je fiets strafte je omdat je m niet meer vertrouwdequote:Op woensdag 4 maart 2009 09:33 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik zorg er wel voor dat ze achter mij aan rijden![]()
@cyclechick:
Wat Ivo ook zegt, nieuwe onderdelen kan je best van BBB enzo kopen, doe ik ook. Scheelt in je portemonnee!
Een band kunnen plakken of verwisselen is wel een must hoor. Ik heb de afgelopen winter zonder reserveband rondgefietst. Totdat ik op een gegeven moment dacht: nu moet ik er echt maar eentje meenemen. En ja, 50 km van huis reed ik lek!
Bij Campagnolo wel.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:34 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Als je de versnellingskabels vervangt hoef je je stuurlint er toch niet af te halen?
Bij de nieuwe Shimano moet dat ookquote:Op woensdag 4 maart 2009 10:04 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Oja! Je hebt ook nog dat andere merk!
Zijn die mensen er dan? Weggewerkte versnellingskabels zijn er tot nu toe alleen nog bij de nieuwe DA natuurlijk. Maar die heeft dan weer 25 tinten grijs in de groepquote:Op woensdag 4 maart 2009 10:09 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Bij de nieuwe Shimano moet dat ook
Ben benieuwd hoe al die mensen die vroeger met droge ogen beweerden dat Shimano véél mooier was, nu tegen de nieuwe Shimano aankijken. Het optische verschil is wel veel kleiner geworden (en die lelijke versnellingskabels zijn weg).
Ja, die zijn er. Ik snap het ook niet.quote:
Je woont ook in Utrecht toch? (even snel gekeken)quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:28 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik dat zelluf kan. Ben niet zo handig, heb wel eens geprobeerd remblokjes op mijn mtb te zetten, maar die kreeg ik niet netjes afgesteld... terwijl het zo simpel was toen de fietsenmaker het deed
Mag ik je gereedschap ook lenen? Ben wel geen vrouwquote:Op woensdag 4 maart 2009 11:39 schreef Gripper het volgende:
[..]
Je woont ook in Utrecht toch? (even snel gekeken)
Als het nodig is kan ik je wel eens wat sleutel & onderhoudstips geven, heb zelf ook redelijk wat fietsgereedschap zodat je daarvoor niet naar de fietsenmaker hoeft (of het duur moet aanschaffen)
Zelf leren sleutelen geeft natuurlijk veel meer voldoening: geld uitsparen en daarna weer soepel je rondjes snorren![]()
Tuurlijk, dat gereedschap maakt het niet uit wie het vasthoudtquote:Op woensdag 4 maart 2009 11:41 schreef eentwee het volgende:
[..]
Mag ik je gereedschap ook lenen? Ben wel geen vrouw![]()
Dat vind ik idd geen verbetering. Net zoals 11-speed imo weinig toevoegt, behalve dan misschien dat alles sneller slijt en dus interessanter is voor de fabrikant.quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:39 schreef eentwee het volgende:
@Wombcat: je kunt het trouwens ook zo stellen: 'ben benieuwd hoe al die mensen die vroeger bij hoog en bij laag beweerden dat Campagnolo véél mooier was, nu tegen de nieuwe Campagnolo shifters aankijken. Het optische verschil is wel veel kleiner geworden met Shimano.'
Niet mee eens!quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:46 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat vind ik idd geen verbetering. Net zoals 11-speed imo weinig toevoegt, behalve dan misschien dat alles sneller slijt en dus interessanter is voor de fabrikant.
Ja, en met 12 heb je ook nog een 25. En met 13 kun je er ook nog een 20 tussen zetten. En zo kun je wel door blijven gaan. De ketting wordt steeds smaller en slijtagegevoeliger (en duurder!).quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:55 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Niet mee eens!met 11 kransjes kan je een 11-23 cassette steken mét 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
Imo is dat al bij 10-speed.quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:32 schreef eentwee het volgende:
De 11 geeft je een mooi topverzet terwijl je gewoon een 50 als grootste blad kan monteren. Alleen gebruik je die eigenlijk louter in afdalingen om gewoon lekker hard te gaan want er zullen weinig mensen kunnen sprinten op de 11. 12-25 is dan een nuttiger cassette. T.o.v. 10 speed heb je dan de 18 erbij en dat is wel prettig als je een beetje een hoge cadans draait. Maar je hebt gelijk dat het ergens moet ophouden want vroeg of laat weegt het voordeel van een extra verzet niet op tegen de slijtagegevoeligheid van de smallere ketting/kransjes. Ik weet alleen niet of dat nu bij 11 speed al het geval is..
Als je bottombracket niet dat nieuwe shimano octalink is, maar zo'n ouderwetse met veel tandjes aan de binnenkant, dan heb ik een sleutel die daarop past. Er zijn wel veel verschillende standaarden, dus de kans dat een bracket sleutel niet past is er altijd....quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:32 schreef eentwee het volgende:
De 11 geeft je een mooi topverzet terwijl je gewoon een 50 als grootste blad kan monteren. Alleen gebruik je die eigenlijk louter in afdalingen om gewoon lekker hard te gaan want er zullen weinig mensen kunnen sprinten op de 11. 12-25 is dan een nuttiger cassette. T.o.v. 10 speed heb je dan de 18 erbij en dat is wel prettig als je een beetje een hoge cadans draait. Maar je hebt gelijk dat het ergens moet ophouden want vroeg of laat weegt het voordeel van een extra verzet niet op tegen de slijtagegevoeligheid van de smallere ketting/kransjes. Ik weet alleen niet of dat nu bij 11 speed al het geval is..
@Gripper: nou, heb nog een nieuw BB liggen dat ik zelf niet kan monteren en ik wil ook m'n kettingbladen danwel het hele crankstel vervangen.. heb nog geen ervaring met deze dingen. Is dat moeilijk?
zo kan je idd door blijven gaan, blijft toch wel dat ik bv vaak 53x18/ 53x17/ 53x19 rijd in een koersje en met trainen 42x18 tegenwind. Die 11 gebruik je om mee te sprinten in een groep of als je in de afdaling je maat effe voorbij wil vlammenquote:Op woensdag 4 maart 2009 12:02 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja, en met 12 heb je ook nog een 25. En met 13 kun je er ook nog een 20 tussen zetten. En zo kun je wel door blijven gaan. De ketting wordt steeds smaller en slijtagegevoeliger (en duurder!).
Dus om nu te zeggen dat het écht meerwaarde heeft![]()
Misschien voor de profs, maar voor 99% die met een racefiets rijdt, niet. Wanneer gebruik je die 11 bijvoorbeeld?
Heb je mijn laatste zin wel gelezen? Voor 99% van de mensen op een racefiets is jouw laatste zin niet van toepassing. Simpelweg omdat voor die mensen (mij incluis) een 11 in een sprint te groot is (tenzij de weg naar beneden loopt), als ze überhaupt al aan wedstrijden doen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:56 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
zo kan je idd door blijven gaan, blijft toch wel dat ik bv vaak 53x18/ 53x17/ 53x19 rijd in een koersje en met trainen 42x18 tegenwind. Die 11 gebruik je om mee te sprinten in een groep of als je in de afdaling je maat effe voorbij wil vlammen
Ja, had ik maar iedereen wil toch ook hetzelfde als de profs op zn karretje, en idd zó vaak gebruik ik die 11 ook niet maar 't is toch wel handig als je m hebtquote:Op woensdag 4 maart 2009 13:10 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Heb je mijn laatste zin wel gelezen? Voor 99% van de mensen op een racefiets is jouw laatste zin niet van toepassing. Simpelweg omdat voor die mensen (mij incluis) een 11 in een sprint te groot is (tenzij de weg naar beneden loopt), als ze überhaupt al aan wedstrijden doen.
In een afdaling kan het nuttig zijn, maar ook daarbij komt het niet echt vaak voor dat je 'm echt nodig hebt.
Ik heb een 11, en de dagen dat ik 'm gebruik zijn echt op de vingers van 2 handen te tellen. En dan zit ik alles bij elkaar nog zo'n 5-6 weken in het buitenland in bergachtig gebied (en ik daal snel, dus daar ligt het niet aan).
Yes, U-city it is!quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:39 schreef Gripper het volgende:
[..]
Je woont ook in Utrecht toch? (even snel gekeken)
Als het nodig is kan ik je wel eens wat sleutel & onderhoudstips geven, heb zelf ook redelijk wat fietsgereedschap zodat je daarvoor niet naar de fietsenmaker hoeft (of het duur moet aanschaffen)
Zelf leren sleutelen geeft natuurlijk veel meer voldoening: geld uitsparen en daarna weer soepel je rondjes snorren
BB is wel een nieuw type, crankstel ook 10sp Shimano (HT2). Dus daar is weer een andere sleutel voor nodig lijkt me?quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:41 schreef Gripper het volgende:
[..]
Als je bottombracket niet dat nieuwe shimano octalink is, maar zo'n ouderwetse met veel tandjes aan de binnenkant, dan heb ik een sleutel die daarop past. Er zijn wel veel verschillende standaarden, dus de kans dat een bracket sleutel niet past is er altijd....
Deze heb ik :
http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=25&item=BBT%2D22
kettingbladen zitten vaak met inbusbouten aan het crankstel vast, meestal is de middelste plaat vastgemaakt aan crank, en zitten de binnenste en buitenste daar weer op vast. Die zijn dus redelijk eenvoudig te vervangen.
Crankstel zit, wederom verschillende systemen mogelijk, bij mijn fiets vast op een vierkante as, en daar heb je een cranktrekker voor nodig:
http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=26&item=CWP%2D7
Woon je in de buurt van Utrecht?
We kunnen misschien sowieso wel een "bike-tool-pool" opzetten, dat spul is vrij duur en wordt door de meeste mensen niet vaak gebruikt. Als je elkaar dan een beetje kunt helpen daarmee...
Ik ook.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:36 schreef eentwee het volgende:
Ik woon ook in Utrecht ja. We kunnen bijna een peloton vormen?![]()
Praktischer kan ik me voorstellen. Kun je na een regenbui je sokken te drogen hangen aan de kabelsquote:Op woensdag 4 maart 2009 11:46 schreef Wombcat het volgende:T.a.v. Shimano doelde ik vooral op het verdwijnen van de versnellingskabels onder het stuurlint, waar ik in het verleden met mensen discussie over gehad heb, een die bij hoog en laag beweerden dat dat veel mooier en praktischer was.
Goed ideequote:Op woensdag 4 maart 2009 16:46 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik ook.
Is idd een idee om dan eens een keer een minimeet te doen
Er komen volgens mij ook nog een paar mensen uit de omgeving van Ijsselstein.quote:Op woensdag 4 maart 2009 16:46 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik ook.
Is idd een idee om dan eens een keer een minimeet te doen
\quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:09 schreef Leonos het volgende:
Klinkt goed. Maar moet wel weer terug komen op het startpunt. Anders kan ik niet bij m'n auto
Welnee joh, in juni of juli doen we gewoon deel twee, om de vorderingen te laten zienquote:Op woensdag 4 maart 2009 17:35 schreef Wombcat het volgende:
Misschien moeten we het in juni of juli doen? Dan hebben de meesten al meer gefietst en is er ook meer kans op goed weer.
Ook goedquote:Op woensdag 4 maart 2009 17:47 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Welnee joh, in juni of juli doen we gewoon deel twee, om de vorderingen te laten zien
Ik had de Nedereindse berg toch opgenomen in het parcours?quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:13 schreef Wombcat het volgende:
OK. Niet de komende weken, want dan zit ik op Fuerteventura.
En ik voel meer voor een rondje over Soest/Maarn evt. Amerongen (wat meer heuvels).
Doen we t.z.t. wel.quote:Op donderdag 5 maart 2009 09:21 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik had de Nedereindse berg toch opgenomen in het parcours?![]()
Je hebt gelijk, meer heuvelen is wel leuker. Misschien kunnen we samen het rondje even onder de loep nemen, als iniatiefnemers?
Kan zijn dat je kabeltje blijft hangen, kan ook zijn dat je een paar stelschroefjes moet bijdraaien.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 16:04 schreef cyclechick het volgende:
Wie bood er van de week ook al weer aan om wat tips&trucs mbt sleutelen/onderhouden te geven?
Ik heb namelijk mijn fietsje helemaal mooi schoongemaakt en gesmeerd, maar krijg 'm nog steeds niet op de kleinste versnelling, voor. Als ik hem er handmatig opleg, schakelt ie wel naar behoren terug, maar vervolgens wil hij dan niet weer opnieuw naar 1... Ik weet ook niet zo goed waar ik het probleem moet zoeken..
Jealousquote:Op zaterdag 7 maart 2009 16:08 schreef Wombcat het volgende:
Ik vertrek vannacht naar FuerteventuraLekker trainen daar
@ Cyclechick: anders had ik je best effe willen helpen, wil het nu op zich ook wel, maar dan moet je ruim twee weken wachten. Denk dat je derailleurkabel verkeerd is afgesteld, of dat er vuil in zit. Kan ook zijn dat er ergens een knik in de kabel zit, waardoor 'ie niet goed kan ontspannen.
Als je ´t eerste stuk buitenkabel wil vervangen wel. Soms is een nieuwe binnenkabel ook al genoeg. Als je je buitenkabels buigt, zie je dan witte scheurtjes? Dan zou ik ze vervangen. Maja dan moet je ook een nieuw stuurlintje. Is die derailleur een beetje schoon CC?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 16:16 schreef cyclechick het volgende:
Zo, dat is lekker! Ik ben ook jaloers!
Heb eens gekeken en kan in ieder geval geen knik in de kabel ontdekken! Maar als ik die kabel eruit wil trekken moet dat hele stuurlint los, toch? bluhg, waarom heb ik nou niet gewoon zelf technisch inzich meegekregen bij mijn geboorte
Geen witte scheurtjes.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 16:45 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Als je ´t eerste stuk buitenkabel wil vervangen wel. Soms is een nieuwe binnenkabel ook al genoeg. Als je je buitenkabels buigt, zie je dan witte scheurtjes? Dan zou ik ze vervangen. Maja dan moet je ook een nieuw stuurlintje. Is die derailleur een beetje schoon CC?
Als je terugschakeld blijft ie ratelen op 't grote tandwiel zeker? Tja, ik zou er best ff naar willen kijken hoor, het kan overal aan liggen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 16:56 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Geen witte scheurtjes.
Derailleur is beetje schoon. Er zit een stukje, een soort van rolwieltje (?? snap je??) dat is nog wel een beetje viezig. Waar ik goed bij kon heb ik schoongemaakt
Nou als je een keer in de buurt bent ben je van harte welkom namens mij en mijn gigantjequote:Op zaterdag 7 maart 2009 17:06 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Als je terugschakeld blijft ie ratelen op 't grote tandwiel zeker? Tja, ik zou er best ff naar willen kijken hoor, het kan overal aan liggen.
Oeh lekker!quote:Op zaterdag 7 maart 2009 17:43 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Nou als je een keer in de buurt bent ben je van harte welkom namens mij en mijn gigantje![]()
Zal ik een monchoutaart voor je bakken
Wat is H?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 18:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Klinkt als een instellingsprobleem. Klikken de andere versnellingen wel op de goede plek in? Zo ja dan is het het begrenzingsschroefje dat verkeerd is ingesteld. gewoon die van H een kwart slagje losser draaien en opnieuw proberen. Dit evt. verschillende keren herhalen. Daarna ff controleren of je niet per ongeluk de ander ekant ook versteld hebt, dus ff controleren of ie wel op z'n kleinste gaat en er niet overheen.
De binnenkabel kun je bij Campa prima vervangen. Buitenkabel vervangen hoeft maar eens in de paar jaar.
Veel wind vandaag, poeh je zal wel moe zijn. Wat was je tijd?quote:Op zondag 8 maart 2009 22:32 schreef ultra_ivo het volgende:
Vandaag m'n 200km brevet voorgereden. Bij de wind die er stond was het flink ploeteren. Bij wind in de rug had ik er niks aan, dat was door de bossen omhoog (Land van Herve en Eifel). Op het vlakke land en in het Maasdal had ik 'm of vol tegen of vol in de zij. Niet bevoorderlijk voor een redelijke tijd. Maar goed, toch 214km op de teller.
Belabberd, 13 uur. Ik heb extra veel last van wind omdat ik vanwege een schouderblessure m'n stuur zo'n 5cm hoger heb staan dan vroeger.quote:Op zondag 8 maart 2009 23:28 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Veel wind vandaag, poeh je zal wel moe zijn. Wat was je tijd?
Vandaag was het ook vies koud, ik fiets de hele winter al door op de race ( zolang het weer het toe laat) maar vandaag had ik voor het eerst ook een koud bovenlijf.quote:Op woensdag 11 maart 2009 16:29 schreef Leonos het volgende:
Wat voor kleding dragen jullie als zo'n dag als vandaag?
Ik heb net me eerste rondje gefietst maar kwam na een half uurtje al terug.
Was echt koud
lange thermobroek meestal over mn koersbroek, thermo-ondershirtje en een shirt lange mouwen en een dun jack als 't erg koud is. Ook altijd een muts of een petje 's winters.quote:Op woensdag 11 maart 2009 16:29 schreef Leonos het volgende:
Wat voor kleding dragen jullie als zo'n dag als vandaag?
Ik heb net me eerste rondje gefietst maar kwam na een half uurtje al terug.
Was echt koud
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |