quote:
'Titel voor afgestudeerde hbo'ers'
Uitgegeven: 20 februari 2009 09:35
Laatst gewijzigd: 20 februari 2009 11:13
DEN HAAG - Mensen met een hbo-diploma krijgen een officiële titel.
Onderwijsminister Ronald Plasterk wil voor hen de titels Bachelor of Applied Arts (BAA) en Bachelor of Applied Sciences (BASc) invoeren.
Dat heeft hij vrijdag bekendgemaakt. Op dit moment wordt de term bachelor wel voor opleidingen aan hogescholen gebruikt maar geldt dit niet als officiële titel.
Conflict
Het is de bedoeling dat BAA en BASc voor iedereen met een hogeschooldiploma gaat gelden, dus ook voor mensen die jaren geleden zijn afgestudeerd.
Met de titels wil Plasterk een einde maken aan een langlopend conflict tussen het hoger beroepsonderwijs (hbo) en de universiteiten.
De hogescholen willen dat een hbo-diploma ook een titel oplevert. De universiteiten vrezen echter dat hun afstudeertitels worden uitgehold.
Gevoelig
Plasterk is gevoelig voor dat argument en kiest voor verschillende titels voor de universiteit en de hogeschool. Hij plaatst daarvoor de internationaal geldende term 'applied' in de titel voor het hbo.
In de titel voor de universiteit zit deze toevoeging, die staat voor toegepast, niet. Voor een universitaire diploma gelden de titel BA en BSc.
Over de grens
Om helemaal zeker van zijn zaak te zijn, laat Plasterk een commissie toetsen of de titels BAA en BASc internationaal herkenbaar zijn en recht doen aan het verschil tussen hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs.
Een eigen titel voor het hbo moet studenten helpen in het buitenland te studeren. Afgestudeerden kunnen er over de grens beter mee aantonen wat hun papiertje voor waarde heeft.
Ik dacht, ik open hem vast.

Ik vind het persoonlijk nogal onzin, verzin dan als Hbo zijnde je eigen titels. Dit is een beetje kunstmatig de naam van het Hbo proberen hoog te houden. Als de uni's slim zijn verzinnen ze nu hun eigen titels, straks kun je als Mbo'er nog master worden...