quote:Op dinsdag 9 september 2008 14:57 schreef McGilles het volgende:
En hier verder fietsen Voor al je vragen, opmerkingen, mededelingen enzovoorts over wielrennen. Maar dan een niveautje (of meer) onder de profs!
vorige delen:
[Centraal] Recreatief Wielrennen
[Centraal] Recreatief wielrennen #2
[Centraal] Recreatief wielrennen #3
Recreatief wielrennen #4 - het is weer fietsweer!
Recreatief wielrennen #5 - na regen komt zonneschijn
Recreatief wielrennen #6 - op naar de lente
Recreatief wielrennen #7 - de zomer in
Recreatief Wielrennen #8 => Naar La Marmotte, Dolomiti Stars
Welk woord gebruik jij voor iets negatiefs?
Recreatief Wielrennen #10 - Strak in je pakkie
Je hebt ook wel gelijk alleen mijn probleem is dat ik altijd veel te intensief train .quote:Op maandag 22 december 2008 16:48 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Profi!
Ik ben eigenlijk al een paar jaar geleden gestopt met het trainen op hartslag. Met een 40-urige werkweek vind ik het maar lastig om met trainingsschema's te werken. Ik probeer gewoon zo'n tien uur per week op de fiets te zitten en wat af te wisselen tussen rustig rijden op de racefiets, doorrijden op de mountainbike en afzien op de mountainbike, dan zijn de trainingen wel redelijk verdeeld over de verschillende zones. Die 2% extra progressie die je wint door je heel goed aan een schema met hartslagzones te houden, weegt voor mij niet op tegen het plezier van 'gewoon maar wat doen'. Wielrennen en mountainbiken blijven bovenal een hobby.
Wat een geluk dat ik aan de duinrand woon, alleen maar zand en strand. Om de dag fietsen en schaatsen.quote:Op maandag 22 december 2008 19:47 schreef marcodej het volgende:
Heel veel modder ja. Ben steeds lang bezig om hem schoon te maken na een ritje. Het zand en de modder zit dan echt overal...
Laat ik nou aan de duinrand wonen.quote:Op woensdag 24 december 2008 17:36 schreef horstjan het volgende:
[..]
Wat een geluk dat ik aan de duinrand woon, alleen maar zand en strand. Om de dag fietsen en schaatsen.
Ik haal het ook lang niet altijd, maar nu ik komend jaar geen xc-wedstrijden meer ga rijden zal het een stuk makkelijker gaan. Als ik op zondag een wedstrijd had dan reed je op zaterdag hooguit een uurtje en de wedstrijddag zelf was een uur inrijden en een uur fietsen. Zonder wedstrijddag kun je veel makkelijker een uur of zes per weekend maken. Dan 'hoef' je doordeweeks nog maar vier. Ik probeer ook altijd drie dagen op een rij te trainen, dat werkt voor mij heel goed in de opbouw.quote:Op vrijdag 26 december 2008 20:38 schreef Wombcat het volgende:
@trainspotter: da's ook wat ik probeer te doen. In NL ongeveer 10 uur per week, alhoewel ik dat vaak niet haal. Als ik in het buitenland ben, dan train ik stukken meer, meestal 20-24 uur per week. Maar daarna ook altijd een weekje rustig aan.
Zoveel fietsen is eigenlijk niet meer echt trainen idd. Ik heb nu ook iets teveel gedaan voor het mooie, maar ik zit er toch en ik kan toch niet een dag op het strand zitten. Een stel engelsen die naast me zaten, die lagen wel echt de hele dag in de zon elke dag. Die waren ook bijna zwart.quote:Op zondag 28 december 2008 14:19 schreef Trainspotter het volgende:
Vakantieweken zie ik eigenlijk niet als trainen, het is alleen maar mooi meegenomen dat je sterker wordt van dat beulen tegen de bergen.
jaquote:Op zaterdag 3 januari 2009 12:08 schreef Wombcat het volgende:
Mooi fietsje
Is dat een compact crankstel?
Nederland rijd ik alles op het buitenblad, op een paar molshopen in Limburg na.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 12:13 schreef Wombcat het volgende:
OK. Ik zie het voordeel van een compact t.o.v. een triple niet zo. Eerder de nadelen, niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland.
Alp of Stelvio is ook te doen met een 39, gewoon goed trainen.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 12:15 schreef dutch_cyclist het volgende:
[..]
Nederland rijd ik alles op het buitenblad, op een paar molshopen in Limburg na.
Maar een Alp of een Stelvio is ook te doen met een 34, gewoon goed trainen
quote:Frame Alpine Custom 7005 TB Superlight
Fork Carbon-Tech Carbon
Rear Derailleur Shimano Sora RD-3400
Front Derailleur Shimano Sora FD-3400
Shifters Shimano Sora ST-3400
Brakes Shimano Sora BR-3400
Crankset Shimano FC-R450 39/52T, 172.5
Freewheel Shimano HG50, 11-23T
Chain KMC Z7
B.B. set Shimano BB-ES25 octalink
Head set Ritchey Logic Zero OE Intgr.
Pedals -
Hubs Shimano WH-R500
Rims Shimano WH-R500 wheelset
Tires/Tubes Schwalbe Durano, 700x23C
Spokes Shimano
Grips Ritchey Cork
Saddle Selle Italia XR
H/Bar Ritchey Logic Road OE
Stem Ritchey Logic Road OE
S/Post Ritchey OE
Chique fietsje!quote:Op zaterdag 3 januari 2009 12:06 schreef dutch_cyclist het volgende:
Na een lange zoektocht heb ik vanochtend mijn nieuwe fiets opgehaald.
Verhaal...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zat meer aan een andere tandwielenset achter te denken, ik gebruik vast de verkeerde terminologie..quote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:20 schreef Wombcat het volgende:
Shimano Ultegra of Campa Centaur.
Toffe omgeving om te fietsen
Dat is een cassettequote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:41 schreef Oksel het volgende:
[..]
Ik zat meer aan een andere tandwielenset achter te denken, ik gebruik vast de verkeerde terminologie..
Ah, auf dem fahrrad.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:49 schreef Oksel het volgende:
Omdat ik met deze cassette in de Ardennen de heuvel niet op kwam.. en hier kan het net zo stijl zijn!
Ja hoor, vandaag gewoon drie uur op de racefiets gezeten. Als er weinig wind staat is het prima te doen. Ik heb niet eens overdreven veel kleren aan. Een dikke broek, thermoshirt met lange mouwen, dikke windstopper, winterhandschoenen, muts en vrij dunne overschoenen. Totaal niet koud gehad. Alleen effe uitkijken in de bochten in verband met gladheid.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:56 schreef Leonos het volgende:
Zijn er nog mensen met dit weer die gewoon door fietsen?
Da's nog zwaar . Ik ben 1.81 en 68 kg op het moment. De laatste jaren tijdens hoogseizoen maar 66. Ik ben zelfs wel eens 63 kg geweest. Toen was ik echt in topvorm.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 16:47 schreef Trainspotter het volgende:
Ja, het klinkt misschien een beetje als een halve anorexiapatiënt . Maar ik ben maar 1m73. Bij 65kg heb ik nog altijd een keurige BMI van 21.5
Sjeus, een Gesink . Van de Fiets Challenge sta je me eigenlijk niet echt bij als een 'lat'. Ik ben zelf iets steviger gebouwd, 63 zal me niet zo snel lukken denk ik. Ik weeg nu ook 68 kg. Ik heb nu wel voor het eerst een uitgerekend wat mijn lichaam in rust ongeveer nodig heeft aan energie en dat afgezet tegen wat ik normaal gesproken eet. Daar viel nog wel winst te boeken. Ik heb mezelf nu op een wat slimmer dieet gezet. Eens kijken wat het oplevert. Logischerwijs zou 65 kilo niet zo'n probleem moeten zijn, maar het is al vijf jaar geleden dat er eens 65,9 op de weegschaal stond. Het belangrijkste is natuurlijk het afslaan van al het lekkers wat op m'n werk constant langskomt. Dat lukte me tot nu toe nooit zo goed .quote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:32 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Da's nog zwaar . Ik ben 1.81 en 68 kg op het moment. De laatste jaren tijdens hoogseizoen maar 66. Ik ben zelfs wel eens 63 kg geweest. Toen was ik echt in topvorm.
Ach, de meeste Nederlanders en Belgen hebben hun piek in april, al zullen die daarvoor wel de hele winter in de zon trainen. Hopelijk zit het weer de komende maanden een beetje mee. Afgelopen maand hebben we in elk geval niet te klagen gehad.quote:Mijn belangrijkste doel voor dit jaar is (weer) de Ronde van Sardinië, een 7-daagse cyclo. Nadeel is wel dat het al eind april is, vandaar dus ook mijn vroege trainingsstage op Fuerteventura.
Heb vandaag ook gefietst. Probeer ook met deze temperaturen gewoon af en toe een ritje te doen, meestal 50-70 km maar het is beter dan stilzitten. En over het algemeen zijn de paden nog goed begaanbaar dus het is eigenlijk alleen een kwestie van goed aankleden.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:56 schreef Leonos het volgende:
Zijn er nog mensen met dit weer die gewoon door fietsen?
Rennrad!!quote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:52 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ah, auf dem fahrrad.
13-26 of 27. Evt. 29, maar moet je wel nagaan of je achterderailleur dat aankan.
Je hebt 39 binnenblad?
Ik ben nooit echt zwaar geweest. Voor ik begon met fietsen (op mijn 22e) was ik zelfs nog lichter, maar 62 kg.quote:
Ga je die rijden? Ik weet niet zo. Afgelopen jaar niet gedaan, vanwege slechte ervaringen met de organisatie (niet alleen van het voorgaande jaar, maar daarvoor was het eigenlijk ook altijd best beroerd) en het nieuwe parkoers is matiger dan het oude. Direct na de start de Vaalserberg al op, betekent dat als je niet helemaal vooraan staat, je de aansluiting wel kunt vergeten.quote:Van de Fiets Challenge
Moet idd wel kunnen. Ik heb nu iig al een goede basis (nog nooit zoveel gedaan in de oktober-december als dit jaar). En in 2007 was ik ook al goed in vorm in Sardinië. In maart nog 2 weken Fuerteventura gepland .quote:Ach, de meeste Nederlanders en Belgen hebben hun piek in april, al zullen die daarvoor wel de hele winter in de zon trainen. Hopelijk zit het weer de komende maanden een beetje mee. Afgelopen maand hebben we in elk geval niet te klagen gehad.
Yep. Je had nu 12-23 zag ik (meen ik me iig te herinneren).quote:Op zaterdag 3 januari 2009 21:19 schreef Oksel het volgende:
[..]
Rennrad!!
Crankset Shimano FC-R450 39/52T, 172.5
Dat zijn de specs. Zegt mij niet zoveel eerlijk gezegd..
13-26 betekend dat je spreekt over de cassette achter, en dat het kleinste tandwiel 13 tandjes heeft, de grootste 26?
Hele cassette.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:08 schreef Oksel het volgende:
En dan een paar nieuwe tandwielen of een hele nieuwe cassette?
Ik denk een nieuwe cassette omdat de binnenste tandwielen aan elkaar vastgeklonken zitten.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:08 schreef Oksel het volgende:
En dan een paar nieuwe tandwielen of een hele nieuwe cassette?
2007 was de Fiets Challenge echt een drama inderdaad, zowel mtb als race. Daarom ook 2008 laten gaan, al scheen het wel te zijn verbeterd. Waarschijnlijk ben ik rond die tijd op stage / vakantie bij het Gardameer en rijd dan de mountainbikemarathon van Riva del Garda, op 3 mei. Hopelijk zijn we voor die tijd al wel een paar keer in de Ardennen geweest, anders zijn dat pas m'n eerste klimkilometers van het jaar . Dan doe jij het toch beter .quote:Op zaterdag 3 januari 2009 21:41 schreef Wombcat het volgende:
Ga je die rijden? Ik weet niet zo. Afgelopen jaar niet gedaan, vanwege slechte ervaringen met de organisatie (niet alleen van het voorgaande jaar, maar daarvoor was het eigenlijk ook altijd best beroerd) en het nieuwe parkoers is matiger dan het oude. Direct na de start de Vaalserberg al op, betekent dat als je niet helemaal vooraan staat, je de aansluiting wel kunt vergeten.
Da's waarschijnlijk ook een stuk leuker dan de Fietschallenge.quote:Op zondag 4 januari 2009 14:02 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
2007 was de Fiets Challenge echt een drama inderdaad, zowel mtb als race. Daarom ook 2008 laten gaan, al scheen het wel te zijn verbeterd. Waarschijnlijk ben ik rond die tijd op stage / vakantie bij het Gardameer en rijd dan de mountainbikemarathon van Riva del Garda, op 3 mei.
Anders vliegen die italiaantjes om mijn oren in Sardinië, heb ik weinig zin in.quote:Hopelijk zijn we voor die tijd al wel een paar keer in de Ardennen geweest, anders zijn dat pas m'n eerste klimkilometers van het jaar . Dan doe jij het toch beter .
Ja, dat is wel zeker. Degelijke en ervaren Duitse organisatie. Ik geloof iets van 105 km en ruim 3000 hm in een mooie omgeving en op een uitdagend parcours. Wel vrij massaal, maar door een goede aanloop van eerst zes kilometer over breed asfalt en vervolgens een gravelklim van 1000 hm heb je geen last van opstoppingen. Bij het mountainbiken bestaat meestal niet iets zoals een kopgroep, dus al direct voorin zitten is niet absoluut nodig.quote:Op zondag 4 januari 2009 14:05 schreef Wombcat het volgende:
Da's waarschijnlijk ook een stuk leuker dan de Fietschallenge.
Respect. Ik vond dat met de trein al een vreselijk eind .quote:Op maandag 5 januari 2009 12:39 schreef ultra_ivo het volgende:
Mijn seizoensdoel voor 2009 heb ik la jaren geleden bepaald, London-Edinburgh-London. Zowel als deelnemer als als medeorganisator.
en hoeveel knieen heb je al versleten?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 12:15 schreef dutch_cyclist het volgende:
[..]
Nederland rijd ik alles op het buitenblad
Ik rij ook alles op buitenblad, maar ik woon ook in het noorden en heb ook nog een compactquote:Op donderdag 8 januari 2009 22:34 schreef kawotski het volgende:
[..]
en hoeveel knieen heb je al versleten?
Bandenlichters (kunststof), binnenbanden (2), fietspompje en meestal ook CO2-patronen.quote:Op zondag 11 januari 2009 11:59 schreef Wackyduck het volgende:
Ik heb een half jaartje in het buitenland gezeten en weinig gesport en nu wil ik in het weekend als het weer wat beter wordt met mijn oude racefiets weer af en toe gaan raggen. Nu heb ik aan jullie kenners nog 2 vraagjes:
Wat voor spullen hebben jullie bij je voor eventuele lekke banden?
Waar kan je voor een schappelijke (studenten)prijs goede fietskleding krijgen?
Zoiets:quote:Op zondag 11 januari 2009 14:01 schreef Wackyduck het volgende:
Wat voor fietspomp, niet een standaard handpompje dan neem ik aan?
En dan moet het CO2-patroon daar op?quote:Op zondag 11 januari 2009 14:34 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zoiets:
[ afbeelding ]
Nadeel van die dingen is dat je je band er niet heel erg hard mee kunt krijgen. Met een bar of 5 houdt 't wel op.
Nee, daar heb ik een apart nippeltje voor. Zoiets: http://www.bikezone.nl/We(...)mp-Air-Chuck-SL.htmlquote:Op zondag 11 januari 2009 15:48 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
En dan moet het CO2-patroon daar op?
Daarom gebruik ik een Zéfal HPX. Daarmee krijg je tenminste wel 8-9 bar in je band.quote:Op zondag 11 januari 2009 14:34 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zoiets:
[ afbeelding ]
Nadeel van die dingen is dat je je band er niet heel erg hard mee kunt krijgen. Met een bar of 5 houdt 't wel op.
Kleding kan je goedkoop wel bij decathlon krijgen.quote:Op zondag 11 januari 2009 11:59 schreef Wackyduck het volgende:
Ik heb een half jaartje in het buitenland gezeten en weinig gesport en nu wil ik in het weekend als het weer wat beter wordt met mijn oude racefiets weer af en toe gaan raggen. Nu heb ik aan jullie kenners nog 2 vraagjes:
Wat voor spullen hebben jullie bij je voor eventuele lekke banden?
Waar kan je voor een schappelijke (studenten)prijs goede fietskleding krijgen?
Winter- en regenkledingquote:Op maandag 12 januari 2009 23:04 schreef drummerdude het volgende:
Ik ga voor een Tacx!
Misschien wel heel laat, maar zo oud ben ik niet (vandaag 16 geworden )
Ik heb ongeveer 150 euro te besteden.
Wat raden jullie aan?
Eentje met een regelbare magnetische weerstand.quote:Op maandag 12 januari 2009 23:04 schreef drummerdude het volgende:
Ik ga voor een Tacx!
Misschien wel heel laat, maar zo oud ben ik niet (vandaag 16 geworden )
Ik heb ongeveer 150 euro te besteden.
Wat raden jullie aan?
Gewoon wat winterkleding kopen, loont zich echt wel .quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:52 schreef cyclechick het volgende:
Ik wil graag meedoen met de Amstel gold race, ligt de site uit de lucht wegens drukte
Vorig jaar juli mijn race fiets gekocht en dit jaar van plan om er een mooi seizoen van te gaan maken!, kan niet wachten tot het weer wat warmer is (heb niet echt goede winterkleding)!
Ja, wat thermospul etc kun je bij Lidl/Aldi goedkoop wel scoren.quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:17 schreef knep het volgende:
[..]
Gewoon wat winterkleding kopen, loont zich echt wel .
Ik zal het eens in de gaten houden!quote:Op donderdag 15 januari 2009 17:12 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ja, wat thermospul etc kun je bij Lidl/Aldi goedkoop wel scoren.
Welke afstand?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 16:02 schreef cyclechick het volgende:
Jeej tis gelukt, ik heb me aangemeld voor de AGR! Hij was na 30 uur al vol!
Mooi programma!quote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:29 schreef dutch_cyclist het volgende:
Tot nu toe aangemeld:
Amstel Gold Race
Steven Rooks Classic
Limburgs Mooiste
Shimano Fiets Challenge
en nu maar hopen op mooi fietsweer die dagen
Veel plannenquote:Op vrijdag 16 januari 2009 21:01 schreef ultra_ivo het volgende:
De kern van mijn programma heb ik al klaar:
maart
BRM 200 Beuvry
BRM 200 Maastricht
april
BRM 200 Râches
BRM 200 Essars
BRM 300 Maastricht
mei
BRM 400 Orchies
BRM 600 Maastricht
juli
24 uur van Rijswijk
London-Edinburgh-London
Voor de gein er tussendoor de Retroronde van Vlaanderen.
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=23939quote:Op zaterdag 17 januari 2009 13:54 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Veel plannen
Retroronde van Vlaanderen? Moet je dan met een oude fiets?
quote:
Retro Ronde van Vlaanderen
Vandaag de Retro Ronde van Vlaanderen gereden. Nu is deze een stuk korter dan de echte maar het gaat bij deze tocht ook vooral om de historische waarde.
Idee is dat je meet een zo oud mogelijke fiets komt en natuurlijk in een oude outfit.
Deze ronde bestaat uit twee lussen. De eerste is licht heuvelachtig en door ieder gezond mens prima te doen. Trekt ook een enorme diversiteit aan volk aan.
Na de eerste lus kan je een tweede lus rijden die over de Koppenberg, Taaienberg en nog wat van die venijnig Vlaamse hellingen gaat.
quote:Op zaterdag 17 januari 2009 13:54 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Veel plannen
Retroronde van Vlaanderen? Moet je dan met een oude fiets?
Dat zal wel de hoofdmoot zijn ja. Naar Zuid-Limburg gaat sowieso ook de racefiets mee. Voor de andere locaties is het even kijken of het in de auto's past. Het liefst neem ik naar Riva en Livigno ook de racefiets mee. Livigno is wat dat betreft inderdaad erg mooi. Stelvio en Berninapas liggen op een steenworp. Twee jaar geleden zijn we niet aan de Stelvio toegekomen, maar dit jaar moet het toch maar eens gebeuren. Desnoods op noppenbanden .quote:
Amstel Gold Race helaas gemist... De rest rij ik wel. Welke afstanden doe je?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:29 schreef dutch_cyclist het volgende:
Tot nu toe aangemeld:
Amstel Gold Race
Steven Rooks Classic
Limburgs Mooiste
Shimano Fiets Challenge
en nu maar hopen op mooi fietsweer die dagen
150quote:
Twee bandjes en plakspul, maar normaal gesproken plak ik nooit.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:02 schreef Leonos het volgende:
Hoe doen jullie dat met die tochten?
Nemen jullie zelf plakspul enzo mee?
Lijkt me niet echt handig in een race
AGR 150 kmquote:Op maandag 19 januari 2009 13:06 schreef maartenducrot het volgende:
[..]
Amstel Gold Race helaas gemist... De rest rij ik wel. Welke afstanden doe je?
http://www.bikely.com/listpaths/srchkey/utrechtquote:Op maandag 19 januari 2009 15:58 schreef cyclechick het volgende:
Iemand nog leuke suggesties voor rondes in midden NL? (ik woon in Utrecht)
Zo doe ik het ook altijd, met langere tochten heb ik vaak nog een tweede band bij me, soms neem ik dan een zadeltasje mee. Hoewel ik dat er gruwelijk lelijk uit vind zienquote:Op maandag 19 januari 2009 16:18 schreef cyclechick het volgende:
Tsja, dan is er vast nog wel iemand anders met een extra band of alsnog de tweede plakken (heb wel plakspul in het tasje zitten. maar vooralsnog is het nog nooit gebeurd en dat wil ik nog even zo houden
Maar wel heel handig, kan ik ook mn telefoon en een pinpas indoen, hoef je verder alleen maar eten in je shirtje te proppen, das fijn!quote:Op maandag 19 januari 2009 16:30 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Zo doe ik het ook altijd, met langere tochten heb ik vaak nog een tweede band bij me, soms neem ik dan een zadeltasje mee. Hoewel ik dat er gruwelijk lelijk uit vind zien
dat zijn geen rondes zoals de AGR enzo waar je je voor moet inschrijven, of wel?quote:Op maandag 19 januari 2009 16:24 schreef dutch_cyclist het volgende:
[..]
http://www.bikely.com/listpaths/srchkey/utrecht
zijn geen rondes, maar gewoon routes die je kan rijden.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:34 schreef cyclechick het volgende:
[..]
dat zijn geen rondes zoals de AGR enzo waar je je voor moet inschrijven, of wel?
Zou het trouwens handig zijn om 4 dagen voor de AGR nog 104 km te doen? Ik zag net nog weer ergens een leuke route, maar die is 14 april, dus misschien zit dat te dicht op elkaar?
Ik heb altijd een stuk of 3-4 binnenbandjes en een opvouwbare achterband bij me. Daarnaast een redelijk uitgebreide gereedschapset. Die laatste dient meer om Murphy op een afstand te houden.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:02 schreef Leonos het volgende:
Hoe doen jullie dat met die tochten?
Nemen jullie zelf plakspul enzo mee?
Lijkt me niet echt handig in een race
2 binnenbandjes, kettingponsje, bandenlichters en een stukje oude buitenband netjes opvouwen in een heel klein tasje met een touclipriemp onder het zadel bevestigen. Een lange pomp strak tussen het frame en karren maar.Alle lekrijders in mijn groep met zo'n klein pompje komen altijd mijn pomp lenen!quote:Op maandag 19 januari 2009 16:02 schreef Leonos het volgende:
Hoe doen jullie dat met die tochten?
Nemen jullie zelf plakspul enzo mee?
Lijkt me niet echt handig in een race
Ik heb een klein pompje wat goed werk, maar zo'n grote is inderdaad een stuk beterquote:Op maandag 19 januari 2009 17:26 schreef horstjan het volgende:
[..]
2 binnenbandjes, kettingponsje, bandenlichters en een stukje oude buitenband netjes opvouwen in een heel klein tasje met een touclipriemp onder het zadel bevestigen. Een lange pomp strak tussen het frame en karren maar.Alle lekrijders in mijn groep met zo'n klein pompje komen altijd mijn pomp lenen!
Dat stukkie buitenband of canfas is ais inlegstukje voor wanneer een gat in de buitenband is ontstaan.quote:Op maandag 19 januari 2009 17:31 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik heb een klein pompje wat goed werk, maar zo'n grote is inderdaad een stuk beter
Waarom neem je een stukje oude buitenband mee als ik vragen mag? Om eventuele scheuren te repareren?
Als ik de elfstedentocht fiets, staan m'n moeder of vader altijd op een paar plekken langs de route voor bevoorrading. Ik geef ze dan ook altijd een gereedschapsetje en een setje wielen mee
Van mij mag er trouwens wel meer regen komen deze week, ik heb zaterdag eindelijk tijd en gelegenheid om een stukje op m'n cyclocrosser te doen! Dat ding staat al 2 maanden lang veel te schoon te zijn in m'n kamer.
Zéfal HPX? Die heb ik altijd bij me. Nogal wat rijders zijn blij dat ik relatief langzaam rij en dus altijd een eindje achter hen zitquote:Op maandag 19 januari 2009 17:26 schreef horstjan het volgende:
Een lange pomp strak tussen het frame en karren maar.Alle lekrijders in mijn groep met zo'n klein pompje komen altijd mijn pomp lenen!
Ik woon in de buurt van Utrecht. Bij Driebergen, Leersum en Amerongen kun je nog wat 'klimmen'. Afhankelijk van waar je in Utrecht woont, kan dat redelijk dichtbij zijn.quote:Op maandag 19 januari 2009 15:58 schreef cyclechick het volgende:
Iemand nog leuke suggesties voor rondes in midden NL? (ik woon in Utrecht)
Slim! Zodra ik er nieuwe banden omleg, knip ik wat stukjes uit de oude.quote:Op maandag 19 januari 2009 17:40 schreef horstjan het volgende:
[..]
Dat stukkie buitenband of canfas is ais inlegstukje voor wanneer een gat in de buitenband is ontstaan.
Dat kan ook als het droog is.quote:Op maandag 19 januari 2009 17:31 schreef Tommeke het volgende:
Van mij mag er trouwens wel meer regen komen deze week, ik heb zaterdag eindelijk tijd en gelegenheid om een stukje op m'n cyclocrosser te doen! Dat ding staat al 2 maanden lang veel te schoon te zijn in m'n kamer.
Dan is het wel handig om een beetje op klimmetjes te oefenen op de Utrechtse heuvelrug. Zijn natuurlijk allemaal molshopen maar als je er een stuk of wat achter elkaar plakt krijg je wel een beetje een indruk. 't Is allicht beter/leuker dan alleen op het vlakke rijden. Verder is het wel leuk fietsen bij de plassen ten noorden van Utrecht. Als voorbereiding op de AGR kun je overwegen om Veenendaal - Veenendaal te fietsen, de zaterdag voor de AGR, 135 km en ik dacht zo'n 1000 hoogtemeters.quote:Op maandag 19 januari 2009 15:58 schreef cyclechick het volgende:
[..]
150
Moet nog even kijken welke anderen ik nog wil gaan doen, Maar aangezien de AGR de eerste keer wordt dat ik ook eens omhoog moet gaan fietsen, ben ik heul benieuwd hoe dat bevalt en gaat!
Iemand nog leuke suggesties voor rondes in midden NL? (ik woon in Utrecht)
Haha, dat is zoquote:
Dat is inderdaad wel een goed idee, die veenendaal-veenendaal leek me sowieso wel leuk, en ook niet zo ver weg!quote:Op maandag 19 januari 2009 23:52 schreef eentwee het volgende:
[..]
Dan is het wel handig om een beetje op klimmetjes te oefenen op de Utrechtse heuvelrug. Zijn natuurlijk allemaal molshopen maar als je er een stuk of wat achter elkaar plakt krijg je wel een beetje een indruk. 't Is allicht beter/leuker dan alleen op het vlakke rijden. Verder is het wel leuk fietsen bij de plassen ten noorden van Utrecht. Als voorbereiding op de AGR kun je overwegen om Veenendaal - Veenendaal te fietsen, de zaterdag voor de AGR, 135 km en ik dacht zo'n 1000 hoogtemeters.
Een racefiets is lichter en heeft minder rolweerstand. Dus op de racefiets zal het allicht makkelijker gaan.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 11:54 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel een goed idee, die veenendaal-veenendaal leek me sowieso wel leuk, en ook niet zo ver weg!
Donderdag mijn laatste tentamen, dus daarna is elke zonnestraal een goede gelegenheid om de fiets maar weer eens onder het stof vandaan te trekken! Rondje richting Amerongen is wel te doen, daar maar even de berg opfietsen, met mtb vond ik het toen flink zwaar
Lijkt mij te koud.quote:Is met dit weer een korte fietsbroek+dunne maar lange hardloopbroek, een thermoshirt met korte mouwen, dun katoenen shirt met lange mouwen en een fiets-shirt met korte mouwen genoeg om buiten te fietsen? met halve handschoentjes? Of zou het daar nog te koud voor zijn?
En het wordt nat van het zweet.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 18:25 schreef ultra_ivo het volgende:
Vooral dat katoen is een probleem. Daar krijg je het nooit warm mee.
Armstukken! dat is een goed idee ja! Even kijken of die niet al te duur zijnquote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:48 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
Arm en beenstukken zijn voor mij goed genoeg. Vergeet trouwens niet overschoenen als het 2 graden is en het regent ...
Zeker, ik pakte laatst mijn mtb om gewoon naar 't werk te fietsen (gewone fiets was stuk) en toen trapte dat echt zwaaaarrr, was het niet meer gewend! Ben echt heel benieuwd, vooral ook of ik het leuk vind om te klimmen, en het een beetje kan/weet hoe ik mijn krachten moet gaan verdelen. Ik ben wel zo'n typje die dan superenthousiast begint en dan halverwege steeds langzamer ga, totdat alles op is Maargoed, we zullen het gaan zien binnenkortquote:Op dinsdag 20 januari 2009 17:45 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Een racefiets is lichter en heeft minder rolweerstand. Dus op de racefiets zal het allicht makkelijker gaan.
[..]
Lijkt mij te koud.
Afgelopen zomer werd ik door m'n zwagertje van 15 op een klim finaal afgereden op de mtb. Hij had dan wel een aluminium mtb en ik een lomp zwaar stalen ding met voorvering, zodat ik 40 kilo meer mee naar boven moest sleuren maar toch. Wat gaat dat eigenlijk zwaar en lomp. Hij zei al: op de racefiets fiets jij bij me weg.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:12 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Zeker, ik pakte laatst mijn mtb om gewoon naar 't werk te fietsen (gewone fiets was stuk) en toen trapte dat echt zwaaaarrr, was het niet meer gewend! Ben echt heel benieuwd, vooral ook of ik het leuk vind om te klimmen, en het een beetje kan/weet hoe ik mijn krachten moet gaan verdelen. Ik ben wel zo'n typje die dan superenthousiast begint en dan halverwege steeds langzamer ga, totdat alles op is Maargoed, we zullen het gaan zien binnenkort
Mooi, eens kijken of ik het vrijdagmiddag red om daar langs te gaan (a'dam zit dat toch). En dan, mits ik het weer goed genoeg vind, lekker dit weekend mijn eerste ritje maken? Oohh ik heb er wel echt heel veel zin in, om weer lekker in het zonnetje te fietsen, mooie plekjes te ontdekken... Heerrrlijk!quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:13 schreef ultra_ivo het volgende:
Bij Decathlon zijn die behoorlijk betalabaar. Bij sommige fietsenhandelaren kun je ze ook in de aanbieding krijgen. Met wat geluk ben je voor 15 Euro klaar.
Nu nog mooi weer .quote:Op donderdag 22 januari 2009 10:21 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Mooi, eens kijken of ik het vrijdagmiddag red om daar langs te gaan (a'dam zit dat toch). En dan, mits ik het weer goed genoeg vind, lekker dit weekend mijn eerste ritje maken? Oohh ik heb er wel echt heel veel zin in, om weer lekker in het zonnetje te fietsen, mooie plekjes te ontdekken... Heerrrlijk!
Decathlon zit o.a. in Amsterdam (Arena), Kerkrade, Luik en Antwerpen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 10:21 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Mooi, eens kijken of ik het vrijdagmiddag red om daar langs te gaan (a'dam zit dat toch). En dan, mits ik het weer goed genoeg vind, lekker dit weekend mijn eerste ritje maken? Oohh ik heb er wel echt heel veel zin in, om weer lekker in het zonnetje te fietsen, mooie plekjes te ontdekken... Heerrrlijk!
Heb ik inderdaad ook, is zijn geld dubbel en dwars waard .quote:Op donderdag 22 januari 2009 11:45 schreef horstjan het volgende:
Over wielerkleding; Superlichte thermojacks waar je alleen een hemd onder hoeft te hebben en het ademt nog uit ook! Wel prijzig, maar gaat jaren mee.
Niet dus . Het wordt tijd voor warmte .quote:Op maandag 26 januari 2009 09:50 schreef knep het volgende:
Niet gefietst afgelopen weekend, te druk met allerlei Carnavals-zaken .
Volgende week maar eens goed maken .
quote:Op maandag 19 januari 2009 17:26 schreef horstjan het volgende:
[..]
2 binnenbandjes, kettingponsje, bandenlichters en een stukje oude buitenband netjes opvouwen in een heel klein tasje met een touclipriemp onder het zadel bevestigen. Een lange pomp strak tussen het frame en karren maar.Alle lekrijders in mijn groep met zo'n klein pompje komen altijd mijn pomp lenen!
Wat veel! Ik neem altijd alleen een binnenbandje mee en een CO2 patroon in mn shirt, en een bandenlichterquote:Op maandag 19 januari 2009 17:16 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik heb altijd een stuk of 3-4 binnenbandjes en een opvouwbare achterband bij me. Daarnaast een redelijk uitgebreide gereedschapset. Die laatste dient meer om Murphy op een afstand te houden.
Wat voor GPS?quote:Op donderdag 19 februari 2009 22:39 schreef ultra_ivo het volgende:
Vandaag eindelijk eens doorgebeten en een GPS gekocht. Flink pak geld maar ik kan er een hele hoop landkaarten mee uitsparen.
Tof! Ik denk dat ik er volgende winter ook eentje aanschaf!quote:Op vrijdag 20 februari 2009 06:56 schreef drummerdude het volgende:
Ik heb gister de Tacx Santori uitgepakt. Vanmiddag even een uurtje op maken
Nee, ik woon in Steenwijk, en als ik op voetbal zou gaan, zou ik bij OV gaan.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:52 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Tof! Ik denk dat ik er volgende winter ook eentje aanschaf!
Voetbal jij trouwens bij de Olde Veste? Heb ik vroeger meerdere keren tegen gevoetbald
Ik heb een tijdje gecombineerd, ik voetbalde toen bij LSC uit Sneek.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:16 schreef drummerdude het volgende:
[..]
Nee, ik woon in Steenwijk, en als ik op voetbal zou gaan, zou ik bij OV gaan.
Wielrennen + Voetballen =
Haha, maar met blessures, en wedstrijden enz. dan? Hoe heb je dat geregeld?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 14:16 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik heb een tijdje gecombineerd, ik voetbalde toen bij LSC uit Sneek.
Het was opzich makkelijk te doen, maar ik begon wielrennen steeds leuker te vinden
Wedstrijden fietsen deed ik niet, eigenlijk alleen maar toertochten etc..quote:Op vrijdag 20 februari 2009 14:18 schreef drummerdude het volgende:
[..]
Haha, maar met blessures, en wedstrijden enz. dan? Hoe heb je dat geregeld?
En Omloop 't Volk! Omloop 't Nieuwsblad!!quote:Op vrijdag 27 februari 2009 20:29 schreef dutch_cyclist het volgende:
Zondag begint het weer bij de Wedrenners, het seizoen gaat beginnen!!
Die is zelfs morgen alquote:Op vrijdag 27 februari 2009 20:43 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
En Omloop 't Volk! Omloop 't Nieuwsblad!!
ik bedoel hier in de regio waar ik woonquote:Op vrijdag 27 februari 2009 20:43 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
En Omloop 't Volk! Omloop 't Nieuwsblad!!
Bij De Mol? of Ahoy ofzo? en waarom ging 't kut vriend? had je de slag gemist? Zat je met je hol open?quote:Op zondag 1 maart 2009 10:37 schreef Wombcat het volgende:
Het is inderdaad mooi weer. Straks ook maar weer een rondje fietsen. Gisteren wel gefietst (trainingswedstrijdje), maar dat ging volkomen kut .
Nedereindse berg. Slechte benen. Niet uitgereden.quote:Op zondag 1 maart 2009 19:40 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Bij De Mol? of Ahoy ofzo? en waarom ging 't kut vriend? had je de slag gemist? Zat je met je hol open?
met of zonder die klim? enne hoelang kon je mee?quote:Op zondag 1 maart 2009 19:42 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nedereindse berg. Slechte benen. Niet uitgereden.
Zonder. Half uurtje.quote:Op zondag 1 maart 2009 20:08 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
met of zonder die klim? enne hoelang kon je mee?
Zelden, ´t is een beetje de andere kant opquote:Op zondag 1 maart 2009 21:18 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zonder. Half uurtje.
Vorige week won ik nog de sprint van de 2e groep.
Fiets je d'r ook weleens?
Waar fiets je dan wel?quote:Op zondag 1 maart 2009 21:20 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Zelden, ´t is een beetje de andere kant op
Da's niet zo mooi. Met fietsen gebeurd?quote:Op zondag 1 maart 2009 22:38 schreef maartenducrot het volgende:
Het kriebelt zooo erg!
Maar ik zit binnen met een gebroken sleutelbeen
Nee, met een auto-ongeluk. Ik heb verdomme al 2 maanden niet meer lekker kunnen fietsen, eerst sneeuw en dan nu dit. Hopelijk ben ik er voor april nog van af.quote:Op zondag 1 maart 2009 22:41 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Da's niet zo mooi. Met fietsen gebeurd?
Ammerstolquote:Op zondag 1 maart 2009 21:58 schreef Littlecreep het volgende:
Het begint nu toch wel weer heel erg te kriebelen na het Europese openingsweekend. De nieuwe fiets is er helaas nog niet. Rustig toewerken daarna naar 70 km rondje in Vlaanderen. Elk jaar neem ik me voor de 140 of de volledige te fietsen, maar komt altijd wat tussen..
Mijn grootste rivaal, mijn vader, heeft wel grote trainingsvoorsprong nu. Maar is vandaag zwaar gevallen in Ammerstol. Helm kapot, scheur in shirt. Bewijst maar weer eens wat voor meerwaarde de helm heeft.
Parkeerplaats rond de kerk. Hij dacht even een binnenbocht te pakken bij een blinde bocht, maar werd verrast door een auto van de andere kant die ie niet zag aankomen. Moest uitwijken naar rechts en knalde op een geparkeerde auto. Gezin met hond in die auto helemaal over de toeren, kinderen huilen, hond blaffen.quote:Op zondag 1 maart 2009 23:16 schreef Leonos het volgende:
[..]
Ammerstol
Dat is maar 1 straat en daar valt ie?
Ik moet ook maar weer is beginnen, maar weinig motivatie
Hier rond Nijmegen was het goed vertoeven, een lekker rondje van 128 km gemaaktquote:Op maandag 2 maart 2009 10:29 schreef eentwee het volgende:
Ik vond het weer gisteren echt tegenvallen. Een grote grijze bende, geen straaltje zon gezien en een redelijk frisse wind uit zuidoostelijke richting. Had me denk ik ook iets te koud gekleed (combi die voorheen met ±9 graden wel werkte). Zaterdag was wat dat betreft een stuk lekkerder fietsweer.
Dat is een gevaarlijk stuk als je daar van de dijk afkomt jaquote:Op zondag 1 maart 2009 23:34 schreef Littlecreep het volgende:
[..]
Parkeerplaats rond de kerk. Hij dacht even een binnenbocht te pakken bij een blinde bocht, maar werd verrast door een auto van de andere kant die ie niet zag aankomen. Moest uitwijken naar rechts en knalde op een geparkeerde auto. Gezin met hond in die auto helemaal over de toeren, kinderen huilen, hond blaffen.
Bewoners heel bezorgd en hebben hem maar even pleister gegeven. Zelfs aangeboden een ambulance te bellen, maar mijn vader stapte zoals het een wielrenner betaamt gewoon weer lekker op
Dat is wel zo ongeveer het laagste prijssegment.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:30 schreef drummerdude het volgende:
Wat is je budget?
Tot de 7 á 800 euro hoef je nog niet aan een nieuwe te denken
vanaf 30,- op marktplaats of e-bay, diverse merkenquote:Op maandag 2 maart 2009 20:26 schreef jakkop het volgende:
Dag! Heb me ooit in dit topic gemeld, om te beginnen met wielrennen, is nooit wat van gekomen. Probeer het nu nog een keer.
Vraagje: wat is een aanrader als je een echt goedkope fiets wilt? Ik wil recreatief lekker fietsen, maar heb als student niet echt het geld om een topfiets te kopen. Wat zijn redelijke fietsen in het laagste prijssegment?
Ik heb hier wel een échte beginnersfiets staan, wel Shimano 105 en carbon, maar wel wat jaartjes oud.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:49 schreef jakkop het volgende:
Maar als ik op internet zit te zoeken kom ik ook wel fietsen tegen van 300-500, zijn die dan heel slecht of wat?
Overigens, als iemand nog iets te koop heeft staan houd ik me ook aanbevolen.
Laat es zien dan? dan beoordelen we mquote:Op maandag 2 maart 2009 20:49 schreef jakkop het volgende:
Maar als ik op internet zit te zoeken kom ik ook wel fietsen tegen van 300-500, zijn die dan heel slecht of wat?
quote:Overigens, als iemand nog iets te koop heeft staan houd ik me ook aanbevolen.
Oké, ik vind die onderste fiets een beetje peperkoek, denk dat je voor 300.- beter af bent met een occasion. Het kan ff duren maar je moet iedere dag even zoeken, er komen soms 30 fietsen per dag bij op bv marktplaats en sommige zijn echte koopjes. Framemaat zou ik zeggen 57 tot 59 cm. Je bent erg licht dus heel robuust hoeft die fiets niet te zijn.quote:Op maandag 2 maart 2009 21:15 schreef jakkop het volgende:
Welke maat ik zoek vind ik een hele goede vraag, maar ik heb er geen antwoord op. Ik ben 65 kilo ongeveer, met 1 meter 80.
Wat ik met de fiets ga doen? Wekelijks een paar uur fietsen, gewoon in het platte gedeelte van Nederland. Met zo nu en dan een kleine vakantie in de Ardennen oid.
Fietsen die ik tegenkwam: www.fietssportief.nl
http://www.matrabike.nl/fietsen/Racefiets/Peloton.asp
En wat ik uit wil geven: zo min mogelijk natuurlijk Maar als die onderste fiets een beetje te doen is qua kwaliteit, vind ik dat een goeie optie.
Ik had op marktplaats voor ¤40,- een oude racefiets op de kop getikt, en dat soort koopjes komen inderdaad vaker voor. Als je net zoals ik in het begin niet verschrikkelijk veel fietst dan is zoiets wel prima.quote:Op maandag 2 maart 2009 21:30 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Het kan ff duren maar je moet iedere dag even zoeken, er komen soms 30 fietsen per dag bij op bv marktplaats en sommige zijn echte koopjes. Framemaat zou ik zeggen 57 tot 59 cm. Je bent erg licht dus heel robuust hoeft die fiets niet te zijn.
Een BMI van 20 is best prima hoor.quote:Op maandag 2 maart 2009 21:30 schreef kaasplankje het volgende:
Je bent erg licht dus heel robuust hoeft die fiets niet te zijn.
Ik denk dat je het beste eerste duur kan trainen, dus niet forceren maar de afstand steeds meer omhoog brengen. Dan kan je langzamerhand ook meer op snelheid trainen (gaat ook een beetje vanzelf)quote:Op maandag 2 maart 2009 10:58 schreef Goldmund het volgende:
Even een vraagje over het opbouwen van conditie. Zijn er schema's voor of fietsen jullie gewoon een stuk zo hard als je kan?
Heb nu twee keer gefietst. Een keer 30 km 23 km/u, 2e keer 60 km 25km/u. Kan meestal een keer in de week fietsen.
Wil er eigenlijk wel naartoe dat ik een langere afstand volhoud en het tempo omhoog krijg. Gaat dat vanzelf of stellen jullie jezelf een doel?
Mooi fietsje .......... heb zelf de Stelvio van Stevens (nu 2,5 jaar oud), erg tevreden over.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:46 schreef Littlecreep het volgende:
Vandaag bij van Herwerden de nieuwe fiets besteld Nieuwe Stevens Aspin 2009 Arctic White. Volledig meting gehad en wordt volledig naar mijn lichaam in elkaar gezet
Heb je geen technisch vriendje?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:44 schreef cyclechick het volgende:
Ik heb mjin fiets vorig jaar voor 500 euro op marktplaats gekocht en daarna moest ik nog 200 euro aan reparaties betalen, omdat een aantal onderdelen versleten was
En gister kreeg ik 'm niet op de kleinste versnelling van het voorblad Maar eerst maar eens schoonmaken en smeren, kijken of ie het dan wel doet..
Dat wil meestal wel schelen, anders moet je ff de kabels vervangen en een fris stuurlintje erom wikkelenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:44 schreef cyclechick het volgende:
Ik heb mjin fiets vorig jaar voor 500 euro op marktplaats gekocht en daarna moest ik nog 200 euro aan reparaties betalen, omdat een aantal onderdelen versleten was
En gister kreeg ik 'm niet op de kleinste versnelling van het voorblad Maar eerst maar eens schoonmaken en smeren, kijken of ie het dan wel doet..
Als je de versnellingskabels vervangt hoef je je stuurlint er toch niet af te halen?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:29 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dat wil meestal wel schelen, anders moet je ff de kabels vervangen en een fris stuurlintje erom wikkelen
De kabelmantels lopen langs je stuur naar je remschakelgrepen, die vervang ik ook meteen. Aan de binnenkant van die kabelmantels zit een teflon laag waardoor je kabels beter glijden. Na een jaartje of 2 komt er troep in en roest. Als je de kabels helemaal vervangt (rem & schakelen, binnenkabels & kabelmantels) werkt alles weer perfectquote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:34 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Als je de versnellingskabels vervangt hoef je je stuurlint er toch niet af te halen?
Ik vervang trouwens het stuurlint minimaal een keer per jaar, en neem de volgende keer de remkabels ook even mee.
Heul geen vriendje, maar zal 'technisch' nog even aan de eisenlijst toevoegen voor volgendequote:
Ik had dan ook een nieuwe voorband, ketting, achterblad helemaal nieuw (al die tandjes glommen weer zo mooi) en volgens mij nog meer, maar dat weet ik niet meer..quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:14 schreef kaasplankje het volgende:
trouwens, onderhoud is gewoon duur: ketting tandwieltjes en nog wat rommel en je bent 200.- euro kwijt
Ik denk niet dat ik dat zelluf kan. Ben niet zo handig, heb wel eens geprobeerd remblokjes op mijn mtb te zetten, maar die kreeg ik niet netjes afgesteld... terwijl het zo simpel was toen de fietsenmaker het deedquote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:02 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
De kabelmantels lopen langs je stuur naar je remschakelgrepen, die vervang ik ook meteen. Aan de binnenkant van die kabelmantels zit een teflon laag waardoor je kabels beter glijden. Na een jaartje of 2 komt er troep in en roest. Als je de kabels helemaal vervangt (rem & schakelen, binnenkabels & kabelmantels) werkt alles weer perfect
Hoe langer de Eisenlijst hoe langer het duurt voordat je iemand vindtquote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:23 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Heul geen vriendje, maar zal 'technisch' nog even aan de eisenlijst toevoegen voor volgende
Wat voor groep heb je op je fiets zitten dan?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:14 schreef kaasplankje het volgende:
trouwens, onderhoud is gewoon duur: ketting tandwieltjes en nog wat rommel en je bent 200.- euro kwijt
Ik repareer nog steeds m'n ex haar stadsfiets als die weer eens kapot isquote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:23 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Heul geen vriendje, maar zal 'technisch' nog even aan de eisenlijst toevoegen voor volgende
Schoonmaken wil wel eens helpen maar vaak is het toch een kwestie van afstellen. Met de kabelspanning of de stelschroefjes op de voorderailleur zelf kun je de afstelling regelen. Als je niet bang bent om te proberen kun je het jezelf wel een beetje proberen aan te leren. Ik heb het zelf ook gewoon uitgeprobeerd en kan nu vrijwel altijd wel de juiste afstelling terugvinden als er iets niet klopt. Als het fout gaat kun je altijd nog naar de fietsenmakerquote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:44 schreef cyclechick het volgende:
Ik heb mjin fiets vorig jaar voor 500 euro op marktplaats gekocht en daarna moest ik nog 200 euro aan reparaties betalen, omdat een aantal onderdelen versleten was
En gister kreeg ik 'm niet op de kleinste versnelling van het voorblad Maar eerst maar eens schoonmaken en smeren, kijken of ie het dan wel doet..
Casette, dat woord zocht ik! die is bij mij ook vervangen.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:37 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Wat voor groep heb je op je fiets zitten dan?
M'n voorbladen zijn gelukkig nog goed. Ketting en cassette heb ik driekwart jaar geleden vervangen. Dat grapje kostte toen 7 tientjes ofzo..
[..]
Ik repareer nog steeds m'n ex haar stadsfiets als die weer eens kapot is
Al m'n huisgenoten en m'n halve vriendengroep komen ook altijd bij mij langs als er wat stuk is.
Volgens m'n huisgenoten kan ik beter kappen met studeren en fietsenmaker worden
Als ik m'n fiets aan het fixen ben staat de laptop er altijd naast, als ik er niet uitkom helpt google wel
Ondertussen kan ik bijna alles zelf, soms kost het wat zweetdruppeltjes maar m'n portemonnee is er blij mee
Ja, das waar maar als je er geen kaas van gegeten hebt kun je zoiets beter aan de professionals overlaten. Ik heb zelf ook in een fietsenshop gewerkt en regelmatig komt er dan iemand met een half uit elkaar gesloopte fiets binnen met het verzoek of jij het ff wil oplossenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:40 schreef eentwee het volgende:
[..]
Schoonmaken wil wel eens helpen maar vaak is het toch een kwestie van afstellen. Met de kabelspanning of de stelschroefjes op de voorderailleur zelf kun je de afstelling regelen. Als je niet bang bent om te proberen kun je het jezelf wel een beetje proberen aan te leren. Ik heb het zelf ook gewoon uitgeprobeerd en kan nu vrijwel altijd wel de juiste afstelling terugvinden als er iets niet klopt. Als het fout gaat kun je altijd nog naar de fietsenmaker
Ik zorg er wel voor dat ze achter mij aan rijdenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Aha, jij bent ook populair bij je fietsmaatjes, jij mag altijd achteraan rijden met de gereedschapskist
je fiets strafte je omdat je m niet meer vertrouwdequote:Op woensdag 4 maart 2009 09:33 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik zorg er wel voor dat ze achter mij aan rijden
@cyclechick:
Wat Ivo ook zegt, nieuwe onderdelen kan je best van BBB enzo kopen, doe ik ook. Scheelt in je portemonnee!
Een band kunnen plakken of verwisselen is wel een must hoor. Ik heb de afgelopen winter zonder reserveband rondgefietst. Totdat ik op een gegeven moment dacht: nu moet ik er echt maar eentje meenemen. En ja, 50 km van huis reed ik lek!
Bij Campagnolo wel.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:34 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Als je de versnellingskabels vervangt hoef je je stuurlint er toch niet af te halen?
Oja! Je hebt ook nog dat andere merk!quote:
Bij de nieuwe Shimano moet dat ookquote:Op woensdag 4 maart 2009 10:04 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Oja! Je hebt ook nog dat andere merk!
Zijn die mensen er dan? Weggewerkte versnellingskabels zijn er tot nu toe alleen nog bij de nieuwe DA natuurlijk. Maar die heeft dan weer 25 tinten grijs in de groep Het crankstel vind ik nog wel mooi, maar bijv. die remmen?quote:Op woensdag 4 maart 2009 10:09 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Bij de nieuwe Shimano moet dat ook
Ben benieuwd hoe al die mensen die vroeger met droge ogen beweerden dat Shimano véél mooier was, nu tegen de nieuwe Shimano aankijken. Het optische verschil is wel veel kleiner geworden (en die lelijke versnellingskabels zijn weg).
Ja, die zijn er. Ik snap het ook niet.quote:
Je woont ook in Utrecht toch? (even snel gekeken)quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:28 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik dat zelluf kan. Ben niet zo handig, heb wel eens geprobeerd remblokjes op mijn mtb te zetten, maar die kreeg ik niet netjes afgesteld... terwijl het zo simpel was toen de fietsenmaker het deed
Mag ik je gereedschap ook lenen? Ben wel geen vrouwquote:Op woensdag 4 maart 2009 11:39 schreef Gripper het volgende:
[..]
Je woont ook in Utrecht toch? (even snel gekeken)
Als het nodig is kan ik je wel eens wat sleutel & onderhoudstips geven, heb zelf ook redelijk wat fietsgereedschap zodat je daarvoor niet naar de fietsenmaker hoeft (of het duur moet aanschaffen)
Zelf leren sleutelen geeft natuurlijk veel meer voldoening: geld uitsparen en daarna weer soepel je rondjes snorren
Tuurlijk, dat gereedschap maakt het niet uit wie het vasthoudtquote:Op woensdag 4 maart 2009 11:41 schreef eentwee het volgende:
[..]
Mag ik je gereedschap ook lenen? Ben wel geen vrouw
Dat vind ik idd geen verbetering. Net zoals 11-speed imo weinig toevoegt, behalve dan misschien dat alles sneller slijt en dus interessanter is voor de fabrikant.quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:39 schreef eentwee het volgende:
@Wombcat: je kunt het trouwens ook zo stellen: 'ben benieuwd hoe al die mensen die vroeger bij hoog en bij laag beweerden dat Campagnolo véél mooier was, nu tegen de nieuwe Campagnolo shifters aankijken. Het optische verschil is wel veel kleiner geworden met Shimano.'
Niet mee eens! met 11 kransjes kan je een 11-23 cassette steken mét 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:46 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat vind ik idd geen verbetering. Net zoals 11-speed imo weinig toevoegt, behalve dan misschien dat alles sneller slijt en dus interessanter is voor de fabrikant.
Ja, en met 12 heb je ook nog een 25. En met 13 kun je er ook nog een 20 tussen zetten. En zo kun je wel door blijven gaan. De ketting wordt steeds smaller en slijtagegevoeliger (en duurder!).quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:55 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Niet mee eens! met 11 kransjes kan je een 11-23 cassette steken mét 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
Imo is dat al bij 10-speed.quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:32 schreef eentwee het volgende:
De 11 geeft je een mooi topverzet terwijl je gewoon een 50 als grootste blad kan monteren. Alleen gebruik je die eigenlijk louter in afdalingen om gewoon lekker hard te gaan want er zullen weinig mensen kunnen sprinten op de 11. 12-25 is dan een nuttiger cassette. T.o.v. 10 speed heb je dan de 18 erbij en dat is wel prettig als je een beetje een hoge cadans draait. Maar je hebt gelijk dat het ergens moet ophouden want vroeg of laat weegt het voordeel van een extra verzet niet op tegen de slijtagegevoeligheid van de smallere ketting/kransjes. Ik weet alleen niet of dat nu bij 11 speed al het geval is..
Als je bottombracket niet dat nieuwe shimano octalink is, maar zo'n ouderwetse met veel tandjes aan de binnenkant, dan heb ik een sleutel die daarop past. Er zijn wel veel verschillende standaarden, dus de kans dat een bracket sleutel niet past is er altijd....quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:32 schreef eentwee het volgende:
De 11 geeft je een mooi topverzet terwijl je gewoon een 50 als grootste blad kan monteren. Alleen gebruik je die eigenlijk louter in afdalingen om gewoon lekker hard te gaan want er zullen weinig mensen kunnen sprinten op de 11. 12-25 is dan een nuttiger cassette. T.o.v. 10 speed heb je dan de 18 erbij en dat is wel prettig als je een beetje een hoge cadans draait. Maar je hebt gelijk dat het ergens moet ophouden want vroeg of laat weegt het voordeel van een extra verzet niet op tegen de slijtagegevoeligheid van de smallere ketting/kransjes. Ik weet alleen niet of dat nu bij 11 speed al het geval is..
@Gripper: nou, heb nog een nieuw BB liggen dat ik zelf niet kan monteren en ik wil ook m'n kettingbladen danwel het hele crankstel vervangen.. heb nog geen ervaring met deze dingen. Is dat moeilijk?
zo kan je idd door blijven gaan, blijft toch wel dat ik bv vaak 53x18/ 53x17/ 53x19 rijd in een koersje en met trainen 42x18 tegenwind. Die 11 gebruik je om mee te sprinten in een groep of als je in de afdaling je maat effe voorbij wil vlammenquote:Op woensdag 4 maart 2009 12:02 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja, en met 12 heb je ook nog een 25. En met 13 kun je er ook nog een 20 tussen zetten. En zo kun je wel door blijven gaan. De ketting wordt steeds smaller en slijtagegevoeliger (en duurder!).
Dus om nu te zeggen dat het écht meerwaarde heeft
Misschien voor de profs, maar voor 99% die met een racefiets rijdt, niet. Wanneer gebruik je die 11 bijvoorbeeld?
Heb je mijn laatste zin wel gelezen? Voor 99% van de mensen op een racefiets is jouw laatste zin niet van toepassing. Simpelweg omdat voor die mensen (mij incluis) een 11 in een sprint te groot is (tenzij de weg naar beneden loopt), als ze überhaupt al aan wedstrijden doen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:56 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
zo kan je idd door blijven gaan, blijft toch wel dat ik bv vaak 53x18/ 53x17/ 53x19 rijd in een koersje en met trainen 42x18 tegenwind. Die 11 gebruik je om mee te sprinten in een groep of als je in de afdaling je maat effe voorbij wil vlammen
Ja, had ik maar iedereen wil toch ook hetzelfde als de profs op zn karretje, en idd zó vaak gebruik ik die 11 ook niet maar 't is toch wel handig als je m hebtquote:Op woensdag 4 maart 2009 13:10 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Heb je mijn laatste zin wel gelezen? Voor 99% van de mensen op een racefiets is jouw laatste zin niet van toepassing. Simpelweg omdat voor die mensen (mij incluis) een 11 in een sprint te groot is (tenzij de weg naar beneden loopt), als ze überhaupt al aan wedstrijden doen.
In een afdaling kan het nuttig zijn, maar ook daarbij komt het niet echt vaak voor dat je 'm echt nodig hebt.
Ik heb een 11, en de dagen dat ik 'm gebruik zijn echt op de vingers van 2 handen te tellen. En dan zit ik alles bij elkaar nog zo'n 5-6 weken in het buitenland in bergachtig gebied (en ik daal snel, dus daar ligt het niet aan).
Yes, U-city it is!quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:39 schreef Gripper het volgende:
[..]
Je woont ook in Utrecht toch? (even snel gekeken)
Als het nodig is kan ik je wel eens wat sleutel & onderhoudstips geven, heb zelf ook redelijk wat fietsgereedschap zodat je daarvoor niet naar de fietsenmaker hoeft (of het duur moet aanschaffen)
Zelf leren sleutelen geeft natuurlijk veel meer voldoening: geld uitsparen en daarna weer soepel je rondjes snorren
BB is wel een nieuw type, crankstel ook 10sp Shimano (HT2). Dus daar is weer een andere sleutel voor nodig lijkt me?quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:41 schreef Gripper het volgende:
[..]
Als je bottombracket niet dat nieuwe shimano octalink is, maar zo'n ouderwetse met veel tandjes aan de binnenkant, dan heb ik een sleutel die daarop past. Er zijn wel veel verschillende standaarden, dus de kans dat een bracket sleutel niet past is er altijd....
Deze heb ik :
http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=25&item=BBT%2D22
kettingbladen zitten vaak met inbusbouten aan het crankstel vast, meestal is de middelste plaat vastgemaakt aan crank, en zitten de binnenste en buitenste daar weer op vast. Die zijn dus redelijk eenvoudig te vervangen.
Crankstel zit, wederom verschillende systemen mogelijk, bij mijn fiets vast op een vierkante as, en daar heb je een cranktrekker voor nodig:
http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=26&item=CWP%2D7
Woon je in de buurt van Utrecht?
We kunnen misschien sowieso wel een "bike-tool-pool" opzetten, dat spul is vrij duur en wordt door de meeste mensen niet vaak gebruikt. Als je elkaar dan een beetje kunt helpen daarmee...
Ik ook.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:36 schreef eentwee het volgende:
Ik woon ook in Utrecht ja. We kunnen bijna een peloton vormen?
Praktischer kan ik me voorstellen. Kun je na een regenbui je sokken te drogen hangen aan de kabelsquote:Op woensdag 4 maart 2009 11:46 schreef Wombcat het volgende:T.a.v. Shimano doelde ik vooral op het verdwijnen van de versnellingskabels onder het stuurlint, waar ik in het verleden met mensen discussie over gehad heb, een die bij hoog en laag beweerden dat dat veel mooier en praktischer was.
Goed ideequote:Op woensdag 4 maart 2009 16:46 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik ook.
Is idd een idee om dan eens een keer een minimeet te doen
Er komen volgens mij ook nog een paar mensen uit de omgeving van Ijsselstein.quote:Op woensdag 4 maart 2009 16:46 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik ook.
Is idd een idee om dan eens een keer een minimeet te doen
\quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:09 schreef Leonos het volgende:
Klinkt goed. Maar moet wel weer terug komen op het startpunt. Anders kan ik niet bij m'n auto
Welnee joh, in juni of juli doen we gewoon deel twee, om de vorderingen te laten zienquote:Op woensdag 4 maart 2009 17:35 schreef Wombcat het volgende:
Misschien moeten we het in juni of juli doen? Dan hebben de meesten al meer gefietst en is er ook meer kans op goed weer.
Ook goedquote:Op woensdag 4 maart 2009 17:47 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Welnee joh, in juni of juli doen we gewoon deel twee, om de vorderingen te laten zien
quote:
Ik had de Nedereindse berg toch opgenomen in het parcours?quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:13 schreef Wombcat het volgende:
OK. Niet de komende weken, want dan zit ik op Fuerteventura.
En ik voel meer voor een rondje over Soest/Maarn evt. Amerongen (wat meer heuvels).
Doen we t.z.t. wel.quote:Op donderdag 5 maart 2009 09:21 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik had de Nedereindse berg toch opgenomen in het parcours?
Je hebt gelijk, meer heuvelen is wel leuker. Misschien kunnen we samen het rondje even onder de loep nemen, als iniatiefnemers?
Kan zijn dat je kabeltje blijft hangen, kan ook zijn dat je een paar stelschroefjes moet bijdraaien.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 16:04 schreef cyclechick het volgende:
Wie bood er van de week ook al weer aan om wat tips&trucs mbt sleutelen/onderhouden te geven?
Ik heb namelijk mijn fietsje helemaal mooi schoongemaakt en gesmeerd, maar krijg 'm nog steeds niet op de kleinste versnelling, voor. Als ik hem er handmatig opleg, schakelt ie wel naar behoren terug, maar vervolgens wil hij dan niet weer opnieuw naar 1... Ik weet ook niet zo goed waar ik het probleem moet zoeken..
Jealousquote:Op zaterdag 7 maart 2009 16:08 schreef Wombcat het volgende:
Ik vertrek vannacht naar Fuerteventura Lekker trainen daar
@ Cyclechick: anders had ik je best effe willen helpen, wil het nu op zich ook wel, maar dan moet je ruim twee weken wachten. Denk dat je derailleurkabel verkeerd is afgesteld, of dat er vuil in zit. Kan ook zijn dat er ergens een knik in de kabel zit, waardoor 'ie niet goed kan ontspannen.
Als je ´t eerste stuk buitenkabel wil vervangen wel. Soms is een nieuwe binnenkabel ook al genoeg. Als je je buitenkabels buigt, zie je dan witte scheurtjes? Dan zou ik ze vervangen. Maja dan moet je ook een nieuw stuurlintje. Is die derailleur een beetje schoon CC?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 16:16 schreef cyclechick het volgende:
Zo, dat is lekker! Ik ben ook jaloers!
Heb eens gekeken en kan in ieder geval geen knik in de kabel ontdekken! Maar als ik die kabel eruit wil trekken moet dat hele stuurlint los, toch? bluhg, waarom heb ik nou niet gewoon zelf technisch inzich meegekregen bij mijn geboorte
Geen witte scheurtjes.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 16:45 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Als je ´t eerste stuk buitenkabel wil vervangen wel. Soms is een nieuwe binnenkabel ook al genoeg. Als je je buitenkabels buigt, zie je dan witte scheurtjes? Dan zou ik ze vervangen. Maja dan moet je ook een nieuw stuurlintje. Is die derailleur een beetje schoon CC?
Als je terugschakeld blijft ie ratelen op 't grote tandwiel zeker? Tja, ik zou er best ff naar willen kijken hoor, het kan overal aan liggen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 16:56 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Geen witte scheurtjes.
Derailleur is beetje schoon. Er zit een stukje, een soort van rolwieltje (?? snap je??) dat is nog wel een beetje viezig. Waar ik goed bij kon heb ik schoongemaakt
Nou als je een keer in de buurt bent ben je van harte welkom namens mij en mijn gigantjequote:Op zaterdag 7 maart 2009 17:06 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Als je terugschakeld blijft ie ratelen op 't grote tandwiel zeker? Tja, ik zou er best ff naar willen kijken hoor, het kan overal aan liggen.
Oeh lekker! Dan kom ik wel op de fiets, ik moet toch nog km´s maken voor de Gold Racequote:Op zaterdag 7 maart 2009 17:43 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Nou als je een keer in de buurt bent ben je van harte welkom namens mij en mijn gigantje
Zal ik een monchoutaart voor je bakken
Wat is H?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 18:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Klinkt als een instellingsprobleem. Klikken de andere versnellingen wel op de goede plek in? Zo ja dan is het het begrenzingsschroefje dat verkeerd is ingesteld. gewoon die van H een kwart slagje losser draaien en opnieuw proberen. Dit evt. verschillende keren herhalen. Daarna ff controleren of je niet per ongeluk de ander ekant ook versteld hebt, dus ff controleren of ie wel op z'n kleinste gaat en er niet overheen.
De binnenkabel kun je bij Campa prima vervangen. Buitenkabel vervangen hoeft maar eens in de paar jaar.
Veel wind vandaag, poeh je zal wel moe zijn. Wat was je tijd?quote:Op zondag 8 maart 2009 22:32 schreef ultra_ivo het volgende:
Vandaag m'n 200km brevet voorgereden. Bij de wind die er stond was het flink ploeteren. Bij wind in de rug had ik er niks aan, dat was door de bossen omhoog (Land van Herve en Eifel). Op het vlakke land en in het Maasdal had ik 'm of vol tegen of vol in de zij. Niet bevoorderlijk voor een redelijke tijd. Maar goed, toch 214km op de teller.
Belabberd, 13 uur. Ik heb extra veel last van wind omdat ik vanwege een schouderblessure m'n stuur zo'n 5cm hoger heb staan dan vroeger.quote:Op zondag 8 maart 2009 23:28 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Veel wind vandaag, poeh je zal wel moe zijn. Wat was je tijd?
Vandaag was het ook vies koud, ik fiets de hele winter al door op de race ( zolang het weer het toe laat) maar vandaag had ik voor het eerst ook een koud bovenlijf.quote:Op woensdag 11 maart 2009 16:29 schreef Leonos het volgende:
Wat voor kleding dragen jullie als zo'n dag als vandaag?
Ik heb net me eerste rondje gefietst maar kwam na een half uurtje al terug.
Was echt koud
lange thermobroek meestal over mn koersbroek, thermo-ondershirtje en een shirt lange mouwen en een dun jack als 't erg koud is. Ook altijd een muts of een petje 's winters.quote:Op woensdag 11 maart 2009 16:29 schreef Leonos het volgende:
Wat voor kleding dragen jullie als zo'n dag als vandaag?
Ik heb net me eerste rondje gefietst maar kwam na een half uurtje al terug.
Was echt koud
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |