Wat een onzin zeg...quote:Op maandag 1 december 2008 13:18 schreef servus_universitas het volgende:
Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen altijd zo verbaasd doen als je aangeeft dat je het vindt kunnen om je kind een corrigerende tik te geven. Zo is dat altijd al gegaan en pas recentelijk, onder het juk van de sociaal-liberalen die kinderen zien als gelijkwaardige gesprekspartners (), is het tot een taboe verworden. Een kind dat zich misdraagt verdient op een gegeven moment een tik. Zo voed je kinderen op. Het is toch ook niet voor niets dat de kinderen van tegenwoordig allemaal van die brutale en uitermate vervelende blagen zijn?
Volledig eens.......ik geloof ook in "positief opvoeden"...en dan bedoel ik niet "laat maar lekker waaien..."quote:Op dinsdag 2 december 2008 13:48 schreef erodome het volgende:
[..]
En is dat genoeg, is het tik en klaar, we praten er niet meer over?
In de meeste gevallen is het niet genoeg, moet er nog over gepraat worden, of een andere straf gegeven worden, dan kan je toch ook met gemak die tik overslaan en de rest gelijk doen?
Die tik doet niets anders dan een schik-effect teweeg brengen waarna er echt wat gedaan kan worden.
Die tik is er om de emotie van de ouder te ontladen vooral.
Neem de overbekende tik op de vingers voor de hete thee op tafel.
Dat is iets waarvan je niet wil dat je kind het aan den lijve gaat ondervinden waarom dat niet mag, dus je moet wat doen.
Tik op de vingers, daarna volgt nee, dat mag niet, gevaarlijk!
Je kan ook handje vastpakken op normale wijze(weg bij thee), kind aankijken en zeggen nee mag niet, gevaarlijk.
Het is vrijwel hetzelfde, alleen ontbreekt de tik bij de ene, die tik is dan ook onnodig, je kan het kind prima leren dat dat niet mag zonder tik, waarom dan wel die tik gebruiken?
Veel ouders zijn geneigd om in een openbare ruimte ineens niet te straffen, of dat nu om slaan of wat dan ook gaat.quote:Op dinsdag 2 december 2008 00:13 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
haar?
Kinderen die de hele avond in een restaurant lopen te gillen, janken en/of rondrennen zijn slecht opgevoed. En true, dat kan uit verschillende hoeken komen, maar mijn vermoeden is dat dat gerelateerd is aan het fenoneem van niet meer durven opvoeden. Ouders durven de grenzen niet duidelijk te maken, dus kinderen overtreden deze gerust in een ruimte waar andere mensen komen voor een leuke avond.
...en daardoor ben je niet Dark, Negative en Antisocial geworden?quote:Op dinsdag 2 december 2008 16:18 schreef fathank het volgende:
Corrigerende tik moet kunnen. Heb vroeger ook wel eens trap onder m'n hol/pets op m'n hoofd/slipper naar mn hoofd gekregen omdat ik strontvervelend was. Maar dan was het ook verdiend en ging ik maar weer gauw met m'n blokken spelen.
D.N.A. Records. M'n favoriete hardcorelabel smartassquote:Op dinsdag 2 december 2008 16:24 schreef Make-Yourself het volgende:
[..]
...en daardoor ben je niet Dark, Negative en Antisocial geworden?
* Daar kan ik me dan nu al op verheugenquote:Op dinsdag 2 december 2008 16:30 schreef waht het volgende:
Maar ik wordt niet gehindert door praktijk-ervaring, gelukkig maar.
Dit herken ik wel heel erg. Precies hetzelfde. Ik ben me er nu wel heel erg bewust van dat ik dit gedrag vertoon, maar het is zo hardnekkig. de snauw is al gegeven of de afstandbediening al gevlogen als ik me realiseer dat het fout is. Het is gewoon gekopierd gedrag van wat je meekrijgt thuis. Erg zonde, ik moet nu hard werken om het er weer uit te krijgen.quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:49 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik daarentegen, word snel boos ( kort lontje ) , snel agressief, smijt met dingenof ga schelden.
Het kost me al jaaaaren om dat eruit te krijgen. En dat is niet makkelijk, kan ik je vertellen, want je bent echt zo geconditioneerd
*zucht..quote:Op dinsdag 2 december 2008 16:30 schreef waht het volgende:
Slaag zou gewoon helemaal niet nodig hoeven zijn. Hoe zwak ben je als ouder als je fysiek geweld moet gebruiken om je eigen kroost in het gareel te krijgen? Dan wil ik niet zover gaan te zeggen dat een tik áltijd fout is, maar het is toch echt een teken van zwakte. Een klap geven is gewoon véél te gemakkelijk. Als je kinderen krijgt moet je daar gewoon veel tijd in stoppen, dat is de verantwoordelijkheid van de ouders. Met hier en daar een uitzondering moeten alle kinderen prima op te voeden zijn zonder corrigerende tikken.
Maar ik wordt niet gehindert door praktijk-ervaring, gelukkig maar.
Eerder een kwestie van erfelijkheid lijkt me. Ik kopiëer het gedrag van ouders niet. Omdat ik liever mezelf ben en doe wat IK goed vind.quote:Op dinsdag 2 december 2008 17:27 schreef Moja het volgende:
[..]
Dit herken ik wel heel erg. Precies hetzelfde. Ik ben me er nu wel heel erg bewust van dat ik dit gedrag vertoon, maar het is zo hardnekkig. de snauw is al gegeven of de afstandbediening al gevlogen als ik me realiseer dat het fout is. Het is gewoon gekopierd gedrag van wat je meekrijgt thuis. Erg zonde, ik moet nu hard werken om het er weer uit te krijgen.
Indd.. sommige mensen zijn gewoon psychisch instabiel.. en zodra je hun ouders ziet zijn het keurige mensen. Dan denk je ook WTF?quote:Op dinsdag 2 december 2008 18:10 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Eerder een kwestie van erfelijkheid lijkt me. Ik kopiëer het gedrag van ouders niet. Omdat ik liever mezelf ben en doe wat IK goed vind.
Lekker gemakkelijk om het op je ouwelui af te schuiven
Nee, bij erfelijkheid draag je lekker veel eigen verantwoordelijkheid zeker?quote:Op dinsdag 2 december 2008 18:10 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Eerder een kwestie van erfelijkheid lijkt me. Ik kopiëer het gedrag van ouders niet. Omdat ik liever mezelf ben en doe wat IK goed vind.
Het is zeker een teken van onmacht, maar je vergeet dat kinderen verbaal niet altijd competent genoeg zijn om je woorden tot ze te laten doordringen. Toch weet ik niet of fysieke straf hiervoor de oplossing is.quote:Op maandag 1 december 2008 09:59 schreef MLI het volgende:
Je collega stelt zich aan. En ik vind het gebruiken van fysieke macht (maar ook bijvoorbeeld schreeuwen) een teken van onmacht. Als ik iemand sla, dan is dat altijd omdat ik diegene verbaal niet aankan.
Je weet duidelijk dus niet waar je over praatquote:Op dinsdag 2 december 2008 18:10 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Trek het je niet aan. Ik heb in de verste verte nog nooit wat met opvoeden te maken gehad (vanuit het ouder-oogpunt dan). En als jij jouw kindjes door het huis wilt meppen is dat jouw keuze.quote:Op dinsdag 2 december 2008 17:50 schreef Netstorm het volgende:
[..]
*zucht..
nee.. laat ook maar.. ik ga niet eens meer reageren op zielige mensen die een corrigerende tik afstempelen als 'zwak' en hun eigen manier van opvoeden de hemel inprijzen.
Je favo hardcorelabel heet smartass?...quote:Op dinsdag 2 december 2008 16:35 schreef fathank het volgende:
[..]
D.N.A. Records. M'n favoriete hardcorelabel smartass
Na netstorm dacht ik dat het niet dommer kan. Maar chapeau, het kan dus nog dommer.quote:Op dinsdag 2 december 2008 18:10 schreef deedeetee het volgende:
[..]
O nee ??quote:Op dinsdag 2 december 2008 19:08 schreef Moja het volgende:
[..]
Je weet duidelijk dus niet waar je over praat![]()
Tuurlijk maar daarom hoef je het nog niet na te doen ? Onzin om te stellen dat iedereen dat wél doet. Niet iedereen is het zelfde hoor.quote:Iedereen kopiert gedrag van zijn ouders. Je groeit op met de manieren van omgaan met elkaar of je nou wilt of niet.
Vervelend voor je dat jij dat niet gemakkelijk kunt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen het gedrag van zijn ouders zomaar nadoet.quote:Als je gaat zien dat bepaalde manieren van uiten niet de goeie zijn is dat verdomd lastig om dat uit je systeem te krijgen. Frustaties en verdriet op een andere manier uiten is iets wat je niet goed kent. Daarbij weet ik precies wat ik goed vind en wat niet. Het heeft niks te maken met NU het gedrag van mijn ouders te kopieren, ik wil het juist doorbreken. En dat is niet altijd even makkelijk.
quote:Op dinsdag 2 december 2008 20:31 schreef SHE het volgende:
[..]
Na netstorm dacht ik dat het niet dommer kan. Maar chapeau, het kan dus nog dommer.
Eens, maar is het een schande of schaamte om machteloos te zijn?quote:Op maandag 1 december 2008 09:59 schreef MLI het volgende:
Je collega stelt zich aan. En ik vind het gebruiken van fysieke macht (maar ook bijvoorbeeld schreeuwen) een teken van onmacht. Als ik iemand sla, dan is dat altijd omdat ik diegene verbaal niet aankan.
Wat een bullsht ..... war haal je in godsnaam vandaan dat 'iets niet meer zou mogen' ...?quote:Op dinsdag 2 december 2008 20:57 schreef Tarabass het volgende:
Kinderen mogen niet meer geslagen/gecorrigeerd worden, maar hebben dan ook geen enkel respect. Kinderen konden vroeger nog weleens een tik verwachten, maar hadden veel respect voor ouderen (over het algemeen). Tel uit je winst.
Leuk geprobeerdquote:Op dinsdag 2 december 2008 20:49 schreef SHE het volgende:
Elk mens is uniek. Dat zou je als moeder helemaal moeten begrijpen.
Wat echter basis psychologie is, is dat mishandeling in welke vorm dan ook zijn sporen nalaat. Extraverte mensen zullen dit naar alle waarschijnlijkheid naar buiten toe uiten, en introverte mensen meer naar zichzelf.
Je kunt niet ontkennen dat zoiets je hoe dan ook tekent. Het gaat hier niet om een verjaardagstaart die niet roze genoeg was waardoor iemand doorslaat ( en zelfs daarom zijn psychologen druk bezet)
Het is behoorlijk vreemd om te beweren dat je geen gedrag van ouders kopieert, of zoals eerder gezegd bepaalde uitingen geeft aan verdriet/woede om het gebeurde.
Maar wellicht dat jouw kinderen helemaal niets van je aannemen en zichzelf opvoeden, ik geloof het direct hoor
Logisch want er treed dan gewenning op en 't maakt helemaal geen indruk meer. Alleen als je het bij wijze van hoge uitzondering doet maakt het de juiste indruk : * Oeps die moet ik nooit meer doen *quote:dat kinderen die met enige regelmaat een tik krijgen net zo goed brutaal en provocerend kunnen zijn
Precies. Heb vroeger ook weleens een tik gehad op mijn broek zeg maar (op de kont ej). En ik heb er geen trauma aan overgehouden omdat het incidenteel was. Of echt stevig beet gepakt.quote:Op dinsdag 2 december 2008 21:19 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Logisch want er treed dan gewenning op en 't maakt helemaal geen indruk meer. Alleen als je het bij wijze van hoge uitzondering doet maakt het de juiste indruk : * Oeps die moet ik nooit meer doen *
Je snapt het niet he. Het gaat hier niet om voor de lol je ouders na doen omdat je te dom bent om dat voor jezelf te bepalen. Vanaf je geboorte krijg je de meeste invloeden van je ouders. Dat is wat krijgt als basis. Als je ouder(s) jou dat niet meegeeft of het goede voorbeeld geeft van hoe je op de juiste manier jezelf moet profileren en uiten moet je dat jezelf gaan aanleren. Dat is dan niet iets wat van nature al komt. Je begint bij 0. En leert beetje bij beetje met terugvallen. En ja iedereen is anders. Ik heb nooit beweert dat dat anders was. Ik heb alleen gezegd dat iedereen gedrag kopiert van zijn opvoeders. Later doe je daarmee wat je zelf wilt of past het aan.quote:Op dinsdag 2 december 2008 20:35 schreef deedeetee het volgende:
[..]
O nee ??
[..]
Tuurlijk maar daarom hoef je het nog niet na te doen ? Onzin om te stellen dat iedereen dat wél doet. Niet iedereen is het zelfde hoor.
[..]
Vervelend voor je dat jij dat niet gemakkelijk kunt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen het gedrag van zijn ouders zomaar nadoet.
Jouw "basispsychologie" is psychodynamisch, als je met sporen achterlaten negatieve ontwikkelingen bedoelt. Het kan ook dat mensen zich zo ontwikkelen dat ze hun huidige bestaan als veel positiever ervaren, of dat ze er sterker door zijn geworden, of wijzer, of rebelser tegen hun ouders en daardoor een complete tegenpool.quote:Op dinsdag 2 december 2008 20:49 schreef SHE het volgende:
Elk mens is uniek. Dat zou je als moeder helemaal moeten begrijpen.
Wat echter basis psychologie is, is dat mishandeling in welke vorm dan ook zijn sporen nalaat. Extraverte mensen zullen dit naar alle waarschijnlijkheid naar buiten toe uiten, en introverte mensen meer naar zichzelf.
Je kunt niet ontkennen dat zoiets je hoe dan ook tekent. Het gaat hier niet om een verjaardagstaart die niet roze genoeg was waardoor iemand doorslaat ( en zelfs daarom zijn psychologen druk bezet)
Het is behoorlijk vreemd om te beweren dat je geen gedrag van ouders kopieert, of zoals eerder gezegd bepaalde uitingen geeft aan verdriet/woede om het gebeurde.
Maar wellicht dat jouw kinderen helemaal niets van je aannemen en zichzelf opvoeden, ik geloof het direct hoor
Dan begrijp ik al helemaal niet waarom je zo fel van leer trekt tegen dat meisje wat mij quote.quote:Op dinsdag 2 december 2008 21:15 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Leuk geprobeerdenne : van iemand iets aannemen is niet nadoen
![]()
Ik beweer niet dat je helemaal niets van je ouders overneemt maar dat je hun gedrag niet klakkeloos hoeft na te doen.
En we hebben het hier niet over mishandeling, die uiteraard sporen nalaat. Ik heb nergens het tegendeel beweert. maar da's 't onderwerp van deze discussie niet.
Ik stel alleen dat je niet zomaar het gedrag van je ouders kunt gebruiken als excuus voor je eigen gedrag. En dat je zomaar kunt zeggen dat je je niet anders kunt gedragen, of het tenminste héél moeilijk kunt omdat jij - en iedereen- vanzelfsprekend je ouders imiteert. Sommige mensen doen dat idd maar andere mensen doen dat niet.
Ik heb zelfs wel eens horen beweren dat men geneigd is om óf de ouders na te doen óf juist het tegenovergestelde te gaan doen. In hoeverre dit klopt heb ik me nooit echt verdiept maar in mijn geval zou dáár wel iets in kunnen zitten.
Dat andere mensen dat niet zouden doen maakt mijn geval nog geen onzinquote:Op dinsdag 2 december 2008 21:15 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik stel alleen dat je niet zomaar het gedrag van je ouders kunt gebruiken als excuus voor je eigen gedrag. En dat je zomaar kunt zeggen dat je je niet anders kunt gedragen, of het tenminste héél moeilijk kunt omdat jij - en iedereen- vanzelfsprekend je ouders imiteert. Sommige mensen doen dat idd maar andere mensen doen dat niet.
quote:Op dinsdag 2 december 2008 17:50 schreef Netstorm het volgende:
[..]
*zucht..
nee.. laat ook maar.. ik ga niet eens meer reageren op zielige mensen die een corrigerende tik afstempelen als 'zwak' en hun eigen manier van opvoeden de hemel inprijzen.
Dat spijt me dan voor haar, maar het is nog steeds haar eigen gedrag. Wel flink van haar als ze haar best doet om het ánders te doen. Maar bekijk het eens van deze kant : ook haar ouders kunnen hun gedrag verklaren door te zeggen dat zij het op hun beurt weer van hun ouders (haar grootouders ) hebben overgenomen.quote:Op dinsdag 2 december 2008 21:25 schreef SHE het volgende:
[..]
Dan begrijp ik al helemaal niet waarom je zo fel van leer trekt tegen dat meisje wat mij quote.
Ze deelt de ervaring en geeft aan hard te moeten werken om het anders te doen dan haar ouders.
Johquote:Op dinsdag 2 december 2008 21:55 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat spijt me dan voor haar, maar het is nog steeds haar eigen gedrag.
Je bent idd een fellequote:Op dinsdag 2 december 2008 21:55 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat spijt me dan voor haar, maar het is nog steeds haar eigen gedrag. Wel flink van haar als ze haar best doet om het ánders te doen. Maar bekijk het eens van deze kant : ook haar ouders kunnen hun gedrag verklaren door te zeggen dat zij het op hun beurt weer van hun ouders (haar grootouders ) hebben overgenomen.![]()
Misschien reageer ik idd wat te fel als het om klagen over ouders gaat en hun je eigen gedrag verwijten. In het vuur van een discussie ga ik mss wel eens wat al te hard....
Altijd hé iemand doet hoe die doet en problemen maakt of heeft dan ligt het dus ALTIJD aan de jeugdquote:Op maandag 1 december 2008 19:04 schreef SHE het volgende:
Ik heb echt heel ernstig op mijn lazer gehad vroeger. Zo ernstig, dat ik op een gegeven moment in rage ben uitgebroken.
De laatste keer heb ik zo hard teruggeslagen dat het nooit meer is gebeurd. Ik heb ze toen ook in niet te misverstane woorden duidelijk gemaakt dat als ze hun pedagogische kwaliteiten niet heel snel zouden opvijzelen, ik ze echt zou vermoorden. ( als in: als je ooit nog iemand aanraakt, dan maak ik je af. )Mijn broertje mag me bedanken.
Ze hebben later toegegeven heel erg fout te zijn geweest en weten het aan hun stressvolle carrieres en zulks. Mijn reet.
Een nederig excuus heb ik overigens ook gehad, dat dan weer wel. Niet dat je er wat aan hebt, want het kan je enorm beschadigen, maar het is een begin. Ze doen tegenwoordig dan wel weer alles om hun spijt te betuigen.
Which reminds me, ik moet mijn wishlist voor kerst nog bijwerken.
Ik mag hopen dat je niet zo achterlijk bent als dat je je voordoet. Anders moet je eens terug naar groep 6 voor een beetje begrijpend lezen.quote:Op dinsdag 2 december 2008 20:20 schreef Make-Yourself het volgende:
[..]
Je favo hardcorelabel heet smartass?...
apart...
Precies we hebben allemaal onze eigen groeicurve laat je niet gek makenquote:Op dinsdag 2 december 2008 22:01 schreef Moja het volgende:
[..]
JohDat is toch precies wat ik mezelf léér om te veranderen. Maar het spijt me voor jou, dat jij denkt dat je wakker kunt worden en het vanaf die dag anders te gaan doen
Zo werkt het niet in realiteit. Zoiets doe je met vallen en opstaan. Leerproces enzo.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |