Waarom hoor en lees ik hier nergens meer iets over? Waar zijn de reacties van de politiek?quote:Doe-het-zelf-kit
Voor Ronald Prins, directeur bij Fox-IT, is het duidelijk dat er een nieuw tijdperk aanbreekt om actief misbruik van de chips te maken. "Het omzetten van de paper in source code is weer een stap dichterbij de doe-het-zelf-kloon-een-mifare-1-kit", betoogt hij. "Nu hoef je alleen nog maar de hardware te kopen op EBay."
Hij wijst erop dat een kale reader 30 dollar kost, terwijl een versie met een mooi kastje zo'n 56 dollar kost, waarbij de Mifare-kaartjes ook voor rond de euro verkrijgbaar zijn. "Een beetje stoere hacker gebruikt natuurlijk een Mifare-horloge", zegt Prins. "Mocht iemand je dan ooit in een gebouw aantreffen komen ze er nooit achter hoe je nu eigenlijk binnen bent gekomen."
Afschaffen beginnen ze niet aan, daarom heb ik het idee dat die nieuwsberichten nogal in een hoekje worden geschoven en dat het stil wordt gehouden om het toch te kunnen doorvoeren.quote:Op maandag 3 november 2008 21:25 schreef __Saviour__ het volgende:
Ze zitten er al te ver in he. Ze weten dat het gedoemd is om te falen, maar blijven stug volhouden om het onvermijdelijke gezichtsverlies maar uit te stellen.
Om dezelfde reden dat Huizinga en de verantwoordelijke vervoersbedrijven niet wilden dat de Universiteit van Nijmegen een kritisch rapport over de OV-chipkaart uitbracht, want dat zou niet maatschappelijk verantwoord zijn.quote:Op maandag 3 november 2008 21:22 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Waarom hoor en lees ik hier nergens meer iets over?
Denk je dat de RET mag kiezen wat de kranten wel- en niet vertellen over die OV-chipkaart ofzo?quote:Op maandag 3 november 2008 @ 21:29 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Afschaffen beginnen ze niet aan, daarom heb ik het idee dat die nieuwsberichten nogal in een hoekje worden geschoven en dat het stil wordt gehouden om het toch te kunnen doorvoeren.
Ik reis minstens 1x per week met de metro en bus in rotterdam, en ik zie behoorlijk veel mensen het gebruiken en het is dat ik een studenten-OV heb anders had ik al lang zelf zo'n kaart aangeschaft. Lijkt me ideaal t.o.v. een strippenkaart.quote:Op maandag 3 november 2008 @ 21:46 schreef proxydude het volgende:
Nu wordt het door de strot gepropt! Het werkt ook zo lekker goed in rotterdam... en een hoop mensen gebruiken het NOT! en als student ben hellemaal de lul daar kan je geen eens een anonime kaart krijgen. Ja of je betaald zelf je OV!
Dus als iemand naast je zit in de trein, of achter je, of voor je en die kopieert even je kaart en reist er een dag mee, vind je dat geen probleem? Dat is ideaal vind je?quote:Op maandag 3 november 2008 22:04 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ik reis minstens 1x per week met de metro en bus in rotterdam, en ik zie behoorlijk veel mensen het gebruiken en het is dat ik een studenten-OV heb anders had ik al lang zelf zo'n kaart aangeschaft. Lijkt me ideaal t.o.v. een strippenkaart.
Ik betaal bij de ABN-AMRO ook voor m'n pinpas. Bizar, hè?quote:Op maandag 3 november 2008 22:32 schreef Eix het volgende:
Waarom zou je een kaart kopen waarmee je kan betalen? Toch de wereld op zn kop, betalen om te kunnen betalen.
Ja net alsof er met strippenkaarten niet te frauderen is.quote:Op maandag 3 november 2008 @ 22:38 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Dus als iemand naast je zit in de trein, of achter je, of voor je en die kopieert even je kaart en reist er een dag mee, vind je dat geen probleem? Dat is ideaal vind je?
Inderdaad. De wereld op zijn kop. Als je een pak melk koopt bij de supermarkt krijg je zelf geld toe!quote:Op maandag 3 november 2008 @ 22:32 schreef Eix het volgende:
Waarom zou je een kaart kopen waarmee je kan betalen? Toch de wereld op zn kop, betalen om te kunnen betalen.
Jij hebt vast ook vertrouwen in de politiek? Die kaart is zo lek als het maar kan. Om nog maar te zwijgen over het feit dat bepaalde partijen precies kunnen achterhalen waar je hebt uitgehangen met de trein.quote:Op maandag 3 november 2008 22:51 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ja net alsof er met strippenkaarten niet te frauderen is..
Die zooi wordt gewoon keihard overhypet. Het komt er straks op neer dat 2 mensen in nederland zo'n kopiëer ding hebben puur om te bewijzen dat het werkt, en dat de rest het nog steeds makkelijker vind om gewoon achter iemand aan te lopen door een poortje om gratis te kunnen reizen.
Jij bent er zeker zo een die ook gelooft dat bush himselve explosieven in het WTC gehangen heeft?quote:Op maandag 3 november 2008 @ 22:57 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Jij hebt vast ook vertrouwen in de politiek? Die kaart is zo lek als het maar kan. Om nog maar te zwijgen over het feit dat bepaalde partijen precies kunnen achterhalen waar je hebt uitgehangen met de trein.
Neh, zo eentje ben ik niet. Ik ben er eentje die het een beetje moe is dat ik overal maar moet doen en laten wat de overheid me opdraagt. Of mag dat van jou ook al niet meer? Ben ik nu een verdachte? Er werd laatst een wet aangenomen die uitlevering makkelijker maakte. Dit gebeurde om zogenaamd terrorisme beter te bestrijden... Intussen zijn er heel wat meer uitleveringen geweest die gebruik hebben gemaakt van die uitbreiding. En wat denk je... Er zat maar 1 zaak tussen die met terrorisme te maken had. Gewoon even een voorbeeldje van de achterlijkheid van mensen zoals jij. Slik jij maar alles wat een overheid je voorschrijft...quote:Op maandag 3 november 2008 22:59 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Jij bent er zeker zo een die ook gelooft dat bush himselve explosieven in het WTC gehangen heeft?![]()
Niet zo paranoïde man.
Nee, dat vindt de meerderheid. Ik vertrouw de meerderheid niet.quote:Op maandag 3 november 2008 23:21 schreef mcDavid het volgende:
Die overheid bestaat uit mensen waarvan we met zijn allen vinden dat die bekwaam genoeg zijn om zulke beslissingen te nemen.
Ik stop met lezen.quote:Dat is nou eenmaal het systeem hier, en daar vertrouw ik op.
Omdat het kansloos is een OV chipkaart te kopieren? Omdat zo'n ding in no-time geblocked wordt? Omdat je niets hebt aan de tegoeden - behalve reizen-? Omdat je bij iedere transactie met je kop op 10 camera's staat, en dus wel een hele domme crimineel wilt zijn?quote:Op maandag 3 november 2008 21:22 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
http://webwereld.nl/articles/53310
Vooral is het gedeelte over de DIY-kit interessant!
[..]
Waarom hoor en lees ik hier nergens meer iets over? Waar zijn de reacties van de politiek?
http://www.bnr.nl/artikel/10381617/iedereen-kan-ov-kaart-klonen
Hier een stukje audio. Eenmaal, andermaal... OV-chipkaart iemand...?
Die kaarten zijn ten eerste gewoon ultiem kut: ze zijn duurder, die poortjes zijn kut (al heb je daar met een strippenkaart op dit moment ook last van, maar zonder die kaart hadden ze er niet gekomen in ieder geval) omdat ze te laat open gaan, daarnaast kun je niet duidelijk van tevoren zien of je kaart bijna leeg is (als ik een strippenkaart in m'n zak heb, kan ik te allen tijde zien of die bijna vol is - aan die kaart zie je niks), als je die kaart vergeet moet je een nieuwe kaart kopen (kortom, je betaalt dus weer voor de kaart zelf, zonder tegoed, waar je uiteindelijk dus niks meer aan hebt), in een deel van de bussen en trams werkt het systeem nog niet, je hebt niks aan die kaart als je buiten Rotterdam komt, als je vergeet uit te checken (omdat het superdruk is in de bus en een of andere taart met een kinderwagen in je enkels staat te duwen) kost het je 4 euro, ik heb al honderd keer m'n metro gemist omdat een of andere opoe het poortje stond te blokkeren met een rollator, die deuren van het poortje gaan te laat open en de lezer vraagt soms echt drie keer om je kaart er nog een keer langs te halen voordat ie eindelijk een keertje wat registreert en je eindelijk je metro weer kan missen.quote:Op maandag 3 november 2008 22:04 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ik reis minstens 1x per week met de metro en bus in rotterdam, en ik zie behoorlijk veel mensen het gebruiken en het is dat ik een studenten-OV heb anders had ik al lang zelf zo'n kaart aangeschaft. Lijkt me ideaal t.o.v. een strippenkaart.
Ik vind dat vervelend. Omdat ik ivnd dat het gewoon niet NODIG is dat men na kan gaan waar ik uithang. Als ik door wil geven waar ik uithang, dan bel ik wel.quote:Op maandag 3 november 2008 23:48 schreef Minisuisse het volgende:
mcDavid heeft wel een punt! waar je al niet druk om kan makenwat intersseert mij het nou dat een ambtenaar eventueel kan zien waar ik uitgehangen heb. Anarchistisch gezeik hier
En dat die kaart lek is, so what, wat is de kans dat er iemand is die daar misbruik van maakt. En als je zo gaat redeneren kun je wel thuisblijven, ook op straat kun je beroofd worden.
Paranoïde gedoe!
Bullshit, meestal betaal je minder per reis + prijs op afstand ipv zone. Ga maar eens met de metro van Wilhelminaplein naar Leuvehaven: 3 strippen op je strippenkaart, voor 800 meter.quote:Op maandag 3 november 2008 23:51 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Die kaarten zijn ten eerste gewoon ultiem kut: ze zijn duurder,
Dit komt op de display van het poortje te staan, kan je in een automaat op vragen en via internet [/quote] (als ik een strippenkaart in m'n zak heb, kan ik te allen tijde zien of die bijna vol is - aan die kaart zie je niks), als je die kaart vergeet moet je een nieuwe kaart kopen (kortom, je betaalt dus weer voor de kaart zelf, zonder tegoed, waar je uiteindelijk dus niks meer aan hebt), [/quote] wegwerp kaart is gratisquote:daarnaast kun je niet duidelijk van tevoren zien of je kaart bijna leeg is
dan check je alsnog uit in het eerste beste voertuig dat je ziet / door heen en weer te lopen of je schiet een RET'er aanquote:in een deel van de bussen en trams werkt het systeem nog niet, je hebt niks aan die kaart als je buiten Rotterdam komt, als je vergeet uit te checken (omdat het superdruk is in de bus en een of andere taart met een kinderwagen in je enkels staat te duwen) kost het je 4 euro,
en de lezer vraagt soms echt drie keer om je kaart er nog een keer langs te halen voordat ie eindelijk een keertje wat registreert [/quote] Kaart in je RET kaartdingetje laten zitten en niet in je portomonnee -opgelostquote:ik heb al honderd keer m'n metro gemist omdat een of andere opoe het poortje stond te blokkeren met een rollator, die deuren van het poortje gaan te laat open [quote] Bliep-open
Wat is dat voor nonsense argument? "ik kan bij het oude automaat niet pinnen, dus dwingen jullie mij af te stappen van mn conservatieve achterhaalde betaalsysteem"quote:en je eindelijk je metro weer kan missen.
Dat iedereen die kaart heeft is niet zo gek: ten eerste hebben ze hem aanvankelijk bij de koffie uitgedeeld geloof ik, omdat ze het ding aan de man moesten brengen - volgens mij kreeg je er nog net geen geld op toe. Ten tweede geeft TPG niet meer opnieuw toestemming aan verkooppunten om strippenkaarten te verkopen - kortom, je kunt gewoon op steeds minder plaatsen terecht voor een strippenkaart. Die kutkaartautomaten staan overal. Ja, zeg je dan, maar strippenkaartenautomaten staan er ook. Alleen daar kun je slechts met muntjes betalen of met een chippas (die dan niet van de postbank moet zijn want die werken er niet op - ik dacht dat het aan mijn pasje lag, maar volgens personeel van de RET werkt het om een of andere reden met geen enkele postbankchippas) en niet met een pinpas of creditcard.
Bij nood gaan de poortjes open (knop, maar ook van buiten af, bijv. op camerabeelden, rookmelders, ...) , je kan de "levensgevaarlijke" poortjes gewoon open duwen. En zo veel ruimte nemen die poortjes ook niet in, er stonden eerst immers rekjes met stempelautomaten.quote:Ik vind het dus niet zo gek dat mensen overstappen op een nieuw systeem als dat systeem ze nou eenmaal door de strot geworsteld wordt.
Oh en nu ik toch bezig ben, die poortjes zijn levensgevaarlijk. Toen die dingen nog open stonden in de testfase en je dus niet eens je kaart hoefde te gebruiken, reed de trein niet tussen Rdam Alexander en CS. Men moest toen met de metro. Dit leidde tot zo'n grote drukte op het perron en zulke opstoppingen omdat mensen niet meer vrijuit konden lopen, maar zich met een massa door vier poortjes moesten wurmen, dat mensen stonden te schreeuwen in de metro omdat ze met geen mogelijkheid meer konden uitstappen. Als ik daardoor één ding zeker weet is dat je nooit wil meemaken dat je moet evacueren in zo'n situatie. Zelfs zonder paniek is het al niet te doen bij grote drukte, laat staan dat mensen nog eens in paniek gaan duwen en rennen (of dat er een randmongool vooraan bij het poortje staat die in paniek is en niet op de noodknop drukt omdat ie niet weet dat die er zit of waar die dan zit - ik heb zoiets ook weleens meegemaakt op een roltrap, dus ik kan me zoiets in zo'n situatie ook wel voorstellen).
Dan neem je een anonieme chipkaart.quote:Op maandag 3 november 2008 23:55 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ik vind dat vervelend. Omdat ik ivnd dat het gewoon niet NODIG is dat men na kan gaan waar ik uithang. Als ik door wil geven waar ik uithang, dan bel ik wel.
Daarnaast heb ik ook geen zin in de twintig interessante aanbiedingen die ik dan ontvang van de RET en de NS op basis van mijn meest berezen traject. Wat interesseert het mij verdomme dat ik 1,20 in de maand kan besparen voor die enkele keer dat ik nog met het OV reis? Sinds die kutkaart er is, pak ik steeds vaker de auto, zodat ik me niet groen en geel hoef te ergeren aan die kutpoortjes.
Mijn 'standaardtraject' is toch echt duurder geworden en je kunt ook niet meer op dezelfde strippen terugquote:Op dinsdag 4 november 2008 00:14 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Bullshit, meestal betaal je minder per reis + prijs op afstand ipv zone. Ga maar eens met de metro van Wilhelminaplein naar Leuvehaven: 3 strippen op je strippenkaart, voor 800 meter.
Met vertraging jaquote:Ze gaan open als je je kaart er tegen aan houdt...
Ik heb niet altijd een poortje, een automaat of internet bij mequote:Dit komt op de display van het poortje te staan, kan je in een automaat op vragen en via internet
??quote:wegwerp kaart is gratis
Alsnog uitchecken werkt niet als het niet dezelfde lijn is volgens mij. Bij mij was er toch echt gewoon 4 euro afgegaan toen. En een RET'er aanschieten? Volgens mij hebben ze die allemaal ontslagen toen ze die poortjes aanschaften, want die zie je nauwelijks meer. Ja, voorin de bus, maar daar houdt het dan wel op. En ik ga echt niet een kwartier staan wachten op de volgende bus om te melden dat ik vergeten ben uit te checken.quote:dan check je alsnog uit in het eerste beste voertuig dat je ziet / door heen en weer te lopen of je schiet een RET'er aan
Ik haal m'n kaart altijd uit m'n portemonnee en hij zit niet in een houdertje. Hij kan dus nergens door gehinderd worden en hij weigert toch echt regelmatig.quote:Kaart in je RET kaartdingetje laten zitten en niet in je portomonnee -opgelost
Dingetje van hierboven vond het opvallend dat ie zoveel mensen zag met die kaart die hem zo handig leek. Ik leg simpelweg uit dat het niet zo gek is dat meer mensen zo'n kaart hebben, als je de strippenkaart steeds moeilijker kunt verkrijgen.quote:Wat is dat voor nonsense argument? "ik kan bij het oude automaat niet pinnen, dus dwingen jullie mij af te stappen van mn conservatieve achterhaalde betaalsysteem"![]()
Ok, bij een groot ongeval of bij brand gaan die poortjes vast wel open, maar niet bij alles. Die dingen kunnen geen onraad ruiken volgens mij. En die poortjes nemen wel heel veel ruimte in, ze zijn veel breder dan de stempelautomaten en daarnaast hebben ze de zijkanten afgezet. Vroeger had je bijv gewoon een zes meter brede doorgang met vier automaten, nu hebben ze alles dichtgemaakt op vier poortjes na van minder dan een meter breed. Dan heb je dus minder ruimte. Hoe makkelijk die poortjes open gaan weet ik niet. Volgens mij moet je er best hard tegenaan meppen. Overigens staan die schotjes dan nog steeds in de weg en heb je het nog steeds over vier smalle doorgangen: als je boodschappen bij je hebt moet je je tas voor je houden anders kun je er niet door, dus lekker soepel gaat het gewoon niet. Zelfs als ik geen haast heb, vind ik het al een crime.quote:Bij nood gaan de poortjes open (knop, maar ook van buiten af, bijv. op camerabeelden, rookmelders, ...) , je kan de "levensgevaarlijke" poortjes gewoon open duwen. En zo veel ruimte nemen die poortjes ook niet in, er stonden eerst immers rekjes met stempelautomaten.
Die heb ik ook. Ik reageerde slechts op het feit dat iemand het overdreven vindt dat mensen nadenken over wat er met hun gegevens gebeurt. Ik vind dat dus niet zo overdreven.quote:Op dinsdag 4 november 2008 00:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dan neem je een anonieme chipkaart.
Dat is maar beperkt. En als student niet mogelijk, zie boven.quote:Op dinsdag 4 november 2008 00:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dan neem je een anonieme chipkaart.
De bedragen zijn eerlijker geworden: Ipv zones op afstand. Dus of je nu 150 meter van halte A naar B reist, of van E naar F, je betaald voor die 150 meter exact hetzelfde bedrag.quote:Op dinsdag 4 november 2008 00:30 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Mijn 'standaardtraject' is toch echt duurder geworden en je kunt ook niet meer op dezelfde strippen terug
Die is nihil tot niet aanwezig. Ik loop altijd met mn pas nog tegen de sensor. De deur is open voor ik er ben. Er is niemand die zegt dat je moet wachten tot de deur open is, dat doe je zelf dat doet die deur niet.quote:[..]
Met vertraging ja
Als je niet bij een automaat bent ga je dus ook niet reizen.quote:[..]
Ik heb niet altijd een poortje, een automaat of internet bij me
[..]
Die is er al vanaf het begin en is idd maar een paar dagen geldig.quote:??
Wat voor kaart is dat dan? Nooit gezien. Is dat maar tijdelijk geldig of zo?
[..]
Uitchecken gaat op locatie. Of bij een RET punt, bijv. beursquote:Alsnog uitchecken werkt niet als het niet dezelfde lijn is volgens mij.
Briefje sturen, krijg je het terug.quote:Bij mij was er toch echt gewoon 4 euro afgegaan toen.
1 op iedere tram, op vrijwel ieder metro station een aantal, je komt ze echt overal tegen, ook als er geen controles zijn.quote:En een RET'er aanschieten? Volgens mij hebben ze die allemaal ontslagen toen ze die poortjes aanschaften, want die zie je nauwelijks meer.
Apart. Die van mij en die van mn vriendin + van een aantal vrienden doen het altijd perfect. Is die van jou stuk ofzo?quote:Ja, voorin de bus, maar daar houdt het dan wel op. En ik ga echt niet een kwartier staan wachten op de volgende bus om te melden dat ik vergeten ben uit te checken.
[..]
Ik haal m'n kaart altijd uit m'n portemonnee en hij zit niet in een houdertje. Hij kan dus nergens door gehinderd worden en hij weigert toch echt regelmatig.
Die kaart is ook erg handig. Het geklier met het vouwen van strippenkaarten, strippen die niet helemaal recht zijn gestempeld, buschauffeurs die maar @ random wat afstempelen, gescheurde en dus ongeldige strippenkaarten, ik was het zo schijt ziek, dat ik overgestapt ben op de OV chipkaart. Een hele opluchting kan ik je vertellen.quote:[..]
Dingetje van hierboven vond het opvallend dat ie zoveel mensen zag met die kaart die hem zo handig leek. Ik leg simpelweg uit dat het niet zo gek is dat meer mensen zo'n kaart hebben, als je de strippenkaart steeds moeilijker kunt verkrijgen.
Zodra er een brand of ontruim alarm gaat, óf de sensor ingedrukt wordt of iemand handmatig ingrijpt van de RET gaan ze open. Dus ze kunnen aardig wat "ruiken" wat dat betreftquote:[..]
Ok, bij een groot ongeval of bij brand gaan die poortjes vast wel open, maar niet bij alles. Die dingen kunnen geen onraad ruiken volgens mij.
Niet hard, maar gewoon doorduwen.quote:En die poortjes nemen wel heel veel ruimte in, ze zijn veel breder dan de stempelautomaten en daarnaast hebben ze de zijkanten afgezet. Vroeger had je bijv gewoon een zes meter brede doorgang met vier automaten, nu hebben ze alles dichtgemaakt op vier poortjes na van minder dan een meter breed. Dan heb je dus minder ruimte. Hoe makkelijk die poortjes open gaan weet ik niet.Volgens mij moet je er best hard tegenaan meppen.
Neem je het extra brede poortje? Minstens 1 op elk station.quote:Overigens staan die schotjes dan nog steeds in de weg en heb je het nog steeds over vier smalle doorgangen: als je boodschappen bij je hebt moet je je tas voor je houden anders kun je er niet door, dus lekker soepel gaat het gewoon niet. Zelfs als ik geen haast heb, vind ik het al een crime.
[..]
Ah, je wist dus al dat dat konquote:Die heb ik ook. Ik reageerde slechts op het feit dat iemand het overdreven vindt dat mensen nadenken over wat er met hun gegevens gebeurt. Ik vind dat dus niet zo overdreven.
Overigens, als je vergeet uit te checken met een anonieme kaart kun je ook geen geld terug vragen - je moet dan namelijk je gegevens invullen en opsturen.
Op een anonieme kaart kan terecht geen abonnement nee. Vroeger had je ook al een foto nodig voor een streek abbo.quote:Op dinsdag 4 november 2008 01:30 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Dat is maar beperkt. En als student niet mogelijk, zie boven.
Maar met die kaart kunnen ze wel zien waar je hebt uitgehangen en dat kon vroeger niet.quote:Op dinsdag 4 november 2008 01:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Op een anonieme kaart kan terecht geen abonnement nee. Vroeger had je ook al een foto nodig voor een streek abbo.
Ja heel eerlijk.quote:Op dinsdag 4 november 2008 01:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De bedragen zijn eerlijker geworden: Ipv zones op afstand. Dus of je nu 150 meter van halte A naar B reist, of van E naar F, je betaald voor die 150 meter exact hetzelfde bedrag.
Nee dat gedoe met uitchecken, poortjes en meer van dat soort onzin is lekker gemakkelijk. Wordt helemaal een giller in de spits op de stoptreinstations aangezien NS wel liefst per perron één zo'n paal heeft geïnstalleerd. Daarnaast is uitchecken en weer inchecken voor een trein-bus overstap ook onhandig.quote:Die kaart is ook erg handig. Het geklier met het vouwen van strippenkaarten, strippen die niet helemaal recht zijn gestempeld, buschauffeurs die maar @ random wat afstempelen, gescheurde en dus ongeldige strippenkaarten, ik was het zo schijt ziek, dat ik overgestapt ben op de OV chipkaart. Een hele opluchting kan ik je vertellen.
[..]
quote:Op dinsdag 4 november 2008 01:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Als je niet bij een automaat bent ga je dus ook niet reizen.
Niet dat ik weet. Soms doet ie het prima en dan opeens hapert ie en daarna doet ie het weer een tijdje probleemloos.quote:Apart. Die van mij en die van mn vriendin + van een aantal vrienden doen het altijd perfect. Is die van jou stuk ofzo?
Daar had ik dan weer nooit last van. M'n strippenkaart zat altijd netjes in m'n portemonnee, recht vouwen is niveau groep 1 en van rare buschauffeurs had ik eigenlijk weinig last.quote:Die kaart is ook erg handig. Het geklier met het vouwen van strippenkaarten, strippen die niet helemaal recht zijn gestempeld, buschauffeurs die maar @ random wat afstempelen, gescheurde en dus ongeldige strippenkaarten, ik was het zo schijt ziek, dat ik overgestapt ben op de OV chipkaart. Een hele opluchting kan ik je vertellen.
Ook vandaag was die bij Slinge gewoon weer afgesloten. We konden vandaag maar door 1 poortje naar buiten, da's handig met zo'n hele stroom mensen.quote:Neem je het extra brede poortje? Minstens 1 op elk station.
M'n strippenkaart is nog nooit gestolen, dus ik kan me ook niet echt druk maken over het risico van diefstal. Ik wil gewoon normaal door kunnen lopen zonder gehinderd te worden door irritante poortjes en bejaarden die het poortje blokkeren omdat hun kaart in een houdertje in een mapje in een portemonneetje in een binnenzak zit en ze de rits van hun jas niet openkrijgen.quote:Ah, je wist dus al dat dat konDan neem je toch een chipkaart op naam? Ik vind het ook niet tof dat eea geregistreerd kan worden. Aan de andere kant, is misbruik van een gestolen kaart nu wel in 1x onmogelijk. Dus wat wil je precies?
a) ze zijn over het algemeen goedkoperquote:Op maandag 3 november 2008 @ 23:51 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Die kaarten zijn ten eerste gewoon ultiem kut: ze zijn duurder, die poortjes zijn kut (al heb je daar met een strippenkaart op dit moment ook last van, maar zonder die kaart hadden ze er niet gekomen in ieder geval) omdat ze te laat open gaan, daarnaast kun je niet duidelijk van tevoren zien of je kaart bijna leeg is (als ik een strippenkaart in m'n zak heb, kan ik te allen tijde zien of die bijna vol is - aan die kaart zie je niks), als je die kaart vergeet moet je een nieuwe kaart kopen (kortom, je betaalt dus weer voor de kaart zelf, zonder tegoed, waar je uiteindelijk dus niks meer aan hebt), in een deel van de bussen en trams werkt het systeem nog niet, je hebt niks aan die kaart als je buiten Rotterdam komt, als je vergeet uit te checken (omdat het superdruk is in de bus en een of andere taart met een kinderwagen in je enkels staat te duwen) kost het je 4 euro, ik heb al honderd keer m'n metro gemist omdat een of andere opoe het poortje stond te blokkeren met een rollator, die deuren van het poortje gaan te laat open en de lezer vraagt soms echt drie keer om je kaart er nog een keer langs te halen voordat ie eindelijk een keertje wat registreert en je eindelijk je metro weer kan missen.
Die poortjes zijn er al drie jaar of zo en ze kunnen er nog niet mee omgaan. Denk je dan dat het nog gaat komen? Ik niet.quote:Op dinsdag 4 november 2008 17:20 schreef mcDavid het volgende:
[..]
a) ze zijn over het algemeen goedkoper
b) voordat de strippenkaarten worden afgeschaft zorgen ze echt wel dat de chipkaart overal werkt.
c) als je in het oude systeem je abonnement vergeet ben je ook het zaadje. Maar bij iig de trein kun je een aantal keer per jaar de kosten die je dan maakt gewoon vergoed krijgen.
d) Als je niet kunt uitchecken ben je gewoon een incapabele mongool. Je kunt al uitchecken zodra de bus/tram wegrijdt bij de halte vóór jouw halte. Als je wilt wachten tot hij stil staat en dan nog op je gemakje je portemonnee gaat zoeken zou ik ook mijn kinderwagen tegen je aan rammen.
e) Opa'tjes moeten gewoon zoals ieder ander mens met die poortjes leren omgaan. Ik denk dat dat alleen maar beter gaat met chipkaart, aangezien dan voor iedereen helder is hoe je zo'n poortje open krijgt.
Mijn saldo werd aangepast toen ik uit de metro stapte. Die metro die dus zeg maar de andere kant op reed dan waar ik heen moest, maar die ik nu eenmaal moest nemen om een aansluiting te hebben die wel naar mijn bestemming ging. Kortom, ik betaal wel degelijk voor de reis naar een plaats waar ik niet moet zijn en ben dus meer geld kwijt dan met de strippenkaart.quote:Op dinsdag 4 november 2008 20:54 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Je betaald per hemelsbrede afgelegde kilometer - net als je al 80 jaar met de trein kan doen.
Dat is ook niet waar. Over de veiligheid van het systeem bij evacuatie zijn ook al rapporten geweest die aangaven dat het niet veilig genoeg was, de kaart biedt minder privacy dan een strippenkaart, is op minder plaatsen verkrijgbaar dan een strippenkaart, je kunt niet samen met iemand op 1 kaart en wel samen op 1 strippenkaart reizen, de poortjes gaan niet snel genoeg open om gelijk door te kunnen lopen (merk ik zelf en ik zie het ook om me heen). Dat heeft niets te maken met gevoel, het is gewoon zo.quote:Daarnaast zijn al je andere argumenten ongefundeerde onderbuikgevoelens. Niet mis mee, maar concreet is er niets mis met de chipkaart, zitten er minder nadelen aan dan met een strippenkaart, en zijn er alleen wat gebruikersproblemen (lees: gebruikers met een probleem - kunnen er niet mee omgaan).
Je moet voor de overheid gaan werken.quote:Het systeem werkt, en het systeem werkt goed. En dat jou die gigantische roze sticker "Check altijd in en uit" boven de deur niet ziet, en die 2 palen die bij iedere deur staan ook over het hoofd ziet, is meer jou probleem dan dat van de OV chipkaart.
Bron? Tot zover mij bekend betaal je namelijk de trajectkilometers.quote:Op dinsdag 4 november 2008 20:54 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Je betaald per hemelsbrede afgelegde kilometer - net als je al 80 jaar met de trein kan doen.
Dat denk ik wel. Als ieder besluit éérst door alle azijnpissers als jij goedgekeurd moest worden, konden we de overheid net zo goed afschaffen. Dan kwam er toch nooit meer iets van de grond. Er is altijd wel iemand die wat te zeiken heeft.quote:Op dinsdag 4 november 2008 @ 21:03 schreef Maeghan het volgende:
Verder kun je natuurlijk van ieder product vol blijven houden dat als mensen er niet tevreden over zijn, het aan de mensen ligt omdat die er niet mee om kunnen gaan, maar dat is bij ieder product wat niet opgedrongen wordt door de overheid een onhoudbare stelling. Als jij een uitermate onpraktisch apparaat koopt en je dient daar een klacht over in, dan verwacht je dat je serieus genomen wordt en niet dat de fabrikant zegt dat het aan jou ligt, toch? Ik denk dat ik niet bepaald een controversieel standpunt inneem wanneer ik zeg dat als mensen ontevreden zijn over een product of dienst, dat product of die dienst aangepast dient te worden.
Die stickers zitten niet alleen (levensgroot) boven de deuren, maar door de hele tram en bus. Als je die niet ziet heb je wel degelijk een handicap want dan móét je haast wel blind zijn.quote:Dat ik een sticker boven de deur niet zie vind ik niet zo gek overigens. Hoe hoog zijn die deuren? Ik ben 1m67 en ik heb wel wat beters te doen dan in iedere tram of bus naar het plafond te staren of ze er misschien een mededeling vlak onder hebben geplakt.
Heeft de ovchip kaart ook een instap tarief? net zoals je altijd 1 bonus strip moet stempelen?quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:16 schreef Eix het volgende:
De ov-chipkaart hanteert volgens mij gewoon een simpel lineair tariefsysteem, je betaald per KM dat het voertuig aflegt.
Waarom dan niet uitchecken op de bestemming? Daarnaast, ga voor de gein is op je ozogeweldige strippenkaart van Schenkel naar Capelle slotlaan met de metro. Schenkel Zone 1. Capelsebrug: Zone 2. Capelle centrum: Zone 3. Vier strippen voor een metroreis van nog geen 4 minuten! Of van Leuvenhaven naar Wilhelminaplein: 3 strippen.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:03 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Mijn saldo werd aangepast toen ik uit de metro stapte. Die metro die dus zeg maar de andere kant op reed dan waar ik heen moest, maar die ik nu eenmaal moest nemen om een aansluiting te hebben die wel naar mijn bestemming ging. Kortom, ik betaal wel degelijk voor de reis naar een plaats waar ik niet moet zijn en ben dus meer geld kwijt dan met de strippenkaart.
[..]
Ik ben een enorm frequente gebruiker: Zeker 4 chipkaartreizen per dag. Ik, de gebruiker, vind het systeem geweldig werken.quote:Dat is ook niet waar. Over de veiligheid van het systeem bij evacuatie zijn ook al rapporten geweest die aangaven dat het niet veilig genoeg was, de kaart biedt minder privacy dan een strippenkaart, is op minder plaatsen verkrijgbaar dan een strippenkaart, je kunt niet samen met iemand op 1 kaart en wel samen op 1 strippenkaart reizen, de poortjes gaan niet snel genoeg open om gelijk door te kunnen lopen (merk ik zelf en ik zie het ook om me heen). Dat heeft niets te maken met gevoel, het is gewoon zo.
Verder kun je natuurlijk van ieder product vol blijven houden dat als mensen er niet tevreden over zijn, het aan de mensen ligt omdat die er niet mee om kunnen gaan, maar dat is bij ieder product wat niet opgedrongen wordt door de overheid een onhoudbare stelling. Als jij een uitermate onpraktisch apparaat koopt en je dient daar een klacht over in, dan verwacht je dat je serieus genomen wordt en niet dat de fabrikant zegt dat het aan jou ligt, toch? Ik denk dat ik niet bepaald een controversieel standpunt inneem wanneer ik zeg dat als mensen ontevreden zijn over een product of dienst, dat product of die dienst aangepast dient te worden.
[..]
Je moet voor de overheid gaan werken.Het systeem werkt niet goed, anders zouden mensen er niet zo veel moeite mee hebben en anders zouden er geen rapporten verschijnen dat de veiligheid en privacy niet voldoende gewaarborgd zijn.
Ik kan geen foto vinden online, ik zal er van de week 1 voor je maken, je zult er zelf om lachen denk ik, want het gaat om een knalroze balk van 2 meter breed en 40 centimeter hoog.quote:Dat ik een sticker boven de deur niet zie vind ik niet zo gek overigens. Hoe hoog zijn die deuren? Ik ben 1m67 en ik heb wel wat beters te doen dan in iedere tram of bus naar het plafond te staren of ze er misschien een mededeling vlak onder hebben geplakt.
Trein heeft een vast bedrag per kilometer, starttarief en maximaal tarief.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:16 schreef Eix het volgende:
[..]
Bron? Tot zover mij bekend betaal je namelijk de trajectkilometers.
Dit is overigens ook het geval bij de trein, voor de prijsberekening hanteert men zogenaamde tariefkilometers. Alleen vangt het minimumtarief dit op de korte afstand voor een gedeelte op en zijn daarnaast de treintarieven degressief opgebouwd => hoe meer KMs je maakt hoe minder je naar verhouding betaalt per KM waardoor het uiteindelijk niets uitmaakt dat niet de meest optimale hemelsbrede reisroute wordt genomen.
De ov-chipkaart hanteert volgens mij gewoon een simpel lineair tariefsysteem, je betaald per KM dat het voertuig aflegt.
Ja en nee. Dat is er wel, maar alleen als je ook werkelijk reist (bijv. afhalen kan dus gratis, itt tot wat nu officieel is (de NS verkoopt bijv. perronkaartjes!)).quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heeft de ovchip kaart ook een instap tarief? net zoals je altijd 1 bonus strip moet stempelen?
het zal mijn tijd wel duren mentaliteit inderdaadquote:Op maandag 3 november 2008 21:25 schreef __Saviour__ het volgende:
Ze zitten er al te ver in he. Ze weten dat het gedoemd is om te falen, maar blijven stug volhouden om het onvermijdelijke gezichtsverlies maar uit te stellen.
Het bewijst alleen dat de OV-chipkaart niet voordeliger is. Geen van beide systemen is ideaal en het hangt maar af van welk traject je neemt. Het hele verhaal dat die kaart goedkoper zou zijn, gaat in ieder geval niet op.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:31 schreef mcDavid het volgende:
Sowieso is het bullshit om aan de hand van enkele specifieke situaties te bepalen dat een ander systeem duurder is. Jij weet toevallig twee voorbeelden aan te halen waarbij dat wel zo is.
Ja, als ik de enige was die er problemen mee had zou ik ook zeggen dat ze me maar moesten negeren, maar het feit is dat heel veel mensen, zo niet de meerderheid, een probleem heeft met het systeem. Ook personeel van de RET is niet onverdeeld tevreden met het huidige systeem. Dan vind ik dat ze het systeem aan moeten passen en niet moeten doen alsof al die mensen gewoon debiel zijn.quote:Dat denk ik wel. Als ieder besluit éérst door alle azijnpissers als jij goedgekeurd moest worden, konden we de overheid net zo goed afschaffen. Dan kwam er toch nooit meer iets van de grond. Er is altijd wel iemand die wat te zeiken heeft.
Haha? Niet dat ik weet hoor. Ik heb er geen gebruiksaanwijzing bij gekregen en m'n vriend ook niet.quote:Die stickers zitten niet alleen (levensgroot) boven de deuren, maar door de hele tram en bus. Als je die niet ziet heb je wel degelijk een handicap want dan móét je haast wel blind zijn.
Bovendien lijkt het me dat er wel een soortement van gebruiksaanwijzing bij zo'n chipkaart zit, voor mensen die niet dagelijks met het OV gaan.
Dat kan niet! Als je incheckt bij A, overstapt op B en uitcheckt op punt C, wordt er 4 euro ingehouden omdat je niet uitgecheckt hebt bij B. Je moet je overstap registreren. Overigens dacht ik ook dat het gaat om de afgelegde kilometers en niet om de hemelsbrede afstand, in dat geval maakt het ook niet uit.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Waarom dan niet uitchecken op de bestemming? Daarnaast, ga voor de gein is op je ozogeweldige strippenkaart van Schenkel naar Capelle slotlaan met de metro. Schenkel Zone 1. Capelsebrug: Zone 2. Capelle centrum: Zone 3. Vier strippen voor een metroreis van nog geen 4 minuten! Of van Leuvenhaven naar Wilhelminaplein: 3 strippen.
Tja, jij bent een gebruiker. Niet de enige. Volgens mij zijn er meer mensen die het niet goed vinden werken dan mensen die het wel goed vinden werken. Ze hadden toch pas zo'n enquete gedaan waaruit bleek dat de meerderheid van de mensen vond dat de kaart nog niet klaar was voor landelijke invoering?quote:Ik ben een enorm frequente gebruiker: Zeker 4 chipkaartreizen per dag. Ik, de gebruiker, vind het systeem geweldig werken.
Dat verklaart het. Dat soort dingen registreert bij mij nooit als tekst - ik heb de vreemde afwijking dat ik plaatjes in iedere vorm negeer en zo'n groot gekleurd vlak valt daar ook onder. Ik merk bijv. ook pas dat er plaatjes in een boek staan als er in de tekst verwezen wordt naar een bepaalde foto en ik zie ook nooit advertenties bij bushaltes. Ik heb het ook weleens gehad met een tijdschrift: hadden ze de hele voorkant fluorescent roze gemaakt met een grote witte 1 erop en ik kon de prijs niet vinden.quote:Ik kan geen foto vinden online, ik zal er van de week 1 voor je maken, je zult er zelf om lachen denk ik, want het gaat om een knalroze balk van 2 meter breed en 40 centimeter hoog.
Ja en nee. Een trein heeft een minimumtarief/starttarief en inderdaad een maximaal tarief. Het bedrag per KM veranderd echter naar gelang de afstand.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:47 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Trein heeft een vast bedrag per kilometer, starttarief en maximaal tarief.
Het is dan ook de grote reden waarom de bedrijven dat door de strot willen rammen. Zwartrijden wordt moeilijker en ze steken ontzettend veel geld meer in hun zak. Het gemak van de reiziger wordt gebruikt als argument om het te doen, maar ik lees alleen maar dat argument en ik lees ook alleen maar dat het argument gewoonweg niet klopt. Het is ook niet raar dat alle reizigersorganisaties uit het overleg zijn gestapt.quote:Op dinsdag 4 november 2008 22:19 schreef Eix het volgende:
[..]
Ja en nee. Een trein heeft een minimumtarief/starttarief en inderdaad een maximaal tarief. Het bedrag per KM veranderd echter naar gelang de afstand.
Vergelijk deze tabellen maar, dan zie je dat er sprake is van een degressieve tariefstructuur.
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)atie?p=1195808194688
=> Als ik van Groningen naar Maastricht reis betaal ik voltarief enkele reis 2e klasse ¤ 36,70, als ik wil omreizen via Rotterdam Centraal betaal ik ¤ 40,60. Maar dat is niet het maximale tarief (¤ 41,70). Ik betaal voor de gigantische omreis dus maar ¤3,90 extra. Dus is er geen sprake van een vast bedrag per kilometer, dit in tegenstelling tot het OV-chipkaart tarief dat bij de RET wordt gehanteerd.
Maar dan wordt er ook niet extra afgeschreven: er komt dan "OVERSTAP OK" op de display te staan.quote:Op dinsdag 4 november 2008 22:13 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Dat kan niet! Als je incheckt bij A, overstapt op B en uitcheckt op punt C, wordt er 4 euro ingehouden omdat je niet uitgecheckt hebt bij B. Je moet je overstap registreren. Overigens dacht ik ook dat het gaat om de afgelegde kilometers en niet om de hemelsbrede afstand, in dat geval maakt het ook niet uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |