Alleen zo jammer dat je - naast een backup van je eigen kaartquote:Op zaterdag 8 november 2008 01:43 schreef Remake het volgende:
Leuk topic
Ben er zelf al bijna 3 maandjes mee bezig ( met succes )
Screenshotje, scherm geblurred natuurlijk.
[ afbeelding ]
Laptop: 300,-
RFID R/W: 50,-
Bekabeling: 10,-
RFID R/W Pas: 5,-
OV-Chipkaart, Priceless
Ik ook! Aangezien er nogsteeds een stamkaartnummer en pasfoto op mn chipkaart zittenquote:Op zaterdag 8 november 2008 08:49 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Noem jij het inderdaad hell, ik vind het huidige papieren systeem, mét abo, perfect. Ik kan nu altijd zo de tram instappen, zonder mijn portemonnee voor een poortje te houden. Ideaal.
Heb je het ding uberhaupt (intensief) gebruikt?quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:47 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Dat is jouw persoonlijke ervaring ermee, probeer die niet door mijn strot te rammen. Als jij die kaart zo fijn vindt, prima, maar waarom mag die strippenkaart er dan niet gewoon naast?
Eh, ja? Dat is nodig voor de controle, die ik misschien één keer per 2 maanden meemaak?quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik ook! Aangezien er nogsteeds een stamkaartnummer en pasfoto op mn chipkaart zitten
Je kunt je eigen kaart ook zo opnieuw opladen. Erg handig.quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Alleen zo jammer dat je - naast een backup van je eigen kaart- er geen hol aan hebt.
Ja daar zal echt geen check overheen gaanquote:Op zaterdag 8 november 2008 09:02 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Eh, ja? Dat is nodig voor de controle, die ik misschien één keer per 2 maanden meemaak?
[..]
Je kunt je eigen kaart ook zo opnieuw opladen. Erg handig.
Ik had een studentenkaart. Die ging prima. In het weekend heb ik een keer mn chipknip geladen (ongeveer hetzelfde systeem hoor) om ermee te reizen en ook even gebruikt in de post-studentenkaartperiode. Wat een geklooi, want ik was nooit zeker of er nog genoeg op stond als ik weer hals over kop naar de bus rende. Nee, ik heb toen eens een halve strippenkaart van iemand gekregen die hem niet meer gebruikte, ideaal. Onder het rennen kan ik die uit mn portomonnee halen en even snel checken of ik genoeg strippen heb. Heb ik die niet, voel ik of mn kleingeld genoeg rammelt. Heb ik geen kleingeld, dan stop ik met rennen.quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Heb je het ding uberhaupt (intensief) gebruikt?
http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1699906.ecequote:Onderzoekers van Royal Holloway (RHUL), een onderdeel van de University of London, die het onafhankelijk onderzoek uitvoerden, waren het in eerste instantie met die visie eens. In hun rapport van begin april (met versienummer 1.0, wat normaliter aangeeft dat het de definitieve versie is) schrijven zij dat de oplossingen die TNO voorstelt niet zijn bewezen en dat de moeite die het kost om die in te voeren „beter gestoken kan worden in een betere kaart”.
Maar nadat TNO en TLS (dat de ov-chipkaart verzorgt) dit rapport hebben gezien, wordt de passage vervangen door een advies de oplossingen van TNO „zo snel mogelijk op hun bruikbaarheid te onderzoeken”. Het zo aangepaste rapport gaat even later als versie 1.00 (een wetenschappelijk uiterst ongebruikelijke nummering) naar de Tweede Kamer.
Het niet-bestaande en compleet uit de duim gezogen voordeel voor de consument is om ze stil te houden. Zoals de door mij zeer gerespecteerde Yildiz al zei, die consumentenorganisaties (allemaal, stuk voor stuk) zijn niet voor de kat zijn kut uit het overleg gestapt.quote:De onderzoekers van de Universiteit van Londen hebben in april hun rapport over de ov-chipkaart op het allerlaatste moment aangepast ’op basis van gesprekken’ met ambtenaren van het ministerie van verkeer en waterstaat. Donné Slangen, projectleider ov-chipkaart bij het ministerie, heeft daarbij een centrale rol gespeeld.
[..]
De aanpassing betreft het antwoord op de hoofdvraag van de Tweede Kamer. TNO had in februari laten weten dat de huidige versie van de ov-chipkaart met wat lapmiddelen nog wel twee jaar mee kon. Omdat TNO betrokken was bij het ontwikkelen van de ov-chipkaart werd een onafhankelijk oordeel gezocht over de vraag of niet meteen aan een betere ov-chipkaart zou moeten worden gewerkt. De Britse onderzoekers steunden begin april die visie in versie 1.0 van hun rapport. Maar de Tweede Kamer kreeg een paar dagen later versie 1.00, waarin werd geadviseerd de ideeën van TNO zo snel mogelijk te onderzoeken. Dat vormde de basis voor het besluit door te gaan met de huidige ov-chipkaart.
Dit is eerlijk weergegeven wat ze van plan zijn.quote:Het College Bescherming Persoonsgegevens maakte dinsdag bekend dat de wijze waarop het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB de chipkaart gebruikt in strijd is met de wet. De privacy van de gebruikers van de kaart kan niet worden gegarandeerd.
De vervoerders NS, RET en GVB die de kaart moeten invoeren, maakten naar aanleiding van het CBP-rapport bekend dat zij zich de kritiek 'aantrekken'. Zij willen 'stap voor stap' werken aan de oplossing van de problemen. Tot 2010 zullen zij de reisgegevens van de ov-chipkaart niet gebruiken voor gerichte reclame naar reizigers.
En zo verwoorden de bedrijven het. Nee, een Marokkaan die mij op straat zegt "Ik heb een autoradiootje voor jou swa, heele nieuwe autoradiootje, echt niet gejat ofsow!" geloof ik eerder, dan smeerlappen die het verpakken in dat soort doorzichtige woorden.quote:Met het CBP willen zij een gesprek voeren over waar de grens ligt tussen het 'globaal verschaffen van informatie en specifieke klantgerichte informatie'.
Nee, aanbieders van openbaar vervoer sturen niks door naar gebruikers van de kaarten. Ik maak elke dag gebruik van het OV in londen en heb dus die Oyster kaart nodig. Nou dat werkt prima! En voor de poortjes staan van die machines waar je even met je kaart over heen gaat en hem dan zo kan opwaarderen.quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:06 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Het verschil met de Underground is dat je daar je kaartje insteekt, het poortje open gaat en je gewoon in een normaal tempo door kan lopen en aan de andere kant je kaartje eruit kan halen. En dat er altijd gewoon personeel in de buurt staat voor het geval er iets mis gaat, iemand klem zit in een poortje, iemand met een boodschappentrolley, grote kinderwagen of wat dan ook komt. Dat, en die kaartjes werken ook gewoon goed. Hier niet, hier zetten ze gewoon poortjes neer, personeel is nergens te bekennen. Mijn kaart hapert af en toe, al schijn in de enige te zijn die er last van heeft. Verder moet je hier je kaart voor een lezer langshalen, dus je kunt niet doorlopen en zelfs als je dan je kaart weer voor die lezer weghaalt en doorloopt, loop je tegen een gesloten deur aan omdat het poortje te langzaam open gaat. Hadden ze het maar gedaan zoals in London, maar ze moesten hier weer zo nodig het wiel opnieuw uitvinden.
Sturen de aanbieders van het openbaar vervoer in London ook reclame naar de gebruikers van de kaarten? Dat doen ze hier namelijk wel, ook zoiets raars.
Nee, hier gebruiken we alleen dezelfde chip. De rest moet allemaal opnieuw worden uitgevonden om te kunnen snijden in het personeel.quote:Op zaterdag 8 november 2008 14:02 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Maja ik dacht dus dat het hetzelfde was. Bij ons in Londen heb je bij elke ingang iig 1 iemand staan die je kan helpen. Voor de rest zijn er ook geen probleempjes met poortjes enzo, dus vroeg me echt af waarom iedereen hier zo frustie doet over die OV kaart
Een backup van een originele kaart kon al heel lang, we zijn al veel verder dan dat wijsneus.quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Alleen zo jammer dat je - naast een backup van je eigen kaart- er geen hol aan hebt.
Je hebt een PM.quote:Op zaterdag 8 november 2008 01:43 schreef Remake het volgende:
Leuk topic
Ben er zelf al bijna 3 maandjes mee bezig ( met succes )
Screenshotje, scherm geblurred natuurlijk.
[ afbeelding ]
Laptop: 300,-
RFID R/W: 50,-
Bekabeling: 10,-
RFID R/W Pas: 5,-
OV-Chipkaart, Priceless
Weet ik, ga ik niet op inquote:
Dus jij gaat een OV-Chipkaart dezelfde waarde geven als een paspoort of een bankbiljet? Ik moet zeggen, je idee staat me wel aan, ik vind het allemaal even waardeloos, maar volgens mij denk jij in de tegengestelde richting van mij.quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:41 schreef Houtworm het volgende:
En is het al winstgevend gemaakt om kaarten te kraken?
Geld en paspoorten kunnen ook nagemaakt worden. Dat is een risico wat de bijbehorende beleidsmakers nemen. In het geval van de OV chipkaart is het niet anders.
Ik geef de OV chipkaart helemaal niet dezelfde waarde.quote:Op zondag 9 november 2008 00:25 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Dus jij gaat een OV-Chipkaart dezelfde waarde geven als een paspoort of een bankbiljet? Ik moet zeggen, je idee staat me wel aan, ik vind het allemaal even waardeloos, maar volgens mij denk jij in de tegengestelde richting van mij.
Straks gaan Flippo's of DE-waardepunten of Pokemonkaarten ook gevangenisstraffen opleveren bij namaak. Jij maakt het helemaal mooi!
Ja leuke voorbeelden. Als de politie bij een uitgaans avond een id controle houdt gaat men dan ook alle persoonsgegevens voor die avond opslaan?quote:Op zondag 9 november 2008 07:33 schreef Houtworm het volgende:
Ik geef alleen maar voorbeelden van andere zaken die niet 100% onkraakbaar zijn maar ook gewoon worden gebruikt.
Mja, het niet blind kunnen zien van saldo is misschien het enige nadeel. Daar valt ook wel mee te leven opzich.quote:Op zaterdag 8 november 2008 11:16 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Ik had een studentenkaart. Die ging prima. In het weekend heb ik een keer mn chipknip geladen (ongeveer hetzelfde systeem hoor) om ermee te reizen en ook even gebruikt in de post-studentenkaartperiode. Wat een geklooi, want ik was nooit zeker of er nog genoeg op stond als ik weer hals over kop naar de bus rende. Nee, ik heb toen eens een halve strippenkaart van iemand gekregen die hem niet meer gebruikte, ideaal. Onder het rennen kan ik die uit mn portomonnee halen en even snel checken of ik genoeg strippen heb. Heb ik die niet, voel ik of mn kleingeld genoeg rammelt. Heb ik geen kleingeld, dan stop ik met rennen.
Ze draaien hier al een jaar of drie naast elkaar.quote:Met de trein geldt hetzelfde verhaal wel een beetje. En nog mooier, niemand kan zien waar ik ben geweest de hele dag, dat vind ik misschien nog veel belangrijker.
Nogmaals, als het zo'n geweldig systeem is, waarom mag het dan niet een jaar proefdraaien naast de strippenkaart en de gewone treinkaartjes van de NS? Uiteraard zonder het moeilijker maken van het gebruiken van het oude systeem, dat zou concurrentievervalsing zijn (gebeurt uiteindelijk toch als de vervoersbedrijven hun zin niet krijgen, maar goed). Nee, als het eerlijk mag blijven draaien naast de chipkaart, dan blijkt het systeem grandioos te falen, het wordt vast onderuit gehaald.
In engeland gebruiken ze dit systeem al een tijd.quote:Het mag niet falen, omdat het op de een of andere manier voor de overheid en de vervoersbedrijven gunstig is om zo'n kaart in te voeren. De overheid heeft het volgen van de burger en het uitstralen van "KIJK ONS EENS EEN SCI-FI LANDJE ZIJN HE HE HE!!!" op de agenda en de vervoersbedrijven willen zwartrijden tegengaan, maar nog meer het stiekem tussen de regels door duurder maken van een treinkaartje. En ik heb een alu-hoedje op als ik zeg dat de betrokken partijen zelfs "onafhankelijke" onderzoeken aanpassen in hun voordeel?
quote:http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1697788.ece
[..]
http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1699906.ece
[..]
Het niet-bestaande en compleet uit de duim gezogen voordeel voor de consument is om ze stil te houden. Zoals de door mij zeer gerespecteerde Yildiz al zei, die consumentenorganisaties (allemaal, stuk voor stuk) zijn niet voor de kat zijn kut uit het overleg gestapt.
http://www.debeurs.nl/bin(...)co-ov-chipkaart.html
[..]
Dit is eerlijk weergegeven wat ze van plan zijn.
[..]
En zo verwoorden de bedrijven het. Nee, een Marokkaan die mij op straat zegt "Ik heb een autoradiootje voor jou swa, heele nieuwe autoradiootje, echt niet gejat ofsow!" geloof ik eerder, dan smeerlappen die het verpakken in dat soort doorzichtige woorden.
Nee, die overheid kan mn kloten kussen, die chipkaart gaat eraan.
Ja, alleen kan je er dan geen hol mee omdat dat binnen no-time bekend is + dat je reisacties gelogged worden dus in dat soort gevallen is het terug te halen.quote:Op zaterdag 8 november 2008 16:07 schreef Remake het volgende:
[..]
Een backup van een originele kaart kon al heel lang, we zijn al veel verder dan dat wijsneus.
Hoe en wat gaan we natuurlijk niet posten op een forum.
quote:Op zondag 9 november 2008 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja leuke voorbeelden. Als de politie bij een uitgaans avond een id controle houdt gaat men dan ook alle persoonsgegevens voor die avond opslaan?
heb je alleen niets aan die gekopieerde kaart, want daar kan je dus gewoon niets mee.quote:Op zondag 9 november 2008 16:48 schreef Yildiz het volgende:
Allemaal leuke vergelijkingen met iets als een paspoort wat gekraakt kan worden, maar mijn papieren OV-abo kan niet gekraakt of op afstand gekopieerd worden. Bij een OV-chip kan dat wel.
Netto verlies dus.
Geen idee.quote:Op zondag 9 november 2008 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja leuke voorbeelden. Als de politie bij een uitgaans avond een id controle houdt gaat men dan ook alle persoonsgegevens voor die avond opslaan?
Verlies voor het OV bedrijf, niet voor jou.quote:Op zondag 9 november 2008 16:48 schreef Yildiz het volgende:
Allemaal leuke vergelijkingen met iets als een paspoort wat gekraakt kan worden, maar mijn papieren OV-abo kan niet gekraakt of op afstand gekopieerd worden. Bij een OV-chip kan dat wel.
Netto verlies dus.
Daar kun je wel wat mee, maar, goed, je mag het ontkennen. Je kunt de kaart namelijk geheel kopieren, en op iemand anders zijn naam reizen.quote:Op zondag 9 november 2008 16:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
heb je alleen niets aan die gekopieerde kaart, want daar kan je dus gewoon niets mee.
Daarnaast merk je het wel als iemand met een kaartlezer tegen je broekzak begint op te rijden
En hoe vaak is die situatie die jij schetst al gebeurd in Rotterdam of Londen?quote:Op zondag 9 november 2008 18:32 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daar kun je wel wat mee, maar, goed, je mag het ontkennen. Je kunt de kaart namelijk geheel kopieren, en op iemand anders zijn naam reizen.
En ik weet niet hoe de gemiddelde persoon dat doet, maar ik verwacht niet dat de gemiddelde Nederlander elke 2 dagen zijn reissaldo gaat checken, maar het gewoon automatisch laat afschrijven of maandelijks een X bedrag over maakt.
Daarnaast, die dingen zijn op afstand af te lezen. Kortom, je hele argument slaat nergens meer op.
"afstand" is met kleding er tussen hooguit een paar centimeter. En iemand kan er op reizen, tot je dit doorhebt. Bijv. door dat je niet in kan checken omdat je dat al bent. Dan doe je aangifte, en dan is het een kwestie van camerabeelden opvragen en kijken welk traject afgelegd is.quote:Op zondag 9 november 2008 18:32 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daar kun je wel wat mee, maar, goed, je mag het ontkennen. Je kunt de kaart namelijk geheel kopieren, en op iemand anders zijn naam reizen.
En ik weet niet hoe de gemiddelde persoon dat doet, maar ik verwacht niet dat de gemiddelde Nederlander elke 2 dagen zijn reissaldo gaat checken, maar het gewoon automatisch laat afschrijven of maandelijks een X bedrag over maakt.
Daarnaast, die dingen zijn op afstand af te lezen. Kortom, je hele argument slaat nergens meer op.
Je gaat mis op wederom een aantal punten. De afstand is volgens mij toch echt een stuk groter, textiel maakt niet zo heel veel uit als je het over radiofrequenties hebt. Dan nog is een afstand van enkele centimeters meer dan genoeg voor de dief.quote:Op zondag 9 november 2008 20:36 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
"afstand" is met kleding er tussen hooguit een paar centimeter. En iemand kan er op reizen, tot je dit doorhebt. Bijv. door dat je niet in kan checken omdat je dat al bent. Dan doe je aangifte, en dan is het een kwestie van camerabeelden opvragen en kijken welk traject afgelegd is.
Je kan er dus niets mee.
Ik citeer jou voor je eigen lulverhaal:
Kortom, je hele argument slaat nergens meer op.
Waarom zou dat nu al moeten gebeuren? De markt voor gekopieerde kaarten moet nog gecreëerd worden. Nu kan men nog op andere manieren zwart rijden. Zodra de markt er is, komt het aanbod (na aankoop van apparatuur van wel zeker bijna 50 euro) vanzelf.quote:Op zondag 9 november 2008 18:44 schreef Houtworm het volgende:
[..]
En hoe vaak is die situatie die jij schetst al gebeurd in Rotterdam of Londen?
Je zou toch wel verwachten dat dat soort berichten het nieuws halen. Want zo'n beetje alles wat er over de OV chipkaart te zeggen is haalt het nieuws. Zeker als het negatief is.
Zie jij mensen serieus aangifte doen, als er een paar euro teveel is afgeschreven? Zou dat serieus in behandeling genomen worden?quote:[..] De klachten op de site gaan vooral over verkeerde bedragen die verschijnen op de displays bij het in- en uitchecken. Ook worden de verkeerde stations vermeld en daarmee ook verkeerde bedragen van het tegoed op de kaart afgeschreven. [..]Bron
Het systeem draait in Londen al lange tijd en ook in Rotterdam is het handig om kaarten te klonen. Ik zou niet weten waarom die markt er nu al niet kan zijn. Nu loopt men in Rotterdam de kans om gepakt te worden tijdens een controle als men geen geldige kaart heeft.quote:Op zondag 9 november 2008 20:53 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Waarom zou dat nu al moeten gebeuren? De markt voor gekopieerde kaarten moet nog gecreëerd worden. Nu kan men nog op andere manieren zwart rijden. Zodra de markt er is, komt het aanbod (na aankoop van apparatuur van wel zeker bijna 50 euro) vanzelf.
Daarnaast, nu al maken tientallen mensen per dag mee dat verkeerde (teveel) bedragen van hun rekening af worden geschreven, in Rotterdam. Dat is allang geen nieuws meer. Of dat komt door bugs of dieven, dat weet men niet.
De media zouden het echt wel opgepikt hebben als het georganiseerd lijkt te zijn.quote:Op zondag 9 november 2008 20:53 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Waarom zou dat nu al moeten gebeuren? De markt voor gekopieerde kaarten moet nog gecreëerd worden. Nu kan men nog op andere manieren zwart rijden. Zodra de markt er is, komt het aanbod (na aankoop van apparatuur van wel zeker bijna 50 euro) vanzelf.
Daarnaast, nu al maken tientallen mensen per dag mee dat verkeerde (teveel) bedragen van hun rekening af worden geschreven, in Rotterdam. Dat is allang geen nieuws meer. Of dat komt door bugs of dieven, dat weet men niet.
[..]
Zie jij mensen serieus aangifte doen, als er een paar euro teveel is afgeschreven? Zou dat serieus in behandeling genomen worden?
Nee, dat doen de 'dealers', je weet wel, mensen die voor de wet en volgens populistische politieke partijen niet bestaan, maar mensen wel voorzien van illegaal verklaarde middelen als drugs. Een OV-kaartje erbij zou een leuke verdienste erbij kunnen zijn.quote:Op zondag 9 november 2008 20:57 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Het systeem draait in Londen al lange tijd en ook in Rotterdam is het handig om kaarten te klonen. Ik zou niet weten waarom die markt er nu al niet kan zijn. Nu loopt men in Rotterdam de kans om gepakt te worden tijdens een controle als men geen geldige kaart heeft.
Ik denk eigenlijk niet dat er een markt voor komt. Ik denk niet dat mensen 50 euro uit gaan geven om zwart te gaan rijden.
Heeft de RET überhaupt wel de moeite genomen om te onderzoeken of die foutieve bedragen komen door bugs of door gekloonde kaarten? En zou politie überhaupt de moeite nemen om een aangifte van diefstal van 5 euro in behandeling te nemen?quote:Op zondag 9 november 2008 20:59 schreef Houtworm het volgende:
[..]
De media zouden het echt wel opgepikt hebben als het georganiseerd lijkt te zijn.
Er zijn wel meer instanties die melding kunnen maken van dergelijke praktijken.
Ja en als je portomonnee met je strippenkaart in dat drukke winkelcentrum gejat wordt, heb je als argumentloze anti chipkaart dodo natuurlijk altijd nog je privé helicopter die je op komt halenquote:Op zondag 9 november 2008 20:48 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Je gaat mis op wederom een aantal punten. De afstand is volgens mij toch echt een stuk groter, textiel maakt niet zo heel veel uit als je het over radiofrequenties hebt. Dan nog is een afstand van enkele centimeters meer dan genoeg voor de dief.
Je hebt dit wellicht door als je het OV instapt (incheckt), maar waarom is het noodzakelijk dat het slachtoffer met het OV reist, als hij gescand is door de dief? Dat kan toch net zo goed in een druk winkelcentrum zijn? Daar staan mensen in rijen ook hutje mutje op elkaar, en niemand die dan gaat denken 'oh, wacht, misschien ben ik nu wel gescand, zometeen maar even mijn saldo checken'... Daarbij duurt het scannen geen eeuwigheid, bij het poortje is het immers in een mum van tijd ook gescanned.
Het levert daarnaast ook gewoon meer gezeik op voor de reiziger. Ja, hij kan aangifte doen, zijn kaart laten blokkeren en god weet wat, maar dan is de reiziger wel een aantal minuten verder. De reiziger mist dan zijn aansluiting, en is niet op tijd op zijn werk. Kortom, nadelen en nog eens nadelen.
( Om het nog maar even niet over de aanname te hebben dat de aangifte in behandeling genomen wordt en dat er camerabeelden opgevraagd worden, voor een paar euro. )
Mijn kaart heeft alleen een paar keer te weinig afgeschreven, op het moment dat ik overstapte op eigenlijk dezelfde lijn (Alexander - Capelle) en dus ook in en uit mn abonnementszone (tm capelsebrug) ging. 60 cent te weinig. Huilhuilhuil het bedrag klopte niet.quote:Op zondag 9 november 2008 20:53 schreef Yildiz het volgende:
Daarnaast, nu al maken tientallen mensen per dag mee dat verkeerde (teveel) bedragen van hun rekening af worden geschreven, in Rotterdam. Dat is allang geen nieuws meer. Of dat komt door bugs of dieven, dat weet men niet.
[..]
Zie jij mensen serieus aangifte doen, als er een paar euro teveel is afgeschreven? Zou dat serieus in behandeling genomen worden?
Correct,quote:Op zondag 9 november 2008 21:09 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Bij een controle (as if), kan men wel verzinnen 'oh, ik liep achter iemand aan...'. Bijvoorbeeld. Of men laat een andere, wel geldige kaart zien, maar die momenteel niet in gebruik is (waardoor er niets vanaf geschreven wordt).
Klinkt complex, maar zo heeft de misbruiker maar 2 pasjes nodig. Één voor de controle, en één voor het zwartrijden.
Ja, en dat dan voor hooguit een week, tot de gene waar de kaart van is/was het doorheeft. Als je al niet eerder bij een controle gepakt wordt. Danwel bij een toegangscontrole, of bij een controle in het voertuig.quote:Op zondag 9 november 2008 20:57 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Het systeem draait in Londen al lange tijd en ook in Rotterdam is het handig om kaarten te klonen. Ik zou niet weten waarom die markt er nu al niet kan zijn. Nu loopt men in Rotterdam de kans om gepakt te worden tijdens een controle als men geen geldige kaart heeft.
Ik denk eigenlijk niet dat er een markt voor komt. Ik denk niet dat mensen 50 euro uit gaan geven om zwart te gaan rijden.
Die zijn er nu ook al genoeg, toch zeker eens per drie weken.quote:Op zondag 9 november 2008 21:09 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daarbij, zoals bij mijn post aangepast, hebben mensen nu al last van bedragen die foutief afgeschreven worden. Straks, met een gekloonde chipkaart, kan men eenvoudig inchecken. Bij een controle (as if),
Wat dus niet zomaar kan, ja, het poortje open duwen maar dat lukt niet "per ongeluk". En daarnaast, waarom zou iemand dit willen? Dan gaan mensen wel gewoon zwartrijden, immers, zelfde idee, zelfde pakkans, en geen dure investering + kans op aanklacht voor fraude.quote:kan men wel verzinnen 'oh, ik liep achter iemand aan...'. Bijvoorbeeld. Of men laat een andere, wel geldige kaart zien, maar die momenteel niet in gebruik is (waardoor er niets vanaf geschreven wordt).
En rijdt hij dus zwart alszijnde niet in het bezit van een kaart, en is dus de hele "kraak" zinloos geweestquote:Klinkt complex, maar zo heeft de misbruiker maar 2 pasjes nodig. Één voor de controle, en één voor het zwartrijden.
Ja, en dan alsnog genaaid wordenquote:Op zondag 9 november 2008 21:15 schreef Houtworm het volgende:
Dus mensen gaan betalen aan anderen om zwart te kunnen rijden. jaja.
Volgens mij is reizen in het openbaar vervoer niet zo duur dat je daar iemand anders voor gaat betalen om zwart te kunnen rijden.
Dat is weer jouw persoonlijke mening die ik maar gewoon moet slikken. Nee dankje, voor mij is het behoorlijk belangrijk dat ik weet of er nog iets op staat voor of tijdens vertrek.quote:Op zondag 9 november 2008 13:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Mja, het niet blind kunnen zien van saldo is misschien het enige nadeel. Daar valt ook wel mee te leven opzich.
En maakt iedereen gebruik van die kutkaart? Of blijven mensen toch nog gebruik maken van de conventionele middelen? En komt dat omdat de chipkaart makkelijker is of omdat ze de conventionele manier systematisch de poten onder de stoel vandaan zagen door hem moeilijk verkrijgbaar te maken?quote:[..]
Ze draaien hier al een jaar of drie naast elkaar.
Nee, in Engeland is het systeem anders las ik in ditzelfde topic. Het gaat in een machine en er zijn altijd mensen in de buurt om te helpen. Ik zie op Eindhoven Beukenlaan echt geen extra loket komen om te helpen als dat apparaat niet werkt...quote:[..]
In engeland gebruiken ze dit systeem al een tijd.
Sorry? Heb je inhoudelijk nog iets te melden?quote:[..]
Je kunt iemands papieren OV niet jatten zonder deze FYSIEK in handen te krijgen. Daarbij maak je doorgaans lichamelijk contact met de houder waarin dat ding zit. En meestal is dat een persoon met een tastzin die je een knal voor je kop kan geven omdat je hem/haar zit te betasten.quote:Op zondag 9 november 2008 16:12 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ja, alleen kan je er dan geen hol mee omdat dat binnen no-time bekend is + dat je reisacties gelogged worden dus in dat soort gevallen is het terug te halen.
En iemands papieren OV kan je ook jatten. En namaken.
Het is een investering van 50 euro om onbeperkt te kunnen kopieeren voor alles wat met die manier van 'inloggen' van doen heeft. Dus ook bij DAF in Eindhoven of Defensie.quote:Op zondag 9 november 2008 20:57 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Het systeem draait in Londen al lange tijd en ook in Rotterdam is het handig om kaarten te klonen. Ik zou niet weten waarom die markt er nu al niet kan zijn. Nu loopt men in Rotterdam de kans om gepakt te worden tijdens een controle als men geen geldige kaart heeft.
Ik denk eigenlijk niet dat er een markt voor komt. Ik denk niet dat mensen 50 euro uit gaan geven om zwart te gaan rijden.
Wanneer dringt het tot je door? Fysiek contact nodig vs. draadloos...quote:Op zondag 9 november 2008 21:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ja en als je portomonnee met je strippenkaart in dat drukke winkelcentrum gejat wordt, heb je als argumentloze anti chipkaart dodo natuurlijk altijd nog je privé helicopter die je op komt halenAlsof je dan met 10 seconde weer in je bus gaat stappen.
Volgens mij is de kracht van een RFID afhankelijk van de kracht van de lezer. De lezer zendt een signaal uit en de RFID zendt dat terug met dezelfde kracht (geen krachtbron in de RFID). Ken je die dingen die ze bij C&A aan de kleding hangen? Volgens mij detecteren die op een behoorlijk afstandje...quote:De afstand voor het aflezen is relatief klein, probeer maar je kaart op 20 centimeter van de kaartlezer te houden. Of er tegen aan, in een leren portemonnee. Dan doet hij het niet.
Met twee kaarten (hierboven ergens genoemd) is de pakkans volgens mij NIHIL... En het gaat hier niet om 5 euro, maar om systematisch zwartrijden. Allemaal mogelijk omdat er van die idioten zijn die stug volhouden dat het systeem niet kan falen. Nee, het systeem doet het prima hoor, maar het heeft alleen van die lastige blinde vlekken waar je gratis in kunt gaan zitten en die lekken zijn helemaal niet meer te bestrijden, want de mens wordt zo achterlijk dat een groen lampje op een TFT het enige is waarnaar wordt gekeken.quote:En je snapt nog steeds niet dat als je met een kaart dus hooguit 2 of 3 keer kan reizen, een pakkans die gigantisch is, en een relatief hoog bedrag voor het klonen van die kaart (apparatuur, lege kaart, kleine laptop voor onderweg, ..) er geen hond is die dat risico gaat nemen voor 5 euro
Omdat met de strippenkaart makkelijker te sjoemelen valt, wordt deze ook nog veel gebruikt. Ik ken eigenlijk weinig tot geen mensen die meer dan eens per dag met het OV reizen en dit nog met een strippenkaart of abonnement zonder chip doen, terwijl het nog wel mogelijk is.quote:Op maandag 10 november 2008 14:29 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Dat is weer jouw persoonlijke mening die ik maar gewoon moet slikken. Nee dankje, voor mij is het behoorlijk belangrijk dat ik weet of er nog iets op staat voor of tijdens vertrek.
[..]
En maakt iedereen gebruik van die kutkaart? Of blijven mensen toch nog gebruik maken van de conventionele middelen? En komt dat omdat de chipkaart makkelijker is of omdat ze de conventionele manier systematisch de poten onder de stoel vandaan zagen door hem moeilijk verkrijgbaar te maken?
[..]
In engeland werkt het chipsysteem hetzelfde. Daarnaast staan er hier, net als in de engelse metro, ook mensen die je kunnen helpen. Zojuist zelfs 1 bij ieder poortje op Maashaven, en 1 per set poortjes op Wilhelminaplein.quote:Nee, in Engeland is het systeem anders las ik in ditzelfde topic. Het gaat in een machine en er zijn altijd mensen in de buurt om te helpen. Ik zie op Eindhoven Beukenlaan echt geen extra loket komen om te helpen als dat apparaat niet werkt...
[..]
Op een vergelijking die de plank misslaat? Nee.quote:Sorry? Heb je inhoudelijk nog iets te melden?
RFID reageert inderdaad op een uitgezonden signaal, maar die afstand is niet eindeloos, zeker niet als het her en der zit ingepakt (ie. portomonee).quote:[..]
Je kunt iemands papieren OV niet jatten zonder deze FYSIEK in handen te krijgen. Daarbij maak je doorgaans lichamelijk contact met de houder waarin dat ding zit. En meestal is dat een persoon met een tastzin die je een knal voor je kop kan geven omdat je hem/haar zit te betasten.
Moet ik uitleggen hoe die chipkaart werkt, of was Yildiz al duidelijk genoeg voor je? Zo'n goede ICT'er ben je volgens mij niet hoor...
[..]
Het is een investering van 50 euro om onbeperkt te kunnen kopieeren voor alles wat met die manier van 'inloggen' van doen heeft. Dus ook bij DAF in Eindhoven of Defensie.
En ja, die controles met mensen die je komen opzoeken (conducteurs oid.), haalt dat niet net de hele winst van die investering onderuit? Minder mensen hoeven betalen om te controleren?
[..]
Wanneer dringt het tot je door? Fysiek contact nodig vs. draadloos...
[..]
Die poortjes staan op een halve meter van elkaar, dus verder dan 25 centimeter van een poortje zal zo'n ding nooit zijn.quote:Volgens mij is de kracht van een RFID afhankelijk van de kracht van de lezer. De lezer zendt een signaal uit en de RFID zendt dat terug met dezelfde kracht (geen krachtbron in de RFID). Ken je die dingen die ze bij C&A aan de kleding hangen? Volgens mij detecteren die op een behoorlijk afstandje...
[..]
De pakkans is volledig; niet zo zeer op de fraude maar wel op zwartrijden. Waarom zou je veel moeite doen om uiteindelijk nog steeds een boete voor zwartrijden te krijgen?quote:Met twee kaarten (hierboven ergens genoemd) is de pakkans volgens mij NIHIL... En het gaat hier niet om 5 euro, maar om systematisch zwartrijden. Allemaal mogelijk omdat er van die idioten zijn die stug volhouden dat het systeem niet kan falen. Nee, het systeem doet het prima hoor, maar het heeft alleen van die lastige blinde vlekken waar je gratis in kunt gaan zitten en die lekken zijn helemaal niet meer te bestrijden, want de mens wordt zo achterlijk dat een groen lampje op een TFT het enige is waarnaar wordt gekeken.
Bedankt voor de inzet, ik zal aan ze denken als het OV gratis is geworden door dat soort mensen.
"Jij kent" is hier niet geldig. Wetenschappelijk onderbouwd onderzoek en anders opzouten.quote:Op maandag 10 november 2008 15:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Omdat met de strippenkaart makkelijker te sjoemelen valt, wordt deze ook nog veel gebruikt. Ik ken eigenlijk weinig tot geen mensen die meer dan eens per dag met het OV reizen en dit nog met een strippenkaart of abonnement zonder chip doen, terwijl het nog wel mogelijk is.
Dus bij elk poortje komt een controleur te staan? Of zijn mensen die niet zo centraal wonen genaaid? Klinkt niet als OPENBAAR vervoer, maar als PRIVE vervoer...quote:[..]
In engeland werkt het chipsysteem hetzelfde. Daarnaast staan er hier, net als in de engelse metro, ook mensen die je kunnen helpen. Zojuist zelfs 1 bij ieder poortje op Maashaven, en 1 per set poortjes op Wilhelminaplein.
Ik weet dat het bij jou toch niet komt, misschien omdat je het niet kan, maar waar is je onderbouwing?quote:[..]
Op een vergelijking die de plank misslaat? Nee.
Goh, dus je bestrijdt hier je eerdere argument dat het ding zo makkelijk is dat het niet eens uit je portomonnee gehaald hoeft te worden?quote:[..]
RFID reageert inderdaad op een uitgezonden signaal, maar die afstand is niet eindeloos, zeker niet als het her en der zit ingepakt (ie. portomonee).
Het poortje gaat al niet open als ik mn pas er met portomonee tegenaan duw, laat staan dat je op een flinke afstand er iets mee kan.
Bij Kruidvat in de rij sta ik vaak genoeg op 5 cm afstand van iemand.quote:[..]
Die poortjes staan op een halve meter van elkaar, dus verder dan 25 centimeter van een poortje zal zo'n ding nooit zijn.
Poortje inbeuken valt op, het gaat erom dat het uiterlijk doet lijken alsof je volgens de regels bent, dan is de pakkans nihil. En zwartrijden kunnen ze je dan alleen nog maar mee pakken als je in levende lijve wordt vastgegrepen door personeel. Iets waar ze dolgraag vanaf willen en met dat doel wordt die chipkaart juist ingezet.quote:[..]
De pakkans is volledig; niet zo zeer op de fraude maar wel op zwartrijden. Waarom zou je veel moeite doen om uiteindelijk nog steeds een boete voor zwartrijden te krijgen?
Beuk dan gewoon het poortje open en neem geen chipkaart mee
Dat is toch juist een heel sterk argument vóór de chipkaart?quote:Op maandag 10 november 2008 @ 15:23 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Poortje inbeuken valt op, het gaat erom dat het uiterlijk doet lijken alsof je volgens de regels bent, dan is de pakkans nihil. En zwartrijden kunnen ze je dan alleen nog maar mee pakken als je in levende lijve wordt vastgegrepen door personeel. Iets waar ze dolgraag vanaf willen en met dat doel wordt die chipkaart juist ingezet.
Zeker een verbetering. Gratis reizen voor de 'elite'. Groen lampje brandt, niks aan de hand hoor.quote:Op maandag 10 november 2008 15:32 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Dat is toch juist een heel sterk argument vóór de chipkaart?
Nu kan iedere klapjostie doen alsof hij een abonnement heeft en gewoon de metro in stappen. Straks alleen nog maar mensen die geinvesteerd hebben om zware strafbare feiten begaan als ze 5 cm achter je staan in de kruidvat. Lijkt me toch een significante verbetering.
Vooral niet inhoudelijk reageren, daarmee bewijs je hoe 'kul' het is hoor...quote:-edit- de rest van je post was kul dus daar reageer ik maar niet op.
Even een zin die je op jezelf toe moet passen bold gemaakt.quote:Op maandag 10 november 2008 15:23 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
"Jij kent" is hier niet geldig. Wetenschappelijk onderbouwd onderzoek en anders opzouten.
[..]
Dus bij elk poortje komt een controleur te staan? Of zijn mensen die niet zo centraal wonen genaaid? Klinkt niet als OPENBAAR vervoer, maar als PRIVE vervoer...
[..]
Ik weet dat het bij jou toch niet komt, misschien omdat je het niet kan, maar waar is je onderbouwing?
[..]
Goh, dus je bestrijdt hier je eerdere argument dat het ding zo makkelijk is dat het niet eens uit je portomonnee gehaald hoeft te worden?
[..]
Bij Kruidvat in de rij sta ik vaak genoeg op 5 cm afstand van iemand.
[..]
Poortje open beuken (of beter: Stevig doorlopen) valt enkel op door het piepgeluid dat afgaat, en gebeurt nu al regelmatig als er geen mensen op de stations aanwezig zijn (want ze staan er inderdaad niet van 5:00 tot 1:00, de tijden dat het vervoer rijdt, maar wel heel vaak en eigenlijk ook altijd wel op CS, waar mensen bekend gemaakt kunnen worden met het systeem).quote:Poortje inbeuken valt op, het gaat erom dat het uiterlijk doet lijken alsof je volgens de regels bent, dan is de pakkans nihil. En zwartrijden kunnen ze je dan alleen nog maar mee pakken als je in levende lijve wordt vastgegrepen door personeel. Iets waar ze dolgraag vanaf willen en met dat doel wordt die chipkaart juist ingezet.
er zat geen inhoud in dus weinig om op te reageren.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 15:36 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Zeker een verbetering. Gratis reizen voor de 'elite'. Groen lampje brandt, niks aan de hand hoor.
[..]
Vooral niet inhoudelijk reageren, daarmee bewijs je hoe 'kul' het is hoor...
Eigenlijk zegt deze post wel alles ja.quote:Op maandag 10 november 2008 15:32 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Dat is toch juist een heel sterk argument vóór de chipkaart?
Nu kan iedere klapjostie doen alsof hij een abonnement heeft en gewoon de metro in stappen. Straks alleen nog maar mensen die geinvesteerd hebben om zware strafbare feiten begaan als ze 5 cm achter je staan in de kruidvat. Lijkt me toch een significante verbetering.
-edit- de rest van je post was kul dus daar reageer ik maar niet op.
Het zal hooguit een enkele student zijn die een keer met trillende knieen en een bruine onderbroek heen en weer gaat met de metro en zich da master voelt. In de reële wereld heb je dus niets aan een geclonede/gekopieerde/.. kaart.quote:Op maandag 10 november 2008 15:52 schreef mcDavid het volgende:
[..]
er zat geen inhoud in dus weinig om op te reageren.
En 'gratis reizen voor elite' slaat nergens op. Voor die mensen die zo'n apparaat hebben wordt het niet beter dan het nu is, plus dat ze ook nog eens fraude en inbreuk op privacy plegen, dus veel erger de sjaak zijn.
Maar aangezien 99% van de zwartreizers zwervertjes e.d. zijn zal het een significante verbetering zijn.
Wanneer ik een gekopierde kaart van iemand heb die zijn bankrekening eraan gekoppeld heeft en van het beste vertrouwen is dan kan ik dus wel een redelijk lange tijd blijven reizen voordat die persoon eens op de website gaat kijken en opeens moet constateren dat er al vele vreemde reizen niet door hem gemaakt zijn maar wel van zijn rekening afgeboekt.quote:Op maandag 10 november 2008 16:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het zal hooguit een enkele student zijn die een keer met trillende knieen en een bruine onderbroek heen en weer gaat met de metro en zich da master voelt. In de reële wereld heb je dus niets aan een geclonede/gekopieerde/.. kaart.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |