Dat is wel een hele bizarre en buitenproportionele reactie.quote:Op maandag 1 december 2008 09:55 schreef Superfast het volgende:
Die collega was toen ik dit zei zwaar verbouwereerd en weigert sindsdien elke vorm van gesprek .
Even voor de duidelijkheid ik heb het over een TIK niet het molesteren van kinderen.quote:Op maandag 1 december 2008 09:56 schreef nightsleeper het volgende:
Je hebt tikken en tikken, maar m.i. is het niet OK om je kinderen op wat voor manier dan ook te slaan.
Lees de OP eens beterquote:
Heb ik ook wel eens gekregen toen ik klein was en heb der echt niets aan over gehouden hoor. Zou het zelf ook zo doen bij m'n kinderen als ze inderdaad gewoon niet wilden luisteren.quote:Op maandag 1 december 2008 09:58 schreef Superfast het volgende:
[..]
Dus als hij/zij iets wil pakken waar het niet aan mag komen een tik op de vingers
Heb jij Brechtje wel eens een corrigerende tik gegeven?quote:Op maandag 1 december 2008 10:01 schreef yvonne het volgende:
[..]
Lees de OP eens beter
Aardige discussie, heb je zelf ( al) kinderen TS?
Zo lekker op de billen.quote:Op maandag 1 december 2008 10:02 schreef MLI het volgende:
[..]
Heb jij Brechtje wel eens een corrigerende tik gegeven?
Nog niet nee heb wel een jong neefje die af en toe de grenzen aardig opzoekt al voel ik me als oom niet verantwoordelijk dus laat ik een hoop al erger ik me soms zwaarquote:Op maandag 1 december 2008 10:01 schreef yvonne het volgende:
[..]
Lees de OP eens beter
Aardige discussie, heb je zelf ( al) kinderen TS?
Ik streef ernaar dat TS Nederlandse gezegdes op de juiste wijze gebruikt.quote:
Die heeft toen ze heel klein was idd weleens een tik op haar vingers gehad of een tik op zo'n dikke luierkont.quote:Op maandag 1 december 2008 10:02 schreef MLI het volgende:
[..]
Heb jij Brechtje wel eens een corrigerende tik gegeven?
Ieder maakt die keuze toch voor zich. Ik denk niet dat kinderen eronder te lijden hebben. Maar ik vraag me wel af, is dat iets dat je in een opwelling doet of denk je bewust van 'over een paar minuten geef ik een tikje'.quote:Op maandag 1 december 2008 10:05 schreef yvonne het volgende:
[..]
Die heeft toen ze heel klein was idd weleens een tik op haar vingers gehad of een tik op zo'n dikke luierkont.
"Ooooooooow Noes, Yvonne slaat haar kinderen"
Zo hebben we dat ook weer gehad.
En zie eens hoe goed je terecht bent gekomen! Je bent een kabelhaspel!quote:Op maandag 1 december 2008 10:13 schreef kabelhaspel het volgende:
Moet kunnen, is mij ook genoeg gebeurt toen ik nog klein was. Even stevig bij de arm krijgen of een draai om de oren.
Mietjes zijn het tegenwoordig. Allemaal.
ik wist wel dat je een goede moeder wasquote:Op maandag 1 december 2008 10:05 schreef yvonne het volgende:
[..]
Die heeft toen ze heel klein was idd weleens een tik op haar vingers gehad of een tik op zo'n dikke luierkont.
Ikzelf zou mijn kinderen later liever niet slaan. Maar dat heeft er meer mee te maken dat ik pas zou slaan als ik buiten mezelf van woede ben, en ik me afvraag of ik me dan wel kan inhouden. Als ik sowieso al niet sla, dan is de kans er ook niet dat het uit de hand loopt en ik net ff een iets te harde tik uitdeel.quote:Op maandag 1 december 2008 10:14 schreef MLI het volgende:
[..]
Ieder maakt die keuze toch voor zich. Ik denk niet dat kinderen eronder te lijden hebben. Maar ik vraag me wel af, is dat iets dat je in een opwelling doet of denk je bewust van 'over een paar minuten geef ik een tikje'.
Terugkijkend?quote:Op maandag 1 december 2008 10:14 schreef MLI het volgende:
[..]
Ieder maakt die keuze toch voor zich. Ik denk niet dat kinderen eronder te lijden hebben. Maar ik vraag me wel af, is dat iets dat je in een opwelling doet of denk je bewust van 'over een paar minuten geef ik een tikje'.
Come on, de dag dat dat niet meer kan...quote:Op maandag 1 december 2008 10:05 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het bij 99% uit dit soort ingrepen bestaat.quote:Op maandag 1 december 2008 10:18 schreef Kluts het volgende:
[..]
Maar er is verder nog niemand slechter geworden van een tik op de vingers, of een greep bij de arm.
Inderdaad. Maar misschien dat die collega zelf wel eens meer dan een corrigerende tik heeft gekregen of TS verkeerd heeft begrepen.quote:Op maandag 1 december 2008 09:58 schreef computergirl het volgende:
[..]
Dat is wel een hele bizarre en buitenproportionele reactie.
Same here, wij waren met 3 kinderen. Degene die het hardst praatte had het woord, en wij zijn allemaal sowieso van die aanwezige types. Mijn moeder gaf nog wel eens een tik, ik had bij haar heel erg het idee dat dat vooral onmacht was. Mijn vader heeft me nooit een tik gegeven, omdat zoals hij zelf zei: Als ik zo boos ben dat ik je wil slaan, zou ik veel te hard slaan, dus doe ik het helemaal niet.quote:Op maandag 1 december 2008 10:29 schreef MLI het volgende:
Als ik terug kijk, wij kregen ook wel eens een corrigerend tikje. Nu waren wij met 4 kinderen, da's al lastiger om in de hand te houden dan 2. Maar bij ons was het altijd druk, je moest altijd je stem verheffen om gehoord te worden bijvoorbeeld. In die chaos kregen we wel eens een tik. Moest ik kinderen hebben, dan zou ik die onrust en chaos niet willen. Maar ik zou dan ook nooit 4 kinderen willen.
Gast je bent 27. Vind je het niet wat vroeg voor zure reacties over de jeugd van tegenwoordig?quote:Op maandag 1 december 2008 11:37 schreef rival het volgende:
een schop onder je hol daar krijg je dicipline van, ik had er wel meer mogen krijgen!
serieus, een corrigerende vind ik echt kunnen. heb ik ook weleens gekregen, en ervaar dat echt niet als mishandeling van mijn pa ofzo... zijn goed recht... moest ik maar beter luisteren (of wat dan ook)
ik begrijp echt heel goed dat ik die tik dan kreeg omdat ik zelf te ver ging....
iets wat de jeugd tegenwoordig nogal lijkt te missen, het besef dat ze zelf verantwoordelijk zijn.
ik bedoel niet eens eens de generatie die mijn leeftijdsgenoten op de wereld (gaan) zetten, maar gewoon mijn leeftijdsgenotenquote:Op maandag 1 december 2008 11:43 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Gast je bent 27. Vind je het niet wat vroeg voor zure reacties over de jeugd van tegenwoordig?
hehe zo was mijn vader ookquote:Op maandag 1 december 2008 19:04 schreef SHE het volgende:
Ik heb echt heel ernstig op mijn lazer gehad vroeger. Zo ernstig, dat ik op een gegeven moment in rage ben uitgebroken.
De laatste keer heb ik zo hard teruggeslagen dat het nooit meer is gebeurd. Ik heb ze toen ook in niet te misverstane woorden duidelijk gemaakt dat als ze hun pedagogische kwaliteiten niet heel snel zouden opvijzelen, ik ze echt zou vermoorden. ( als in: als je ooit nog iemand aanraakt, dan maak ik je af. )Mijn broertje mag me bedanken.
Ze hebben later toegegeven heel erg fout te zijn geweest en weten het aan hun stressvolle carrieres en zulks. Mijn reet.
Een nederig excuus heb ik overigens ook gehad, dat dan weer wel. Niet dat je er wat aan hebt, want het kan je enorm beschadigen, maar het is een begin. Ze doen tegenwoordig dan wel weer alles om hun spijt te betuigen.
Which reminds me, ik moet mijn wishlist voor kerst nog bijwerken.
quote:Op maandag 1 december 2008 19:18 schreef SHE het volgende:
Dat is net zo erg natuurlijk. Ik ben weleens genegeerd () als ik iets stouts had gedaan, en ik werd weleens dom, incompetent, lui en een mislukkeling genoemd als ik iets niet 'perfect' deed, maar dat vond ik echt lang niet zo erg als een knal krijgen.
Zo kansloos. En dat dan vervolgens goedmaken met veel te dure spullen![]()
Maar ik ben er trots op dat ik ze dat afgeleerd heb en mijn broertje een vrij onbezorgde jeugd heeft gehad. Helaas is hij nu wel stront verwend en aartslui, maar dat nog liever dan beschadigd![]()
En met mijn ouders heb ik inmiddels een innige band. Vergeven hoort bij het leven.
Al die boomknuffelaars tegenwoordig; ik heb soms wel eens pak rammel onder m'n reet gekregen met de mattenklapper. Ook ben ik wel eens met kleren en al onder de koude douche gesodemieterd.quote:Op maandag 1 december 2008 09:55 schreef Superfast het volgende:
Had laatst met een vrouwelijke collega een kleine discussie over het wel of niet uitdelen van een tik aan je eigen kinderen als ze echt zwaar over de streef gingen.
Ik gaf aan dit als het echt nodig is en binnen de proporties kan dat het best legitiem kan zijn om je kroost zo nu en dan een corrigerende tik te geven ik kreeg er ook wel eens een maar dan wist ik mijn plek ook meteen en heb het niet als negatief ervaren ook later niet.
Die collega was toen ik dit zei zwaar verbouwereerd en weigert sindsdien elke vorm van gesprek .
Voel me nu een beetje rot daarover ik bedoel ik zou mijn kinderen NOOIT mishandelen of wat dan ook maar als ze te ver gaan mogen ze het weten.
Collega boos ik voel me onzeker op dat vlak maar wat vinden jullie?
Ach meissie.. heb je er zo'n trauma eraan overgehouden? het leven is niet zoals in het tekenfilmpje ala prins en prinsesquote:Op maandag 1 december 2008 19:18 schreef SHE het volgende:
Dat is net zo erg natuurlijk. Ik ben weleens genegeerd () als ik iets stouts had gedaan, en ik werd weleens dom, incompetent, lui en een mislukkeling genoemd als ik iets niet 'perfect' deed, maar dat vond ik echt lang niet zo erg als een knal krijgen.
Zo kansloos. En dat dan vervolgens goedmaken met veel te dure spullen![]()
Maar ik ben er trots op dat ik ze dat afgeleerd heb en mijn broertje een vrij onbezorgde jeugd heeft gehad. Helaas is hij nu wel stront verwend en aartslui, maar dat nog liever dan beschadigd![]()
En met mijn ouders heb ik inmiddels een innige band. Vergeven hoort bij het leven.
En zo; mensen.. zo is de playstation cultuur ontstaan. Men durft niets meer. Wat wil je? als je maar 1 tik geeft krijg je gelijk 100 boomknuffelende organisaties op je af en wordt je kind uit huis gehaaldquote:Op maandag 1 december 2008 10:55 schreef Joris85 het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar misschien dat die collega zelf wel eens meer dan een corrigerende tik heeft gekregen of TS verkeerd heeft begrepen.
Het slaan van je kinderen is niet goed. Het geeft alleen maar je onkunde aan om op normale manier te reageren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het onbegrijpelijk is als je kind ooit een keer eens een tik hebt gegeven. Je kind schrikt (heeft het nog nooit meegemaakt en beseft dattie nu wel iets heel erg fout moet hebben gedaan) en jij schrikt, omdat je dat normaal niet doet.
Maar als het meer is dan uitzonderlijk, dan gaat het juist averechts werken en kun je ook vrezen dat jouw kind van jou geleerd heeft in situaties van onmacht te reageren met geweld (want jij doet dat dan immers ook).
Je kunt beter belonen bij goed gedrag en die beloningen intrekken als straf of de verantwoordelijk van het gedrag van je kind bij het kind leggen (Iets stuk gemaakt? Uit eigen portemonnee laten betalen... zoiets). Dat soort dingen werken beter.
quote:
quote:Op maandag 1 december 2008 18:54 schreef Isdatzo het volgende:
[knip]
Sowieso, wanneer je je tot slaan (tik is een eufemisme) moet wenden is het al duidelijk dat je faalt in de opvoeding.
Als je de post goed had gelezen, dan had je gezien dat het niet over een corrigerende tik ging.quote:Op maandag 1 december 2008 23:06 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Ach meissie.. heb je er zo'n trauma eraan overgehouden? het leven is niet zoals in het tekenfilmpje ala prins en princes![]()
Sommige kinderen verdienen het gewoon als ze stront vervelend zijn. Jij waarschijnljik ook; Toch bestaat er een groot verschil tussen een corrigerende tik en stelselmatig mishandelen
Herkenbaar.quote:Op maandag 1 december 2008 19:04 schreef SHE het volgende:
Ik heb echt heel ernstig op mijn lazer gehad vroeger. Zo ernstig, dat ik op een gegeven moment in rage ben uitgebroken.
De laatste keer heb ik zo hard teruggeslagen dat het nooit meer is gebeurd. Ik heb ze toen ook in niet te misverstane woorden duidelijk gemaakt dat als ze hun pedagogische kwaliteiten niet heel snel zouden opvijzelen, ik ze echt zou vermoorden. ( als in: als je ooit nog iemand aanraakt, dan maak ik je af. )Mijn broertje mag me bedanken.
Ze hebben later toegegeven heel erg fout te zijn geweest en weten het aan hun stressvolle carrieres en zulks. Mijn reet.
Een nederig excuus heb ik overigens ook gehad, dat dan weer wel. Niet dat je er wat aan hebt, want het kan je enorm beschadigen, maar het is een begin. Ze doen tegenwoordig dan wel weer alles om hun spijt te betuigen.
hoe oud zijn jouw kinderen?quote:Op maandag 1 december 2008 23:14 schreef AngelWings het volgende:
Als je goed kunt opvoeden, hoef je een kind nooit te slaan. Slaan is uit onmacht, zwakte een ouder moet geen zwakte tonen aan een kind, een ouder moet sterk zijn. Het goede voorbeeld geven en dat doe je niet door te slaan, maar door praten en goed overleggen.
Tja.. ik kom nog regelmatig kinderen tegen in de supermarkt die liggen te spartelen op de grond omdat ze hun zin niet krjigen. "dat mag jij niet meer doen' helpt daarbij echt niet.. doet me wel denken aan hoe ik vroeger was en onder de koude douche werd gezet. Was het gelijk afgelopenquote:Op maandag 1 december 2008 23:21 schreef Re het volgende:
[..]
hoe oud zijn jouw kinderen?
Ik ben ook niet voor het slaan van kinderen hoor, maar ik zou nou niet willen zeggen dat alle generaties voor mij zwakke, niet goed opvoedende ouders waren...
Dan hebben ze eerder in de opvoeding al gefaalt.quote:Op maandag 1 december 2008 23:25 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Tja.. ik kom nog regelmatig kinderen tegen in de supermarkt die liggen te spartelen op de grond omdat ze hun zin niet krjigen. "dat mag jij niet meer doen' helpt daarbij echt niet.. doet me wel denken aan hoe ik vroeger was en onder de koude douche werd gezet. Was het gelijk afgelopen
quote:Op maandag 1 december 2008 23:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dan hebben ze eerder in de opvoeding al gefaalt.
Bijna net zo'n inhoudelijke reactie als zeggen over een ander dat zijn ouders falen met opvoeden terwijl je mijn ouders niet kent, mij niet kent, en mijn opvoeding niet kent. Opvoeden kent vele wegen; Er bestaat geen goede of slechte weg. Dat de 1 een andere manier van aanpak heeft, wilt nog niet zeggen dat diegene faalt met opvoeden omdat jij de aanpak van vooral knuffelen hebt, en die mening zo erg graag door iemand z'n strot wilt drukken.quote:Op maandag 1 december 2008 23:32 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Heerlijk, zo'n inhoudelijke reactie.
Moeilijk he?
quote:Op maandag 1 december 2008 23:25 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Tja.. ik kom nog regelmatig kinderen tegen in de supermarkt die liggen te spartelen op de grond omdat ze hun zin niet krjigen. "dat mag jij niet meer doen' helpt daarbij echt niet.. doet me wel denken aan hoe ik vroeger was en onder de koude douche werd gezet. Was het gelijk afgelopen
Een tik op de vingers of een klap op de luierbroek vind ik ook niet zo vreselijk. Dat is hard genoeg voor een waarschuwing en zacht genoeg om het kind niet te beschadigen.quote:Op maandag 1 december 2008 23:41 schreef zquing het volgende:
Een corrigerende tik op zn tijd moet kunnen toch? Eeuwen is 't goed gegaan, alleen opeens mag 't niet meer
Ik zou echt een paar deuken in z'n kop slaan.. even serieusquote:Op maandag 1 december 2008 23:40 schreef fratsman het volgende:
[..]
"Niet doen, anders worden papa en mama héél verdrietig!"
Erm, waarom kun je er niet mee leven dat er meerdere manieren van opvoeding zijn, en iedereen een andere mening heeft? zoals in dat filmpje hierboven zou ik dat kind echt een pak rammel verkopen of hem in een koude douch zetten.. NIET DOEN! ANDERS MAG JIJ NIET BUITENSPELEN! werkt echt niet. Kinderen zijn vaak alleen maar bezig om hun ego te strelen. Ze willen alles hebben. En ik heb het echt niet over midden in iemand's smoel rammen; kinderen zijn uiterst kwetsbaar.quote:Op maandag 1 december 2008 23:43 schreef SHE het volgende:
De enige die zijn mening hier aan het doorduwen is ben jij, Netstorm.
Kun je je er niet in vinden dat slaan geen optie hoeft te zijn? Je doet het een beetje overkomen alsof alleen handtastelijke ouders, goede ouders zijn.
Ik geef toe, ik heb ook best wat aan de harde opvoeding gehad, maar de zogenaamde voordelen wegen echt niet op tegen de nadelen.
Het feit dat jij het zo bagataliseert geeft ook wel aan dat je de implicaties ervan nauwelijks begrijpt.
Dat noemt men de playstation cultuur; ouders zitten tegenwoordig dan ook liever met hun reet voor de televisie en schoppen de kinderen ( vooral in de puberteit ) het liefst buiten omdat ze toch al lastig zijn.quote:Op maandag 1 december 2008 23:41 schreef zquing het volgende:
Een corrigerende tik op zn tijd moet kunnen toch? Eeuwen is 't goed gegaan, alleen opeens mag 't niet meer
Als jij je kinderen niet zo ver krijgt om naar je te luisteren wanneer je iets zegt heb je toch iets fout gedaan. Tuurlijk, ze zullen ooit vast wel eens ongehoorzaam zijn, maar daar moet je dan consequenties aan verbinden. En die ook vooraf kenbaar maken.quote:Op maandag 1 december 2008 23:48 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Erm, waarom kun je er niet mee leven dat er meerdere manieren van opvoeding zijn, en iedereen een andere mening heeft? zoals in dat filmpje hierboven zou ik dat kind echt een pak rammel verkopen of hem in een koude douch zetten.. NIET DOEN! ANDERS MAG JIJ NIET BUITENSPELEN! werkt echt niet. Kinderen zijn vaak alleen maar bezig om hun ego te strelen. Ze willen alles hebben. En ik heb het echt niet over midden in iemand's smoel rammen; kinderen zijn uiterst kwetsbaar.
Hoe vaak was je nog van plan bovenstaand verhaaltje (al dan niet in ietwat andere bewoording) te posten?quote:Op maandag 1 december 2008 23:52 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Dat noemt men de playstation cultuur; ouders zitten tegenwoordig dan ook liever met hun reet voor de televisie en schoppen de kinderen ( vooral in de puberteit ) het liefst buiten omdat ze toch al lastig zijn.
En tegenwoordig heb je boomknuffelende organisaties die zomaar je kind uit huis halen.
dat is denk ik de essentie...quote:Op maandag 1 december 2008 23:45 schreef SHE het volgende:
[..]
Een tik op de vingers of een klap op de luierbroek vind ik ook niet zo vreselijk. Dat is hard genoeg voor een waarschuwing en zacht genoeg om het kind niet te beschadigen.
Dat is natuurlijk iets anders dan je kind met de vlakke hand in zijn gezicht slaan; of met een stok, of met weetikveelwat.
Na een diepgaand gesprek met Jack Daniels ben ik tot de volgende conclusie gekomen :quote:Op maandag 1 december 2008 23:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoe vaak was je nog van plan bovenstaand verhaaltje (al dan niet in ietwat andere bewoording) te posten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet verder vertellen he?
quote:Op maandag 1 december 2008 23:59 schreef LoggedIn het volgende:
Je kinderen moet je af en toe gewoon slaan. De mensen die dat niet doen, zijn vast dezelfde mensen als die iedereen z'n avond verzieken als ze zo nodig met het hele gezin in een restaurant moeten zitten.
Ah, dus zo werkt het; mensen die een corrigerende tik O.K vinden hebben een falende opvoeding gehad, en zodra zij andere bekritiseren dan zijn het trollen?quote:Op dinsdag 2 december 2008 00:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Ik wilde hier serieus op ingaan, echter toen realiseerde ik me dat dit gewoon een poging tot stoken was.
[ afbeelding ]
Hoezo? Ik heb gewoon het gevoel dat mensen hun kinderen niet meer durven op te voeden. Natuurlijk moet je je kinderen niet mishandelen, maar je moet ze wel gewoon duidelijk maken waar de grenzen liggen. Als dat verbaal niet lukt, kan je dat beter physiek duidelijk maken dan gewoon niet omdat je je anders zorgen moet maken over wat je collega's of vrienden zouden zeggen als ze horen dat je een keer een corrigerende tik uitgedeeld hebt.quote:Op dinsdag 2 december 2008 00:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Ik wilde hier serieus op ingaan, echter toen realiseerde ik me dat dit gewoon een poging tot stoken was.
[ afbeelding ]
Iemand slaan staat natuurlijk niet gelijk aan je eigen kind een corrigerende tik geven. Kinderen willen nog wel eens kinderachtig reageren namelijkquote:Op maandag 1 december 2008 09:59 schreef MLI het volgende:
Je collega stelt zich aan. En ik vind het gebruiken van fysieke macht (maar ook bijvoorbeeld schreeuwen) een teken van onmacht. Als ik iemand sla, dan is dat altijd omdat ik diegene verbaal niet aankan.
Nee hoor.quote:Op dinsdag 2 december 2008 00:04 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Ah, dus zo werkt het; mensen die een corrigerende tik O.K vinden hebben een falende opvoeding gehad, en zodra zij andere bekritiseren dan zijn het trollen?
Pure drogreden.quote:Je kinderen moet je af en toe gewoon slaan. De mensen die dat niet doen, zijn vast dezelfde mensen als die iedereen z'n avond verzieken als ze zo nodig met het hele gezin in een restaurant moeten zitten.
quote:Op maandag 1 december 2008 23:48 schreef Netstorm het volgende:
En ik heb het echt niet over midden in iemand's smoel rammen; kinderen zijn uiterst kwetsbaar.
quote:Op maandag 1 december 2008 23:46 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Ik zou echt een paar deuken in z'n kop slaan.. even serieus
haar?quote:Op dinsdag 2 december 2008 00:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee hoor.
[..]
Pure drogreden.
Wanneer LoggedIn kan aantonen dat kinderen die de niet geslagen worden, de avond van 'iedereen 'verzieken' (definieer verzieken) wil ik inhoudelijk op haar post ingaan.
Afwijkende mening: prima. Maar kom dan niet met zulke loze posts.
quote:
Ah, jouw vermoeden. Kan je dat vermoeden ook hard maken?quote:Kinderen die de hele avond in een restaurant lopen te gillen, janken en/of rondrennen zijn slecht opgevoed. En true, dat kan uit verschillende hoeken komen, maar mijn vermoeden is dat dat gerelateerd is aan het fenoneem van niet meer durven opvoeden. Ouders durven de grenzen niet duidelijk te maken, dus kinderen overtreden deze gerust in een ruimte waar andere mensen komen voor een leuke avond.
En om duidelijke grenzen te stellen is fysiek geweld nodig?quote:Ouders durven de grenzen niet duidelijk te maken, dus kinderen overtreden deze
Maatschappelijk gezien is het een taboe om een kind 'een paar deuken in z'n kop' te slaan. En terecht.quote:Op dinsdag 2 december 2008 00:18 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Nah, het ergste in real life situaties is dat mensen altjid naar de ouders kijken en een handeling verwachten. Ze willen ook wel zien dat dat kind een loei op zn reet krijgt omdat het zoveel irritaties opwekt, maar maatschappelijk gezien is dit een taboe geworden.
Kinderen die huilen in de supermarkt krijgen of geen opvoeding of ze gaan naar de supermarkt tijdens tijden waarop ze honger hebben...gaan ze vanzelf wel janken, neem wat te drinken mee, sapje oidquote:Op maandag 1 december 2008 23:25 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Moest vroeger ook in de koude douche maar flipte er zwaar van had echt serieus pijn aan me hoofd gewoon beetje traumatische shit had dan liever een tik op me jatten gehad want die douche was echt traumatiserendquote:Op dinsdag 2 december 2008 00:23 schreef AngelWings het volgende:
[..]
Kinderen die huilen in de supermarkt krijgen of geen opvoeding of ze gaan naar de supermarkt tijdens tijden waarop ze honger hebben...gaan ze vanzelf wel janken, neem wat te drinken mee, sapje oid
Is het m'n avatar?quote:Op dinsdag 2 december 2008 00:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik heb altijd gedacht dat je een vrouw was
![]()
[..]
Ah, jouw vermoeden. Kan je dat vermoeden ook hard maken?
[..]
En om duidelijke grenzen te stellen is fysiek geweld nodig?
Wanneer dan?quote:Op dinsdag 2 december 2008 00:27 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Is het m'n avatar?M'n vriendin vond em destijds wel iets te schattig
Ik kan het niet hardmaken, maar ik weet wel zeker dat de oorzaak bij de ouders ligt. Als ik naar m'n eigen jeugd kijk, was ik iemand die je gewoon mee kon nemen. Dat deden m'n ouders dan ook regelmatig
En soms is fysiek 'geweld' nodig. Als ouder heb je het voordeel dat je een bepaalde macht over je kind hebt waardoor het geen extreme vormen hoeft aan te nemen, maar ook een ouder zal soms wat extra hulp nodig hebben om het kind een punt over te laten nemen. Het zijn nou eenmaal geen volledig rationele wezentjes. Een tik moet dan gewoon kunnen.
Ah jah, stoer zegquote:Op dinsdag 2 december 2008 00:32 schreef Laton het volgende:
het lijkt me vooral een goed idee als je andermans kinderen mag slaan. is het snel gebeurd met dat gejank in de supermarkt.
Geen idee,quote:Op dinsdag 2 december 2008 00:27 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Is het m'n avatar?M'n vriendin vond em destijds wel iets te schattig
Mijn ouders hebben mij (en m'n jongere broer) nooit (maar dan ook nooit) geslagen. En om nu te zeggen dat ik me 'vervelend' gedroeg in openbare gelegenheden? Daar was volgens mij geen sprake van.quote:Ik kan het niet hardmaken, maar ik weet wel zeker dat de oorzaak bij de ouders ligt. Als ik naar m'n eigen jeugd kijk, was ik iemand die je gewoon mee kon nemen. Dat deden m'n ouders dan ook regelmatig
En soms is fysiek 'geweld' nodig. Als ouder heb je het voordeel dat je een bepaalde macht over je kind hebt waardoor het geen extreme vormen hoeft aan te nemen, maar ook een ouder zal soms wat extra hulp nodig hebben om het kind een punt over te laten nemen. Het zijn nou eenmaal geen volledig rationele wezentjes. Een tik moet dan gewoon kunnen.
Die macht moet je ook met woorden duidelijk kunnen maken aan je kind. Daar hoeft helemaal geen 'tik' aan te pas te komen.quote:Als ouder heb je het voordeel dat je een bepaalde macht over je kind hebt
Dat moest je dan eens bij mijn kinderen (moet je wel even geduld hebben) proberen. Zullen we eens kijken wie er slaag krijgt.quote:Op dinsdag 2 december 2008 00:32 schreef Laton het volgende:
het lijkt me vooral een goed idee als je andermans kinderen mag slaan. is het snel gebeurd met dat gejank in de supermarkt.
Persoonlijk ben ik tegen het slaan van kinderen. Vooral omdat je er dan consequent mee moet zijn. Neem het voorbeeld "Marieke poept de hele woonkamer onder, ze loopt naar haar moeder en zegt dit. Mams word uiterst boos omdat Marieke de woonkamer heeft ondergescheten, ze deelt een corrigerende tik uit en Mariek huilt". Punt is dat Marieke die klap die ze kreeg kan associëren met het feit dat ze vertelde wat ze heeft gedaan, en niet de handeling zelf...dus zal ze in de toekomst niets vertellen aan mams en ontwijkt ze dus die corrigerende tik terwijl ze lekker blijft doormeuren.quote:Op maandag 1 december 2008 09:55 schreef Superfast het volgende:
Had laatst met een vrouwelijke collega een kleine discussie over het wel of niet uitdelen van een tik aan je eigen kinderen als ze echt zwaar over de streef gingen.
Ik gaf aan dit als het echt nodig is en binnen de proporties kan dat het best legitiem kan zijn om je kroost zo nu en dan een corrigerende tik te geven ik kreeg er ook wel eens een maar dan wist ik mijn plek ook meteen en heb het niet als negatief ervaren ook later niet.
Voel me nu een beetje rot daarover ik bedoel ik zou mijn kinderen NOOIT mishandelen of wat dan ook maar als ze te ver gaan mogen ze het weten.
Collega boos ik voel me onzeker op dat vlak maar wat vinden jullie?
ja man domboquote:Op dinsdag 2 december 2008 00:41 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat moest je dan eens bij mijn kinderen (moet je wel even geduld hebben) proberen. Zullen we eens kijken wie er slaag krijgt.
Waarom reageer ik hier eigenlijk op.
quote:Op dinsdag 2 december 2008 00:32 schreef Laton het volgende:
Mee eensquote:Op dinsdag 2 december 2008 03:59 schreef THEFXR het volgende:
Er zijn volgens mij meer ouders die hun kind geestelijk mishandelen dan fysiek.
Right...quote:Op dinsdag 2 december 2008 00:32 schreef Laton het volgende:
Zeker maar als je kijkt hoe sommige kinderen het gezin regeren en alles is ingesteld op de wensen en behoeften van het kind dan vraag ik me af of dat kind zijn plaats wel weer?quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:12 schreef Swetsenegger het volgende:
Wat ik wel merk is dat een kind dat een corrigerende tik kan krijgen het zelf ook als legitiem middel ziet om te corrigeren (naar bv vriendjes toe).
Toch een beetje dubbel dus.
Dat heeft toch niets met een corrigerende tik te maken? Dat is gewoon compleet de andere kant namelijk verwennen.quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:15 schreef Superfast het volgende:
[..]
Zeker maar als je kijkt hoe sommige kinderen het gezin regeren en alles is ingesteld op de wensen en behoeften van het kind dan vraag ik me af of dat kind zijn plaats wel weer?
Je kan dat alleen met een tik duidelijk maken? Het KAN ook op andere manieren. Een stuk lastiger en bewerkelijker maar het KAN wel.quote:Als ik een tik kreeg had ik het verdiend en dan wist je ook meteen weer hoe de verhoudingen lagen namelijk dat je ouders bepaalden en niet andersom.
Tja, dan maakt slaan eigenlijk weinig uit, behalve een teken van 'machteloosheid' van de ouder, als je kenneelijk wacht tot het eenmaal te laat is, en dan opeens heel hard willen zijn....quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:37 schreef ensolieser24 het volgende:
ik zou alleen slaan als het echt iets heel ergs heeft gedaan, zoals geld stelen ofzo
quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:42 schreef deedeetee het volgende:
Als een tik uitdelen niet werkt moet je er meteen mee stoppen.
(...)
Je moet het gewoon per geval bekijken. Slaan om je frustraties kwijt te raken is geen goed idee, als het zinloos is stoppen en goed nadenken !
idd...ik kan me de situaties indenken dat 't kan gebeuren, maar het is niet nodig.quote:Op maandag 1 december 2008 09:56 schreef nightsleeper het volgende:
Je hebt tikken en tikken, maar m.i. is het niet OK om je kinderen op wat voor manier dan ook te slaan.
Bingo.quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:12 schreef Swetsenegger het volgende:
Wat ik wel merk is dat een kind dat een corrigerende tik kan krijgen het zelf ook als legitiem middel ziet om te corrigeren (naar bv vriendjes toe).
Toch een beetje dubbel dus.
Slaan lost niet echt veel op, je kan ze ook even opsluiten of strafwerk geven, werkt veel beter dan het kind leren dat slaan problemen oplost.quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:43 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Tja, dan maakt slaan eigenlijk weinig uit, behalve een teken van 'machteloosheid' van de ouder, als je kenneelijk wacht tot het eenmaal te laat is, en dan opeens heel hard willen zijn....
Persoonlijk vind ik dan een gewone, duidelijke tik op de vingers op een vroeger moment, als het kind een duidelijk voorheen aangegeven grens overtreden heeft, veel zinniger... omdat een kind _dan_ nog dat kan leren...
als ouder gaan 'wachten' met het uitdelen van tikken totdat het al te laat is, is eerder nutteloos en verkeerd imho
[..]
volledig mee je eens
![]()
slaan lost idd niks op, maar een tik die pijn doet is gewoon ook _een_ vorm van bestraffing ... zoals iedere andere straf die je een kind kunt geven...quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:50 schreef ensolieser24 het volgende:
[..]
Slaan lost niet echt veel op, je kan ze ook even opsluiten of strafwerk geven, werkt veel beter dan het kind leren dat slaan problemen oplost.
Het kan wel voor even werken, maar als je kind dat soort gedrag vertoont voor de kleinste dingetjes dan krijgt het alleen maar meer problemen.
en dan zit je straks met een probleem kind, dat je zelf bijna niet meer in de hand kan houden.
Zover zou ik niet willen gaan. Er is ook nog zoiets als de aard van het beestje. Mijn broer en ik zijn hetzelfde opgevoed. En ik ben veel explosiever van aard dan hij.quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:49 schreef SHE het volgende:
[..]
Bingo.
Je kweekt agressieve volwassenen. I
Dat is wel heel herkenbaarquote:Op maandag 1 december 2008 19:09 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
hehe zo was mijn vader ookhoe meer stress op zn werk hoe meer problemen ik had
maar dat was meer psychisch ipv fysiek.
Dat gaat mij te ver. Ik vind wel dat je op dat soort momenten de ouders of eventueel het kind er op mag aanspreken. Maar je wordt geenszins fysiek richting een kind van een ander.quote:Op dinsdag 2 december 2008 00:32 schreef Laton het volgende:
Tuurlijk bestaan er wel slechte wegen en goede wegen. Maar dat is vooral een kwestie van interpertatie.quote:Op maandag 1 december 2008 23:37 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Opvoeden kent vele wegen; Er bestaat geen goede of slechte weg. Dat de 1 een andere manier van aanpak heeft, wilt nog niet zeggen dat diegene faalt met opvoeden omdat jij de aanpak van vooral knuffelen hebt, en die mening zo erg graag door iemand z'n strot wilt drukken.
Wat een overdreven reactie tegen een kind van 3quote:Op dinsdag 2 december 2008 10:47 schreef Ps2K het volgende:
Een corrigerende tik moet prima kunnen en werkt ook meestal dikke prima. Mijn moeder pakte altijd mijn bovenarm hard vast als ik vervelend was
Ow en ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat toen ik 3 was met een speelgoed auto over de kozijnen van de buren aan het racen was. Resultaat was ouderwets over de knie en een pak op mijn broek van de buurman. 26 jaar later weet ik nog steeds dat ik niet met speelgoed auto's op het kozijn mag spelen
Nou... kozijnen slijten natuurlijk extreem hard van een speelgoed autootje.quote:Op dinsdag 2 december 2008 10:50 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Wat een overdreven reactie tegen een kind van 3
Ik had het verdient en ik ben er niet minder van gewordenquote:Op dinsdag 2 december 2008 10:50 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Wat een overdreven reactie tegen een kind van 3
was het lekker ?quote:Op dinsdag 2 december 2008 10:52 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Een corrigerende tik moet prima kunnen en werkt ook meestal dikke prima. Mijn moeder pakte altijd mijn bovenarm hard vast als ik vervelend was
Ow en ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat toen ik 3 was met een speelgoed auto over de kozijnen van de buren aan het racen was. Resultaat was ouderwets over de knie en een pak op mijn broek van de buurman. 26 jaar later weet ik nog steeds dat ik niet met speelgoed auto's op het kozijn mag spelen
Ik had het verdient en ik ben er niet minder van geworden
Waarom in godsnaam? Wat is er zo verschrikkelijk aan het rijden over een kozijn met een speelgoed autootje door een peuter?quote:
quote:Op dinsdag 2 december 2008 10:52 schreef Ps2K het volgende:
[..]
misschien als je bij herhaling dat deed en niet luisterde als je ouders je waarschuwden dat niet meer te doen, en toch doorging ...quote:Op dinsdag 2 december 2008 10:52 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Lijkt me niet, ik deel die mening welquote:Op maandag 1 december 2008 11:43 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Gast je bent 27. Vind je het niet wat vroeg voor zure reacties over de jeugd van tegenwoordig?
Om eerlijk te zijn vermoed ik dat juist in die opvoedkundige houding een direkt verband ligt ....quote:Op dinsdag 2 december 2008 11:23 schreef Painted_Horse het volgende:
Het lijkt tegenwoordig wel een taboe om iemand ergens op aan te spreken. Als je tegenwoordig een leerling op zijn fatsoen aanspreekt kun je een grote bek krijgen die zijn weerga niet kent.
OT: ik geef mijn kinderen heel af en toe een corrigerende tik, maar dan moeten ze wel heel erg hunbest doen om die te verdienen.
Je kan het dan toch ook gewoon zeggen, vind wat pakken wat niet mag niet echt heel erg fout, geen tik waardig iig.quote:Op maandag 1 december 2008 09:58 schreef Superfast het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid ik heb het over een TIK niet het molesteren van kinderen.
Dus als hij/zij iets wil pakken waar het niet aan mag komen een tik op de vingers
En is dat genoeg, is het tik en klaar, we praten er niet meer over?quote:Op maandag 1 december 2008 10:54 schreef BroesWillems het volgende:
Een tik hoeft ook helemaal niet hard te gaan. Integendeel, het doe helemaal niet zeer, het is juist de schrik bij de kinderen die helpt.
Heeft dat dan niet ook te maken met dat je al snel wist dat die tik die grens aangaf, dat je alles daaronder niet als grensen aangeven zag?quote:Op maandag 1 december 2008 12:03 schreef AgLarrr het volgende:
Moet kunnen. Ik heb zelf ook genoeg draaien om mijn oren, trappen onder mijn hol en tikken op mijn vingers gehad. Ik was ook een stront eigenwijs kind, constant op zoek naar grenzen en als ik dan een tik kreeg, wist ik dat ik er weer één had bereikt. Een andere manier was er echt niet.. toen ik jong was luisterde ik gewoon simpelweg niet..
En er is een verschil tussen een tik en echt slaan. De grens wordt vaak niet eens meer getrokken door tegenstanders van een corrigerende tik. Wat dat betreft wordt de maatschappij steeds minder tolerant ten opzichte van enige vorm van fysiek ingrijpen. Daar 'lijden' o.a. dit soort zaken ook onder..
Wat een onzin zeg...quote:Op maandag 1 december 2008 13:18 schreef servus_universitas het volgende:
Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen altijd zo verbaasd doen als je aangeeft dat je het vindt kunnen om je kind een corrigerende tik te geven. Zo is dat altijd al gegaan en pas recentelijk, onder het juk van de sociaal-liberalen die kinderen zien als gelijkwaardige gesprekspartners (), is het tot een taboe verworden. Een kind dat zich misdraagt verdient op een gegeven moment een tik. Zo voed je kinderen op. Het is toch ook niet voor niets dat de kinderen van tegenwoordig allemaal van die brutale en uitermate vervelende blagen zijn?
Volledig eens.......ik geloof ook in "positief opvoeden"...en dan bedoel ik niet "laat maar lekker waaien..."quote:Op dinsdag 2 december 2008 13:48 schreef erodome het volgende:
[..]
En is dat genoeg, is het tik en klaar, we praten er niet meer over?
In de meeste gevallen is het niet genoeg, moet er nog over gepraat worden, of een andere straf gegeven worden, dan kan je toch ook met gemak die tik overslaan en de rest gelijk doen?
Die tik doet niets anders dan een schik-effect teweeg brengen waarna er echt wat gedaan kan worden.
Die tik is er om de emotie van de ouder te ontladen vooral.
Neem de overbekende tik op de vingers voor de hete thee op tafel.
Dat is iets waarvan je niet wil dat je kind het aan den lijve gaat ondervinden waarom dat niet mag, dus je moet wat doen.
Tik op de vingers, daarna volgt nee, dat mag niet, gevaarlijk!
Je kan ook handje vastpakken op normale wijze(weg bij thee), kind aankijken en zeggen nee mag niet, gevaarlijk.
Het is vrijwel hetzelfde, alleen ontbreekt de tik bij de ene, die tik is dan ook onnodig, je kan het kind prima leren dat dat niet mag zonder tik, waarom dan wel die tik gebruiken?
Veel ouders zijn geneigd om in een openbare ruimte ineens niet te straffen, of dat nu om slaan of wat dan ook gaat.quote:Op dinsdag 2 december 2008 00:13 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
haar?
Kinderen die de hele avond in een restaurant lopen te gillen, janken en/of rondrennen zijn slecht opgevoed. En true, dat kan uit verschillende hoeken komen, maar mijn vermoeden is dat dat gerelateerd is aan het fenoneem van niet meer durven opvoeden. Ouders durven de grenzen niet duidelijk te maken, dus kinderen overtreden deze gerust in een ruimte waar andere mensen komen voor een leuke avond.
...en daardoor ben je niet Dark, Negative en Antisocial geworden?quote:Op dinsdag 2 december 2008 16:18 schreef fathank het volgende:
Corrigerende tik moet kunnen. Heb vroeger ook wel eens trap onder m'n hol/pets op m'n hoofd/slipper naar mn hoofd gekregen omdat ik strontvervelend was. Maar dan was het ook verdiend en ging ik maar weer gauw met m'n blokken spelen.
D.N.A. Records. M'n favoriete hardcorelabel smartassquote:Op dinsdag 2 december 2008 16:24 schreef Make-Yourself het volgende:
[..]
...en daardoor ben je niet Dark, Negative en Antisocial geworden?
* Daar kan ik me dan nu al op verheugenquote:Op dinsdag 2 december 2008 16:30 schreef waht het volgende:
Maar ik wordt niet gehindert door praktijk-ervaring, gelukkig maar.
Dit herken ik wel heel erg. Precies hetzelfde. Ik ben me er nu wel heel erg bewust van dat ik dit gedrag vertoon, maar het is zo hardnekkig. de snauw is al gegeven of de afstandbediening al gevlogen als ik me realiseer dat het fout is. Het is gewoon gekopierd gedrag van wat je meekrijgt thuis. Erg zonde, ik moet nu hard werken om het er weer uit te krijgen.quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:49 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik daarentegen, word snel boos ( kort lontje ) , snel agressief, smijt met dingenof ga schelden.
Het kost me al jaaaaren om dat eruit te krijgen. En dat is niet makkelijk, kan ik je vertellen, want je bent echt zo geconditioneerd
*zucht..quote:Op dinsdag 2 december 2008 16:30 schreef waht het volgende:
Slaag zou gewoon helemaal niet nodig hoeven zijn. Hoe zwak ben je als ouder als je fysiek geweld moet gebruiken om je eigen kroost in het gareel te krijgen? Dan wil ik niet zover gaan te zeggen dat een tik áltijd fout is, maar het is toch echt een teken van zwakte. Een klap geven is gewoon véél te gemakkelijk. Als je kinderen krijgt moet je daar gewoon veel tijd in stoppen, dat is de verantwoordelijkheid van de ouders. Met hier en daar een uitzondering moeten alle kinderen prima op te voeden zijn zonder corrigerende tikken.
Maar ik wordt niet gehindert door praktijk-ervaring, gelukkig maar.
Eerder een kwestie van erfelijkheid lijkt me. Ik kopiëer het gedrag van ouders niet. Omdat ik liever mezelf ben en doe wat IK goed vind.quote:Op dinsdag 2 december 2008 17:27 schreef Moja het volgende:
[..]
Dit herken ik wel heel erg. Precies hetzelfde. Ik ben me er nu wel heel erg bewust van dat ik dit gedrag vertoon, maar het is zo hardnekkig. de snauw is al gegeven of de afstandbediening al gevlogen als ik me realiseer dat het fout is. Het is gewoon gekopierd gedrag van wat je meekrijgt thuis. Erg zonde, ik moet nu hard werken om het er weer uit te krijgen.
Indd.. sommige mensen zijn gewoon psychisch instabiel.. en zodra je hun ouders ziet zijn het keurige mensen. Dan denk je ook WTF?quote:Op dinsdag 2 december 2008 18:10 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Eerder een kwestie van erfelijkheid lijkt me. Ik kopiëer het gedrag van ouders niet. Omdat ik liever mezelf ben en doe wat IK goed vind.
Lekker gemakkelijk om het op je ouwelui af te schuiven
Nee, bij erfelijkheid draag je lekker veel eigen verantwoordelijkheid zeker?quote:Op dinsdag 2 december 2008 18:10 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Eerder een kwestie van erfelijkheid lijkt me. Ik kopiëer het gedrag van ouders niet. Omdat ik liever mezelf ben en doe wat IK goed vind.
Het is zeker een teken van onmacht, maar je vergeet dat kinderen verbaal niet altijd competent genoeg zijn om je woorden tot ze te laten doordringen. Toch weet ik niet of fysieke straf hiervoor de oplossing is.quote:Op maandag 1 december 2008 09:59 schreef MLI het volgende:
Je collega stelt zich aan. En ik vind het gebruiken van fysieke macht (maar ook bijvoorbeeld schreeuwen) een teken van onmacht. Als ik iemand sla, dan is dat altijd omdat ik diegene verbaal niet aankan.
Je weet duidelijk dus niet waar je over praatquote:Op dinsdag 2 december 2008 18:10 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Trek het je niet aan. Ik heb in de verste verte nog nooit wat met opvoeden te maken gehad (vanuit het ouder-oogpunt dan). En als jij jouw kindjes door het huis wilt meppen is dat jouw keuze.quote:Op dinsdag 2 december 2008 17:50 schreef Netstorm het volgende:
[..]
*zucht..
nee.. laat ook maar.. ik ga niet eens meer reageren op zielige mensen die een corrigerende tik afstempelen als 'zwak' en hun eigen manier van opvoeden de hemel inprijzen.
Je favo hardcorelabel heet smartass?...quote:Op dinsdag 2 december 2008 16:35 schreef fathank het volgende:
[..]
D.N.A. Records. M'n favoriete hardcorelabel smartass
Na netstorm dacht ik dat het niet dommer kan. Maar chapeau, het kan dus nog dommer.quote:Op dinsdag 2 december 2008 18:10 schreef deedeetee het volgende:
[..]
O nee ??quote:Op dinsdag 2 december 2008 19:08 schreef Moja het volgende:
[..]
Je weet duidelijk dus niet waar je over praat![]()
Tuurlijk maar daarom hoef je het nog niet na te doen ? Onzin om te stellen dat iedereen dat wél doet. Niet iedereen is het zelfde hoor.quote:Iedereen kopiert gedrag van zijn ouders. Je groeit op met de manieren van omgaan met elkaar of je nou wilt of niet.
Vervelend voor je dat jij dat niet gemakkelijk kunt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen het gedrag van zijn ouders zomaar nadoet.quote:Als je gaat zien dat bepaalde manieren van uiten niet de goeie zijn is dat verdomd lastig om dat uit je systeem te krijgen. Frustaties en verdriet op een andere manier uiten is iets wat je niet goed kent. Daarbij weet ik precies wat ik goed vind en wat niet. Het heeft niks te maken met NU het gedrag van mijn ouders te kopieren, ik wil het juist doorbreken. En dat is niet altijd even makkelijk.
quote:Op dinsdag 2 december 2008 20:31 schreef SHE het volgende:
[..]
Na netstorm dacht ik dat het niet dommer kan. Maar chapeau, het kan dus nog dommer.
Eens, maar is het een schande of schaamte om machteloos te zijn?quote:Op maandag 1 december 2008 09:59 schreef MLI het volgende:
Wat een bullsht ..... war haal je in godsnaam vandaan dat 'iets niet meer zou mogen' ...?quote:Op dinsdag 2 december 2008 20:57 schreef Tarabass het volgende:
Kinderen mogen niet meer geslagen/gecorrigeerd worden, maar hebben dan ook geen enkel respect. Kinderen konden vroeger nog weleens een tik verwachten, maar hadden veel respect voor ouderen (over het algemeen). Tel uit je winst.
Leuk geprobeerdquote:Op dinsdag 2 december 2008 20:49 schreef SHE het volgende:
Elk mens is uniek. Dat zou je als moeder helemaal moeten begrijpen.
Wat echter basis psychologie is, is dat mishandeling in welke vorm dan ook zijn sporen nalaat. Extraverte mensen zullen dit naar alle waarschijnlijkheid naar buiten toe uiten, en introverte mensen meer naar zichzelf.
Je kunt niet ontkennen dat zoiets je hoe dan ook tekent. Het gaat hier niet om een verjaardagstaart die niet roze genoeg was waardoor iemand doorslaat ( en zelfs daarom zijn psychologen druk bezet)
Het is behoorlijk vreemd om te beweren dat je geen gedrag van ouders kopieert, of zoals eerder gezegd bepaalde uitingen geeft aan verdriet/woede om het gebeurde.
Maar wellicht dat jouw kinderen helemaal niets van je aannemen en zichzelf opvoeden, ik geloof het direct hoor
Logisch want er treed dan gewenning op en 't maakt helemaal geen indruk meer. Alleen als je het bij wijze van hoge uitzondering doet maakt het de juiste indruk : * Oeps die moet ik nooit meer doen *quote:dat kinderen die met enige regelmaat een tik krijgen net zo goed brutaal en provocerend kunnen zijn
Precies. Heb vroeger ook weleens een tik gehad op mijn broek zeg maar (op de kont ej). En ik heb er geen trauma aan overgehouden omdat het incidenteel was. Of echt stevig beet gepakt.quote:Op dinsdag 2 december 2008 21:19 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Logisch want er treed dan gewenning op en 't maakt helemaal geen indruk meer. Alleen als je het bij wijze van hoge uitzondering doet maakt het de juiste indruk : * Oeps die moet ik nooit meer doen *
Je snapt het niet he. Het gaat hier niet om voor de lol je ouders na doen omdat je te dom bent om dat voor jezelf te bepalen. Vanaf je geboorte krijg je de meeste invloeden van je ouders. Dat is wat krijgt als basis. Als je ouder(s) jou dat niet meegeeft of het goede voorbeeld geeft van hoe je op de juiste manier jezelf moet profileren en uiten moet je dat jezelf gaan aanleren. Dat is dan niet iets wat van nature al komt. Je begint bij 0. En leert beetje bij beetje met terugvallen. En ja iedereen is anders. Ik heb nooit beweert dat dat anders was. Ik heb alleen gezegd dat iedereen gedrag kopiert van zijn opvoeders. Later doe je daarmee wat je zelf wilt of past het aan.quote:Op dinsdag 2 december 2008 20:35 schreef deedeetee het volgende:
[..]
O nee ??
[..]
Tuurlijk maar daarom hoef je het nog niet na te doen ? Onzin om te stellen dat iedereen dat wél doet. Niet iedereen is het zelfde hoor.
[..]
Vervelend voor je dat jij dat niet gemakkelijk kunt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen het gedrag van zijn ouders zomaar nadoet.
Jouw "basispsychologie" is psychodynamisch, als je met sporen achterlaten negatieve ontwikkelingen bedoelt. Het kan ook dat mensen zich zo ontwikkelen dat ze hun huidige bestaan als veel positiever ervaren, of dat ze er sterker door zijn geworden, of wijzer, of rebelser tegen hun ouders en daardoor een complete tegenpool.quote:Op dinsdag 2 december 2008 20:49 schreef SHE het volgende:
Elk mens is uniek. Dat zou je als moeder helemaal moeten begrijpen.
Wat echter basis psychologie is, is dat mishandeling in welke vorm dan ook zijn sporen nalaat. Extraverte mensen zullen dit naar alle waarschijnlijkheid naar buiten toe uiten, en introverte mensen meer naar zichzelf.
Je kunt niet ontkennen dat zoiets je hoe dan ook tekent. Het gaat hier niet om een verjaardagstaart die niet roze genoeg was waardoor iemand doorslaat ( en zelfs daarom zijn psychologen druk bezet)
Het is behoorlijk vreemd om te beweren dat je geen gedrag van ouders kopieert, of zoals eerder gezegd bepaalde uitingen geeft aan verdriet/woede om het gebeurde.
Maar wellicht dat jouw kinderen helemaal niets van je aannemen en zichzelf opvoeden, ik geloof het direct hoor
Dan begrijp ik al helemaal niet waarom je zo fel van leer trekt tegen dat meisje wat mij quote.quote:Op dinsdag 2 december 2008 21:15 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Leuk geprobeerdenne : van iemand iets aannemen is niet nadoen
![]()
Ik beweer niet dat je helemaal niets van je ouders overneemt maar dat je hun gedrag niet klakkeloos hoeft na te doen.
En we hebben het hier niet over mishandeling, die uiteraard sporen nalaat. Ik heb nergens het tegendeel beweert. maar da's 't onderwerp van deze discussie niet.
Ik stel alleen dat je niet zomaar het gedrag van je ouders kunt gebruiken als excuus voor je eigen gedrag. En dat je zomaar kunt zeggen dat je je niet anders kunt gedragen, of het tenminste héél moeilijk kunt omdat jij - en iedereen- vanzelfsprekend je ouders imiteert. Sommige mensen doen dat idd maar andere mensen doen dat niet.
Ik heb zelfs wel eens horen beweren dat men geneigd is om óf de ouders na te doen óf juist het tegenovergestelde te gaan doen. In hoeverre dit klopt heb ik me nooit echt verdiept maar in mijn geval zou dáár wel iets in kunnen zitten.
Dat andere mensen dat niet zouden doen maakt mijn geval nog geen onzinquote:Op dinsdag 2 december 2008 21:15 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik stel alleen dat je niet zomaar het gedrag van je ouders kunt gebruiken als excuus voor je eigen gedrag. En dat je zomaar kunt zeggen dat je je niet anders kunt gedragen, of het tenminste héél moeilijk kunt omdat jij - en iedereen- vanzelfsprekend je ouders imiteert. Sommige mensen doen dat idd maar andere mensen doen dat niet.
quote:Op dinsdag 2 december 2008 17:50 schreef Netstorm het volgende:
[..]
*zucht..
nee.. laat ook maar.. ik ga niet eens meer reageren op zielige mensen die een corrigerende tik afstempelen als 'zwak' en hun eigen manier van opvoeden de hemel inprijzen.
Dat spijt me dan voor haar, maar het is nog steeds haar eigen gedrag. Wel flink van haar als ze haar best doet om het ánders te doen. Maar bekijk het eens van deze kant : ook haar ouders kunnen hun gedrag verklaren door te zeggen dat zij het op hun beurt weer van hun ouders (haar grootouders ) hebben overgenomen.quote:Op dinsdag 2 december 2008 21:25 schreef SHE het volgende:
[..]
Dan begrijp ik al helemaal niet waarom je zo fel van leer trekt tegen dat meisje wat mij quote.
Ze deelt de ervaring en geeft aan hard te moeten werken om het anders te doen dan haar ouders.
Johquote:Op dinsdag 2 december 2008 21:55 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat spijt me dan voor haar, maar het is nog steeds haar eigen gedrag.
Je bent idd een fellequote:Op dinsdag 2 december 2008 21:55 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat spijt me dan voor haar, maar het is nog steeds haar eigen gedrag. Wel flink van haar als ze haar best doet om het ánders te doen. Maar bekijk het eens van deze kant : ook haar ouders kunnen hun gedrag verklaren door te zeggen dat zij het op hun beurt weer van hun ouders (haar grootouders ) hebben overgenomen.![]()
Misschien reageer ik idd wat te fel als het om klagen over ouders gaat en hun je eigen gedrag verwijten. In het vuur van een discussie ga ik mss wel eens wat al te hard....
Altijd hé iemand doet hoe die doet en problemen maakt of heeft dan ligt het dus ALTIJD aan de jeugdquote:Op maandag 1 december 2008 19:04 schreef SHE het volgende:
Ik mag hopen dat je niet zo achterlijk bent als dat je je voordoet. Anders moet je eens terug naar groep 6 voor een beetje begrijpend lezen.quote:Op dinsdag 2 december 2008 20:20 schreef Make-Yourself het volgende:
[..]
Je favo hardcorelabel heet smartass?...
apart...
Precies we hebben allemaal onze eigen groeicurve laat je niet gek makenquote:Op dinsdag 2 december 2008 22:01 schreef Moja het volgende:
[..]
JohDat is toch precies wat ik mezelf léér om te veranderen. Maar het spijt me voor jou, dat jij denkt dat je wakker kunt worden en het vanaf die dag anders te gaan doen
Zo werkt het niet in realiteit. Zoiets doe je met vallen en opstaan. Leerproces enzo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |