Beide leden van je vergelijking vermenigvuldigen met de noemer van de breuk in het linkerlid.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 16:48 schreef VoreG het volgende:
Hoe zat het ook alweer met vergelijkingen oplossen als er gedeeld wordt. Ik vergeet deze altijd...
Voorbeeld:
2xy
----- = 4
x+y
Come again?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 16:53 schreef Riparius het volgende:
[..]
Beide leden van je vergelijking vermenigvuldigen met de noemer van de breuk in het linkerlid.
De noemer van de breuk in het linkerlid is (x + y). Je moet dus links en rechts vermenigvuldigen met (x + y) om de breuk in het linkerlid kwijt te raken.quote:
Ja zo snap ik het wel, alleen hoe weet je die vergelijking?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 18:07 schreef GlowMouse het volgende:
Zie je hem al als je links en rechts de arccos neemt?
[ afbeelding ]
Neem de lege verzameling: {}. Definieer nu een recursieve relatie van een lijst waarbij we de opvolger van element k, zeg S(k), definiëren als S(k) = k ∪ {k}. Dan hebben we de volgende lijst: {}, {{}}, {{}, {{}} }, etc. Nu noemen we het eerste element 0. Het tweede 1, en het derde 2. Aldus construeren wij de natuurlijke getallen vanuit de lege verzameling. De symbolen gaan verder als 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, maar dit is in feite arbitrair. Doch voor nu nemen we de gebruikelijke notatie aan.quote:
quote:
Ha, complete onzin sinds Gödel's Incompleteness Theorem! ofzoietsquote:
Niet zeggen!quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 22:48 schreef Scaurus het volgende:
Ha, complete onzin sinds Gödel's Incompleteness Theorem! ofzoiets
Hoezo niet?quote:Op woensdag 5 november 2008 10:02 schreef Enslaved het volgende:
Ik moet het evenwicht uitrekenen bij:
6000/(Q+50) = Q + 10
Maar ik kom er niet uit, beide zijden x Q+50 helpt me niet echt verder.
Hoe los ik dit op?
Dat is een kwadratische vergelijking, daarvoor kun je de abc-formule (ook wel wortelformule genoemd) gebruiken, of je kunt ontbinden in factoren. Als beide je niets zeggen… dan vind ik het vreemd dat je deze vergelijking moet oplossen.quote:Op woensdag 5 november 2008 10:18 schreef Enslaved het volgende:
Q2 + 60Q - 5500...
Hoe los je dat op naar Q dan?
Ik begrijp dat het poolen van de coëfficienten uiteindelijk een schatting opleveren van de gemiddelde waarde van de parameters over alle stores. Wat betekent hier 'normale arbitraire verdeling', waarbij het mij met name om het 'arbitraire' gaat.quote:The only assumption made with "pooling" data for dummy variable coefficients is that store-level coefficients are draws from a common but arbitrary distribution. Hence it is our purpose to estimate the common mean of this distribution.
Ik zou common but arbitrary distribution vertalen als ‘een gelijke doch willekeurige verdeling’, dus, al die coëfficiënten zijn op dezelfde manier verdeeld, volgens een willekeurige distributie. Dus die distributie zou nog van alles kunnen zijn, maar de ene coëfficiënt is niet anders verdeeld dan de andere. Maar voor de rest is dit niet mijn sterkste kant, dus neem het met een korreltje zout.quote:Op woensdag 5 november 2008 10:50 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Voor een regressiemodel, waarbij de parameter coëfficient wordt gepooled over de te meten (in dit geval) winkels, wordt de aanname gemaakt dat de coëfficienten op winkelniveau getrokken zijn uit een normale maar abitraire verdeling.
Bedankt! Dit klinkt ook logisch, en volgens mij denk ik ook hetzeflde maar laat de (niet officiële) formulering wat te wensen over: Aangezien het hier gaat om het meten van een bepaald effect (doh) over verschillende winkels, is het logisch dat wanneer je ze samenvoegt dat je aanneemt dat de onderlinge effecten op winkelniveau vergelijkbaar zijn. Als je dat namelijk niet verwacht, dan is het raar om ze te gaan poolen omdat het resultaat dan nietszeggend wordt, nietwaar?quote:Op woensdag 5 november 2008 11:15 schreef Iblis het volgende:
Ik zou common but arbitrary distribution vertalen als ‘een gelijke doch willekeurige verdeling’, dus, al die coëfficiënten zijn op dezelfde manier verdeeld, volgens een willekeurige distributie. Dus die distributie zou nog van alles kunnen zijn, maar de ene coëfficiënt is niet anders verdeeld dan de andere. Maar voor de rest is dit niet mijn sterkste kant, dus neem het met een korreltje zout.
Geen antwoord meer nodig, heb mijn tentamen erop zitten (en gelukkig vroegen ze niet een soortgelijk iets)quote:Op zondag 2 november 2008 18:23 schreef McGilles het volgende:
Kromme beschreven door:
[ afbeelding ]
(oftewel het product van 2 afstanden naar 2 brandpunten is k^2)
Ik moet vinden voor welke waarde van 'k' de kromme overgaat van een rechtgeaarde ovaal naar een ingedeukte. Ik heb geen idee waar en hoe ik moet beginnen. Iemand? (a=1)
Edit: ik heb een idee maar ik heb ook het idee dat het veel makkelijker moet kunnen. Ik bepaal de afgeleidde van die functie en bepaal dan de afgeleidde van de teller. Voor x = 0 krijg je -y^2+1 in de teller te staan. Dus voor y = 1 is de tweede afgeleidde 0 wat betekend de omslag van ovaal naar ingedeukte. y = 1 levert k = 2, goed?
Het zou je sieren als je nog steeds nieuwsgierig was naar het antwoord. Kennis is macht.quote:Op woensdag 5 november 2008 12:05 schreef McGilles het volgende:
Geen antwoord meer nodig, heb mijn tentamen erop zitten (en gelukkig vroegen ze niet een soortgelijk iets)
Natuurlijk ben ik nieuwsgierig, maar als ik zelf al meer dan 2 uur heb lopen kijken, op gegeven moment geef ik het op.quote:Op woensdag 5 november 2008 12:08 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Het zou je sieren als je nog steeds nieuwsgierig was naar het antwoord. Kennis is macht.
Meestal sleutelde ik er tot het einde van de tijd aan, en dan gefrustreerd dat het niet gelukt was, besloot ik dat ik er niets mee te maken wilde hebben en iets anders ging doen. En dan net als de frustratie afzakt komt er zo'n gedachte omhoog, uit het niets, die zegt: zo had je het natuurlijk moeten doen!. En dan denk ik: Bah!quote:Op woensdag 5 november 2008 12:12 schreef McGilles het volgende:
En als leuk voorbeeldje, als ik op het tentamen een bepaalde opgave niet snapte, ga ik meestal de gehele treinreis terug eraan sleutelen totdat ik hem heb. Dus ben altijd wel nieuwsgierig.
Je kan zelf toch een paar leuke (lastige) opgaven verzinnen. Als je hier je uitwerkingen post als je niet zeker bent kijk ik vanavond er wel even na.quote:Op woensdag 5 november 2008 16:26 schreef Silentalarm het volgende:
Weet iemand een site moet oefeningen over periodieke functies en afgeleidefuncties/hellingen bepalen?
Ik heb een inhaal tentamen, en ik wil graag wat extra oefeningen die wat verder dan het boek gaan, aangezien ik minimaal een 7 moet halen.
alvast bedankt.
quote:Op woensdag 5 november 2008 21:34 schreef Silentalarm het volgende:
y = sin(2x)/cos(x)
a - bepaal de vergelijking van de raaklijn in het punt met x-waarde 0
b - in welke punten is de helling 0 op domein [0, 2pi]
ik kom er niet uit.
quote:Op woensdag 5 november 2008 21:38 schreef GlowMouse het volgende:
Beginnen we met het bepalen van de afgeleide.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het zou wel handig zijn als je ons een indicatie van het niveau kon geven. Aan je mededeling dat je oefeningen zoekt die verder gaan dan het boek heeft niemand iets zolang niet duidelijk is welk boek je bedoelt ...quote:Op woensdag 5 november 2008 16:26 schreef Silentalarm het volgende:
Weet iemand een site moet oefeningen over periodieke functies en afgeleidefuncties/hellingen bepalen?
Ik heb een inhaal tentamen, en ik wil graag wat extra oefeningen die wat verder dan het boek gaan, aangezien ik minimaal een 7 moet halen.
alvast bedankt.
Zou je de vraag eens kunnen stellen. Want wat is Fb ofzo?quote:Op donderdag 6 november 2008 15:02 schreef hupseflupse het volgende:
in mijn boek wordt deze vergelijking gegeven;
(-48*10^3) * 9,8 * 2 - FB*16 =0
als oplossing wordt gegeven; FB= 6*10^4
ik loop nu al een uur te puzzelen maar dat komt er bij mij niet uit!
of ik zie iets ernstig over het hoofd, of het staat verkeerd in het boek.
wie o wie kan mij helpen
Ik weet niet hoe je hier kan vastlopen, maar hier de uitwerking:quote:Op donderdag 6 november 2008 15:02 schreef hupseflupse het volgende:
in mijn boek wordt deze vergelijking gegeven;
als oplossing wordt gegeven; FB= 6*10^4
ik loop nu al een uur te puzzelen maar dat komt er bij mij niet uit!
of ik zie iets ernstig over het hoofd, of het staat verkeerd in het boek.
wie o wie kan mij helpen
Quotient regel met kettingregel denk ik. Is wel even netjes uitwerken en zorgen dat je geen fouten maakt.quote:Op donderdag 6 november 2008 17:26 schreef duncannn het volgende:
Hoe los je dit algabraisch op:
91,29 = (114/(1+X/2)^4)
Of kan dat alleen met de GR?
sjonge jonge -5,8 x 10^4 was mijn eerste antwoordquote:Op donderdag 6 november 2008 16:46 schreef McGilles het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe je hier kan vastlopen, maar hier de uitwerking:
(-48*10^3) * 9,8 * 2 = FB*16
FB = (-48*10^3) * 9,8 * 2 / 16 = -58800 (is dus afgerond -6*10^4)
91,29 = (114/(1+X/2)^4)quote:Op donderdag 6 november 2008 17:26 schreef duncannn het volgende:
Hoe los je dit algebraïsch op:
91,29 = (114/(1+X/2)^4)
Of kan dat alleen met de GR?
x^(1/4)quote:Op zondag 9 november 2008 12:44 schreef Silentalarm het volgende:
Ik moet even mijn geheugen opfrissen hoor:
Ten eerste:
Op welke manier kan ik 4√x anders schrijven.
Ten tweede:
Hoe differentieer ik 4√x en schrijf ik de uitkomst zonder negatieve of gebroken exponenten.
quote:
quote:Op zondag 9 november 2008 12:45 schreef Flaccid het volgende:
[..]
x^(1/4)
En die diffrentieren. Krijg je 0.25x^(-0.75)
quote:Op zondag 26 oktober 2008 17:32 schreef zuiderbuur het volgende:
Mijn vraag is misschien iets te geavanceerd voor dit forum (het is ook geen huiswerk) maar ik weet dat er hier mensen zijn die verstand hebben van projectieve meetkunde, en op deze vraag zit ik nu eigenlijk al maanden te kauwen.
PG(3,q) staat voor de projectieve ruimte van meetkundige dimensie drie over het galoisveld met q elementen. Deze wordt opgebouwd door een vierdimensionale vectorruimte over dat veld te beschouwen, de punten komen dan overeen met de vectorrechten (dus eigenlijk de dimensie altijd eentje verhogen)
Een spread daarin is een partitie van de punten in rechten. Dat moeten er dan noodgedwongen q^2+1 zijn.
Eén manier is dat je je veld groter maakt, je bedt PG(3,q) in in PG(3,q^2), en je neemt een rechte in de kwadratische uitbreiding die met die PG(3,q) geen enkel punt gemeen heeft. Nu ga je elk punt x op die rechte L verbinden met zijn toegevoegde x-streep op de toegevoegde rechte L-streep. Zo bekom je q^2+1 rechten, die een spread blijken te vormen.
Een andere manier is dat je in PG(1,q^2) gaat werken, wat overeenkomt met een 2-dimensionale vectorruimte over het veld met q^2 elementen. Dat kan je dan ook weer beschouwen als een 4-dimensionale vectorruimte over het veld met q elementen. De q^2+1 punten van PG(1,q^2) zijn dan elk 1-dimensionale vectorruimten over GF(q^2), en ook 2-dimensionale vectorruimten over het kleiner GF(q), en dus rechten in PG(3,q). Dit is weerom een spread in PG(3,q).
Twee constructies dus, maar ze komen op hetzelfde neer. Nooit heb ik echter een mooi argument gezien waarom. Ze lijken toch wel redelijk verschillend. Wie kan mij dit uitleggen. Ik zoek hier echt al heel lang op. Die constructies lijken gewoon te verschillend om compatibel te zijn.
Het ziet er gemakkelijk uit omdat het nogal lijkt op het criterium van Eisenstein... maar dat is het dus niet echt.quote:Op woensdag 5 november 2008 22:06 schreef teletubbies het volgende:
Heey, Als f=xp-d is een polynoom in Z[x] met p is een oneven priem en d is niet een p-de machtswortel dan is f irreducibel. Enig idee? Dit ziet er zo makkelijk uit maar het valt toch tegen.
Alvast bedankt
Zonder gebroken exponenten dus:quote:Op zondag 9 november 2008 12:45 schreef Flaccid het volgende:
[..]
x^(1/4)
En die diffrentieren. Krijg je 0.25x^(-0.75)
1 |
Ik dacht, laat ik een keer jouw leuk gemaakte dingetje gebruiken, word ik nog gecorrigeerdquote:Op zondag 9 november 2008 16:59 schreef GlowMouse het volgende:
Of, als je tex gebruikt, [ afbeelding ]
[ code verwijderd ]
Ik bedoel in een formule,quote:Op zondag 9 november 2008 19:37 schreef GlowMouse het volgende:
500*X <= 2500. Deel je links en rechts door 500, dan krijg je:
X <= 5.
Dit in het geval als je meer dan 5 kinderen hebt(X) of meer dan moet het belastbare inkomen 2500 zijn.quote:Op zondag 9 november 2008 19:42 schreef GlowMouse het volgende:
oh zo, dat kan ja, met de min-notatie: min{500*X, 2500}. Hij pakt dan de kleinste van de twee. Wiskundig gezien is '500*X als X<=5, 2500 anders' overigens ook niet zo vreemd.
Ik vind zoiets conceptueel wel zo duidelijk:quote:Op zondag 9 november 2008 19:42 schreef GlowMouse het volgende:
oh zo, dat kan ja, met de min-notatie: min{500*X, 2500}. Hij pakt dan de kleinste van de twee. Wiskundig gezien is '500*X als X<=5, 2500 anders' overigens ook niet zo vreemd.
daar had ik nog niet over na gedacht 2 formule's waarom ook nietquote:Op zondag 9 november 2008 19:47 schreef McGilles het volgende:
f(x) = 500x voor x<=5
f(x) = 2500 voor x>5
Edit: anders ververs ik volgende keer even en zie ik dat glowmouse het antwoord al heeft gegeven.
Dat is gewoon één functie hoor.quote:Op zondag 9 november 2008 19:49 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
daar had ik nog niet over na gedacht 2 formule's waarom ook niet![]()
was bezig met UML diagrammen ,
IS K > 5 ?
en dan bijhorende formule's
Dit had je eerder ook al gevraagd. Oplossen met kwadraatafsplitsing, zie hier.quote:Op maandag 10 november 2008 11:14 schreef Borizzz het volgende:
z2 -2iz = 1+2i oplossen
dit kun je doen mbv de abc formule
dan geldt a=1; b=-2i; c=-1-2i
maar dit uitwerken met abc formule loop ik toch tegen problemen aan.
ik vind bijvoorbeeld dat de discriminant 8i, maar hiermee werken is lastig.
oplossingen worden dan z=i+0,5sqrt(8i) en i-0,5sqrt(8i) maar dit lijkt niet op de oplossingen 1+2i en -1.
Kan iemand me wat verder helpen?
Bekijk het geometrisch. Ik heb je volgens mij een keer uitgelegd hoe je vermenigvuldiging geometrisch kunt voorstellen. Dan is het niet zo moeilijk om de wortel van 8i te vinden.quote:Op maandag 10 november 2008 11:32 schreef Borizzz het volgende:
Dat klopt; maar het gaat me nu even over het oplossen op een andere manier. Altijd goed om meerdere methodes in je rugzak te hebben toch? En oplossen met abc formule heb ik nog niet eerder gedaan. Vandaar deze vraag.
OK. De discriminant heb je goed uitgerekend, die is 8i. Nu moet je dus √(8i) op een andere manier schrijven, daarin zit denk ik je moeilijkheid. Je weet dat √8 = 2√2. En √i kun je op twee manieren anders schrijven. Zie je ook hoe?quote:Op maandag 10 november 2008 11:32 schreef Borizzz het volgende:
Dat klopt; maar het gaat me nu even over het oplossen op een andere manier. Altijd goed om meerdere methodes in je rugzak te hebben toch? En oplossen met abc formule heb ik nog niet eerder gedaan. Vandaar deze vraag.
Nee !!!quote:Op maandag 10 november 2008 11:49 schreef Borizzz het volgende:
Ik kom dan op 8i = (4+i)2 -15;
maar daar kom ik niet verder... is dit een verkeerd spoor?
wortel( i) anders schrijven? dat zal wortel (-1) moeten zijn.
Nou, ik vraag me toch af hoe het met je inzicht is gesteld als dit soort elementaire dingen geen gesneden koek zijn.quote:Vreemd dat ik hier problemen blijf hebben; verder met integreren van complexe functies en differentieren, limieten etc levert niet zoveel problemen meer op; alleen vreemd dat het bij dit soort basisdingen soms fout gaat.
Ja, dat kan ook maar komt eigenlijk op hetzelfde neer als de methode met kwadraatafsplitsing, wat in het Engels overigens completing the square heet. In Angelsaksische landen wordt dat kennelijk nog gewoon onderwezen op (sommige?) middelbare scholen, in tegenstelling tot in Nederland. En als je ziet dat √(2i) gelijk is aan 1 + i of -1 - i, dan had je ook kunnen zien dat √(8i) gelijk is aan 2 + 2i of -2 - 2i, zodat je geen probleem had mogen hebben met de oplossing hierboven via de abc-formule.quote:Op maandag 10 november 2008 14:34 schreef Borizzz het volgende:
z2 -2iz = 1+2i oplossen kan nog makkelijker met een substitutie:
(z-i)2 = 2i
neem w=z-i
dan w2 =2i
w=1+i of w=-1-i
z=1+2i of z=-1
Even nog hierop terugkomende: Je zou het eens in sci.math kunnen proberen, een Usenet groep vol met academici, daar zit allicht iemand bij die jou kan helpen. Want ik denk dat op Fok! thabit je enige hoop is.quote:
Probeer es een verfkwast in plaats van een pen.quote:Op zondag 9 november 2008 12:44 schreef Silentalarm het volgende:
Op welke manier kan ik 4√x anders schrijven.
quote:Op dinsdag 11 november 2008 00:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Probeer es een verfkwast in plaats van een pen.
Hier wel. Lelijk trouwens dat dat nog een eigen ingang heeft, dat zou toch door de type-engine/fontrenderer moeten worden opgelost.quote:Op dinsdag 11 november 2008 00:57 schreef Riparius het volgende:
[..]
![]()
Even een testje met Unicode: is ∜x bij iedereen goed te zien?
Ja, maar dat loopt nog lang niet zoals het zou moeten, ook niet in applicaties en met OpenType fonts die claimen dat te kunnen. Daarnaast zijn er veel samengestelde karakters om conversies vanuit allerlei legacy coderingen goed te laten verlopen (denk aan klassiek Grieks bijv.).quote:Op dinsdag 11 november 2008 01:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hier wel. Lelijk trouwens dat dat nog een eigen ingang heeft, dat zou toch door de type-engine/fontrenderer moeten worden opgelost.
Maar dat het (nog) niet werkt is geen reden om alsnog in Unicode allerlei karakters in te bouwen, er moet dus een andere reden voor zijn; een legacy-codering zou kunnen (daarom zit de ij er ook in); maar dan zou die niet meer gebruikt behoren te worden. OpenType math staat inderdaad (nog) in de kinderschoenen. Math typesetting is dan ook behoorlijk ingewikkeld. Dit karakter lijkt overigens geen decompostion te bezitten.quote:Op dinsdag 11 november 2008 01:15 schreef Riparius het volgende:
Ja, maar dat loopt nog lang niet zoals het zou moeten, ook niet in applicaties en met OpenType fonts die claimen dat te kunnen. Daarnaast zijn er veel samengestelde karakters om conversies vanuit allerlei legacy coderingen goed te laten verlopen (denk aan klassiek Grieks bijv.).
Dit is wel heel lastig te lezen hoor. Kun je niet z* schrijven voor z̄ zoals wel vaker wordt gedaan?quote:Op dinsdag 11 november 2008 18:48 schreef Borizzz het volgende:
Als ik het volgende wil bewijzen = z*w = z * w, klopt dan deze uitwerking een beetje? (met een streep erdoor heen bedoel ik geconjugeerde.
Noem z=x+iy en w=a+ib
dan z*w = (x+iy)(a+ib) = (xa-by+i(ya+bx))
=(xa-by-i(ya+bx) = xa-by-iya-ibx = (x-iy)(a-ib) = (x+iy)* (a+ib) = z * w
nou laat anders maar; ik zie dat het bijna niet te zien is; en een streep erboven zetten is niet mogelijk volgens mij
Het streepje boven mijn z̄ is de COMBINING MACRON (Unicode U+0304). Maar dat 'zit' niet zomaar ergens. Ik gebruik speciale (third-party) toetsenbord drivers zodat ik van alles kan typen in Unicode.quote:Op dinsdag 11 november 2008 18:58 schreef Borizzz het volgende:
Je streepje erboven was ik al aan het zoeken. Heb heb in plaats daarvan er maar onder gezet om dat ik het niet kon vinden....
waar zit dat, riparius?
Verder gaat t tentamen morgen wel lukken denk ik. Integreren, differentieren, limieten berekenen etc lukt allemaal heel aardig. Dus een voldoende moet er in kunnen zitten.
Als ik projectieve meetkunde kan, moet dit ook gewoon lukken![]()
Nee. Je vermenigvuldigt toch -iy met -ib? Dat levert i2by = -by.quote:Op dinsdag 11 november 2008 18:56 schreef Borizzz het volgende:
Mijn twijfel zit m hier in: xa-by-iya-ibx = (x-iy)(a-ib)
volgens mij klopt dat niet; als ik het rechterlid uitvermenigvuldig komt er toch +by ipv -by?
want -i2 =1
Is U+0305 niet gepaster? Combining overline.quote:Op dinsdag 11 november 2008 19:03 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het streepje boven mijn z̄ is de COMBINING MACRON (Unicode U+0304). Maar dat 'zit' niet zomaar ergens. Ik gebruik speciale (third-party) toetsenbord drivers zodat ik van alles kan typen in Unicode.
Zo dan: z̅quote:Op dinsdag 11 november 2008 19:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
Is U+0305 niet gepaster? Combining overline.
Ok met b2 zal ik nog even aan de gang danquote:Op woensdag 12 november 2008 19:07 schreef GlowMouse het volgende:
b2: theta is de parameter, c is een getal.
b3: ken ik spss niet goed genoeg voor.
Partiëel integreren.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:28 schreef WyBo het volgende:
Hoe kan je in het algemeen een functie als t*sin(t) integreren?
Zij a een wortel van f en K = Q(a). f is irreducibel dan en slechts dan als het het minimumpolynoom van a is dan en slechts dan als [K:Q] = p.quote:Op woensdag 5 november 2008 22:06 schreef teletubbies het volgende:
Heey, Als f=xp-d is een polynoom in Z[x] met p is een oneven priem en d is niet een p-de machtswortel dan is f irreducibel. Enig idee? Dit ziet er zo makkelijk uit maar het valt toch tegen.
Alvast bedankt
Dat ding is inderdaad niet analytisch. Op R is het f(x) = x2. Dan zou het ook op C zo moeten zijn, maar x2 + iy2 is niet (x+iy)2.quote:Op dinsdag 11 november 2008 19:19 schreef Borizzz het volgende:
Stel ik heb deze complexe functie f(x+iy) = x2 +iy2.
De vraag is om een uitspraak te doen of deze functie analytisch of diff. baar is.
Mijn uitwerking:
Er geldt dat u = x2 en v=y2. Beide functies zijn continue.
ux = 2x; uy=0 vx=0 en vy=2y
Deze partiele afgeleiden zijn ook allevier continue op een r-omgeving.
Cauchy-Riemann test ux=vy levert 2x=2y en uy=-vx levert 0=0.
Conclusie die ik dan trek zal zijn dat f(x+iy) niet analytisch is. Er is immers geen r-omgeving te vinden voor een punt z waarop f voldoet aan cauchy-riemann. Daarom zal f(x+iy) enkel differentieerbaar zijn op punten z waarvoor geldt x=y. Alleen in deze punten wordt voldaan aan de vergelijkingen van cauchy-riemann.
Is dit in de haak?
Ja, maar die is wel op een wiskunde manier beschreven.quote:Op vrijdag 14 november 2008 21:29 schreef tiswah het volgende:
Dat is inderdaad geen wiskunde meer, maar een gewone plant.
Ik neem aan dat je kunt differentieren; dan zou je bijvoorbeeld iets met simpele differentiaalvergelijjkingen kunnen doen die bepaalde populaties beschrijven.quote:Op vrijdag 14 november 2008 20:13 schreef miracle. het volgende:
Ik moet voor wiskunde een PO maken. Weten jullie misschien een leuk onderwerp voor mij? Het gaat om wiskunde A12 (VWO6). Een aantal formuletjes overpennen uit mijn wiskundeboek is natuurlijk niet origineel, dus het mag best een maatschappelijk onderwerp zijn. Ik houd van biologie, misschien ook handig om er bij te vermelden.
Suggesties?
Ja, zo kunnen we mijn moeder´s zuurkool ook op een wiskundige manier beschrijven!quote:Op vrijdag 14 november 2008 21:34 schreef Iblis het volgende:
Ja, maar die is wel op een wiskunde manier beschreven.
Doe eens. Kun je er ook de Hausdorffdimensie van bepalen?quote:Op vrijdag 14 november 2008 22:06 schreef tiswah het volgende:
[..]
Ja, zo kunnen we mijn moeder´s zuurkool ook op een wiskundige manier beschrijven!
Ik laat eerst de kwantumfysica erop los. Resultaten volgen.quote:Op vrijdag 14 november 2008 22:18 schreef Iblis het volgende:
Doe eens. Kun je er ook de Hausdorffdimensie van bepalen?
Heb er nog even flink wat tijd ingestoken en maar naar de docent gestuurd,quote:Op woensdag 12 november 2008 20:59 schreef GlowMouse het volgende:
Bij d3: als je op http://nl.wikipedia.org/wiki/T-toets het stukje onder Basisidee leest, dan heb je onder H0 dat de groodheid sqrt(n)(Xstreep - 1)/sigma T-verdeeld is. Jij kijkt nu naar de groodheid sqrt(n)*Xstreep/sigma.
quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:45 schreef GlowMouse het volgende:
Significant verschillend is een term uit de statistiek. Maar als jij hier al weet dat het medicijn invloed heeft op de hartfrequentie, waarom zou je dan nog statistiek bedrijven?
die hebben we dus nietquote:Op dinsdag 18 november 2008 21:59 schreef Gospodin het volgende:
Dat kan, maar dan moet je ook wel een standaardafwijking hebben, anders valt er weinig te testen.
quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:13 schreef GlowMouse het volgende:
Aha, je weet dus niet of het medicijn een verbetering is. Blijkbaar weet je dat het aantal hartslagen per minuut (in rust) normaal verdeeld is als je die over verschillende personen bekijkt, maar dan valt uit de literatuur vast wel een standaardafwijking te vinden.
Heb je voor ieder medicijn maar één waarneming, dan is dat weinig maar je zult dat best voor een statistische toets kunnen gebruiken.
Op zich kun je dat wel ongeveer gebruiken voor je bewijs. Het is een boom, dus er is een verbinding tussen die twee punten van graad 3 (bomen zijn immers verbonden). Voor die andere vier kanten (of lijnen) geldt dat daar een subboom aan vastzit die niet alleen maar knopen met graad > 1 kan hebben (dan krijg je cykels), dus je moet altijd op een los uiteindje uitkomen. (Die subbomen kunnen ook niet met elkaar in verbinding staan, want dan heb je ook cykels). Maar meestal staat er zo rond waar die vraag komt een stelling over bomen en knopen en kanten die je makkelijk kunt toepassen.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:43 schreef Borizzz het volgende:
Ik ben op zoek naar een grafentheoretisch bewijs. Ik zit er nu enkele dagen op te staren maar ik kan het nog niet oplossen. Het gaat over "bomen".
Een boom heeft 2 punten met graad 3. Bewijs dat de boom minstens 4 punten van graad 1 heeft.
Als ik dit ga tekenen, 2 punten met graad 3 dmv een brug aan elkaar verbinden, en dan de andere 4 punten een eindpunt laten worden dan is dit direct duidelijk; maar een bewijs is dit nog niet.
Wie kan helpen?
1 2 3 4 5 | | | A-###-B | | # # |
Dat kan allemaal wel wat eenvoudiger dan met tekeningetjes (sowieso gevaarlijk om plaatjes als bewijs op te voeren).quote:Op woensdag 19 november 2008 20:43 schreef Borizzz het volgende:
Ik ben op zoek naar een grafentheoretisch bewijs. Ik zit er nu enkele dagen op te staren maar ik kan het nog niet oplossen. Het gaat over "bomen".
Een boom heeft 2 punten met graad 3. Bewijs dat de boom minstens 4 punten van graad 1 heeft.
Als ik dit ga tekenen, 2 punten met graad 3 dmv een brug aan elkaar verbinden, en dan de andere 4 punten een eindpunt laten worden dan is dit direct duidelijk; maar een bewijs is dit nog niet.
Wie kan helpen?
Ik vind grafentheorie wel bij uitstek geschikt om plaatjes te maken. Jouw bewijs klopt natuurlijk (en is tamelijk elegant), maar als je het plaatje maakt zie je dat je die 2e - d + 4 krijgt vanwege de structuur van de graaf waarbij je altijd vier losse subboompjes hebt die vroeg of laat op een punt van graad 1 moeten uitkomen. Ook dat is niet helemaal mooi verwoord.quote:Op woensdag 19 november 2008 21:47 schreef thabit het volgende:
Dat kan allemaal wel wat eenvoudiger dan met tekeningetjes (sowieso gevaarlijk om plaatjes als bewijs op te voeren).
Ik zie geen tegenstelling. Plaatjes zijn uitermate geschikt om inzicht te krijgen maar in bewijzen moet je ze mijden.quote:Op woensdag 19 november 2008 21:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind grafentheorie wel bij uitstek geschikt om plaatjes te maken. Jouw bewijs klopt natuurlijk (en is tamelijk elegant), maar als je het plaatje maakt zie je dat je die 2e - d + 4 krijgt vanwege de structuur van de graaf waarbij je altijd vier losse subboompjes hebt die vroeg of laat op een punt van graad 1 moeten uitkomen. Ook dat is niet helemaal mooi verwoord.Maar enfin.
Als je begint dan zul je al wel zien dat er vanzelf types ontstaan. Je kunt een simpel pad hebben; je kunt een ster hebben; (maximaal graad 4 van 1 knoop) en je kunt een knoop met graad 3 hebben. Dan ben je al een aardig eindje op weg. Want hoe je graaf ook tekent, alle knopen zijn in principe symmetrisch.quote:Op donderdag 20 november 2008 15:10 schreef Borizzz het volgende:
Hoe kan ik het aantal opspannende bomen van K5 vinden? Er zijn er teveel om zo te tekenen en ik moet onderscheid maken in 3 typen bomen. Hoe werkt dit en hoe komt ik dan aan het aantal opspannende bomen per type boom? De stelling van Cayley mag ik niet gebruiken hierbij...
Verdraaid lastig.
Maar het maakt (voor een gelabelde graaf!) uit welk punt in het midden zit. De 'volgorde' van de punten van de ster is er niet. Maar:quote:Op donderdag 20 november 2008 16:11 schreef Borizzz het volgende:
Oke, dus kijken naar de graden van een aantal punten.
Mooi dat had ik nog niet eens gezien.
Dan verder: bijvoorbeeld de ster: 1 punt met graad 4, en 4 punten met graad 1. Als ik van deze boom uitga, dan is er toch maximaal 1 opspannende boom, nl de ster zelf?
K5 moet 125 opspannende bomen hebben en er zijn 3 types. Ik kom daar al tellend nooit op uit.
(doel is dit toepassen op K6, maar ik probeer eerst de manier te leren dmv K5).
1 2 3 4 5 | | | | b-c-d d-c-e b-d-c | | | e a e |
Type 2 is b.v.:quote:Op donderdag 20 november 2008 16:38 schreef Borizzz het volgende:
Ja ik weet; maar ik heb geen idee hoe ik bijv. het aatal bomen van bijv. type 2 anders zou kunnen vinden.
1 |
1 |
Ja. Als je het berekent kun je stellen: Je hebt (5 boven 2) = 10 keuzes voor de uiteinden en dan 3! = 6voor erbinnenin, dat geeft 10 * 6 = 60. Of je hebt 5! voor het geheel, maar omdat het niet uitmaakt wat je als voor of achteraan beschouwt tel je ze dubbel, ofwel 120/2 = 60.quote:Op donderdag 20 november 2008 17:06 schreef Borizzz het volgende:
Oke, met AB, AC, AD, AE, BC, BD, BE, CD, CE en DE als uiteinden. Dit levert 10x6=60 verschillende mogelijkheden voor type 2.
Type 1 had er 5. dus voor type 1 en 2 samen 65. Klopt dit.
Gewoon tekenen. Je bent al begonnen met een punt met graad 5, dat is zoiets:quote:Op donderdag 20 november 2008 17:48 schreef Borizzz het volgende:
[ afbeelding ]
Maar idd er zit een cykel in. Niet bij stilgestaan.
Maar op welke systematische manier krijg ik dan alle typen van K6 wel bij elkaar?
1 2 3 4 5 | \ / d /|\ a b c |
1 2 3 4 5 | \ / d / \ a c |
1 2 3 4 5 6 7 | | b-c-d | e | f |
1 2 3 4 5 6 7 | | e | f | a |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | | a | c-d | e | f |
1 2 3 4 5 6 7 | | b-c-d | e | f |
Als het middelste punt gekozen is zijn er nog 5 te vergeven ja. Maar als je de labels voor de eerste 3 kiest, liggen die voor de andere 2 vast. Voor de eerste heb je (5 boven 3) = 5!/(2!3!) mogelijkheden. Dit is 'kiezen zonder herhaling, volgorde niet van belang'. Dus dat is inderdaad wat jij zegt.quote:Op donderdag 20 november 2008 18:54 schreef Borizzz het volgende:
Met 5 boven 3 bedoel je toch 5! / ( 3! * 2! ).
Ik heb die definitie van x boven y niet gehad vroeger, maar juist faculteiten.
maar als het middelste punt gekozen is, dan zijn er nog 5 plekken te vergeven. 3 zijn er equivalent en 2 niet. Geef volgens mij dus 5! /( 3! * 2! ) mogelijkheden?. Hier komt 10 uit. Dus ik zou zeggen in totaal 6 * 10 = 60 mogelijkheden.....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
Probeer eerst eens vast te stellen wat de vorm van de boom is met maar één spaak erin. (Of vormen)quote:Op donderdag 20 november 2008 23:13 schreef Borizzz het volgende:
Dat had ik idd al bedacht. Het gaat om gelabelde bomen.
Dus als er 1 spaak is:
-A in het centrum, B verbonden met A (dat is dus de spaak) en D, E en C zijn equivalent.
Aantal opspannende bomen 5 * (4 boven 3) ??
Ik kies eerst een centrum, 5 mogelijkheden daarvoor. Dan heb ik er nog 4 over, waarbij 3 equivalent en 1 niet.
En een boom heeft geen cykels…quote:Maar nog de wielgraaf W4, en het aantal opspannende bomen daarvan.
Een pad kan. Je telt wel weer dubbel. Want deze is niet anders dan de labelling met E in het centrum en B C D E op de hoeken. Maar er kan nog meer dan een pad. We zitten hier niet met een maximale graad, dus als je spaak A B pakt kun je beide buren van B opnemen in je boom.quote:Op donderdag 20 november 2008 23:23 schreef Borizzz het volgende:
nou dan zou ik er dit van kunnen maken?
Uitgaande van een W4 met A als centrum en vier spaken naar B,C, D en E
A-B-C-D-E
Een pad dus. En die heeft 5! nogelijkheden.
We hebben een graaf als deze dus:quote:Op donderdag 20 november 2008 23:30 schreef Borizzz het volgende:
Hmm.. ik zie niet in waar ik dubbel tel.
Bij vier spaken (hierboven) moeten B en E aan de A vastzitten. Maar dat komt niet goed in mijn post terecht...
1 2 3 4 5 | |\ /| | o | |/ \| o---o |
Nee, ook niet 5… we hebben de berekening voor het aantal labellings van een pad van 5 toch al eens gedaan?quote:Op donderdag 20 november 2008 23:39 schreef Borizzz het volgende:
Ok, dus maar 5 mogelijkheden als we naar 1 spaak kijken.
1 2 3 | | o-o-o-o |
Ja. En dan die ster nog, en we zijn er.quote:Op donderdag 20 november 2008 23:57 schreef Borizzz het volgende:
Maar dan is het met 1 spaak mogelijk:
- pad (60 mogelijkheden)
- reeks van 4 met en 1 punt met graad 2. Dit heeft dan 60 mogelijkheden?
Nee, je komt gewoon op 125 uit. 60 + 60 + 5. Je hebt voor k = 1 al gevonden dat de opspannende boom een padgraaf kan zijn, die padgrafen van k = 2 maken dan niets meer uit, die moet je niet nog een keer meetellen. Een padgraaf blijft een padgraaf…quote:Op vrijdag 21 november 2008 00:10 schreef Borizzz het volgende:
Dus mijn afsluitende verhaal klopt wel?
Ik merk dat ik echt nog wat goed te maken heb met mogelijkheden uittellen. Wat telproblematiek dus.
Weet jij daar een cursus oid voor? T zit me namelijk niet zo lekker dat ik dat moeilijk blijf vinden.
Is het niet de bedoeling dat je dit zonder hulp van anderen doet?quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:34 schreef Rainb0ws het volgende:
Heey, ik heb nu mijn Wiskunde A-lympiade 21 nov. 2008 Voorronde opdracht voor me. Het heet Evacuatie. Meer mensen die er nu mee bezig zijn? Want ik snap opdracht 4 niet en de opdracht is te lang om het hier te typen... Mensen die me hierbij kunnen helpen?
Hij doet de ParA-lympiade voor mensen met een wiskundige handicap.quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Is het niet de bedoeling dat je dit zonder hulp van anderen doet?
Ik denk dat de mensen die je kunnen antwoorden voorlopig nog bezig zijn met de voorronde van de Wiskunde A-lympiade. Als je toch anderen kunt vragen, is het dan niet het handigst om je docent te vragen?quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:46 schreef Rainb0ws het volgende:
Ja precies... nog sociale(re) mensen die kunnen helpen? het gaat me hier echt om mijn P.O. cijfer en niet om zown wedstrijd waar ik toch niet aan mee wil doen. [ben nooit goed geweest in Wiskunde]
Ikl vraag hier niet om de antwoorden maar om uitleg!
Je wilt het aantal opspannende bomen berekenen. Als je dan stelt dat alleen punt a1 graad 1 mag hebben dan mis je alle situaties waarin punt a2 graad 1 heeft…quote:Op zaterdag 22 november 2008 12:11 schreef Borizzz het volgende:
Omdat ik de punten goed uit elkaar wil houden...
1 2 3 4 5 6 7 | __/ / --b2 | / || --b3 ||/ a2---b4 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | ||\ || \-b2 | \ \ \-b3 \ \ a2---b4 |
Oké, dan was je onnauwkeuring in je probleemformulering. Want je zei eerst: Hoeveel opspannende bomen zijn er als de graad van 1 punt van a gelijk is aan 1. En 1 punt van a zou ik zeggen is óf a1 óf a2… Maar als het alleen a1 is, dan klopt het inderdaad wat je zegt.quote:Op zaterdag 22 november 2008 12:19 schreef Borizzz het volgende:
Maar in deze opdracht moet a1 graad 1 hebben. Dus dan is het toch altijdzo dat a2 graad 4 heeft...
a1 zit vast aan graad 1. Of is het dan zo dat meer punten b graad 2 kunnen hebben?
Ik heb nu dit als idee:
Dat is een tamelijk lastige onderneming als je een uitdrukking hebt die gegeven wordt door iets moeilijkers dan een lineaire relatie.quote:Op zaterdag 22 november 2008 13:12 schreef Borizzz het volgende:
Vreemd toch heb ik ooit geleerd om het op deze manier aan te pakken.
Voor wat precies? En staan je haakjes goed?quote:a1 heeft graad p. dat wordt dan x! /(x-p)!*p! ?
Niet het omgekeerde voor a2,van de (x - p) niet verbonden punten is duidelijk dat ze allemaal met a2 verbonden moeten worden. Daar is geen keus voor. Er blijft dan nog maar één lijnstuk over waarvoor wat te kiezen valt. Je keus voor a1 forceert dus op één lijn na een keus voor a2. (Zie m'n uitleg over K4,2)quote:Op zaterdag 22 november 2008 13:23 schreef Borizzz het volgende:
x! / ( (x-p)! * p! )
dit zou zijn het aantal manieren waarop a1 met x punten b kan worden verbonden.
als dit klopt is er het omgekeerde voor a2, want a2 wordt verbonden met punten b die niet aan a1 vast zitten?
Niet helemaal. a1 heeft graad p. Dus kun je a1 op (x boven p) = x!(p!(x-p)!) manieren verbinden met punten van b. Voor a2 ligt de keus op één lijn na dan vast. Maar die ene lijn moet verbonden worden met één van de punten die nu met a1 verbonden is (anders zou je een dubbele lijn krijgen en geen verbonden graaf): je hebt dus p mogelijkheden daarvoor. En dat geeft dat het aantal mogelijkheden waar bij punt a1 graad p heeft gelijk is aan:quote:Op zaterdag 22 november 2008 13:29 schreef Borizzz het volgende:
Ja, inderdaad; dat ene lijnstuk waar nog wat voor te kiezen valt maakt er juist een boom van. Daarvoor zijn x opties (er waren immers x punten b).
Dus dan kom ik op: x! / ( (x-p)! * p! ) * x als aantal opspannende bomen. Voor K2,x
Nee, dat klopt. Maar je hebt nu een uitdrukking voor het geval dat a1 graad p heeft. Gaan we nu terug naar K4,2 dan zien we dat a1 of graad 1 kan hebben, of graad 2, of graad 3 of graad 4, als we dat invullen vinden we dus dat we moeten krijgen:quote:Op zaterdag 22 november 2008 13:39 schreef Borizzz het volgende:
Dan krijg ik dus x! / ( (x-p)! * p! ) * p als aantal opspannende bomen.
Inderdaad p mogelijkheden... steeds blijven denken dat het een boom is.
Maar dit is nog geen sommatieformule toch?
Ja, typefoutje, maar het is natuurlijk volkomen identiek.quote:
Dan lijkt me dat correct.quote:Op maandag 24 november 2008 16:31 schreef Borizzz het volgende:
Het is een gelabelde graaf, ja. Labels liggen niet vast, het gaat puur om het aantal mogelijke bomen. A hoeft niet altijd het centrum te zijn. Bij k=4 zie je ook dat B,C,D, E als centrum kunnen fungeren.
Cayley zegt zelf ook dat het 53 =125 bomen moeten worden.
Nee, dit is een 'vaste' formule. Hij is wel af te leiden trouwens. Als je het binomium van Newton neemt:quote:Op maandag 24 november 2008 17:04 schreef Borizzz het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe kwam je van de sommatie tot de formule? Is dit gewoon wat getallen invullen en het verband nu vinden?
Het lijkt mij, ook als je het uittekent, zo te kloppen, behalve dat je van T(0) en T(1) als basis overgaat naar T(1) en T(2).quote:Op maandag 24 november 2008 22:32 schreef Borizzz het volgende:
Deze vraag lijkt me simpel. Té simpel.
Het gaat om een fibonacci graaf.
T(0) heeft 1 punt
T(1) heeft 1 punt
als n groter gelijk aan 3 geldt voor T(n) dat T(n-1) is linker deelboom en T(n-2) is rechterdeelboom. Elk punt heeft dus maximaal 2 onderburen.
Gevraagd is een formule voor het aantal eindpunten.
Ik heb dat gedaan met recurrente betrekking:
Dus:
T1=1
T2=1
T3=1+1 = T2+T1 = 2
T4=2+1 = T3+T2 = 3
T5=3+2 = T4+T3 = 5
T6=5+3 = T5+T4 = 8
T7=8+5 = T6+T5 = 13
Geeft mij: Tn= Tn-1+Tn-2.
Maar is dit het nu? Volgens mij ben ik zo klaar...of vergeet ik wat..
Ik zou zeggen dat voor punt P = (xP, yP) geldt dat voor een zekere t geldt x(t) = xP en y(t) = yP en daarnaast dat de richting wordt gegeven door dy/dx van die kromme.quote:Op maandag 24 november 2008 22:37 schreef GlowMouse het volgende:
Als we kijken naar een parametervoorstelling van een punt P (bijv. x(t) = sin(t) en y(t) = cos(t), wat is dan de definitie van 'P raakt de lijn l'?
Ja, die is er, en er zijn verschillende technieken om van een recurrente betrekking naar een gesloten uitdrukking te komen (meestal breng je je betrekking in een vorm die je 'weet', maar de Fibonaccigetallen zijn zo'n vorm). Zie het Wikipedia-artikel over Fibonaccigetallen.quote:Op maandag 24 november 2008 22:58 schreef Borizzz het volgende:
ow ja... weer eens onnauwkeurig. Maar ik heb nu een recurrente betrekking afgeleid. Kan ik dit zien als formule? En is er anders een manier om van een recurrente betrekking over te stappen naar een formule?
Nee. Je moet die formule hebben met die wortel 5 erin en zo.quote:Op maandag 24 november 2008 23:08 schreef Borizzz het volgende:
Dus ik kan zeggen dat Tn= Tn-1+Tn-2 hetzelfde is als n2 -n-1=0 ?
als dat zo is ga ik even op onderzoek uit naar het waarom.
Ik neem aan x(t) = sin(t) + 1. Is dat de y-as raken? Ik zou zeggen van niet, als ik die afbeelding al een raaklijn zou geven zou dat een horizontale zijn, niet een verticale.quote:Op maandag 24 november 2008 23:02 schreef GlowMouse het volgende:
Jouw definitie is sowieso onvolledig, maar laat je licht eens schijnen over deze situatie: stel nu dat je de y-as als lijn neemt, x(t) = sin(x)+1, y(t) = 0. Ofwel iets dat zich over de x-as beweegt en steeds de y-as aantikt. Is dat raken?
Nee, ze zeggen dat dat de genererende functie is van de recurrente betrekking.quote:Op maandag 24 november 2008 23:14 schreef Borizzz het volgende:
Er staat dat F(n+2) - F(n+1) - F(n) =0 gelijk is aan x2 -x -1 =0.
Dan lijkt mij dat dit ook geldt voor Tn= Tn-1+Tn-2, want dat is hetzelfde als Tn-1+Tn-2 - Tn.
Zo kwam ik daarop...
Maar beschouw je dan feitelijk niet eerder de functie met y(t) = t?quote:Op maandag 24 november 2008 23:14 schreef GlowMouse het volgende:
sin(t) ja
Je moet dat ding zien als functie van de tijd zou ik zeggen, en niet wat je krijgt als je alle posities over de tijd als lijn zou pakken. Maar misschien heeft iemand anders nog licht om hierover te schijnen
Ik snap je opmerking niet; x(t)=sin(t) en y(t)=t? Nee, want als je die in de tijd bekijkt dan schiet hij omhoog en zie je hem nooit meer terug, en kruist hij de y-as op t=0 als t negatief mag zijn.quote:Op maandag 24 november 2008 23:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar beschouw je dan feitelijk niet eerder de functie met y(t) = t?
Ik zou even de notatie I(n) = I(n-1) + I(n-2) + 1 gebruiken, maar dan lijkt het me correct. Ook als je het beredeneert: Immers, alle interne punten blijven interne punten, maar er komt één nieuw punt (de 'wortel') bij.quote:Op maandag 24 november 2008 23:20 schreef Borizzz het volgende:
Geldt voor het aantal inwendige punten (niet eindpunten dus) in de fibonacci boom deze recurr. betrekking?
I1=0
I2=0
I3=0+0+1 = I2+ I1 +1 = 1
I4=1+0+1 = I3+ I2 +1 = 2
I5=2+1+1 = I4+ I3 +1 = 4
I6=4+2+1 = I5+ I4 +1 = 7
I7=7+4+1 = I6+ I5 +1 = 12
en dus:
In=In-1+ In-2 +1
Ja precies zo had ik het inderdaad ook uitgetekend en bedacht.quote:Op maandag 24 november 2008 23:26 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik zou even de notatie I(n) = I(n-1) + I(n-2) + 1 gebruiken, maar dan lijkt het me correct. Ook als je het beredeneert: Immers, alle interne punten blijven interne punten, maar er komt één nieuw punt (de 'wortel') bij.
Ja, dat snap ik, maar aangezien je zegt 'je moet dat ding als functie van de tijd beschouwen' (van mijn part maak je er dan een drie-dimensionale kromme van), maar het 'beeld' dat ik erbij krijg is dat je in feite de functie zou willen beschouwen (wat de afgeleide aangaat) als of je y(t) = t in ogenschouw neemt. Of heb je niet het idee dat volgens je oorspronkelijke functie de y-as 'geraakt' zou moeten worden?quote:Op maandag 24 november 2008 23:26 schreef GlowMouse het volgende:
Ik snap je opmerking niet; x(t)=sin(t) en y(t)=t? Nee, want als je die in de tijd bekijkt dan schiet hij omhoog en zie je hem nooit meer terug, en kruist hij de y-as op t=0 als t negatief mag zijn.
12! / 2^6quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:12 schreef dottinator het volgende:
Niet echt een huiswerk vraag maar wel iets waar ik ff antwoord op moet hebben. Kansrekening is voor mij alweer een paar maanden geleden..
Ik heb een rij van 12 cijfers. Elk cijfer is minimaal 1 en maximaal 6, en elk cijfer komt precies 2x voor in de rij. Hoeveel mogelijke rijen kan je hiermee maken?
Bijvoorbeeld:
112233445566 is een rij
123456123456 is ook een rij
123412345665 is ook een rij
Wie weet hoe je dit berekent? Alvast bedankt
Je moet afgaan hoeveel getallen er per plek kunnen:quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:12 schreef dottinator het volgende:
Niet echt een huiswerk vraag maar wel iets waar ik ff antwoord op moet hebben. Kansrekening is voor mij alweer een paar maanden geleden..
Ik heb een rij van 12 cijfers. Elk cijfer is minimaal 1 en maximaal 6, en elk cijfer komt precies 2x voor in de rij. Hoeveel mogelijke rijen kan je hiermee maken?
Bijvoorbeeld:
112233445566 is een rij
123456123456 is ook een rij
123412345665 is ook een rij
Wie weet hoe je dit berekent? Alvast bedankt
dat werkt niet, want dan zit je met voorwaardelijke kansenquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:39 schreef Flaccid het volgende:
[..]
Je moet afgaan hoeveel getallen er per plek kunnen:
1e getal: 6
2e getal: 6
3e getal: 5
4e getal: 5
...
enz
Ok ik wis thet niet zeker. Weer wat geleerd.quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:45 schreef Iblis het volgende:
Wat je schrijft leidt niet tot 2x6! maar tot (6!)^2; en dan nog is het niet per se correct. Als je op plek 1 een '1' pakt en op plek 2 een '2' heb je nog steeds 6 mogelijkheden voor plek 3.
Wat placebeau zegt is correct, je hebt voor plek 1 12 mogelijkheden, dan 11 voor plek 2, dan 10 voor plek 3; enz. Dus 12!, maar daar moeten de dubbelen vanaf.
Edit, ik ben echt te traag vandaag…
Dáár kon ik zeer zeker wat mee! Is dat een algemene regel?quote:Op donderdag 27 november 2008 20:12 schreef GlowMouse het volgende:
sin(x) = -1/2. Misschien kun je hier wat mee.
Je mag beide leden van een vergelijking door hetzelfde getal delen, maar dat wist je toch wel?quote:Op donderdag 27 november 2008 20:16 schreef Mr-Sander het volgende:
[..]
Dáár kon ik zeer zeker wat mee! Is dat een algemene regel?
Dus: y sin(x) = f -> sin(x) =f/y
Kan ik dat zo zeggen?
Ah, kut. Dat wist ik inderdaad welquote:Op donderdag 27 november 2008 20:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je mag beide leden van een vergelijking door hetzelfde getal delen, maar dat wist je toch wel?
Kies een substitutie:quote:Op donderdag 27 november 2008 20:43 schreef WyBo het volgende:
Hey, ik zit te tobben met de volgende integraal:
[ afbeelding ]
Ik vermoed dat het met de substitutiemethode moet, maar ik kom geen steek verder....
Alvast bedankt
Als ik je goed begrijp is zeg je:"Als 5 is het minimum aantal punten voor de preciese kegelsnede te weten"?quote:Op vrijdag 28 november 2008 20:43 schreef Borizzz het volgende:
Iets anders
Een parabool is een kegelsnede. Dat weet iedereen.
Een lijn ligt vast met 2 punten.
Een kegelsnede ligt vast als je 5 punten weet. Waarom precies 5?
Tijdens een cursus projectieve meetkunde van een tijd terug vroeg ik me dit al af, maar ben daar nooit echt achter gekomen...
Klopt.quote:Op zaterdag 29 november 2008 11:37 schreef Borizzz het volgende:
Hmm.. mooie demonstratie.
Maar Iblis, je stelt dat een kegelsnede een cirkel, ellips of een parabool kan zijn. Volgens mij valt een hyperbool ook onder de kegelsnede.
quote:Op zondag 30 november 2008 17:31 schreef thabit het volgende:
Als je in de formele definitie het volgende inplugt: E = E1, alpha = alpha1, f = alpha2, dan kun je w gelijk nemen aan de functie g uit de definitie.
Ok dankjewel, ik dacht dat je alles apart moest kwadrateren dus vandaarquote:Op zondag 30 november 2008 18:24 schreef -J-D- het volgende:
(3x+6)2 = (3x+6)(3x+6) = 3x * 3x + 3x *6 + 6 * 3x + 6 * 6 = 9x2 +36x +36
Fout die velen maken.quote:Op zondag 30 november 2008 19:34 schreef KingWithoutACrown het volgende:
[..]
Ok dankjewel, ik dacht dat je alles apart moest kwadrateren dus vandaar
En toch is dat vreemd, want stel dat je:quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |