abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 november 2008 @ 18:44:55 #126
225968 Houtworm
I love Wood
pi_63080742
quote:
Op zondag 9 november 2008 18:32 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Daar kun je wel wat mee, maar, goed, je mag het ontkennen. Je kunt de kaart namelijk geheel kopieren, en op iemand anders zijn naam reizen.

En ik weet niet hoe de gemiddelde persoon dat doet, maar ik verwacht niet dat de gemiddelde Nederlander elke 2 dagen zijn reissaldo gaat checken, maar het gewoon automatisch laat afschrijven of maandelijks een X bedrag over maakt.

Daarnaast, die dingen zijn op afstand af te lezen. Kortom, je hele argument slaat nergens meer op.
En hoe vaak is die situatie die jij schetst al gebeurd in Rotterdam of Londen?

Je zou toch wel verwachten dat dat soort berichten het nieuws halen. Want zo'n beetje alles wat er over de OV chipkaart te zeggen is haalt het nieuws. Zeker als het negatief is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Houtworm op 09-11-2008 18:54:19 ]
pi_63083746
quote:
Op zondag 9 november 2008 18:32 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Daar kun je wel wat mee, maar, goed, je mag het ontkennen. Je kunt de kaart namelijk geheel kopieren, en op iemand anders zijn naam reizen.

En ik weet niet hoe de gemiddelde persoon dat doet, maar ik verwacht niet dat de gemiddelde Nederlander elke 2 dagen zijn reissaldo gaat checken, maar het gewoon automatisch laat afschrijven of maandelijks een X bedrag over maakt.

Daarnaast, die dingen zijn op afstand af te lezen. Kortom, je hele argument slaat nergens meer op.
"afstand" is met kleding er tussen hooguit een paar centimeter. En iemand kan er op reizen, tot je dit doorhebt. Bijv. door dat je niet in kan checken omdat je dat al bent. Dan doe je aangifte, en dan is het een kwestie van camerabeelden opvragen en kijken welk traject afgelegd is.

Je kan er dus niets mee.

Ik citeer jou voor je eigen lulverhaal:
Kortom, je hele argument slaat nergens meer op.
La derecha oprime, la izquierda libera
  zondag 9 november 2008 @ 20:48:11 #128
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63084161
quote:
Op zondag 9 november 2008 20:36 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

"afstand" is met kleding er tussen hooguit een paar centimeter. En iemand kan er op reizen, tot je dit doorhebt. Bijv. door dat je niet in kan checken omdat je dat al bent. Dan doe je aangifte, en dan is het een kwestie van camerabeelden opvragen en kijken welk traject afgelegd is.

Je kan er dus niets mee.

Ik citeer jou voor je eigen lulverhaal:
Kortom, je hele argument slaat nergens meer op.
Je gaat mis op wederom een aantal punten. De afstand is volgens mij toch echt een stuk groter, textiel maakt niet zo heel veel uit als je het over radiofrequenties hebt. Dan nog is een afstand van enkele centimeters meer dan genoeg voor de dief.

Je hebt dit wellicht door als je het OV instapt (incheckt), maar waarom is het noodzakelijk dat het slachtoffer met het OV reist, als hij gescand is door de dief? Dat kan toch net zo goed in een druk winkelcentrum zijn? Daar staan mensen in rijen ook hutje mutje op elkaar, en niemand die dan gaat denken 'oh, wacht, misschien ben ik nu wel gescand, zometeen maar even mijn saldo checken'... Daarbij duurt het scannen geen eeuwigheid, bij het poortje is het immers in een mum van tijd ook gescanned.

Het levert daarnaast ook gewoon meer gezeik op voor de reiziger. Ja, hij kan aangifte doen, zijn kaart laten blokkeren en god weet wat, maar dan is de reiziger wel een aantal minuten verder. De reiziger mist dan zijn aansluiting, en is niet op tijd op zijn werk. Kortom, nadelen en nog eens nadelen.
( Om het nog maar even niet over de aanname te hebben dat de aangifte in behandeling genomen wordt en dat er camerabeelden opgevraagd worden, voor een paar euro. )

[ Bericht 5% gewijzigd door Yildiz op 09-11-2008 20:58:09 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 9 november 2008 @ 20:53:00 #129
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63084337
quote:
Op zondag 9 november 2008 18:44 schreef Houtworm het volgende:

[..]

En hoe vaak is die situatie die jij schetst al gebeurd in Rotterdam of Londen?

Je zou toch wel verwachten dat dat soort berichten het nieuws halen. Want zo'n beetje alles wat er over de OV chipkaart te zeggen is haalt het nieuws. Zeker als het negatief is.
Waarom zou dat nu al moeten gebeuren? De markt voor gekopieerde kaarten moet nog gecreëerd worden. Nu kan men nog op andere manieren zwart rijden. Zodra de markt er is, komt het aanbod (na aankoop van apparatuur van wel zeker bijna 50 euro) vanzelf.

Daarnaast, nu al maken tientallen mensen per dag mee dat verkeerde (teveel) bedragen van hun rekening af worden geschreven, in Rotterdam. Dat is allang geen nieuws meer. Of dat komt door bugs of dieven, dat weet men niet.
quote:
[..] De klachten op de site gaan vooral over verkeerde bedragen die verschijnen op de displays bij het in- en uitchecken. Ook worden de verkeerde stations vermeld en daarmee ook verkeerde bedragen van het tegoed op de kaart afgeschreven. [..]Bron
Zie jij mensen serieus aangifte doen, als er een paar euro teveel is afgeschreven? Zou dat serieus in behandeling genomen worden?
  zondag 9 november 2008 @ 20:57:34 #130
225968 Houtworm
I love Wood
pi_63084490
quote:
Op zondag 9 november 2008 20:53 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Waarom zou dat nu al moeten gebeuren? De markt voor gekopieerde kaarten moet nog gecreëerd worden. Nu kan men nog op andere manieren zwart rijden. Zodra de markt er is, komt het aanbod (na aankoop van apparatuur van wel zeker bijna 50 euro) vanzelf.

Daarnaast, nu al maken tientallen mensen per dag mee dat verkeerde (teveel) bedragen van hun rekening af worden geschreven, in Rotterdam. Dat is allang geen nieuws meer. Of dat komt door bugs of dieven, dat weet men niet.
Het systeem draait in Londen al lange tijd en ook in Rotterdam is het handig om kaarten te klonen. Ik zou niet weten waarom die markt er nu al niet kan zijn. Nu loopt men in Rotterdam de kans om gepakt te worden tijdens een controle als men geen geldige kaart heeft.

Ik denk eigenlijk niet dat er een markt voor komt. Ik denk niet dat mensen 50 euro uit gaan geven om zwart te gaan rijden.
  zondag 9 november 2008 @ 20:59:01 #131
225968 Houtworm
I love Wood
pi_63084528
quote:

[..]

[..]

Zie jij mensen serieus aangifte doen, als er een paar euro teveel is afgeschreven? Zou dat serieus in behandeling genomen worden?
De media zouden het echt wel opgepikt hebben als het georganiseerd lijkt te zijn.
Er zijn wel meer instanties die melding kunnen maken van dergelijke praktijken.
  zondag 9 november 2008 @ 21:09:00 #132
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63084876
quote:
Op zondag 9 november 2008 20:57 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Het systeem draait in Londen al lange tijd en ook in Rotterdam is het handig om kaarten te klonen. Ik zou niet weten waarom die markt er nu al niet kan zijn. Nu loopt men in Rotterdam de kans om gepakt te worden tijdens een controle als men geen geldige kaart heeft.

Ik denk eigenlijk niet dat er een markt voor komt. Ik denk niet dat mensen 50 euro uit gaan geven om zwart te gaan rijden.
Nee, dat doen de 'dealers', je weet wel, mensen die voor de wet en volgens populistische politieke partijen niet bestaan, maar mensen wel voorzien van illegaal verklaarde middelen als drugs. Een OV-kaartje erbij zou een leuke verdienste erbij kunnen zijn.

Daarbij, zoals bij mijn post aangepast, hebben mensen nu al last van bedragen die foutief afgeschreven worden. Straks, met een gekloonde chipkaart, kan men eenvoudig inchecken. Bij een controle (as if), kan men wel verzinnen 'oh, ik liep achter iemand aan...'. Bijvoorbeeld. Of men laat een andere, wel geldige kaart zien, maar die momenteel niet in gebruik is (waardoor er niets vanaf geschreven wordt).

Klinkt complex, maar zo heeft de misbruiker maar 2 pasjes nodig. Één voor de controle, en één voor het zwartrijden.
  zondag 9 november 2008 @ 21:11:40 #133
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63084971
quote:
Op zondag 9 november 2008 20:59 schreef Houtworm het volgende:

[..]

De media zouden het echt wel opgepikt hebben als het georganiseerd lijkt te zijn.
Er zijn wel meer instanties die melding kunnen maken van dergelijke praktijken.
Heeft de RET überhaupt wel de moeite genomen om te onderzoeken of die foutieve bedragen komen door bugs of door gekloonde kaarten? En zou politie überhaupt de moeite nemen om een aangifte van diefstal van 5 euro in behandeling te nemen?

Voor dat soort kleine bedragen wordt er volgens mij echt geen papiermolen doorlopen, samen met het opvragen van camerabeelden, hoor. Het is niet alsof er een moord is gepleegd op het niveau van CSI-shows.
  zondag 9 november 2008 @ 21:15:28 #134
225968 Houtworm
I love Wood
pi_63085116
Dus mensen gaan betalen aan anderen om zwart te kunnen rijden. jaja.
Volgens mij is reizen in het openbaar vervoer niet zo duur dat je daar iemand anders voor gaat betalen om zwart te kunnen rijden.

Het smoesje dat je achter iemand aan liep zal wel niet zo vaak geaccepteerd worden. Het is per slot de eigen verantwoording van de klant dat die zijn kaart goed activeerd.
pi_63085554
quote:
Op zondag 9 november 2008 20:48 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Je gaat mis op wederom een aantal punten. De afstand is volgens mij toch echt een stuk groter, textiel maakt niet zo heel veel uit als je het over radiofrequenties hebt. Dan nog is een afstand van enkele centimeters meer dan genoeg voor de dief.

Je hebt dit wellicht door als je het OV instapt (incheckt), maar waarom is het noodzakelijk dat het slachtoffer met het OV reist, als hij gescand is door de dief? Dat kan toch net zo goed in een druk winkelcentrum zijn? Daar staan mensen in rijen ook hutje mutje op elkaar, en niemand die dan gaat denken 'oh, wacht, misschien ben ik nu wel gescand, zometeen maar even mijn saldo checken'... Daarbij duurt het scannen geen eeuwigheid, bij het poortje is het immers in een mum van tijd ook gescanned.

Het levert daarnaast ook gewoon meer gezeik op voor de reiziger. Ja, hij kan aangifte doen, zijn kaart laten blokkeren en god weet wat, maar dan is de reiziger wel een aantal minuten verder. De reiziger mist dan zijn aansluiting, en is niet op tijd op zijn werk. Kortom, nadelen en nog eens nadelen.
( Om het nog maar even niet over de aanname te hebben dat de aangifte in behandeling genomen wordt en dat er camerabeelden opgevraagd worden, voor een paar euro. )
Ja en als je portomonnee met je strippenkaart in dat drukke winkelcentrum gejat wordt, heb je als argumentloze anti chipkaart dodo natuurlijk altijd nog je privé helicopter die je op komt halen Alsof je dan met 10 seconde weer in je bus gaat stappen.

De afstand voor het aflezen is relatief klein, probeer maar je kaart op 20 centimeter van de kaartlezer te houden. Of er tegen aan, in een leren portemonnee. Dan doet hij het niet.

En je snapt nog steeds niet dat als je met een kaart dus hooguit 2 of 3 keer kan reizen, een pakkans die gigantisch is, en een relatief hoog bedrag voor het klonen van die kaart (apparatuur, lege kaart, kleine laptop voor onderweg, ..) er geen hond is die dat risico gaat nemen voor 5 euro
pi_63085627
quote:

[..]

Mijn kaart heeft alleen een paar keer te weinig afgeschreven, op het moment dat ik overstapte op eigenlijk dezelfde lijn (Alexander - Capelle) en dus ook in en uit mn abonnementszone (tm capelsebrug) ging. 60 cent te weinig. Huilhuilhuil het bedrag klopte niet.
pi_63085640
quote:
Op zondag 9 november 2008 21:09 schreef Yildiz het volgende:

[..]
Bij een controle (as if), kan men wel verzinnen 'oh, ik liep achter iemand aan...'. Bijvoorbeeld. Of men laat een andere, wel geldige kaart zien, maar die momenteel niet in gebruik is (waardoor er niets vanaf geschreven wordt).

Klinkt complex, maar zo heeft de misbruiker maar 2 pasjes nodig. Één voor de controle, en één voor het zwartrijden.
Correct,
De ovkaart openmaken en de inhoud vervangen met de inhoud van een lege read/write pas kan ook.
Op zondag 9 augustus 2009 00:52 schreef yvonne het volgende:
@remake zet je jezelf er even bij op je banlijstje?
Op zondag 9 augustus 2009 00:53 schreef Remake het volgende:
Nee.
pi_63085679
quote:

[..]

Ja, en dat dan voor hooguit een week, tot de gene waar de kaart van is/was het doorheeft. Als je al niet eerder bij een controle gepakt wordt. Danwel bij een toegangscontrole, of bij een controle in het voertuig.
pi_63085966
quote:
Op zondag 9 november 2008 21:09 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Daarbij, zoals bij mijn post aangepast, hebben mensen nu al last van bedragen die foutief afgeschreven worden. Straks, met een gekloonde chipkaart, kan men eenvoudig inchecken. Bij een controle (as if),
Die zijn er nu ook al genoeg, toch zeker eens per drie weken.
quote:
kan men wel verzinnen 'oh, ik liep achter iemand aan...'. Bijvoorbeeld. Of men laat een andere, wel geldige kaart zien, maar die momenteel niet in gebruik is (waardoor er niets vanaf geschreven wordt).
Wat dus niet zomaar kan, ja, het poortje open duwen maar dat lukt niet "per ongeluk". En daarnaast, waarom zou iemand dit willen? Dan gaan mensen wel gewoon zwartrijden, immers, zelfde idee, zelfde pakkans, en geen dure investering + kans op aanklacht voor fraude.
quote:
En rijdt hij dus zwart alszijnde niet in het bezit van een kaart, en is dus de hele "kraak" zinloos geweest Nou, ik gun het ze hoor. Iemand met jou intellect die dan een forse investering doet, om uiteindelijk nog een boete te krijgen voor zwartrijden.

Je schiet er dus geen hol mee op. En ik heb toch stiekem nog de hoop dat je dit zelf ook door hebt, anders is het wel heel erg met je gesteld
pi_63085995
quote:
Op zondag 9 november 2008 21:15 schreef Houtworm het volgende:
Dus mensen gaan betalen aan anderen om zwart te kunnen rijden. jaja.
Volgens mij is reizen in het openbaar vervoer niet zo duur dat je daar iemand anders voor gaat betalen om zwart te kunnen rijden.
Ja, en dan alsnog genaaid worden
pi_63101774
quote:
Op zondag 9 november 2008 13:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Mja, het niet blind kunnen zien van saldo is misschien het enige nadeel. Daar valt ook wel mee te leven opzich.
Dat is weer jouw persoonlijke mening die ik maar gewoon moet slikken. Nee dankje, voor mij is het behoorlijk belangrijk dat ik weet of er nog iets op staat voor of tijdens vertrek.
quote:
[..]

Ze draaien hier al een jaar of drie naast elkaar.
En maakt iedereen gebruik van die kutkaart? Of blijven mensen toch nog gebruik maken van de conventionele middelen? En komt dat omdat de chipkaart makkelijker is of omdat ze de conventionele manier systematisch de poten onder de stoel vandaan zagen door hem moeilijk verkrijgbaar te maken?
quote:
[..]

In engeland gebruiken ze dit systeem al een tijd.
Nee, in Engeland is het systeem anders las ik in ditzelfde topic. Het gaat in een machine en er zijn altijd mensen in de buurt om te helpen. Ik zie op Eindhoven Beukenlaan echt geen extra loket komen om te helpen als dat apparaat niet werkt...
quote:
[..]

Sorry? Heb je inhoudelijk nog iets te melden?
quote:
Op zondag 9 november 2008 16:12 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ja, alleen kan je er dan geen hol mee omdat dat binnen no-time bekend is + dat je reisacties gelogged worden dus in dat soort gevallen is het terug te halen.

En iemands papieren OV kan je ook jatten. En namaken.
Je kunt iemands papieren OV niet jatten zonder deze FYSIEK in handen te krijgen. Daarbij maak je doorgaans lichamelijk contact met de houder waarin dat ding zit. En meestal is dat een persoon met een tastzin die je een knal voor je kop kan geven omdat je hem/haar zit te betasten.

Moet ik uitleggen hoe die chipkaart werkt, of was Yildiz al duidelijk genoeg voor je? Zo'n goede ICT'er ben je volgens mij niet hoor...
quote:

[..]

Het is een investering van 50 euro om onbeperkt te kunnen kopieeren voor alles wat met die manier van 'inloggen' van doen heeft. Dus ook bij DAF in Eindhoven of Defensie.

En ja, die controles met mensen die je komen opzoeken (conducteurs oid.), haalt dat niet net de hele winst van die investering onderuit? Minder mensen hoeven betalen om te controleren?
quote:
Op zondag 9 november 2008 21:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ja en als je portomonnee met je strippenkaart in dat drukke winkelcentrum gejat wordt, heb je als argumentloze anti chipkaart dodo natuurlijk altijd nog je privé helicopter die je op komt halen Alsof je dan met 10 seconde weer in je bus gaat stappen.
Wanneer dringt het tot je door? Fysiek contact nodig vs. draadloos...
quote:
De afstand voor het aflezen is relatief klein, probeer maar je kaart op 20 centimeter van de kaartlezer te houden. Of er tegen aan, in een leren portemonnee. Dan doet hij het niet.
Volgens mij is de kracht van een RFID afhankelijk van de kracht van de lezer. De lezer zendt een signaal uit en de RFID zendt dat terug met dezelfde kracht (geen krachtbron in de RFID). Ken je die dingen die ze bij C&A aan de kleding hangen? Volgens mij detecteren die op een behoorlijk afstandje...
quote:
En je snapt nog steeds niet dat als je met een kaart dus hooguit 2 of 3 keer kan reizen, een pakkans die gigantisch is, en een relatief hoog bedrag voor het klonen van die kaart (apparatuur, lege kaart, kleine laptop voor onderweg, ..) er geen hond is die dat risico gaat nemen voor 5 euro
Met twee kaarten (hierboven ergens genoemd) is de pakkans volgens mij NIHIL... En het gaat hier niet om 5 euro, maar om systematisch zwartrijden. Allemaal mogelijk omdat er van die idioten zijn die stug volhouden dat het systeem niet kan falen. Nee, het systeem doet het prima hoor, maar het heeft alleen van die lastige blinde vlekken waar je gratis in kunt gaan zitten en die lekken zijn helemaal niet meer te bestrijden, want de mens wordt zo achterlijk dat een groen lampje op een TFT het enige is waarnaar wordt gekeken.

Bedankt voor de inzet, ik zal aan ze denken als het OV gratis is geworden door dat soort mensen.
pi_63102712
quote:
Op maandag 10 november 2008 14:29 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

Dat is weer jouw persoonlijke mening die ik maar gewoon moet slikken. Nee dankje, voor mij is het behoorlijk belangrijk dat ik weet of er nog iets op staat voor of tijdens vertrek.
[..]

En maakt iedereen gebruik van die kutkaart? Of blijven mensen toch nog gebruik maken van de conventionele middelen? En komt dat omdat de chipkaart makkelijker is of omdat ze de conventionele manier systematisch de poten onder de stoel vandaan zagen door hem moeilijk verkrijgbaar te maken?
[..]
Omdat met de strippenkaart makkelijker te sjoemelen valt, wordt deze ook nog veel gebruikt. Ik ken eigenlijk weinig tot geen mensen die meer dan eens per dag met het OV reizen en dit nog met een strippenkaart of abonnement zonder chip doen, terwijl het nog wel mogelijk is.
quote:
Nee, in Engeland is het systeem anders las ik in ditzelfde topic. Het gaat in een machine en er zijn altijd mensen in de buurt om te helpen. Ik zie op Eindhoven Beukenlaan echt geen extra loket komen om te helpen als dat apparaat niet werkt...
[..]
In engeland werkt het chipsysteem hetzelfde. Daarnaast staan er hier, net als in de engelse metro, ook mensen die je kunnen helpen. Zojuist zelfs 1 bij ieder poortje op Maashaven, en 1 per set poortjes op Wilhelminaplein.
quote:
Sorry? Heb je inhoudelijk nog iets te melden?
Op een vergelijking die de plank misslaat? Nee.
quote:
[..]

Je kunt iemands papieren OV niet jatten zonder deze FYSIEK in handen te krijgen. Daarbij maak je doorgaans lichamelijk contact met de houder waarin dat ding zit. En meestal is dat een persoon met een tastzin die je een knal voor je kop kan geven omdat je hem/haar zit te betasten.

Moet ik uitleggen hoe die chipkaart werkt, of was Yildiz al duidelijk genoeg voor je? Zo'n goede ICT'er ben je volgens mij niet hoor...
[..]

Het is een investering van 50 euro om onbeperkt te kunnen kopieeren voor alles wat met die manier van 'inloggen' van doen heeft. Dus ook bij DAF in Eindhoven of Defensie.

En ja, die controles met mensen die je komen opzoeken (conducteurs oid.), haalt dat niet net de hele winst van die investering onderuit? Minder mensen hoeven betalen om te controleren?
[..]

Wanneer dringt het tot je door? Fysiek contact nodig vs. draadloos...
[..]
RFID reageert inderdaad op een uitgezonden signaal, maar die afstand is niet eindeloos, zeker niet als het her en der zit ingepakt (ie. portomonee).

Het poortje gaat al niet open als ik mn pas er met portomonee tegenaan duw, laat staan dat je op een flinke afstand er iets mee kan.
quote:
Volgens mij is de kracht van een RFID afhankelijk van de kracht van de lezer. De lezer zendt een signaal uit en de RFID zendt dat terug met dezelfde kracht (geen krachtbron in de RFID). Ken je die dingen die ze bij C&A aan de kleding hangen? Volgens mij detecteren die op een behoorlijk afstandje...
[..]
Die poortjes staan op een halve meter van elkaar, dus verder dan 25 centimeter van een poortje zal zo'n ding nooit zijn.
quote:
Met twee kaarten (hierboven ergens genoemd) is de pakkans volgens mij NIHIL... En het gaat hier niet om 5 euro, maar om systematisch zwartrijden. Allemaal mogelijk omdat er van die idioten zijn die stug volhouden dat het systeem niet kan falen. Nee, het systeem doet het prima hoor, maar het heeft alleen van die lastige blinde vlekken waar je gratis in kunt gaan zitten en die lekken zijn helemaal niet meer te bestrijden, want de mens wordt zo achterlijk dat een groen lampje op een TFT het enige is waarnaar wordt gekeken.

Bedankt voor de inzet, ik zal aan ze denken als het OV gratis is geworden door dat soort mensen.
De pakkans is volledig; niet zo zeer op de fraude maar wel op zwartrijden. Waarom zou je veel moeite doen om uiteindelijk nog steeds een boete voor zwartrijden te krijgen?

Beuk dan gewoon het poortje open en neem geen chipkaart mee
pi_63103343
quote:
Op maandag 10 november 2008 15:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Omdat met de strippenkaart makkelijker te sjoemelen valt, wordt deze ook nog veel gebruikt. Ik ken eigenlijk weinig tot geen mensen die meer dan eens per dag met het OV reizen en dit nog met een strippenkaart of abonnement zonder chip doen, terwijl het nog wel mogelijk is.
"Jij kent" is hier niet geldig. Wetenschappelijk onderbouwd onderzoek en anders opzouten.
quote:
[..]

In engeland werkt het chipsysteem hetzelfde. Daarnaast staan er hier, net als in de engelse metro, ook mensen die je kunnen helpen. Zojuist zelfs 1 bij ieder poortje op Maashaven, en 1 per set poortjes op Wilhelminaplein.
Dus bij elk poortje komt een controleur te staan? Of zijn mensen die niet zo centraal wonen genaaid? Klinkt niet als OPENBAAR vervoer, maar als PRIVE vervoer...
quote:
[..]

Op een vergelijking die de plank misslaat? Nee.
Ik weet dat het bij jou toch niet komt, misschien omdat je het niet kan, maar waar is je onderbouwing?
quote:
[..]

RFID reageert inderdaad op een uitgezonden signaal, maar die afstand is niet eindeloos, zeker niet als het her en der zit ingepakt (ie. portomonee).

Het poortje gaat al niet open als ik mn pas er met portomonee tegenaan duw, laat staan dat je op een flinke afstand er iets mee kan.
Goh, dus je bestrijdt hier je eerdere argument dat het ding zo makkelijk is dat het niet eens uit je portomonnee gehaald hoeft te worden?
quote:
[..]

Die poortjes staan op een halve meter van elkaar, dus verder dan 25 centimeter van een poortje zal zo'n ding nooit zijn.
Bij Kruidvat in de rij sta ik vaak genoeg op 5 cm afstand van iemand.
quote:
[..]

De pakkans is volledig; niet zo zeer op de fraude maar wel op zwartrijden. Waarom zou je veel moeite doen om uiteindelijk nog steeds een boete voor zwartrijden te krijgen?

Beuk dan gewoon het poortje open en neem geen chipkaart mee
Poortje inbeuken valt op, het gaat erom dat het uiterlijk doet lijken alsof je volgens de regels bent, dan is de pakkans nihil. En zwartrijden kunnen ze je dan alleen nog maar mee pakken als je in levende lijve wordt vastgegrepen door personeel. Iets waar ze dolgraag vanaf willen en met dat doel wordt die chipkaart juist ingezet.
pi_63103647
quote:
Op maandag 10 november 2008 @ 15:23 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

Poortje inbeuken valt op, het gaat erom dat het uiterlijk doet lijken alsof je volgens de regels bent, dan is de pakkans nihil. En zwartrijden kunnen ze je dan alleen nog maar mee pakken als je in levende lijve wordt vastgegrepen door personeel. Iets waar ze dolgraag vanaf willen en met dat doel wordt die chipkaart juist ingezet.
Dat is toch juist een heel sterk argument vóór de chipkaart?
Nu kan iedere klapjostie doen alsof hij een abonnement heeft en gewoon de metro in stappen. Straks alleen nog maar mensen die geinvesteerd hebben om zware strafbare feiten begaan als ze 5 cm achter je staan in de kruidvat. Lijkt me toch een significante verbetering.

-edit- de rest van je post was kul dus daar reageer ik maar niet op.
pi_63103786
quote:
Op maandag 10 november 2008 15:32 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Nu kan iedere klapjostie doen alsof hij een abonnement heeft en gewoon de metro in stappen. Straks alleen nog maar mensen die geinvesteerd hebben om zware strafbare feiten begaan als ze 5 cm achter je staan in de kruidvat. Lijkt me toch een significante verbetering.
Zeker een verbetering. Gratis reizen voor de 'elite'. Groen lampje brandt, niks aan de hand hoor.
quote:
Vooral niet inhoudelijk reageren, daarmee bewijs je hoe 'kul' het is hoor...
pi_63104130
quote:
Op maandag 10 november 2008 15:23 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

"Jij kent" is hier niet geldig. Wetenschappelijk onderbouwd onderzoek en anders opzouten.
[..]

Dus bij elk poortje komt een controleur te staan? Of zijn mensen die niet zo centraal wonen genaaid? Klinkt niet als OPENBAAR vervoer, maar als PRIVE vervoer...
[..]

Ik weet dat het bij jou toch niet komt, misschien omdat je het niet kan, maar waar is je onderbouwing?
[..]

Goh, dus je bestrijdt hier je eerdere argument dat het ding zo makkelijk is dat het niet eens uit je portomonnee gehaald hoeft te worden?
[..]

Bij Kruidvat in de rij sta ik vaak genoeg op 5 cm afstand van iemand.
[..]
Even een zin die je op jezelf toe moet passen bold gemaakt.
quote:
Poortje open beuken (of beter: Stevig doorlopen) valt enkel op door het piepgeluid dat afgaat, en gebeurt nu al regelmatig als er geen mensen op de stations aanwezig zijn (want ze staan er inderdaad niet van 5:00 tot 1:00, de tijden dat het vervoer rijdt, maar wel heel vaak en eigenlijk ook altijd wel op CS, waar mensen bekend gemaakt kunnen worden met het systeem).

En waarom zou je kopieren en zwartrijden? En niet gewoon zwartrijden? En met de controle komen er toch al ca. 30 man het voertuig binnen,en weglopen is daar bepaald geen optie (1 man politie + 1 man RET per deur van de metro).
pi_63104317
quote:
Op maandag 10 november 2008 @ 15:36 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

Zeker een verbetering. Gratis reizen voor de 'elite'. Groen lampje brandt, niks aan de hand hoor.
[..]

Vooral niet inhoudelijk reageren, daarmee bewijs je hoe 'kul' het is hoor...
er zat geen inhoud in dus weinig om op te reageren.

En 'gratis reizen voor elite' slaat nergens op. Voor die mensen die zo'n apparaat hebben wordt het niet beter dan het nu is, plus dat ze ook nog eens fraude en inbreuk op privacy plegen, dus veel erger de sjaak zijn.
Maar aangezien 99% van de zwartreizers zwervertjes e.d. zijn zal het een significante verbetering zijn.
pi_63104617
quote:
Op maandag 10 november 2008 15:32 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Eigenlijk zegt deze post wel alles ja.

De conclusie die je grofweg kunt trekken is:
- De chipkaart zorgt voor meer gemak, het is hooguit een weekje wennen om een andere routine aan te leren
- De chipkaart zorgt veelal voor lagere te betalen bedragen en in alle gevallen voor een reëler bedrag - al zal iemand die normaal nét binnen zn zone blijft daar anders over denken
- De chipkaart is te kraken, maar het enige wat je er mee bereikt is dat het poortje makkelijker opengaat. Je rijdt nogsteeds zwart, en de pakkans is zeer groot.

Oftewel: Het massale gebruik in Rotterdam is een goed voorbeeld van hoe het landelijk moet gaan lopen.
pi_63104655
quote:
Op maandag 10 november 2008 15:52 schreef mcDavid het volgende:

[..]

er zat geen inhoud in dus weinig om op te reageren.

En 'gratis reizen voor elite' slaat nergens op. Voor die mensen die zo'n apparaat hebben wordt het niet beter dan het nu is, plus dat ze ook nog eens fraude en inbreuk op privacy plegen, dus veel erger de sjaak zijn.
Maar aangezien 99% van de zwartreizers zwervertjes e.d. zijn zal het een significante verbetering zijn.
Het zal hooguit een enkele student zijn die een keer met trillende knieen en een bruine onderbroek heen en weer gaat met de metro en zich da master voelt. In de reële wereld heb je dus niets aan een geclonede/gekopieerde/.. kaart.
pi_63105090
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Het zal hooguit een enkele student zijn die een keer met trillende knieen en een bruine onderbroek heen en weer gaat met de metro en zich da master voelt. In de reële wereld heb je dus niets aan een geclonede/gekopieerde/.. kaart.
Wanneer ik een gekopierde kaart van iemand heb die zijn bankrekening eraan gekoppeld heeft en van het beste vertrouwen is dan kan ik dus wel een redelijk lange tijd blijven reizen voordat die persoon eens op de website gaat kijken en opeens moet constateren dat er al vele vreemde reizen niet door hem gemaakt zijn maar wel van zijn rekening afgeboekt.

Als extra voorbeeld zal ik even verklappen dat ik al 6 maanden een gratis kortingskaart heb van de NS omdat ze die dingen na het verlopen zijn toch op dit moment niet controleren maar wel iedereen met een kortingskaart de afgelopen jaren een ovchip opgestuurd heeft gekregen met een houdbaarheidsdatum tot 2012 ergens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')