Het zat er een beetje aan te komen natuurlijk dat TomTom compleet in de stront zou zakken. Op de beurs hebben ze nou eenmaal geen verstand van techniek, dat is sinds de "dotcomcrash" wel gebleken.quote:AMSTERDAM - Niet Fortis, ING of Aegon hebben tot nu de grootste klap gekregen op de Amsterdamse beurs, maar voormalig beleggerslieveling TomTom. Door de bankencrisis is de wankele staat van het navigatiefonds op de beurs een beetje ondergesneeuwd. Het aandeel heeft dit jaar bijna 85 procent van zijn waarde verloren. Fortis, de nummer twee, daalde zeventig procent.
Dat dus.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:03 schreef ItaloDancer het volgende:
TomTom is véél meer waard dan 8,5 euro, omdat zeTeleAtlas
hebben gekocht.
Navigatiesystemen bouwt iedereen tegenwoordig ja...
Zoiets als fortis die abnamro hebben gekocht?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:03 schreef ItaloDancer het volgende:
TomTom is véél meer waard dan 8,5 euro, omdat zeTeleAtlas
hebben gekocht.
Navigatiesystemen bouwt iedereen tegenwoordig ja...
Met Fortis is ook niet zo veel mis maar het is een bank, waar mensen hun geld bij weg kunnen halen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:04 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Zoiets als fortis die abnamro hebben gekocht?
wacht maar tot iedereen z;n tomtom inlevertquote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:08 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Met Fortis is ook niet zo veel mis maar het is een bank, waar mensen hun geld bij weg kunnen halen.
Bij TomTom valt niks weg te halen. Je mag alleen geld naar TomTom komen brengen
Zo iets denk ikquote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:04 schreef athlonkmf het volgende:
Zoiets als fortis die abnamro hebben gekocht?
quote:Op woensdag 15 oktober 2008 00:26 schreef MaGNeT het volgende:
Straks, als het aandeel van Tom Tom op $ 1,- staat, hoor je "bestemming bereikt"....
denk ik ook, TOMTOM bestaat over zes maanden niet meerquote:Op zondag 12 oktober 2008 22:13 schreef vererita het volgende:
De zwakte van TOMTOM zit niet in de huidige winst maar waar gaan ze die 1200 miljoen vandaan halen???
Als dat niet binnen een half jaar lukt is het niet ondenkbaar dat ze binnenkort omvallen....
De financiering van de Tele Atlas overname is allang al rond.quote:Op zondag 12 oktober 2008 22:13 schreef vererita het volgende:
De zwakte van TOMTOM zit niet in de huidige winst maar waar gaan ze die 1200 miljoen vandaan halen???
Als dat niet binnen een half jaar lukt is het niet ondenkbaar dat ze binnenkort omvallen....
Dat is de kern van het probleem inderdaad. Het heet niet voor niets KREDIET-crisis.quote:Op zondag 12 oktober 2008 22:13 schreef vererita het volgende:
De zwakte van TOMTOM zit niet in de huidige winst maar waar gaan ze die 1200 miljoen vandaan halen???
Als dat niet binnen een half jaar lukt is het niet ondenkbaar dat ze binnenkort omvallen....
Afgezien daar van sterft het van de concurrenten die de navigatiesoftware kado geven.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is de kern van het probleem inderdaad. Het heet niet voor niets KREDIET-crisis.
Zou wel jammer zijn overigens. Maar overnames doen vlak voor de cc heeft al menig bedrijf de kop gekost.
http://investors.tomtom.com/facts.cfmquote:alance sheet Q22008 Q12008 Q42007 Q32007 Q22007
Intangible assets 1,005 55 56 57 60
Goodwill 1,942
Other non-current assets 95 850 915 89 88
Inventory 144 136 131 124 66
Trade receivables 362 164 403 256 264
Other receivables 26 33 31 19 17
Financial instruments 48 41 27 5 3
Cash and cash equivalents 296 476 463 709 556
Total assets 3,918 1,755 1,970 1,202 994
Equity 1,414 1,363 1,352 784 679
Borrowings 1,554
Provisions 101 90 96 77 67
Long term liabilities 265 1 1 1 1
Current liabilities 584 302 520 340 247
Total liabilities 3,918 1,755 1,970 1,202 994
Actuele stand: 7,07 euro.quote:TomTom breidt uit in Rusland
AMSTERDAM (Dow Jones)--TomTom nv gaat uitbreiden in Rusland. Dit maakt de producent van navigatieapparatuur woensdag voorbeurs bekend.
"Rusland heeft een snelgroeiende markt voor consumentenelectronica en wordt door de automobielindustrie gezien als een van de grootste automarkten van Europa", aldus Corinne Vigreux, managing director van TomTom.
nou TOMTOM zeker niet, STOMSTOM gaat failliet en eerst naar de lokale markt in februariquote:Op woensdag 22 oktober 2008 13:19 schreef mvc het volgende:
KPN, SBM, ASML, TomTom zijn meest recessiebestendig - SNS
quote:Op woensdag 22 oktober 2008 13:19 schreef mvc het volgende:
KPN, SBM, ASML, TomTom zijn meest recessiebestendig - SNS
quote:Op woensdag 22 oktober 2008 13:27 schreef henkway het volgende:
[..]
nou TOMTOM zeker niet, STOMSTOM gaat failliet en eerst naar de lokale markt in februari
Net wat ik dacht, 7,0500 nu. Wat denken jullie, kopen of nog even wachten ?quote:
Alsof die navigatiesystemen allemaal uit de lucht komen vallenquote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:18 schreef henkway het volgende:
[..]
Afgezien daar van sterft het van de concurrenten die de navigatiesoftware kado geven.
Binnenkort is iedere brik standaard met navigatie van 100 euro meerkosten uitgerust
TOMTOM gaat failliet en eerst naar de lokale markt in februari
Zeer aantrekkelijke instap inderdaad.quote:
je krijg ze kado bij de koffiepuntenquote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:04 schreef Repeat het volgende:
[..]
Alsof die navigatiesystemen allemaal uit de lucht komen vallen
Nou en? De R&D is al lang geleden terug verdiend. Dat de marges onder druk staan is waar, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal neits meer te verdienen valt.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:29 schreef henkway het volgende:
[..]
je krijg ze kado bij de koffiepunten
wat kost het zo apparaatje maken in China??quote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:51 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Nou en? De R&D is al lang geleden terug verdiend. Dat de marges onder druk staan is waar, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal neits meer te verdienen valt.
Daarnaast heeft TomTom niet zo lang geleden een contract met Renault gesloten voor het leveren van in-car navigatie. Dat was het werk van Navtec en is een hele mooie klant voor TomTom.
Dat TomTom gehyped is, is helemaal waar, maar failliet zou niet hoeven en zal alleen gebeuren als 't inderdaad korte termijn leningen zijn geweest die afgesloten zijn.
plus transport, invoerrechten etc.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 18:05 schreef henkway het volgende:
[..]
wat kost het zo apparaatje maken in China??
10 eurie?
en in fifth gear kwam de tomtom als beste uit de test in GBquote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:51 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Nou en? De R&D is al lang geleden terug verdiend. Dat de marges onder druk staan is waar, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal neits meer te verdienen valt.
Daarnaast heeft TomTom niet zo lang geleden een contract met Renault gesloten voor het leveren van in-car navigatie. Dat was het werk van Navtec en is een hele mooie klant voor TomTom.
Dat TomTom gehyped is, is helemaal waar, maar failliet zou niet hoeven en zal alleen gebeuren als 't inderdaad korte termijn leningen zijn geweest die afgesloten zijn.
6,28quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 16:40 schreef ItaloDancer het volgende:
TomTom had het even moeilijk vandaag maar houdt zich inmiddels redelijk staande.
6,40 is echt een koopje, dinsdag met de cijfers kunnen we naar 8 euro
Instap? Denk dat het juist z'n hoogtijdagen wel heeft gehad. Core business is toch wel het apparaatje dat inmiddels bij bijna iedereen wel in de auto hangt. Als mensen eenmaal zo'n dingen hebben duurt het wel even voordat ze een nieuw exemplaar nodig hebben, eventueel een nieuwe kaart maar zelfs die veranderen niet enorm ingrijpend ieder jaar. Ik vind het nog steeds een Worldonline idee, eens de eerste met iets.. maar zodra het (in dat geval internet) meer een gemeengoed wordt en er niet een vaste aanhoudende stroom van inkomsten blijft zal het aandeel juist verder wegzakken.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:19 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Zeer aantrekkelijke instap inderdaad.
Zit er zelf nog niet in omdat ik dan een derivaat zou nemen en ik verwacht nog een daling van de markt als geheel.
Ik ben een beetje skeptisch over TomTom nu ze vooral leunen op TeleAtlas. Vooral omdat ze afhankelijk zijn van de automotive market die nu ineen stort. De halfgeleider-automotive market die goed was voor een jaarlijkse groei van gemiddeld 9% moet dit jaar haar cijfers bijstellen. En daar heeft TeleAtlas flink onder te leiden. En het kan heel goed zijn dat TomTom in Q3 nog een klein plusje er uit weet te slepen op 28 Okt. Op Q4 zullen ze het denk ik moeten ontgelden, net zoals de rest van de automotive industrie.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:06 schreef henkway het volgende:
ik vertel van af boven de 50 al dat stomstom naar de 5 euro gaat
en naar de lokale markt
TomTom was een succeshype, maar de software is letterlijk overal gratis te krijgen en echt overal in te proppen
en updates zijn niet echt nodig,
ok 3 dan??quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:15 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik ben een beetje skeptisch over TomTom nu ze vooral leunen op TeleAtlas. Vooral omdat ze afhankelijk zijn van de automotive market die nu ineen stort. De halfgeleider-automotive market die goed was voor een jaarlijkse groei van gemiddeld 9% moet dit jaar haar cijfers bijstellen. En daar heeft TeleAtlas flink onder te leiden. En het kan heel goed zijn dat TomTom in Q3 nog een klein plusje er uit weet te slepen op 28 Okt. Op Q4 zullen ze het denk ik moeten ontgelden, net zoals de rest van de automotive industrie.
Jij zegt 5, ik zou niet raar opkijken als TomTom zakte naar de 4 euro.
Het is onzin dat iedereen een TomTom in z'n auto heeft, als je naar marktonderzoeken kijkt is het in Europa en de VS pas rond de 15% en de navigatiemarkt groeit ook nogsteeds. Dat TomTom zo hoog stond komt volgens mij door het gedoe rond de aankoop van TeleAtlas. Maar toen de aankoop eenmaal rond was dit jaar gebeurde er niks meer met de koers het sentiment rond de aankoop was bij de daadwerkelijke aankoop helemaal verdwenen. Vraag is idd hoe zit het met de finaciering van de overname, als je naar de strategie kijkt is TomTom vooral bezig met de lange termijn, lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat ze dan veel risco zouden nemen alleen als de complete verkoop stil komt te liggen kan men denk ik in de problemen komen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:09 schreef LXIV het volgende:
Nou, dat iedereen een tomtom in zijn auto heeft was een half jaar geleden ook al bekend. En toen was de koers hoog. De reden dat tomtom zakt is dus heel anders. Volgens mij lopen de verkopen ook niet sterk terug. Het komt echt door de kredietcrisis en de overname die tomtom vlak daarvoor deed. Kunnen ze die wel financieren? Dat is de grote vraag.
In eigen zak verdwijnen is ook niet helemaal waar, een van de oprichters heeft ook dit jaar weer 30 miljoen aan goede doelen gegeven. Als ik mij niet vergis had hij vlak na de beursgang een eigen foundation opgericht en daar gelijk 50 miljoen in gestopt. Daarnaast zijn er diverse overname's gedaan na de beursgang welke nu verantwoorlijk zijn voor techniek achter TTWORK en HD Traffic.quote:Eigenlijk is het schandalig, want toen tomtom naar de beurs ging is maar zo'n klein deel van het opgehaalde geld in het bedrijf gestopt en zoveel in de zakken van de oprichters verdwenen. Die scheve verhouding was voor mij de reden niet in het aandeel te stappen. Wanneer dit geld, waarvoor het eigenlijk bedoeld is, was gebruikt om overname's te doen was er nu geen enkel probleem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |