Als die bewuste overheid om wat voor reden ook niet in staat is om die kwaliteit te waarborgen: nee.quote:Op maandag 23 februari 2009 19:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk van invloed, maar ik hoop dat we het er overeens zijn dat een door de overheid gereguleerde markt op de lange termijn niet bevoordelijk is voor de kwaliteit.
De Duitse postmarkt is niet geliberaliseerd, de andere postmarkten ook niet. Royal Mail heeft een laag BTW tarief bijvoorbeeld, dat hebben de concurrenten daar niet, die moeten volgens het hoge BTW tarief werken.quote:Op maandag 23 februari 2009 19:52 schreef Pony-Lover het volgende:
Is de Duitse postmarkt nu eigenlijk al geliberaliseerd?
Anders is TNT iig goed genaaid door de NL overheid.
Ah als ik zo naar buiten kijk zie ik een door de overheid gegraven tunnel onder me stad,quote:Op maandag 23 februari 2009 20:04 schreef ultra_ivo het volgende:
Raptorix, met jou discussieren is net zoiets als met een gelovige discussieren. Een onmogelijkheid. Doe eens je oogkleppen af, schakel je pc/laptop uit en ga eens naar buiten de echte wereld in. Je zou er eens iets van kunnen opsteken.
De posttak van de MTB (Sociale werkplaats). Die komen niet buiten de stad.quote:Op maandag 23 februari 2009 18:28 schreef The_Verve het volgende:
[..]
Door welk bedrijf wordt dit bezorgd dan? Ben ik wel even benieuwd naar.
Ik ben niet klaar met deze discussie. Zeker niet met de streng-gelovigen in de vrije markt hier. Vrije markt is een theorie. Een aardige theorie in de praktijk maar die wordt nu al niet nageleefd. Zeker niet in de postmarkt.quote:Dat je postbode bent was me al wel duidelijk. En je hebt vast geweldig veel gezien. Maar ik blijf erbij dat je overdrijft. Heel leuk dat je enig inzicht hebt welke post allemaal via TNT gaat, maar wat de andere bedrijven wel zelf bezorgen heb je dus geen inzicht in. Verder ben ik wel klaar met deze discussie.
[..]
Dat is iets heel anders dan te stellen dat TNT als enige in buitengebieden bezorgt. Er zullen vast wel een aantal uitzonderingen zijn. Soit, er wordt netjes voor betaald.
Ah net zoals de privatisering van de telecom? Ik zie toch bij elke winkel dan wel website de tarieven, daarnaast hebben de telecom providers zelf mobiele infrastructuur aangeschaft die ze met elkaar delen, of denk je dat als je met Vodafone belt je alleen met hun palen belt?quote:Op maandag 23 februari 2009 20:07 schreef Synthesist het volgende:
Privatisering van de postmarkt is een slecht idee, het leidt voor de consument ook tot onduidelijkheid over tarieven en aansprakelijkheid.
Afpikkenquote:Op maandag 23 februari 2009 20:07 schreef Synthesist het volgende:
sandd is het grootste flutbedrijf van Nederland. Slechte vaak slordige en ongemotiveerde bezorgers, die veelal ook nog eens op leeftijd zijn en dus feitelijk een stuk werk afpikken van mensen die wél een gezin hebben.
Uitkeringstrekkers die bijklussen zonder dat te melden zijn illegaal. Ik weet niet of dat ook de verantwoordelijkheid van de werknemer is, maar zelfs dan is het volkomen irrelevant voor deze discussie.quote:Daarnaast heeft Sandd ook veel uitkeringstrekkers in dienst die bijklussen. Privatisering van de postmarkt is een slecht idee, het leidt voor de consument ook tot onduidelijkheid over tarieven en aansprakelijkheid.
Ik werk al enkele jaren als postbode bij DHL en TNT. Dus ik weet heel goed waar ik over praat. Ik ben zelf erg goed op de hoogte van de postmarkt.quote:Op maandag 23 februari 2009 00:57 schreef ultra_ivo het volgende:
DW777, ik denk dat je het nog geen dag zult uithouden als postbode als je zo over het vak denkt. De concurrenten laten hun mensen op stukloon werken of onder het minimum loon (in de praktijk dan). Bij TNT krijg je tenminste een salaris waarvan je kunt leven. Goede banen worden dus omgezet in flutbaantjes. Met als gevolg dat mensen hun hand moeten ophouden om op de bijstandsnorm uit te komen.
Daarnaast is dit een schijnliberalisering. In de praktijk werd de postmarkt al niet nageleefd, de concurrenten bezorgden al continu post onder de 50 gram. TNT is verplicht overal te bezorgen, 6 dagen per week. Zelfs bij de meest afgelegen boerderijen. De concurrentie bezorgt alleen in de makkelijke gebieden, de rest dumpt ze gewoon bij TNT. Een eerlijke concurrentie gaat uit van gelijke normen en gelijke verplichtingen. Dan moet de concurrentie ook overal gaan bezorgen, ook daar waar de feitelijke kosten 1-2 Euro zijn. En ook zelf voor de verhuispost, curatorzendingen etc. zorgen. Nu gooit iedereen z'n niet gewenste post in een TNT brievenbus en kan TNT de rotzooi opknappen.
Ik had niet anders verwacht...quote:Op maandag 23 februari 2009 20:07 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De posttak van de MTB (Sociale werkplaats). Die komen niet buiten de stad.
Dat klopt, het is nu nog geen volledig vrije markt. Uiteraard ben ik er ook voor dat dergelijke regels binnenkort niet meer voor TNT gelden, zodat de markt volledig is gedereguleerd. We komen, stapsgewijs, steeds dichter bij die situatie.quote:Op maandag 23 februari 2009 20:07 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik ben niet klaar met deze discussie. Zeker niet met de streng-gelovigen in de vrije markt hier. Vrije markt is een theorie. Een aardige theorie in de praktijk maar die wordt nu al niet nageleefd. Zeker niet in de postmarkt.
Volgens de concessie mag TNT geen verschil maken in prijs tussen goedkope en dure gebieden. De concurrentie mag dat wel. En alles wat hun meer dan 44 ct/20gram kost om te bezorgen leveren ze bij TNT aan. TNT is verplicht dit uit te voeren. Als je een echte vrije markt wilt hebben (en niet deze pseudo-vrije markt waar jij op geilt) zou TNT dit mogen weigeren.
Waar heb ik dat gezegd? Kun je wel lezen, kerel? Ik geef alleen aan hoe het systeem voor de meeste mensen werkt, ik spreek geen waarde-oordeel uit over het systeem. Overigens werkt een CAO niet zo simpel als jij het stelt, veel CAO's bieden wel degelijk de mogelijkheid om mensen die boven de maat presteren extra te belonen. Maar dat is wat anders dan stellen dat een werknemer zelf zijn eigen loon kan bepalen, er is nu eenmaal die machtsongelijkheid. Ik zeg niet dat ik dat een goede zaak vind, ik geef alleen maar de situatie weer zoals die is voor veel mensen. Snap je het nu?quote:Op maandag 23 februari 2009 19:38 schreef raptorix het volgende:
Ah en jij bent dus ook zo iemand die vind dat als je knetterhard werkt, en heel goed presteert (al is dat eenvoudig, niet onderscheidend werk), je niet meer mag verdienen als je collega? Want zo werkt een CAO, maar dat wist je natuurlijk al? Gevolg, mensen die geen stap extra zetten en plichtmatig werken, nee dat is goed voor een land.
Wat is je naam? Dan zal ik even je ontslag op staande voet regelen obv artikel 7 over nevenbezigheden.quote:Op maandag 23 februari 2009 20:20 schreef DW777 het volgende:
[..]
Ik werk al enkele jaren als postbode bij DHL en TNT. Dus ik weet heel goed waar ik over praat. Ik ben zelf erg goed op de hoogte van de postmarkt.
Volgende argument ajb!
ja vraag ik mij ook af de consumentenmarkt is tanende en tnt doet het vooral nog vanwege de maatschappelijke functie, veel geld valt er niet mee te verdienen.quote:Op zondag 22 februari 2009 14:56 schreef Sander het volgende:
Ja, door de onderlinge concurrentie wordt de postbezorging beter. Geloven ze het zelf?
Elke werknemer kan ze eigen loon bepalen, hij dient er slechts voor te zorgen dat hij een dermate toegevoegde waarde heeft dat dat rendabel is voor ze werkgever, als jij als postbode in staat bent om in dezelfde tijd 5 keer zoveel te bezorgen als een gemiddelde werknemer, dan kan je met gemak 3 keer zoveel loon vragen, een werkgever zou wel dom zijn om daar niet op in te gaan.quote:Op maandag 23 februari 2009 20:34 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Waar heb ik dat gezegd? Kun je wel lezen, kerel? Ik geef alleen aan hoe het systeem voor de meeste mensen werkt, ik spreek geen waarde-oordeel uit over het systeem. Overigens werkt een CAO niet zo simpel als jij het stelt, veel CAO's bieden wel degelijk de mogelijkheid om mensen die boven de maat presteren extra te belonen. Maar dat is wat anders dan stellen dat een werknemer zelf zijn eigen loon kan bepalen, er is nu eenmaal die machtsongelijkheid. Ik zeg niet dat ik dat een goede zaak vind, ik geef alleen maar de situatie weer zoals die is voor veel mensen. Snap je het nu?
"quote:Op maandag 23 februari 2009 20:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ja vraag ik mij ook af de consumentenmarkt is tanende en tnt doet het vooral nog vanwege de maatschappelijke functie, veel geld valt er niet mee te verdienen.
Precies, met post valt geen droog brood meer te verdienen, vandaar dat allerlei zgn Nieuwe Postbedrijven staan te trappelen totdat de markt volledig opengaat en zoekt TNT zelf ook gretig uitbreidingsmogelijkheden in het buitenland.quote:Op maandag 23 februari 2009 20:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ja vraag ik mij ook af de consumentenmarkt is tanende en tnt doet het vooral nog vanwege de maatschappelijke functie, veel geld valt er niet mee te verdienen.
toen ik er nog werkte 99,8%quote:Op zondag 22 februari 2009 21:53 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik had m'n reactie ook al wat aangepast, je was me voor. Het is met alle bedrijven die concurreren zo. TNT heeft overigens een kwaliteitsnorm van hoger dan 98 %.
Zo werkt het niet in de praktijk. Als ik 5x zo snel ben als mijn collega's wordt de norm gewoon omhoog gegooid en moeten mijn collega's ook 5x zo hard werken, aangezien ik heb aangetoond dat dat niet onhaalbaar is. Resultaat is dat er nog meer mensen uit worden gegooid, en de overgebleven mensen waaronder ik nog harder moeten werken voor hetzelfde salaris.quote:Op maandag 23 februari 2009 20:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Elke werknemer kan ze eigen loon bepalen, hij dient er slechts voor te zorgen dat hij een dermate toegevoegde waarde heeft dat dat rendabel is voor ze werkgever, als jij als postbode in staat bent om in dezelfde tijd 5 keer zoveel te bezorgen als een gemiddelde werknemer, dan kan je met gemak 3 keer zoveel loon vragen, een werkgever zou wel dom zijn om daar niet op in te gaan.
Ik weet dat je 30 jaar terug al in zaandam stadspost had met eigen zegels, kennelijk gaat het gewoon goed.quote:Op maandag 23 februari 2009 20:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
toen ik er nog werkte 99,8%![]()
Van de brieven binnen 1 dag bezorgd op de juiste plek.
Overigens vraag ik mij ook af hoe ze dat gaan doen met postzegels en dergelijke
dacht het niet, dit gaat tnt fijn tegenwerken om de concurrenten op kosten te jagen zelf hebben ze toch al een goed landelijk netwerk wat goedkoop isquote:Op maandag 23 februari 2009 16:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wie weet, maar als ik zo een postbedrijf was zou ik direct met de concurrentie overleggen om gezamelijk zo een ding neer te zetten.
Ah nog zo een fijn overheidsmiddel, eerst jarenlang misbruik maken van je monopolie positie en dan de concurrentie op die manier tegenwerken als de markt open is? Fijn die overheid zeg.quote:Op maandag 23 februari 2009 21:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dacht het niet, dit gaat tnt fijn tegenwerken om de concurrenten op kosten te jagen zelf hebben ze toch al een goed landelijk netwerk wat goedkoop is
Klopt ga maar 100 jaar terug in de tijd toen zaten er aan werkcontracten ook nog fijn aan vast dat je perse je inkomen bij je baas moest doenquote:Op maandag 23 februari 2009 19:25 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dat geldt misschien voor hele kleine bedrijven, of voor mensen die over zodanig unieke kwaliteiten of vaardigheden beschikken dat ze zelf hun prijs kunnen bepalen. Voor de meeste gewone mensen werkt het zo: je gaat werken bij een bedrijf in een bepaalde functie, en op basis van de eigenschappen van de functie en jouw werkervaring word je ingeschaald. Bij een onervaren starter is dat dan bijvoorbeeld schaal 5 schaaljaar 0. En dan is de koek op. Als de werknemer het niet genoeg vindt zegt de baas "voor jou 10 anderen", iets wat een werknemer meestal niet kan zeggen, aangezien er nu eenmaal veel minder werkgevers in dit land zijn dan werknemers. Wet van vraag en aanbod, heet dat geloof ik.
Ik beweer nergens dat mensen gedwongen worden dingen te doen, maar ik wil aangeven dat die enorme macht die jij de werknemer toedicht in de praktijk toch danig tegen kan vallen. Ik ken weinig mensen die bij een sollicitatiegesprek het kunnen maken om zelf hun prijs te bepalen. Bij veel bedrijven is dat privilege voorbehouden aan het topmanagement.
De Horeca CAO dus niet, die is bindend.quote:Op maandag 23 februari 2009 21:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt ga maar 100 jaar terug in de tijd toen zaten er aan werkcontracten ook nog fijn aan vast dat je perse je inkomen bij je baas moest doen![]()
Overigens zijn cao`s er ook gekomen via marktwerking en vakbonden (die gewoon toegestaan zijn natuurlijk)
blijkbaar want goed lezen kun je nietquote:Op maandag 23 februari 2009 20:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
"
Over TNT
TNT biedt bedrijven en consumenten wereldwijd een breed scala aan post- en expressdiensten. TNT, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Nederland, biedt toegang tot efficiënte netwerkinfrastructuren in Europa en Azië en breidt haar activiteiten wereldwijd uit om zo de prestaties van haar netwerken te maximaliseren. TNT is in meer dan 200 landen actief en heeft meer dan 163.000 medewerkers. In 2008 bedroeg de omzet van de onderneming ¤ 11,1 miljard en het bedrijfsresultaat was ¤ 982 miljoen. TNT is genoteerd aan de beurs van Amsterdam. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden. Onze inspanningen worden erkend; in 2008 heeft TNT wederom de hoogste score behaald van alle ondernemingen in de Dow Jones Sustainability Index en in de Carbon Disclosure Project in de carbon intensive sector."
Ja en ik ben de paus/
ik zie geen overheid in mijn verhaaltje staan, ik zie een commercieel bedrijf wat op korte termijn lagere marges hanteert om voor de langere termijn groei te realiseren.quote:Op maandag 23 februari 2009 21:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah nog zo een fijn overheidsmiddel, eerst jarenlang misbruik maken van je monopolie positie en dan de concurrentie op die manier tegenwerken als de markt open is? Fijn die overheid zeg.
Waarom zouden Sandd en Selektmail toegang tot ons netwerk moeten krijgen? Deze situatie is niet vergelijkbaar met de telecommarkt, ons netwerk bestaat uit voor iedereen toegankelijke wegen en straten, maar tot onze brievenbussen en sorteercentra krijgen ze geen toegang, die zetten ze maar zelf op. Het is al van de zotte dat TNT-medewerkers de post van Sandd voor postbusklanten zelf moeten uitsorteren, omdat Sandd en Selektmail zelf geen postbussen hebben.quote:Op maandag 23 februari 2009 21:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dacht het niet, dit gaat tnt fijn tegenwerken om de concurrenten op kosten te jagen zelf hebben ze toch al een goed landelijk netwerk wat goedkoop is
Als er belemmerende regels voor TNT zijn waardoor zij niet op gelijkwaardige wijze met concurrenten kan concurreren dan moeten deze regels natuurlijk per direct afgeschaft worden. Dat spreekt voor zich lijkt mij en dat zal zeker gelden voor aanhangers van een vrije markt, zoals ik dat ook ben.quote:Op maandag 23 februari 2009 20:07 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik ben niet klaar met deze discussie. Zeker niet met de streng-gelovigen in de vrije markt hier. Vrije markt is een theorie. Een aardige theorie in de praktijk maar die wordt nu al niet nageleefd. Zeker niet in de postmarkt.
Volgens de concessie mag TNT geen verschil maken in prijs tussen goedkope en dure gebieden. De concurrentie mag dat wel. En alles wat hun meer dan 44 ct/20gram kost om te bezorgen leveren ze bij TNT aan. TNT is verplicht dit uit te voeren. Als je een echte vrije markt wilt hebben (en niet deze pseudo-vrije markt waar jij op geilt) zou TNT dit mogen weigeren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |