Dat is toch niet meer dan terecht? Je hebt die afstand immers al afgelegd. Ik snap echt niet welk nadeel je wilt zoeken. Gebruik het ding eens intensief, het is echt een uitkomst.quote:Op woensdag 5 november 2008 00:13 schreef Maeghan het volgende:
Dat is pas als je incheckt bij je aansluitend openbaar vervoer. Op het moment dat je bij je eerste openbaar vervoer uitcheckt, weet die kaart niet dat je nog verder wil reizen en haalt hij je reiskosten eraf.
Hallo, lees je eigen tekst eens terug? Je beweert eerst dat je betaalt per hemelsbreed afgelegde kilometer, vervolgens zeg je dat je gewoon op locatie kunt uitchecken los van het vervoersmiddel (wat niet zo is), vervolgens dat je dan gewoon op je eindpunt uit moet checken (wat niet kan als je moet overstappen) en nu zeg je opeens dat het terecht is dat ik dat betaal omdat ik dat al heb afgelegd.quote:Op woensdag 5 november 2008 01:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dat is toch niet meer dan terecht? Je hebt die afstand immers al afgelegd. Ik snap echt niet welk nadeel je wilt zoeken. Gebruik het ding eens intensief, het is echt een uitkomst.
Je zoekt naar nadelen die er niet zijn en je beredenering klopt niet.quote:Op woensdag 5 november 2008 02:03 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Hallo, lees je eigen tekst eens terug? Je beweert eerst dat je betaalt per hemelsbreed afgelegde kilometer, vervolgens zeg je dat je gewoon op locatie kunt uitchecken los van het vervoersmiddel (wat niet zo is), vervolgens dat je dan gewoon op je eindpunt uit moet checken (wat niet kan als je moet overstappen) en nu zeg je opeens dat het terecht is dat ik dat betaal omdat ik dat al heb afgelegd.Dan betaal ik toch per afgelegde trajectkilometer en niet per hemelsbreed afgelegde kilometer?
Ik zoek geen nadelen, ik struikel erover. Uitkomst suggereert dat het een probleem oplost en dat doet het niet - ik zie geen verbetering ten opzichte van de strippenkaart (integendeel), want ik had namelijk geen problemen met de strippenkaart. Je kunt op je hoofd gaan staan en het Wilhelmus zingen, maar ik vind het een kutkaart en dat blijf ik ook vinden. Dat jij er blij mee bent is fijn voor jou, maar dat het systeem niet werkt zoals het hoort en dat veiligheid en privacy niet gewaarborgd zijn is gewoon een feit.
De nadelen zijn er wel. Je kan wel zeggen dat ze er niet zijn, maar ik ervaar ze, andere mensen ervaren ze en andere mensen tonen ze aan met onderzoeken. Dan kun je blijven ontkennen, maar dat slaat dan nergens op. Ontkennen dat iets zo is maakt niet dat het verdwijnt hoor.quote:Op woensdag 5 november 2008 02:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je zoekt naar nadelen die er niet zijn en je beredenering klopt niet.
Reis vandaag van Maashaven naar Beurs, en morgen van Beurs naar Blaak met de metro. Dat is 1 overstap.
Doe dat morgen achter elkaar, dus met overstap. Je zult zien dat het totaal bedrag lager uitvalt. In je 2e reis wordt dit gewoon verrekend.
Je hebt bij je starthalte een kwartier om weer uit te checkenquote:Op woensdag 5 november 2008 02:43 schreef Maeghan het volgende:
[..]
De nadelen zijn er wel. Je kan wel zeggen dat ze er niet zijn, maar ik ervaar ze, andere mensen ervaren ze en andere mensen tonen ze aan met onderzoeken. Dan kun je blijven ontkennen, maar dat slaat dan nergens op. Ontkennen dat iets zo is maakt niet dat het verdwijnt hoor.
Ik geloof er niks van dat ie het verrekent. Anders zou je het systeem namelijk kunnen belazeren door op te stappen bij een halte, een route kris-kras door de stad te maken met steeds een andere lijn en via een andere lijn uit te stappen bij je beginhalte en dan zou je slechts het opstarttarief betalen (en zou je het geld wat bij iedere overstap afgeschreven is weer opgewaardeerd krijgen), terwijl je tien kilometers hebt gemaakt. Lijkt me heel stug. Waarschijnlijk rekent ie alleen het starttarief niet mee bij je overstap.
Iedereen met een IQ van boven de 70 weet dat het zinloos is zo'n apparaat te bestellen.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:08 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10695
Ook het vermelden waard.
We zullen zien.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Iedereen met een IQ van boven de 70 weet dat het zinloos is zo'n apparaat te bestellen.
Je kan niet illegaal en ongestraft rondreizen op een gekopieerde kaart. Immers, elke reisactie is gelogged en overal hangen camera's, en daarnaast heeft een reiziger snel genoeg door dat zn tegoed hard terugloop óf dat hij niet in kan checken omdat hij al ingechecked is.
Zinloos dus.
Oja? Die poortjes waren er toch wel gekomen, om zwartrijders te weren. Daarnaast zijn de tarieven reeëler.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:20 schreef Yildiz het volgende:
Mensen die een heilig vertrouwen hebben in de techniek, terwijl het papieren systeem voor de eerlijke reiziger al perfect werkt..
"Handige chip, ik kan zo doorlopen..."
Ja muts, als je een abo had, had je je portemonnee niet eens uit je zak hoeven halen..
Noem dan 1 scenario waar je iets hebt aan een gekopieerde pas.quote:
Nu hebben we nog steeds zwartrijders. Ook met die poortjes. De chip is er echt niet gekomen om zwartrijden te voorkomen.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Oja? Die poortjes waren er toch wel gekomen, om zwartrijders te weren. Daarnaast zijn de tarieven reeëler.
Die zijn ook identiek.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:25 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil met de Oyster in engeland? Ik woon zelf in londen, en heb geen idee hoe dat OV kaart gebeuren werkt, maar heb zo'n idee dat het identiek is aan de oyster die we kennen in de UK.
[En dat werkt uitstekend]
Het systeem an sich werkt inderdaad redelijk. Soms een storing, maar dan zouden als het goed is alle poorten open moeten gaan. De vraag blijft echter: waarom? Waarom een werkend papieren systeem vervangen voor een miljardenverslindende elektronische versie ervan? Omdat het 'moderner' oogt? Kom nou.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:25 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil met de Oyster in engeland? Ik woon zelf in londen, en heb geen idee hoe dat OV kaart gebeuren werkt, maar heb zo'n idee dat het identiek is aan de oyster die we kennen in de UK.
[En dat werkt uitstekend]
Wat denk je dat het kosten van al die strippenkaarten zijn? Het drukken ervan enzo. Stempels, stempelautomaten, nee die zijn vast gratis.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:29 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Het systeem an sich werkt inderdaad redelijk. Soms een storing, maar dan zouden als het goed is alle poorten open moeten gaan. De vraag blijft echter: waarom? Waarom een werkend papieren systeem vervangen voor een miljardenverslindende elektronische versie ervan? Omdat het 'moderner' oogt? Kom nou.
Nou, inderdaad, het drukken van zo'n abokaartje van een halve cent zal inderdaad veel duurder zijn dan het onderhouden van een poortje welke duizenden en duizenden euro's kost.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Wat denk je dat het kosten van al die strippenkaarten zijn? Het drukken ervan enzo. Stempels, stempelautomaten, nee die zijn vast gratis.
Het is gewoon mogelijk, daar gaat het om. En wat ook leuk is, je kunt de pas van iemand naast je resetten. Al dat soort dingen, best geinig.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Noem dan 1 scenario waar je iets hebt aan een gekopieerde pas.
1. Zodra de strippenkaart niet meer geaccepteerd wordt, heb je veel minder zwartrijders ivm gesloten poortjes.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:35 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nou, inderdaad, het drukken van zo'n abokaartje van een halve cent zal inderdaad veel duurder zijn dan het onderhouden van een poortje welke duizenden en duizenden euro's kost.
Sorry, volgens mij heb je niet echt een punt. Het OV-chip betaalsysteem is echt duurder dan het huidige.
'Argumenten voor OV-chip'
1"Zwartrijden voorkomen." Onjuist.
2"Goedkoper systeem." Onjuist.
3"Oogt moderner." Juist.
4"Werkt handiger dan papieren abo die je gewoon in je zak kunt houden." Onjuist.
5"Persoonsgegevens even veilig." Onjuist.
Verder nog argumenten?
Volgens mij is het systeem hoe we dat in Londen hebben, juist profitable!quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:29 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Het systeem an sich werkt inderdaad redelijk. Soms een storing, maar dan zouden als het goed is alle poorten open moeten gaan. De vraag blijft echter: waarom? Waarom een werkend papieren systeem vervangen voor een miljardenverslindende elektronische versie ervan? Omdat het 'moderner' oogt? Kom nou.
1: je denkt nog met de logica van het oude systeem, de zwartrijders binnen het OV-chip systeem reizen op een andere manier zwart. Door achter iemand aan te lopen, een trap tegen het poortje aan te geven of door bij hun lokale dealer aan te kloppen voor een illegaal abonnementje. Zwartrijden wordt niet voorkomen, zwartrijden wordt anders.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
1. Zodra de strippenkaart niet meer geaccepteerd wordt, heb je veel minder zwartrijders ivm gesloten poortjes.
2. Niet zo zeer goedkoper, maar het huidige systeem kost ook miljoenen. Je huidige abbokaart niet zo zeer nee, maar de stempelautomaten in de trams zijn erg duur en kosten veel onderhoud, op alle grote stations staan strippenkaart automaten welke geld kosten, distributie strippenkaarten, ..)
3. ja, ook dit argument pleit voor de OV chipkaart.
4. De poortjes moeten er hoe dan ook komen. Dus je papieren abo zou dan op een andere manier bij betreden perron gecontrolleerd worden. Dus de handeling (hand heen en weer bewegen) heb je toch wel.
5. Neem je een anonieme chipkaart.
Je kan van alles met de kaart doen, maar goed, je kan ook strippenkaarten zakken rollen. Lagere pakkans.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:41 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Het is gewoon mogelijk, daar gaat het om. En wat ook leuk is, je kunt de pas van iemand naast je resetten. Al dat soort dingen, best geinig.
En dat jij hier samen met de 'ov-chipkaart-afhankelijke partijen' loopt te blazen dat het systeem hartstikke veilig is etc. is voor mij nog meer reden om het te wantrouwen.
Elke reisactie wordt gelogged op de kaart. Dus bij melding van fraude, zal de kaart gevolgd worden, en kan je dus op de camerabeelden terug zien wie er zo sneu was voor die 4 euro gratis reizen.quote:Nee, dat belang voor de consument wordt me teveel aangehaald als motivatie. Ik geloof echt niet dat er zo ontzettend veel geld wordt uitgegeven aan een systeem omdat het voor de consument makkelijker wordt.
Ik ben dit soort dingen gewoon spuugzat en als er iets mee mogelijk is, dan maak ik daar gebruik van. Het gebeurt gewoon steeds weer dat ambtenaren dat soort dingen in theorie prachtig weten te brengen, maar dat het in praktijk werkelijk ontzettend groots faalt. Fuserende gemeentes met 'ligging-van-het-stadhuisperikelen', tunnels bij autosnelwegen, tunnels van de metro, spoorwegverbindingen, id-plichten (en bijbehorende chipshit/vingerafdrukken/dna-profielen). Ik zit ongeduldig te draaien op mijn stoel tot ze eindelijk beginnen aan de tunnel onder Maastricht door! Zou die wel meteen toegankelijk zijn, of blijft die ook eerst 10 jaar dicht (zoals de A73). De hoge heren in Den Haag komen dat wel even fixen hier, terwijl ze nog nooit met hun achterlijke elite-kop in een trein hebben gezeten.
Nee, ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe dit gaat aflopen en ik zal mij zeer zeker niet laten afschrikken door "ER HANGEN CAMERA'S DUS ER KAN NIKS GEBEUREN!!!". Je moet toch wel een IQ lager dan 70 hebben om alles maar klakkeloos en zonder twijfel aan te nemen van wie dan ook.
Jij gelooft echt dat ze dat gaan doenquote:Op vrijdag 7 november 2008 22:48 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je kan van alles met de kaart doen, maar goed, je kan ook strippenkaarten zakken rollen. Lagere pakkans.
[..]
Elke reisactie wordt gelogged op de kaart. Dus bij melding van fraude, zal de kaart gevolgd worden, en kan je dus op de camerabeelden terug zien wie er zo sneu was voor die 4 euro gratis reizen.
Ik krijg een strippenkaart niet blanco als ik naast iemand zit in de trein...quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:48 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je kan van alles met de kaart doen, maar goed, je kan ook strippenkaarten zakken rollen. Lagere pakkans.
Voor die 4 euro gaan ze echt geen opsporingsbericht de deur uit doen. Of denk je van wel? En daarbij kan ik een nepsnor plakken, meen je werkelijk dat je op zo'n camera kunt zien wat gaande is? Je kijkt teveel films.quote:[..]
Elke reisactie wordt gelogged op de kaart. Dus bij melding van fraude, zal de kaart gevolgd worden, en kan je dus op de camerabeelden terug zien wie er zo sneu was voor die 4 euro gratis reizen.
http://cplus.about.com/b/(...)ard-with-crapto1.htmquote:Op vrijdag 7 november 2008 22:45 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Volgens mij is het systeem hoe we dat in Londen hebben, juist profitable!
Prettige kaart.quote:The fuss over this was because the chip (basically a sophisticated RFID) is in the Oyster Card in London Underground and several other cards.
In de bus en de tram heb je geen poortjes.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
1. Zodra de strippenkaart niet meer geaccepteerd wordt, heb je veel minder zwartrijders ivm gesloten poortjes.
2. Niet zo zeer goedkoper, maar het huidige systeem kost ook miljoenen. Je huidige abbokaart niet zo zeer nee, maar de stempelautomaten in de trams zijn erg duur en kosten veel onderhoud, op alle grote stations staan strippenkaart automaten welke geld kosten, distributie strippenkaarten, ..)
3. ja, ook dit argument pleit voor de OV chipkaart.
4. De poortjes moeten er hoe dan ook komen. Dus je papieren abo zou dan op een andere manier bij betreden perron gecontrolleerd worden. Dus de handeling (hand heen en weer bewegen) heb je toch wel.
5. Neem je een anonieme chipkaart.
Het verschil met de Underground is dat je daar je kaartje insteekt, het poortje open gaat en je gewoon in een normaal tempo door kan lopen en aan de andere kant je kaartje eruit kan halen. En dat er altijd gewoon personeel in de buurt staat voor het geval er iets mis gaat, iemand klem zit in een poortje, iemand met een boodschappentrolley, grote kinderwagen of wat dan ook komt. Dat, en die kaartjes werken ook gewoon goed. Hier niet, hier zetten ze gewoon poortjes neer, personeel is nergens te bekennen. Mijn kaart hapert af en toe, al schijn in de enige te zijn die er last van heeft. Verder moet je hier je kaart voor een lezer langshalen, dus je kunt niet doorlopen en zelfs als je dan je kaart weer voor die lezer weghaalt en doorloopt, loop je tegen een gesloten deur aan omdat het poortje te langzaam open gaat. Hadden ze het maar gedaan zoals in London, maar ze moesten hier weer zo nodig het wiel opnieuw uitvinden.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:25 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil met de Oyster in engeland? Ik woon zelf in londen, en heb geen idee hoe dat OV kaart gebeuren werkt, maar heb zo'n idee dat het identiek is aan de oyster die we kennen in de UK.
[En dat werkt uitstekend]
Sprint je echt op het poortje af in de hoop dat hij opengaat ofzo?quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:06 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Het verschil met de Underground is dat je daar je kaartje insteekt, het poortje open gaat en je gewoon in een normaal tempo door kan lopen en aan de andere kant je kaartje eruit kan halen.
Komt hij weer met zijn situatie... De man die dingen klakkeloos van de overheid aanneemt. Zonder na te denken gelooft hij wat ze hem vertellen... Ja voor hem werken de poortjes wel, we moeten allemaal maar zo worden als hem! De poortjes gaan dan voor ons open en dan mogen we ons vrij begeven op de route die de overheid voor ons heeft uitgestippeld!quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Sprint je echt op het poortje af in de hoop dat hij opengaat ofzo?
Ik loop flink door, en ik kan gewoon doorlopen bij het inchecken.
Ik ben overgestapt op het chipding omdat ik het gekut met strippenkaarten zat was. Heb er nog 1 voor als ik de regio uit ga, maar thats it. Dagelijks heen en weer naar mn werk, de stad in, boodschappen doen bij de jumbo, ..quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:00 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Komt hij weer met zijn situatie... De man die dingen klakkeloos van de overheid aanneemt. Zonder na te denken gelooft hij wat ze hem vertellen... Ja voor hem werken de poortjes wel, we moeten allemaal maar zo worden als hem! De poortjes gaan dan voor ons open en dan mogen we ons vrij begeven op de route die de overheid voor ons heeft uitgestippeld!
Wat een achterlijke debiel...
Ah, dus voor jou moeten anderen maar luxe inleveren?quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:42 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik ben overgestapt op het chipding omdat ik het gekut met strippenkaarten zat was. Heb er nog 1 voor als ik de regio uit ga, maar thats it. Dagelijks heen en weer naar mn werk, de stad in, boodschappen doen bij de jumbo, ..
Inmiddels dus ook een 2 ster abbo, wat het helemaal makkelijk maakt. Ik zie geen reden waarom een ontevreden reizigersvereniging + een hand vol gebruikers die er niet mij om kunnen gaan mij deze luxe af moeten nemen
Welke luxe, die hell die strippenkaart heet?quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:43 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Ah, dus voor jou moeten anderen maar luxe inleveren?
Dat is jouw persoonlijke ervaring ermee, probeer die niet door mijn strot te rammen. Als jij die kaart zo fijn vindt, prima, maar waarom mag die strippenkaart er dan niet gewoon naast?quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Welke luxe, die hell die strippenkaart heet?
Het stempelen in de tram / bus is meer werk dan het inchecken met chipkaart, en met de metro is de handeling ook niet veel zwaarder geworden (met dat verschil dat je daar met een abbo in de toekomst dus in moet checken, waar dit met de tram ook niet eens noodzakelijk is).
Dat is luxe. Je hebt een IQ lager dan 70 als je niet ziet dat dat luxe is.quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:51 schreef xminator het volgende:
Vandaag ook z'n man in de bus met zo een chipkaart, hij moest zijn kaart ongeveer 5 keer heen en weer bij het boxje doen totdat het werkte.
Tssk, heb je je aardige bui vandaag?quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:00 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Komt hij weer met zijn situatie... De man die dingen klakkeloos van de overheid aanneemt. Zonder na te denken gelooft hij wat ze hem vertellen... Ja voor hem werken de poortjes wel, we moeten allemaal maar zo worden als hem! De poortjes gaan dan voor ons open en dan mogen we ons vrij begeven op de route die de overheid voor ons heeft uitgestippeld!
Wat een achterlijke debiel...
Er is me iets teveel door de strot geschoven de afgelopen weken. Excuses. Ik had geen brief gekregen over het EPD (of dat heeft een huisgenoot weggeflikkerd of ik heb het zelf gedaan omdat ik geen naam op de post zag staan), dus ook dat lees ik allemaal vandaag pas.quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:55 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Tssk, heb je je aardige bui vandaag?
Stalin was IRL ook een aardige jongen, als je maar dezelfde denkwijze had als hem. LHO zal vast een aardige jongen zijn, maar hij heeft blijkbaar nog niet erg veel ervaring met nadenken.quote:Op zaterdag 8 november 2008 01:15 schreef Maeghan het volgende:
Daar kan LHO niks aan doen en irl is het best een aardige jongen hoor![]()
Ja, dat EPD heb ik nog niet eens naar gekeken. Ik heb die brief nog ergens liggen, onder een stapel rekeningen of zo.
Kijk! Zo hoort het. Oprecht respect voor mensen die het systeem zo te kakken zetten. Ik hoop dat er een tutorial voor de leek komt, zodat het rap gedaan is met de incapabele beleidsmakers.quote:Op zaterdag 8 november 2008 01:43 schreef Remake het volgende:
Leuk topic
Ben er zelf al bijna 3 maandjes mee bezig ( met succes )
Screenshotje, scherm geblurred natuurlijk.
[ afbeelding ]
Laptop: 300,-
RFID R/W: 50,-
Bekabeling: 10,-
RFID R/W Pas: 5,-
OV-Chipkaart, Priceless
Ja, de "OV-chipkaart kraken voor dummies"!quote:Op zaterdag 8 november 2008 01:55 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
[..]
Kijk! Zo hoort het. Oprecht respect voor mensen die het systeem zo te kakken zetten. Ik hoop dat er een tutorial voor de leek komt, zodat het rap gedaan is met de incapabele beleidsmakers.
Noem jij het inderdaad hell, ik vind het huidige papieren systeem, mét abo, perfect. Ik kan nu altijd zo de tram instappen, zonder mijn portemonnee voor een poortje te houden. Ideaal.quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Welke luxe, die hell die strippenkaart heet?
Het stempelen in de tram / bus is meer werk dan het inchecken met chipkaart, en met de metro is de handeling ook niet veel zwaarder geworden (met dat verschil dat je daar met een abbo in de toekomst dus in moet checken, waar dit met de tram ook niet eens noodzakelijk is).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |