Zit je dan aan tafel en roep je "My words are backed with nuclear weapons"?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 12:57 schreef Operc het volgende:
Ziet er mooi uit.
Heeft iemand het bordspel wel eens gespeeld? Ik heb het sinds kort en moet zeggen dat het best leuk is.
quote:Op vrijdag 19 februari 2010 13:03 schreef STING het volgende:
[..]
Zit je dan aan tafel en roep je "My words are backed with nuclear weapons"?
HEX TILES!!!quote:Op vrijdag 19 februari 2010 20:27 schreef Montov het volgende:
Ik zie nog niet direct het vernieuwende...
Klopt.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 21:51 schreef koningdavid het volgende:
Ik hoop dat het spel langzamer gaat.
Civ4 ging soms veel te snel. Zat je voor je het wist al in de 20ste eeuw.
quote:Switch from squares to hexagons changing the way the game plays. More room for maneuvers and more tactical options.
Changes to combat. More depth in combat, no more stacking of units. This will lead to bigger focus on terrain.
Inspired by Panzer General.
Reintroduction of Bombardment, now archers and siege equipment can shoot over melee units.
Better diplomatic AI.
More diplomatic options between players.
Less "cheating" AI.
Religion is not a factor anymore.
Resources are not infinite. For example one source of horse only supplies enough horses for 1 unit, but when that horseman dies the horses will respawn as a unit. (this confused me a little, i guess we will have to watch it in action)
City States as a sort of small countries that never develop beyond their single city. They can provide bonusses if you befriend them, or you can take over their land.
Civics are out, now there is something called "Social Policies".
About the same amount of wonders, the tech tree will feel familiar. Great People still in.
Some victory conditions changed. For example in Conquest you only have to capture all the other capitals. Eliminates boring mop up phase.
Unique Civ leader bonusses, no more standard "Spiritual" or "Financial".
DirectX 11 support.
Built in webbrowser. Sid Meier is also working on a facebook application of Civilization.
Eens. Op een regenachtige middag kom je veel te snel in een veel te moderne tijd.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 21:51 schreef koningdavid het volgende:
Ik hoop dat het spel langzamer gaat.
Civ4 ging soms veel te snel. Zat je voor je het wist al in de 20ste eeuw.
Men zou het wat verder moeten uitwerken. Oorlogen waarbij gelijke religies elkaar steunen en dergelijke. Ook vind ik dat gebieden veel te snel van religie wisselen. Niet echt realistisch. Het is niet zo dat door het droppen van drie kerstbomen heel Iran opeens Christelijk is.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 20:51 schreef Monidique het volgende:
Religie was mijns inziens te actief. Onbewuste 'cultuur' zou ik beter vinden.
Lijkt me een beetje vaag als je echt maar één unit kan bouwen per resource, maar dat resources niet meer infinite zijn spreekt me wel aan!quote:Op vrijdag 19 februari 2010 22:54 schreef STING het volgende:
Resources are not infinite. For example one source of horse only supplies enough horses for 1 unit, but when that horseman dies the horses will respawn as a unit. (this confused me a little, i guess we will have to watch it in action)
Zou dit nu gewoon een nieuwe naam zijn voor barbarians of is het toch meer (volledige diplomatie mogelijk en een citystate die in principe ook gewoon kan winnen (OCC)?quote:City States as a sort of small countries that never develop beyond their single city. They can provide bonusses if you befriend them, or you can take over their land.
Veel beter!quote:Unique Civ leader bonusses, no more standard "Spiritual" or "Financial".
Volgens mij moet je dat een beetje zien als Monaco, Hong Kong, San Marino, Andorra, etc.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:25 schreef JedaiNait het volgende:
Zou dit nu gewoon een nieuwe naam zijn voor barbarians of is het toch meer (volledige diplomatie mogelijk en een citystate die in principe ook gewoon kan winnen (OCC)?
[..]
Of Athene, Sparta, Thebe...quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Volgens mij moet je dat een beetje zien als Monaco, Hong Kong, San Marino, Andorra, etc.
Het concept stadstaat is me wel bekend en de historische relevantie ook wel (Grieken, Mayas, Italie), maar ik vraag me vooral af hoe de invulling in CiV wordt.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Volgens mij moet je dat een beetje zien als Monaco, Hong Kong, San Marino, Andorra, etc.
quote:no more stacking of units
Dat komt de snelheid wel ten goede en het is dan ook geen kwestie meer van units-spammen en dom aanvallen, een klein beetje tactiek is wel leuk.quote:
Inderdaad. Dat gaat toch nergens over. Tenzij je in steden ook niet kan stacken, maar met maar 1 unit een stad verdedigen is ook geen optie. Dus het blijft units spammen en dom aanvallen, alleen moet je er dan meer moeite voor doen. Zes keer aanvallen, daarna zes omliggende vakjes naar voren bewegen, daarachter weer zes units naar voren bewegen, einde turn. Volgende turn: weer zes keer aanvallen, zes naar voren bewegen en zes naar voren bewegen. Goh, wat voegt het toch een snelheid toe aan het spelquote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:05 schreef MaxMark het volgende:
Rijen tot aan je capital om aan te kunnen vallen
Precies, zou tof zijn als je een stad helemaal kan uithongeren bij omsingeling om zo de verdediging te brekenquote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:28 schreef Frollo het volgende:
Zoals jij het schetst is het inderdaad niks, Bart.
Maar ik verwacht dat er nu meer in het open veld gevochten gaat worden in plaats van bij een stad. Lekker omsingelen!
Op zich kan dat nu ook al. Een stad kan geen tiles bewerken waar vijandige units op staan.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:49 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Precies, zou tof zijn als je een stad helemaal kan uithongeren bij omsingeling om zo de verdediging te breken
Je weet hoe het ging bij de consoleversie? Volgens mij kon je niet echt stacken, maar je kon wel units samenvoegen zodat het maar één unit was. Een soort leger dus. Gaf ook bonussen enzoquote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:21 schreef Bart het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat gaat toch nergens over. Tenzij je in steden ook niet kan stacken, maar met maar 1 unit een stad verdedigen is ook geen optie. Dus het blijft units spammen en dom aanvallen, alleen moet je er dan meer moeite voor doen. Zes keer aanvallen, daarna zes omliggende vakjes naar voren bewegen, daarachter weer zes units naar voren bewegen, einde turn. Volgende turn: weer zes keer aanvallen, zes naar voren bewegen en zes naar voren bewegen. Goh, wat voegt het toch een snelheid toe aan het spel
Nou ja, als het niet beperkt is tot 5 units van dezelfde soort, dan zou het misschien nog kunnen werken. We wachten het wel afquote:Op vrijdag 26 februari 2010 16:23 schreef Gamer_V het volgende:
[..]
Je weet hoe het ging bij de consoleversie? Volgens mij kon je niet echt stacken, maar je kon wel units samenvoegen zodat het maar één unit was. Een soort leger dus. Gaf ook bonussen enzo
http://link.marktplaats.nl/325142967quote:Op zaterdag 27 februari 2010 22:38 schreef MrTorture het volgende:
Zou dat bordspel nog ergens te koop zijn?
Ik doelde eigenlijk op nieuw, maar dat lijkt onmogelijk. Thanks voor de tipquote:Op zaterdag 27 februari 2010 23:05 schreef Bart het volgende:
[..]
http://link.marktplaats.nl/325142967
http://link.marktplaats.nl/324903284
Bedankt voor de tipquote:Op maandag 7 december 2009 12:58 schreef BadBadPresident het volgende:
Kennen de CIVers de mod Rise of Mankind?
quote:City-states are basically neutral cities of varying specializations (such as a militaristic city-state) that can be conquered if you prefer, though you can leave them neutral and form treaties with them, or take missions from them. Forming a strong relationship with a neutral city-state can be very beneficial--becoming buddies with the militaristic city-state in our demonstration meant that the neutral burg would send us free warriors every few turns
quote:the amount of "culture" your nation produces will still be the determining factor in how often your cities expand, but this time around, cities will not automatically expand outward in giant concentric circles. Instead, your holdings will expand one hex at a time and will tend to automatically grow toward specific nearby areas that your current civilization needs
quote:there will apparently be game-specific disadvantages to having two cities too close to each other
quote:send settlers to a desired area and plunk down a huge sum of gold to simply annex that zone and its resources
quote:Civ V will also let you enter into research treaties--essentially, a joint investment of a lump sum of cash that will accelerate scientific research for both nations.
quote:units will take longer to produce and will eventually come to have upkeep costs associated with them [...] generally speaking, you and your neighbors will have fewer military units in play than you might have had in previous games in the series, and they'll last longer and be more valuable.
quote:Civ V's new switch move order to have the two units swap positions
Klinkt interessant, ik heb er zin an!quote:units may no longer be garrisoned inside your cities [...] all cities will automatically defend themselves based on their current growth level and any defensive structures you may have built inside.
Tja. Het is een reden.quote:Fans of the religion system from Civ IV: you might want to sit down. Your beloved system is gone. The developers found that it added too much predictability to the diplomacy system.
http://www.insidegamer.nl(...)-Civilization-V.htmlquote:In gesprek met Jon Shafer over Civilization V
Interview | 17 maart 2010 - Onlangs mochten we in Baltimore langsgaan bij Firaxis Games om daar alvast te snuffelen aan Civilization V. Een eerste impressie van het spel kun je hier nog eens nalezen. Naast een presentatie en een gezellige studiotour kregen we ook de mogelijkheid om wat vragen te stellen aan de grote man achter Civilization V. En nee, dat is niet Sid Meier.
Aan de andere kant van de tafel zit Jon Shafer, lead designer van Civilization V. Ooit als fervent speler van Civilization II begonnen en via bètatester van deel drie en designer voor Civ IV uiteindelijk doorgegroeid naar de positie van eindverantwoordelijke. Een waar jongensboek. En dat leek Shafer zelf ook constant uit te stralen.
Waarschijnlijk had de positieve opgewonden uitstraling ook wel te maken met het bezoek. “Eindelijk kunnen we iets vertellen over de game aan een groep buitenstaanders”, zegt Shafer met een twinkeling in de ogen, “en dan is het altijd maar afwachten hoe ze reageren”. En tevreden? “Jazeker, voor zover dat kan bij een game als Civilization V.” Volgens Shafer is er over een game als Civilization altijd teveel te vertellen en met wat ze ons vandaag hebben getoond en onze reactie daarop zijn ze zeer tevreden. Dat een aspect als multiplayer daarbij niet echt aan bod kwam, dat neemt Shafer voor lief en komt ongetwijfeld op een later tijdstip aan bod. Ondergetekende streept tijdens het relaas van Shafer subtiel een onderwerp weg waarover hij iets wilde vragen.
Een andere vraag dan maar: Schepen, toch een beetje een ondergeschoven kindje in vorige Civilization –games, los van het ontdekken van een ander continent om dat zo snel mogelijk te kunnen koloniseren. Wat gebeurt daar mee? Shafer: “Alle schepen kunnen in Civilization V eenheden vervoeren. Op deze manier moet het aantrekkelijker worden om je te richten op het bouwen van een grote vloot.” Hiernaast krijgen schepen de mogelijkheid om ranged attacks uit te voeren, net als bijvoorbeeld boogschutters en katapulten. “Daarbij kan het zijn dat ze wel vijf of zes vakken ver kunnen schieten”, vertelt Shafer terwijl hij het met zijn handen uitbeeldt, “dat is echt een grote afstand.” Schepen moeten dus een stuk interessanter worden om te gebruiken of zelfs de nadruk op te leggen tijdens het spelen van Civilization V.
Het belegeren van steden komt even ter sprake en de vraag komt opzetten: Als je maar één eenheid per tegel kunt neerzetten en een stad is volledig omsingeld, wat gebeurt er dan als je een nieuwe eenheid probeert te bouwen? En hoe kun je de boel dan fatsoenlijk verdedigen? Shafer lacht even, knikt even begrijpelijk en antwoordt: “Als je in die situatie terecht bent gekomen, dan heb je de slag allang verloren en waarschijnlijk de oorlog ook al.” Shafer vervolgt: “Wat je op een gegeven moment zult merken is dat, als je dreigt een stad te verliezen, je jezelf niet laat insluiten en de stad opgeeft terwijl je de rest van de troepen terugtrekt naar een andere stad om die te verdedigen.”
Goed, klinkt logisch, maar wat nu als je een cruciale bergpas bezet, hoe voorkom je dat daar dan steeds grote ‘stand-offs’ ontstaan doordat alle eenheden zich in het land bevinden. Shafer plaatst zijn handen weer even op tafel en trekt twee denkbeeldige parallelle verticale lijnen. “Stel dat de bergpas zo is opgebouwd, dan is het inderdaad moeilijk om door te stoten, maar het is zeker niet onmogelijk”. Shafer pauzeert even om te kijken of we het doorhebben. Precies, ranged units kunnen een doorgang forceren of er in ieder geval voor zorgen dat de strijd dynamisch blijft. Om deze reden vindt Shafer het dan ook niet nodig dat er tunnels (of loopgraven bij steden) gegraven moeten worden. Geinig ideetje, maar het is alweer een extra optie voor de speler.
gamenaam screenshot
Met Civilization V worden wel de nodige veranderingen doorgevoerd, maar er is niet teveel naar onnodige toevoegingen gekeken. Zo zullen eenheden in het veld automatisch aangevuld worden met versterkingen, maar Shafer schudt zijn hoofd op de vraag of we bij de versterkingen ook aan ammunitie of benzine moeten denken. “Het draait alleen om nieuwe manschappen die je eenheden aanvullen, en dat gaat uiteraard sneller als ze binnen je eigen landsgrens staan”. Het moet een goedwerkend mechanisme van de game zijn, geen extra last waarmee je ook nog rekening moet houden. Shafer: “Als je jezelf met dat soort kleinigheden moet bezighouden, dan word je gek.” Goed om te weten dat je jezelf ook geen zorgen hoeft te maken over een wissewasje als nauwkeurigheid bij ranged units: hoe ver ze ook schieten, het zal altijd raak zijn. Niks geen geluksfactor! En bang zijn voor piraten die je schepen enteren? Doe niet zo mal. Als er nieuwe dingen in Civilization V zitten, dan zijn het ook alleen belangrijke dingen.
Daar verzekert de producer die als copiloot bij het interview zat, Dennis Shirk, zichzelf wel van. Tijdens de studiotour namen we een korte pitstop bij het geluidsdepartement waarbij voor de zoveelste keer werd benadrukt dat elke speelbare factie in de game een eigen identiteit moet krijgen. Zou dit dan betekenen dat als je radio uitvindt bij de Japanners, je ook Japanse stemmen over de radio hoort? Shafer vindt het een interessant idee en lacht. Hij wil verder antwoorden, maar Shirk neemt het woord: “Met een strak productieschema als dit, dan worden dit soort dingen lastig. Als er tijd over is.” Shafer knikt instemmend. Draait het daar eigenlijk niet altijd om: tijd?
Om het interview goed af te sluiten, hebben we nog een uitsmijter. Om onze oosterburen met hun obsessie voor zinloze cijfers nog maar eens te persifleren wordt met een zwaar Duits accent gevraagd: “How many hexagons are in zee game?” Shafer antwoordt zonder blikken of blozen: “Ligt er aan hoe groot de kaart is, het kunnen er wel 2500 zijn.” De interviewer zit met zijn mond vol tanden en er valt een stilte. De aanstekelijke lach van Shafer begint: “Dat had je niet verwacht hè, dat ik daar een antwoord op zou hebben?”
Ja.quote:Op zondag 21 maart 2010 16:21 schreef Green1 het volgende:
Ik ben nu voor het eerst Civilization aan het spelen. En nu heb ik ook de addons geïnstalleerd. Dus warlords en beyond the sword.
Maar nu heb ik 3 icoontjes op mijn bureaublad.. een van Civ4, warlords en een van beyond the sword.
Als ik nu dus beyond the sword kies, heb ik dan ook datgene wat warlords toevoegd in het spel?
Ja.quote:Op zondag 21 maart 2010 16:21 schreef Green1 het volgende:
Ik ben nu voor het eerst Civilization aan het spelen. En nu heb ik ook de addons geïnstalleerd. Dus warlords en beyond the sword.
Maar nu heb ik 3 icoontjes op mijn bureaublad.. een van Civ4, warlords en een van beyond the sword.
Als ik nu dus beyond the sword kies, heb ik dan ook datgene wat warlords toevoegd in het spel?
Hoe meer voedsel, hoe groter je steden kunnen groeien. Dat gaat allemaal vrij automatisch.quote:Op zondag 21 maart 2010 17:54 schreef Green1 het volgende:
Wat ik nou niet begrijp..
Je kan steeds boerderijen en mijnen bouwen.
Maar waar wordt dit voedsel nou voor gebruikt? Ik kan nergens zien hoeveel voedsel ik nog heb. Ik weet dus ook niet hoeveel boerderijen e/d. ik moet bouwen.
quote:Op zondag 21 maart 2010 17:54 schreef Green1 het volgende:
Wat ik nou niet begrijp..
Je kan steeds boerderijen en mijnen bouwen.
Maar waar wordt dit voedsel nou voor gebruikt? Ik kan nergens zien hoeveel voedsel ik nog heb. Ik weet dus ook niet hoeveel boerderijen e/d. ik moet bouwen.
Dan haal je niet het onderste uit de kan. Zonder Micro-management red je het niet op de hogere niveaus.quote:Op zondag 21 maart 2010 17:57 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hoe meer voedsel, hoe groter je steden kunnen groeien. Dat gaat allemaal vrij automatisch.
Iemand die vraagt wat ie met zijn voedsel moet, speelt nog niet op hogere niveausquote:Op zondag 21 maart 2010 18:15 schreef PirE het volgende:
[..]
Dan haal je niet het onderste uit de kan. Zonder Micro-management red je het niet op de hogere niveaus.
Ja, zo ver was ik alquote:Op zondag 21 maart 2010 18:46 schreef Bart het volgende:
Happiness zie je trouwens ook in die plaatjes die ik hiervoor gepost heb, het aantal happy gezichtjes moet groter zijn dan het aantal unhappy gezichtjes. In die plaatjes is het 7 happy tegenover 1 unhappy.
Boogschutters hebben +50% city defense. Bepaalde gebouwen zorgen voor hogere defense. Steden op heuvels en langs rivieren plaatsen. Veel culture krijgen in je stad. En gewoon meer units in je stad plaatsen (vooral units die je city defense promotions hebt gegeven)...quote:Op zondag 21 maart 2010 18:50 schreef Green1 het volgende:
Hmm.. fuck zooi.
Ik was best ver net, ik speelde als Nederland. Ik had 4 stadjes.. alleen werden die op den duur allemaal overgenomen door de vijand.![]()
Ik kwam er net ook achter dat je wegen moet maken voor dat ijzer enzo..Hebben jullie nog tips om je steden te beschermen tegen de vijand?
Ik deed steeds 1 unit bij elke stad, en in de hoofdstad wat reserves.. maar dat bleek dus te weinig.![]()
Nou, ik ben het nu weer effe zat. Ik heb heel de middag zitten spelen, en nu werd ik in een paar minuten weggevaagdquote:Op zondag 21 maart 2010 19:07 schreef Bart het volgende:
[..]
Boogschutters hebben +50% city defense. Bepaalde gebouwen zorgen voor hogere defense. Steden op heuvels en langs rivieren plaatsen. Veel culture krijgen in je stad. En gewoon meer units in je stad plaatsen (vooral units die je city defense promotions hebt gegeven)...
Slavery invoeren en dan alle boze gezichtjes wegwhippenquote:Op zondag 21 maart 2010 18:37 schreef Piles het volgende:
En wat kun je doen aan overbevolking in je stad?
Iedereen loopt te klagen dat het te druk is
Dat is toch juist de moeilijkste stand? Ik speelde met 'settler'.quote:Op zondag 21 maart 2010 19:27 schreef DrDentz het volgende:
Moet je op een makkelijkere stand spelen. Op Chieftain vagen ze je niet weg.
ff makkelijker standje beginnenquote:Op zondag 21 maart 2010 19:26 schreef Green1 het volgende:
[..]
Nou, ik ben het nu weer effe zat. Ik heb heel de middag zitten spelen, en nu werd ik in een paar minuten weggevaagd
Had je je steden dan helemaal onverdedigd gelaten ofzo?quote:
Lees anders een paar threads door op Civfanatics, dan krijg je een idee van hoe je diverse starts moet spelen. Elke leider speelt anders en elke start speel anders. Sommige leiders zijn erg aggressief en daar moet je op reageren door te zorgen dat je of als 1e aanvalt of zorgen dat je niet de zwakste bent op de powergrafiek. Andere leiders vallen niet zo heel snel aan en dan kan je met veel minder troepen toe.quote:
Hmm, Rise of Mankind crasht tijdens het opstartenquote:Op zaterdag 27 februari 2010 23:51 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Bedankt voor de tipdownload hem nu!
In het begin hoef je alleen op te passen voor Barbarians die af en toe langskomen, dus zorg dat je bij steden aan de grens van je rijk in ieder geval 1 of 2 mannetjes hebt. Andere civs laten je in het begin met rust, maar na een tijdje gaan ze aanvallen als jij zwak bent: de computer weet altijd hoe sterk je bent, en zwakte wordt afgestraft. Je kan natuurlijk veel zwake units maken, maar dat heeft uiteindelijk weinig zin. Je moet een goede economie hebben voor technologieen met goede units.quote:Op zondag 21 maart 2010 18:50 schreef Green1 het volgende:
Ik kwam er net ook achter dat je wegen moet maken voor dat ijzer enzo..Hebben jullie nog tips om je steden te beschermen tegen de vijand?
Ik deed steeds 1 unit bij elke stad, en in de hoofdstad wat reserves.. maar dat bleek dus te weinig.![]()
Bedankt voor je tipsquote:Op zondag 21 maart 2010 20:56 schreef Montov het volgende:
[..]
In het begin hoef je alleen op te passen voor Barbarians die af en toe langskomen, dus zorg dat je bij steden aan de grens van je rijk in ieder geval 1 of 2 mannetjes hebt. Andere civs laten je in het begin met rust, maar na een tijdje gaan ze aanvallen als jij zwak bent: de computer weet altijd hoe sterk je bent, en zwakte wordt afgestraft. Je kan natuurlijk veel zwake units maken, maar dat heeft uiteindelijk weinig zin. Je moet een goede economie hebben voor technologieen met goede units.
Mijn openingsstrategie:
Settler direct een stad laten maken.
Met je andere unit de directe omgeving verkennen en hutjes bezoeken
Maak in je hoofdstad een Worker, Settler en Warrior. De volgorde hangt van de omgeving af.
Ga voor de tech Animal Husbandry en zorg ervoor dat je snel toegang krijgt tot Horses. Hiermee kun je Chariots bouwen. Die units zijn snel en redelijk sterk tegen Axeman, Warriors en Archers.
En/Of ga voor Bronze Working, krijg toegang tot Copper en bouw Axeman. Erg sterke units.
Met een adequate verdediging kan je vervolgens een stad of 4 bouwen. De ligging is vrij cruciaal: zie dat er voldoende Food, Hammers en Gold te verkijgen is door dichtbij resources.
Research technologieen die je nodig hebt om die resources te bewerken.
Vervolgens probeer ik meestal The Oracle te bouwen om Codeof Laws te ontdekken en daarmee een religie te verkrijgen. Religies zijn handig voor happyness en een goede economie.
Dus jij bedoelt: de stad OP die heuvel bouwen?quote:Op maandag 22 maart 2010 17:17 schreef Bart het volgende:
Ik zou toch echt als er in je gezichtsveld een heuvel of rivier ligt, daar ff heengaan om je eerste stad te bouwen... Zeker een rivier is erg handig, niet alleen voor defense maar ook voor handel
Ja, of aan een rivier. Ze geven allebei een 25% defense bonus.quote:Op maandag 22 maart 2010 17:24 schreef Green1 het volgende:
[..]
Dus jij bedoelt: de stad OP die heuvel bouwen?
Ik neem nooit gelijk de religie van mijn buurman aan, ik wil altijd weten hoe de verhoudingen liggen en soms is het beter om juist een andere religie te pakken dan je buurman (aangezien mijn buren nooit lang levenquote:Verder is het zaak om zoveel mogelijk je buurvolken te vriend te houden. Dit vermindert de kans dat ze oorlog met je gaan voeren, waardoor je de schaarse bouwpunten kan gebruiken voor gebouwen ipv troepen. Te vriend houden kan je o.a. doen door:
* dezelfde religie aanhouden
* 'dure' technology ruilen tegen 'goedkope' technology (dit hangt af van sciencepunten)
* Zsm Open Borders met elkaar aannemen
* Jarenlang vrede bewaren onderling
* Goederen, bijvoorbeeld graan, verhandelen met je buren tegen andere grondstoffen (dit kan pas op het moment dat er een weg of een rivier naar je buurman toeloopt)
* Hun favoriete civics gebruiken (zie daarvoor het overzicht met je buren in het menu)
Hoe positiever ze over jou zijn, hoe minder kans je hebt dat ze oorlog met je voeren. Maar dat is niet 100% waterdicht....
Ik geloof er niets van.quote:Op maandag 22 maart 2010 20:01 schreef Ps2K het volgende:
Een ding wat ik enorm haat in Civ4 is dat mijn Advanced Battle Tanks door een groepje mensen met bijlen vernield kan worden. Als ik 1 op de 10 op die manier kwijt zou raken dan kan het nog een verassings element zijn.. maar 6 van de 10 tanks verliezen door lui met bogen en bijlen? No fucking way.
Dat is helemaal te gek voor woorden:quote:Daaarom hou ik het nog het liefst bij Civ3
Of dat een stad blijft staan nadat je er een nuke op pleurt..quote:Op maandag 22 maart 2010 20:01 schreef Ps2K het volgende:
Een ding wat ik enorm haat in Civ4 is dat mijn Advanced Battle Tanks door een groepje mensen met bijlen vernield kan worden. Als ik 1 op de 10 op die manier kwijt zou raken dan kan het nog een verassings element zijn.. maar 6 van de 10 tanks verliezen door lui met bogen en bijlen? No fucking way.
Daaarom hou ik het nog het liefst bij Civ3
Ja het maakt niet uit hoe geavanceerd je leger is tov de vijand; ze slopen je leger toch wel. Voor de rest is de game prima.quote:Op maandag 22 maart 2010 22:04 schreef Dynd het volgende:
Ik heb net Civ IV gekocht, helemaal nieuw tot de game en serie.
Tips?
Nee, niet zo dicht mogelijk op elkaar want dan overlappen ze als ze gaan groeien. Twee vakjes ertussen houden dusquote:Op maandag 22 maart 2010 22:14 schreef Ps2K het volgende:
Probeer je steden zo dicht mogelijk op elkaar te bouwen zonder dat ze overlappen zodat je efficient gebruik maakt van het terrein.
Dat heeft dan vast met de moeilijkheidsgraad te maken. Zolang ik de moeilijkheidsgraad noble gebruik, wordt mijn hoofdstad nooit aangevallen. De enige die een beetje lastig voor mijn hoofdstad zijn, zijn de barbaren....quote:Op maandag 22 maart 2010 17:17 schreef Bart het volgende:
Ik zou toch echt als er in je gezichtsveld een heuvel of rivier ligt, daar ff heengaan om je eerste stad te bouwen... Zeker een rivier is erg handig, niet alleen voor defense maar ook voor handel
Geen idee, maar ik speel het al jaren zonder Warlords en ik heb niet echt het gevoel dat ik wat misquote:Op maandag 22 maart 2010 22:18 schreef Green1 het volgende:
Maar even voor de duidelijkheid, Warlords voegt niks toe behalve scenerios. Klopt dat? Dan weet ik dat ik die tenminste niet hoef te installerenIk zit een beetje krap met de schijfruimte op mijn SSD, vandaar..
Oh coolquote:units may no longer be garrisoned inside your cities [...] all cities will automatically defend themselves based on their current growth level and any defensive structures you may have built inside.
Daar dachten ze gisteren heel anders overquote:Op dinsdag 23 maart 2010 09:42 schreef Montov het volgende:
Barbarians kiezen er doorgaans niet voor om je steden aan te vallen, maar om je improvements te vernietigen.
Wat ze tegenkomen op weg naar je stad, zal kapot gemaakt worden jaquote:Op dinsdag 23 maart 2010 09:42 schreef Montov het volgende:
Barbarians kiezen er doorgaans niet voor om je steden aan te vallen, maar om je improvements te vernietigen.
quote:Op dinsdag 23 maart 2010 06:34 schreef Bart het volgende:
[..]
Nee, niet zo dicht mogelijk op elkaar want dan overlappen ze als ze gaan groeien. Twee vakjes ertussen houden dus
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | xxxxxxxxxx xxcxxxxcxx xxxxxxxxxx xxx xxx xxx xxxxx xxcxx xxxxx xxx |
Da's wel erg rigide. Ik zoek gewoon de beste plek voor elke stad.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |