Het zat er een beetje aan te komen natuurlijk dat TomTom compleet in de stront zou zakken. Op de beurs hebben ze nou eenmaal geen verstand van techniek, dat is sinds de "dotcomcrash" wel gebleken.quote:AMSTERDAM - Niet Fortis, ING of Aegon hebben tot nu de grootste klap gekregen op de Amsterdamse beurs, maar voormalig beleggerslieveling TomTom. Door de bankencrisis is de wankele staat van het navigatiefonds op de beurs een beetje ondergesneeuwd. Het aandeel heeft dit jaar bijna 85 procent van zijn waarde verloren. Fortis, de nummer twee, daalde zeventig procent.
Dat dus.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:03 schreef ItaloDancer het volgende:
TomTom is véél meer waard dan 8,5 euro, omdat zeTeleAtlas
hebben gekocht.
Navigatiesystemen bouwt iedereen tegenwoordig ja...
Zoiets als fortis die abnamro hebben gekocht?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:03 schreef ItaloDancer het volgende:
TomTom is véél meer waard dan 8,5 euro, omdat zeTeleAtlas
hebben gekocht.
Navigatiesystemen bouwt iedereen tegenwoordig ja...
Met Fortis is ook niet zo veel mis maar het is een bank, waar mensen hun geld bij weg kunnen halen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:04 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Zoiets als fortis die abnamro hebben gekocht?
wacht maar tot iedereen z;n tomtom inlevertquote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:08 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Met Fortis is ook niet zo veel mis maar het is een bank, waar mensen hun geld bij weg kunnen halen.
Bij TomTom valt niks weg te halen. Je mag alleen geld naar TomTom komen brengen
Zo iets denk ikquote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:04 schreef athlonkmf het volgende:
Zoiets als fortis die abnamro hebben gekocht?
quote:Op woensdag 15 oktober 2008 00:26 schreef MaGNeT het volgende:
Straks, als het aandeel van Tom Tom op $ 1,- staat, hoor je "bestemming bereikt"....
denk ik ook, TOMTOM bestaat over zes maanden niet meerquote:Op zondag 12 oktober 2008 22:13 schreef vererita het volgende:
De zwakte van TOMTOM zit niet in de huidige winst maar waar gaan ze die 1200 miljoen vandaan halen???
Als dat niet binnen een half jaar lukt is het niet ondenkbaar dat ze binnenkort omvallen....
De financiering van de Tele Atlas overname is allang al rond.quote:Op zondag 12 oktober 2008 22:13 schreef vererita het volgende:
De zwakte van TOMTOM zit niet in de huidige winst maar waar gaan ze die 1200 miljoen vandaan halen???
Als dat niet binnen een half jaar lukt is het niet ondenkbaar dat ze binnenkort omvallen....
Dat is de kern van het probleem inderdaad. Het heet niet voor niets KREDIET-crisis.quote:Op zondag 12 oktober 2008 22:13 schreef vererita het volgende:
De zwakte van TOMTOM zit niet in de huidige winst maar waar gaan ze die 1200 miljoen vandaan halen???
Als dat niet binnen een half jaar lukt is het niet ondenkbaar dat ze binnenkort omvallen....
Afgezien daar van sterft het van de concurrenten die de navigatiesoftware kado geven.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is de kern van het probleem inderdaad. Het heet niet voor niets KREDIET-crisis.
Zou wel jammer zijn overigens. Maar overnames doen vlak voor de cc heeft al menig bedrijf de kop gekost.
http://investors.tomtom.com/facts.cfmquote:alance sheet Q22008 Q12008 Q42007 Q32007 Q22007
Intangible assets 1,005 55 56 57 60
Goodwill 1,942
Other non-current assets 95 850 915 89 88
Inventory 144 136 131 124 66
Trade receivables 362 164 403 256 264
Other receivables 26 33 31 19 17
Financial instruments 48 41 27 5 3
Cash and cash equivalents 296 476 463 709 556
Total assets 3,918 1,755 1,970 1,202 994
Equity 1,414 1,363 1,352 784 679
Borrowings 1,554
Provisions 101 90 96 77 67
Long term liabilities 265 1 1 1 1
Current liabilities 584 302 520 340 247
Total liabilities 3,918 1,755 1,970 1,202 994
Actuele stand: 7,07 euro.quote:TomTom breidt uit in Rusland
AMSTERDAM (Dow Jones)--TomTom nv gaat uitbreiden in Rusland. Dit maakt de producent van navigatieapparatuur woensdag voorbeurs bekend.
"Rusland heeft een snelgroeiende markt voor consumentenelectronica en wordt door de automobielindustrie gezien als een van de grootste automarkten van Europa", aldus Corinne Vigreux, managing director van TomTom.
nou TOMTOM zeker niet, STOMSTOM gaat failliet en eerst naar de lokale markt in februariquote:Op woensdag 22 oktober 2008 13:19 schreef mvc het volgende:
KPN, SBM, ASML, TomTom zijn meest recessiebestendig - SNS
quote:Op woensdag 22 oktober 2008 13:19 schreef mvc het volgende:
KPN, SBM, ASML, TomTom zijn meest recessiebestendig - SNS
quote:Op woensdag 22 oktober 2008 13:27 schreef henkway het volgende:
[..]
nou TOMTOM zeker niet, STOMSTOM gaat failliet en eerst naar de lokale markt in februari
Net wat ik dacht, 7,0500 nu. Wat denken jullie, kopen of nog even wachten ?quote:
Alsof die navigatiesystemen allemaal uit de lucht komen vallenquote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:18 schreef henkway het volgende:
[..]
Afgezien daar van sterft het van de concurrenten die de navigatiesoftware kado geven.
Binnenkort is iedere brik standaard met navigatie van 100 euro meerkosten uitgerust
TOMTOM gaat failliet en eerst naar de lokale markt in februari
Zeer aantrekkelijke instap inderdaad.quote:
je krijg ze kado bij de koffiepuntenquote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:04 schreef Repeat het volgende:
[..]
Alsof die navigatiesystemen allemaal uit de lucht komen vallen
Nou en? De R&D is al lang geleden terug verdiend. Dat de marges onder druk staan is waar, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal neits meer te verdienen valt.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:29 schreef henkway het volgende:
[..]
je krijg ze kado bij de koffiepunten
wat kost het zo apparaatje maken in China??quote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:51 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Nou en? De R&D is al lang geleden terug verdiend. Dat de marges onder druk staan is waar, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal neits meer te verdienen valt.
Daarnaast heeft TomTom niet zo lang geleden een contract met Renault gesloten voor het leveren van in-car navigatie. Dat was het werk van Navtec en is een hele mooie klant voor TomTom.
Dat TomTom gehyped is, is helemaal waar, maar failliet zou niet hoeven en zal alleen gebeuren als 't inderdaad korte termijn leningen zijn geweest die afgesloten zijn.
plus transport, invoerrechten etc.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 18:05 schreef henkway het volgende:
[..]
wat kost het zo apparaatje maken in China??
10 eurie?
en in fifth gear kwam de tomtom als beste uit de test in GBquote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:51 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Nou en? De R&D is al lang geleden terug verdiend. Dat de marges onder druk staan is waar, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal neits meer te verdienen valt.
Daarnaast heeft TomTom niet zo lang geleden een contract met Renault gesloten voor het leveren van in-car navigatie. Dat was het werk van Navtec en is een hele mooie klant voor TomTom.
Dat TomTom gehyped is, is helemaal waar, maar failliet zou niet hoeven en zal alleen gebeuren als 't inderdaad korte termijn leningen zijn geweest die afgesloten zijn.
6,28quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 16:40 schreef ItaloDancer het volgende:
TomTom had het even moeilijk vandaag maar houdt zich inmiddels redelijk staande.
6,40 is echt een koopje, dinsdag met de cijfers kunnen we naar 8 euro
Instap? Denk dat het juist z'n hoogtijdagen wel heeft gehad. Core business is toch wel het apparaatje dat inmiddels bij bijna iedereen wel in de auto hangt. Als mensen eenmaal zo'n dingen hebben duurt het wel even voordat ze een nieuw exemplaar nodig hebben, eventueel een nieuwe kaart maar zelfs die veranderen niet enorm ingrijpend ieder jaar. Ik vind het nog steeds een Worldonline idee, eens de eerste met iets.. maar zodra het (in dat geval internet) meer een gemeengoed wordt en er niet een vaste aanhoudende stroom van inkomsten blijft zal het aandeel juist verder wegzakken.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:19 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Zeer aantrekkelijke instap inderdaad.
Zit er zelf nog niet in omdat ik dan een derivaat zou nemen en ik verwacht nog een daling van de markt als geheel.
Ik ben een beetje skeptisch over TomTom nu ze vooral leunen op TeleAtlas. Vooral omdat ze afhankelijk zijn van de automotive market die nu ineen stort. De halfgeleider-automotive market die goed was voor een jaarlijkse groei van gemiddeld 9% moet dit jaar haar cijfers bijstellen. En daar heeft TeleAtlas flink onder te leiden. En het kan heel goed zijn dat TomTom in Q3 nog een klein plusje er uit weet te slepen op 28 Okt. Op Q4 zullen ze het denk ik moeten ontgelden, net zoals de rest van de automotive industrie.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:06 schreef henkway het volgende:
ik vertel van af boven de 50 al dat stomstom naar de 5 euro gaat
en naar de lokale markt
TomTom was een succeshype, maar de software is letterlijk overal gratis te krijgen en echt overal in te proppen
en updates zijn niet echt nodig,
ok 3 dan??quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:15 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik ben een beetje skeptisch over TomTom nu ze vooral leunen op TeleAtlas. Vooral omdat ze afhankelijk zijn van de automotive market die nu ineen stort. De halfgeleider-automotive market die goed was voor een jaarlijkse groei van gemiddeld 9% moet dit jaar haar cijfers bijstellen. En daar heeft TeleAtlas flink onder te leiden. En het kan heel goed zijn dat TomTom in Q3 nog een klein plusje er uit weet te slepen op 28 Okt. Op Q4 zullen ze het denk ik moeten ontgelden, net zoals de rest van de automotive industrie.
Jij zegt 5, ik zou niet raar opkijken als TomTom zakte naar de 4 euro.
Het is onzin dat iedereen een TomTom in z'n auto heeft, als je naar marktonderzoeken kijkt is het in Europa en de VS pas rond de 15% en de navigatiemarkt groeit ook nogsteeds. Dat TomTom zo hoog stond komt volgens mij door het gedoe rond de aankoop van TeleAtlas. Maar toen de aankoop eenmaal rond was dit jaar gebeurde er niks meer met de koers het sentiment rond de aankoop was bij de daadwerkelijke aankoop helemaal verdwenen. Vraag is idd hoe zit het met de finaciering van de overname, als je naar de strategie kijkt is TomTom vooral bezig met de lange termijn, lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat ze dan veel risco zouden nemen alleen als de complete verkoop stil komt te liggen kan men denk ik in de problemen komen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:09 schreef LXIV het volgende:
Nou, dat iedereen een tomtom in zijn auto heeft was een half jaar geleden ook al bekend. En toen was de koers hoog. De reden dat tomtom zakt is dus heel anders. Volgens mij lopen de verkopen ook niet sterk terug. Het komt echt door de kredietcrisis en de overname die tomtom vlak daarvoor deed. Kunnen ze die wel financieren? Dat is de grote vraag.
In eigen zak verdwijnen is ook niet helemaal waar, een van de oprichters heeft ook dit jaar weer 30 miljoen aan goede doelen gegeven. Als ik mij niet vergis had hij vlak na de beursgang een eigen foundation opgericht en daar gelijk 50 miljoen in gestopt. Daarnaast zijn er diverse overname's gedaan na de beursgang welke nu verantwoorlijk zijn voor techniek achter TTWORK en HD Traffic.quote:Eigenlijk is het schandalig, want toen tomtom naar de beurs ging is maar zo'n klein deel van het opgehaalde geld in het bedrijf gestopt en zoveel in de zakken van de oprichters verdwenen. Die scheve verhouding was voor mij de reden niet in het aandeel te stappen. Wanneer dit geld, waarvoor het eigenlijk bedoeld is, was gebruikt om overname's te doen was er nu geen enkel probleem.
quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
grappig om nog eens een recente mening van een 'expert' te lezen"http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colID=35391
Cruciaal zal zijn of Tomtom de convenanten met de financierende banken breekt of niet. Breekt het, kan het denk ik heel snel einde verhaal zijn.
wat hij hier zegt zonder het zich te realiseren is dat de fantasie verdwenen is en dat is dodelijk voor een fantasieaandeel zoals TOMTOM.quote:Die winst mag voor een groeiend bedrijf als Tom Tom op zijn minst gewogen worden met een koerswinstverhouding van 15, zodat het aangegeven koershersteltraject mijn heel plausibel voorkomt. Wat daarna gebeurt is geheel afhankelijk van nieuwe fantasie, die zich mogelijk dan rond het aandeel heeft opgebouwd.
De bieding op TeleAtlas markeerde juist het begin van "het einde".quote:Op maandag 27 oktober 2008 10:18 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Het is onzin dat iedereen een TomTom in z'n auto heeft, als je naar marktonderzoeken kijkt is het in Europa en de VS pas rond de 15% en de navigatiemarkt groeit ook nogsteeds. Dat TomTom zo hoog stond komt volgens mij door het gedoe rond de aankoop van TeleAtlas. Maar toen de aankoop eenmaal rond was dit jaar gebeurde er niks meer met de koers het sentiment rond de aankoop was bij de daadwerkelijke aankoop helemaal verdwenen. Vraag is idd hoe zit het met de finaciering van de overname, als je naar de strategie kijkt is TomTom vooral bezig met de lange termijn, lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat ze dan veel risco zouden nemen alleen als de complete verkoop stil komt te liggen kan men denk ik in de problemen komen.
quote:In eigen zak verdwijnen is ook niet helemaal waar, een van de oprichters heeft ook dit jaar weer 30 miljoen aan goede doelen gegeven. Als ik mij niet vergis had hij vlak na de beursgang een eigen foundation opgericht en daar gelijk 50 miljoen in gestopt. Daarnaast zijn er diverse overname's gedaan na de beursgang welke nu verantwoorlijk zijn voor techniek achter TTWORK en HD Traffic.
Denk dat men TomTom nog teveel zit als een 'one product company' terwijl ze juist nu juist bezig zijn met het spreiden van de inkomsten, niet alleen maar de kasten op het dashboard maar nu ook via services (HD Traffic), inbouw (renault deal) en TomTom WORK (deal met KPN). Maar morgen zullen we meer weten waar ze staan.
Wat heb je toch tegen TomTom? Het is een prachtig innovatief Nederlands bedrijf, daar zouden we trots op moeten zijn.quote:Op maandag 27 oktober 2008 11:09 schreef henkway het volgende:
[..]
[..]
wat hij hier zegt zonder het zich te realiseren is dat de fantasie verdwenen is en dat is dodelijk voor een fantasieaandeel zoals TOMTOM.
Duas gaat TOMTOM gewoon naar de lokale markt en zal software blijven verkopen tegen zeer concurerende tarieven of gaat failliet
heb niks op tegen, heb er met plezier aan zitten rommelen jarenlang, maar de software is aan hyperinflatie onderhevig en onbeperkt te kopieren en te downloadenquote:Op maandag 27 oktober 2008 11:13 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Wat heb je toch tegen TomTom? Het is een prachtig innovatief Nederlands bedrijf, daar zouden we trots op moeten zijn.
Oh, ok. Ik dacht dat Google zijn eigen kaarten maakte.quote:Op maandag 27 oktober 2008 12:48 schreef ItaloDancer het volgende:
En van wie is Google afhankelijk voor zijn kaarten?
er zijn twee kaartenmakers in Nederland AND en Teleatlasquote:Op maandag 27 oktober 2008 13:00 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Oh, ok. Ik dacht dat Google zijn eigen kaarten maakte.
De software gebruikt op de PND's is gewoon gratis te verkrijgen via de TomTom site... Misschien bedoel je de PDA oplossingen daar doet TomTom sowieso weinig mee de laatste jaren, ze hebben wel een deal met HTC dat de nieuwste PDA software standaard geleverd wordt op HTC telefoons.quote:Op maandag 27 oktober 2008 12:46 schreef henkway het volgende:
[..]
heb niks op tegen, heb er met plezier aan zitten rommelen jarenlang, maar de software is aan hyperinflatie onderhevig en onbeperkt te kopieren en te downloaden
Misschien voor jezelf maar voor mensen die (al dan niet beroepsmatig) veel op de weg zitten is file informatie zeer waardevol.quote:de fileinfo of parkeerplaatszoeker is slecht een beperkt idee en bied geen echte meerwaarde.
Laat TeleAtlas nu net een deal voor 5 jaar met Google gesloten hebben = licentie inkomstenquote:daarnaast komt werkelijk iedere nokia en google met zijn eigen versie die gratis is
dus helaas was het korte duur
Google zal ook hier de strijd gaan winnen
Je weet toch dat de dolfijnen en apen van NOVA het elk jaar beter doen dan de 5 grootste beleggingsexperts van Nederland. Zodra je gaat nadenken, gaat het mis.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 19:37 schreef LXIV het volgende:
J.P. Morgan heeft het koersdoel van Tomtom verlaagd naar E3,55. Die piraten van Wallstreet toch!
Wat ik het hypocriete vind van dit soort acties is dat zulke bedrijven een koopadvies geven met koersdoel 110 wanneer het aandeel op 70 euro staat, en dan een half jaar later, als de hele koersdaling geweest is, opeens roepen dat het aandeel eigenlijk maar drieëneenhalve euro waard is!
Vraag ik me af: zaten ze dan een half jaar geleden long en trappen ze nu het aandeel de grond in omdat ze short zitten, of is er geen belang maar enkel onkunde? Als analyst inhoudt kijken wat een aandeel de afgelopen zes maanden gedaan heeft en daar dan iets over roepen, kan iedereen dat toch.
3,55
ik heb het niet op TOMTOM, veel te veel vissen in die vijverquote:Op woensdag 29 oktober 2008 19:48 schreef wil1686 het volgende:
Ik heb zo mijn bedenkingen met TomTom. Er zijn de afgelopen dagen massaal koersdoel verlagingen gedaan door veel analisten.
Ik heb net een uitgebreid artikel over tomtom gelezen op analist.nl.
http://www.analist.nl/index.php?page=berichten&id=2402
een handig artikel om meer over tomtom te weten te komen.
Dat artikel zegt weinig over TomTom zelf meer over hoe de analysten denken over TomTom en als je het een beetje gevolgd hebt de laatste 2 jaar dan zaten de analysten er zo goed als altijd naast. Die koersdoelen zijn ook onzin, komen altijd achteraf en geeft eigenlijk aan hoe slecht de adviezen van die analysten eigenlijk zijn.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 19:48 schreef wil1686 het volgende:
Ik heb zo mijn bedenkingen met TomTom. Er zijn de afgelopen dagen massaal koersdoel verlagingen gedaan door veel analisten.
Ik heb net een uitgebreid artikel over tomtom gelezen op analist.nl.
http://www.analist.nl/index.php?page=berichten&id=2402
een handig artikel om meer over tomtom te weten te komen.
De navigatiesystemen die je los koopt zullen uitsterven. Wat overblijft is een markt met mobiele apparatuur waar een navigatiesysteem inzit of autofabrikanten die een systeem inbouwen in de auto. Als TomTom erin slaagt een graantje mee te pikken met de verkoop van actuele kaarten dan zal men overleven, zoniet dan is men gedoemd om te verdwijnen en ik vrees voor het laatste.quote:Op vrijdag 7 november 2008 15:16 schreef pberends het volgende:
TomTom gaat nog wel een keer naar de 3 a 4 euro in 2009. Echter kan het aandeel daarna stijgen de jaren erna naar een euro of 20.
De daling in autoverkopen is nog lang niet ten einde.quote:Op vrijdag 7 november 2008 15:31 schreef schoelje het volgende:
[..]
De navigatiesystemen die je los koopt zullen uitsterven. Wat overblijft is een markt met mobiele apparatuur waar een navigatiesysteem inzit of autofabrikanten die een systeem inbouwen in de auto. Als TomTom erin slaagt een graantje mee te pikken met de verkoop van actuele kaarten dan zal men overleven, zoniet dan is men gedoemd om te verdwijnen en ik vrees voor het laatste.
Tom tom kan overleven als men megacontracten met GM , Korea en japanse autobouwers aangaat zodat ze toch een soort monopolie krijgen op aansturing van de GPS signalering , in de toekomst zie ik een zelfsturende / navigerende auto mits er voor tunnels een oplossing wordt gevondenquote:Op vrijdag 7 november 2008 15:31 schreef schoelje het volgende:
[..]
De navigatiesystemen die je los koopt zullen uitsterven. Wat overblijft is een markt met mobiele apparatuur waar een navigatiesysteem inzit of autofabrikanten die een systeem inbouwen in de auto. Als TomTom erin slaagt een graantje mee te pikken met de verkoop van actuele kaarten dan zal men overleven, zoniet dan is men gedoemd om te verdwijnen en ik vrees voor het laatste.
Dit zegt genoeg lijkt me:quote:Op vrijdag 7 november 2008 16:05 schreef pberends het volgende:
De daling in autoverkopen is nog lang niet ten einde.
Dat zou alleen op de korte termijn Tomtom kunnen redden. Uiteindelijk zal het Google Maps in een mobiele variant zijn dat Tomtom de nek gaat kosten. Google zal een gebruikersbase inschakelen om de kaarten dynamisch te veranderen/in te vullen niet alleen met kaarten maar met content in het algemeen, zoiets als dat TT nu doet met de topmodellen van hun navigatiesysteem maar niet overtuigend genoeg.quote:Op vrijdag 7 november 2008 16:25 schreef henkway het volgende:Tom tom kan overleven als men megacontracten met GM , Korea en japanse autobouwers aangaat zodat ze toch een soort monopolie krijgen op aansturing van de GPS signalering , in de toekomst zie ik een zelfsturende / navigerende auto mits er voor tunnels een oplossing wordt gevonden
Map data is niet zo makkelijk te veranderen als het lijkt, afhankelijk van het soort verandering zullen het merendeel van de veranderingen nogsteeds enkel door de kaartenmakers in de kaarten verwerkt kunnen worden. Dat zal ook voor Google maps gelden en wie is een van de kaartenleveranciers aan Google idd TomTom's eigen Tele Atlas.quote:Op vrijdag 7 november 2008 16:33 schreef schoelje het volgende:
[..]
Dat zou alleen op de korte termijn Tomtom kunnen redden. Uiteindelijk zal het Google Maps in een mobiele variant zijn dat Tomtom de nek gaat kosten. Google zal een gebruikersbase inschakelen om de kaarten dynamisch te veranderen/in te vullen niet alleen met kaarten maar met content in het algemeen, zoiets als dat TT nu doet met de topmodellen van hun navigatiesysteem maar niet overtuigend genoeg.
Waarmee je wilt zeggen geïnvesteerd te hebben in een aandeel dat momenteel is ondergewaardeerd?quote:
Vandaag is ie onder de 5 euro gekomen. Op naar de 3,50.quote:Op zaterdag 8 november 2008 12:42 schreef pberends het volgende:
Ik heb alle vertrouwen in TomTom als bedrijf, maar het aandeel gaat nog wel verder wegzakken tot 4 euro in 2009. Echter stap ik dan ook in het aandeel TomTom. Ik verwacht dat het aandeel op dat punt over 2 jaar wel op 15 euro kan staan.
"er zijn momenteel geen relevante onderliggende steunniveaus te onderkennen"quote:Uitleg Vlug, Davids & van Mourik
Update: 14-11-2008
Tomtom heeft sinds 7 januari 2008 een Negatief advies (rend: 88.4%). Met een daling van -6.24% werd donderdag een slotkoers van EUR 5.11 bereikt, Tomtom laat nu al 6 dagen achter elkaar een daling zien.
De neerwaartse doorbraak van de koersbodem uit juli bevestigt het huidige negatieve beeld. De verwachting is dan ook dat Tomtom zich verder neerwaarts zal ontwikkelen.
De eerste steun, EUR 5.28, werd doorbroken, er zijn momenteel geen relevante onderliggende steunniveaus te onderkennen.
Blijkbaar niet inderdaad, alhoewel TomTom begin van de dag dik in de plus stond, met +5% ofzo.quote:Op vrijdag 14 november 2008 17:11 schreef ItaloDancer het volgende:
6 dagen verlies, 6 dagen winst gaat helaas niet op![]()
-6%
Er zijn ook steeds minder mensen bereid om de messen te vangenquote:Op vrijdag 14 november 2008 17:47 schreef ItaloDancer het volgende:
Hoe lager de koers wordt, hoe minder je het zou moeten vertrouwen
Wat is er dan solide aan TomTom? 4 jaar geleden waren ze de enigen met voor de consumenten een dergelijke navigatiesysteem. Tegenwoordig heb je bij ieder mobieltje al een navigatiesysteem..quote:Op zaterdag 8 november 2008 12:42 schreef pberends het volgende:
Ik heb alle vertrouwen in TomTom als bedrijf, maar het aandeel gaat nog wel verder wegzakken tot 4 euro in 2009. Echter stap ik dan ook in het aandeel TomTom. Ik verwacht dat het aandeel op dat punt over 2 jaar wel op 15 euro kan staan.
heb er even een 20 calls BAM ingelegd op 4,40 voor 1 euriequote:Op dinsdag 18 november 2008 20:32 schreef LXIV het volgende:
Tja TomTom heeft wel allerlei innovatieve en aparte applicaties voor GIS ontwikkelt. Dat is toch net even iets anders als een Chinees bedrijf dat een GPS+kaart levert.
De vraag is of mensen nog allerlei aparte gadgets willen aanschaffen straks. En of dat dan genoeg geld oplevert om TeleAtlas te financieren. Daar gaat het om.
Ik koop geen TomTom. Als ik nog wat geld vrijkrijg stap ik wel in een bouwer ofzo. Veel duidelijker, met vrachtauto's vol cement en bakstenen en koperen buizen.
Vrij solide winst, kan nog flink groeien in groeimarkten buiten de huidige afzetmarkten, door lage koers mogelijk overnamekandidaat.quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:21 schreef At-EZ het volgende:
[..]
Wat is er dan solide aan TomTom? 4 jaar geleden waren ze de enigen met voor de consumenten een dergelijke navigatiesysteem. Tegenwoordig heb je bij ieder mobieltje al een navigatiesysteem..
WInst is helemaal niet solide en volgens mij erg cyclisch (luxeproduct). En als navigatiesystemen niet zoveel verkocht worden, wat gaat TomTom dán verkopen? Helemaal niks dus. Die winst zou ik niet solide willen noemen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:52 schreef pberends het volgende:
[..]
Vrij solide winst, kan nog flink groeien in groeimarkten buiten de huidige afzetmarkten, door lage koers mogelijk overnamekandidaat.
Echter, pas als het aandeel op 3 euro staat he.
claimemissie? wat is dat precies, extra aandelen uitgeven?quote:Op donderdag 20 november 2008 16:40 schreef LXIV het volgende:
Als er een claimemissie komt ga ik kopen.Voor de broodnodige spreiding in de porto.
Ja, zoiets. Waarbij de zittende aandeelhouders de voorkeur krijgen om deze in te kopen. In feite komt het er op neer dat je geld neertelt dat bij het EV komt terwijl netto je aandeel in het bedrijf gelijk blijft. Je wordt dus min of meer gedwongen om geld te geven aan TT. Wanneer je dat niet doet, dus geen extra aandelen bijkoopt, dan verwatert je bezit. Meestal is het toch gunstiger om dan mee te doen, zo wordt het ingekleed.quote:Op donderdag 20 november 2008 16:45 schreef pberends het volgende:
[..]
claimemissie? wat is dat precies, extra aandelen uitgeven?
quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:56 schreef LXIV het volgende:
Hoe goedkoper TT, hoe minder koopwaardig zou ik zeggen. Wacht eerst maar eens af wat de grote Amerikaanse autofabrikanten gaan doen.
Ik denk dat het alleen voor techbedrijven en financials geldt.quote:Op vrijdag 21 november 2008 18:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik ben niet zo kapot van TT, maar ik begrijp je logica. Hoe goedkoper hoe minder koopwaardig. Is dat iets specifieks voor TT, of geldt dat voor de algemene markt. Zeg maar voor bepaalde financiele instelingen.....
ik denk dat het alleen geldt voor bedrijven waarvan LVIX geen aandelen heeft. Wat natuurlijk jouw post niet uitsluitquote:Op vrijdag 21 november 2008 18:41 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik denk dat het alleen voor techbedrijven en financials geldt.
En natuurlijk voor bedrijven die bijna failliet gaan.
Dat geld zeker ook voor financiele instellingen. Of voor fondsen die veel te financieren hebben.quote:Op vrijdag 21 november 2008 18:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik ben niet zo kapot van TT, maar ik begrijp je logica. Hoe goedkoper hoe minder koopwaardig. Is dat iets specifieks voor TT, of geldt dat voor de algemene markt. Zeg maar voor bepaalde financiele instelingen.....
Was het maar waar!quote:Op vrijdag 21 november 2008 18:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik denk dat het alleen geldt voor bedrijven waarvan LVIX geen aandelen heeft. Wat natuurlijk jouw post niet uitsluit
14 man personeel! TT heeft het honderdvoudige. En in het artikel staat ook hoe simpel het is om met standaard onderdelen (dezelfde als TT gebruikt), zo'n kit in elkaar te schroeven.quote:[...]
Een Cartrek-navigatiesysteem kost tegenwoordig nog geen negentig euro. Bij de concurrentie is dat nog steeds rond de 150 euro. Kentgens: ‘We zijn met veertien man nog steeds klein genoeg om het prijsverschil te kunnen maken, maar veel goedkoper dan dit kan het niet meer’. Hij legt uit dat navigatiemarktleider TomTom nog steeds een marge van 20 procent maakt. ‘Wij nemen genoegen met 5.’
[..]
Maar niet van het aandeel TomTom.quote:Op donderdag 27 november 2008 13:26 schreef Paupermans het volgende:
De troef van TomTom is Tele Atlas. Al die copycats moeten ook ergens hun kaarten vandaan halen en dat doen ze over het algemeen bij Tele Atlas of bij Navteq. En ik denk dat dat de redding is van TomTom.
Las het vanochtend ook in de Pers en er staan paar hele foute aannames in zoals bijvoorbeeld dat het meeste wordt verdiend aan de software updates. Dat is gewoon een leugen, meeste omzet zit nog altijd in de verkoop van de PND's zelf en daarna kaarten. TomTom bijvoorbeeld verstrekt de navigatie software gewoon gratis. Lijkt me meer een promo praatje voor z'n eigen bedrijf die dus blijkbaar software updates verkoopt.quote:Op donderdag 27 november 2008 12:34 schreef LXIV het volgende:
http://www.depers.nl/economie/264849/Brutale-TomTom-copycats.html
[..]
14 man personeel! TT heeft het honderdvoudige. En in het artikel staat ook hoe simpel het is om met standaard onderdelen (dezelfde als TT gebruikt), zo'n kit in elkaar te schroeven.
TomTom moet het dus hebben van zijn merknaam en zijn added content. Die merknaam, daar zullen wel wat mensen gevoelig voor zijn, maar niet de mensen die nu nog een navsys kopen. En die added content interesseert eigenlijk helemaal niemand. Want in de praktijk is het gewoon nooit zo dat je door een onbekende stad rijdt, opeens behoefte hebt naar het theater te gaan, je navigatiesysteem het dichtstbijzijnde theater laat opsporen en en passant een kaartje laat bestellen. Dat doen mensen niet. Net zomin als een koelkast die zelf de melk bijbesteld ooit een succes zal worden.
Drop die rommel maar, het is bij nader inzien gewoon niks waard. Nog 2 jaar winst, dan teruglopende marges, financieringsproblemen en met geluk een overname tegen 2 euro per aandeel.
Over 10 jaar is in iedere middenklasser standaard een navigatiesysteem ingebouwd. Bedrijven als TomTom zijn dan niks meer als toeleveranciers aan de automobielindustrie, en moeten met zeer lage marges werken om hun apparaat in een bepaald type auto te krijgen.quote:Autoklokje vroeger bijzondere accessoire
SCHOONHOVEN - Zoals tegenwoordig een navigatiesysteem vaak nog apart aangeschaft moet worden bij de aankoop van een nieuwe auto, zo was in de begintijd van de automobiel een klokje nog een bijzondere accessoire.
afbeelding vergroten Een elektrisch klokje in een Ford V8 uit 1947. FOTO ROB GLASTRA
De prijs was fors. Voor een in koper gevat eendaags uurwerk moest 19 gulden worden neergeteld, voor een klokje dat een week liep zelfs 29 gulden. Later werden de klokjes in dure auto’s standaard, maar nog heel lang moesten ze met de hand worden opgewonden.
In het Nederlands Goud-, Zilver- en Klokkenmuseum in Schoonhoven wordt binnenkort een bijzondere expositie gehouden van autoklokjes: Op tijd op weg.
De objecten komen uit privéverzamelingen en zijn nooit eerder getoond.
Het hele scala van autoklokjes zal te zien zijn, van de allereerste modellen met een veeruurwerk uit het begin van de vorige eeuw tot de elektronische uurwerken. In de jaren ’40 werden de elektrische systemen van auto’s beter en kon het elektrische klokje worden ontwikkeld. Soms was het ondergebracht in de snelheidsmeter, soms was het een apart instrument op het dashboard. Voor de goedkopere auto’s bleef de klok een los accessoire. Er bestonden zowel universele modellen als speciale types. Wie geen extra gat in zijn auto wilde maken, kon een binnenspiegel met ingebouwd klokje kopen.
De komst van de elektronica bracht een omwenteling in de techniek van de dashboardinstrumenten.
Het kwartsklokje deed zijn intree, eerst analoog, later steeds meer digitaal. Tot slot verhuisde de tijdsaanduiding naar een andere plaats, meestal als lcd-schermpje bij de radio of de boordcomputer.
De tentoonstelling ‘Op tijd op weg’ is te zien van 16 december tot en met 17 mei in het Nederlands Goud-, Zilver- en Klokkenmuseum, Kazerneplein 4 in Schoonhoven.
helemaal mee eens , de volgende stap is GPS gestuurde auto'squote:Op zondag 30 november 2008 13:53 schreef Mendeljev het volgende:
Persoonlijk denk ik dat TomTom de lijn zal doortrekken naar de ontwikkeling van geavanceerde boordcomputers in auto's (telefonie, internet, satelliet-tv, tracking). Daar is momenteel weinig markt voor, maar op de lange termijn mogelijk vraag naar. De navigatiemarkt is langzaam maar zeker aan het verzadigen, alhoewel het voor goedkope navigatiesystemen nog lang niet verzadigd is.
TomTom heeft naar mijn mening de kennis en technologie om op den duur de high-tech leider van de autoindustrie te worden. Daar hebben ze alleen eerst een markt voor nodig (autoindustrie) en geld.
En beide lichtpuntjes zie ik voor 2013 nog niet verschijnen.
quote:Op donderdag 27 november 2008 14:21 schreef mouzzer het volgende:
Denk dat dit wel een goed voorbeeld is waarom TomTom meer personeel heeft dan de makers van Cartrek
Als je dit leest, van iex.nl, dan weet je gewoon dat je niet in moet stappen. Want er zijn nog te veel mensen die domweg bijkopen op irrationele argumenten, dus de werkelijke koers is nog veel te hoog!quote:Technisch gaat TomTom volgens het boekje. Eerst een 5 wave zelfst met een extension naar beneden dan een correctie ABC naar de laatste bodem die was dus vanmorgen, en nu de ruimte voor 5 golfjes omhoog.{EliottWave Theorie} Zo werkt het al 100 jaar dus waarom nu niet meer.
En daarbij TomTom kan haast niet dieper. Het kan toch ook haast niet dat een leverancier van een product waar de hele "rijke" wereld inmiddels gebruik van maakt kapot gaat aan??? { U mag het zeggen} Stoppen we met auto rijden? Nee, Heeft bijna elke auto een navigatie systeem? Ja.
Toen de koers ¤65,-- was geloofde iedereen er in. TomTom heeft zijn droom waar gemaakt door 20 tot 25% WERELD marktaandeel te veroveren. Daarbij moest TomTom zijn nek uitsteken en heeft er ook de kaartenmaker TeleAtlas bij overgenomen. Nu heeft TomTom dus alles in huis om de wereld verder te veroveren en doet dat dus ook!!! En vervolgens laten we TomTom vallen als een baksteen!!! Wees ook eens trots op dit prachtige Nederlandse bedrijf. Navigatie via de satelliet zal er blijven en auto's ook. Recessie of niet. Een Nederlands bedrijf als 1 van de wereldmarkt leiders op navigatie gebied is toch ook iets om trots op te zijn!! U en ik houden TomTom in stand en kunnen hier met zijn allen steenrijk van worden, Mits wij met zijn allen TomTom financieel de ruimte geven om door te ontwikkelen. Inmiddels komt de vervangingsmarkt van de eerste TomToms al in zicht, Elektronica gaat tegenwoordig hooguit 3 jaar mee dus handel zal er blijven. En dan nog een bericht voor de echte doem denkers. Zelfs in vliegtuigen en kanonnen gebruiken ze navigatie apparatuur misschien wel van TomTom. Maar laten we het zo ver maar niet laten komen alsjeblieft. Gun TomTom het vertrouwen en investeer in TomTom, dan alleen haalt TomTom de eindstreep en worden we er met zijn allen heel veel beter van. De koers is ¤65,-- geweest nog niet lang geleden en iedereen geloofde er in. Nu staat de koers rond ¤4,--. Ligt dat aan TomTom?? Zij hebben gedaan wat zij moesten doen, Marktleider worden en blijven. U en ik kunnen de stekker uit TomTom trekken en al het vertrouwen opzeggen, daar zijn we nu hard mee bezig. Slimmer is om nog veel meer stroom op TomTom zetten dan is ¤65,-- zo weer in zicht. Aan het product ligt het niet en ook niet aan TomTom, Aan wie dan wel?? DE BAL LIGT BIJ U !!!!
Ad
Refurbished spul. Waarom niet. Creatief en milieuvriendelijker dan het in de vuilbak te mikken.quote:Op zondag 7 december 2008 14:07 schreef LXIV het volgende:
TomTom probeert nu via marktplaats zijn producten te slijten.
Had je toch maar wel ingestapt hequote:Op vrijdag 5 december 2008 23:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je dit leest, van iex.nl, dan weet je gewoon dat je niet in moet stappen. Want er zijn nog te veel mensen die domweg bijkopen op irrationele argumenten, dus de werkelijke koers is nog veel te hoog!
Wat nieuws van laatste dagen:quote:Op donderdag 11 december 2008 09:39 schreef PietjePuk007 het volgende:
+10% vandaag. Reden?
Geen nieuws op binck.
Nieuws van vandaag: Amerikaanse auto-industrie failliet.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:29 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Wat nieuws van laatste dagen:
TomTom en Vodafone hebben overeenkomst getekend om HD Traffic in Portugal te leveren
Tele Atlas ontslaat wereldwijd 125 man
Tele Atlas en Hyundai tekenen overeenkomst voor het leveren van kaarten
TomTom WORK en Ortec gaan samenwerken
Vodafone heeft een bod gedaan op een Zweeds navigatiebedrijf
Het blijft een zorgenkindje, voor de echte speculantenquote:TomTom waarschuwt voor tegenvallers
AMSTERDAM (AFN) - TomTom, producent van navigatieapparatuur, heeft opnieuw gewaarschuwd voor een tegenvallende omzet voor heel 2008. Ook heeft de onderneming haar margeverwachting (ebitda) naar beneden bijgesteld. Dat heeft TomTom dinsdag bekendgemaakt.
Het concern heeft last van een dalende vraag in zowel de Verenigde Staten als in Europa. De omzet zal over 2008 uitkomen tussen de 1,66 miljard euro en 1,68 miljard euro. Eerder ging TomTom uit van een omzet van tussen de 1,75 en 1,85 miljard euro. Afgelopen oktober waarschuwde TomTom ook al voor een tegenvallende omzet.
De verwachting voor de ebitda-marge is verlaagd tot 19 à 20 procent, van een eerdere 20 tot 24 procent. Ondanks de lagere omzetverwachting stelt TomTom dat het marktaandeel in het vierde kwartaal “sterk” is gebleven.
Digitale kaarten
Verder liet het bedrijf weten dat het gaat afschrijven op de waarde van de in juni vorig jaar overgenomen producent van digitale kaarten Tele Atlas. Hoe hoog deze last zal zijn, is nog onbekend. “De grootte van de afschrijving wordt op dit moment gekwantificeerd”, aldus TomTom. Op 24 februari, bij de publicatie van de vierdekwartaalcijfers, zal TomTom hierover meer details geven.
De schuld is dankzij een sterke kasstroom in het derde kwartaal afgenomen tot 1,11 miljard euro van 1,32 miljard in dezelfde periode een jaar eerder. Deze mededeling zorgde dinsdagochtend op het Damrak voor opluchting bij beleggers. Het aandeel noteerde 5,7 procent hoger op 4,74 euro.
Bronquote:Microsoft klaagt TomTom aan
De producent van navigatiesystemen TomTom is in de Verenigde Staten door softwarebedrijf Microsoft aangeklaagd voor het breken van patenten. Dat heeft TomTom donderdag bevestigd tegenover persbureau Reuters.
Geen schuld!
TomTom ontkent schuld aan het breken van de patenten en zal zich ,,zorgvuldig" verdedigen, verklaarde een woordvoerder. Microsoft heeft TomTom middels een brief over de aanklacht geïnformeerd.
Webwereld meldt inderdaad van wel. Moet wel zeggen dat Microsoft een heel vervelend moment heeft gekozen voor TT om in de aanval te gaan. In principe ligt TT nu gehavend op de grond en krijgen ze nog een paar schoppen na van Microsoft.quote:Op donderdag 26 februari 2009 09:37 schreef PietjePuk007 het volgende:
Bron
Was dit de reden van de koersval van gister?
Typisch microsoft.quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:24 schreef buachaille het volgende:
[..]
Webwereld meldt inderdaad van wel. Moet wel zeggen dat Microsoft een heel vervelend moment heeft gekozen voor TT om in de aanval te gaan. In principe ligt TT nu gehavend op de grond en krijgen ze nog een paar schoppen na van Microsoft.
dat waren diezelfde analisten die eerst ¤55 adviseerden?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:56 schreef pberends het volgende:
Die koersdoelen zijn niet misselijk van analisten, 1,70 euro, 2 euro.
of ze gaan kopje onder, kans lijkt me klein. ik zou dus absoluut niet verkopenquote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:58 schreef Napalm het volgende:
[..]
dat waren diezelfde analisten die eerst ¤55 adviseerden?
Maar hier hangt de vlag halfstok; had gekocht op 5,70 en twijfelde te verkopen twee weken later bij 7,xx. Had ik nu maar... als...
falliet, doorstart zonder een deel van de schulden?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 14:01 schreef Dave7 het volgende:
[..]
of ze gaan kopje onder, kans lijkt me klein. ik zou dus absoluut niet verkopen
Ik denk dat er aardig wat beleggers zijn die de naam Tom niet meer kunnen horenquote:Op vrijdag 27 februari 2009 15:52 schreef pberends het volgende:
Nu bijna -96% vanaf het hoogtepunt.
Dan te bedenken dat er heel wat kinderen de laatste jaren TOM genoemd zijn, arme kinderen.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 15:55 schreef buachaille het volgende:
[..]
Ik denk dat er aardig wat beleggers zijn die de naam Tom niet meer kunnen horen
Bronquote:Beurswaarde TomTom zakt van 8,1 miljard naar 350 miljoen euro
De beurskoers van TomTom, een van de hoogvliegers van de beurs van de afgelopen jaren, is in 2 jaar in elkaar geklapt van 67 euro naar nu onder de 3 euro.
Daling 3 jaar
Het laatste jaar is procentueel helemaal dramatisch. De beurskoers van TomTom is in 12 maanden gedecimeerd van 34 naar 2,84 euro vandaag, bijna het laagste punt ooit. Dat maal 121,7 miljoen aandelen, zorgt voor een enorme verdamping van de aandeelhouderswaarde. TomTom heeft deze week op 2,81 euro, het laagste punt ooit, gestaan.
Crisis
TomTom wordt hard geraakt door de (krediet)crisis. Vooral de miljarden-overname van Tele Atlas hangt het concern als een molensteen om de nek. Deze week heeft TomTom ruim een miljard euro afgeschreven op de kaartenmaker. Later volgt nog een herfinanciering.
Die kans is denk ik niet al te groot. Het aandeel TomTom zal zeker weer gaan stijgen maar op de lange termijn gaan ze denk ik Palm achterna (hoewel Bono laatst weer een grote investering heeft gaan in PalmOS).quote:Op vrijdag 20 maart 2009 14:56 schreef Oizno het volgende:
Hoe groot is de kans dat TomTom binnen 10 jaar weer op 60 euro staat? Mooi rendement lijkt me toch?
(als je van gokken houdt)
net zo groot als dat ie binnen drie jaar op 1,95 staatquote:Op vrijdag 20 maart 2009 14:56 schreef Oizno het volgende:
Hoe groot is de kans dat TomTom binnen 10 jaar weer op 60 euro staat? Mooi rendement lijkt me toch?
(als je van gokken houdt)
Erg klein. Vergeet niet dat TomTom nu erg veel concurrentie van andere bedrijven heeft. Het marktaandeel van TomTom is echter nog steeds groot, bovendien hebben ze met Tele Atlas een voordeel op concurrenten.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 14:56 schreef Oizno het volgende:
Hoe groot is de kans dat TomTom binnen 10 jaar weer op 60 euro staat? Mooi rendement lijkt me toch?
(als je van gokken houdt)
nou ja dan heb jij dus geen navigatie, want een navigatie geeft je undien gewenst een andere route , die jij zelf dus niet wistquote:Op vrijdag 20 maart 2009 19:49 schreef Bankfurt het volgende:
Ik snap iets niet:
Wat is nu de toegevoegde waarde van een TomTom met al die files, opengebroken straten, onbegrijpelijke wegomleidingen, voetgangerwijken, inhalende vrachtwagens, flitspalen en parkeerbonnen ?
Ben ik nou zo Dom(dom) of is TomTom nou zo slim ?
De moderne navigaties bieden hier toch juist het voordeel van actuele file informatie met snellere uitwijkroute?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 19:58 schreef PietjePuk007 het volgende:
Het wegnemen van onzekerheid, het schijnt dat mensen 't niet boeit dat ze in de file staan zolang ze maar precies weten hoe laat ze thuis zijn.
quote:TomTom en Microsoft bereiken akkoord over patent autonavigatie
30 mrt 2009, 19:52 uur
AMSTERDAM (Dow Jones)--TomTom nv en Microsoft hebben een akkoord gesloten over de patenten van autonavigatiesystemen, waar beide bedrijven elkaar voor hadden aangeklaagd. Dat melden TomTom en Microsoft maandag.
TomTom zal Microsoft een bedrag betalen voor het gebruik van acht patenten van het Amerikaanse softwarebedrijf. De hoogte van het bedrag is niet bekendgemaakt.
Het akkoord geldt voor vijf jaar en betreft de verkopen in het verleden en in de toekomst van relevante producten in de Verenigde Staten.
Microsoft klaagde TomTom in februari aan voor het maken van inbreuk op acht patenten. Het Amsterdamse bedrijf reageerde een maand later met het aanklagen van Microsoft voor het schenden van vier patenten.
Van deze patenten ontvangt Microsoft dekking zonder dat een betaling is vereist, aldus de overeenkomst.
Door Eelco Hiltermann; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715 201, eelco.hiltermann@dowjones.com
quote:TomTom sluit overeenkomst met TrafficCast - media
2 apr 2009, 08:00 uur
AMSTERDAM (Dow Jones)--TomTom nv heeft een overeenkomst gesloten met TrafficCast International Inc. over het gebruik van real-time informatie over verkeer, weer en benzinestations in de Verenigde Staten. Dat schrijft The Wall Street Journal donderdag.
De informatie zal beschikbaar zijn op TomTom's Go 740 Live navigatie-apparaat dat deze maand gelanceerd wordt op de Amerikaanse markt. Met de Go 740 Live, het eerste navigatie-apparaat van TomTom dat is aangesloten op het Amerikaanse mobiele telefoonnetwerk, wil TomTom de concurrentie aangaan met smartphones die zijn uitgerust met navigatiediensten en weersverwachtingen.
De financiele details van de overeenkomst zijn niet bekendgemaakt, maar volgens bestuursvoorzitter Neal Campbell van TrafficCast zal het bedrijf een vergoeding krijgen voor elk verkocht navigatie-apparaat in plaats van een deel van de maandelijkse abonnementsvergoedingen.
- Door Martijn Mom; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715 201; martijn.mom@dowjones.com
Even vastleggen voor de historie: 11 september 2009 / Tomtom ¤13,33 (+ ¤0,99 / 8,07%)quote:
Ja, echt absurd. Maar goed, don't ever short a dead horse.quote:Op zaterdag 12 september 2009 21:34 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Even vastleggen voor de historie: 11 september 2009 / Tomtom ¤13,33 (+ ¤0,99 / 8,07%)
kan wel 17 worden voor ze failliet gaanquote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:42 schreef pberends het volgende:
9,5 moet wel te halen zijn...
Voor elke koper is een verkoper te vinden.quote:Op zaterdag 12 september 2009 23:09 schreef henkway het volgende:
[..]
kan wel 17 worden voor ze failliet gaan
instappers zijn niet te houden
Ik vind de stijging bizar en heb woensdag verkocht op 11,88. Beetje jammer alleen dat het aandeel daarna twee maal beurstopper wasquote:Op zaterdag 12 september 2009 21:34 schreef Nieuwschierig het volgende:
Even vastleggen voor de historie: 11 september 2009 / Tomtom ¤13,33 (+ ¤0,99 / 8,07%)
Iphone-fantasie denk ikquote:Op zaterdag 12 september 2009 23:46 schreef Napalm het volgende:
Een neiuwe emissie lijkt me ook helemaal niet gek; zo heb je de handen weer vrij na het Teleatlas drama.
[..]
Ik vind de stijging bizar en heb woensdag verkocht op 11,88. Beetje jammer alleen dat het aandeel daarna twee maal beurstopper was. Op lange termijn gaan die kastjes voor nog geen EUR50 over de toonbank dus waar zit de winst? Een flinke gok op de live services als je het mij vraagt.
Dit ging simpel met een mailtje en een berichtje op de site. Kon je aangeven wat je wilde en wat de standaard actie was.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 14:34 schreef Napalm het volgende:
Nu twee dagen de grootste zakker en weer richting de zes. Beetje jammer dat ik een ze te laat te koop had gezet op 8,80. Nu moet ik gaan uitzoeken hoe het werkt met die extra aandelen die je kan krijgen (kopen) omdat je ze had op 1/7.
Weet iemand hoe dat loopt icm Alex?
Raar die TomTom koersstijgingen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 23:24 schreef pberends het volgende:
[..]
Voor elke koper is een verkoper te vinden.
Wat ik me afvraag: waarom doet TomTom nog niet een emissie om de HELE schuldenlast af te betalen? Schijnbaar vinden beleggers meer betalen prachtig.
Het is fiscaal gunstig om wat schuld te hebben, omdat rentekosten aftrekbaar zijn. Daarnaast is het zo dat een emissie veel kosten met zich meebrengt en een emissie is slecht voor het imago van Tomtom.quote:Op zaterdag 12 september 2009 23:24 schreef pberends het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag: waarom doet TomTom nog niet een emissie om de HELE schuldenlast af te betalen? Schijnbaar vinden beleggers meer betalen prachtig.
Voor TomTom ben je al veel te laat, op het moment niet interessant meer. Toen ze op 3 euro stonden wel redelijk interessant, maar toen durfde ik niet.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:40 schreef Nieuwschierig het volgende:
DJI meer dan 100 punten er bij.
Tom2 vandaag al even de 13,50 aangetikt.
Ik hoop dat donderdag de 14 eurogrens geslecht wordt. Dan moet er dus wel even 90 cent bij.
Maar wie nu niet instapt is zeker te laat.
Die apparaatjes zijn nooit ergens anders gemaakt. Een touch LCD scherm is nog steeds behoorlijk aan de rpijs, als ik het zo moet inschatten kosten die krengen zo'n $50,- fob.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 18:05 schreef henkway het volgende:
[..]
wat kost het zo apparaatje maken in China??
10 eurie?
Het zal de 60 euro van voor de crisis nooit meer halen, maar op de lange termijn moet 30 euro er toch wel in zitten lijkt me. De RSI staat op dit moment ook op 30, dus zal wel weer gaan stijgen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 14:13 schreef bascross het volgende:
[..]
Voor TomTom ben je al veel te laat, op het moment niet interessant meer. Toen ze op 3 euro stonden wel redelijk interessant, maar toen durfde ik niet.
Daar valt ook geen reet mee te verdienen omdat er nu al voldoende gratis alternatieven zijn.quote:Op vrijdag 3 april 2009 22:54 schreef LXIV het volgende:
TomTom gaat helemaal niet meer voor de verkoop van de systemen zelf. Die kosten helemaal niks en op die markt valt toch niet te concurreren met bedrijven die met drie man en een paardekop kant en klare systeempjes uit Taiwan importeren voor een appel en een ei.
Juist actuele file-informatie en dat soort zaken waarvoor je jezelf kunt abboneren is waar TomTom zich op gaat richten.
Bronquote:De winst van TomTom is in het derde kwartaal bijna gehalveerd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De producent van navigatie-apparatuur boekte 31 miljoen euro winst. In 2008 was dat nog 58 miljoen euro.
TomTom verkocht ruim 2,5 miljoen navigatiesystemen. Dat is iets meer dan vorig jaar. De winstdaling komt onder meer doordat de prijs van de systemen is gedaald tot gemiddeld 99 euro.
TomTom NV 8,3980 8,3670 8,3990 -1,8420 -17,99%quote:Op woensdag 16 september 2009 22:40 schreef Nieuwschierig het volgende:
DJI meer dan 100 punten er bij.
Tom2 vandaag al even de 13,50 aangetikt.
Ik hoop dat donderdag de 14 eurogrens geslecht wordt. Dan moet er dus wel even 90 cent bij.
Maar wie nu niet instapt is zeker te laat.
Ik ga nu zeker opnieuw kopen.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:46 schreef pberends het volgende:
[..]
TomTom NV 8,3980 8,3670 8,3990 -1,8420 -17,99%
Voor elke verkoper is een koper.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:50 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ik ga nu zeker opnieuw kopen.
iets meer dan 100% winst gemaakt tijdens de vorige rally. Moet ik anders toch 4 maanden voor werken.
wat ga je precies kopen als ik vragen mag?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:50 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ik ga nu zeker opnieuw kopen.
iets meer dan 100% winst gemaakt tijdens de vorige rally. Moet ik anders toch 4 maanden voor werken.
Steetview navigeren ziet er wel erg cool uit maar TomTom zal hier voorlopig weinig last van hebben:quote:Op woensdag 28 oktober 2009 16:34 schreef athlonkmf het volgende:
http://tweakers.net/nieuw(...)ele-versie-maps.html
-100%
Een beurshandelaar zal niet kijken naar logica zoals dat. Die leest alleen "Google komt met navigatiesysteem" enquote:Op woensdag 28 oktober 2009 23:22 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Steetview navigeren ziet er wel erg cool uit maar TomTom zal hier voorlopig weinig last van hebben:
- voorlopig alleen in de VS
- voorlopig alleen op android telefoons
- voorlopig op slechts een telefoon
- Het is niet echt gratis je moet wel internet abo hebben
Ja precies alleen de combi Google en navigatie was voldoende. Wat zal de koers doen als straks blijkt dat dit weinig tot geen impact heeft op de cijfers van TT..quote:Op donderdag 29 oktober 2009 09:58 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Een beurshandelaar zal niet kijken naar logica zoals dat. Die leest alleen "Google komt met navigatiesysteem" enTT-aandelen.
Tot het volgende bericht "Google interesse in overname teleatlas"
Nadeel van google is wel dat je verbinding met internet moet hebben op zo'n ding. Voor zover ik het begrijp staan de kaarten immers niet op de telefoon zelf geladen. Die internet abbo's zijnquote:Op donderdag 29 oktober 2009 09:56 schreef LXIV het volgende:
Dat streetview-rijden is wel bizar vet! En als gratis appl. op je mobiel straks? Dan snap ik wel waarom TT een duik maakt. Alleen zal Google nooit net als een specialist als TT met alle andere zaken zoals filemeldingen etc. kunnen komen.
Voordeel voor Google is weer dat zij hun andere data kunnen koppelen aan de routenavigatie. Niet alleen restaurants, maar ook bijvoorbeeld een stem van wikipedia die je voorleest wat er allemaal over een stad te weten valt als je er binnenrijdt.
Als google beschikking heeft of gaat krijgen over eigen kaarten, dan heeft TomTom zeker een heel groot probleem.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 10:51 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Ja precies alleen de combi Google en navigatie was voldoende. Wat zal de koers doen als straks blijkt dat dit weinig tot geen impact heeft op de cijfers van TT..
Uhm Teleatlas is van TomTomGoogle gaat z'n eigen maps gebruiken ipv van die van Teleatlas. Daarom is TT misschien nu interessant geworden voor Microsoft.
Ach, er worden nu ook al ziekteuitbraken opgespoord door middel van google, files zullen ook wel op een dergelijke manier opgespoord kunnen wordenquote:Op donderdag 29 oktober 2009 09:56 schreef LXIV het volgende:
Dat streetview-rijden is wel bizar vet! En als gratis appl. op je mobiel straks? Dan snap ik wel waarom TT een duik maakt. Alleen zal Google nooit net als een specialist als TT met alle andere zaken zoals filemeldingen etc. kunnen komen.
Voordeel voor Google is weer dat zij hun andere data kunnen koppelen aan de routenavigatie. Niet alleen restaurants, maar ook bijvoorbeeld een stem van wikipedia die je voorleest wat er allemaal over een stad te weten valt als je er binnenrijdt.
Dat bedoel ik. Als google zegt "we kopen teleatlas over", dan schieten de aandelen van TT weer omhoog. Zegt google "we maken onze eigen kaarten omdat onze streetview auto's toch door de hele wereld rijden" dan donderd TT helemaal naar beneden.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 10:51 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Uhm Teleatlas is van TomTomGoogle gaat z'n eigen maps gebruiken ipv van die van Teleatlas. Daarom is TT misschien nu interessant geworden voor Microsoft.
In het nieuwsbericht staat dat de mogelijkheid bestaat om je route te cachen. Dus thuis via wifi zeggen waar je naar toe wilt, en alles gecached. Caching mag weer wel.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 11:18 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Nadeel van google is wel dat je verbinding met internet moet hebben op zo'n ding. Voor zover ik het begrijp staan de kaarten immers niet op de telefoon zelf geladen.
Moet je je wel aan die route houden anders kom je niet meer thuisquote:Op donderdag 29 oktober 2009 11:39 schreef athlonkmf het volgende:
In het nieuwsbericht staat dat de mogelijkheid bestaat om je route te cachen. Dus thuis via wifi zeggen waar je naar toe wilt, en alles gecached. Caching mag weer wel.
Misschien niet voor europa, maar wel als je naar het buitenland ga en je daar dan weer geen kaarten heb voor je tomtom. Wat dacht je van een vakantie in USA? Of misschien een land waar er helemaal geen tomtom voor zijn?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 12:06 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Moet je je wel aan die route houden anders kom je niet meer thuisen een meerwaarde tov een TomTom heeft het dan al helemaal niet meer.
Ah okeequote:Op donderdag 29 oktober 2009 11:39 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Als google zegt "we kopen teleatlas over", dan schieten de aandelen van TT weer omhoog. Zegt google "we maken onze eigen kaarten omdat onze streetview auto's toch door de hele wereld rijden" dan donderd TT helemaal naar beneden.
(wat ik hoop is dat google zegt: "we pompen x miljard in openstreetmaps en updaten de data daar met onze streetviewdata")
quote:Op donderdag 21 januari 2010 10:11 schreef PietjePuk007 het volgende:
'Nokia komt met gratis navigatie'
Sell! Sell! Sell!
wat zou pberends doen?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Niet vergeten dat Nokia Navteq aan boord heeft, en ook naarstig op zoek is naar het service model. Wordt erg druk op die markt.
Toch zal het zo`n vaart niet lopen. De GSM heeft ook de digitale camera niet verdrongen. Dedicated hardware wint altijd.quote:Op donderdag 21 januari 2010 10:11 schreef PietjePuk007 het volgende:
'Nokia komt met gratis navigatie'
Sell! Sell! Sell!
weet je eigenlijk wat Navteq, wat Nokia gekocht heeft, eigenlijk doet?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:57 schreef Napalm het volgende:
[..]
Toch zal het zo`n vaart niet lopen. De GSM heeft ook de digitale camera niet verdrongen. Dedicated hardware wint altijd.
Bovendien heeft Tomtom een paar jaar terug, voor veel geld weliswaar, Teleatlas overgenomen. Hierdoor heeft Tomtom bronbestanden in handen die ze weer kan verkopen aan derden als Nokia, Samsung cs.
Ik heb de hoop voor T2 eigenlijk al opgegeven. Ik zie absoluut niet in hoe zij moeten gaan overleven tussen deze zware concurrentie. Het enige goede aan T2 vind ik dan ook Tele Atlas. Wat verkoopt TomTom eigenlijk nog meer naast al die rommelkastjes?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
weet je eigenlijk wat Navteq, wat Nokia gekocht heeft, eigenlijk doet?
of hoeveel spelers op dit moment een kaartenbestand op aan het bouwen zijn?
Het bedrijf wat de meeste toegevoegde waarde aan die kaarten levert, heeft een kans. In dat licht mag je de recente acquistie van ilocal door TomTom ook zien. Maar tegen Nokia en Google en aanverwanten is TomTom een klein muisje die tussen de dichtslaande deur komt.
Ze kunnen hopen op een Samsung die zich in wil kopen, want zelfstandig is het dadelijk alleen een producent van kastjes. Zoals Philips ooit de VCR bedacht.
maar het probleem blijft dat die kaarten relatief simpel reproduceerbaar zijn, en dat die thans ook door allerlei partijen gereproduceerd worden. Daarin zit geen toegevoegde waarde. Eerlijk gezegd begrijp ik het strategische belang van Tele Atlas niet zo.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:23 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb de hoop voor T2 eigenlijk al opgegeven. Ik zie absoluut niet in hoe zij moeten gaan overleven tussen deze zware concurrentie. Het enige goede aan T2 vind ik dan ook Tele Atlas. Wat verkoopt TomTom eigenlijk nog meer naast al die rommelkastjes?
En al die productdifferentiatie bij die kastjes werkt natuurlijk voor geen meter. Als je er net 1tje hebt aangeschaft ga je echt niet snel 1 andere aanschaffen omdat die groter/luxer/stemmen van bekenden etc. hebben.
Wist je dat Tele Atlas, letterlijk, nog nooit winst heeft gemaakt? Die bestuurders hebben zich rot gelachen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:23 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb de hoop voor T2 eigenlijk al opgegeven. Ik zie absoluut niet in hoe zij moeten gaan overleven tussen deze zware concurrentie. Het enige goede aan T2 vind ik dan ook Tele Atlas. Wat verkoopt TomTom eigenlijk nog meer naast al die rommelkastjes?
En al die productdifferentiatie bij die kastjes werkt natuurlijk voor geen meter. Als je er net 1tje hebt aangeschaft ga je echt niet snel 1 andere aanschaffen omdat die groter/luxer/stemmen van bekenden etc. hebben.
Ik bedoelde dit soort nieuwe dingen van TeleAtlasquote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
maar het probleem blijft dat die kaarten relatief simpel reproduceerbaar zijn, en dat die thans ook door allerlei partijen gereproduceerd worden. Daarin zit geen toegevoegde waarde. Eerlijk gezegd begrijp ik het strategische belang van Tele Atlas niet zo.
Het draait om aanverwante diensten (filemeldingen, restaurants, aanbiedingen, verzin het maar). Dat is niet autogebonden. Is een mobiel platform niet veel logischer? Heeft TomTom daar een voorsprong?
Ze hoeven ook geen winst te makenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:40 schreef draaier89 het volgende:
[..]
Wist je dat Tele Atlas, letterlijk, nog nooit winst heeft gemaakt? Die bestuurders hebben zich rot gelachen.
Nou ja, dat er wat binnen komt is ook wel handig, niet? En je geeft het zelf al aan, het hoge bedrag dat TomTom er voor neer heeft gelegd is natuurlijk helemaal om te huilen. Er zijn veel betere bedrijven te koop voor dat geld.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:45 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ze hoeven ook geen winst te makenIk vind dat ze wel leuke producten creëren en het aandeel deed het ook niet heel slecht (in het begin
) Wat ik wel onbegrijpelijk vind is het hoge bedrag dat T2 voor teleatlas heeft neergelegd.
wie zit daarop te wachten?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:42 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik bedoelde dit soort nieuwe dingen van TeleAtlas
Die aanverwante diensten waar je het over hebt gaan (naar mijn mening) nooit werken. Ik vind het nu al gruwelijk irritant om zo'n GPS in de auto te gebruiken. Laat staan dat ik hem ga gebruiken om tijdens het autorijden een restaurant te boeken, of een bioscoop. Of dat als je naar de Appie Heijn rijdt even snel de kortingen bij langs gaat in de tomtom
Nou daarmee zegel je toch al het afscheid van T2quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
wie zit daarop te wachten?
Als die aanverwante diensten niet gaan werken, heeft TomTom nul komma niks toekomst, imho. Ze kunnen hooguit hopen op een overname door een Samsung of LG, als antwoord op Google en Nokia, maar daar zijn ze te duur voor schat ik.
Dat dat werktquote:In Chengdu, China, heb je een straat die de main shopping straat is. Je krijgt daar een SMS met de aanbieding van de winkel waar je langs loopt. Dat soort diensten zijn geld waard. Niet een stom kaartje, wat je over twee jaar van 10 aanbieders kan krijgen. Da's lage marge, evenals het apparaatje.
Oke, agreed. Enige inkomsten zijn handig maar is geen noodzaak voor een bedrijf met wat een relatief nieuwe technologie kwam op dat moment van de markt. Zonne Energie leverde in het begin ( en nu eigenlijk nog steeds ) geen ene flikker op maar potentie kan het nog steeds hebben (ook na falende jaren).quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:48 schreef draaier89 het volgende:
[..]
Nou ja, dat er wat binnen komt is ook wel handig, niet? En je geeft het zelf al aan, het hoge bedrag dat TomTom er voor neer heeft gelegd is natuurlijk helemaal om te huilen. Er zijn veel betere bedrijven te koop voor dat geld.
google. ads lijkt je vast ook niks, maar het legt de eingenaar van deze site ook geen windeierenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:55 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Nou daarmee zegel je toch al het afscheid van T2Of zie jij nog wel dat het de beter kant op zal gaan voor T2?
[..]
Dat dat werktDat lijkt me dus echt niks hae
Tja, maar TeleAtlas komt al wat langer met 'nieuwere' technologieën, dan zou er toch ooit een keer winst moeten komen, van bijv. een product wat eindelijk na jaren winst is gaan geven. Maar ze zijn door o.a het bedrijf wat ik net gaf van de kaart geveegd en geen waardige tegenspeler meer.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:58 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Oke, agreed. Enige inkomsten zijn handig maar is geen noodzaak voor een bedrijf met wat een relatief nieuwe technologie kwam op dat moment van de markt. Zonne Energie leverde in het begin ( en nu eigenlijk nog steeds ) geen ene flikker op maar potentie kan het nog steeds hebben (ook na falende jaren).
Oke, ik snap die hele reclame markt gewoon niet. Ik ken dan ook niemand die ook daadwerkelijk op die ads kliktquote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
google. ads lijkt je vast ook niks, maar het legt de eingenaar van deze site ook geen windeieren
over het uiteindelijk lot van T2 trouwens geen verschil van mening
ik ook niet, maar er wordt goed geld mee verdiendquote:Op vrijdag 22 januari 2010 21:05 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Oke, ik snap die hele reclame markt gewoon niet. Ik ken dan ook niemand die ook daadwerkelijk op die ads klikt
Gelul, hoe kom je erbij??quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:40 schreef draaier89 het volgende:
Wist je dat Tele Atlas, letterlijk, nog nooit winst heeft gemaakt? Die bestuurders hebben zich rot gelachen.
Nee, de core data kan en mag je helemaal niet zomaar kopiëren. Die zal je moeten kopen van het selecte groepje aanbieders. Dat was dan ook de reden voor Tomtom om Teleatlas te kopen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
maar het probleem blijft dat die kaarten relatief simpel reproduceerbaar zijn
..aldus medewerker aka groot aandeelhouder T2.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:54 schreef Angelonfire23 het volgende:
Ik denk dat jullie allemaal een paar grote denkfouten maken:
Tomtom staat wereldwijd bekend om zijn goede kwaliteit navigatiekastjes. en is een kwalitatief sterk merk in zijn segment.
Tomtom maakt gewoon winst..
-gratis tomtom van google komt alleen voor de android toestellen uit. Androidtoestellen zijn heel duur voor mobieltjes en bereikt zodoende niet genoeg mensen.
-gratis nokia navigatie is heel leuk natuurlijk, maar is beduidend minder dan tomtom qua kwaliteit...kijk maar voor de grap eens op ervaringswebsites met nokia navigatie. Wel is nokia nog steeds de marktleider qua verkoop smarthphones wereldwijd dus mensen zullen dit snel in hun handen krijgen.
Waarom Tom2 gaat overleven:
-je zal altijd mensen hebben die een losse navigatie handiger vinden
-mensen die gaan voor een zeer kwalitatieve navigatiesysteem
-Deals met autofabrikanten om standaard in de autoingebouwde navigatie te leveren. Zit dus in de autoprijs inbegrepen naar de klant toe.
-Veranderen van Bussness plan!!!! dit gaat eraan komen jongens trust me.. tomtom is een sterke merk, deze merk gaat gewoon ook in andere nieuwe segmenten/markten komen, wat dacht je van smarthphones/pda/laptops/horloges/en misschien wel autos.
Ook zullen aandeelhouders moeten realiseren dat TOMTOM standaard op de iphone geleverd word. Als apple mee gaat in het gratis aanbieden van kaarten, dan zal een overname van tomtom zeer waarschijnlijk zijn. En is een uitkoopprijs van het dubbele a driedubbele prijs per aandeel. Dus reken maar op zo een kleine 15 euro uitkooppremie per aandeel.
mooie rendement toch
pff is gewoon wat ik vind, ben geen medewerker of aandeelhouder. Ik had ze wel tom2 aandelen. In een paar maanden voor het dubbele prijs kunnen verkopen. dus ik ben daar nog steeds heel blij mee.:Pquote:Op zaterdag 23 januari 2010 01:10 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
..aldus medewerker aka groot aandeelhouder T2.
Waarin het veranderen van business plan nog het interessants klinkt. Zoveel voorbeelden van een bedrijf die een business plan goed heeft weten te veranderen zijn er niet, voorbeeld is IBM. (die maakten immers eerst PCs)
En een paar maanden later blijkt dat je 50% van je geld kwijt ben Koers vandaag 6 euro........quote:Op woensdag 16 september 2009 22:40 schreef Nieuwschierig het volgende:
DJI meer dan 100 punten er bij.
Tom2 vandaag al even de 13,50 aangetikt.
Ik hoop dat donderdag de 14 eurogrens geslecht wordt. Dan moet er dus wel even 90 cent bij.
Maar wie nu niet instapt is zeker te laat.
Ikzelf niet, alleen diegenen die mijn "advies" opgevolgd hebben.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 02:09 schreef vererita het volgende:
[..]
En een paar maanden later blijkt dat je 50% van je geld kwijt ben Koers vandaag 6 euro........
je begrijpt me niet. Er zijn op dit moment verschillende bedrijven bezig om een kaartendatabase op te bouwen. Zelf op te bouwen en te onderbouwen. Kaarten is geen niche (meer).quote:Op vrijdag 22 januari 2010 21:34 schreef Napalm het volgende:
Nee, de core data kan en mag je helemaal niet zomaar kopiëren. Die zal je moeten kopen van het selecte groepje aanbieders. Dat was dan ook de reden voor Tomtom om Teleatlas te kopen.
Bovendien is het Europese wegennet constant aan verandering onderhevig en het is heel veel werk om dat cartografisch op te bouwen en te onderhouden. Zeker niet iets wat elke telefoonfabrikant kan en wil gaan doen.
Ik denk dat we elkaar inderdaad niet begrijpen. Ik kwam zelf uit de cartografische wereld. Er zijn maar een paar (drie) aanbieders van de basisdata in Europa, Teleatlas is er een van.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 13:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
je begrijpt me niet. Er zijn op dit moment verschillende bedrijven bezig om een kaartendatabase op te bouwen. Zelf op te bouwen en te onderbouwen. Kaarten is geen niche (meer).
Daarnaast het feit dat een kaartendatabase opbouwen en onderhouden vooral vaste kosten zijn. Of ik het aan 1, 2, 3 of 900 afenemers verkoop beinvloedt de kosten nauwelijks. Da's een garantie voor prijserosie bij meerdere aanbieders van een kaartendatabase.
Is het dan niet gemakkelijker, dat als er plannen liggen om wegen te veranderen. Het desbetreffende land zijn verkeers ministerie even een telefoontje pleegt naar de kaartmakers zodat op het moment van ze het kunnen implementeren in de map. En als kaart maker gooi je er dan elke maand of 2 maand een nieuwe update uit met een 'updated map vanaf dat moment'. 30% van de wegen veranderen is natuurlijk veel, maar als je dat verspreidt over een heel jaar valt dat nog wel mee (denk ikquote:Op zondag 24 januari 2010 12:27 schreef Napalm het volgende:
[..]
Het grote probleem is dat zo`n 30% van de wegen in EUropa jaarlijks verandert. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er enkel 30% meer wegen bij komen of worden gesloopt maar ook aanpassingen in snelheden, rotonde`s e.d. Dat onderhouden van je database is natuurlijk een monnikenwerk, welhaast een natuurlijk monopolie zodat je nooit zal zien dat Nokia+SE+Samsung+LG+Apple+Tom+Tom+ Blaupunkt+Garmin+BMW+Mercedes+Opel+PSA+Kia+Mazda+etc, etc allemaal hun eigen database gaan opbouwen.
Ik begreep dat een aantal Indiaase en Chinese bedrijven databases aan het opbouwen zijn, of ze daarin Europa meenemen, weet ik niet.quote:Op zondag 24 januari 2010 12:27 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ik denk dat we elkaar inderdaad niet begrijpen. Ik kwam zelf uit de cartografische wereld. Er zijn maar een paar (drie) aanbieders van de basisdata in Europa, Teleatlas is er een van.
Met die data kunnen andere bedrijven hun kaarten maken. Denk aan Falk, Marco polo, Euromaps maar ook digitale kaarten als onderweg.nl, routenet, de ANWB onlineplanner en uiteraard de portable navigatie;TomToms, Blaupunkt, Garmin`s, de Volvo cs in-car-navigatie. En dan heb je ook nog de GSM navigatie als McGuider, en Nokia`s eigen programma.
Als je eenmaal een goede database hebt kan je die inderdaad uitgebreid exploiteren over vele producten en zo de constante kosten uitsmeren over veel producten. Dat gebeurt in wezen ook al doordat de drie aanbieders hun databases in al die bovengenoemde producten terug zien komen via de bedrijven lager in de keten waaraan ze verkopen. Van routeplanner tot landkaart tot fietsatlas.
Het grote probleem is dat zo`n 30% van de wegen in EUropa jaarlijks verandert. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er enkel 30% meer wegen bij komen of worden gesloopt maar ook aanpassingen in snelheden, rotonde`s e.d. Dat onderhouden van je database is natuurlijk een heel monnikenwerk, welhaast een natuurlijk monopolie zodat je nooit zal zien dat Nokia+SE+Samsung+LG+Apple+Tom+Tom+ Blaupunkt+Garmin+BMW+Mercedes+Opel+PSA+Kia+Mazda+etc, etc allemaal hun eigen database gaan opbouwen. Die kopen ze lekker in bij anderen, om minder afhankelijk te zijn van die derden heeft Tomtom indertijd voor veel geld Teleatlas opgekocht.
Die zullen vast wel een deal met Nokia maken, Nokia wil overal ter wereld mobiels verkopen en ook de Nokia OVI aanbieden, daar kun je gratis mappen downloaden van de gehele wereldquote:Op zondag 24 januari 2010 12:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik begreep dat een aantal Indiaase en Chinese bedrijven databases aan het opbouwen zijn, of ze daarin Europa meenemen, weet ik niet.
waarom hebben ze dan NAVTEQ overgenomen?quote:Op zondag 24 januari 2010 13:06 schreef Deprater het volgende:
Maar het is niet ondenkbaar dat NOKIA heel graag TT wil overnemen
Vroeger, heel lang geleden tijdens de koude oorlog waren die gegevens dan ook in handen van staatsbedrijven. Mede ook vanwege de militaire-stategische belangen. De val van de muur is ook een van de redenen waarom de dekking van de kaarten in Oost-Europa niet zo gedetailleerd is als hier.quote:Op zondag 24 januari 2010 12:31 schreef sitting_elfling het volgende:
Is het dan niet gemakkelijker, dat als er plannen liggen om wegen te veranderen. Het desbetreffende land zijn verkeers ministerie even een telefoontje pleegt naar de kaartmakers zodat op het moment van ze het kunnen implementeren in de map. En als kaart maker gooi je er dan elke maand of 2 maand een nieuwe update uit met een 'updated map vanaf dat moment'. 30% van de wegen veranderen is natuurlijk veel, maar als je dat verspreidt over een heel jaar valt dat nog wel mee (denk ik)
Best mogelijk maar die zitten met hetzelfde informatie-verouderingsprobleem. En dat is moeilijk op afstand op te lossen. Het maken van de kaarten zelf kan je daar natuurlijk goedkoop door Indiaanse IT en photoshop mannen laten doen.quote:Op zondag 24 januari 2010 12:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik begreep dat een aantal Indiaase en Chinese bedrijven databases aan het opbouwen zijn, of ze daarin Europa meenemen, weet ik niet.
Navteq is USA en TT is EUquote:Op zondag 24 januari 2010 13:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waarom hebben ze dan NAVTEQ overgenomen?
Nu dat NAVTEQ vooral USA georiënteerd is en TT vooral EU georiënteerd, en voor 5,7 miljard was NAVTEC veel te duurquote:Op zondag 24 januari 2010 18:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
lieve schat, wat bedoel je daarmee?
NAVTEQ is een USA company, maar zit overal ter wereld. Onder andere in Veldhoven nota bene.quote:Op zondag 24 januari 2010 19:06 schreef Deprater het volgende:
[..]
Nu dat NAVTEQ vooral USA georiënteerd is en TT vooral EU georiënteerd, en voor 5,7 miljard was NAVTEC veel te duur
TT kost nu 150.000 x 6 euro ofwel 1 miljard, en dat is inclusief Teleatlas !!!
Als ik Nokia was, dan wist ik het wel
Voor 2 miljard hebben ze de deal van de eeuw
quote:
verkooponderdeel, ikdenk dat TT ook wel een sales in de USA heeftquote:NAVTEQ is een USA company, maar zit overal ter wereld. Onder andere in Veldhoven nota bene.
mogelijk, ik kan geen mobieltjes maken, maar ben wel verslaafd aan Neukiasquote:Als jij Nokia was, was het al lang ter ziele, vermoed ik....
500.000quote:Hoeveel aandelen TomTom zijn er ook alweer? EU kartel wetgeving iemand?
Zouden ze heeel misschien dan toch producten in Europa aanbieden? Gokje?quote:Op zondag 24 januari 2010 20:44 schreef Deprater het volgende:
[..]
[..]
verkooponderdeel, ikdenk dat TT ook wel een sales in de USA heeft
oeps dan zijn er al meer dan 3 keer zoveel als in je post van daarstraks. Waarmee TomTom thans op een slordige 3 mld euro genoteerd is. Dat kruipt aardig in de buurt van wat Nokia op het hoogtepunt voor Navteq betaalde, dus. In de tijd dat alles kon, en zonder premie.quote:
Tja maar die markt is al verdeeldquote:Op zondag 24 januari 2010 20:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
[quote]
Zouden ze heeel misschien dan toch producten in Europa aanbieden? Gokje?
De fin Telegraaf heeft het over 150.000 aandelenquote:oeps dan zijn er al meer dan 3 keer zoveel als in je post van daarstraks.
Dat is dus de helft van de aankoopprijs van Navtecquote:Waarmee TomTom thans op een slordige 3 mld euro genoteerd is. Dat kruipt aardig in de buurt van wat Nokia op het hoogtepunt voor Navteq betaalde, dus. In de tijd dat alles kon, en zonder premie.
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar. Nokia heeft zo goed als niks aan TomTom, Nokia maakt al zijn eigen navigatiesoftware en heeft met Navteq een van de twee grootste kaartenmakers in handen. Ze hebben op wat kennis na dus weinig aan TT en al helemaal niks aan TeleAtlas omdat ze dus Navteq al hebben.quote:Op zondag 24 januari 2010 19:06 schreef Deprater het volgende:
[..]
Nu dat NAVTEQ vooral USA georiënteerd is en TT vooral EU georiënteerd, en voor 5,7 miljard was NAVTEC veel te duur
TT kost nu 150.000 x 6 euro ofwel 1 miljard, en dat is inclusief Teleatlas !!!
Als ik Nokia was, dan wist ik het wel
Voor 2 miljard hebben ze de deal van de eeuw
Dat is ook de reden dat ik in TT ingestapt ben na de koersval als gevolg van de mededeling van Google. Zo'n navigatie op je mobiel is een leuke gadget, net als dat cameraatje, maar je wil toch een dedicated apparaatje. Omdat dit gewoon beter werkt en duidelijker is. Voor die paar honderd euro ga je toch niet op je telefoon lopen staren!quote:Op dinsdag 26 januari 2010 19:52 schreef Napalm het volgende:
Aardig stukje ook in de Financiële Telegraaf vandaag. Ook CEO Goddijn volgt mijn stelling dat er gelijk de digitale camera`s er ruimte blijft voor dedicated hardware als Tomtoms. En de live services lopen nog niet hard, jammer dat ze niets aan de prijs doen dan!
http://www.telegraaf.nl/d(...)aartmateriaal__.html
nu.nlquote:Overname TomTom door Garmin ‘logische stap’
AMSTERDAM - De opkomst van gratis navigatie zou TomTom ertoe kunnen bewegen zijn strategie om te gooien. Een overname door de Amerikaanse concurrent Garmin zou geen onverstandige zet kunnen zijn, stellen analisten van SNS Securities.
© ANP
Sinds de recente aankondigingen van gratis navigatiesoftware door de telefoonmakers Nokia en Google (Android) ziet de toekomst er voor makers van losse navigatiesystemen er volgens sommige investeerders somber uit.
TomTom genereert momenteel naar schatting 70 procent van zijn omzet met 'kastjes', en zijn aandeel maakte na de aankondiging van Google in oktober vorig jaar een snoekduik van 10 euro naar 7 euro.
Hap
"Op dit moment," zegt analist Martin den Drijver, "ziet het er nog niet naar uit dat navigatie op smartphones zoals de iPhone een enorme hap gaat nemen uit het marktaandeel van TomTom." Zo kleven er volgens hem nog een hoop nadelen aan smartphones als navigatie-apparaat; beperkte batterijcapaciteit, klein beeldscherm, beperkte rekencapaciteit en 'inferieure' speakers.
"Maar wat als de omslag naar gratis zich toch voordoet?", zegt Den Drijver. "Gratis navigatie is nog grotendeels onontgonnen terrein."
Differentiëren naar andere producten zoals smartphones en naar inbouwapparatuur bij merken als Renault, Fiat en Toyota doet TomTom al. En diensten (zoals HD Traffic) leveren volgens hem nog niet genoeg op. "Dan blijft consolidatie over."
Reactie consument
De analist merkt op dat de integratie van mp3-spelers en camera's in mobiele telefoons de markt voor losse mp3-spelers zoals de iPod en voor digitale camera's geenszins de das heeft omgedaan. Maar of consumenten in het geval van navigatie op dezelfde manier zullen reageren, valt volgens hem nog te bezien.
De nieuwe combinatie zou een marktleider zijn op diverse navigatiegebieden (auto, water, luchtvaart en fitness). De overname zal echter naar alle waarschijnlijkheid niet geblokkeerd worden door anti-kartelwaakhonden, concludeert de analistenfirma.
Zorgen
SNS Securities maakt zich zorgen over de lage koers van het aandeel TomTom, dat momenteel op 5,4 euro staat. De effectenfirma mikt echter op een overnameprijs van 12 euro per aandeel. Verder zou de nieuwe combinatie dankzij schaalvoordelen, het samenvoegen van onderzoeksafdelingen en het terugbrengen van bedrijfskosten, per jaar 223 miljoen euro kunnen besparen.
“TomTom reageert in de regel niet op speculaties over overnames”, aldus een woordvoerder van TomTom.
Daar heb je idd ook een punt, misschien denken ze een soort monopolie te creeren. Denk zelf trouwens niet dat hrt aandeel te laag staat, iig niet erg veel.quote:Op woensdag 10 februari 2010 22:50 schreef LXIV het volgende:
Ik zie niet zo in waarom Garmin TT zo graag zou willen overnemen. Ze bezitten in wezen dezelfde technologie al, die kastjes in elkaar laten schroeven in Azië kan iedereen, volgens mij heeft Garmin eigen Europees kaartmateriaal, wat is dan de meerwaarde?
TT staat wel heel laag genoteerd, terwijl het in wezen gewoon een gezond bedrijf is (nu). Maar daar volgt nog niet vanzelf een overname door. En als er een komt is een kandidaat die de navigatiemarkt op wil maar zelf nog niet over de technologie beschikt veel logischer. Dan denk ik aan Microsoft. Als die nog mee willen doen in dit veld dan moeten ze overnemen, en dat doet Microsoft dan ook, zoals blijkt uit het verleden.
Maar op de eerste plaats lijkt mij dit een aandeel kopen wat goedkoop is en daarna geruchten de wereld in brengen over overnames. Om dan zelf natuurlijk te dumpen.
en een overnemer moet natuurlijk ook nog het ego van de familie Godijn passeren. Gaat het ze om de centen of de eer?quote:Op woensdag 10 februari 2010 22:50 schreef LXIV het volgende:
Ik zie niet zo in waarom Garmin TT zo graag zou willen overnemen. Ze bezitten in wezen dezelfde technologie al, die kastjes in elkaar laten schroeven in Azië kan iedereen, volgens mij heeft Garmin eigen Europees kaartmateriaal, wat is dan de meerwaarde?
TT staat wel heel laag genoteerd, terwijl het in wezen gewoon een gezond bedrijf is (nu). Maar daar volgt nog niet vanzelf een overname door. En als er een komt is een kandidaat die de navigatiemarkt op wil maar zelf nog niet over de technologie beschikt veel logischer. Dan denk ik aan Microsoft. Als die nog mee willen doen in dit veld dan moeten ze overnemen, en dat doet Microsoft dan ook, zoals blijkt uit het verleden.
Maar op de eerste plaats lijkt mij dit een aandeel kopen wat goedkoop is en daarna geruchten de wereld in brengen over overnames. Om dan zelf natuurlijk te dumpen.
quote:TomTom presteert boven verwachting
AMSTERDAM - De maker van navigatiesystemen TomTom heeft in het laatste kwartaal van 2009 een operationeel resultaat geboekt van 113 miljoen euro, een stijging van ruim 60 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat maakte TomTom donderdag bekend.
© ANP
De omzet bleef met 533 miljoen euro nagenoeg gelijk. De cijfers zijn beter dan analisten hadden verwacht. Dit kwam voornamelijk doordat het aantal verkochte apparaten met 5,1 miljoen in het vierde kwartaal ver boven de verwachting van 4,2 miljoen stuks lag. De gemiddelde prijs lag met 79 euro lager dan de 83,50 euro waarop analisten hadden gerekend.
''De industrie waarin wij ons bewegen, maakt een substantiële verandering door'', aldus topman Harold Goddijn. Steeds vaker worden digitale kaarten volgens hem ingezet in de strijd tussen fabrikanten van mobieltjes.
''We zien een beperkte invloed hiervan op onze omzetstroom en zien nieuwe kansen voor partnerschappen en bedrijfsmodellen, vooral in de mobiele wereld.''
Splitsing
Bill Henry, topman van het in 2008 overgenomen Tele Atlas, verlaat het bedrijf aan het begin van het tweede kwartaal, aldus TomTom. Zijn vertrek gaat samen met het splitsen van de commerciële activiteiten en de productie van kaarten bij het onderdeel.
Het bedrijf wist in heel 2009 de operationele kosten met 127 miljoen euro terug te dringen, terwijl het op een besparing van 90 miljoen euro had gerekend. Voor 2010 rekent het bedrijf op een gelijkblijvende omzet en winst per aandeel in vergelijking met 2009.
Een app store op hun apparaat dus.quote:Op maandag 26 april 2010 09:25 schreef Rejected het volgende:
Vraag me af wat hun nieuwe producten zullen zijn.
Mooi, weer een businessmodel om zeepquote:Op woensdag 12 mei 2010 10:13 schreef PietjePuk007 het volgende:
Gratis navigatie met Microsoft Bing Maps
quote:
quote:Op maandag 26 april 2010 09:11 schreef LXIV het volgende:
TT is wel een winnaar op de PND-markt. En dit is een markt waar er uiteindelijk hooguit 2 of 3 spelers overblijven, kleinere jongens kunnen gewoon niet rendabel concurreren.
Ook zijn de cijfers van de afgelopen kwartalen goed. Het risico op een faillisement is eigenlijk wel afgewend.
Er zit alleen nog die grote angst in voor de gratis navigatie op een smartphone. Toevallig heb ik dit weekeinde zo'n Android in handen gehad, maar het is het gewoon net niet. Net zoals foto's maken met je mobiel het net niet is. Leuk als gadget, maar als je zo'n apparaat vaker dan een enkele keer per jaar gebruikt dan loont het zich die honderd euro + uit te geven voor een dedicated device.
nou, eens kijken of ze de concurrentie aankunnenquote:TomTom gaat Chinese markt op
AMSTERDAM - De leverancier van navigatiesystemen TomTom heeft een overeenkomst gesloten met een Chinese distributeur voor het verkennen van de Chinese markt. Dat zei een woordvoerder van TomTom vrijdag tegen ANP-Reuters.
© ANP
De navigatiekastjes van het Nederlandse bedrijf komen daar deze week voor het eerst in de winkels.
''Het is nog onduidelijk wat we van de Chinese markt kunnen verwachten. Het is ook geen grootschalige overeenkomst'', aldus de woordvoerder. Hij benadrukt dat TomTom zijn aandacht vooral blijft richten op Europa en Noord-Amerika.
Volgens de woordvoerder waren de navigatie-apparaten van TomTom al jaren geleden klaar voor de Chinese markt. ''Ze waren al in de Chinese tekens omgezet.''
In Nederland misschien maar in Azie zijn er nog miljoenen te slijten.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 17:02 schreef Sokz het volgende:
TomTom .. ik snap mensen die hierin beleggen niet. Ze maken maar 1 product/software en die s ook nog sterk onderhevig aan concurrentie + de markt raakt/is verzadigt. ?
Ofcourse maar mensen die verwachten dat TT ooit ook maar een fractie van de oude high gaat terug zien houdt zichzelf voor de gek.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 19:56 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
In Nederland misschien maar in Azie zijn er nog miljoenen te slijten.
Bovendien ontwennen we om op de ANWB borden en de kaart te rijden dus iemand die navigatie gewoon is zal niet meer zonder kunnen en die dingen blijven kopen.
Waarom zouden Aziaten die - voorlopig - nog een stukje armer zijn dan 'wij' een relatief dure TomTom kopen als ze ook een goedkope Chinese kloon kunnen kopen? Ik als 'rijke' westerling koop tenslotte ook een 5" navigatie dinges met detail kaarten van heel euroland voor minder dan 70 euries bij DX.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 19:56 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
In Nederland misschien maar in Azie zijn er nog miljoenen te slijten.
Bovendien ontwennen we om op de ANWB borden en de kaart te rijden dus iemand die navigatie gewoon is zal niet meer zonder kunnen en die dingen blijven kopen.
Wie zegt dat die TT daar niet voor een paar Yuan`s de deur uit gaat? De TT wordt immers ter plekke gemaakt en heeft vast niet een veel hogere kostprijs..quote:Op zondag 1 augustus 2010 11:04 schreef Poekieman het volgende:
Waarom zouden Aziaten die - voorlopig - nog een stukje armer zijn dan 'wij' een relatief dure TomTom kopen als ze ook een goedkope Chinese kloon kunnen kopen? Ik als 'rijke' westerling koop tenslotte ook een 5" navigatie dinges met detail kaarten van heel euroland voor minder dan 70 euries bij DX.
Nou zijn Chinezen wel status gevoelig, dus misschien dat TomTom een 'samenwerking' met Gukki ofzo moet aangaan en ze dan voor 5000 RMB in de markt kan zetten.
Er moet ook nog op verdiend worden. De marges die ze daar kunnen maken zullen veel kleiner zijn dan hier - en loont het dan nog wel de moeite...?quote:Op zondag 1 augustus 2010 13:20 schreef Napalm het volgende:
[..]
Wie zegt dat die TT daar niet voor een paar Yuan`s de deur uit gaat? De TT wordt immers ter plekke gemaakt en heeft vast niet een veel hogere kostprijs..
Volgens mij is de solvabiliteit wel goed, dus ik zie niet in waarom er op korte termijn een emissie zou moeten komen. We hebben er toch net een gehad?quote:Op zondag 10 oktober 2010 22:12 schreef Sokz het volgende:
mwuaha misschien wel een emissietje. Is dat niet eerder gebeurd met TomTom op deze manier?
Dat uitpluizen vind ik zelf ook altijd wel interessant. Met name als je dingen ziet die ergens op kunnen wijzen. Ik zelf denk nog steeds aan een soort van wanhoops poging geld uit T2 te krijgen. Met alle macht het aandeel weer omhoog pompen. Ik zal morgen eens wat dieper in de volumes kijken of ik daar wat interessants uit kan halen.quote:Op zondag 10 oktober 2010 23:48 schreef Blandigan het volgende:
Ik denk ook dat er iets aan de hand is. Gevalletje voorkennis of anderszins.
Vorige week werden optiecontracten afgesloten die ongekend waren. Zo was er een order voor 4000 call opties 6 euro, toen de prijs nog rond de 5,70 zat en 2 dagen vóór het nieuws over de samenwerking met die chinezen bekend werd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |