abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65233046
quote:
Op maandag 19 januari 2009 20:20 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

ow leuk

oftwel; meer info gaarne

Zal vast wel gaan over iemand die voor het rookverbod is
Ja klopt, een of andere Ab Klink.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 07:02:44 #102
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65234005
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 00:02 schreef prupke het volgende:

[..]

Ok
Rookvrije werkplek kan ik me goed voorstellen (ben er zelf ook de dupe van maar goed, ik heb ruggegraat)
omdat je daar je geld moet verdienen.
Mensen die voor 2000 in de kroeg werkten wisten waar ze aan begonnen en daarmee wisten ze ook wat ze konden oplopen aan eventuele aandoeningen qua roken betrefd/t (kutspelling)

Ik ben van mening dat je in een kroeg gewoon mag roken ( daar zijn die ruimtes voor gemaakt ...)
Restaurant..niet roken (ok snap en begrijp ik ook)

Maar verder vind ik het allemaal wat overtrokken
Nou ja het is dus zo dat voor 2000 op elke werkplek gerookt werd zo'n beetje; van de kroeg tot de postkamer van de TPG, van kantoor tot bouwvakkerskeet. Toen kwam die rechterlijke uitspraak en was de overheid verplicht een wet te ontwerpen waarin vast stond dat men recht heeft op die rookvrije werkplek. Vanaf dag 1 stond vast dat dat ook voor de horeca geldt, alleen die wilde een uitstel zodat ze zelf maatregelen konden gaan treffen. Hoe dan ook, het was al sinds 2000 bekend dat elke werkplek op zich tabaksrookvrij zou worden.

Nu is het 1 juli 2008 geweest, maar oorspronkelijk zou deze situatie zich voor gaan doen in 2011 of 2012.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  dinsdag 20 januari 2009 @ 08:10:57 #103
242 Pinball
Electric Monk
pi_65234374
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:08 schreef MikeyMo het volgende:

En ik heb ook al gezegd dat als er een rookkroegje of 2 3 op een centrum van 15 kroegen zijn dan zul je mij ook niet horen mopperen.
In 2000 of zelfs in 2004 had ik dat een hele mooie oplossing gevonden, en ik denk heel veel nietrokers.
Een dure rooklicentie voor 2 of 3 kroegen, de rest rookvrij. Prima.
Maar daar is het nu te laat voor, want zoals altijd was de horeca vooral bezig met de korte termijn.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 08:29:58 #104
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65234576
Mja, je kunt idd niet echt zeggen dat het lange-termijn-ondernemen in deze wereld echt aanwezig is...
[..]
pi_65235435
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 08:29 schreef MikeyMo het volgende:
Mja, je kunt idd niet echt zeggen dat het lange-termijn-ondernemen in deze wereld echt aanwezig is...
Nee, maar dat is ook wel menselijk volgens mij. Mijn leraar milieurecht noemde ooit het NIMBY (Not In My Back Yard) principe, dat sloeg meer op windmolens, iedereen vindt ze prachtig, want ja, het zijn mooie grote symbolen van goed doen voor het milieu etc, maar owee als men ze kan zien vanuit de achtertuin, dan is het horizonvervuiling.. (idem met daklozenopvang in de buurt, of nog leuker, junks) Het is altijd makkelijker wijzen naar iets of iemand anders, en helemaal als je zelf iets doet wat eigenlijk gewoon a-sociaal is.

En ik moet eerlijk zijn, als mijn baas me nu 2% opslag geeft, of 2,25 over 1 jaar, dan wil ik het ook nu, en ga ik niet zitten wachten wat de toekomst brengt. De mindere goden in de horeca hebben het ook op zijn beloop gelaten, en het er op aan laten komen, dus nu zitten ze met de gevolgen. Als ze op tijd hadden geïnvesteerd in zeg een rookruimte hadden ze nu wss minder omzetderving gehad, maar om nu die investering nog te doen zal dubbel pijn doen door de terugloop van de bezoekersaantallen, oa door de economische crisis. En door het jarenlang consequent roken in de horeca zijn de rokers daar disproportioneel vertegenwoordigd, dus als daarvan een aantal nu thuis blijven zal het dubbel pijn doen, daar de niet-rokers niet binnen een paar maanden en-masse hun plaats in zullen nemen..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 09:36:38 #106
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65235587
Dat is inderdaad ook allemaal waar, maar in 2000 werd het bekend, in 2004 definitief dat het er aan zit te komen, in juni 2007 werd een keiharde datum vastgesteld en in de eerste maanden na 1 juli 2008 werd nog redelijk coulant omgesprongen met ondernemers die zich niet aan het verbod hielden. Op de dag dat het verbod inging diende er nog een kort geding. Al die ondernemers wachten allemaal hun investeringen af omdat ze denken dat elk moment het verbod van tafel geveegd kan worden... nog steeds, meer dan een half jaar na invoering, 2000 boetes verder hebben ze nu weer de volgende strohalm waar ze zich aan vastklampen; de rechter die op 6 februari een uitspraak gaat doen...

Het lijkt wel een trap waar ze op staan met een grote kuil eronder. Elke keer breekt er een trede vanaf en zakken ze omlaag net zolang totdat ze in de kuil vallen, ondertussen hopen ze bij elke trede dat deze het wel houdt...
[..]
  † In Memoriam † dinsdag 20 januari 2009 @ 13:36:28 #107
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_65242468
MikeyMo, wordt er nog gerookt in de kroegen waar jij graag heen gaat in Den Helder?
Carpe Libertatem
  dinsdag 20 januari 2009 @ 14:03:16 #108
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65243514
Ik kan dit weekend wel even polshoogte nemen

Overigens is het wel frappant dat 2 kleine kroegjes in een winkelcentrum in een stadwijkje wel relatief grote rookruimtes hebben ingericht terwijl in het centrum tot nu toe geen hond zich aan het verbod houdt
[..]
pi_65254645
quote:
Versoepeling rookverbod in Beieren

München - Het strikte rookverbod in de Duitse deelstaat Beieren wordt versoepeld. Vanaf augustus mag er in kleine kroegen en in speciale rookruimtes weer gerookt worden. Ook in biertenten zoals op het Oktoberfest in München mag de asbak weer op tafel.

Het rookverbod in Beieren was het strengste in heel Duitsland; anders dan in andere deelstaten stond de wet geen uitzonderingen en zelfs geen rookruimtes toe.

De strenge regels hebben in Beieren tot veel protest geleid. Ook werden ze veelvuldig ondermijnd door de oprichting van speciale rookclubs. Volgens het Beierse ministerie van Gezondheid waren de regels niet te handhaven en zorgt de versoepeling voor 'maatschappelijke rust'.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 18:57:46 #110
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65255579
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 18:34 schreef Vito_Rozzo het volgende:

[..]
is dit niet al oud nieuws?

dit bericht is van augustus vorig jaar
quote:
Rookverbod Beieren versoepeld

Ruim twee maanden na de invoering van een streng rookverbod in de horeca in Beieren, heeft de regering in de Duitse deelstaat de maatregelen al weer afgezwakt. Mogelijk uit opportunisme in verband met belangrijke verkiezingen in september.

Rookverbod Beieren versoepeld

Premier Günther Beckstein liet dinsdag na kabinetsberaad weten dat er dit jaar nog wel gerookt mag worden in bier- en feesttenten. Begin 2009 wordt de uitzondering weer ongedaan gemaakt.

Beckstein gaf als reden ‘veiligheidsoverwegingen’ met het oog op het jaarlijkse Oktoberfest, het beroemdste bierfestijn ter wereld.

De autoriteiten zeggen te vrezen voor ongeregeldheden in de feesttenten als een deel van de bezoekers zich niet aan het rookverbod houdt, zoals buitenlandse bezoekers die mogelijk niet op de hoogte zijn.

Maar tijdens het Oktoberfest van 20 september tot 5 oktober worden er op 28 september ook net deelstaatverkiezingen gehouden in Beieren. Volgens critici is dat de ware reden voor de tijdelijke versoepeling.

De christendemocratische CSU van Beckstein behaalde bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2 maart het slechtste resultaat in ruim 40 jaar. Een verband met de invoering van het rookverbod werd snel gelegd.

De fractievoorzitter van de sociaaldemocratische oppositiepartij SPD, Franz Maget, sprak dinsdag van ‘puur boerenbedrog’ van de regering. Ook binnen de CSU zelf is het besluit niet onomstreden.

‘Ik ben al 26 jaar volksvertegenwoordiger en het is in die periode nog nooit gebeurd dat we na acht weken tijd alweer een wet veranderen’, aldus CSU-parlementariër Max Strehle.
[..]
pi_65257797
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 08:10 schreef Pinball het volgende:

[..]

In 2000 of zelfs in 2004 had ik dat een hele mooie oplossing gevonden, en ik denk heel veel nietrokers.
Een dure rooklicentie voor 2 of 3 kroegen, de rest rookvrij. Prima.
Maar daar is het nu te laat voor, want zoals altijd was de horeca vooral bezig met de korte termijn.
Voor dat laatste betalen ze nu de rekening. En maar blijven janken i.p.v. ondernemen.

Las in de Telegraaf trouwens een kop dat het rookverbod prima werkt!
pi_65258377
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 18:57 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

is dit niet al oud nieuws?

dit bericht is van augustus vorig jaar
[..]

dacht ik eerst ook, heb het even nagezocht
quote:
Rauchverbot: Bayern: Qualmen in kleinen Kneipen wieder erlaubt

© ZEIT online, Tagesspiegel | 20.01.2009 16:37

Knapp vier Monate nach dem CSU-Debakel bei der Landtagswahl hat die schwarz-gelbe Regierung das strikte Rauchverbot in Bayern gelockert. Vom 1. August an ist das Rauchen in kleinen Einraum-Kneipen wieder erlaubt.

Gesundheitsminister Markus Söder (CSU) betonte, der Gesundheitsschutz habe nach wie vor Vorrang. Das alte Gesetz sei aber vielfach unterlaufen worden und habe "völligen Wildwuchs" verursacht, sagte Söder mit Blick auf die vielen tausend Raucherclubs in Bayern. Die Neuregelung werde "Rechts- und Gesellschaftsfrieden" schaffen. Ärzte protestierten jedoch gegen die Lockerung.

Das Bundesverfassungsgericht hatte im Sommer 2008 die bisherigen Rauchverbote mit Ausnahmeregelungen in fast allen Bundesländern gekippt. Der Nichtraucherschutz in Bayern galt als der strikteste, war aber verfassungsmäßig. Die neue CSU/FDP-Regierung hatte dann jedoch versprochen, ebenfalls Ausnahmen zuzulassen, die aber den Vorgaben aus Karlsruhe entsprechen sollten.
De vers bericht uit Duitsland dus het is nog in weinig Nederlandse media te vinden.
pi_65258489
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:15 schreef Vito_Rozzo het volgende:

[..]

dacht ik eerst ook, heb het even nagezocht
[..]

De vers bericht uit Duitsland dus het is nog in weinig Nederlandse media te vinden.
Het frapante is trouwens dat de rechter het rookverbod in Beieren goedgekeurd had van de zomer.
pi_65259885
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 19:58 schreef Halcon het volgende:
Las in de Telegraaf trouwens een kop dat het rookverbod prima werkt!
Ik neem aan dat de wijze waarop jij jezelf pleegt te informeren voor niemand hier een verrassing mag heten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_65260344
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik neem aan dat de wijze waarop jij jezelf pleegt te informeren voor niemand hier een verrassing mag heten.
Jij leest nooit de voorpagina?
pi_65260883
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:01 schreef Halcon het volgende:

[..]

Niet van de Telegraaf nee. De Telegraaf is zegmaar de Prive van krantenland. En nee, dat is geen compliment.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_65261062
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Niet van de Telegraaf nee. De Telegraaf is zegmaar de Prive van krantenland. En nee, dat is geen compliment.
Je bent niet vies van vooroordelen. Telegraaf heeft bijvoorbeeld een financieel gedeelte waar een zogenaamde kwaliteitskrant als de Volkskrant niet aan kan tippen.

Ook op bijvoorbeeld de objectiviteit van NRC valt best het een en ander aan te merken.

Het is te makkelijk om meteen te zeuren over de bron i.p.v. over de inhoud van het artikel.
pi_65261271
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:01 schreef Halcon het volgende:
Ik kom doorgaans verder dan de kop, ik kom meestal ook wel verder dan de voorpagina en het is doorgaans niet van de telegraaf. Nou is een artikel uit de telegraaf niet per definitie oninteressant, het feit dat je een drietal of viertal vetgedrukte woorden hebt gelezen lijkt me wat erg mager om een hele post aan te wijden.
quote:
Het is te makkelijk om meteen te zeuren over de bron i.p.v. over de inhoud van het artikel.
Welk artikel? Het gaat om een kop die er laatst was. Kan het nog vager?
pi_65261422
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik kom doorgaans verder dan de kop, ik kom meestal ook wel verder dan de voorpagina en het is doorgaans niet van de telegraaf. Nou is een artikel uit de telegraaf niet per definitie oninteressant, het feit dat je een drietal of viertal vetgedrukte woorden hebt gelezen lijkt me wat erg mager om een hele post aan te wijden.
De kop viel me gewoon op. Zeker na al het geblaat hier van o.a. Papierversnipperaar.
pi_65261718
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:17 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je bent niet vies van vooroordelen. Telegraaf heeft bijvoorbeeld een financieel gedeelte waar een zogenaamde kwaliteitskrant als de Volkskrant niet aan kan tippen.

Ook op bijvoorbeeld de objectiviteit van NRC valt best het een en ander aan te merken.

Hoezo vooroordelen. Telegraaf is ook gewoon het uitschot van krantenland. Ik vind het ook buitengewoon vervelend lezen, die schreeuwerige pagína's. De artikelen, en met name de koppen erboven, zijn buitengewoon sensationeel en geven vaak een vertekend beeld van de waarheid.
pi_65261871
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hoezo vooroordelen. Telegraaf is ook gewoon het uitschot van krantenland. Ik vind het ook buitengewoon vervelend lezen, die schreeuwerige pagína's. De artikelen, en met name de koppen erboven, zijn buitengewoon sensationeel en geven vaak een vertekend beeld van de waarheid.
Dat valt allemaal wel mee hoor. Bepaalde pagina´s uit de Telegraaf sla ik ook over, maar veel artikels zijn gewoon prima en aan met name het financiele gedeelte kan menig "kwaliteitskrant" een puntje zuigen.
pi_65262850
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:34 schreef Halcon het volgende:

[..]

artikels
Zie, daar ga je al. Dat krijg je nou wanneer je de Telegraaf leest.
pi_65262945
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zie, daar ga je al. Dat krijg je nou wanneer je de Telegraaf leest.

ar·ti·kel het; o -en, -s 1 een vd delen ve wet, overeenkomst enz. 2 opstel in een krant, tijdschrift 3 product dat verhandeld wordt, te koop is: sportartikelen 4 lidwoord: het ~ de

Heb je inhoudelijk nog wat te melden of denk je "laat maar"?
pi_65263530
Niet echt eigenlijk. Behalve dat ik de telegraaf gewoon helemaal niets vind. En dat kun jij wel tegenspreken. Maar meer dan eens zijn verhalen geplaatst die gewoonweg kwetsend zijn voor de hoofdrolspelers doordat er verkeerde informatie wordt gebracht.

Maargoed, als jij de telegraaf hoog in het vaandel hebt dan moet je dat helemaal zelf weten.
pi_65263691
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:07 schreef KoosVogels het volgende:
Niet echt eigenlijk. Behalve dat ik de telegraaf gewoon helemaal niets vind. En dat kun jij wel tegenspreken. Maar meer dan eens zijn verhalen geplaatst die gewoonweg kwetsend zijn voor de hoofdrolspelers doordat er verkeerde informatie wordt gebracht.

Maargoed, als jij de telegraaf hoog in het vaandel hebt dan moet je dat helemaal zelf weten.
Er zijn wel meer kranten die het weleens mis hebben.

Jij bent nu vooral bezig met je campagne tegen de Telegraaf, maar ik hoor weinig inhoudelijks over de moraal van het verhaal van het artikel.
pi_65263854
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:10 schreef Halcon het volgende:

[..]

Jij bent nu vooral bezig met je campagne tegen de Telegraaf, maar ik hoor weinig inhoudelijks over de moraal van het verhaal van het artikel.
Welk artikel?
pi_65263873
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Welk artikel?
Over het rookverbod natuurlijk.
pi_65263910
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:10 schreef Halcon het volgende:
De een wat vaker dan de ander, en de een opzettelijker dan de ander.
quote:
De moraal van de krantenkop bedoel je?
pi_65263972
Heb je daar nog een mening over?
pi_65263989
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:14 schreef Halcon het volgende:

[..]

Over het rookverbod natuurlijk.
Dat lijkt mij idd logisch in dit topic, maar je hebt geen artikel gepost.
pi_65264070
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat lijkt mij idd logisch in dit topic, maar je hebt geen artikel gepost.
Het artikel uit de papieren Telegraaf. Weet niet of het online staat.
pi_65264340
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:18 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het artikel uit de papieren Telegraaf. Weet niet of het online staat.
Ook weer zo kut aan telegraaf, artikelen zijn online moeilijk te vinden. Maar ik zoek wel effe.
pi_65264382
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ook weer zo kut aan telegraaf, artikelen zijn online moeilijk te vinden. Maar ik zoek wel effe.
Veel artikelen uit de papieren versie staan niet volledig online. Dat is bij wel meer kranten zo volgens mij.
pi_65264669
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:25 schreef Halcon het volgende:

[..]

Veel artikelen uit de papieren versie staan niet volledig online. Dat is bij wel meer kranten zo volgens mij.
Zo zou het wel moeten zijn. Dat is namelijk een van de redenen dat kranten naar de klote gaan. Waarom de papieren versie kopen als alle artikelen toch gratis zijn te lezen op internet.

In de beginjaren van internet stonden verhalen nog wel beperkt op het net. Tegenwoordig staat niet alleen alles online, maar ook zo snel mogelijk.
pi_65264762
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zo zou het wel moeten zijn. Dat is namelijk een van de redenen dat kranten naar de klote gaan. Waarom de papieren versie kopen als alle artikelen toch gratis zijn te lezen op internet.

In de beginjaren van internet stonden verhalen nog wel beperkt op het net. Tegenwoordig staat niet alleen alles online, maar ook zo snel mogelijk.
Ik moet zeggen dat ik zelfs ook nauwelijks nog kranten koop. Ik lees het wel online. Vaak heb ik toch pas ´s avonds tijd en door internet en radio is het nieuws uit de krant dan vaak al oud nieuws.
pi_65265069
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:31 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik zelfs ook nauwelijks nog kranten koop. Ik lees het wel online. Vaak heb ik toch pas ´s avonds tijd en door internet en radio is het nieuws uit de krant dan vaak al oud nieuws.
Heel begrijpelijk. Voor een actueel overzicht van het nieuws kun je gewoon ook beter internet raadplegen. Kranten moeten zich eigenlijk ook richten op de achtergronden. Het nieuws achter het nieuws. Dat soort verhalen zijn vaak een stuk langer en die lees ik daarom liever in de papieren versie met mn reet in een luie stoel dan achter een beeldscherm
pi_65265261
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Heel begrijpelijk. Voor een actueel overzicht van het nieuws kun je gewoon ook beter internet raadplegen. Kranten moeten zich eigenlijk ook richten op de achtergronden. Het nieuws achter het nieuws. Dat soort verhalen zijn vaak een stuk langer en die lees ik daarom liever in de papieren versie met mn reet in een luie stoel dan achter een beeldscherm
Die tijd heb ik vaak alleen zaterdag, plus dat vaak alleen de zaterdageditie echte achtergrondverhalen bevat. Doordeweeks zijn het vaak vrij beknopte artikelen.

Behalve de zaterdageditie, voegt een krant weinig toe aan de informatie die ik krijg van internet, TV en radio.

Af en toe koop ik weleens de zaterdageditie, over het algemeen koop ik nauwelijks nog een krant. Maar wat je zegt klopt wel: het is relaxter om rustig in je stoel een leuk achtergrondverhaal te lezen, dan op een beeldchermpje te starten naar datzelfde artikel.
pi_65265519
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:39 schreef Halcon het volgende:

[..]

Die tijd heb ik vaak alleen zaterdag, plus dat vaak alleen de zaterdageditie echte achtergrondverhalen bevat. Doordeweeks zijn het vaak vrij beknopte artikelen.

Behalve de zaterdageditie, voegt een krant weinig toe aan de informatie die ik krijg van internet, TV en radio.

Af en toe koop ik weleens de zaterdageditie, over het algemeen koop ik nauwelijks nog een krant. Maar wat je zegt klopt wel: het is relaxter om rustig in je stoel een leuk achtergrondverhaal te lezen, dan op een beeldchermpje te starten naar datzelfde artikel.
Wat doordeweeks betreft, daar heb je wel een punt. Alleen wordt elke dag wel een groot thematisch verhaal gepubliceerd in de kranten. Daarnaast heb je natuurlijk cinema op donderdag, boeken op vrijdag, gezondheid op woensdag enz. (VK dan he)

Maar fijn dat we, in tegenstelling tot het rookverbod, het hierover wel eens kunnen worden. Al is deze discussie natuurlijk erg off-topic.
pi_65265737
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat doordeweeks betreft, daar heb je wel een punt. Alleen wordt elke dag wel een groot thematisch verhaal gepubliceerd in de kranten. Daarnaast heb je natuurlijk cinema op donderdag, boeken op vrijdag, gezondheid op woensdag enz. (VK dan he)

Maar fijn dat we, in tegenstelling tot het rookverbod, het hierover wel eens kunnen worden. Al is deze discussie natuurlijk erg off-topic.
Cinema kijk ik online, net zoals boeken. Gezondheid sla ik altijd over in kranten.

In elk geval een punt waar we het over eens zijn. Toch weer een mooie opsteker.
pi_65266268
Imderdaad, dacht eigenlijk dat het nooit zou gebeuren
pi_65268364
Nog even voor de goede orde
quote:
Roken mag weer bij kleine horeca Beieren

Roken mag weer in de kleine horeca van de Duitse deelstaat Beieren. Vanaf 1 augustus om precies te zijn. Ook is vanaf dan in restaurants roken in aparte ruimtes toegestaan. En in biertenten zoals op het Oktoberfest kan de asbak terug op tafel.

Het rookverbod in Beieren was buitengewoon strikt. Zelfs rookruimtes waren niet toegestaan. Het verzet tegen de wetgeving was groot. De CSU, de politieke partij die mede-verantwoordelijk was voor de invoering van het verbod, werd hierop bij verkiezingen in september keihard afgerekend. Ook werden in de deelstaat talloze besloten rokersclubs opgericht, waartegen niet kon worden opgetreden.

De versoepeling geldt voor kroegen die uit 1 ruimte bestaan en behalve frituur- en magnetronvoer, of kleine koude gerechten, geen maaltijden serveren. Restaurants mogen een rookruimte inrichten, maar moeten er op toezien dat kinderen en jongeren daar niet naar binnen gaan. Ook in biertenten kan weer volop worden opgestoken.

De anti-rooklobby is uiteraard niet te spreken over de nieuwe regels, en de gezondheidszorg spreekt van een misplaatste knieval. Minister van Volksgezondheid Markus Söder (CSU) echter, stelt dat de aanpassing van de rookwet wat hem betreft voor de gewenste "juridische en sociale vrede" zorgt.
  woensdag 21 januari 2009 @ 08:35:01 #142
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65271840
Deze is leuker:
quote:
Klacht over buiten roken in Hulst

HULST - De gemeente Hulst kan moeilijk optreden tegen overlast van mensen die buiten een horecaetablissement een sigaret staan te roken. Dat laat het gemeentebestuur weten aan M. Ruben uit Kloosterzande die bij de gemeente al twee keer zijn beklag heeft gedaan.

Ruben klopte aan bij de gemeente omdat hij 'geluidsoverlast' ondervond van de mensen die op het trottoir voor café De Kombuis in zijn woonplaats een sigaret stonden te roken.

Burgemeester en wethouders van Hulst wijzen de inwoner van Kloosterzande er op, dat het buiten roken een gevolg is van het per 1 juli vorig jaar afgekondigde rookverbod in de horeca.

"Het probleem van rokers in de buitenlucht is niet simpel aan te pakken. De overlast die ze veroorzaken is momenteel niet wettelijk geregeld."

Alleen als rokers 'onaanvaardbare hinder' veroorzaken op het trottoir of aan de weg, kan ingegrepen worden op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening. Maar dan moet de overlast wel vast gesteld worden door een toezichthouder van de gemeente of de politie, aldus het antwoord aan Ruben.
[..]
pi_65272377
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:59 schreef KoosVogels het volgende:
Imderdaad, dacht eigenlijk dat het nooit zou gebeuren
Samen komen jullie er wel uit?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_65273774
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 09:08 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Samen komen jullie er wel uit?
Nu het roken nog
  woensdag 21 januari 2009 @ 11:36:18 #145
3542 Gia
User under construction
pi_65276845
tvp
pi_65280413
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 08:35 schreef MikeyMo het volgende:
Deze is leuker:
[..]

Wat zei ik het is gewoon wachten p klachten. persoonliojk vind ik klachten over lawaai te ver gaan want dat is er ook als mensen niet roken. Maar Het blijft een voorbeeld van hoe slecht ondernemersschap problemen oplevert voor rokers, klanten en buurtbewoners.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  woensdag 21 januari 2009 @ 13:10:54 #147
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65280426
iets uitgebreider stuk
quote:
Amsterdam verplaatst asbak van binnen naar buiten

Steeds meer horecagelegenheden in Amsterdam kiezen eieren voor hun geld en houden zich aan het rookverbod, meldt de Amsterdamse lokale zender AT5. De bedrijven kunnen zich de hoge boete of zelfs tijdelijke sluiting niet veroorloven. Tegelijkertijd verschijnen de asbakken binnenkort weer op verwarmde terrassen in Amsterdam-centrum.

Martijn Kruif van het hoofdstedelijke Pacific Parc meldt dat hij van de Voedsel en Warenautoriteit (VWA) te horen heeft gekregen dat hem wellicht een sluiting van 'n paar weken boven het hoofd hangt, als hij zich niet aan het rookverbod houdt. Irma Ruscaa van De Blauwe Druif, ook in Amsterdam, vertelt hetzelfde verhaal: de VWA heeft gedreigd met een boete tot 18.000 euro.

Beide horecazaken hebben vervolgens de asbakken van tafel gehaald, omdat anders gevreesd wordt voor het einde van het bedrijf. De ondernemers willen afwachten wat de rechter in Groningen gaat doen in de eerste rechtszaak die in deze kwestie gaat spelen tegen het daar gevestigde café De Kachel.

Terrasverwarming

Terwijl de asbakken binnen dus van tafel gaan, verschijnen ze binnenkort weer op de terrassen in Amsterdam-centrum. Daar start op korte termijn een proef met verwarmde terrassen. Ditmaal voor een periode van twee jaar. Stadsdeel Centrum is aangewezen als proefgebied omdat daar de meeste horecazaken gevestigd zijn. Verrassend, want eerder liet de Amsterdamse politiek weten niets te zien in zulke verwarming.

Een vorige proef, begin 2008, mislukte omdat er maar weinig ondernemers aan meededen. De test duurde maar kort, waardoor veel ondernemers het niet zagen zitten om te investeren in verwarming die misschien snel weer weg zou moeten. Bij die proef ging het om een bepaald postcodegebied, de nieuwe proef beslaat het hele centrum.

Bij die proef wordt gelet op 'klimaatneutraal' verwarmen. Minister van Milieubeheer Jacqueline Cramer (PvdA) spoorde gemeenten vorig jaar om het gebruik van terrasverwarming terug te dringen, vanwege het energieverbruik.

Amsterdamse horecaondernemers die mee willen doen, moeten nog heel even wachten, want op dit moment legt de gemeente samen met Koninklijk Horeca Nederland de laatste hand aan de precieze voorwaarden waaraan voldaan moet worden.
[..]
pi_65280575
Moet je nagaan dat CAN roken op het terras ook wil verbieden. Dan mag je alleen nog in je eigen huis en donkere, verlaten steegjes roken.
  woensdag 21 januari 2009 @ 13:16:58 #149
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65280653
CAN kan zoveel willen, moeten ze eerst maar eens dat op de politieke agenda zien te krijgen
[..]
  woensdag 21 januari 2009 @ 13:19:45 #150
3542 Gia
User under construction
pi_65280761
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:15 schreef KoosVogels het volgende:
Moet je nagaan dat CAN roken op het terras ook wil verbieden. Dan mag je alleen nog in je eigen huis en donkere, verlaten steegjes roken.
Als die cafés allemaal een paar jaar geleden terrasverwarming (met rookverbod voor het terras)hadden aangelegd voor de nietroker die graag uit de rook wil zitten, dan was dat hele rookverbod er wellicht niet gekomen. Er werd totaal NIETS gedaan voor de nietroker. Uit het oogpunt "ze zitten al jaren zonder klagen in de rook, dus hoef ik niets voor ze te doen".
pi_65280958
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Als die cafés allemaal een paar jaar geleden terrasverwarming (met rookverbod voor het terras)hadden aangelegd voor de nietroker die graag uit de rook wil zitten, dan was dat hele rookverbod er wellicht niet gekomen. Er werd totaal NIETS gedaan voor de nietroker. Uit het oogpunt "ze zitten al jaren zonder klagen in de rook, dus hoef ik niets voor ze te doen".
Goed geredeneerd. Omdat de ondernemer nalatig en lui is moet de roker worden verbannen uit het uitgaanscentrum, wat jou betreft. Ik had het toegejuicht wanneer horeca-ondernemers iets hadden ondernomen, maar ik vind niet niet dat de roker daar verantwoordelijk voor is. En die wordt uiteindelijk de dupe van zo'n maatregel.
pi_65281133
quote:

Waarom zou je een terrasverwarming aanleggen voor iemand die af en toe 1 biertje komt bestellen en dan over de prijs gaat zitten klagen? Stonden er heel veel rookvrijen voor de kroeg te blauwbekken? Ik heb ze nooit gezien. Je gaat natuurlijk geen verwarming aanleggen voor mensen die liever thuis blijven.
  woensdag 21 januari 2009 @ 13:29:58 #153
3542 Gia
User under construction
pi_65281190
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Goed geredeneerd. Omdat de ondernemer nalatig en lui is moet de roker worden verbannen uit het uitgaanscentrum, wat jou betreft. Ik had het toegejuicht wanneer horeca-ondernemers iets hadden ondernomen, maar ik vind niet niet dat de roker daar verantwoordelijk voor is. En die wordt uiteindelijk de dupe van zo'n maatregel.
De roker wordt helemaal niet geweerd, net zoals de nietroker voorheen niet geweerd werd.
Sterker nog, voor de roker wordt nu vanalles gedaan, zodat ze toch kunnen roken, wat voorheen voor de nietroker niet werd gedaan om uit de rook te kunnen zitten.
  woensdag 21 januari 2009 @ 13:30:54 #154
3542 Gia
User under construction
pi_65281231
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:28 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Waarom zou je een terrasverwarming aanleggen voor iemand die af en toe 1 biertje komt bestellen en dan over de prijs gaat zitten klagen? Stonden er heel veel rookvrijen voor de kroeg te blauwbekken? Ik heb ze nooit gezien. Je gaat natuurlijk geen verwarming aanleggen voor mensen die liever thuis blijven.
Er was een verplichting voor een nietrokers gedeelte, waar ook niet aan voldaan werd. De nietroker had geen keuze dan thuis blijven.
  woensdag 21 januari 2009 @ 13:32:58 #155
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_65281305
quote:

[..]

Maar ze bleven wel komen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_65281340
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:29 schreef Gia het volgende:

[..]

De roker wordt helemaal niet geweerd, net zoals de nietroker voorheen niet geweerd werd.
Sterker nog, voor de roker wordt nu vanalles gedaan, zodat ze toch kunnen roken, wat voorheen voor de nietroker niet werd gedaan om uit de rook te kunnen zitten.
Ik heb het niet over de maatregelen die (geheel terecht) worden getroffen voor de roker. Maar over de wens van CAN om de terassen eveneens rookvrij te maken.
pi_65281384
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:30 schreef Gia het volgende:
Er was een verplichting voor een nietrokers gedeelte, waar ook niet aan voldaan werd.
Nee hoor, er was helemaal geen verplichting. Er was de suggestie dat als je ingrijpend zou verbouwen en investeren, en een heleboel andere horecaondernemers dat ook zouden doen, dat de overheid dan misschien in zijn goedheid zou besluiten om met de horeca geen antirookbeleid te gaan voeren.
quote:
De nietroker had geen keuze dan thuis blijven.
De antiroker is kennelijk niet zo goed in kiezen. Je kunt ook voor de kroeg gaan staan, als je dat stelselmatig doet en het wordt koud dan komt die verwarming er wel. De rokers tonen dat aan. Jij vindt dat cafe's verwarming hadden moeten aanleggen voor mensen die er niet zijn.
  woensdag 21 januari 2009 @ 13:43:02 #158
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65281721
Oh mensen, jullie moeten hier even meelezen!

http://www.hiermaghetwel.(...)n-binnen-naar-buiten
quote:
Ingediend door Otto Braackenssieck op wo, 21/01/2009 - 13:28.

Ik kom alleen nog bij café's waar gerookt mag worden Dinie. Het worden er gelukkig steeds meer. Ik ga trouwens, als het mag, een posting van jou in een brief aan de comissie van volksgezondheid verwerken. Ik kreeg er tranen van in mijn ogen, die comissie hopelijk ook. Het gaat om:
Ingediend door Dinie op za, 17/01/2009 - 02:21.
Hoi Elly, ook nog op? Kan je net als ik ook niet slapen omdat je geen afzakkertje kan nemen in je stamkroeg? Ik ben mijn hele ritme kwijt, heb jij daar geen last van? Af en toe denk ik dat we in een nachtmerrie beland zijn. Morgen worden we wakker en is alles weer gezellig zoals het was. Truste
quote:
Ingediend door Dinie op wo, 21/01/2009 - 13:35.

Is okay hoor Otto. Klink wil minder zelfmoorden? Nou, dan moet hij vooral zo doorgaan. Niet dat ik daar persoonlijk mee bezig ben maar echt leuker wordt het leven er allemaal niet op. Het is nu: werken en verder je bek houden want de dingen die het leven leuk maken zijn er voor rokers niet meer.
quote:
Ingediend door elly op wo, 21/01/2009 - 13:37.

waar kan ik nu naar toe mailen? ik vind dat een goed idee om die posting van dinie te verwerken, heb jij een e-mailadres voor me, waar ik naar toe kan schrijven en mijn woede kan uitten, trouwens sinds het rookverbod ben ik in geen horecagelegenheid meer geweest en dat zouden alle rokers eens een tijdje moeten doen.

Ja het rookverbod werkt nu ook al zelfmoorden in de hand
[..]
pi_65281938
Toegegeven, overdrijven is ook een vak
  woensdag 21 januari 2009 @ 14:00:13 #160
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65282309
op mijn opmerkinge of men niet een beetje de realiteit uit het oog veliest:
quote:
Ingediend door Otto Braackenssieck op wo, 21/01/2009 - 13:58.

@Mikey. Ik vrees van niet Mik, voor zeer veel, vooral eenzame mensen is het café tje op de hoek(waar 90% van de gasten plus de eigenaar rookt) als een tweede huiskamer. Daar ontmoet je en communiceer je met andere mensen. Dat kun je iemand toch niet afpakken?
[..]
pi_65282528
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:43 schreef MikeyMo het volgende:
Oh mensen, jullie moeten hier even meelezen!

http://www.hiermaghetwel.(...)n-binnen-naar-buiten
[..]

[..]

[..]

Ja het rookverbod werkt nu ook al zelfmoorden in de hand
Veel problemen lossen zich zelf op?
pi_65282577
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:48 schreef KoosVogels het volgende:
Toegegeven, overdrijven is ook een vak
En dan denken ze aan de andere kant dat even een mailtje sturen genoeg is om de boel op de politieke agenda te krijgen..
  woensdag 21 januari 2009 @ 14:12:41 #163
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65282728
Bij deze de mail die verstuurd is/gaat worden
quote:
Aan mevrouw L. Bouwmeester(PVDA)
Deze volkomen absurde wetgeving, in eerste instantie uitsluitend bedoeld ter bescherming van niet rokend personeel, is inmiddels uitgegroeid tot een aan dictatuur grenzende ingreep op vele persoonlijke belevingswerelden.. En dat waar een bordje “roken”, of “niet roken” voldoende zou moeten zijn om grote volwassen mensen, bezoekers zowel als personeel, zelf hun keus te kunnen laten maken. Zo bespaart men ook nog eens een, op zijn minst, honderden miljoenen verslindende, strenge controle van de overheid op naleving van deze dictatoriale wetgeving. Als de bedenkers van dit absurde rookverbod willen ontdekken wat echt ongezond, ja zelfs dodelijk is, dan moeten ze eens een kwartiertje met lopende motor in een afgesloten garage verblijven. (Niet doen natuurlijk, dit is maar bij wijze van spreken) Wacht maar af in korte tijd zijn de cafetariahouders aan de beurt. Het zal beginnen met een sticker op iedere kroket “DEZE KROKET KAN DODELIJK ZIJN”.
Omdat minister Klink de brutale arrogantie had, uiteraard over het algemeen , volledig gesteund door totaal wereldvreemde figuren van uw statuur, om op 4 juli te verklaren: “Nederland moet gezonder gaan eten,” staat ons wellicht nog veel meer te wachten. Uiteraard steunt u deze van god verlaten figuur door dik en dun, maar het zal toch moeilijk zijn deze uitspraak uit te leggen aan, bijvoorbeeld, bijstandsmoeders.
Om niet teveel van het onderwerp af te dwalen, wil ik u er aan herinneren dat de term “Passivrauchen” afkomstig is van Adolf Hitler en zijn trawanten. U vereenzelvigt zich met deze term, volledig gebaseerd op leugens(ook nu nog) bijzonder snel. Meelopen met de kennelijk steeds meer Amerikaans georiënteerde massa, “dineren” in een fastfood restaurant, volschrokken, wegwezen. Koffie, cognac, sigaartje, genieten, wat is dat ?
Het is te hopen, en ik kan u verzekeren, ik zal er alles aan doen, dat niemand meer een partij steunt, die een groep van ruim 3 miljoen mensen, door u kennelijk beschouwd als een verwerpelijke groep junks, op een dergelijke manier bejegent. Ik weet niet hoe het u vergaat als u dit leest:
Ingediend door Dinie op za, 17/01/2009 - 02:21.
Hoi Elly, ook nog op? Kan je net als ik ook niet slapen omdat je geen afzakkertje kan nemen in je stamkroeg? Ik ben mijn hele ritme kwijt, heb jij daar geen last van? Af en toe denk ik dat we in een nachtmerrie beland zijn. Morgen worden we wakker en is alles weer gezellig zoals het was. Truste.
U en uw medestanders in deze, hadden in de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw furore kunnen maken. U geeft verder een goed voorbeeld aan de jeugd, over hoe een democratie met minderheden omgaat. Het zijn kortzichtige figuren van uw kaliber, die in het verleden maar ook in de toekomst verantwoordelijk waren cq zijn voor grote conflicten tussen verschillende bevolkingsgroepen.
[..]
  woensdag 21 januari 2009 @ 14:14:14 #164
pi_65282782
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 14:08 schreef fruityloop het volgende:

[..]

En dan denken ze aan de andere kant dat even een mailtje sturen genoeg is om de boel op de politieke agenda te krijgen..
Daarom zijn we burgerlijk ongehoorzaam en negeren we dit soort belachelijke wetten. Hoe denk je dat ze op het idee gekomen zijn om het verbod op godslastering te schrappen.? Omdat iedereen zich massaal braaf aan die wet hield en rustig het democratisch proces afwachtte?

Revolutie!
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  woensdag 21 januari 2009 @ 14:14:58 #165
3542 Gia
User under construction
pi_65282808
Jeez!! Zo zielig was ik zelfs niet toen ik nog rookte.
  woensdag 21 januari 2009 @ 14:16:24 #166
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_65282873
quote:

[..]

Ondertussen wordt iedereen die het niet met ze eens is ervan beschuldigd wereldvreemd te zijn.
Life is what you make it.
pi_65282885
quote:

[..]

Tuurlijk werkt dat.

"Mininster Klink. Als u dit leest ben ik hoogstwaarschijnlijk niet meer onder de levenden. Het door u ingevoerde rookverbod is mij fataal geworden. Het was een kettingreactie van ellende. Ik probeerde samen met mijn kroegvrienden een blok te vormen tegen het verbod. Het was buigen of barsten. Maar de regering wilde maar niet toegeven. En daarom heb ik besloten mijzelf te verhangen."

Ik blijf erbij dat versoepeling van het rookverbod nodig is, maar kom op zeg.
  woensdag 21 januari 2009 @ 14:22:05 #168
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65283064
quote:
Ingediend door Dinie op wo, 21/01/2009 - 14:06.

Goede brief Otto! Hopelijk dringt het eens in die hersens door. Het zijn trouwens niet alleen de café'tjes op de hoek waar men niet meer naar toe kan, vergeet ook de bejaardenhuizen niet. Mijn ouders wonen er in een in Zoetermeer maar zitten nu alleen nog maar op hun kamer omdat er in de gezamenlijke ruimtes nu ook een verbod is om te roken. Mijn moeder deed graag mee aan de bingo en mijn vader legde graag een biljartje maar dat is ze nu ook afgenomen.
Tja, alsof de eigenaren van dat tehuis de deuren op slot hebben gedaan Die mensen kiezen er zelf voor om binnen te blijven zitten...
[..]
  woensdag 21 januari 2009 @ 14:25:32 #169
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_65283213
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 14:22 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Tja, alsof de eigenaren van dat tehuis de deuren op slot hebben gedaan Die mensen kiezen er zelf voor om binnen te blijven zitten...
Tja, dat dringt op de een of andere manier niet tot de hersens van die zeurpieten door: ze mogen gerust nog naar hun kroeg/café/bistro/bingozaal en wat dan ook, er mag enkel niet meer gerookt worden.
Dat verandert alles
  woensdag 21 januari 2009 @ 14:28:14 #170
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65283330
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 14:25 schreef Kiegie het volgende:

[..]

Tja, dat dringt op de een of andere manier niet tot de hersens van die zeurpieten door: ze mogen gerust nog naar hun kroeg/café/bistro/bingozaal en wat dan ook, er mag enkel niet meer gerookt worden.
quote:
Ingediend door Dinie op wo, 21/01/2009 - 14:15.

Een borrel zonder peuk is hetzelfde als neuken zonder klaarkomen.
!
[..]
pi_65283804
Ik snap die figuren trouwen ook niet. Ik rook gewoon nog rustig door in de kroeg.
  woensdag 21 januari 2009 @ 14:41:02 #172
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65283869
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 14:39 schreef KoosVogels het volgende:
Ik snap die figuren trouwen ook niet. Ik rook gewoon nog rustig door in de kroeg.
hey jij was gestopt!
[..]
pi_65284162
Heb mijzelf omgetoverd tot een parttime roker. Doordeweeks rook ik niet meer. Maar 's weekends, onder invloed van de nodige pilsjes, rook ik stiekem toch een paar weg.
  woensdag 21 januari 2009 @ 15:06:01 #174
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65284818
gevalletje oorzaak gevolg...

Door het rookverbod is er vraag naar terrasverwarming
quote:
Nieuwe proef terrasverwarming Amsterdam
Alle horecaondernemers in het Amsterdamse stadsdeel Centrum mogen meedoen met een nieuwe proef met terrasverwarming. Eerder mochten alleen cafés in één postcodegebied van de binnenstad experimenteren met verwarmde terrassen. Nu is gekozen voor een nieuwe, langere en uitgebreidere variant.

Dat komt volgens de gemeente omdat er geen conclusies konden worden getrokken uit de eerste pilot. Minister van Milieubeheer Jacqueline Cramer spoorde gemeenten nog vóór het rookverbod aan maatregelen te nemen om het gebruik van terrasverwarming terug te dringen. Gemeenten zouden afspraken moeten maken met de lokale horeca om het energieverbruik terug te dringen.

De proef moet leiden tot ‘klimaatneutrale’ verwarming van terrassen. De voorwaarden waaraan de terraskachels, warmtezuilen en hittestralen van deelnemende kroegen moeten voldoen, worden nog uitgewerkt. Met de nieuwe proef gaat een wens van veel horecaondernemers in vervulling.
dat is weer slecht voor het millieu
quote:
GroenLinks: Milieubelasting op terrasverwarming

Centrum - Vandaag vond ik in onze mailbox een persbericht van de GroenLinks-fractie in Stadsdeel Centrum. De fractie dient vandaag een Raadsinitiatief in om milieubelasting te heffen op terrasverwarming.
Deze kwestie is meteen een aardig voorbeeld van hoe verschillende overheden elkaar in het vaarwater kunnen zitten.
Omdat ze bij GroenLinks niet weten hoe ze korte en bondige persberichten moeten schrijven, vat ik de situatie even voor u samen.
Want voor de burger wordt het er allemaal niet duidelijker op.

In de binnenstad van Amsterdam is er een verbod op terrasverwarming. Dat wordt niet zo best gehandhaafd, maar dit terzijde.
De Gemeenteraad van Amsterdam heeft besloten om ondanks dat verbod een proef met terrasverwarming te houden voor een periode van twee jaar.
Dat vinden ze in de bestuurslaag daaronder, in het Stadsdeel Centrum, niet zo leuk.
Want die proef is in strijd met het klimaatneutrale beleid in de stad en met het eerder genoemde terrasverwarmingsverbod.
En daarom dient de fractie van GroenLinks van Stadsdeel Centrum nu een Raadsinitiatief in om milieubelasting te gaan heffen op terrasverwarming.

Wat moeten wij als inwoners en terrashangers hiervan denken?
Blijkbaar is er in het verleden democratisch besloten tot een verbod.
Vervolgens wordt er democratisch besloten tot een proef die het verbod ondermijnt.
De volgende democratisch besloten maatregel is om dan maar belasting te gaan heffen.
Want de vervuiler moet betalen. Belasting is een goede 'prikkel'. Belasting is makkelijk. Want je hoeft niks beters te verzinnen.

De kwestie wordt nog extra bizar als je bedenkt dat die terrasverwarming het gevolg is van nog een ander democratisch genomen besluit: het rookverbod dat de rokers het terras op jaagt.
Wie weet komt er straks nog wel een proef waarbij roken weer wordt toegestaan in kleine café's. Daar zal dan een maatregel op moeten volgen die milieubelasting heft op het roken in die kleine café's. Immers, de vervuiler moet blijven betalen.

Ja, zo ziet u maar: onze overheden zijn lekker transparant en consistent bezig.
Maar gelukkig verloopt dat allemaal bijzonder democratisch.

Laat ik daarom van mijn kant uit eens een paar fijne dictatoriale suggesties doen.
Verbied terrasverwarming. Handhaven wat je eerder hebt besloten en niet lopen zeiken met halfslachtige proefjes. Terrasverwarming is onzin en verspilt energie.
Verplicht de uitbaters van een terras om per stoel een heerlijk warme deken beschikbaar te hebben. Laat de handhavers goed natellen of er voldoende dekens zijn!
Hef een milieubelasting op de koffieautomaten in Stopera en Stadsdeelkantoren. Al die warme dranken kosten enorm veel energie en veroorzaken een CO2-uitstoot van minstens tientallen tonnen per jaar. Koffieautomaten passen niet in het klimaatneutrale beleid van de gemeente. Laat dus ook hier de vervuiler maar betalen.
[..]
  woensdag 21 januari 2009 @ 15:08:45 #175
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65284909
weer eentje waar het VWA zijn pijlen op kan richten
quote:
'De zaal stond blauw van de rook'

RIJEN - Tijdens een tienerfeest in partycentrum 't Boerke in Rijen konden de jeugdige bezoekers afgelopen zaterdag tegen betaling van één euro roken. Diverse bronnen hebben dit tegenover deze krant bevestigd.
Eigenaar van de horecagelegenheid, Hans Glissenaar, ontkent resoluut de beweringen.

Afgelopen zaterdag trok het feest The Seré on tour volgens de organisatie ruim achthonderd bezoekers. Vooral jongeren bezochten het feest. Er werd volop gerookt. "Ik schat zeker door de helft van de aanwezigen", zegt een 16-jarige. "Het stond blauw van de rook."

De 16-jarige die verder niet met naam in de krant wil, verbaast zich over dit 'rookbeleid' van de horecagelegenheid. "Het feest kost normaal 5 euro. Bij de entree vroegen ze of je rookte. Als dat zo was, moest je een euro extra betalen en kreeg je een stempel en mocht je overal roken. Raar natuurlijk."

Een ouder van een tiener uit Rijen is totaal niet te spreken over deze gang van zaken. "Dit is natuurlijk belachelijk. Mijn dochter was er ook. Ze belde om halftien dat ze naar huis wilde. Niet omdat het niet gezellig was, maar omdat er zoveel gerookt werd. Ze is zwaar astmatisch. Mijn dochter was blij dat er eindelijk het rookverbod was. Dan kon ze ook gewoon uit. Zoals het zaterdag bij 't Boerke was, is van de zotte."

De overtredingen van het rookverbod gebeuren volgens deze Rije- naar vaker. "Bij het sauwelen werd er ook volop in het café gerookt. De andere kant van het café was amper zichtbaar. Veel mensen klaagden er toen ook al over."

Ook jongerenwerker Jeroen van Baardewijk heeft diverse signalen over het 'rookbeleid' bij de Rijense horecagelegenheid binnengekregen. "Dit is slecht. De horeca hoort rookvrij te zijn, zeker als het om de jeugd gaat."

De gemeente Gilze en Rijen zegt niet te kunnen optreden tegen 't Boerke. "Wij kunnen hier niet tegen optreden, zolang er geen klachten zijn", meldt woordvoerder Jeroen Leemans. "De Voedsel en Waren Autoriteit controleert het rookbeleid."

De VWA kan niet zeggen of ze 't Boerke in het vizier heeft. "Daar doen we geen mededelingen over", meldt woordvoerder Esther Filon. "Het signaal wordt in ieder geval opgepakt. In de horeca mag niet gerookt worden, ook niet op een creatieve manier."

Eigenaar Hans Glissenaar ontkent dat er tegen betaling in zijn etablissement wordt gerookt. "Er mag niet gerookt worden. Wij laten niet betalen voor roken. We doen ons best om het te handhaven. Afgelopen zaterdag heeft de beveiliging drie of vier mensen op de vingers getikt. We kunnen niet alles in de gaten houden."

De organisatie achter The Seré on tour wil geen commentaar geven. "Het feest valt onder de verantwoordelijkheid van 't Boerke."
lastig al die klagende mensen, die moeten maar thuis blijven. Voor astmaten is geen plaats in de horeca!
[..]
  woensdag 21 januari 2009 @ 16:07:07 #176
pi_65287183
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 15:08 schreef MikeyMo het volgende:
weer eentje waar het VWA zijn pijlen op kan richten
[..]

lastig al die klagende mensen, die moeten maar thuis blijven. Voor astmaten is geen plaats in de horeca!
Dan richten ze hun eigen horeca maar op.
  woensdag 21 januari 2009 @ 16:20:00 #177
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_65287579
Heb de afgelopen twee weken in Ontario, Canada gezeten waar ook al sinds 2006 een rookverbod van kracht is. Wel opvallend is dat toen we in Michigan een restaurant binnenkwamen dat er gevraagd werd om roken of niet-roken, omdat in Michigan de wet voor een rookverbod nog niet is ingevoerd. (Volgend jaar geloof ik).

Ook grappig is dat mijn familie hier in Canada rookt, maar dat ze toch liever rookvrij eten - Ik zit trouwens in een gebied dat erg hard getroffen is door de economie (veel leveranciers aan Detroit in zuid-Ontario), maar de kroegen doen nog redelijke zaken ongeacht het rookverbod.

Ik begin ook het idee te krijgen dat in Nederland men het ook wel best vind zo onderhand.... zelfs deze topics gaan niet zo hard meer.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 21 januari 2009 @ 16:21:07 #178
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_65287616
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dan richten ze hun eigen horeca maar op.
Dat doen de rokers toch met "illegale rokerskroegen" waar jij graag komt?
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_65287785
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:20 schreef maartena het volgende:
Ook grappig is dat mijn familie hier in Canada rookt, maar dat ze toch liever rookvrij eten
Dat is inderdaag grappig, heel overwacht ook. Natuurlijk willen de rokers ook per se een peuk roken bij het eten. De discussie in dit topic gaat over de kroeg, niet over het restaurant. Het zal me werkelijk mn reet roesten of die rookvrij zijn.
pi_65288071
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:20 schreef maartena het volgende:

Ook grappig is dat mijn familie hier in Canada rookt, maar dat ze toch liever rookvrij eten
Hoe is dat nou voor jou, contact met mensen die zelf keuzes kunnen maken in hoe ze hun avond doorbrengen?
  woensdag 21 januari 2009 @ 16:36:54 #181
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_65288146
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:27 schreef KoosVogels het volgende:
Dat is inderdaag grappig, heel overwacht ook. Natuurlijk willen de rokers ook per se een peuk roken bij het eten. De discussie in dit topic gaat over de kroeg, niet over het restaurant. Het zal me werkelijk mn reet roesten of die rookvrij zijn.
Kroegen zijn in Ontario ook rookvrij. En zelfs met de -23 graden die hier afgelopen week gemeten is maakt men er niet veel problemen van. Heb met een neef van me (die rookt) al diverse malen wat gebiljart hier in een kroeg, en dan rookt ie gewoon een tijdje niet.... 1 keer even naar buiten in de 2 uur dat we er waren.

Tja, voor sommige rokers kan dat teveel gevraagd zijn, maar van wat ik hier zie is het voor verreweg de meeste rokers geen enkel probleem. Wel moesten ze hier wel wennen net als elders. Ik geloof dat het verbod in 2005 of 2006 is ingegaan in kroegen, en met de harde Canadese winters was dat (volgens familieleden) wel eens mopperen.... maar nu, een winter of 3 later is men gewoon gewend en gaat het leven door.

Zal in Nederland ook wel zo gaan gok ik. Op een gegeven moment zal je geen kroegen meer kunnen vinden die de regels aan hun laars lappen, en dan is het kiezen tussen sigaret en kroeg. Denk dat de meeste gewoon voor de kroeg zullen kiezen, dan maar minder roken.
-
  woensdag 21 januari 2009 @ 16:40:10 #182
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_65288274
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Hoe is dat nou voor jou, contact met mensen die zelf keuzes kunnen maken in hoe ze hun avond doorbrengen?
Ze gaan gewoon naar de kroeg, rookverbod of niet. Men vindt de gezelligheid die de kroeg brengt belangrijker dan de sigaret, en de keuze is dus voor de rookvrije kroeg, en zelfs bij -23 buiten kan het ze geen reet schelen dat ze even naar buiten moeten voor een peuk...

De keuze voor rookvrij/roken was alleen over de grens, in Michigan, waar we 1 dag geweest zijn. Maar dat gaat ook veranderen daar.
-
  woensdag 21 januari 2009 @ 16:41:02 #183
pi_65288300
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:21 schreef maartena het volgende:

[..]

Dat doen de rokers toch met "illegale rokerskroegen" waar jij graag komt?
Waar maar weer uit blijkt dat rokers Übermenschen zijn die wél voor zichzelf kunnen zorgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 21-01-2009 16:48:17 ]
pi_65288369
Een rookverbod is maatwerk. Wij hebben een heel andere kroegcultuur dan de Canadezen. Het frappante is dat wanneer de rokers verwijzen naar een land waar het verbod niet werkt, dan is de situatie plotseling compleet anders dan in Nederland.

Vervolgens verwijzen niet rokers met hetzelfde gemak naar een land waar het rookverbod ogenschijnlijk wel werkt en beweert dat het dus ook in ons land kan. Dat is natuurlijk een beetje selectief redeneren.
  woensdag 21 januari 2009 @ 16:45:35 #185
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65288431
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Waar maar weer uit blijkt dat rokers Übermenschen zijn die wéll voor zichzelf kunnen zorgen.
Nou prima, jij en je maten gaan in een drankkeet lekker roken, en de rest van Nederland maakt gebruik van de horeca
[..]
  woensdag 21 januari 2009 @ 16:54:18 #186
pi_65288661
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:45 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Nou prima, jij en je maten gaan in een drankkeet lekker roken, en de rest van Nederland maakt gebruik van de horeca
Ik vind het prima. Moet je niet weer gaan zeuren als je in je eentje in de "horeca" zit en iedereen gezellig gaat stappen op plekken die officieel niet bestaan.
  woensdag 21 januari 2009 @ 16:55:49 #187
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65288699
heb je mij nooit horen doen
[..]
  woensdag 21 januari 2009 @ 16:59:50 #188
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65288835
quote:
Rookverbod schaadt de gezondheid

Het rookverbod is slecht voor de gezondheid. Want gedwongen niet roken, terwijl het motief om sigaret op te steken juist plezier en ontspanning is, veroorzaakt een continue belasting om tegemoet te komen aan het rookverbod. Dit belast de roker met schuldgevoelens die stress veroorzaken. En stress is niet goed voor de mens.

Dat stelt Jan Snel, Psychofysioloog aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens Snel richt de overheid zich te veel op de negatieve aspecten van het roken, terwijl er ook positieve effecten zijn: "Mensen roken voor hun plezier. Plezier maakt mensen weerbaarder tegen ziekte en verhoogt de levenskwaliteit".

Snel spreekt hierover op 27 januari op de TICAP (The International Coalition Against Prohibition) conferentie "Smoking Bans and Lies" in Brussel. De hoogleraar, zelf geen roker, zal in zijn betoog met wetenschappelijke argumenten aantonen dat het rookverbod slecht is voor de mens.

Tijdens de TICAP conferentie worden onder meer de gevolgen van rookverboden, de wetenschappelijke achtergronden van de meeroken onderzoeken, de farmaceutische lobby en de 'verbodspolitiek' besproken.

De doelen die gesteld zijn voor de conferentie zijn ertoe gericht de gevolgen van het rookverbod in te perken en effectieve participatie van het bedrijfsleven en consumenten in de politieke beslissingen die hen aangaan.
Oh dus roken was al slecht voor de roker, maar ivm stress is (gedwongen) niet roken ook slecht voor de roker. Nou, daar hebben de rokers alleen zichzelf mee, met het roken zelf vallen ze ook andere lastig dus dan is het rookverbod de lesser of two evils
[..]
  woensdag 21 januari 2009 @ 17:55:26 #189
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_65290398
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:43 schreef KoosVogels het volgende:
Een rookverbod is maatwerk. Wij hebben een heel andere kroegcultuur dan de Canadezen. Het frappante is dat wanneer de rokers verwijzen naar een land waar het verbod niet werkt, dan is de situatie plotseling compleet anders dan in Nederland.

Vervolgens verwijzen niet rokers met hetzelfde gemak naar een land waar het rookverbod ogenschijnlijk wel werkt en beweert dat het dus ook in ons land kan. Dat is natuurlijk een beetje selectief redeneren.
Tuurlijk, elk land is anders. Maar het kan er bij mij niet in dat het in Nederland onmogelijk zou zijn om een compleet rookvrije horeca te hebben die toch succesvol draait.
-
pi_65290478
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 17:55 schreef maartena het volgende:
Tuurlijk, elk land is anders. Maar het kan er bij mij niet in dat het in Nederland onmogelijk zou zijn om een compleet rookvrije horeca te hebben die toch succesvol draait.
Weer een argument tegen het rookverbod.
  woensdag 21 januari 2009 @ 19:03:12 #191
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65292350
quote:
Ingediend door Dinie op wo, 21/01/2009 - 17:06.

Geachte heer Snel,

dank u voor uw begrip voor ons rokers. Ik ben maar een leek maar ik weet wel dat het psychisch heel moeilijk is dat we bijna nergens meer mogen roken. Ik begrijp niet dat daar geen rekening mee wordt gehouden. Ik ben hierdoor al gestopt met werken (omdat ik nou eenmaal niet goed kan nadenken met gebrek aan nicotine). Nu is mijn sociale leven ook nog afgepakt. Ook mijn vrijwilligerswerk achter de bar in een bejaardenhuis was ook niet meer te doen. Terwijl ik nog veel had kunnen betekenen voor de maatschappij zit ik nu met mijn 55e achter de geraniums. De heer Klink wil minder zelfmoorden? Nou, dan moet hij vooral zo doorgaan.

Succes en vriendelijke groet
men oh men
[..]
  woensdag 21 januari 2009 @ 19:06:28 #192
242 Pinball
Electric Monk
pi_65292439
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 17:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Weer een argument tegen het rookverbod.
Had je rook in je ogen, of stond je toevallig even buiten een peukie te doen tijdens 'Begrijpend lezen 101'?
Of was die dubbele ontkenning gewoon even te veel gevraagd?
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_65292507
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:59 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Oh dus roken was al slecht voor de roker, maar ivm stress is (gedwongen) niet roken ook slecht voor de roker. Nou, daar hebben de rokers alleen zichzelf mee, met het roken zelf vallen ze ook andere lastig dus dan is het rookverbod de lesser of two evils
Dat de gezondheid zelfs wordt geschaad bij het eventjes niet roken geeft de ernst van de verslaving wel aan.

Een algeheel rookverbod is dus nog niet zo´n slecht idee.
  woensdag 21 januari 2009 @ 19:12:11 #194
242 Pinball
Electric Monk
pi_65292614
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Waar maar weer uit blijkt dat rokers Übermenschen zijn die wél voor zichzelf kunnen zorgen.
Ja, dat wordt weer pijnlijk duidelijk:
quote:
Ingediend door Dinie op wo, 21/01/2009 - 17:06.

Geachte heer Snel,

dank u voor uw begrip voor ons rokers. Ik ben maar een leek maar ik weet wel dat het psychisch heel moeilijk is dat we bijna nergens meer mogen roken. Ik begrijp niet dat daar geen rekening mee wordt gehouden. Ik ben hierdoor al gestopt met werken (omdat ik nou eenmaal niet goed kan nadenken met gebrek aan nicotine). Nu is mijn sociale leven ook nog afgepakt. Ook mijn vrijwilligerswerk achter de bar in een bejaardenhuis was ook niet meer te doen. Terwijl ik nog veel had kunnen betekenen voor de maatschappij zit ik nu met mijn 55e achter de geraniums. De heer Klink wil minder zelfmoorden? Nou, dan moet hij vooral zo doorgaan.

Succes en vriendelijke groet
Sneue stinkende hoestende puffende ruggegraatarme verslaafde conditiearme übermenschen bedoel je zeker?
pi_65292679
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 17:55 schreef maartena het volgende:

[..]

Er speelt meer: de horeca is al jaren een aflopende zaak in Nederland en nu wordt alles teruggevoerd op het rookverbod.
  woensdag 21 januari 2009 @ 19:17:20 #196
pi_65292776
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 19:14 schreef Halcon het volgende:

[..]

Er speelt meer: de horeca is al jaren een aflopende zaak in Nederland en nu wordt alles teruggevoerd op het rookverbod.
En daarna breken we de pretparken af
pi_65292795
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 19:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En daarna breken we de pretparken af
Begin een handtekeningenactie zou ik zeggen.

Heb je je bron al?
  woensdag 21 januari 2009 @ 19:20:15 #198
pi_65292865
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 19:18 schreef Halcon het volgende:

[..]

Begin een handtekeningenactie zou ik zeggen.

Heb je je bron al?
Ik las laatst ergens dat mensen plezier hebben in pretparken. Dat zal dus wel een aflopende zaak zijn.
pi_65292917
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 19:14 schreef Halcon het volgende:

[..]

Daar draait het niet om. Nederland kent gewoon een heel andere kroegcultuur. Dus je kunt niet stellen dat het hier ook wel werkt simpelweg omdat het verbod in de VS wel wordt nageleefd.
pi_65292980
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 19:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik las laatst ergens dat mensen plezier hebben in pretparken. Dat zal dus wel een aflopende zaak zijn.
Dat zou best kunnen met de liquiditeitscrisis. Kroegen zijn in elk geval al jaren een aflopende zaak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')