mag ik als Amsterdammer ook compensatie vragen bij de boeren omdat ik veel meer geld kwijt ben aan parkeren? Het is ieders eigen keuze om te bepalen waar ie woont, en dat heeft altijd voor en nadelen.
pi_66393353
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:35 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

De vergelijking tussen mijnen en post maakt Peter Bakker zelf ook graag, maar die vergelijking is volgens mij onzin. Als de post dan zogenaamd zo'n noodlijdende en op sterven na dode bedrijfstak is, hoe komt het dan dat TNT nog steeds miljoenen winst maakt, wekelijks folders bezorgt met de tekst "wordt postbezorger: iedereen zit op je te wachten" (een bedrijf waarmee het slecht gaat of dreigt te gaan gaat echt niet op zo'n grote schaal mensen werven) en dat Sandd en DHL zitten te springen om ook op het laatste deel wat nog onder het monopolie valt hun slag te slaan. Als er geen droog brood met post te verdienen valt wat komen die "Nieuwe Postbedrijven" dan doen?

Ik kan me in ieder geval niets herinneren van een liberalisering van de mijnenmarkt, folders met de tekst "wordt mijnwerker" of de opkomst van Nieuwe Mijnbouwbedrijven.
Er zal gerust nog wel markt zijn in de postbezorging, maar feit is dat steeds meer bedrijven hun communicatie elektronisch bezorgen, het merendeel van de diensten die ik gebruik kan ik helemaal electronisch krijgen, dus de markt zal onherroepelijk inkrimpen. Dat betekent dus dat er ook op een andere manier gewerkt zal moeten worden, en zoiets als dat me post maar 2 keer per week bezorgt wordt, dat zal echt me reet roesten.
pi_66423134
Maar schrijven zegt meer! Dus als de post goedkoper wordt verwacht ik dat meet mensen weer kaartjes gaan sturen. Ik vind het zelf ook wel leuk om post te krijgen ipv mail.
pi_66447761
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:20 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

kolen zijn niet nodig er is een alternatief voor, dat geldt niet voor pakketpost
pi_66447934
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 21:40 schreef DW777 het volgende:
Maar schrijven zegt meer! Dus als de post goedkoper wordt verwacht ik dat meet mensen weer kaartjes gaan sturen. Ik vind het zelf ook wel leuk om post te krijgen ipv mail.
ik niet mensen doen dat niet omdat de kosten zo astronomisch hoog zijn
maar puur omdat het te veel moeite is
pi_66449606
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 15:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ik niet mensen doen dat niet omdat de kosten zo astronomisch hoog zijn
maar puur omdat het te veel moeite is
Precies wat ik dacht ja.
pi_66449990
quote:
Op zondag 22 februari 2009 14:38 schreef DW777 het volgende:
Eigenlijk ben ik een dagje te laat, maar het is belangrijk genoeg om alsnog te posten.

Bron
[..]

Wat is de mening van de FOKkers hierover???
Ddat het een goeie zet is en het al veel eerder had moeten gebeuren.

Jammer alleen van die afgedwongen CAO.
pi_66450080
quote:
Op zondag 22 februari 2009 15:00 schreef LoggedIn het volgende:
Mijn god, nee he Dit is nou juist een van die dingen die beter gwn bij de overheid had kunnen blijven. Dat Selektmail is zwaar kut, iedere keer dat mij een pakket via hun is opgestuurd, werd dit verkeerd bezorgd. En straks gaan die mongolen zich dus ook bemoeien met mijn normale post De TNT deed het al niet geweldig, maar die andere bedrijven lopen helemaal de boel te verkloten.
Je hoeft je post niet met Selektmail te sturen.
pi_66451178
Ik vraag me bij dergelijke dingen altijd af wat ik er als klant van merk. Wordt het goedkoper voor me, of makkelijker om iets met de post te sturen? Wordt het betrouwbaarder of sneller?
En hoe kan ik de kwaliteit van de aanbieders beoordelen?
pi_66451434
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 16:49 schreef DivineJester het volgende:
Ik vraag me bij dergelijke dingen altijd af wat ik er als klant van merk. Wordt het goedkoper voor me, of makkelijker om iets met de post te sturen? Wordt het betrouwbaarder of sneller?
En hoe kan ik de kwaliteit van de aanbieders beoordelen?
Stel je jezelf dit soort ingewikkelde vragen ook als je een pak melk gaat kopen?
  woensdag 25 februari 2009 @ 17:02:09 #177
152076 Europees
Op naar een Federale EU
pi_66451679
Maar wat houd het nu precies in? Krijgen we nu 3 verschillende soorten brievenbussen? En wat als ik verkeerde post krijg van Sandd, waar moet ik dat laten? Niet in een TNT brievenbus lijkt me?
Je hebt geen recht op morgen dus geniet van elke dag
pi_66452239
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 16:56 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Stel je jezelf dit soort ingewikkelde vragen ook als je een pak melk gaat kopen?
Nee, maar daar sta ik voor een schap met alle pakken overzichtelijk op een rij, en kan ik kiezen op bijvoorbeeld prijs. Op basis van ervaringen uit het verleden weet ik dat ik houdbare melk niet zo lekker vind en dus verse melk neem. Ik heb echter Domo Langlekker wel geprobeerd, maar ook dat beviel niet. Ik maak dus een keus op basis van een aantal variabelen en door de garantie op een bepaalde kwaliteit wordt die keus voor mij makkelijker.
Post is een substatieel ander product omdat er geen garantie is van constante kwaliteit door een enorme hoeveelheid aan variabelen die de postbestelling beïnvloeden en die minder stuurbaar zijn dan bij het gehomogeniseerde product melk (bijvoorbeeld het humeur van de postbesteller, de weersomstandigheden, unieke eigenschappen van brieven, slecht leesbare handschriften, het wel of niet aanwezig zijn van de ontvanger ivm aangetekende post etc.). Daarnaast moet ik me dus weldegelijk afvragen welke gebieden worden gedekt door welke postbesteller aangezien ik toch graag heb dat mijn brief aankomt, nietwaar?
Overigens wordt er, bij het promoten van de marktwerking altijd gepredikt dat het goed voor de klant is, dus is het volstrekt legitiem om me dit soort zaken af te vragen. Sterker nog, dit is het drijvende principe achter martkwerking en eigenlijk zou je als pleitbezorger van de vrije markt dergelijke afwegingen moeten toejuichen bij elke transactie van elke persoon!
pi_66453385
De overheid heeft bij dit soort dingen echt een goudvis geheugen, stelletje lamlullen maken telkens dezelfde fout. Liberaliseer een markt en denk dat alles zich vanzelf oplost... Hoevaak heeft dit nou voor de KLANT goed uitgepakt?
pi_66453966
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 17:54 schreef Asgard het volgende:
De overheid heeft bij dit soort dingen echt een goudvis geheugen, stelletje lamlullen maken telkens dezelfde fout. Liberaliseer een markt en denk dat alles zich vanzelf oplost... Hoevaak heeft dit nou voor de KLANT goed uitgepakt?
Liberarisering is communisme light, je hebt al het slechte van wat de overheid bied, maar mist het voordeel van een vrije markt.
pi_66454314
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 17:02 schreef Europees het volgende:
Maar wat houd het nu precies in? Krijgen we nu 3 verschillende soorten brievenbussen? En wat als ik verkeerde post krijg van Sandd, waar moet ik dat laten? Niet in een TNT brievenbus lijkt me?
Jawel. Bij selektmail staat het zelfs op de site dat je foutlopers van hun bezorgers in de TNT-bus kan doen. TNT herstelt de fouten van de concurrenten (niet gratis, maar daar merk je als ontvanger weinig van).

Ik vind het vooral vervelend dat ontvangers niet in de gaten hebben door wie de fouten gemaakt worden. Mensen kijken niet naar de stempel en TNT leidt daardoor imagoschade, omdat "de post" de laatste tijd steeds meer fouten maakt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Jordy-B op 25-02-2009 18:32:19 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_66455381
Nog iets anders, ik vraag me af hoe veilig belangrijke of vertrouwelijke post is bij Sandd of Selectmail/DHL Global Mail (of VSP, for that matter). Het is namelijk zo dat de post die zij bezorgen bij de bezorgers thuis wordt afgeleverd in kratten. Regelmatig zie ik kratten met post voor iemand z'n deur staan. Open en bloot, iedereen kan het zo pakken, en vaak staat het niet eens afgedekt. En het staat vaak nog geeneens in een voortuin, maar gewoon op de stoep, of bij het bussenfrontje van een flat. Nu zit er alleen maar geadresseerde reclametroep in, maar straks misschien wel belangrijke zaken.
  woensdag 25 februari 2009 @ 19:05:20 #183
181657 LordNemephis
computer says no
pi_66455429
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 18:13 schreef raptorix het volgende:

[..]

Liberarisering is communisme light, je hebt al het slechte van wat de overheid bied, maar mist het voordeel van een vrije markt.
Dat is precies raak uitgedrukt!
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  FOK!fotograaf woensdag 25 februari 2009 @ 19:06:36 #184
73911 ultra_ivo
pi_66455464
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 18:24 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Jawel. Bij selektmail staat het zelfs op de site dat je foutlopers van hun bezorgers in de TNT-bus kan doen. TNT herstelt de fouten van de concurrenten (niet gratis, maar daar merk je als ontvanger weinig van).

Ik vind het vooral vervelend dat ontvangers niet in de gaten hebben door wie de fouten gemaakt worden. Mensen kijken niet naar de stempel en TNT leidt daardoor imagoschade, omdat "de post" de laatste tijd steeds meer fouten maakt.
Klopt. Een groot deel van de klachten die we krijgen zijn niet door ons gemaakt. Maar worden ons wel aangerekend. Is gelijk het eerste wat ik doe als iemand me op straat achterna komt met een brief die fout bezorgd is. Als er geen TNT stempel / postzegel opzit raak ik 'm niet eens aan. Ik ga niet de concurrent z'n werk doen. Is het een door DHL/Selektmail gemaakte fout raad ik de klant altijd aan Frankfurt te bellen.

Sinds de privatisering is de kwaliteit van de postbezorging overigens achteruit gehold. En de mogelijkheden om op verzoek van de klant de bezorging aan te passen ook. Nu moeten we heel star ons werk doen, voorheen werd van ons postbodes verwacht dat we zover als redelijk was de wensen van de klant tegemoet kwamen.
pi_66470109
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 21:40 schreef DW777 het volgende:
Ja als je 40 cent ipv 44 c. moet betalen (noem maar wat) ga je echt opeens veeeeel meer post versturen. Vind het een beetje een loze actie. TNT doet zijn werk prima, post wordt bijna alitjd, op tijd, bezorgd. Moet je bijv. eens naar Spanje kijken, daar is het meer een soort roulette of je post wel of niet gaat aankomen.

Slaan veels te ver door in onze efficientezucht, niet meer omdat het nodig is, maar gewoon omda het zo hoort ofzo?
Veiligheid voor je vrijheid, vrijheid voor veiligheid.
pi_66475048
En in Spanje heeft men Staatspost? Oh god moeten we nu concluderen dat het dus niet uitmaakt of we een nationale post of niet hebben?
pi_66482210
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 08:40 schreef Pr0-n00b het volgende:

[..]

Ja als je 40 cent ipv 44 c. moet betalen (noem maar wat) ga je echt opeens veeeeel meer post versturen. Vind het een beetje een loze actie. TNT doet zijn werk prima, post wordt bijna alitjd, op tijd, bezorgd. Moet je bijv. eens naar Spanje kijken, daar is het meer een soort roulette of je post wel of niet gaat aankomen.

Slaan veels te ver door in onze efficientezucht, niet meer omdat het nodig is, maar gewoon omda het zo hoort ofzo?
Bij zo'n kleine prijsverlaging ga je inderdaad niet meer versturen. Maar ik vestuur zelf voor 18 cent per stuk. Dit komt omdat ik voor DHL werk en daarom de prijs betaal die bedrijven ook betalen.

En het verschil tussen 44 cent en 18 cent is 26 cent. Dus daarom denk ik dat mensen veel meer gaan versturen als de nieuwe bedrijven er zijn.
pi_66482875
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:16 schreef DW777 het volgende:

[..]

Bij zo'n kleine prijsverlaging ga je inderdaad niet meer versturen. Maar ik vestuur zelf voor 18 cent per stuk. Dit komt omdat ik voor DHL werk en daarom de prijs betaal die bedrijven ook betalen.

En het verschil tussen 44 cent en 18 cent is 26 cent. Dus daarom denk ik dat mensen veel meer gaan versturen als de nieuwe bedrijven er zijn.
het is allemaal centen werk, wat is 44 cent
pi_66483021
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

het is allemaal centen werk, wat is 44 cent
pi_66483137
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:16 schreef DW777 het volgende:

[..]

DHL bezorgt nu alleen nog brieven van grote klanten die complete mailings aanbieden, dus logisch dat die geen 44 cent per stuk betalen. Maar grote klanten van TNT betalen dat ook niet, alleen de particuliere klant betaalt dat tarief. Dus voor een eerlijke vergelijking moet je weten wat DHL straks voor postzegelprijs aan de particulier gaat doorberekenen, gesteld dat ze uberhaupt in particuliere post geinteresseerd zijn.
Bovendien kunnen Sandd en DHL nu alleen zulke lage prijzen berekene omdat hun loonkosten zo laag zijn (OVO's met stukloon). Straks moeten ze verplicht contracten gaan geven en zullen hun loonkosten flink stijgen. Het is de vraag of ze dan nog wel de huidige tarieven kunnen handhaven.
pi_66619106
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:40 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

DHL bezorgt nu alleen nog brieven van grote klanten die complete mailings aanbieden, dus logisch dat die geen 44 cent per stuk betalen. Maar grote klanten van TNT betalen dat ook niet, alleen de particuliere klant betaalt dat tarief. Dus voor een eerlijke vergelijking moet je weten wat DHL straks voor postzegelprijs aan de particulier gaat doorberekenen, gesteld dat ze uberhaupt in particuliere post geinteresseerd zijn.
Bovendien kunnen Sandd en DHL nu alleen zulke lage prijzen berekene omdat hun loonkosten zo laag zijn (OVO's met stukloon). Straks moeten ze verplicht contracten gaan geven en zullen hun loonkosten flink stijgen. Het is de vraag of ze dan nog wel de huidige tarieven kunnen handhaven.
Ik heb de prijzen bij TNT opgevraagd. Een bedrijf bij DHL betaalt 18 cent per stuk, bij TNT 37. Dus er is een heel groot prijsverschil. Bij Sandd wordt trouwens 21 cent betaald,.
  FOK!fotograaf maandag 2 maart 2009 @ 17:38:35 #192
73911 ultra_ivo
pi_66623840
Bij TNT is het gewoon de dag na aflevering bezorgd (tenzij je wat anders vraagt), bij DHL of Sandd moet je maar afwachten wanneer het bij de geadresseerde ligt.
pi_66623985
quote:
Op maandag 2 maart 2009 17:38 schreef ultra_ivo het volgende:
Bij TNT is het gewoon de dag na aflevering bezorgd (tenzij je wat anders vraagt), bij DHL of Sandd moet je maar afwachten wanneer het bij de geadresseerde ligt.
Ja, en? Als mij dat als verzender niet uitmaakt betaal ik liever de helft minder.
pi_66651351
quote:
Op maandag 2 maart 2009 17:38 schreef ultra_ivo het volgende:
En je maakt wel degelijk afspraken over de bezorgdag. Je kiest òf voor bezorging op dinsdag en woensdag, òf donderdag en vrijdag.
pi_66670429
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 19:03 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Nog iets anders, ik vraag me af hoe veilig belangrijke of vertrouwelijke post is bij Sandd of Selectmail/DHL Global Mail (of VSP, for that matter). Het is namelijk zo dat de post die zij bezorgen bij de bezorgers thuis wordt afgeleverd in kratten. Regelmatig zie ik kratten met post voor iemand z'n deur staan. Open en bloot, iedereen kan het zo pakken, en vaak staat het niet eens afgedekt. En het staat vaak nog geeneens in een voortuin, maar gewoon op de stoep, of bij het bussenfrontje van een flat. Nu zit er alleen maar geadresseerde reclametroep in, maar straks misschien wel belangrijke zaken.
Leuk als daar je bankpasje of creditcard tussenzit.
  zaterdag 25 april 2009 @ 11:35:49 #196
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68362429
quote:
China weert buitenlandse bedrijven van postmarkt
PEKING (ANP) - Buitenlandse postbedrijven mogen vanaf oktober geen expresbrieven meer bezorgen in China. Het Chinese parlement heeft een wetsvoorstel van die strekking aangenomen, zo meldde het Chinese dagblad China Daily. Het parlement legde verzet van grote postbedrijven als DHL naast zich neer.

Het verbod geldt alleen voor de binnenlandse Chinese markt en alleen voor expresbrieven. Buitenlandse spoedzendingen en pakketjes die per expres worden verstuurd, mogen nog wel door buitenlandse bedrijven worden afgehandeld.

In China gaat veel per exprespost. Vorig jaar kwam 43 procent van de omzet op de Chinese postmarkt op het conto van expresbestellingen, aldus de krant.
In andere landen zijn ze niet zo debiel.

Zou uitermate zuur zijn als de Chinezen hier voet aan wal zetten.

Sowieso heb ik het idee dat de Chinezen in economisch opzicht veel pragmatischer denken ipv ideologie en vooroordelen de boventoon laten voeren.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')