Juist om het voor HBO'ers makkelijker te maken om een internationale carriere te beginnen, is het nodig om het HBO ook te voorzien van internationaal herkenbare titels. Wat is er mis mee wanneer HBO'ers ook een titel/graad krijgen (internationaal gezien is dat ook terrecht). Zolang er maar een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen HBO en WO titels is er niks aan het handje.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 02:27 schreef Skv het volgende:
Wat een onzin. Nietszeggende titels voor HBO'ers die internationaal niks te betekenen hebben.. Beetje gaaf gaan lopen doen met je zelfbedachte naampjes. Sneu.
Nee, HBO'ers mogen zich Bachelor of Applied Arts, Sciences noemen.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 13:33 schreef Gehannes het volgende:
Dus beiden mogen zich nu Bachelor noemen toch? Wat mij betreft klopt dit wel.
Zowel HBO en WO mogen Bachelor gebruiken. Alleen het HBO is meer beroeps gericht en het WO meer wetenschappelijk. Vandaar dat de toevoeging wel anders is. Voor HBO is dat bijv. Bachelor of Engineering (BEng) en voor het WO is dat Bachelor of Science. Hoewel in het buitenland, bijv UK, BEng wordt gegeven op wetenschappelijk niveau.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 13:33 schreef Gehannes het volgende:
De titel voor een afgestudeerde HbO'er is nu toch hetzelfde als een Universitair student die zijn bachelor fase afrondt? Wat mij betreft staat dit wel degelijk gelijk aan elkaar, aangezien je met een HBO studie er 4 jaar overdoet met een jaar praktijk ervaring en je bij de Universiteit er 3 jaar overdoet met een wat hoger niveau maar zonder het jaar praktijk ervaring.
Dat komt door de grote horde MBO'ers in Nederland die hun falen afreageren op alles wat hoger opgeleid is.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 13:48 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Typisch Nederlands, het pretentieus vinden van titels.
Wat is daar verkeerd aan?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 13:48 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Typisch Nederlands, het pretentieus vinden van titels.
quote:
Dat vind ik ook wel een beetje. Kom op, zo'n titel is toch een teken van je prestatie, daar mag je best trots op zijn. Zodra je je kop boven de massa uitsteekt, wordt ie eraf gemaaid.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 14:09 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Steek vooral je kop niet boven het maaiveld, blijf lekker gewoon. Trots zijn op je afkomst en je cultuur door bijvoorbeeld adelijke titels te dragen of gewoon omdat je voor jezelf iets bereikt hebt door het gebruiken van BA, MA, Drs., etc. is in Nederland not done toch? Doe maar gewoon, doe je al gek genoeg....
Epic fail.
Sorry, mijn reactie een beetje verkeerd geformuleerd. Wat ik wilde zeggen was eigenlijk het zelfde als jij: Wat is er verkeerd aan het voeren van titels? Lijkt mij op zich niks mee (zolang je het bij elk interne emailtje maar niet steeds gebruikt - dat vind ik wel irritant)quote:
Veel mensen maken gebruik van een standaard handtekening onder hun e-mails. Verwacht je dat ze 2 verschillende gaan voeren, één voor intern en één voor extern?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 14:15 schreef jschud het volgende:
[..]
Sorry, mijn reactie een beetje verkeerd geformuleerd. Wat ik wilde zeggen was eigenlijk het zelfde als jij: Wat is er verkeerd aan het voeren van titels? Lijkt mij op zich niks mee (zolang je het bij elk interne emailtje maar niet steeds gebruikt - dat vind ik wel irritant)
Ik doe dat wel (eigenlijk 3 verschillende): Een met gewoon alleen mijn voornaam. Een met mijn complete naam, functie en adres en een met titels (plus naam, functie, adres, etc.).quote:Op zaterdag 21 februari 2009 14:24 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Veel mensen maken gebruik van een standaard handtekening onder hun e-mails. Verwacht je dat ze 2 verschillende gaan voeren, één voor intern en één voor extern?
Jort Kelderquote:Op zaterdag 21 februari 2009 13:41 schreef -Jean- het volgende:
http://video.google.nl/videoplay?docid=7935910643534073387&ei=GfafSey8GY2siAKQrKxT&q=jonge+honden
5min23![]()
Ik gebruik er drie. Een standaard met mijn naam, eentje met functie en telefoonnummer er bij en eentje met zo'n suffe disclaimer. Die laatste vind ik eigenlijk ook onzin, maargoed..quote:Op zaterdag 21 februari 2009 14:24 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Veel mensen maken gebruik van een standaard handtekening onder hun e-mails. Verwacht je dat ze 2 verschillende gaan voeren, één voor intern en één voor extern?
Prof.Dr.quote:
Prof. Dr. Ir. is toch nog de mooiste vind ik.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 15:27 schreef Skv het volgende:
Prof.Dr.
prof.dr.mr.ir.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 15:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Prof. Dr. Ir. is toch nog de mooiste vind ik.
Verder vind ik het wel terecht dat ook in het BaMa systeem de HBO-instellingen ook titels moeten kunnen vergeven. Bedenk dat veel Amerikaanse 'universities' ook op HBO-niveau zitten, het vergemakkelijkt dus ook het internationale verkeer.
Officieel niet, maar je mag hem voeren als aanduiding van je beroep (hoogleraar dus in dit geval)quote:
De titel professor geniet noch in België noch in Nederland overigens wettelijke bescherming; iedereen kan zich zonder juridische consequenties professor (laten) noemen. Professor is dan ook slechts de aanspreektitel van een beroepsbeoefenaar, geen academische graad of titel. Het is overigens prof. dr.quote:
Trots zij op je cultuur of afkomst heb ik sowieso nooit begrepen, aangezien dat iets is waar je weinig invloed op hebt.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 14:09 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Steek vooral je kop niet boven het maaiveld, blijf lekker gewoon. Trots zijn op je afkomst en je cultuur door bijvoorbeeld adelijke titels te dragen of gewoon omdat je voor jezelf iets bereikt hebt door het gebruiken van BA, MA, Drs., etc. is in Nederland not done toch? Doe maar gewoon, doe je al gek genoeg....
Epic fail.
Correct, maar het ziet er wel interessant uit.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 15:41 schreef solyaris het volgende:
[..]
De titel professor geniet noch in België noch in Nederland overigens wettelijke bescherming; iedereen kan zich zonder juridische consequenties professor (laten) noemen. Professor is dan ook slechts de aanspreektitel van een beroepsbeoefenaar, geen academische graad of titel. Het is overigens prof. dr.
Zit in het zelfde schuitje...Maar dan kun je altijd nog gaan voor je D.Sc (Doctor of Science). Voor zover ik weet is een PhD (Dr) een junior doctorate en een DSc een senior doctorate. Om dat te halen moet je geloof ik een paar top journal papers/boeken schrijven. Ik ben dat trouwns voorals nog niet van Plan. Vind Dr al mooi zat.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:08 schreef Bosbeetle het volgende:
ah dan verandert mijn BSc in BASc maar gelukkig heb ik mn MSc al en ben druk bezig met de Dr. en dan erm ja dan kan ik niet verder leren
Ik ook hoor weet ook nog niet of ik ga post-doccen ik nijg nog naar welquote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:21 schreef jschud het volgende:
[..]
Zit in het zelfde schuitje...Maar dan kun je altijd nog gaan voor je D.Sc (Doctor of Science). Voor zover ik weet is een PhD (Dr) een junior doctorate en een DSc een senior doctorate. Om dat te halen moet je geloof ik een paar top journal papers/boeken schrijven. Ik ben dat trouwns voorals nog niet van Plan. Vind Dr al mooi zat.
Jij bent Master of Failure?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 13:33 schreef Gehannes het volgende:
De titel voor een afgestudeerde HbO'er is nu toch hetzelfde als een Universitair student die zijn bachelor fase afrondt? Wat mij betreft staat dit wel degelijk gelijk aan elkaar, aangezien je met een HBO studie er 4 jaar overdoet met een jaar praktijk ervaring en je bij de Universiteit er 3 jaar overdoet met een wat hoger niveau maar zonder het jaar praktijk ervaring.
Dat is wel altijd de insteek geweest van het BaMa-systeem. HBO-Bachelor en WO-Bachelor op hetzelfde niveau. Niet eens zo'n gekke gedachte want het onderzoekskarakter van veel universitaire Bachelors is minimaal.quote:
quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:23 schreef wikwakka2 het volgende:
Mensen die tegen het gepast gebruiken van titels zijn, moeten zich echt in een hoekje gaan schamen. Je hebt niet voor niks jaren gestudeerd dus je mag er best trots op zijn hoor. De mensen die tegen zijn, zijn waarschijnlijk van hetzelfde soort als degene die helemaal jaloers worden als hun buurman een nieuwe Mercedes heeft gekocht. Dat wil zeggen, ze zijn zelf paupers en kunnen er niet tegen als iemand trots op zijn prestaties is. Typisch Nederlands eigenlijk.
Maar jij weet toch zelf ook dat er genoeg wo-bachelors zijn waar je een titel/graad krijgt toegewegen die op het hbo niet haalbaar zijn?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is wel altijd de insteek geweest van het BaMa-systeem. HBO-Bachelor en WO-Bachelor op hetzelfde niveau. Niet eens zo'n gekke gedachte want het onderzoekskarakter van veel universitaire Bachelors is minimaal.
Mja, dat ligt dus aan een brakke invoering van het BaMa systeem. Universiteiten en HBO-instellingen hadden hun studies zo moeten hervormen dat er qua niveau geen verschil meer zit in een HBO-Bachelor of WO-Bachelor. Het hogere niveau op de universiteit zou zich dan dus uiten in een masteropleiding.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:27 schreef Teteteterek het volgende:
Maar jij weet toch zelf ook dat er genoeg wo-bachelors zijn waar je een titel/graad krijgt toegewegen die op het hbo niet haalbaar zijn?
you lost me therequote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Mja, dat ligt dus aan een brakke invoering van het BaMa systeem. Universiteiten en HBO-instellingen hadden hun studies zo moeten hervormen dat er qua niveau geen verschil meer zit in een HBO-Bachelor of WO-Bachelor. Het hogere niveau op de universiteit zou zich dan dus uiten in een masteropleiding.
Toch was dat de achterliggende gedachte bij het BaMa-systeem. Twijfels aan dat plan kunnen dus richting het ministerie.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:35 schreef Teteteterek het volgende:
you lost me there
Ik bedoelde eigenlijk bronnen voor dat tweede gedeelte.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Toch was dat de achterliggende gedachte bij het BaMa-systeem. Twijfels aan dat plan kunnen dus richting het ministerie.Ik heb niet zo snel een bron er voor, zo is het mij uitgelegd door de Universiteit Twente toen men het daar in ging voeren.
De enige manier waarop dat zou kunnen is door het niveau van het WO drastisch te verlagen, andersom is onmogelijk. Geen verschil meer in niveau was trouwens nooit het idee, het idee was om titels internationaal beter herkenbaar te maken.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Mja, dat ligt dus aan een brakke invoering van het BaMa systeem. Universiteiten en HBO-instellingen hadden hun studies zo moeten hervormen dat er qua niveau geen verschil meer zit in een HBO-Bachelor of WO-Bachelor. Het hogere niveau op de universiteit zou zich dan dus uiten in een masteropleiding.
Het niveau van het WO zou niet omlaag gaan, zelfs omhoog denk ik. Let wel, het gaat alleen om het gelijktrekken van de bachelors qua niveau. Slimme studenten kunnen een dergelijke bachelor snel afronden om daarna door te stromen naar een master die hen prima op hetzelfde niveau kan brengen als de vroeger Drs. Ir. en Mr. studies. Verder zou er op die manier veel beter de mogelijkheid zijn om het onderzoek veel onderzoeksgerichter van karakter te maken, daar waar nu een groot gebrek aan is binnen veel studies, vreemd want dat zou je toch wel verwachten op een universiteit.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 19:56 schreef Nobu het volgende:
De enige manier waarop dat zou kunnen is door het niveau van het WO drastisch te verlagen, andersom is onmogelijk. Geen verschil meer in niveau was trouwens nooit het idee, het idee was om titels internationaal beter herkenbaar te maken.
In tegenstelling tot al die nieuwerwetse graden betekent "ing." echt nog watquote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:23 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Die hadden ze, tot dit systeem werd ingevoerd. Althans, voor Technische Hogescholen. Daar kreeg je gewoon 'ing.' mee als titel.
In het buitenland heet een HBO ook heel dikwijls University of Applied Sciences.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 15:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Prof. Dr. Ir. is toch nog de mooiste vind ik.
Verder vind ik het wel terecht dat ook in het BaMa systeem de HBO-instellingen ook titels moeten kunnen vergeven. Bedenk dat veel Amerikaanse 'universities' ook op HBO-niveau zitten, het vergemakkelijkt dus ook het internationale verkeer.
Maak je niet zo druk man.quote:Op zondag 22 februari 2009 03:13 schreef Neuralnet het volgende:
Gelijktrekken van het niveau impliceert verlaging van het niveau. Over het algemeen kan een academicus immers veel beter het HBO-niveau aan dan andersom. Drie keer raden waarom het competentiegerichte onderwijs is ingevoerd op het WO nadat het HBO eraan mocht geloven. Enkel omdat de studiepunten dan gehaald kunnen worden met slap geouwehoer in plaats van kennis en vaardigheden. Beroepsonderwijs is heel iets anders dan wetenschappelijk onderwijs. Degenen die vinden dat dat aan elkaar gelijk gesteld moet worden zijn niet goed bij hun hoofd.
De dag waarop het niveau van HBO-bachelors en WO-bachelors gelijkgetrokken is en ze dus beiden toegang geven tot de masters, geldt als de dag waarop het WO kapot is gegaan. In de eerste plaats omdat niemand meer een WO-bachelor gaat volgen. 5 jaar HAVO + 4 jaar HBO is immers makkelijker en geeft dan toegang tot dezelfde vervolgopleiding. In de tweede plaats omdat de masters dan moeten aansluiten op beroepsstudies die helemaal niet bedoeld zijn als achtergrond voor een master. Waardoor je pas bij de master kan beginnen met onderzoeksvaardigheden. En dat is naar mijn mening dus 3 jaar te laat.
Het idee van een brede bachelor en een specifieke master is totaal mislukt. De eerste 3 jaar is de opleiding te breed. Tijdens de master is het te laat om de vakkennis nog op te doen. Kijk maar eens naar veel hedendaagse masters. Meer dan een paar vakken op bachelorniveau en een scriptie op bedenkelijk niveau is het niet.
Trots op je prestaties met je pas zijn als je een prestatie geleverd hebt. Een school afronden is dat niet. Hoeveel WO-ers met een titel mislukken niet in het bedrijfsleven omdat ze niet waar kunnen maken wat hun opleiding beloofd? Redelijk wat.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:23 schreef wikwakka2 het volgende:
Mensen die tegen het gepast gebruiken van titels zijn, moeten zich echt in een hoekje gaan schamen. Je hebt niet voor niks jaren gestudeerd dus je mag er best trots op zijn hoor. De mensen die tegen zijn, zijn waarschijnlijk van hetzelfde soort als degene die helemaal jaloers worden als hun buurman een nieuwe Mercedes heeft gekocht. Dat wil zeggen, ze zijn zelf paupers en kunnen er niet tegen als iemand trots op zijn prestaties is. Typisch Nederlands eigenlijk.
Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat veel studies gewoon beroepsgericht zijn. Technische studies, medische studies, economische studies en ook een hoop alfa-studies zijn voor 90 % van de studenten gericht op het verkrijgen van een goede positie op de arbeidsmarkt. Er worden lessen presentatievaardigheden gegeven, men moet via praktische opdrachten ervaring krijgen met projectmatig werken, onderzoeksvaardigheden worden in een achteraf uurtje in de master gepropt, en echt een onderzoek heb ik in 6 jaar WO en twee studies nog nooit gedaan. Heel veel studies hebben dus ook geen wetenschappelijk karakter, het is raar dat men deze studies dus toch als WO kwalificeert. Als het enkel om het niveau gaat (in plaats van sectorgerichtheid) had men MBO,HBO,WO ook wel gewoon 1, 2 en 3 kunnen noemen.quote:Op zondag 22 februari 2009 03:13 schreef Neuralnet het volgende:
Beroepsonderwijs is heel iets anders dan wetenschappelijk onderwijs. Degenen die vinden dat dat aan elkaar gelijk gesteld moet worden zijn niet goed bij hun hoofd.
Wat heb ik nu toch een ontzettende zin in doner. niet normaaaalquote:
Waar zit die zaak van jou, dan kom ik binnenkort even een broodje doenquote:
Jij weet keer op keer élk topic een nieuwe wending te geven door middel van je usernamequote:
Moet je in Wageningen gaan studerenquote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:55 schreef Breathtaking het volgende:
M'n vader is ir. dat staat veel leuker op je post!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |