Meer op: http://www.ad.nl/rotterda(...)niet_wil_bidden.htmlquote:ROTTERDAM - De ouders van een Rotterdamse moslimjongen nemen juridische stappen tegen de protestants-christelijke basisschool Pniël.
Zij vinden dat hun 11-jarige zoon op de school onvoldoende ruimte heeft gekregen zijn islamitische geloof te belijden.
De ouders van de scholier van groep 8 eisen dat Pniël, die de jongen zes weken geleden van school stuurde, hun zoon weer terugneemt. Volgens de school heeft het wegsturen van Mohamed Bouchkhachakhe niets te maken met het feit dat hij moslim is. Het schoolbestuur stelt dat er geen plek meer voor de jongen is omdat hij zich stelselmatig zou hebben misdragen. De ouders ontkennen dat: „Onze zoon is alleen verwijderd wegens zijn weigering mee te bidden.’’
De school heeft de ouders geadviseerd Mohamed op een islamitische basisschool te doen.
De ouders hebben een advocaat in de arm genomen om te bemiddelen in het slepende conflict. Zij hebben verder het anti-discriminatiebureau Radar en de landelijke Commissie Gelijke Behandeling ingeschakeld. Beide instanties noemden de zaak gisteren buitengewoon interessant en het onderzoeken meer dan waard.
quote:Volgens de school heeft het wegsturen van Mohamed Bouchkhachakhe niets te maken met het feit dat hij moslim is. Het schoolbestuur stelt dat er geen plek meer voor de jongen is omdat hij zich stelselmatig zou hebben misdragen.
Daar mag een kind zich wel stelselmatig misdragen?quote:De school heeft de ouders geadviseerd Mohamed op een islamitische basisschool te doen.
Een aantal dingen die in het Christendom als een zonde of misdaad worden aangemerkt, worden in de Islam als een deugd gezienquote:Op donderdag 22 januari 2009 15:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Daar mag een kind zich wel stelselmatig misdragen?
Ah, daar hebben we weer een afgevaardigde van de verbodsbewegingquote:Op donderdag 22 januari 2009 15:19 schreef Yi-Long het volgende:
Verplicht bidden op scholen zou sowieso per direct verboden moeten worden. De mogelijkheid om er te bidden (tot welke god dan ook...) moet wel gewoon blijven, of indien nodig, ingevoerd worden.
De spijker op zijn kop.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Als dit waar is, ben ik het wel met die ouders eens. Bidden moet nooit verplicht zijn. Dat is een persoonlijke aangelegenheid.quote:„Onze zoon is alleen verwijderd wegens zijn weigering mee te bidden.’’
Zoals?quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:20 schreef buachaille het volgende:
Een aantal dingen die in het Christendom als een zonde of misdaad worden aangemerkt, worden in de Islam als een deugd gezien
Zoals?quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:20 schreef buachaille het volgende:
[..]
Een aantal dingen die in het Christendom als een zonde of misdaad worden aangemerkt, worden in de Islam als een deugd gezien
Allah is volgens de Christenen een valse God, dus ik kan me in eerste instantie al voorstellen dat de schoolleiding het gevaarlijk vindt om kinderen daarmee in aanraking te laten komen. Ik zou dat dus niet zomaar wegvlakken.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Zoals?
Niet bidden tot een ander dan Allah neem ik aan, maar om welke andere misdragingen ging het die wel op een islamitische school passen?
VERPLICHT bidden willen verbieden, is dus mensen een vrijheid schenken om alleen te hoeven bidden als ze daar ZELF behoefte aan hebben. Moeilijk om te begrijpen, he!?quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:21 schreef buachaille het volgende:
[..]
Ah, daar hebben we weer een afgevaardigde van de verbodsbeweging
Als je je kind op een Christelijke basisschool zet, dan lijkt het me logisch dat ze daar ook christelijke gebruiken hanteren. Anders doe je hem maar op een openbare of Islamitische school...quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:22 schreef lightbearer het volgende:
[..]
Als dit waar is, ben ik het wel met die ouders eens. Bidden moet nooit verplicht zijn. Dat is een persoonlijke aangelegenheid.
Hallo, hij zit op een protestants Christelijke basisschool, dan mag je verwachten dat er gebid wordt. Dat kind kan toch gewoon de handen even vouwen en doen alsof hij meedoet. Wil hij dat niet, dan kan hij beter naar een openbare of een Islamitische basiusschool.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:22 schreef lightbearer het volgende:
[..]
Als dit waar is, ben ik het wel met die ouders eens. Bidden moet nooit verplicht zijn. Dat is een persoonlijke aangelegenheid.
Bijzonder onderwijs wat is daar zo moeilijk aan? Als je als ouders het niet eens bent met het verplicht meedoen met bidden of met het vieren van het Paasfeest dan doe je je kinderen op een openbare school, of op een Hindoestaanse, Islamitische, Antroposofische etc. school. Zo gaat dat in Nederland, het model dat jij voorstaat kun je terugvinden in Noord Korea.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:36 schreef Yi-Long het volgende:
VERPLICHT bidden willen verbieden, is dus mensen een vrijheid schenken om alleen te hoeven bidden als ze daar ZELF behoefte aan hebben. Moeilijk om te begrijpen, he!?
quote:
Je relatie met "God" lijkt me een persoonlijke zaak, vallend onder het kopje "gewetensvrijheid". Het lijkt me ook een beetje tegen de geest van het protestantisme ingaan om voor te schrijven wat de invulling is van je gebed.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:42 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Als je je kind op een Christelijke basisschool zet, dan lijkt het me logisch dat ze daar ook christelijke gebruiken hanteren. Anders doe je hem maar op een openbare of Islamitische school...
quote:
Maar de school beweert dus dat het niets met zijn geloof te maken. Dat is dan wel tegenstrijdig met hun advies om hem naar een islamitische school te sturen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:31 schreef buachaille het volgende:
[..]
Allah is volgens de Christenen een valse God, dus ik kan me in eerste instantie al voorstellen dat de schoolleiding het gevaarlijk vindt om kinderen daarmee in aanraking te laten komen. Ik zou dat dus niet zomaar wegvlakken.
Oh gut, geloof je er zelf in?quote:Misdragingen zouden bijvoorbeeld kunnen zijn dat dat jongetje vanuit de religie van zijn ouders heeft meegekregen dat meisjes en vrouwen een gescheiden behandeling zouden moeten krijgen bijvoorbeeld. Of dat hij van zijn ouders een aantal verhalen over de profeet Mohammed heeft meegekregen die hij op zijn eigen kleine manier op school in de praktijk wil brengen.
Volgens de Islam horen moslims in niet-islamitische landen ook respect te hebben voor het gezag in het land waar ze wonen (als ze hun geloof er vrij mogen beleiden). Wat je hier stelt is dus onzin. Maar je had het over een aantal dingen die volgens het Christendom als een zonde beschouwd worden maar in de Islam als een deugd. Welke zijn er nog meer?quote:De ouders van het jong door hun leugenachtig gedrag al zien dat men weinig respect heeft voor het gezag. Respect voor het gezag is iets dat in het Christendom als een deugd wordt gezien.
Op een Christelijke basisschool wordt het Christendom nu eenmaal onderwezen, inclusief de gebruiken die daar bij horen. Als je wil dat een school de relatie tussen God en kind met rust laat, moet je hem dus gewoon niet naar een christelijke basisschool sturen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:47 schreef lightbearer het volgende:
[..]
Je relatie met "God" lijkt me een persoonlijke zaak, vallend onder het kopje "gewetensvrijheid". Het lijkt me ook een beetje tegen de geest van het protestantisme ingaan om voor te schrijven wat de invulling is van je gebed.
Want?quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:22 schreef lightbearer het volgende:
[..]
Dat dus.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:42 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Als je je kind op een Christelijke basisschool zet, dan lijkt het me logisch dat ze daar ook christelijke gebruiken hanteren. Anders doe je hem maar op een openbare of Islamitische school...
Hier ben ik het wel mee eens, alhoewel je de protestantse/christelijke kinderen op die school natuurlijk ook niet mag/kunt dwingen om te bidden.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:52 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Op een Christelijke basisschool wordt het Christendom nu eenmaal onderwezen, inclusief de gebruiken die daar bij horen. Als je wil dat een school de relatie tussen God en kind met rust laat, moet je hem dus gewoon niet naar een christelijke basisschool sturen.
Dat is misschien zo, maar je kunt een kind toch niet verplichten om te bidden? Dat is ook in het protestantisme een vrije keuze, net als belijdenis doen een vrije keuze is.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:52 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Op een Christelijke basisschool wordt het Christendom nu eenmaal onderwezen, inclusief de gebruiken die daar bij horen. Als je wil dat een school de relatie tussen God en kind met rust laat, moet je hem dus gewoon niet naar een christelijke basisschool sturen.
En ik denk dat het op veel scholen zo is dat er vaste versjes worden gezegd, waar kinderen zich aan vast kunnen houden. Vergelijk het met het Onze Vader, of het Heere-zegen-deze-spijze-amenIn dat opzicht wordt de inhoud dan vastgelegd. Ik vind dat geen probleem op een Christelijke school.
En het is ook je vrijheid om te spreken wanneer je wil. Maar je kan nog steeds de klas worden uitgezet als je door de les heen praat. Afkijken is verboden volgens de regels van een school. Door het klaslokaal wandelen als een docent iets uitlegt of als mensen aan het werken zijn is volgens de wet ook niet verboden, maar op een school kom je er door in de problemen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:02 schreef lightbearer het volgende:
Dat is misschien zo, maar je kunt een kind toch niet verplichten om te bidden? Dat is ook in het protestantisme een vrije keuze, net als belijdenis doen een vrije keuze is.
En dan nog hoeft de school van christelijke aard zich niet te conformeren naar de wensen van de ouders van 1 enkel kind. En is dat kind gewoon verplicht om te bidden voor het eten als de school dat als eis stelt.quote:Misschien zijn de islamitische scholen daar van te slechte kwaliteit voor de ouders en vinden ze de openbare scholen te "goddeloos"?
Waarom het woord blanke.quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:25 schreef RAVW het volgende:
En ja wel , weer een op een staand gevalletje ..... ( Moslims)
Het blijven ook steeds weer gevalletjes ..
Maar als je die gevalletjes nu eens bij elkaar gaat leggen wat de Moslims hier in Nederland al gedaaan hebben kan je zien dat zelf de Mount Everest gaat verbleken ....
Ik vind het alleen jammer dat die stichting en clubjes van anti sus en anti zo ..
In dit land nog toegestaan worden met geld van de overheid.
In 1940 1945 noemde ze dit soort clubjes NSBers en was iedereen vel tegen en hoopte dat er geen herhaling kwam.
Nou Nou nu noemen ze het gewoon Commissie Gelijke Behandeling of anti discriminatie bureau's en is het weer helemaal legaal
Want Kaaskoppen en Blanke honden dat is geen discriminatie want wij als blanke mensen kunnen niet gediscrimineerd worden.
Maar owee als je iets zegt over zwarte of moslims dan weet je gelijk waar je belasting geld is gebleven want in eens komen er zo veel clubjes uit de grond waarvan niemand ooit iets gehoord heeft.
Maar hier bij hoop ik alleen als volgens het NEDERLANDSE recht dat die school gelijk gaat krijgen ....
Want het is toch te gek voor woorden dat dit nog moet uitgezocht moet worden terwijl een blinden kan in zien dat het niet gaat of kan werken...
Dat moet je aan die mensen vragen die ons zo noemen.quote:
Het artikel is er tegenstrijdig over. In de eerste alinea staat dat de ouders vinden dat het kind niet voldoende ruimte kreeg om zijn Islamitisch geloof te praktiseren. Dat is weer iets heel anders dan wat ze later zeggen: "hij wil niet met christenen meebidden".quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:22 schreef lightbearer het volgende:
[..]
Waar lees jij dat op deze school het bidden verplicht is?quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:34 schreef niet_links het volgende:
Ik ben overigens tegen verplicht bidden maar kan me er wel wat bij voorstellen op een christelijke school. Het is natuurlijk storend als iemand dat steeds niet doet.
Wie zijn die mensen?quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:33 schreef RAVW het volgende:
[..]
Dat moet je aan die mensen vragen die ons zo noemen.
quote:Volgens de Stichting voor Protestants-Christelijk Basis- en Orthopedagogisch Onderwijs (PCBO) te Rotterdam-Zuid - waar de basisschool onder valt - zijn er al anderhalf jaar problemen met de jongen. Hij zou, zo blijkt uit een brief van deze club aan Mohamed’s ouders, ’problemen hebben in klassensituaties en conflicten rondom identiteitsaspecten van de school’. Verder zou Mohamed ’omdat hij een goed moslim wil zijn niet willen meedoen aan activiteiten als leerkrachten dat vragen’ en ’denigrerende en beledigende taal gebruiken tegen leerkrachten directieleden’.
quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:45 schreef buachaille het volgende:
[..]
Bijzonder onderwijs wat is daar zo moeilijk aan? Als je als ouders het niet eens bent met het verplicht meedoen met bidden of met het vieren van het Paasfeest dan doe je je kinderen op een openbare school, of op een Hindoestaanse, Islamitische, Antroposofische etc. school. Zo gaat dat in Nederland, het model dat jij voorstaat kun je terugvinden in Noord Korea.
juist het was jou dus ook opgevallen ze draaien dus in alle hoeken en gaten om hun gelijk maar te krijgen en zielig te doen ... maar voor een groot deel in Nederland willen dit soort ingestudeerde praktijken nog niet in zien.quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:34 schreef Burdie het volgende:
[..]
Het artikel is er tegenstrijdig over. In de eerste alinea staat dat de ouders vinden dat het kind niet voldoende ruimte kreeg om zijn Islamitisch geloof te praktiseren. Dat is weer iets heel anders dan wat ze later zeggen: "hij wil niet met christenen meebidden".
quote:Volgens de Stichting voor Protestants-Christelijk Basis- en Orthopedagogisch Onderwijs (PCBO) te Rotterdam-Zuid - waar de basisschool onder valt - zijn er al anderhalf jaar problemen met de jongen. Hij zou, zo blijkt uit een brief van deze club aan Mohamed’s ouders, ’problemen hebben in klassensituaties en conflicten rondom identiteitsaspecten van de school’. Verder zou Mohamed ’omdat hij een goed moslim wil zijn niet willen meedoen aan activiteiten als leerkrachten dat vragen’ en ’denigrerende en beledigende taal gebruiken tegen leerkrachten directieleden’.
die mensen die ons zo noemen zijn Antillianen, Maroc's, suri'squote:Op donderdag 22 januari 2009 16:37 schreef D-Flying het volgende:
[..]
Wie zijn die mensen?
En wie bedoel je met ons?
http://www.stormfront.org/forum/quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:40 schreef RAVW het volgende:
[..]
die mensen die ons zo noemen zijn Antillianen, Maroc's, suri's
en met ons bedoel ik gewoon het blanke ras.
Dan ga je maar naar een openbare school.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:19 schreef Yi-Long het volgende:
Verplicht bidden op scholen zou sowieso per direct verboden moeten worden.
...en als je dochter zelf niet WIL bidden (en zich verder niet misdraagt)!? Dan plaats je haar over naar een Openbare School, of zie je dan toch liever dat de school haar niet DWINGT om iets tegen haar zin te doen, maar dat ze wel mag blijven!?quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:41 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan ga je maar naar een openbare school.
Ik heb mijn dochter doelbewust op een Protestant Christelijke basisschool gedaan omdat het onderwijs en de normen en waarden op een hoger niveau staan dan op de Openbare basisschool. Maar dan moet ik natuurlijk niet gaan ouwetyfus hoeren dat er dagelijks gestart wordt met een gebed.
het blanke ras maarliefs! Wake the fuck up man, mensen hebben geen rassen. De genetische diversiteit bij de mens is zo klein dat je twee pinguins van dezelfde kolonie op antartica kunt plukken en meer verschil zult vinden dan het verschil tussen jou en de donkerste man uit Afrika.quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:40 schreef RAVW het volgende:
[..]
Kinderen doen wat ze geleerd wordt. Zolang ik mijn dochter van 4 niet actief vertel TEGEN bidden te moeten zijn, zal zij op school gewoon meebidden. Dit jongetje is dus actief door zijn ouders geindoctrineerd om niet te bidden.quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:46 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
...en als je dochter zelf niet WIL bidden (en zich verder niet misdraagt)!? Dan plaats je haar over naar een Openbare School, of zie je dan toch liever dat de school haar niet DWINGT om iets tegen haar zin te doen, maar dat ze wel mag blijven!?
Wat een ontiegelijk bullshit argument.quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:46 schreef Yi-Long het volgende:
...en als je dochter zelf niet WIL bidden (en zich verder niet misdraagt)!? Dan plaats je haar over naar een Openbare School, of zie je dan toch liever dat de school haar niet DWINGT om iets tegen haar zin te doen, maar dat ze wel mag blijven!?
Gewoon het blanke ras....quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:40 schreef RAVW het volgende:
[..]
First of all, er staat nergens dat deze school kinderen dwingt om te bidden.quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:46 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik WIL niet geloven in een godheid die mijn eeuwige leven kan maken of breken, ik WIL niet geloven in iets als een hemel of hel, ik WIL niet geloven dat mijn ziel voor eeuwig verdoemd zal zijn als ik dit of dat niet doe... maar het MOET van mijn ouders.quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:51 schreef Cairon het volgende:
Ik WIL niet werken voor mijn geld, maar ik MOET het wel doen. Een kind dat geen spruitjes WIL eten word toch zeker met regelmaat gedwongen door zijn ouders om ze te eten. Ik WIL niet naar school, maar ik MOET naar school. Ik WIL tot 01:00 opblijven als 10 jarige, maar ik MOET naar bed om 20:30. Ik WIL niet naar oma, maar ik MOET mee van mijn ouders.
En zo nog 50 andere voorbeelden.
Inderdaad.quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:47 schreef wijsneus het volgende:
[..]
het blanke ras maarliefs! Wake the fuck up man, mensen hebben geen rassen. De genetische diversiteit bij de mens is zo klein dat je twee pinguins van dezelfde kolonie op antartica kunt plukken en meer verschil zult vinden dan het verschil tussen jou en de donkerste man uit Afrika.
please...
Maar trek wel rouwkleding aan schat ( zie je wel ik noem je geen blanke) dat is daar nu gebruikelijk nu Wilders vervolgt gaat wordenquote:Op donderdag 22 januari 2009 16:41 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
http://www.stormfront.org/forum/
Ga daar maar fijn spelen
Ach kom, het gaat hier niet om fundamentele levensovertuigingen, maar om gedragingen van een kind van 11. Stil zijn en je handen vouwen tijdens het bidden, lezen uit de bijbel als dat jou gevraagd wordt, meedoen met het Adam-en-Eva-knutselproject, weet ik het...quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:55 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik WIL niet geloven in een godheid die mijn eeuwige leven kan maken of breken, ik WIL niet geloven in iets als een hemel of hel, ik WIL niet geloven dat mijn ziel voor eeuwig verdoemd zal zijn als ik dit of dat niet doe... maar het MOET van mijn ouders.
Hm. Op de één of andere manier klinkt dat net ff wat anders dan je bord spruitjes niet willen leegeten...
Ho ho ho jongedame,quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:55 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik WIL niet geloven in een godheid die mijn eeuwige leven kan maken of breken, ik WIL niet geloven in iets als een hemel of hel, ik WIL niet geloven dat mijn ziel voor eeuwig verdoemd zal zijn als ik dit of dat niet doe... maar het MOET van mijn ouders.
Hm. Op de één of andere manier klinkt dat net ff wat anders dan je bord spruitjes niet willen leegeten...
idd - kinderen zijn niet christen of moslim. Ze zijn kinderen van christelijke of islamitische ouders (...om maar eens ontzettend dawkiaans te doen).quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:50 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
...deze controverse is niet ontstaan omdat het KIND een principieel probleem heeft.
quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:59 schreef Ps2K het volgende:
De nederlandse cultuur heeft altijd als motto gehad: als het je niet zint dan rot je maar op naar een plek waar het je wel bevalt.
ik heb het nergens specificiek over DIT geval, met dit jongetje, want als zo'n etter zich bewust misdraagt dan heeft de school gewoon het recht om hem weg te trappen. Daar hoor je mij dus niet over.quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:53 schreef Burdie het volgende:
[..]
First of all, er staat nergens dat deze school kinderen dwingt om te bidden.
Daarnaast kan je ook gewoon tegen je kind zeggen dat 'ie respect moet hebben voor het geloof van een ander, wat in dit geval betekent dat het kind tijdens het bidden stil blijft zitten, misschien z'n handjes vouwt en geen lawaai maakt. Desnoods zeg je tegen je kind dat 'ie dan maar even moet gaan bedenken wat 'ie die avond wil eten, wat 'ie voor z'n verjaardag wilt, of wie zijn favoriete teletubbie is.
Werken voor je geld is niet verplicht. Het heeft alleen consequenties als je het niet doet, en het heeft zeer veel nut en een meerwaarde als je het WEL doet. Zie je het verschil met bidden!?quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:51 schreef Cairon het volgende:
[..]
Wat een ontiegelijk bullshit argument.
Ik WIL niet werken voor mijn geld, maar ik MOET het wel doen. Een kind dat geen spruitjes WIL eten word toch zeker met regelmaat gedwongen door zijn ouders om ze te eten. Ik WIL niet naar school, maar ik MOET naar school. Ik WIL tot 01:00 opblijven als 10 jarige, maar ik MOET naar bed om 20:30. Ik WIL niet naar oma, maar ik MOET mee van mijn ouders.
En zo nog 50 andere voorbeelden.
Dan moet je je kind ook niet naar een christelijke school sturen. jezus ik moest vroeger ook bidden ondanks dat ik niet gelovig ben. Dat kutkind had gewoon zijn bek moeten houden en zich moeten aanpassen, dit gedrag werkt namelijk alleen maar extremisme in de hand.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:03 schreef Yi-Long het volgende:
Ik heb het erover dat je NOOIT iemand mag DWINGEN om te bidden of whatever.
Als ouder bepaal je zelf de opvoeding van je kinderen en op welke manier deze gestalte moet krijgen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:07 schreef Yi-Long het volgende:
Punt blijft dat 'bidden' en 'geloof' niet en nooit opgedrongen moet worden, maar altijd een vrije keuze van iemand moet zijn, ongeacht leeftijd of afkomst of whatever.
Goede ouders blijven ten alle tijden ook gewoon luisteren naar de wensen en behoeften en belangen van de kinderen zelf (wat trouwens niet betekent dat je over je heen laat lopen)quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:11 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Als ouder bepaal je zelf de opvoeding van je kinderen en op welke manier deze gestalte moet krijgen.
Volledig vrije keuze dat is pas met achttien jaar.
'vrijheid' leidt zelden tot extremisme. Ergens toe gedwongen worden daarintegen...quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:09 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Dan moet je je kind ook niet naar een christelijke school sturen. jezus ik moest vroeger ook bidden ondanks dat ik niet gelovig ben. Dat kutkind had gewoon zijn bek moeten houden en zich moeten aanpassen, dit gedrag werkt namelijk alleen maar extremisme in de hand.
Het is niet bepaald reëel dat ouders chocolade kunnen maken van de 'wensen en behoeften' van bijvoorbeeld zes- en zevenjarigen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:14 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Goede ouders blijven ten alle tijden ook gewoon luisteren naar de wensen en behoeften en belangen van de kinderen zelf (wat trouwens niet betekent dat je over je heen laat lopen)
Bepaalde zaken kun je gewoon rekening mee houden. Willen opa en oma dat kleinkind bij ze blijft slapen, maar wil kleinkind dat niet, dan komt kleinkind gewoon weer mee naar huis. Lust kind bepaalde groenten niet, dan gaan we op zoek naar alternatieven die even gezond zijn. Wil kind niet bidden, dan ben ik apetrots op dat kind, en wanneer iemand dat kind dan gaat proberen te dwingen of het op wil dringen, dan zit niet dat kind verkeerd, maar degene die het opdringt.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:19 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het is niet bepaald reëel dat ouders chocolade kunnen maken van de 'wensen en behoeften' van bijvoorbeeld zes- en zevenjarigen.
Daar ben ik het niet mee eens, je wilt wel profiteren van het goede van die school maar je vind dat je kind zich niet aan de regels van die school hoeft te houden. Je kent de regels van die school en je weet dat je kind er moet bidden, dan kun je niet eisen dat die hele school zich aanpast aan jouw regels.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:44 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
En ja, als de beste school in de omgeving een christelijke school is, of een moslim school, of whatever, dan zou ik gewoon mijn kind daarheen moeten kunnen sturen zonder dat ze mijn kind verplicht dwingen om mee te doen aan onzin.
Ja klopt, als je dit van te voren weet heb je hier maar aan te houden.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:59 schreef sweetlady-o het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens, je wilt wel profiteren van het goede van die school maar je vind dat je kind zich niet aan de regels van die school hoeft te houden. Je kent de regels van die school en je weet dat je kind er moet bidden, dan kun je niet eisen dat die hele school zich aanpast aan jouw regels.
Soms willen ouders nu eenmaal meer van een school en daar spelen ze dan op in.quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:29 schreef katerwater het volgende:
Ik ben naar een christelijke school geweest, maar ik moest enkel bidden tijdens de les godsdienst en als we naar de kerk gingen.
Zo hoort het toch???
Wedden van wel? Jij hebt een vader en een moeder, die hebben een vader en een moeder. Als je zo 30 generaties terug gaat zit je al op een paar miljoen voorouders. Als je teruggaat naar, laten we zeggen, de romeinse tijd dan heb je al miljarden voorouders. Aangezien dit niet kan (er waren toen geen miljarden mensen) is iedereen, in de strikte betekenis van het woord, familie van elkaar (en heb je dus ook een behoorlijke hoeveelheid incest in je genenpoel).quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:06 schreef tho_Omas het volgende:
Ik zat op een RK school, en heb nooit verplicht hoeven bidden. Zelfs niet met de lessen in aanloop naar de communie. (Was een van de weinige niet-gedoopten. Maar ik ging ook niet weg als anderen dat wel deden. Maarja, ik heb ook geen berberse rommel in mijn genenpoel.
het is een 'protestantse' basisschool, oftewel, de basis-gedachte is vastgelegd als grondbegnsel en ouders kunnen dan in alle vrijheid kiezen voor een speciale school op zulk een basis...quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:19 schreef Yi-Long het volgende:
Verplicht bidden op scholen zou sowieso per direct verboden moeten worden. De mogelijkheid om er te bidden (tot welke god dan ook...) moet wel gewoon blijven, of indien nodig, ingevoerd worden.
Zit wat in, maar dan moet zo'n school zich ook op het standpunt stellen dat zo'n kind moet bidden en anders niet welkom is. Je hebt scholen die daar streng in zijn en scholen die daar losjes in zijn, je hebt scholen die bereid zijn een zaak te maken van hun principes, en scholen die schipperen.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 11:58 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het is een 'protestantse' basisschool, oftewel, de basis-gedachte is vastgelegd als grondbegnsel en ouders kunnen dan in alle vrijheid kiezen voor een speciale school op zulk een basis...
Wil je niet dat je kind biddt, stuur je hem naar en school zonder een religieuze basis, of een openbare school.
Op openbare basisscholen zou het inderdaad nooit verplicht mogen zijn, maar als ouders kiezen voor een school op een bepaalde basis, dienen de kinderen zich ook te houden aan de regels die de school in hun beginselverklaring aanhouden, waaronder ook een religieuze basis (maar er bestaan bv ook antroposofische scholen)
quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:14 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Goede ouders blijven ten alle tijden ook gewoon luisteren naar de wensen en behoeften en belangen van de kinderen zelf (wat trouwens niet betekent dat je over je heen laat lopen)
Dat is heel goed dat dit voor jou geldt, maar waarom zou jij in godsnaam jouw norm als standaard willen opleggen voor alle ouders.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:44 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Bepaalde zaken kun je gewoon rekening mee houden. Willen opa en oma dat kleinkind bij ze blijft slapen, maar wil kleinkind dat niet, dan komt kleinkind gewoon weer mee naar huis. Lust kind bepaalde groenten niet, dan gaan we op zoek naar alternatieven die even gezond zijn. Wil kind niet bidden, dan ben ik apetrots op dat kind, en wanneer iemand dat kind dan gaat proberen te dwingen of het op wil dringen, dan zit niet dat kind verkeerd, maar degene die het opdringt.
En ja, als de beste school in de omgeving een christelijke school is, of een moslim school, of whatever, dan zou ik gewoon mijn kind daarheen moeten kunnen sturen zonder dat ze mijn kind verplicht dwingen om mee te doen aan onzin.
de school zal in zn beginselverklaring vastgelegd hebben dat bidden deel uitmaakt van het lesprogramma.... weigering daraan mee te doen is domweg een weigering mee te doen aan het opgelegde lesprogramma.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zit wat in, maar dan moet zo'n school zich ook op het standpunt stellen dat zo'n kind moet bidden en anders niet welkom is. Je hebt scholen die daar streng in zijn en scholen die daar losjes in zijn, je hebt scholen die bereid zijn een zaak te maken van hun principes, en scholen die schipperen.
Zeggen dat een leerling zich misdraagt en dan een islamitsche school adviseren lijkt mij niet consistent met één van bovenstaande en evenmin innerlijk consistent.
Niet mee eens. Ik heb op een Katholieke school gezeten omdat mijn ouders die gewoon een stuk beter vonden wat betreft de 'gewone' lessen dan de openbare school 100 meter verderop. Een andere openbare school zou elke dag een heel stuk verder zijn geweest. Dus kozen ze voor deze school omdat ze rekenen, taal enzovoort nu eenmaal een heel stuk belangrijker vonden dan religie. Ik was een van de twee niet-gelovigen in de klas, en wij hoefden niet mee te bidden, als we maar gewoon stil waren. En ook met godsdienstles, 1 uurtje in de week, werd ons gevraagd of we mee wilden doen of iets anders doen (ja, wel iets leren natuurlijk, niet buitenspelenquote:Op vrijdag 23 januari 2009 11:58 schreef RM-rf het volgende:
het is een 'protestantse' basisschool, oftewel, de basis-gedachte is vastgelegd als grondbegnsel en ouders kunnen dan in alle vrijheid kiezen voor een speciale school op zulk een basis...
Wil je niet dat je kind biddt, stuur je hem naar en school zonder een religieuze basis, of een openbare school.
Op openbare basisscholen zou het inderdaad nooit verplicht mogen zijn, maar als ouders kiezen voor een school op een bepaalde basis, dienen de kinderen zich ook te houden aan de regels die de school in hun beginselverklaring aanhouden, waaronder ook een religieuze basis (maar er bestaan bv ook antroposofische scholen)
eigenijk geef je al aan dat je onbewust (door het 'apetrots zijn op het kind' als deze aangeeft niet te willen bidden) de levenshouding van evemntuelee kinderen zou beinvloedden... dus kom niet aan rmee dat dat 'iets is wat het kind wilt' jij als ouder geeft gwoon een bepaalde levenshouding voor en dat kind zal dit voor een grot deel overnemen en deels imiteren....quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:44 schreef Yi-Long het volgende:
Wil kind niet bidden, dan ben ik apetrots op dat kind, en wanneer iemand dat kind dan gaat proberen te dwingen of het op wil dringen, dan zit niet dat kind verkeerd, maar degene die het opdringt.
dat is leuk... maar iedere keuze kan pro's en nadelen hebben; en jouw ouders hebben at gerealiseerdquote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:18 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Niet mee eens. Ik heb op een Katholieke school gezeten omdat mijn ouders die gewoon een stuk beter vonden wat betreft de 'gewone' lessen dan de openbare school 100 meter verderop. Een andere openbare school zou elke dag een heel stuk verder zijn geweest. Dus kozen ze voor deze school omdat ze rekenen, taal enzovoort nu eenmaal een heel stuk belangrijker vonden dan religie.
Bidden is wat anders dan het lesprogramma, maar in principe kan ik wel in je redenering meegaan.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:14 schreef RM-rf het volgende:
de school zal in zn beginselverklaring vastgelegd hebben dat bidden deel uitmaakt van het lesprogramma.... weigering daraan mee te doen is domweg een weigering mee te doen aan het opgelegde lesprogramma.
Nou draai je het om. Als je een restaurant binnenloopt en je vraagt of je er vegetarisch kan eten, en ze zeggen ja en zetten je dan een vleessaus voor met de mededeling dat er ook groente in zit dat zit het restaurant fout en niet de gast. En dan gaan ze je ook nog aanwrijven dat je je niet weet te gedragen in een restaurant en dat je maar in een krakerscafe moet gaan eten.quote:dat de ouders hun kind op die school ingeschreven hebben, impliceert dat ze instemmen met het opgelegde lesprogramma ... vervolgens valt er niks te mekkeren over 'willen' of niet: Als ik vlees bestel i een estaurant heb ik dat ook te betalen, ook al zeg ik achteraf dat ik eigenlijk toch vegetarier ben en dus niks kon eten... dan had ik gewoonweg een ander menu moeten bestellen.
Dat zegt die school niet, die school zegt dat die leerling zich misdraagt. Misdragen heeft niks met islamitische normen te maken.quote:Ik vind het advies van die school nu juist heel begrijpelijk, als die persoon kennelijk volgens islamtische normen aan onderwijs wil deelnemen, is het de enige juist keuze om ook bewust te kiezen voor een school die gebaseerd is op zulke principes.
Juist Berbers maken zich toch schuldig aan incest? Mijn voorouders wilden wel, maar Mohammed had liever zijn nichtje.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 11:53 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Wedden van wel? Jij hebt een vader en een moeder, die hebben een vader en een moeder. Als je zo 30 generaties terug gaat zit je al op een paar miljoen voorouders. Als je teruggaat naar, laten we zeggen, de romeinse tijd dan heb je al miljarden voorouders. Aangezien dit niet kan (er waren toen geen miljarden mensen) is iedereen, in de strikte betekenis van het woord, familie van elkaar (en heb je dus ook een behoorlijke hoeveelheid incest in je genenpoel).
Als we allemaal zo zouden zijn opgevoed zou het een mooie bende worden. Soms moet je wel eens dingen doen die je niet wil doen, aanpassen heet dat.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:44 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Bepaalde zaken kun je gewoon rekening mee houden. Willen opa en oma dat kleinkind bij ze blijft slapen, maar wil kleinkind dat niet, dan komt kleinkind gewoon weer mee naar huis. Lust kind bepaalde groenten niet, dan gaan we op zoek naar alternatieven die even gezond zijn. Wil kind niet bidden, dan ben ik apetrots op dat kind, en wanneer iemand dat kind dan gaat proberen te dwingen of het op wil dringen, dan zit niet dat kind verkeerd, maar degene die het opdringt.
Maar jongu jwz als dit in de algemene voorwaarden staat, HEB JE JE DAARAAN TE HOUDEN. En als je dat niet wil ga je maar lekker naar zo'n inbreed Qurancollege.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:39 schreef Verluste het volgende:
TS wilt enkel islambashen terwijl het heel normaal is dat als je een andere religie aanhangt je niet meebidt bij een andere religie.
hier verwar je 'lesprogramma' met iets anders, nl 'toets- en/of examenstof'...quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Bidden is wat anders dan het lesprogramma, maar in principe kan ik wel in je redenering meegaan.
quote:Nou draai je het om. Als je een restaurant binnenloopt en je vraagt of je er vegetarisch kan eten, en ze zeggen ja en zetten je dan een vleessaus voor met de mededeling dat er ook groente in zit dat zit het restaurant fout en niet de gast. En dan gaan ze je ook nog aanwrijven dat je je niet weet te gedragen in een restaurant en dat je maar in een krakerscafe moet gaan eten.
ja, als de school een bepaalde kleding-richtlijn geld, moeten kinderen zich daaraan houden...quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:42 schreef Gia het volgende:
Overigens, even een tegen vraagje: Mag een islamitische school van niet-moslim meisjes verlangen dat ze een hoofddoek dragen? Of is dat dan weer wat anders?
Ik heb niks met de Islam te schoffelen of met de tere zieltjes van degene die die religie aanhangen. Dus ik maak van mijn hart geen moordkuilquote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:39 schreef Verluste het volgende:
TS wilt enkel islambashen terwijl het heel normaal is dat als je een andere religie aanhangt je niet meebidt bij een andere religie.
als een kind in regulier onderwijs weigert mee te doen, kan hierop een represaille volgen, zelfs als hij gwoon stil blijft zitten en enkel 'niet meedoet'..... OOk in zulke gevallen dient een leerplicht-ambtenaar ingeschakeld te wordenquote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:49 schreef Gia het volgende:
Als hij weigerde de les bij te wonen, omdat er gebeden werd, dan heeft de school gewoon gelijk.
Als hij gewoon netjes bleef zitten, in stilte, zonder te bidden, dan hebben de ouders gelijk.
Maar wat voor school is het dan? Je hebt speciale scholen in allerlei gradaties. De een heeft een christelijke grondslag maar gaat daar heel losjes mee om en heeft er allerlei seculieren rondlopen, de ander ramt er bij de kinderen in dat ze het absolute gelijk hebben over het opperwezen dat via brandende braamstruiken met woestijnvolk communiceert. Maar dat is een kwestie van het godsdienstonderwijs, en dat is nog wat anders dan bidden.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:46 schreef RM-rf het volgende:
[..]
hier verwar je 'lesprogramma' met iets anders, nl 'toets- en/of examenstof'...
het lesprogrammaa stelt de school zelf op en bevat nu jist ook onderdelen die de grndbeginselen van die school bevatten en aar de optichters van die schoolw aarde aan hechten de schoolkinderen 'bij te bengen'..
en dàt maakt nu juist de 'speciale' school uit, en daar kies je als ouder voor aals je je kind aanmeld aan zulk een school.
Je hebt ook vleesrestaurants die vegetariers goed kunnen bedienen. Dat moet je natuurlijk wel even navragen, maar het hangt ook van het antwoord af. Die school heeft daar ook een verantwoordelijkheid in, het gaat namelijk wel om een kind en daar kun je niet tegen zeggen 'als het niet bevalt dan ga je maar weer weg'.quote:waar zou die school hebben beweert _niet_ protestant-christelijk te zijn.....?
dat is het nu juist ... die school is een 'cvleesrestaurant' en at kind loopt nu te janken dat hij kennelijk 'vegetarisch moet eten'... ja, an moet ie naar een ander restaurant en niet eisen dat de kok opeens anders gaat koken
De ruimte die het biedt voor andersdenkenden heb je maar te accepteren, maar dat betekent wel dat die school de ruimte moet bieden die ze zeggen te bieden. Een protestant-christelijke grondslag zegt niets over die ruimte, je hebt ze in alle soorten en maten. Dan gaat het er dus om wat die individuele school zegt te bieden, en naar hun eigen zeggen zou het islamitsche geloof geen probleem zijn.quote:het is toch heel duidelijk...
kies je voor een school die wel een bepaald grondbeginsel aanhangt en het lesprogramma opstelt om die beginselen te volgen, bv in een protestant-christelijke school het bidden en volgen van religieus onderwijs .
heb je dat maar te accepteren in hoeverre die school ruimte biedt voor 'andersdenkenden' en heeft de instelling het grootste recht
Dat ten eerste inderdaad!quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:01 schreef MikeyMo het volgende:
waarom ga je als moslim dan ook naar een protestants-christelijke school
Islamitische leerlingen zijn vast welkom (en zijn ze heus wel gewend in Rotterdam-Zuidquote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:21 schreef Weltschmerz het volgende:
Het feit dat die school zegt dat het misdragen de reden is om hem weg te sturen, geeft aan dat die school zich op het standpunt stelt dat ook islamatische leerlingen daar terecht kunnen. Dat vinden ze nu, dan vonden ze dat hoogstwaarschijnlijk ook toen die ouders langskwamen met hun kind.
Als ze dan vervolgens ook zeggen dat het kind naar een islamitische school moet, dan is er hoogstwaarschijnlijk een verschil tussen wat ze zeggen, en hoe zij het in de praktijk willen zien.
[..]
De ruimte die het biedt voor andersdenkenden heb je maar te accepteren, maar dat betekent wel dat die school de ruimte moet bieden die ze zeggen te bieden. Een protestant-christelijke grondslag zegt niets over die ruimte, je hebt ze in alle soorten en maten. Dan gaat het er dus om wat die individuele school zegt te bieden, en naar hun eigen zeggen zou het islamitsche geloof geen probleem zijn.
Inderdaad, dat vind ik ook. Verder dien je gewoon ook aanwezig te zijn bij bepaalde vieringen, zoals kerst, pasen e.d. als dit binnen de reguliere lessen valt.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:30 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat ten eerste inderdaad![/quo]
Het niveau ligt op die scholen hoger dan op een islamitische school. Misschien wonen die mensen wel tegenover deze school? Tal van redenen om voor deze school te kiezen.\
[quote]
Ten tweede vind ik dat als je tijdens een gebed je handjes niet vouwt en je oogjes niet dicht hebt (Hoe kan de gebedsvoorganger überhaupt zien dat het kind niet mee bidt?, maar verder gewoon je muil houdt je daarna ook gewoon de les moet kunnen blijven volgens. En dit geen reden tot uitsluiting mag zijn.
Precies. De school geeft aan dat het joch zich misdragen heeft. Daarom vermoed ik dat het verder gaat dan niet mee willen bidden, maar bijvoorbeeld de klas uit gaan, of het gebed verstoren.quote:En gelukkig geeft de school dit ook niet als reden op.
Ik ben het met je eens!quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad, dat vind ik ook. Verder dien je gewoon ook aanwezig te zijn bij bepaalde vieringen, zoals kerst, pasen e.d. als dit binnen de reguliere lessen valt.
[..]
Precies. De school geeft aan dat het joch zich misdragen heeft. Daarom vermoed ik dat het verder gaat dan niet mee willen bidden, maar bijvoorbeeld de klas uit gaan, of het gebed verstoren.
Dat is aan de ouders om te onderzoeken als ze 'kiezen' voor en schoolvorm ... iedere school is verplicht zn beginsel en uitgangsprogramma publiek aan te bieden en inzichtelijk te maken.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar wat voor school is het dan? Je hebt speciale scholen in allerlei gradaties.
Waarschijnlijk omdat het een veel betere school is. Of de enige in de omgeving.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:01 schreef MikeyMo het volgende:
waarom ga je als moslim dan ook naar een protestants-christelijke school
Rotterdamquote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:13 schreef speknek het volgende:
Waarschijnlijk omdat het een veel betere school is. Of de enige in de omgeving.
Bij uitstek een plek waar je grote verschillen hebt in de kwaliteit van het onderwijs dat aangeboden wordt.quote:
In het kort : het zoveelste *discriminatie * gebler van onaangepaste moslims die niet kunnen begrijpen dat ze hun kinderen fatsoenlijk moeten opvoedenquote:Volgens de Stichting voor Protestants-Christelijk Basis- en Orthopedagogisch Onderwijs (PCBO) te Rotterdam-Zuid - waar de basisschool onder valt - zijn er al anderhalf jaar problemen met de jongen. Hij zou, zo blijkt uit een brief van deze club aan Mohamed’s ouders, ’problemen hebben in klassensituaties en conflicten rondom identiteitsaspecten van de school’. Verder zou Mohamed ’omdat hij een goed moslim wil zijn niet willen meedoen aan activiteiten als leerkrachten dat vragen’ en ’denigrerende en beledigende taal gebruiken tegen leerkrachten directieleden’.
Maar er zijn een heleboel verschillende uitgangspunten die onder diezelfde noemer zitten.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:56 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat is aan de ouders om te onderzoeken als ze 'kiezen' voor en schoolvorm ... iedere school is verplicht zn beginsel en uitgangsprogramma publiek aan te bieden en inzichtelijk te maken.
Zij kunnen ouders echter niet verplichten ddit ook te lezen, dat is een keuzee, maar waar bij nalaten daarvan geen 'rechten' uit te halen zijn
ik zie hier geen reden om aan te nemen dat dat hier niet het geval is ....
sterker nog waarom neem jij aan dat de school hier fout zou zitten...?
Wat bekend is, namelijk dat het een speciale school is van protestants-christelijke snit, doet toch eerder vermoeden dat ze dus een speciaal beginselprogramm hebben waarin dat uitgangspunt ten uiting komt...
Dat zeg ik niet, maar heel veel christelijke scholen doen dat graag en uit overtuiging, omdat het van die deeltijdgelovigen zijn, omdat het zo gegroeid is, omdat ze leerlingen nodig hebben of hadden. Je hebt ze in alle smaken. Het gaat erom dat zo'n school ook verantwoordelijkheid moet nemen voor dat kind en vooraf moet zorgen dat kind en school bij mekaar passen.quote:het is eerder een beetje vreemd dat jij al automatisch ervanuitgaat dat die school dan ook nog eens extra 'aanpassingen' zou moeten doen om ook andersdenkenden te faciliteren...
Jij hebt een verwrongen beeld van christelijke scholen. Ik heb toevallig op 5 verschillende christelijke scholen gezeten, waarvan slechts twee van het geloof van mijn ouders, en slechts één van hun vrijzinnige opvatting daarvan. Een aantal scholen komen dan niet in aanmerking, maar andere scholen stonden daar open voor en dan worden er afspraken gemaakt met betrekking tot geloofskwesties. Dan zit je hoe doen ook in een uitzonderingspositie, als ik mij dan bleek te misdragen was dat wel net zozeer het probleem van de school als andere leerlingen die zich misdroegen. Geen school die toen zei, ga maar naar een school van je eigen geloof want je misdraagt je.quote:Dat zie ik nu juist niet... Daarvoor zijn ofwel openbare scholen of specifieke islamitische scholen, als mensen willen dat binnen het prograamma ofwel met hen rekening gehouden wordt of géén plaats is voor een levensbeschouwelijke insteek.
Maar als vegetarisch wel op het menu staat, dan moet je de groente niet in vleesbouillon koken. Als het niet op het menu staat maar ze zeggen dat ze wel voor een bord vegetarisch eten kunnen zorgen, dan moeten ze niet alsnog er vlees doorheen mikken.quote:Om terug te komen op het voorbeeld van een rstaurant dat wel of geen vlees serveert... deze school heeft met het label 'protestants-christelijk al heel duidelijk de naam 'vleesrestaurant'... nou kan het best dat deze ook vegetarische schotels aanbiedt, maar een plicht is het zeker niet en het is aan de klant dit verder na te vragen en te accepteren dat wat niet op het menu staat, ook niet aangeboden kan worden
Ach gut, ik geef je geen gelijk en het is gezeik?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:49 schreef RM-rf het volgende:
jezus Weltschmerz.... zeik niet zo door ...
Ik denk niet dat die ouders veel hebben nagedacht over welke school het beste is voor hun kind.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:23 schreef Hephaistos. het volgende:
Bij uitstek een plek waar je grote verschillen hebt in de kwaliteit van het onderwijs dat aangeboden wordt.
Omdat ze moslim zijn?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 16:02 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik denk niet dat die ouders veel hebben nagedacht over welke school het beste is voor hun kind.
quote:Wethouder: Mohamed moet meebidden
Basisscholen mogen een 'actieve bidhouding' van hun leerlingen verwachten, óók als die een ander geloof aanhangen dan de school uitdraagt.
,,Ook als niet-christen kan dus van je worden verlangd dat je je ogen sluit en handen vouwt tijdens het gebed,'' zegt de Rotterdamse onderwijswethouder Leonard Geluk (CDA). ,,Ik vind dat heel redelijk. Het is een consequentie van het christelijke karakter van de school.''
Geluk reageert hiermee op de strijd tussen een moslimleerling en de protestants-christelijke Pniëlschool in Rotterdam. Volgens de vader van de 11-jarige Mohamed is deze van school gestuurd omdat hij weigerde te bidden. De school zegt dat het kind is weggestuurd wegens gedragsproblemen.
Onderwijswethouder Leonard Geluk schaart zich volledig achter de Pniëlschool. ,,Mijn oordeel is dat de school zorgvuldig met de jongen omgaat.''
Mohamed zit al zes weken thuis. Leerplicht in Rotterdam heeft nog geen oplossing gevonden, zegt een woordvoerder. Volgens haar is een andere school de meest waarschijnlijke oplossing. ,,Maar hoe snel dat gebeurt, is moeilijk te zeggen.''
Volgens de Pniëlschool hebben Mohamed en zijn broers de directeur bedreigd, toen deze vorige maand het kind van school stuurde. De politie, die die dag ter plekke was, zegt dat geen aangifte is gedaan door de school. ,,Er zijn voor zover wij weten geen strafbare feiten gepleegd,'' laat de politie weten.
Andere islamitische ouders op de Pniëlschool zeggen dat hun kinderen niet worden gedwongen om mee te doen aan het bidden, maar dat wel wordt verwacht dat ze meedoen. ,,Mijn zoontje had wel moeite met het feit dat hij met gevouwen handen in de klas moest zitten,'' zegt een islamitische ouder.
,,Ik heb gevraagd of dat ook op de islamitische wijze mocht, met de handen in een kommetje. En dat kon.'' Ze vindt het jammer dat haar dochtertje geen hoofddoek mag dragen. Maar waarom dan een christelijke school? ,,Vanwege het goede onderwijs. Op de andere school hier zitten alleen allochtonen.''
Schoolleiders van verschillende bijzondere scholen in Rotterdam vinden het niet slim om kinderen te verplichten actief mee te doen met bidden. ,,Dat ziet een kind alleen maar als een straf,'' zegt John Ramsaran van de islamitische basisschool De Dialoog. Daar geldt dan ook: bidden is niet verplicht, maar netjes stilzitten wél.
Op de protestants-christelijke scholen De Regenboog en de Van der Boomschool geldt iets soortgelijks. ,,De afspraak is dat kinderen respect tonen tijdens het bidden,'' zegt directeur Berry Hakkeling. ,,Dwingen heeft geen zin. We proberen juist begrip te kweken voor andermans geloof.''
Kijk, zo kan het ook. Samen tot een bevredigende oplossing komen.quote:,,Ik heb gevraagd of dat ook op de islamitische wijze mocht, met de handen in een kommetje. En dat kon.''
Tja, als een Islamitische school mag eisen dat hoofddoekjes gedragen worden, mag een Christelijke school ze verbieden. Logisch. Goed dat deze ouder hier niet verder over zeikt.quote:Ze vindt het jammer dat haar dochtertje geen hoofddoek mag dragen.
Tja, en je wilt als rechtgeaarde Marokkaan je dochter niet tussen allochtonen laten opgroeien.quote:Maar waarom dan een christelijke school? ,,Vanwege het goede onderwijs. Op de andere school hier zitten alleen allochtonen.''
Dit is dus ook wat ik bedoel. Dwingen te bidden kan niet, maar meedoen met kerstviering e.d. mag je wel verplicht stellen. Dat is namelijk gewoon onder schooltijd.quote:Schoolleiders van verschillende bijzondere scholen in Rotterdam vinden het niet slim om kinderen te verplichten actief mee te doen met bidden. ,,Dat ziet een kind alleen maar als een straf,'' zegt John Ramsaran van de islamitische basisschool De Dialoog. Daar geldt dan ook: bidden is niet verplicht, maar netjes stilzitten wél.
Op de protestants-christelijke scholen De Regenboog en de Van der Boomschool geldt iets soortgelijks. ,,De afspraak is dat kinderen respect tonen tijdens het bidden,'' zegt directeur Berry Hakkeling. ,,Dwingen heeft geen zin. We proberen juist begrip te kweken voor andermans geloof.''
Ik moest lachen, dit is echt komisch!quote:
Ik wens je veel succes om dit voor elkaar te krijgen in een land waar ongeveer 1/3 van de stemmen naar christelijke partijen gaat. Zolang de bevolking nog niet voldoende ontwikkeld is zullen religieuze scholen blijven bestaan, helaas.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:36 schreef speknek het volgende:
Religieus onderwijs moet gewoon afgeschaft worden. Het zou op zich een aardig idee zijn als je elke honderd meter een school had die alle religieuze stromingen aanbood, zodat je als ouders een redelijke keuze kan maken tussen kwaliteit en denominatie. Maar dat is bij lange na niet zo. Openbare scholen verzwarten, Christelijke scholen verblanken, en als ouder moet je lijdzaam toe zien hoe je kind in een andere denominatie geindoctrineerd wordt. Of je krijgt iets als in de OP. Gewoon mee kappen en seculier onderwijs aanbieden, desnoods met religieuze keuzevakken.
op zo'n nivoloze school vast wel ..quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Niveau...quote:Op vrijdag 23 januari 2009 21:42 schreef qonmann het volgende:
[..]
op zo'n nivoloze school vast wel ..
maakt toch niet uit wat je daar doet
http://www.ad.nl/rotterda(...)ouders_radeloos.htmlquote:Mohamed zonder school; ouders radeloos
ROTTERDAM - De 11-jarige Mohamed Bouchkhachakhe, die december vorig jaar van de christelijke Pniëlschool in Rotterdam-Feijenoord werd gestuurd na een conflict over bidden, blijft voorlopig thuis.
Vader Miloud gaat niet akkoord met de nieuwe school die het bestuur van de christelijke onderwijsinstelling voor zijn zoon vond: een basisschool (SBO Laurens-Cupertino) voor leerlingen met een beperkt leervermogen of sociaal-emotionele problemen.
Mohamed werd eind vorig jaar weggestuurd van de Pniëlschool omdat hij zich volgens het bestuur zou misdragen in de klas. Hij zou beter op zijn plek zijn op een islamitische school, vond de onderwijsinstelling. Volgens zijn ouders moest het Rotterdams kind van de protestants-christelijke school af omdat hij als moslim niet mee wilde bidden. Zij schakelden een advocaat in, die eiste dat de leerling weer onderwijs krijgt.
Maar de Pniëlschool weigert dat en ging de afgelopen weken op zoek naar een andere school. Mohamed, die binnenkort de CITO-toets moet maken, zit nu al zo’n acht weken thuis.
Bouchkachakhe vindt het schandalig dat de Pniëlschool met deze oplossing komt voor zijn zoon. ,,Mijn kind hoort helemaal niet op het speciaal basisonderwijs. Hij heeft geen leerproblemen. Hij wil alleen niet meedoen aan het gebed. De school wist dat wij hier niet mee akkoord zouden gaan, en kan nu zeggen dat ze haar best heeft gedaan maar dat de ouders niet willen meewerken.’’
Volgens Kees Terdu van de Protestants-Christelijk Basis- en Orthopedagogisch Onderwijs (PCBO), het bestuur van de Pniëlschool, is het speciaal onderwijs in Nederland van goede kwaliteit. ,,Voor sommige leerlingen kan het een goede plek zijn.’’ Mohamed zou op deze school overigens onderwijs op maat krijgen, vertelt Terdu.
De bestuurder vindt dat de PCBO er alles aan gedaan heeft om een goede plek te vinden waar Mohamed zijn onderwijs kan voortzetten. ,,Het is nu aan zijn vader om een keus te maken met de daarbij behorende consequenties.’’
Bouchkachakhe is radeloos. ,,Ik wil gewoon dat mijn kind les krijgt. Wat moet ik doen?’’
Ja maar.... is het niet een beetje laat om in groep 8 pas aan te komen zetten met dat die jongen beter op zijn plek is op het bijzonder onderwijs?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 07:29 schreef Specularium het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/rotterda(...)ouders_radeloos.html
Volgens mij is dit in Moslimkringen wel vaker het geval, het niet willen erkennen van psychische en/of persoonlijkheidsproblematiek. En dan ook nog het gegeven dat het in Nederland redelijk vaak bij allochtone
medelanders (jongeren) voor blijkt te komen.
Op een gegeven moment moeten mensen natuurlijk wel zelf willen dat ze ergens mee geholpen worden maar als ze het bij voorbaat resoluut afwijzen weet ik ook niet hoe je dan die mensen uiteindelijk op een menselijk niveau moet bereiken en ze eventueel helpen met waar ze mee zitten.
Ja, dat is veel te laat, en nee, het gaat blijkbaar niet om het bidden maar om een achterstand.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 07:58 schreef charleen het volgende:
[..]
Ja maar.... is het niet een beetje laat om in groep 8 pas aan te komen zetten met dat die jongen beter op zijn plek is op het bijzonder onderwijs?
Dat het om het bidden gaat, dat kan ik niet zo geloven, hoor, maar ja, ik was er niet bij.
Gevalletje bureau Jeugdzorg dan maar? Leuk zeg, de cito is vandaag las ik, wat een figuren zeg.
Hem naar een school sturen die hem wél accepteerd, als je dat weigert moet je verder niet zeuren......quote:Bouchkachakhe is radeloos. ,,Ik wil gewoon dat mijn kind les krijgt. Wat moet ik doen?’’
Een CDA-wethouder is er niet om zaken op te helderen. Eerder om te huichelen ten bate van zijn portefeuille en zijn medechristenen.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:40 schreef Gia het volgende:
Elfjarige 'bidweigeraar' niet gediscrimineerd
Goed. Is dat ook weer opgehelderd.
Jij hebt als vrind van hamas een voldoende voor moddergooien in ieder gevalquote:Op vrijdag 6 februari 2009 12:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Een CDA-wethouder is er niet om zaken op te helderen. Eerder om te huichelen ten bate van zijn portefeuille en zijn medechristenen.
Goed plan. Ze zouden het geloof uit de scholen moeten halen. Alleen maar openbare scholen en dan een aparte ruimte in een school waar kinders kunnen bidden. Als er geen mogelijkheid tot die ruimte is....pech, bid je maar in je vrije tijd.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:19 schreef Yi-Long het volgende:
Uit vele wetenschappelijke onderzoek komt naar voren dat gelovigen gelukkiger zijn en gemiddeld langer leven. Hetzelfde geldt voor mensen die veel aan sport doen (kun je nagaan hoe het met gelovige sporters gesteld is). Met jouw fascistische voorstel misgun je mensen hun levensgeluk.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 12:08 schreef Party_P het volgende:
Goed plan. Ze zouden het geloof uit de scholen moeten halen. Alleen maar openbare scholen en dan een aparte ruimte in een school waar kinders kunnen bidden. Als er geen mogelijkheid tot die ruimte is....pech, bid je maar in je vrije tijd.
Lees even het hele artikel, daar staat dat hij zich actief heeft verzet tegen de christelijke grondslag van de school. Dat is nét even wat anders dan niet mee willen bidden.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 12:20 schreef thestoryofus2009 het volgende:
hoe lang heeft dat kind daar gezeten?
als hij al die tijd al niet bidde dan word niet zomaar een bezwaar...
zal wel flink zijn gaan puberen en irriteren en een psychische stoornis hebben...
Ik denk dat de kleine Mo net zo braaf was als andere Marokkaantjes van die leeftijd die je vaak op straat ziet. Niet direct echte criminelen, maar overal met hun tengels aanzitten, dingen slopen en jatten, hinderlijk gedrag vertonen, mensen uitschelden en naroepen, en altijd een grote bek en voor niemand respect.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 12:20 schreef thestoryofus2009 het volgende:
hoe lang heeft dat kind daar gezeten?
als hij al die tijd al niet bidde dan word niet zomaar een bezwaar...
zal wel flink zijn gaan puberen en irriteren en een psychische stoornis hebben...
ik ben ook 8 jaar naar een christelijke school gegaan. sochtends bidden en werd er uit de bijbel gelezen.
ik deed ook niet actief mee, zat wel stil. en was voor de rest ook geen superbrave leerling maar mocht gewoon blijven
quote:Op vrijdag 6 februari 2009 12:12 schreef buachaille het volgende:
Uit vele wetenschappelijke onderzoek komt naar voren dat gelovigen gelukkiger zijn en gemiddeld langer leven. Hetzelfde geldt voor mensen die veel aan sport doen (kun je nagaan hoe het met gelovige sporters gesteld is). Met jouw fascistische voorstel misgun je mensen hun levensgeluk.
Het is geen verplichting om naar die school te gaan trouwens. Het is een suggestie, omdat het kind blijkbaar gedragproblemen heeft. Dat je dit als ouder niet meteen gaat accepteren snap ik heus wel.quote:Het Pniëlbestuur heeft namelijk een school voor leerlingen met gedragsproblemen uitgezocht voor het ventje.
als je niet denkt aan de hongerafrikaantjes wel ja...quote:Op vrijdag 6 februari 2009 12:44 schreef speknek het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Afrikanen zijn gelukkiger en leven langer?
De kans is groot dat hij moslim is, aan zijn naam te zien, maar staat er inderdaad niet bij.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 13:01 schreef paddy het volgende:
Niet om het één of ander, maar op elke school zijn regels. Hij zit op een christelijke school. Dat hij niet mee wil bidden staat hem vrij, maar denk niet dat het om het niet bidden gaat, maar om ergerlijk gedrag tijdens het bidden.
Ik weet niet of dit kind überhaupt een geloof heeft, want dat staat niet in het bericht.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat zijn ouders niet voor een islamitische school wilden kiezen, omdat het onderwijs op een Christelijke school beter is. Daar kun je dan uit opmaken dat zij islamitisch zijn.quote:Nergens staat of de jongen een geloof aanhangt in het bericht, dus snap niet waarom de ouders überhaupt hebben gekozen voor een christelijke school, maar dat terzijde.
Inderdaad. Denk ik ook.quote:Even het fatsoen hebben om je snater dicht en je handen thuis te houden tijdens het bidden is wel gewenst denk ik. Vaak hebben ze schietgebedjes, dus moet geen probleem zijn. Denk dus dat er meer aan de hand is.
Nee hoor, mijn kinderen hebben beide op een Katholieke basisschool gezeten. Het merendeel van de kinderen in hun klas was niet gelovig. Tja, de meeste ouders dan weer wel, van thuis uit, maar deden er niets meer aan.quote:Zo streng lijkt mij deze school niet, want anders had het kind niet eens de mogelijkheid gehad om op deze school te kunnen komen. Tenminste lijkt me niet (weet niet hoe de regels daar tegenwoordig over zijn, maar voor een paar jaar geleden moest één van de ouders een geloof aanhangen wilde je op een dergelijke school kunnen komen) Of dit wel of niet wenselijk is, doet niet ter zake.
Pfff, wat een draak van een conclusie. Ik zie in die grafiek enkel een verband opgetekend tussen GDP per inwoner en religieus gedrag. BBP heeft echt niks met een gelukkig leven te maken, zelfs vergelijkingen van BBP's onderling als zijnde een maat voor welvaart is zeer tricky, in veel olielanden is de mediaan van het inkomen per inwoner volkstrekt anders dan het gemiddeld inkomen per inwoner.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 12:44 schreef speknek het volgende:
[ afbeelding ]
Afrikanen zijn gelukkiger en leven langer?
Ik citeer uit het krantenbericht:quote:Op vrijdag 6 februari 2009 13:01 schreef paddy het volgende:
Ik weet niet of dit kind überhaupt een geloof heeft, want dat staat niet in het bericht.
Wel dusquote:Op vrijdag 6 februari 2009 13:22 schreef Gia het volgende:
De kans is groot dat hij moslim is, aan zijn naam te zien, maar staat er inderdaad niet bij.
Dat was hierbij ook het geval.quote:Wel heb ik ergens gelezen dat een moslimmeisje op die school haar handen op Islamitische wijze mocht vouwen tijdens het gebed. Zo kon zij in die tijd voor zichzelf bidden, zoals zij wilde, zonder de rest te storen.
En meer:quote:Ik denk dat dit kind inderdaad wel het gebed verstoorde.
quote:
Ik weet dat jij graag autoriteit toekent aan alles wat in je straatje past dat net zo smal is als je blikveld. Maar het gaat hier om een wethouder die het bestuur van een van zijn scholen steunt, in een conflict aangaande de christelijkheid van die school terwijl hij van een christellijke partij is.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 12:02 schreef buachaille het volgende:
Jij hebt als vrind van hamas een voldoende voor moddergooien in ieder geval
Eens.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:22 schreef lightbearer het volgende:
[..]
Een kind heeft weinig in te brengen in de schoolkeuze, dat doen de ouders.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 13:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een verplichting tot bidden moet mijns inziens kunnen, het is gewoon onderdeel van de wijze waarop de school les geeft. Als je je daar niet in kan vinden kun je een andere school op zoeken of je beter oriënteren voordat je je kind naar een bepaalde school stuurt.
Nou ik denk niet dat mijn blikveld smal is, in algemene ontwikkeling ben ik >90% van de mensen die ik tegenkom de baas en dan heb ik een heel voorzichtig percentage gekozen.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik weet dat jij graag autoriteit toekent aan alles wat in je straatje past dat net zo smal is als je blikveld. Maar het gaat hier om een wethouder die het bestuur van een van zijn scholen steunt, in een conflict aangaande de christelijkheid van die school terwijl hij van een christellijke partij is.
Je wilt nu met 'de baas zijn', 'algemen ontwikkeling' en de mensen die jij tegenkomt illustreren dat je geen smal blikveld hebt? Merkwaardig, je geeft een heel smal blikveld aan wat betreft het kijken naar je eigen blikveld.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:14 schreef buachaille het volgende:
Nou ik denk niet dat mijn blikveld smal is, in algemene ontwikkeling ben ik >90% van de mensen die ik tegenkom de baas en dan heb ik een heel voorzichtig percentage gekozen.
Ik beschuldig hem helemaal niet clientelisme, ik beschuldig hem van het innemen van een politiek standpunt, een politiek handig standpunt bovendien. Dat is heel wat anders dan dat iemand met gezag een uitspraak doet over het wel of niet aanwezig zijn van discriminatie zoals Gia valselijk suggereert.quote:Dat jij een christelijke wethouder beschuldigd van clientelisme is jouw probleem maar het geeft er blijkt van dat je niet het volledige verhaal snapt.
Maar wel een lastig kind, die naar een speciale school moet, of naar een islamtische school. Wat was nou het probleem, zijn geloof of zijn gedrag? Het doet er niet toe, als die school maar van hem af is.quote:Denk je nu echt dat die christelijke basisschool in een volkswijk van Rotterdam vol zit met alleen maar christelijke kindertjes? Onze kleine mohamed zal heus niet de enige moslim zijn op dat schooltje.
De stap tussen een smal blikveld en hatelijke bekrompenheid blijkt maar weer zeer klein.quote:Dat die school het ergste vuilnis verwijdert is niet meer dan logisch; laat de ouders van de kleine mohamed hun zoontje maar op een islamitische school zetten. Dan weten ze in ieder geval zeker dat hij efficiënt wordt klaar gestoomd voor een vervolgopleiding VMBO economie niveau 2.
Zijn gedrag, al is dat rechtstreeks verbonden met zijn geloof. Als het enkel om de Islam zou gaan, zou de halve school er uitgetrapt worden denk ikquote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar wel een lastig kind, die naar een speciale school moet, of naar een islamtische school. Wat was nou het probleem, zijn geloof of zijn gedrag? Het doet er niet toe, als die school maar van hem af is.
Laat de pinguïns erbuiten, daar hebben we nog geen last van hierzoquote:Op donderdag 22 januari 2009 16:47 schreef wijsneus het volgende:
[..]
het blanke ras maarliefs! Wake the fuck up man, mensen hebben geen rassen. De genetische diversiteit bij de mens is zo klein dat je twee pinguins van dezelfde kolonie op antartica kunt plukken en meer verschil zult vinden dan het verschil tussen jou en de donkerste man uit Afrika.
please...
Natuurlijk is dat een draak van een conclusie, dat is het hele idee. Je zou die kaart natuurlijk over deze heen kunnen schuiven, maar dan nog. Geluk hangt van zoveel factoren af dat je dat niet een op een kunt mappen op religiositeit. Misschien is de gevonden correlatie wel geheel toe te schrijven aan demografie of woonsituatie. Leven ze langer op de veluwe omdat je er minder luchtvervuiling hebt.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 13:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
Pfff, wat een draak van een conclusie. Ik zie in die grafiek enkel een verband opgetekend tussen GDP per inwoner en religieus gedrag. BBP heeft echt niks met een gelukkig leven te maken, zelfs vergelijkingen van BBP's onderling als zijnde een maat voor welvaart is zeer tricky, in veel olielanden is de mediaan van het inkomen per inwoner volkstrekt anders dan het gemiddeld inkomen per inwoner.
Mag ik even vragen waar jij hier op doelt? Quote graag.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is heel wat anders dan dat iemand met gezag een uitspraak doet over het wel of niet aanwezig zijn van discriminatie zoals Gia valselijk suggereert.
Jij zegt dat er iets opgehelderd is, terwijl bij het klikken op de link slechts blijkt te gaan om een stellingname door een politicus.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 18:24 schreef Gia het volgende:
Mag ik even vragen waar jij hier op doelt? Quote graag.
Kijk even naar de post waar ik op reageerde.....quote:Op vrijdag 6 februari 2009 19:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jij zegt dat er iets opgehelderd is, terwijl bij het klikken op de link slechts blijkt te gaan om een stellingname door een politicus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |