Je krijgt die tech alleen met Liberalism. In Civ2 was het met philosophyquote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:14 schreef rood_verzet het volgende:
Er zijn bepaalde technologieën die wellicht handig zijn om als eerste uit te vinden om dat je dan een bonus krijgt (zowel bij philosophy en liberalism krijg je, als het goed is, een extra gratis technologie) en daarnaast is het wellicht handig om tenminste één religie uit te vinden, aangezien een leidende religie strategisch wel handig is
Zelf een religie founden vind ik altijd een boel werk, je moet dan heel veel hammers in missionaries stoppen om de boel goed te verspreiden om te voorkomen dat je niet de enige met een bepaalde religie bent. Soms is het wel een leuke afwisseling en het goud van een shrine is altijd welkom maar ik vind het veel makkelijker om gewoon hammers in soldaten te investeren. Dan verover ik die holy city wel.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 17:15 schreef BadBadPresident het volgende:
Met religie is het meer van of je doet mee to the bone of je laat het helemaal links liggen.
pro's
+ je kan happyness krijgen door religie
+ als je een religie uitgevonden hebt en de holy city hebt krijg je 1 gold per stad die gelooft in jouw religie (met een wonder, weet niet direct welke volgensmij spiral minaret ofzo, zelfs 2 gold per stad die gelooft)
+ Goede relatie met je buren met dezelfde religie
- Je hebt altijd zeer slechte betrekken met degene die niet hetzelfde gelooft.
- Als je grootste ally ineens convert naar een ander geloof ben je de pineut.
Dus als je een niet religieus landje bent zonder geinfecteerd te zijn door religie in het begin zou ik het links laten liggen. Sommige civs doen bijna altijd aan religie omdat ze met mysticism beginnen! zoals bv isabella vaj spanje of ghandi van india.
Veroveren vind ik rendabeler hoef ik geen missionry's te maken en met wat geluk ook geen shrinequote:Op vrijdag 6 maart 2009 20:34 schreef Basp1 het volgende:
Ik vind het grote voordeel van een religie hebben (of meerdere) wanneer je dan een great person voor religie krijgt, je de stad waar die religie opgericht is een soort superwonder kan bouwen en dan daardoor van elke stad die je hebt en die betreffende religie aan hangt ook 1 goud krijgt, dat maakt het volgens mij heel rendabel om toch een paar religies te hebben.
Gewoon in de PublicMaps folder zetten. Als je Warlords of Beyond the Sword speelt dan moet je ze in de PublicMaps-folder zetten in de Warlords/BTS-map zetten. Deze dus:quote:Op zaterdag 16 mei 2009 14:36 schreef Roeni3 het volgende:
En ik zie nu door de bomen het bos niet meer. :')
Als een van jullie mij stap voor stap kan uitleggen hoe ik maps installeer zou ik daar erg dankbaar voor zijn. _O_
1 |
Gewoon met Rome spelen en dan iedereen afmaken met Preats dan ben je in de middeleeuwen klaarquote:Op zaterdag 16 mei 2009 23:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik vond earth 34 civ's opzich wel leuk alleen jammer dat hij echt niet vooruit te branden is later in de game
Ik krijg hem op mijn kamer niet gepatchedquote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:46 schreef Lod het volgende:
Machtig spel, alleen jammer dat ik bij gebrek aan ondersteuning van mijn OS het niet meer kan spelen
quote:Info screen always shows demographics when espionage is disabled
Players can no longer receive obsolete resources through trade
Fixed bug where culture obtained through espionage was 100 times lower than intended
AI player better evaluates his situation before voting for a ban on nuclear weapons
Fixed a few AI civic evaluation bugs
AI changes civics during Golden Ages
Fixed bug with AI not knowing how close its cities are to other players
Re-enabled Foreign Advisor "Glance" screen
Fixed Team Battleground map script to distribute hills better and work around team-counting problem
Civilopedia lists buildings that replace a given building
Barrage promotions no longer available to units without the ability to already cause collateral damage
Conquistador ignores walls, to be consistent with Cuirassier
Fixed AI defender bug for newly captured cities
Build-specific production modifiers are no longer counted for overflow gold calculations
Building or destroying a fort now properly refreshes resource connections
Collateral damage modifiers, collateral damage immunity, and air defense modifiers, multiply instead of add
Fixed event triggering on a dead unit
AI uses Warlords to make super-medic units
Better AI decision-making related to damaged air units
Better AI use of missiles to disconnect enemy resources
AI evacuates ships and planes from cities in danger
AI no longer joins Great People to cities in danger
Fixed bug where AI Great Engineers would hurry Wonders in other players' cities
Spies no longer interrupt their mission when moving next to an enemy unit
Fixed map generator bug for water starts
Situations which invalidated Secretary General/AP Resident now force the next vote to be an election
Fixed team-counting bug that would cause some mapscripts to fail
Moved some gamecore-specific code into the DLL
Fixed cheat where you could apply a free tech from one game to another
Diplomacy summary no longer claims that a civ is the worst enemy of a human team
Groups on sentry awake based on best
quote:Also, not listed in the 3.19 changes:
- Fixed loophole where you could use a Gamespy emulator to log on as any user
- Fixed rounding error in main interface progress bars (research, food, production, nationality) where the last color was sometimes not drawn
- Increased culture thresholds for no-espionage games, since espionage is converted into culture.
- Hammer decay of build items not currently being worked on correctly scales with game speed
- Fixed save/load issues with RTW mod
- Reduced frequency of city liberation popups
- Fixed spurious war declaration popup when loading a ship in the same tile as a rival ship.
- Fixed strategy text for Jaguar Warrior
..
The patch also takes~away the need to put the Beyond the Sword CD or DVD in your computer to launch the game!
Ik installeer hem wel als hij helemaal compatibel is met BUG en BATquote:Op zaterdag 13 juni 2009 14:19 schreef STING het volgende:
Wie had dat ooit gedacht, er is een patch uitgekomen voor Beyond the Sword, 3.19!
Speel je vanuit 1 lokatie idd? Dan kan het volgens mij niet.quote:Op woensdag 17 juni 2009 18:11 schreef Jedidiah het volgende:
allo,
Ik en een vriend van me willen graag online een potje civven
We hebben allebei de complete edition van civ.
Maar we kunnen niet connecten.
We hebben echt alles geprobeerd en het lijkt aan een firewall te liggen.
Firewalls uitzetten, ports 2033 en 2056 openzetten bij alle game-modes verder en nog steeds zelfde probleem.
Het rare is wel dat we andermans games wel kunnen joinen, maar wanneer we allebei dezelfde game wille joinen wordt 1 van ons eruit geknikkert.
Echt very frustrerend. Iemand hier met de oplossing?
Btw, hoe kan ik een zoek-functie binnen een discussie doen? want ik wilde checken of iemand al hetzelfde probleem had. alleen kon de zoek-functie niet vinden voor 1 discussie.
Wellicht dat Hamachi uitkomst biedt.quote:Op donderdag 18 juni 2009 11:22 schreef Jedidiah het volgende:
1 lokale? Hij woont in Zaltbommel ik in Eindhoven. Dus niet via LAN ofzo.
En allebei origineel gekocht bij de Free Record Shop
Via LAN.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 12:56 schreef Jedidiah het volgende:
Ik krijg allemaal foutmeldingen als ik LAN wil doen..
Echt zo vaag,
En bij die Himachi, moet je dan via LAN doen? of internet? en werkt het automatisch?
Bron: http://ioldk.com/phpBB2/viewtopic.php?p=646&sid=7d71e4fee92bfc62134cee455c750162quote:3.Go to network connections ( i assum both vista and xp users know where this is if you dont just ask)
Go to the Advanced tab ( Vista users have to press alt on the keyboard for the menu to be shown) then click advanced settings…
Inside here you will see all your network adapters listed, what you need to do here is make sure hamachi is the first adapter on the list.
If its not just select hamachi and move it all the way up .
Click Ok to save and close .
4. Go to your network connections open up hamachi check ur tcp ip settings ( TCPIPv4 for vista users) make sure eveyrhtings set to automatic detection.
Wat ook leuk is een diplomatic victory met Adolf Hitler (custom leader)quote:Op maandag 22 juni 2009 12:49 schreef Salvad0R het volgende:
Beetje met zn 2en... ik English Empire, de andere de Romans... en dan een fascistische World Order bouwen, alles nuken in 1800 AD, vet nice.
Ik ben bang dat ik het probleem niet helemaal snap, maar kijk eens bij de Options, tabblad Game, of No unit cycling aan staat? Volgens mij speelt het 't prettigst als die UIT staat.quote:Op maandag 13 juli 2009 20:13 schreef Operc het volgende:
Nu kon je in deel 3 door met je rechtermuisknop ergens op te klikken, ervoor zorgen dat een unit daar in een aantal beurten heen liep, in deel 4 kan dit ook maar om de een of andere reden vraagt hij elke beurt opnieuw waar ik die unit naartoe wil verplaatsen, wat doe ik fout?
Gokje: je units staan dan in de buurt van een enemy. Dan vraagt CIV4 altijd wat je nu doen wilt met die unit, ongeacht of je een pad hebt uitgestippeld. Hondsirritant soms, maar helaas niet uit te schakelen voorzover ik weet.quote:Op maandag 13 juli 2009 20:13 schreef Operc het volgende:
Ik ben deze vakantie maar eens aan deeltje 4 begonnen na hem al even in de kast te hebben liggen. Ik heb deel 3 ook een tijdje gespeeld (ik was niet echt goed, maar het is wel een erg leuk spel). Nu kon je in deel 3 door met je rechtermuisknop ergens op te klikken, ervoor zorgen dat een unit daar in een aantal beurten heen liep, in deel 4 kan dit ook maar om de een of andere reden vraagt hij elke beurt opnieuw waar ik die unit naartoe wil verplaatsen, wat doe ik fout?
Heeft iemand verder nog wat basis tips voor dit 4e deel?
O ja, dat moet het zijn!quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:17 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Gokje: je units staan dan in de buurt van een enemy. Dan vraagt CIV4 altijd wat je nu doen wilt met die unit, ongeacht of je een pad hebt uitgestippeld. Hondsirritant soms, maar helaas niet uit te schakelen voorzover ik weet.
Dan wil graag weten hoe, want ik vind het echt hondsirritantquote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:28 schreef Frollo het volgende:
[..]
O ja, dat moet het zijn!
Is volgens mij wel uit te schakelen, en in elk geval voor vriendelijke of neutrale units.
Maar je speelt wél....de kracht van CIV4...echt vervelen doet het nooitquote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:21 schreef Montov het volgende:
Hmm, die nieuwe patch maar eens proberen, ook al speel ik het steds minder.
Heel simpel, je gaat gewoon even naar Options en...quote:Op dinsdag 14 juli 2009 18:13 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dan wil graag weten hoe, want ik vind het echt hondsirritant
Bingo, dat was het inderdaad.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:17 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Gokje: je units staan dan in de buurt van een enemy. Dan vraagt CIV4 altijd wat je nu doen wilt met die unit, ongeacht of je een pad hebt uitgestippeld. Hondsirritant soms, maar helaas niet uit te schakelen voorzover ik weet.
Dan moet je je unit naar het vakje slepen waar de vijand staat, maar de muisknop nog niet loslaten. Dan zie je linksonder je winkans.quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:15 schreef Operc het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik weet of een aanval enigzins succesvol zal zijn? Ik zit soms met veel betere units (horse-units) tegen veel mindere units te vechten en ik verlies keer op keer.![]()
Eén ding schiet me met name te binnen. Ik neem aan dat je al een beetje hebt uitgezocht hoe het werkt met unit promotions? Nou is het zo dat als je een promotion kiest, de unit ook een kleine hoeveelheid geneest. Het is dus soms slim om een unit met 100% health nog niet te promoveren, en in plaats daarvan te wachten tot hij gewond is.quote:Zijn er verder nog dingen waar ik als beginner op moet letten? Heb CIV3 wel gespeeld, maar geloof dat er best veel dingen anders zijn geworden en echt heel goed in deel 3 was ik niet.
Je kan ook, wanneer je je eigen unit geselcteerd hebt, op toets "G" drukken en dan met je cursor naar de vijand gaan. G is GoTo, en daarmee kan je ook navigeren maar ook (op een veilige manier: niet krampachtig je muis vasthouden) kijken hoe groot je winkans is.quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:36 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dan moet je je unit naar het vakje slepen waar de vijand staat, maar de muisknop nog niet loslaten. Dan zie je linksonder je winkans.
Niet te snel meer steden gaan bouwen zoals in civ3. Na mijn tweede of derde stad (die wel aardig rap kunnen worden gebouwd) probeer ik altijd mijn research op 60 of 70% tehouden (en een begrotingsevenwicht). Wanneer je +5 of +10 gold per turn krijgt bij een research van 60%, dan is het handig om weer te gaan bouwen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:15 schreef Operc het volgende:
Zijn er verder nog dingen waar ik als beginner op moet letten? Heb CIV3 wel gespeeld, maar geloof dat er best veel dingen anders zijn geworden en echt heel goed in deel 3 was ik niet.
Als ik geen AI kan rushen dan probeer ik meestal te REXen om zoveel mogelijk land te krijgen waarbij ik mijn economie regelmatig bijna laat crashen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:51 schreef Montov het volgende:
[..]
Niet te snel meer steden gaan bouwen zoals in civ3. Na mijn tweede of derde stad (die wel aardig rap kunnen worden gebouwd) probeer ik altijd mijn research op 60 of 70% tehouden (en een begrotingsevenwicht). Wanneer je +5 of +10 gold per turn krijgt bij een research van 60%, dan is het handig om weer te gaan bouwen.
Ik probeer altijd met een bont gezelschap van verschillende type units aan te vallen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:03 schreef Frutsel het volgende:
Horsemen zijn bijzonder kwetsbaar tegen bijv. Pikemen... als die er staan, kan je beter met wat anders aanvallen.
Het niveau van een menselijke tegenspeler is doorgaans ook wat hoger dan dat van een computer, met name omdat mensen veel onvoorspelbaarder kunnen reageren dan zo´n AI-geval.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 21:30 schreef MadGuy het volgende:
Ik ben er totaal nog niet goed in, maar speel het wel geregeld met vrienden online. Dat is pas leuk,vooral in de diplomatie, omdat vrienden veel gemener tegen elkaar zijn.
Waarom de Great Wall bouwen als je nog maar zo weinig terrein bezit?quote:Op zondag 11 oktober 2009 17:08 schreef Monidique het volgende:
Kick, met een mooie screenshot:
[ link | afbeelding ]
Omdat anders anderen 'm bouwen en het effect barbaren tegenhouden geldt ook buiten de muren, alleen 100% Great General-spawndingesgebeuren niet.quote:Op maandag 12 oktober 2009 10:08 schreef Frollo het volgende:
Waarom de Great Wall bouwen als je nog maar zo weinig terrein bezit?
Ass whoopin'. Of, wat ik nu had, het wordt aangeboden, maar goed, dat is Noble,quote:Hoe maak je iemand tot vassal trouwens?
quote:Main features in v2.81
* 288 Techs in tech tree
* 300+ Units
* 199 Buildings
* 84 Wonders
* 53 National wonders
* 54 Civic options
* 33 Unit categories, modern units are superior to ancient units
* 34 New resources
* 26 Pre made maps included: 7xEarth, 2xMars map, 2xMediterranean, Europe, Demographica (Europe), New Zealand, 2xEurasia, North&South America maps, Australia, Antarctica, Orion and Sirius fictional planet maps, Colonization (1500AD America) scenario, 2xTamriel (Elderscrolls), Earthsea, Japan+Korea map
* 52 Improvements for terrain/resources
* 6 New route types
* 5 New Civilizations (60 with extra civ addon pack)
* 7 New Projects
* 4 New Citizen types
* 4 New Religions
* 2 New Civic categories
* 2 New Map sizes: Giant (54% bigger than Huge), Gigantic (50% bigger than Giant ie. 134% bigger than Huge)
* 2 New Gamespeed: Blitz 215 turns, Snail 3000 turns
* 1 New terrain type: Marsh
* Abandon city / Demolish building
* AI Autoplay
* Better BTS AI 0.82J (includes Unofficial patch)
* Corporation specific buildings
* Civic specific buildings
* Dynamic Civ Names
* Enhanced Interface (BUG 4.2 mod)
* Ethnically Diverse Units
* Ethnic Diverse Citystyles
* Examine City at Conquest
* Faster expansion in late game: Colonists and Pioneers build cities with preset buildings
* Fight in the future era with futuristic units
* Global Warming mod
* Influence Driven War
* Inquisition, destroy religions
* Modified Civics
* Modified Religions (each religion is more unique)
* More events (about 60)
* More game alerts, extra information about cities and diplomacy options
* New promotions (for air units too)
* New unit flags for Civilizations
* RevolutionDCM 2.61
* Advanced Combat Odds 1.0
* Ranged Bombardment
* Sevopedia
* Super Spies (promotions for spies)
* Supports maximum of 50 players
* Tech conquest, conquering enemy cities boosts your research
* Tech diffusion, civs can't fall too far behind in tech race
* Unit order enhancements, icons show each units current task
* Upgradeable buildings
* User configurable options (see: BUG options, Rise of Mankind Config.ini and Revolution.ini)
* + much more, see RoM Concepts pedia pages in-game
Mods combined fully or partially
* BtS: Next War
* BtS: Charlemagne (just the new units)
* BtS: Final Frontier (just some unit graphics)
* Ethnic Arstyles for BtS
* Ethnically Diverse units
* Better Espionage Screen for Civilization 4 BTS
* The Lost Wonders of Civilization v1.3
* Greenmod 2.10
* Caravan mod
* Modern Warfare
* Civics'n'Stuff
* Improved Leaders & Civics
* Nautil's air units mod
* Sevopedia
* Specialist Stacker
* BtSFlagMod
* Enhanced Tech Conquest
* Religion and Corporation Screens
* Longer techbar in techscreen
* Inquisition - Limited Religions
* wide City bar
* JKP1187's Event mod
* Raw Commerce
* Civ4lerts
* zCivics
* 50 Civ DLL
* BUG Military Advisor
* BUG 4.1
* RevolutionDCM 2.61
* Super Spies 1.23
* Influence Driven War
* UN Forces
* Ethnic Citystyles 1.03 for BtS
* Asphalt Roads
* Better BTS AI 0.82J
* Advanced Combat Odds
* Plenty of Routes
* Examine City at Conquest
* Global Warming mod
* BULL 1.00
* Unofficial patch 1.31
quote:2K Games heeft vandaag een nieuw deel angekondigd in de populaire Civilization-serie, namelijk Civilization V voor de PC. In dit turn-based spel is het de bedoeling om je eigen land op te bouwen tot iets groots. Je kan bijvoorbeeld de wereld overnemen met oorlog, of een land worden waar kennis regeert. De vorige games in deze serie waren zo populair door het verslavende gedeelte, de speler deed vaak 'nog maar één ronde', wat natuurlijk veel langer doorging.
Er zijn veel nieuwe features in 'Civ5', zo zijn de graphics opgepoetst, zijn er veel meer keuzes om de diplomatie in je land te regelen en is er een grote multiplayer. Ook is er veel nadruk op realisme, zo reageren landen wat realistischer, en zullen ze niet bij elke misstap een oorlog uitroepen.
Hieronder zijn de eerste twee screenshots te zien, de game komt exclusief voor de PC uit in de herfst.
Ik hoop het.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:23 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Zal dat dan grote verandering in combat zijn? Dat je nu je units strategischer moet plaatsen omdat je niet meer kan stacken?
Ik denk dat het de grootste verandering ooit zal zijn in de Civ reeks. Áls het zo is.quote:Grote verandering, maarhet lijkt me wel leuk
Zit je dan aan tafel en roep je "My words are backed with nuclear weapons"?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 12:57 schreef Operc het volgende:
Ziet er mooi uit.
Heeft iemand het bordspel wel eens gespeeld? Ik heb het sinds kort en moet zeggen dat het best leuk is.
quote:Op vrijdag 19 februari 2010 13:03 schreef STING het volgende:
[..]
Zit je dan aan tafel en roep je "My words are backed with nuclear weapons"?
HEX TILES!!!quote:Op vrijdag 19 februari 2010 20:27 schreef Montov het volgende:
Ik zie nog niet direct het vernieuwende...
Klopt.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 21:51 schreef koningdavid het volgende:
Ik hoop dat het spel langzamer gaat.
Civ4 ging soms veel te snel. Zat je voor je het wist al in de 20ste eeuw.
quote:Switch from squares to hexagons changing the way the game plays. More room for maneuvers and more tactical options.
Changes to combat. More depth in combat, no more stacking of units. This will lead to bigger focus on terrain.
Inspired by Panzer General.
Reintroduction of Bombardment, now archers and siege equipment can shoot over melee units.
Better diplomatic AI.
More diplomatic options between players.
Less "cheating" AI.
Religion is not a factor anymore.
Resources are not infinite. For example one source of horse only supplies enough horses for 1 unit, but when that horseman dies the horses will respawn as a unit. (this confused me a little, i guess we will have to watch it in action)
City States as a sort of small countries that never develop beyond their single city. They can provide bonusses if you befriend them, or you can take over their land.
Civics are out, now there is something called "Social Policies".
About the same amount of wonders, the tech tree will feel familiar. Great People still in.
Some victory conditions changed. For example in Conquest you only have to capture all the other capitals. Eliminates boring mop up phase.
Unique Civ leader bonusses, no more standard "Spiritual" or "Financial".
DirectX 11 support.
Built in webbrowser. Sid Meier is also working on a facebook application of Civilization.
Eens. Op een regenachtige middag kom je veel te snel in een veel te moderne tijd.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 21:51 schreef koningdavid het volgende:
Ik hoop dat het spel langzamer gaat.
Civ4 ging soms veel te snel. Zat je voor je het wist al in de 20ste eeuw.
Men zou het wat verder moeten uitwerken. Oorlogen waarbij gelijke religies elkaar steunen en dergelijke. Ook vind ik dat gebieden veel te snel van religie wisselen. Niet echt realistisch. Het is niet zo dat door het droppen van drie kerstbomen heel Iran opeens Christelijk is.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 20:51 schreef Monidique het volgende:
Religie was mijns inziens te actief. Onbewuste 'cultuur' zou ik beter vinden.
Lijkt me een beetje vaag als je echt maar één unit kan bouwen per resource, maar dat resources niet meer infinite zijn spreekt me wel aan!quote:Op vrijdag 19 februari 2010 22:54 schreef STING het volgende:
Resources are not infinite. For example one source of horse only supplies enough horses for 1 unit, but when that horseman dies the horses will respawn as a unit. (this confused me a little, i guess we will have to watch it in action)
Zou dit nu gewoon een nieuwe naam zijn voor barbarians of is het toch meer (volledige diplomatie mogelijk en een citystate die in principe ook gewoon kan winnen (OCC)?quote:City States as a sort of small countries that never develop beyond their single city. They can provide bonusses if you befriend them, or you can take over their land.
Veel beter!quote:Unique Civ leader bonusses, no more standard "Spiritual" or "Financial".
Volgens mij moet je dat een beetje zien als Monaco, Hong Kong, San Marino, Andorra, etc.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:25 schreef JedaiNait het volgende:
Zou dit nu gewoon een nieuwe naam zijn voor barbarians of is het toch meer (volledige diplomatie mogelijk en een citystate die in principe ook gewoon kan winnen (OCC)?
[..]
Of Athene, Sparta, Thebe...quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Volgens mij moet je dat een beetje zien als Monaco, Hong Kong, San Marino, Andorra, etc.
Het concept stadstaat is me wel bekend en de historische relevantie ook wel (Grieken, Mayas, Italie), maar ik vraag me vooral af hoe de invulling in CiV wordt.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Volgens mij moet je dat een beetje zien als Monaco, Hong Kong, San Marino, Andorra, etc.
quote:no more stacking of units
Dat komt de snelheid wel ten goede en het is dan ook geen kwestie meer van units-spammen en dom aanvallen, een klein beetje tactiek is wel leuk.quote:
Inderdaad. Dat gaat toch nergens over. Tenzij je in steden ook niet kan stacken, maar met maar 1 unit een stad verdedigen is ook geen optie. Dus het blijft units spammen en dom aanvallen, alleen moet je er dan meer moeite voor doen. Zes keer aanvallen, daarna zes omliggende vakjes naar voren bewegen, daarachter weer zes units naar voren bewegen, einde turn. Volgende turn: weer zes keer aanvallen, zes naar voren bewegen en zes naar voren bewegen. Goh, wat voegt het toch een snelheid toe aan het spelquote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:05 schreef MaxMark het volgende:
Rijen tot aan je capital om aan te kunnen vallen
Precies, zou tof zijn als je een stad helemaal kan uithongeren bij omsingeling om zo de verdediging te brekenquote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:28 schreef Frollo het volgende:
Zoals jij het schetst is het inderdaad niks, Bart.
Maar ik verwacht dat er nu meer in het open veld gevochten gaat worden in plaats van bij een stad. Lekker omsingelen!
Op zich kan dat nu ook al. Een stad kan geen tiles bewerken waar vijandige units op staan.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:49 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Precies, zou tof zijn als je een stad helemaal kan uithongeren bij omsingeling om zo de verdediging te breken
Je weet hoe het ging bij de consoleversie? Volgens mij kon je niet echt stacken, maar je kon wel units samenvoegen zodat het maar één unit was. Een soort leger dus. Gaf ook bonussen enzoquote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:21 schreef Bart het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat gaat toch nergens over. Tenzij je in steden ook niet kan stacken, maar met maar 1 unit een stad verdedigen is ook geen optie. Dus het blijft units spammen en dom aanvallen, alleen moet je er dan meer moeite voor doen. Zes keer aanvallen, daarna zes omliggende vakjes naar voren bewegen, daarachter weer zes units naar voren bewegen, einde turn. Volgende turn: weer zes keer aanvallen, zes naar voren bewegen en zes naar voren bewegen. Goh, wat voegt het toch een snelheid toe aan het spel
Nou ja, als het niet beperkt is tot 5 units van dezelfde soort, dan zou het misschien nog kunnen werken. We wachten het wel afquote:Op vrijdag 26 februari 2010 16:23 schreef Gamer_V het volgende:
[..]
Je weet hoe het ging bij de consoleversie? Volgens mij kon je niet echt stacken, maar je kon wel units samenvoegen zodat het maar één unit was. Een soort leger dus. Gaf ook bonussen enzo
http://link.marktplaats.nl/325142967quote:Op zaterdag 27 februari 2010 22:38 schreef MrTorture het volgende:
Zou dat bordspel nog ergens te koop zijn?
Ik doelde eigenlijk op nieuw, maar dat lijkt onmogelijk. Thanks voor de tipquote:Op zaterdag 27 februari 2010 23:05 schreef Bart het volgende:
[..]
http://link.marktplaats.nl/325142967
http://link.marktplaats.nl/324903284
Bedankt voor de tipquote:Op maandag 7 december 2009 12:58 schreef BadBadPresident het volgende:
Kennen de CIVers de mod Rise of Mankind?
quote:City-states are basically neutral cities of varying specializations (such as a militaristic city-state) that can be conquered if you prefer, though you can leave them neutral and form treaties with them, or take missions from them. Forming a strong relationship with a neutral city-state can be very beneficial--becoming buddies with the militaristic city-state in our demonstration meant that the neutral burg would send us free warriors every few turns
quote:the amount of "culture" your nation produces will still be the determining factor in how often your cities expand, but this time around, cities will not automatically expand outward in giant concentric circles. Instead, your holdings will expand one hex at a time and will tend to automatically grow toward specific nearby areas that your current civilization needs
quote:there will apparently be game-specific disadvantages to having two cities too close to each other
quote:send settlers to a desired area and plunk down a huge sum of gold to simply annex that zone and its resources
quote:Civ V will also let you enter into research treaties--essentially, a joint investment of a lump sum of cash that will accelerate scientific research for both nations.
quote:units will take longer to produce and will eventually come to have upkeep costs associated with them [...] generally speaking, you and your neighbors will have fewer military units in play than you might have had in previous games in the series, and they'll last longer and be more valuable.
quote:Civ V's new switch move order to have the two units swap positions
Klinkt interessant, ik heb er zin an!quote:units may no longer be garrisoned inside your cities [...] all cities will automatically defend themselves based on their current growth level and any defensive structures you may have built inside.
Tja. Het is een reden.quote:Fans of the religion system from Civ IV: you might want to sit down. Your beloved system is gone. The developers found that it added too much predictability to the diplomacy system.
http://www.insidegamer.nl(...)-Civilization-V.htmlquote:In gesprek met Jon Shafer over Civilization V
Interview | 17 maart 2010 - Onlangs mochten we in Baltimore langsgaan bij Firaxis Games om daar alvast te snuffelen aan Civilization V. Een eerste impressie van het spel kun je hier nog eens nalezen. Naast een presentatie en een gezellige studiotour kregen we ook de mogelijkheid om wat vragen te stellen aan de grote man achter Civilization V. En nee, dat is niet Sid Meier.
Aan de andere kant van de tafel zit Jon Shafer, lead designer van Civilization V. Ooit als fervent speler van Civilization II begonnen en via bètatester van deel drie en designer voor Civ IV uiteindelijk doorgegroeid naar de positie van eindverantwoordelijke. Een waar jongensboek. En dat leek Shafer zelf ook constant uit te stralen.
Waarschijnlijk had de positieve opgewonden uitstraling ook wel te maken met het bezoek. “Eindelijk kunnen we iets vertellen over de game aan een groep buitenstaanders”, zegt Shafer met een twinkeling in de ogen, “en dan is het altijd maar afwachten hoe ze reageren”. En tevreden? “Jazeker, voor zover dat kan bij een game als Civilization V.” Volgens Shafer is er over een game als Civilization altijd teveel te vertellen en met wat ze ons vandaag hebben getoond en onze reactie daarop zijn ze zeer tevreden. Dat een aspect als multiplayer daarbij niet echt aan bod kwam, dat neemt Shafer voor lief en komt ongetwijfeld op een later tijdstip aan bod. Ondergetekende streept tijdens het relaas van Shafer subtiel een onderwerp weg waarover hij iets wilde vragen.
Een andere vraag dan maar: Schepen, toch een beetje een ondergeschoven kindje in vorige Civilization –games, los van het ontdekken van een ander continent om dat zo snel mogelijk te kunnen koloniseren. Wat gebeurt daar mee? Shafer: “Alle schepen kunnen in Civilization V eenheden vervoeren. Op deze manier moet het aantrekkelijker worden om je te richten op het bouwen van een grote vloot.” Hiernaast krijgen schepen de mogelijkheid om ranged attacks uit te voeren, net als bijvoorbeeld boogschutters en katapulten. “Daarbij kan het zijn dat ze wel vijf of zes vakken ver kunnen schieten”, vertelt Shafer terwijl hij het met zijn handen uitbeeldt, “dat is echt een grote afstand.” Schepen moeten dus een stuk interessanter worden om te gebruiken of zelfs de nadruk op te leggen tijdens het spelen van Civilization V.
Het belegeren van steden komt even ter sprake en de vraag komt opzetten: Als je maar één eenheid per tegel kunt neerzetten en een stad is volledig omsingeld, wat gebeurt er dan als je een nieuwe eenheid probeert te bouwen? En hoe kun je de boel dan fatsoenlijk verdedigen? Shafer lacht even, knikt even begrijpelijk en antwoordt: “Als je in die situatie terecht bent gekomen, dan heb je de slag allang verloren en waarschijnlijk de oorlog ook al.” Shafer vervolgt: “Wat je op een gegeven moment zult merken is dat, als je dreigt een stad te verliezen, je jezelf niet laat insluiten en de stad opgeeft terwijl je de rest van de troepen terugtrekt naar een andere stad om die te verdedigen.”
Goed, klinkt logisch, maar wat nu als je een cruciale bergpas bezet, hoe voorkom je dat daar dan steeds grote ‘stand-offs’ ontstaan doordat alle eenheden zich in het land bevinden. Shafer plaatst zijn handen weer even op tafel en trekt twee denkbeeldige parallelle verticale lijnen. “Stel dat de bergpas zo is opgebouwd, dan is het inderdaad moeilijk om door te stoten, maar het is zeker niet onmogelijk”. Shafer pauzeert even om te kijken of we het doorhebben. Precies, ranged units kunnen een doorgang forceren of er in ieder geval voor zorgen dat de strijd dynamisch blijft. Om deze reden vindt Shafer het dan ook niet nodig dat er tunnels (of loopgraven bij steden) gegraven moeten worden. Geinig ideetje, maar het is alweer een extra optie voor de speler.
gamenaam screenshot
Met Civilization V worden wel de nodige veranderingen doorgevoerd, maar er is niet teveel naar onnodige toevoegingen gekeken. Zo zullen eenheden in het veld automatisch aangevuld worden met versterkingen, maar Shafer schudt zijn hoofd op de vraag of we bij de versterkingen ook aan ammunitie of benzine moeten denken. “Het draait alleen om nieuwe manschappen die je eenheden aanvullen, en dat gaat uiteraard sneller als ze binnen je eigen landsgrens staan”. Het moet een goedwerkend mechanisme van de game zijn, geen extra last waarmee je ook nog rekening moet houden. Shafer: “Als je jezelf met dat soort kleinigheden moet bezighouden, dan word je gek.” Goed om te weten dat je jezelf ook geen zorgen hoeft te maken over een wissewasje als nauwkeurigheid bij ranged units: hoe ver ze ook schieten, het zal altijd raak zijn. Niks geen geluksfactor! En bang zijn voor piraten die je schepen enteren? Doe niet zo mal. Als er nieuwe dingen in Civilization V zitten, dan zijn het ook alleen belangrijke dingen.
Daar verzekert de producer die als copiloot bij het interview zat, Dennis Shirk, zichzelf wel van. Tijdens de studiotour namen we een korte pitstop bij het geluidsdepartement waarbij voor de zoveelste keer werd benadrukt dat elke speelbare factie in de game een eigen identiteit moet krijgen. Zou dit dan betekenen dat als je radio uitvindt bij de Japanners, je ook Japanse stemmen over de radio hoort? Shafer vindt het een interessant idee en lacht. Hij wil verder antwoorden, maar Shirk neemt het woord: “Met een strak productieschema als dit, dan worden dit soort dingen lastig. Als er tijd over is.” Shafer knikt instemmend. Draait het daar eigenlijk niet altijd om: tijd?
Om het interview goed af te sluiten, hebben we nog een uitsmijter. Om onze oosterburen met hun obsessie voor zinloze cijfers nog maar eens te persifleren wordt met een zwaar Duits accent gevraagd: “How many hexagons are in zee game?” Shafer antwoordt zonder blikken of blozen: “Ligt er aan hoe groot de kaart is, het kunnen er wel 2500 zijn.” De interviewer zit met zijn mond vol tanden en er valt een stilte. De aanstekelijke lach van Shafer begint: “Dat had je niet verwacht hè, dat ik daar een antwoord op zou hebben?”
Ja.quote:Op zondag 21 maart 2010 16:21 schreef Green1 het volgende:
Ik ben nu voor het eerst Civilization aan het spelen. En nu heb ik ook de addons geïnstalleerd. Dus warlords en beyond the sword.
Maar nu heb ik 3 icoontjes op mijn bureaublad.. een van Civ4, warlords en een van beyond the sword.
Als ik nu dus beyond the sword kies, heb ik dan ook datgene wat warlords toevoegd in het spel?
Ja.quote:Op zondag 21 maart 2010 16:21 schreef Green1 het volgende:
Ik ben nu voor het eerst Civilization aan het spelen. En nu heb ik ook de addons geïnstalleerd. Dus warlords en beyond the sword.
Maar nu heb ik 3 icoontjes op mijn bureaublad.. een van Civ4, warlords en een van beyond the sword.
Als ik nu dus beyond the sword kies, heb ik dan ook datgene wat warlords toevoegd in het spel?
Hoe meer voedsel, hoe groter je steden kunnen groeien. Dat gaat allemaal vrij automatisch.quote:Op zondag 21 maart 2010 17:54 schreef Green1 het volgende:
Wat ik nou niet begrijp..
Je kan steeds boerderijen en mijnen bouwen.
Maar waar wordt dit voedsel nou voor gebruikt? Ik kan nergens zien hoeveel voedsel ik nog heb. Ik weet dus ook niet hoeveel boerderijen e/d. ik moet bouwen.
quote:Op zondag 21 maart 2010 17:54 schreef Green1 het volgende:
Wat ik nou niet begrijp..
Je kan steeds boerderijen en mijnen bouwen.
Maar waar wordt dit voedsel nou voor gebruikt? Ik kan nergens zien hoeveel voedsel ik nog heb. Ik weet dus ook niet hoeveel boerderijen e/d. ik moet bouwen.
Dan haal je niet het onderste uit de kan. Zonder Micro-management red je het niet op de hogere niveaus.quote:Op zondag 21 maart 2010 17:57 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hoe meer voedsel, hoe groter je steden kunnen groeien. Dat gaat allemaal vrij automatisch.
Iemand die vraagt wat ie met zijn voedsel moet, speelt nog niet op hogere niveausquote:Op zondag 21 maart 2010 18:15 schreef PirE het volgende:
[..]
Dan haal je niet het onderste uit de kan. Zonder Micro-management red je het niet op de hogere niveaus.
Ja, zo ver was ik alquote:Op zondag 21 maart 2010 18:46 schreef Bart het volgende:
Happiness zie je trouwens ook in die plaatjes die ik hiervoor gepost heb, het aantal happy gezichtjes moet groter zijn dan het aantal unhappy gezichtjes. In die plaatjes is het 7 happy tegenover 1 unhappy.
Boogschutters hebben +50% city defense. Bepaalde gebouwen zorgen voor hogere defense. Steden op heuvels en langs rivieren plaatsen. Veel culture krijgen in je stad. En gewoon meer units in je stad plaatsen (vooral units die je city defense promotions hebt gegeven)...quote:Op zondag 21 maart 2010 18:50 schreef Green1 het volgende:
Hmm.. fuck zooi.
Ik was best ver net, ik speelde als Nederland. Ik had 4 stadjes.. alleen werden die op den duur allemaal overgenomen door de vijand.![]()
Ik kwam er net ook achter dat je wegen moet maken voor dat ijzer enzo..Hebben jullie nog tips om je steden te beschermen tegen de vijand?
Ik deed steeds 1 unit bij elke stad, en in de hoofdstad wat reserves.. maar dat bleek dus te weinig.![]()
Nou, ik ben het nu weer effe zat. Ik heb heel de middag zitten spelen, en nu werd ik in een paar minuten weggevaagdquote:Op zondag 21 maart 2010 19:07 schreef Bart het volgende:
[..]
Boogschutters hebben +50% city defense. Bepaalde gebouwen zorgen voor hogere defense. Steden op heuvels en langs rivieren plaatsen. Veel culture krijgen in je stad. En gewoon meer units in je stad plaatsen (vooral units die je city defense promotions hebt gegeven)...
Slavery invoeren en dan alle boze gezichtjes wegwhippenquote:Op zondag 21 maart 2010 18:37 schreef Piles het volgende:
En wat kun je doen aan overbevolking in je stad?
Iedereen loopt te klagen dat het te druk is
Dat is toch juist de moeilijkste stand? Ik speelde met 'settler'.quote:Op zondag 21 maart 2010 19:27 schreef DrDentz het volgende:
Moet je op een makkelijkere stand spelen. Op Chieftain vagen ze je niet weg.
ff makkelijker standje beginnenquote:Op zondag 21 maart 2010 19:26 schreef Green1 het volgende:
[..]
Nou, ik ben het nu weer effe zat. Ik heb heel de middag zitten spelen, en nu werd ik in een paar minuten weggevaagd
Had je je steden dan helemaal onverdedigd gelaten ofzo?quote:
Lees anders een paar threads door op Civfanatics, dan krijg je een idee van hoe je diverse starts moet spelen. Elke leider speelt anders en elke start speel anders. Sommige leiders zijn erg aggressief en daar moet je op reageren door te zorgen dat je of als 1e aanvalt of zorgen dat je niet de zwakste bent op de powergrafiek. Andere leiders vallen niet zo heel snel aan en dan kan je met veel minder troepen toe.quote:
Hmm, Rise of Mankind crasht tijdens het opstartenquote:Op zaterdag 27 februari 2010 23:51 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Bedankt voor de tipdownload hem nu!
In het begin hoef je alleen op te passen voor Barbarians die af en toe langskomen, dus zorg dat je bij steden aan de grens van je rijk in ieder geval 1 of 2 mannetjes hebt. Andere civs laten je in het begin met rust, maar na een tijdje gaan ze aanvallen als jij zwak bent: de computer weet altijd hoe sterk je bent, en zwakte wordt afgestraft. Je kan natuurlijk veel zwake units maken, maar dat heeft uiteindelijk weinig zin. Je moet een goede economie hebben voor technologieen met goede units.quote:Op zondag 21 maart 2010 18:50 schreef Green1 het volgende:
Ik kwam er net ook achter dat je wegen moet maken voor dat ijzer enzo..Hebben jullie nog tips om je steden te beschermen tegen de vijand?
Ik deed steeds 1 unit bij elke stad, en in de hoofdstad wat reserves.. maar dat bleek dus te weinig.![]()
Bedankt voor je tipsquote:Op zondag 21 maart 2010 20:56 schreef Montov het volgende:
[..]
In het begin hoef je alleen op te passen voor Barbarians die af en toe langskomen, dus zorg dat je bij steden aan de grens van je rijk in ieder geval 1 of 2 mannetjes hebt. Andere civs laten je in het begin met rust, maar na een tijdje gaan ze aanvallen als jij zwak bent: de computer weet altijd hoe sterk je bent, en zwakte wordt afgestraft. Je kan natuurlijk veel zwake units maken, maar dat heeft uiteindelijk weinig zin. Je moet een goede economie hebben voor technologieen met goede units.
Mijn openingsstrategie:
Settler direct een stad laten maken.
Met je andere unit de directe omgeving verkennen en hutjes bezoeken
Maak in je hoofdstad een Worker, Settler en Warrior. De volgorde hangt van de omgeving af.
Ga voor de tech Animal Husbandry en zorg ervoor dat je snel toegang krijgt tot Horses. Hiermee kun je Chariots bouwen. Die units zijn snel en redelijk sterk tegen Axeman, Warriors en Archers.
En/Of ga voor Bronze Working, krijg toegang tot Copper en bouw Axeman. Erg sterke units.
Met een adequate verdediging kan je vervolgens een stad of 4 bouwen. De ligging is vrij cruciaal: zie dat er voldoende Food, Hammers en Gold te verkijgen is door dichtbij resources.
Research technologieen die je nodig hebt om die resources te bewerken.
Vervolgens probeer ik meestal The Oracle te bouwen om Codeof Laws te ontdekken en daarmee een religie te verkrijgen. Religies zijn handig voor happyness en een goede economie.
Dus jij bedoelt: de stad OP die heuvel bouwen?quote:Op maandag 22 maart 2010 17:17 schreef Bart het volgende:
Ik zou toch echt als er in je gezichtsveld een heuvel of rivier ligt, daar ff heengaan om je eerste stad te bouwen... Zeker een rivier is erg handig, niet alleen voor defense maar ook voor handel
Ja, of aan een rivier. Ze geven allebei een 25% defense bonus.quote:Op maandag 22 maart 2010 17:24 schreef Green1 het volgende:
[..]
Dus jij bedoelt: de stad OP die heuvel bouwen?
Ik neem nooit gelijk de religie van mijn buurman aan, ik wil altijd weten hoe de verhoudingen liggen en soms is het beter om juist een andere religie te pakken dan je buurman (aangezien mijn buren nooit lang levenquote:Verder is het zaak om zoveel mogelijk je buurvolken te vriend te houden. Dit vermindert de kans dat ze oorlog met je gaan voeren, waardoor je de schaarse bouwpunten kan gebruiken voor gebouwen ipv troepen. Te vriend houden kan je o.a. doen door:
* dezelfde religie aanhouden
* 'dure' technology ruilen tegen 'goedkope' technology (dit hangt af van sciencepunten)
* Zsm Open Borders met elkaar aannemen
* Jarenlang vrede bewaren onderling
* Goederen, bijvoorbeeld graan, verhandelen met je buren tegen andere grondstoffen (dit kan pas op het moment dat er een weg of een rivier naar je buurman toeloopt)
* Hun favoriete civics gebruiken (zie daarvoor het overzicht met je buren in het menu)
Hoe positiever ze over jou zijn, hoe minder kans je hebt dat ze oorlog met je voeren. Maar dat is niet 100% waterdicht....
Ik geloof er niets van.quote:Op maandag 22 maart 2010 20:01 schreef Ps2K het volgende:
Een ding wat ik enorm haat in Civ4 is dat mijn Advanced Battle Tanks door een groepje mensen met bijlen vernield kan worden. Als ik 1 op de 10 op die manier kwijt zou raken dan kan het nog een verassings element zijn.. maar 6 van de 10 tanks verliezen door lui met bogen en bijlen? No fucking way.
Dat is helemaal te gek voor woorden:quote:Daaarom hou ik het nog het liefst bij Civ3
Of dat een stad blijft staan nadat je er een nuke op pleurt..quote:Op maandag 22 maart 2010 20:01 schreef Ps2K het volgende:
Een ding wat ik enorm haat in Civ4 is dat mijn Advanced Battle Tanks door een groepje mensen met bijlen vernield kan worden. Als ik 1 op de 10 op die manier kwijt zou raken dan kan het nog een verassings element zijn.. maar 6 van de 10 tanks verliezen door lui met bogen en bijlen? No fucking way.
Daaarom hou ik het nog het liefst bij Civ3
Ja het maakt niet uit hoe geavanceerd je leger is tov de vijand; ze slopen je leger toch wel. Voor de rest is de game prima.quote:Op maandag 22 maart 2010 22:04 schreef Dynd het volgende:
Ik heb net Civ IV gekocht, helemaal nieuw tot de game en serie.
Tips?
Nee, niet zo dicht mogelijk op elkaar want dan overlappen ze als ze gaan groeien. Twee vakjes ertussen houden dusquote:Op maandag 22 maart 2010 22:14 schreef Ps2K het volgende:
Probeer je steden zo dicht mogelijk op elkaar te bouwen zonder dat ze overlappen zodat je efficient gebruik maakt van het terrein.
Dat heeft dan vast met de moeilijkheidsgraad te maken. Zolang ik de moeilijkheidsgraad noble gebruik, wordt mijn hoofdstad nooit aangevallen. De enige die een beetje lastig voor mijn hoofdstad zijn, zijn de barbaren....quote:Op maandag 22 maart 2010 17:17 schreef Bart het volgende:
Ik zou toch echt als er in je gezichtsveld een heuvel of rivier ligt, daar ff heengaan om je eerste stad te bouwen... Zeker een rivier is erg handig, niet alleen voor defense maar ook voor handel
Geen idee, maar ik speel het al jaren zonder Warlords en ik heb niet echt het gevoel dat ik wat misquote:Op maandag 22 maart 2010 22:18 schreef Green1 het volgende:
Maar even voor de duidelijkheid, Warlords voegt niks toe behalve scenerios. Klopt dat? Dan weet ik dat ik die tenminste niet hoef te installerenIk zit een beetje krap met de schijfruimte op mijn SSD, vandaar..
Oh coolquote:units may no longer be garrisoned inside your cities [...] all cities will automatically defend themselves based on their current growth level and any defensive structures you may have built inside.
Daar dachten ze gisteren heel anders overquote:Op dinsdag 23 maart 2010 09:42 schreef Montov het volgende:
Barbarians kiezen er doorgaans niet voor om je steden aan te vallen, maar om je improvements te vernietigen.
Wat ze tegenkomen op weg naar je stad, zal kapot gemaakt worden jaquote:Op dinsdag 23 maart 2010 09:42 schreef Montov het volgende:
Barbarians kiezen er doorgaans niet voor om je steden aan te vallen, maar om je improvements te vernietigen.
quote:Op dinsdag 23 maart 2010 06:34 schreef Bart het volgende:
[..]
Nee, niet zo dicht mogelijk op elkaar want dan overlappen ze als ze gaan groeien. Twee vakjes ertussen houden dus
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | xxxxxxxxxx xxcxxxxcxx xxxxxxxxxx xxx xxx xxx xxxxx xxcxx xxxxx xxx |
Da's wel erg rigide. Ik zoek gewoon de beste plek voor elke stad.quote:
Klopt, doe ik ook, maar dichterbij dan dat is sowieso niet een goed ideequote:Op dinsdag 23 maart 2010 12:10 schreef Frollo het volgende:
[..]
Da's wel erg rigide. Ik zoek gewoon de beste plek voor elke stad.
In Civ IV wordt de maintenance voor elke nieuwe stad steeds hoger, om ongelimiteerd city spammen te ontmoedigen.
Dus aangezien je toch maar een beperkt aantal steden mag hebben van het spel, kun je ze net zo goed op optimale posities stichten, dus aan een rivier/zee, op heuvels, en vooral in de buurt van resources.
Even uit het hoofd:quote:Op dinsdag 23 maart 2010 12:53 schreef Montov het volgende:
In dat opzicht moet je ook geen cottages direct aan de grens bouwen om je buur niet de kans te geven dat te pillagen. Een Farm herbouw je in een paaar turns, maar een cottage heeft tientallen turns nodig om te groeien.
Klopt. Maar ja, als er een vijandige stack of doom op staat dan is je Town en road in 1 turn weg wanneer 5 units gaan pillagen.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 16:22 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Even uit het hoofd:
op het moment dat je Town gepillaged wordt, dan degradeert hij toch naar een village en ben je niet direct alles kwijt?
Edit: godverdommequote:* A new category of Great People known as Great Generals;
* The ability to institute vassal states;
* Eight new scenarios[2]
* Six new civilizations playable in single-player and multiplayer;
* Ten new leaders (including new leaders for existing civilizations);
* Three new leader traits (Charismatic, Protective and Imperialistic);
* Unique buildings for each civilization;
* Three new wonders;
* New units, resources, and improvements;
* Core gameplay tweaks and additions;
* Inclusion of all patches released for original Civilization IV.
Gewoon nog een keer het spel + expansions kopen voor die 9 euroquote:Op woensdag 24 maart 2010 15:31 schreef Green1 het volgende:
Ik heb even opgezocht wat Warlords toevoegt, het staat gewoon op wikipedia
[..]
Edit: godverdomme![]()
![]()
Ik heb gisteren Civilization gekocht.. kostte 8 euro, bij bol. Maar ze hadden de expansion packs niet.
Nu zie ik verdomme een andere zaak die het alles verkoopt voor 9 euro. Dus het spel + 2 expansionpacks voor 8 euro.
Maar de expansionpacks los kosten 19 euro![]()
Link?quote:Op woensdag 24 maart 2010 15:31 schreef Green1 het volgende:
Nu zie ik verdomme een andere zaak die het alles verkoopt voor 9 euro. Dus het spel + 2 expansionpacks voor 8 euro.
Het is geen 8 euro, maar 10 euro. Ik keek verkeerd, maargoed, het is nog steeds heel erg weinig voor zo'n geweldig spelquote:
Die zitten, op de scenarios na, ook allemaal in BtSquote:Op woensdag 24 maart 2010 15:31 schreef Green1 het volgende:
Ik heb even opgezocht wat Warlords toevoegt, het staat gewoon op wikipedia
Kut, wat zal jij balen.quote:Op woensdag 24 maart 2010 15:31 schreef Green1 het volgende:
Ik heb even opgezocht wat Warlords toevoegt, het staat gewoon op wikipedia
[..]
Edit: godverdomme![]()
![]()
Ik heb gisteren Civilization gekocht.. kostte 8 euro, bij bol. Maar ze hadden de expansion packs niet.
Nu zie ik verdomme een andere zaak die het alles verkoopt voor 9 euro. Dus het spel + 2 expansionpacks voor 8 euro.
Maar de expansionpacks los kosten 19 euro![]()
Edit: ik bestel die complete versie wel, voor een tientje, en dan zet ik die andere wel op marktplaats![]()
Ja, daar baal ik echt van inderdaad. En ik kan hem ook niet meer terugsturen omdat ik de folie er al af had gehaald.quote:Op woensdag 24 maart 2010 15:53 schreef Frollo het volgende:
[..]
Kut, wat zal jij balen.
Gister op Steam zag ik ook zo'n geintje:
Warhammer 40.000 DoW Gold Edition is 19,99
Warhammer 40.000 DoW Platinum Edition is 9,99 en die bevat de Gold Edition!
Natuurlijk moet je zelf je ogen openhouden als je iets koopt, maar moet een mens dan ook al met zulke stomme dingen rekening houden?
Volgens mij in Conquests, de tweede expansion van Civ III.quote:Op woensdag 24 maart 2010 15:56 schreef stbabylon het volgende:
In welke CIV zat ook al weer dat scenario dat je rond trekt als Samurai?
Eh nee, dat is er één in Feudal Japan, maar nog steeds 'bouw stad, vernietig de buurman'quote:Op woensdag 24 maart 2010 16:04 schreef Frollo het volgende:
[..]
Volgens mij in Conquests, de tweede expansion van Civ III.
op een duur groeien steden toch wel, dus dan krijg je alsnog die resources. juist omdat je in Civ 4 niet te veel steden kunt bouwen, kun je ze het beste zo veel mogelijk spreiden lijkt mij.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 12:10 schreef Frollo het volgende:
[..]
Da's wel erg rigide. Ik zoek gewoon de beste plek voor elke stad.
In Civ IV wordt de maintenance voor elke nieuwe stad steeds hoger, om ongelimiteerd city spammen te ontmoedigen.
Dus aangezien je toch maar een beperkt aantal steden mag hebben van het spel, kun je ze net zo goed op optimale posities stichten, dus aan een rivier/zee, op heuvels, en vooral in de buurt van resources.
Geen idee, nog niet gespeeld.quote:Op woensdag 24 maart 2010 16:09 schreef Dichtpiet. het volgende:
wat vinden jullie trouwens van Civ 5?
Dat weet ikquote:Op woensdag 24 maart 2010 16:13 schreef Green1 het volgende:
[..]
Duh.. die komt past in de herfst uit
Wat ik daar nog aan toe wil voegen: specialiseer je steden! Het is beter om voor elke specifieke taak een aparte stad te hebben, dan een zooitje steden die alles kunnen maar nergens in uitblinken.quote:Op zondag 21 maart 2010 20:56 schreef Montov het volgende:
[..]
In het begin hoef je alleen op te passen voor Barbarians die af en toe langskomen, dus zorg dat je bij steden aan de grens van je rijk in ieder geval 1 of 2 mannetjes hebt. Andere civs laten je in het begin met rust, maar na een tijdje gaan ze aanvallen als jij zwak bent: de computer weet altijd hoe sterk je bent, en zwakte wordt afgestraft. Je kan natuurlijk veel zwake units maken, maar dat heeft uiteindelijk weinig zin. Je moet een goede economie hebben voor technologieen met goede units.
Mijn openingsstrategie:
Settler direct een stad laten maken.
Met je andere unit de directe omgeving verkennen en hutjes bezoeken
Maak in je hoofdstad een Worker, Settler en Warrior. De volgorde hangt van de omgeving af.
Ga voor de tech Animal Husbandry en zorg ervoor dat je snel toegang krijgt tot Horses. Hiermee kun je Chariots bouwen. Die units zijn snel en redelijk sterk tegen Axeman, Warriors en Archers.
En/Of ga voor Bronze Working, krijg toegang tot Copper en bouw Axeman. Erg sterke units.
Met een adequate verdediging kan je vervolgens een stad of 4 bouwen. De ligging is vrij cruciaal: zie dat er voldoende Food, Hammers en Gold te verkijgen is door dichtbij resources.
Research technologieen die je nodig hebt om die resources te bewerken.
Vervolgens probeer ik meestal The Oracle te bouwen om Codeof Laws te ontdekken en daarmee een religie te verkrijgen. Religies zijn handig voor happyness en een goede economie.
quote:Op vrijdag 26 maart 2010 12:06 schreef Bart het volgende:
Gisteren trouwens in een potje de Duitsers tot het Jodendom bekeerd.
Nu de Arabs nog.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 12:06 schreef Bart het volgende:
Gisteren trouwens in een potje de Duitsers tot het Jodendom bekeerd.
quote:Op vrijdag 26 maart 2010 12:06 schreef Bart het volgende:
Gisteren trouwens in een potje de Duitsers tot het Jodendom bekeerd.
quote:Op vrijdag 26 maart 2010 12:06 schreef Bart het volgende:
Gisteren trouwens in een potje de Duitsers tot het Jodendom bekeerd.
UN Diplomatic Victory met Adolf Hitler (custom leader)quote:Op vrijdag 26 maart 2010 12:06 schreef Bart het volgende:
Gisteren trouwens in een potje de Duitsers tot het Jodendom bekeerd.
Ik vind Montezuma alleen lastig als ik niet direct naast hem start (als hij te ver is voor een axe-rush). Op een ander continent is hij ook nuttig, je krijgt dan geen love-fest en oorlogen vertragen de tech-snelheid. Hij wordt zelden mega-groot in mijn games en zijn stacks bevatten vaak heel veel obsolete units. Shaka kan echt megagroot worden op een ander continent, dat doet Montezuma zelden (eigenlijk alleen op Earth 18)quote:
Wow man, jij en vader_aardbei zouden een boek moeten schrijven over het spelquote:Op vrijdag 26 maart 2010 21:14 schreef Montov het volgende:
Wanneer je vermogen (linksboven in beeld staat hoeveel je in 'kas' hebt) negatief zou uitvallen door City Maintanance of andere kosten, dan wordt automatisch je research verlaagd.
Je kan er zelf ook voor kiezen om de research al wat eerder te verlagen, zodat je enige reserve overhoudt, hoewel dat in de beginfase van het spel onnodig is.
100% research is na je 2e of 3e stad ook niet meer optimaal. Ik gebruik zelf als vuistregel dat je kan groeien qua aantal steden zolang je research boven de 50% zit. Kom je op 50%, of 40% in jouw geval dan moet je waarschijnlijk even stoppen met steden bouwen en zorgen dat je economie weer goed gaat draaien. Je moet dan dus kosten naar beneden brengen, of extra inkomsten genereren. Kosten naar beneden brengen kan bijvoorbeeld door Courthouses te gaan bouwen in steden (-50% maintenance), een andere civic (F3) te kiezen of je aantal units buiten je stadsgrenzen te verminderen (zie F2 voor een overzicht van de kosten.
Je inkomsten verhogen gaat uiteraard via Gold die je in je steden opwekt. Dus via het bouwen en laten groeien van Cottages en het bouwen van Markets, Grocers en Banks. Maar belangrijk onderdeel is religie: als je als eerste een Technology ontdekt met een religie, en vervolgens een Great Prophet gebrukt om een Holy City te maken, dan kunnen je inkomsten aardig oplopen. Voor elke stad krijg je dan +1 Gold direct in je schatkist. Bouw n die stad een Market, Grocer, Bank en Wall Street en je verdrievoudigd het. Dus als je uiteindelijk 20 steden hebt met je gevonden religie, dan kan je zo 60 gold per turn ontvangen.
quote:Op vrijdag 26 maart 2010 21:42 schreef Montov het volgende:
Great People (Prophet, Artist, Engineer, Scientist, Spy, Merchant) krijg je door Great People Points (GPP). Voor een introductie moet je even F12 (Civilopedia) bekijken.
GPP kan je krijgen op 2 verschillende manieren:
1. World Wonders: gebouwen zoals The Oracle, The Great Lighthouse, Statue of Zeus, etc die je in een stad kan bouwen. Naast de specifieke voordelen van zo'n Wonder krijg je doorgaans ook een paar GPP/turn. In je stadsweergave kan je rechtsondering per stad zien hoe de vooruitgang gaat.
2. Specialist. Rechts in je stadsweergave zie je icoontjes van personen. Klik op de + om een 'stadswerker' niet meer 1 vakje rondom de stad te bewerken voor Food< Hammers of Gold, maar om er een specialist van te maken. Dan krijg je 3 GPP. Soms eb je specifieke gebouwen nodig om een bepaalde specialist te mogen gebruiken. Denk eraan dat een specialist wel 2 Food gebruikt maar geen Food produceert. Je hebt dus steden nodig met genoeg Food.
Daarom kies ik doorgaans ook om The Oracle te bouwen: daarmee krijg je 2 GPP voor een Great Prophet, die je dus na tientallen turns kan gebruiken voor een Holy City. En The Oracle kan je dus gebruiken om snel Code Of Laws te verkijgen (door tijdens het bouwen van The Oracle: Writing te gaan researchen) waarmee je dus ook een religie ontdekt.
Ik ga meestal voor Aesthetics, Polytheism, Literature om de Great Library te bouwen voor 2 free scientists. 1e Great Scientist van de GP-points gebruik ik dan om philosophy te bubblen waardoor ik gelijk lekker op het pad zit voor de Liberalism-race. 2e & 3e scientist bewaar ik soms om Education te pakken, maar meestal gebruik ik de 2e voor een academy en nr. 3 en alle scientists die er daarna komen settle ik. National Epic en Oxford University in je Science city stoppen en dan maar hopen dat je geen great artist krijgt van de random generator.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 21:42 schreef Montov het volgende:
Daarom kies ik doorgaans ook om The Oracle te bouwen: daarmee krijg je 2 GPP voor een Great Prophet, die je dus na tientallen turns kan gebruiken voor een Holy City. En The Oracle kan je dus gebruiken om snel Code Of Laws te verkijgen (door tijdens het bouwen van The Oracle: Writing te gaan researchen) waarmee je dus ook een religie ontdekt.
Mijn wat?quote:
Dat zou het wel eens kunnen zijn ja. Straks nog eens proberenquote:Op zondag 28 maart 2010 09:59 schreef JedaiNait het volgende:
Of als je onlangs vrede hebt gesloten, dan kan je ook een aantal beurten niet meteen weer aanvallen. Dit kan je controleren door een 'gesprek' met je buur te beginnen en te vragen naar de 'current deals'.
Het nice hier zijnde dat dit natuurlijk een epische oorlog is. Mijn vriend Kublai Khan wordt aangevallen door Karel de Grote, die scorematig inderdaad groot is. Nu komt de Apostolic Palace voorbij en ik kan ervoor zorgen dat het hele continent, behalve Hatsepoets, nu oorlog met Karel heeft. Nice.quote:
op welk level speel jequote:Op zondag 28 maart 2010 15:37 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het nice hier zijnde dat dit natuurlijk een epische oorlog is. Mijn vriend Kublai Khan wordt aangevallen door Karel de Grote, die scorematig inderdaad groot is. Nu komt de Apostolic Palace voorbij en ik kan ervoor zorgen dat het hele continent, behalve Hatsepoets, nu oorlog met Karel heeft. Nice.
Gemakkelijk,quote:
Een heel continent opvegen met superieure units is ook niet spannend.quote:Op zondag 28 maart 2010 15:41 schreef Monidique het volgende:
Ik zet wel altijd de Victory Conditions Time, Cultural en Space Race uit. Dat zijn afwacht-overwinninen, vind ik niet leuk.
Dan kan je altijd nog een level hoger.quote:Op zondag 28 maart 2010 16:41 schreef Montov het volgende:
[..]
Een heel continent opvegen met superieure units is ook niet spannend.
Als dat idd het geval is moet je er gewoon je voordeel uit halen. Bv een paar spies bouwen en uitvinden wat voor units de tegenstanders heeft en welke steden minder sterk verdedigd zijn. En extra siege kan natuurlijk ook nooit kwaad.quote:Op zondag 28 maart 2010 14:42 schreef Piles het volgende:
Dat zou het wel eens kunnen zijn ja. Straks nog eens proberen
Welke mod gebruik jij voor je menu?quote:Op zondag 28 maart 2010 17:08 schreef PirE het volgende:
Zo, deze is gewonnen![]()
![]()
[ afbeelding ]
3Gold, 4 Floodplains, Rice en Horses![]()
![]()
Bronze in BFC van de hoofdstad (ben al Axeman aan het bouwen)
Alleen nog even een pasture bouwen en dan nog war-chariots choprushen voor Axe-chariotrush.
Met zo'n start is een nearby neighbour (Korea) gewoon ideaal
http://civ4bug.sourceforge.net/BUGMod.htmlquote:Op zondag 28 maart 2010 18:04 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Welke mod gebruik jij voor je menu?
Je bent een held!quote:Op zondag 28 maart 2010 19:04 schreef PirE het volgende:
[..]
http://civ4bug.sourceforge.net/BUGMod.html
Superhandig aangezien hij aangeeft wanneer je kan whippen en dat GPP-balkje is ook. Er zit zelfs een dotmap-util in voor je city-placement in (Alt-X).
Welk menu?quote:Op zondag 28 maart 2010 18:04 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Welke mod gebruik jij voor je menu?
Ja, ik zie volgens mij wel wát kleine verschilletjes, maar niets groots. Het enige wat mij opvalt is dat schuifje rechtsbovenin. In welke hoek zit dat gene waar jij het over hebt dan?quote:Op zondag 28 maart 2010 21:49 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Check het ingame menu in PirE's plaatje. Die is grotendeels anders dan in het origineel.
Links van de research-bar zit een balk voor de Great General-progress en rechts van de research-bar zit een balk waarin je kan zien hoelang het nog duurt voordat je je eerstvolgende Great Person krijgt en hij geeft ook de kansen weer.quote:Op zondag 28 maart 2010 22:05 schreef Green1 het volgende:
[..]
Ja, ik zie volgens mij wel wát kleine verschilletjes, maar niets groots. Het enige wat mij opvalt is dat schuifje rechtsbovenin. In welke hoek zit dat gene waar jij het over hebt dan?
Heb jij als ER dan tijd om te gamen?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:45 schreef OA het volgende:
Dit topic ook maar eens volgen, aangezien ik onlangs deel IV heb gekocht voor 8 euro
ER's delegeren alles en voeren zelf geen flikker uit weet je nogquote:
Da's waar, maar OA was anders dan jijquote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:53 schreef Morthill het volgende:
[..]
ER's delegeren alles en voeren zelf geen flikker uit weet je nogIk bedoel, heb je mij ooit iets zien doen?
was? als in, nu is hij hetzelfde?quote:
Delegeren, zoals Morthill zegt, en soms neem ik een vrije dagquote:
Weet ik veel, geen zicht meer op sinds ik uit de crew ben getraptquote:
Vreemd, bij mij werkte hij prima op Vista, en nu op 7 ook geen probleem...quote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:21 schreef OA het volgende:
Ik kan het trouwens niet op Vista spelen. Moet ik weer elke keer de andere computer aanslingeren
Vaag ja. Installeren ging prima. Daarna opgestart en het beeld ging als een gek knipperen, ik kon niets aanklikken. Vervolgens op XP geïnstalleerd en er was niets aan de hand.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:54 schreef Bart het volgende:
[..]
Vreemd, bij mij werkte hij prima op Vista, en nu op 7 ook geen probleem...
Drivers videokaart up-to-date?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:35 schreef OA het volgende:
[..]
Vaag ja. Installeren ging prima. Daarna opgestart en het beeld ging als een gek knipperen, ik kon niets aanklikken. Vervolgens op XP geïnstalleerd en er was niets aan de hand.
64 bit Vista en 7 werkt prima.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:49 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Vista 64 bit?
of anders:
http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=185623
Ja. Ik zal voor de zekerheid nog even kijken.quote:
Weet ik niet eens zekerquote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:49 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Vista 64 bit?
of anders:
http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=185623
Lijkt me stug aangezien hij onder XP 32-bit ook gewoon werkt...quote:Op dinsdag 30 maart 2010 14:02 schreef OA het volgende:
Weet ik niet eens zeker![]()
32 bit gaat niet werken?
Dat heb ik ook gehadquote:Op dinsdag 30 maart 2010 14:50 schreef Morthill het volgende:
wilde net nog even Warlords oppakken, naar de Nedgame, ¤24,99dus toen heb ik de complete collection maar gekocht voor ¤14,99
(ja, wat hier staat klopt)
quote:Op dinsdag 30 maart 2010 16:42 schreef OA het volgende:
Zo snel als mogelijk nukes bouwen en dan oorlog voeren met een volk dat nog houten katapulten en longbowmen heeft staan
Ik ga altijd zo snel mogelijk naar Military Science voor Grenadiers. Probleem met Rifleman is dat wanneer een civ Grenadiers heeft je in een lastige situatie komt. Voordeel is ook de vroege Privateers (via Astronomy) waarmee je ook bevriende civs kan dwarsbomen en 2 to 8 gold per geblokeerde stad per turn kan vangen. Doorgaans kan je met 1 Privateer wel 2 steden blokkeren. En tussentijds kunnen ze caravels afslachten, Drill promotions pakken om schade te beperken en wanneer ze Drill 4 hebben kan je ze later mooi uipgraden naar Destroyers.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 16:28 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik bouw altijd een stad of 6....om vervolgens zo snel mogelijk Rifling te researchen. Zodra ik dat uitgevonden heb, begint het pompen van riflemen. Daarna zo snel mogelijk Railroad en Steel ontdekken....en dan: BLITZKRIEG!!!
Totdat er weer eens bij de UN besloten wordt dat er een nuclear proliferation treaty moet komenquote:Op dinsdag 30 maart 2010 16:42 schreef OA het volgende:
Zo snel als mogelijk nukes bouwen en dan oorlog voeren met een volk dat nog houten katapulten en longbowmen heeft staan
Dat ben ik me op dit moment ook aan het afvragenquote:Op dinsdag 30 maart 2010 16:41 schreef Gamer_V het volgende:
Waarom zou iemand warlords willen hebben?
Kost het dan geld om te downloaden?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 16:41 schreef Gamer_V het volgende:
Waarom zou iemand warlords willen hebben?
quote:
DAt probleem los ik altijd op door er eerst een stoot cannonen tegenaan te gooienquote:Op dinsdag 30 maart 2010 17:12 schreef Montov het volgende:
Ik ga altijd zo snel mogelijk naar Military Science voor Grenadiers. Probleem met Rifleman is dat wanneer een civ Grenadiers heeft je in een lastige situatie komt.
quote:
Ik was voorzitter van de UN en dan mag je het initiatief nemen tot verdragen. Dus wat komt er niet...quote:Op dinsdag 30 maart 2010 17:26 schreef Bart het volgende:
[..]
Totdat er weer eens bij de UN besloten wordt dat er een nuclear proliferation treaty moet komen
quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:37 schreef OA het volgende:
Ik kon trouwens sommige steden niet nuken. Zou dat door de aanwezigheid van eigen troepen rond de stad komen?
Ah ja, dan doe je het goedquote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:37 schreef OA het volgende:
[..]
Ik was voorzitter van de UN en dan mag je het initiatief nemen tot verdragen. Dus wat komt er niet...![]()
Ach, als je er zo veel plezier aan beleeft is het geen probleem. Ik download een game meestal eerst, en pas als ik het echt gaaf vind koop ik hem.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:17 schreef Montov het volgende:
Civ IV, Warlords en Beyond the Sword heeft mij 100 euro in totaal gekost.![]()
Maar het was het al die jaren wel waard.
Ja, dan heb je Beyond The Sword nodig.quote:Op donderdag 1 april 2010 12:44 schreef OA het volgende:
Waarom kan ik niet met Nederland spelen?![]()
Heb je daar een uitbreiding voor nodig?
Ik had Civ3 gedownload en heel veel plezier van gehad, dus vandaar dat ik civ4 meteen had gekocht.quote:Op woensdag 31 maart 2010 08:50 schreef Green1 het volgende:
[..]
Ach, als je er zo veel plezier aan beleeft is het geen probleem. Ik download een game meestal eerst, en pas als ik het echt gaaf vind koop ik hem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |