Die zullen vast wel een deal met Nokia maken, Nokia wil overal ter wereld mobiels verkopen en ook de Nokia OVI aanbieden, daar kun je gratis mappen downloaden van de gehele wereldquote:Op zondag 24 januari 2010 12:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik begreep dat een aantal Indiaase en Chinese bedrijven databases aan het opbouwen zijn, of ze daarin Europa meenemen, weet ik niet.
waarom hebben ze dan NAVTEQ overgenomen?quote:Op zondag 24 januari 2010 13:06 schreef Deprater het volgende:
Maar het is niet ondenkbaar dat NOKIA heel graag TT wil overnemen
Vroeger, heel lang geleden tijdens de koude oorlog waren die gegevens dan ook in handen van staatsbedrijven. Mede ook vanwege de militaire-stategische belangen. De val van de muur is ook een van de redenen waarom de dekking van de kaarten in Oost-Europa niet zo gedetailleerd is als hier.quote:Op zondag 24 januari 2010 12:31 schreef sitting_elfling het volgende:
Is het dan niet gemakkelijker, dat als er plannen liggen om wegen te veranderen. Het desbetreffende land zijn verkeers ministerie even een telefoontje pleegt naar de kaartmakers zodat op het moment van ze het kunnen implementeren in de map. En als kaart maker gooi je er dan elke maand of 2 maand een nieuwe update uit met een 'updated map vanaf dat moment'. 30% van de wegen veranderen is natuurlijk veel, maar als je dat verspreidt over een heel jaar valt dat nog wel mee (denk ik)
Best mogelijk maar die zitten met hetzelfde informatie-verouderingsprobleem. En dat is moeilijk op afstand op te lossen. Het maken van de kaarten zelf kan je daar natuurlijk goedkoop door Indiaanse IT en photoshop mannen laten doen.quote:Op zondag 24 januari 2010 12:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik begreep dat een aantal Indiaase en Chinese bedrijven databases aan het opbouwen zijn, of ze daarin Europa meenemen, weet ik niet.
Navteq is USA en TT is EUquote:Op zondag 24 januari 2010 13:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waarom hebben ze dan NAVTEQ overgenomen?
Nu dat NAVTEQ vooral USA georiënteerd is en TT vooral EU georiënteerd, en voor 5,7 miljard was NAVTEC veel te duurquote:Op zondag 24 januari 2010 18:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
lieve schat, wat bedoel je daarmee?
NAVTEQ is een USA company, maar zit overal ter wereld. Onder andere in Veldhoven nota bene.quote:Op zondag 24 januari 2010 19:06 schreef Deprater het volgende:
[..]
Nu dat NAVTEQ vooral USA georiënteerd is en TT vooral EU georiënteerd, en voor 5,7 miljard was NAVTEC veel te duur
TT kost nu 150.000 x 6 euro ofwel 1 miljard, en dat is inclusief Teleatlas !!!
Als ik Nokia was, dan wist ik het wel
Voor 2 miljard hebben ze de deal van de eeuw
quote:
verkooponderdeel, ikdenk dat TT ook wel een sales in de USA heeftquote:NAVTEQ is een USA company, maar zit overal ter wereld. Onder andere in Veldhoven nota bene.
mogelijk, ik kan geen mobieltjes maken, maar ben wel verslaafd aan Neukiasquote:Als jij Nokia was, was het al lang ter ziele, vermoed ik....
500.000quote:Hoeveel aandelen TomTom zijn er ook alweer? EU kartel wetgeving iemand?
Zouden ze heeel misschien dan toch producten in Europa aanbieden? Gokje?quote:Op zondag 24 januari 2010 20:44 schreef Deprater het volgende:
[..]
[..]
verkooponderdeel, ikdenk dat TT ook wel een sales in de USA heeft
oeps dan zijn er al meer dan 3 keer zoveel als in je post van daarstraks. Waarmee TomTom thans op een slordige 3 mld euro genoteerd is. Dat kruipt aardig in de buurt van wat Nokia op het hoogtepunt voor Navteq betaalde, dus. In de tijd dat alles kon, en zonder premie.quote:
Tja maar die markt is al verdeeldquote:Op zondag 24 januari 2010 20:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
[quote]
Zouden ze heeel misschien dan toch producten in Europa aanbieden? Gokje?
De fin Telegraaf heeft het over 150.000 aandelenquote:oeps dan zijn er al meer dan 3 keer zoveel als in je post van daarstraks.
Dat is dus de helft van de aankoopprijs van Navtecquote:Waarmee TomTom thans op een slordige 3 mld euro genoteerd is. Dat kruipt aardig in de buurt van wat Nokia op het hoogtepunt voor Navteq betaalde, dus. In de tijd dat alles kon, en zonder premie.
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar. Nokia heeft zo goed als niks aan TomTom, Nokia maakt al zijn eigen navigatiesoftware en heeft met Navteq een van de twee grootste kaartenmakers in handen. Ze hebben op wat kennis na dus weinig aan TT en al helemaal niks aan TeleAtlas omdat ze dus Navteq al hebben.quote:Op zondag 24 januari 2010 19:06 schreef Deprater het volgende:
[..]
Nu dat NAVTEQ vooral USA georiënteerd is en TT vooral EU georiënteerd, en voor 5,7 miljard was NAVTEC veel te duur
TT kost nu 150.000 x 6 euro ofwel 1 miljard, en dat is inclusief Teleatlas !!!
Als ik Nokia was, dan wist ik het wel
Voor 2 miljard hebben ze de deal van de eeuw
Dat is ook de reden dat ik in TT ingestapt ben na de koersval als gevolg van de mededeling van Google. Zo'n navigatie op je mobiel is een leuke gadget, net als dat cameraatje, maar je wil toch een dedicated apparaatje. Omdat dit gewoon beter werkt en duidelijker is. Voor die paar honderd euro ga je toch niet op je telefoon lopen staren!quote:Op dinsdag 26 januari 2010 19:52 schreef Napalm het volgende:
Aardig stukje ook in de Financiële Telegraaf vandaag. Ook CEO Goddijn volgt mijn stelling dat er gelijk de digitale camera`s er ruimte blijft voor dedicated hardware als Tomtoms. En de live services lopen nog niet hard, jammer dat ze niets aan de prijs doen dan!
http://www.telegraaf.nl/d(...)aartmateriaal__.html
nu.nlquote:Overname TomTom door Garmin ‘logische stap’
AMSTERDAM - De opkomst van gratis navigatie zou TomTom ertoe kunnen bewegen zijn strategie om te gooien. Een overname door de Amerikaanse concurrent Garmin zou geen onverstandige zet kunnen zijn, stellen analisten van SNS Securities.
© ANP
Sinds de recente aankondigingen van gratis navigatiesoftware door de telefoonmakers Nokia en Google (Android) ziet de toekomst er voor makers van losse navigatiesystemen er volgens sommige investeerders somber uit.
TomTom genereert momenteel naar schatting 70 procent van zijn omzet met 'kastjes', en zijn aandeel maakte na de aankondiging van Google in oktober vorig jaar een snoekduik van 10 euro naar 7 euro.
Hap
"Op dit moment," zegt analist Martin den Drijver, "ziet het er nog niet naar uit dat navigatie op smartphones zoals de iPhone een enorme hap gaat nemen uit het marktaandeel van TomTom." Zo kleven er volgens hem nog een hoop nadelen aan smartphones als navigatie-apparaat; beperkte batterijcapaciteit, klein beeldscherm, beperkte rekencapaciteit en 'inferieure' speakers.
"Maar wat als de omslag naar gratis zich toch voordoet?", zegt Den Drijver. "Gratis navigatie is nog grotendeels onontgonnen terrein."
Differentiëren naar andere producten zoals smartphones en naar inbouwapparatuur bij merken als Renault, Fiat en Toyota doet TomTom al. En diensten (zoals HD Traffic) leveren volgens hem nog niet genoeg op. "Dan blijft consolidatie over."
Reactie consument
De analist merkt op dat de integratie van mp3-spelers en camera's in mobiele telefoons de markt voor losse mp3-spelers zoals de iPod en voor digitale camera's geenszins de das heeft omgedaan. Maar of consumenten in het geval van navigatie op dezelfde manier zullen reageren, valt volgens hem nog te bezien.
De nieuwe combinatie zou een marktleider zijn op diverse navigatiegebieden (auto, water, luchtvaart en fitness). De overname zal echter naar alle waarschijnlijkheid niet geblokkeerd worden door anti-kartelwaakhonden, concludeert de analistenfirma.
Zorgen
SNS Securities maakt zich zorgen over de lage koers van het aandeel TomTom, dat momenteel op 5,4 euro staat. De effectenfirma mikt echter op een overnameprijs van 12 euro per aandeel. Verder zou de nieuwe combinatie dankzij schaalvoordelen, het samenvoegen van onderzoeksafdelingen en het terugbrengen van bedrijfskosten, per jaar 223 miljoen euro kunnen besparen.
“TomTom reageert in de regel niet op speculaties over overnames”, aldus een woordvoerder van TomTom.
Daar heb je idd ook een punt, misschien denken ze een soort monopolie te creeren. Denk zelf trouwens niet dat hrt aandeel te laag staat, iig niet erg veel.quote:Op woensdag 10 februari 2010 22:50 schreef LXIV het volgende:
Ik zie niet zo in waarom Garmin TT zo graag zou willen overnemen. Ze bezitten in wezen dezelfde technologie al, die kastjes in elkaar laten schroeven in Azië kan iedereen, volgens mij heeft Garmin eigen Europees kaartmateriaal, wat is dan de meerwaarde?
TT staat wel heel laag genoteerd, terwijl het in wezen gewoon een gezond bedrijf is (nu). Maar daar volgt nog niet vanzelf een overname door. En als er een komt is een kandidaat die de navigatiemarkt op wil maar zelf nog niet over de technologie beschikt veel logischer. Dan denk ik aan Microsoft. Als die nog mee willen doen in dit veld dan moeten ze overnemen, en dat doet Microsoft dan ook, zoals blijkt uit het verleden.
Maar op de eerste plaats lijkt mij dit een aandeel kopen wat goedkoop is en daarna geruchten de wereld in brengen over overnames. Om dan zelf natuurlijk te dumpen.
en een overnemer moet natuurlijk ook nog het ego van de familie Godijn passeren. Gaat het ze om de centen of de eer?quote:Op woensdag 10 februari 2010 22:50 schreef LXIV het volgende:
Ik zie niet zo in waarom Garmin TT zo graag zou willen overnemen. Ze bezitten in wezen dezelfde technologie al, die kastjes in elkaar laten schroeven in Azië kan iedereen, volgens mij heeft Garmin eigen Europees kaartmateriaal, wat is dan de meerwaarde?
TT staat wel heel laag genoteerd, terwijl het in wezen gewoon een gezond bedrijf is (nu). Maar daar volgt nog niet vanzelf een overname door. En als er een komt is een kandidaat die de navigatiemarkt op wil maar zelf nog niet over de technologie beschikt veel logischer. Dan denk ik aan Microsoft. Als die nog mee willen doen in dit veld dan moeten ze overnemen, en dat doet Microsoft dan ook, zoals blijkt uit het verleden.
Maar op de eerste plaats lijkt mij dit een aandeel kopen wat goedkoop is en daarna geruchten de wereld in brengen over overnames. Om dan zelf natuurlijk te dumpen.
quote:TomTom presteert boven verwachting
AMSTERDAM - De maker van navigatiesystemen TomTom heeft in het laatste kwartaal van 2009 een operationeel resultaat geboekt van 113 miljoen euro, een stijging van ruim 60 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat maakte TomTom donderdag bekend.
© ANP
De omzet bleef met 533 miljoen euro nagenoeg gelijk. De cijfers zijn beter dan analisten hadden verwacht. Dit kwam voornamelijk doordat het aantal verkochte apparaten met 5,1 miljoen in het vierde kwartaal ver boven de verwachting van 4,2 miljoen stuks lag. De gemiddelde prijs lag met 79 euro lager dan de 83,50 euro waarop analisten hadden gerekend.
''De industrie waarin wij ons bewegen, maakt een substantiële verandering door'', aldus topman Harold Goddijn. Steeds vaker worden digitale kaarten volgens hem ingezet in de strijd tussen fabrikanten van mobieltjes.
''We zien een beperkte invloed hiervan op onze omzetstroom en zien nieuwe kansen voor partnerschappen en bedrijfsmodellen, vooral in de mobiele wereld.''
Splitsing
Bill Henry, topman van het in 2008 overgenomen Tele Atlas, verlaat het bedrijf aan het begin van het tweede kwartaal, aldus TomTom. Zijn vertrek gaat samen met het splitsen van de commerciële activiteiten en de productie van kaarten bij het onderdeel.
Het bedrijf wist in heel 2009 de operationele kosten met 127 miljoen euro terug te dringen, terwijl het op een besparing van 90 miljoen euro had gerekend. Voor 2010 rekent het bedrijf op een gelijkblijvende omzet en winst per aandeel in vergelijking met 2009.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |