abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 januari 2009 @ 18:15:00 #1
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_65538034

Hier alweer deel # in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 januari 2009 @ 18:17:15 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65538098
Heerlijk die Cargo's van een loc met maar 2 ketelwagens aan de haak
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_65538142
nuttig ja.
pi_65538230
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 januari 2009 @ 18:26:23 #5
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_65538378
Tram zonder bovenleiding

http://www.vk.tv/tram
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 29 januari 2009 @ 18:29:34 #6
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_65538474
Is niet eens zo heel nieuw. In Bordeaux rijden trams die hun stroom van de derde rail halen.

Overigens wordt de spanning alleen ingeschakeld als de tram erover heen rijdt, maar er waren in den beginne nog hinderlijke kinderziektes.
pi_65538650
Die reactie onder dat verhaal zegt eigenlijk alles al
quote:
Het lijkt een beetje op een aprilmop en laat nogal wat vragen open. De energie-overdracht lijkt op die bij de weinig succesvolle magneetzweefbaan, maar de tram is gewoon uit de vloot van Halle. dus zal de aandrijving wel via motoren zijn. Dan houdt je weinig meer over dan een met de tram mee bewegende transformator. Of je zoiets met succes in straten, waar ook ander verkeer gebruik van maakt, kunt toepassen vraag ik mij af.

Het idee om stroomtoevoer voor trams via contacten in het straatoppervlak te laten plaatsvinden dateert overigens uit 1897. Een Frans boek uit 1902 beschrijft al vijf systemen, allemaal toegepast. De argumenten waren toen ook al dezelfde; bijna onzichtbaar en volmaakt veilig, want de contacten konden alleen stroom voeren als er zich een tram boven bevond. Niettemin zijn er legio anecdotes over paarden die, door ervaring wijs, heel voorzichtig over de glimmende metalen plaatjes heen stapten. Of het toen ook een succes was blijft de vraag. Het was zeer onderhoudsintensief, maar het laatste trambedrijf (Wolverhampton) deed er pas in 1921 afstand van.

Of je er notoire dwarsliggers mee tot rust brengt betwijfel ik ook. Die vinden wel weer andere argumenten, zoals stralingsrisico.
Weten we dat ook weer
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_65538882
tvp
pi_65539221
wat MarkoAlmelo zegt
  Redactie Sport donderdag 29 januari 2009 @ 18:58:05 #10
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65539397
vanmiddag had de intercity (v16.28 Hengelo) naar enschede 15 min vertraging, dus was in almelo de stopper ervoor gegooid
in hengelo heeft ie schijnbaar ook nog wel even stil moeten staan, want tussen de stopper en de intercity kwam ook nog de lege pimpelpendel naar enschede...
dan denk ik: waarom gooi je die niet in het pad van de eigenlijke intercity? hij komt in enschede toch aan op spoor 2, dus kun je ook wel passagiers meenemen (in hengelo komt ie van 4a, dus kan ik op 3b langs het perron komen)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_65539674
vanmiddag een koploper tussen zwolle en roosendaal. 4093 welteverstaan
pi_65540547
Een van de mooiste plaatjes van 2008 als tvp:


ÖBB 1016 023 als Werbelok "Kyoto-Express" met Regional Express 1502 van Schwarzach St.Veit naar Innsbruck Hbf passeert het Noord-Oostenrijkse Wilder Kaiser gebergte nabij Kitzbühel in Oostenrijk.
pi_65541122
Da's geen onaardig plaatje idd Zug
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 januari 2009 @ 19:45:10 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65541316
Koploper op Zwolle - Rsd? Dat komt ook niet vaak voor

Zit nu trouwens weer in een Benelux, Shl - Ddr. En dit is een heel rare:
Bs - reeks rijtuigen - Bd - 11.8

En de rijtuigen zijn niet gemoderniseerd, alleen een stickertje op de buitenkant!
  Redactie Sport donderdag 29 januari 2009 @ 19:58:03 #15
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65541819
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 19:45 schreef James1988 het volgende:
Koploper op Zwolle - Rsd? Dat komt ook niet vaak voor

Zit nu trouwens weer in een Benelux, Shl - Ddr. En dit is een heel rare:
Bs - reeks rijtuigen - Bd - 11.8

En de rijtuigen zijn niet gemoderniseerd, alleen een stickertje op de buitenkant!
huh?
er zijn helemaal geen ongereviseerde ICR-rijtuigen meer toch?
en een Bd ken ik ook niet (of moet dat Bs zijn?)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 29 januari 2009 @ 20:05:08 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65542073
Dat moet Bs zijn ja. Ik zat even in de war met mijn bestemming

De rijtuigen die ik zag waren volgens mij niet gereviseerd zoals alle andere ICRm's, de stoelen van de tweede klasse waren niet blauw

Ik zit nu in de Bs trouwens, die is helemaal niet gereviseerd
pi_65542553
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 19:27 schreef Zug-Chef het volgende:
Een van de mooiste plaatjes van 2008 als tvp:

[ link | afbeelding ]
ÖBB 1016 023 als Werbelok "Kyoto-Express" met Regional Express 1502 van Schwarzach St.Veit naar Innsbruck Hbf passeert het Noord-Oostenrijkse Wilder Kaiser gebergte nabij Kitzbühel in Oostenrijk.
nog wat extra verd en je hebt weer frambozen lollies
  donderdag 29 januari 2009 @ 20:23:48 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65542881
Net nog eens gekeken, de B'tjes van die Benelux waren qua interieur gelijk aan ICRm, maar dan voorzien van Hispeed-kleuren aan de buitenkant. Oranje stoelen.

Vaag, da's bij de Benelux altijd blauw...
pi_65543039
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 20:23 schreef James1988 het volgende:
Net nog eens gekeken, de B'tjes van die Benelux waren qua interieur gelijk aan ICRm, maar dan voorzien van Hispeed-kleuren aan de buitenkant. Oranje stoelen.

Vaag, da's bij de Benelux altijd blauw...
ala ICM ?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 januari 2009 @ 20:45:55 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65543780
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 20:23 schreef James1988 het volgende:
Net nog eens gekeken, de B'tjes van die Benelux waren qua interieur gelijk aan ICRm, maar dan voorzien van Hispeed-kleuren aan de buitenkant. Oranje stoelen.

Vaag, da's bij de Benelux altijd blauw...
Dat is de reservestam waarschijnlijk geweest.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_65545770
Vanochtend een Koploper tegengekomen op station Hoogkarspel. En de verbinding Enkhuizen-Rotterdam Centraal is echt slecht. Standaard met 10 minuten vertraging van en naar mn werk.
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
pi_65545958
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:33 schreef Lemjur het volgende:
Vanochtend een Koploper tegengekomen op station Hoogkarspel.
Vorige week sprong ik in Obdam in een VIRM dat kwam me toch ook vrij bijzonder voor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 29 januari 2009 @ 22:05:01 #23
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65547160
morgenvroeg maar eens even een poging doen om de vier traxx-locs vast te leggen die naar enschede komen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_65547885
Wat hebben ze in enschede te zoeken daar? Daar staat toch geen goederentrein klaar om opgehaald te worden?

[ Bericht 44% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2009 22:25:29 ]
  donderdag 29 januari 2009 @ 22:26:57 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65548179
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 17:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dus daar mag ik me niet over opwinden of zo?
Ik heb er net zo goed de schurft in.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_65548203
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:19 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Wat hebben ze in enschede te zoeken daar? Daar staat toch geen goederentrein klaar om opgehaald te worden?
Testritten om te kijken of ze het volhouden om langdurig belast te worden
pi_65548228
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:26 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik heb er net zo goed de schurft in.
Gedeelde kut is halve kut. Heb je nog niks aan dus.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_65548255
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:27 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Testritten om te kijken of ze het volhouden om langdurig belast te worden
langdurig? Een ritje naar Enschede?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_65548384
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

langdurig? Een ritje naar Enschede?
Ze gaan het hele land door, zo zijn ze al in Groningen en Friesland geweest:



Traxx-locs te Groningen
pi_65548463
Tering. LANGDURIG belast zijn
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_65548466
Kan weer niet vanaf Muiderpoort zaterdag . Station is 1 minuut hier vandaan! Nu moet ik een half uur eerder opstaan omdat ik naar CS moet fietsen.
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_65548572
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:33 schreef Roi het volgende:
Kan weer niet vanaf Muiderpoort zaterdag . Station is 1 minuut hier vandaan! Nu moet ik een half uur eerder opstaan omdat ik naar CS moet fietsen.
Aah jonge toch
pi_65548616
Eisenbahnknotenpunktgesellschaftsführer.
  donderdag 29 januari 2009 @ 22:38:04 #34
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_65548644
Tjoeps Gent - Utrecht voor 28,60 met Thalys dankzij smurfenkorting

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 29 januari 2009 @ 22:39:38 #35
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_65548701
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:33 schreef Roi het volgende:
Kan weer niet vanaf Muiderpoort zaterdag . Station is 1 minuut hier vandaan! Nu moet ik een half uur eerder opstaan omdat ik naar CS moet fietsen.
Waar moet je heen?
Je kan ook met de tram naar WTC
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_65549250
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:32 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Ze gaan het hele land door, zo zijn ze al in Groningen en Friesland geweest:

[ afbeelding ]

Traxx-locs te Groningen
Nieuwe locs, maar de sluitseinen doen het niet?

Als ze dan toch doelloos rondcrossen, hang er dan gelijk een zuurstok achter...

tvp enzo
pi_65549382
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:37 schreef Socios het volgende:
Eisenbahnknotenpunktgesellschaftsführer.
maar je bedoelt natuurlijk Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 29 januari 2009 @ 22:57:37 #38
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65549511
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:51 schreef Fixers het volgende:

[..]
Als ze dan toch doelloos rondcrossen, hang er dan gelijk een zuurstok achter...
Mja, ze gaan morgen in Enschede in 8 minuten kopmaken, dus dat gaat heel lastig worden dan
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_65550131
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:51 schreef Fixers het volgende:

[..]

Nieuwe locs, maar de sluitseinen doen het niet?
Ik weet het niet, heb het niet gevraagd

Ze stonden een kwartier stil te Gn ipv 6 minuten
pi_65550185
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:39 schreef bork het volgende:

[..]

Waar moet je heen?
Je kan ook met de tram naar WTC
Utrecht Centraal
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  donderdag 29 januari 2009 @ 23:19:23 #41
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_65550454
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 23:12 schreef Roi het volgende:

[..]

Utrecht Centraal
Kan gewoon hoor volgens NS

reis vanaf Amsterdam Muiderpoort naar Utrecht Centraal en verder via Weesp en Hilversum

http://www.ns.nl/werktraj(...)09_asd_wp_31jan_1feb
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_65550496
gaat gewoon een directe 57xx zelfs. Ik moet ook van Ut naar Asdz. Kan gewoon
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_65551488
Die traxx loc's worden toch voor de HSL gebruikt ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_65551587
Ik zag vandaag een VIRM staan op Leeuwarden op spoor 4 omstreeks 13:00 uur, heeft hij een slag gemaakt waar normaal een ICM rijdt?
pi_65552424
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 18:26 schreef bork het volgende:
Tram zonder bovenleiding

http://www.vk.tv/tram
Bestaat al een aantal jaar:
So we just called him Fred too
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 30 januari 2009 @ 00:21:47 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65552651
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 23:47 schreef brandsrus het volgende:
Ik zag vandaag een VIRM staan op Leeuwarden op spoor 4 omstreeks 13:00 uur, heeft hij een slag gemaakt waar normaal een ICM rijdt?
Zal wel met de verstoringen rond Schiphol te maken gehad hebben.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_65553057
Ook gezien rond dezelfde tijd, ja.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 08:00:39 #48
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65555343
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 00:13 schreef Cothen het volgende:

[..]

Bestaat al een aantal jaar:
[ afbeelding ]
Is dat ook contactloos dan? Ik meen me te herinneren dat daar een soort van derde rail is toegepast?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 30 januari 2009 @ 08:16:02 #49
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_65555465
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:00 schreef Duvel het volgende:

[..]

Is dat ook contactloos dan? Ik meen me te herinneren dat daar een soort van derde rail is toegepast?
Ik las het ook maar in de Volkskrant hoor, d8 leuke tvp verder niks, zijken doe je maar op somda
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_65555479
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:00 schreef Duvel het volgende:

[..]

Is dat ook contactloos dan? Ik meen me te herinneren dat daar een soort van derde rail is toegepast?
gewoon een diesel motor er in hopsa! contactlozer wordt t niet
  vrijdag 30 januari 2009 @ 08:18:52 #51
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65555493
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:16 schreef bork het volgende:

[..]

Ik las het ook maar in de Volkskrant hoor, d8 leuke tvp verder niks, zijken doe je maar op somda
Hork! Het is "zeiken", dus met een korte ei. En ik kan het weten, want ik ben specialist.

En ik kom niet op Somda.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_65555517
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:18 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hork! Het is "zeiken", dus met een korte ei. En ik kan het weten, want ik ben specialist.

En ik kom niet op Somda.
niet? ! its amazing
  vrijdag 30 januari 2009 @ 08:25:06 #53
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65555560
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:21 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

niet? ! its amazing
Heet ik Mike?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_65555578
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:25 schreef Duvel het volgende:

[..]

Heet ik Mike?
weet ik veel?
  vrijdag 30 januari 2009 @ 08:29:26 #55
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65555610
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:27 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

weet ik veel?
Retorische vraag.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 30 januari 2009 @ 08:54:06 #56
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_65555995
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:18 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hork! Het is "zeiken", dus met een korte ei. En ik kan het weten, want ik ben specialist.

En ik kom niet op Somda.
happerdehap, echt niet? , zie mijn onderschrift btw
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Sport vrijdag 30 januari 2009 @ 08:55:27 #57
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65556021
Mensen, niet zo geïrriteerd...

Plaatje om weer ontopic te gaan, trams horen elders in PTA
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 30 januari 2009 @ 09:05:29 #58
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65556195
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:55 schreef dennistd het volgende:
Mensen, niet zo geïrriteerd...
Zeik niet!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_65556208
Bek houwe homo's

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_65556215
Toch altijd een beetje jammer, die verwoede, maar vergeefse pogingen tot rellen hier
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 30 januari 2009 @ 09:08:04 #61
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65556244
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 09:06 schreef Dr_Flash het volgende:
Toch altijd een beetje jammer, die verwoede, maar vergeefse pogingen tot rellen hier
Vroeger was alles beter.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_65556332
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 18:29 schreef Ofyles2 het volgende:
Is niet eens zo heel nieuw. In Bordeaux rijden trams die hun stroom van de derde rail halen.

Overigens wordt de spanning alleen ingeschakeld als de tram erover heen rijdt, maar er waren in den beginne nog hinderlijke kinderziektes.
Bombardier heeft/is bezig een tram te ontwikkelen die zijn stroom via inductie haalt (zelfde als koken op een koude plaat). Amsterdam toont al intresse.
pi_65556726
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 09:12 schreef Nightshadow het volgende:

[..]

Bombardier heeft/is bezig een tram te ontwikkelen die zijn stroom via inductie haalt (zelfde als koken op een koude plaat). Amsterdam toont al intresse.
leuk! maar geheid dat t hier weer de budget versie moet worden met alle gevolgen van dien
pi_65557466
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 09:31 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

leuk! maar geheid dat t hier weer de budget versie moet worden met alle gevolgen van dien
Vandaar dat Amsterdam intresse heeft, als het maar goedkoop is.. Typisch Nederlandse instelling
  vrijdag 30 januari 2009 @ 10:26:45 #65
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_65558222
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 09:12 schreef Nightshadow het volgende:

[..]

Bombardier heeft/is bezig een tram te ontwikkelen die zijn stroom via inductie haalt (zelfde als koken op een koude plaat). Amsterdam toont al intresse.
Spuit 11
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 30 januari 2009 @ 11:19:03 #66
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_65560194
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 09:06 schreef Dr_Flash het volgende:
Toch altijd een beetje jammer, die verwoede, maar vergeefse pogingen tot rellen hier
Vind dat eigenlijk wel mooi, dat de Moderators hier nooit hoeven in te grijpen

En om het ontopic te houden nog maar een filmpje (eigenlijk TVP)
pi_65560510
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 11:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Vind dat eigenlijk wel mooi, dat de Moderators hier nooit hoeven in te grijpen

En om het ontopic te houden nog maar een filmpje (eigenlijk TVP)

Dat is pas spuit 1199!
  vrijdag 30 januari 2009 @ 11:29:27 #68
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65560607
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 23:45 schreef SpeedyRich het volgende:
Die traxx loc's worden toch voor de HSL gebruikt ?
Traxx doet de Benelux, en gaat met de Prio's ( ) straks op de HSL-Zuid rijden.

Maar er zijn veel problemen met de Traxx-locs, ze hebben (voor zover mij bekend is) nog meer problemen gehad dan de 11.8'jes! Daarom rijdt er nu weer meer 11.8 rondt, terwijl de Traxxen worden gefixed.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 11:45:41 #69
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_65561198
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 11:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Vind dat eigenlijk wel mooi, dat de Moderators hier nooit hoeven in te grijpen

En om het ontopic te houden nog maar een filmpje (eigenlijk TVP)
Jezus, alweer
  vrijdag 30 januari 2009 @ 11:49:02 #70
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_65561325
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 11:45 schreef TommyGun het volgende:

[..]

Jezus, alweer
Quote hem nog ff
pi_65562343
hoelang zou er dan nog diesel tractie zijn bij het reizigers vervoer? B)
  Redactie Sport vrijdag 30 januari 2009 @ 12:21:15 #72
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65562436
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 12:18 schreef Ou-Tannu het volgende:
hoelang zou er dan nog diesel tractie zijn bij het reizigers vervoer? B)
ik denk nog wel eventjes hoor, denk aan de noordelijke lijnen...
enschede-zwolle en de maaslijn zie ik nog wel een keer geelektrificeerd worden, maar die lijnen in het noorden lijken me niet
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 30 januari 2009 @ 12:21:36 #73
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65562447
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 12:21 schreef dennistd het volgende:

[..]

ik denk nog wel eventjes hoor, denk aan de noordelijke lijnen...
enschede-zwolle en de maaslijn zie ik nog wel een keer geelektrificeerd worden, maar die lijnen in het noorden lijken me niet
Wel jammer.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport vrijdag 30 januari 2009 @ 12:24:17 #74
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65562529
Vanmorgen heb ik de traxx's trouwens niet gezien, heb een uur op Drienerlo staan blauwbekken, maar ze kwamen niet langs
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_65562577
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 12:21 schreef dennistd het volgende:

[..]

ik denk nog wel eventjes hoor, denk aan de noordelijke lijnen...
enschede-zwolle en de maaslijn zie ik nog wel een keer geelektrificeerd worden, maar die lijnen in het noorden lijken me niet
nou, groningen - leeuwarden is toch op zich ook best de moeite?

meteen dubbelsporing maken
  Redactie Sport vrijdag 30 januari 2009 @ 12:29:18 #76
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65562651
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 12:26 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

nou, groningen - leeuwarden is toch op zich ook best de moeite?

meteen dubbelsporing maken
Groningen - Leeuwarden misschien nog wel, maar de rest zie ik het niet echt gebeuren
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 30 januari 2009 @ 12:46:05 #77
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65563166
De rest niet nee en zelfs Groningen - Heerenveen zou eerst een dieselbaanvak moeten worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_65564182
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 12:46 schreef Peterselieman het volgende:
De rest niet nee en zelfs Groningen - Heerenveen zou eerst een dieselbaanvak moeten worden.
des te meer reden om leeuwarden - groniningen te waslijnen!

kunnen de overgebleven spurtjes mooi op t nog te bouwen stuk groningen - heerenveen
pi_65564647
Tja, in Zutphen hebben ze wel een verhoogde brug aangelegd zodat daaronder nog een waslijn past, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren eigenlijk...
pi_65564683
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 12:21 schreef dennistd het volgende:

[..]

ik denk nog wel eventjes hoor, denk aan de noordelijke lijnen...
enschede-zwolle en de maaslijn zie ik nog wel een keer geelektrificeerd worden, maar die lijnen in het noorden lijken me niet
Doetinchem-Winterswijk en Winterswijk - Zuthpen ook niet. Zevenaar - Doetinchem zie ik nog wel gebeuren.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 14:36:31 #81
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_65567102
Letterlijk gehoord op Rotterdam CS
"Dames en heren, de Internationale trein uit Brussel en Antwerpen was al vertraagd Gelach op de achtegrond... <stilte> maar staat nu met technische problemen stil bij Rotterdam lombardijen en is daarbij nog meer vertraagd dus"
  Redactie Sport vrijdag 30 januari 2009 @ 14:57:49 #82
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65567787
Vanmiddag even een slagje Enschede-Glanerbrug gedaan. Op station De Eschmarke staat nu een met een vuilniszak afgeplakt bordje, en een bordje mist. Oftewel: zoek maar uit waar je bent
Glanerbrug klopte wel dit keer
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 30 januari 2009 @ 14:58:59 #83
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65567840
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 14:36 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Letterlijk gehoord op Rotterdam CS
"Dames en heren, de Internationale trein uit Brussel en Antwerpen was al vertraagd Gelach op de achtegrond... <stilte> maar staat nu met technische problemen stil bij Rotterdam lombardijen en is daarbij nog meer vertraagd dus"
Professioneel!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 30 januari 2009 @ 15:43:01 #84
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65569562
Nja, bij NS/ProRail zien ze de bui al wel weer hangen... de Benelux is gewoon een baggerverbinding geworden, helaas. Achterlijke Belgen met hun 11.8'jes. Onderhoud die krengen nou eens!
pi_65569986
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:32 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

Doetinchem-Winterswijk en Winterswijk - Zuthpen ook niet. Zevenaar - Doetinchem zie ik nog wel gebeuren.
Goedkoper en makkelijker in exploitatie is de gehele lijn Zevenaar - Winterswijk te electrificeren. Anders moet je in Doetinchem overschakelen van Elektrisch naar Diesel en kan je de lijn niet als een geheel exploiteren.

Zitten de maatschappijen als Syntus/Ariva/Veolia wel te wachten op elektrificatie
Velios is natuurlijk ideaal, motorbak vervangen en we rijden elektrisch .
  Redactie Sport vrijdag 30 januari 2009 @ 16:07:47 #86
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65570408
Nouja, Syntus moet toch een keer nieuw materieel hebben, die lintjes hebben een levensduur van 15 jaar dacht ik, niet zo heel lang iig
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_65570674
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:43 schreef James1988 het volgende:
Nja, bij NS/ProRail zien ze de bui al wel weer hangen... de Benelux is gewoon een baggerverbinding geworden, helaas. Achterlijke Belgen met hun 11.8'jes. Onderhoud die krengen nou eens!
Ze gaan er bijna uit, wees maar niet bang. Overigens zijn de Belgen er van overtuigd dat het allemaal komt doordat ondeskundige Nederlandse machinisten die dingen de soep in draaien.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 30 januari 2009 @ 16:43:35 #88
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65571764
Klopt, dat lees ik vaak op HGBTF. Dat die dingen veel meer kilometers maken dan andere HLE's, en dat ze oud zijn, daar denken ze niet bij na of dat wordt afgewimpeld als zijnde onbelangrijk.

Als de 11.8 eruitgaat, wat krijgen we dan terug? Traxx en/of de HSL? Ik vind de 11.8 ergens wel bij de BNL passen, die loc heeft ook wel wat uitstraling als hij aan komt rijden, vind ik dan. Ook al is het een onbetrouwbare kutloc.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 16:44:02 #89
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_65571778
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 16:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ze gaan er bijna uit, wees maar niet bang. Overigens zijn de Belgen er van overtuigd dat het allemaal komt doordat ondeskundige Nederlandse machinisten die dingen de soep in draaien.
We gaan het morgen weer eens uit testen, de vorige keer ging het in 1 keer goed .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_65572722
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 16:07 schreef dennistd het volgende:
Nouja, Syntus moet toch een keer nieuw materieel hebben, die lintjes hebben een levensduur van 15 jaar dacht ik, niet zo heel lang iig
Arriva kan ook zo wat nieuwe motor wagens er tussen hangen!


en ben benieuwd wat voor ellende we strax terug krijgen voor linten
pi_65572962
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 17:12 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Arriva kan ook zo wat nieuwe motor wagens er tussen hangen!


en ben benieuwd wat voor ellende we strax terug krijgen voor linten
als syntus al mag blijven rijden. Maar goed dat zien we later pas
  vrijdag 30 januari 2009 @ 17:51:27 #92
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_65573788
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  Redactie Sport vrijdag 30 januari 2009 @ 17:55:16 #93
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65573887
Zo, wat fotootjes van vandaag:

Plan V 443
Wachtend op wat komend gaat, spoor 1 te Enschede


DM'90 3428
Stoptrein naar Zwolle, te Enschede Drienerlo


Plan V 833
Stoptrein naar Apeldoorn, te Enschede Drienerlo


Plan V Onbekend
Stoptrein naar Enschede, te Enschede Drienerlo


ICM Onbekend
Intercity naar Enschede, te Enschede Drienerlo


ICM Onbekend
Leeg naar Enschede tbv de pendel, te Enschede Drienerlo


Talent PEG onbekend
Te Glanerbrug


Talent DB Regio onbekend
Te Glanerbrug

De andere foto's van vandaag

[ Bericht 2% gewijzigd door dennistd op 30-01-2009 20:47:05 ]
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_65575403
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 17:20 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

als syntus al mag blijven rijden. Maar goed dat zien we later pas
die blijven wel..
pi_65575490
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vorige week sprong ik in Obdam in een VIRM dat kwam me toch ook vrij bijzonder voor
Valt wel mee, zit steeds vaker in die desbetreffende series.
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
  Redactie Sport vrijdag 30 januari 2009 @ 19:42:34 #96
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65576974
Overigens mijn ervaring met het interieur van de PEG-talent en de DB-talent:
de PEG-talent heeft qua stoelen veel weg van de Arriva Spurts, en zitten redelijk
de DB-regio zit als een houten plank, waarbij de rugleuning bijna recht is en ook bijna haaks op het zitvlak zit
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport vrijdag 30 januari 2009 @ 23:20:53 #97
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65583792
quote:
Minister Eurlings onderzoekt alsnog of de HSL-Zuid tijdelijk een bestaand beveiligingssysteem kan gebruiken. De lijn is uitgerust met ERTMS, het nieuwe verplichte Europese veiligheidssysteem, maar dat werkt nog niet naar behoren.

Daardoor rijden nog geen snelle treinen van Amsterdam naar Parijs, terwijl het spoor al bijna twee jaar klaar is. De NS, de Belgische en de Franse spoorwegen hebben er in 2005 vergeefs voor gepleit om naast ERTMS voor de zekerheid een bestaand systeem in te bouwen.

Eurlings zegt niet wanneer er snelle treinen gaan rijden, maar dat gebeurt zeker niet voor het eind van het jaar.
ATB op de HSL dus?
Volgens mij kon dat niet ivm de wisselstroom...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 30 januari 2009 @ 23:27:17 #98
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65583992
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 23:20 schreef dennistd het volgende:

[..]

ATB op de HSL dus?
Volgens mij kon dat niet ivm de wisselstroom...
Klopt. Maar wellicht het Franse beveiligingssysteem? Dat snapt de Thalys toch al.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport vrijdag 30 januari 2009 @ 23:32:46 #99
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65584122
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 23:27 schreef Duvel het volgende:

[..]

Klopt. Maar wellicht het Franse beveiligingssysteem? Dat snapt de Thalys toch al.
lijkt me dan het meest waarschijnlijk, aangezien de v250 dat ook snapt (tenminste, volgens wikipedia)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')