abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 maart 2009 @ 20:55:45 #201
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_66630825
quote:
Op maandag 2 maart 2009 20:49 schreef jakkop het volgende:
Maar als ik op internet zit te zoeken kom ik ook wel fietsen tegen van 300-500, zijn die dan heel slecht of wat?
Laat es zien dan? dan beoordelen we m
quote:
Overigens, als iemand nog iets te koop heeft staan houd ik me ook aanbevolen.

hmmm ik denk dat je met een 2e hands karretje mss beter af bent,
-Welke maat zoek je/ hoe lang ben je en hoe zwaar?

-Hoeveel geld wil je uitgeven?

-Wat ga je met die fiets doen? Ja fietsen natuurlijk maar waar en hoe ver en hoevaak? Ik neem aan dat je geen fietsschoenen hebt.
pi_66631616
Welke maat ik zoek vind ik een hele goede vraag, maar ik heb er geen antwoord op. Ik ben 65 kilo ongeveer, met 1 meter 80.

Wat ik met de fiets ga doen? Wekelijks een paar uur fietsen, gewoon in het platte gedeelte van Nederland. Met zo nu en dan een kleine vakantie in de Ardennen oid.

Fietsen die ik tegenkwam: www.fietssportief.nl

http://www.matrabike.nl/fietsen/Racefiets/Peloton.asp

En wat ik uit wil geven: zo min mogelijk natuurlijk Maar als die onderste fiets een beetje te doen is qua kwaliteit, vind ik dat een goeie optie.
Eins, zwei, hoeplakai.
  maandag 2 maart 2009 @ 21:30:08 #203
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_66632172
quote:
Op maandag 2 maart 2009 21:15 schreef jakkop het volgende:
Welke maat ik zoek vind ik een hele goede vraag, maar ik heb er geen antwoord op. Ik ben 65 kilo ongeveer, met 1 meter 80.

Wat ik met de fiets ga doen? Wekelijks een paar uur fietsen, gewoon in het platte gedeelte van Nederland. Met zo nu en dan een kleine vakantie in de Ardennen oid.

Fietsen die ik tegenkwam: www.fietssportief.nl

http://www.matrabike.nl/fietsen/Racefiets/Peloton.asp

En wat ik uit wil geven: zo min mogelijk natuurlijk Maar als die onderste fiets een beetje te doen is qua kwaliteit, vind ik dat een goeie optie.
Oké, ik vind die onderste fiets een beetje peperkoek, denk dat je voor 300.- beter af bent met een occasion. Het kan ff duren maar je moet iedere dag even zoeken, er komen soms 30 fietsen per dag bij op bv marktplaats en sommige zijn echte koopjes. Framemaat zou ik zeggen 57 tot 59 cm. Je bent erg licht dus heel robuust hoeft die fiets niet te zijn.

deze? Ziet er uit als van iemand die er heel zuinig op was!

of

deze is ook mooi. alleen een beetje aan de grote kant
pi_66633327
quote:
Op maandag 2 maart 2009 21:30 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Het kan ff duren maar je moet iedere dag even zoeken, er komen soms 30 fietsen per dag bij op bv marktplaats en sommige zijn echte koopjes. Framemaat zou ik zeggen 57 tot 59 cm. Je bent erg licht dus heel robuust hoeft die fiets niet te zijn.
Ik had op marktplaats voor ¤40,- een oude racefiets op de kop getikt, en dat soort koopjes komen inderdaad vaker voor. Als je net zoals ik in het begin niet verschrikkelijk veel fietst dan is zoiets wel prima.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_66633882
quote:
Op maandag 2 maart 2009 21:30 schreef kaasplankje het volgende:
Je bent erg licht dus heel robuust hoeft die fiets niet te zijn.
Een BMI van 20 is best prima hoor.
Eins, zwei, hoeplakai.
  FOK!fotograaf maandag 2 maart 2009 @ 22:42:57 #206
73911 ultra_ivo
pi_66635423
Ik zou ook zeggen ga voor een goede 2e hands. Als je niet persé de modernste zaken wilt hebben kun je het beste een stalen racefiets van midden jaren '90 nemen. Dan is de basis goed, vaak nog stalen frame maar wel al Ergopower/STI schakelen en klikpedalen. 8-vits is ook minder onderhoudsgevoelig en goedkoper qua reserveonderdelen.
pi_66638966
quote:
Op maandag 2 maart 2009 10:58 schreef Goldmund het volgende:
Even een vraagje over het opbouwen van conditie. Zijn er schema's voor of fietsen jullie gewoon een stuk zo hard als je kan?
Heb nu twee keer gefietst. Een keer 30 km 23 km/u, 2e keer 60 km 25km/u. Kan meestal een keer in de week fietsen.
Wil er eigenlijk wel naartoe dat ik een langere afstand volhoud en het tempo omhoog krijg. Gaat dat vanzelf of stellen jullie jezelf een doel?
Ik denk dat je het beste eerste duur kan trainen, dus niet forceren maar de afstand steeds meer omhoog brengen. Dan kan je langzamerhand ook meer op snelheid trainen (gaat ook een beetje vanzelf)
Spinnen erbij is ook een aanrader, word je een flink stuk sterker van!

Ik heb dit weekend nog zo'n 100 km weg kunnen trappen.
Zaterdag was echt heerlijk, alleen had ik 's avonds wat te veel tequila in m'n mik gegooid. Zondag heb ik er maar een hersteltraining van 20 km gemaakt. Ik was echt verrot.
pi_66643398
Ik heb mjin fiets vorig jaar voor 500 euro op marktplaats gekocht en daarna moest ik nog 200 euro aan reparaties betalen, omdat een aantal onderdelen versleten was
En gister kreeg ik 'm niet op de kleinste versnelling van het voorblad Maar eerst maar eens schoonmaken en smeren, kijken of ie het dan wel doet..
Op maandag 12 oktober 2009 12:20 schreef loveli het volgende:
Kortom, eet ook broccoli.
pi_66655493
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 16:46 schreef Littlecreep het volgende:
Vandaag bij van Herwerden de nieuwe fiets besteld Nieuwe Stevens Aspin 2009 Arctic White. Volledig meting gehad en wordt volledig naar mijn lichaam in elkaar gezet

Mooi fietsje .......... heb zelf de Stelvio van Stevens (nu 2,5 jaar oud), erg tevreden over.

Veel plezeier ermee.
pi_66668183
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 09:44 schreef cyclechick het volgende:
Ik heb mjin fiets vorig jaar voor 500 euro op marktplaats gekocht en daarna moest ik nog 200 euro aan reparaties betalen, omdat een aantal onderdelen versleten was
En gister kreeg ik 'm niet op de kleinste versnelling van het voorblad Maar eerst maar eens schoonmaken en smeren, kijken of ie het dan wel doet..
Heb je geen technisch vriendje?
  dinsdag 3 maart 2009 @ 22:29:24 #211
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_66671286
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 09:44 schreef cyclechick het volgende:
Ik heb mjin fiets vorig jaar voor 500 euro op marktplaats gekocht en daarna moest ik nog 200 euro aan reparaties betalen, omdat een aantal onderdelen versleten was
En gister kreeg ik 'm niet op de kleinste versnelling van het voorblad Maar eerst maar eens schoonmaken en smeren, kijken of ie het dan wel doet..
Dat wil meestal wel schelen, anders moet je ff de kabels vervangen en een fris stuurlintje erom wikkelen
pi_66671522
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 22:29 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dat wil meestal wel schelen, anders moet je ff de kabels vervangen en een fris stuurlintje erom wikkelen
Als je de versnellingskabels vervangt hoef je je stuurlint er toch niet af te halen?
Ik vervang trouwens het stuurlint minimaal een keer per jaar, en neem de volgende keer de remkabels ook even mee.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 23:02:35 #213
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_66672948
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 22:34 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Als je de versnellingskabels vervangt hoef je je stuurlint er toch niet af te halen?
Ik vervang trouwens het stuurlint minimaal een keer per jaar, en neem de volgende keer de remkabels ook even mee.
De kabelmantels lopen langs je stuur naar je remschakelgrepen, die vervang ik ook meteen. Aan de binnenkant van die kabelmantels zit een teflon laag waardoor je kabels beter glijden. Na een jaartje of 2 komt er troep in en roest. Als je de kabels helemaal vervangt (rem & schakelen, binnenkabels & kabelmantels) werkt alles weer perfect
  dinsdag 3 maart 2009 @ 23:14:45 #214
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_66673482
trouwens, onderhoud is gewoon duur: ketting tandwieltjes en nog wat rommel en je bent 200.- euro kwijt
pi_66673839
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 21:17 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Heb je geen technisch vriendje?
Heul geen vriendje, maar zal 'technisch' nog even aan de eisenlijst toevoegen voor volgende
Op maandag 12 oktober 2009 12:20 schreef loveli het volgende:
Kortom, eet ook broccoli.
pi_66673963
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 23:14 schreef kaasplankje het volgende:
trouwens, onderhoud is gewoon duur: ketting tandwieltjes en nog wat rommel en je bent 200.- euro kwijt
Ik had dan ook een nieuwe voorband, ketting, achterblad helemaal nieuw (al die tandjes glommen weer zo mooi) en volgens mij nog meer, maar dat weet ik niet meer..
Op maandag 12 oktober 2009 12:20 schreef loveli het volgende:
Kortom, eet ook broccoli.
pi_66674055
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 23:02 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

De kabelmantels lopen langs je stuur naar je remschakelgrepen, die vervang ik ook meteen. Aan de binnenkant van die kabelmantels zit een teflon laag waardoor je kabels beter glijden. Na een jaartje of 2 komt er troep in en roest. Als je de kabels helemaal vervangt (rem & schakelen, binnenkabels & kabelmantels) werkt alles weer perfect
Ik denk niet dat ik dat zelluf kan. Ben niet zo handig, heb wel eens geprobeerd remblokjes op mijn mtb te zetten, maar die kreeg ik niet netjes afgesteld... terwijl het zo simpel was toen de fietsenmaker het deed
Op maandag 12 oktober 2009 12:20 schreef loveli het volgende:
Kortom, eet ook broccoli.
  FOK!fotograaf dinsdag 3 maart 2009 @ 23:36:01 #218
73911 ultra_ivo
pi_66674337
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 23:23 schreef cyclechick het volgende:

[..]

Heul geen vriendje, maar zal 'technisch' nog even aan de eisenlijst toevoegen voor volgende
Hoe langer de Eisenlijst hoe langer het duurt voordat je iemand vindt

Toch kun je het allemaal makkelijk zelf leren. Het handigst is een oude fiets op marktplaats opduiken en die zelf opknappen. Dan leer je het best. En met z'n oude fiets kun je ook nog eens een foutje maken zonder dat het erg in de papieren loopt.
pi_66674397
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 23:14 schreef kaasplankje het volgende:
trouwens, onderhoud is gewoon duur: ketting tandwieltjes en nog wat rommel en je bent 200.- euro kwijt
Wat voor groep heb je op je fiets zitten dan?
M'n voorbladen zijn gelukkig nog goed. Ketting en cassette heb ik driekwart jaar geleden vervangen. Dat grapje kostte toen 7 tientjes ofzo..
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 23:23 schreef cyclechick het volgende:

[..]

Heul geen vriendje, maar zal 'technisch' nog even aan de eisenlijst toevoegen voor volgende
Ik repareer nog steeds m'n ex haar stadsfiets als die weer eens kapot is
Al m'n huisgenoten en m'n halve vriendengroep komen ook altijd bij mij langs als er wat stuk is.
Volgens m'n huisgenoten kan ik beter kappen met studeren en fietsenmaker worden

Als ik m'n fiets aan het fixen ben staat de laptop er altijd naast, als ik er niet uitkom helpt google wel
Ondertussen kan ik bijna alles zelf, soms kost het wat zweetdruppeltjes maar m'n portemonnee is er blij mee
  FOK!fotograaf dinsdag 3 maart 2009 @ 23:40:06 #220
73911 ultra_ivo
pi_66674511
Aha, jij bent ook populair bij je fietsmaatjes, jij mag altijd achteraan rijden met de gereedschapskist
pi_66674534
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 09:44 schreef cyclechick het volgende:
Ik heb mjin fiets vorig jaar voor 500 euro op marktplaats gekocht en daarna moest ik nog 200 euro aan reparaties betalen, omdat een aantal onderdelen versleten was
En gister kreeg ik 'm niet op de kleinste versnelling van het voorblad Maar eerst maar eens schoonmaken en smeren, kijken of ie het dan wel doet..
Schoonmaken wil wel eens helpen maar vaak is het toch een kwestie van afstellen. Met de kabelspanning of de stelschroefjes op de voorderailleur zelf kun je de afstelling regelen. Als je niet bang bent om te proberen kun je het jezelf wel een beetje proberen aan te leren. Ik heb het zelf ook gewoon uitgeprobeerd en kan nu vrijwel altijd wel de juiste afstelling terugvinden als er iets niet klopt. Als het fout gaat kun je altijd nog naar de fietsenmaker
pi_66677372
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 23:37 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Wat voor groep heb je op je fiets zitten dan?
M'n voorbladen zijn gelukkig nog goed. Ketting en cassette heb ik driekwart jaar geleden vervangen. Dat grapje kostte toen 7 tientjes ofzo..
[..]

Ik repareer nog steeds m'n ex haar stadsfiets als die weer eens kapot is
Al m'n huisgenoten en m'n halve vriendengroep komen ook altijd bij mij langs als er wat stuk is.
Volgens m'n huisgenoten kan ik beter kappen met studeren en fietsenmaker worden

Als ik m'n fiets aan het fixen ben staat de laptop er altijd naast, als ik er niet uitkom helpt google wel
Ondertussen kan ik bijna alles zelf, soms kost het wat zweetdruppeltjes maar m'n portemonnee is er blij mee
Casette, dat woord zocht ik! die is bij mij ook vervangen.
En ik heb daytona van campagnolo (oud en niet altijd overal makkelijk te krijgen)

Verder ben ik meestal van het gemak: als iemand anders het ook voor me kan doen, waarom zou ik het dan zelf doen Hoewel ik zeker weet dat ik het kan, moet ik eerljik bekennen dat ik nog nooit een band heb geplakt (maar met racefiets ook nog nooit lekgereden)
Op maandag 12 oktober 2009 12:20 schreef loveli het volgende:
Kortom, eet ook broccoli.
  FOK!fotograaf woensdag 4 maart 2009 @ 06:57:11 #223
73911 ultra_ivo
pi_66678390
Je hoeft natuurlijk niet persé Daytona onderdelen door Daytona onderdelen te vervangen. Tip: Miche en BBB bouwen mooie cassettes die even goed zijn als die van Campa en een stuk minder kosten.
  woensdag 4 maart 2009 @ 09:24:07 #224
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_66680140
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 23:40 schreef eentwee het volgende:

[..]

Schoonmaken wil wel eens helpen maar vaak is het toch een kwestie van afstellen. Met de kabelspanning of de stelschroefjes op de voorderailleur zelf kun je de afstelling regelen. Als je niet bang bent om te proberen kun je het jezelf wel een beetje proberen aan te leren. Ik heb het zelf ook gewoon uitgeprobeerd en kan nu vrijwel altijd wel de juiste afstelling terugvinden als er iets niet klopt. Als het fout gaat kun je altijd nog naar de fietsenmaker
Ja, das waar maar als je er geen kaas van gegeten hebt kun je zoiets beter aan de professionals overlaten. Ik heb zelf ook in een fietsenshop gewerkt en regelmatig komt er dan iemand met een half uit elkaar gesloopte fiets binnen met het verzoek of jij het ff wil oplossen
pi_66680336
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 23:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Aha, jij bent ook populair bij je fietsmaatjes, jij mag altijd achteraan rijden met de gereedschapskist
Ik zorg er wel voor dat ze achter mij aan rijden

@cyclechick:

Wat Ivo ook zegt, nieuwe onderdelen kan je best van BBB enzo kopen, doe ik ook. Scheelt in je portemonnee!
Een band kunnen plakken of verwisselen is wel een must hoor. Ik heb de afgelopen winter zonder reserveband rondgefietst. Totdat ik op een gegeven moment dacht: nu moet ik er echt maar eentje meenemen. En ja, 50 km van huis reed ik lek!
  woensdag 4 maart 2009 @ 09:37:12 #226
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_66680430
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 09:33 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Ik zorg er wel voor dat ze achter mij aan rijden

@cyclechick:

Wat Ivo ook zegt, nieuwe onderdelen kan je best van BBB enzo kopen, doe ik ook. Scheelt in je portemonnee!
Een band kunnen plakken of verwisselen is wel een must hoor. Ik heb de afgelopen winter zonder reserveband rondgefietst. Totdat ik op een gegeven moment dacht: nu moet ik er echt maar eentje meenemen. En ja, 50 km van huis reed ik lek!
je fiets strafte je omdat je m niet meer vertrouwde
pi_66680652
Ik denk het
Maar omdat ik sinds juni/juli geen lekke band meer had werd het statistisch gezien wel tijd voor een lekke bank
pi_66680675
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 22:34 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Als je de versnellingskabels vervangt hoef je je stuurlint er toch niet af te halen?

Bij Campagnolo wel.
  woensdag 4 maart 2009 @ 10:04:50 #229
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_66681122
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 09:47 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Bij Campagnolo wel.
Oja! Je hebt ook nog dat andere merk!
pi_66681256
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 10:04 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Oja! Je hebt ook nog dat andere merk!
Bij de nieuwe Shimano moet dat ook
Ben benieuwd hoe al die mensen die vroeger met droge ogen beweerden dat Shimano véél mooier was, nu tegen de nieuwe Shimano aankijken. Het optische verschil is wel veel kleiner geworden (en die lelijke versnellingskabels zijn weg).
pi_66681940
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 10:09 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Bij de nieuwe Shimano moet dat ook
Ben benieuwd hoe al die mensen die vroeger met droge ogen beweerden dat Shimano véél mooier was, nu tegen de nieuwe Shimano aankijken. Het optische verschil is wel veel kleiner geworden (en die lelijke versnellingskabels zijn weg).
Zijn die mensen er dan? Weggewerkte versnellingskabels zijn er tot nu toe alleen nog bij de nieuwe DA natuurlijk. Maar die heeft dan weer 25 tinten grijs in de groep Het crankstel vind ik nog wel mooi, maar bijv. die remmen?


Alsof er allemaal stukken überbillig plastic op zijn geplakt. Snap niet dat ze niet met een fatsoenlijke zwarte groep komen (105 black is maar een vaal aftreksel). Zeker met modekleur wit waarop veel mensen gewoon zwarte onderdelen willen. SRAM heeft het wel begrepen, die hebben nu de zwarte Rival groep die zeer concurrerend geprijsd is.

[ Bericht 2% gewijzigd door eentwee op 04-03-2009 11:04:31 ]
pi_66682711
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 10:34 schreef eentwee het volgende:

[..]

Zijn die mensen er dan?
Ja, die zijn er. Ik snap het ook niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2009 11:00:14 ]
  woensdag 4 maart 2009 @ 11:29:50 #233
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_66683823
Hahaha, toch is Dura Ace wel heul mooi spul hoor die japanners weten wel wat ze met aluminium moeten doen, bovendien kwamen zij met dat crankstel met een holle as aan de crank vast & buitenliggende lagers. In ieder geval eerder dan Campagnolo, maja die hebben weer als eerste 11 kransjes achter
  woensdag 4 maart 2009 @ 11:39:44 #234
130803 Gripper
Get a grip
pi_66684203
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 23:28 schreef cyclechick het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ik dat zelluf kan. Ben niet zo handig, heb wel eens geprobeerd remblokjes op mijn mtb te zetten, maar die kreeg ik niet netjes afgesteld... terwijl het zo simpel was toen de fietsenmaker het deed
Je woont ook in Utrecht toch? (even snel gekeken)
Als het nodig is kan ik je wel eens wat sleutel & onderhoudstips geven, heb zelf ook redelijk wat fietsgereedschap zodat je daarvoor niet naar de fietsenmaker hoeft (of het duur moet aanschaffen)

Zelf leren sleutelen geeft natuurlijk veel meer voldoening: geld uitsparen en daarna weer soepel je rondjes snorren
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_66684207
Alsof buitenliggende lagers zo'n goed systeem vormen.. in theorie misschien maar dan moeten de lagers wel fatsoenlijk afgedicht zijn en dat is nogal eens een probleem bij Shimano (en Campagnolo ook wel). Zijn zij de boot niet trouwens aardig aan het missen voor wat betreft BB30..?

@Wombcat: je kunt het trouwens ook zo stellen: 'ben benieuwd hoe al die mensen die vroeger bij hoog en bij laag beweerden dat Campagnolo véél mooier was, nu tegen de nieuwe Campagnolo shifters aankijken. Het optische verschil is wel veel kleiner geworden met Shimano.'
pi_66684271
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 11:39 schreef Gripper het volgende:

[..]

Je woont ook in Utrecht toch? (even snel gekeken)
Als het nodig is kan ik je wel eens wat sleutel & onderhoudstips geven, heb zelf ook redelijk wat fietsgereedschap zodat je daarvoor niet naar de fietsenmaker hoeft (of het duur moet aanschaffen)

Zelf leren sleutelen geeft natuurlijk veel meer voldoening: geld uitsparen en daarna weer soepel je rondjes snorren
Mag ik je gereedschap ook lenen? Ben wel geen vrouw
  woensdag 4 maart 2009 @ 11:45:05 #237
130803 Gripper
Get a grip
pi_66684398
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 11:41 schreef eentwee het volgende:

[..]

Mag ik je gereedschap ook lenen? Ben wel geen vrouw
Tuurlijk, dat gereedschap maakt het niet uit wie het vasthoudt
Wat heb je nodig?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_66684423
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 11:39 schreef eentwee het volgende:

@Wombcat: je kunt het trouwens ook zo stellen: 'ben benieuwd hoe al die mensen die vroeger bij hoog en bij laag beweerden dat Campagnolo véél mooier was, nu tegen de nieuwe Campagnolo shifters aankijken. Het optische verschil is wel veel kleiner geworden met Shimano.'
Dat vind ik idd geen verbetering. Net zoals 11-speed imo weinig toevoegt, behalve dan misschien dat alles sneller slijt en dus interessanter is voor de fabrikant.

T.a.v. Shimano doelde ik vooral op het verdwijnen van de versnellingskabels onder het stuurlint, waar ik in het verleden met mensen discussie over gehad heb, een die bij hoog en laag beweerden dat dat veel mooier en praktischer was.
Wat ik dus totaal niet kon begrijpen. Hebben ze net de remkabels onder het stuurlint weggewerkt, komen ze met van die lelijke sprieten (en een enorme klomp metaal bovenop de remgreep).
  woensdag 4 maart 2009 @ 11:55:44 #239
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_66684703
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 11:46 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat vind ik idd geen verbetering. Net zoals 11-speed imo weinig toevoegt, behalve dan misschien dat alles sneller slijt en dus interessanter is voor de fabrikant.
Niet mee eens! met 11 kransjes kan je een 11-23 cassette steken mét 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
pi_66684924
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 11:55 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Niet mee eens! met 11 kransjes kan je een 11-23 cassette steken mét 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
Ja, en met 12 heb je ook nog een 25. En met 13 kun je er ook nog een 20 tussen zetten. En zo kun je wel door blijven gaan. De ketting wordt steeds smaller en slijtagegevoeliger (en duurder!).
Dus om nu te zeggen dat het écht meerwaarde heeft
Misschien voor de profs, maar voor 99% die met een racefiets rijdt, niet. Wanneer gebruik je die 11 bijvoorbeeld?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2009 12:03:48 ]
pi_66685969
De 11 geeft je een mooi topverzet terwijl je gewoon een 50 als grootste blad kan monteren. Alleen gebruik je die eigenlijk louter in afdalingen om gewoon lekker hard te gaan want er zullen weinig mensen kunnen sprinten op de 11. 12-25 is dan een nuttiger cassette. T.o.v. 10 speed heb je dan de 18 erbij en dat is wel prettig als je een beetje een hoge cadans draait. Maar je hebt gelijk dat het ergens moet ophouden want vroeg of laat weegt het voordeel van een extra verzet niet op tegen de slijtagegevoeligheid van de smallere ketting/kransjes. Ik weet alleen niet of dat nu bij 11 speed al het geval is..

@Gripper: nou, heb nog een nieuw BB liggen dat ik zelf niet kan monteren en ik wil ook m'n kettingbladen danwel het hele crankstel vervangen.. heb nog geen ervaring met deze dingen. Is dat moeilijk?
pi_66686094
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 12:32 schreef eentwee het volgende:
De 11 geeft je een mooi topverzet terwijl je gewoon een 50 als grootste blad kan monteren. Alleen gebruik je die eigenlijk louter in afdalingen om gewoon lekker hard te gaan want er zullen weinig mensen kunnen sprinten op de 11. 12-25 is dan een nuttiger cassette. T.o.v. 10 speed heb je dan de 18 erbij en dat is wel prettig als je een beetje een hoge cadans draait. Maar je hebt gelijk dat het ergens moet ophouden want vroeg of laat weegt het voordeel van een extra verzet niet op tegen de slijtagegevoeligheid van de smallere ketting/kransjes. Ik weet alleen niet of dat nu bij 11 speed al het geval is..

Imo is dat al bij 10-speed.
En een compactcrankstel is imo ook niet handig vanuit slijtage-oogpunt: in NL zit je bijna altijd overdwars te rijden met je ketting (dus buitenblad met binnenste kransjes achter, of binnenblad met buitenste kransje achter).

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2009 12:38:51 ]
  woensdag 4 maart 2009 @ 12:41:06 #243
130803 Gripper
Get a grip
pi_66686230
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 12:32 schreef eentwee het volgende:
De 11 geeft je een mooi topverzet terwijl je gewoon een 50 als grootste blad kan monteren. Alleen gebruik je die eigenlijk louter in afdalingen om gewoon lekker hard te gaan want er zullen weinig mensen kunnen sprinten op de 11. 12-25 is dan een nuttiger cassette. T.o.v. 10 speed heb je dan de 18 erbij en dat is wel prettig als je een beetje een hoge cadans draait. Maar je hebt gelijk dat het ergens moet ophouden want vroeg of laat weegt het voordeel van een extra verzet niet op tegen de slijtagegevoeligheid van de smallere ketting/kransjes. Ik weet alleen niet of dat nu bij 11 speed al het geval is..

@Gripper: nou, heb nog een nieuw BB liggen dat ik zelf niet kan monteren en ik wil ook m'n kettingbladen danwel het hele crankstel vervangen.. heb nog geen ervaring met deze dingen. Is dat moeilijk?
Als je bottombracket niet dat nieuwe shimano octalink is, maar zo'n ouderwetse met veel tandjes aan de binnenkant, dan heb ik een sleutel die daarop past. Er zijn wel veel verschillende standaarden, dus de kans dat een bracket sleutel niet past is er altijd....
Deze heb ik :
http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=25&item=BBT%2D22

kettingbladen zitten vaak met inbusbouten aan het crankstel vast, meestal is de middelste plaat vastgemaakt aan crank, en zitten de binnenste en buitenste daar weer op vast. Die zijn dus redelijk eenvoudig te vervangen.

Crankstel zit, wederom verschillende systemen mogelijk, bij mijn fiets vast op een vierkante as, en daar heb je een cranktrekker voor nodig:
http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=26&item=CWP%2D7

Woon je in de buurt van Utrecht?

We kunnen misschien sowieso wel een "bike-tool-pool" opzetten, dat spul is vrij duur en wordt door de meeste mensen niet vaak gebruikt. Als je elkaar dan een beetje kunt helpen daarmee...
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 4 maart 2009 @ 12:56:58 #244
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_66686724
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 12:02 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ja, en met 12 heb je ook nog een 25. En met 13 kun je er ook nog een 20 tussen zetten. En zo kun je wel door blijven gaan. De ketting wordt steeds smaller en slijtagegevoeliger (en duurder!).
Dus om nu te zeggen dat het écht meerwaarde heeft
Misschien voor de profs, maar voor 99% die met een racefiets rijdt, niet. Wanneer gebruik je die 11 bijvoorbeeld?
zo kan je idd door blijven gaan, blijft toch wel dat ik bv vaak 53x18/ 53x17/ 53x19 rijd in een koersje en met trainen 42x18 tegenwind. Die 11 gebruik je om mee te sprinten in een groep of als je in de afdaling je maat effe voorbij wil vlammen
pi_66687192
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 12:56 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

zo kan je idd door blijven gaan, blijft toch wel dat ik bv vaak 53x18/ 53x17/ 53x19 rijd in een koersje en met trainen 42x18 tegenwind. Die 11 gebruik je om mee te sprinten in een groep of als je in de afdaling je maat effe voorbij wil vlammen
Heb je mijn laatste zin wel gelezen? Voor 99% van de mensen op een racefiets is jouw laatste zin niet van toepassing. Simpelweg omdat voor die mensen (mij incluis) een 11 in een sprint te groot is (tenzij de weg naar beneden loopt), als ze überhaupt al aan wedstrijden doen.
In een afdaling kan het nuttig zijn, maar ook daarbij komt het niet echt vaak voor dat je 'm echt nodig hebt.
Ik heb een 11, en de dagen dat ik 'm gebruik zijn echt op de vingers van 2 handen te tellen. En dan zit ik alles bij elkaar nog zo'n 5-6 weken in het buitenland in bergachtig gebied (en ik daal snel, dus daar ligt het niet aan).
  woensdag 4 maart 2009 @ 13:55:40 #246
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_66689100
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 13:10 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Heb je mijn laatste zin wel gelezen? Voor 99% van de mensen op een racefiets is jouw laatste zin niet van toepassing. Simpelweg omdat voor die mensen (mij incluis) een 11 in een sprint te groot is (tenzij de weg naar beneden loopt), als ze überhaupt al aan wedstrijden doen.
In een afdaling kan het nuttig zijn, maar ook daarbij komt het niet echt vaak voor dat je 'm echt nodig hebt.
Ik heb een 11, en de dagen dat ik 'm gebruik zijn echt op de vingers van 2 handen te tellen. En dan zit ik alles bij elkaar nog zo'n 5-6 weken in het buitenland in bergachtig gebied (en ik daal snel, dus daar ligt het niet aan).
Ja, had ik maar iedereen wil toch ook hetzelfde als de profs op zn karretje, en idd zó vaak gebruik ik die 11 ook niet maar 't is toch wel handig als je m hebt

disclaimer: ik rij zelf nog met 9 speed record dus ik moet regelmatig kransjes wisselen
pi_66691878
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 11:39 schreef Gripper het volgende:

[..]

Je woont ook in Utrecht toch? (even snel gekeken)
Als het nodig is kan ik je wel eens wat sleutel & onderhoudstips geven, heb zelf ook redelijk wat fietsgereedschap zodat je daarvoor niet naar de fietsenmaker hoeft (of het duur moet aanschaffen)

Zelf leren sleutelen geeft natuurlijk veel meer voldoening: geld uitsparen en daarna weer soepel je rondjes snorren
Yes, U-city it is!
Ik heb inbussleutels, fietspomp, bandenplaksetje en een schroevendraaier
Als ik er nou niet uitkom met m'n versnellingen zal ik je nog even een berichtje sturen, thanks voor het aanbod!
Op maandag 12 oktober 2009 12:20 schreef loveli het volgende:
Kortom, eet ook broccoli.
pi_66693306
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 12:41 schreef Gripper het volgende:

[..]

Als je bottombracket niet dat nieuwe shimano octalink is, maar zo'n ouderwetse met veel tandjes aan de binnenkant, dan heb ik een sleutel die daarop past. Er zijn wel veel verschillende standaarden, dus de kans dat een bracket sleutel niet past is er altijd....
Deze heb ik :
http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=25&item=BBT%2D22

kettingbladen zitten vaak met inbusbouten aan het crankstel vast, meestal is de middelste plaat vastgemaakt aan crank, en zitten de binnenste en buitenste daar weer op vast. Die zijn dus redelijk eenvoudig te vervangen.

Crankstel zit, wederom verschillende systemen mogelijk, bij mijn fiets vast op een vierkante as, en daar heb je een cranktrekker voor nodig:
http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=26&item=CWP%2D7

Woon je in de buurt van Utrecht?

We kunnen misschien sowieso wel een "bike-tool-pool" opzetten, dat spul is vrij duur en wordt door de meeste mensen niet vaak gebruikt. Als je elkaar dan een beetje kunt helpen daarmee...
BB is wel een nieuw type, crankstel ook 10sp Shimano (HT2). Dus daar is weer een andere sleutel voor nodig lijkt me?
Buiten- en middenblad zou je dus met louter inbusjes kunnen vervangen? Voor het binnenblad moet de crank er dan wel af.

Het zou inderdaad wel handig zijn om gereedschappen te kunnen uitwisselen. Je zou dan een soort centraal uitleenpunt moeten hebben Inclusief borg voor het uitlenen en een boetesysteem

Ik woon ook in Utrecht ja. We kunnen bijna een peloton vormen?

Vwb de verzettendiscussie: is het ook mogelijk om de 11 als een soort overdrive te monteren? Dus een cassette die begint met 11-13-14 ipv 12-13-14. Sprinten doe ik toch niet maar die enkele keer dat ik m'n zwaarste verzet gebruik als het hard naar beneden gaat mag het best nog een tandje zwaarder. En aangezien ik dan ook omhoog moet is een kransje minder aan de andere kant gelijk een minpunt dus eindigen met een 23 of 25 is ook wel prettig.
pi_66696257
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 15:36 schreef eentwee het volgende:


Ik woon ook in Utrecht ja. We kunnen bijna een peloton vormen?

Ik ook.
Is idd een idee om dan eens een keer een minimeet te doen
  FOK!fotograaf woensdag 4 maart 2009 @ 16:51:05 #250
73911 ultra_ivo
pi_66696419
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 11:46 schreef Wombcat het volgende:T.a.v. Shimano doelde ik vooral op het verdwijnen van de versnellingskabels onder het stuurlint, waar ik in het verleden met mensen discussie over gehad heb, een die bij hoog en laag beweerden dat dat veel mooier en praktischer was.
Praktischer kan ik me voorstellen. Kun je na een regenbui je sokken te drogen hangen aan de kabels

Bij mij stop de innovatie zo'n beetje bij Campa 9 speed. De nieuwere groepen hebben voor mij geen meerwaarde. Bij 9-speed is ook de meeste compatibiliteit tussen Campa en Shimano. Het moderne carbon spul vindt ik een stuk minder staan op mijn stalen frames.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')