En toch blijf jij inferieur t.o.v. de professionele traders. Je handelt met tweederangs derivaten en beschikt niet over de middelen die de echte traders hebben. Als geld verdienen zo makkelijk zou zijn...quote:Op dinsdag 23 december 2008 17:56 schreef StockPupil het volgende:
Wat zei ik?
Trouwens, met inleg van duizenden euro's op turbo's nam ik geen genoegen met 100'tjes winst. En dat heeft niet gewerkt, dat is wel duidelijk. En m'n turbo's maandenlang aanhouden bleek ook geen verstandige strategie.
Vandaag gaan daytraden, verkopen met 20 á 30 euro winst. Wanneer je dit meerdere malen op een dag doet, kom je zo aan 100 euro winst, die je dezelfde dag nog overboekt naar je rekening. En dat iedere werkdag, levert een aardig maandsalaris op..
Probleem is dat je handelt zonder enige visie, wat je doet is eigenlijk puur gokken.quote:Op dinsdag 23 december 2008 17:56 schreef StockPupil het volgende:
Wat zei ik?
Trouwens, met inleg van duizenden euro's op turbo's nam ik geen genoegen met 100'tjes winst. En dat heeft niet gewerkt, dat is wel duidelijk. En m'n turbo's maandenlang aanhouden bleek ook geen verstandige strategie.
Vandaag gaan daytraden, verkopen met 20 á 30 euro winst. Wanneer je dit meerdere malen op een dag doet, kom je zo aan 100 euro winst, die je dezelfde dag nog overboekt naar je rekening. En dat iedere werkdag, levert een aardig maandsalaris op..
Je hebt ook niet veel visie nodig om te daytraden, maar ik snap je punt.quote:Op dinsdag 23 december 2008 18:24 schreef pberends het volgende:
[..]
Probleem is dat je handelt zonder enige visie, wat je doet is eigenlijk puur gokken.
na 20 januari, nu houdt de PPT jongens de boel nog afloatquote:Op dinsdag 23 december 2008 22:23 schreef SjonLok het volgende:
Volgens mij zit iedereen in de startblokken om na de feestdagen (of beter gezegd vanaf 5 januari) weer helemaal los te gaan. En dan bedoel ik naar beneden.
Ik denk dat we begin volgend jaar nog 1 keer een hele grote daling gaan krijgen, en dan kan de langzame weg opwaarts beginnen.
(Dat is overigens los van de ellende die in Nederland nog losbarst voor onze bedrijven en burgers).
20 januari, de inauguratie van Barack Obama. Ja, zou goed kunnen dat het daarna weer goed los gaat.quote:Op dinsdag 23 december 2008 22:37 schreef henkway het volgende:
na 20 januari, nu houdt de PPT jongens de boel nog afloat
Willem zei net op RTLZ dat er nog een hoop slecht nieuws aan zit te komen voor Fortis beleggers...quote:
Ja, 4 dagen gesloten Damrak maakt blijkbaar angstig hoe 't er vijf dagen later voor staat.quote:Op woensdag 24 december 2008 11:33 schreef ItaloDancer het volgende:
Pffff slecht zeg weer
Eerst nog naar 260 dit jaar, toch?quote:Op woensdag 24 december 2008 12:06 schreef ItaloDancer het volgende:
We duiken nog wel onder de 200 maar nu weet ik niet wanneer in te stappen grmbl
wie wat voor elkaar krijgen?quote:Op woensdag 24 december 2008 12:12 schreef ItaloDancer het volgende:
ik snap niet dat ze het niet voor elkaar krijgen
De handelaren een dikke plus nog op het AEX-bord zetten dit jaar.quote:Op woensdag 24 december 2008 12:17 schreef RvLaak het volgende:
wie wat voor elkaar krijgen?
That's the spiritquote:Op woensdag 24 december 2008 12:34 schreef De.Marcus het volgende:
er zullen niet veel handelaren zijn vandaag. 260 is nog een eindje weg, maar we maken ons op voor de rally
Jij wisselt ook elke 5 minuten tussen short en long, hè?:')quote:Op woensdag 24 december 2008 12:46 schreef StockPro het volgende:
Hmmz, het gaat nu geleidelijk omhoog. Even in de bak met longs zitten graaien.
quote:Op woensdag 24 december 2008 12:01 schreef Arcee het volgende:
Ja, 4 dagen gesloten Damrak maakt blijkbaar angstig hoe 't er vijf dagen later voor staat.
Dat zeg ik.quote:Op woensdag 24 december 2008 13:32 schreef pberends het volgende:
Nu is natuurlijk de grote vraag: wie neemt er nog posities in als de AEX 4 dagen is gesloten?
29,20 euro winst. Daar doe ik het voor.quote:Op woensdag 24 december 2008 13:57 schreef Arcee het volgende:
Jij wisselt ook elke 5 minuten tussen short en long, hè?:')
quote:24-12-2008 14:30:00 VS 1ste steunaanvragen week 20 dec +30.000 naar 586.000
24-12-2008 14:30:00 VS verlengde aanvragen week 13 dec -17.000 naar 4.370.000
24-12-2008 14:30:00 VS 1ste steunaanvragen week 13 dec gewijzigd naar 556.000
24-12-2008 14:30:00 VS 1ste steunaanvragen week 13 dec waren 554.000
24-12-2008 14:30:00 VS 1ste steunaanvragen week 20 dec verwachting was +6.000
24-12-2008 14:30:00 VS persoonlijk inkomen -0,2% in nov; verwachting was -0,1%
24-12-2008 14:30:00 VS persoonlijke uitgaven -0,6% in nov; verwachting was -0,8%
24-12-2008 14:30:00 VS persoonlijk inkomen okt gewijzigd naar +0,1% van +0,3%
24-12-2008 14:30:00 VS persoonlijke uitgaven okt ongewijzigd op -1,0%
24-12-2008 14:30:00 VS orders duurzame goederen nov -1,0%
24-12-2008 14:30:00 VS orders duurzame goederen ex-transport +1,2% in nov
24-12-2008 14:30:00 VS orders duurzame goederen ex-defensie -0,9% in nov
24-12-2008 14:30:00 VS orders duurzame goederen okt bijgesteld naar -8,4%
24-12-2008 14:30:00 VS orders duurzame goederen nov verwachting was -3,0%
24-12-2008 14:30:00 VS orders duurzame goederen okt was -6,9%
Meen je dat? Euronext is vanaf 14.00 gesloten.quote:Op woensdag 24 december 2008 14:40 schreef ASSpirine het volgende:
ligt de beurs stil ofzo?
na 14:00 geen nieuwe koersen meer gehad
quote:Op woensdag 24 december 2008 14:47 schreef pberends het volgende:
[..]
Meen je dat? Euronext is vanaf 14.00 gesloten.
Geh oh ja op verkorte dagen begint de veiling vijf minuten eerder zodat ze ECHT gelijk om 14:00 naar huis kunnenquote:Op woensdag 24 december 2008 14:00 schreef pberends het volgende:
Waarom loopt de beurs vast op 13u55?
Ik wilde nog longs kopen.
Ok, leuk om te weten. Lekkere naaistreek.quote:Op woensdag 24 december 2008 15:40 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Geh oh ja op verkorte dagen begint de veiling vijf minuten eerder zodat ze ECHT gelijk om 14:00 naar huis kunnen![]()
![]()
Helemaal mee eens. Zelfde als GM dus.quote:Op woensdag 24 december 2008 11:44 schreef LXIV het volgende:
Fortis is toch ook een kansloos aandeel. Want wie wil er nu werkelijk investeren in het bedrijf Fortis? Wie gelooft dat dit een prachtige onderneming is met mooie kansen voor de toekomst?
Niemand.
Er zijn mensen die vasthouden omdat ze duur gekocht hebben.
Er zijn mensen die hopen op een succesvolle schadeclaim bij de Nederlandse staat.
Er zijn mensen die denken aandelen die ze nu kopen op korte termijn met winst te kunnen verkopen
Maar er is niemand die Fortis als bedrijf een geweldige toekomst en hoge winsten toedenkt. En terecht natuurlijk.
En daarom moet je dus nooit in Fortis beleggen. In de hoop op een "greater fool" die jouw aandeeltjes weer met winst overneemt. Uiteindelijk gaat Fortis gewoon naar nul, of een paar centen en uit de AEX.
Verkoop voor die 90 centen zolang het nog kan. En beleg in een echt bedrijf.
Omdat de beurs voor Kerst om 14:00 uur sluit?:')quote:Op woensdag 24 december 2008 17:28 schreef TeringHenkie het volgende:
LOL @ mensen die kwart voor twee nog ff long gingen in de hoop ze om 5 uur te verkopen.![]()
Dit is dus waarom de meeste daytraders geen winst maken
quote:Op woensdag 24 december 2008 17:52 schreef pberends het volgende:
http://www.rtl.nl/compone(...)_peter.avi_plain.xml
"Peter in Amsterdam, what's up?"
Of die video van 9 uur: "Robert ten Brink heeft vandaag op de gong geslagen in Amsterdam, er schijnt een extra lange uitzending van All you need is Love te zijn, misschien zit er ook nog wel een videoboodschap voor jou bij vanavond"
Maar waarom gaat de AEX dan steeds omlaag? Oh ja, omdat die op de initiële daling van de Dow mee downt en dan vervolgens op de stijging van de PPT aan het eind van de Dow-dag de volgende ochtend niet weer meelift.:')quote:Op woensdag 24 december 2008 19:06 schreef pberends het volgende:
Dat zat er wel in natuurlijk. Vrijdag ook weer omhoog.
Grote dalingen van de AEX verwacht ik niet meer dit jaar, sowieso omdat de handel dun is.quote:Op woensdag 24 december 2008 19:25 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar waarom gaat de AEX dan steeds omlaag? Oh ja, omdat die op de initiële daling van de Dow mee downt en dan vervolgens op de stijging van de PPT aan het eind van de Dow-dag de volgende ochtend niet weer meelift.:')
Dat zou best het verschil kunnen verklaren tussen de grotere daling van de AEX tov de Dow dit jaar. Of niet?
Amerikanen zijn zó grappig.quote:Amerikaanse winkeliers vragen belastingvrije dagen
woensdag 24 december 2008 | 08:19 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 24 december 2008 | 08:31
WASHINGTON (ANP) - De bond van Amerikaanse detailhandelaren heeft aankomend president Obama dinsdag gevraagd consumenten volgend jaar in totaal een maand lang belastingvrij te laten winkelen. De belastingvrije dagen moeten de bestedingen en het vertrouwen van de Amerikaanse consumenten weer herstellen.
Om de economie te stimuleren, zou de nieuwe Amerikaanse regering volgens de winkeliers in maart, juli en oktober steeds tien dagen lang af moeten zien van de heffing van btw. Dit zou consumenten volgens de berekeningen van de detailhandelaren een voordeel van 20 miljard dollar opleveren, ongeveer 175 dollar per gezin.
De bestedingen van consumenten waren jarenlang de motor achter de groei van de Amerikaanse economie, maar ze zijn in het afgelopen jaar in hoog tempo achteruit gegaan. In het derde kwartaal gaven Amerikaanse consumenten bijna 4 procent minder uit dan een jaar eerder. Dat is de sterkste daling van de bestedingen sinds 1980.
Dat noemen ze Window Dressing. Het zou koersstijgingen van fondsen die het afgelopen jaar goed gedaan hebben verklaren en ook koersdalingen van fondsen die het slecht gedaan hebben.quote:Op woensdag 24 december 2008 22:05 schreef pberends het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met beurshandelaren die hun "boeken" willen opschonen?
Ik hoorde dat ze dan slecht presterende fondsen extra hard verkopen, want die willen ze niet in porto hebben. Gaat dat nog door tot 31 december? Dus vanaf 2 januari kunnen die fondsen weer aardig opveren?
Zoiets dacht ik ook al, je hebt een superslecht rendement, maar waarom zit je porto dan vol met mooie aandelenquote:Op woensdag 24 december 2008 22:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat noemen ze Window Dressing. Het zou koersstijgingen van fondsen die het afgelopen jaar goed gedaan hebben verklaren en ook koersdalingen van fondsen die het slecht gedaan hebben.
Ik geloof daar niet zo in. Wanneer een van je fondsen -60% gepresteerd heeft, en op 31-12 wordt er toch een mooi en veilig mandje beleggingen gepresenteerd, dan vraag ik me af: "Waarom is dat rendement nu zo laag geweest?" Bovendien zijn de koersstijgingen respectievelijk dalingen van een veel te laag kaliber om uit een dergelijk vermeend effect voort te komen.
He tis kerst!quote:26-12-2008 00:50:00 Japan productie industrie nov -8,1% (maand)
26-12-2008 00:50:00 Japan productie industrie nov verwachting was -6,7% (maand)
26-12-2008 00:50:00 Japanse bedrijven zien productie industrie dec -8,0% (maand)
26-12-2008 00:50:00 Japanse bedrijven zien productie industrie jan -2,1% (maand)
26-12-2008 00:30:00 Japan kerninflatie nov +1,0% (jaar); verwachting was +1,1%
26-12-2008 00:30:00 Tokio kerninflatie dec +0,8% (jaar); verwachting was +0,8%
26-12-2008 00:30:00 Japan algemene inflatie nov +1,0% (jaar); -0,9% (maand)
26-12-2008 00:30:00 Tokio algemene inflatie dec +0,7% (jaar); -0,2% (maand)
quote:GM shares jump after GMAC won bank holding status
DETROIT (Reuters) - Shares of General Motors Corp (GM.N) jumped more than 18 percent on Friday after its auto-finance affiliate, GMAC, achieved eligibility for government loans, easing the risk of a failure that threatened to kill credit for GM dealers and buyers.
GMAC, which finances three-quarters of the inventory held by GM dealers, won approval from the Federal Reserve on Wednesday to become a bank holding company, gaining access to government lending programs and staving off bankruptcy.
The news came less than a week after GM and Chrysler LLC were promised $17.4 billion of government loans from the Treasury-run financial bailout fund.
"It's significant in terms of GM's ability to move cars," said Erich Merkle, an analyst at Crowe Horwath.
"Things are still pretty ugly out there (in terms of sales) but in terms of GM possibly filing for bankruptcy, in my mind that's not going to happen. The reason I'm saying this is what they're going with GMAC right now."
GM Chief Executive Rick Wagoner said last week that GMAC's difficulties were "hammering" the carmaker's ability to sell vehicles.
GMAC has struggled as the credit crunch lifted its borrowing costs sharply and the value of many of its assets plummeted. It has lost $7.9 billion over the last five quarters.
The lender's difficulties forced it to severely curtail financing for dealerships and for consumer purchases of new GM cars and trucks in recent months. Cutting back financing compounded the sales slump at GM, the No. 1 U.S. automaker, whose sales fell an eye-popping 41 percent in November.
A majority of GM dealers has depended on GMAC, the largest auto finance company in North America, for financing of their own inventory and consumer purchases even after GM sold a 51 percent stake in GMAC to Cerberus in 2006 for $7.4 billion. GM retains the remaining 49 percent.
GM and Cerberus will have to trim back their stakes to no more than 10 percent and 14.9 percent, respectively, to comply with Fed rules that are meant to prevent companies from using banks to fund their businesses.
Shares of GM were up 18.5 percent, or 60 cents, at $3.85 on the New York Stock Exchange.
Ik weet niet of dat kanquote:Op vrijdag 26 december 2008 21:03 schreef pberends het volgende:
Waar zie bij Google een complete lijst van hoe de fondsen het individueel doen bij de Down Jones en de S&P?
Ik merk inderdaad dat individuele fondsen geen probleem zijn, maar waarom Google dan niet meteen een hele lijst geeft van bv. de Down snap ik niet.quote:Op vrijdag 26 december 2008 21:06 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat kan
Maar je kunt wel de Dow fondsen gewoon zelf even in je porto zetten bij Google
Dan heb je een mooi lijstje wat automatisch ververst (behalve de Dow zelf)
S&P 500 is een beetje veel werk![]()
![]()
Correct.quote:Op vrijdag 26 december 2008 13:51 schreef ItaloDancer het volgende:
Ik bedoel dat we waarschijnlijk geen schokkende bewegingen gaan krijgen.
Grote kans op een half procentje hoger denk ik.
Nou nee, het ging over vandaag.:')quote:Op vrijdag 26 december 2008 23:45 schreef henkway het volgende:
of lager, kan ook.
Ja kan wel, maar de schrijver heeft het voordeel van de tijd, zeker als je zowel de put als de call schrijft en dat iedere week doet.quote:Op zaterdag 27 december 2008 00:32 schreef Arcee het volgende:
Okee, maar je kunt natuurlijk ook verliezen.
tis laat hequote:Op zaterdag 27 december 2008 05:09 schreef StockPro het volgende:
Henkway, je posts worden met de dag beroerder..
Hij verkoopt toch ook wel eens ipv dat ie enorm koopt?quote:Op vrijdag 26 december 2008 23:47 schreef StockPro het volgende:
Wat onze PPT betreft, die olifant van Aegon hè. Die koopt eerst, en verkoopt de volgende dag op dezelfde tijdstip. Dat is nooit anders geweest. Als je op 17:34 gelijk koopt, dan stijgt Aegon de volgende minuut zo 7% door de olifant, en gelijk weer verkopen.
Dan kun je iedere dag winst op maken...
Hij kwam altijd langs volgens een vast patroon, waarom zou dat nu ineens anders zijn?.
quote:‘Britse economie krimpt 2,9 procent’
Londen, 27 dec.
De Britse economie zal volgend jaar met 2,9 procent krimpen. Dat verwachten analisten van het Britse Centre of Economics en Business Research (CEBR). Het is de somberste voorspelling voor de Britse economie tot nu toe.
De Britse denktank waarschuwde ook dat, als de financiële crisis een golf van bedrijfsbezuinigingen teweegbrengt, de economie met 10 procent zou kunnen krimpen.
Volgens de analisten wordt de economie op dit moment nog geholpen door de lage stand van de pond. Dat stimuleert de export van goederen en diensten. De Britse overheid gaat uit van een krimp tussen de 0,75 en 1,25 procent. De Britse economie kromp in het derde kwartaal met 0,6 procent vergeleken met een kwartaal eerder. (ANP)
http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=40457quote:Rogers & Whitney in een kerst-griezelverhaal
Pieter Kort - 22 december 2008, 14:45
Even griezelen in de donkere dagen voor kerst? Wacht tot het donker wordt, steek wat kaarsjes aan, laat de gordijnen onheilspellend wapperen in een kil briesje en lees de voorspellingen van acht beleggingsgoeroes, die het Amerikaanse blad Fortune optekende.
Onder die goeroes zijn namen als Nouriel Roubini, Jim Rogers en Meredith Whitney, dus als u deze site een beetje hebt gevolgd het afgelopen jaar dan weet u dat Fortune er een kleine nightmare before christmas van heeft gemaakt.
De kop is dan ook niet voor niets "8 Really, really scary predictions".
Een kleine bloemlezing:
Nouriel Roubini (professor economie aan NYU)
# "Het herstel in 2010 en 2011 - als dat al gaat plaatsvinden - zal zó zwak zijn, met een groei van 1% à 1,5%, dat het gaat aanvoelen als een recessie"
Robert Shiller (professor aan Yale)
# "Sommige beleggers zullen geneigd zijn om weer in te stappen omdat ze een reële kans zien dat de markt flink gaat stijgen. Maar dat is heel riskant. De koersen kunnen makkelijk nog eens halveren."
Jim Rogers (belegger, motorrijder en grondstoffengoeroe)
# "Ik zit short in Amerikaanse staatsobligaties. Dat is de laatste bubbel die ik kan zien in de VS. Ik kan me niet bedenken waarom iemand zijn geld voor 30 jaar aan de Amerikaanse overheid zou willen geven tegen minder dan 4% rendement. Ik zou het niet doen. Er komt een reusachtige hoeveelheid obligaties naar de markt en inflatie komt terug."
# "Amerikaanse aandelen zijn erg gedaald, maar ze zijn naar historische maatstaven nog steeds duur. De Amerikaanse markt geeft nu 3% dividendrendement. Om op een koopwaardige 6% uit te komen zonder grote dividendstijgingen moet de Dow Jones naar 4000."
Meredith Whitney (analist van Oppenheimer & Co, waarschuwde als een van de eersten voor de financiële crisis)
# "Ik verwacht dat alle banken die al eerder steun kregen opnieuw op zoek gaan naar nieuw kapitaal. We gaan ook een complete herstructurering van het banksysteem beleven, waarschijnlijk tot eind 2009."
# "De economie zal er slechter aan toe blijken dan iedereen verwacht. Het grootste issue zijn de consumentenbestedingen. In 2008 beïnvloedde de markt de economie; in 2009 gaat de economie de markt beïnvloeden. Het is al begonnen."
http://www.inveztor.nl/pagina/blog/view/9278quote:Beurs kredietderivaten gaat van start
Voor het eerst kunnen kredietderivaten (credit default swaps) op een centrale marktplaats worden verhandeld. Sinds deze week garandeert Euronext-dochter Liffe transacties via haar derivatenplatform Bclear. Tot nog toe konden kredietderivaten alleen verhandeld worden buiten de beurs om. Dat betekende dat het tegenpartijrisico niet was afgedekt. Door de kredietcrisis is duidelijk geworden dat daar grote risico’s aan zijn verbonden.
Centrale afhandeling
Vanuit de Europese en Amerikaanse toezichthouders is daarom aangedrongen op een centrale afhandeling, zoals die op de aandelenbeurs gebruikelijk is. Daarmee neemt een derde partij tegen vergoeding het risico over dat koper of verkoper zijn verplichtingen niet na kan komen. Na Liffe willen nog drie andere beurzen deze dienst aanbieden, de CME Group uit Chicago, Intercontinental Exchange en Deutsche Börse.
'Nog erg rustig'
Volgens een woordvoerder van Liffe hebben beleggers nog geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om kredietderivaten via hun platform te verhandelen. ‘Maar dat hadden we ook niet verwacht, het is erg rustig vanwege de feestdagen. We verwachten dat het in januari pas op gang komt.’ Hij kon ook niet vertellen hoeveel deelnemers er al zijn, wel dat ‘de belangstelling groot is’.
Met een kredietderivaat verzekert de koper zich tegen wanbetaling op een obligatie. De verkoper ervan moet de schade vergoeden wanneer de uitgever van de obligatie niet in staat blijkt om terug te betalen. De markt heeft een geschatte omvang van meer dan $ 50.000 mrd. Het afgelopen jaar moesten verkopers van kredietderivaten tot uitkering overgaan bij ingrepen van de Amerikaanse overheid bij Fannie Mae en Freddie Mac, het faillissement van Lehman Brothers en de ondergang van de IJslandse banken.
Vooral bij Lehman Brothers leidde dat tot veel onrust op de financiële markten. Er bleek voor $ 400 mrd aan derivaten in omloop te zijn, bijna vier keer zo veel als het bedrag aan uitstaande Lehman obligaties. De angst dat de verkopers van deze derivaten zelf in financiële problemen zouden komen zorgde voor scherpe koersdalingen op de beurzen wereldwijd.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 | Unilever 14.67% KPN 9.10% Arcelor Mittal 7.13% Philips 6.92% ING 6.23% Ahold 4.92% Unibail 3.90% Akzo 3.10% Reed Elsevier 2.85% TNT 2.64% Heineken 2.54% AEGON 2.36% ASM Litho 2.20% Wolters Kluwer 2.04% DSM 1.10% Randstad 0.92% Corio 0.84% SBM Offshore 0.76% Fugro 0.64% Fortis 0.63% Wereldhave 0.62% TomTom 0.30% USG People 0.27% BAM Groep 0.24% Totaal 100.00% |
Je snapt het wegingsprincipe toch wel hopelijk...quote:Op zaterdag 27 december 2008 22:21 schreef LXIV het volgende:
En nagegaan dat zelfs die defensieve index op net meer dan 1/3 van zijn top (700) staat!
Uiteraard niet, bij de jaarlijkse herweging in maart is er weer 100% te verdelen... met een maximum van 15% per fonds.quote:Op zaterdag 27 december 2008 22:24 schreef Arcee het volgende:
Hoe gaat dat als de weging wordt aangepast? Rolt er dan ook gelijk een andere waarde voor de AEX uit?
Ja natuurlijk! Maar een index waarin defensieve fondsen zwaar wegen die zo diep zakt, dat wil dus heel wat zeggen! Als de AEX enkel uit zeer volatiele fondsen had bestaan dan zou het toch nog veel meer zijn!!quote:Op zaterdag 27 december 2008 22:24 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Je snapt het wegingsprincipe toch wel hopelijk...
Defensieve fondsen hebben een groot gewicht gekregen dánkzij de enorme daling van de AEX.quote:Op zaterdag 27 december 2008 22:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja natuurlijk! Maar een index waarin defensieve fondsen zwaar wegen die zo diep zakt, dat wil dus heel wat zeggen! Als de AEX enkel uit zeer volatiele fondsen had bestaan dan zou het toch nog veel meer zijn!!
Haal de Olies, Unilever en KPN eens uit de index. En berekend dan eens hoeveel de AEX gedaald is!!
AM en ING en Fortis wegen idd ook nog erg zwaar mee hier!quote:AEGON 4.02%
Ahold 2.59%
Akzo 3.48%
Arcelor Mittal 13.94%
ASM Litho 1.71%
Corio 0.76%
Corp Expr 0.36%
DSM 0.97%
Fortis 8.16%
Hagemeyer 0.71%
Heineken 2.25%
ING 12.29%
KPN 5.81%
Philips 7.44%
Randstad 0.37%
RD Shell-A 15.00%
Reed Elsevier 1.99%
SBM Offshore 0.74%
Tele Atlas 0.46%
TNT 2.46%
TomTom 0.48%
Unibail 3.41%
Unilever 8.70%
Vedior 0.54%
Wolters Kluwer 1.33%
Dat is dan hoe die wórdt?quote:Op zaterdag 27 december 2008 22:10 schreef StockPro het volgende:
De AEX is dan een defensieve index, met RD, Unilever en KPN samen de helft.
Is deze van 1 januari?quote:Op zaterdag 27 december 2008 23:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
AM en ING en Fortis wegen idd ook nog erg zwaar mee hier!
Volgens deze pagina zou dit de huidige weging moeten zijn:quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 | Ahold 6.33% Akzo 1.44% Arcelor Mittal 5.80% ASM Litho 2.30% BAM Groep 0.58% Corio 0.26% DSM 0.72% Fortis 11.60% Fugro 0.31% Heineken 1.29% ING 11.84% KPN 9.73% Philips 6.09% Randstad 0.77% RD Shell-A 13.71% Reed Elsevier 3.50% SBM Offshore 0.77% TNT 1.97% TomTom 0.81% Unibail 0.43% Unilever 8.96% USG People 0.38% Wereldhave 0.12% Wolters Kluwer 1.63% |
Dit ziet er uit als een hele ouwe, waar haal je die vandaan?quote:Op zaterdag 27 december 2008 23:17 schreef Arcee het volgende:
[..]
Volgens deze pagina zou dit de huidige weging moeten zijn:
[ code verwijderd ]
Toch?
Ah ok. Als je die van de zomer pakt zal het nog wel wat extremer zijn. MT heeft ook op 20% gezeten als ik het wel heb.quote:
Van die site dus.quote:Op zaterdag 27 december 2008 23:20 schreef ItaloDancer het volgende:
Dit ziet er uit als een hele ouwe, waar haal je die vandaan?
Maar daar staan de percentages toch nietquote:Op zaterdag 27 december 2008 23:45 schreef Arcee het volgende:
[..]
Van die site dus.http://www.behr.nl/Beurs/aex.html
Nee, die heb ik zelf uitgerekend op basis van de 2e kolom en het niet vermelde totaal van die kolom.quote:Op zaterdag 27 december 2008 23:49 schreef ItaloDancer het volgende:
Maar daar staan de percentages toch niet
Ah okquote:Op zaterdag 27 december 2008 23:57 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee, die heb ik zelf uitgerekend op basis van de 2e kolom en het niet vermelde totaal van die kolom.
De vraag is dus of dat klopt.
Nee, die 834 is de huidige koers (4.608) maal het aantal aandelen van het fonds (181) in het AEX-mandje.quote:Op zondag 28 december 2008 00:06 schreef ItaloDancer het volgende:
Ah ok
Nou ja kijk als ik Aegon pak
834 euro
totaal 24000+ euro
dan kan dat geen 8% zijn zoals in jouw overzicht
Uiteraard.quote:Op zondag 28 december 2008 00:12 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee, die 834 is de huidige koers (4.608) maal het aantal aandelen van het fonds (181) in het AEX-mandje.
Maar waarom ga je dan door het totaal aantal aandelen delen?quote:En het percentage dat ik noem (8.67%) is die 181 gedeeld het totaal aantal aandelen in het mandje (2087).
Het wegingspercentage hangt toch niet van de koers af? De prijs van een aandeel zou dus nooit in de berekening van het percentage kunnen zitten. Nou ja, bij het bepalen wel, maar dat lijkt me vrij willekeurig dan, wat de koers op dat moment is.quote:Op zondag 28 december 2008 00:17 schreef ItaloDancer het volgende:
Maar waarom ga je dan door het totaal aantal aandelen delen?Niet elk aandeel is even duur!
http://www.behr.nl/Beurs/aexnext.htmlquote:Op zaterdag 27 december 2008 22:29 schreef ItaloDancer het volgende:
Uiteraard niet, bij de jaarlijkse herweging in maart is er weer 100% te verdelen... met een maximum van 15% per fonds.
Die percentages worden omgezet in een corresponderende hoeveelheid stukken per fonds.
Volgens die site heeft een nieuwe weging dus wel degelijk invloed op de AEX. Wat me ook logisch lijkt. Als fondsen in een andere verhouding meetellen moet dat invloed op de waarde hebben.quote:EuroNext zoekt met 'een oplosser van een spreadsheetprogramma' een combinatie waarbij de totale waarde van het mandje maximaal 1 punt afwijkt van de slotwaarde van het oude mandje en de afwijking van de percentages van de fondsen zo minimaal mogelijk is, met een maximum afwijking per fonds van 5%. Kan er geen combinatie gevonden worden met die randvoorwaarden dan worden ook aantal aandelen met fracties toegelaten: bv. in maart 2008 aantal Corio in de AEX: 5.5.
De weging zelf, het percentage waar voor een fonds meetelt, is natuurlijk niet afhankelijk van de koers. De uiteindelijke waarde die voor de optelsom gebruikt wordt voor de AEX wel, want daarin wordt de koers meegenomen. Die waarde is het aantal aandelen dat van een fonds in het mandje zit maal de huidige koers. De AEX is dan de optelsom van die waardes (gedeeld door 100).quote:Op zondag 28 december 2008 10:58 schreef pberends het volgende:
De weging is toch gewoon het aantal uitstaande aandelen keer de huidige koers? Als je koers lager wordt, wordt de weging ook minder, niet?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 | Ahold 132 x 8.83 = 1165.56 Akzo 30 x 28.26 = 847.8 Arcelor Mittal 121 x 16.64 = 2013.44 ASM Litho 48 x 12.42 = 596.16 BAM Groep 12 x 6.10 = 73.2 Corio 5.5 x 33.52 = 184.36 DSM 15 x 17.74 = 266.1 Fortis 242 x 0.95 = 229.9 Fugro 6.5 x 19.32 = 125.58 Heineken 27 x 21.44 = 578.88 ING 247 x 7.15 = 1766.05 KPN 203 x 10.35 = 2101.05 Philips 127 x 13.65 = 1733.55 Randstad 16 x 14.50 = 232 RD Shell-A 286 x 18.345 = 5246.67 Reed Elsevier 73 x 8.218 = 599.91 SBM Offshore 16 x 8.97 = 143.52 TNT 41 x 12.95 = 530.95 TomTom 17 x 4.64 = 78.88 Unibail 9 x 104.175 = 937.58 Unilever 187 x 17.20 = 3216.4 USG People 8 x 8.91 = 71.28 Wereldhave 2.5 x 65.02 = 162.55 Wolters Kluwer 34 x 13.36 = 454.24 Waarde van het mandje is: 24189.66 De index is derhalve 241.9 |
Jawelquote:Op zondag 28 december 2008 00:38 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het wegingspercentage hangt toch niet van de koers af?
Nee, want zie bovenquote:De prijs van een aandeel zou dus nooit in de berekening van het percentage kunnen zitten. Nou ja, bij het bepalen wel, maar dat lijkt me vrij willekeurig dan, wat de koers op dat moment is.
De weging moet nu gewoon nog te bepalen zijn, los van de koers. Vandaar mijn berekening en de vraag of dat correct was.![]()
Door te passen en meten (via dat spreadsheetprogramma) proberen ze op dezelfde AEX-stand uit te komen.quote:Op zondag 28 december 2008 11:50 schreef Arcee het volgende:
[..]
http://www.behr.nl/Beurs/aexnext.html
[..]
Volgens die site heeft een nieuwe weging dus wel degelijk invloed op de AEX. Wat me ook logisch lijkt. Als fondsen in een andere verhouding meetellen moet dat invloed op de waarde hebben.
De weging wordt toch maar 1 of een paar keer per jaar aangepast? Als Shell voor 15% meetelt, dan telt-ie toch niet morgen ineens voor 10% mee omdat de koers daalt?quote:Op zondag 28 december 2008 12:53 schreef ItaloDancer het volgende:
Jawel
[..]
Nee, want zie boven![]()
Als een fonds in maart bij de herweging op een weging van 10% wordt gesteld.
En de dag na de weging stijgt het fonds met 2% en de AEX met 1%, dan is de weging van het fonds iets groter geworden dan 10%. Dit gaat ten koste van de fondsen die slechter presteren dan de AEX.
Dat probéren ze ja, maar soms wijkt het dus wel een punt af staat er. Dan opent de AEX 1 punt lager alleen maar omdat de wegingen zijn aangepast.quote:Op zondag 28 december 2008 12:54 schreef ItaloDancer het volgende:
Door te passen en meten (via dat spreadsheetprogramma) proberen ze op dezelfde AEX-stand uit te komen.
Jawel, als ie met 33,33% zakt en de index blijft gelijk (onrealistisch scenario).quote:Op zondag 28 december 2008 13:07 schreef Arcee het volgende:
[..]
De weging wordt toch maar 1 of een paar keer per jaar aangepast? Als Shell voor 15% meetelt, dan telt-ie toch niet morgen ineens voor 10% mee omdat de koers daalt?
Klopt. Maar de volgende dag weegt dat fonds geen 25% meer. Dat is logisch want je gaat uit van absolute waarden (aantal aandelen * de koers).quote:Als een fonds voor 25% meetelt en dat fonds daalt 4%, dan daalt de AEX op basis van alleen dat fonds 25% van 4% = 1%, zou ik zeggen.
Ik neem aan: 1 punt = 1 punt van het mandje, wat gedeeld door 100 dus 1/100e AEX-punt is. (de waarde het mandje gedeeld door 100 = AEX-stand). Dus dan is de afwijking ten hoogste 0,01 AEX-punt.quote:Op zondag 28 december 2008 13:08 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat probéren ze ja, maar soms wijkt het dus wel een punt af staat er. Dan opent de AEX 1 punt lager alleen maar omdat de wegingen zijn aangepast.
Shell telt zwaar mee en zal dat ook blijven doen als de koers van Shell dik omlaag gaat. Dan gaat de koers van de AEX gewoon ook dik omlaag. Dit is heel anders dan bij bijvoorbeeld Corio. Als die dik daalt of stijgt dan merkt de AEX daar bijna niks van omdat die nauwelijks meeweegt.quote:Op zondag 28 december 2008 13:13 schreef ItaloDancer het volgende:
Klopt. Maar de volgende dag weegt dat fonds geen 25% meer.
Aantal aandelen is een absolute waarde, alleen de koers is variabel. Hence, de koers bepaalt de waarde in het mandje op dagelijkse basis, de weging (percentage) ligt voor een hele tijd vast.quote:Dat is logisch want je gaat uit van absolute waarden (aantal aandelen * de koers).
Ja, klopt. Dat is idd maar max. een honderdste punt van de AEX.quote:Op zondag 28 december 2008 13:17 schreef ItaloDancer het volgende:
Ik neem aan: 1 punt = 1 punt van het mandje, wat gedeeld door 100 dus 1/100e AEX-punt is. (de waarde het mandje gedeeld door 100 = AEX-stand). Dus dan is de afwijking ten hoogste 0,01 AEX-punt.
Tuurlijk. Maar als Shell dik omlaag gaat vermindert ook de weging van Shell, tenzij Shell 100% zou meewegen in de AEX.quote:Op zondag 28 december 2008 13:24 schreef Arcee het volgende:
[..]
Shell telt zwaar mee en zal dat ook blijven doen als de koers van Shell dik omlaag gaat. Dan gaat de koers van de AEX gewoon ook dik omlaag. Dit is heel anders dan bij bijvoorbeeld Corio. Als die dik daalt of stijgt dan merkt de AEX daar bijna niks van omdat die nauwelijks meeweegt.
Yep.quote:Aantal aandelen is een absolute waarde,
Yep.quote:alleen de koers is variabel.
Yep.quote:Hence, de koers bepaalt de waarde in het mandje op dagelijkse basis,
Nee, want de weging wordt beïnvloed door de koers, die van dag tot dag wijzigt.quote:de weging (percentage) ligt voor een hele tijd vast.
Dit lijkt me ook juist.quote:
Echt zo'n jaren '80 logo.quote:Op zondag 28 december 2008 16:23 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
Ik moet trouwens even kwijt dat SBM het lelijkste logo van de AEX-fondsen heeft, vooral de onderste regel die meegolft met de golfjes![]()
.
Brrrr dat wist ik niet, wat een vreselijk logo!quote:Op zondag 28 december 2008 16:23 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
Ik moet trouwens even kwijt dat SBM het lelijkste logo van de AEX-fondsen heeft, vooral de onderste regel die meegolft met de golfjes![]()
.
quote:Problemen voor Californië
Wat de staat Californië betreft wordt het hoog tijd dat Obama het stokje overneemt van Bush. Het geld is op en dat creëert serieuze problemen.
Tekort van $ 42 miljard
Gouverneur van Californie Arnald Schwarzenegger zit met een probleem. Werkloosheid en teruglopende inkomsten uit belastingen hebben gezorgd voor een budgetprobleem van $ 42 miljard voor de komende twee jaar. De politiek is verdeeld. Onorthodoxe maatregelen van Schwarzenegger worden niet geaccepteerd, infrastructurele werken liggen inmiddels stil. Het wachten is op de steunmiljarden van Obama, die van plan is veel geld te pompen in infrastructuur.
Madoff moet boekje open doen
Er heerst nog altijd veel onduidelijkheid over de precieze schade bij de Madoff fraude. De rechter eist inmiddels dat Madoff voor eind van het jaar een exact overzicht geeft.
Lijst aan de SEC
Madoff moet van de rechter een nauwkeurige lijst overhandigen met alle investeringen, leningen, broker accounts enzovoort per jaareinde. Voor de buitenlandse kantoren van Madoff geldt overigens een deadline per 26 januari. Beleggers tasten nog altijd in het duister van wat er nog over is gebleven van de vele miljarden. Voor sommigen blijkt het verlies dat zij lijden op bij Madoff uitgezette gelden niet te verkroppen. Thierry Magon de La Villehuchet zou naar verluidt $ 1,4 miljard van klanten bij Madoff hebben ondergebracht: hij heeft op 23 december zelfmoord gepleegd. Niet bekend is of de lijst die Madoff aan de SEC dient te overhandigen ook zal worden verspreid onder gedupeerden.
Small in Japan
De meeste ogen zijn gericht op de conditie van de Amerikaanse economie, maar ’s werelds op één na grootste economie, Japan, gaat ook door een zeer diep dal.
Productie schrompelt ineen
Het Japanse bedrijfsleven schroeft zijn productiecapaciteit terug in het snelste tempo van de afgelopen vijfenvijftig jaar. Van oktober op november werd de productie teruggebracht met ruim 8%. Tegelijk met dit sombere cijfer bleek dat de werkloosheid is geklommen van 3,7% naar 3,9% en dat de consument reageert met het beknibbelen op zijn uitgaven (-0,5%). Eerder deze week bleek al dat de export vanuit Japan met meer dan 26% terug is gelopen over november. De Bank of Japan (BoJ) overweegt inmiddels extra maatregelen om de recessie te bestrijden.
Beetje lang logo...quote:Op zondag 28 december 2008 17:32 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Brrrr dat wist ik niet, wat een vreselijk logo!
Dit is trouwens ook echt een baggerlogo:
[ afbeelding ]
Ach ja aex valt tegen tov de restquote:Op maandag 29 december 2008 09:25 schreef pberends het volgende:
AEX toch 0,9% erbij. Ik zei toch dat ik vorige week long wilde gaan.
Ja, vaag. België en Duitsland op +2% en de AEX maar op een halfje.quote:Op maandag 29 december 2008 12:00 schreef ItaloDancer het volgende:
AEX doet het wel slecht zeg tov de rest
Engeland ook meer dan 2%quote:Op maandag 29 december 2008 12:43 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, vaag. België en Duitsland op +2% en de AEX maar op een halfje.
Ja maar we hebben in principe nog wat in te halen van de stijginkjes vorige week...quote:Op maandag 29 december 2008 12:44 schreef Arcee het volgende:
Futures WS staan ook maar krap een halfje in de plus, trouwens.
De AEX daalt alleen mee met de Dow, maar achteraf stijgen nooit.:')quote:Op maandag 29 december 2008 12:58 schreef ItaloDancer het volgende:
Ja maar we hebben in principe nog wat in te halen van de stijginkjes vorige week...
Shell is ook veel te weinig gezakt op die dalende olieprijsquote:Op maandag 29 december 2008 13:21 schreef Arcee het volgende:
Ja, met een stijgende olieprijs zou Shell 't toch beter moeten doen?
Daarnaast moet Shell het ook niet echt hebben van een hoge of lage olieprijs maar van een hoog volume olie die gekocht wordt. Shell pompt en koopt een deel op. Risicoloze winst krijg je als de olieconsumptie hoog ligt, niet als de prijs tussen hoog en laag schommelt.quote:Op maandag 29 december 2008 13:23 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Shell is ook veel te weinig gezakt op die dalende olieprijs
En de dollar verzwakt vandaag flink, dat is eigenlijk belangrijker.
Hij wil nie dale nie en nie stijge nie.quote:Op maandag 29 december 2008 13:34 schreef Arcee het volgende:
De AEX wil al sinds 11:00 uur niet meer voor- of achteruit.
Oh, nu ineens wel. Duikt onder de 243.:')quote:Op maandag 29 december 2008 13:34 schreef Arcee het volgende:
De AEX wil al sinds 11:00 uur niet meer voor- of achteruit.
Idd, ingekocht op 1,61%, duikt AEX ineens naar 1,40%. Ik vertrouwde het niet meer, en met 100 euro verlies verkocht.quote:Op maandag 29 december 2008 13:40 schreef pberends het volgende:
SL240 is grappig... hefboom van bijna 30.
Op 1,6% plus instappen is ook niet erg handig met zo'n dunne handel.quote:Op maandag 29 december 2008 13:45 schreef StockPro het volgende:
[..]
Idd, ingekocht op 1,61%, duikt AEX ineens naar 1,40%. Ik vertrouwde het niet meer, en met 100 euro verlies verkocht..
Je had 'm al weer een uur in bezit?:')quote:Op maandag 29 december 2008 13:45 schreef StockPro het volgende:
Ik vertrouwde het niet meer, en met 100 euro verlies verkocht..
Nu op 2,51% zelfs.quote:
Daar staan ze ook maar op een suf plusje, futures-wise. Die gaan eerst weer zakken waar AEX lekker mee zakt en vervolgens stijgen ze daar als de AEX gesloten is, wat de AEX dan morgenvroeg niet alsnog meeneemt.quote:Op maandag 29 december 2008 14:12 schreef StockPro het volgende:
Dat trekt wel weer bij als Wall Street z'n deuren opent.
Overgenomen qua?quote:Op maandag 29 december 2008 14:28 schreef LXIV het volgende:
Want uiteindelijk worden heel veel fondsen overgenomen voor een fractie van de waarde.
Belgen beleggen zelf niet?quote:Op maandag 29 december 2008 14:36 schreef LXIV het volgende:
Gewoon. Er wordt een bod op uitgebracht door externe partijen!
Zelfs de beurs is calvinistisch.quote:Op maandag 29 december 2008 14:28 schreef LXIV het volgende:
Eigenlijk is de AEX best wel een kutbeurs qua rendement! Het is niet voor niets dat andere beursen zoveel hoger staan (Dus qua index-getal). De AEX presteert gewoon al heel, heel lang ondergemiddeld!
De aandelen in de AEX zijn dan ook vaak ondergewaardeerd. Maar met uitzondering van het rendement heb je daar als belegger niet zo veel aan. Want uiteindelijk worden heel veel fondsen overgenomen voor een fractie van de waarde.
quote:Op maandag 29 december 2008 15:14 schreef StockPro het volgende:
De futures duiken diep in het rood..
So far, so red.:')quote:Op maandag 29 december 2008 12:24 schreef pberends het volgende:
Ik zit weer long met een kleine positie, ingestapt op +0,55%. Niet gaan lachen als de AEX in de min eindigt.
Vreemd inderdaad, AEX lijkt niet erg te reageren op Wall Straatquote:Op maandag 29 december 2008 16:37 schreef StockPro het volgende:
Whoei, in 5 minuten van - 0,41% naar + 0,15%.
Als het handel dun is, kan het hard gaan.
Kennelijk wel, in amper een minuut van 0,14% naar -0,32%quote:Op maandag 29 december 2008 16:41 schreef pberends het volgende:
Vreemd inderdaad, AEX lijkt niet erg te reageren op Wall Straat.
Mijn stop loss is pas bij 225, op een lichte daling opzich had ik wel gerekend, zo tussen de 235 en 240. De vraag was toen natuurlijk of we uberhaupt de 23x nog zouden zien deze week. Ondanks vandaag verwacht ik nog best een positieve week.quote:Op maandag 29 december 2008 16:46 schreef StockPro het volgende:
[..]
Kennelijk wel, in amper een minuut van 0,14% naar -0,32%.
Maak je geen zorgen om je longs? Stoploss was toch iets van 240.
Alle handelaren hebben al vakantie, wat doe jij hier nogquote:Op maandag 29 december 2008 17:38 schreef pberends het volgende:
Gatver, de hele dag al geen beursanalist op RTL Z. Zeker aan't bezuinigen.
Ehm... neequote:Op maandag 29 december 2008 14:28 schreef LXIV het volgende:
Eigenlijk is de AEX best wel een kutbeurs qua rendement! Het is niet voor niets dat andere beursen zoveel hoger staan (Dus qua index-getal). De AEX presteert gewoon al heel, heel lang ondergemiddeld!
Ben je je longs al kwijt?quote:Op maandag 29 december 2008 19:22 schreef StockPro het volgende:
[..]
Jezus SeLang, waar heb je ergens géén grafiek of tabel van..
Met dikke verliezen weggedaan. Zit nu short in overnight.quote:
Het voordeel ervan is als Wall Street dik in de min gaat, de AEX licht met verlies sluit.quote:Op maandag 29 december 2008 14:15 schreef Arcee het volgende:
Daar staan ze ook maar op een suf plusje, futures-wise. Die gaan eerst weer zakken waar AEX lekker mee zakt en vervolgens stijgen ze daar als de AEX gesloten is, wat de AEX dan morgenvroeg niet alsnog meeneemt.
Ok. Dat verklaart een hoop1quote:Op maandag 29 december 2008 19:18 schreef ItaloDancer het volgende:
De grote Europese indices begonnen allemaal op 1000 pnt, de AEX op (100/2,20371)
Daar zouden anderen een voorbeeld aan kunnen nemen. *kuch* jij *kuch*quote:Op maandag 29 december 2008 20:04 schreef StockPro het volgende:
Hé, toch nog iemand in dit topic die in aandelen zit en niet in turbo's. Nostalgie..
Dat is dé vraag waar iedereen het antwoord op zou willen weten, maar niemand die het weet.quote:Op maandag 29 december 2008 20:12 schreef Dr.Daggla het volgende:
Vraagje voor de kenners hier; hebben we de bodem (waar ze het in november over hadden) nu bereikt en is het daarom zo stil?
Of is dit stilte voor een (shit)storm die er nog gaat komen in het nieuwe jaar?
Nou ja, het moet toch wel te voorspellen/berekenen zijn of er nog rek in meer daling zit?quote:Op maandag 29 december 2008 20:14 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat is dé vraag waar iedereen het antwoord op zou willen weten, maar niemand die het weet.
Althans, dat denk ik, wat op zich ook weer niks zegt.
Oh, die rek zit er echt wel. Maar of het wel of niet gaat gebeuren? Dat weet echt niemanddenk ik.quote:Op maandag 29 december 2008 20:15 schreef Dr.Daggla het volgende:
Nou ja, het moet toch wel te voorspellen/berekenen zijn of er nog rek in meer daling zit?
Eigenlijk is dat per definitie onmogelijk. Dat het nu rustig op de beurs is komt ook wel door de periode kerst/nieuwjaar. Maar of we straks gaan dalen of gaan stijgen weet niemand. (al denken veel mensen het wel).quote:Op maandag 29 december 2008 20:15 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Nou ja, het moet toch wel te voorspellen/berekenen zijn of er nog rek in meer daling zit?
Ik leverage mijn aandelen ook met derivaten hoor! Maar zorg altijd wel dat ik de tijd aan mijn kant hebquote:Op maandag 29 december 2008 20:10 schreef Arcee het volgende:
[..]
Daar zouden anderen een voorbeeld aan kunnen nemen. *kuch* jij *kuch*
Idd, tot nu toe niks anders dan dikke verliezen. Dik zeg ik je.quote:Op maandag 29 december 2008 20:10 schreef Arcee het volgende:
Wat is dat nou voor een vernaggeld scherm? Niet te bevatten dat je naar zoiets moet staren.quote:Op maandag 29 december 2008 20:17 schreef Arcee het volgende:
Was dat niet een beetje voorbarig?:')
Of lopen de WS-koersen zo ver achter waar ik kijk?
Jaja praat maar eruit, je bent gewoon oudbollig. Met je suffe aandeeltjes. Achterhaald.quote:Op maandag 29 december 2008 20:22 schreef LXIV het volgende:
Ik leverage mijn aandelen ook met derivaten hoor! Maar zorg altijd wel dat ik de tijd aan mijn kant heb
Ordina had ik ook op het oog, maar je weet je nooit wanneer het mes gestopt is met vallenquote:Op maandag 29 december 2008 20:01 schreef LXIV het volgende:
Voor mij was het een mooie dag op de beurs. Stijging op mijn fondsen alom, en ordina, waar ik een redelijk belang in heb, als grootste stijger.
Enige daler was AEGON. Maar dat is ook weer fijn, want ik heb daarvan een behoorlijke pluk verkocht @5,30 en zit eigenlijk te azen op een koers onder de 4,00 euro om ze weer terug te kopen.
Dat geld heb ik iig geparkeerd in Ordina @2 euro. Dus met een beetje mazzel koop ik straks het dubbele aantal aandelen weer terug.
nee die is wel klaar met vallen kan wel terug naar 3,50quote:Op maandag 29 december 2008 20:35 schreef pberends het volgende:
[..]
Ordina had ik ook op het oog, maar je weet je nooit wanneer het mes gestopt is met vallen.
Precies, misschien moet je dat bij elke post van je even vermelden zodat mensen niet op basis van jouw "advies" gaan handelen.quote:Op maandag 29 december 2008 20:31 schreef StockPro het volgende:
Idd, tot nu toe niks anders dan dikke verliezen. Dik zeg ik je..
Ik zie in een oogopslag de percentages van Dow, Daq en S&P. Meer heb je niet nodig, toch?quote:Wat is dat nou voor een vernaggeld scherm? Niet te bevatten dat je naar zoiets moet staren.
Dat loopt zonder extra te betalen toch ook allemaal een kwartier achter?quote:Neem lekker Binck, ies graties. Alle aandelen RT keurig in één oogopslag, met agenda en al.
Tja, ik vind Ordina ook ongenadig hard afgestraft. En natuurlijk is zo'n IT-dienstverlener wel cyclisch etc, maar dan nog. Veel vaste contracten lopen toch gewoon door.quote:Op maandag 29 december 2008 20:37 schreef henkway het volgende:
[..]
nee die is wel klaar met vallen kan wel terug naar 3,50
In een gaar schermpje, dat wel. Iets meer comfort mag wel.quote:Op maandag 29 december 2008 20:38 schreef Arcee het volgende:
Ik zie in een oogopslag de percentages van Dow, Daq en S&P. Meer heb je niet nodig, toch?
Nee. Alleen DAX loopt een kwartier achter. Bij mij zijn de Euronext (Parijs, A'dam, BEL20) en NYSE (DJ, SP, DAQ)wel realtime. Zonder kosten.quote:Dat loopt zonder extra te betalen toch ook allemaal een kwartier achter?
Dat bedoel ik.quote:Op maandag 29 december 2008 20:40 schreef ItaloDancer het volgende:
Nee (of Amerika wel?), maar S&P op Yahoo! is gewoon RT hoor. Dus dat is prima als je dat wil volgen!
En Google Finance voor Amerikaanse aandelen (RT).
En DFT bv voor Nederlandse aandelen (RT).
Dus je hebt geen Binck nodig.
Deze account is m'n zoveelste kloon. Heb in andere subfora een aantal topics lopen, dus ik wordt straks gesnapt. Je ziet mij nog wel terugkeren onder een ander account.quote:Op maandag 29 december 2008 20:45 schreef LXIV het volgende:
Wie ben jij eigenlijk Stockpro? Ken ik je verder als een andere user?
Want?quote:Op maandag 29 december 2008 20:50 schreef ItaloDancer het volgende:
Kijk ik heb een tip
Dat je een kloon aanmaakt terwijl je geband bent, ok
Maar loop er niet mee te koop
Omdat dat niet mag hequote:
Dan zit je je ban uit en gedraag je je voortaan.quote:Op maandag 29 december 2008 20:55 schreef StockPro het volgende:
Ach, dit moet vast m'n 200ste account zijn, of zo. Ik ben al sinds 2001 op Fok. M'n eerste account werd gelijk in de eerste maand geband. Dan kun je het wel verder raden..
Veel geld verloren.quote:Op maandag 29 december 2008 20:45 schreef LXIV het volgende:
Wie ben jij eigenlijk Stockpro? Ken ik je verder als een andere user?
quote:Op maandag 29 december 2008 20:10 schreef Arcee het volgende:
Oh shit, was ik even vergeten. Het mag niet.quote:
Weet je dat dit de enige mogelijke kloon is die ik overwogen heb!!quote:Op maandag 29 december 2008 21:01 schreef Arcee het volgende:
[..]
Veel geld verloren.
Vandaar ook dat ik dit bijvoorbeeld zei:
[..]
quote:Op maandag 29 december 2008 21:05 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Oh shit, was ik even vergeten. Het mag niet.
M.a.w. lekker belangrijkquote:
Van mij mag het, maar het lijkt me zo onhandig om elke paar dagen weer een nieuw account te moeten aanmakenquote:
Och, 10 seconden werk.quote:Op maandag 29 december 2008 21:24 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Van mij mag het, maar het lijkt me zo onhandig om elke paar dagen weer een nieuw account te moeten aanmaken
Short gaan is ook link nu, ik denk dat januari best een aardige beursmaand kan worden.quote:Op maandag 29 december 2008 21:21 schreef StockPro het volgende:
DJ en SP nemen een aanloop naar groen.
quote:
quote:Met nog twee dagen in het oude jaar voor de boeg is het onduidelijk of NOVA nog een uitzending gaat besteden aan de jaarlijkse Top 5 van beursadviezen. Traditioneel investeert het programma ieder jaar in een vijftal aandelen welke door een panel van analisten en experts zijn aangewezen als 100% veilige blue chips. In 2007 bestond dit panel uit Corné van Zeijl (SBS6 Asset Management), Evert Waterlander (ABN Amro), Henry van Heijster (ING Private Banking), Herman Bots (Theodoor Gilissen) en Jos Versteeg (IRIS). Dit kwintet van beursgoeroe's en aandelenmannetjes adviseerde de argeloze NOVA-kijker eind 2007 haar geld te steken in een pakket bestaande uit: BAM groep, SBM offshore, ING Bank, Unilever en Philips.
Aangezien de NOVA-portefeuilles sedert 2004 beter presteerde dan de AEX-index hadden NOVA en de boys er ook voor 2008 een hoop vertrouwen in. Helaas. Jammer. Volgend jaar beter. Gaston, mogen wij de definitieve cijfers zien? SBM Offshore: -59% Bam: -64% ING: -75% Allemaal beduidend slechter van de AEX, die sinds de nova-uitzending van 28 december 2007 precies 52% gedaald is.
Hakt er toch behoorlijk in zo'n *kuch* volstrekt niet te voorspellen crisis op de financiële markten. Het slechtste van het allerslechtste qua beursadvies in 2007 was trouwens ook afkomstig van Corné van Zeijl. De trotse snordrager en prijswinnende portfoliomanager van SBS6 Asset Management gaf halverwege dat jaar een koopadvies voor Aalberts Industries. Koersdoel was 26. HIERRR een grafiekje met een rode pijl die aangeeft waar het advies van Corné plaats vond. Toen het aandeel Aalberts was gedaald naar 12 euro vond hij het - getuige DIT interview - nog steeds koopwaardig. Gek genoeg geeft Corné in hetzelfde gesprekje aan dat hij het aandeel midden 2007 overgewaardeerd vond. Inderdaad. Precies in de tijd dat Corné zijn eerste koopadvies gaf. Epic Fail. Boeiuh. Next! Rest ons Kees de Kort te feliciteren met zijn Beursgoere Award 2008. Proficiat Kees!
quote:Traditioneel investeert het programma ieder jaar in een vijftal aandelen welke door een panel van analisten en experts zijn aangewezen als 100% veilige blue chips.
Dat is niet helemaal correct. De markt heeft de crash wel degelijk voorspeld! Want de koersen zijn immers al gedaald voordat het nieuws op de voorpagina stond!quote:Op maandag 29 december 2008 22:57 schreef pberends het volgende:
Echt absurd dat al die beursanalisten die crash niet hadden zien aankomen. De kredietcrisis is toch al ouder dan 2008.
In januari al, of nadat de Q1 en Q2 cijfers bekend worden?quote:Op dinsdag 30 december 2008 00:39 schreef SjonLok het volgende:
Ik denk dat er binnenkort weer een grote klapper omlaag aan gaat komen. De laatste grote klapper, die de AEX tot onder de 200 punten brengt. Daarna gaat het eindelijk weer structureel omloog.
Ik ga in ieder geval voorzicht weer wat shorts inslaan.
127 miljard dollar! Hoe moeten ze dat ooit terugbetalen.quote:AIG bailout: $127.7B and counting
The world's largest insurer has borrowed nearly 84% of its allotted government bailout, according to the Federal Reserve.
NEW YORK (CNNMoney.com) -- To help troubled insurer American International Group stabilize its finances, the Federal Reserve and Treasury have offered AIG a sizeable lifeline to be paid back over the next five years - and to date, the company has borrowed almost all of it.
The government promised up to $152.5 billion to AIG allocated through four separate programs to alleviate a myriad of AIG's woes. Here's what AIG has borrowed so far:
$39.5 billion of a $60 billion bridge loan designed to help the company stay afloat as it sells off non-core businesses to repay the government.
$28.2 billion of a $30 billion allotment from the New York Federal Reserve to purchase $62.1 billion worth of collateralized debt obligations insured by AIG. The company hopes to buy the significantly devalued - and troublesome for AIG - securities for about 50 cents on the dollar from investors.
$20 billion of a $22.5 billion New York Fed program to purchase residential mortgage-backed securities that AIG invested in.
$40 billion capital investment from the Treasury Department through the Troubled Asset Relief Program.
The bailout total does not include the company's ability to sell up to $20.9 billion of short-term debt to the Fed through the Commercial Paper Funding Facility - a bailout measure designed to help alleviate businesses' near-term financing concerns.
According to Fed data released Monday, AIG has borrowed $127.7 billion, or 84% of the total and is expected to borrow close to 100% of the loans available as it restructures. The company hopes to transition to a leaner insurer, holding onto its property and casualty businesses and a keeping a majority stake in its foreign life insurance division.
daar gaan alle banken kapot aan, hoeveel banken hebben geen US bonds??quote:Op dinsdag 30 december 2008 02:36 schreef IntradayStock het volgende:
[..]
127 miljard dollar! Hoe moeten ze dat ooit terugbetalen..
Denk het voorlopig niet. De centrale banken en overheden pompen zoveel geld in het systeem dat een gedeelte uiteindelijk wel aan aandelenmarkten moet vloeien. De Bank of Japan en de Fed kopen zelfs bedrijfsobligaties op. Ook met Obama's aanstelling en maatregelen (groot infrastructureel plan en 3-maands verbod op foreclosures en een structureel plan voor GM en consorten) kunnen de aandelenmarkten opveren.quote:Op dinsdag 30 december 2008 00:39 schreef SjonLok het volgende:
Ik denk dat er binnenkort weer een grote klapper omlaag aan gaat komen. De laatste grote klapper, die de AEX tot onder de 200 punten brengt. Daarna gaat het eindelijk weer structureel omloog.
Ik ga in ieder geval voorzicht weer wat shorts inslaan.
M'n longs van -90 euro weer 30 euro in de plus, das altijd prettig.quote:Op dinsdag 30 december 2008 02:12 schreef CallOptie-Stock het volgende:
Morgen m'n shorts gauw uit deur doen.
Wat nou kredietcrisis? +4,5% is de doelstelling van het ECBquote:30-12-2008 10:01:00 Leningen private sector nov +7,1% Vs +7,8% in okt - ECB
30-12-2008 10:00:00 Eurozone geldhoeveelheid M3 nov +7,8% (jaar) - ECB
30-12-2008 10:00:00 Eurozone geldhoeveelheid M3 nov verwachting was +8,5%
Uit de Inveztor nieuwsbrief van vandaag:quote:Op dinsdag 30 december 2008 09:15 schreef pberends het volgende:
[..]
Denk het voorlopig niet. De centrale banken en overheden pompen zoveel geld in het systeem dat een gedeelte uiteindelijk wel aan aandelenmarkten moet vloeien. De Bank of Japan en de Fed kopen zelfs bedrijfsobligaties op. Ook met Obama's aanstelling en maatregelen (groot infrastructureel plan en 3-maands verbod op foreclosures en een structureel plan voor GM en consorten) kunnen de aandelenmarkten opveren.
Zelfs Dr. Doom figuren als Marc Faber denkt dat de aandelenmarkten best kunnen opveren de komende tijd.
Pas over een paar maanden, als blijkt dat het mogelijk niet allemaal niet werkt, dan kelderen beurzen weer als een baksteen naar beneden.
Althans, dit is mijn vermoeden.
Maar niets is zeker uiteraard. Persoonlijk denk ik dat Obama's plannen de trigger zal vormen.quote:Langs de zijlijn
Er staan duizenden miljarden dollars werkloos aan de zijlijn geparkeerd door de huidige financiële crisis. Geld dat, wanneer het terugvloeit naar de aandelenmarkten, voor een forse rally zou kunnen zorgen.
Gokken op rebound
In de VS staat bijzonder veel geld geparkeerd op spaarrekeningen, deposito’s en money market funds. Die hoeveelheid cash staat gelijk aan 74% van de huidige marktwaarde van alle Amerikaanse bedrijven bij elkaar, zo blijkt uit gegevens van de Fed. Een dergelijk hoge ratio viel voor het laatst waar te nemen in de beginjaren negentig. De vorige acht keer dat de hoeveelheid cash op bankrekeningen en deposito’s piekte, werd opgevolgd door een rally in de S&P 500 van gemiddeld 24% volgens data verzameld door Bloomberg. De hamvraag is of dat geld (deels) terugvloeit naar de aandelenmarkt, wanneer en wat de trigger zal vormen.
Het lijkt wel een patroon idd. AEX doet 't in het begin leuk, maar zakt dan weg.quote:Op dinsdag 30 december 2008 12:10 schreef M.Melandri het volgende:
yup heb vanmorgen ook paar shorts gekochtkunnen er zo mooi weer uit
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |