abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63695032
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:18 schreef servus_universitas het volgende:
Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen altijd zo verbaasd doen als je aangeeft dat je het vindt kunnen om je kind een corrigerende tik te geven. Zo is dat altijd al gegaan en pas recentelijk, onder het juk van de sociaal-liberalen die kinderen zien als gelijkwaardige gesprekspartners ( ), is het tot een taboe verworden. Een kind dat zich misdraagt verdient op een gegeven moment een tik. Zo voed je kinderen op. Het is toch ook niet voor niets dat de kinderen van tegenwoordig allemaal van die brutale en uitermate vervelende blagen zijn?
Wat een onzin zeg...

Ga eens kijken bij de meest brutale en losgeslagen kinderen, wedden dat een hoop daarvan gerust ee tik krijgen?
Dat heeft amper tot niets met het wel of niet tikken te maken.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 2 december 2008 @ 13:56:54 #152
139476 Make-Yourself
...relative altruism...
pi_63695085
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 13:48 schreef erodome het volgende:

[..]

En is dat genoeg, is het tik en klaar, we praten er niet meer over?

In de meeste gevallen is het niet genoeg, moet er nog over gepraat worden, of een andere straf gegeven worden, dan kan je toch ook met gemak die tik overslaan en de rest gelijk doen?

Die tik doet niets anders dan een schik-effect teweeg brengen waarna er echt wat gedaan kan worden.
Die tik is er om de emotie van de ouder te ontladen vooral.

Neem de overbekende tik op de vingers voor de hete thee op tafel.
Dat is iets waarvan je niet wil dat je kind het aan den lijve gaat ondervinden waarom dat niet mag, dus je moet wat doen.
Tik op de vingers, daarna volgt nee, dat mag niet, gevaarlijk!
Je kan ook handje vastpakken op normale wijze(weg bij thee), kind aankijken en zeggen nee mag niet, gevaarlijk.
Het is vrijwel hetzelfde, alleen ontbreekt de tik bij de ene, die tik is dan ook onnodig, je kan het kind prima leren dat dat niet mag zonder tik, waarom dan wel die tik gebruiken?
Volledig eens.......ik geloof ook in "positief opvoeden"...en dan bedoel ik niet "laat maar lekker waaien..."
Gewoon, duidelijk en consequent zijn en dat op een positieve manier. Ik probeer zelf "nee" ook zoveel mogelijk te voorkomen..'t is erg lastig en 't lukt me lang niet altijd, maar ik merk wel dat onze manier van opvoeden goed aankomt.
Causaliteit....dat is 't.
pi_63695308
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 00:13 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

haar?

Kinderen die de hele avond in een restaurant lopen te gillen, janken en/of rondrennen zijn slecht opgevoed. En true, dat kan uit verschillende hoeken komen, maar mijn vermoeden is dat dat gerelateerd is aan het fenoneem van niet meer durven opvoeden. Ouders durven de grenzen niet duidelijk te maken, dus kinderen overtreden deze gerust in een ruimte waar andere mensen komen voor een leuke avond.
Veel ouders zijn geneigd om in een openbare ruimte ineens niet te straffen, of dat nu om slaan of wat dan ook gaat.
Dat maakt dat de kinderen los gaan, ze merken heel snel op dat paps en mams niet zullen ingrijpen zoals normaal en maken daar goed misbruik van.

Je hoeft niet te slaan om dat te verkomen, je moet gewoon consequent zijn en ook straffen in openbare ruimtes.
Waarschuwen en waarschuwing nakomen, dat is alles wat nodig is.

Ik heb geloof ik 1 keer in mijn zoons leven meegmaakt dat hij idioot deed in een winkel, toch heb ik hem nog nooit geslagen, het was de eerste en de enige keer omdat ik de waarschuwing nakwam en hij wist(en weet) dat als ik waarschuw er ook gereageerd dient te worden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 2 december 2008 @ 16:18:25 #154
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_63698743
Corrigerende tik moet kunnen. Heb vroeger ook wel eens trap onder m'n hol/pets op m'n hoofd/slipper naar mn hoofd gekregen omdat ik strontvervelend was. Maar dan was het ook verdiend en ging ik maar weer gauw met m'n blokken spelen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 2 december 2008 @ 16:24:53 #155
139476 Make-Yourself
...relative altruism...
pi_63698959
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 16:18 schreef fathank het volgende:
Corrigerende tik moet kunnen. Heb vroeger ook wel eens trap onder m'n hol/pets op m'n hoofd/slipper naar mn hoofd gekregen omdat ik strontvervelend was. Maar dan was het ook verdiend en ging ik maar weer gauw met m'n blokken spelen.
...en daardoor ben je niet Dark, Negative en Antisocial geworden?

pi_63699121
Slaag zou gewoon helemaal niet nodig hoeven zijn. Hoe zwak ben je als ouder als je fysiek geweld moet gebruiken om je eigen kroost in het gareel te krijgen? Dan wil ik niet zover gaan te zeggen dat een tik áltijd fout is, maar het is toch echt een teken van zwakte. Een klap geven is gewoon véél te gemakkelijk. Als je kinderen krijgt moet je daar gewoon veel tijd in stoppen, dat is de verantwoordelijkheid van de ouders. Met hier en daar een uitzondering moeten alle kinderen prima op te voeden zijn zonder corrigerende tikken.

Maar ik wordt niet gehindert door praktijk-ervaring, gelukkig maar.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 2 december 2008 @ 16:35:15 #157
157922 fathank
pi_63699278
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 16:24 schreef Make-Yourself het volgende:

[..]

...en daardoor ben je niet Dark, Negative en Antisocial geworden?

D.N.A. Records. M'n favoriete hardcorelabel smartass
  dinsdag 2 december 2008 @ 16:59:25 #158
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_63700044
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 16:30 schreef waht het volgende:

* Daar kan ik me dan nu al op verheugen
sprak zij die wel een ruime ervaring heeft
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_63700846
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 09:49 schreef SHE het volgende:

[..]

Ik daarentegen, word snel boos ( kort lontje ) , snel agressief, smijt met dingen of ga schelden.
Het kost me al jaaaaren om dat eruit te krijgen. En dat is niet makkelijk, kan ik je vertellen, want je bent echt zo geconditioneerd
Dit herken ik wel heel erg. Precies hetzelfde. Ik ben me er nu wel heel erg bewust van dat ik dit gedrag vertoon, maar het is zo hardnekkig. de snauw is al gegeven of de afstandbediening al gevlogen als ik me realiseer dat het fout is. Het is gewoon gekopierd gedrag van wat je meekrijgt thuis. Erg zonde, ik moet nu hard werken om het er weer uit te krijgen.
pi_63701488
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 16:30 schreef waht het volgende:
Slaag zou gewoon helemaal niet nodig hoeven zijn. Hoe zwak ben je als ouder als je fysiek geweld moet gebruiken om je eigen kroost in het gareel te krijgen? Dan wil ik niet zover gaan te zeggen dat een tik áltijd fout is, maar het is toch echt een teken van zwakte. Een klap geven is gewoon véél te gemakkelijk. Als je kinderen krijgt moet je daar gewoon veel tijd in stoppen, dat is de verantwoordelijkheid van de ouders. Met hier en daar een uitzondering moeten alle kinderen prima op te voeden zijn zonder corrigerende tikken.

*zucht..

nee.. laat ook maar.. ik ga niet eens meer reageren op zielige mensen die een corrigerende tik afstempelen als 'zwak' en hun eigen manier van opvoeden de hemel inprijzen.
  dinsdag 2 december 2008 @ 18:10:29 #161
78780 deedeetee
pi_63701981
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 17:27 schreef Moja het volgende:

[..]

Dit herken ik wel heel erg. Precies hetzelfde. Ik ben me er nu wel heel erg bewust van dat ik dit gedrag vertoon, maar het is zo hardnekkig. de snauw is al gegeven of de afstandbediening al gevlogen als ik me realiseer dat het fout is. Het is gewoon gekopierd gedrag van wat je meekrijgt thuis. Erg zonde, ik moet nu hard werken om het er weer uit te krijgen.
Eerder een kwestie van erfelijkheid lijkt me. Ik kopiëer het gedrag van ouders niet. Omdat ik liever mezelf ben en doe wat IK goed vind.
Lekker gemakkelijk om het op je ouwelui af te schuiven
pi_63702087
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 18:10 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Eerder een kwestie van erfelijkheid lijkt me. Ik kopiëer het gedrag van ouders niet. Omdat ik liever mezelf ben en doe wat IK goed vind.
Indd.. sommige mensen zijn gewoon psychisch instabiel.. en zodra je hun ouders ziet zijn het keurige mensen. Dan denk je ook WTF?

Beetje de schuld afschuiven op een ander omdat je zelf een labiel karakter hebt..
pi_63702204
edit: laat maar
  dinsdag 2 december 2008 @ 18:45:56 #164
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_63702865
quote:

[..]

Nee, bij erfelijkheid draag je lekker veel eigen verantwoordelijkheid zeker?
pi_63702881
quote:
Op maandag 1 december 2008 09:59 schreef MLI het volgende:
Je collega stelt zich aan. En ik vind het gebruiken van fysieke macht (maar ook bijvoorbeeld schreeuwen) een teken van onmacht. Als ik iemand sla, dan is dat altijd omdat ik diegene verbaal niet aankan.
Het is zeker een teken van onmacht, maar je vergeet dat kinderen verbaal niet altijd competent genoeg zijn om je woorden tot ze te laten doordringen. Toch weet ik niet of fysieke straf hiervoor de oplossing is.

Ben vroeger zelf wel af en toe geslagen, niet tot bloedens toe maar soms best hard. Heb er verder geen mentaal letsel aan over gehouden, net als velen anderen. Ik zou het alleen niet graag zelf doen, maar ik heb dan ook geen kinderen.

Overdreven reactie trouwens, gadverdamme.
"Een acteur is iemand die glazig voor zich uit kijkt wanneer het gesprek niet meer over hem gaat."
pi_63703473
quote:

[..]

Je weet duidelijk dus niet waar je over praat Iedereen kopiert gedrag van zijn ouders. Je groeit op met de manieren van omgaan met elkaar of je nou wilt of niet.

Als je gaat zien dat bepaalde manieren van uiten niet de goeie zijn is dat verdomd lastig om dat uit je systeem te krijgen. Frustaties en verdriet op een andere manier uiten is iets wat je niet goed kent. Daarbij weet ik precies wat ik goed vind en wat niet. Het heeft niks te maken met NU het gedrag van mijn ouders te kopieren, ik wil het juist doorbreken. En dat is niet altijd even makkelijk.
pi_63703488
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 17:50 schreef Netstorm het volgende:

[..]

*zucht..

nee.. laat ook maar.. ik ga niet eens meer reageren op zielige mensen die een corrigerende tik afstempelen als 'zwak' en hun eigen manier van opvoeden de hemel inprijzen.
Trek het je niet aan. Ik heb in de verste verte nog nooit wat met opvoeden te maken gehad (vanuit het ouder-oogpunt dan). En als jij jouw kindjes door het huis wilt meppen is dat jouw keuze.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 2 december 2008 @ 20:20:13 #168
139476 Make-Yourself
...relative altruism...
pi_63706091
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 16:35 schreef fathank het volgende:

[..]

D.N.A. Records. M'n favoriete hardcorelabel smartass
Je favo hardcorelabel heet smartass?...

apart...
  dinsdag 2 december 2008 @ 20:31:27 #169
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_63706559
quote:

[..]

Na netstorm dacht ik dat het niet dommer kan. Maar chapeau, het kan dus nog dommer.
pi_63706624
toch leuk dat het topic in R&P --> S&M staat
Ja doei.
  dinsdag 2 december 2008 @ 20:35:14 #171
78780 deedeetee
pi_63706727
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 19:08 schreef Moja het volgende:

[..]

Je weet duidelijk dus niet waar je over praat
O nee ??
quote:
Iedereen kopiert gedrag van zijn ouders. Je groeit op met de manieren van omgaan met elkaar of je nou wilt of niet.
Tuurlijk maar daarom hoef je het nog niet na te doen ? Onzin om te stellen dat iedereen dat wél doet. Niet iedereen is het zelfde hoor.
quote:
Als je gaat zien dat bepaalde manieren van uiten niet de goeie zijn is dat verdomd lastig om dat uit je systeem te krijgen. Frustaties en verdriet op een andere manier uiten is iets wat je niet goed kent. Daarbij weet ik precies wat ik goed vind en wat niet. Het heeft niks te maken met NU het gedrag van mijn ouders te kopieren, ik wil het juist doorbreken. En dat is niet altijd even makkelijk.
Vervelend voor je dat jij dat niet gemakkelijk kunt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen het gedrag van zijn ouders zomaar nadoet.
  dinsdag 2 december 2008 @ 20:43:23 #172
78780 deedeetee
pi_63707076
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:31 schreef SHE het volgende:

[..]

Na netstorm dacht ik dat het niet dommer kan. Maar chapeau, het kan dus nog dommer.

Je staat zeker net voor de spiegel ?

Als je in je gedrag op je ouders lijkt dan heet dat erfelijkheid en omgeving. Als je het gedrag van je ouders niet leuk/aardig/goed vond en je al in je jeugd voorneemt dat niet te gaan nadoen dan heet dat niet onmogelijkheid want dat kán

Dat mensen die dat niet kunnen liever aannemen dat het niet kan is best te begrijpen, maar daarom is het nog niet waar.

Ik heb 3 kinderen die in hun gedrag van elkaar verschillen, misschien kun je me dat even verklaren ? Waarom lijkt hun gedrag niet precies op dat van die hun ouders en dus óók meer op elkaar ?
  dinsdag 2 december 2008 @ 20:49:55 #173
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_63707278
Elk mens is uniek. Dat zou je als moeder helemaal moeten begrijpen.
Wat echter basis psychologie is, is dat mishandeling in welke vorm dan ook zijn sporen nalaat. Extraverte mensen zullen dit naar alle waarschijnlijkheid naar buiten toe uiten, en introverte mensen meer naar zichzelf.
Je kunt niet ontkennen dat zoiets je hoe dan ook tekent. Het gaat hier niet om een verjaardagstaart die niet roze genoeg was waardoor iemand doorslaat ( en zelfs daarom zijn psychologen druk bezet )

Het is behoorlijk vreemd om te beweren dat je geen gedrag van ouders kopieert, of zoals eerder gezegd bepaalde uitingen geeft aan verdriet/woede om het gebeurde.
Maar wellicht dat jouw kinderen helemaal niets van je aannemen en zichzelf opvoeden, ik geloof het direct hoor
pi_63707338
quote:
Op maandag 1 december 2008 09:59 schreef MLI het volgende:
Je collega stelt zich aan. En ik vind het gebruiken van fysieke macht (maar ook bijvoorbeeld schreeuwen) een teken van onmacht. Als ik iemand sla, dan is dat altijd omdat ik diegene verbaal niet aankan.
Eens, maar is het een schande of schaamte om machteloos te zijn?
Ik vind van niet. Ik vind dat je een kind een corrigerende tik kan geven. Maar het lijkt me logisch dat dit echt als laatste 'redmiddel' moet zijn en slechts op uitzondering dat het voorkomt. Bijv. een tik op de vingers of stevig beetpakken (wat niet onder tikken valt). In het gezicht lijkt me echter uit den boze.
pi_63707529
Kinderen mogen niet meer geslagen/gecorrigeerd worden, maar hebben dan ook geen enkel respect. Kinderen konden vroeger nog weleens een tik verwachten, maar hadden veel respect voor ouderen (over het algemeen). Tel uit je winst.
pi_63708043
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:57 schreef Tarabass het volgende:
Kinderen mogen niet meer geslagen/gecorrigeerd worden, maar hebben dan ook geen enkel respect. Kinderen konden vroeger nog weleens een tik verwachten, maar hadden veel respect voor ouderen (over het algemeen). Tel uit je winst.
Wat een bullsht ..... war haal je in godsnaam vandaan dat 'iets niet meer zou mogen' ...?

als je ogen eens open doet en dit topic leest zie je volop mensen aangeven hoe ze hun kinderen straf geven en een flnk aantal geeft gewoon nog probleemloos een tik aan zn kind ... dat is een eigen keuze en houd maar op met dat irritane calimero-gejank over 'iets niet mgen'...

een tweede punt is wel dat het geen enkel direk verband heeft ... dat kinderen die met enige regelmaat een tik krijgen net zo goed brutaal en provocerend kunnen zijn, als knderen die dat niet krijgen...
dat heeft ok geen ene reet te maken me de vraag of er ook fysiek getuchtigd wordt, maar eerder algemene opvoedkundige sturing van de ouders .... tikken itdelen f net an daar deel van itmakn, maar maakt van een slechte ouder heus niet opeens een goede ouder:

een goede ouder die af-en-toe onder bepaalde omstandigheden ook een tik geeft, veranderd daarin niet daardoor maar nog belangrijker is dat e slechte opvoder die daarbij ook nog slaat een slechte ouder blijft..
en a, er zijn gewoon een behorljk aantal 'slechte ouders' (waarbij ik overigens de discussie mjd over de vraag of dat nu slechter of beter gesteld is dan vroeger)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:15:15 #177
78780 deedeetee
pi_63708091
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:49 schreef SHE het volgende:
Wat echter basis psychologie is, is dat mishandeling in welke vorm dan ook zijn sporen nalaat. Extraverte mensen zullen dit naar alle waarschijnlijkheid naar buiten toe uiten, en introverte mensen meer naar zichzelf.
Je kunt niet ontkennen dat zoiets je hoe dan ook tekent. Het gaat hier niet om een verjaardagstaart die niet roze genoeg was waardoor iemand doorslaat ( en zelfs daarom zijn psychologen druk bezet )

Het is behoorlijk vreemd om te beweren dat je geen gedrag van ouders kopieert, of zoals eerder gezegd bepaalde uitingen geeft aan verdriet/woede om het gebeurde.
Maar wellicht dat jouw kinderen helemaal niets van je aannemen en zichzelf opvoeden, ik geloof het direct hoor
Leuk geprobeerd enne : van iemand iets aannemen is niet nadoen

Ik beweer niet dat je helemaal niets van je ouders overneemt maar dat je hun gedrag niet klakkeloos hoeft na te doen.

En we hebben het hier niet over mishandeling, die uiteraard sporen nalaat. Ik heb nergens het tegendeel beweert. maar da's 't onderwerp van deze discussie niet.

Ik stel alleen dat je niet zomaar het gedrag van je ouders kunt gebruiken als excuus voor je eigen gedrag. En dat je zomaar kunt zeggen dat je je niet anders kunt gedragen, of het tenminste héél moeilijk kunt omdat jij - en iedereen- vanzelfsprekend je ouders imiteert. Sommige mensen doen dat idd maar andere mensen doen dat niet.

Ik heb zelfs wel eens horen beweren dat men geneigd is om óf de ouders na te doen óf juist het tegenovergestelde te gaan doen. In hoeverre dit klopt heb ik me nooit echt verdiept maar in mijn geval zou dáár wel iets in kunnen zitten.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:19:43 #178
78780 deedeetee
pi_63708216
quote:
dat kinderen die met enige regelmaat een tik krijgen net zo goed brutaal en provocerend kunnen zijn
Logisch want er treed dan gewenning op en 't maakt helemaal geen indruk meer. Alleen als je het bij wijze van hoge uitzondering doet maakt het de juiste indruk : * Oeps die moet ik nooit meer doen *
pi_63708271
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:19 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Logisch want er treed dan gewenning op en 't maakt helemaal geen indruk meer. Alleen als je het bij wijze van hoge uitzondering doet maakt het de juiste indruk : * Oeps die moet ik nooit meer doen *
Precies. Heb vroeger ook weleens een tik gehad op mijn broek zeg maar (op de kont ej). En ik heb er geen trauma aan overgehouden omdat het incidenteel was. Of echt stevig beet gepakt.
Mijn vader vroeger ook, die was op den duur wel zo slim een pak kranten in zijn broek te steken.
pi_63708388
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:35 schreef deedeetee het volgende:

[..]

O nee ??
[..]

Tuurlijk maar daarom hoef je het nog niet na te doen ? Onzin om te stellen dat iedereen dat wél doet. Niet iedereen is het zelfde hoor.
[..]

Vervelend voor je dat jij dat niet gemakkelijk kunt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen het gedrag van zijn ouders zomaar nadoet.
Je snapt het niet he. Het gaat hier niet om voor de lol je ouders na doen omdat je te dom bent om dat voor jezelf te bepalen. Vanaf je geboorte krijg je de meeste invloeden van je ouders. Dat is wat krijgt als basis. Als je ouder(s) jou dat niet meegeeft of het goede voorbeeld geeft van hoe je op de juiste manier jezelf moet profileren en uiten moet je dat jezelf gaan aanleren. Dat is dan niet iets wat van nature al komt. Je begint bij 0. En leert beetje bij beetje met terugvallen. En ja iedereen is anders. Ik heb nooit beweert dat dat anders was. Ik heb alleen gezegd dat iedereen gedrag kopiert van zijn opvoeders. Later doe je daarmee wat je zelf wilt of past het aan.
pi_63708427
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:49 schreef SHE het volgende:

Jouw "basispsychologie" is psychodynamisch, als je met sporen achterlaten negatieve ontwikkelingen bedoelt. Het kan ook dat mensen zich zo ontwikkelen dat ze hun huidige bestaan als veel positiever ervaren, of dat ze er sterker door zijn geworden, of wijzer, of rebelser tegen hun ouders en daardoor een complete tegenpool.

En juist het wijdverbreide misverstand "elk mens is uniek" zou je toch moeten doen inzien dat niet iedereen een zelfde definitie van mishandeling hanteert. Vooral in cross-culturele onderzoeken is naar boven gekomen hoe immens de verschillen tussen opvoeding zijn, terwijl het resultaat ervan niet zozeer negatiever wordt beïnvloed door een aanwezigheid van slaag.
"Een acteur is iemand die glazig voor zich uit kijkt wanneer het gesprek niet meer over hem gaat."
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:25:45 #182
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_63708434
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:15 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Leuk geprobeerd enne : van iemand iets aannemen is niet nadoen

Ik beweer niet dat je helemaal niets van je ouders overneemt maar dat je hun gedrag niet klakkeloos hoeft na te doen.

En we hebben het hier niet over mishandeling, die uiteraard sporen nalaat. Ik heb nergens het tegendeel beweert. maar da's 't onderwerp van deze discussie niet.

Ik stel alleen dat je niet zomaar het gedrag van je ouders kunt gebruiken als excuus voor je eigen gedrag. En dat je zomaar kunt zeggen dat je je niet anders kunt gedragen, of het tenminste héél moeilijk kunt omdat jij - en iedereen- vanzelfsprekend je ouders imiteert. Sommige mensen doen dat idd maar andere mensen doen dat niet.

Ik heb zelfs wel eens horen beweren dat men geneigd is om óf de ouders na te doen óf juist het tegenovergestelde te gaan doen. In hoeverre dit klopt heb ik me nooit echt verdiept maar in mijn geval zou dáár wel iets in kunnen zitten.
Dan begrijp ik al helemaal niet waarom je zo fel van leer trekt tegen dat meisje wat mij quote.
Ze deelt de ervaring en geeft aan hard te moeten werken om het anders te doen dan haar ouders.
pi_63708612
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:15 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dat andere mensen dat niet zouden doen maakt mijn geval nog geen onzin Ik heb het ook helemaal niet over traumatische mishandeling De ouder over wie ik het heb is lief en met 't hart op de juiste plek, maar op dat gebied niet een goed voorbeeld geweest. En het was nou eenmaal beter geweest als ik wél het goede voorbeeld had gehad. Omdat ik dat nu opnieuw moet leren. Niets meer niets minder
pi_63708993
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 17:50 schreef Netstorm het volgende:

[..]

*zucht..

Zie jij de tik als uitzondering, in die uiterste gevallen waarin je echt niet meer weet wat je moet doen(al het andere faalt) of emotie het even overneemt, of als opvoedkundig middel dat vaker terugkomt(niet bij ieder wissewasje, maar toch wel regelmatig bv ipv naar de trap sturen ofzo)?
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:55:29 #185
78780 deedeetee
pi_63709314
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:25 schreef SHE het volgende:

[..]

Dan begrijp ik al helemaal niet waarom je zo fel van leer trekt tegen dat meisje wat mij quote.
Ze deelt de ervaring en geeft aan hard te moeten werken om het anders te doen dan haar ouders.
Dat spijt me dan voor haar, maar het is nog steeds haar eigen gedrag. Wel flink van haar als ze haar best doet om het ánders te doen. Maar bekijk het eens van deze kant : ook haar ouders kunnen hun gedrag verklaren door te zeggen dat zij het op hun beurt weer van hun ouders (haar grootouders ) hebben overgenomen.

Misschien reageer ik idd wat te fel als het om klagen over ouders gaat en hun je eigen gedrag verwijten. In het vuur van een discussie ga ik mss wel eens wat al te hard....
pi_63709549
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:55 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dat spijt me dan voor haar, maar het is nog steeds haar eigen gedrag.
Joh Dat is toch precies wat ik mezelf léér om te veranderen. Maar het spijt me voor jou, dat jij denkt dat je wakker kunt worden en het vanaf die dag anders te gaan doen Zo werkt het niet in realiteit. Zoiets doe je met vallen en opstaan. Leerproces enzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Moja op 02-12-2008 22:06:44 ]
  dinsdag 2 december 2008 @ 22:11:07 #187
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_63709869
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:55 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dat spijt me dan voor haar, maar het is nog steeds haar eigen gedrag. Wel flink van haar als ze haar best doet om het ánders te doen. Maar bekijk het eens van deze kant : ook haar ouders kunnen hun gedrag verklaren door te zeggen dat zij het op hun beurt weer van hun ouders (haar grootouders ) hebben overgenomen.

Misschien reageer ik idd wat te fel als het om klagen over ouders gaat en hun je eigen gedrag verwijten. In het vuur van een discussie ga ik mss wel eens wat al te hard....
Je bent idd een felle

Maar ik denk dat niemand hier zijn ouders iets verwijt als het om eigen gedrag gaat.
Er is altijd nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Maar dat betekent niet dat het makkelijk is om bepaalde patronen te doorbreken.
En ja, de een krijgt wat klappen en gaat fluitend door het leven. De ander is er jaren kapot van.

Maar ik blijf erbij..bedenk goed, wat u met uw handen doet. Er is niets gemener dan een ouder die zijn kroost slaat. Het zijn de enige mensen op de wereld op wie je altijd zou moeten kunnen rekenen en bij wie je je veilig moet voelen.
Ik kan me zo voorstellen dat veiligheid en angst niet bepaald samen gaan
  dinsdag 2 december 2008 @ 22:55:04 #188
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_63711565
quote:
Op maandag 1 december 2008 19:04 schreef SHE het volgende:
Ik heb echt heel ernstig op mijn lazer gehad vroeger. Zo ernstig, dat ik op een gegeven moment in rage ben uitgebroken.

De laatste keer heb ik zo hard teruggeslagen dat het nooit meer is gebeurd. Ik heb ze toen ook in niet te misverstane woorden duidelijk gemaakt dat als ze hun pedagogische kwaliteiten niet heel snel zouden opvijzelen, ik ze echt zou vermoorden. ( als in: als je ooit nog iemand aanraakt, dan maak ik je af. )Mijn broertje mag me bedanken.

Ze hebben later toegegeven heel erg fout te zijn geweest en weten het aan hun stressvolle carrieres en zulks. Mijn reet.
Een nederig excuus heb ik overigens ook gehad, dat dan weer wel. Niet dat je er wat aan hebt, want het kan je enorm beschadigen, maar het is een begin. Ze doen tegenwoordig dan wel weer alles om hun spijt te betuigen.

Which reminds me, ik moet mijn wishlist voor kerst nog bijwerken.
Altijd hé iemand doet hoe die doet en problemen maakt of heeft dan ligt het dus ALTIJD aan de jeugd

Alsof er niet gewoon rotte appels tussen zitten?

En buiten dat kun je jezelf de vraag stellen wat er eerst was de agressie van de ouders of jouw opvliegerige schijthebbende gedrag.

Ondankbaar wicht
-je avatar gaf een malware melding bij verschillende users, vandaar verwijderd-
pi_63731738
-edit- kneus

[ Bericht 33% gewijzigd door Re op 03-12-2008 19:23:41 ]
Alsof Obamma slimmer is dan Geert Wilders..
  woensdag 3 december 2008 @ 19:16:35 #190
157922 fathank
pi_63732572
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:20 schreef Make-Yourself het volgende:

[..]

Je favo hardcorelabel heet smartass?...

apart...
Ik mag hopen dat je niet zo achterlijk bent als dat je je voordoet. Anders moet je eens terug naar groep 6 voor een beetje begrijpend lezen.
  donderdag 4 december 2008 @ 02:44:36 #191
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_63744967
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:01 schreef Moja het volgende:

[..]

Joh Dat is toch precies wat ik mezelf léér om te veranderen. Maar het spijt me voor jou, dat jij denkt dat je wakker kunt worden en het vanaf die dag anders te gaan doen Zo werkt het niet in realiteit. Zoiets doe je met vallen en opstaan. Leerproces enzo.
Precies we hebben allemaal onze eigen groeicurve laat je niet gek maken
-je avatar gaf een malware melding bij verschillende users, vandaar verwijderd-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')