Het blijft een zorgenkindje, voor de echte speculantenquote:TomTom waarschuwt voor tegenvallers
AMSTERDAM (AFN) - TomTom, producent van navigatieapparatuur, heeft opnieuw gewaarschuwd voor een tegenvallende omzet voor heel 2008. Ook heeft de onderneming haar margeverwachting (ebitda) naar beneden bijgesteld. Dat heeft TomTom dinsdag bekendgemaakt.
Het concern heeft last van een dalende vraag in zowel de Verenigde Staten als in Europa. De omzet zal over 2008 uitkomen tussen de 1,66 miljard euro en 1,68 miljard euro. Eerder ging TomTom uit van een omzet van tussen de 1,75 en 1,85 miljard euro. Afgelopen oktober waarschuwde TomTom ook al voor een tegenvallende omzet.
De verwachting voor de ebitda-marge is verlaagd tot 19 ā 20 procent, van een eerdere 20 tot 24 procent. Ondanks de lagere omzetverwachting stelt TomTom dat het marktaandeel in het vierde kwartaal “sterk” is gebleven.
Digitale kaarten
Verder liet het bedrijf weten dat het gaat afschrijven op de waarde van de in juni vorig jaar overgenomen producent van digitale kaarten Tele Atlas. Hoe hoog deze last zal zijn, is nog onbekend. “De grootte van de afschrijving wordt op dit moment gekwantificeerd”, aldus TomTom. Op 24 februari, bij de publicatie van de vierdekwartaalcijfers, zal TomTom hierover meer details geven.
De schuld is dankzij een sterke kasstroom in het derde kwartaal afgenomen tot 1,11 miljard euro van 1,32 miljard in dezelfde periode een jaar eerder. Deze mededeling zorgde dinsdagochtend op het Damrak voor opluchting bij beleggers. Het aandeel noteerde 5,7 procent hoger op 4,74 euro.
Bronquote:Microsoft klaagt TomTom aan
De producent van navigatiesystemen TomTom is in de Verenigde Staten door softwarebedrijf Microsoft aangeklaagd voor het breken van patenten. Dat heeft TomTom donderdag bevestigd tegenover persbureau Reuters.
Geen schuld!
TomTom ontkent schuld aan het breken van de patenten en zal zich ,,zorgvuldig" verdedigen, verklaarde een woordvoerder. Microsoft heeft TomTom middels een brief over de aanklacht geīnformeerd.
Webwereld meldt inderdaad van wel. Moet wel zeggen dat Microsoft een heel vervelend moment heeft gekozen voor TT om in de aanval te gaan. In principe ligt TT nu gehavend op de grond en krijgen ze nog een paar schoppen na van Microsoft.quote:Op donderdag 26 februari 2009 09:37 schreef PietjePuk007 het volgende:
Bron
Was dit de reden van de koersval van gister?
Typisch microsoft.quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:24 schreef buachaille het volgende:
[..]
Webwereld meldt inderdaad van wel. Moet wel zeggen dat Microsoft een heel vervelend moment heeft gekozen voor TT om in de aanval te gaan. In principe ligt TT nu gehavend op de grond en krijgen ze nog een paar schoppen na van Microsoft.
dat waren diezelfde analisten die eerst ¤55 adviseerden?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:56 schreef pberends het volgende:
Die koersdoelen zijn niet misselijk van analisten, 1,70 euro, 2 euro.
of ze gaan kopje onder, kans lijkt me klein. ik zou dus absoluut niet verkopenquote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:58 schreef Napalm het volgende:
[..]
dat waren diezelfde analisten die eerst ¤55 adviseerden?
Maar hier hangt de vlag halfstok; had gekocht op 5,70 en twijfelde te verkopen twee weken later bij 7,xx. Had ik nu maar... als...
falliet, doorstart zonder een deel van de schulden?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 14:01 schreef Dave7 het volgende:
[..]
of ze gaan kopje onder, kans lijkt me klein. ik zou dus absoluut niet verkopen
Ik denk dat er aardig wat beleggers zijn die de naam Tom niet meer kunnen horenquote:Op vrijdag 27 februari 2009 15:52 schreef pberends het volgende:
Nu bijna -96% vanaf het hoogtepunt.
Dan te bedenken dat er heel wat kinderen de laatste jaren TOM genoemd zijn, arme kinderen.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 15:55 schreef buachaille het volgende:
[..]
Ik denk dat er aardig wat beleggers zijn die de naam Tom niet meer kunnen horen
Bronquote:Beurswaarde TomTom zakt van 8,1 miljard naar 350 miljoen euro
De beurskoers van TomTom, een van de hoogvliegers van de beurs van de afgelopen jaren, is in 2 jaar in elkaar geklapt van 67 euro naar nu onder de 3 euro.
Daling 3 jaar
Het laatste jaar is procentueel helemaal dramatisch. De beurskoers van TomTom is in 12 maanden gedecimeerd van 34 naar 2,84 euro vandaag, bijna het laagste punt ooit. Dat maal 121,7 miljoen aandelen, zorgt voor een enorme verdamping van de aandeelhouderswaarde. TomTom heeft deze week op 2,81 euro, het laagste punt ooit, gestaan.
Crisis
TomTom wordt hard geraakt door de (krediet)crisis. Vooral de miljarden-overname van Tele Atlas hangt het concern als een molensteen om de nek. Deze week heeft TomTom ruim een miljard euro afgeschreven op de kaartenmaker. Later volgt nog een herfinanciering.
Die kans is denk ik niet al te groot. Het aandeel TomTom zal zeker weer gaan stijgen maar op de lange termijn gaan ze denk ik Palm achterna (hoewel Bono laatst weer een grote investering heeft gaan in PalmOS).quote:Op vrijdag 20 maart 2009 14:56 schreef Oizno het volgende:
Hoe groot is de kans dat TomTom binnen 10 jaar weer op 60 euro staat? Mooi rendement lijkt me toch?
(als je van gokken houdt)
net zo groot als dat ie binnen drie jaar op 1,95 staatquote:Op vrijdag 20 maart 2009 14:56 schreef Oizno het volgende:
Hoe groot is de kans dat TomTom binnen 10 jaar weer op 60 euro staat? Mooi rendement lijkt me toch?
Erg klein. Vergeet niet dat TomTom nu erg veel concurrentie van andere bedrijven heeft. Het marktaandeel van TomTom is echter nog steeds groot, bovendien hebben ze met Tele Atlas een voordeel op concurrenten.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 14:56 schreef Oizno het volgende:
nou ja dan heb jij dus geen navigatie, want een navigatie geeft je undien gewenst een andere route , die jij zelf dus niet wistquote:Op vrijdag 20 maart 2009 19:49 schreef Bankfurt het volgende:
Ik snap iets niet:
Wat is nu de toegevoegde waarde van een TomTom met al die files, opengebroken straten, onbegrijpelijke wegomleidingen, voetgangerwijken, inhalende vrachtwagens, flitspalen en parkeerbonnen ?
Ben ik nou zo Dom(dom) of is TomTom nou zo slim ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |