Weten we dat ook weerquote:Het lijkt een beetje op een aprilmop en laat nogal wat vragen open. De energie-overdracht lijkt op die bij de weinig succesvolle magneetzweefbaan, maar de tram is gewoon uit de vloot van Halle. dus zal de aandrijving wel via motoren zijn. Dan houdt je weinig meer over dan een met de tram mee bewegende transformator. Of je zoiets met succes in straten, waar ook ander verkeer gebruik van maakt, kunt toepassen vraag ik mij af.
Het idee om stroomtoevoer voor trams via contacten in het straatoppervlak te laten plaatsvinden dateert overigens uit 1897. Een Frans boek uit 1902 beschrijft al vijf systemen, allemaal toegepast. De argumenten waren toen ook al dezelfde; bijna onzichtbaar en volmaakt veilig, want de contacten konden alleen stroom voeren als er zich een tram boven bevond. Niettemin zijn er legio anecdotes over paarden die, door ervaring wijs, heel voorzichtig over de glimmende metalen plaatjes heen stapten. Of het toen ook een succes was blijft de vraag. Het was zeer onderhoudsintensief, maar het laatste trambedrijf (Wolverhampton) deed er pas in 1921 afstand van.
Of je er notoire dwarsliggers mee tot rust brengt betwijfel ik ook. Die vinden wel weer andere argumenten, zoals stralingsrisico.
huh?quote:Op donderdag 29 januari 2009 19:45 schreef James1988 het volgende:
Koploper op Zwolle - Rsd? Dat komt ook niet vaak voor
Zit nu trouwens weer in een Benelux, Shl - Ddr. En dit is een heel rare:
Bs - reeks rijtuigen - Bd - 11.8
En de rijtuigen zijn niet gemoderniseerd, alleen een stickertje op de buitenkant!
nog wat extra verd en je hebt weer frambozen lolliesquote:Op donderdag 29 januari 2009 19:27 schreef Zug-Chef het volgende:
Een van de mooiste plaatjes van 2008 als tvp:
[ link | afbeelding ]
ÖBB 1016 023 als Werbelok "Kyoto-Express" met Regional Express 1502 van Schwarzach St.Veit naar Innsbruck Hbf passeert het Noord-Oostenrijkse Wilder Kaiser gebergte nabij Kitzbühel in Oostenrijk.
ala ICM ?quote:Op donderdag 29 januari 2009 20:23 schreef James1988 het volgende:
Net nog eens gekeken, de B'tjes van die Benelux waren qua interieur gelijk aan ICRm, maar dan voorzien van Hispeed-kleuren aan de buitenkant. Oranje stoelen.
Vaag, da's bij de Benelux altijd blauw...
Dat is de reservestam waarschijnlijk geweest.quote:Op donderdag 29 januari 2009 20:23 schreef James1988 het volgende:
Net nog eens gekeken, de B'tjes van die Benelux waren qua interieur gelijk aan ICRm, maar dan voorzien van Hispeed-kleuren aan de buitenkant. Oranje stoelen.
Vaag, da's bij de Benelux altijd blauw...
Vorige week sprong ik in Obdam in een VIRMquote:Op donderdag 29 januari 2009 21:33 schreef Lemjur het volgende:
Vanochtend een Koploper tegengekomen op station Hoogkarspel.
Ik heb er net zo goed de schurft in.quote:Op donderdag 29 januari 2009 17:50 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dus daar mag ik me niet over opwinden of zo?
Testritten om te kijken of ze het volhouden om langdurig belast te wordenquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:19 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Wat hebben ze in enschede te zoeken daar? Daar staat toch geen goederentrein klaar om opgehaald te worden?
Gedeelde kut is halve kut. Heb je nog niks aan dus.quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:26 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik heb er net zo goed de schurft in.
langdurig?quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:27 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Testritten om te kijken of ze het volhouden om langdurig belast te worden
Ze gaan het hele land door, zo zijn ze al in Groningen en Friesland geweest:quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
langdurig?Een ritje naar Enschede?
![]()
![]()
Aah jonge tochquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:33 schreef Roi het volgende:
Kan weer niet vanaf Muiderpoort zaterdag. Station is 1 minuut hier vandaan! Nu moet ik een half uur eerder opstaan omdat ik naar CS moet fietsen.
Waar moet je heen?quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:33 schreef Roi het volgende:
Kan weer niet vanaf Muiderpoort zaterdag. Station is 1 minuut hier vandaan! Nu moet ik een half uur eerder opstaan omdat ik naar CS moet fietsen.
Nieuwe locs, maar de sluitseinen doen het niet?quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:32 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Ze gaan het hele land door, zo zijn ze al in Groningen en Friesland geweest:
[ afbeelding ]
Traxx-locs te Groningen
maar je bedoelt natuurlijk Eisenbahnknotenpunkthinundherschieberquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:37 schreef Socios het volgende:
Eisenbahnknotenpunktgesellschaftsführer.
Mja, ze gaan morgen in Enschede in 8 minuten kopmaken, dus dat gaat heel lastig worden danquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:51 schreef Fixers het volgende:
[..]
Als ze dan toch doelloos rondcrossen, hang er dan gelijk een zuurstok achter...
Ik weet het niet, heb het niet gevraagdquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:51 schreef Fixers het volgende:
[..]
Nieuwe locs, maar de sluitseinen doen het niet?
Utrecht Centraalquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:39 schreef bork het volgende:
[..]
Waar moet je heen?
Je kan ook met de tram naar WTC
Kan gewoon hoor volgens NSquote:
Bestaat al een aantal jaar:quote:Op donderdag 29 januari 2009 18:26 schreef bork het volgende:
Tram zonder bovenleiding
http://www.vk.tv/tram
Zal wel met de verstoringen rond Schiphol te maken gehad hebben.quote:Op donderdag 29 januari 2009 23:47 schreef brandsrus het volgende:
Ik zag vandaag een VIRM staan op Leeuwarden op spoor 4 omstreeks 13:00 uur, heeft hij een slag gemaakt waar normaal een ICM rijdt?
Is dat ook contactloos dan? Ik meen me te herinneren dat daar een soort van derde rail is toegepast?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 00:13 schreef Cothen het volgende:
[..]
Bestaat al een aantal jaar:
[ afbeelding ]
Ik las het ook maar in de Volkskrant hoor, d8 leuke tvp verder niks, zijken doe je maar op somdaquote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:00 schreef Duvel het volgende:
[..]
Is dat ook contactloos dan? Ik meen me te herinneren dat daar een soort van derde rail is toegepast?
gewoon een diesel motor er in hopsa! contactlozer wordt t nietquote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:00 schreef Duvel het volgende:
[..]
Is dat ook contactloos dan? Ik meen me te herinneren dat daar een soort van derde rail is toegepast?
Hork! Het is "zeiken", dus met een korte ei. En ik kan het weten, want ik ben specialist.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:16 schreef bork het volgende:
[..]
Ik las het ook maar in de Volkskrant hoor, d8 leuke tvp verder niks, zijken doe je maar op somda![]()
niet?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:18 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hork! Het is "zeiken", dus met een korte ei. En ik kan het weten, want ik ben specialist.
En ik kom niet op Somda.
happerdehap, echt niet?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:18 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hork! Het is "zeiken", dus met een korte ei. En ik kan het weten, want ik ben specialist.
En ik kom niet op Somda.
Vroeger was alles beter.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:06 schreef Dr_Flash het volgende:
Toch altijd een beetje jammer, die verwoede, maar vergeefse pogingen tot rellen hier
Bombardier heeft/is bezig een tram te ontwikkelen die zijn stroom via inductie haalt (zelfde als koken op een koude plaat). Amsterdam toont al intresse.quote:Op donderdag 29 januari 2009 18:29 schreef Ofyles2 het volgende:
Is niet eens zo heel nieuw. In Bordeaux rijden trams die hun stroom van de derde rail halen.
Overigens wordt de spanning alleen ingeschakeld als de tram erover heen rijdt, maar er waren in den beginne nog hinderlijke kinderziektes.
leuk! maar geheid dat t hier weer de budget versie moet wordenquote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:12 schreef Nightshadow het volgende:
[..]
Bombardier heeft/is bezig een tram te ontwikkelen die zijn stroom via inductie haalt (zelfde als koken op een koude plaat). Amsterdam toont al intresse.
Vandaar dat Amsterdam intresse heeft, als het maar goedkoop is.. Typisch Nederlandse instellingquote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:31 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
leuk! maar geheid dat t hier weer de budget versie moet wordenmet alle gevolgen van dien
quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:12 schreef Nightshadow het volgende:
[..]
Bombardier heeft/is bezig een tram te ontwikkelen die zijn stroom via inductie haalt (zelfde als koken op een koude plaat). Amsterdam toont al intresse.
Vind dat eigenlijk wel mooi, dat de Moderators hier nooit hoeven in te grijpenquote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:06 schreef Dr_Flash het volgende:
Toch altijd een beetje jammer, die verwoede, maar vergeefse pogingen tot rellen hier
Dat is pas spuit 1199!quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Vind dat eigenlijk wel mooi, dat de Moderators hier nooit hoeven in te grijpen
En om het ontopic te houden nog maar een filmpje (eigenlijk TVP)
Traxx doet de Benelux, en gaat met de Prio's (quote:Op donderdag 29 januari 2009 23:45 schreef SpeedyRich het volgende:
Die traxx loc's worden toch voor de HSL gebruikt ?
Jezus, alweerquote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Vind dat eigenlijk wel mooi, dat de Moderators hier nooit hoeven in te grijpen
En om het ontopic te houden nog maar een filmpje (eigenlijk TVP)
ik denk nog wel eventjes hoor, denk aan de noordelijke lijnen...quote:Op vrijdag 30 januari 2009 12:18 schreef Ou-Tannu het volgende:
hoelang zou er dan nog diesel tractie zijn bij het reizigers vervoer? B)
Wel jammer.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 12:21 schreef dennistd het volgende:
[..]
ik denk nog wel eventjes hoor, denk aan de noordelijke lijnen...
enschede-zwolle en de maaslijn zie ik nog wel een keer geelektrificeerd worden, maar die lijnen in het noorden lijken me niet
nou, groningen - leeuwarden is toch op zich ook best de moeite?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 12:21 schreef dennistd het volgende:
[..]
ik denk nog wel eventjes hoor, denk aan de noordelijke lijnen...
enschede-zwolle en de maaslijn zie ik nog wel een keer geelektrificeerd worden, maar die lijnen in het noorden lijken me niet
Groningen - Leeuwarden misschien nog wel, maar de rest zie ik het niet echt gebeurenquote:Op vrijdag 30 januari 2009 12:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nou, groningen - leeuwarden is toch op zich ook best de moeite?
meteen dubbelsporing maken
des te meer reden om leeuwarden - groniningen te waslijnen!quote:Op vrijdag 30 januari 2009 12:46 schreef Peterselieman het volgende:
De rest niet nee en zelfs Groningen - Heerenveen zou eerst een dieselbaanvak moeten worden.
Doetinchem-Winterswijk en Winterswijk - Zuthpen ook niet. Zevenaar - Doetinchem zie ik nog wel gebeuren.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 12:21 schreef dennistd het volgende:
[..]
ik denk nog wel eventjes hoor, denk aan de noordelijke lijnen...
enschede-zwolle en de maaslijn zie ik nog wel een keer geelektrificeerd worden, maar die lijnen in het noorden lijken me niet
Professioneel!quote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:36 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Letterlijk gehoord op Rotterdam CS
"Dames en heren, de Internationale trein uit Brussel en Antwerpen was al vertraagd Gelach op de achtegrond... <stilte> maar staat nu met technische problemen stil bij Rotterdam lombardijen en is daarbij nog meer vertraagd dus"
Goedkoper en makkelijker in exploitatie is de gehele lijn Zevenaar - Winterswijk te electrificeren. Anders moet je in Doetinchem overschakelen van Elektrisch naar Diesel en kan je de lijn niet als een geheel exploiteren.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 13:32 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Doetinchem-Winterswijk en Winterswijk - Zuthpen ook niet. Zevenaar - Doetinchem zie ik nog wel gebeuren.
Ze gaan er bijna uit, wees maar niet bang. Overigens zijn de Belgen er van overtuigd dat het allemaal komt doordat ondeskundige Nederlandse machinisten die dingen de soep in draaien.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:43 schreef James1988 het volgende:
Nja, bij NS/ProRail zien ze de bui al wel weer hangen... de Benelux is gewoon een baggerverbinding geworden, helaas. Achterlijke Belgen met hun 11.8'jes. Onderhoud die krengen nou eens!
We gaan het morgen weer eens uit testen, de vorige keer ging het in 1 keer goedquote:Op vrijdag 30 januari 2009 16:15 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ze gaan er bijna uit, wees maar niet bang. Overigens zijn de Belgen er van overtuigd dat het allemaal komt doordat ondeskundige Nederlandse machinisten die dingen de soep in draaien.
Arriva kan ook zo wat nieuwe motor wagens er tussen hangen!quote:Op vrijdag 30 januari 2009 16:07 schreef dennistd het volgende:
Nouja, Syntus moet toch een keer nieuw materieel hebben, die lintjes hebben een levensduur van 15 jaar dacht ik, niet zo heel lang iig
als syntus al mag blijven rijden. Maar goed dat zien we later pasquote:Op vrijdag 30 januari 2009 17:12 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Arriva kan ook zo wat nieuwe motor wagens er tussen hangen!![]()
en ben benieuwd wat voor ellende we strax terug krijgen voor linten
die blijven wel..quote:Op vrijdag 30 januari 2009 17:20 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
als syntus al mag blijven rijden. Maar goed dat zien we later pas
Valt wel mee, zit steeds vaker in die desbetreffende series.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Vorige week sprong ik in Obdam in een VIRMdat kwam me toch ook vrij bijzonder voor
ATB op de HSL dus?quote:Minister Eurlings onderzoekt alsnog of de HSL-Zuid tijdelijk een bestaand beveiligingssysteem kan gebruiken. De lijn is uitgerust met ERTMS, het nieuwe verplichte Europese veiligheidssysteem, maar dat werkt nog niet naar behoren.
Daardoor rijden nog geen snelle treinen van Amsterdam naar Parijs, terwijl het spoor al bijna twee jaar klaar is. De NS, de Belgische en de Franse spoorwegen hebben er in 2005 vergeefs voor gepleit om naast ERTMS voor de zekerheid een bestaand systeem in te bouwen.
Eurlings zegt niet wanneer er snelle treinen gaan rijden, maar dat gebeurt zeker niet voor het eind van het jaar.
Klopt. Maar wellicht het Franse beveiligingssysteem? Dat snapt de Thalys toch al.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:20 schreef dennistd het volgende:
[..]
ATB op de HSL dus?
Volgens mij kon dat niet ivm de wisselstroom...
lijkt me dan het meest waarschijnlijk, aangezien de v250 dat ook snapt (tenminste, volgens wikipedia)quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:27 schreef Duvel het volgende:
[..]
Klopt. Maar wellicht het Franse beveiligingssysteem? Dat snapt de Thalys toch al.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |