abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 november 2008 @ 21:34:25 #126
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63231950
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 21:29 schreef tiswah het volgende:
Dat is inderdaad geen wiskunde meer, maar een gewone plant.
Ja, maar die is wel op een wiskunde manier beschreven.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63232701
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 20:13 schreef miracle. het volgende:
Ik moet voor wiskunde een PO maken. Weten jullie misschien een leuk onderwerp voor mij? Het gaat om wiskunde A12 (VWO6). Een aantal formuletjes overpennen uit mijn wiskundeboek is natuurlijk niet origineel, dus het mag best een maatschappelijk onderwerp zijn. Ik houd van biologie, misschien ook handig om er bij te vermelden.
Suggesties?
Ik neem aan dat je kunt differentieren; dan zou je bijvoorbeeld iets met simpele differentiaalvergelijjkingen kunnen doen die bepaalde populaties beschrijven.
pi_63232778
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 21:34 schreef Iblis het volgende:
Ja, maar die is wel op een wiskunde manier beschreven.
Ja, zo kunnen we mijn moeder´s zuurkool ook op een wiskundige manier beschrijven!
pi_63232895
Als daar repeterende patronen inzitten wel inderdaad.
  vrijdag 14 november 2008 @ 22:18:04 #130
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63233125
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 22:06 schreef tiswah het volgende:

[..]

Ja, zo kunnen we mijn moeder´s zuurkool ook op een wiskundige manier beschrijven!
Doe eens. Kun je er ook de Hausdorffdimensie van bepalen?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 14 november 2008 @ 22:25:40 #131
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_63233343
Als je iets wil weten over Algoritmische Botanica en fractale wiskunde wil weten zou je dit boek kunnen lenen: Over sneeuwkristallen en zebrastrepen. Staan een paar leuke ingangen in voor een PO. Ik kan je ook de zebra reeks aanraden.

http://www.bol.com/nl/p/b(...)001572785/index.html

Of natuurlijk de chaostheorie. Komt wat meer in de buurt van wiskunde A en maatschappij.

Geschreven door Jan vd Craats
kloep kloep
pi_63233533
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 22:18 schreef Iblis het volgende:
Doe eens. Kun je er ook de Hausdorffdimensie van bepalen?
Ik laat eerst de kwantumfysica erop los. Resultaten volgen.

Wiskunde
Weet dat al deze theoretische kennis uiteindelijk in dienst staat van het goede leven. Dat post-Aristoteliaanse wiskundigen dat niet beseffen, is m.i. de grootste tekortkoming van de moderne mathematica.
pi_63243219
Hopelijk zit ik hier goed...
Ik heb een vraagje over entropy H(X) en mutual information I(X;Y).
Laat zien dat R(X;Y;Z)=I(X;Y)-I(X;Y|Z) is invariant onder de verschillende permutaties van X,Y en Z.

Om te bewijzen dat R(X;Y;Z)=R(Y;X;Z) hoef ik alleen te bewijzen dat I(X;Y|Z)=I(Y;X|Z).

Hiervoor geldt
I(X;Y|Z)=H(X|Z)-H(X|(Y,Z)) dus entropy van X|Z min entropy van X gegeven Y EN Z.
Aangezien ik zo slecht ben in kansrekening weet ik niet hoe ik de laatste moet uitrekenen: H(X|(Y,Z)). Ik moet uit de lange sommaties kunnen afleiden dat H(X|(Y,Z))=H(Y|(X,Z)). Wil iemand me helpen?
verlegen :)
pi_63286834
quote:
Op woensdag 12 november 2008 20:59 schreef GlowMouse het volgende:
Bij d3: als je op http://nl.wikipedia.org/wiki/T-toets het stukje onder Basisidee leest, dan heb je onder H0 dat de groodheid sqrt(n)(Xstreep - 1)/sigma T-verdeeld is. Jij kijkt nu naar de groodheid sqrt(n)*Xstreep/sigma.
Heb er nog even flink wat tijd ingestoken en maar naar de docent gestuurd,
Kreeg zojuist te horen dat het goedgekeurd is
Bedankt voor je hulp!
-edit: begon een gekke manier statistiek ook nog leuk te vinden
pi_63329235
Hallo mede-Fok'ers,

Ik zit met een probleem:

Gegeven is een medicijnen dat invloed heeft op de hartslagfrequentie vb;

referentie: 20 slagen/minuut
medicijn x: 5 slagen/minuut

Hoe geef ik het beste weer of dit een significant verschil is? Ik weet niet of je van een standaard-normale verdeling mag uitgaan en een variantie is niet bekend.

statistiek is niet mijn ding
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  dinsdag 18 november 2008 @ 21:45:29 #136
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63329320
Significant verschillend is een term uit de statistiek. Maar als jij hier al weet dat het medicijn invloed heeft op de hartfrequentie, waarom zou je dan nog statistiek bedrijven?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_63329419
Zonder informatie over de verdeling kan je weinig uitspraken doen over de significantie van die 5 slagen per minuut, lijkt mij.
pi_63329732
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 21:45 schreef GlowMouse het volgende:
Significant verschillend is een term uit de statistiek. Maar als jij hier al weet dat het medicijn invloed heeft op de hartfrequentie, waarom zou je dan nog statistiek bedrijven?

Het is een belachelijk opdracht, dat voorop gesteld. Maar het gaat hier om een hele rij medicijnen die al dan niet een invloed hebben op de hartslagfrequentie. Bij uitkomsten als het voorbeeld hierboven is het wel duidelijk dat er een significant verband bestaat, maar bij anderen is dat in 1 oogopslag minder duidelijk...

Mijn gedachte, als ik die 20 slagen per minuut nu steeds als referentiewaarde neem (mu?) kan ik dan gewoon kijken naar de testuitslagen al komen ze uit een "normale" verdeling als de referentiewaarde? Het gaat hier immers om een biologisch/medisch gegeven (hartslag) en dat wordt aangenomen normaalverdeeld te zijn
pi_63329878
Dat kan, maar dan moet je ook wel een standaardafwijking hebben, anders valt er weinig te testen.
pi_63329986
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 21:59 schreef Gospodin het volgende:
Dat kan, maar dan moet je ook wel een standaardafwijking hebben, anders valt er weinig te testen.
die hebben we dus niet

Dan laat ik het idee maar varen, helaas .. ik houd niet zo van conclusies trekken zonder getallen
  dinsdag 18 november 2008 @ 22:13:10 #141
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63330397
Aha, je weet dus niet of het medicijn een verbetering is. Blijkbaar weet je dat het aantal hartslagen per minuut (in rust) normaal verdeeld is als je die over verschillende personen bekijkt, maar dan valt uit de literatuur vast wel een standaardafwijking te vinden.
Heb je voor ieder medicijn maar één waarneming, dan is dat weinig maar je zult dat best voor een statistische toets kunnen gebruiken.
pi_63330746
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 22:13 schreef GlowMouse het volgende:
Aha, je weet dus niet of het medicijn een verbetering is. Blijkbaar weet je dat het aantal hartslagen per minuut (in rust) normaal verdeeld is als je die over verschillende personen bekijkt, maar dan valt uit de literatuur vast wel een standaardafwijking te vinden.
Heb je voor ieder medicijn maar één waarneming, dan is dat weinig maar je zult dat best voor een statistische toets kunnen gebruiken.

ik weet niet of ik een standaardafwijking uit de literatuur mag gebruiken, zal dat morgen eens navragen. En het is inderdaad maar 1 waarneming

dit wordt niets, het schiet me opeens te binnen dat het hier gaat om een geisoleerd kikkerhart (dus een kloppend kikkerhart zonder lichaam) en denk niet dat er echt een standaardafwijking voor die situatie beschreven is/constant is.
  woensdag 19 november 2008 @ 20:43:24 #143
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_63356015
Ik ben op zoek naar een grafentheoretisch bewijs. Ik zit er nu enkele dagen op te staren maar ik kan het nog niet oplossen. Het gaat over "bomen".

Een boom heeft 2 punten met graad 3. Bewijs dat de boom minstens 4 punten van graad 1 heeft.

Als ik dit ga tekenen, 2 punten met graad 3 dmv een brug aan elkaar verbinden, en dan de andere 4 punten een eindpunt laten worden dan is dit direct duidelijk; maar een bewijs is dit nog niet.
Wie kan helpen?
kloep kloep
  woensdag 19 november 2008 @ 20:49:56 #144
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63356211
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:43 schreef Borizzz het volgende:
Ik ben op zoek naar een grafentheoretisch bewijs. Ik zit er nu enkele dagen op te staren maar ik kan het nog niet oplossen. Het gaat over "bomen".

Een boom heeft 2 punten met graad 3. Bewijs dat de boom minstens 4 punten van graad 1 heeft.

Als ik dit ga tekenen, 2 punten met graad 3 dmv een brug aan elkaar verbinden, en dan de andere 4 punten een eindpunt laten worden dan is dit direct duidelijk; maar een bewijs is dit nog niet.
Wie kan helpen?
Op zich kun je dat wel ongeveer gebruiken voor je bewijs. Het is een boom, dus er is een verbinding tussen die twee punten van graad 3 (bomen zijn immers verbonden). Voor die andere vier kanten (of lijnen) geldt dat daar een subboom aan vastzit die niet alleen maar knopen met graad > 1 kan hebben (dan krijg je cykels), dus je moet altijd op een los uiteindje uitkomen. (Die subbomen kunnen ook niet met elkaar in verbinding staan, want dan heb je ook cykels). Maar meestal staat er zo rond waar die vraag komt een stelling over bomen en knopen en kanten die je makkelijk kunt toepassen.
  woensdag 19 november 2008 @ 20:55:27 #145
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_63356382
Nee, er staat geen hint over een stelling bij.
Maar hoe kan ik dit nu wat formeler onder woorden brengen. Ik had dit idee zelf ook al wel, maar ik ondervind nog wat moeite om dit netjes onder woorden te brengen. Knopen staat niet genoemd. Wat bedoel je daar precies mee?
kloep kloep
  woensdag 19 november 2008 @ 20:57:12 #146
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63356445
Een knoop is een 'punt' in een graaf.
  woensdag 19 november 2008 @ 21:12:57 #147
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63356942
Je kunt makkelijk inductief bewijzen dat een boom altijd minstens één punt met graad 1 heeft (en als deze uit meer dan één punt bestaat zelfs twee).

En je hebt sowieso een graaf in deze vorm:

1
2
3
4
5
  #     #
  |     |
  A-###-B
  |     |
  #     #

Waarbij # een verzameling van punten en lijnen is. Dan kun je zo'n standaard grafentheoretisch verhaal ophangen als: Zijn A en B de twee punten met graad 3, met aan A incident de lijnen eA1,eA2,eA3 en aan B de lijnen eB1,eB2,eB3. Neem dan zonder verlies van algemeenheid aan dat, op grond van het feit dat een boom altijd verbonden is, het pad tussen A en B de vorm eA1...eB1 heeft. Beschouw nu het buurpunt van A aan de lijn eA2 met alle kinderen van dit punt (kinderen d.w.z. punten die ‘bereikbaar’ zijn vanaf A over de lijn A2); die punten vormen samen met A weer een boom. Daar gaat je eerste stelling voor op (maar A is één van die twee punten). En daar de overige gevallen symmetrisch zijn ben je dan klaar.

Op grond van je tekening is direct evident dat deze vier subbomen nooit met elkaar verbonden kunnen zijn i.v.m. cykels.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 19-11-2008 21:25:24 ]
  woensdag 19 november 2008 @ 21:18:50 #148
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_63357161
Bedankt. Het bewijs ga ik nog wat verder uitwerken.

Dan nog iets waar ik niet uitkwam.
Het gaat om het aantal verschillende gelabelde oppannende bomen (mogen wel isomorf zijn) in de wielgraaf W4 en W5. Hierna het aantal onderling niet-isomorfe bomen van deze graaf?
Ik probeerde de stelling van cayley toe te passen maar dat mag alleen in volledige grafen. Dus ik wilde de bomen verdelen in subbomen met k spaken (k=1,2,...n). Maar toch lukt mij dit niet.
Zit ik op een goed spoor, of is een andere benadering handiger?
kloep kloep
  woensdag 19 november 2008 @ 21:30:46 #149
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63357571
Ik zou eerst driftig gaan uittekenen in dat geval om een idee te krijgen.
pi_63357613
tvp
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')