abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 november 2008 @ 13:23:44 #276
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63127557
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 13:21 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Men wil af van het feit dat iedere willekeurige zwerver zonder vervoersbewijs in kan stappen.
Dat kan hij nu, volgens de regels, toch ook niet? Ik noem inderdaad specifiek 'regels'.

Iedereen lijkt andere redenen te hebben waarom de OV-chip ingevoerd zou moeten worden, want is jouw motivatie? Dat er geen zwerver meer, volgens de regels, op het perron zou kunnen komen?
(Lijkt me trouwens onzin, ook een zwerver kan met een paar euro naar binnen, daar in een hoekje pitten, en de ochtend erop naar buiten lopen. Dan zou er niets afgeschreven moeten zijn, begrijp ik.)
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_63127657
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 12:51 schreef Basp1 het volgende:
Ow de poortjes moeten nu opeen de verbetering gaan worden die we gaan behalen met die ovchip kaart.

Ik heb op nog geen 1 NS station poortjes gezien.

Ik heb hier al eens de vraag geopperd waar komen de poortjes in utrecht CS te staan? Voor de roltrappen of in de centrale hal waardoor geen mensen meer van het centrum richting jaarbeurs kunnen lopen?

Als we nu al zien hoe druk het tijdens de spits is op de roltrappen en deze massa moeten we ook nog door een beperkt aantal poortjes gaan laten lopen zie ik het helemaal fout lopen. Of hoeven we een NS kaartje niet uit te checken?
Op Utrecht CS zijn de roltrappen hier al voor aangepast & vervangen (en ook breder meen ik). De poortjes zullen er voor geplaatst worden. Nu moet de Nederladner alleen nog leren lopen op de roltrap, en dan komt het goed.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_63127709
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 13:23 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Dat kan hij nu, volgens de regels, toch ook niet? Ik noem inderdaad specifiek 'regels'.

Iedereen lijkt andere redenen te hebben waarom de OV-chip ingevoerd zou moeten worden, want is jouw motivatie? Dat er geen zwerver meer, volgens de regels, op het perron zou kunnen komen?
(Lijkt me trouwens onzin, ook een zwerver kan met een paar euro naar binnen, daar in een hoekje pitten, en de ochtend erop naar buiten lopen. Dan zou er niets afgeschreven moeten zijn, begrijp ik.)
Jawel, de kosten voor een perronkaartje (dat bestaat al sinds de spoorwegen bestaan, alleen is het met de chipkaart overbodig voor bezoeken korter dan een kwartier).

Blijf je langer dan een kwartier, dan zal er iets van een halve euro afgeschreven worden
pi_63127809
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 @ 13:23 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Een zwerver kan niet meer zonder meer de metro in stappen. Tenzij hij net als iedereen gewoon betaalt. En dat lijkt me wel zo eerlijk.
  dinsdag 11 november 2008 @ 13:35:54 #280
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63127852
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 13:29 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Jawel, de kosten voor een perronkaartje (dat bestaat al sinds de spoorwegen bestaan, alleen is het met de chipkaart overbodig voor bezoeken korter dan een kwartier).

Blijf je langer dan een kwartier, dan zal er iets van een halve euro afgeschreven worden
Dus kan een zwerver voor een halve euro overnachten op een perron. Niet gratis, maar het is alsnog goedkoper dan zo'n opvang.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_63128060
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 13:35 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Dus kan een zwerver voor een halve euro overnachten op een perron. Niet gratis, maar het is alsnog goedkoper dan zo'n opvang.
Opvang is 3 euro incl douche, ontbijt, bed, koffie en dus warmer.

Daarnaast wordt een perron na de laatste trein afgesloten, en deze mensen worden nu ook al verwijdert (en in Utrecht krijgen ze dan een nacht in de opvang aangeboden!)
pi_63128073
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 @ 13:35 schreef Yildiz het volgende:

[..]

waarom zou die zwerver dan na invoering van de ov-chipkaart ineens niet meer weggestuurd worden?
pi_63128296
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 13:46 schreef mcDavid het volgende:

[..]

waarom zou die zwerver dan na invoering van de ov-chipkaart ineens niet meer weggestuurd worden?
Waarom zouden mensen die nooit zwartrijden, na de invoering ineens moeite gaan doen om zwart te rijden?
pi_63129824
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 13:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Op Utrecht CS zijn de roltrappen hier al voor aangepast & vervangen (en ook breder meen ik). De poortjes zullen er voor geplaatst worden. Nu moet de Nederladner alleen nog leren lopen op de roltrap, en dan komt het goed.
Het enigste wat men in utrecht tot nu toe heeft aangepast is een éénrichtingsverkeer op de roltrappen gemaakt. S'ochtends allebei omhoog en s'avonds allebei naar beneden. Maar dan nog is er s'ochtends bij het leegstromen van een trein uit de richting denbosch een grote opstopping , en dat zal alleen nog maar erger gaan worden wanneer mensen eerst nog een kaart langs een lezer moeten halen voordat een poortje open gaat. Doordat de bottelneck dan voor de roltrap gaat ontstaan hoef je je als je dan toch eenmaal op de roltrap staat natuurlijk niet meer te ergeren aan mensen die niet doorlopen want er staat bijna niemand op.
pi_63129952
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 13:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Waarom zouden mensen die nooit zwartrijden, na de invoering ineens moeite gaan doen om zwart te rijden?
Waarom koopt bijna niemand meer CD's?
Als er zich een makkelijk mogelijkheid voordoet waarbij de pakkans bijna nihil wordt en je dus geodkoper uit bent zullen veel mensen dat gaan doen.

Een maat van mij reist al een tijd op en neer tussen tilburg en den bosch en pas sinds men de hoogte van de boetes verhoogd heeft reist hij wit. De pakkans was zo klein en de kosten zo laag dat het tot die tijd altijd rendabel was om zwart te reizen.

Verder is er nog een fout in de NS logica op dit moment. Wanneer je kaartjes zonder datum koopt en deze zelf afstempeld worden er de week en de dag opgezet. Wanneer je dan niet gecontroleerd wordt kun je datzelfde kaartje volgend jaar nogmaals gebruiken.
pi_63130716
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 15:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als er zich een makkelijk mogelijkheid voordoet waarbij de pakkans bijna nihil wordt en je dus geodkoper uit bent zullen veel mensen dat gaan doen.
De pakkans blijft hier even groot, de toegankelijkheid tot zwartrijden wordt lager, dus is het lastiger.
quote:
Een maat van mij reist al een tijd op en neer tussen tilburg en den bosch en pas sinds men de hoogte van de boetes verhoogd heeft reist hij wit. De pakkans was zo klein en de kosten zo laag dat het tot die tijd altijd rendabel was om zwart te reizen.
Ik heb rond mn zestiende deze truc regelmatig tussen amersfoort en Rotterdam toegepast ja. 1/4 keer gecontrolleerd (dus 1/8 reizen!) en dan 10 gulden administratiekosten.
quote:
Verder is er nog een fout in de NS logica op dit moment. Wanneer je kaartjes zonder datum koopt en deze zelf afstempeld worden er de week en de dag opgezet. Wanneer je dan niet gecontroleerd wordt kun je datzelfde kaartje volgend jaar nogmaals gebruiken.
Dus jij bewaart al je kaartjes, om volgend jaar de hele stapel te doorlopen, in de hoop dat die dag er tussen zit, om dan nogmaals het kaartje te gebruiken?
pi_63130737
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 14:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het enigste wat men in utrecht tot nu toe heeft aangepast is een éénrichtingsverkeer op de roltrappen gemaakt. S'ochtends allebei omhoog en s'avonds allebei naar beneden. Maar dan nog is er s'ochtends bij het leegstromen van een trein uit de richting denbosch een grote opstopping , en dat zal alleen nog maar erger gaan worden wanneer mensen eerst nog een kaart langs een lezer moeten halen voordat een poortje open gaat. Doordat de bottelneck dan voor de roltrap gaat ontstaan hoef je je als je dan toch eenmaal op de roltrap staat natuurlijk niet meer te ergeren aan mensen die niet doorlopen want er staat bijna niemand op.
De doorlooptijd bij de poortjes is sneller dan de rol-snelheid van de roltrap
pi_63132173
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 15:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[q]De pakkans blijft hier even groot, de toegankelijkheid tot zwartrijden wordt lager, dus is het lastiger.
Als een van de grote voordelen van die ov chip kaart zouden er juist minder controleurs hoeven te komen waardoor de NS een kostenbesparing zou halen, is die doelstelling al weer helemaal ondergesneeuwd?

Dus jij bewaart al je kaartjes, om volgend jaar de hele stapel te doorlopen, in de hoop dat die dag er tussen zit, om dan nogmaals het kaartje te gebruiken?
[/quote]Toen ik nog dagelijks met de trein hetzelfde traject op en neer ging deed ik dat ja. dat scheelde toch 80% van de kosten Ongeveer 800 euro per jaar. daarvoor wilde ik nog wel een stapel kaartjes op weeknummer bijhouden.
pi_63132499
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 @ 15:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

^^ dat is rendabel
quote:

^^ dat, zoals je zelf al zegt, niet meer.
quote:
Nog een reden om snel die OV-chipkaart in te voeren!
pi_63132705
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als een van de grote voordelen van die ov chip kaart zouden er juist minder controleurs hoeven te komen waardoor de NS een kostenbesparing zou halen, is die doelstelling al weer helemaal ondergesneeuwd?

Zoals ik schreef, de pakkans is evengroot, de toegankelijkheid lager, dus zal het minder voorkomen.
pi_63132798
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:38 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Zoals ik schreef, de pakkans is evengroot, de toegankelijkheid lager, dus zal het minder voorkomen.
Het aantal controleurs moet hetzelfde gaan blijven als de pakkans even groot gaat blijven, dus weer een zogenaamd voordeel van die chipknip weg.
pi_63133406
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het aantal controleurs moet hetzelfde gaan blijven als de pakkans even groot gaat blijven, dus weer een zogenaamd voordeel van die chipknip weg.
Nee, want je hebt minder perrontoegangscontrolle nodig, minder mensen nodig bij een perrontoegangscontrolle (immers, 1 a 2 mensen die kijken of iedereen netjes scanned en niet de poortjes door duwt/beukt is genoeg, ipv 1 man per poortje), ...
pi_63135314
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 17:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Nee, want je hebt minder perrontoegangscontrolle nodig, minder mensen nodig bij een perrontoegangscontrolle (immers, 1 a 2 mensen die kijken of iedereen netjes scanned en niet de poortjes door duwt/beukt is genoeg, ipv 1 man per poortje), ...
Ik reis toch al jaren nog steeds regelmatig met de trein, nu niet meer dagelijks maar de keren dat ik perrontoegangscontrole bij de NS heb gehad zijn toch echt op 2 handen te tellen. Wanneer ik weer eens een nachttrein neem dan staan ze er meestal wel.
pi_63136089
Maar op zich is toch niks mis met toegangspoortjes? Als er daardoor minder zwartrijders binnen kunnen komen dan is daar niks mis mee. En in Londen gaat het met de doorstroming eigenlijk ook prima.

Ik las net dat je sinds een week ook overal in Amsterdam met de chipkaart kunt reizen. Dat leek mij dus wel leuk om eens te proberen.

Een persoonlijke chipkaart heb ik al. Ik heb dus eens geprobeert me aan te melden voor "mijn OV-chipkaart". Wat een prutswerk is die site zeg!
- Het aanmelden kostte de nodige moeite. Ik had mijn postcode verkeerd ingetypt, en dan gaat de aanmeldprocedure zonder foutmelding(!) terug van stap 3 naar stap 1.
- Bij het inloggen staat standaard "{username}" ingevuld als gebruikersnaam. Slordig.
- Ik heb een voordeelurenkaart. Die is geldig van "19 mei 2008" t/m "18-05-2010". Slordig.
- Er staat nergens wat mijn voordeelurenkaart doet. Dat hij pas na 9:00 geldig is bijvoorbeeld. En geldt hij ook als je op saldo reist? Ik gok van niet, maar het staat nergens.

Maar goed, je hebt geen "mijn OV-chipkaart" nodig om te reizen.

Als student mag ik doordeweek met korting reizen. Met een roze strippenkaart bijvoorbeeld. Maar niet met mijn Voordeeluren-chipkaart, want als ik die gebruik wordt automatisch vol tarief gerekend.

Straks krijg ik natuurlijk een Studenten-OV-chipkaart. Dan heb ik er twee. Die mag ik dan niet meer tegelijk meenemen, want dan loop je het risico dubbel te betalen. Aldus de officiële website.
pi_63139158
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 08:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar om nu een systeem in te gaan voeren wat zogenaamd minder zwartrijders zou opleveren maar waar wij hier zo al een paar gaten in geschoten hebben grenst toch echt aan de grootste sulligheid die ik maar kan voorstellen.

Als er fysieke kenmerken op iets zitten is dit veel moeilijker te vervalsen dan een digitaal ding.
Die gaten zijn alleen mogelijkheden die geschetst worden.
Maar er is nog niemand die zegt dat die van die mogelijkheden gebruik gaat maken. En er zijn ook geen aanwijzingen dat dat al gebeurd in Rotterdam of Londen.

Waarom zou je iets tot in de puntjes beveiligen als het toch niet gekraakt gaat worden of de kans daarop klein is? Ik denk dat jouw computer ook anders beveiligd is dan de computer van een bank.
pi_63144494
Lijkt me wel gaaf als een bedrijf een hardware-matige kopieermachine voor de OV chipkaart maakt. Origineel bovenin, rewritable kaartje onderin, even op "Copy" drukken en reizen maar.
pi_63145641
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 18:49 schreef Igen het volgende:
Maar op zich is toch niks mis met toegangspoortjes? Als er daardoor minder zwartrijders binnen kunnen komen dan is daar niks mis mee. En in Londen gaat het met de doorstroming eigenlijk ook prima.

Ik las net dat je sinds een week ook overal in Amsterdam met de chipkaart kunt reizen. Dat leek mij dus wel leuk om eens te proberen.

Een persoonlijke chipkaart heb ik al. Ik heb dus eens geprobeert me aan te melden voor "mijn OV-chipkaart". Wat een prutswerk is die site zeg!
- Het aanmelden kostte de nodige moeite. Ik had mijn postcode verkeerd ingetypt, en dan gaat de aanmeldprocedure zonder foutmelding(!) terug van stap 3 naar stap 1.
- Bij het inloggen staat standaard "{username}" ingevuld als gebruikersnaam. Slordig.
- Ik heb een voordeelurenkaart. Die is geldig van "19 mei 2008" t/m "18-05-2010". Slordig.
- Er staat nergens wat mijn voordeelurenkaart doet. Dat hij pas na 9:00 geldig is bijvoorbeeld. En geldt hij ook als je op saldo reist? Ik gok van niet, maar het staat nergens.

Maar goed, je hebt geen "mijn OV-chipkaart" nodig om te reizen.

Als student mag ik doordeweek met korting reizen. Met een roze strippenkaart bijvoorbeeld. Maar niet met mijn Voordeeluren-chipkaart, want als ik die gebruik wordt automatisch vol tarief gerekend.

Straks krijg ik natuurlijk een Studenten-OV-chipkaart. Dan heb ik er twee. Die mag ik dan niet meer tegelijk meenemen, want dan loop je het risico dubbel te betalen. Aldus de officiële website.
Achja ze hebben zoveel geld over de balk gesmeten voor de ontwikkeling maar hebben vast bezuinigd op het maken van de online-forumlieren. Gewoon wat IT-studentjes gratis komen laten werken. Prutsors.
Hollandse handelsgeest he
VOC mentaliteit.
En dat is de identiteit van Nederland.
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
pi_63146485
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 23:31 schreef Man-E-Faces het volgende:

[..]

Achja ze hebben zoveel geld over de balk gesmeten voor de ontwikkeling maar hebben vast bezuinigd op het maken van de online-forumlieren. Gewoon wat IT-studentjes gratis komen laten werken. Prutsors.
Inmiddels ben ik ook alvast bij de oplaadautomaat geweest. Dat is al een even sterk staaltje techniek:

- Als je de chipknip uit de automaat haalt tijdens het betalen, ben je je geld kwijt. Dan moet je met een tegoedbon naar een service-loket om het terug te vragen. Daarom hebben ze, héél slim, de automaat zo geconstrueerd dat een chipkaart bijna vanzelf uit het 'bakje' valt.

- Bovendien zit dat 'bakje' op een dusdanige plek dat een dief de kaart zo ongemerkt kan jatten terwijl jij je op de touch-screen concentreert.

- Ten derde werkte het betalen met PIN of Chipknip niet.

- Ten vierde wordt na een mislukte betaling de hele transactie afgebroken. Je kunt het niet nog een keer proberen of een andere betaalwijze kiezen.

- Ten vijfde zit er een stomme bug in het "Ander bedrag" schermpje. Als je per ongeluk twee keer (of vaker) op "Ander bedrag" drukt, dan verdwijnt het invoerschermpje voor het gewenste bedrag weer, en krijg je het niet meer tevoorschijn.

Maar goed, hopelijk heb ik nu alle hordes genomen om de gemakken van de chipkaart te kunnen gaan ervaren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2008 23:58:36 ]
pi_63146573
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 23:58 schreef Igen het volgende:

- Ten derde werkte het betalen met PIN of Chipknip niet.
Naja. Dus ze dwingen iedereen straks om zo;n chipding aante schaffen. Of waren ze bang dat ze de DUitse bedrijven nog meer schuldig waren aan kosten ofzo? Slaat nergens op dit. Niks gemak.
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
pi_63146870
Ik heb het over het opladen van de OV-chipkaart hè. Dat kan met contant geld, PIN, Chipknip of Creditcard. Op zich heel goed dat de chipkaart-oplaadautomaten ook briefgeld accepteren. Kan de NS nog wat van leren.

Maar goed, opladen met PIN werkte niet wegens "storing" en met chipknip werkte niet wegens "pas ongeschikt". En er was natuurlijk maar één automaat aanwezig. Dan schiet het alsnog niet op natuurlijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2008 00:13:58 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')