abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78181182
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 12:57 schreef Operc het volgende:
Ziet er mooi uit.
Heeft iemand het bordspel wel eens gespeeld? Ik heb het sinds kort en moet zeggen dat het best leuk is.
Zit je dan aan tafel en roep je "My words are backed with nuclear weapons"?
pi_78181406
Nee dat niet maar in de handleiding staat wel "Als je gaat handelen hoef je je achteraf niet aan de afspraak te houden, behalve over dingen die meteen verhandeld kunnen worden." Oftewel het "geef dit en ik val je niet aan" en vervolgens toch aanvallen kan gewoon.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 13:10:22 #103
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_78181414
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 13:03 schreef STING het volgende:

[..]

Zit je dan aan tafel en roep je "My words are backed with nuclear weapons"?
Ik ben lelijk.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 17:36:18 #104
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_78197435
Nice.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 20:27:49 #106
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_78197651
Ik zie nog niet direct het vernieuwende...
Géén kloon van tvlxd!
pi_78197733
Ik hoop dat je nu ook eens in de toekomst kunt. Bij de Call to Power spinoffs kon je space kolonies en onderwater steden bouwen op het eind.
pi_78197749
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 20:27 schreef Montov het volgende:
Ik zie nog niet direct het vernieuwende...
HEX TILES!!!

===!

RONDE AARDE!!!-ish
pi_78198888
Die hex tiles vind ik wel een interessante vernieuwing!

Overigens las ik op civfanatics dat religie niet terugkomt.
pi_78198979
Religie was mijns inziens te actief. Onbewuste 'cultuur' zou ik beter vinden.
pi_78199115
Religie vond ik ook wel leuk hoor. Een bootje met een paar gristenen erin om wat inheemse volkeren te bekeren. $$$
pi_78202810
Ik hoop dat het spel langzamer gaat.
Civ4 ging soms veel te snel. Zat je voor je het wist al in de 20ste eeuw.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_78206155
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 21:51 schreef koningdavid het volgende:
Ik hoop dat het spel langzamer gaat.
Civ4 ging soms veel te snel. Zat je voor je het wist al in de 20ste eeuw.
Klopt.
pi_78206181
Op Marathon is het wel te doen.
pi_78206196
quote:
Switch from squares to hexagons changing the way the game plays. More room for maneuvers and more tactical options.
Changes to combat. More depth in combat, no more stacking of units. This will lead to bigger focus on terrain.
Inspired by Panzer General.
Reintroduction of Bombardment, now archers and siege equipment can shoot over melee units.
Better diplomatic AI.
More diplomatic options between players.
Less "cheating" AI.
Religion is not a factor anymore.
Resources are not infinite. For example one source of horse only supplies enough horses for 1 unit, but when that horseman dies the horses will respawn as a unit. (this confused me a little, i guess we will have to watch it in action)
City States as a sort of small countries that never develop beyond their single city. They can provide bonusses if you befriend them, or you can take over their land.
Civics are out, now there is something called "Social Policies".
About the same amount of wonders, the tech tree will feel familiar. Great People still in.
Some victory conditions changed. For example in Conquest you only have to capture all the other capitals. Eliminates boring mop up phase.
Unique Civ leader bonusses, no more standard "Spiritual" or "Financial".
DirectX 11 support.
Built in webbrowser. Sid Meier is also working on a facebook application of Civilization.
pi_78206222
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 21:51 schreef koningdavid het volgende:
Ik hoop dat het spel langzamer gaat.
Civ4 ging soms veel te snel. Zat je voor je het wist al in de 20ste eeuw.
Eens. Op een regenachtige middag kom je veel te snel in een veel te moderne tijd.
pi_78206246
Civics are out, now there is something called "Social Policies".

Precies hetzelfde, we noemen het alleen anders. Een soort Windows 7, dus.
pi_78206779
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 20:51 schreef Monidique het volgende:
Religie was mijns inziens te actief. Onbewuste 'cultuur' zou ik beter vinden.
Men zou het wat verder moeten uitwerken. Oorlogen waarbij gelijke religies elkaar steunen en dergelijke. Ook vind ik dat gebieden veel te snel van religie wisselen. Niet echt realistisch. Het is niet zo dat door het droppen van drie kerstbomen heel Iran opeens Christelijk is.
pi_78206915
Dat over die resources worden dan waarschijnlijk echt gevechten om alle oliebronnen, met 1 bron kun je dan ook maar 1 tank bouwen.
pi_78208136
Elementen van Panzer General .
  zaterdag 20 februari 2010 @ 09:37:20 #121
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_78220718
Ik vond religie een geweldige en realistisch concept, maar het was inderdaad wel erg aanwezig en spelbepalend.
pi_78221468
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 22:54 schreef STING het volgende:

Resources are not infinite. For example one source of horse only supplies enough horses for 1 unit, but when that horseman dies the horses will respawn as a unit. (this confused me a little, i guess we will have to watch it in action)
Lijkt me een beetje vaag als je echt maar één unit kan bouwen per resource, maar dat resources niet meer infinite zijn spreekt me wel aan!
quote:
City States as a sort of small countries that never develop beyond their single city. They can provide bonusses if you befriend them, or you can take over their land.
Zou dit nu gewoon een nieuwe naam zijn voor barbarians of is het toch meer (volledige diplomatie mogelijk en een citystate die in principe ook gewoon kan winnen (OCC)?
quote:
Unique Civ leader bonusses, no more standard "Spiritual" or "Financial".
Veel beter!
pi_78229155
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 10:25 schreef JedaiNait het volgende:


Zou dit nu gewoon een nieuwe naam zijn voor barbarians of is het toch meer (volledige diplomatie mogelijk en een citystate die in principe ook gewoon kan winnen (OCC)?
[..]

Volgens mij moet je dat een beetje zien als Monaco, Hong Kong, San Marino, Andorra, etc.
  maandag 22 februari 2010 @ 10:03:16 #124
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_78294359
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:38 schreef Halcon het volgende:

[..]

Volgens mij moet je dat een beetje zien als Monaco, Hong Kong, San Marino, Andorra, etc.
Of Athene, Sparta, Thebe...

Het lijkt mij een wat onrealistische toevoeging aan het spel trouwens, stadstaten die er gedurende hun hele bestaan vrijwillig voor kiezen om altijd één stad te blijven en nooit te groeien. Ik bedoel, de Griekse stadstaten van destijds hielden elkaar min of meer in evenwicht. Als er eentje had kunnen groeien, had die dat heus wel gedaan, lijkt me.

[ Bericht 9% gewijzigd door Frollo op 22-02-2010 10:10:06 ]
  maandag 22 februari 2010 @ 13:01:56 #125
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_78300154
Ik heb er zin in
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
  maandag 22 februari 2010 @ 13:15:02 #126
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_78300715
Je kan in CIV4 er ook voor kiezen om maar met één stad te spelen. Best 'n uitdaging!
Ik ben lelijk.
pi_78319163
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:38 schreef Halcon het volgende:

[..]

Volgens mij moet je dat een beetje zien als Monaco, Hong Kong, San Marino, Andorra, etc.
Het concept stadstaat is me wel bekend en de historische relevantie ook wel (Grieken, Mayas, Italie), maar ik vraag me vooral af hoe de invulling in CiV wordt.

Wat gaat mij ervan weerhouden om die stadstaten gewoon te annexeren?
  vrijdag 26 februari 2010 @ 11:07:40 #129
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_78472400
quote:
no more stacking of units
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  vrijdag 26 februari 2010 @ 11:11:16 #130
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_78472532
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 11:07 schreef Bart het volgende:

[..]

pi_78474389
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 11:07 schreef Bart het volgende:

[..]


Dat komt de snelheid wel ten goede en het is dan ook geen kwestie meer van units-spammen en dom aanvallen, een klein beetje tactiek is wel leuk.
Get it and Bet it
pi_78474874
Rijen tot aan je capital om aan te kunnen vallen
  vrijdag 26 februari 2010 @ 12:21:10 #133
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_78475532
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 12:05 schreef MaxMark het volgende:
Rijen tot aan je capital om aan te kunnen vallen
Inderdaad. Dat gaat toch nergens over. Tenzij je in steden ook niet kan stacken, maar met maar 1 unit een stad verdedigen is ook geen optie. Dus het blijft units spammen en dom aanvallen, alleen moet je er dan meer moeite voor doen. Zes keer aanvallen, daarna zes omliggende vakjes naar voren bewegen, daarachter weer zes units naar voren bewegen, einde turn. Volgende turn: weer zes keer aanvallen, zes naar voren bewegen en zes naar voren bewegen. Goh, wat voegt het toch een snelheid toe aan het spel
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  vrijdag 26 februari 2010 @ 12:27:33 #134
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_78475807
Ik neem aan dat je dan ook niet oneindig units kan stacken in een stad, want anders is de verdediging van een stad wel erg makkelijk om per turn maar 6 units te verslaan.
Géén kloon van tvlxd!
  vrijdag 26 februari 2010 @ 12:28:32 #135
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_78475852
Zoals jij het schetst is het inderdaad niks, Bart.
Maar ik verwacht dat er nu meer in het open veld gevochten gaat worden in plaats van bij een stad. Lekker omsingelen!
pi_78476622
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 12:28 schreef Frollo het volgende:
Zoals jij het schetst is het inderdaad niks, Bart.
Maar ik verwacht dat er nu meer in het open veld gevochten gaat worden in plaats van bij een stad. Lekker omsingelen!
Precies, zou tof zijn als je een stad helemaal kan uithongeren bij omsingeling om zo de verdediging te breken
Get it and Bet it
  vrijdag 26 februari 2010 @ 12:50:03 #137
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_78476662
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 12:49 schreef SteveBudin het volgende:

[..]

Precies, zou tof zijn als je een stad helemaal kan uithongeren bij omsingeling om zo de verdediging te breken
Op zich kan dat nu ook al. Een stad kan geen tiles bewerken waar vijandige units op staan.

Alleen maak je daar als aanvaller meestal weinig gebruik van, omdat stacken nu eenmaal veiliger is dan uitspreiden en omdat je er toch wel van uitgaat dat je die stad binnen één beurt hebt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Frollo op 26-02-2010 12:55:11 ]
  vrijdag 26 februari 2010 @ 16:23:02 #138
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_78485006
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 12:21 schreef Bart het volgende:

[..]

Inderdaad. Dat gaat toch nergens over. Tenzij je in steden ook niet kan stacken, maar met maar 1 unit een stad verdedigen is ook geen optie. Dus het blijft units spammen en dom aanvallen, alleen moet je er dan meer moeite voor doen. Zes keer aanvallen, daarna zes omliggende vakjes naar voren bewegen, daarachter weer zes units naar voren bewegen, einde turn. Volgende turn: weer zes keer aanvallen, zes naar voren bewegen en zes naar voren bewegen. Goh, wat voegt het toch een snelheid toe aan het spel
Je weet hoe het ging bij de consoleversie? Volgens mij kon je niet echt stacken, maar je kon wel units samenvoegen zodat het maar één unit was. Een soort leger dus. Gaf ook bonussen enzo
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
  vrijdag 26 februari 2010 @ 17:28:33 #139
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_78487487
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 16:23 schreef Gamer_V het volgende:

[..]

Je weet hoe het ging bij de consoleversie? Volgens mij kon je niet echt stacken, maar je kon wel units samenvoegen zodat het maar één unit was. Een soort leger dus. Gaf ook bonussen enzo
Nou ja, als het niet beperkt is tot 5 units van dezelfde soort, dan zou het misschien nog kunnen werken. We wachten het wel af
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 20:50:24 #140
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_78531355
tvp

Kan niet wachten op Civ5, 4 begint een beetje verwassen te worden grijsgedraaid zeg maar
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  zaterdag 27 februari 2010 @ 22:38:20 #141
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_78535760
Zou dat bordspel nog ergens te koop zijn?
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  zaterdag 27 februari 2010 @ 23:05:05 #142
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_78537027
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 22:38 schreef MrTorture het volgende:
Zou dat bordspel nog ergens te koop zijn?
http://link.marktplaats.nl/325142967
http://link.marktplaats.nl/324903284
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 23:13:00 #143
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_78537395
quote:
Ik doelde eigenlijk op nieuw, maar dat lijkt onmogelijk. Thanks voor de tip
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  zaterdag 27 februari 2010 @ 23:51:42 #144
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_78539066
quote:
Op maandag 7 december 2009 12:58 schreef BadBadPresident het volgende:
Kennen de CIVers de mod Rise of Mankind?
Bedankt voor de tip download hem nu!
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  vrijdag 12 maart 2010 @ 10:11:42 #145
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_79049656
Een preview: http://gdc.gamespot.com/s(...)ns-first-look?page=1

Highlights:
quote:
City-states are basically neutral cities of varying specializations (such as a militaristic city-state) that can be conquered if you prefer, though you can leave them neutral and form treaties with them, or take missions from them. Forming a strong relationship with a neutral city-state can be very beneficial--becoming buddies with the militaristic city-state in our demonstration meant that the neutral burg would send us free warriors every few turns
quote:
the amount of "culture" your nation produces will still be the determining factor in how often your cities expand, but this time around, cities will not automatically expand outward in giant concentric circles. Instead, your holdings will expand one hex at a time and will tend to automatically grow toward specific nearby areas that your current civilization needs
quote:
there will apparently be game-specific disadvantages to having two cities too close to each other
quote:
send settlers to a desired area and plunk down a huge sum of gold to simply annex that zone and its resources
quote:
Civ V will also let you enter into research treaties--essentially, a joint investment of a lump sum of cash that will accelerate scientific research for both nations.
quote:
units will take longer to produce and will eventually come to have upkeep costs associated with them [...] generally speaking, you and your neighbors will have fewer military units in play than you might have had in previous games in the series, and they'll last longer and be more valuable.
quote:
Civ V's new switch move order to have the two units swap positions
quote:
units may no longer be garrisoned inside your cities [...] all cities will automatically defend themselves based on their current growth level and any defensive structures you may have built inside.
Klinkt interessant, ik heb er zin an!
pi_79055094
Zijn wel tamelijk ingrijpende verandering als ik het zo lees.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  vrijdag 12 maart 2010 @ 15:48:52 #147
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_79064646
quote:
Fans of the religion system from Civ IV: you might want to sit down. Your beloved system is gone. The developers found that it added too much predictability to the diplomacy system.
Tja. Het is een reden.

( http://www.shacknews.com/onearticle.x/62739 )
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_79251250
Interviewtje met de lead designer:
quote:
In gesprek met Jon Shafer over Civilization V
Interview | 17 maart 2010 - Onlangs mochten we in Baltimore langsgaan bij Firaxis Games om daar alvast te snuffelen aan Civilization V. Een eerste impressie van het spel kun je hier nog eens nalezen. Naast een presentatie en een gezellige studiotour kregen we ook de mogelijkheid om wat vragen te stellen aan de grote man achter Civilization V. En nee, dat is niet Sid Meier.


Aan de andere kant van de tafel zit Jon Shafer, lead designer van Civilization V. Ooit als fervent speler van Civilization II begonnen en via bètatester van deel drie en designer voor Civ IV uiteindelijk doorgegroeid naar de positie van eindverantwoordelijke. Een waar jongensboek. En dat leek Shafer zelf ook constant uit te stralen.

Waarschijnlijk had de positieve opgewonden uitstraling ook wel te maken met het bezoek. “Eindelijk kunnen we iets vertellen over de game aan een groep buitenstaanders”, zegt Shafer met een twinkeling in de ogen, “en dan is het altijd maar afwachten hoe ze reageren”. En tevreden? “Jazeker, voor zover dat kan bij een game als Civilization V.” Volgens Shafer is er over een game als Civilization altijd teveel te vertellen en met wat ze ons vandaag hebben getoond en onze reactie daarop zijn ze zeer tevreden. Dat een aspect als multiplayer daarbij niet echt aan bod kwam, dat neemt Shafer voor lief en komt ongetwijfeld op een later tijdstip aan bod. Ondergetekende streept tijdens het relaas van Shafer subtiel een onderwerp weg waarover hij iets wilde vragen.

Een andere vraag dan maar: Schepen, toch een beetje een ondergeschoven kindje in vorige Civilization –games, los van het ontdekken van een ander continent om dat zo snel mogelijk te kunnen koloniseren. Wat gebeurt daar mee? Shafer: “Alle schepen kunnen in Civilization V eenheden vervoeren. Op deze manier moet het aantrekkelijker worden om je te richten op het bouwen van een grote vloot.” Hiernaast krijgen schepen de mogelijkheid om ranged attacks uit te voeren, net als bijvoorbeeld boogschutters en katapulten. “Daarbij kan het zijn dat ze wel vijf of zes vakken ver kunnen schieten”, vertelt Shafer terwijl hij het met zijn handen uitbeeldt, “dat is echt een grote afstand.” Schepen moeten dus een stuk interessanter worden om te gebruiken of zelfs de nadruk op te leggen tijdens het spelen van Civilization V.

Het belegeren van steden komt even ter sprake en de vraag komt opzetten: Als je maar één eenheid per tegel kunt neerzetten en een stad is volledig omsingeld, wat gebeurt er dan als je een nieuwe eenheid probeert te bouwen? En hoe kun je de boel dan fatsoenlijk verdedigen? Shafer lacht even, knikt even begrijpelijk en antwoordt: “Als je in die situatie terecht bent gekomen, dan heb je de slag allang verloren en waarschijnlijk de oorlog ook al.” Shafer vervolgt: “Wat je op een gegeven moment zult merken is dat, als je dreigt een stad te verliezen, je jezelf niet laat insluiten en de stad opgeeft terwijl je de rest van de troepen terugtrekt naar een andere stad om die te verdedigen.”

Goed, klinkt logisch, maar wat nu als je een cruciale bergpas bezet, hoe voorkom je dat daar dan steeds grote ‘stand-offs’ ontstaan doordat alle eenheden zich in het land bevinden. Shafer plaatst zijn handen weer even op tafel en trekt twee denkbeeldige parallelle verticale lijnen. “Stel dat de bergpas zo is opgebouwd, dan is het inderdaad moeilijk om door te stoten, maar het is zeker niet onmogelijk”. Shafer pauzeert even om te kijken of we het doorhebben. Precies, ranged units kunnen een doorgang forceren of er in ieder geval voor zorgen dat de strijd dynamisch blijft. Om deze reden vindt Shafer het dan ook niet nodig dat er tunnels (of loopgraven bij steden) gegraven moeten worden. Geinig ideetje, maar het is alweer een extra optie voor de speler.

gamenaam screenshot
Met Civilization V worden wel de nodige veranderingen doorgevoerd, maar er is niet teveel naar onnodige toevoegingen gekeken. Zo zullen eenheden in het veld automatisch aangevuld worden met versterkingen, maar Shafer schudt zijn hoofd op de vraag of we bij de versterkingen ook aan ammunitie of benzine moeten denken. “Het draait alleen om nieuwe manschappen die je eenheden aanvullen, en dat gaat uiteraard sneller als ze binnen je eigen landsgrens staan”. Het moet een goedwerkend mechanisme van de game zijn, geen extra last waarmee je ook nog rekening moet houden. Shafer: “Als je jezelf met dat soort kleinigheden moet bezighouden, dan word je gek.” Goed om te weten dat je jezelf ook geen zorgen hoeft te maken over een wissewasje als nauwkeurigheid bij ranged units: hoe ver ze ook schieten, het zal altijd raak zijn. Niks geen geluksfactor! En bang zijn voor piraten die je schepen enteren? Doe niet zo mal. Als er nieuwe dingen in Civilization V zitten, dan zijn het ook alleen belangrijke dingen.

Daar verzekert de producer die als copiloot bij het interview zat, Dennis Shirk, zichzelf wel van. Tijdens de studiotour namen we een korte pitstop bij het geluidsdepartement waarbij voor de zoveelste keer werd benadrukt dat elke speelbare factie in de game een eigen identiteit moet krijgen. Zou dit dan betekenen dat als je radio uitvindt bij de Japanners, je ook Japanse stemmen over de radio hoort? Shafer vindt het een interessant idee en lacht. Hij wil verder antwoorden, maar Shirk neemt het woord: “Met een strak productieschema als dit, dan worden dit soort dingen lastig. Als er tijd over is.” Shafer knikt instemmend. Draait het daar eigenlijk niet altijd om: tijd?

Om het interview goed af te sluiten, hebben we nog een uitsmijter. Om onze oosterburen met hun obsessie voor zinloze cijfers nog maar eens te persifleren wordt met een zwaar Duits accent gevraagd: “How many hexagons are in zee game?” Shafer antwoordt zonder blikken of blozen: “Ligt er aan hoe groot de kaart is, het kunnen er wel 2500 zijn.” De interviewer zit met zijn mond vol tanden en er valt een stilte. De aanstekelijke lach van Shafer begint: “Dat had je niet verwacht hè, dat ik daar een antwoord op zou hebben?”
http://www.insidegamer.nl(...)-Civilization-V.html
pi_79408641
Ik ben nu voor het eerst Civilization aan het spelen. En nu heb ik ook de addons geïnstalleerd. Dus warlords en beyond the sword.

Maar nu heb ik 3 icoontjes op mijn bureaublad.. een van Civ4, warlords en een van beyond the sword.

Als ik nu dus beyond the sword kies, heb ik dan ook datgene wat warlords toevoegd in het spel?
  zondag 21 maart 2010 @ 16:24:38 #150
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_79408744
quote:
Op zondag 21 maart 2010 16:21 schreef Green1 het volgende:
Ik ben nu voor het eerst Civilization aan het spelen. En nu heb ik ook de addons geïnstalleerd. Dus warlords en beyond the sword.

Maar nu heb ik 3 icoontjes op mijn bureaublad.. een van Civ4, warlords en een van beyond the sword.

Als ik nu dus beyond the sword kies, heb ik dan ook datgene wat warlords toevoegd in het spel?
Ja.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  zondag 21 maart 2010 @ 16:27:55 #151
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_79408868
quote:
Op zondag 21 maart 2010 16:21 schreef Green1 het volgende:
Ik ben nu voor het eerst Civilization aan het spelen. En nu heb ik ook de addons geïnstalleerd. Dus warlords en beyond the sword.

Maar nu heb ik 3 icoontjes op mijn bureaublad.. een van Civ4, warlords en een van beyond the sword.

Als ik nu dus beyond the sword kies, heb ik dan ook datgene wat warlords toevoegd in het spel?
Ja.

Warlords hoef je niet eens geïnstalleerd te hebben. De enige reden waarom je die nog zou willen opstarten is vanwege zijn scenarios, maar ja... wie doet dat nou.
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_79410814
Ik ben er gisteren ook maar eens mee begonnen, nog best een ingewikkeld spel
pi_79411849
Wat ik nou niet begrijp..

Je kan steeds boerderijen en mijnen bouwen.

Maar waar wordt dit voedsel nou voor gebruikt? Ik kan nergens zien hoeveel voedsel ik nog heb. Ik weet dus ook niet hoeveel boerderijen e/d. ik moet bouwen.
pi_79411942
quote:
Op zondag 21 maart 2010 17:54 schreef Green1 het volgende:
Wat ik nou niet begrijp..

Je kan steeds boerderijen en mijnen bouwen.

Maar waar wordt dit voedsel nou voor gebruikt? Ik kan nergens zien hoeveel voedsel ik nog heb. Ik weet dus ook niet hoeveel boerderijen e/d. ik moet bouwen.
Hoe meer voedsel, hoe groter je steden kunnen groeien. Dat gaat allemaal vrij automatisch.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  zondag 21 maart 2010 @ 18:05:00 #155
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_79412218
quote:
Op zondag 21 maart 2010 17:54 schreef Green1 het volgende:
Wat ik nou niet begrijp..

Je kan steeds boerderijen en mijnen bouwen.

Maar waar wordt dit voedsel nou voor gebruikt? Ik kan nergens zien hoeveel voedsel ik nog heb. Ik weet dus ook niet hoeveel boerderijen e/d. ik moet bouwen.


Die stad produceert 2 voedsel en heeft ook 2 voedsel nodig, 2-2=0 en daarom is de bevolking 'stagnant'.



Deze stad produceert 4 en verbruikt 2. Deze stad groeit dus. Hoe meer productie er 'over' is, hoe sneller de stad zal groeien (het kost minder turns voordat de bevolking er een puntje bij krijgt). Als er minder geproduceerd wordt dan er nodig is om de stad van voedsel te voorzien, dan zal de stad zelfs krimpen door sterfte.

Hier zie je hoe het werkt met de growth:



Het balkje moet vol raken. Lichtkleurig heb je inmiddels aan voedsel 'opgeslagen'. Donkerkleurig komt er volgende turn bij. Twee turns later is de balk vol en zal de stad groeien. Granaries zijn erg handig als je een stad snel wil laten groeien, de balk zal dan aan het begin gelijk halfvol zijn nadat je gegroeid bent, terwijl je zonder granary een lege balk zou hebben gehad na een groei. Je groeit dus effectief twee keer zo snel.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bart op 21-03-2010 18:11:16 ]
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zondag 21 maart 2010 @ 18:15:42 #156
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_79412634
quote:
Op zondag 21 maart 2010 17:57 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Hoe meer voedsel, hoe groter je steden kunnen groeien. Dat gaat allemaal vrij automatisch.
Dan haal je niet het onderste uit de kan. Zonder Micro-management red je het niet op de hogere niveaus.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  zondag 21 maart 2010 @ 18:16:51 #157
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_79412682
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:15 schreef PirE het volgende:

[..]

Dan haal je niet het onderste uit de kan. Zonder Micro-management red je het niet op de hogere niveaus.
Iemand die vraagt wat ie met zijn voedsel moet, speelt nog niet op hogere niveaus
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_79413447
En wat kun je doen aan overbevolking in je stad?
Iedereen loopt te klagen dat het te druk is
  zondag 21 maart 2010 @ 18:43:37 #159
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_79413670
Voor happiness zorgen. Resources onder controle krijgen. Een aanpassing van civics (F3) kan helpen. Specifieke gebouwen bouwen (Colosseum, Temple) Of gewoon je stad niet verder laten groeien dan mogelijk is.
Géén kloon van tvlxd!
  zondag 21 maart 2010 @ 18:45:29 #160
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_79413739
Dan zijn ze niet happy genoeg. Zorg voor gebouwen en andere dingen die voor happiness zorgen. Vooral Free Religion doet het goed als je ervoor zorgt met missionaries dat je steden veel religies hebben.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zondag 21 maart 2010 @ 18:46:48 #161
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_79413777
Happiness zie je trouwens ook in die plaatjes die ik hiervoor gepost heb, het aantal happy gezichtjes moet groter zijn dan het aantal unhappy gezichtjes. In die plaatjes is het 7 happy tegenover 1 unhappy.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_79413921
Hmm.. fuck zooi.

Ik was best ver net, ik speelde als Nederland. Ik had 4 stadjes.. alleen werden die op den duur allemaal overgenomen door de vijand.

Ik kwam er net ook achter dat je wegen moet maken voor dat ijzer enzo.. Hebben jullie nog tips om je steden te beschermen tegen de vijand?

Ik deed steeds 1 unit bij elke stad, en in de hoofdstad wat reserves.. maar dat bleek dus te weinig.
pi_79414501
Bedankt voor de tips
Vind het maar een ingewikkeld spel
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:46 schreef Bart het volgende:
Happiness zie je trouwens ook in die plaatjes die ik hiervoor gepost heb, het aantal happy gezichtjes moet groter zijn dan het aantal unhappy gezichtjes. In die plaatjes is het 7 happy tegenover 1 unhappy.
Ja, zo ver was ik al
  zondag 21 maart 2010 @ 19:07:54 #164
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_79414670
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:50 schreef Green1 het volgende:
Hmm.. fuck zooi.

Ik was best ver net, ik speelde als Nederland. Ik had 4 stadjes.. alleen werden die op den duur allemaal overgenomen door de vijand.

Ik kwam er net ook achter dat je wegen moet maken voor dat ijzer enzo.. Hebben jullie nog tips om je steden te beschermen tegen de vijand?

Ik deed steeds 1 unit bij elke stad, en in de hoofdstad wat reserves.. maar dat bleek dus te weinig.
Boogschutters hebben +50% city defense. Bepaalde gebouwen zorgen voor hogere defense. Steden op heuvels en langs rivieren plaatsen. Veel culture krijgen in je stad. En gewoon meer units in je stad plaatsen (vooral units die je city defense promotions hebt gegeven)...
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_79415424
quote:
Op zondag 21 maart 2010 19:07 schreef Bart het volgende:

[..]

Boogschutters hebben +50% city defense. Bepaalde gebouwen zorgen voor hogere defense. Steden op heuvels en langs rivieren plaatsen. Veel culture krijgen in je stad. En gewoon meer units in je stad plaatsen (vooral units die je city defense promotions hebt gegeven)...
Nou, ik ben het nu weer effe zat. Ik heb heel de middag zitten spelen, en nu werd ik in een paar minuten weggevaagd
  zondag 21 maart 2010 @ 19:27:44 #166
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_79415458
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:37 schreef Piles het volgende:
En wat kun je doen aan overbevolking in je stad?
Iedereen loopt te klagen dat het te druk is
Slavery invoeren en dan alle boze gezichtjes wegwhippen
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_79415464
Moet je op een makkelijkere stand spelen. Op Chieftain vagen ze je niet weg.
pi_79415521
quote:
Op zondag 21 maart 2010 19:27 schreef DrDentz het volgende:
Moet je op een makkelijkere stand spelen. Op Chieftain vagen ze je niet weg.
Dat is toch juist de moeilijkste stand? Ik speelde met 'settler'.
  zondag 21 maart 2010 @ 19:29:26 #169
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_79415525
quote:
Op zondag 21 maart 2010 19:26 schreef Green1 het volgende:

[..]

Nou, ik ben het nu weer effe zat. Ik heb heel de middag zitten spelen, en nu werd ik in een paar minuten weggevaagd
ff makkelijker standje beginnen
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_79415609
quote:
Op zondag 21 maart 2010 19:29 schreef Bart het volgende:

[..]

ff makkelijker standje beginnen
Ik hád de makkelijkste
pi_79415642
Nee Deity is het moeilijkst, maar dat is oneerlijk, krijg je allemaal strafpunten ten opzichte van de computer. 'Noble' is de neutrale stand, makkelijker dan dat krijg jij bonussen.
pi_79415781
quote:
Op zondag 21 maart 2010 19:31 schreef Green1 het volgende:

[..]

Ik hád de makkelijkste
Had je je steden dan helemaal onverdedigd gelaten ofzo? Op Settler kun je altijd rustig uitbouwen toch.
  zondag 21 maart 2010 @ 20:03:25 #173
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_79417198
quote:
Op zondag 21 maart 2010 19:31 schreef Green1 het volgende:

[..]

Ik hád de makkelijkste
Lees anders een paar threads door op Civfanatics, dan krijg je een idee van hoe je diverse starts moet spelen. Elke leider speelt anders en elke start speel anders. Sommige leiders zijn erg aggressief en daar moet je op reageren door te zorgen dat je of als 1e aanvalt of zorgen dat je niet de zwakste bent op de powergrafiek. Andere leiders vallen niet zo heel snel aan en dan kan je met veel minder troepen toe.
Als je naast Ghandi, Mansa Munsa of Hatsheput start dan is military geen prioriteit en kan je veel meer focussen op andere builds naast het uitbreiden. Een start naast bijvoorbeeld Shaka Zulu, Montezuma, Napoleon of Ragnar betekend maar 1 ding. Unit-spam terwijl je uitbreidt.

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=311806
Speelt wel op een veel hoger niveau, maar misschien even doorlezen zodat je een idee krijgt wat de bedoeling van het spel is.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  zondag 21 maart 2010 @ 20:08:07 #174
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_79417431
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 23:51 schreef MrTorture het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip download hem nu!
Hmm, Rise of Mankind crasht tijdens het opstarten
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  zondag 21 maart 2010 @ 20:56:03 #175
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_79420306
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:50 schreef Green1 het volgende:

Ik kwam er net ook achter dat je wegen moet maken voor dat ijzer enzo.. Hebben jullie nog tips om je steden te beschermen tegen de vijand?

Ik deed steeds 1 unit bij elke stad, en in de hoofdstad wat reserves.. maar dat bleek dus te weinig.
In het begin hoef je alleen op te passen voor Barbarians die af en toe langskomen, dus zorg dat je bij steden aan de grens van je rijk in ieder geval 1 of 2 mannetjes hebt. Andere civs laten je in het begin met rust, maar na een tijdje gaan ze aanvallen als jij zwak bent: de computer weet altijd hoe sterk je bent, en zwakte wordt afgestraft. Je kan natuurlijk veel zwake units maken, maar dat heeft uiteindelijk weinig zin. Je moet een goede economie hebben voor technologieen met goede units.

Mijn openingsstrategie:
Settler direct een stad laten maken.
Met je andere unit de directe omgeving verkennen en hutjes bezoeken
Maak in je hoofdstad een Worker, Settler en Warrior. De volgorde hangt van de omgeving af.
Ga voor de tech Animal Husbandry en zorg ervoor dat je snel toegang krijgt tot Horses. Hiermee kun je Chariots bouwen. Die units zijn snel en redelijk sterk tegen Axeman, Warriors en Archers.
En/Of ga voor Bronze Working, krijg toegang tot Copper en bouw Axeman. Erg sterke units.
Met een adequate verdediging kan je vervolgens een stad of 4 bouwen. De ligging is vrij cruciaal: zie dat er voldoende Food, Hammers en Gold te verkijgen is door dichtbij resources.
Research technologieen die je nodig hebt om die resources te bewerken.

Vervolgens probeer ik meestal The Oracle te bouwen om Codeof Laws te ontdekken en daarmee een religie te verkrijgen. Religies zijn handig voor happyness en een goede economie.
Géén kloon van tvlxd!
pi_79449637
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:56 schreef Montov het volgende:

[..]

In het begin hoef je alleen op te passen voor Barbarians die af en toe langskomen, dus zorg dat je bij steden aan de grens van je rijk in ieder geval 1 of 2 mannetjes hebt. Andere civs laten je in het begin met rust, maar na een tijdje gaan ze aanvallen als jij zwak bent: de computer weet altijd hoe sterk je bent, en zwakte wordt afgestraft. Je kan natuurlijk veel zwake units maken, maar dat heeft uiteindelijk weinig zin. Je moet een goede economie hebben voor technologieen met goede units.

Mijn openingsstrategie:
Settler direct een stad laten maken.
Met je andere unit de directe omgeving verkennen en hutjes bezoeken
Maak in je hoofdstad een Worker, Settler en Warrior. De volgorde hangt van de omgeving af.
Ga voor de tech Animal Husbandry en zorg ervoor dat je snel toegang krijgt tot Horses. Hiermee kun je Chariots bouwen. Die units zijn snel en redelijk sterk tegen Axeman, Warriors en Archers.
En/Of ga voor Bronze Working, krijg toegang tot Copper en bouw Axeman. Erg sterke units.
Met een adequate verdediging kan je vervolgens een stad of 4 bouwen. De ligging is vrij cruciaal: zie dat er voldoende Food, Hammers en Gold te verkijgen is door dichtbij resources.
Research technologieen die je nodig hebt om die resources te bewerken.

Vervolgens probeer ik meestal The Oracle te bouwen om Codeof Laws te ontdekken en daarmee een religie te verkrijgen. Religies zijn handig voor happyness en een goede economie.
Bedankt voor je tips

Ik heb net mijn eerste spelletje tot een redelijk eind weten te brengen.. ik ben namelijk tweede geworden.

Maar klopt het nou dat Warlords alleen maar scenarios toevoegd?

En op welke snelheid spelen jullie altijd?
pi_79452049
Mijn standaard is altijd:
Wereld : Large
Map: Shuffle
Difficulty: Noble
Speed: Normal
Nation: random

Ik zet altijd meteen, zonder uitzondering, mijn stad neer op de plek waar de settler begint. (tip: ben je niet tevreden met je plek, dan kan je alleen in de eerste beurt nog Regenerate Map in het menu kiezen voor een nieuwe map).
Vervolgens direct scouts of warriors bouwen om de omgeving te exploreren voor dorpjes en te kijken waar de volgende settlers komt. Vooral die dorpjes zijn belangrijk, omdat ze vaak geld opleveren die je in eht begin broodnodig hebt om de science percentage op 100% te houden.

Zodra mijn stad de grootte drie bereikt heeft (meestal na een beurt of 16) begint ik direct met bouwen:
Worker
Settler
Worker
Worker
Settler
Worker

Welke technology ik uitvindt, hangt volledig af van het volk waar ik mee speel. Probeer in ieder geval technologies uit te vinden waar je worker wat mee kan (zoals: The Wheel, Agriculture, Animal husbandry, Bronze Working (voor bomen omhakken), etc. Anders hebben die Workers ook geen zin.

Uitgangspunt is wel dat ik een religie wil uitvinden. Dit in verband met het vele geld en sciencemogelijkheden die dit later oplevert.

Verder is het zaak om zoveel mogelijk je buurvolken te vriend te houden. Dit vermindert de kans dat ze oorlog met je gaan voeren, waardoor je de schaarse bouwpunten kan gebruiken voor gebouwen ipv troepen. Te vriend houden kan je o.a. doen door:
* dezelfde religie aanhouden
* 'dure' technology ruilen tegen 'goedkope' technology (dit hangt af van sciencepunten)
* Zsm Open Borders met elkaar aannemen
* Jarenlang vrede bewaren onderling
* Goederen, bijvoorbeeld graan, verhandelen met je buren tegen andere grondstoffen (dit kan pas op het moment dat er een weg of een rivier naar je buurman toeloopt)
* Hun favoriete civics gebruiken (zie daarvoor het overzicht met je buren in het menu)

Hoe positiever ze over jou zijn, hoe minder kans je hebt dat ze oorlog met je voeren. Maar dat is niet 100% waterdicht....

  maandag 22 maart 2010 @ 17:17:08 #178
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_79454329
Ik zou toch echt als er in je gezichtsveld een heuvel of rivier ligt, daar ff heengaan om je eerste stad te bouwen... Zeker een rivier is erg handig, niet alleen voor defense maar ook voor handel
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_79454605
quote:
Op maandag 22 maart 2010 17:17 schreef Bart het volgende:
Ik zou toch echt als er in je gezichtsveld een heuvel of rivier ligt, daar ff heengaan om je eerste stad te bouwen... Zeker een rivier is erg handig, niet alleen voor defense maar ook voor handel
Dus jij bedoelt: de stad OP die heuvel bouwen?
pi_79454621
@ Mutsaers__78

Thanks! Hier kan ik wel wat mee
  maandag 22 maart 2010 @ 17:25:55 #181
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_79454657
quote:
Op maandag 22 maart 2010 17:24 schreef Green1 het volgende:

[..]

Dus jij bedoelt: de stad OP die heuvel bouwen?
Ja, of aan een rivier. Ze geven allebei een 25% defense bonus.

Zie ook http://www.civfanatics.com/civ4/strategy/completeguide1.php
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  maandag 22 maart 2010 @ 18:56:31 #182
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  maandag 22 maart 2010 @ 19:56:37 #183
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_79460848
Bij mij staat het zo:
World: Standard/Large (ligt aan de tijd die ik heb)
Map: Fractal
Difficulty: Monarch
Speed: Epic
Nation: Random

In theorie zet de random generator je meestal op een goede plek naar, maar soms move ik mijn settler als ik meer river-tiles kan krijgen en ik probeer altijd wel aan een rivier te settlen (ivm trade en health bonussen). 1e built een worker terwijl ik een worker-tech research die ik gelijk kan gebruiken. Scout/warrior gaat de boel verkennen zodat ik een idee krijg van de map/tegenstanders. Als er een AI in de buurt zit dan kies ik vaak voor het bronze-working-pad voor een axe-rush . Als er geen AI in de buurt is dan ga ik voor peaceful expansion. In beide gevallen maak ik dotmaps voor toekomstige steden.
Na de 1e built vaak warrior/warrior/settler/warrior en dan ligt het aan de te volgen strategie. Scouts bouw ik nooit, die zijn zo nutteloos ik probeer mijn warrior-explorer de woodsman2 promo te geven zodat hij later dienst kan doen als Super-medic.

Religie's doe ik zelden, ik verover die holy city wel en de AI (computer) mag missionarissen spammen.
quote:
Verder is het zaak om zoveel mogelijk je buurvolken te vriend te houden. Dit vermindert de kans dat ze oorlog met je gaan voeren, waardoor je de schaarse bouwpunten kan gebruiken voor gebouwen ipv troepen. Te vriend houden kan je o.a. doen door:
* dezelfde religie aanhouden
* 'dure' technology ruilen tegen 'goedkope' technology (dit hangt af van sciencepunten)
* Zsm Open Borders met elkaar aannemen
* Jarenlang vrede bewaren onderling
* Goederen, bijvoorbeeld graan, verhandelen met je buren tegen andere grondstoffen (dit kan pas op het moment dat er een weg of een rivier naar je buurman toeloopt)
* Hun favoriete civics gebruiken (zie daarvoor het overzicht met je buren in het menu)

Hoe positiever ze over jou zijn, hoe minder kans je hebt dat ze oorlog met je voeren. Maar dat is niet 100% waterdicht....
Ik neem nooit gelijk de religie van mijn buurman aan, ik wil altijd weten hoe de verhoudingen liggen en soms is het beter om juist een andere religie te pakken dan je buurman (aangezien mijn buren nooit lang leven ). Je kan niet iedereen tevreden houden maar sommige leiders vinden religie niet zo heel belangrijk terwijl je ook fanatici hebt (bv. Isabelle van Spanje, Charlemagne Holy Roman en zo zijn er nog een paar).
Nog een laatste tip: Catherine van Rusland is een backstabbing whore. Ze is de enige die aanvalt op Friendly, vertrouw haar nooit. En als je start naast Montezuma, Shaka Zulu, Napoleon of Ragnar dan moet je heel veel military-builts in je queue zetten .
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  maandag 22 maart 2010 @ 19:58:26 #184
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_79460948
Ohja, en speel met random personalities aan want anders wordt de game te voorspelbaar
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
  maandag 22 maart 2010 @ 20:01:33 #185
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_79461113
Een ding wat ik enorm haat in Civ4 is dat mijn Advanced Battle Tanks door een groepje mensen met bijlen vernield kan worden. Als ik 1 op de 10 op die manier kwijt zou raken dan kan het nog een verassings element zijn.. maar 6 van de 10 tanks verliezen door lui met bogen en bijlen? No fucking way.
Daaarom hou ik het nog het liefst bij Civ3
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_79461304
quote:
Op maandag 22 maart 2010 20:01 schreef Ps2K het volgende:
Een ding wat ik enorm haat in Civ4 is dat mijn Advanced Battle Tanks door een groepje mensen met bijlen vernield kan worden. Als ik 1 op de 10 op die manier kwijt zou raken dan kan het nog een verassings element zijn.. maar 6 van de 10 tanks verliezen door lui met bogen en bijlen? No fucking way.
Ik geloof er niets van.
quote:
Daaarom hou ik het nog het liefst bij Civ3
Dat is helemaal te gek voor woorden:
pi_79461678
quote:
Op maandag 22 maart 2010 20:01 schreef Ps2K het volgende:
Een ding wat ik enorm haat in Civ4 is dat mijn Advanced Battle Tanks door een groepje mensen met bijlen vernield kan worden. Als ik 1 op de 10 op die manier kwijt zou raken dan kan het nog een verassings element zijn.. maar 6 van de 10 tanks verliezen door lui met bogen en bijlen? No fucking way.
Daaarom hou ik het nog het liefst bij Civ3
Of dat een stad blijft staan nadat je er een nuke op pleurt..
pi_79468440
Ik heb net Civ IV gekocht, helemaal nieuw tot de game en serie.
Tips?
  maandag 22 maart 2010 @ 22:14:03 #189
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_79469086
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:04 schreef Dynd het volgende:
Ik heb net Civ IV gekocht, helemaal nieuw tot de game en serie.
Tips?
Ja het maakt niet uit hoe geavanceerd je leger is tov de vijand; ze slopen je leger toch wel. Voor de rest is de game prima.
Probeer je steden zo dicht mogelijk op elkaar te bouwen zonder dat ze overlappen zodat je efficient gebruik maakt van het terrein. Je civilization heeft een leger nodig, wacht niet met bouwen tot je oorlog wilt gaan voeren. Ow en zorg dat je defensieve troepen in je stad hebt staan.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_79469392
Maar even voor de duidelijkheid, Warlords voegt niks toe behalve scenerios. Klopt dat? Dan weet ik dat ik die tenminste niet hoef te installeren Ik zit een beetje krap met de schijfruimte op mijn SSD, vandaar..
  dinsdag 23 maart 2010 @ 06:34:34 #191
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_79477579
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:14 schreef Ps2K het volgende:
Probeer je steden zo dicht mogelijk op elkaar te bouwen zonder dat ze overlappen zodat je efficient gebruik maakt van het terrein.
Nee, niet zo dicht mogelijk op elkaar want dan overlappen ze als ze gaan groeien. Twee vakjes ertussen houden dus
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 06:57:13 #192
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_79477627
Wat een levendig topic ineens met allemaal nieuwe usertjes!
pi_79478860
quote:
Op maandag 22 maart 2010 17:17 schreef Bart het volgende:
Ik zou toch echt als er in je gezichtsveld een heuvel of rivier ligt, daar ff heengaan om je eerste stad te bouwen... Zeker een rivier is erg handig, niet alleen voor defense maar ook voor handel
Dat heeft dan vast met de moeilijkheidsgraad te maken. Zolang ik de moeilijkheidsgraad noble gebruik, wordt mijn hoofdstad nooit aangevallen. De enige die een beetje lastig voor mijn hoofdstad zijn, zijn de barbaren....

Nog een tip voor de newbies: de stad die het dichts bij het land van de vijand ligt, zal als eerste aangevallen worden. Dit wijkt alleen af als de omringende zeer weinig tot geen (slappe) verdediging hebben staan.
pi_79478890
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:18 schreef Green1 het volgende:
Maar even voor de duidelijkheid, Warlords voegt niks toe behalve scenerios. Klopt dat? Dan weet ik dat ik die tenminste niet hoef te installeren Ik zit een beetje krap met de schijfruimte op mijn SSD, vandaar..
Geen idee, maar ik speel het al jaren zonder Warlords en ik heb niet echt het gevoel dat ik wat mis
pi_79479443
quote:
units may no longer be garrisoned inside your cities [...] all cities will automatically defend themselves based on their current growth level and any defensive structures you may have built inside.
Oh cool Dus als ik de pacifist wil uithangen hoef ik het hele spel lang geen units te bouwen
  dinsdag 23 maart 2010 @ 09:42:05 #196
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_79479856
Barbarians kiezen er doorgaans niet voor om je steden aan te vallen, maar om je improvements te vernietigen.
Géén kloon van tvlxd!
pi_79479893
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 09:42 schreef Montov het volgende:
Barbarians kiezen er doorgaans niet voor om je steden aan te vallen, maar om je improvements te vernietigen.
Daar dachten ze gisteren heel anders over
Multiplayer gedaan met een absolute beginner, die werd totaal gesloopt
pi_79484616
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 09:42 schreef Montov het volgende:
Barbarians kiezen er doorgaans niet voor om je steden aan te vallen, maar om je improvements te vernietigen.
Wat ze tegenkomen op weg naar je stad, zal kapot gemaakt worden ja
pi_79484622
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 06:34 schreef Bart het volgende:

[..]

Nee, niet zo dicht mogelijk op elkaar want dan overlappen ze als ze gaan groeien. Twee vakjes ertussen houden dus
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 xxx  xxx
xxxxxxxxxx
xxcxxxxcxx
xxxxxxxxxx
 xxx  xxx
 xxx
xxxxx
xxcxx
xxxxx
 xxx
  dinsdag 23 maart 2010 @ 12:10:07 #200
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_79485142
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:54 schreef stbabylon het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]
Da's wel erg rigide. Ik zoek gewoon de beste plek voor elke stad.
In Civ IV wordt de maintenance voor elke nieuwe stad steeds hoger, om ongelimiteerd city spammen te ontmoedigen.
Dus aangezien je toch maar een beperkt aantal steden mag hebben van het spel, kun je ze net zo goed op optimale posities stichten, dus aan een rivier/zee, op heuvels, en vooral in de buurt van resources.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')