Alleen zo jammer dat je - naast een backup van je eigen kaartquote:Op zaterdag 8 november 2008 01:43 schreef Remake het volgende:
Leuk topic
Ben er zelf al bijna 3 maandjes mee bezig ( met succes )
Screenshotje, scherm geblurred natuurlijk.
[ afbeelding ]
Laptop: 300,-
RFID R/W: 50,-
Bekabeling: 10,-
RFID R/W Pas: 5,-
OV-Chipkaart, Priceless
Ik ook! Aangezien er nogsteeds een stamkaartnummer en pasfoto op mn chipkaart zittenquote:Op zaterdag 8 november 2008 08:49 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Noem jij het inderdaad hell, ik vind het huidige papieren systeem, mét abo, perfect. Ik kan nu altijd zo de tram instappen, zonder mijn portemonnee voor een poortje te houden. Ideaal.
Heb je het ding uberhaupt (intensief) gebruikt?quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:47 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Dat is jouw persoonlijke ervaring ermee, probeer die niet door mijn strot te rammen. Als jij die kaart zo fijn vindt, prima, maar waarom mag die strippenkaart er dan niet gewoon naast?
Eh, ja? Dat is nodig voor de controle, die ik misschien één keer per 2 maanden meemaak?quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik ook! Aangezien er nogsteeds een stamkaartnummer en pasfoto op mn chipkaart zitten
Je kunt je eigen kaart ook zo opnieuw opladen. Erg handig.quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Alleen zo jammer dat je - naast een backup van je eigen kaart- er geen hol aan hebt.
Ja daar zal echt geen check overheen gaanquote:Op zaterdag 8 november 2008 09:02 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Eh, ja? Dat is nodig voor de controle, die ik misschien één keer per 2 maanden meemaak?
[..]
Je kunt je eigen kaart ook zo opnieuw opladen. Erg handig.
Ik had een studentenkaart. Die ging prima. In het weekend heb ik een keer mn chipknip geladen (ongeveer hetzelfde systeem hoor) om ermee te reizen en ook even gebruikt in de post-studentenkaartperiode. Wat een geklooi, want ik was nooit zeker of er nog genoeg op stond als ik weer hals over kop naar de bus rende. Nee, ik heb toen eens een halve strippenkaart van iemand gekregen die hem niet meer gebruikte, ideaal. Onder het rennen kan ik die uit mn portomonnee halen en even snel checken of ik genoeg strippen heb. Heb ik die niet, voel ik of mn kleingeld genoeg rammelt. Heb ik geen kleingeld, dan stop ik met rennen.quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Heb je het ding uberhaupt (intensief) gebruikt?
http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1699906.ecequote:Onderzoekers van Royal Holloway (RHUL), een onderdeel van de University of London, die het onafhankelijk onderzoek uitvoerden, waren het in eerste instantie met die visie eens. In hun rapport van begin april (met versienummer 1.0, wat normaliter aangeeft dat het de definitieve versie is) schrijven zij dat de oplossingen die TNO voorstelt niet zijn bewezen en dat de moeite die het kost om die in te voeren „beter gestoken kan worden in een betere kaart”.
Maar nadat TNO en TLS (dat de ov-chipkaart verzorgt) dit rapport hebben gezien, wordt de passage vervangen door een advies de oplossingen van TNO „zo snel mogelijk op hun bruikbaarheid te onderzoeken”. Het zo aangepaste rapport gaat even later als versie 1.00 (een wetenschappelijk uiterst ongebruikelijke nummering) naar de Tweede Kamer.
Het niet-bestaande en compleet uit de duim gezogen voordeel voor de consument is om ze stil te houden. Zoals de door mij zeer gerespecteerde Yildiz al zei, die consumentenorganisaties (allemaal, stuk voor stuk) zijn niet voor de kat zijn kut uit het overleg gestapt.quote:De onderzoekers van de Universiteit van Londen hebben in april hun rapport over de ov-chipkaart op het allerlaatste moment aangepast ’op basis van gesprekken’ met ambtenaren van het ministerie van verkeer en waterstaat. Donné Slangen, projectleider ov-chipkaart bij het ministerie, heeft daarbij een centrale rol gespeeld.
[..]
De aanpassing betreft het antwoord op de hoofdvraag van de Tweede Kamer. TNO had in februari laten weten dat de huidige versie van de ov-chipkaart met wat lapmiddelen nog wel twee jaar mee kon. Omdat TNO betrokken was bij het ontwikkelen van de ov-chipkaart werd een onafhankelijk oordeel gezocht over de vraag of niet meteen aan een betere ov-chipkaart zou moeten worden gewerkt. De Britse onderzoekers steunden begin april die visie in versie 1.0 van hun rapport. Maar de Tweede Kamer kreeg een paar dagen later versie 1.00, waarin werd geadviseerd de ideeën van TNO zo snel mogelijk te onderzoeken. Dat vormde de basis voor het besluit door te gaan met de huidige ov-chipkaart.
Dit is eerlijk weergegeven wat ze van plan zijn.quote:Het College Bescherming Persoonsgegevens maakte dinsdag bekend dat de wijze waarop het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB de chipkaart gebruikt in strijd is met de wet. De privacy van de gebruikers van de kaart kan niet worden gegarandeerd.
De vervoerders NS, RET en GVB die de kaart moeten invoeren, maakten naar aanleiding van het CBP-rapport bekend dat zij zich de kritiek 'aantrekken'. Zij willen 'stap voor stap' werken aan de oplossing van de problemen. Tot 2010 zullen zij de reisgegevens van de ov-chipkaart niet gebruiken voor gerichte reclame naar reizigers.
En zo verwoorden de bedrijven het. Nee, een Marokkaan die mij op straat zegt "Ik heb een autoradiootje voor jou swa, heele nieuwe autoradiootje, echt niet gejat ofsow!" geloof ik eerder, dan smeerlappen die het verpakken in dat soort doorzichtige woorden.quote:Met het CBP willen zij een gesprek voeren over waar de grens ligt tussen het 'globaal verschaffen van informatie en specifieke klantgerichte informatie'.
Nee, aanbieders van openbaar vervoer sturen niks door naar gebruikers van de kaarten. Ik maak elke dag gebruik van het OV in londen en heb dus die Oyster kaart nodig. Nou dat werkt prima! En voor de poortjes staan van die machines waar je even met je kaart over heen gaat en hem dan zo kan opwaarderen.quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:06 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Het verschil met de Underground is dat je daar je kaartje insteekt, het poortje open gaat en je gewoon in een normaal tempo door kan lopen en aan de andere kant je kaartje eruit kan halen. En dat er altijd gewoon personeel in de buurt staat voor het geval er iets mis gaat, iemand klem zit in een poortje, iemand met een boodschappentrolley, grote kinderwagen of wat dan ook komt. Dat, en die kaartjes werken ook gewoon goed. Hier niet, hier zetten ze gewoon poortjes neer, personeel is nergens te bekennen. Mijn kaart hapert af en toe, al schijn in de enige te zijn die er last van heeft. Verder moet je hier je kaart voor een lezer langshalen, dus je kunt niet doorlopen en zelfs als je dan je kaart weer voor die lezer weghaalt en doorloopt, loop je tegen een gesloten deur aan omdat het poortje te langzaam open gaat. Hadden ze het maar gedaan zoals in London, maar ze moesten hier weer zo nodig het wiel opnieuw uitvinden.
Sturen de aanbieders van het openbaar vervoer in London ook reclame naar de gebruikers van de kaarten? Dat doen ze hier namelijk wel, ook zoiets raars.
Nee, hier gebruiken we alleen dezelfde chip. De rest moet allemaal opnieuw worden uitgevonden om te kunnen snijden in het personeel.quote:Op zaterdag 8 november 2008 14:02 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Maja ik dacht dus dat het hetzelfde was. Bij ons in Londen heb je bij elke ingang iig 1 iemand staan die je kan helpen. Voor de rest zijn er ook geen probleempjes met poortjes enzo, dus vroeg me echt af waarom iedereen hier zo frustie doet over die OV kaart
Een backup van een originele kaart kon al heel lang, we zijn al veel verder dan dat wijsneus.quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Alleen zo jammer dat je - naast een backup van je eigen kaart- er geen hol aan hebt.
Je hebt een PM.quote:Op zaterdag 8 november 2008 01:43 schreef Remake het volgende:
Leuk topic
Ben er zelf al bijna 3 maandjes mee bezig ( met succes )
Screenshotje, scherm geblurred natuurlijk.
[ afbeelding ]
Laptop: 300,-
RFID R/W: 50,-
Bekabeling: 10,-
RFID R/W Pas: 5,-
OV-Chipkaart, Priceless
Weet ik, ga ik niet op inquote:
Dus jij gaat een OV-Chipkaart dezelfde waarde geven als een paspoort of een bankbiljet? Ik moet zeggen, je idee staat me wel aan, ik vind het allemaal even waardeloos, maar volgens mij denk jij in de tegengestelde richting van mij.quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:41 schreef Houtworm het volgende:
En is het al winstgevend gemaakt om kaarten te kraken?
Geld en paspoorten kunnen ook nagemaakt worden. Dat is een risico wat de bijbehorende beleidsmakers nemen. In het geval van de OV chipkaart is het niet anders.
Ik geef de OV chipkaart helemaal niet dezelfde waarde.quote:Op zondag 9 november 2008 00:25 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Dus jij gaat een OV-Chipkaart dezelfde waarde geven als een paspoort of een bankbiljet? Ik moet zeggen, je idee staat me wel aan, ik vind het allemaal even waardeloos, maar volgens mij denk jij in de tegengestelde richting van mij.
Straks gaan Flippo's of DE-waardepunten of Pokemonkaarten ook gevangenisstraffen opleveren bij namaak. Jij maakt het helemaal mooi!
Ja leuke voorbeelden. Als de politie bij een uitgaans avond een id controle houdt gaat men dan ook alle persoonsgegevens voor die avond opslaan?quote:Op zondag 9 november 2008 07:33 schreef Houtworm het volgende:
Ik geef alleen maar voorbeelden van andere zaken die niet 100% onkraakbaar zijn maar ook gewoon worden gebruikt.
Mja, het niet blind kunnen zien van saldo is misschien het enige nadeel. Daar valt ook wel mee te leven opzich.quote:Op zaterdag 8 november 2008 11:16 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Ik had een studentenkaart. Die ging prima. In het weekend heb ik een keer mn chipknip geladen (ongeveer hetzelfde systeem hoor) om ermee te reizen en ook even gebruikt in de post-studentenkaartperiode. Wat een geklooi, want ik was nooit zeker of er nog genoeg op stond als ik weer hals over kop naar de bus rende. Nee, ik heb toen eens een halve strippenkaart van iemand gekregen die hem niet meer gebruikte, ideaal. Onder het rennen kan ik die uit mn portomonnee halen en even snel checken of ik genoeg strippen heb. Heb ik die niet, voel ik of mn kleingeld genoeg rammelt. Heb ik geen kleingeld, dan stop ik met rennen.
Ze draaien hier al een jaar of drie naast elkaar.quote:Met de trein geldt hetzelfde verhaal wel een beetje. En nog mooier, niemand kan zien waar ik ben geweest de hele dag, dat vind ik misschien nog veel belangrijker.
Nogmaals, als het zo'n geweldig systeem is, waarom mag het dan niet een jaar proefdraaien naast de strippenkaart en de gewone treinkaartjes van de NS? Uiteraard zonder het moeilijker maken van het gebruiken van het oude systeem, dat zou concurrentievervalsing zijn (gebeurt uiteindelijk toch als de vervoersbedrijven hun zin niet krijgen, maar goed). Nee, als het eerlijk mag blijven draaien naast de chipkaart, dan blijkt het systeem grandioos te falen, het wordt vast onderuit gehaald.
In engeland gebruiken ze dit systeem al een tijd.quote:Het mag niet falen, omdat het op de een of andere manier voor de overheid en de vervoersbedrijven gunstig is om zo'n kaart in te voeren. De overheid heeft het volgen van de burger en het uitstralen van "KIJK ONS EENS EEN SCI-FI LANDJE ZIJN HE HE HE!!!" op de agenda en de vervoersbedrijven willen zwartrijden tegengaan, maar nog meer het stiekem tussen de regels door duurder maken van een treinkaartje. En ik heb een alu-hoedje op als ik zeg dat de betrokken partijen zelfs "onafhankelijke" onderzoeken aanpassen in hun voordeel?
quote:http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1697788.ece
[..]
http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1699906.ece
[..]
Het niet-bestaande en compleet uit de duim gezogen voordeel voor de consument is om ze stil te houden. Zoals de door mij zeer gerespecteerde Yildiz al zei, die consumentenorganisaties (allemaal, stuk voor stuk) zijn niet voor de kat zijn kut uit het overleg gestapt.
http://www.debeurs.nl/bin(...)co-ov-chipkaart.html
[..]
Dit is eerlijk weergegeven wat ze van plan zijn.
[..]
En zo verwoorden de bedrijven het. Nee, een Marokkaan die mij op straat zegt "Ik heb een autoradiootje voor jou swa, heele nieuwe autoradiootje, echt niet gejat ofsow!" geloof ik eerder, dan smeerlappen die het verpakken in dat soort doorzichtige woorden.
Nee, die overheid kan mn kloten kussen, die chipkaart gaat eraan.
Ja, alleen kan je er dan geen hol mee omdat dat binnen no-time bekend is + dat je reisacties gelogged worden dus in dat soort gevallen is het terug te halen.quote:Op zaterdag 8 november 2008 16:07 schreef Remake het volgende:
[..]
Een backup van een originele kaart kon al heel lang, we zijn al veel verder dan dat wijsneus.
Hoe en wat gaan we natuurlijk niet posten op een forum.
quote:Op zondag 9 november 2008 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja leuke voorbeelden. Als de politie bij een uitgaans avond een id controle houdt gaat men dan ook alle persoonsgegevens voor die avond opslaan?
heb je alleen niets aan die gekopieerde kaart, want daar kan je dus gewoon niets mee.quote:Op zondag 9 november 2008 16:48 schreef Yildiz het volgende:
Allemaal leuke vergelijkingen met iets als een paspoort wat gekraakt kan worden, maar mijn papieren OV-abo kan niet gekraakt of op afstand gekopieerd worden. Bij een OV-chip kan dat wel.
Netto verlies dus.
Geen idee.quote:Op zondag 9 november 2008 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja leuke voorbeelden. Als de politie bij een uitgaans avond een id controle houdt gaat men dan ook alle persoonsgegevens voor die avond opslaan?
Verlies voor het OV bedrijf, niet voor jou.quote:Op zondag 9 november 2008 16:48 schreef Yildiz het volgende:
Allemaal leuke vergelijkingen met iets als een paspoort wat gekraakt kan worden, maar mijn papieren OV-abo kan niet gekraakt of op afstand gekopieerd worden. Bij een OV-chip kan dat wel.
Netto verlies dus.
Daar kun je wel wat mee, maar, goed, je mag het ontkennen. Je kunt de kaart namelijk geheel kopieren, en op iemand anders zijn naam reizen.quote:Op zondag 9 november 2008 16:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
heb je alleen niets aan die gekopieerde kaart, want daar kan je dus gewoon niets mee.
Daarnaast merk je het wel als iemand met een kaartlezer tegen je broekzak begint op te rijden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |