En hoe controleert de reiziger dat zijn kaartje geldig is? In die stromende mensenmassa waar iedereen 2 seconden de mogelijkheid heeft om op een scherm te kijken?quote:Op maandag 10 november 2008 23:05 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Een kaartje zonder checkin IS NIET GELDIG! Dat is juist het punt! Je gáát niet allemaal toeren uithalen met RFID scanners om alsnog zwart te reizen!
Nu wordt ík een beetje moe van het herhalen.
Leuk dat je allerlei problemen verzint die misschien wel kunnen gebeuren. Maar wat heb je eraan? Geen flikker.quote:Op maandag 10 november 2008 22:58 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Een piepje. Net zoals dat piepje wat uit die 9 poortjes naast hem klinkt. Dat is dus niets.
Een signaal, terwijl de reiziger liever op het deurtje zelf let, of deze wel open gaat. Dat is dus ook niets.
Daarnaast, de reiziger kan het alleen bij de poort checken. Als de reiziger dan tegen de controleur zegt: 'meneer, het poortje ging open, ik hoorde vele piepjes op dat moment, dus ik dacht dat mijn poortje ook wel piepte, en ik sta hier nota bene met een geldig vervoersbewijs met krediet, hoe kunt u dan zeggen dat ik zwart rijd?'..... Dan kan de controleur daar vrij weinig tegen in brengen. De controleur kan niet zeggen 'had dan alsnog even, nadat u door het poortje bent gelopen, even op uw kaartje gekeken of het écht écht geldig is'. Want die mogelijkheid is er niet.
Je legt de schuld bij de reiziger, terwijl deze absoluut geen blaam treft bij een systeem wat meer gebreken vertoont dan het huidige, op het gebied van het verifiëren van de geldigheid van het vervoersbewijs.
500 euro per jaar aan besparing voor de zwartrijder. Gratis reizen met het OV, wat eenmalig 50 euro kost, en iedere andere reiziger dik 550 euro.quote:Op maandag 10 november 2008 23:08 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Leuk dat je allerlei problemen verzint die misschien wel kunnen gebeuren. Maar wat heb je eraan? Geen flikker.
Oh dus de kopieerbaarheid enzo is geen punt meer. Goed dat je dat in ieder geval inziet.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 23:07 schreef Yildiz het volgende:
[..]
En hoe controleert de reiziger dat zijn kaartje geldig is? In die stromende mensenmassa waar iedereen 2 seconden de mogelijkheid heeft om op een scherm te kijken?
Nee dus. Je negeert volledig mijn punt. De reiziger is niet in staat de geldigheid van zijn kaartje te controleren, zónder apparatuur. En dat is het hele zwakke van dit systeem.
Succes. Meld je het even als je je eerste boete hebt?quote:Op maandag 10 november 2008 @ 23:10 schreef Yildiz het volgende:
[..]
500 euro per jaar aan besparing voor de zwartrijder. Gratis reizen met het OV, wat eenmalig 50 euro kost, en iedere andere reiziger dik 550 euro.
En voor nu, goedenavond.
Zou kunnen. Theoretisch. Net zoals het zou kunnen dat die zwartrijder van het perron afvalt als de metro langskomt.quote:Op maandag 10 november 2008 23:10 schreef Yildiz het volgende:
[..]
500 euro per jaar aan besparing voor de zwartrijder. Gratis reizen met het OV, wat eenmalig 50 euro kost, en iedere andere reiziger dik 550 euro.
En voor nu, goedenavond.
Waarom, waarom in godsnaam, zou ik zwart willen rijden als ik aangeef hoe een reiziger zwart kan rijden? Wat zijn dat voor zogenaamde debattechniekjes? Wat zijn dat voor verkapte persoonlijke aanvallen? Wat zijn dat voor non-argumenten?quote:Op maandag 10 november 2008 23:12 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Succes. Meld je het even als je je eerste boete hebt?
De laatste voor vandaag:quote:Op maandag 10 november 2008 23:11 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Oh dus de kopieerbaarheid enzo is geen punt meer. Goed dat je dat in ieder geval inziet.
Rest dus nog een scanner om te controlleren of je ingechecked bent op het perron, en het systeem is volmaakt.
IMO ook onzin, want de poortjes gáán niet open als je niet incheckt. Ja nu, maar straks niet meer.
Ja we begrijpen prima hoe je te werk wilt gaan. Maar je hebt nog steeds niet kunnen vertellen wat je nou precies wijzer wordt van al dat gedoe.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 23:15 schreef Yildiz het volgende:
[..]
De laatste voor vandaag:
De kopieerbaarheid van het kaartje maakt het -zwart, ongeldig- inchecken mogelijk. Zonder rare capriolen. Door deze in een hoesje te bewaren, is deze niet op afstand te scannen door een controleur, en daarmee 'onzichtbaar'.
De zwartrijder laat een ándere kaart zien tijdens een enkele controle.
Tijdens die controle blijkt dat de reiziger blijkbaar niet ingechecked is mijn zijn kaartje, waarna de reiziger zegt wat ik onderhand al 3x getypt hebt.
Is dat nu echt zo complex?
En nu echt, goedenavond hoor, de rest komt morgen wel.
quote:Op maandag 10 november 2008 @ 23:15 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Waarom, waarom in godsnaam, zou ik zwart willen rijden als ik aangeef hoe een reiziger zwart kan rijden? Wat zijn dat voor zogenaamde debattechniekjes? Wat zijn dat voor verkapte persoonlijke aanvallen? Wat zijn dat voor non-argumenten?
"ja meneer, ik dacht dat het automaat stempelde. Ik hoorde PIEP en ach, ziet u, ik ben ernstig psychisch labiel en ben dus maar gewoon gaan zitten in de metro"quote:Op maandag 10 november 2008 23:03 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Oh, de nieuwe manier van het zwartrijden, heb je hem nu eindelijk door?
En waarom zouden die zwartrijders, die 2 pagina's geleden nog niet eens bestonden, ineens de metro uitgesleept worden? Omdat ze een geldig kaartje zonder geldige checkin hebben? Van een systeem wat ernstige gebreken vertoont? Laat me niet lachen, zo'n conducteur kan nooit op zo'n manier een boete uitdelen.
Heb ik dat ergens gezegd? Moet eerst iets massaal gebeuren voordat men gaat nadenken of iets wel verstandig was? Wat is dat voor argument?quote:Op maandag 10 november 2008 23:19 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Dank voor het bevestigen voor het punt dat het feit dat de mogelijkheid bestaat niet betekent dat iedereen het massaal zal doen.
Niet ik, de zwartrijder. En zwartrijden bespaart hem honderden euro's per jaar.quote:Op maandag 10 november 2008 23:18 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ja we begrijpen prima hoe je te werk wilt gaan. Maar je hebt nog steeds niet kunnen vertellen wat je nou precies wijzer wordt van al dat gedoe.
En waarom moet dat labiel erbij? Denk je anders dat je 'argument' niet sterk genoeg is?quote:Op maandag 10 november 2008 23:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
"ja meneer, ik dacht dat het automaat stempelde. Ik hoorde PIEP en ach, ziet u, ik ben ernstig psychisch labiel en ben dus maar gewoon gaan zitten in de metro"
En die boetes worden massaal uitgedeeld. Misschien niet in lutjebroek op buslijn 1, maar hier in de Metro wel.
Het gaat niet massaal gebeuren! Mensen zeggen nu toch ook niet massaal dat er geen stempel op de strippenkaart is gekomen omdat het stempelautomaat stuk is of de chauffeur lepra heeft gekregen! Die krijgen dan net zo goed een boete. Alleen is die stempel nu digitaal.quote:Op maandag 10 november 2008 23:25 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Heb ik dat ergens gezegd? Moet eerst iets massaal gebeuren voordat men gaat nadenken of iets wel verstandig was? Wat is dat voor argument?
[..]
Niet ik, de zwartrijder.
Het argument is (herhaling-alert) dat een systeem niet inherent veilig hoeft te zijn om goed te werken. i.t.t. wat jij en sommige anderen beweren.quote:Op maandag 10 november 2008 @ 23:25 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Heb ik dat ergens gezegd? Moet eerst iets massaal gebeuren voordat men gaat nadenken of iets wel verstandig was? Wat is dat voor argument?
En -leuke bijkomstigheid- het wordt wél veiliger dan het nu is. Immers, er is meer kennis, geld, danwel bruut geweld voor nodig.quote:Op maandag 10 november 2008 23:28 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Het argument is (herhaling-alert) dat een systeem niet inherent veilig hoeft te zijn om goed te werken. i.t.t. wat jij en sommige anderen beweren.
Goed, zijn we het dan op deze avond in ieder geval eens dat het OV-chip systeem niet 100% waterdicht is?quote:Op maandag 10 november 2008 23:28 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Het argument is (herhaling-alert) dat een systeem niet inherent veilig hoeft te zijn om goed te werken. i.t.t. wat jij en sommige anderen beweren.
Daar waren we het aan het begin van het topic al over eens:quote:Op maandag 10 november 2008 @ 23:31 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Goed, zijn we het dan op deze avond in ieder geval eens dat het OV-chip systeem niet 100% waterdicht is?
Dat is in ieder geval iets, dan ga ik hier morgen op verder.
quote:Op maandag 3 november 2008 @ 22:51 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ja net alsof er met strippenkaarten niet te frauderen is..
Die zooi wordt gewoon keihard overhypet. Het komt er straks op neer dat 2 mensen in nederland zo'n kopiëer ding hebben puur om te bewijzen dat het werkt, en dat de rest het nog steeds makkelijker vind om gewoon achter iemand aan te lopen door een poortje om gratis te kunnen reizen.
Ja, maar iedere metroreiziger vooraf zn reis laten betalen bij een conducteur, de conducteur met hem mee laten reizen ter controle is ook niet 100% veilig, immers, hij kan het geld vervalst hebben.quote:Op maandag 10 november 2008 23:31 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Goed, zijn we het dan op deze avond in ieder geval eens dat het OV-chip systeem niet 100% waterdicht is?
Dat is in ieder geval iets, dan ga ik hier morgen op verder.
Volgens mij is het allang bekend dat het OV chipsysteem niet 100% veilig isquote:Op maandag 10 november 2008 23:31 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Goed, zijn we het dan op deze avond in ieder geval eens dat het OV-chip systeem niet 100% waterdicht is?
Dat is in ieder geval iets, dan ga ik hier morgen op verder.
Maar om nu een systeem in te gaan voeren wat zogenaamd minder zwartrijders zou opleveren maar waar wij hier zo al een paar gaten in geschoten hebben grenst toch echt aan de grootste sulligheid die ik maar kan voorstellen.quote:Op dinsdag 11 november 2008 08:04 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Volgens mij is het allang bekend dat het OV chipsysteem niet 100% veilig is
Want geen enkel systeem is 100% veilig te maken.
Welke gaten schieten we er dan in?quote:Op dinsdag 11 november 2008 @ 08:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar om nu een systeem in te gaan voeren wat zogenaamd minder zwartrijders zou opleveren maar waar wij hier zo al een paar gaten in geschoten hebben grenst toch echt aan de grootste sulligheid die ik maar kan voorstellen.
Als er fysieke kenmerken op iets zitten is dit veel moeilijker te vervalsen dan een digitaal ding.
+ dat als je dan dus binnen bent, je nog steeds moet zwartrijdenquote:Op dinsdag 11 november 2008 12:03 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Welke gaten schieten we er dan in?
Alleen dat mensen die sowieso geen behoefte hebben aan zwartrijden, met een hoop gegoochel en de nodige misdrijven de poortjes zouden kunnen openen. En zelfs dat is al een verbetering t.o.v. uberhaupt geen poortje.
Voorlopig gaat het alleen in rotterdam gebeuren. O.a. schiedam centrum is al helemaal uitgerust met poortjes. De poortjes staan daar aan het begin en eind van de tunnel, maar als je er alleen maar doorheen gaat wordt er geen tegoed afgeschreven. rijen staan er nooit, alleen de poortjes waar je zonder ov-chipkaart doorheen kunt zijn in de spits nogal druk.quote:Op dinsdag 11 november 2008 @ 12:51 schreef Basp1 het volgende:
Ow de poortjes moeten nu opeen de verbetering gaan worden die we gaan behalen met die ovchip kaart.
Ik heb op nog geen 1 NS station poortjes gezien.
Ik heb hier al eens de vraag geopperd waar komen de poortjes in utrecht CS te staan? Voor de roltrappen of in de centrale hal waardoor geen mensen meer van het centrum richting jaarbeurs kunnen lopen?
Als we nu al zien hoe druk het tijdens de spits is op de roltrappen en deze massa moeten we ook nog door een beperkt aantal poortjes gaan laten lopen zie ik het helemaal fout lopen. Of hoeven we een NS kaartje niet uit te checken?
Men wil af van het gemak van het doorlopen?quote:Op dinsdag 11 november 2008 13:10 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Voorlopig gaat het alleen in rotterdam gebeuren. O.a. schiedam centrum is al helemaal uitgerust met poortjes. De poortjes staan daar aan het begin en eind van de tunnel, maar als je er alleen maar doorheen gaat wordt er geen tegoed afgeschreven. rijen staan er nooit, alleen de poortjes waar je zonder ov-chipkaart doorheen kunt zijn in de spits nogal druk.
En natuurlijk is het makkelijker als je gewoon door kunt lopen maar dat is nou juist waar men vanaf wil.
Men wil af van het feit dat iedere willekeurige zwerver zonder vervoersbewijs in kan stappen.quote:Op dinsdag 11 november 2008 @ 13:16 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Men wil af van het gemak van het doorlopen?. Heb je daar een uitslag van een referendum voor?
.
Dat kan hij nu, volgens de regels, toch ook niet? Ik noem inderdaad specifiek 'regels'.quote:Op dinsdag 11 november 2008 13:21 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Men wil af van het feit dat iedere willekeurige zwerver zonder vervoersbewijs in kan stappen.
Op Utrecht CS zijn de roltrappen hier al voor aangepast & vervangen (en ook breder meen ik). De poortjes zullen er voor geplaatst worden. Nu moet de Nederladner alleen nog leren lopen op de roltrap, en dan komt het goed.quote:Op dinsdag 11 november 2008 12:51 schreef Basp1 het volgende:
Ow de poortjes moeten nu opeen de verbetering gaan worden die we gaan behalen met die ovchip kaart.
Ik heb op nog geen 1 NS station poortjes gezien.
Ik heb hier al eens de vraag geopperd waar komen de poortjes in utrecht CS te staan? Voor de roltrappen of in de centrale hal waardoor geen mensen meer van het centrum richting jaarbeurs kunnen lopen?
Als we nu al zien hoe druk het tijdens de spits is op de roltrappen en deze massa moeten we ook nog door een beperkt aantal poortjes gaan laten lopen zie ik het helemaal fout lopen. Of hoeven we een NS kaartje niet uit te checken?
Jawel, de kosten voor een perronkaartje (dat bestaat al sinds de spoorwegen bestaan, alleen is het met de chipkaart overbodig voor bezoeken korter dan een kwartier).quote:Op dinsdag 11 november 2008 13:23 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat kan hij nu, volgens de regels, toch ook niet? Ik noem inderdaad specifiek 'regels'.
Iedereen lijkt andere redenen te hebben waarom de OV-chip ingevoerd zou moeten worden, want is jouw motivatie? Dat er geen zwerver meer, volgens de regels, op het perron zou kunnen komen?
(Lijkt me trouwens onzin, ook een zwerver kan met een paar euro naar binnen, daar in een hoekje pitten, en de ochtend erop naar buiten lopen. Dan zou er niets afgeschreven moeten zijn, begrijp ik.)
Een zwerver kan niet meer zonder meer de metro in stappen. Tenzij hij net als iedereen gewoon betaalt. En dat lijkt me wel zo eerlijk.quote:Op dinsdag 11 november 2008 @ 13:23 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat kan hij nu, volgens de regels, toch ook niet? Ik noem inderdaad specifiek 'regels'.
Iedereen lijkt andere redenen te hebben waarom de OV-chip ingevoerd zou moeten worden, want is jouw motivatie? Dat er geen zwerver meer, volgens de regels, op het perron zou kunnen komen?
(Lijkt me trouwens onzin, ook een zwerver kan met een paar euro naar binnen, daar in een hoekje pitten, en de ochtend erop naar buiten lopen. Dan zou er niets afgeschreven moeten zijn, begrijp ik.)
Dus kan een zwerver voor een halve euro overnachten op een perron. Niet gratis, maar het is alsnog goedkoper dan zo'n opvang.quote:Op dinsdag 11 november 2008 13:29 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Jawel, de kosten voor een perronkaartje (dat bestaat al sinds de spoorwegen bestaan, alleen is het met de chipkaart overbodig voor bezoeken korter dan een kwartier).
Blijf je langer dan een kwartier, dan zal er iets van een halve euro afgeschreven worden
Opvang is 3 euro incl douche, ontbijt, bed, koffie en dus warmer.quote:Op dinsdag 11 november 2008 13:35 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dus kan een zwerver voor een halve euro overnachten op een perron. Niet gratis, maar het is alsnog goedkoper dan zo'n opvang.
waarom zou die zwerver dan na invoering van de ov-chipkaart ineens niet meer weggestuurd worden?quote:Op dinsdag 11 november 2008 @ 13:35 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dus kan een zwerver voor een halve euro overnachten op een perron. Niet gratis, maar het is alsnog goedkoper dan zo'n opvang.
Waarom zouden mensen die nooit zwartrijden, na de invoering ineens moeite gaan doen om zwart te rijden?quote:Op dinsdag 11 november 2008 13:46 schreef mcDavid het volgende:
[..]
waarom zou die zwerver dan na invoering van de ov-chipkaart ineens niet meer weggestuurd worden?
Het enigste wat men in utrecht tot nu toe heeft aangepast is een éénrichtingsverkeer op de roltrappen gemaakt. S'ochtends allebei omhoog en s'avonds allebei naar beneden. Maar dan nog is er s'ochtends bij het leegstromen van een trein uit de richting denbosch een grote opstopping , en dat zal alleen nog maar erger gaan worden wanneer mensen eerst nog een kaart langs een lezer moeten halen voordat een poortje open gaat. Doordat de bottelneck dan voor de roltrap gaat ontstaan hoef je je als je dan toch eenmaal op de roltrap staat natuurlijk niet meer te ergeren aan mensen die niet doorlopen want er staat bijna niemand op.quote:Op dinsdag 11 november 2008 13:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Op Utrecht CS zijn de roltrappen hier al voor aangepast & vervangen (en ook breder meen ik). De poortjes zullen er voor geplaatst worden. Nu moet de Nederladner alleen nog leren lopen op de roltrap, en dan komt het goed.
Waarom koopt bijna niemand meer CD's?quote:Op dinsdag 11 november 2008 13:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen die nooit zwartrijden, na de invoering ineens moeite gaan doen om zwart te rijden?
De pakkans blijft hier even groot, de toegankelijkheid tot zwartrijden wordt lager, dus is het lastiger.quote:Op dinsdag 11 november 2008 15:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom koopt bijna niemand meer CD's?![]()
Als er zich een makkelijk mogelijkheid voordoet waarbij de pakkans bijna nihil wordt en je dus geodkoper uit bent zullen veel mensen dat gaan doen.
Ik heb rond mn zestiende deze truc regelmatig tussen amersfoort en Rotterdam toegepast ja. 1/4 keer gecontrolleerd (dus 1/8 reizen!) en dan 10 gulden administratiekosten.quote:Een maat van mij reist al een tijd op en neer tussen tilburg en den bosch en pas sinds men de hoogte van de boetes verhoogd heeft reist hij wit. De pakkans was zo klein en de kosten zo laag dat het tot die tijd altijd rendabel was om zwart te reizen.
Dus jij bewaart al je kaartjes, om volgend jaar de hele stapel te doorlopen, in de hoop dat die dag er tussen zit, om dan nogmaals het kaartje te gebruiken?quote:Verder is er nog een fout in de NS logica op dit moment. Wanneer je kaartjes zonder datum koopt en deze zelf afstempeld worden er de week en de dag opgezet. Wanneer je dan niet gecontroleerd wordt kun je datzelfde kaartje volgend jaar nogmaals gebruiken.
De doorlooptijd bij de poortjes is sneller dan de rol-snelheid van de roltrapquote:Op dinsdag 11 november 2008 14:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het enigste wat men in utrecht tot nu toe heeft aangepast is een éénrichtingsverkeer op de roltrappen gemaakt. S'ochtends allebei omhoog en s'avonds allebei naar beneden. Maar dan nog is er s'ochtends bij het leegstromen van een trein uit de richting denbosch een grote opstopping , en dat zal alleen nog maar erger gaan worden wanneer mensen eerst nog een kaart langs een lezer moeten halen voordat een poortje open gaat. Doordat de bottelneck dan voor de roltrap gaat ontstaan hoef je je als je dan toch eenmaal op de roltrap staat natuurlijk niet meer te ergeren aan mensen die niet doorlopen want er staat bijna niemand op.
Als een van de grote voordelen van die ov chip kaart zouden er juist minder controleurs hoeven te komen waardoor de NS een kostenbesparing zou halen, is die doelstelling al weer helemaal ondergesneeuwd?quote:Op dinsdag 11 november 2008 15:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[q]De pakkans blijft hier even groot, de toegankelijkheid tot zwartrijden wordt lager, dus is het lastiger.
^^ dat is rendabelquote:Op dinsdag 11 november 2008 @ 15:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom koopt bijna niemand meer CD's?![]()
^^ dat, zoals je zelf al zegt, niet meer.quote:Als er zich een makkelijk mogelijkheid voordoet waarbij de pakkans bijna nihil wordt en je dus geodkoper uit bent zullen veel mensen dat gaan doen.
Een maat van mij reist al een tijd op en neer tussen tilburg en den bosch en pas sinds men de hoogte van de boetes verhoogd heeft reist hij wit. De pakkans was zo klein en de kosten zo laag dat het tot die tijd altijd rendabel was om zwart te reizen.
Nog een reden om snel die OV-chipkaart in te voeren!quote:Verder is er nog een fout in de NS logica op dit moment. Wanneer je kaartjes zonder datum koopt en deze zelf afstempeld worden er de week en de dag opgezet. Wanneer je dan niet gecontroleerd wordt kun je datzelfde kaartje volgend jaar nogmaals gebruiken.
Zoals ik schreef, de pakkans is evengroot, de toegankelijkheid lager, dus zal het minder voorkomen.quote:Op dinsdag 11 november 2008 16:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als een van de grote voordelen van die ov chip kaart zouden er juist minder controleurs hoeven te komen waardoor de NS een kostenbesparing zou halen, is die doelstelling al weer helemaal ondergesneeuwd?
Het aantal controleurs moet hetzelfde gaan blijven als de pakkans even groot gaat blijven, dus weer een zogenaamd voordeel van die chipknip weg.quote:Op dinsdag 11 november 2008 16:38 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Zoals ik schreef, de pakkans is evengroot, de toegankelijkheid lager, dus zal het minder voorkomen.
Nee, want je hebt minder perrontoegangscontrolle nodig, minder mensen nodig bij een perrontoegangscontrolle (immers, 1 a 2 mensen die kijken of iedereen netjes scanned en niet de poortjes door duwt/beukt is genoeg, ipv 1 man per poortje), ...quote:Op dinsdag 11 november 2008 16:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het aantal controleurs moet hetzelfde gaan blijven als de pakkans even groot gaat blijven, dus weer een zogenaamd voordeel van die chipknip weg.
Ik reis toch al jaren nog steeds regelmatig met de trein, nu niet meer dagelijks maar de keren dat ik perrontoegangscontrole bij de NS heb gehad zijn toch echt op 2 handen te tellen. Wanneer ik weer eens een nachttrein neem dan staan ze er meestal wel.quote:Op dinsdag 11 november 2008 17:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Nee, want je hebt minder perrontoegangscontrolle nodig, minder mensen nodig bij een perrontoegangscontrolle (immers, 1 a 2 mensen die kijken of iedereen netjes scanned en niet de poortjes door duwt/beukt is genoeg, ipv 1 man per poortje), ...
Die gaten zijn alleen mogelijkheden die geschetst worden.quote:Op dinsdag 11 november 2008 08:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar om nu een systeem in te gaan voeren wat zogenaamd minder zwartrijders zou opleveren maar waar wij hier zo al een paar gaten in geschoten hebben grenst toch echt aan de grootste sulligheid die ik maar kan voorstellen.
Als er fysieke kenmerken op iets zitten is dit veel moeilijker te vervalsen dan een digitaal ding.
Achja ze hebben zoveel geld over de balk gesmeten voor de ontwikkeling maar hebben vast bezuinigd op het maken van de online-forumlieren. Gewoon wat IT-studentjes gratis komen laten werken. Prutsors.quote:Op dinsdag 11 november 2008 18:49 schreef Igen het volgende:
Maar op zich is toch niks mis met toegangspoortjes? Als er daardoor minder zwartrijders binnen kunnen komen dan is daar niks mis mee. En in Londen gaat het met de doorstroming eigenlijk ook prima.
Ik las net dat je sinds een week ook overal in Amsterdam met de chipkaart kunt reizen. Dat leek mij dus wel leuk om eens te proberen.
Een persoonlijke chipkaart heb ik al. Ik heb dus eens geprobeert me aan te melden voor "mijn OV-chipkaart". Wat een prutswerk is die site zeg!
- Het aanmelden kostte de nodige moeite. Ik had mijn postcode verkeerd ingetypt, en dan gaat de aanmeldprocedure zonder foutmelding(!) terug van stap 3 naar stap 1.
- Bij het inloggen staat standaard "{username}" ingevuld als gebruikersnaam. Slordig.
- Ik heb een voordeelurenkaart. Die is geldig van "19 mei 2008" t/m "18-05-2010". Slordig.
- Er staat nergens wat mijn voordeelurenkaart doet. Dat hij pas na 9:00 geldig is bijvoorbeeld. En geldt hij ook als je op saldo reist? Ik gok van niet, maar het staat nergens.![]()
Maar goed, je hebt geen "mijn OV-chipkaart" nodig om te reizen.
Als student mag ik doordeweek met korting reizen. Met een roze strippenkaart bijvoorbeeld. Maar niet met mijn Voordeeluren-chipkaart, want als ik die gebruik wordt automatisch vol tarief gerekend.
Straks krijg ik natuurlijk een Studenten-OV-chipkaart. Dan heb ik er twee. Die mag ik dan niet meer tegelijk meenemen, want dan loop je het risico dubbel te betalen. Aldus de officiële website.
Inmiddels ben ik ook alvast bij de oplaadautomaat geweest. Dat is al een even sterk staaltje techniek:quote:Op dinsdag 11 november 2008 23:31 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Achja ze hebben zoveel geld over de balk gesmeten voor de ontwikkeling maar hebben vast bezuinigd op het maken van de online-forumlieren. Gewoon wat IT-studentjes gratis komen laten werken. Prutsors.
Naja. Dus ze dwingen iedereen straks om zo;n chipding aante schaffen. Of waren ze bang dat ze de DUitse bedrijven nog meer schuldig waren aan kosten ofzo? Slaat nergens op dit. Niks gemak.quote:Op dinsdag 11 november 2008 23:58 schreef Igen het volgende:
- Ten derde werkte het betalen met PIN of Chipknip niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |