Laat es zien dan?quote:Op maandag 2 maart 2009 20:49 schreef jakkop het volgende:
Maar als ik op internet zit te zoeken kom ik ook wel fietsen tegen van 300-500, zijn die dan heel slecht of wat?
quote:Overigens, als iemand nog iets te koop heeft staan houd ik me ook aanbevolen.
Oké, ik vind die onderste fiets een beetje peperkoek, denk dat je voor 300.- beter af bent met een occasion. Het kan ff duren maar je moet iedere dag even zoeken, er komen soms 30 fietsen per dag bij op bv marktplaats en sommige zijn echte koopjes. Framemaat zou ik zeggen 57 tot 59 cm. Je bent erg licht dus heel robuust hoeft die fiets niet te zijn.quote:Op maandag 2 maart 2009 21:15 schreef jakkop het volgende:
Welke maat ik zoek vind ik een hele goede vraag, maar ik heb er geen antwoord op.Ik ben 65 kilo ongeveer, met 1 meter 80.
Wat ik met de fiets ga doen? Wekelijks een paar uur fietsen, gewoon in het platte gedeelte van Nederland. Met zo nu en dan een kleine vakantie in de Ardennen oid.
Fietsen die ik tegenkwam: www.fietssportief.nl
http://www.matrabike.nl/fietsen/Racefiets/Peloton.asp
En wat ik uit wil geven: zo min mogelijk natuurlijkMaar als die onderste fiets een beetje te doen is qua kwaliteit, vind ik dat een goeie optie.
Ik had op marktplaats voor ¤40,- een oude racefiets op de kop getikt, en dat soort koopjes komen inderdaad vaker voor. Als je net zoals ik in het begin niet verschrikkelijk veel fietst dan is zoiets wel prima.quote:Op maandag 2 maart 2009 21:30 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Het kan ff duren maar je moet iedere dag even zoeken, er komen soms 30 fietsen per dag bij op bv marktplaats en sommige zijn echte koopjes. Framemaat zou ik zeggen 57 tot 59 cm. Je bent erg licht dus heel robuust hoeft die fiets niet te zijn.
Een BMI van 20 is best prima hoor.quote:Op maandag 2 maart 2009 21:30 schreef kaasplankje het volgende:
Je bent erg licht dus heel robuust hoeft die fiets niet te zijn.
Ik denk dat je het beste eerste duur kan trainen, dus niet forceren maar de afstand steeds meer omhoog brengen. Dan kan je langzamerhand ook meer op snelheid trainen (gaat ook een beetje vanzelf)quote:Op maandag 2 maart 2009 10:58 schreef Goldmund het volgende:
Even een vraagje over het opbouwen van conditie. Zijn er schema's voor of fietsen jullie gewoon een stuk zo hard als je kan?
Heb nu twee keer gefietst. Een keer 30 km 23 km/u, 2e keer 60 km 25km/u. Kan meestal een keer in de week fietsen.
Wil er eigenlijk wel naartoe dat ik een langere afstand volhoud en het tempo omhoog krijg. Gaat dat vanzelf of stellen jullie jezelf een doel?
Mooi fietsje .......... heb zelf de Stelvio van Stevens (nu 2,5 jaar oud), erg tevreden over.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:46 schreef Littlecreep het volgende:
Vandaag bij van Herwerden de nieuwe fiets besteldNieuwe Stevens Aspin 2009 Arctic White. Volledig meting gehad en wordt volledig naar mijn lichaam in elkaar gezet
Heb je geen technisch vriendje?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:44 schreef cyclechick het volgende:
Ik heb mjin fiets vorig jaar voor 500 euro op marktplaats gekocht en daarna moest ik nog 200 euro aan reparaties betalen, omdat een aantal onderdelen versleten was
En gister kreeg ik 'm niet op de kleinste versnelling van het voorbladMaar eerst maar eens schoonmaken en smeren, kijken of ie het dan wel doet..
Dat wil meestal wel schelen, anders moet je ff de kabels vervangen en een fris stuurlintje erom wikkelenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:44 schreef cyclechick het volgende:
Ik heb mjin fiets vorig jaar voor 500 euro op marktplaats gekocht en daarna moest ik nog 200 euro aan reparaties betalen, omdat een aantal onderdelen versleten was
En gister kreeg ik 'm niet op de kleinste versnelling van het voorbladMaar eerst maar eens schoonmaken en smeren, kijken of ie het dan wel doet..
Als je de versnellingskabels vervangt hoef je je stuurlint er toch niet af te halen?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:29 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dat wil meestal wel schelen, anders moet je ff de kabels vervangen en een fris stuurlintje erom wikkelen
De kabelmantels lopen langs je stuur naar je remschakelgrepen, die vervang ik ook meteen. Aan de binnenkant van die kabelmantels zit een teflon laag waardoor je kabels beter glijden. Na een jaartje of 2 komt er troep in en roest. Als je de kabels helemaal vervangt (rem & schakelen, binnenkabels & kabelmantels) werkt alles weer perfectquote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:34 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Als je de versnellingskabels vervangt hoef je je stuurlint er toch niet af te halen?
Ik vervang trouwens het stuurlint minimaal een keer per jaar, en neem de volgende keer de remkabels ook even mee.
Heul geen vriendje, maar zal 'technisch' nog even aan de eisenlijst toevoegen voor volgendequote:
Ik had dan ook een nieuwe voorband, ketting, achterblad helemaal nieuw (al die tandjes glommen weer zo mooi) en volgens mij nog meer, maar dat weet ik niet meer..quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:14 schreef kaasplankje het volgende:
trouwens, onderhoud is gewoon duur: ketting tandwieltjes en nog wat rommel en je bent 200.- euro kwijt
Ik denk niet dat ik dat zelluf kan. Ben niet zo handig, heb wel eens geprobeerd remblokjes op mijn mtb te zetten, maar die kreeg ik niet netjes afgesteld... terwijl het zo simpel was toen de fietsenmaker het deedquote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:02 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
De kabelmantels lopen langs je stuur naar je remschakelgrepen, die vervang ik ook meteen. Aan de binnenkant van die kabelmantels zit een teflon laag waardoor je kabels beter glijden. Na een jaartje of 2 komt er troep in en roest. Als je de kabels helemaal vervangt (rem & schakelen, binnenkabels & kabelmantels) werkt alles weer perfect
Hoe langer de Eisenlijst hoe langer het duurt voordat je iemand vindtquote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:23 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Heul geen vriendje, maar zal 'technisch' nog even aan de eisenlijst toevoegen voor volgende
Wat voor groep heb je op je fiets zitten dan?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:14 schreef kaasplankje het volgende:
trouwens, onderhoud is gewoon duur: ketting tandwieltjes en nog wat rommel en je bent 200.- euro kwijt
Ik repareer nog steeds m'n ex haar stadsfiets als die weer eens kapot isquote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:23 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Heul geen vriendje, maar zal 'technisch' nog even aan de eisenlijst toevoegen voor volgende
Schoonmaken wil wel eens helpen maar vaak is het toch een kwestie van afstellen. Met de kabelspanning of de stelschroefjes op de voorderailleur zelf kun je de afstelling regelen. Als je niet bang bent om te proberen kun je het jezelf wel een beetje proberen aan te leren. Ik heb het zelf ook gewoon uitgeprobeerd en kan nu vrijwel altijd wel de juiste afstelling terugvinden als er iets niet klopt. Als het fout gaat kun je altijd nog naar de fietsenmakerquote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:44 schreef cyclechick het volgende:
Ik heb mjin fiets vorig jaar voor 500 euro op marktplaats gekocht en daarna moest ik nog 200 euro aan reparaties betalen, omdat een aantal onderdelen versleten was
En gister kreeg ik 'm niet op de kleinste versnelling van het voorbladMaar eerst maar eens schoonmaken en smeren, kijken of ie het dan wel doet..
Casette, dat woord zocht ik! die is bij mij ook vervangen.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:37 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Wat voor groep heb je op je fiets zitten dan?
M'n voorbladen zijn gelukkig nog goed. Ketting en cassette heb ik driekwart jaar geleden vervangen. Dat grapje kostte toen 7 tientjes ofzo..
[..]
Ik repareer nog steeds m'n ex haar stadsfiets als die weer eens kapot is
Al m'n huisgenoten en m'n halve vriendengroep komen ook altijd bij mij langs als er wat stuk is.
Volgens m'n huisgenoten kan ik beter kappen met studeren en fietsenmaker worden
Als ik m'n fiets aan het fixen ben staat de laptop er altijd naast, als ik er niet uitkom helpt google wel
Ondertussen kan ik bijna alles zelf, soms kost het wat zweetdruppeltjes maar m'n portemonnee is er blij mee
Ja, das waar maar als je er geen kaas van gegeten hebt kun je zoiets beter aan de professionals overlaten. Ik heb zelf ook in een fietsenshop gewerkt en regelmatig komt er dan iemand met een half uit elkaar gesloopte fiets binnen met het verzoek of jij het ff wil oplossenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:40 schreef eentwee het volgende:
[..]
Schoonmaken wil wel eens helpen maar vaak is het toch een kwestie van afstellen. Met de kabelspanning of de stelschroefjes op de voorderailleur zelf kun je de afstelling regelen. Als je niet bang bent om te proberen kun je het jezelf wel een beetje proberen aan te leren. Ik heb het zelf ook gewoon uitgeprobeerd en kan nu vrijwel altijd wel de juiste afstelling terugvinden als er iets niet klopt. Als het fout gaat kun je altijd nog naar de fietsenmaker
Ik zorg er wel voor dat ze achter mij aan rijdenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Aha, jij bent ook populair bij je fietsmaatjes, jij mag altijd achteraan rijden met de gereedschapskist
je fiets strafte je omdat je m niet meer vertrouwdequote:Op woensdag 4 maart 2009 09:33 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik zorg er wel voor dat ze achter mij aan rijden![]()
@cyclechick:
Wat Ivo ook zegt, nieuwe onderdelen kan je best van BBB enzo kopen, doe ik ook. Scheelt in je portemonnee!
Een band kunnen plakken of verwisselen is wel een must hoor. Ik heb de afgelopen winter zonder reserveband rondgefietst. Totdat ik op een gegeven moment dacht: nu moet ik er echt maar eentje meenemen. En ja, 50 km van huis reed ik lek!
Bij Campagnolo wel.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:34 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Als je de versnellingskabels vervangt hoef je je stuurlint er toch niet af te halen?
Bij de nieuwe Shimano moet dat ookquote:Op woensdag 4 maart 2009 10:04 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Oja! Je hebt ook nog dat andere merk!
Zijn die mensen er dan? Weggewerkte versnellingskabels zijn er tot nu toe alleen nog bij de nieuwe DA natuurlijk. Maar die heeft dan weer 25 tinten grijs in de groepquote:Op woensdag 4 maart 2009 10:09 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Bij de nieuwe Shimano moet dat ook
Ben benieuwd hoe al die mensen die vroeger met droge ogen beweerden dat Shimano véél mooier was, nu tegen de nieuwe Shimano aankijken. Het optische verschil is wel veel kleiner geworden (en die lelijke versnellingskabels zijn weg).
Ja, die zijn er. Ik snap het ook niet.quote:
Je woont ook in Utrecht toch? (even snel gekeken)quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:28 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik dat zelluf kan. Ben niet zo handig, heb wel eens geprobeerd remblokjes op mijn mtb te zetten, maar die kreeg ik niet netjes afgesteld... terwijl het zo simpel was toen de fietsenmaker het deed
Mag ik je gereedschap ook lenen? Ben wel geen vrouwquote:Op woensdag 4 maart 2009 11:39 schreef Gripper het volgende:
[..]
Je woont ook in Utrecht toch? (even snel gekeken)
Als het nodig is kan ik je wel eens wat sleutel & onderhoudstips geven, heb zelf ook redelijk wat fietsgereedschap zodat je daarvoor niet naar de fietsenmaker hoeft (of het duur moet aanschaffen)
Zelf leren sleutelen geeft natuurlijk veel meer voldoening: geld uitsparen en daarna weer soepel je rondjes snorren![]()
Tuurlijk, dat gereedschap maakt het niet uit wie het vasthoudtquote:Op woensdag 4 maart 2009 11:41 schreef eentwee het volgende:
[..]
Mag ik je gereedschap ook lenen? Ben wel geen vrouw![]()
Dat vind ik idd geen verbetering. Net zoals 11-speed imo weinig toevoegt, behalve dan misschien dat alles sneller slijt en dus interessanter is voor de fabrikant.quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:39 schreef eentwee het volgende:
@Wombcat: je kunt het trouwens ook zo stellen: 'ben benieuwd hoe al die mensen die vroeger bij hoog en bij laag beweerden dat Campagnolo véél mooier was, nu tegen de nieuwe Campagnolo shifters aankijken. Het optische verschil is wel veel kleiner geworden met Shimano.'
Niet mee eens!quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:46 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat vind ik idd geen verbetering. Net zoals 11-speed imo weinig toevoegt, behalve dan misschien dat alles sneller slijt en dus interessanter is voor de fabrikant.
Ja, en met 12 heb je ook nog een 25. En met 13 kun je er ook nog een 20 tussen zetten. En zo kun je wel door blijven gaan. De ketting wordt steeds smaller en slijtagegevoeliger (en duurder!).quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:55 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Niet mee eens!met 11 kransjes kan je een 11-23 cassette steken mét 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
Imo is dat al bij 10-speed.quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:32 schreef eentwee het volgende:
De 11 geeft je een mooi topverzet terwijl je gewoon een 50 als grootste blad kan monteren. Alleen gebruik je die eigenlijk louter in afdalingen om gewoon lekker hard te gaan want er zullen weinig mensen kunnen sprinten op de 11. 12-25 is dan een nuttiger cassette. T.o.v. 10 speed heb je dan de 18 erbij en dat is wel prettig als je een beetje een hoge cadans draait. Maar je hebt gelijk dat het ergens moet ophouden want vroeg of laat weegt het voordeel van een extra verzet niet op tegen de slijtagegevoeligheid van de smallere ketting/kransjes. Ik weet alleen niet of dat nu bij 11 speed al het geval is..
Als je bottombracket niet dat nieuwe shimano octalink is, maar zo'n ouderwetse met veel tandjes aan de binnenkant, dan heb ik een sleutel die daarop past. Er zijn wel veel verschillende standaarden, dus de kans dat een bracket sleutel niet past is er altijd....quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:32 schreef eentwee het volgende:
De 11 geeft je een mooi topverzet terwijl je gewoon een 50 als grootste blad kan monteren. Alleen gebruik je die eigenlijk louter in afdalingen om gewoon lekker hard te gaan want er zullen weinig mensen kunnen sprinten op de 11. 12-25 is dan een nuttiger cassette. T.o.v. 10 speed heb je dan de 18 erbij en dat is wel prettig als je een beetje een hoge cadans draait. Maar je hebt gelijk dat het ergens moet ophouden want vroeg of laat weegt het voordeel van een extra verzet niet op tegen de slijtagegevoeligheid van de smallere ketting/kransjes. Ik weet alleen niet of dat nu bij 11 speed al het geval is..
@Gripper: nou, heb nog een nieuw BB liggen dat ik zelf niet kan monteren en ik wil ook m'n kettingbladen danwel het hele crankstel vervangen.. heb nog geen ervaring met deze dingen. Is dat moeilijk?
zo kan je idd door blijven gaan, blijft toch wel dat ik bv vaak 53x18/ 53x17/ 53x19 rijd in een koersje en met trainen 42x18 tegenwind. Die 11 gebruik je om mee te sprinten in een groep of als je in de afdaling je maat effe voorbij wil vlammenquote:Op woensdag 4 maart 2009 12:02 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja, en met 12 heb je ook nog een 25. En met 13 kun je er ook nog een 20 tussen zetten. En zo kun je wel door blijven gaan. De ketting wordt steeds smaller en slijtagegevoeliger (en duurder!).
Dus om nu te zeggen dat het écht meerwaarde heeft![]()
Misschien voor de profs, maar voor 99% die met een racefiets rijdt, niet. Wanneer gebruik je die 11 bijvoorbeeld?
Heb je mijn laatste zin wel gelezen? Voor 99% van de mensen op een racefiets is jouw laatste zin niet van toepassing. Simpelweg omdat voor die mensen (mij incluis) een 11 in een sprint te groot is (tenzij de weg naar beneden loopt), als ze überhaupt al aan wedstrijden doen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:56 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
zo kan je idd door blijven gaan, blijft toch wel dat ik bv vaak 53x18/ 53x17/ 53x19 rijd in een koersje en met trainen 42x18 tegenwind. Die 11 gebruik je om mee te sprinten in een groep of als je in de afdaling je maat effe voorbij wil vlammen
Ja, had ik maar iedereen wil toch ook hetzelfde als de profs op zn karretje, en idd zó vaak gebruik ik die 11 ook niet maar 't is toch wel handig als je m hebtquote:Op woensdag 4 maart 2009 13:10 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Heb je mijn laatste zin wel gelezen? Voor 99% van de mensen op een racefiets is jouw laatste zin niet van toepassing. Simpelweg omdat voor die mensen (mij incluis) een 11 in een sprint te groot is (tenzij de weg naar beneden loopt), als ze überhaupt al aan wedstrijden doen.
In een afdaling kan het nuttig zijn, maar ook daarbij komt het niet echt vaak voor dat je 'm echt nodig hebt.
Ik heb een 11, en de dagen dat ik 'm gebruik zijn echt op de vingers van 2 handen te tellen. En dan zit ik alles bij elkaar nog zo'n 5-6 weken in het buitenland in bergachtig gebied (en ik daal snel, dus daar ligt het niet aan).
Yes, U-city it is!quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:39 schreef Gripper het volgende:
[..]
Je woont ook in Utrecht toch? (even snel gekeken)
Als het nodig is kan ik je wel eens wat sleutel & onderhoudstips geven, heb zelf ook redelijk wat fietsgereedschap zodat je daarvoor niet naar de fietsenmaker hoeft (of het duur moet aanschaffen)
Zelf leren sleutelen geeft natuurlijk veel meer voldoening: geld uitsparen en daarna weer soepel je rondjes snorren
BB is wel een nieuw type, crankstel ook 10sp Shimano (HT2). Dus daar is weer een andere sleutel voor nodig lijkt me?quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:41 schreef Gripper het volgende:
[..]
Als je bottombracket niet dat nieuwe shimano octalink is, maar zo'n ouderwetse met veel tandjes aan de binnenkant, dan heb ik een sleutel die daarop past. Er zijn wel veel verschillende standaarden, dus de kans dat een bracket sleutel niet past is er altijd....
Deze heb ik :
http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=25&item=BBT%2D22
kettingbladen zitten vaak met inbusbouten aan het crankstel vast, meestal is de middelste plaat vastgemaakt aan crank, en zitten de binnenste en buitenste daar weer op vast. Die zijn dus redelijk eenvoudig te vervangen.
Crankstel zit, wederom verschillende systemen mogelijk, bij mijn fiets vast op een vierkante as, en daar heb je een cranktrekker voor nodig:
http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=26&item=CWP%2D7
Woon je in de buurt van Utrecht?
We kunnen misschien sowieso wel een "bike-tool-pool" opzetten, dat spul is vrij duur en wordt door de meeste mensen niet vaak gebruikt. Als je elkaar dan een beetje kunt helpen daarmee...
Ik ook.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:36 schreef eentwee het volgende:
Ik woon ook in Utrecht ja. We kunnen bijna een peloton vormen?![]()
Praktischer kan ik me voorstellen. Kun je na een regenbui je sokken te drogen hangen aan de kabelsquote:Op woensdag 4 maart 2009 11:46 schreef Wombcat het volgende:T.a.v. Shimano doelde ik vooral op het verdwijnen van de versnellingskabels onder het stuurlint, waar ik in het verleden met mensen discussie over gehad heb, een die bij hoog en laag beweerden dat dat veel mooier en praktischer was.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |