Ik heb niks met de Islam te schoffelen of met de tere zieltjes van degene die die religie aanhangen. Dus ik maak van mijn hart geen moordkuilquote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:39 schreef Verluste het volgende:
TS wilt enkel islambashen terwijl het heel normaal is dat als je een andere religie aanhangt je niet meebidt bij een andere religie.
als een kind in regulier onderwijs weigert mee te doen, kan hierop een represaille volgen, zelfs als hij gwoon stil blijft zitten en enkel 'niet meedoet'..... OOk in zulke gevallen dient een leerplicht-ambtenaar ingeschakeld te wordenquote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:49 schreef Gia het volgende:
Als hij weigerde de les bij te wonen, omdat er gebeden werd, dan heeft de school gewoon gelijk.
Als hij gewoon netjes bleef zitten, in stilte, zonder te bidden, dan hebben de ouders gelijk.
Maar wat voor school is het dan? Je hebt speciale scholen in allerlei gradaties. De een heeft een christelijke grondslag maar gaat daar heel losjes mee om en heeft er allerlei seculieren rondlopen, de ander ramt er bij de kinderen in dat ze het absolute gelijk hebben over het opperwezen dat via brandende braamstruiken met woestijnvolk communiceert. Maar dat is een kwestie van het godsdienstonderwijs, en dat is nog wat anders dan bidden.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:46 schreef RM-rf het volgende:
[..]
hier verwar je 'lesprogramma' met iets anders, nl 'toets- en/of examenstof'...
het lesprogrammaa stelt de school zelf op en bevat nu jist ook onderdelen die de grndbeginselen van die school bevatten en aar de optichters van die schoolw aarde aan hechten de schoolkinderen 'bij te bengen'..
en dàt maakt nu juist de 'speciale' school uit, en daar kies je als ouder voor aals je je kind aanmeld aan zulk een school.
Je hebt ook vleesrestaurants die vegetariers goed kunnen bedienen. Dat moet je natuurlijk wel even navragen, maar het hangt ook van het antwoord af. Die school heeft daar ook een verantwoordelijkheid in, het gaat namelijk wel om een kind en daar kun je niet tegen zeggen 'als het niet bevalt dan ga je maar weer weg'.quote:waar zou die school hebben beweert _niet_ protestant-christelijk te zijn.....?
dat is het nu juist ... die school is een 'cvleesrestaurant' en at kind loopt nu te janken dat hij kennelijk 'vegetarisch moet eten'... ja, an moet ie naar een ander restaurant en niet eisen dat de kok opeens anders gaat koken
De ruimte die het biedt voor andersdenkenden heb je maar te accepteren, maar dat betekent wel dat die school de ruimte moet bieden die ze zeggen te bieden. Een protestant-christelijke grondslag zegt niets over die ruimte, je hebt ze in alle soorten en maten. Dan gaat het er dus om wat die individuele school zegt te bieden, en naar hun eigen zeggen zou het islamitsche geloof geen probleem zijn.quote:het is toch heel duidelijk...
kies je voor een school die wel een bepaald grondbeginsel aanhangt en het lesprogramma opstelt om die beginselen te volgen, bv in een protestant-christelijke school het bidden en volgen van religieus onderwijs .
heb je dat maar te accepteren in hoeverre die school ruimte biedt voor 'andersdenkenden' en heeft de instelling het grootste recht
Dat ten eerste inderdaad!quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:01 schreef MikeyMo het volgende:
waarom ga je als moslim dan ook naar een protestants-christelijke school
Islamitische leerlingen zijn vast welkom (en zijn ze heus wel gewend in Rotterdam-Zuidquote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:21 schreef Weltschmerz het volgende:
Het feit dat die school zegt dat het misdragen de reden is om hem weg te sturen, geeft aan dat die school zich op het standpunt stelt dat ook islamatische leerlingen daar terecht kunnen. Dat vinden ze nu, dan vonden ze dat hoogstwaarschijnlijk ook toen die ouders langskwamen met hun kind.
Als ze dan vervolgens ook zeggen dat het kind naar een islamitische school moet, dan is er hoogstwaarschijnlijk een verschil tussen wat ze zeggen, en hoe zij het in de praktijk willen zien.
[..]
De ruimte die het biedt voor andersdenkenden heb je maar te accepteren, maar dat betekent wel dat die school de ruimte moet bieden die ze zeggen te bieden. Een protestant-christelijke grondslag zegt niets over die ruimte, je hebt ze in alle soorten en maten. Dan gaat het er dus om wat die individuele school zegt te bieden, en naar hun eigen zeggen zou het islamitsche geloof geen probleem zijn.
quote:Volgens de Stichting voor Protestants-Christelijk Basis- en Orthopedagogisch Onderwijs (PCBO) te Rotterdam-Zuid - waar de basisschool onder valt - zijn er al anderhalf jaar problemen met de jongen. Hij zou, zo blijkt uit een brief van deze club aan Mohamed’s ouders, ’problemen hebben in klassensituaties en conflicten rondom identiteitsaspecten van de school’. Verder zou Mohamed ’omdat hij een goed moslim wil zijn niet willen meedoen aan activiteiten als leerkrachten dat vragen’ en ’denigrerende en beledigende taal gebruiken tegen leerkrachten directieleden’.
Inderdaad, dat vind ik ook. Verder dien je gewoon ook aanwezig te zijn bij bepaalde vieringen, zoals kerst, pasen e.d. als dit binnen de reguliere lessen valt.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:30 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat ten eerste inderdaad![/quo]
Het niveau ligt op die scholen hoger dan op een islamitische school. Misschien wonen die mensen wel tegenover deze school? Tal van redenen om voor deze school te kiezen.\
[quote]
Ten tweede vind ik dat als je tijdens een gebed je handjes niet vouwt en je oogjes niet dicht hebt (Hoe kan de gebedsvoorganger überhaupt zien dat het kind niet mee bidt?, maar verder gewoon je muil houdt je daarna ook gewoon de les moet kunnen blijven volgens. En dit geen reden tot uitsluiting mag zijn.
Precies. De school geeft aan dat het joch zich misdragen heeft. Daarom vermoed ik dat het verder gaat dan niet mee willen bidden, maar bijvoorbeeld de klas uit gaan, of het gebed verstoren.quote:En gelukkig geeft de school dit ook niet als reden op.
Ik ben het met je eens!quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad, dat vind ik ook. Verder dien je gewoon ook aanwezig te zijn bij bepaalde vieringen, zoals kerst, pasen e.d. als dit binnen de reguliere lessen valt.
[..]
Precies. De school geeft aan dat het joch zich misdragen heeft. Daarom vermoed ik dat het verder gaat dan niet mee willen bidden, maar bijvoorbeeld de klas uit gaan, of het gebed verstoren.
Dat is aan de ouders om te onderzoeken als ze 'kiezen' voor en schoolvorm ... iedere school is verplicht zn beginsel en uitgangsprogramma publiek aan te bieden en inzichtelijk te maken.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar wat voor school is het dan? Je hebt speciale scholen in allerlei gradaties.
Waarschijnlijk omdat het een veel betere school is. Of de enige in de omgeving.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:01 schreef MikeyMo het volgende:
waarom ga je als moslim dan ook naar een protestants-christelijke school
Rotterdamquote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:13 schreef speknek het volgende:
Waarschijnlijk omdat het een veel betere school is. Of de enige in de omgeving.
Bij uitstek een plek waar je grote verschillen hebt in de kwaliteit van het onderwijs dat aangeboden wordt.quote:
In het kort : het zoveelste *discriminatie * gebler van onaangepaste moslims die niet kunnen begrijpen dat ze hun kinderen fatsoenlijk moeten opvoedenquote:Volgens de Stichting voor Protestants-Christelijk Basis- en Orthopedagogisch Onderwijs (PCBO) te Rotterdam-Zuid - waar de basisschool onder valt - zijn er al anderhalf jaar problemen met de jongen. Hij zou, zo blijkt uit een brief van deze club aan Mohamed’s ouders, ’problemen hebben in klassensituaties en conflicten rondom identiteitsaspecten van de school’. Verder zou Mohamed ’omdat hij een goed moslim wil zijn niet willen meedoen aan activiteiten als leerkrachten dat vragen’ en ’denigrerende en beledigende taal gebruiken tegen leerkrachten directieleden’.
Maar er zijn een heleboel verschillende uitgangspunten die onder diezelfde noemer zitten.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:56 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat is aan de ouders om te onderzoeken als ze 'kiezen' voor en schoolvorm ... iedere school is verplicht zn beginsel en uitgangsprogramma publiek aan te bieden en inzichtelijk te maken.
Zij kunnen ouders echter niet verplichten ddit ook te lezen, dat is een keuzee, maar waar bij nalaten daarvan geen 'rechten' uit te halen zijn
ik zie hier geen reden om aan te nemen dat dat hier niet het geval is ....
sterker nog waarom neem jij aan dat de school hier fout zou zitten...?
Wat bekend is, namelijk dat het een speciale school is van protestants-christelijke snit, doet toch eerder vermoeden dat ze dus een speciaal beginselprogramm hebben waarin dat uitgangspunt ten uiting komt...
Dat zeg ik niet, maar heel veel christelijke scholen doen dat graag en uit overtuiging, omdat het van die deeltijdgelovigen zijn, omdat het zo gegroeid is, omdat ze leerlingen nodig hebben of hadden. Je hebt ze in alle smaken. Het gaat erom dat zo'n school ook verantwoordelijkheid moet nemen voor dat kind en vooraf moet zorgen dat kind en school bij mekaar passen.quote:het is eerder een beetje vreemd dat jij al automatisch ervanuitgaat dat die school dan ook nog eens extra 'aanpassingen' zou moeten doen om ook andersdenkenden te faciliteren...
Jij hebt een verwrongen beeld van christelijke scholen. Ik heb toevallig op 5 verschillende christelijke scholen gezeten, waarvan slechts twee van het geloof van mijn ouders, en slechts één van hun vrijzinnige opvatting daarvan. Een aantal scholen komen dan niet in aanmerking, maar andere scholen stonden daar open voor en dan worden er afspraken gemaakt met betrekking tot geloofskwesties. Dan zit je hoe doen ook in een uitzonderingspositie, als ik mij dan bleek te misdragen was dat wel net zozeer het probleem van de school als andere leerlingen die zich misdroegen. Geen school die toen zei, ga maar naar een school van je eigen geloof want je misdraagt je.quote:Dat zie ik nu juist niet... Daarvoor zijn ofwel openbare scholen of specifieke islamitische scholen, als mensen willen dat binnen het prograamma ofwel met hen rekening gehouden wordt of géén plaats is voor een levensbeschouwelijke insteek.
Maar als vegetarisch wel op het menu staat, dan moet je de groente niet in vleesbouillon koken. Als het niet op het menu staat maar ze zeggen dat ze wel voor een bord vegetarisch eten kunnen zorgen, dan moeten ze niet alsnog er vlees doorheen mikken.quote:Om terug te komen op het voorbeeld van een rstaurant dat wel of geen vlees serveert... deze school heeft met het label 'protestants-christelijk al heel duidelijk de naam 'vleesrestaurant'... nou kan het best dat deze ook vegetarische schotels aanbiedt, maar een plicht is het zeker niet en het is aan de klant dit verder na te vragen en te accepteren dat wat niet op het menu staat, ook niet aangeboden kan worden
Ach gut, ik geef je geen gelijk en het is gezeik?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:49 schreef RM-rf het volgende:
jezus Weltschmerz.... zeik niet zo door ...
Ik denk niet dat die ouders veel hebben nagedacht over welke school het beste is voor hun kind.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:23 schreef Hephaistos. het volgende:
Bij uitstek een plek waar je grote verschillen hebt in de kwaliteit van het onderwijs dat aangeboden wordt.
Omdat ze moslim zijn?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 16:02 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik denk niet dat die ouders veel hebben nagedacht over welke school het beste is voor hun kind.
quote:Wethouder: Mohamed moet meebidden
Basisscholen mogen een 'actieve bidhouding' van hun leerlingen verwachten, óók als die een ander geloof aanhangen dan de school uitdraagt.
,,Ook als niet-christen kan dus van je worden verlangd dat je je ogen sluit en handen vouwt tijdens het gebed,'' zegt de Rotterdamse onderwijswethouder Leonard Geluk (CDA). ,,Ik vind dat heel redelijk. Het is een consequentie van het christelijke karakter van de school.''
Geluk reageert hiermee op de strijd tussen een moslimleerling en de protestants-christelijke Pniëlschool in Rotterdam. Volgens de vader van de 11-jarige Mohamed is deze van school gestuurd omdat hij weigerde te bidden. De school zegt dat het kind is weggestuurd wegens gedragsproblemen.
Onderwijswethouder Leonard Geluk schaart zich volledig achter de Pniëlschool. ,,Mijn oordeel is dat de school zorgvuldig met de jongen omgaat.''
Mohamed zit al zes weken thuis. Leerplicht in Rotterdam heeft nog geen oplossing gevonden, zegt een woordvoerder. Volgens haar is een andere school de meest waarschijnlijke oplossing. ,,Maar hoe snel dat gebeurt, is moeilijk te zeggen.''
Volgens de Pniëlschool hebben Mohamed en zijn broers de directeur bedreigd, toen deze vorige maand het kind van school stuurde. De politie, die die dag ter plekke was, zegt dat geen aangifte is gedaan door de school. ,,Er zijn voor zover wij weten geen strafbare feiten gepleegd,'' laat de politie weten.
Andere islamitische ouders op de Pniëlschool zeggen dat hun kinderen niet worden gedwongen om mee te doen aan het bidden, maar dat wel wordt verwacht dat ze meedoen. ,,Mijn zoontje had wel moeite met het feit dat hij met gevouwen handen in de klas moest zitten,'' zegt een islamitische ouder.
,,Ik heb gevraagd of dat ook op de islamitische wijze mocht, met de handen in een kommetje. En dat kon.'' Ze vindt het jammer dat haar dochtertje geen hoofddoek mag dragen. Maar waarom dan een christelijke school? ,,Vanwege het goede onderwijs. Op de andere school hier zitten alleen allochtonen.''
Schoolleiders van verschillende bijzondere scholen in Rotterdam vinden het niet slim om kinderen te verplichten actief mee te doen met bidden. ,,Dat ziet een kind alleen maar als een straf,'' zegt John Ramsaran van de islamitische basisschool De Dialoog. Daar geldt dan ook: bidden is niet verplicht, maar netjes stilzitten wél.
Op de protestants-christelijke scholen De Regenboog en de Van der Boomschool geldt iets soortgelijks. ,,De afspraak is dat kinderen respect tonen tijdens het bidden,'' zegt directeur Berry Hakkeling. ,,Dwingen heeft geen zin. We proberen juist begrip te kweken voor andermans geloof.''
Kijk, zo kan het ook. Samen tot een bevredigende oplossing komen.quote:,,Ik heb gevraagd of dat ook op de islamitische wijze mocht, met de handen in een kommetje. En dat kon.''
Tja, als een Islamitische school mag eisen dat hoofddoekjes gedragen worden, mag een Christelijke school ze verbieden. Logisch. Goed dat deze ouder hier niet verder over zeikt.quote:Ze vindt het jammer dat haar dochtertje geen hoofddoek mag dragen.
Tja, en je wilt als rechtgeaarde Marokkaan je dochter niet tussen allochtonen laten opgroeien.quote:Maar waarom dan een christelijke school? ,,Vanwege het goede onderwijs. Op de andere school hier zitten alleen allochtonen.''
Dit is dus ook wat ik bedoel. Dwingen te bidden kan niet, maar meedoen met kerstviering e.d. mag je wel verplicht stellen. Dat is namelijk gewoon onder schooltijd.quote:Schoolleiders van verschillende bijzondere scholen in Rotterdam vinden het niet slim om kinderen te verplichten actief mee te doen met bidden. ,,Dat ziet een kind alleen maar als een straf,'' zegt John Ramsaran van de islamitische basisschool De Dialoog. Daar geldt dan ook: bidden is niet verplicht, maar netjes stilzitten wél.
Op de protestants-christelijke scholen De Regenboog en de Van der Boomschool geldt iets soortgelijks. ,,De afspraak is dat kinderen respect tonen tijdens het bidden,'' zegt directeur Berry Hakkeling. ,,Dwingen heeft geen zin. We proberen juist begrip te kweken voor andermans geloof.''
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |