abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63105495
quote:
Op maandag 10 november 2008 14:29 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

Dat is weer jouw persoonlijke mening die ik maar gewoon moet slikken. Nee dankje, voor mij is het behoorlijk belangrijk dat ik weet of er nog iets op staat voor of tijdens vertrek.
[..]

En maakt iedereen gebruik van die kutkaart? Of blijven mensen toch nog gebruik maken van de conventionele middelen? En komt dat omdat de chipkaart makkelijker is of omdat ze de conventionele manier systematisch de poten onder de stoel vandaan zagen door hem moeilijk verkrijgbaar te maken?
[..]

Nee, in Engeland is het systeem anders las ik in ditzelfde topic. Het gaat in een machine en er zijn altijd mensen in de buurt om te helpen. Ik zie op Eindhoven Beukenlaan echt geen extra loket komen om te helpen als dat apparaat niet werkt...
[..]

Sorry? Heb je inhoudelijk nog iets te melden?
[..]

Je kunt iemands papieren OV niet jatten zonder deze FYSIEK in handen te krijgen. Daarbij maak je doorgaans lichamelijk contact met de houder waarin dat ding zit. En meestal is dat een persoon met een tastzin die je een knal voor je kop kan geven omdat je hem/haar zit te betasten.

Moet ik uitleggen hoe die chipkaart werkt, of was Yildiz al duidelijk genoeg voor je? Zo'n goede ICT'er ben je volgens mij niet hoor...
[..]

Het is een investering van 50 euro om onbeperkt te kunnen kopieeren voor alles wat met die manier van 'inloggen' van doen heeft. Dus ook bij DAF in Eindhoven of Defensie.

En ja, die controles met mensen die je komen opzoeken (conducteurs oid.), haalt dat niet net de hele winst van die investering onderuit? Minder mensen hoeven betalen om te controleren?
[..]

Wanneer dringt het tot je door? Fysiek contact nodig vs. draadloos...
[..]

Volgens mij is de kracht van een RFID afhankelijk van de kracht van de lezer. De lezer zendt een signaal uit en de RFID zendt dat terug met dezelfde kracht (geen krachtbron in de RFID). Ken je die dingen die ze bij C&A aan de kleding hangen? Volgens mij detecteren die op een behoorlijk afstandje...
[..]

Met twee kaarten (hierboven ergens genoemd) is de pakkans volgens mij NIHIL... En het gaat hier niet om 5 euro, maar om systematisch zwartrijden. Allemaal mogelijk omdat er van die idioten zijn die stug volhouden dat het systeem niet kan falen. Nee, het systeem doet het prima hoor, maar het heeft alleen van die lastige blinde vlekken waar je gratis in kunt gaan zitten en die lekken zijn helemaal niet meer te bestrijden, want de mens wordt zo achterlijk dat een groen lampje op een TFT het enige is waarnaar wordt gekeken.

Bedankt voor de inzet, ik zal aan ze denken als het OV gratis is geworden door dat soort mensen.
Het is een magisch apparaat waarmee je ongemerkt alle passen kunt kraken. Zelfs bij Defensie kun je ermee binnenkomen. Wat voor een wonder apparaat is dat?

En inderdaad straks zijn er minder controleurs nodig dan nu. Dus er is wel degelijk een besparing.

Wel grappig dat er gedaan wordt alsof het huidige systeem zo veilig is en niet misbruikt kan worden.
pi_63105539
quote:
Op maandag 10 november 2008 @ 16:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wanneer ik een gekopierde kaart van iemand heb die zijn bankrekening eraan gekoppeld heeft en van het beste vertrouwen is dan kan ik dus wel een redelijk lange tijd blijven reizen voordat die persoon eens op de website gaat kijken en opeens moet constateren dat er al vele vreemde reizen niet door hem gemaakt zijn maar wel van zijn rekening afgeboekt.

Als extra voorbeeld zal ik even verklappen dat ik al 6 maanden een gratis kortingskaart heb van de NS omdat ze die dingen na het verlopen zijn toch op dit moment niet controleren maar wel iedereen met een kortingskaart de afgelopen jaren een ovchip opgestuurd heeft gekregen met een houdbaarheidsdatum tot 2012 ergens.
Je kunt dan blijven reizen tot je gepakt bent, en dan ben je de sjaak want dan mag je al die reizen + fikse boetes en schadevergoedingen gaan betalen, en wellicht zelfs een celstraf uitzitten. Denk dat weinig mensen daar zin in hebben.
En je extra voorbeeld heeft niets met de OV-chipkaart te maken, dat is een foutje bij uitgifte geweest.
pi_63105581
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wanneer ik een gekopierde kaart van iemand heb die zijn bankrekening eraan gekoppeld heeft en van het beste vertrouwen is dan kan ik dus wel een redelijk lange tijd blijven reizen voordat die persoon eens op de website gaat kijken en opeens moet constateren dat er al vele vreemde reizen niet door hem gemaakt zijn maar wel van zijn rekening afgeboekt.

Als extra voorbeeld zal ik even verklappen dat ik al 6 maanden een gratis kortingskaart heb van de NS omdat ze die dingen na het verlopen zijn toch op dit moment niet controleren maar wel iedereen met een kortingskaart de afgelopen jaren een ovchip opgestuurd heeft gekregen met een houdbaarheidsdatum tot 2012 ergens.
Het zou kunnen. Al zal het wel opvallen als op je rekening afschrift regelmatig staat dat er geld naar de OV chipkaart is gegaan. Ik neem aan dat de meeste mensen wel regelmatig hun rekeningafschrift bekijken en dat op zal vallen.
Ik denk ook dat het op het kantoor van de OV chipkaart zal opvallen als iemand tegelijkertijd in de metro in Amsterdam noord en Amsterdam zuid zit.

Dat jij al 6 maanden een gratis kortingskaart hebt is niet een falen van het OV chipkaart systeem, maar een voordeel dat jij hebt door de overgangsfase die nodig is.
pi_63105797
quote:
Op maandag 10 november 2008 15:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

RFID reageert inderdaad op een uitgezonden signaal, maar die afstand is niet eindeloos, zeker niet als het her en der zit ingepakt (ie. portomonee).

Even op ingaan,
Ik heb niet meer als 15 cm nodig, in theorie neem ik mijn pda mee met een zelf in elkaar gesleutelde usb rfid-reader en houd ik deze in de buurt van passagiers die op een stoel zitten. Of blijf ik bij de deur staan als mensen naar buiten lopen.

Als binnenkort de mifare crypto1 tools voor windows op internet verschijnen kan elke leek die met office overweg kan bij dealextreme voor nog geen 30,- euro aan de slag.

Ik vind je ook een beetje raar reageren soms in dit topic, alsof de oh zo fantastische ovkaart het beste systeem is en dat toekomstige zwartrijders hier niks mee kunnen.

Een strippenkaart zou ik nooit kunnen vervalsen, de huidige ov kaart flash ik in welgetelt 2 seconden
En ik ga niet eens beginnen over de nieuwe beveiligingen die in de opvolger zitten, dat is nu al een verloren zaak.
Op zondag 9 augustus 2009 00:52 schreef yvonne het volgende:
@remake zet je jezelf er even bij op je banlijstje?
Op zondag 9 augustus 2009 00:53 schreef Remake het volgende:
Nee.
pi_63105860
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:50 schreef Remake het volgende:

[..]

Even op ingaan,
Ik heb niet meer als 15 cm nodig, in theorie neem ik mijn pda mee met een zelf in elkaar gesleutelde usb rfid-reader en houd ik deze in de buurt van passagiers die op een stoel zitten. Of blijf ik bij de deur staan als mensen naar buiten lopen.

Als binnenkort de mifare crypto1 tools voor windows op internet verschijnen kan elke leek die met office overweg kan bij dealextreme voor nog geen 30,- euro aan de slag.

Ik vind je ook een beetje raar reageren soms in dit topic, alsof de oh zo fantastische ovkaart het beste systeem is en dat toekomstige zwartrijders hier niks mee kunnen.

Een strippenkaart zou ik nooit kunnen vervalsen, de huidige ov kaart flash ik in welgetelt 2 seconden
En ik ga niet eens beginnen over de nieuwe beveiligingen die in de opvolger zitten, dat is nu al een verloren zaak.
En ga je dat ook echt doen?
pi_63105970
quote:
Op maandag 10 november 2008 @ 16:50 schreef Remake het volgende:

[..]

Even op ingaan,

Dat komt ook alleen maar omdat je nu toevallig zo'n apparaatje hebt aangeschaft, in plaats van een hologram-printer. Ik denk dat je aan dat laatste een veel veiliger manier van zwartrijden hebt.

Sterker nog ik denk dat het ook wel te doen is het hologrambandje van een originele strippenkaart af te weken en op een kopie te plakken.
pi_63106714
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:50 schreef Remake het volgende:

[..]

Even op ingaan,

Ik zeg niet dat zwartrijders spontaan verdwijnen, maar de manier van zwartrijden blijft hetzelfde, dus waarom zou iemand de moeite en de investering nemen om een kaart te vervalsen?

Daarnaast is de pakkans aanzienlijk.

15 cm is zonder tussenkomst van materialen die isoleren. Ik denk dat de gemiddelde spijkerbroek + leren portomonnee een aardige drempel vormt
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_63106742
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:57 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Dat komt ook alleen maar omdat je nu toevallig zo'n apparaatje hebt aangeschaft, in plaats van een hologram-printer. Ik denk dat je aan dat laatste een veel veiliger manier van zwartrijden hebt.

Sterker nog ik denk dat het ook wel te doen is het hologrambandje van een originele strippenkaart af te weken en op een kopie te plakken.
Ik denk zelfs dat als je een goede afdruk maakt en een stukje glimmend plakband op de hologram plakt, 9 van de 10 tramconducteurs niet eens zien dat het om een vervalsing gaat.
pi_63107314
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:39 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Je kunt dan blijven reizen tot je gepakt bent, en dan ben je de sjaak want dan mag je al die reizen + fikse boetes en schadevergoedingen gaan betalen, en wellicht zelfs een celstraf uitzitten. Denk dat weinig mensen daar zin in hebben.
En je extra voorbeeld heeft niets met de OV-chipkaart te maken, dat is een foutje bij uitgifte geweest.
Ik heb op fok nog nooit echt verhalen gelezen van ov week studenten kaart gebruikers (met eigenlijk alleen een weekend kaart- of andersom) die hoge boetes hebben gekregen vanwege fraude met hun ov kaart. Meestal alleen maar het terug betalen van de normale kaart vergoeding. Jij hebt vast en zeker wel het stukje wetboek bij de hand dat degene die zo´n kaart kopieerd een celstraf zal gaan krijgen.
pi_63107376
quote:
Op maandag 10 november 2008 17:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb op fok nog nooit echt verhalen gelezen van ov week studenten kaart gebruikers (met eigenlijk alleen een weekend kaart- of andersom) die hoge boetes hebben gekregen vanwege fraude met hun ov kaart. Meestal alleen maar het terug betalen van de normale kaart vergoeding. Jij hebt vast en zeker wel het stukje wetboek bij de hand dat degene die zo´n kaart kopieerd een celstraf zal gaan krijgen.
Op het namaken van een vervoersbewijs staat wel een iets hogere straf dan op zwartrijden.
pi_63107481
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:41 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Het zou kunnen. Al zal het wel opvallen als op je rekening afschrift regelmatig staat dat er geld naar de OV chipkaart is gegaan. Ik neem aan dat de meeste mensen wel regelmatig hun rekeningafschrift bekijken en dat op zal vallen.
Ik denk ook dat het op het kantoor van de OV chipkaart zal opvallen als iemand tegelijkertijd in de metro in Amsterdam noord en Amsterdam zuid zit.

Dat jij al 6 maanden een gratis kortingskaart hebt is niet een falen van het OV chipkaart systeem, maar een voordeel dat jij hebt door de overgangsfase die nodig is.
Dus vanwege het zogenaamd onfeilbare systeem zal ik vaak mijn rekening gegevens moeten gaan controleren om te controleren of er niet met een kopie van mijn kaart gefraudeerd wordt.

Ik ben een luilak en controleer die gegeven eens per 2 maanden.

Verder dacht ik dat je voor het tram-bus en metro vervoer een bepaald bedrag moet opwaarderen en dat dit afgeschreven wordt. Denk je nu echt dat er mensen de hele dag naar vreemde combinaties van die kaart gaan kijken.

Ik durf ook te wedden dat wanneer de ov chip knip bij de NS doorgevoerd gaat worden en ik weer een geldige kortingskaart ga aanschaffen ik waarschijnlijk niet de huidige kaart kan opwaarderen. Als het wel het geval is verbazen ze me in ieder geval in positieve zin.
pi_63107553
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik durf ook te wedden dat wanneer de ov chip knip bij de NS doorgevoerd gaat worden en ik weer een geldige kortingskaart ga aanschaffen ik waarschijnlijk niet de huidige kaart kan opwaarderen. Als het wel het geval is verbazen ze me in ieder geval in positieve zin.
Je bedoelt reistegoed op een NS voordeelurenkaart? Dat kan al. Alleen kan je geen NS abonnement op een RET chipkaart zetten, simpelweg omdat ze bij de NS nog niet helemaal het idee van de chipkaart doorhebben
pi_63107556
quote:
Op maandag 10 november 2008 17:28 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

15 cm is zonder tussenkomst van materialen die isoleren. Ik denk dat de gemiddelde spijkerbroek + leren portomonnee een aardige drempel vormt
Waarom zouden stoffen die geen metalen bevatten een obstakel vormen voor het verzenden van radio signalen.
pi_63107630
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus vanwege het zogenaamd onfeilbare systeem zal ik vaak mijn rekening gegevens moeten gaan controleren om te controleren of er niet met een kopie van mijn kaart gefraudeerd wordt.

Verder dacht ik dat je voor het tram-bus en metro vervoer een bepaald bedrag moet opwaarderen en dat dit afgeschreven wordt. Denk je nu echt dat er mensen de hele dag naar vreemde combinaties van die kaart gaan kijken.

Dan laat jij toch niet automatische jouw kaart opladen. Heb je het helemaal zelf in de hand.

Waarom zou iemand de hele dag naar vreemde combinaties gaan zoeken? Nee natuurlijk gaat niemand daar de hele dag naar kijken. Dat zal vooral bekeken worden als iemand denkt dat het niet klopt.
Complete onzin alsof iemand dat alleen maar in de gaten kan houden door de hele dag die transacties in de gaten te gaan houden.

Ik denk dat jij verbaasd zult worden. Het is namelijk de bedoeling om alle abbonementen op de OV chipkaart te zetten en dat je dan gewoon je kaart gebruikt tot die versleten is.
pi_63107635
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom zouden stoffen die geen metalen bevatten een obstakel vormen voor het verzenden van radio signalen.
Vertel het jij maar. Ik ga er vanuit dat mijn portomonnee geen stalen rooster bevat.

Ik heb gewoon een mooi hoesje voor mijn chipkaart, werkt ook goed
pi_63107639
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Je bedoelt reistegoed op een NS voordeelurenkaart? Dat kan al. Alleen kan je geen NS abonnement op een RET chipkaart zetten, simpelweg omdat ze bij de NS nog niet helemaal het idee van de chipkaart doorhebben
De ene kant op werkt het wel maar anderoms niet?

Zou je op de NS ovchipknip dan wel ret abbonementen kunnen zetten?

Volgens mij werd hier of in een ander topic over dit onderwerp ergens toch echt beweeerd dat het juist het voordeel zou zijn dat je het gehele ov met 1 kaart kan gaan doen. Als dat ook niet eens altijd mogelijk is vervalt er weer 1 van de zogenaamde voordelen.
pi_63107680
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:06 schreef Houtworm het volgende:

Ik denk dat jij verbaasd zult worden. Het is namelijk de bedoeling om alle abbonementen op de OV chipkaart te zetten en dat je dan gewoon je kaart gebruikt tot die versleten is.
Ah dat zal dan de reden zijn dat de NS toch echt geldig tot 03-06-2012 op mijn ovchip kortingskaart heeft gezet.
pi_63107689
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De ene kant op werkt het wel maar anderoms niet?

Zou je op de NS ovchipknip dan wel ret abbonementen kunnen zetten?

Volgens mij werd hier of in een ander topic over dit onderwerp ergens toch echt beweeerd dat het juist het voordeel zou zijn dat je het gehele ov met 1 kaart kan gaan doen. Als dat ook niet eens altijd mogelijk is vervalt er weer 1 van de zogenaamde voordelen.
Het is zeker wel mogelijk, maar volgens de dame van de NS waren er nog geen chipkaarten in gebruik!

Na een half uur uitleggen heb ik de hoop maar opgegeven. Maar het kan wel, de kaart is er klaar voor en het wil prima werken. Mijn vriendin heeft enkel die van de NS, en heeft daar dr reistegoed op staan. Ik heb het liefst enkel die van de RET (die heb ik immers al), alleen dat snapt de NS niet.
pi_63107693
quote:
Op maandag 3 november 2008 23:55 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Ik vind dat vervelend. Omdat ik ivnd dat het gewoon niet NODIG is dat men na kan gaan waar ik uithang. Als ik door wil geven waar ik uithang, dan bel ik wel.

Daarnaast heb ik ook geen zin in de twintig interessante aanbiedingen die ik dan ontvang van de RET en de NS op basis van mijn meest berezen traject. Wat interesseert het mij verdomme dat ik 1,20 in de maand kan besparen voor die enkele keer dat ik nog met het OV reis? Sinds die kutkaart er is, pak ik steeds vaker de auto, zodat ik me niet groen en geel hoef te ergeren aan die kutpoortjes.
Precies. Betere controle door chip is kul, houd het hewoon lekker ouwerwets. Dat er dan meer gecontroleerd moet worden so what. Met de ov-chip worden gebruikers hoe dan ook toch wel genaait met de rpijs. Die balans moet je dus ergens vandaan halen. Zwart-rijden vs mensen bedonderen in de vervoerskosten. Hoeren-regering.
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
pi_63107728
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ah dat zal dan de reden zijn dat de NS toch echt geldig tot 03-06-2012 op mijn ovchip kortingskaart heeft gezet.
Dus die gaat nog ruim 3,5 jaar mee. Dan kan die aardig versleten raken en in de tussentijd wordt je voordeeluren abbo er telkens opgezet.
pi_63107743
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:09 schreef Man-E-Faces het volgende:

[..]

Precies. Betere controle door chip is kul, houd het hewoon lekker ouwerwets. Dat er dan meer gecontroleerd moet worden so what. Met de ov-chip worden gebruikers hoe dan ook toch wel genaait met de rpijs. Die balans moet je dus ergens vandaan halen. Zwart-rijden vs mensen bedonderen in de vervoerskosten. Hoeren-regering.
Ik geloof dat het inmiddels toch wel duidelijk was dat de ritprijs vaak omlaag gaat, en in ieder geval logischer / eerlijker is, en dat als je voor 3 haltes door een rare "bocht" ook 3 zones doorkruis (bijv. Schenkel - Capelsebrug - Capelle) je niet voor die drie zones 4 strippen mag afstempelen, maar gewoon voor de reisafstand betaald.

Of als je van de laatste halte in zone A naar de eerstvolgende halte in Zone B reist, je niet 3 strippen hoeft te betalen.
pi_63107744
quote:
Op maandag 10 november 2008 17:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Op het namaken van een vervoersbewijs staat wel een iets hogere straf dan op zwartrijden.
Als ze komen controleren ter plekke laat je natuurlijk de kaart niet zien en reis je zogenaamd zwart.

Controle's zouden toch ook een stuk minder worden omdat de kaart zo waterdicht zou zijn. Dus de kans dat je personelijk gecontroleerd wordt zal stukken afnemen.

De topics waar ik het over heb zijn de mensen die eerst een weekend kaart hebben deze zogenaamd kwijt raken en vervolgens een weekaart nemen. Is dat niet hetzelfde als het namaken van een kaart?
pi_63107762
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:09 schreef Man-E-Faces het volgende:

[..]

Dat reizigers in het openbaar vervoer altijd duurder uit zijn met de chipkaart is onzin. In veel gevallen zal het juist goedkoper zijn.
pi_63107806
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als ze komen controleren ter plekke laat je natuurlijk de kaart niet zien en reis je zogenaamd zwart.

Controle's zouden toch ook een stuk minder worden omdat de kaart zo waterdicht zou zijn. Dus de kans dat je personelijk gecontroleerd wordt zal stukken afnemen.

De topics waar ik het over heb zijn de mensen die eerst een weekend kaart hebben deze zogenaamd kwijt raken en vervolgens een weekaart nemen. Is dat niet hetzelfde als het namaken van een kaart?
Bij de ingang van het station hoeft niet meer gecontroleerd te worden zoals nu vaak gebeurd. Nu is het zo dat er een menselijk controles is om het perron op te kunnen. Dat is straks dus niet meer nodig.
pi_63107887
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:11 schreef Houtworm het volgende:

Dus die gaat nog ruim 3,5 jaar mee. Dan kan die aardig versleten raken en in de tussentijd wordt je voordeeluren abbo er telkens opgezet.
ja jongens en meisjes zo'n rfid chip slijt echt heel erg , en die kaart moet ook steeds weer uit je protemenee genomen worden. Dat zou toch juist 1 van de voordelen zijn dat je die kaart gewoon in je portemenee kan laten zitten en deze niet meer eruit hoeft te vissen.

In de winterpsort gebieden werkt dat in ieder geval al perfect met mijn skipas. Alleen wanneer ik daar een ander chipkaart bij hebt zitten dan werkt het voor geen meter meer.
pi_63107919
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja, en dan doe je dus alle moeite om een valse kaart te maken, en dan ga je zwartrijden Dat is dus zonde van al die moeite (voor drie euro de week..).

Mensen die idd een OV vermist opgeven, krijgen daar ook hogere straffen voor. Een OV heeft namelijk een unieke streepjescode welke gecontroleerd wordt, en is de kaart vermist opgegeven, dan mag hij/zij dat ook even uitleggen aan de heren danwel dames politie.

Dat probleem is trouwens opgelost met de OV chipkaart
pi_63107953
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

ja jongens en meisjes zo'n rfid chip slijt echt heel erg , en die kaart moet ook steeds weer uit je protemenee genomen worden. Dat zou toch juist 1 van de voordelen zijn dat je die kaart gewoon in je portemenee kan laten zitten en deze niet meer eruit hoeft te vissen.

In de winterpsort gebieden werkt dat in ieder geval al perfect met mijn skipas. Alleen wanneer ik daar een ander chipkaart bij hebt zitten dan werkt het voor geen meter meer.
Ah, dat kan ook zijn waarom mijn portomonee moeilijk deed
pi_63108021
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:13 schreef Houtworm het volgende:

Dat reizigers in het openbaar vervoer altijd duurder uit zijn met de chipkaart is onzin. In veel gevallen zal het juist goedkoper zijn.
Ik reis meestal alleen per trein en mijn geliefde retourtjes gaan verdwijnen. De enkeltjes worden wel iets goedkoper maar netto ben je voor een heen en terug reis dan meer kwijt.

Pas in 2011 is zou het prijsverschil zogenaamd weggewerkt moeten zijn.

http://www.ns.nl/cs/Satel(...)art.?p=1160724828590
pi_63108028
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat is precies het probleem met het krijgen van een nieuwe kaart om de 4 jaar?
pi_63108225
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:24 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Wat is precies het probleem met het krijgen van een nieuwe kaart om de 4 jaar?
Helemaal niets, maar aangezien jij hierboven ergens beweerd dat we de kaart tot verslijtens toe mogen houden geef ik alleen maar aan dat er toch echt een geldig tot datum op staat.
pi_63108259
quote:
Op maandag 10 november 2008 @ 18:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee aangezien jij zo paranoide bent, mag jij gewoon een prepayd kaart nemen.
pi_63108296
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Helemaal niets, maar aangezien jij hierboven ergens beweerd dat we de kaart tot verslijtens toe mogen houden geef ik alleen maar aan dat er toch echt een geldig tot datum op staat.
In het geval van de NS misschien wel. Ik weet niet of alle OV bedrijven om de zoveel jaar een andere kaart verwachten.
Het is namelijk helemaal niet nodig om kaarten elk jaar te vervangen.
pi_63108374
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:33 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Nee aangezien jij zo paranoide bent, mag jij gewoon een prepayd kaart nemen.
En een anonieme nogwel. Zodat hij achterin de metro met zn aluminiumhoedje op argwanend om zich heen kan kijken waar de overheid hem nu weer gaat naaien. Zou het die vrouw daar zijn die hem raar aan kijkt? of toch die man die van hem weg probeert te kijken? Of dat meisje, die liever wat verder van hem vandaan gaat zitten? ojee ojee ojee, wat zou hij nú weer ongewenst door zn strot geduwt krijgen.

Ik kan er niet goed tegen. Ik ben fors tegen bepaalde privacy inkrimpingen (biometrisch paspoort, te veel camera's op plekken waar het niet nodig is, registratie van provider-gegevens, etc etc).

Maar in dit geval is het én een nuttige registratie, én hoeft het niet, als je het niet wilt.
pi_63108472
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:39 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Ik kan er niet goed tegen. Ik ben fors tegen bepaalde privacy inkrimpingen (biometrisch paspoort, te veel camera's op plekken waar het niet nodig is, registratie van provider-gegevens, etc etc).

Maar in dit geval is het én een nuttige registratie, én hoeft het niet, als je het niet wilt.
Nee want ik ga dus andere voorwaarden krijgen als ik een kortingskaart wil kopen. De ns verkoopt kortings kaarten nu om de capaciteit in de daluren ook opgevuld te krijgen, dadelijk ook nog met een verborgen reden, namelijk het dataminen in mijn reisgegevens. Ze kunnen door het systeem iets aan te passen ook dataminen in geanomiseerde gegevens.
pi_63108569
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee want ik ga dus andere voorwaarden krijgen als ik een kortingskaart wil kopen. De ns verkoopt kortings kaarten nu om de capaciteit in de daluren ook opgevuld te krijgen, dadelijk ook nog met een verborgen reden, namelijk het dataminen in mijn reisgegevens. Ze kunnen door het systeem iets aan te passen ook dataminen in geanomiseerde gegevens.
Heb je het laatste nieuws over de OV chipkaart en het opslaan van reisgegevens niet gelezen?

Ze worden in de gaten gehouden door het CPB en de NS heeft daar duidelijke afspraken mee gemaakt. Waarom zou de NS die afspraken gaan schenden? Het heeft weinig zin om mensen informatie te gaan sturen die ze toch niet willen.
pi_63110306
quote:
Op maandag 10 november 2008 @ 18:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat jij ook geen kaartjes uit de automaat koopt dan? Want ze kunnen natuurlijk (door het systeem aan te passen) ook gewoon gaan dataminen in geanomiseerde gegevens door je pinpasnummer op te slaan!

____!
pi_63112016
quote:
Op maandag 10 november 2008 19:46 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Ik neem aan dat jij ook geen kaartjes uit de automaat koopt dan? Want ze kunnen natuurlijk (door het systeem aan te passen) ook gewoon gaan dataminen in geanomiseerde gegevens door je pinpasnummer op te slaan!

____!
En als je een gezamelijke rekening hebt, door afwijking pasnummer/rekeningnummer te controleren!
Weten ze nog dat je samenwoont ook!

* LeeHarveyOswald hoedje vouwt.
pi_63113594
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:36 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Het is een magisch apparaat waarmee je ongemerkt alle passen kunt kraken. Zelfs bij Defensie kun je ermee binnenkomen. Wat voor een wonder apparaat is dat?

En inderdaad straks zijn er minder controleurs nodig dan nu. Dus er is wel degelijk een besparing.

Wel grappig dat er gedaan wordt alsof het huidige systeem zo veilig is en niet misbruikt kan worden.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17230
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10695

Gewoon gemaakt om die 'Mifare' chip te klonen/schrijven/etc. En die Mifare chip gebruiken ze vrijwel overal.
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:39 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Zodra een controleur vraagt waar je kaartje is, laat je een blanco kaartje zien. Of je laat niets zien en zegt dat je de poortjes open hebt gestoten.

Je moet toch wel iemand van jullie niveau zijn om jezelf aan te geven met dat gekraakte kaartje...

En ik ben een keer betrapt met een OV studentenkaart die was vervalst. De conducteur ging aangifte doen zei hij. Ik heb een standaardboete gekregen die dag en nooit meer iets vernomen daarover. Het valt dus wel reuze mee met dat opsporingsdoemscenario! !

En over dat gezever met aluminium-hoedjes, ik denk dat de pro-chipkaart lui hier vanaf vandaag hun kaart in alu-folie wikkelen.

Overigens heb ik heel veel respect voor die user die zijn zelfbouwer toch heel even een beetje kwam bijlichten. Toch een bewijs dat ik niet degene ben die op zijn hoofd is gevallen.

En hulde voor je verzetswerk in de OV-chipkaartkwestie!
pi_63113724
Dus met 4 Ampere door zo'n koperen lus kun je in theorie tot zo'n 40 cm afstand halen!

Wat nou, hij gaat niet door je kleren !
pi_63114148
quote:
Op maandag 10 november 2008 21:21 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17230
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10695

Gewoon gemaakt om die 'Mifare' chip te klonen/schrijven/etc. En die Mifare chip gebruiken ze vrijwel overal.
[..]

Zodra een controleur vraagt waar je kaartje is, laat je een blanco kaartje zien. Of je laat niets zien en zegt dat je de poortjes open hebt gestoten.

Je moet toch wel iemand van jullie niveau zijn om jezelf aan te geven met dat gekraakte kaartje...

En ik ben een keer betrapt met een OV studentenkaart die was vervalst. De conducteur ging aangifte doen zei hij. Ik heb een standaardboete gekregen die dag en nooit meer iets vernomen daarover. Het valt dus wel reuze mee met dat opsporingsdoemscenario! !

En over dat gezever met aluminium-hoedjes, ik denk dat de pro-chipkaart lui hier vanaf vandaag hun kaart in alu-folie wikkelen.

Overigens heb ik heel veel respect voor die user die zijn zelfbouwer toch heel even een beetje kwam bijlichten. Toch een bewijs dat ik niet degene ben die op zijn hoofd is gevallen.

En hulde voor je verzetswerk in de OV-chipkaartkwestie!
En op welke manier ga jij gebruik maken van die functie om die kaarten te klonen?
pi_63114286
quote:
Op maandag 10 november 2008 21:35 schreef Houtworm het volgende:

[..]

En op welke manier ga jij gebruik maken van die functie om die kaarten te klonen?
Het gaat er hier niet om op welke manier ik iets GA doen. Maar wat ik ZOU KUNNEN doen. Wat ik doe en laat is niet zo relevant. Toch?
  maandag 10 november 2008 @ 21:44:13 #192
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63114471
quote:
Op zondag 9 november 2008 21:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Die zijn er nu ook al genoeg, toch zeker eens per drie weken.
[..]

Wat dus niet zomaar kan, ja, het poortje open duwen maar dat lukt niet "per ongeluk". En daarnaast, waarom zou iemand dit willen? Dan gaan mensen wel gewoon zwartrijden, immers, zelfde idee, zelfde pakkans, en geen dure investering + kans op aanklacht voor fraude.
[..]

En rijdt hij dus zwart alszijnde niet in het bezit van een kaart, en is dus de hele "kraak" zinloos geweest Nou, ik gun het ze hoor. Iemand met jou intellect die dan een forse investering doet, om uiteindelijk nog een boete te krijgen voor zwartrijden.

Je schiet er dus geen hol mee op. En ik heb toch stiekem nog de hoop dat je dit zelf ook door hebt, anders is het wel heel erg met je gesteld
.

Is het echt te complex geweest? Je bent toch wel eens bij zo'n druk incheckpunt geweest? Waar het een waar orkest van piepjes is? Waar mensen dicht achter elkaar aan lopen?

Nou, zeg gewoon dat je dacht dat je ingecheckt had, omdat je een piepje hoorde. Ondertussen heb je natuurlijk gewoon ingecheckt met je gekraakte kaart, die je eens in de maand gratis oplaadt. Die ene keer dat een controleur langs komt, laat je dus gewoon die niet-gebruikte, geldige kaart zien.

En dat staat een controleur daar. Met een passagier met een geldige kaart, maar die op de één of andere manier niet ingecheckt heeft, en waarschijnlijk gewoon -in de gedachten van de controleur- door dicht op de vorige persoon te lopen naar binnen is gekomen. Gaat zo'n controleur dan, met in zijn handen een geldig pasje van de passagier, een boete uitdelen?

Nee.

Precies.

Nog geen 50 euro aan elektronica voor een leven lang gratis OV. Noem jij dat maar 'forse investering, zo fors dat niemand die ooit zal doen'. Wat jij wil.
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:36 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Ja, ministeries en andere met deze kaart beveiligde complexen (zoals Defensie) hebben inderdaad een serieus probleem, sinds de kraak hiervan. Heb je niets meegekregen van die heisa?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_63114611
quote:
Op maandag 10 november 2008 21:39 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

Het gaat er hier niet om op welke manier ik iets GA doen. Maar wat ik ZOU KUNNEN doen. Wat ik doe en laat is niet zo relevant. Toch?
Niet echt.
Ik probeer gewoon vast te stellen hoe groot het gevaar van klonen echt is. Want dat een OV chipkaart gekloons kan worden, wil nog niet zeggen dat het gaat gebeuren.

Als je bij alles wat je gebruikt kijkt naar wat er mee kan gebeuren, moet er heel veel aangepast worden. Auto's moeten betere sloten, fietsen stevigere kettingen, huizen beter beveiligingssysteem en ga zo maar door.
Bij alles is wel een mogelijkheid te vinden om het te kraken. Maar toch worden de "onveilige" versies gewoon gebruikt. Ook door jou waarschijnlijk.
pi_63114615
quote:
Op maandag 10 november 2008 @ 21:44 schreef Yildiz het volgende:

[..]

.

Is het echt te complex geweest? Je bent toch wel eens bij zo'n druk incheckpunt geweest? Waar het een waar orkest van piepjes is? Waar mensen dicht achter elkaar aan lopen?

Nou, zeg gewoon dat je dacht dat je ingecheckt had, omdat je een piepje hoorde. Ondertussen heb je natuurlijk gewoon ingecheckt met je gekraakte kaart, die je eens in de maand gratis oplaadt. Die ene keer dat een controleur langs komt, laat je dus gewoon die niet-gebruikte, geldige kaart zien.

En dat staat een controleur daar. Met een passagier met een geldige kaart, maar die op de één of andere manier niet ingecheckt heeft, en waarschijnlijk gewoon -in de gedachten van de controleur- door dicht op de vorige persoon te lopen naar binnen is gekomen. Gaat zo'n controleur dan, met in zijn handen een geldig pasje van de passagier, een boete uitdelen?

Nee.

Precies.

Nog geen 50 euro aan elektronica voor een leven lang gratis OV. Noem jij dat maar 'forse investering, zo fors dat niemand die ooit zal doen'. Wat jij wil.
Als het zo makkelijk is waarom zou je dan uberhaupt nog een chipkaart klonen?

En als het zo makkelijk is om een kaart te kopiëren, dan is het dus net zo makkelijk om een apparaat te maken dat even scant of jij misschien een als gecopiëerd opgegeven kaart in je zak hebt.
  maandag 10 november 2008 @ 21:49:54 #195
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63114687
quote:
Op maandag 10 november 2008 21:47 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Niet echt.
Ik probeer gewoon vast te stellen hoe groot het gevaar van klonen echt is. Want dat een OV chipkaart gekloons kan worden, wil nog niet zeggen dat het gaat gebeuren.

Als je bij alles wat je gebruikt kijkt naar wat er mee kan gebeuren, moet er heel veel aangepast worden. Auto's moeten betere sloten, fietsen stevigere kettingen, huizen beter beveiligingssysteem en ga zo maar door.
Bij alles is wel een mogelijkheid te vinden om het te kraken. Maar toch worden de "onveilige" versies gewoon gebruikt. Ook door jou waarschijnlijk.
Je zet je fiets ook op slot met een touwtje met dubbele knoop? Het gaat namelijk om gradatie, en de eenvoud van het kraken van de OV chip maakt de drempel wel érg laag. Dat is het hele punt.
  maandag 10 november 2008 @ 21:51:23 #196
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63114738
quote:
Op maandag 10 november 2008 21:48 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Omdat de zwartrijder niet de moeite wil nemen om dicht achter iemand te lopen. Omdat de zwartrijder wel een geldig vervoersbewijs wil kunnen tonen tijdens controle. Zodat de zwartrijder nooit tegen de lamp zal lopen. Waardoor de zwartrijder weer in zijn vuistje lacht, als hij binnen een paar tellen zijn OV chip oplaadt. Daarom.
quote:
Op maandag 10 november 2008 21:48 schreef mcDavid het volgende:

[..]

En als het zo makkelijk is om een kaart te kopiëren, dan is het dus net zo makkelijk om een apparaat te maken dat even scant of jij misschien een als gecopiëerd opgegeven kaart in je zak hebt.
Hoezo? Natuurlijk niet. De professionele zwartrijder zorgt gewoon voor een hoesje wat RFID afschermt. Een hoesje wat tegenwoordig al om Amerikaanse paspoorten heen zit, volgens mij. En echt erg eenvoudig is, het is namelijk gewoon een metalen gaasje. Je haalt daarmee voor de reis gewoon je abo uit je zak, klapt het hoesje open, checkt in, klapt het hoesje weer dicht en je doet hem terug in je broekzak.
Bij die ene controle in die drie weken (ik geloof er niets van dat dat zo vaak gebeurd) laat je je originele, geldige kaart zien.
pi_63114752
Die grote massa's zie ik alleen voor de strippenkaart poortjes, bij de chipkaart poortjes kan je veel sneller doorlopen (en je moet wel in iemands reet zitten wil je met zn 2e door de poort gaan, dat gebeurt niet per ongeluk)
pi_63114778
quote:
Op maandag 10 november 2008 @ 21:49 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Je zet je fiets ook op slot met een touwtje met dubbele knoop? Het gaat namelijk om gradatie, en de eenvoud van het kraken van de OV chip maakt de drempel wel érg laag. Dat is het hele punt.
Wat een kul. Het mag dan weinig kosten maar je hebt er wel een speciaal apparaat voor nodig.

Ik zou eerder het huidige systeem vergelijken met een touwtje en een dubbele knoop, en de chipkaart met een kabelslot (kun je ook prima open krijgen met een geschikte kniptang).
pi_63114782
quote:
Op maandag 10 november 2008 21:44 schreef Yildiz het volgende:

[..]

.

Nee.

Precies.

[..]

Ja, ministeries en andere met deze kaart beveiligde complexen (zoals Defensie) hebben inderdaad een serieus probleem, sinds de kraak hiervan. Heb je niets meegekregen van die heisa?
Laten we dat scenario eens afmaken. Met dat apparaatje moet jij dus om de paar dagen een tijdje op het station rond gaan lopen om de goede gegevens te krijgen. Want niet iedere kaart die je gaat hacken heeft de reisproducten die jij nodig hebt. Of maar een beperkt saldo. Dus dan is het saldo na een tijdje op en dan moet je weer nieuwe vinden.
Daarnaast heb je dan ook nog eens de kans dat je kaart al leeg is voordat je 'm kunt gebruiken.

Dus hoe effectief wordt het precies? Volgens mij moet je er erg veel moeite in steken om die kaart 'actief' te houden.
pi_63114805
quote:
Op maandag 10 november 2008 21:49 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Alleen heb je het nu wel over een fiets waar het framenummer in cijfers van 5 cm hoog in gegraveerd is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')