Wat is de mening van de FOKkers hierover???quote:De ministerraad heeft vanochtend positief besloten besloten over de volledige liberalisering van de postmarkt. Dit betekent dat naast TNT Post ook andere bedrijven, waaronder Sandd en SelektMail, vanaf 1 april 2009 brieven onder de 50 gram mogen gaan bezorgen.
Gisteren had de vakbond ABVAKABO al laten weten zich aan te sluiten bij de eerder afgesloten CAO voor postbezorgers. Daarmee zitten alle bonden, ook FNV Bondgenoten, op een lijn met de arbeidsvoorwaarden voor de postmarkt. Sandd en SelektMail hadden laten weten deze CAO alleen te willen volgen indien de postmarkt vrij zou worden op uiterlijk 1 april.
In 2011 moet de gehele Europese postmarkt zijn geliberaliseerd. Het kabinet heeft nu besloten dit voor Nederland te vervroegen. Duitsland en Groot-Brittannië schrappen geleidelijk de maatregelen die concurrentie van buitenlandse postbezorgers, waaronder TNT, tegenwerken.
Door de liberalisering zal de concurrentie op het verzorgen van post gaan toenemen. Dit zal niet alleen lagere tarieven tot gevolg hebben maar ook meer variatie in de dienstverlening. In het bijzonder voor organisaties die grote postpartijen aanbieden, welke zijn verenigd on de VGP, de Vereniging Grootgebruikers Post. Dit zijn onder andere banken en zorgverzekeraars. Ook voor het MKB worden positieve effecten verwacht.
Sluit ik me bij aan!!quote:Op zondag 22 februari 2009 14:44 schreef Integrity het volgende:
Ik vind dat ze het gelijktijdig moeten gaan doen, dus gelijk op met andere EU landen. Anders wordt de concurrentievoorsprong te groot voor de bedrijven in landen die hun markt nog niet geopend hebben.
Ik zie het al voor me, al die bedrijven die dingen per normale post opsturen gaan voor het goedkoopste alternatief die aanwezig is.quote:Op zondag 22 februari 2009 14:56 schreef Sander het volgende:
Ja, door de onderlinge concurrentie wordt de postbezorging beter. Geloven ze het zelf?
Ja, want Selektmail heeft zo'n topreputatie.quote:Op zondag 22 februari 2009 15:06 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Ik zie het al voor me, al die bedrijven die dingen per normale post opsturen gaan voor het goedkoopste alternatief die aanwezig is.
Ik dacht dat je het niet met me eens was, sorryquote:Op zondag 22 februari 2009 15:11 schreef Meh7 het volgende:
Dat bedoel ik, er zijn genoeg bedrijven die voor selektmail gaan als het om pakketjes gaat, diezelfde bedrijven zullen die trend nu wel weer doorzetten. Of de consument er beter van wordt? Ik denk van niet.
Jij wil wel 50 cent extra betalen om iets te versturen, maar als jij aan de ontvangende kan zit, kan je dat niet altijd beinvloeden.quote:Op zondag 22 februari 2009 15:15 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:
Tja als ik zie hoe respectloos selectvracht met pakjes omgaat.
Pakjes die niet aankomen, pakjes die 3 straten verder worden afgegeven bij geheel onbekende mensen, pakjes die ze proberen door de brievenbus te proppen ook al is het pakje 2x zo groot als de brievenbus, of je pakje in de regen naast de deur zetten.
Nee laat maar, zelf zal ik nooit en te nimmer ook maar één brief via deze josti organisatie versturen.
Ik betaal nog liever 50 cent extra!
Daar heb je helemaal gelijk in, en daar zit ook mijn grootste angst.quote:Op zondag 22 februari 2009 15:23 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Jij wil wel 50 cent extra betalen om iets te versturen, maar als jij aan de ontvangende kan zit, kan je dat niet altijd beinvloeden.
Mensen die generaliseren.quote:Op zondag 22 februari 2009 15:34 schreef knowall het volgende:
Mensen die menen dat een afgedwongen monopolie beter is dan een vrije markt.
Op het gebied van universele diensten zoals post valt daar zeker wat voor te zeggen. Dus om dan gelijk met eenquote:Op zondag 22 februari 2009 15:34 schreef knowall het volgende:
Mensen die menen dat een afgedwongen monopolie beter is dan een vrije markt.
Heb er ook weinig vertrouwen in.quote:Op zondag 22 februari 2009 14:56 schreef Sander het volgende:
Ja, door de onderlinge concurrentie wordt de postbezorging beter. Geloven ze het zelf?
Nou, ga je gang.quote:Op zondag 22 februari 2009 15:41 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Op het gebied van universele diensten zoals post valt daar zeker wat voor te zeggen.
Beetje jammer, je mening. Ik vind het van weinig respect en inzicht betuigen.quote:Op zondag 22 februari 2009 21:31 schreef DW777 het volgende:
Maar mensen die bij TNT worden ontslagen kunnen gewoon aan het werk bij DHL en Sandd.
Verder vind ik een baan als postbode meer iets voor studenten en arbeidsongeschikten. Of AOW-ers natuurlijk. Maar als je een gezin moet onderhouden kun je volgens mij beter een normale baan zoeken. en zeg nou zelf: wat moet je allemaal kunnen om postbode te zijn? Juist! Lezen en tellen! Dus ik denk dat de gemiddelde TNT-er toch we in staat moet zijn nog wat vaardigheden bij te leren, en dan bijvoorbeeld als receptionist gaan werken...
Ik ben inderdaad wat kort geweest in mijn verhaal. Maar hier komt het op neer:quote:Op zondag 22 februari 2009 21:37 schreef Integrity het volgende:
[..]
Zo, weet je, je bent wel heel erg kort door de bocht. Je laat ook nog eens zien dat je totaal geen verstand hebt van zaken, anders had je wel iets van hierarchie in je verhaal meegenomen.
Daarnaast is dit soort beeldvorming wat je projecteert veelzeggender over jouw perceptie, dan de realiteit. En dat betekent, mijn vriend, dat jij zelf op de manier denkt als jij mensen projecteert in je quote. Om vaardigheden te werven, moet je namelijk je best doen. Doorgraven. Doordenken. Conclusies pas maken na goed overwegen. Dat heb jij niet bereikt.
Ik had m'n reactie ook al wat aangepast, je was me voorquote:Op zondag 22 februari 2009 21:51 schreef DW777 het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad wat kort geweest in mijn verhaal. Maar hier komt het op neer:
Als er arbeidsplaatsen verdwijnen bij TNT omdat er post overgaat naar concurrenten, komen er dus arbeidsplaatsen bij, bij de concurrenten. Dus als je wordt ontslagen bij TNT kun je waarschijnlijk gaan werken bij DHL of Sandd.
En als je dat niet ziet zitten, bijvoorbeeld omdat je dan minder gaat verdienen, kun je altijd nog gaan werken bij andere bedrijven. Zonder bijscholing kun je bijvoorbeeld al gaan werken bij de gemeentelijke reinigingsdienst. Of jelaat je bijscholen tot receptionist of secretaresse...
Trouwens, er wordt hier wel gezeurd over de dienstverlening van SelektMail, maar dit lijkt mij niet geheel terecht. SelektMail heet inmiddels DHL Global Mail, en de dienstverlening is goed. Dit blijkt onder andere uit de vele onderzoeken door NIPO. Hieruit blijkt dat 95% van de poststukken op het goede adres wordt bezorgd en binnen de tijd.
Een beetje onzin. Als ik werk zou kiezen zou ik liever postbode worden of als schoonmaker gaan werken, dan bijvoorbeeld achter de telefoon in een callcentrum werken. Dat laatste heet dan een "normale" baan te zijn, doch je bent dan minder onmisbaar dan je denkt. En voor die twee genoemde banen hoef je echt niet "dom"te zijn, want wie dom is ziet niet goed wat hij doet of ziet meer over het hoofd en maakt fouten.quote:Op zondag 22 februari 2009 21:31 schreef DW777 het volgende:
Maar mensen die bij TNT worden ontslagen kunnen gewoon aan het werk bij DHL en Sandd.
Verder vind ik een baan als postbode meer iets voor studenten en arbeidsongeschikten. Of AOW-ers natuurlijk. Maar als je een gezin moet onderhouden kun je volgens mij beter een normale baan zoeken. en zeg nou zelf: wat moet je allemaal kunnen om postbode te zijn? Juist! Lezen en tellen! Dus ik denk dat de gemiddelde TNT-er toch we in staat moet zijn nog wat vaardigheden bij te leren, en dan bijvoorbeeld als receptionist gaan werken...
Dat stukloon waar jij het over hebt zal dus gaan verdwijnen. Per 1 april is er een nieuwe CAO.quote:Op maandag 23 februari 2009 00:57 schreef ultra_ivo het volgende:
DW777, ik denk dat je het nog geen dag zult uithouden als postbode als je zo over het vak denkt. De concurrenten laten hun mensen op stukloon werken of onder het minimum loon (in de praktijk dan). Bij TNT krijg je tenminste een salaris waarvan je kunt leven. Goede banen worden dus omgezet in flutbaantjes. Met als gevolg dat mensen hun hand moeten ophouden om op de bijstandsnorm uit te komen.
Dat is geadresseerd drukwerk. Geadresseerde post onder de 50 gram gaat allemaal via de TNT.quote:Daarnaast is dit een schijnliberalisering. In de praktijk werd de postmarkt al niet nageleefd, de concurrenten bezorgden al continu post onder de 50 gram.
Je overdrijft behoorlijk. Bovendien zal TNT in de praktijk ongetwijfeld hetzelfde trucje ook wel eens uithalen met hun VSP-netwerk. Dat noem ik dan ook maar even oneerlijke concurrentie.quote:TNT is verplicht overal te bezorgen, 6 dagen per week. Zelfs bij de meest afgelegen boerderijen. De concurrentie bezorgt alleen in de makkelijke gebieden, de rest dumpt ze gewoon bij TNT. Een eerlijke concurrentie gaat uit van gelijke normen en gelijke verplichtingen. Dan moet de concurrentie ook overal gaan bezorgen, ook daar waar de feitelijke kosten 1-2 Euro zijn. En ook zelf voor de verhuispost, curatorzendingen etc. zorgen. Nu gooit iedereen z'n niet gewenste post in een TNT brievenbus en kan TNT de rotzooi opknappen.
Ik denk dat het vooral gericht is op bedrijven.quote:Op zondag 22 februari 2009 15:15 schreef Sander het volgende:
[..]
Ik dacht dat je het niet met me eens was, sorry
Ik denk ook dat de consument hierdoor alleen maar achteruit gaat. Plus, hoe willen ze dit aanpakken dan? Aparte postzegels? Vier verschillende brievenbussen? Ik moet het nog zien hoor.
Alsof er tegenwoordig nog zoveel mensen post gebruiken.quote:Op zondag 22 februari 2009 14:56 schreef Sander het volgende:
Bullshit. Ik krijg in mijn brievenbus genoeg post (brieven van instanties, woningbouwvereniging, afrekeningen etc.) die niet via TNT bezorgd zijn.quote:Op maandag 23 februari 2009 01:22 schreef The_Verve het volgende:
Dat is geadresseerd drukwerk. Geadresseerde post onder de 50 gram gaat allemaal via de TNT.
Ik overdrijf helemaal niet. Ik heb toevallig enig inzicht hoe de posstromen gaan, zie wat ik zelf in handen krijg en heb op veel plekken die poststromen in handen gehad.quote:Je overdrijft behoorlijk. Bovendien zal TNT in de praktijk ongetwijfeld hetzelfde trucje ook wel eens uithalen met hun VSP-netwerk. Dat noem ik dan ook maar even oneerlijke concurrentie.
Als ik het goed begrijp geldt die CAO niet voor de mensen bij Sandd zonder een normaal arbeidscontract. En dat zou zo ongeveer het voltallige bezorgpersoneel zijn, dat werkt obv een 'overeenkomst van opdracht'.quote:Op maandag 23 februari 2009 01:22 schreef The_Verve het volgende:
[..]
Dat stukloon waar jij het over hebt zal dus gaan verdwijnen. Per 1 april is er een nieuwe CAO.
[..]
Ik denk niet dat de andere bedrijven ineens ook brievenbussen gaan plaatsen. Een groot deel van de post waar het hier over gaat zijn nog altijd bankafschriften, rekeningen en post van de belastingdienst en dat gaat sowieso niet via oranje brievenbussen.quote:Op maandag 23 februari 2009 10:30 schreef DivineJester het volgende:
Wat mij in deze interesseert is hoe men de post wil gaan inzamelen. Als ik voor een brief verder weg moet dan de dichtsbijzijnde brievenbus (die in handen van TNT blijven neem ik aan) dan is dat al een vorm van oneerlijke concurrentie. Tenzij er een zwik bussen bijgezet worden, maar dan krijg je weer gezeur met verschillende postzegels en/of tarieven, brieven die abusievelijk in de verkeerde bus zijn gegooid etc. Verder moet een vrije (of beter is eiegenlijk open) marktwerkign zorgen voor betere dienstverlening én kostenbesparing? Dat haal je dus alleen maar door de bezorgers heel weinig uit te betalen. Het rondrijden met een autootje/fiets moet elke postbesteller natuurlijk, en de overheadkosten lijken me ook wel gelijk te schalen (ongeveer dan, op de wat langere termijn). Of de dienstverlening gaat achteruit en je moet voor buitenstedelijk/provinciale post opeens meer gaan betalen ofzo.
Ik moet nog zien hoe men dit wil gaan uitvoeren.
Concurrentie zorgt op de lange termijn altijd voor een beter product.quote:Op zondag 22 februari 2009 14:56 schreef Sander het volgende:
Ja, ik denk na, en dan kom ik toch telkens er weer op uit dat liberalisering heel erg goed is. Bovendien is de enige liberalisering die er nu plaats vind dat de postmarkt open wordt gesteld voor meerdere commerciële spelers in plaats van één commerciële speler, TNT-Post. Verder heb ik nooit geklaag gehoord over het feit dat er meerdere bedrijven zijn die bezorging van pakketten aanbieden, het komt op mij een beetje over als gelegenheidsgeklaag omdat liberalisering wat minder in de mode is tegenwoordig.quote:Op maandag 23 februari 2009 14:08 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik sta er echt van te kijken dat er nog steeds zoveel mensen denken dat privatisering in elke sector HET ideaal is. Denken die mensen weleens na?
quote:Op maandag 23 februari 2009 13:53 schreef McKillem het volgende:
Kwaliteit postbezorging word beter?
Niet echt. Nu krijg je ook hier van die tariefoorlogen, en dat geld moet ergens wegkomen. Zoals gewoonlijk zal dit weer de kwaliteit zijn waar op ingeboet word.
quote:Op maandag 23 februari 2009 13:53 schreef McKillem het volgende:
Niet echt. Nu krijg je ook hier van die tariefoorlogen, en dat geld moet ergens wegkomen. Zoals gewoonlijk zal dit weer de kwaliteit zijn waar op ingeboet word.
Als het aan mij lag was het gewoon nog een staatsbedrijf geweest, net zoals de busvervoerders, de ns, de energieleveranciers en zorgverzekeraars. Sommige dingen kun je nou eenmaal beter niet privatiseren imo.quote:Op maandag 23 februari 2009 14:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, ik denk na, en dan kom ik toch telkens er weer op uit dat liberalisering heel erg goed is. Bovendien is de enige liberalisering die er nu plaats vind dat de postmarkt open wordt gesteld voor meerdere commerciële spelers in plaats van één commerciële speler, TNT-Post. Verder heb ik nooit geklaag gehoord over het feit dat er meerdere bedrijven zijn die bezorging van pakketten aanbieden, het komt op mij een beetje over als gelegenheidsgeklaag omdat liberalisering wat minder in de mode is tegenwoordig.
Ja kijk maar naar de energiemarkt, het busvervoer en de telefonie.quote:Op zondag 22 februari 2009 14:56 schreef Sander het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |