Ik dacht, ik open hem vast.quote:'Titel voor afgestudeerde hbo'ers'
Uitgegeven: 20 februari 2009 09:35
Laatst gewijzigd: 20 februari 2009 11:13
DEN HAAG - Mensen met een hbo-diploma krijgen een officiële titel.
Onderwijsminister Ronald Plasterk wil voor hen de titels Bachelor of Applied Arts (BAA) en Bachelor of Applied Sciences (BASc) invoeren.
Dat heeft hij vrijdag bekendgemaakt. Op dit moment wordt de term bachelor wel voor opleidingen aan hogescholen gebruikt maar geldt dit niet als officiële titel.
Conflict
Het is de bedoeling dat BAA en BASc voor iedereen met een hogeschooldiploma gaat gelden, dus ook voor mensen die jaren geleden zijn afgestudeerd.
Met de titels wil Plasterk een einde maken aan een langlopend conflict tussen het hoger beroepsonderwijs (hbo) en de universiteiten.
De hogescholen willen dat een hbo-diploma ook een titel oplevert. De universiteiten vrezen echter dat hun afstudeertitels worden uitgehold.
Gevoelig
Plasterk is gevoelig voor dat argument en kiest voor verschillende titels voor de universiteit en de hogeschool. Hij plaatst daarvoor de internationaal geldende term 'applied' in de titel voor het hbo.
In de titel voor de universiteit zit deze toevoeging, die staat voor toegepast, niet. Voor een universitaire diploma gelden de titel BA en BSc.
Over de grens
Om helemaal zeker van zijn zaak te zijn, laat Plasterk een commissie toetsen of de titels BAA en BASc internationaal herkenbaar zijn en recht doen aan het verschil tussen hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs.
Een eigen titel voor het hbo moet studenten helpen in het buitenland te studeren. Afgestudeerden kunnen er over de grens beter mee aantonen wat hun papiertje voor waarde heeft.
Een beetje het Mini Playback Show-principe. Ik doe zelf Hbo maar met zo'n stomme wannabe WO-titel voel ik me heus niet beter.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:19 schreef Dat_Drink_lk_Op het volgende:
Tegenwoordig zijn we allemaal winnaars he
Wat is er mis met een titel op je kaartje?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:23 schreef staticdata het volgende:
[..]
en dan helemaal op je visitekaartje of in je signature zetten
Die hadden ze, tot dit systeem werd ingevoerd. Althans, voor Technische Hogescholen. Daar kreeg je gewoon 'ing.' mee als titel.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:18 schreef Crane het volgende:
[..]
Ik vind het persoonlijk nogal onzin, verzin dan als Hbo zijnde je eigen titels. Dit is een beetje kunstmatig de naam van het Hbo proberen hoog te houden.
Echte WO'ers gaan voor een Master titel. Doe je dat niet, dan verdien je het om verward te worden met een HBO'erquote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:22 schreef Biels het volgende:
Dit toont toch maar weer aan hoe graag hbo'ers eigenlijk wo'ers willen zijn.
Juist. Hadden, want die mogen wij officieel ook al niet meer voeren. Dat is vervangen door een Bachelor of Science maar geen titel.quote:
Waarom niet? Je haalt zo'n titel niet voor niets.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:23 schreef staticdata het volgende:
[..]
Dat is gewoon standaard, dus hoef ik niet extra te benadrukken.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:23 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Echte WO'ers gaan voor een Master titel. Doe je dat niet, dan verdien je het om verward te worden met een HBO'er
* ing. Beelzebufo present!quote:
Ik zal binnenkort afstuderen.. maar ik hoef echt geen titel.. als een titel zou willen, had ik hierna nog wel naar het WO gegaan.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:29 schreef zquing het volgende:
HBO'ers en titels............ Waar gaat 't naartoe
Bachelor of Swimming...quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:31 schreef Diederik_Duck het volgende:![]()
Krijg ik binnenkort dan ook nog een extra titel voor mijn zwemdiploma?
Zeg je dat tegen elke 'ing.' die in opdracht van jou bedrijf later iets in elkaar moeten sleutelen?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:32 schreef solyaris het volgende:
HBO`ers die titels gebruiken. Iets sneuers kan ik mij niet voorstellen.![]()
Nee, want die kunnen echt wat. Al die andere HBO opleidingen echterquote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:37 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Zeg je dat tegen elke 'ing.' die in opdracht van jou bedrijf later iets in elkaar moeten sleutelen?
Hoezo niet?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:23 schreef staticdata het volgende:
[..]
Ja ik denk et, prutser ofzo :pquote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:27 schreef Ladidadida het volgende:
Hierna krijgen MBO'ers ook een titel
Hangt er helemaal vanaf.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:41 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Hoezo niet?
Op visite kaartje en/of in je sign van je e-mail of brief, vind ik heel normaal hoor. Anders kan een ander toch ook niet zien of die je uitspraken serieus kan nemen? (Is overigens nogsteeds geen garantie)
Als je het op je naambordje op je voordeur thuis gaat zetten, of in het telefoonboek, vind ik het wel overdreven worden ja...
Ik heb geen bedrijf en ik wil geen bedrijf. Indien dit wel het geval zou zijn zou iemand die lager is dan ir. echt niet binnenkomen. HBO`ersquote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:37 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Zeg je dat tegen elke 'ing.' die in opdracht van jou bedrijf later iets in elkaar moeten sleutelen?
quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:49 schreef solyaris het volgende:
[..]
Ik heb geen bedrijf en ik wil geen bedrijf. Indien dit wel het geval zou zijn zou iemand die lager is dan ir. echt niet binnenkomen. HBO`ers![]()
Als je een bedrijf hebt, heb je te maken met budgetten. Zelfs jij moet kunnen snappen dat je budget het niet altijd toelaat een TU-er aan te nemen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:49 schreef solyaris het volgende:
[..]
Ik heb geen bedrijf en ik wil geen bedrijf. Indien dit wel het geval zou zijn zou iemand die lager is dan ir. echt niet binnenkomen. HBO`ers![]()
De sneuerds onderscheiden zich wel gemakkelijker van de minder-sneuerds.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:54 schreef hara_kiwi het volgende:
Vroeger had je ook ir en ing, dus waarom niet, eigenlijk.
Het punt is alleen dat alle onderwijsniveau's zodanig zijn afgezakt naar een bedroevend niveau dat een titel voor een HBO opleiding daarmee ook wel overdreven is.
Daar hebben we hem ook weer..quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:49 schreef solyaris het volgende:
[..]
YEEquote:
Plus dat iemand van de TU zich natuurlijk niet bezig wilt houden met stom productiewerkquote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:52 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Als je een bedrijf hebt, heb je te maken met budgetten. Zelfs jij moet kunnen snappen dat je budget het niet altijd toelaat een TU-er aan te nemen.
quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:00 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Plus dat iemand van de TU zich natuurlijk niet bezig wilt houden met stom productiewerk.
Ruik ik daar een HBO`er?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |