abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79411942
quote:
Op zondag 21 maart 2010 17:54 schreef Green1 het volgende:
Wat ik nou niet begrijp..

Je kan steeds boerderijen en mijnen bouwen.

Maar waar wordt dit voedsel nou voor gebruikt? Ik kan nergens zien hoeveel voedsel ik nog heb. Ik weet dus ook niet hoeveel boerderijen e/d. ik moet bouwen.
Hoe meer voedsel, hoe groter je steden kunnen groeien. Dat gaat allemaal vrij automatisch.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  zondag 21 maart 2010 @ 18:05:00 #155
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_79412218
quote:
Op zondag 21 maart 2010 17:54 schreef Green1 het volgende:
Wat ik nou niet begrijp..

Je kan steeds boerderijen en mijnen bouwen.

Maar waar wordt dit voedsel nou voor gebruikt? Ik kan nergens zien hoeveel voedsel ik nog heb. Ik weet dus ook niet hoeveel boerderijen e/d. ik moet bouwen.

Die stad produceert 2 voedsel en heeft ook 2 voedsel nodig, 2-2=0 en daarom is de bevolking 'stagnant'.

Deze stad produceert 4 en verbruikt 2. Deze stad groeit dus. Hoe meer productie er 'over' is, hoe sneller de stad zal groeien (het kost minder turns voordat de bevolking er een puntje bij krijgt). Als er minder geproduceerd wordt dan er nodig is om de stad van voedsel te voorzien, dan zal de stad zelfs krimpen door sterfte.

Hier zie je hoe het werkt met de growth:

Het balkje moet vol raken. Lichtkleurig heb je inmiddels aan voedsel 'opgeslagen'. Donkerkleurig komt er volgende turn bij. Twee turns later is de balk vol en zal de stad groeien. Granaries zijn erg handig als je een stad snel wil laten groeien, de balk zal dan aan het begin gelijk halfvol zijn nadat je gegroeid bent, terwijl je zonder granary een lege balk zou hebben gehad na een groei. Je groeit dus effectief twee keer zo snel.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bart op 21-03-2010 18:11:16 ]
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zondag 21 maart 2010 @ 18:15:42 #156
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_79412634
quote:
Op zondag 21 maart 2010 17:57 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Hoe meer voedsel, hoe groter je steden kunnen groeien. Dat gaat allemaal vrij automatisch.
Dan haal je niet het onderste uit de kan. Zonder Micro-management red je het niet op de hogere niveaus.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  zondag 21 maart 2010 @ 18:16:51 #157
65252 Bart
pi_79412682
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:15 schreef PirE het volgende:

[..]

Dan haal je niet het onderste uit de kan. Zonder Micro-management red je het niet op de hogere niveaus.
Iemand die vraagt wat ie met zijn voedsel moet, speelt nog niet op hogere niveaus
pi_79413447
En wat kun je doen aan overbevolking in je stad?
Iedereen loopt te klagen dat het te druk is
  zondag 21 maart 2010 @ 18:43:37 #159
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_79413670
Voor happiness zorgen. Resources onder controle krijgen. Een aanpassing van civics (F3) kan helpen. Specifieke gebouwen bouwen (Colosseum, Temple) Of gewoon je stad niet verder laten groeien dan mogelijk is.
Géén kloon van tvlxd!
  zondag 21 maart 2010 @ 18:45:29 #160
65252 Bart
pi_79413739
Dan zijn ze niet happy genoeg. Zorg voor gebouwen en andere dingen die voor happiness zorgen. Vooral Free Religion doet het goed als je ervoor zorgt met missionaries dat je steden veel religies hebben.
  zondag 21 maart 2010 @ 18:46:48 #161
65252 Bart
pi_79413777
Happiness zie je trouwens ook in die plaatjes die ik hiervoor gepost heb, het aantal happy gezichtjes moet groter zijn dan het aantal unhappy gezichtjes. In die plaatjes is het 7 happy tegenover 1 unhappy.
pi_79413921
Hmm.. fuck zooi.

Ik was best ver net, ik speelde als Nederland. Ik had 4 stadjes.. alleen werden die op den duur allemaal overgenomen door de vijand.

Ik kwam er net ook achter dat je wegen moet maken voor dat ijzer enzo.. Hebben jullie nog tips om je steden te beschermen tegen de vijand?

Ik deed steeds 1 unit bij elke stad, en in de hoofdstad wat reserves.. maar dat bleek dus te weinig.
pi_79414501
Bedankt voor de tips
Vind het maar een ingewikkeld spel
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:46 schreef Bart het volgende:
Happiness zie je trouwens ook in die plaatjes die ik hiervoor gepost heb, het aantal happy gezichtjes moet groter zijn dan het aantal unhappy gezichtjes. In die plaatjes is het 7 happy tegenover 1 unhappy.
Ja, zo ver was ik al
  zondag 21 maart 2010 @ 19:07:54 #164
65252 Bart
pi_79414670
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:50 schreef Green1 het volgende:
Hmm.. fuck zooi.

Ik was best ver net, ik speelde als Nederland. Ik had 4 stadjes.. alleen werden die op den duur allemaal overgenomen door de vijand.

Ik kwam er net ook achter dat je wegen moet maken voor dat ijzer enzo.. Hebben jullie nog tips om je steden te beschermen tegen de vijand?

Ik deed steeds 1 unit bij elke stad, en in de hoofdstad wat reserves.. maar dat bleek dus te weinig.
Boogschutters hebben +50% city defense. Bepaalde gebouwen zorgen voor hogere defense. Steden op heuvels en langs rivieren plaatsen. Veel culture krijgen in je stad. En gewoon meer units in je stad plaatsen (vooral units die je city defense promotions hebt gegeven)...
pi_79415424
quote:
Op zondag 21 maart 2010 19:07 schreef Bart het volgende:

[..]

Boogschutters hebben +50% city defense. Bepaalde gebouwen zorgen voor hogere defense. Steden op heuvels en langs rivieren plaatsen. Veel culture krijgen in je stad. En gewoon meer units in je stad plaatsen (vooral units die je city defense promotions hebt gegeven)...
Nou, ik ben het nu weer effe zat. Ik heb heel de middag zitten spelen, en nu werd ik in een paar minuten weggevaagd
  zondag 21 maart 2010 @ 19:27:44 #166
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_79415458
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:37 schreef Piles het volgende:
En wat kun je doen aan overbevolking in je stad?
Iedereen loopt te klagen dat het te druk is
Slavery invoeren en dan alle boze gezichtjes wegwhippen
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_79415464
Moet je op een makkelijkere stand spelen. Op Chieftain vagen ze je niet weg.
pi_79415521
quote:
Op zondag 21 maart 2010 19:27 schreef DrDentz het volgende:
Moet je op een makkelijkere stand spelen. Op Chieftain vagen ze je niet weg.
Dat is toch juist de moeilijkste stand? Ik speelde met 'settler'.
  zondag 21 maart 2010 @ 19:29:26 #169
65252 Bart
pi_79415525
quote:
Op zondag 21 maart 2010 19:26 schreef Green1 het volgende:

[..]

Nou, ik ben het nu weer effe zat. Ik heb heel de middag zitten spelen, en nu werd ik in een paar minuten weggevaagd
ff makkelijker standje beginnen
pi_79415609
quote:
Op zondag 21 maart 2010 19:29 schreef Bart het volgende:

[..]

ff makkelijker standje beginnen
Ik hád de makkelijkste
pi_79415642
Nee Deity is het moeilijkst, maar dat is oneerlijk, krijg je allemaal strafpunten ten opzichte van de computer. 'Noble' is de neutrale stand, makkelijker dan dat krijg jij bonussen.
pi_79415781
quote:
Op zondag 21 maart 2010 19:31 schreef Green1 het volgende:

[..]

Ik hád de makkelijkste
Had je je steden dan helemaal onverdedigd gelaten ofzo? Op Settler kun je altijd rustig uitbouwen toch.
  zondag 21 maart 2010 @ 20:03:25 #173
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_79417198
quote:
Op zondag 21 maart 2010 19:31 schreef Green1 het volgende:

[..]

Ik hád de makkelijkste
Lees anders een paar threads door op Civfanatics, dan krijg je een idee van hoe je diverse starts moet spelen. Elke leider speelt anders en elke start speel anders. Sommige leiders zijn erg aggressief en daar moet je op reageren door te zorgen dat je of als 1e aanvalt of zorgen dat je niet de zwakste bent op de powergrafiek. Andere leiders vallen niet zo heel snel aan en dan kan je met veel minder troepen toe.
Als je naast Ghandi, Mansa Munsa of Hatsheput start dan is military geen prioriteit en kan je veel meer focussen op andere builds naast het uitbreiden. Een start naast bijvoorbeeld Shaka Zulu, Montezuma, Napoleon of Ragnar betekend maar 1 ding. Unit-spam terwijl je uitbreidt.

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=311806
Speelt wel op een veel hoger niveau, maar misschien even doorlezen zodat je een idee krijgt wat de bedoeling van het spel is.
  zondag 21 maart 2010 @ 20:08:07 #174
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_79417431
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 23:51 schreef MrTorture het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip download hem nu!
Hmm, Rise of Mankind crasht tijdens het opstarten
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  zondag 21 maart 2010 @ 20:56:03 #175
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_79420306
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:50 schreef Green1 het volgende:

In het begin hoef je alleen op te passen voor Barbarians die af en toe langskomen, dus zorg dat je bij steden aan de grens van je rijk in ieder geval 1 of 2 mannetjes hebt. Andere civs laten je in het begin met rust, maar na een tijdje gaan ze aanvallen als jij zwak bent: de computer weet altijd hoe sterk je bent, en zwakte wordt afgestraft. Je kan natuurlijk veel zwake units maken, maar dat heeft uiteindelijk weinig zin. Je moet een goede economie hebben voor technologieen met goede units.

Mijn openingsstrategie:
Settler direct een stad laten maken.
Met je andere unit de directe omgeving verkennen en hutjes bezoeken
Maak in je hoofdstad een Worker, Settler en Warrior. De volgorde hangt van de omgeving af.
Ga voor de tech Animal Husbandry en zorg ervoor dat je snel toegang krijgt tot Horses. Hiermee kun je Chariots bouwen. Die units zijn snel en redelijk sterk tegen Axeman, Warriors en Archers.
En/Of ga voor Bronze Working, krijg toegang tot Copper en bouw Axeman. Erg sterke units.
Met een adequate verdediging kan je vervolgens een stad of 4 bouwen. De ligging is vrij cruciaal: zie dat er voldoende Food, Hammers en Gold te verkijgen is door dichtbij resources.
Research technologieen die je nodig hebt om die resources te bewerken.

Vervolgens probeer ik meestal The Oracle te bouwen om Codeof Laws te ontdekken en daarmee een religie te verkrijgen. Religies zijn handig voor happyness en een goede economie.
Géén kloon van tvlxd!
pi_79449637
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:56 schreef Montov het volgende:

[..]

In het begin hoef je alleen op te passen voor Barbarians die af en toe langskomen, dus zorg dat je bij steden aan de grens van je rijk in ieder geval 1 of 2 mannetjes hebt. Andere civs laten je in het begin met rust, maar na een tijdje gaan ze aanvallen als jij zwak bent: de computer weet altijd hoe sterk je bent, en zwakte wordt afgestraft. Je kan natuurlijk veel zwake units maken, maar dat heeft uiteindelijk weinig zin. Je moet een goede economie hebben voor technologieen met goede units.

Mijn openingsstrategie:
Settler direct een stad laten maken.
Met je andere unit de directe omgeving verkennen en hutjes bezoeken
Maak in je hoofdstad een Worker, Settler en Warrior. De volgorde hangt van de omgeving af.
Ga voor de tech Animal Husbandry en zorg ervoor dat je snel toegang krijgt tot Horses. Hiermee kun je Chariots bouwen. Die units zijn snel en redelijk sterk tegen Axeman, Warriors en Archers.
En/Of ga voor Bronze Working, krijg toegang tot Copper en bouw Axeman. Erg sterke units.
Met een adequate verdediging kan je vervolgens een stad of 4 bouwen. De ligging is vrij cruciaal: zie dat er voldoende Food, Hammers en Gold te verkijgen is door dichtbij resources.
Research technologieen die je nodig hebt om die resources te bewerken.

Vervolgens probeer ik meestal The Oracle te bouwen om Codeof Laws te ontdekken en daarmee een religie te verkrijgen. Religies zijn handig voor happyness en een goede economie.
Bedankt voor je tips

Ik heb net mijn eerste spelletje tot een redelijk eind weten te brengen.. ik ben namelijk tweede geworden.

Maar klopt het nou dat Warlords alleen maar scenarios toevoegd?

En op welke snelheid spelen jullie altijd?
pi_79452049
Mijn standaard is altijd:
Wereld : Large
Map: Shuffle
Difficulty: Noble
Speed: Normal
Nation: random

Ik zet altijd meteen, zonder uitzondering, mijn stad neer op de plek waar de settler begint. (tip: ben je niet tevreden met je plek, dan kan je alleen in de eerste beurt nog Regenerate Map in het menu kiezen voor een nieuwe map).
Vervolgens direct scouts of warriors bouwen om de omgeving te exploreren voor dorpjes en te kijken waar de volgende settlers komt. Vooral die dorpjes zijn belangrijk, omdat ze vaak geld opleveren die je in eht begin broodnodig hebt om de science percentage op 100% te houden.

Zodra mijn stad de grootte drie bereikt heeft (meestal na een beurt of 16) begint ik direct met bouwen:
Worker
Settler
Worker
Worker
Settler
Worker

Welke technology ik uitvindt, hangt volledig af van het volk waar ik mee speel. Probeer in ieder geval technologies uit te vinden waar je worker wat mee kan (zoals: The Wheel, Agriculture, Animal husbandry, Bronze Working (voor bomen omhakken), etc. Anders hebben die Workers ook geen zin.

Uitgangspunt is wel dat ik een religie wil uitvinden. Dit in verband met het vele geld en sciencemogelijkheden die dit later oplevert.

Verder is het zaak om zoveel mogelijk je buurvolken te vriend te houden. Dit vermindert de kans dat ze oorlog met je gaan voeren, waardoor je de schaarse bouwpunten kan gebruiken voor gebouwen ipv troepen. Te vriend houden kan je o.a. doen door:
* dezelfde religie aanhouden
* 'dure' technology ruilen tegen 'goedkope' technology (dit hangt af van sciencepunten)
* Zsm Open Borders met elkaar aannemen
* Jarenlang vrede bewaren onderling
* Goederen, bijvoorbeeld graan, verhandelen met je buren tegen andere grondstoffen (dit kan pas op het moment dat er een weg of een rivier naar je buurman toeloopt)
* Hun favoriete civics gebruiken (zie daarvoor het overzicht met je buren in het menu)

Hoe positiever ze over jou zijn, hoe minder kans je hebt dat ze oorlog met je voeren. Maar dat is niet 100% waterdicht....

maandag 22 maart 2010 @ 17:17:08 #178
65252 Bart
pi_79454329
Ik zou toch echt als er in je gezichtsveld een heuvel of rivier ligt, daar ff heengaan om je eerste stad te bouwen... Zeker een rivier is erg handig, niet alleen voor defense maar ook voor handel
pi_79454605
quote:
Op maandag 22 maart 2010 17:17 schreef Bart het volgende:
Ik zou toch echt als er in je gezichtsveld een heuvel of rivier ligt, daar ff heengaan om je eerste stad te bouwen... Zeker een rivier is erg handig, niet alleen voor defense maar ook voor handel
Dus jij bedoelt: de stad OP die heuvel bouwen?
pi_79454621
@ Mutsaers__78

Thanks! Hier kan ik wel wat mee
  maandag 22 maart 2010 @ 17:25:55 #181
65252 Bart
pi_79454657
quote:
Op maandag 22 maart 2010 17:24 schreef Green1 het volgende:

[..]

Dus jij bedoelt: de stad OP die heuvel bouwen?
Ja, of aan een rivier. Ze geven allebei een 25% defense bonus.

Zie ook http://www.civfanatics.com/civ4/strategy/completeguide1.php
  maandag 22 maart 2010 @ 18:56:31 #182
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  maandag 22 maart 2010 @ 19:56:37 #183
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_79460848
Bij mij staat het zo:
World: Standard/Large (ligt aan de tijd die ik heb)
Map: Fractal
Difficulty: Monarch
Speed: Epic
Nation: Random

In theorie zet de random generator je meestal op een goede plek naar, maar soms move ik mijn settler als ik meer river-tiles kan krijgen en ik probeer altijd wel aan een rivier te settlen (ivm trade en health bonussen). 1e built een worker terwijl ik een worker-tech research die ik gelijk kan gebruiken. Scout/warrior gaat de boel verkennen zodat ik een idee krijg van de map/tegenstanders. Als er een AI in de buurt zit dan kies ik vaak voor het bronze-working-pad voor een axe-rush . Als er geen AI in de buurt is dan ga ik voor peaceful expansion. In beide gevallen maak ik dotmaps voor toekomstige steden.
Na de 1e built vaak warrior/warrior/settler/warrior en dan ligt het aan de te volgen strategie. Scouts bouw ik nooit, die zijn zo nutteloos ik probeer mijn warrior-explorer de woodsman2 promo te geven zodat hij later dienst kan doen als Super-medic.

Religie's doe ik zelden, ik verover die holy city wel en de AI (computer) mag missionarissen spammen.
quote:
Verder is het zaak om zoveel mogelijk je buurvolken te vriend te houden. Dit vermindert de kans dat ze oorlog met je gaan voeren, waardoor je de schaarse bouwpunten kan gebruiken voor gebouwen ipv troepen. Te vriend houden kan je o.a. doen door:
* dezelfde religie aanhouden
* 'dure' technology ruilen tegen 'goedkope' technology (dit hangt af van sciencepunten)
* Zsm Open Borders met elkaar aannemen
* Jarenlang vrede bewaren onderling
* Goederen, bijvoorbeeld graan, verhandelen met je buren tegen andere grondstoffen (dit kan pas op het moment dat er een weg of een rivier naar je buurman toeloopt)
* Hun favoriete civics gebruiken (zie daarvoor het overzicht met je buren in het menu)

Hoe positiever ze over jou zijn, hoe minder kans je hebt dat ze oorlog met je voeren. Maar dat is niet 100% waterdicht....
Ik neem nooit gelijk de religie van mijn buurman aan, ik wil altijd weten hoe de verhoudingen liggen en soms is het beter om juist een andere religie te pakken dan je buurman (aangezien mijn buren nooit lang leven ). Je kan niet iedereen tevreden houden maar sommige leiders vinden religie niet zo heel belangrijk terwijl je ook fanatici hebt (bv. Isabelle van Spanje, Charlemagne Holy Roman en zo zijn er nog een paar).
Nog een laatste tip: Catherine van Rusland is een backstabbing whore. Ze is de enige die aanvalt op Friendly, vertrouw haar nooit. En als je start naast Montezuma, Shaka Zulu, Napoleon of Ragnar dan moet je heel veel military-builts in je queue zetten .
  maandag 22 maart 2010 @ 19:58:26 #184
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_79460948
Ohja, en speel met random personalities aan want anders wordt de game te voorspelbaar
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
  maandag 22 maart 2010 @ 20:01:33 #185
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_79461113
Een ding wat ik enorm haat in Civ4 is dat mijn Advanced Battle Tanks door een groepje mensen met bijlen vernield kan worden. Als ik 1 op de 10 op die manier kwijt zou raken dan kan het nog een verassings element zijn.. maar 6 van de 10 tanks verliezen door lui met bogen en bijlen? No fucking way.
Daaarom hou ik het nog het liefst bij Civ3
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_79461304
quote:
Op maandag 22 maart 2010 20:01 schreef Ps2K het volgende:
Een ding wat ik enorm haat in Civ4 is dat mijn Advanced Battle Tanks door een groepje mensen met bijlen vernield kan worden. Als ik 1 op de 10 op die manier kwijt zou raken dan kan het nog een verassings element zijn.. maar 6 van de 10 tanks verliezen door lui met bogen en bijlen? No fucking way.
Ik geloof er niets van.
quote:
Dat is helemaal te gek voor woorden:
pi_79461678
quote:
Op maandag 22 maart 2010 20:01 schreef Ps2K het volgende:
Of dat een stad blijft staan nadat je er een nuke op pleurt..
pi_79468440
Ik heb net Civ IV gekocht, helemaal nieuw tot de game en serie.
Tips?
  maandag 22 maart 2010 @ 22:14:03 #189
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_79469086
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:04 schreef Dynd het volgende:
Ik heb net Civ IV gekocht, helemaal nieuw tot de game en serie.
Tips?
Ja het maakt niet uit hoe geavanceerd je leger is tov de vijand; ze slopen je leger toch wel. Voor de rest is de game prima.
Probeer je steden zo dicht mogelijk op elkaar te bouwen zonder dat ze overlappen zodat je efficient gebruik maakt van het terrein. Je civilization heeft een leger nodig, wacht niet met bouwen tot je oorlog wilt gaan voeren. Ow en zorg dat je defensieve troepen in je stad hebt staan.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_79469392
Maar even voor de duidelijkheid, Warlords voegt niks toe behalve scenerios. Klopt dat? Dan weet ik dat ik die tenminste niet hoef te installeren Ik zit een beetje krap met de schijfruimte op mijn SSD, vandaar..
  dinsdag 23 maart 2010 @ 06:34:34 #191
65252 Bart
pi_79477579
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:14 schreef Ps2K het volgende:
Probeer je steden zo dicht mogelijk op elkaar te bouwen zonder dat ze overlappen zodat je efficient gebruik maakt van het terrein.
Nee, niet zo dicht mogelijk op elkaar want dan overlappen ze als ze gaan groeien. Twee vakjes ertussen houden dus
  dinsdag 23 maart 2010 @ 06:57:13 #192
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_79477627
Wat een levendig topic ineens met allemaal nieuwe usertjes!
pi_79478860
quote:
Op maandag 22 maart 2010 17:17 schreef Bart het volgende:
Dat heeft dan vast met de moeilijkheidsgraad te maken. Zolang ik de moeilijkheidsgraad noble gebruik, wordt mijn hoofdstad nooit aangevallen. De enige die een beetje lastig voor mijn hoofdstad zijn, zijn de barbaren....

Nog een tip voor de newbies: de stad die het dichts bij het land van de vijand ligt, zal als eerste aangevallen worden. Dit wijkt alleen af als de omringende zeer weinig tot geen (slappe) verdediging hebben staan.
pi_79478890
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:18 schreef Green1 het volgende:
Maar even voor de duidelijkheid, Warlords voegt niks toe behalve scenerios. Klopt dat? Dan weet ik dat ik die tenminste niet hoef te installeren Ik zit een beetje krap met de schijfruimte op mijn SSD, vandaar..
Geen idee, maar ik speel het al jaren zonder Warlords en ik heb niet echt het gevoel dat ik wat mis
pi_79479443
quote:
units may no longer be garrisoned inside your cities [...] all cities will automatically defend themselves based on their current growth level and any defensive structures you may have built inside.
Oh cool Dus als ik de pacifist wil uithangen hoef ik het hele spel lang geen units te bouwen
  dinsdag 23 maart 2010 @ 09:42:05 #196
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_79479856
Barbarians kiezen er doorgaans niet voor om je steden aan te vallen, maar om je improvements te vernietigen.
Géén kloon van tvlxd!
pi_79479893
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 09:42 schreef Montov het volgende:
Barbarians kiezen er doorgaans niet voor om je steden aan te vallen, maar om je improvements te vernietigen.
Daar dachten ze gisteren heel anders over
Multiplayer gedaan met een absolute beginner, die werd totaal gesloopt
pi_79484616
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 09:42 schreef Montov het volgende:
Wat ze tegenkomen op weg naar je stad, zal kapot gemaakt worden ja
pi_79484622
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 06:34 schreef Bart het volgende:

[..]

Nee, niet zo dicht mogelijk op elkaar want dan overlappen ze als ze gaan groeien. Twee vakjes ertussen houden dus
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 xxx  xxx
xxxxxxxxxx
xxcxxxxcxx
xxxxxxxxxx
 xxx  xxx
 xxx
xxxxx
xxcxx
xxxxx
 xxx
  dinsdag 23 maart 2010 @ 12:10:07 #200
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_79485142
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:54 schreef stbabylon het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]
Da's wel erg rigide. Ik zoek gewoon de beste plek voor elke stad.
In Civ IV wordt de maintenance voor elke nieuwe stad steeds hoger, om ongelimiteerd city spammen te ontmoedigen.
Dus aangezien je toch maar een beperkt aantal steden mag hebben van het spel, kun je ze net zo goed op optimale posities stichten, dus aan een rivier/zee, op heuvels, en vooral in de buurt van resources.
pi_79485216
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 12:10 schreef Frollo het volgende:

[..]

Da's wel erg rigide. Ik zoek gewoon de beste plek voor elke stad.
In Civ IV wordt de maintenance voor elke nieuwe stad steeds hoger, om ongelimiteerd city spammen te ontmoedigen.
Dus aangezien je toch maar een beperkt aantal steden mag hebben van het spel, kun je ze net zo goed op optimale posities stichten, dus aan een rivier/zee, op heuvels, en vooral in de buurt van resources.
Klopt, doe ik ook, maar dichterbij dan dat is sowieso niet een goed idee
  dinsdag 23 maart 2010 @ 12:53:07 #202
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_79486619
Overlap kan soms nog wel handig zijn, want niet iedere stad komt tot de 20. In een gebied met weinig Food-resources zoals Corn kan het handig zijn om die ene Corn te delen. Een bepaalde periode kan de ene stad de Corn gebruiken om te groeien terwijl de andere zich meer op Hammers gaat richten, en een tijdje later wissel je. Dit doe je door te klikken op de Corn vanuit de stad om een vakje te claimen voor een stad, ook wanneer deze grijs is.

Nog wat kleine tips: bouw cottages bij voorkeur niet rondom een berg, want mocht er eens een keer een vulkaanuitbarsting komen (erg onwaarschijnlijk, maar toch) dan ben je alle groei van de cottage tot town kwijt.
In dat opzicht moet je ook geen cottages direct aan de grens bouwen om je buur niet de kans te geven dat te pillagen. Een Farm herbouw je in een paaar turns, maar een cottage heeft tientallen turns nodig om te groeien.
Géén kloon van tvlxd!
pi_79495332
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 12:53 schreef Montov het volgende:
In dat opzicht moet je ook geen cottages direct aan de grens bouwen om je buur niet de kans te geven dat te pillagen. Een Farm herbouw je in een paaar turns, maar een cottage heeft tientallen turns nodig om te groeien.
Even uit het hoofd:
op het moment dat je Town gepillaged wordt, dan degradeert hij toch naar een village en ben je niet direct alles kwijt?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 18:30:19 #204
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_79500581
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:22 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Even uit het hoofd:
op het moment dat je Town gepillaged wordt, dan degradeert hij toch naar een village en ben je niet direct alles kwijt?
Klopt. Maar ja, als er een vijandige stack of doom op staat dan is je Town en road in 1 turn weg wanneer 5 units gaan pillagen.
Géén kloon van tvlxd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')