abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 januari 2009 @ 18:15:00 #1
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_65538034

Hier alweer deel # in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 januari 2009 @ 18:17:15 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65538098
Heerlijk die Cargo's van een loc met maar 2 ketelwagens aan de haak
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_65538142
nuttig ja.
pi_65538230
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 januari 2009 @ 18:26:23 #5
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_65538378
Tram zonder bovenleiding

http://www.vk.tv/tram
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 29 januari 2009 @ 18:29:34 #6
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_65538474
Is niet eens zo heel nieuw. In Bordeaux rijden trams die hun stroom van de derde rail halen.

Overigens wordt de spanning alleen ingeschakeld als de tram erover heen rijdt, maar er waren in den beginne nog hinderlijke kinderziektes.
pi_65538650
Die reactie onder dat verhaal zegt eigenlijk alles al
quote:
Het lijkt een beetje op een aprilmop en laat nogal wat vragen open. De energie-overdracht lijkt op die bij de weinig succesvolle magneetzweefbaan, maar de tram is gewoon uit de vloot van Halle. dus zal de aandrijving wel via motoren zijn. Dan houdt je weinig meer over dan een met de tram mee bewegende transformator. Of je zoiets met succes in straten, waar ook ander verkeer gebruik van maakt, kunt toepassen vraag ik mij af.

Het idee om stroomtoevoer voor trams via contacten in het straatoppervlak te laten plaatsvinden dateert overigens uit 1897. Een Frans boek uit 1902 beschrijft al vijf systemen, allemaal toegepast. De argumenten waren toen ook al dezelfde; bijna onzichtbaar en volmaakt veilig, want de contacten konden alleen stroom voeren als er zich een tram boven bevond. Niettemin zijn er legio anecdotes over paarden die, door ervaring wijs, heel voorzichtig over de glimmende metalen plaatjes heen stapten. Of het toen ook een succes was blijft de vraag. Het was zeer onderhoudsintensief, maar het laatste trambedrijf (Wolverhampton) deed er pas in 1921 afstand van.

Of je er notoire dwarsliggers mee tot rust brengt betwijfel ik ook. Die vinden wel weer andere argumenten, zoals stralingsrisico.
Weten we dat ook weer
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_65538882
tvp
pi_65539221
wat MarkoAlmelo zegt
  Redactie Sport donderdag 29 januari 2009 @ 18:58:05 #10
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65539397
vanmiddag had de intercity (v16.28 Hengelo) naar enschede 15 min vertraging, dus was in almelo de stopper ervoor gegooid
in hengelo heeft ie schijnbaar ook nog wel even stil moeten staan, want tussen de stopper en de intercity kwam ook nog de lege pimpelpendel naar enschede...
dan denk ik: waarom gooi je die niet in het pad van de eigenlijke intercity? hij komt in enschede toch aan op spoor 2, dus kun je ook wel passagiers meenemen (in hengelo komt ie van 4a, dus kan ik op 3b langs het perron komen)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_65539674
vanmiddag een koploper tussen zwolle en roosendaal. 4093 welteverstaan
pi_65540547
Een van de mooiste plaatjes van 2008 als tvp:


ÖBB 1016 023 als Werbelok "Kyoto-Express" met Regional Express 1502 van Schwarzach St.Veit naar Innsbruck Hbf passeert het Noord-Oostenrijkse Wilder Kaiser gebergte nabij Kitzbühel in Oostenrijk.
pi_65541122
Da's geen onaardig plaatje idd Zug
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 29 januari 2009 @ 19:45:10 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65541316
Koploper op Zwolle - Rsd? Dat komt ook niet vaak voor

Zit nu trouwens weer in een Benelux, Shl - Ddr. En dit is een heel rare:
Bs - reeks rijtuigen - Bd - 11.8

En de rijtuigen zijn niet gemoderniseerd, alleen een stickertje op de buitenkant!
  Redactie Sport donderdag 29 januari 2009 @ 19:58:03 #15
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65541819
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 19:45 schreef James1988 het volgende:
Koploper op Zwolle - Rsd? Dat komt ook niet vaak voor

Zit nu trouwens weer in een Benelux, Shl - Ddr. En dit is een heel rare:
Bs - reeks rijtuigen - Bd - 11.8

En de rijtuigen zijn niet gemoderniseerd, alleen een stickertje op de buitenkant!
huh?
er zijn helemaal geen ongereviseerde ICR-rijtuigen meer toch?
en een Bd ken ik ook niet (of moet dat Bs zijn?)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 29 januari 2009 @ 20:05:08 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65542073
Dat moet Bs zijn ja. Ik zat even in de war met mijn bestemming

De rijtuigen die ik zag waren volgens mij niet gereviseerd zoals alle andere ICRm's, de stoelen van de tweede klasse waren niet blauw

Ik zit nu in de Bs trouwens, die is helemaal niet gereviseerd
pi_65542553
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 19:27 schreef Zug-Chef het volgende:
Een van de mooiste plaatjes van 2008 als tvp:

[ link | afbeelding ]
ÖBB 1016 023 als Werbelok "Kyoto-Express" met Regional Express 1502 van Schwarzach St.Veit naar Innsbruck Hbf passeert het Noord-Oostenrijkse Wilder Kaiser gebergte nabij Kitzbühel in Oostenrijk.
nog wat extra verd en je hebt weer frambozen lollies
  donderdag 29 januari 2009 @ 20:23:48 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_65542881
Net nog eens gekeken, de B'tjes van die Benelux waren qua interieur gelijk aan ICRm, maar dan voorzien van Hispeed-kleuren aan de buitenkant. Oranje stoelen.

Vaag, da's bij de Benelux altijd blauw...
pi_65543039
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 20:23 schreef James1988 het volgende:
Net nog eens gekeken, de B'tjes van die Benelux waren qua interieur gelijk aan ICRm, maar dan voorzien van Hispeed-kleuren aan de buitenkant. Oranje stoelen.

Vaag, da's bij de Benelux altijd blauw...
ala ICM ?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 januari 2009 @ 20:45:55 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_65543780
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 20:23 schreef James1988 het volgende:
Net nog eens gekeken, de B'tjes van die Benelux waren qua interieur gelijk aan ICRm, maar dan voorzien van Hispeed-kleuren aan de buitenkant. Oranje stoelen.

Vaag, da's bij de Benelux altijd blauw...
Dat is de reservestam waarschijnlijk geweest.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_65545770
Vanochtend een Koploper tegengekomen op station Hoogkarspel. En de verbinding Enkhuizen-Rotterdam Centraal is echt slecht. Standaard met 10 minuten vertraging van en naar mn werk.
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
pi_65545958
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:33 schreef Lemjur het volgende:
Vanochtend een Koploper tegengekomen op station Hoogkarspel.
Vorige week sprong ik in Obdam in een VIRM dat kwam me toch ook vrij bijzonder voor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 29 januari 2009 @ 22:05:01 #23
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_65547160
morgenvroeg maar eens even een poging doen om de vier traxx-locs vast te leggen die naar enschede komen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_65547885
Wat hebben ze in enschede te zoeken daar? Daar staat toch geen goederentrein klaar om opgehaald te worden?

[ Bericht 44% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2009 22:25:29 ]
  donderdag 29 januari 2009 @ 22:26:57 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_65548179
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 17:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dus daar mag ik me niet over opwinden of zo?
Ik heb er net zo goed de schurft in.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')