Waarom hoor en lees ik hier nergens meer iets over? Waar zijn de reacties van de politiek?quote:Doe-het-zelf-kit
Voor Ronald Prins, directeur bij Fox-IT, is het duidelijk dat er een nieuw tijdperk aanbreekt om actief misbruik van de chips te maken. "Het omzetten van de paper in source code is weer een stap dichterbij de doe-het-zelf-kloon-een-mifare-1-kit", betoogt hij. "Nu hoef je alleen nog maar de hardware te kopen op EBay."
Hij wijst erop dat een kale reader 30 dollar kost, terwijl een versie met een mooi kastje zo'n 56 dollar kost, waarbij de Mifare-kaartjes ook voor rond de euro verkrijgbaar zijn. "Een beetje stoere hacker gebruikt natuurlijk een Mifare-horloge", zegt Prins. "Mocht iemand je dan ooit in een gebouw aantreffen komen ze er nooit achter hoe je nu eigenlijk binnen bent gekomen."
Afschaffen beginnen ze niet aan, daarom heb ik het idee dat die nieuwsberichten nogal in een hoekje worden geschoven en dat het stil wordt gehouden om het toch te kunnen doorvoeren.quote:Op maandag 3 november 2008 21:25 schreef __Saviour__ het volgende:
Ze zitten er al te ver in he. Ze weten dat het gedoemd is om te falen, maar blijven stug volhouden om het onvermijdelijke gezichtsverlies maar uit te stellen.
Om dezelfde reden dat Huizinga en de verantwoordelijke vervoersbedrijven niet wilden dat de Universiteit van Nijmegen een kritisch rapport over de OV-chipkaart uitbracht, want dat zou niet maatschappelijk verantwoord zijn.quote:Op maandag 3 november 2008 21:22 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Waarom hoor en lees ik hier nergens meer iets over?
Denk je dat de RET mag kiezen wat de kranten wel- en niet vertellen over die OV-chipkaart ofzo?quote:Op maandag 3 november 2008 @ 21:29 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Afschaffen beginnen ze niet aan, daarom heb ik het idee dat die nieuwsberichten nogal in een hoekje worden geschoven en dat het stil wordt gehouden om het toch te kunnen doorvoeren.
Ik reis minstens 1x per week met de metro en bus in rotterdam, en ik zie behoorlijk veel mensen het gebruiken en het is dat ik een studenten-OV heb anders had ik al lang zelf zo'n kaart aangeschaft. Lijkt me ideaal t.o.v. een strippenkaart.quote:Op maandag 3 november 2008 @ 21:46 schreef proxydude het volgende:
Nu wordt het door de strot gepropt! Het werkt ook zo lekker goed in rotterdam... en een hoop mensen gebruiken het NOT! en als student ben hellemaal de lul daar kan je geen eens een anonime kaart krijgen. Ja of je betaald zelf je OV!
Dus als iemand naast je zit in de trein, of achter je, of voor je en die kopieert even je kaart en reist er een dag mee, vind je dat geen probleem? Dat is ideaal vind je?quote:Op maandag 3 november 2008 22:04 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ik reis minstens 1x per week met de metro en bus in rotterdam, en ik zie behoorlijk veel mensen het gebruiken en het is dat ik een studenten-OV heb anders had ik al lang zelf zo'n kaart aangeschaft. Lijkt me ideaal t.o.v. een strippenkaart.
Ik betaal bij de ABN-AMRO ook voor m'n pinpas. Bizar, hè?quote:Op maandag 3 november 2008 22:32 schreef Eix het volgende:
Waarom zou je een kaart kopen waarmee je kan betalen? Toch de wereld op zn kop, betalen om te kunnen betalen.
Ja net alsof er met strippenkaarten niet te frauderen is.quote:Op maandag 3 november 2008 @ 22:38 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Dus als iemand naast je zit in de trein, of achter je, of voor je en die kopieert even je kaart en reist er een dag mee, vind je dat geen probleem? Dat is ideaal vind je?
Inderdaad. De wereld op zijn kop. Als je een pak melk koopt bij de supermarkt krijg je zelf geld toe!quote:Op maandag 3 november 2008 @ 22:32 schreef Eix het volgende:
Waarom zou je een kaart kopen waarmee je kan betalen? Toch de wereld op zn kop, betalen om te kunnen betalen.
Jij hebt vast ook vertrouwen in de politiek? Die kaart is zo lek als het maar kan. Om nog maar te zwijgen over het feit dat bepaalde partijen precies kunnen achterhalen waar je hebt uitgehangen met de trein.quote:Op maandag 3 november 2008 22:51 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ja net alsof er met strippenkaarten niet te frauderen is..
Die zooi wordt gewoon keihard overhypet. Het komt er straks op neer dat 2 mensen in nederland zo'n kopiëer ding hebben puur om te bewijzen dat het werkt, en dat de rest het nog steeds makkelijker vind om gewoon achter iemand aan te lopen door een poortje om gratis te kunnen reizen.
Jij bent er zeker zo een die ook gelooft dat bush himselve explosieven in het WTC gehangen heeft?quote:Op maandag 3 november 2008 @ 22:57 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Jij hebt vast ook vertrouwen in de politiek? Die kaart is zo lek als het maar kan. Om nog maar te zwijgen over het feit dat bepaalde partijen precies kunnen achterhalen waar je hebt uitgehangen met de trein.
Neh, zo eentje ben ik niet. Ik ben er eentje die het een beetje moe is dat ik overal maar moet doen en laten wat de overheid me opdraagt. Of mag dat van jou ook al niet meer? Ben ik nu een verdachte? Er werd laatst een wet aangenomen die uitlevering makkelijker maakte. Dit gebeurde om zogenaamd terrorisme beter te bestrijden... Intussen zijn er heel wat meer uitleveringen geweest die gebruik hebben gemaakt van die uitbreiding. En wat denk je... Er zat maar 1 zaak tussen die met terrorisme te maken had. Gewoon even een voorbeeldje van de achterlijkheid van mensen zoals jij. Slik jij maar alles wat een overheid je voorschrijft...quote:Op maandag 3 november 2008 22:59 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Jij bent er zeker zo een die ook gelooft dat bush himselve explosieven in het WTC gehangen heeft?![]()
Niet zo paranoïde man.
Nee, dat vindt de meerderheid. Ik vertrouw de meerderheid niet.quote:Op maandag 3 november 2008 23:21 schreef mcDavid het volgende:
Die overheid bestaat uit mensen waarvan we met zijn allen vinden dat die bekwaam genoeg zijn om zulke beslissingen te nemen.
Ik stop met lezen.quote:Dat is nou eenmaal het systeem hier, en daar vertrouw ik op.
Omdat het kansloos is een OV chipkaart te kopieren? Omdat zo'n ding in no-time geblocked wordt? Omdat je niets hebt aan de tegoeden - behalve reizen-? Omdat je bij iedere transactie met je kop op 10 camera's staat, en dus wel een hele domme crimineel wilt zijn?quote:Op maandag 3 november 2008 21:22 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
http://webwereld.nl/articles/53310
Vooral is het gedeelte over de DIY-kit interessant!
[..]
Waarom hoor en lees ik hier nergens meer iets over? Waar zijn de reacties van de politiek?
http://www.bnr.nl/artikel/10381617/iedereen-kan-ov-kaart-klonen
Hier een stukje audio. Eenmaal, andermaal... OV-chipkaart iemand...?
Die kaarten zijn ten eerste gewoon ultiem kut: ze zijn duurder, die poortjes zijn kut (al heb je daar met een strippenkaart op dit moment ook last van, maar zonder die kaart hadden ze er niet gekomen in ieder geval) omdat ze te laat open gaan, daarnaast kun je niet duidelijk van tevoren zien of je kaart bijna leeg is (als ik een strippenkaart in m'n zak heb, kan ik te allen tijde zien of die bijna vol is - aan die kaart zie je niks), als je die kaart vergeet moet je een nieuwe kaart kopen (kortom, je betaalt dus weer voor de kaart zelf, zonder tegoed, waar je uiteindelijk dus niks meer aan hebt), in een deel van de bussen en trams werkt het systeem nog niet, je hebt niks aan die kaart als je buiten Rotterdam komt, als je vergeet uit te checken (omdat het superdruk is in de bus en een of andere taart met een kinderwagen in je enkels staat te duwen) kost het je 4 euro, ik heb al honderd keer m'n metro gemist omdat een of andere opoe het poortje stond te blokkeren met een rollator, die deuren van het poortje gaan te laat open en de lezer vraagt soms echt drie keer om je kaart er nog een keer langs te halen voordat ie eindelijk een keertje wat registreert en je eindelijk je metro weer kan missen.quote:Op maandag 3 november 2008 22:04 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ik reis minstens 1x per week met de metro en bus in rotterdam, en ik zie behoorlijk veel mensen het gebruiken en het is dat ik een studenten-OV heb anders had ik al lang zelf zo'n kaart aangeschaft. Lijkt me ideaal t.o.v. een strippenkaart.
Ik vind dat vervelend. Omdat ik ivnd dat het gewoon niet NODIG is dat men na kan gaan waar ik uithang. Als ik door wil geven waar ik uithang, dan bel ik wel.quote:Op maandag 3 november 2008 23:48 schreef Minisuisse het volgende:
mcDavid heeft wel een punt! waar je al niet druk om kan makenwat intersseert mij het nou dat een ambtenaar eventueel kan zien waar ik uitgehangen heb. Anarchistisch gezeik hier
En dat die kaart lek is, so what, wat is de kans dat er iemand is die daar misbruik van maakt. En als je zo gaat redeneren kun je wel thuisblijven, ook op straat kun je beroofd worden.
Paranoïde gedoe!
Bullshit, meestal betaal je minder per reis + prijs op afstand ipv zone. Ga maar eens met de metro van Wilhelminaplein naar Leuvehaven: 3 strippen op je strippenkaart, voor 800 meter.quote:Op maandag 3 november 2008 23:51 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Die kaarten zijn ten eerste gewoon ultiem kut: ze zijn duurder,
Dit komt op de display van het poortje te staan, kan je in een automaat op vragen en via internet [/quote] (als ik een strippenkaart in m'n zak heb, kan ik te allen tijde zien of die bijna vol is - aan die kaart zie je niks), als je die kaart vergeet moet je een nieuwe kaart kopen (kortom, je betaalt dus weer voor de kaart zelf, zonder tegoed, waar je uiteindelijk dus niks meer aan hebt), [/quote] wegwerp kaart is gratisquote:daarnaast kun je niet duidelijk van tevoren zien of je kaart bijna leeg is
dan check je alsnog uit in het eerste beste voertuig dat je ziet / door heen en weer te lopen of je schiet een RET'er aanquote:in een deel van de bussen en trams werkt het systeem nog niet, je hebt niks aan die kaart als je buiten Rotterdam komt, als je vergeet uit te checken (omdat het superdruk is in de bus en een of andere taart met een kinderwagen in je enkels staat te duwen) kost het je 4 euro,
en de lezer vraagt soms echt drie keer om je kaart er nog een keer langs te halen voordat ie eindelijk een keertje wat registreert [/quote] Kaart in je RET kaartdingetje laten zitten en niet in je portomonnee -opgelostquote:ik heb al honderd keer m'n metro gemist omdat een of andere opoe het poortje stond te blokkeren met een rollator, die deuren van het poortje gaan te laat open [quote] Bliep-open
Wat is dat voor nonsense argument? "ik kan bij het oude automaat niet pinnen, dus dwingen jullie mij af te stappen van mn conservatieve achterhaalde betaalsysteem"quote:en je eindelijk je metro weer kan missen.
Dat iedereen die kaart heeft is niet zo gek: ten eerste hebben ze hem aanvankelijk bij de koffie uitgedeeld geloof ik, omdat ze het ding aan de man moesten brengen - volgens mij kreeg je er nog net geen geld op toe. Ten tweede geeft TPG niet meer opnieuw toestemming aan verkooppunten om strippenkaarten te verkopen - kortom, je kunt gewoon op steeds minder plaatsen terecht voor een strippenkaart. Die kutkaartautomaten staan overal. Ja, zeg je dan, maar strippenkaartenautomaten staan er ook. Alleen daar kun je slechts met muntjes betalen of met een chippas (die dan niet van de postbank moet zijn want die werken er niet op - ik dacht dat het aan mijn pasje lag, maar volgens personeel van de RET werkt het om een of andere reden met geen enkele postbankchippas) en niet met een pinpas of creditcard.
Bij nood gaan de poortjes open (knop, maar ook van buiten af, bijv. op camerabeelden, rookmelders, ...) , je kan de "levensgevaarlijke" poortjes gewoon open duwen. En zo veel ruimte nemen die poortjes ook niet in, er stonden eerst immers rekjes met stempelautomaten.quote:Ik vind het dus niet zo gek dat mensen overstappen op een nieuw systeem als dat systeem ze nou eenmaal door de strot geworsteld wordt.
Oh en nu ik toch bezig ben, die poortjes zijn levensgevaarlijk. Toen die dingen nog open stonden in de testfase en je dus niet eens je kaart hoefde te gebruiken, reed de trein niet tussen Rdam Alexander en CS. Men moest toen met de metro. Dit leidde tot zo'n grote drukte op het perron en zulke opstoppingen omdat mensen niet meer vrijuit konden lopen, maar zich met een massa door vier poortjes moesten wurmen, dat mensen stonden te schreeuwen in de metro omdat ze met geen mogelijkheid meer konden uitstappen. Als ik daardoor één ding zeker weet is dat je nooit wil meemaken dat je moet evacueren in zo'n situatie. Zelfs zonder paniek is het al niet te doen bij grote drukte, laat staan dat mensen nog eens in paniek gaan duwen en rennen (of dat er een randmongool vooraan bij het poortje staat die in paniek is en niet op de noodknop drukt omdat ie niet weet dat die er zit of waar die dan zit - ik heb zoiets ook weleens meegemaakt op een roltrap, dus ik kan me zoiets in zo'n situatie ook wel voorstellen).
Dan neem je een anonieme chipkaart.quote:Op maandag 3 november 2008 23:55 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ik vind dat vervelend. Omdat ik ivnd dat het gewoon niet NODIG is dat men na kan gaan waar ik uithang. Als ik door wil geven waar ik uithang, dan bel ik wel.
Daarnaast heb ik ook geen zin in de twintig interessante aanbiedingen die ik dan ontvang van de RET en de NS op basis van mijn meest berezen traject. Wat interesseert het mij verdomme dat ik 1,20 in de maand kan besparen voor die enkele keer dat ik nog met het OV reis? Sinds die kutkaart er is, pak ik steeds vaker de auto, zodat ik me niet groen en geel hoef te ergeren aan die kutpoortjes.
Mijn 'standaardtraject' is toch echt duurder geworden en je kunt ook niet meer op dezelfde strippen terugquote:Op dinsdag 4 november 2008 00:14 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Bullshit, meestal betaal je minder per reis + prijs op afstand ipv zone. Ga maar eens met de metro van Wilhelminaplein naar Leuvehaven: 3 strippen op je strippenkaart, voor 800 meter.
Met vertraging jaquote:Ze gaan open als je je kaart er tegen aan houdt...
Ik heb niet altijd een poortje, een automaat of internet bij mequote:Dit komt op de display van het poortje te staan, kan je in een automaat op vragen en via internet
??quote:wegwerp kaart is gratis
Alsnog uitchecken werkt niet als het niet dezelfde lijn is volgens mij. Bij mij was er toch echt gewoon 4 euro afgegaan toen. En een RET'er aanschieten? Volgens mij hebben ze die allemaal ontslagen toen ze die poortjes aanschaften, want die zie je nauwelijks meer. Ja, voorin de bus, maar daar houdt het dan wel op. En ik ga echt niet een kwartier staan wachten op de volgende bus om te melden dat ik vergeten ben uit te checken.quote:dan check je alsnog uit in het eerste beste voertuig dat je ziet / door heen en weer te lopen of je schiet een RET'er aan
Ik haal m'n kaart altijd uit m'n portemonnee en hij zit niet in een houdertje. Hij kan dus nergens door gehinderd worden en hij weigert toch echt regelmatig.quote:Kaart in je RET kaartdingetje laten zitten en niet in je portomonnee -opgelost
Dingetje van hierboven vond het opvallend dat ie zoveel mensen zag met die kaart die hem zo handig leek. Ik leg simpelweg uit dat het niet zo gek is dat meer mensen zo'n kaart hebben, als je de strippenkaart steeds moeilijker kunt verkrijgen.quote:Wat is dat voor nonsense argument? "ik kan bij het oude automaat niet pinnen, dus dwingen jullie mij af te stappen van mn conservatieve achterhaalde betaalsysteem"![]()
Ok, bij een groot ongeval of bij brand gaan die poortjes vast wel open, maar niet bij alles. Die dingen kunnen geen onraad ruiken volgens mij. En die poortjes nemen wel heel veel ruimte in, ze zijn veel breder dan de stempelautomaten en daarnaast hebben ze de zijkanten afgezet. Vroeger had je bijv gewoon een zes meter brede doorgang met vier automaten, nu hebben ze alles dichtgemaakt op vier poortjes na van minder dan een meter breed. Dan heb je dus minder ruimte. Hoe makkelijk die poortjes open gaan weet ik niet. Volgens mij moet je er best hard tegenaan meppen. Overigens staan die schotjes dan nog steeds in de weg en heb je het nog steeds over vier smalle doorgangen: als je boodschappen bij je hebt moet je je tas voor je houden anders kun je er niet door, dus lekker soepel gaat het gewoon niet. Zelfs als ik geen haast heb, vind ik het al een crime.quote:Bij nood gaan de poortjes open (knop, maar ook van buiten af, bijv. op camerabeelden, rookmelders, ...) , je kan de "levensgevaarlijke" poortjes gewoon open duwen. En zo veel ruimte nemen die poortjes ook niet in, er stonden eerst immers rekjes met stempelautomaten.
Die heb ik ook. Ik reageerde slechts op het feit dat iemand het overdreven vindt dat mensen nadenken over wat er met hun gegevens gebeurt. Ik vind dat dus niet zo overdreven.quote:Op dinsdag 4 november 2008 00:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dan neem je een anonieme chipkaart.
Dat is maar beperkt. En als student niet mogelijk, zie boven.quote:Op dinsdag 4 november 2008 00:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dan neem je een anonieme chipkaart.
De bedragen zijn eerlijker geworden: Ipv zones op afstand. Dus of je nu 150 meter van halte A naar B reist, of van E naar F, je betaald voor die 150 meter exact hetzelfde bedrag.quote:Op dinsdag 4 november 2008 00:30 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Mijn 'standaardtraject' is toch echt duurder geworden en je kunt ook niet meer op dezelfde strippen terug
Die is nihil tot niet aanwezig. Ik loop altijd met mn pas nog tegen de sensor. De deur is open voor ik er ben. Er is niemand die zegt dat je moet wachten tot de deur open is, dat doe je zelf dat doet die deur niet.quote:[..]
Met vertraging ja
Als je niet bij een automaat bent ga je dus ook niet reizen.quote:[..]
Ik heb niet altijd een poortje, een automaat of internet bij me
[..]
Die is er al vanaf het begin en is idd maar een paar dagen geldig.quote:??
Wat voor kaart is dat dan? Nooit gezien. Is dat maar tijdelijk geldig of zo?
[..]
Uitchecken gaat op locatie. Of bij een RET punt, bijv. beursquote:Alsnog uitchecken werkt niet als het niet dezelfde lijn is volgens mij.
Briefje sturen, krijg je het terug.quote:Bij mij was er toch echt gewoon 4 euro afgegaan toen.
1 op iedere tram, op vrijwel ieder metro station een aantal, je komt ze echt overal tegen, ook als er geen controles zijn.quote:En een RET'er aanschieten? Volgens mij hebben ze die allemaal ontslagen toen ze die poortjes aanschaften, want die zie je nauwelijks meer.
Apart. Die van mij en die van mn vriendin + van een aantal vrienden doen het altijd perfect. Is die van jou stuk ofzo?quote:Ja, voorin de bus, maar daar houdt het dan wel op. En ik ga echt niet een kwartier staan wachten op de volgende bus om te melden dat ik vergeten ben uit te checken.
[..]
Ik haal m'n kaart altijd uit m'n portemonnee en hij zit niet in een houdertje. Hij kan dus nergens door gehinderd worden en hij weigert toch echt regelmatig.
Die kaart is ook erg handig. Het geklier met het vouwen van strippenkaarten, strippen die niet helemaal recht zijn gestempeld, buschauffeurs die maar @ random wat afstempelen, gescheurde en dus ongeldige strippenkaarten, ik was het zo schijt ziek, dat ik overgestapt ben op de OV chipkaart. Een hele opluchting kan ik je vertellen.quote:[..]
Dingetje van hierboven vond het opvallend dat ie zoveel mensen zag met die kaart die hem zo handig leek. Ik leg simpelweg uit dat het niet zo gek is dat meer mensen zo'n kaart hebben, als je de strippenkaart steeds moeilijker kunt verkrijgen.
Zodra er een brand of ontruim alarm gaat, óf de sensor ingedrukt wordt of iemand handmatig ingrijpt van de RET gaan ze open. Dus ze kunnen aardig wat "ruiken" wat dat betreftquote:[..]
Ok, bij een groot ongeval of bij brand gaan die poortjes vast wel open, maar niet bij alles. Die dingen kunnen geen onraad ruiken volgens mij.
Niet hard, maar gewoon doorduwen.quote:En die poortjes nemen wel heel veel ruimte in, ze zijn veel breder dan de stempelautomaten en daarnaast hebben ze de zijkanten afgezet. Vroeger had je bijv gewoon een zes meter brede doorgang met vier automaten, nu hebben ze alles dichtgemaakt op vier poortjes na van minder dan een meter breed. Dan heb je dus minder ruimte. Hoe makkelijk die poortjes open gaan weet ik niet.Volgens mij moet je er best hard tegenaan meppen.
Neem je het extra brede poortje? Minstens 1 op elk station.quote:Overigens staan die schotjes dan nog steeds in de weg en heb je het nog steeds over vier smalle doorgangen: als je boodschappen bij je hebt moet je je tas voor je houden anders kun je er niet door, dus lekker soepel gaat het gewoon niet. Zelfs als ik geen haast heb, vind ik het al een crime.
[..]
Ah, je wist dus al dat dat konquote:Die heb ik ook. Ik reageerde slechts op het feit dat iemand het overdreven vindt dat mensen nadenken over wat er met hun gegevens gebeurt. Ik vind dat dus niet zo overdreven.
Overigens, als je vergeet uit te checken met een anonieme kaart kun je ook geen geld terug vragen - je moet dan namelijk je gegevens invullen en opsturen.
Op een anonieme kaart kan terecht geen abonnement nee. Vroeger had je ook al een foto nodig voor een streek abbo.quote:Op dinsdag 4 november 2008 01:30 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Dat is maar beperkt. En als student niet mogelijk, zie boven.
Maar met die kaart kunnen ze wel zien waar je hebt uitgehangen en dat kon vroeger niet.quote:Op dinsdag 4 november 2008 01:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Op een anonieme kaart kan terecht geen abonnement nee. Vroeger had je ook al een foto nodig voor een streek abbo.
Ja heel eerlijk.quote:Op dinsdag 4 november 2008 01:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De bedragen zijn eerlijker geworden: Ipv zones op afstand. Dus of je nu 150 meter van halte A naar B reist, of van E naar F, je betaald voor die 150 meter exact hetzelfde bedrag.
Nee dat gedoe met uitchecken, poortjes en meer van dat soort onzin is lekker gemakkelijk. Wordt helemaal een giller in de spits op de stoptreinstations aangezien NS wel liefst per perron één zo'n paal heeft geïnstalleerd. Daarnaast is uitchecken en weer inchecken voor een trein-bus overstap ook onhandig.quote:Die kaart is ook erg handig. Het geklier met het vouwen van strippenkaarten, strippen die niet helemaal recht zijn gestempeld, buschauffeurs die maar @ random wat afstempelen, gescheurde en dus ongeldige strippenkaarten, ik was het zo schijt ziek, dat ik overgestapt ben op de OV chipkaart. Een hele opluchting kan ik je vertellen.
[..]
quote:Op dinsdag 4 november 2008 01:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Als je niet bij een automaat bent ga je dus ook niet reizen.
Niet dat ik weet. Soms doet ie het prima en dan opeens hapert ie en daarna doet ie het weer een tijdje probleemloos.quote:Apart. Die van mij en die van mn vriendin + van een aantal vrienden doen het altijd perfect. Is die van jou stuk ofzo?
Daar had ik dan weer nooit last van. M'n strippenkaart zat altijd netjes in m'n portemonnee, recht vouwen is niveau groep 1 en van rare buschauffeurs had ik eigenlijk weinig last.quote:Die kaart is ook erg handig. Het geklier met het vouwen van strippenkaarten, strippen die niet helemaal recht zijn gestempeld, buschauffeurs die maar @ random wat afstempelen, gescheurde en dus ongeldige strippenkaarten, ik was het zo schijt ziek, dat ik overgestapt ben op de OV chipkaart. Een hele opluchting kan ik je vertellen.
Ook vandaag was die bij Slinge gewoon weer afgesloten. We konden vandaag maar door 1 poortje naar buiten, da's handig met zo'n hele stroom mensen.quote:Neem je het extra brede poortje? Minstens 1 op elk station.
M'n strippenkaart is nog nooit gestolen, dus ik kan me ook niet echt druk maken over het risico van diefstal. Ik wil gewoon normaal door kunnen lopen zonder gehinderd te worden door irritante poortjes en bejaarden die het poortje blokkeren omdat hun kaart in een houdertje in een mapje in een portemonneetje in een binnenzak zit en ze de rits van hun jas niet openkrijgen.quote:Ah, je wist dus al dat dat konDan neem je toch een chipkaart op naam? Ik vind het ook niet tof dat eea geregistreerd kan worden. Aan de andere kant, is misbruik van een gestolen kaart nu wel in 1x onmogelijk. Dus wat wil je precies?
a) ze zijn over het algemeen goedkoperquote:Op maandag 3 november 2008 @ 23:51 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Die kaarten zijn ten eerste gewoon ultiem kut: ze zijn duurder, die poortjes zijn kut (al heb je daar met een strippenkaart op dit moment ook last van, maar zonder die kaart hadden ze er niet gekomen in ieder geval) omdat ze te laat open gaan, daarnaast kun je niet duidelijk van tevoren zien of je kaart bijna leeg is (als ik een strippenkaart in m'n zak heb, kan ik te allen tijde zien of die bijna vol is - aan die kaart zie je niks), als je die kaart vergeet moet je een nieuwe kaart kopen (kortom, je betaalt dus weer voor de kaart zelf, zonder tegoed, waar je uiteindelijk dus niks meer aan hebt), in een deel van de bussen en trams werkt het systeem nog niet, je hebt niks aan die kaart als je buiten Rotterdam komt, als je vergeet uit te checken (omdat het superdruk is in de bus en een of andere taart met een kinderwagen in je enkels staat te duwen) kost het je 4 euro, ik heb al honderd keer m'n metro gemist omdat een of andere opoe het poortje stond te blokkeren met een rollator, die deuren van het poortje gaan te laat open en de lezer vraagt soms echt drie keer om je kaart er nog een keer langs te halen voordat ie eindelijk een keertje wat registreert en je eindelijk je metro weer kan missen.
Die poortjes zijn er al drie jaar of zo en ze kunnen er nog niet mee omgaan. Denk je dan dat het nog gaat komen? Ik niet.quote:Op dinsdag 4 november 2008 17:20 schreef mcDavid het volgende:
[..]
a) ze zijn over het algemeen goedkoper
b) voordat de strippenkaarten worden afgeschaft zorgen ze echt wel dat de chipkaart overal werkt.
c) als je in het oude systeem je abonnement vergeet ben je ook het zaadje. Maar bij iig de trein kun je een aantal keer per jaar de kosten die je dan maakt gewoon vergoed krijgen.
d) Als je niet kunt uitchecken ben je gewoon een incapabele mongool. Je kunt al uitchecken zodra de bus/tram wegrijdt bij de halte vóór jouw halte. Als je wilt wachten tot hij stil staat en dan nog op je gemakje je portemonnee gaat zoeken zou ik ook mijn kinderwagen tegen je aan rammen.
e) Opa'tjes moeten gewoon zoals ieder ander mens met die poortjes leren omgaan. Ik denk dat dat alleen maar beter gaat met chipkaart, aangezien dan voor iedereen helder is hoe je zo'n poortje open krijgt.
Mijn saldo werd aangepast toen ik uit de metro stapte. Die metro die dus zeg maar de andere kant op reed dan waar ik heen moest, maar die ik nu eenmaal moest nemen om een aansluiting te hebben die wel naar mijn bestemming ging. Kortom, ik betaal wel degelijk voor de reis naar een plaats waar ik niet moet zijn en ben dus meer geld kwijt dan met de strippenkaart.quote:Op dinsdag 4 november 2008 20:54 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Je betaald per hemelsbrede afgelegde kilometer - net als je al 80 jaar met de trein kan doen.
Dat is ook niet waar. Over de veiligheid van het systeem bij evacuatie zijn ook al rapporten geweest die aangaven dat het niet veilig genoeg was, de kaart biedt minder privacy dan een strippenkaart, is op minder plaatsen verkrijgbaar dan een strippenkaart, je kunt niet samen met iemand op 1 kaart en wel samen op 1 strippenkaart reizen, de poortjes gaan niet snel genoeg open om gelijk door te kunnen lopen (merk ik zelf en ik zie het ook om me heen). Dat heeft niets te maken met gevoel, het is gewoon zo.quote:Daarnaast zijn al je andere argumenten ongefundeerde onderbuikgevoelens. Niet mis mee, maar concreet is er niets mis met de chipkaart, zitten er minder nadelen aan dan met een strippenkaart, en zijn er alleen wat gebruikersproblemen (lees: gebruikers met een probleem - kunnen er niet mee omgaan).
Je moet voor de overheid gaan werken.quote:Het systeem werkt, en het systeem werkt goed. En dat jou die gigantische roze sticker "Check altijd in en uit" boven de deur niet ziet, en die 2 palen die bij iedere deur staan ook over het hoofd ziet, is meer jou probleem dan dat van de OV chipkaart.
Bron? Tot zover mij bekend betaal je namelijk de trajectkilometers.quote:Op dinsdag 4 november 2008 20:54 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Je betaald per hemelsbrede afgelegde kilometer - net als je al 80 jaar met de trein kan doen.
Dat denk ik wel. Als ieder besluit éérst door alle azijnpissers als jij goedgekeurd moest worden, konden we de overheid net zo goed afschaffen. Dan kwam er toch nooit meer iets van de grond. Er is altijd wel iemand die wat te zeiken heeft.quote:Op dinsdag 4 november 2008 @ 21:03 schreef Maeghan het volgende:
Verder kun je natuurlijk van ieder product vol blijven houden dat als mensen er niet tevreden over zijn, het aan de mensen ligt omdat die er niet mee om kunnen gaan, maar dat is bij ieder product wat niet opgedrongen wordt door de overheid een onhoudbare stelling. Als jij een uitermate onpraktisch apparaat koopt en je dient daar een klacht over in, dan verwacht je dat je serieus genomen wordt en niet dat de fabrikant zegt dat het aan jou ligt, toch? Ik denk dat ik niet bepaald een controversieel standpunt inneem wanneer ik zeg dat als mensen ontevreden zijn over een product of dienst, dat product of die dienst aangepast dient te worden.
Die stickers zitten niet alleen (levensgroot) boven de deuren, maar door de hele tram en bus. Als je die niet ziet heb je wel degelijk een handicap want dan móét je haast wel blind zijn.quote:Dat ik een sticker boven de deur niet zie vind ik niet zo gek overigens. Hoe hoog zijn die deuren? Ik ben 1m67 en ik heb wel wat beters te doen dan in iedere tram of bus naar het plafond te staren of ze er misschien een mededeling vlak onder hebben geplakt.
Heeft de ovchip kaart ook een instap tarief? net zoals je altijd 1 bonus strip moet stempelen?quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:16 schreef Eix het volgende:
De ov-chipkaart hanteert volgens mij gewoon een simpel lineair tariefsysteem, je betaald per KM dat het voertuig aflegt.
Waarom dan niet uitchecken op de bestemming? Daarnaast, ga voor de gein is op je ozogeweldige strippenkaart van Schenkel naar Capelle slotlaan met de metro. Schenkel Zone 1. Capelsebrug: Zone 2. Capelle centrum: Zone 3. Vier strippen voor een metroreis van nog geen 4 minuten! Of van Leuvenhaven naar Wilhelminaplein: 3 strippen.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:03 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Mijn saldo werd aangepast toen ik uit de metro stapte. Die metro die dus zeg maar de andere kant op reed dan waar ik heen moest, maar die ik nu eenmaal moest nemen om een aansluiting te hebben die wel naar mijn bestemming ging. Kortom, ik betaal wel degelijk voor de reis naar een plaats waar ik niet moet zijn en ben dus meer geld kwijt dan met de strippenkaart.
[..]
Ik ben een enorm frequente gebruiker: Zeker 4 chipkaartreizen per dag. Ik, de gebruiker, vind het systeem geweldig werken.quote:Dat is ook niet waar. Over de veiligheid van het systeem bij evacuatie zijn ook al rapporten geweest die aangaven dat het niet veilig genoeg was, de kaart biedt minder privacy dan een strippenkaart, is op minder plaatsen verkrijgbaar dan een strippenkaart, je kunt niet samen met iemand op 1 kaart en wel samen op 1 strippenkaart reizen, de poortjes gaan niet snel genoeg open om gelijk door te kunnen lopen (merk ik zelf en ik zie het ook om me heen). Dat heeft niets te maken met gevoel, het is gewoon zo.
Verder kun je natuurlijk van ieder product vol blijven houden dat als mensen er niet tevreden over zijn, het aan de mensen ligt omdat die er niet mee om kunnen gaan, maar dat is bij ieder product wat niet opgedrongen wordt door de overheid een onhoudbare stelling. Als jij een uitermate onpraktisch apparaat koopt en je dient daar een klacht over in, dan verwacht je dat je serieus genomen wordt en niet dat de fabrikant zegt dat het aan jou ligt, toch? Ik denk dat ik niet bepaald een controversieel standpunt inneem wanneer ik zeg dat als mensen ontevreden zijn over een product of dienst, dat product of die dienst aangepast dient te worden.
[..]
Je moet voor de overheid gaan werken.Het systeem werkt niet goed, anders zouden mensen er niet zo veel moeite mee hebben en anders zouden er geen rapporten verschijnen dat de veiligheid en privacy niet voldoende gewaarborgd zijn.
Ik kan geen foto vinden online, ik zal er van de week 1 voor je maken, je zult er zelf om lachen denk ik, want het gaat om een knalroze balk van 2 meter breed en 40 centimeter hoog.quote:Dat ik een sticker boven de deur niet zie vind ik niet zo gek overigens. Hoe hoog zijn die deuren? Ik ben 1m67 en ik heb wel wat beters te doen dan in iedere tram of bus naar het plafond te staren of ze er misschien een mededeling vlak onder hebben geplakt.
Trein heeft een vast bedrag per kilometer, starttarief en maximaal tarief.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:16 schreef Eix het volgende:
[..]
Bron? Tot zover mij bekend betaal je namelijk de trajectkilometers.
Dit is overigens ook het geval bij de trein, voor de prijsberekening hanteert men zogenaamde tariefkilometers. Alleen vangt het minimumtarief dit op de korte afstand voor een gedeelte op en zijn daarnaast de treintarieven degressief opgebouwd => hoe meer KMs je maakt hoe minder je naar verhouding betaalt per KM waardoor het uiteindelijk niets uitmaakt dat niet de meest optimale hemelsbrede reisroute wordt genomen.
De ov-chipkaart hanteert volgens mij gewoon een simpel lineair tariefsysteem, je betaald per KM dat het voertuig aflegt.
Ja en nee. Dat is er wel, maar alleen als je ook werkelijk reist (bijv. afhalen kan dus gratis, itt tot wat nu officieel is (de NS verkoopt bijv. perronkaartjes!)).quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heeft de ovchip kaart ook een instap tarief? net zoals je altijd 1 bonus strip moet stempelen?
het zal mijn tijd wel duren mentaliteit inderdaadquote:Op maandag 3 november 2008 21:25 schreef __Saviour__ het volgende:
Ze zitten er al te ver in he. Ze weten dat het gedoemd is om te falen, maar blijven stug volhouden om het onvermijdelijke gezichtsverlies maar uit te stellen.
Het bewijst alleen dat de OV-chipkaart niet voordeliger is. Geen van beide systemen is ideaal en het hangt maar af van welk traject je neemt. Het hele verhaal dat die kaart goedkoper zou zijn, gaat in ieder geval niet op.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:31 schreef mcDavid het volgende:
Sowieso is het bullshit om aan de hand van enkele specifieke situaties te bepalen dat een ander systeem duurder is. Jij weet toevallig twee voorbeelden aan te halen waarbij dat wel zo is.
Ja, als ik de enige was die er problemen mee had zou ik ook zeggen dat ze me maar moesten negeren, maar het feit is dat heel veel mensen, zo niet de meerderheid, een probleem heeft met het systeem. Ook personeel van de RET is niet onverdeeld tevreden met het huidige systeem. Dan vind ik dat ze het systeem aan moeten passen en niet moeten doen alsof al die mensen gewoon debiel zijn.quote:Dat denk ik wel. Als ieder besluit éérst door alle azijnpissers als jij goedgekeurd moest worden, konden we de overheid net zo goed afschaffen. Dan kwam er toch nooit meer iets van de grond. Er is altijd wel iemand die wat te zeiken heeft.
Haha? Niet dat ik weet hoor. Ik heb er geen gebruiksaanwijzing bij gekregen en m'n vriend ook niet.quote:Die stickers zitten niet alleen (levensgroot) boven de deuren, maar door de hele tram en bus. Als je die niet ziet heb je wel degelijk een handicap want dan móét je haast wel blind zijn.
Bovendien lijkt het me dat er wel een soortement van gebruiksaanwijzing bij zo'n chipkaart zit, voor mensen die niet dagelijks met het OV gaan.
Dat kan niet! Als je incheckt bij A, overstapt op B en uitcheckt op punt C, wordt er 4 euro ingehouden omdat je niet uitgecheckt hebt bij B. Je moet je overstap registreren. Overigens dacht ik ook dat het gaat om de afgelegde kilometers en niet om de hemelsbrede afstand, in dat geval maakt het ook niet uit.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Waarom dan niet uitchecken op de bestemming? Daarnaast, ga voor de gein is op je ozogeweldige strippenkaart van Schenkel naar Capelle slotlaan met de metro. Schenkel Zone 1. Capelsebrug: Zone 2. Capelle centrum: Zone 3. Vier strippen voor een metroreis van nog geen 4 minuten! Of van Leuvenhaven naar Wilhelminaplein: 3 strippen.
Tja, jij bent een gebruiker. Niet de enige. Volgens mij zijn er meer mensen die het niet goed vinden werken dan mensen die het wel goed vinden werken. Ze hadden toch pas zo'n enquete gedaan waaruit bleek dat de meerderheid van de mensen vond dat de kaart nog niet klaar was voor landelijke invoering?quote:Ik ben een enorm frequente gebruiker: Zeker 4 chipkaartreizen per dag. Ik, de gebruiker, vind het systeem geweldig werken.
Dat verklaart het. Dat soort dingen registreert bij mij nooit als tekst - ik heb de vreemde afwijking dat ik plaatjes in iedere vorm negeer en zo'n groot gekleurd vlak valt daar ook onder. Ik merk bijv. ook pas dat er plaatjes in een boek staan als er in de tekst verwezen wordt naar een bepaalde foto en ik zie ook nooit advertenties bij bushaltes. Ik heb het ook weleens gehad met een tijdschrift: hadden ze de hele voorkant fluorescent roze gemaakt met een grote witte 1 erop en ik kon de prijs niet vinden.quote:Ik kan geen foto vinden online, ik zal er van de week 1 voor je maken, je zult er zelf om lachen denk ik, want het gaat om een knalroze balk van 2 meter breed en 40 centimeter hoog.
Ja en nee. Een trein heeft een minimumtarief/starttarief en inderdaad een maximaal tarief. Het bedrag per KM veranderd echter naar gelang de afstand.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:47 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Trein heeft een vast bedrag per kilometer, starttarief en maximaal tarief.
Het is dan ook de grote reden waarom de bedrijven dat door de strot willen rammen. Zwartrijden wordt moeilijker en ze steken ontzettend veel geld meer in hun zak. Het gemak van de reiziger wordt gebruikt als argument om het te doen, maar ik lees alleen maar dat argument en ik lees ook alleen maar dat het argument gewoonweg niet klopt. Het is ook niet raar dat alle reizigersorganisaties uit het overleg zijn gestapt.quote:Op dinsdag 4 november 2008 22:19 schreef Eix het volgende:
[..]
Ja en nee. Een trein heeft een minimumtarief/starttarief en inderdaad een maximaal tarief. Het bedrag per KM veranderd echter naar gelang de afstand.
Vergelijk deze tabellen maar, dan zie je dat er sprake is van een degressieve tariefstructuur.
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)atie?p=1195808194688
=> Als ik van Groningen naar Maastricht reis betaal ik voltarief enkele reis 2e klasse ¤ 36,70, als ik wil omreizen via Rotterdam Centraal betaal ik ¤ 40,60. Maar dat is niet het maximale tarief (¤ 41,70). Ik betaal voor de gigantische omreis dus maar ¤3,90 extra. Dus is er geen sprake van een vast bedrag per kilometer, dit in tegenstelling tot het OV-chipkaart tarief dat bij de RET wordt gehanteerd.
Maar dan wordt er ook niet extra afgeschreven: er komt dan "OVERSTAP OK" op de display te staan.quote:Op dinsdag 4 november 2008 22:13 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Dat kan niet! Als je incheckt bij A, overstapt op B en uitcheckt op punt C, wordt er 4 euro ingehouden omdat je niet uitgecheckt hebt bij B. Je moet je overstap registreren. Overigens dacht ik ook dat het gaat om de afgelegde kilometers en niet om de hemelsbrede afstand, in dat geval maakt het ook niet uit.
Dat is toch niet meer dan terecht? Je hebt die afstand immers al afgelegd. Ik snap echt niet welk nadeel je wilt zoeken. Gebruik het ding eens intensief, het is echt een uitkomst.quote:Op woensdag 5 november 2008 00:13 schreef Maeghan het volgende:
Dat is pas als je incheckt bij je aansluitend openbaar vervoer. Op het moment dat je bij je eerste openbaar vervoer uitcheckt, weet die kaart niet dat je nog verder wil reizen en haalt hij je reiskosten eraf.
Hallo, lees je eigen tekst eens terug? Je beweert eerst dat je betaalt per hemelsbreed afgelegde kilometer, vervolgens zeg je dat je gewoon op locatie kunt uitchecken los van het vervoersmiddel (wat niet zo is), vervolgens dat je dan gewoon op je eindpunt uit moet checken (wat niet kan als je moet overstappen) en nu zeg je opeens dat het terecht is dat ik dat betaal omdat ik dat al heb afgelegd.quote:Op woensdag 5 november 2008 01:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dat is toch niet meer dan terecht? Je hebt die afstand immers al afgelegd. Ik snap echt niet welk nadeel je wilt zoeken. Gebruik het ding eens intensief, het is echt een uitkomst.
Je zoekt naar nadelen die er niet zijn en je beredenering klopt niet.quote:Op woensdag 5 november 2008 02:03 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Hallo, lees je eigen tekst eens terug? Je beweert eerst dat je betaalt per hemelsbreed afgelegde kilometer, vervolgens zeg je dat je gewoon op locatie kunt uitchecken los van het vervoersmiddel (wat niet zo is), vervolgens dat je dan gewoon op je eindpunt uit moet checken (wat niet kan als je moet overstappen) en nu zeg je opeens dat het terecht is dat ik dat betaal omdat ik dat al heb afgelegd.Dan betaal ik toch per afgelegde trajectkilometer en niet per hemelsbreed afgelegde kilometer?
Ik zoek geen nadelen, ik struikel erover. Uitkomst suggereert dat het een probleem oplost en dat doet het niet - ik zie geen verbetering ten opzichte van de strippenkaart (integendeel), want ik had namelijk geen problemen met de strippenkaart. Je kunt op je hoofd gaan staan en het Wilhelmus zingen, maar ik vind het een kutkaart en dat blijf ik ook vinden. Dat jij er blij mee bent is fijn voor jou, maar dat het systeem niet werkt zoals het hoort en dat veiligheid en privacy niet gewaarborgd zijn is gewoon een feit.
De nadelen zijn er wel. Je kan wel zeggen dat ze er niet zijn, maar ik ervaar ze, andere mensen ervaren ze en andere mensen tonen ze aan met onderzoeken. Dan kun je blijven ontkennen, maar dat slaat dan nergens op. Ontkennen dat iets zo is maakt niet dat het verdwijnt hoor.quote:Op woensdag 5 november 2008 02:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je zoekt naar nadelen die er niet zijn en je beredenering klopt niet.
Reis vandaag van Maashaven naar Beurs, en morgen van Beurs naar Blaak met de metro. Dat is 1 overstap.
Doe dat morgen achter elkaar, dus met overstap. Je zult zien dat het totaal bedrag lager uitvalt. In je 2e reis wordt dit gewoon verrekend.
Je hebt bij je starthalte een kwartier om weer uit te checkenquote:Op woensdag 5 november 2008 02:43 schreef Maeghan het volgende:
[..]
De nadelen zijn er wel. Je kan wel zeggen dat ze er niet zijn, maar ik ervaar ze, andere mensen ervaren ze en andere mensen tonen ze aan met onderzoeken. Dan kun je blijven ontkennen, maar dat slaat dan nergens op. Ontkennen dat iets zo is maakt niet dat het verdwijnt hoor.
Ik geloof er niks van dat ie het verrekent. Anders zou je het systeem namelijk kunnen belazeren door op te stappen bij een halte, een route kris-kras door de stad te maken met steeds een andere lijn en via een andere lijn uit te stappen bij je beginhalte en dan zou je slechts het opstarttarief betalen (en zou je het geld wat bij iedere overstap afgeschreven is weer opgewaardeerd krijgen), terwijl je tien kilometers hebt gemaakt. Lijkt me heel stug. Waarschijnlijk rekent ie alleen het starttarief niet mee bij je overstap.
Iedereen met een IQ van boven de 70 weet dat het zinloos is zo'n apparaat te bestellen.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:08 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10695
Ook het vermelden waard.
We zullen zien.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Iedereen met een IQ van boven de 70 weet dat het zinloos is zo'n apparaat te bestellen.
Je kan niet illegaal en ongestraft rondreizen op een gekopieerde kaart. Immers, elke reisactie is gelogged en overal hangen camera's, en daarnaast heeft een reiziger snel genoeg door dat zn tegoed hard terugloop óf dat hij niet in kan checken omdat hij al ingechecked is.
Zinloos dus.
Oja? Die poortjes waren er toch wel gekomen, om zwartrijders te weren. Daarnaast zijn de tarieven reeëler.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:20 schreef Yildiz het volgende:
Mensen die een heilig vertrouwen hebben in de techniek, terwijl het papieren systeem voor de eerlijke reiziger al perfect werkt..
"Handige chip, ik kan zo doorlopen..."
Ja muts, als je een abo had, had je je portemonnee niet eens uit je zak hoeven halen..
Nu hebben we nog steeds zwartrijders. Ook met die poortjes. De chip is er echt niet gekomen om zwartrijden te voorkomen.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Oja? Die poortjes waren er toch wel gekomen, om zwartrijders te weren. Daarnaast zijn de tarieven reeëler.
Die zijn ook identiek.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:25 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil met de Oyster in engeland? Ik woon zelf in londen, en heb geen idee hoe dat OV kaart gebeuren werkt, maar heb zo'n idee dat het identiek is aan de oyster die we kennen in de UK.
[En dat werkt uitstekend]
Het systeem an sich werkt inderdaad redelijk. Soms een storing, maar dan zouden als het goed is alle poorten open moeten gaan. De vraag blijft echter: waarom? Waarom een werkend papieren systeem vervangen voor een miljardenverslindende elektronische versie ervan? Omdat het 'moderner' oogt? Kom nou.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:25 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil met de Oyster in engeland? Ik woon zelf in londen, en heb geen idee hoe dat OV kaart gebeuren werkt, maar heb zo'n idee dat het identiek is aan de oyster die we kennen in de UK.
Wat denk je dat het kosten van al die strippenkaarten zijn? Het drukken ervan enzo. Stempels, stempelautomaten, nee die zijn vast gratis.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:29 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Het systeem an sich werkt inderdaad redelijk. Soms een storing, maar dan zouden als het goed is alle poorten open moeten gaan. De vraag blijft echter: waarom? Waarom een werkend papieren systeem vervangen voor een miljardenverslindende elektronische versie ervan? Omdat het 'moderner' oogt? Kom nou.
Nou, inderdaad, het drukken van zo'n abokaartje van een halve cent zal inderdaad veel duurder zijn dan het onderhouden van een poortje welke duizenden en duizenden euro's kost.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Wat denk je dat het kosten van al die strippenkaarten zijn? Het drukken ervan enzo. Stempels, stempelautomaten, nee die zijn vast gratis.
Het is gewoon mogelijk, daar gaat het om. En wat ook leuk is, je kunt de pas van iemand naast je resetten. Al dat soort dingen, best geinig.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Noem dan 1 scenario waar je iets hebt aan een gekopieerde pas.
1. Zodra de strippenkaart niet meer geaccepteerd wordt, heb je veel minder zwartrijders ivm gesloten poortjes.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:35 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nou, inderdaad, het drukken van zo'n abokaartje van een halve cent zal inderdaad veel duurder zijn dan het onderhouden van een poortje welke duizenden en duizenden euro's kost.
Sorry, volgens mij heb je niet echt een punt. Het OV-chip betaalsysteem is echt duurder dan het huidige.
'Argumenten voor OV-chip'
1"Zwartrijden voorkomen." Onjuist.
2"Goedkoper systeem." Onjuist.
3"Oogt moderner." Juist.
4"Werkt handiger dan papieren abo die je gewoon in je zak kunt houden." Onjuist.
5"Persoonsgegevens even veilig." Onjuist.
Verder nog argumenten?
Volgens mij is het systeem hoe we dat in Londen hebben, juist profitable!quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:29 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Het systeem an sich werkt inderdaad redelijk. Soms een storing, maar dan zouden als het goed is alle poorten open moeten gaan. De vraag blijft echter: waarom? Waarom een werkend papieren systeem vervangen voor een miljardenverslindende elektronische versie ervan? Omdat het 'moderner' oogt? Kom nou.
1: je denkt nog met de logica van het oude systeem, de zwartrijders binnen het OV-chip systeem reizen op een andere manier zwart. Door achter iemand aan te lopen, een trap tegen het poortje aan te geven of door bij hun lokale dealer aan te kloppen voor een illegaal abonnementje. Zwartrijden wordt niet voorkomen, zwartrijden wordt anders.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
1. Zodra de strippenkaart niet meer geaccepteerd wordt, heb je veel minder zwartrijders ivm gesloten poortjes.
2. Niet zo zeer goedkoper, maar het huidige systeem kost ook miljoenen. Je huidige abbokaart niet zo zeer nee, maar de stempelautomaten in de trams zijn erg duur en kosten veel onderhoud, op alle grote stations staan strippenkaart automaten welke geld kosten, distributie strippenkaarten, ..)
3. ja, ook dit argument pleit voor de OV chipkaart.
4. De poortjes moeten er hoe dan ook komen. Dus je papieren abo zou dan op een andere manier bij betreden perron gecontrolleerd worden. Dus de handeling (hand heen en weer bewegen) heb je toch wel.
5. Neem je een anonieme chipkaart.
Je kan van alles met de kaart doen, maar goed, je kan ook strippenkaarten zakken rollen. Lagere pakkans.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:41 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Het is gewoon mogelijk, daar gaat het om. En wat ook leuk is, je kunt de pas van iemand naast je resetten. Al dat soort dingen, best geinig.
En dat jij hier samen met de 'ov-chipkaart-afhankelijke partijen' loopt te blazen dat het systeem hartstikke veilig is etc. is voor mij nog meer reden om het te wantrouwen.
Elke reisactie wordt gelogged op de kaart. Dus bij melding van fraude, zal de kaart gevolgd worden, en kan je dus op de camerabeelden terug zien wie er zo sneu was voor die 4 euro gratis reizen.quote:Nee, dat belang voor de consument wordt me teveel aangehaald als motivatie. Ik geloof echt niet dat er zo ontzettend veel geld wordt uitgegeven aan een systeem omdat het voor de consument makkelijker wordt.
Ik ben dit soort dingen gewoon spuugzat en als er iets mee mogelijk is, dan maak ik daar gebruik van. Het gebeurt gewoon steeds weer dat ambtenaren dat soort dingen in theorie prachtig weten te brengen, maar dat het in praktijk werkelijk ontzettend groots faalt. Fuserende gemeentes met 'ligging-van-het-stadhuisperikelen', tunnels bij autosnelwegen, tunnels van de metro, spoorwegverbindingen, id-plichten (en bijbehorende chipshit/vingerafdrukken/dna-profielen). Ik zit ongeduldig te draaien op mijn stoel tot ze eindelijk beginnen aan de tunnel onder Maastricht door! Zou die wel meteen toegankelijk zijn, of blijft die ook eerst 10 jaar dicht (zoals de A73). De hoge heren in Den Haag komen dat wel even fixen hier, terwijl ze nog nooit met hun achterlijke elite-kop in een trein hebben gezeten.
Nee, ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe dit gaat aflopen en ik zal mij zeer zeker niet laten afschrikken door "ER HANGEN CAMERA'S DUS ER KAN NIKS GEBEUREN!!!". Je moet toch wel een IQ lager dan 70 hebben om alles maar klakkeloos en zonder twijfel aan te nemen van wie dan ook.
Jij gelooft echt dat ze dat gaan doenquote:Op vrijdag 7 november 2008 22:48 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je kan van alles met de kaart doen, maar goed, je kan ook strippenkaarten zakken rollen. Lagere pakkans.
[..]
Elke reisactie wordt gelogged op de kaart. Dus bij melding van fraude, zal de kaart gevolgd worden, en kan je dus op de camerabeelden terug zien wie er zo sneu was voor die 4 euro gratis reizen.
Ik krijg een strippenkaart niet blanco als ik naast iemand zit in de trein...quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:48 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je kan van alles met de kaart doen, maar goed, je kan ook strippenkaarten zakken rollen. Lagere pakkans.
Voor die 4 euro gaan ze echt geen opsporingsbericht de deur uit doen. Of denk je van wel? En daarbij kan ik een nepsnor plakken, meen je werkelijk dat je op zo'n camera kunt zien wat gaande is? Je kijkt teveel films.quote:[..]
Elke reisactie wordt gelogged op de kaart. Dus bij melding van fraude, zal de kaart gevolgd worden, en kan je dus op de camerabeelden terug zien wie er zo sneu was voor die 4 euro gratis reizen.
http://cplus.about.com/b/(...)ard-with-crapto1.htmquote:Op vrijdag 7 november 2008 22:45 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Volgens mij is het systeem hoe we dat in Londen hebben, juist profitable!
Prettige kaart.quote:The fuss over this was because the chip (basically a sophisticated RFID) is in the Oyster Card in London Underground and several other cards.
In de bus en de tram heb je geen poortjes.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
1. Zodra de strippenkaart niet meer geaccepteerd wordt, heb je veel minder zwartrijders ivm gesloten poortjes.
2. Niet zo zeer goedkoper, maar het huidige systeem kost ook miljoenen. Je huidige abbokaart niet zo zeer nee, maar de stempelautomaten in de trams zijn erg duur en kosten veel onderhoud, op alle grote stations staan strippenkaart automaten welke geld kosten, distributie strippenkaarten, ..)
3. ja, ook dit argument pleit voor de OV chipkaart.
4. De poortjes moeten er hoe dan ook komen. Dus je papieren abo zou dan op een andere manier bij betreden perron gecontrolleerd worden. Dus de handeling (hand heen en weer bewegen) heb je toch wel.
5. Neem je een anonieme chipkaart.
Het verschil met de Underground is dat je daar je kaartje insteekt, het poortje open gaat en je gewoon in een normaal tempo door kan lopen en aan de andere kant je kaartje eruit kan halen. En dat er altijd gewoon personeel in de buurt staat voor het geval er iets mis gaat, iemand klem zit in een poortje, iemand met een boodschappentrolley, grote kinderwagen of wat dan ook komt. Dat, en die kaartjes werken ook gewoon goed. Hier niet, hier zetten ze gewoon poortjes neer, personeel is nergens te bekennen. Mijn kaart hapert af en toe, al schijn in de enige te zijn die er last van heeft. Verder moet je hier je kaart voor een lezer langshalen, dus je kunt niet doorlopen en zelfs als je dan je kaart weer voor die lezer weghaalt en doorloopt, loop je tegen een gesloten deur aan omdat het poortje te langzaam open gaat. Hadden ze het maar gedaan zoals in London, maar ze moesten hier weer zo nodig het wiel opnieuw uitvinden.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:25 schreef sitting_elfling het volgende:
Sprint je echt op het poortje af in de hoop dat hij opengaat ofzo?quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:06 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Het verschil met de Underground is dat je daar je kaartje insteekt, het poortje open gaat en je gewoon in een normaal tempo door kan lopen en aan de andere kant je kaartje eruit kan halen.
Komt hij weer met zijn situatie... De man die dingen klakkeloos van de overheid aanneemt. Zonder na te denken gelooft hij wat ze hem vertellen... Ja voor hem werken de poortjes wel, we moeten allemaal maar zo worden als hem! De poortjes gaan dan voor ons open en dan mogen we ons vrij begeven op de route die de overheid voor ons heeft uitgestippeld!quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Sprint je echt op het poortje af in de hoop dat hij opengaat ofzo?
Ik loop flink door, en ik kan gewoon doorlopen bij het inchecken.
Ik ben overgestapt op het chipding omdat ik het gekut met strippenkaarten zat was. Heb er nog 1 voor als ik de regio uit ga, maar thats it. Dagelijks heen en weer naar mn werk, de stad in, boodschappen doen bij de jumbo, ..quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:00 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Komt hij weer met zijn situatie... De man die dingen klakkeloos van de overheid aanneemt. Zonder na te denken gelooft hij wat ze hem vertellen... Ja voor hem werken de poortjes wel, we moeten allemaal maar zo worden als hem! De poortjes gaan dan voor ons open en dan mogen we ons vrij begeven op de route die de overheid voor ons heeft uitgestippeld!
Wat een achterlijke debiel...
Ah, dus voor jou moeten anderen maar luxe inleveren?quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:42 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik ben overgestapt op het chipding omdat ik het gekut met strippenkaarten zat was. Heb er nog 1 voor als ik de regio uit ga, maar thats it. Dagelijks heen en weer naar mn werk, de stad in, boodschappen doen bij de jumbo, ..
Inmiddels dus ook een 2 ster abbo, wat het helemaal makkelijk maakt. Ik zie geen reden waarom een ontevreden reizigersvereniging + een hand vol gebruikers die er niet mij om kunnen gaan mij deze luxe af moeten nemen
Welke luxe, die hell die strippenkaart heet?quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:43 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Ah, dus voor jou moeten anderen maar luxe inleveren?
Dat is jouw persoonlijke ervaring ermee, probeer die niet door mijn strot te rammen. Als jij die kaart zo fijn vindt, prima, maar waarom mag die strippenkaart er dan niet gewoon naast?quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Welke luxe, die hell die strippenkaart heet?
Het stempelen in de tram / bus is meer werk dan het inchecken met chipkaart, en met de metro is de handeling ook niet veel zwaarder geworden (met dat verschil dat je daar met een abbo in de toekomst dus in moet checken, waar dit met de tram ook niet eens noodzakelijk is).
Dat is luxe. Je hebt een IQ lager dan 70 als je niet ziet dat dat luxe is.quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:51 schreef xminator het volgende:
Vandaag ook z'n man in de bus met zo een chipkaart, hij moest zijn kaart ongeveer 5 keer heen en weer bij het boxje doen totdat het werkte.
Tssk, heb je je aardige bui vandaag?quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:00 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Komt hij weer met zijn situatie... De man die dingen klakkeloos van de overheid aanneemt. Zonder na te denken gelooft hij wat ze hem vertellen... Ja voor hem werken de poortjes wel, we moeten allemaal maar zo worden als hem! De poortjes gaan dan voor ons open en dan mogen we ons vrij begeven op de route die de overheid voor ons heeft uitgestippeld!
Wat een achterlijke debiel...
Er is me iets teveel door de strot geschoven de afgelopen weken. Excuses. Ik had geen brief gekregen over het EPD (of dat heeft een huisgenoot weggeflikkerd of ik heb het zelf gedaan omdat ik geen naam op de post zag staan), dus ook dat lees ik allemaal vandaag pas.quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:55 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Tssk, heb je je aardige bui vandaag?
Stalin was IRL ook een aardige jongen, als je maar dezelfde denkwijze had als hem. LHO zal vast een aardige jongen zijn, maar hij heeft blijkbaar nog niet erg veel ervaring met nadenken.quote:Op zaterdag 8 november 2008 01:15 schreef Maeghan het volgende:
Daar kan LHO niks aan doen en irl is het best een aardige jongen hoor![]()
Ja, dat EPD heb ik nog niet eens naar gekeken. Ik heb die brief nog ergens liggen, onder een stapel rekeningen of zo.
Kijk! Zo hoort het. Oprecht respect voor mensen die het systeem zo te kakken zetten. Ik hoop dat er een tutorial voor de leek komt, zodat het rap gedaan is met de incapabele beleidsmakers.quote:Op zaterdag 8 november 2008 01:43 schreef Remake het volgende:
Leuk topic
Ben er zelf al bijna 3 maandjes mee bezig ( met succes )
Screenshotje, scherm geblurred natuurlijk.
[ afbeelding ]
Laptop: 300,-
RFID R/W: 50,-
Bekabeling: 10,-
RFID R/W Pas: 5,-
OV-Chipkaart, Priceless
Ja, de "OV-chipkaart kraken voor dummies"!quote:Op zaterdag 8 november 2008 01:55 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Kijk! Zo hoort het. Oprecht respect voor mensen die het systeem zo te kakken zetten. Ik hoop dat er een tutorial voor de leek komt, zodat het rap gedaan is met de incapabele beleidsmakers.
Noem jij het inderdaad hell, ik vind het huidige papieren systeem, mét abo, perfect. Ik kan nu altijd zo de tram instappen, zonder mijn portemonnee voor een poortje te houden. Ideaal.quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Welke luxe, die hell die strippenkaart heet?
Het stempelen in de tram / bus is meer werk dan het inchecken met chipkaart, en met de metro is de handeling ook niet veel zwaarder geworden (met dat verschil dat je daar met een abbo in de toekomst dus in moet checken, waar dit met de tram ook niet eens noodzakelijk is).
Alleen zo jammer dat je - naast een backup van je eigen kaartquote:Op zaterdag 8 november 2008 01:43 schreef Remake het volgende:
Leuk topic
[ afbeelding ]
OV-Chipkaart, Priceless
Ik ook! Aangezien er nogsteeds een stamkaartnummer en pasfoto op mn chipkaart zittenquote:Op zaterdag 8 november 2008 08:49 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Noem jij het inderdaad hell, ik vind het huidige papieren systeem, mét abo, perfect. Ik kan nu altijd zo de tram instappen, zonder mijn portemonnee voor een poortje te houden. Ideaal.
Heb je het ding uberhaupt (intensief) gebruikt?quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:47 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Dat is jouw persoonlijke ervaring ermee, probeer die niet door mijn strot te rammen. Als jij die kaart zo fijn vindt, prima, maar waarom mag die strippenkaart er dan niet gewoon naast?
Eh, ja? Dat is nodig voor de controle, die ik misschien één keer per 2 maanden meemaak?quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik ook! Aangezien er nogsteeds een stamkaartnummer en pasfoto op mn chipkaart zitten
Je kunt je eigen kaart ook zo opnieuw opladen. Erg handig.quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Alleen zo jammer dat je - naast een backup van je eigen kaart- er geen hol aan hebt.
Ja daar zal echt geen check overheen gaanquote:Op zaterdag 8 november 2008 09:02 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Eh, ja? Dat is nodig voor de controle, die ik misschien één keer per 2 maanden meemaak?
[..]
Je kunt je eigen kaart ook zo opnieuw opladen. Erg handig.
Ik had een studentenkaart. Die ging prima. In het weekend heb ik een keer mn chipknip geladen (ongeveer hetzelfde systeem hoor) om ermee te reizen en ook even gebruikt in de post-studentenkaartperiode. Wat een geklooi, want ik was nooit zeker of er nog genoeg op stond als ik weer hals over kop naar de bus rende. Nee, ik heb toen eens een halve strippenkaart van iemand gekregen die hem niet meer gebruikte, ideaal. Onder het rennen kan ik die uit mn portomonnee halen en even snel checken of ik genoeg strippen heb. Heb ik die niet, voel ik of mn kleingeld genoeg rammelt. Heb ik geen kleingeld, dan stop ik met rennen.quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Heb je het ding uberhaupt (intensief) gebruikt?
http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1699906.ecequote:Onderzoekers van Royal Holloway (RHUL), een onderdeel van de University of London, die het onafhankelijk onderzoek uitvoerden, waren het in eerste instantie met die visie eens. In hun rapport van begin april (met versienummer 1.0, wat normaliter aangeeft dat het de definitieve versie is) schrijven zij dat de oplossingen die TNO voorstelt niet zijn bewezen en dat de moeite die het kost om die in te voeren „beter gestoken kan worden in een betere kaart”.
Maar nadat TNO en TLS (dat de ov-chipkaart verzorgt) dit rapport hebben gezien, wordt de passage vervangen door een advies de oplossingen van TNO „zo snel mogelijk op hun bruikbaarheid te onderzoeken”. Het zo aangepaste rapport gaat even later als versie 1.00 (een wetenschappelijk uiterst ongebruikelijke nummering) naar de Tweede Kamer.
Het niet-bestaande en compleet uit de duim gezogen voordeel voor de consument is om ze stil te houden. Zoals de door mij zeer gerespecteerde Yildiz al zei, die consumentenorganisaties (allemaal, stuk voor stuk) zijn niet voor de kat zijn kut uit het overleg gestapt.quote:De onderzoekers van de Universiteit van Londen hebben in april hun rapport over de ov-chipkaart op het allerlaatste moment aangepast ’op basis van gesprekken’ met ambtenaren van het ministerie van verkeer en waterstaat. Donné Slangen, projectleider ov-chipkaart bij het ministerie, heeft daarbij een centrale rol gespeeld.
[..]
De aanpassing betreft het antwoord op de hoofdvraag van de Tweede Kamer. TNO had in februari laten weten dat de huidige versie van de ov-chipkaart met wat lapmiddelen nog wel twee jaar mee kon. Omdat TNO betrokken was bij het ontwikkelen van de ov-chipkaart werd een onafhankelijk oordeel gezocht over de vraag of niet meteen aan een betere ov-chipkaart zou moeten worden gewerkt. De Britse onderzoekers steunden begin april die visie in versie 1.0 van hun rapport. Maar de Tweede Kamer kreeg een paar dagen later versie 1.00, waarin werd geadviseerd de ideeën van TNO zo snel mogelijk te onderzoeken. Dat vormde de basis voor het besluit door te gaan met de huidige ov-chipkaart.
Dit is eerlijk weergegeven wat ze van plan zijn.quote:Het College Bescherming Persoonsgegevens maakte dinsdag bekend dat de wijze waarop het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB de chipkaart gebruikt in strijd is met de wet. De privacy van de gebruikers van de kaart kan niet worden gegarandeerd.
De vervoerders NS, RET en GVB die de kaart moeten invoeren, maakten naar aanleiding van het CBP-rapport bekend dat zij zich de kritiek 'aantrekken'. Zij willen 'stap voor stap' werken aan de oplossing van de problemen. Tot 2010 zullen zij de reisgegevens van de ov-chipkaart niet gebruiken voor gerichte reclame naar reizigers.
En zo verwoorden de bedrijven het. Nee, een Marokkaan die mij op straat zegt "Ik heb een autoradiootje voor jou swa, heele nieuwe autoradiootje, echt niet gejat ofsow!" geloof ik eerder, dan smeerlappen die het verpakken in dat soort doorzichtige woorden.quote:Met het CBP willen zij een gesprek voeren over waar de grens ligt tussen het 'globaal verschaffen van informatie en specifieke klantgerichte informatie'.
Nee, aanbieders van openbaar vervoer sturen niks door naar gebruikers van de kaarten. Ik maak elke dag gebruik van het OV in londen en heb dus die Oyster kaart nodig. Nou dat werkt prima! En voor de poortjes staan van die machines waar je even met je kaart over heen gaat en hem dan zo kan opwaarderen.quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:06 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Het verschil met de Underground is dat je daar je kaartje insteekt, het poortje open gaat en je gewoon in een normaal tempo door kan lopen en aan de andere kant je kaartje eruit kan halen. En dat er altijd gewoon personeel in de buurt staat voor het geval er iets mis gaat, iemand klem zit in een poortje, iemand met een boodschappentrolley, grote kinderwagen of wat dan ook komt. Dat, en die kaartjes werken ook gewoon goed. Hier niet, hier zetten ze gewoon poortjes neer, personeel is nergens te bekennen. Mijn kaart hapert af en toe, al schijn in de enige te zijn die er last van heeft. Verder moet je hier je kaart voor een lezer langshalen, dus je kunt niet doorlopen en zelfs als je dan je kaart weer voor die lezer weghaalt en doorloopt, loop je tegen een gesloten deur aan omdat het poortje te langzaam open gaat. Hadden ze het maar gedaan zoals in London, maar ze moesten hier weer zo nodig het wiel opnieuw uitvinden.
Sturen de aanbieders van het openbaar vervoer in London ook reclame naar de gebruikers van de kaarten? Dat doen ze hier namelijk wel, ook zoiets raars.
Nee, hier gebruiken we alleen dezelfde chip. De rest moet allemaal opnieuw worden uitgevonden om te kunnen snijden in het personeel.quote:Op zaterdag 8 november 2008 14:02 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Maja ik dacht dus dat het hetzelfde was. Bij ons in Londen heb je bij elke ingang iig 1 iemand staan die je kan helpen. Voor de rest zijn er ook geen probleempjes met poortjes enzo, dus vroeg me echt af waarom iedereen hier zo frustie doet over die OV kaart
Een backup van een originele kaart kon al heel lang, we zijn al veel verder dan dat wijsneus.quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Alleen zo jammer dat je - naast een backup van je eigen kaart- er geen hol aan hebt.
Je hebt een PM.quote:Op zaterdag 8 november 2008 01:43 schreef Remake het volgende:
Leuk topic
[ afbeelding ]
OV-Chipkaart, Priceless
Weet ik, ga ik niet op inquote:
Dus jij gaat een OV-Chipkaart dezelfde waarde geven als een paspoort of een bankbiljet? Ik moet zeggen, je idee staat me wel aan, ik vind het allemaal even waardeloos, maar volgens mij denk jij in de tegengestelde richting van mij.quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:41 schreef Houtworm het volgende:
En is het al winstgevend gemaakt om kaarten te kraken?
Geld en paspoorten kunnen ook nagemaakt worden. Dat is een risico wat de bijbehorende beleidsmakers nemen. In het geval van de OV chipkaart is het niet anders.
Ik geef de OV chipkaart helemaal niet dezelfde waarde.quote:Op zondag 9 november 2008 00:25 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Dus jij gaat een OV-Chipkaart dezelfde waarde geven als een paspoort of een bankbiljet? Ik moet zeggen, je idee staat me wel aan, ik vind het allemaal even waardeloos, maar volgens mij denk jij in de tegengestelde richting van mij.
Straks gaan Flippo's of DE-waardepunten of Pokemonkaarten ook gevangenisstraffen opleveren bij namaak. Jij maakt het helemaal mooi!
Ja leuke voorbeelden. Als de politie bij een uitgaans avond een id controle houdt gaat men dan ook alle persoonsgegevens voor die avond opslaan?quote:Op zondag 9 november 2008 07:33 schreef Houtworm het volgende:
Ik geef alleen maar voorbeelden van andere zaken die niet 100% onkraakbaar zijn maar ook gewoon worden gebruikt.
Mja, het niet blind kunnen zien van saldo is misschien het enige nadeel. Daar valt ook wel mee te leven opzich.quote:Op zaterdag 8 november 2008 11:16 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Ik had een studentenkaart. Die ging prima. In het weekend heb ik een keer mn chipknip geladen (ongeveer hetzelfde systeem hoor) om ermee te reizen en ook even gebruikt in de post-studentenkaartperiode. Wat een geklooi, want ik was nooit zeker of er nog genoeg op stond als ik weer hals over kop naar de bus rende. Nee, ik heb toen eens een halve strippenkaart van iemand gekregen die hem niet meer gebruikte, ideaal. Onder het rennen kan ik die uit mn portomonnee halen en even snel checken of ik genoeg strippen heb. Heb ik die niet, voel ik of mn kleingeld genoeg rammelt. Heb ik geen kleingeld, dan stop ik met rennen.
Ze draaien hier al een jaar of drie naast elkaar.quote:Met de trein geldt hetzelfde verhaal wel een beetje. En nog mooier, niemand kan zien waar ik ben geweest de hele dag, dat vind ik misschien nog veel belangrijker.
Nogmaals, als het zo'n geweldig systeem is, waarom mag het dan niet een jaar proefdraaien naast de strippenkaart en de gewone treinkaartjes van de NS? Uiteraard zonder het moeilijker maken van het gebruiken van het oude systeem, dat zou concurrentievervalsing zijn (gebeurt uiteindelijk toch als de vervoersbedrijven hun zin niet krijgen, maar goed). Nee, als het eerlijk mag blijven draaien naast de chipkaart, dan blijkt het systeem grandioos te falen, het wordt vast onderuit gehaald.
In engeland gebruiken ze dit systeem al een tijd.quote:Het mag niet falen, omdat het op de een of andere manier voor de overheid en de vervoersbedrijven gunstig is om zo'n kaart in te voeren. De overheid heeft het volgen van de burger en het uitstralen van "KIJK ONS EENS EEN SCI-FI LANDJE ZIJN HE HE HE!!!" op de agenda en de vervoersbedrijven willen zwartrijden tegengaan, maar nog meer het stiekem tussen de regels door duurder maken van een treinkaartje. En ik heb een alu-hoedje op als ik zeg dat de betrokken partijen zelfs "onafhankelijke" onderzoeken aanpassen in hun voordeel?
quote:http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1697788.ece
[..]
http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1699906.ece
[..]
Het niet-bestaande en compleet uit de duim gezogen voordeel voor de consument is om ze stil te houden. Zoals de door mij zeer gerespecteerde Yildiz al zei, die consumentenorganisaties (allemaal, stuk voor stuk) zijn niet voor de kat zijn kut uit het overleg gestapt.
http://www.debeurs.nl/bin(...)co-ov-chipkaart.html
[..]
Dit is eerlijk weergegeven wat ze van plan zijn.
[..]
En zo verwoorden de bedrijven het. Nee, een Marokkaan die mij op straat zegt "Ik heb een autoradiootje voor jou swa, heele nieuwe autoradiootje, echt niet gejat ofsow!" geloof ik eerder, dan smeerlappen die het verpakken in dat soort doorzichtige woorden.
Nee, die overheid kan mn kloten kussen, die chipkaart gaat eraan.
Ja, alleen kan je er dan geen hol mee omdat dat binnen no-time bekend is + dat je reisacties gelogged worden dus in dat soort gevallen is het terug te halen.quote:Op zaterdag 8 november 2008 16:07 schreef Remake het volgende:
[..]
Een backup van een originele kaart kon al heel lang, we zijn al veel verder dan dat wijsneus.
Hoe en wat gaan we natuurlijk niet posten op een forum.
quote:Op zondag 9 november 2008 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja leuke voorbeelden. Als de politie bij een uitgaans avond een id controle houdt gaat men dan ook alle persoonsgegevens voor die avond opslaan?
heb je alleen niets aan die gekopieerde kaart, want daar kan je dus gewoon niets mee.quote:Op zondag 9 november 2008 16:48 schreef Yildiz het volgende:
Allemaal leuke vergelijkingen met iets als een paspoort wat gekraakt kan worden, maar mijn papieren OV-abo kan niet gekraakt of op afstand gekopieerd worden. Bij een OV-chip kan dat wel.
Netto verlies dus.
Geen idee.quote:Op zondag 9 november 2008 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja leuke voorbeelden. Als de politie bij een uitgaans avond een id controle houdt gaat men dan ook alle persoonsgegevens voor die avond opslaan?
Verlies voor het OV bedrijf, niet voor jou.quote:Op zondag 9 november 2008 16:48 schreef Yildiz het volgende:
Allemaal leuke vergelijkingen met iets als een paspoort wat gekraakt kan worden, maar mijn papieren OV-abo kan niet gekraakt of op afstand gekopieerd worden. Bij een OV-chip kan dat wel.
Netto verlies dus.
Daar kun je wel wat mee, maar, goed, je mag het ontkennen. Je kunt de kaart namelijk geheel kopieren, en op iemand anders zijn naam reizen.quote:Op zondag 9 november 2008 16:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
heb je alleen niets aan die gekopieerde kaart, want daar kan je dus gewoon niets mee.
Daarnaast merk je het wel als iemand met een kaartlezer tegen je broekzak begint op te rijden
En hoe vaak is die situatie die jij schetst al gebeurd in Rotterdam of Londen?quote:Op zondag 9 november 2008 18:32 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daar kun je wel wat mee, maar, goed, je mag het ontkennen. Je kunt de kaart namelijk geheel kopieren, en op iemand anders zijn naam reizen.
En ik weet niet hoe de gemiddelde persoon dat doet, maar ik verwacht niet dat de gemiddelde Nederlander elke 2 dagen zijn reissaldo gaat checken, maar het gewoon automatisch laat afschrijven of maandelijks een X bedrag over maakt.
Daarnaast, die dingen zijn op afstand af te lezen. Kortom, je hele argument slaat nergens meer op.
"afstand" is met kleding er tussen hooguit een paar centimeter. En iemand kan er op reizen, tot je dit doorhebt. Bijv. door dat je niet in kan checken omdat je dat al bent. Dan doe je aangifte, en dan is het een kwestie van camerabeelden opvragen en kijken welk traject afgelegd is.quote:Op zondag 9 november 2008 18:32 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daar kun je wel wat mee, maar, goed, je mag het ontkennen. Je kunt de kaart namelijk geheel kopieren, en op iemand anders zijn naam reizen.
En ik weet niet hoe de gemiddelde persoon dat doet, maar ik verwacht niet dat de gemiddelde Nederlander elke 2 dagen zijn reissaldo gaat checken, maar het gewoon automatisch laat afschrijven of maandelijks een X bedrag over maakt.
Daarnaast, die dingen zijn op afstand af te lezen. Kortom, je hele argument slaat nergens meer op.
Je gaat mis op wederom een aantal punten. De afstand is volgens mij toch echt een stuk groter, textiel maakt niet zo heel veel uit als je het over radiofrequenties hebt. Dan nog is een afstand van enkele centimeters meer dan genoeg voor de dief.quote:Op zondag 9 november 2008 20:36 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
"afstand" is met kleding er tussen hooguit een paar centimeter. En iemand kan er op reizen, tot je dit doorhebt. Bijv. door dat je niet in kan checken omdat je dat al bent. Dan doe je aangifte, en dan is het een kwestie van camerabeelden opvragen en kijken welk traject afgelegd is.
Je kan er dus niets mee.
Ik citeer jou voor je eigen lulverhaal:
Kortom, je hele argument slaat nergens meer op.
Waarom zou dat nu al moeten gebeuren? De markt voor gekopieerde kaarten moet nog gecreëerd worden. Nu kan men nog op andere manieren zwart rijden. Zodra de markt er is, komt het aanbod (na aankoop van apparatuur van wel zeker bijna 50 euro) vanzelf.quote:Op zondag 9 november 2008 18:44 schreef Houtworm het volgende:
[..]
En hoe vaak is die situatie die jij schetst al gebeurd in Rotterdam of Londen?
Je zou toch wel verwachten dat dat soort berichten het nieuws halen. Want zo'n beetje alles wat er over de OV chipkaart te zeggen is haalt het nieuws. Zeker als het negatief is.
Zie jij mensen serieus aangifte doen, als er een paar euro teveel is afgeschreven? Zou dat serieus in behandeling genomen worden?quote:[..] De klachten op de site gaan vooral over verkeerde bedragen die verschijnen op de displays bij het in- en uitchecken. Ook worden de verkeerde stations vermeld en daarmee ook verkeerde bedragen van het tegoed op de kaart afgeschreven. [..]Bron
Het systeem draait in Londen al lange tijd en ook in Rotterdam is het handig om kaarten te klonen. Ik zou niet weten waarom die markt er nu al niet kan zijn. Nu loopt men in Rotterdam de kans om gepakt te worden tijdens een controle als men geen geldige kaart heeft.quote:Op zondag 9 november 2008 20:53 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Waarom zou dat nu al moeten gebeuren? De markt voor gekopieerde kaarten moet nog gecreëerd worden. Nu kan men nog op andere manieren zwart rijden. Zodra de markt er is, komt het aanbod (na aankoop van apparatuur van wel zeker bijna 50 euro) vanzelf.
Daarnaast, nu al maken tientallen mensen per dag mee dat verkeerde (teveel) bedragen van hun rekening af worden geschreven, in Rotterdam. Dat is allang geen nieuws meer. Of dat komt door bugs of dieven, dat weet men niet.
De media zouden het echt wel opgepikt hebben als het georganiseerd lijkt te zijn.quote:Op zondag 9 november 2008 20:53 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Waarom zou dat nu al moeten gebeuren? De markt voor gekopieerde kaarten moet nog gecreëerd worden. Nu kan men nog op andere manieren zwart rijden. Zodra de markt er is, komt het aanbod (na aankoop van apparatuur van wel zeker bijna 50 euro) vanzelf.
Daarnaast, nu al maken tientallen mensen per dag mee dat verkeerde (teveel) bedragen van hun rekening af worden geschreven, in Rotterdam. Dat is allang geen nieuws meer. Of dat komt door bugs of dieven, dat weet men niet.
[..]
Zie jij mensen serieus aangifte doen, als er een paar euro teveel is afgeschreven? Zou dat serieus in behandeling genomen worden?
Nee, dat doen de 'dealers', je weet wel, mensen die voor de wet en volgens populistische politieke partijen niet bestaan, maar mensen wel voorzien van illegaal verklaarde middelen als drugs. Een OV-kaartje erbij zou een leuke verdienste erbij kunnen zijn.quote:Op zondag 9 november 2008 20:57 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Het systeem draait in Londen al lange tijd en ook in Rotterdam is het handig om kaarten te klonen. Ik zou niet weten waarom die markt er nu al niet kan zijn. Nu loopt men in Rotterdam de kans om gepakt te worden tijdens een controle als men geen geldige kaart heeft.
Ik denk eigenlijk niet dat er een markt voor komt. Ik denk niet dat mensen 50 euro uit gaan geven om zwart te gaan rijden.
Heeft de RET überhaupt wel de moeite genomen om te onderzoeken of die foutieve bedragen komen door bugs of door gekloonde kaarten? En zou politie überhaupt de moeite nemen om een aangifte van diefstal van 5 euro in behandeling te nemen?quote:Op zondag 9 november 2008 20:59 schreef Houtworm het volgende:
[..]
De media zouden het echt wel opgepikt hebben als het georganiseerd lijkt te zijn.
Er zijn wel meer instanties die melding kunnen maken van dergelijke praktijken.
Ja en als je portomonnee met je strippenkaart in dat drukke winkelcentrum gejat wordt, heb je als argumentloze anti chipkaart dodo natuurlijk altijd nog je privé helicopter die je op komt halenquote:Op zondag 9 november 2008 20:48 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Je gaat mis op wederom een aantal punten. De afstand is volgens mij toch echt een stuk groter, textiel maakt niet zo heel veel uit als je het over radiofrequenties hebt. Dan nog is een afstand van enkele centimeters meer dan genoeg voor de dief.
Je hebt dit wellicht door als je het OV instapt (incheckt), maar waarom is het noodzakelijk dat het slachtoffer met het OV reist, als hij gescand is door de dief? Dat kan toch net zo goed in een druk winkelcentrum zijn? Daar staan mensen in rijen ook hutje mutje op elkaar, en niemand die dan gaat denken 'oh, wacht, misschien ben ik nu wel gescand, zometeen maar even mijn saldo checken'... Daarbij duurt het scannen geen eeuwigheid, bij het poortje is het immers in een mum van tijd ook gescanned.
Het levert daarnaast ook gewoon meer gezeik op voor de reiziger. Ja, hij kan aangifte doen, zijn kaart laten blokkeren en god weet wat, maar dan is de reiziger wel een aantal minuten verder. De reiziger mist dan zijn aansluiting, en is niet op tijd op zijn werk. Kortom, nadelen en nog eens nadelen.
( Om het nog maar even niet over de aanname te hebben dat de aangifte in behandeling genomen wordt en dat er camerabeelden opgevraagd worden, voor een paar euro. )
Mijn kaart heeft alleen een paar keer te weinig afgeschreven, op het moment dat ik overstapte op eigenlijk dezelfde lijn (Alexander - Capelle) en dus ook in en uit mn abonnementszone (tm capelsebrug) ging. 60 cent te weinig. Huilhuilhuil het bedrag klopte niet.quote:Op zondag 9 november 2008 20:53 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Zie jij mensen serieus aangifte doen, als er een paar euro teveel is afgeschreven? Zou dat serieus in behandeling genomen worden?
Correct,quote:Op zondag 9 november 2008 21:09 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Bij een controle (as if), kan men wel verzinnen 'oh, ik liep achter iemand aan...'. Bijvoorbeeld. Of men laat een andere, wel geldige kaart zien, maar die momenteel niet in gebruik is (waardoor er niets vanaf geschreven wordt).
Klinkt complex, maar zo heeft de misbruiker maar 2 pasjes nodig. Één voor de controle, en één voor het zwartrijden.
Ja, en dat dan voor hooguit een week, tot de gene waar de kaart van is/was het doorheeft. Als je al niet eerder bij een controle gepakt wordt. Danwel bij een toegangscontrole, of bij een controle in het voertuig.quote:Op zondag 9 november 2008 20:57 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Het systeem draait in Londen al lange tijd en ook in Rotterdam is het handig om kaarten te klonen. Ik zou niet weten waarom die markt er nu al niet kan zijn. Nu loopt men in Rotterdam de kans om gepakt te worden tijdens een controle als men geen geldige kaart heeft.
Ik denk eigenlijk niet dat er een markt voor komt. Ik denk niet dat mensen 50 euro uit gaan geven om zwart te gaan rijden.
Die zijn er nu ook al genoeg, toch zeker eens per drie weken.quote:Op zondag 9 november 2008 21:09 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daarbij, zoals bij mijn post aangepast, hebben mensen nu al last van bedragen die foutief afgeschreven worden. Straks, met een gekloonde chipkaart, kan men eenvoudig inchecken. Bij een controle (as if),
Wat dus niet zomaar kan, ja, het poortje open duwen maar dat lukt niet "per ongeluk". En daarnaast, waarom zou iemand dit willen? Dan gaan mensen wel gewoon zwartrijden, immers, zelfde idee, zelfde pakkans, en geen dure investering + kans op aanklacht voor fraude.quote:kan men wel verzinnen 'oh, ik liep achter iemand aan...'. Bijvoorbeeld. Of men laat een andere, wel geldige kaart zien, maar die momenteel niet in gebruik is (waardoor er niets vanaf geschreven wordt).
En rijdt hij dus zwart alszijnde niet in het bezit van een kaart, en is dus de hele "kraak" zinloos geweestquote:Klinkt complex, maar zo heeft de misbruiker maar 2 pasjes nodig. Één voor de controle, en één voor het zwartrijden.
Ja, en dan alsnog genaaid wordenquote:Op zondag 9 november 2008 21:15 schreef Houtworm het volgende:
Dus mensen gaan betalen aan anderen om zwart te kunnen rijden. jaja.
Volgens mij is reizen in het openbaar vervoer niet zo duur dat je daar iemand anders voor gaat betalen om zwart te kunnen rijden.
Dat is weer jouw persoonlijke mening die ik maar gewoon moet slikken. Nee dankje, voor mij is het behoorlijk belangrijk dat ik weet of er nog iets op staat voor of tijdens vertrek.quote:Op zondag 9 november 2008 13:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Mja, het niet blind kunnen zien van saldo is misschien het enige nadeel. Daar valt ook wel mee te leven opzich.
En maakt iedereen gebruik van die kutkaart? Of blijven mensen toch nog gebruik maken van de conventionele middelen? En komt dat omdat de chipkaart makkelijker is of omdat ze de conventionele manier systematisch de poten onder de stoel vandaan zagen door hem moeilijk verkrijgbaar te maken?quote:[..]
Ze draaien hier al een jaar of drie naast elkaar.
Nee, in Engeland is het systeem anders las ik in ditzelfde topic. Het gaat in een machine en er zijn altijd mensen in de buurt om te helpen. Ik zie op Eindhoven Beukenlaan echt geen extra loket komen om te helpen als dat apparaat niet werkt...quote:[..]
In engeland gebruiken ze dit systeem al een tijd.
Sorry? Heb je inhoudelijk nog iets te melden?quote:[..]
Je kunt iemands papieren OV niet jatten zonder deze FYSIEK in handen te krijgen. Daarbij maak je doorgaans lichamelijk contact met de houder waarin dat ding zit. En meestal is dat een persoon met een tastzin die je een knal voor je kop kan geven omdat je hem/haar zit te betasten.quote:Op zondag 9 november 2008 16:12 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ja, alleen kan je er dan geen hol mee omdat dat binnen no-time bekend is + dat je reisacties gelogged worden dus in dat soort gevallen is het terug te halen.
En iemands papieren OV kan je ook jatten. En namaken.
Het is een investering van 50 euro om onbeperkt te kunnen kopieeren voor alles wat met die manier van 'inloggen' van doen heeft. Dus ook bij DAF in Eindhoven of Defensie.quote:Op zondag 9 november 2008 20:57 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Wanneer dringt het tot je door? Fysiek contact nodig vs. draadloos...quote:Op zondag 9 november 2008 21:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ja en als je portomonnee met je strippenkaart in dat drukke winkelcentrum gejat wordt, heb je als argumentloze anti chipkaart dodo natuurlijk altijd nog je privé helicopter die je op komt halenAlsof je dan met 10 seconde weer in je bus gaat stappen.
Volgens mij is de kracht van een RFID afhankelijk van de kracht van de lezer. De lezer zendt een signaal uit en de RFID zendt dat terug met dezelfde kracht (geen krachtbron in de RFID). Ken je die dingen die ze bij C&A aan de kleding hangen? Volgens mij detecteren die op een behoorlijk afstandje...quote:De afstand voor het aflezen is relatief klein, probeer maar je kaart op 20 centimeter van de kaartlezer te houden. Of er tegen aan, in een leren portemonnee. Dan doet hij het niet.
Met twee kaarten (hierboven ergens genoemd) is de pakkans volgens mij NIHIL... En het gaat hier niet om 5 euro, maar om systematisch zwartrijden. Allemaal mogelijk omdat er van die idioten zijn die stug volhouden dat het systeem niet kan falen. Nee, het systeem doet het prima hoor, maar het heeft alleen van die lastige blinde vlekken waar je gratis in kunt gaan zitten en die lekken zijn helemaal niet meer te bestrijden, want de mens wordt zo achterlijk dat een groen lampje op een TFT het enige is waarnaar wordt gekeken.quote:En je snapt nog steeds niet dat als je met een kaart dus hooguit 2 of 3 keer kan reizen, een pakkans die gigantisch is, en een relatief hoog bedrag voor het klonen van die kaart (apparatuur, lege kaart, kleine laptop voor onderweg, ..) er geen hond is die dat risico gaat nemen voor 5 euro
Omdat met de strippenkaart makkelijker te sjoemelen valt, wordt deze ook nog veel gebruikt. Ik ken eigenlijk weinig tot geen mensen die meer dan eens per dag met het OV reizen en dit nog met een strippenkaart of abonnement zonder chip doen, terwijl het nog wel mogelijk is.quote:Op maandag 10 november 2008 14:29 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Dat is weer jouw persoonlijke mening die ik maar gewoon moet slikken. Nee dankje, voor mij is het behoorlijk belangrijk dat ik weet of er nog iets op staat voor of tijdens vertrek.
[..]
En maakt iedereen gebruik van die kutkaart? Of blijven mensen toch nog gebruik maken van de conventionele middelen? En komt dat omdat de chipkaart makkelijker is of omdat ze de conventionele manier systematisch de poten onder de stoel vandaan zagen door hem moeilijk verkrijgbaar te maken?
[..]
In engeland werkt het chipsysteem hetzelfde. Daarnaast staan er hier, net als in de engelse metro, ook mensen die je kunnen helpen. Zojuist zelfs 1 bij ieder poortje op Maashaven, en 1 per set poortjes op Wilhelminaplein.quote:Nee, in Engeland is het systeem anders las ik in ditzelfde topic. Het gaat in een machine en er zijn altijd mensen in de buurt om te helpen. Ik zie op Eindhoven Beukenlaan echt geen extra loket komen om te helpen als dat apparaat niet werkt...
[..]
Op een vergelijking die de plank misslaat? Nee.quote:Sorry? Heb je inhoudelijk nog iets te melden?
RFID reageert inderdaad op een uitgezonden signaal, maar die afstand is niet eindeloos, zeker niet als het her en der zit ingepakt (ie. portomonee).quote:[..]
Je kunt iemands papieren OV niet jatten zonder deze FYSIEK in handen te krijgen. Daarbij maak je doorgaans lichamelijk contact met de houder waarin dat ding zit. En meestal is dat een persoon met een tastzin die je een knal voor je kop kan geven omdat je hem/haar zit te betasten.
Moet ik uitleggen hoe die chipkaart werkt, of was Yildiz al duidelijk genoeg voor je? Zo'n goede ICT'er ben je volgens mij niet hoor...
[..]
Het is een investering van 50 euro om onbeperkt te kunnen kopieeren voor alles wat met die manier van 'inloggen' van doen heeft. Dus ook bij DAF in Eindhoven of Defensie.
En ja, die controles met mensen die je komen opzoeken (conducteurs oid.), haalt dat niet net de hele winst van die investering onderuit? Minder mensen hoeven betalen om te controleren?
[..]
Wanneer dringt het tot je door? Fysiek contact nodig vs. draadloos...
[..]
Die poortjes staan op een halve meter van elkaar, dus verder dan 25 centimeter van een poortje zal zo'n ding nooit zijn.quote:Volgens mij is de kracht van een RFID afhankelijk van de kracht van de lezer. De lezer zendt een signaal uit en de RFID zendt dat terug met dezelfde kracht (geen krachtbron in de RFID). Ken je die dingen die ze bij C&A aan de kleding hangen? Volgens mij detecteren die op een behoorlijk afstandje...
[..]
De pakkans is volledig; niet zo zeer op de fraude maar wel op zwartrijden. Waarom zou je veel moeite doen om uiteindelijk nog steeds een boete voor zwartrijden te krijgen?quote:Met twee kaarten (hierboven ergens genoemd) is de pakkans volgens mij NIHIL... En het gaat hier niet om 5 euro, maar om systematisch zwartrijden. Allemaal mogelijk omdat er van die idioten zijn die stug volhouden dat het systeem niet kan falen. Nee, het systeem doet het prima hoor, maar het heeft alleen van die lastige blinde vlekken waar je gratis in kunt gaan zitten en die lekken zijn helemaal niet meer te bestrijden, want de mens wordt zo achterlijk dat een groen lampje op een TFT het enige is waarnaar wordt gekeken.
Bedankt voor de inzet, ik zal aan ze denken als het OV gratis is geworden door dat soort mensen.
"Jij kent" is hier niet geldig. Wetenschappelijk onderbouwd onderzoek en anders opzouten.quote:Op maandag 10 november 2008 15:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Omdat met de strippenkaart makkelijker te sjoemelen valt, wordt deze ook nog veel gebruikt. Ik ken eigenlijk weinig tot geen mensen die meer dan eens per dag met het OV reizen en dit nog met een strippenkaart of abonnement zonder chip doen, terwijl het nog wel mogelijk is.
Dus bij elk poortje komt een controleur te staan? Of zijn mensen die niet zo centraal wonen genaaid? Klinkt niet als OPENBAAR vervoer, maar als PRIVE vervoer...quote:[..]
In engeland werkt het chipsysteem hetzelfde. Daarnaast staan er hier, net als in de engelse metro, ook mensen die je kunnen helpen. Zojuist zelfs 1 bij ieder poortje op Maashaven, en 1 per set poortjes op Wilhelminaplein.
Ik weet dat het bij jou toch niet komt, misschien omdat je het niet kan, maar waar is je onderbouwing?quote:[..]
Op een vergelijking die de plank misslaat? Nee.
Goh, dus je bestrijdt hier je eerdere argument dat het ding zo makkelijk is dat het niet eens uit je portomonnee gehaald hoeft te worden?quote:[..]
RFID reageert inderdaad op een uitgezonden signaal, maar die afstand is niet eindeloos, zeker niet als het her en der zit ingepakt (ie. portomonee).
Het poortje gaat al niet open als ik mn pas er met portomonee tegenaan duw, laat staan dat je op een flinke afstand er iets mee kan.
Bij Kruidvat in de rij sta ik vaak genoeg op 5 cm afstand van iemand.quote:[..]
Die poortjes staan op een halve meter van elkaar, dus verder dan 25 centimeter van een poortje zal zo'n ding nooit zijn.
Poortje inbeuken valt op, het gaat erom dat het uiterlijk doet lijken alsof je volgens de regels bent, dan is de pakkans nihil. En zwartrijden kunnen ze je dan alleen nog maar mee pakken als je in levende lijve wordt vastgegrepen door personeel. Iets waar ze dolgraag vanaf willen en met dat doel wordt die chipkaart juist ingezet.quote:[..]
De pakkans is volledig; niet zo zeer op de fraude maar wel op zwartrijden. Waarom zou je veel moeite doen om uiteindelijk nog steeds een boete voor zwartrijden te krijgen?
Beuk dan gewoon het poortje open en neem geen chipkaart mee
Dat is toch juist een heel sterk argument vóór de chipkaart?quote:Op maandag 10 november 2008 @ 15:23 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Poortje inbeuken valt op, het gaat erom dat het uiterlijk doet lijken alsof je volgens de regels bent, dan is de pakkans nihil. En zwartrijden kunnen ze je dan alleen nog maar mee pakken als je in levende lijve wordt vastgegrepen door personeel. Iets waar ze dolgraag vanaf willen en met dat doel wordt die chipkaart juist ingezet.
Zeker een verbetering. Gratis reizen voor de 'elite'. Groen lampje brandt, niks aan de hand hoor.quote:Op maandag 10 november 2008 15:32 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Dat is toch juist een heel sterk argument vóór de chipkaart?
Nu kan iedere klapjostie doen alsof hij een abonnement heeft en gewoon de metro in stappen. Straks alleen nog maar mensen die geinvesteerd hebben om zware strafbare feiten begaan als ze 5 cm achter je staan in de kruidvat. Lijkt me toch een significante verbetering.
Vooral niet inhoudelijk reageren, daarmee bewijs je hoe 'kul' het is hoor...quote:-edit- de rest van je post was kul dus daar reageer ik maar niet op.
Even een zin die je op jezelf toe moet passen bold gemaakt.quote:Op maandag 10 november 2008 15:23 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
"Jij kent" is hier niet geldig. Wetenschappelijk onderbouwd onderzoek en anders opzouten.
[..]
Dus bij elk poortje komt een controleur te staan? Of zijn mensen die niet zo centraal wonen genaaid? Klinkt niet als OPENBAAR vervoer, maar als PRIVE vervoer...
[..]
Ik weet dat het bij jou toch niet komt, misschien omdat je het niet kan, maar waar is je onderbouwing?
[..]
Goh, dus je bestrijdt hier je eerdere argument dat het ding zo makkelijk is dat het niet eens uit je portomonnee gehaald hoeft te worden?
[..]
Bij Kruidvat in de rij sta ik vaak genoeg op 5 cm afstand van iemand.
[..]
Poortje open beuken (of beter: Stevig doorlopen) valt enkel op door het piepgeluid dat afgaat, en gebeurt nu al regelmatig als er geen mensen op de stations aanwezig zijn (want ze staan er inderdaad niet van 5:00 tot 1:00, de tijden dat het vervoer rijdt, maar wel heel vaak en eigenlijk ook altijd wel op CS, waar mensen bekend gemaakt kunnen worden met het systeem).quote:Poortje inbeuken valt op, het gaat erom dat het uiterlijk doet lijken alsof je volgens de regels bent, dan is de pakkans nihil. En zwartrijden kunnen ze je dan alleen nog maar mee pakken als je in levende lijve wordt vastgegrepen door personeel. Iets waar ze dolgraag vanaf willen en met dat doel wordt die chipkaart juist ingezet.
er zat geen inhoud in dus weinig om op te reageren.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 15:36 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Zeker een verbetering. Gratis reizen voor de 'elite'. Groen lampje brandt, niks aan de hand hoor.
[..]
Vooral niet inhoudelijk reageren, daarmee bewijs je hoe 'kul' het is hoor...
Eigenlijk zegt deze post wel alles ja.quote:Op maandag 10 november 2008 15:32 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Dat is toch juist een heel sterk argument vóór de chipkaart?
Nu kan iedere klapjostie doen alsof hij een abonnement heeft en gewoon de metro in stappen. Straks alleen nog maar mensen die geinvesteerd hebben om zware strafbare feiten begaan als ze 5 cm achter je staan in de kruidvat. Lijkt me toch een significante verbetering.
-edit- de rest van je post was kul dus daar reageer ik maar niet op.
Het zal hooguit een enkele student zijn die een keer met trillende knieen en een bruine onderbroek heen en weer gaat met de metro en zich da master voelt. In de reële wereld heb je dus niets aan een geclonede/gekopieerde/.. kaart.quote:Op maandag 10 november 2008 15:52 schreef mcDavid het volgende:
[..]
er zat geen inhoud in dus weinig om op te reageren.
En 'gratis reizen voor elite' slaat nergens op. Voor die mensen die zo'n apparaat hebben wordt het niet beter dan het nu is, plus dat ze ook nog eens fraude en inbreuk op privacy plegen, dus veel erger de sjaak zijn.
Maar aangezien 99% van de zwartreizers zwervertjes e.d. zijn zal het een significante verbetering zijn.
Wanneer ik een gekopierde kaart van iemand heb die zijn bankrekening eraan gekoppeld heeft en van het beste vertrouwen is dan kan ik dus wel een redelijk lange tijd blijven reizen voordat die persoon eens op de website gaat kijken en opeens moet constateren dat er al vele vreemde reizen niet door hem gemaakt zijn maar wel van zijn rekening afgeboekt.quote:Op maandag 10 november 2008 16:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het zal hooguit een enkele student zijn die een keer met trillende knieen en een bruine onderbroek heen en weer gaat met de metro en zich da master voelt. In de reële wereld heb je dus niets aan een geclonede/gekopieerde/.. kaart.
Het is een magisch apparaat waarmee je ongemerkt alle passen kunt kraken. Zelfs bij Defensie kun je ermee binnenkomen. Wat voor een wonder apparaat is dat?quote:Op maandag 10 november 2008 14:29 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Dat is weer jouw persoonlijke mening die ik maar gewoon moet slikken. Nee dankje, voor mij is het behoorlijk belangrijk dat ik weet of er nog iets op staat voor of tijdens vertrek.
[..]
En maakt iedereen gebruik van die kutkaart? Of blijven mensen toch nog gebruik maken van de conventionele middelen? En komt dat omdat de chipkaart makkelijker is of omdat ze de conventionele manier systematisch de poten onder de stoel vandaan zagen door hem moeilijk verkrijgbaar te maken?
[..]
Nee, in Engeland is het systeem anders las ik in ditzelfde topic. Het gaat in een machine en er zijn altijd mensen in de buurt om te helpen. Ik zie op Eindhoven Beukenlaan echt geen extra loket komen om te helpen als dat apparaat niet werkt...
[..]
Sorry? Heb je inhoudelijk nog iets te melden?
[..]
Je kunt iemands papieren OV niet jatten zonder deze FYSIEK in handen te krijgen. Daarbij maak je doorgaans lichamelijk contact met de houder waarin dat ding zit. En meestal is dat een persoon met een tastzin die je een knal voor je kop kan geven omdat je hem/haar zit te betasten.
Moet ik uitleggen hoe die chipkaart werkt, of was Yildiz al duidelijk genoeg voor je? Zo'n goede ICT'er ben je volgens mij niet hoor...
[..]
Het is een investering van 50 euro om onbeperkt te kunnen kopieeren voor alles wat met die manier van 'inloggen' van doen heeft. Dus ook bij DAF in Eindhoven of Defensie.
En ja, die controles met mensen die je komen opzoeken (conducteurs oid.), haalt dat niet net de hele winst van die investering onderuit? Minder mensen hoeven betalen om te controleren?
[..]
Wanneer dringt het tot je door? Fysiek contact nodig vs. draadloos...
[..]
Volgens mij is de kracht van een RFID afhankelijk van de kracht van de lezer. De lezer zendt een signaal uit en de RFID zendt dat terug met dezelfde kracht (geen krachtbron in de RFID). Ken je die dingen die ze bij C&A aan de kleding hangen? Volgens mij detecteren die op een behoorlijk afstandje...
[..]
Met twee kaarten (hierboven ergens genoemd) is de pakkans volgens mij NIHIL... En het gaat hier niet om 5 euro, maar om systematisch zwartrijden. Allemaal mogelijk omdat er van die idioten zijn die stug volhouden dat het systeem niet kan falen. Nee, het systeem doet het prima hoor, maar het heeft alleen van die lastige blinde vlekken waar je gratis in kunt gaan zitten en die lekken zijn helemaal niet meer te bestrijden, want de mens wordt zo achterlijk dat een groen lampje op een TFT het enige is waarnaar wordt gekeken.
Bedankt voor de inzet, ik zal aan ze denken als het OV gratis is geworden door dat soort mensen.
Je kunt dan blijven reizen tot je gepakt bent, en dan ben je de sjaak want dan mag je al die reizen + fikse boetes en schadevergoedingen gaan betalen, en wellicht zelfs een celstraf uitzitten. Denk dat weinig mensen daar zin in hebben.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 16:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer ik een gekopierde kaart van iemand heb die zijn bankrekening eraan gekoppeld heeft en van het beste vertrouwen is dan kan ik dus wel een redelijk lange tijd blijven reizen voordat die persoon eens op de website gaat kijken en opeens moet constateren dat er al vele vreemde reizen niet door hem gemaakt zijn maar wel van zijn rekening afgeboekt.
Als extra voorbeeld zal ik even verklappen dat ik al 6 maanden een gratis kortingskaart heb van de NS omdat ze die dingen na het verlopen zijn toch op dit moment niet controleren maar wel iedereen met een kortingskaart de afgelopen jaren een ovchip opgestuurd heeft gekregen met een houdbaarheidsdatum tot 2012 ergens.
Het zou kunnen. Al zal het wel opvallen als op je rekening afschrift regelmatig staat dat er geld naar de OV chipkaart is gegaan. Ik neem aan dat de meeste mensen wel regelmatig hun rekeningafschrift bekijken en dat op zal vallen.quote:Op maandag 10 november 2008 16:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer ik een gekopierde kaart van iemand heb die zijn bankrekening eraan gekoppeld heeft en van het beste vertrouwen is dan kan ik dus wel een redelijk lange tijd blijven reizen voordat die persoon eens op de website gaat kijken en opeens moet constateren dat er al vele vreemde reizen niet door hem gemaakt zijn maar wel van zijn rekening afgeboekt.
Als extra voorbeeld zal ik even verklappen dat ik al 6 maanden een gratis kortingskaart heb van de NS omdat ze die dingen na het verlopen zijn toch op dit moment niet controleren maar wel iedereen met een kortingskaart de afgelopen jaren een ovchip opgestuurd heeft gekregen met een houdbaarheidsdatum tot 2012 ergens.
Even op ingaan,quote:Op maandag 10 november 2008 15:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
RFID reageert inderdaad op een uitgezonden signaal, maar die afstand is niet eindeloos, zeker niet als het her en der zit ingepakt (ie. portomonee).
En ga je dat ook echt doen?quote:Op maandag 10 november 2008 16:50 schreef Remake het volgende:
[..]
Even op ingaan,
Ik heb niet meer als 15 cm nodig, in theorie neem ik mijn pda mee met een zelf in elkaar gesleutelde usb rfid-reader en houd ik deze in de buurt van passagiers die op een stoel zitten. Of blijf ik bij de deur staan als mensen naar buiten lopen.
Als binnenkort de mifare crypto1 tools voor windows op internet verschijnen kan elke leek die met office overweg kan bij dealextreme voor nog geen 30,- euro aan de slag.
Ik vind je ook een beetje raar reageren soms in dit topic, alsof de oh zo fantastische ovkaart het beste systeem is en dat toekomstige zwartrijders hier niks mee kunnen.
Een strippenkaart zou ik nooit kunnen vervalsen, de huidige ov kaart flash ik in welgetelt 2 seconden![]()
En ik ga niet eens beginnen over de nieuwe beveiligingen die in de opvolger zitten, dat is nu al een verloren zaak.
Dat komt ook alleen maar omdat je nu toevallig zo'n apparaatje hebt aangeschaft, in plaats van een hologram-printer. Ik denk dat je aan dat laatste een veel veiliger manier van zwartrijden hebt.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 16:50 schreef Remake het volgende:
[..]
Even op ingaan,
Ik heb niet meer als 15 cm nodig, in theorie neem ik mijn pda mee met een zelf in elkaar gesleutelde usb rfid-reader en houd ik deze in de buurt van passagiers die op een stoel zitten. Of blijf ik bij de deur staan als mensen naar buiten lopen.
Als binnenkort de mifare crypto1 tools voor windows op internet verschijnen kan elke leek die met office overweg kan bij dealextreme voor nog geen 30,- euro aan de slag.
Ik vind je ook een beetje raar reageren soms in dit topic, alsof de oh zo fantastische ovkaart het beste systeem is en dat toekomstige zwartrijders hier niks mee kunnen.
Een strippenkaart zou ik nooit kunnen vervalsen, de huidige ov kaart flash ik in welgetelt 2 seconden![]()
En ik ga niet eens beginnen over de nieuwe beveiligingen die in de opvolger zitten, dat is nu al een verloren zaak.
Ik zeg niet dat zwartrijders spontaan verdwijnen, maar de manier van zwartrijden blijft hetzelfde, dus waarom zou iemand de moeite en de investering nemen om een kaart te vervalsen?quote:Op maandag 10 november 2008 16:50 schreef Remake het volgende:
[..]
Even op ingaan,
Ik denk zelfs dat als je een goede afdruk maakt en een stukje glimmend plakband op de hologram plakt, 9 van de 10 tramconducteurs niet eens zien dat het om een vervalsing gaat.quote:Op maandag 10 november 2008 16:57 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Dat komt ook alleen maar omdat je nu toevallig zo'n apparaatje hebt aangeschaft, in plaats van een hologram-printer. Ik denk dat je aan dat laatste een veel veiliger manier van zwartrijden hebt.
Sterker nog ik denk dat het ook wel te doen is het hologrambandje van een originele strippenkaart af te weken en op een kopie te plakken.
Ik heb op fok nog nooit echt verhalen gelezen van ov week studenten kaart gebruikers (met eigenlijk alleen een weekend kaart- of andersom) die hoge boetes hebben gekregen vanwege fraude met hun ov kaart. Meestal alleen maar het terug betalen van de normale kaart vergoeding. Jij hebt vast en zeker wel het stukje wetboek bij de hand dat degene die zo´n kaart kopieerd een celstraf zal gaan krijgen.quote:Op maandag 10 november 2008 16:39 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Je kunt dan blijven reizen tot je gepakt bent, en dan ben je de sjaak want dan mag je al die reizen + fikse boetes en schadevergoedingen gaan betalen, en wellicht zelfs een celstraf uitzitten. Denk dat weinig mensen daar zin in hebben.
En je extra voorbeeld heeft niets met de OV-chipkaart te maken, dat is een foutje bij uitgifte geweest.
Op het namaken van een vervoersbewijs staat wel een iets hogere straf dan op zwartrijden.quote:Op maandag 10 november 2008 17:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb op fok nog nooit echt verhalen gelezen van ov week studenten kaart gebruikers (met eigenlijk alleen een weekend kaart- of andersom) die hoge boetes hebben gekregen vanwege fraude met hun ov kaart. Meestal alleen maar het terug betalen van de normale kaart vergoeding. Jij hebt vast en zeker wel het stukje wetboek bij de hand dat degene die zo´n kaart kopieerd een celstraf zal gaan krijgen.
Dus vanwege het zogenaamd onfeilbare systeem zal ik vaak mijn rekening gegevens moeten gaan controleren om te controleren of er niet met een kopie van mijn kaart gefraudeerd wordt.quote:Op maandag 10 november 2008 16:41 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Het zou kunnen. Al zal het wel opvallen als op je rekening afschrift regelmatig staat dat er geld naar de OV chipkaart is gegaan. Ik neem aan dat de meeste mensen wel regelmatig hun rekeningafschrift bekijken en dat op zal vallen.
Ik denk ook dat het op het kantoor van de OV chipkaart zal opvallen als iemand tegelijkertijd in de metro in Amsterdam noord en Amsterdam zuid zit.
Dat jij al 6 maanden een gratis kortingskaart hebt is niet een falen van het OV chipkaart systeem, maar een voordeel dat jij hebt door de overgangsfase die nodig is.
Je bedoelt reistegoed op een NS voordeelurenkaart? Dat kan al. Alleen kan je geen NS abonnement op een RET chipkaart zetten, simpelweg omdat ze bij de NS nog niet helemaal het idee van de chipkaart doorhebbenquote:Op maandag 10 november 2008 18:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik durf ook te wedden dat wanneer de ov chip knip bij de NS doorgevoerd gaat worden en ik weer een geldige kortingskaart ga aanschaffen ik waarschijnlijk niet de huidige kaart kan opwaarderen. Als het wel het geval is verbazen ze me in ieder geval in positieve zin.
Waarom zouden stoffen die geen metalen bevatten een obstakel vormen voor het verzenden van radio signalen.quote:Op maandag 10 november 2008 17:28 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
15 cm is zonder tussenkomst van materialen die isoleren. Ik denk dat de gemiddelde spijkerbroek + leren portomonnee een aardige drempel vormt
Dan laat jij toch niet automatische jouw kaart opladen. Heb je het helemaal zelf in de hand.quote:Op maandag 10 november 2008 18:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus vanwege het zogenaamd onfeilbare systeem zal ik vaak mijn rekening gegevens moeten gaan controleren om te controleren of er niet met een kopie van mijn kaart gefraudeerd wordt.![]()
Ik ben een luilak en controleer die gegeven eens per 2 maanden.
Verder dacht ik dat je voor het tram-bus en metro vervoer een bepaald bedrag moet opwaarderen en dat dit afgeschreven wordt. Denk je nu echt dat er mensen de hele dag naar vreemde combinaties van die kaart gaan kijken.![]()
Ik durf ook te wedden dat wanneer de ov chip knip bij de NS doorgevoerd gaat worden en ik weer een geldige kortingskaart ga aanschaffen ik waarschijnlijk niet de huidige kaart kan opwaarderen. Als het wel het geval is verbazen ze me in ieder geval in positieve zin.
Vertel het jij maar. Ik ga er vanuit dat mijn portomonnee geen stalen rooster bevat.quote:Op maandag 10 november 2008 18:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom zouden stoffen die geen metalen bevatten een obstakel vormen voor het verzenden van radio signalen.
De ene kant op werkt het wel maar anderoms niet?quote:Op maandag 10 november 2008 18:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Je bedoelt reistegoed op een NS voordeelurenkaart? Dat kan al. Alleen kan je geen NS abonnement op een RET chipkaart zetten, simpelweg omdat ze bij de NS nog niet helemaal het idee van de chipkaart doorhebben
Ah dat zal dan de reden zijn dat de NS toch echt geldig tot 03-06-2012 op mijn ovchip kortingskaart heeft gezet.quote:Op maandag 10 november 2008 18:06 schreef Houtworm het volgende:
Ik denk dat jij verbaasd zult worden. Het is namelijk de bedoeling om alle abbonementen op de OV chipkaart te zetten en dat je dan gewoon je kaart gebruikt tot die versleten is.
Het is zeker wel mogelijk, maar volgens de dame van de NS waren er nog geen chipkaarten in gebruik!quote:Op maandag 10 november 2008 18:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De ene kant op werkt het wel maar anderoms niet?
Zou je op de NS ovchipknip dan wel ret abbonementen kunnen zetten?
Volgens mij werd hier of in een ander topic over dit onderwerp ergens toch echt beweeerd dat het juist het voordeel zou zijn dat je het gehele ov met 1 kaart kan gaan doen. Als dat ook niet eens altijd mogelijk is vervalt er weer 1 van de zogenaamde voordelen.
Precies. Betere controle door chip is kul, houd het hewoon lekker ouwerwets. Dat er dan meer gecontroleerd moet worden so what. Met de ov-chip worden gebruikers hoe dan ook toch wel genaait met de rpijs. Die balans moet je dus ergens vandaan halen. Zwart-rijden vs mensen bedonderen in de vervoerskosten. Hoeren-regering.quote:Op maandag 3 november 2008 23:55 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ik vind dat vervelend. Omdat ik ivnd dat het gewoon niet NODIG is dat men na kan gaan waar ik uithang. Als ik door wil geven waar ik uithang, dan bel ik wel.
Daarnaast heb ik ook geen zin in de twintig interessante aanbiedingen die ik dan ontvang van de RET en de NS op basis van mijn meest berezen traject. Wat interesseert het mij verdomme dat ik 1,20 in de maand kan besparen voor die enkele keer dat ik nog met het OV reis? Sinds die kutkaart er is, pak ik steeds vaker de auto, zodat ik me niet groen en geel hoef te ergeren aan die kutpoortjes.
Dus die gaat nog ruim 3,5 jaar mee. Dan kan die aardig versleten raken en in de tussentijd wordt je voordeeluren abbo er telkens opgezet.quote:Op maandag 10 november 2008 18:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah dat zal dan de reden zijn dat de NS toch echt geldig tot 03-06-2012 op mijn ovchip kortingskaart heeft gezet.
Ik geloof dat het inmiddels toch wel duidelijk was dat de ritprijs vaak omlaag gaat, en in ieder geval logischer / eerlijker is, en dat als je voor 3 haltes door een rare "bocht" ook 3 zones doorkruis (bijv. Schenkel - Capelsebrug - Capelle) je niet voor die drie zones 4 strippen mag afstempelen, maar gewoon voor de reisafstand betaald.quote:Op maandag 10 november 2008 18:09 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Precies. Betere controle door chip is kul, houd het hewoon lekker ouwerwets. Dat er dan meer gecontroleerd moet worden so what. Met de ov-chip worden gebruikers hoe dan ook toch wel genaait met de rpijs. Die balans moet je dus ergens vandaan halen. Zwart-rijden vs mensen bedonderen in de vervoerskosten. Hoeren-regering.
Als ze komen controleren ter plekke laat je natuurlijk de kaart niet zien en reis je zogenaamd zwart.quote:Op maandag 10 november 2008 17:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Op het namaken van een vervoersbewijs staat wel een iets hogere straf dan op zwartrijden.
Dat reizigers in het openbaar vervoer altijd duurder uit zijn met de chipkaart is onzin. In veel gevallen zal het juist goedkoper zijn.quote:Op maandag 10 november 2008 18:09 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Precies. Betere controle door chip is kul, houd het hewoon lekker ouwerwets. Dat er dan meer gecontroleerd moet worden so what. Met de ov-chip worden gebruikers hoe dan ook toch wel genaait met de rpijs. Die balans moet je dus ergens vandaan halen. Zwart-rijden vs mensen bedonderen in de vervoerskosten. Hoeren-regering.
Bij de ingang van het station hoeft niet meer gecontroleerd te worden zoals nu vaak gebeurd. Nu is het zo dat er een menselijk controles is om het perron op te kunnen. Dat is straks dus niet meer nodig.quote:Op maandag 10 november 2008 18:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als ze komen controleren ter plekke laat je natuurlijk de kaart niet zien en reis je zogenaamd zwart.
Controle's zouden toch ook een stuk minder worden omdat de kaart zo waterdicht zou zijn. Dus de kans dat je personelijk gecontroleerd wordt zal stukken afnemen.
De topics waar ik het over heb zijn de mensen die eerst een weekend kaart hebben deze zogenaamd kwijt raken en vervolgens een weekaart nemen. Is dat niet hetzelfde als het namaken van een kaart?
ja jongens en meisjes zo'n rfid chip slijt echt heel ergquote:Op maandag 10 november 2008 18:11 schreef Houtworm het volgende:
Dus die gaat nog ruim 3,5 jaar mee. Dan kan die aardig versleten raken en in de tussentijd wordt je voordeeluren abbo er telkens opgezet.
Ja, en dan doe je dus alle moeite om een valse kaart te maken, en dan ga je zwartrijdenquote:Op maandag 10 november 2008 18:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als ze komen controleren ter plekke laat je natuurlijk de kaart niet zien en reis je zogenaamd zwart.
Controle's zouden toch ook een stuk minder worden omdat de kaart zo waterdicht zou zijn. Dus de kans dat je personelijk gecontroleerd wordt zal stukken afnemen.
De topics waar ik het over heb zijn de mensen die eerst een weekend kaart hebben deze zogenaamd kwijt raken en vervolgens een weekaart nemen. Is dat niet hetzelfde als het namaken van een kaart?
Ah, dat kan ook zijn waarom mijn portomonee moeilijk deedquote:Op maandag 10 november 2008 18:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
ja jongens en meisjes zo'n rfid chip slijt echt heel erg, en die kaart moet ook steeds weer uit je protemenee genomen worden. Dat zou toch juist 1 van de voordelen zijn dat je die kaart gewoon in je portemenee kan laten zitten en deze niet meer eruit hoeft te vissen.
In de winterpsort gebieden werkt dat in ieder geval al perfect met mijn skipas. Alleen wanneer ik daar een ander chipkaart bij hebt zitten dan werkt het voor geen meter meer.
Ik reis meestal alleen per trein en mijn geliefde retourtjes gaan verdwijnen. De enkeltjes worden wel iets goedkoper maar netto ben je voor een heen en terug reis dan meer kwijt.quote:Op maandag 10 november 2008 18:13 schreef Houtworm het volgende:
Dat reizigers in het openbaar vervoer altijd duurder uit zijn met de chipkaart is onzin. In veel gevallen zal het juist goedkoper zijn.
Wat is precies het probleem met het krijgen van een nieuwe kaart om de 4 jaar?quote:Op maandag 10 november 2008 18:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
ja jongens en meisjes zo'n rfid chip slijt echt heel erg, en die kaart moet ook steeds weer uit je protemenee genomen worden. Dat zou toch juist 1 van de voordelen zijn dat je die kaart gewoon in je portemenee kan laten zitten en deze niet meer eruit hoeft te vissen.
In de winterpsort gebieden werkt dat in ieder geval al perfect met mijn skipas. Alleen wanneer ik daar een ander chipkaart bij hebt zitten dan werkt het voor geen meter meer.
Helemaal niets, maar aangezien jij hierboven ergens beweerd dat we de kaart tot verslijtens toe mogen houden geef ik alleen maar aan dat er toch echt een geldig tot datum op staat.quote:Op maandag 10 november 2008 18:24 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Wat is precies het probleem met het krijgen van een nieuwe kaart om de 4 jaar?
Nee aangezien jij zo paranoide bent, mag jij gewoon een prepayd kaart nemen.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 18:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus vanwege het zogenaamd onfeilbare systeem zal ik vaak mijn rekening gegevens moeten gaan controleren om te controleren of er niet met een kopie van mijn kaart gefraudeerd wordt.![]()
Ik ben een luilak en controleer die gegeven eens per 2 maanden.
Verder dacht ik dat je voor het tram-bus en metro vervoer een bepaald bedrag moet opwaarderen en dat dit afgeschreven wordt. Denk je nu echt dat er mensen de hele dag naar vreemde combinaties van die kaart gaan kijken.![]()
In het geval van de NS misschien wel. Ik weet niet of alle OV bedrijven om de zoveel jaar een andere kaart verwachten.quote:Op maandag 10 november 2008 18:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Helemaal niets, maar aangezien jij hierboven ergens beweerd dat we de kaart tot verslijtens toe mogen houden geef ik alleen maar aan dat er toch echt een geldig tot datum op staat.
En een anonieme nogwel. Zodat hij achterin de metro met zn aluminiumhoedje op argwanend om zich heen kan kijken waar de overheid hem nu weer gaat naaien. Zou het die vrouw daar zijn die hem raar aan kijkt? of toch die man die van hem weg probeert te kijken? Of dat meisje, die liever wat verder van hem vandaan gaat zitten? ojee ojee ojee, wat zou hij nú weer ongewenst door zn strot geduwt krijgen.quote:Op maandag 10 november 2008 18:33 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Nee aangezien jij zo paranoide bent, mag jij gewoon een prepayd kaart nemen.
Nee want ik ga dus andere voorwaarden krijgen als ik een kortingskaart wil kopen. De ns verkoopt kortings kaarten nu om de capaciteit in de daluren ook opgevuld te krijgen, dadelijk ook nog met een verborgen reden, namelijk het dataminen in mijn reisgegevens. Ze kunnen door het systeem iets aan te passen ook dataminen in geanomiseerde gegevens.quote:Op maandag 10 november 2008 18:39 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik kan er niet goed tegen. Ik ben fors tegen bepaalde privacy inkrimpingen (biometrisch paspoort, te veel camera's op plekken waar het niet nodig is, registratie van provider-gegevens, etc etc).
Maar in dit geval is het én een nuttige registratie, én hoeft het niet, als je het niet wilt.
Heb je het laatste nieuws over de OV chipkaart en het opslaan van reisgegevens niet gelezen?quote:Op maandag 10 november 2008 18:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee want ik ga dus andere voorwaarden krijgen als ik een kortingskaart wil kopen. De ns verkoopt kortings kaarten nu om de capaciteit in de daluren ook opgevuld te krijgen, dadelijk ook nog met een verborgen reden, namelijk het dataminen in mijn reisgegevens. Ze kunnen door het systeem iets aan te passen ook dataminen in geanomiseerde gegevens.
Ik neem aan dat jij ook geen kaartjes uit de automaat koopt dan? Want ze kunnen natuurlijk (door het systeem aan te passen) ook gewoon gaan dataminen in geanomiseerde gegevens door je pinpasnummer op te slaan!quote:Op maandag 10 november 2008 @ 18:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee want ik ga dus andere voorwaarden krijgen als ik een kortingskaart wil kopen. De ns verkoopt kortings kaarten nu om de capaciteit in de daluren ook opgevuld te krijgen, dadelijk ook nog met een verborgen reden, namelijk het dataminen in mijn reisgegevens. Ze kunnen door het systeem iets aan te passen ook dataminen in geanomiseerde gegevens.
En als je een gezamelijke rekening hebt, door afwijking pasnummer/rekeningnummer te controleren!quote:Op maandag 10 november 2008 19:46 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij ook geen kaartjes uit de automaat koopt dan? Want ze kunnen natuurlijk (door het systeem aan te passen) ook gewoon gaan dataminen in geanomiseerde gegevens door je pinpasnummer op te slaan!____!
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17230quote:Op maandag 10 november 2008 16:36 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Het is een magisch apparaat waarmee je ongemerkt alle passen kunt kraken. Zelfs bij Defensie kun je ermee binnenkomen. Wat voor een wonder apparaat is dat?
En inderdaad straks zijn er minder controleurs nodig dan nu. Dus er is wel degelijk een besparing.
Wel grappig dat er gedaan wordt alsof het huidige systeem zo veilig is en niet misbruikt kan worden.
Zodra een controleur vraagt waar je kaartje is, laat je een blanco kaartje zien. Of je laat niets zien en zegt dat je de poortjes open hebt gestoten.quote:Op maandag 10 november 2008 16:39 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Je kunt dan blijven reizen tot je gepakt bent, en dan ben je de sjaak want dan mag je al die reizen + fikse boetes en schadevergoedingen gaan betalen, en wellicht zelfs een celstraf uitzitten. Denk dat weinig mensen daar zin in hebben.
En je extra voorbeeld heeft niets met de OV-chipkaart te maken, dat is een foutje bij uitgifte geweest.
En op welke manier ga jij gebruik maken van die functie om die kaarten te klonen?quote:Op maandag 10 november 2008 21:21 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17230
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10695
Gewoon gemaakt om die 'Mifare' chip te klonen/schrijven/etc. En die Mifare chip gebruiken ze vrijwel overal.
[..]
Zodra een controleur vraagt waar je kaartje is, laat je een blanco kaartje zien. Of je laat niets zien en zegt dat je de poortjes open hebt gestoten.
Je moet toch wel iemand van jullie niveau zijn om jezelf aan te geven met dat gekraakte kaartje...
En ik ben een keer betrapt met een OV studentenkaart die was vervalst. De conducteur ging aangifte doen zei hij. Ik heb een standaardboete gekregen die dag en nooit meer iets vernomen daarover. Het valt dus wel reuze mee met dat opsporingsdoemscenario!!
En over dat gezever met aluminium-hoedjes, ik denk dat de pro-chipkaart lui hier vanaf vandaag hun kaart in alu-folie wikkelen.
Overigens heb ik heel veel respect voor die user die zijn zelfbouwer toch heel even een beetje kwam bijlichten. Toch een bewijs dat ik niet degene ben die op zijn hoofd is gevallen.
En hulde voor je verzetswerk in de OV-chipkaartkwestie!
Het gaat er hier niet om op welke manier ik iets GA doen. Maar wat ik ZOU KUNNEN doen. Wat ik doe en laat is niet zo relevant. Toch?quote:Op maandag 10 november 2008 21:35 schreef Houtworm het volgende:
[..]
En op welke manier ga jij gebruik maken van die functie om die kaarten te klonen?
quote:Op zondag 9 november 2008 21:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Die zijn er nu ook al genoeg, toch zeker eens per drie weken.
[..]
Wat dus niet zomaar kan, ja, het poortje open duwen maar dat lukt niet "per ongeluk". En daarnaast, waarom zou iemand dit willen? Dan gaan mensen wel gewoon zwartrijden, immers, zelfde idee, zelfde pakkans, en geen dure investering + kans op aanklacht voor fraude.
[..]
En rijdt hij dus zwart alszijnde niet in het bezit van een kaart, en is dus de hele "kraak" zinloos geweestNou, ik gun het ze hoor. Iemand met jou intellect die dan een forse investering doet, om uiteindelijk nog een boete te krijgen voor zwartrijden.
Je schiet er dus geen hol mee op. En ik heb toch stiekem nog de hoop dat je dit zelf ook door hebt, anders is het wel heel erg met je gesteld
Ja, ministeries en andere met deze kaart beveiligde complexen (zoals Defensie) hebben inderdaad een serieus probleem, sinds de kraak hiervan. Heb je niets meegekregen van die heisa?quote:Op maandag 10 november 2008 16:36 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Het is een magisch apparaat waarmee je ongemerkt alle passen kunt kraken. Zelfs bij Defensie kun je ermee binnenkomen. Wat voor een wonder apparaat is dat?
En inderdaad straks zijn er minder controleurs nodig dan nu. Dus er is wel degelijk een besparing.
Wel grappig dat er gedaan wordt alsof het huidige systeem zo veilig is en niet misbruikt kan worden.
Niet echt.quote:Op maandag 10 november 2008 21:39 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Het gaat er hier niet om op welke manier ik iets GA doen. Maar wat ik ZOU KUNNEN doen. Wat ik doe en laat is niet zo relevant. Toch?
Als het zo makkelijk is waarom zou je dan uberhaupt nog een chipkaart klonen?quote:Op maandag 10 november 2008 @ 21:44 schreef Yildiz het volgende:
[..].
Is het echt te complex geweest? Je bent toch wel eens bij zo'n druk incheckpunt geweest? Waar het een waar orkest van piepjes is? Waar mensen dicht achter elkaar aan lopen?
Nou, zeg gewoon dat je dacht dat je ingecheckt had, omdat je een piepje hoorde. Ondertussen heb je natuurlijk gewoon ingecheckt met je gekraakte kaart, die je eens in de maand gratis oplaadt. Die ene keer dat een controleur langs komt, laat je dus gewoon die niet-gebruikte, geldige kaart zien.
En dat staat een controleur daar. Met een passagier met een geldige kaart, maar die op de één of andere manier niet ingecheckt heeft, en waarschijnlijk gewoon -in de gedachten van de controleur- door dicht op de vorige persoon te lopen naar binnen is gekomen. Gaat zo'n controleur dan, met in zijn handen een geldig pasje van de passagier, een boete uitdelen?
Nee.
Precies.
Nog geen 50 euro aan elektronica voor een leven lang gratis OV. Noem jij dat maar 'forse investering, zo fors dat niemand die ooit zal doen'. Wat jij wil.
Je zet je fiets ook op slot met een touwtje met dubbele knoop? Het gaat namelijk om gradatie, en de eenvoud van het kraken van de OV chip maakt de drempel wel érg laag. Dat is het hele punt.quote:Op maandag 10 november 2008 21:47 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Niet echt.
Ik probeer gewoon vast te stellen hoe groot het gevaar van klonen echt is. Want dat een OV chipkaart gekloons kan worden, wil nog niet zeggen dat het gaat gebeuren.
Als je bij alles wat je gebruikt kijkt naar wat er mee kan gebeuren, moet er heel veel aangepast worden. Auto's moeten betere sloten, fietsen stevigere kettingen, huizen beter beveiligingssysteem en ga zo maar door.
Bij alles is wel een mogelijkheid te vinden om het te kraken. Maar toch worden de "onveilige" versies gewoon gebruikt. Ook door jou waarschijnlijk.
Omdat de zwartrijder niet de moeite wil nemen om dicht achter iemand te lopen. Omdat de zwartrijder wel een geldig vervoersbewijs wil kunnen tonen tijdens controle. Zodat de zwartrijder nooit tegen de lamp zal lopen. Waardoor de zwartrijder weer in zijn vuistje lacht, als hij binnen een paar tellen zijn OV chip oplaadt. Daarom.quote:Op maandag 10 november 2008 21:48 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Als het zo makkelijk is waarom zou je dan uberhaupt nog een chipkaart klonen?
Hoezo? Natuurlijk niet. De professionele zwartrijder zorgt gewoon voor een hoesje wat RFID afschermt. Een hoesje wat tegenwoordig al om Amerikaanse paspoorten heen zit, volgens mij. En echt erg eenvoudig is, het is namelijk gewoon een metalen gaasje. Je haalt daarmee voor de reis gewoon je abo uit je zak, klapt het hoesje open, checkt in, klapt het hoesje weer dicht en je doet hem terug in je broekzak.quote:Op maandag 10 november 2008 21:48 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Als het zo makkelijk is waarom zou je dan uberhaupt nog een chipkaart klonen?
En als het zo makkelijk is om een kaart te kopiëren, dan is het dus net zo makkelijk om een apparaat te maken dat even scant of jij misschien een als gecopiëerd opgegeven kaart in je zak hebt.
Wat een kul. Het mag dan weinig kosten maar je hebt er wel een speciaal apparaat voor nodig.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 21:49 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Je zet je fiets ook op slot met een touwtje met dubbele knoop? Het gaat namelijk om gradatie, en de eenvoud van het kraken van de OV chip maakt de drempel wel érg laag. Dat is het hele punt.
Laten we dat scenario eens afmaken. Met dat apparaatje moet jij dus om de paar dagen een tijdje op het station rond gaan lopen om de goede gegevens te krijgen. Want niet iedere kaart die je gaat hacken heeft de reisproducten die jij nodig hebt. Of maar een beperkt saldo. Dus dan is het saldo na een tijdje op en dan moet je weer nieuwe vinden.quote:Op maandag 10 november 2008 21:44 schreef Yildiz het volgende:
[..].
Is het echt te complex geweest? Je bent toch wel eens bij zo'n druk incheckpunt geweest? Waar het een waar orkest van piepjes is? Waar mensen dicht achter elkaar aan lopen?
Nou, zeg gewoon dat je dacht dat je ingecheckt had, omdat je een piepje hoorde. Ondertussen heb je natuurlijk gewoon ingecheckt met je gekraakte kaart, die je eens in de maand gratis oplaadt. Die ene keer dat een controleur langs komt, laat je dus gewoon die niet-gebruikte, geldige kaart zien.
En dat staat een controleur daar. Met een passagier met een geldige kaart, maar die op de één of andere manier niet ingecheckt heeft, en waarschijnlijk gewoon -in de gedachten van de controleur- door dicht op de vorige persoon te lopen naar binnen is gekomen. Gaat zo'n controleur dan, met in zijn handen een geldig pasje van de passagier, een boete uitdelen?
Nee.
Precies.
Nog geen 50 euro aan elektronica voor een leven lang gratis OV. Noem jij dat maar 'forse investering, zo fors dat niemand die ooit zal doen'. Wat jij wil.
[..]
Ja, ministeries en andere met deze kaart beveiligde complexen (zoals Defensie) hebben inderdaad een serieus probleem, sinds de kraak hiervan. Heb je niets meegekregen van die heisa?
Alleen heb je het nu wel over een fiets waar het framenummer in cijfers van 5 cm hoog in gegraveerd is.quote:Op maandag 10 november 2008 21:49 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Je zet je fiets ook op slot met een touwtje met dubbele knoop? Het gaat namelijk om gradatie, en de eenvoud van het kraken van de OV chip maakt de drempel wel érg laag. Dat is het hele punt.
Volgens mij is het klonen van de chip niet vergelijkbaar met het losmaken van een dubbele knoop.quote:Op maandag 10 november 2008 21:49 schreef Yildiz het volgende:
[..]
quote:Op maandag 10 november 2008 @ 21:52 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Wat een kul. Het mag dan weinig kosten maar je hebt er wel een speciaal apparaat voor nodig.
Ik zou eerder het huidige systeem vergelijken met een touwtje en een dubbele knoop, en de chipkaart met een kabelslot (kun je ook prima open krijgen met een geschikte kniptang).
Dat ook nog eens.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 21:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Alleen heb je het nu wel over een fiets waar het framenummer in cijfers van 5 cm hoog in gegraveerd is.
Met het huidige systeem, 'doe je die fiets in je binnenzak', en kan niemand bij je data.quote:Op maandag 10 november 2008 21:52 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Wat een kul. Het mag dan weinig kosten maar je hebt er wel een speciaal apparaat voor nodig.
Ik zou eerder het huidige systeem vergelijken met een touwtje en een dubbele knoop, en de chipkaart met een kabelslot (kun je ook prima open krijgen met een geschikte kniptang).
Het punt is inderdaad dat de OV chip te hacken is op afstand, zonder dat de reiziger dat op dat moment door heeft. Bij het huidige systeem zou eerst de passagier beroofd moeten worden (wat hij dan door heeft, wat anderen ook doorhebben, wat de pakkans vergroot).quote:Op maandag 10 november 2008 21:54 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Volgens mij is het klonen van de chip niet vergelijkbaar met het losmaken van een dubbele knoop.
We kunnen lang gaan soebatten over een vergelijkbare gradatie, ik denk niet dat we daar uitkomen.
Het is ook weinig zinvol. Ik wilde alleen maar zeggen dat we zoveel dingen gebruiken die niet 100% beveiligd zijn tegen hacken of inbreken.
Mja een zwerver die met een laptoptas sjouwt valt niet opquote:Op maandag 10 november 2008 @ 21:57 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Met het huidige systeem, 'doe je die fiets in je binnenzak', en kan niemand bij je data.
Maar, goed, als jij de vergelijking wil maken dat de OV chip zo 'goed' beveiligd is als een fiets met kabelslot, ga je gang. Een persoon die met een kabelslot een slot openknipt valt op, iemand die met een scannertje in zijn laptoptas loopt, niet.
Een goede zakkenroller zorgt ervoor dat het slachtoffer er niks van merkt.quote:Op maandag 10 november 2008 21:59 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Het punt is inderdaad dat de OV chip te hacken is op afstand, zonder dat de reiziger dat op dat moment door heeft. Bij het huidige systeem zou eerst de passagier beroofd moeten worden (wat hij dan door heeft, wat anderen ook doorhebben, wat de pakkans vergroot).
Die moeite valt behoorlijk mee. Het wordt al in de praktijk toegepast. Is verderop wel te lezen.quote:Op maandag 10 november 2008 22:02 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Een goede zakkenroller zorgt ervoor dat het slachtoffer er niks van merkt.
Ik verwijs je ook even terug naar mijn eerdere uitleg over de effectiviteit van dat hacken van jou. Volgens mij moet je daar veel moeite voor doen en is de kans op succes niet verzekerd.
Hoezo rijden alleen zwervers zwart in jouw perceptie? Een hoogopgeleide IT'er kan toch ook zwart gaan rijden? Scheelt hem, op een eenmalige investering van 50 euro, zomaar 200 euro per maand.quote:Op maandag 10 november 2008 22:02 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Mja een zwerver die met een laptoptas sjouwt valt niet op
Goed zo, ga maar met je aluminium hoedje naar BNW ofzo, daar mag je ongestoord roepen dat we allemaal naar de tering gaan zonder dat je dat hoeft te onderbouwen.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 22:09 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Die moeite valt behoorlijk mee. Het wordt al in de praktijk toegepast. Is verderop wel te lezen.
Maar het is wel duidelijk dat er een hoop lui zijn die een kooi van faraday voor hun kop hebben. Wat een blinde idioten.
Hier laat ik het bij, tot ziens bij het loket als jullie staan te huilen dat je kaart niet meer werkt..
Wel eens een IT'er zonder vervoersbewijs gezien in de trein of metro?quote:Op maandag 10 november 2008 @ 22:11 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Hoezo rijden alleen zwervers zwart in jouw perceptie? Een hoogopgeleide IT'er kan toch ook zwart gaan rijden? Scheelt hem, op een eenmalige investering van 50 euro, zomaar 200 euro per maand.
Kun je toch leuk bier van drinken.
Tuurlijk joh. Als je niet van mening bent dat OV kaarten massaal gehackt worden ben je meteen een blinde idioot...quote:Op maandag 10 november 2008 22:09 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Die moeite valt behoorlijk mee. Het wordt al in de praktijk toegepast. Is verderop wel te lezen.
Maar het is wel duidelijk dat er een hoop lui zijn die een kooi van faraday voor hun kop hebben. Wat een blinde idioten.
Hier laat ik het bij, tot ziens bij het loket als jullie staan te huilen dat je kaart niet meer werkt..
200 euro de maand? Ik betaal 635 per jaar, en daarvoor kan ik bijna heel Rotterdam door scheuren.quote:Op maandag 10 november 2008 22:11 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Hoezo rijden alleen zwervers zwart in jouw perceptie? Een hoogopgeleide IT'er kan toch ook zwart gaan rijden? Scheelt hem, op een eenmalige investering van 50 euro, zomaar 200 euro per maand.
Kun je toch leuk bier van drinken.
En de kans dat je gepakt wordt op zwartrijden blijft, dus het loont simpelweg niet.quote:Op maandag 10 november 2008 22:02 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Een goede zakkenroller zorgt ervoor dat het slachtoffer er niks van merkt.
Ik verwijs je ook even terug naar mijn eerdere uitleg over de effectiviteit van dat hacken van jou. Volgens mij moet je daar veel moeite voor doen en is de kans op succes niet verzekerd.
Psssst. 50 Euro investeren, een leven lang door heel NL scheuren.quote:Op maandag 10 november 2008 22:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
200 euro de maand? Ik betaal 635 per jaar, en daarvoor kan ik bijna heel Rotterdam door scheuren.
Die 635 euro betaald mn werkgever en haal ik er privé bij lange na niet uit (al is het wel erg prettig dat de optie er is).quote:Op maandag 10 november 2008 22:17 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Psssst. 50 Euro investeren, een leven lang door heel NL scheuren..
pssst. 50 euro investeren en je bent net zo ver als dat je nu bent behalve dat je ook nog op jacht moet naar kaarten om te kopiëren.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 22:17 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Psssst. 50 Euro investeren, een leven lang door heel NL scheuren..
Pakkans nihil. En als ze je pakken, gebeurt er vrijwel niks. Een boete voor op die dag zwartrijden, that's it. Ervaringsdeskundige hier. Zoals ik al eerder zei, ze gaan ook geen gevangenisstraffen eisen voor lui die Flippo's of DE-spaarpunten vervalsen. Nu moet ik echt een nieuwe pamper om.quote:Op maandag 10 november 2008 22:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
En de kans dat je gepakt wordt op zwartrijden blijft, dus het loont simpelweg niet.
Daarnaast is er ook nog de pakkans voor de vervalsing. En de investering in geld. En de benodigde kennis.
Je hebt niet goed gelezen. Blanco kaart opwaarderen... Nu nog geen lampje?quote:Op maandag 10 november 2008 22:19 schreef mcDavid het volgende:
[..]
pssst. 50 euro investeren en je bent net zo ver als dat je nu bent behalve dat je ook nog op jacht moet naar kaarten om te kopiëren.
Waarom zouden mensen die nu niet zwart reizen dat ineens wel doen als je er een extra apparaat voor nodig hebt?
Johquote:Op maandag 10 november 2008 @ 22:19 schreef Canisfire het volgende:
Werkt ook voor geen meter die poortjes in Rotterdam bij de Metro.
Ik kon zo doorlopen
Joh dat komt omdat je nu nog alles wat je wilt er in kunt stoppen en het poortje gaat openquote:Op maandag 10 november 2008 22:19 schreef Canisfire het volgende:
Werkt ook voor geen meter die poortjes in Rotterdam bij de Metro.
Ik kon zo doorlopen
Fascinerend.quote:Op maandag 10 november 2008 22:13 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Wel eens een IT'er zonder vervoersbewijs gezien in de trein of metro?
99% van de zwartrijders zijn zwervers en ander gespuis. Als die groep de kop ingedrukt kan worden, dan kan ik me prima voorstellen dat ze die 5 nerds die graag moeilijk doen met zo'n apparaatje voor lief nemen.
...die ging je toch niet laten zien bij een controle? Ofwel het enige verschil is dat je straks een apparaatje nodig hebt en een hoop gedoe moet doen om door de poortjes te komen zonder geldig vervoersbewijs.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 22:20 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Je hebt niet goed gelezen. Blanco kaart opwaarderen... Nu nog geen lampje?
Oké, je snapt het nog niet helemaal:quote:Op maandag 10 november 2008 22:19 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Pakkans nihil. En als ze je pakken, gebeurt er vrijwel niks. Een boete voor op die dag zwartrijden, that's it. Ervaringsdeskundige hier. Zoals ik al eerder zei, ze gaan ook geen gevangenisstraffen eisen voor lui die Flippo's of DE-spaarpunten vervalsen. Nu moet ik echt een nieuwe pamper om.
Je hebt nog nooit een controle in de trein, tram of metro meegemaakt? Maar weet hier wel te vertellen dat het OV-systeem niet deugt?quote:Op maandag 10 november 2008 @ 22:22 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Fascinerend.
Hoe niemand zwartrijders in kaart kan brengen, omdát ze zwart rijden, maar jij toch op de een of andere manier weet te bepalen wat voor mensen dat zijn.
Fascinerend.
Psst. Omdat ik dat al eerder uitlegde. Daarom.quote:Op maandag 10 november 2008 22:19 schreef mcDavid het volgende:
[..]
pssst. 50 euro investeren en je bent net zo ver als dat je nu bent behalve dat je ook nog op jacht moet naar kaarten om te kopiëren.
Waarom zouden mensen die nu niet zwart reizen dat ineens wel doen als je er een extra apparaat voor nodig hebt?
je valt in herhaling.quote:Op maandag 10 november 2008 21:51 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Omdat de zwartrijder niet de moeite wil nemen om dicht achter iemand te lopen. Omdat de zwartrijder wel een geldig vervoersbewijs wil kunnen tonen tijdens controle. Zodat de zwartrijder nooit tegen de lamp zal lopen. Waardoor de zwartrijder weer in zijn vuistje lacht, als hij binnen een paar tellen zijn OV chip oplaadt. Daarom.
[..]
Natuurlijk is het eenvoudiger om te denken 'alleen die zwervers, die andere mensen, rijden zwart'. Misschien is het ook in je opgekomen dat ook je medestudenten hun OV opzeggen, 70 euro extra krijgen van de IB en ondertussen zwart gaan rijden. Misschien.quote:Op maandag 10 november 2008 22:24 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Je hebt nog nooit een controle in de trein, tram of metro meegemaakt? Maar weet hier wel te vertellen dat het OV-systeem niet deugt?
Weerleg ze dan? Het is op jaarbasis gezien toch echt financieel aantrekkelijk om het op z'n minst te proberen. Zwartrijden, maar dan zonder pakkans. Zonder nerveus te worden als je een controleur ziet. Ideaal, voor de zwartrijder, toch?quote:Op maandag 10 november 2008 22:27 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Omdat jij je achterhaalde standpunten ook blijft herhalen.
Ja alleen die pakkans blijft. Je hebt immers geen ORIGINELE chipkaart waarmee je ingecheckt bent. Dat blijk je nog steeds niet in te zien.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 22:28 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Weerleg ze dan? Het is op jaarbasis gezien toch echt financieel aantrekkelijk om het op z'n minst te proberen. Zwartrijden, maar dan zonder pakkans. Zonder nerveus te worden als je een controleur ziet. Ideaal, voor de zwartrijder, toch?
Och, het wordt wel eens geopperd ja. Maar van de grofweg 1000 studenten met OV die ik ken heeft nog nooit iemand dat daadwerkelijk gedaan. Dat het kán wil niet zeggen dat iedereen het maar doet. Dat schijnen doemdenkers zoals jij ook niet echt in te willen zien.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 22:27 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Natuurlijk is het eenvoudiger om te denken 'alleen die zwervers, die andere mensen, rijden zwart'. Misschien is het ook in je opgekomen dat ook je medestudenten hun OV opzeggen, 70 euro extra krijgen van de IB en ondertussen zwart gaan rijden. Misschien.
Argumenten op -> schelden. Jullie beginnen steeds meer op die vaste BNW'ers te lijkenquote:Op maandag 10 november 2008 @ 22:30 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Mijn god, hoe leg je die mongolen uit dat ze de plank finaal misslaan?! Het is nog makkelijker om een aap te leren fietsen... Werkelijk...
Zo hee, wat laat jij je kennen zeg. Mensen die anders denken dat jij voor blinde idioten en mongolen uitmaken.quote:Op maandag 10 november 2008 22:30 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Mijn god, hoe leg je die mongolen uit dat ze de plank finaal misslaan?! Het is nog makkelijker om een aap te leren fietsen... Werkelijk...
Bij het openen van dit topic wel. Maar ik word horendol van die idioten die ik 20x moet uitleggen dat ze het niet snappen.quote:Op maandag 10 november 2008 22:34 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Zo hee, wat laat jij je kennen zeg. Mensen die anders denken dat jij voor blinde idioten en mongolen uitmaken.
Heb je ze zelf wel op een rijtje?
Nog een keer:quote:Op maandag 10 november 2008 22:28 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Weerleg ze dan? Het is op jaarbasis gezien toch echt financieel aantrekkelijk om het op z'n minst te proberen. Zwartrijden, maar dan zonder pakkans. Zonder nerveus te worden als je een controleur ziet. Ideaal, voor de zwartrijder, toch?
Welke pakkans? Je laat tijdens die ene controle een geldig vervoersbewijs zien. Vervolgens moet de conducteur de moeite nemen om hem te lezen (vraag is of dat überhaupt gaat gebeuren, controleurs in Rotterdam snappen nu al niet dat een kaartje uit Amsterdam ook geldig kan zijn).quote:Op maandag 10 november 2008 22:32 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ja alleen die pakkans blijft. Je hebt immers geen ORIGINELE chipkaart waarmee je ingecheckt bent. Dat blijk je nog steeds niet in te zien.
[..]
Och, het wordt wel eens geopperd ja. Maar van de grofweg 1000 studenten met OV die ik ken heeft nog nooit iemand dat daadwerkelijk gedaan. Dat het kán wil niet zeggen dat iedereen het maar doet. Dat schijnen doemdenkers zoals jij ook niet echt in te willen zien.
Nog een keer, dat is niet juist.quote:Op maandag 10 november 2008 22:38 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Nog een keer:
de pakkans is gelijk
Dus waarom investeren?
Ik kan van jou hetzelfde zeggen.quote:Op maandag 10 november 2008 22:38 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Bij het openen van dit topic wel. Maar ik word horendol van die idioten die ik 20x moet uitleggen dat ze het niet snappen.
Als je niet bent ingechecked heb je géén geldig vervoersbewijs. Het vervoersbewijs wordt pas geldig als je incheckt. Net zoals bijvoorbeeld een ongestempelde strippenkaart. Krijg je gewoon een boete voor. Tenzij je hele grote ogen en een heel groot decolleté hebt, maar daar zal geen enkel systeem echt iets tegen kunnen doen.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 22:40 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Vervolgens, als ze hem lezen, zien ze 'passagier niet incheckt, of iets dergelijks'. En dan verwacht je dat de controleur een boete uitdeelt wegens zwartrijden? Ik denk het niet. Het vervoersbewijs is immers geldig, het is slechts niet ingecheckt.
Bron?quote:Op maandag 10 november 2008 @ 22:40 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nog een keer, dat is niet juist.
Onjuist. De reiziger kan nu zelf op zijn strippenkaart zien dat hij is ingecheckt. Hij kan niet zeggen 'ik dacht dat ik gestempeld had' terwijl er niets staat.quote:Op maandag 10 november 2008 22:44 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Als je niet bent ingechecked heb je géén geldig vervoersbewijs. Het vervoersbewijs wordt pas geldig als je incheckt. Net zoals bijvoorbeeld een ongestempelde strippenkaart. Krijg je gewoon een boete voor. Tenzij je hele grote ogen en een heel groot decolleté hebt, maar daar zal geen enkel systeem echt iets tegen kunnen doen.
Dezelfde post, nota bene. En wat logica.quote:
De reiziger kan bij het inchecken heel duidelijk zien of dat gelukt is of niet. Dan klinkt er een piepsignaal, gaat een groen lampje branden en verschijnt een tekst in het scherm.quote:Op maandag 10 november 2008 22:48 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Onjuist. De reiziger kan nu zelf op zijn strippenkaart zien dat hij is ingecheckt. Hij kan niet zeggen 'ik dacht dat ik gestempeld had' terwijl er niets staat.
Een reiziger kan dat straks wel zeggen. De reiziger wordt namelijk niet in staat gesteld om te kijken of het inchecken correct is verlopen, wat een van de grote zwaktes is binnen het systeem.
Natuurlijk is een niet ingecheckt vervoersbewijs geen geldig vervoersbewijs. Maar maak maar eens als controleur hard dat een reiziger, met een geldig vervoersbewijs in zijn handen, zwart zou willen rijden.
[..]
Dezelfde post, nota bene. En wat logica.
Er is een user voorbij gekomen die het heel netjes even heeft laten zien en onderbouwd. Om niet teveel slapende honden wakker te maken zwaaien ze er hier ook niet te hard mee. Zoek even goed en je ziet vanzelf dat het doodsimpel is voor de wat gevorderde soldeerder en doodsimpel wordt voor iemand die Microsoft Word beheerst.quote:Op maandag 10 november 2008 22:40 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Ik kan van jou hetzelfde zeggen.
Jij wilt maar niet snappen dat het kraken van die kaarten niet perse gemeengoed gaat worden. Aangezien het niet gegarandeerd effectief is en niet zoveel zal opbrengen.
En er is niks verkeerds aan een andere mening hebben, ook al heb jij het 20 keer uitgelegd. Als je er moeite mee hebt dat mensen dingen anders zien dan jij moet je geen topics openen.
Die user zegt zelf dat die geen misbruik gaat maken van dat systeem.quote:Op maandag 10 november 2008 22:53 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Er is een user voorbij gekomen die het heel netjes even heeft laten zien en onderbouwd. Om niet teveel slapende honden wakker te maken zwaaien ze er hier ook niet te hard mee. Zoek even goed en je ziet vanzelf dat het doodsimpel is voor de wat gevorderde soldeerder en doodsimpel wordt voor iemand die Microsoft Word beheerst.
Een piepje. Net zoals dat piepje wat uit die 9 poortjes naast hem klinkt. Dat is dus niets.quote:Op maandag 10 november 2008 22:53 schreef Houtworm het volgende:
[..]
De reiziger kan bij het inchecken heel duidelijk zien of dat gelukt is of niet. Dan klinkt er een piepsignaal, gaat een groen lampje branden en verschijnt een tekst in het scherm.
Als dat niet duidelijk genoeg is, dan moet de reiziger toch een manier verzinnen om zijn zintuigen te verbeteren.
Omdat dat dus de nieuwe manier van zwartrijden is, en al veel gebeurt. En geloof mij maar, die worden bij een controlle allemaal het voertuig uit gesleept.quote:Op maandag 10 november 2008 22:48 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Natuurlijk is een niet ingecheckt vervoersbewijs geen geldig vervoersbewijs. Maar maak maar eens als controleur hard dat een reiziger, met een geldig vervoersbewijs in zijn handen, zwart zou willen rijden.
[..]
Je kan zelf even op het scherm kijken wat er staat of het klopt. Sterker nog, als je zo paranoia bent als jullie zijn, dan moet dat haast wel.quote:Op maandag 10 november 2008 22:58 schreef Yildiz het volgende:
[..]
De controleur kan niet zeggen 'had dan alsnog even, nadat u door het poortje bent gelopen, even op uw kaartje gekeken of het écht écht geldig is'. Want die mogelijkheid is er niet.
Je legt de schuld bij de reiziger, terwijl deze absoluut geen blaam treft bij een systeem wat meer gebreken vertoont dan het huidige, op het gebied van het verifiëren van de geldigheid van het vervoersbewijs.
Oh, de nieuwe manier van het zwartrijden, heb je hem nu eindelijk door?quote:Op maandag 10 november 2008 22:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Omdat dat dus de nieuwe manier van zwartrijden is, en al veel gebeurt. En geloof mij maar, die worden bij een controlle allemaal het voertuig uit gesleept.
Die mogelijkheid is er wel, hij kan het op het display bekijken! Als iemand dat niet doet is dat zijn eigen falen, niet van het systeem.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 22:58 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Een piepje. Net zoals dat piepje wat uit die 9 poortjes naast hem klinkt. Dat is dus niets.
Een signaal, terwijl de reiziger liever op het deurtje zelf let, of deze wel open gaat. Dat is dus ook niets.
Daarnaast, de reiziger kan het alleen bij de poort checken. Als de reiziger dan tegen de controleur zegt: 'meneer, het poortje ging open, ik hoorde vele piepjes op dat moment, dus ik dacht dat mijn poortje ook wel piepte, en ik sta hier nota bene met een geldig vervoersbewijs met krediet, hoe kunt u dan zeggen dat ik zwart rijd?'..... Dan kan de controleur daar vrij weinig tegen in brengen. De controleur kan niet zeggen 'had dan alsnog even, nadat u door het poortje bent gelopen, even op uw kaartje gekeken of het écht écht geldig is'. Want die mogelijkheid is er niet.
Een kaartje zonder checkin IS NIET GELDIG! Dat is juist het punt! Je gáát niet allemaal toeren uithalen met RFID scanners om alsnog zwart te reizen!quote:Op maandag 10 november 2008 @ 23:03 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Oh, de nieuwe manier van het zwartrijden, heb je hem nu eindelijk door?
En waarom zouden die zwartrijders, die 2 pagina's geleden nog niet eens bestonden, ineens de metro uitgesleept worden? Omdat ze een geldig kaartje zonder geldige checkin hebben? Van een systeem wat ernstige gebreken toont? Laat me niet lachen, zo'n conducteur kan nooit op zo'n manier een boete uitdelen.
Ohja, natuurlijk, het zwevende display wat altijd bij de reiziger zweeft...quote:Op maandag 10 november 2008 23:03 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Die mogelijkheid is er wel, hij kan het op het display bekijken! Als iemand dat niet doet is dat zijn eigen falen, niet van het systeem.
En nogmaals, een niet ingechekte kaart is GEEN geldig vervoersbewijs. Ook niet een beetje. Gewoon helemaal niet. Net zo niet als helemaal geen kaart. En dat weet iedere reiziger dondersgoed.
En hoe controleert de reiziger dat zijn kaartje geldig is? In die stromende mensenmassa waar iedereen 2 seconden de mogelijkheid heeft om op een scherm te kijken?quote:Op maandag 10 november 2008 23:05 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Een kaartje zonder checkin IS NIET GELDIG! Dat is juist het punt! Je gáát niet allemaal toeren uithalen met RFID scanners om alsnog zwart te reizen!
Nu wordt ík een beetje moe van het herhalen.
Leuk dat je allerlei problemen verzint die misschien wel kunnen gebeuren. Maar wat heb je eraan? Geen flikker.quote:Op maandag 10 november 2008 22:58 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Een piepje. Net zoals dat piepje wat uit die 9 poortjes naast hem klinkt. Dat is dus niets.
Een signaal, terwijl de reiziger liever op het deurtje zelf let, of deze wel open gaat. Dat is dus ook niets.
Daarnaast, de reiziger kan het alleen bij de poort checken. Als de reiziger dan tegen de controleur zegt: 'meneer, het poortje ging open, ik hoorde vele piepjes op dat moment, dus ik dacht dat mijn poortje ook wel piepte, en ik sta hier nota bene met een geldig vervoersbewijs met krediet, hoe kunt u dan zeggen dat ik zwart rijd?'..... Dan kan de controleur daar vrij weinig tegen in brengen. De controleur kan niet zeggen 'had dan alsnog even, nadat u door het poortje bent gelopen, even op uw kaartje gekeken of het écht écht geldig is'. Want die mogelijkheid is er niet.
Je legt de schuld bij de reiziger, terwijl deze absoluut geen blaam treft bij een systeem wat meer gebreken vertoont dan het huidige, op het gebied van het verifiëren van de geldigheid van het vervoersbewijs.
500 euro per jaar aan besparing voor de zwartrijder. Gratis reizen met het OV, wat eenmalig 50 euro kost, en iedere andere reiziger dik 550 euro.quote:Op maandag 10 november 2008 23:08 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Leuk dat je allerlei problemen verzint die misschien wel kunnen gebeuren. Maar wat heb je eraan? Geen flikker.
Oh dus de kopieerbaarheid enzo is geen punt meer. Goed dat je dat in ieder geval inziet.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 23:07 schreef Yildiz het volgende:
[..]
En hoe controleert de reiziger dat zijn kaartje geldig is? In die stromende mensenmassa waar iedereen 2 seconden de mogelijkheid heeft om op een scherm te kijken?
Nee dus. Je negeert volledig mijn punt. De reiziger is niet in staat de geldigheid van zijn kaartje te controleren, zónder apparatuur. En dat is het hele zwakke van dit systeem.
Succes. Meld je het even als je je eerste boete hebt?quote:Op maandag 10 november 2008 @ 23:10 schreef Yildiz het volgende:
[..]
500 euro per jaar aan besparing voor de zwartrijder. Gratis reizen met het OV, wat eenmalig 50 euro kost, en iedere andere reiziger dik 550 euro.
En voor nu, goedenavond.
Zou kunnen. Theoretisch. Net zoals het zou kunnen dat die zwartrijder van het perron afvalt als de metro langskomt.quote:Op maandag 10 november 2008 23:10 schreef Yildiz het volgende:
[..]
500 euro per jaar aan besparing voor de zwartrijder. Gratis reizen met het OV, wat eenmalig 50 euro kost, en iedere andere reiziger dik 550 euro.
En voor nu, goedenavond.
Waarom, waarom in godsnaam, zou ik zwart willen rijden als ik aangeef hoe een reiziger zwart kan rijden? Wat zijn dat voor zogenaamde debattechniekjes? Wat zijn dat voor verkapte persoonlijke aanvallen? Wat zijn dat voor non-argumenten?quote:Op maandag 10 november 2008 23:12 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Succes. Meld je het even als je je eerste boete hebt?
De laatste voor vandaag:quote:Op maandag 10 november 2008 23:11 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Oh dus de kopieerbaarheid enzo is geen punt meer. Goed dat je dat in ieder geval inziet.
Rest dus nog een scanner om te controlleren of je ingechecked bent op het perron, en het systeem is volmaakt.
IMO ook onzin, want de poortjes gáán niet open als je niet incheckt. Ja nu, maar straks niet meer.
Ja we begrijpen prima hoe je te werk wilt gaan. Maar je hebt nog steeds niet kunnen vertellen wat je nou precies wijzer wordt van al dat gedoe.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 23:15 schreef Yildiz het volgende:
[..]
De laatste voor vandaag:
De kopieerbaarheid van het kaartje maakt het -zwart, ongeldig- inchecken mogelijk. Zonder rare capriolen. Door deze in een hoesje te bewaren, is deze niet op afstand te scannen door een controleur, en daarmee 'onzichtbaar'.
De zwartrijder laat een ándere kaart zien tijdens een enkele controle.
Tijdens die controle blijkt dat de reiziger blijkbaar niet ingechecked is mijn zijn kaartje, waarna de reiziger zegt wat ik onderhand al 3x getypt hebt.
Is dat nu echt zo complex?
En nu echt, goedenavond hoor, de rest komt morgen wel.
quote:Op maandag 10 november 2008 @ 23:15 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Waarom, waarom in godsnaam, zou ik zwart willen rijden als ik aangeef hoe een reiziger zwart kan rijden? Wat zijn dat voor zogenaamde debattechniekjes? Wat zijn dat voor verkapte persoonlijke aanvallen? Wat zijn dat voor non-argumenten?
"ja meneer, ik dacht dat het automaat stempelde. Ik hoorde PIEP en ach, ziet u, ik ben ernstig psychisch labiel en ben dus maar gewoon gaan zitten in de metro"quote:Op maandag 10 november 2008 23:03 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Oh, de nieuwe manier van het zwartrijden, heb je hem nu eindelijk door?
En waarom zouden die zwartrijders, die 2 pagina's geleden nog niet eens bestonden, ineens de metro uitgesleept worden? Omdat ze een geldig kaartje zonder geldige checkin hebben? Van een systeem wat ernstige gebreken vertoont? Laat me niet lachen, zo'n conducteur kan nooit op zo'n manier een boete uitdelen.
Heb ik dat ergens gezegd? Moet eerst iets massaal gebeuren voordat men gaat nadenken of iets wel verstandig was? Wat is dat voor argument?quote:Op maandag 10 november 2008 23:19 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Dank voor het bevestigen voor het punt dat het feit dat de mogelijkheid bestaat niet betekent dat iedereen het massaal zal doen.
Niet ik, de zwartrijder. En zwartrijden bespaart hem honderden euro's per jaar.quote:Op maandag 10 november 2008 23:18 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ja we begrijpen prima hoe je te werk wilt gaan. Maar je hebt nog steeds niet kunnen vertellen wat je nou precies wijzer wordt van al dat gedoe.
En waarom moet dat labiel erbij? Denk je anders dat je 'argument' niet sterk genoeg is?quote:Op maandag 10 november 2008 23:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
"ja meneer, ik dacht dat het automaat stempelde. Ik hoorde PIEP en ach, ziet u, ik ben ernstig psychisch labiel en ben dus maar gewoon gaan zitten in de metro"
En die boetes worden massaal uitgedeeld. Misschien niet in lutjebroek op buslijn 1, maar hier in de Metro wel.
Het gaat niet massaal gebeuren! Mensen zeggen nu toch ook niet massaal dat er geen stempel op de strippenkaart is gekomen omdat het stempelautomaat stuk is of de chauffeur lepra heeft gekregen! Die krijgen dan net zo goed een boete. Alleen is die stempel nu digitaal.quote:Op maandag 10 november 2008 23:25 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Heb ik dat ergens gezegd? Moet eerst iets massaal gebeuren voordat men gaat nadenken of iets wel verstandig was? Wat is dat voor argument?
[..]
Niet ik, de zwartrijder.
Het argument is (herhaling-alert) dat een systeem niet inherent veilig hoeft te zijn om goed te werken. i.t.t. wat jij en sommige anderen beweren.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 23:25 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Heb ik dat ergens gezegd? Moet eerst iets massaal gebeuren voordat men gaat nadenken of iets wel verstandig was? Wat is dat voor argument?
En -leuke bijkomstigheid- het wordt wél veiliger dan het nu is. Immers, er is meer kennis, geld, danwel bruut geweld voor nodig.quote:Op maandag 10 november 2008 23:28 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Het argument is (herhaling-alert) dat een systeem niet inherent veilig hoeft te zijn om goed te werken. i.t.t. wat jij en sommige anderen beweren.
Goed, zijn we het dan op deze avond in ieder geval eens dat het OV-chip systeem niet 100% waterdicht is?quote:Op maandag 10 november 2008 23:28 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Het argument is (herhaling-alert) dat een systeem niet inherent veilig hoeft te zijn om goed te werken. i.t.t. wat jij en sommige anderen beweren.
Daar waren we het aan het begin van het topic al over eens:quote:Op maandag 10 november 2008 @ 23:31 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Goed, zijn we het dan op deze avond in ieder geval eens dat het OV-chip systeem niet 100% waterdicht is?
Dat is in ieder geval iets, dan ga ik hier morgen op verder.
quote:Op maandag 3 november 2008 @ 22:51 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ja net alsof er met strippenkaarten niet te frauderen is..
Die zooi wordt gewoon keihard overhypet. Het komt er straks op neer dat 2 mensen in nederland zo'n kopiëer ding hebben puur om te bewijzen dat het werkt, en dat de rest het nog steeds makkelijker vind om gewoon achter iemand aan te lopen door een poortje om gratis te kunnen reizen.
Ja, maar iedere metroreiziger vooraf zn reis laten betalen bij een conducteur, de conducteur met hem mee laten reizen ter controle is ook niet 100% veilig, immers, hij kan het geld vervalst hebben.quote:Op maandag 10 november 2008 23:31 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Goed, zijn we het dan op deze avond in ieder geval eens dat het OV-chip systeem niet 100% waterdicht is?
Volgens mij is het allang bekend dat het OV chipsysteem niet 100% veilig isquote:Op maandag 10 november 2008 23:31 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Maar om nu een systeem in te gaan voeren wat zogenaamd minder zwartrijders zou opleveren maar waar wij hier zo al een paar gaten in geschoten hebben grenst toch echt aan de grootste sulligheid die ik maar kan voorstellen.quote:Op dinsdag 11 november 2008 08:04 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Volgens mij is het allang bekend dat het OV chipsysteem niet 100% veilig is
Want geen enkel systeem is 100% veilig te maken.
Welke gaten schieten we er dan in?quote:Op dinsdag 11 november 2008 @ 08:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar om nu een systeem in te gaan voeren wat zogenaamd minder zwartrijders zou opleveren maar waar wij hier zo al een paar gaten in geschoten hebben grenst toch echt aan de grootste sulligheid die ik maar kan voorstellen.
Als er fysieke kenmerken op iets zitten is dit veel moeilijker te vervalsen dan een digitaal ding.
+ dat als je dan dus binnen bent, je nog steeds moet zwartrijdenquote:Op dinsdag 11 november 2008 12:03 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Welke gaten schieten we er dan in?
Alleen dat mensen die sowieso geen behoefte hebben aan zwartrijden, met een hoop gegoochel en de nodige misdrijven de poortjes zouden kunnen openen. En zelfs dat is al een verbetering t.o.v. uberhaupt geen poortje.
Voorlopig gaat het alleen in rotterdam gebeuren. O.a. schiedam centrum is al helemaal uitgerust met poortjes. De poortjes staan daar aan het begin en eind van de tunnel, maar als je er alleen maar doorheen gaat wordt er geen tegoed afgeschreven. rijen staan er nooit, alleen de poortjes waar je zonder ov-chipkaart doorheen kunt zijn in de spits nogal druk.quote:Op dinsdag 11 november 2008 @ 12:51 schreef Basp1 het volgende:
Ow de poortjes moeten nu opeen de verbetering gaan worden die we gaan behalen met die ovchip kaart.
Ik heb op nog geen 1 NS station poortjes gezien.
Ik heb hier al eens de vraag geopperd waar komen de poortjes in utrecht CS te staan? Voor de roltrappen of in de centrale hal waardoor geen mensen meer van het centrum richting jaarbeurs kunnen lopen?
Als we nu al zien hoe druk het tijdens de spits is op de roltrappen en deze massa moeten we ook nog door een beperkt aantal poortjes gaan laten lopen zie ik het helemaal fout lopen. Of hoeven we een NS kaartje niet uit te checken?
Men wil af van het gemak van het doorlopen?quote:Op dinsdag 11 november 2008 13:10 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Voorlopig gaat het alleen in rotterdam gebeuren. O.a. schiedam centrum is al helemaal uitgerust met poortjes. De poortjes staan daar aan het begin en eind van de tunnel, maar als je er alleen maar doorheen gaat wordt er geen tegoed afgeschreven. rijen staan er nooit, alleen de poortjes waar je zonder ov-chipkaart doorheen kunt zijn in de spits nogal druk.
En natuurlijk is het makkelijker als je gewoon door kunt lopen maar dat is nou juist waar men vanaf wil.
Men wil af van het feit dat iedere willekeurige zwerver zonder vervoersbewijs in kan stappen.quote:Op dinsdag 11 november 2008 @ 13:16 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Men wil af van het gemak van het doorlopen?. Heb je daar een uitslag van een referendum voor?
.
Dat kan hij nu, volgens de regels, toch ook niet? Ik noem inderdaad specifiek 'regels'.quote:Op dinsdag 11 november 2008 13:21 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Men wil af van het feit dat iedere willekeurige zwerver zonder vervoersbewijs in kan stappen.
Op Utrecht CS zijn de roltrappen hier al voor aangepast & vervangen (en ook breder meen ik). De poortjes zullen er voor geplaatst worden. Nu moet de Nederladner alleen nog leren lopen op de roltrap, en dan komt het goed.quote:Op dinsdag 11 november 2008 12:51 schreef Basp1 het volgende:
Ow de poortjes moeten nu opeen de verbetering gaan worden die we gaan behalen met die ovchip kaart.
Ik heb op nog geen 1 NS station poortjes gezien.
Ik heb hier al eens de vraag geopperd waar komen de poortjes in utrecht CS te staan? Voor de roltrappen of in de centrale hal waardoor geen mensen meer van het centrum richting jaarbeurs kunnen lopen?
Als we nu al zien hoe druk het tijdens de spits is op de roltrappen en deze massa moeten we ook nog door een beperkt aantal poortjes gaan laten lopen zie ik het helemaal fout lopen. Of hoeven we een NS kaartje niet uit te checken?
Jawel, de kosten voor een perronkaartje (dat bestaat al sinds de spoorwegen bestaan, alleen is het met de chipkaart overbodig voor bezoeken korter dan een kwartier).quote:Op dinsdag 11 november 2008 13:23 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat kan hij nu, volgens de regels, toch ook niet? Ik noem inderdaad specifiek 'regels'.
Iedereen lijkt andere redenen te hebben waarom de OV-chip ingevoerd zou moeten worden, want is jouw motivatie? Dat er geen zwerver meer, volgens de regels, op het perron zou kunnen komen?
(Lijkt me trouwens onzin, ook een zwerver kan met een paar euro naar binnen, daar in een hoekje pitten, en de ochtend erop naar buiten lopen. Dan zou er niets afgeschreven moeten zijn, begrijp ik.)
Een zwerver kan niet meer zonder meer de metro in stappen. Tenzij hij net als iedereen gewoon betaalt. En dat lijkt me wel zo eerlijk.quote:Op dinsdag 11 november 2008 @ 13:23 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat kan hij nu, volgens de regels, toch ook niet? Ik noem inderdaad specifiek 'regels'.
Iedereen lijkt andere redenen te hebben waarom de OV-chip ingevoerd zou moeten worden, want is jouw motivatie? Dat er geen zwerver meer, volgens de regels, op het perron zou kunnen komen?
(Lijkt me trouwens onzin, ook een zwerver kan met een paar euro naar binnen, daar in een hoekje pitten, en de ochtend erop naar buiten lopen. Dan zou er niets afgeschreven moeten zijn, begrijp ik.)
Dus kan een zwerver voor een halve euro overnachten op een perron. Niet gratis, maar het is alsnog goedkoper dan zo'n opvang.quote:Op dinsdag 11 november 2008 13:29 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Jawel, de kosten voor een perronkaartje (dat bestaat al sinds de spoorwegen bestaan, alleen is het met de chipkaart overbodig voor bezoeken korter dan een kwartier).
Blijf je langer dan een kwartier, dan zal er iets van een halve euro afgeschreven worden
Opvang is 3 euro incl douche, ontbijt, bed, koffie en dus warmer.quote:Op dinsdag 11 november 2008 13:35 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dus kan een zwerver voor een halve euro overnachten op een perron. Niet gratis, maar het is alsnog goedkoper dan zo'n opvang.
waarom zou die zwerver dan na invoering van de ov-chipkaart ineens niet meer weggestuurd worden?quote:Op dinsdag 11 november 2008 @ 13:35 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dus kan een zwerver voor een halve euro overnachten op een perron. Niet gratis, maar het is alsnog goedkoper dan zo'n opvang.
Waarom zouden mensen die nooit zwartrijden, na de invoering ineens moeite gaan doen om zwart te rijden?quote:Op dinsdag 11 november 2008 13:46 schreef mcDavid het volgende:
[..]
waarom zou die zwerver dan na invoering van de ov-chipkaart ineens niet meer weggestuurd worden?
Het enigste wat men in utrecht tot nu toe heeft aangepast is een éénrichtingsverkeer op de roltrappen gemaakt. S'ochtends allebei omhoog en s'avonds allebei naar beneden. Maar dan nog is er s'ochtends bij het leegstromen van een trein uit de richting denbosch een grote opstopping , en dat zal alleen nog maar erger gaan worden wanneer mensen eerst nog een kaart langs een lezer moeten halen voordat een poortje open gaat. Doordat de bottelneck dan voor de roltrap gaat ontstaan hoef je je als je dan toch eenmaal op de roltrap staat natuurlijk niet meer te ergeren aan mensen die niet doorlopen want er staat bijna niemand op.quote:Op dinsdag 11 november 2008 13:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Op Utrecht CS zijn de roltrappen hier al voor aangepast & vervangen (en ook breder meen ik). De poortjes zullen er voor geplaatst worden. Nu moet de Nederladner alleen nog leren lopen op de roltrap, en dan komt het goed.
Waarom koopt bijna niemand meer CD's?quote:Op dinsdag 11 november 2008 13:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen die nooit zwartrijden, na de invoering ineens moeite gaan doen om zwart te rijden?
De pakkans blijft hier even groot, de toegankelijkheid tot zwartrijden wordt lager, dus is het lastiger.quote:Op dinsdag 11 november 2008 15:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom koopt bijna niemand meer CD's?![]()
Als er zich een makkelijk mogelijkheid voordoet waarbij de pakkans bijna nihil wordt en je dus geodkoper uit bent zullen veel mensen dat gaan doen.
Ik heb rond mn zestiende deze truc regelmatig tussen amersfoort en Rotterdam toegepast ja. 1/4 keer gecontrolleerd (dus 1/8 reizen!) en dan 10 gulden administratiekosten.quote:Een maat van mij reist al een tijd op en neer tussen tilburg en den bosch en pas sinds men de hoogte van de boetes verhoogd heeft reist hij wit. De pakkans was zo klein en de kosten zo laag dat het tot die tijd altijd rendabel was om zwart te reizen.
Dus jij bewaart al je kaartjes, om volgend jaar de hele stapel te doorlopen, in de hoop dat die dag er tussen zit, om dan nogmaals het kaartje te gebruiken?quote:Verder is er nog een fout in de NS logica op dit moment. Wanneer je kaartjes zonder datum koopt en deze zelf afstempeld worden er de week en de dag opgezet. Wanneer je dan niet gecontroleerd wordt kun je datzelfde kaartje volgend jaar nogmaals gebruiken.
De doorlooptijd bij de poortjes is sneller dan de rol-snelheid van de roltrapquote:Op dinsdag 11 november 2008 14:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het enigste wat men in utrecht tot nu toe heeft aangepast is een éénrichtingsverkeer op de roltrappen gemaakt. S'ochtends allebei omhoog en s'avonds allebei naar beneden. Maar dan nog is er s'ochtends bij het leegstromen van een trein uit de richting denbosch een grote opstopping , en dat zal alleen nog maar erger gaan worden wanneer mensen eerst nog een kaart langs een lezer moeten halen voordat een poortje open gaat. Doordat de bottelneck dan voor de roltrap gaat ontstaan hoef je je als je dan toch eenmaal op de roltrap staat natuurlijk niet meer te ergeren aan mensen die niet doorlopen want er staat bijna niemand op.
Als een van de grote voordelen van die ov chip kaart zouden er juist minder controleurs hoeven te komen waardoor de NS een kostenbesparing zou halen, is die doelstelling al weer helemaal ondergesneeuwd?quote:Op dinsdag 11 november 2008 15:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[q]De pakkans blijft hier even groot, de toegankelijkheid tot zwartrijden wordt lager, dus is het lastiger.
^^ dat is rendabelquote:Op dinsdag 11 november 2008 @ 15:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom koopt bijna niemand meer CD's?![]()
^^ dat, zoals je zelf al zegt, niet meer.quote:Als er zich een makkelijk mogelijkheid voordoet waarbij de pakkans bijna nihil wordt en je dus geodkoper uit bent zullen veel mensen dat gaan doen.
Een maat van mij reist al een tijd op en neer tussen tilburg en den bosch en pas sinds men de hoogte van de boetes verhoogd heeft reist hij wit. De pakkans was zo klein en de kosten zo laag dat het tot die tijd altijd rendabel was om zwart te reizen.
Nog een reden om snel die OV-chipkaart in te voeren!quote:Verder is er nog een fout in de NS logica op dit moment. Wanneer je kaartjes zonder datum koopt en deze zelf afstempeld worden er de week en de dag opgezet. Wanneer je dan niet gecontroleerd wordt kun je datzelfde kaartje volgend jaar nogmaals gebruiken.
Zoals ik schreef, de pakkans is evengroot, de toegankelijkheid lager, dus zal het minder voorkomen.quote:Op dinsdag 11 november 2008 16:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als een van de grote voordelen van die ov chip kaart zouden er juist minder controleurs hoeven te komen waardoor de NS een kostenbesparing zou halen, is die doelstelling al weer helemaal ondergesneeuwd?
Het aantal controleurs moet hetzelfde gaan blijven als de pakkans even groot gaat blijven, dus weer een zogenaamd voordeel van die chipknip weg.quote:Op dinsdag 11 november 2008 16:38 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Zoals ik schreef, de pakkans is evengroot, de toegankelijkheid lager, dus zal het minder voorkomen.
Nee, want je hebt minder perrontoegangscontrolle nodig, minder mensen nodig bij een perrontoegangscontrolle (immers, 1 a 2 mensen die kijken of iedereen netjes scanned en niet de poortjes door duwt/beukt is genoeg, ipv 1 man per poortje), ...quote:Op dinsdag 11 november 2008 16:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het aantal controleurs moet hetzelfde gaan blijven als de pakkans even groot gaat blijven, dus weer een zogenaamd voordeel van die chipknip weg.
Ik reis toch al jaren nog steeds regelmatig met de trein, nu niet meer dagelijks maar de keren dat ik perrontoegangscontrole bij de NS heb gehad zijn toch echt op 2 handen te tellen. Wanneer ik weer eens een nachttrein neem dan staan ze er meestal wel.quote:Op dinsdag 11 november 2008 17:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Nee, want je hebt minder perrontoegangscontrolle nodig, minder mensen nodig bij een perrontoegangscontrolle (immers, 1 a 2 mensen die kijken of iedereen netjes scanned en niet de poortjes door duwt/beukt is genoeg, ipv 1 man per poortje), ...
Die gaten zijn alleen mogelijkheden die geschetst worden.quote:Op dinsdag 11 november 2008 08:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar om nu een systeem in te gaan voeren wat zogenaamd minder zwartrijders zou opleveren maar waar wij hier zo al een paar gaten in geschoten hebben grenst toch echt aan de grootste sulligheid die ik maar kan voorstellen.
Als er fysieke kenmerken op iets zitten is dit veel moeilijker te vervalsen dan een digitaal ding.
Achja ze hebben zoveel geld over de balk gesmeten voor de ontwikkeling maar hebben vast bezuinigd op het maken van de online-forumlieren. Gewoon wat IT-studentjes gratis komen laten werken. Prutsors.quote:Op dinsdag 11 november 2008 18:49 schreef Igen het volgende:
Maar op zich is toch niks mis met toegangspoortjes? Als er daardoor minder zwartrijders binnen kunnen komen dan is daar niks mis mee. En in Londen gaat het met de doorstroming eigenlijk ook prima.
Ik las net dat je sinds een week ook overal in Amsterdam met de chipkaart kunt reizen. Dat leek mij dus wel leuk om eens te proberen.
Een persoonlijke chipkaart heb ik al. Ik heb dus eens geprobeert me aan te melden voor "mijn OV-chipkaart". Wat een prutswerk is die site zeg!
- Het aanmelden kostte de nodige moeite. Ik had mijn postcode verkeerd ingetypt, en dan gaat de aanmeldprocedure zonder foutmelding(!) terug van stap 3 naar stap 1.
- Bij het inloggen staat standaard "{username}" ingevuld als gebruikersnaam. Slordig.
- Ik heb een voordeelurenkaart. Die is geldig van "19 mei 2008" t/m "18-05-2010". Slordig.
- Er staat nergens wat mijn voordeelurenkaart doet. Dat hij pas na 9:00 geldig is bijvoorbeeld. En geldt hij ook als je op saldo reist? Ik gok van niet, maar het staat nergens.![]()
Maar goed, je hebt geen "mijn OV-chipkaart" nodig om te reizen.
Als student mag ik doordeweek met korting reizen. Met een roze strippenkaart bijvoorbeeld. Maar niet met mijn Voordeeluren-chipkaart, want als ik die gebruik wordt automatisch vol tarief gerekend.
Straks krijg ik natuurlijk een Studenten-OV-chipkaart. Dan heb ik er twee. Die mag ik dan niet meer tegelijk meenemen, want dan loop je het risico dubbel te betalen. Aldus de officiële website.
Inmiddels ben ik ook alvast bij de oplaadautomaat geweest. Dat is al een even sterk staaltje techniek:quote:Op dinsdag 11 november 2008 23:31 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Achja ze hebben zoveel geld over de balk gesmeten voor de ontwikkeling maar hebben vast bezuinigd op het maken van de online-forumlieren. Gewoon wat IT-studentjes gratis komen laten werken. Prutsors.
Naja. Dus ze dwingen iedereen straks om zo;n chipding aante schaffen. Of waren ze bang dat ze de DUitse bedrijven nog meer schuldig waren aan kosten ofzo? Slaat nergens op dit. Niks gemak.quote:Op dinsdag 11 november 2008 23:58 schreef Igen het volgende:
- Ten derde werkte het betalen met PIN of Chipknip niet.
Een echte technologie tester hier, heb je nu die kaart wel al kunnen opladen?quote:Op woensdag 12 november 2008 00:13 schreef Igen het volgende:
Ik heb het over het opladen van de OV-chipkaart hè. Dat kan met contant geld, PIN, Chipknip of Creditcard. Op zich heel goed dat de chipkaart-oplaadautomaten ook briefgeld accepteren. Kan de NS nog wat van leren.
Maar goed, opladen met PIN werkte niet wegens "storing" en met chipknip werkte niet wegens "pas ongeschikt". En er was natuurlijk maar één automaat aanwezig. Dan schiet het alsnog niet op natuurlijk.
En dan wil ik het er nog niet eens over hebben dat vaak postbank pasjes niet werken in de NS automaten. Als je dan naar het loket gaat mag je cash 50 eurocent extra betalen voor je kaartje want ze willen niet wissellen in allemaal kleingeld. Mede door zulke vreemde acties heb ik echt weinig vertrouwen in het uitrollen van de ov chip bij de NS.quote:Pinstoring treft kaartautomaten NS
Uitgegeven: 12 november 2008 07:57
Laatst gewijzigd: 12 november 2008 08:04
AMSTERDAM - Een pinstoring zorgt bij de Nederlandse Spoorwegen sinds dinsdagavond voor overlast.
Volgens een woordvoerder van de NS weigert een groot deel van de kaartjesautomaten betalingen met de pinpas. "Het is volledig willekeurig of een klant met de pin kan betalen of niet. En dat is erg vervelend."
De zegsman legt de schuld van de storing bij het bedrijf dat de pintransacties voor de NS verzorgt. Hoe lang de storing nog duurt, is niet bekend. De NS adviseert reizigers die geen kaartje kunnen kopen zich direct te melden bij de conducteur zodra ze in de trein stappen.
Via stationsomroepers worden ze op de hoogte gesteld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |