abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77153742
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:57 schreef Napalm het volgende:

[..]

Toch zal het zo`n vaart niet lopen. De GSM heeft ook de digitale camera niet verdrongen. Dedicated hardware wint altijd.
Bovendien heeft Tomtom een paar jaar terug, voor veel geld weliswaar, Teleatlas overgenomen. Hierdoor heeft Tomtom bronbestanden in handen die ze weer kan verkopen aan derden als Nokia, Samsung cs.
weet je eigenlijk wat Navteq, wat Nokia gekocht heeft, eigenlijk doet?

of hoeveel spelers op dit moment een kaartenbestand op aan het bouwen zijn?

Het bedrijf wat de meeste toegevoegde waarde aan die kaarten levert, heeft een kans. In dat licht mag je de recente acquistie van ilocal door TomTom ook zien. Maar tegen Nokia en Google en aanverwanten is TomTom een klein muisje die tussen de dichtslaande deur komt.

Ze kunnen hopen op een Samsung die zich in wil kopen, want zelfstandig is het dadelijk alleen een producent van kastjes. Zoals Philips ooit de VCR bedacht.
pi_77154279
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

weet je eigenlijk wat Navteq, wat Nokia gekocht heeft, eigenlijk doet?

of hoeveel spelers op dit moment een kaartenbestand op aan het bouwen zijn?

Het bedrijf wat de meeste toegevoegde waarde aan die kaarten levert, heeft een kans. In dat licht mag je de recente acquistie van ilocal door TomTom ook zien. Maar tegen Nokia en Google en aanverwanten is TomTom een klein muisje die tussen de dichtslaande deur komt.

Ze kunnen hopen op een Samsung die zich in wil kopen, want zelfstandig is het dadelijk alleen een producent van kastjes. Zoals Philips ooit de VCR bedacht.
Ik heb de hoop voor T2 eigenlijk al opgegeven. Ik zie absoluut niet in hoe zij moeten gaan overleven tussen deze zware concurrentie. Het enige goede aan T2 vind ik dan ook Tele Atlas. Wat verkoopt TomTom eigenlijk nog meer naast al die rommelkastjes?

En al die productdifferentiatie bij die kastjes werkt natuurlijk voor geen meter. Als je er net 1tje hebt aangeschaft ga je echt niet snel 1 andere aanschaffen omdat die groter/luxer/stemmen van bekenden etc. hebben.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77154715
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:23 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik heb de hoop voor T2 eigenlijk al opgegeven. Ik zie absoluut niet in hoe zij moeten gaan overleven tussen deze zware concurrentie. Het enige goede aan T2 vind ik dan ook Tele Atlas. Wat verkoopt TomTom eigenlijk nog meer naast al die rommelkastjes?

En al die productdifferentiatie bij die kastjes werkt natuurlijk voor geen meter. Als je er net 1tje hebt aangeschaft ga je echt niet snel 1 andere aanschaffen omdat die groter/luxer/stemmen van bekenden etc. hebben.
maar het probleem blijft dat die kaarten relatief simpel reproduceerbaar zijn, en dat die thans ook door allerlei partijen gereproduceerd worden. Daarin zit geen toegevoegde waarde. Eerlijk gezegd begrijp ik het strategische belang van Tele Atlas niet zo.

Het draait om aanverwante diensten (filemeldingen, restaurants, aanbiedingen, verzin het maar). Dat is niet autogebonden. Is een mobiel platform niet veel logischer? Heeft TomTom daar een voorsprong?
pi_77154995
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:23 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik heb de hoop voor T2 eigenlijk al opgegeven. Ik zie absoluut niet in hoe zij moeten gaan overleven tussen deze zware concurrentie. Het enige goede aan T2 vind ik dan ook Tele Atlas. Wat verkoopt TomTom eigenlijk nog meer naast al die rommelkastjes?

En al die productdifferentiatie bij die kastjes werkt natuurlijk voor geen meter. Als je er net 1tje hebt aangeschaft ga je echt niet snel 1 andere aanschaffen omdat die groter/luxer/stemmen van bekenden etc. hebben.
Wist je dat Tele Atlas, letterlijk, nog nooit winst heeft gemaakt? Die bestuurders hebben zich rot gelachen.
"Underestimate me, I'll take advantage of it"
pi_77155106
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

maar het probleem blijft dat die kaarten relatief simpel reproduceerbaar zijn, en dat die thans ook door allerlei partijen gereproduceerd worden. Daarin zit geen toegevoegde waarde. Eerlijk gezegd begrijp ik het strategische belang van Tele Atlas niet zo.

Het draait om aanverwante diensten (filemeldingen, restaurants, aanbiedingen, verzin het maar). Dat is niet autogebonden. Is een mobiel platform niet veel logischer? Heeft TomTom daar een voorsprong?
Ik bedoelde dit soort nieuwe dingen van TeleAtlas

Die aanverwante diensten waar je het over hebt gaan (naar mijn mening) nooit werken. Ik vind het nu al gruwelijk irritant om zo'n GPS in de auto te gebruiken. Laat staan dat ik hem ga gebruiken om tijdens het autorijden een restaurant te boeken, of een bioscoop. Of dat als je naar de Appie Heijn rijdt even snel de kortingen bij langs gaat in de tomtom
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77155225
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:40 schreef draaier89 het volgende:

[..]

Wist je dat Tele Atlas, letterlijk, nog nooit winst heeft gemaakt? Die bestuurders hebben zich rot gelachen.
Ze hoeven ook geen winst te maken Ik vind dat ze wel leuke producten creëren en het aandeel deed het ook niet heel slecht (in het begin ) Wat ik wel onbegrijpelijk vind is het hoge bedrag dat T2 voor teleatlas heeft neergelegd.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77155355
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:45 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ze hoeven ook geen winst te maken Ik vind dat ze wel leuke producten creëren en het aandeel deed het ook niet heel slecht (in het begin ) Wat ik wel onbegrijpelijk vind is het hoge bedrag dat T2 voor teleatlas heeft neergelegd.
Nou ja, dat er wat binnen komt is ook wel handig, niet? En je geeft het zelf al aan, het hoge bedrag dat TomTom er voor neer heeft gelegd is natuurlijk helemaal om te huilen. Er zijn veel betere bedrijven te koop voor dat geld.

[ Bericht 1% gewijzigd door draaier89 op 22-01-2010 20:54:19 ]
"Underestimate me, I'll take advantage of it"
pi_77155535
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:42 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik bedoelde dit soort nieuwe dingen van TeleAtlas

Die aanverwante diensten waar je het over hebt gaan (naar mijn mening) nooit werken. Ik vind het nu al gruwelijk irritant om zo'n GPS in de auto te gebruiken. Laat staan dat ik hem ga gebruiken om tijdens het autorijden een restaurant te boeken, of een bioscoop. Of dat als je naar de Appie Heijn rijdt even snel de kortingen bij langs gaat in de tomtom
wie zit daarop te wachten?

Als die aanverwante diensten niet gaan werken, heeft TomTom nul komma niks toekomst, imho. Ze kunnen hooguit hopen op een overname door een Samsung of LG, als antwoord op Google en Nokia, maar daar zijn ze te duur voor schat ik.

In Chengdu, China, heb je een straat die de main shopping straat is. Je krijgt daar een SMS met de aanbieding van de winkel waar je langs loopt. Dat soort diensten zijn geld waard. Niet een stom kaartje, wat je over twee jaar van 10 aanbieders kan krijgen. Da's lage marge, evenals het apparaatje.

Ik zie ook niet in waarom een auto apparaat daar toegevoegde waarde gaat leveren, ondanks de vooruitstrevende kennis van TomTom op dit gebied. Het mobieltje heeft een veel bredere toepassing. Straks produceert TomTom alleen schermpjes voor in de auto die via bluetooth met je mobieltje communiceert. Best of both worlds.
pi_77155751
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

wie zit daarop te wachten?

Als die aanverwante diensten niet gaan werken, heeft TomTom nul komma niks toekomst, imho. Ze kunnen hooguit hopen op een overname door een Samsung of LG, als antwoord op Google en Nokia, maar daar zijn ze te duur voor schat ik.
Nou daarmee zegel je toch al het afscheid van T2 Of zie jij nog wel dat het de beter kant op zal gaan voor T2?
quote:
In Chengdu, China, heb je een straat die de main shopping straat is. Je krijgt daar een SMS met de aanbieding van de winkel waar je langs loopt. Dat soort diensten zijn geld waard. Niet een stom kaartje, wat je over twee jaar van 10 aanbieders kan krijgen. Da's lage marge, evenals het apparaatje.
Dat dat werkt Dat lijkt me dus echt niks hae
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77155833
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:48 schreef draaier89 het volgende:

[..]

Nou ja, dat er wat binnen komt is ook wel handig, niet? En je geeft het zelf al aan, het hoge bedrag dat TomTom er voor neer heeft gelegd is natuurlijk helemaal om te huilen. Er zijn veel betere bedrijven te koop voor dat geld.
Oke, agreed. Enige inkomsten zijn handig maar is geen noodzaak voor een bedrijf met wat een relatief nieuwe technologie kwam op dat moment van de markt. Zonne Energie leverde in het begin ( en nu eigenlijk nog steeds ) geen ene flikker op maar potentie kan het nog steeds hebben (ook na falende jaren).
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77155905
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:55 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Nou daarmee zegel je toch al het afscheid van T2 Of zie jij nog wel dat het de beter kant op zal gaan voor T2?
[..]

Dat dat werkt Dat lijkt me dus echt niks hae
google. ads lijkt je vast ook niks, maar het legt de eingenaar van deze site ook geen windeieren

over het uiteindelijk lot van T2 trouwens geen verschil van mening
pi_77155977
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:58 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Oke, agreed. Enige inkomsten zijn handig maar is geen noodzaak voor een bedrijf met wat een relatief nieuwe technologie kwam op dat moment van de markt. Zonne Energie leverde in het begin ( en nu eigenlijk nog steeds ) geen ene flikker op maar potentie kan het nog steeds hebben (ook na falende jaren).
Tja, maar TeleAtlas komt al wat langer met 'nieuwere' technologieën, dan zou er toch ooit een keer winst moeten komen, van bijv. een product wat eindelijk na jaren winst is gaan geven. Maar ze zijn door o.a het bedrijf wat ik net gaf van de kaart geveegd en geen waardige tegenspeler meer.
"Underestimate me, I'll take advantage of it"
  Moderator vrijdag 22 januari 2010 @ 21:04:17 #238
236264 crew  capricia
pi_77156126
Ik denk niet dat t2 hier makkelijk bovenop gaat komen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77156201
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

google. ads lijkt je vast ook niks, maar het legt de eingenaar van deze site ook geen windeieren

over het uiteindelijk lot van T2 trouwens geen verschil van mening
Oke, ik snap die hele reclame markt gewoon niet. Ik ken dan ook niemand die ook daadwerkelijk op die ads klikt
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77156258
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 21:05 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Oke, ik snap die hele reclame markt gewoon niet. Ik ken dan ook niemand die ook daadwerkelijk op die ads klikt
ik ook niet, maar er wordt goed geld mee verdiend
  vrijdag 22 januari 2010 @ 21:34:03 #241
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_77157485
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:40 schreef draaier89 het volgende:
Wist je dat Tele Atlas, letterlijk, nog nooit winst heeft gemaakt? Die bestuurders hebben zich rot gelachen.
Gelul, hoe kom je erbij??

Zin 2007 het laatste beursjaar was er gewoon een winst.
Zie bijv: http://www.cubi.nl/nieuws(...)nst_voor_Tele_Atlas/
http://www.telegraaf.nl/d(...)mzet_en_winst__.html
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
maar het probleem blijft dat die kaarten relatief simpel reproduceerbaar zijn
Nee, de core data kan en mag je helemaal niet zomaar kopiëren. Die zal je moeten kopen van het selecte groepje aanbieders. Dat was dan ook de reden voor Tomtom om Teleatlas te kopen.

Bovendien is het Europese wegennet constant aan verandering onderhevig en het is heel veel werk om dat cartografisch op te bouwen en te onderhouden. Zeker niet iets wat elke telefoonfabrikant kan en wil gaan doen.

[ Bericht 24% gewijzigd door Napalm op 22-01-2010 21:40:03 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_77165882
Ik denk dat jullie allemaal een paar grote denkfouten maken:

Tomtom staat wereldwijd bekend om zijn goede kwaliteit navigatiekastjes. en is een kwalitatief sterk merk in zijn segment.
Tomtom maakt gewoon winst..
-gratis tomtom van google komt alleen voor de android toestellen uit. Androidtoestellen zijn heel duur voor mobieltjes en bereikt zodoende niet genoeg mensen.
-gratis nokia navigatie is heel leuk natuurlijk, maar is beduidend minder dan tomtom qua kwaliteit...kijk maar voor de grap eens op ervaringswebsites met nokia navigatie. Wel is nokia nog steeds de marktleider qua verkoop smarthphones wereldwijd dus mensen zullen dit snel in hun handen krijgen.

Waarom Tom2 gaat overleven:
-je zal altijd mensen hebben die een losse navigatie handiger vinden
-mensen die gaan voor een zeer kwalitatieve navigatiesysteem
-Deals met autofabrikanten om standaard in de autoingebouwde navigatie te leveren. Zit dus in de autoprijs inbegrepen naar de klant toe.
-Veranderen van Bussness plan!!!! dit gaat eraan komen jongens trust me.. tomtom is een sterke merk, deze merk gaat gewoon ook in andere nieuwe segmenten/markten komen, wat dacht je van smarthphones/pda/laptops/horloges/en misschien wel autos.

Ook zullen aandeelhouders moeten realiseren dat TOMTOM standaard op de iphone geleverd word. Als apple mee gaat in het gratis aanbieden van kaarten, dan zal een overname van tomtom zeer waarschijnlijk zijn. En is een uitkoopprijs van het dubbele a driedubbele prijs per aandeel. Dus reken maar op zo een kleine 15 euro uitkooppremie per aandeel.
mooie rendement toch
Veni,Vidi, Vici
pi_77166498
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 00:54 schreef Angelonfire23 het volgende:
Ik denk dat jullie allemaal een paar grote denkfouten maken:

Tomtom staat wereldwijd bekend om zijn goede kwaliteit navigatiekastjes. en is een kwalitatief sterk merk in zijn segment.
Tomtom maakt gewoon winst..
-gratis tomtom van google komt alleen voor de android toestellen uit. Androidtoestellen zijn heel duur voor mobieltjes en bereikt zodoende niet genoeg mensen.
-gratis nokia navigatie is heel leuk natuurlijk, maar is beduidend minder dan tomtom qua kwaliteit...kijk maar voor de grap eens op ervaringswebsites met nokia navigatie. Wel is nokia nog steeds de marktleider qua verkoop smarthphones wereldwijd dus mensen zullen dit snel in hun handen krijgen.

Waarom Tom2 gaat overleven:
-je zal altijd mensen hebben die een losse navigatie handiger vinden
-mensen die gaan voor een zeer kwalitatieve navigatiesysteem
-Deals met autofabrikanten om standaard in de autoingebouwde navigatie te leveren. Zit dus in de autoprijs inbegrepen naar de klant toe.
-Veranderen van Bussness plan!!!! dit gaat eraan komen jongens trust me.. tomtom is een sterke merk, deze merk gaat gewoon ook in andere nieuwe segmenten/markten komen, wat dacht je van smarthphones/pda/laptops/horloges/en misschien wel autos.

Ook zullen aandeelhouders moeten realiseren dat TOMTOM standaard op de iphone geleverd word. Als apple mee gaat in het gratis aanbieden van kaarten, dan zal een overname van tomtom zeer waarschijnlijk zijn. En is een uitkoopprijs van het dubbele a driedubbele prijs per aandeel. Dus reken maar op zo een kleine 15 euro uitkooppremie per aandeel.
mooie rendement toch
..aldus medewerker aka groot aandeelhouder T2.


Waarin het veranderen van business plan nog het interessants klinkt. Zoveel voorbeelden van een bedrijf die een business plan goed heeft weten te veranderen zijn er niet, voorbeeld is IBM. (die maakten immers eerst PCs)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77167063
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 01:10 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

..aldus medewerker aka groot aandeelhouder T2.


Waarin het veranderen van business plan nog het interessants klinkt. Zoveel voorbeelden van een bedrijf die een business plan goed heeft weten te veranderen zijn er niet, voorbeeld is IBM. (die maakten immers eerst PCs)
pff is gewoon wat ik vind, ben geen medewerker of aandeelhouder. Ik had ze wel tom2 aandelen. In een paar maanden voor het dubbele prijs kunnen verkopen. dus ik ben daar nog steeds heel blij mee.:P

en je weet verder niet waar je over praat, sorry hoor maar bijna ELKE bedrijf in dfe technologybranche verandert zijn bussness plan regelmatig, dit is niet meer dan logisch....
Veni,Vidi, Vici
pi_77167913
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:40 schreef Nieuwschierig het volgende:
DJI meer dan 100 punten er bij.
Tom2 vandaag al even de 13,50 aangetikt.
Ik hoop dat donderdag de 14 eurogrens geslecht wordt. Dan moet er dus wel even 90 cent bij.
Maar wie nu niet instapt is zeker te laat.
En een paar maanden later blijkt dat je 50% van je geld kwijt ben Koers vandaag 6 euro........
  zaterdag 23 januari 2010 @ 11:12:56 #246
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_77171602
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 02:09 schreef vererita het volgende:

[..]

En een paar maanden later blijkt dat je 50% van je geld kwijt ben Koers vandaag 6 euro........
Ikzelf niet, alleen diegenen die mijn "advies" opgevolgd hebben.
Eigenlijk was het een verkooppraatje waarvan ik zelf de vruchten hoopte te plukken.

Sorry
Wie dit leest is gek
pi_77173870
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 21:34 schreef Napalm het volgende:

Nee, de core data kan en mag je helemaal niet zomaar kopiëren. Die zal je moeten kopen van het selecte groepje aanbieders. Dat was dan ook de reden voor Tomtom om Teleatlas te kopen.

Bovendien is het Europese wegennet constant aan verandering onderhevig en het is heel veel werk om dat cartografisch op te bouwen en te onderhouden. Zeker niet iets wat elke telefoonfabrikant kan en wil gaan doen.
je begrijpt me niet. Er zijn op dit moment verschillende bedrijven bezig om een kaartendatabase op te bouwen. Zelf op te bouwen en te onderbouwen. Kaarten is geen niche (meer).

Daarnaast het feit dat een kaartendatabase opbouwen en onderhouden vooral vaste kosten zijn. Of ik het aan 1, 2, 3 of 900 afenemers verkoop beinvloedt de kosten nauwelijks. Da's een garantie voor prijserosie bij meerdere aanbieders van een kaartendatabase.
  zondag 24 januari 2010 @ 12:27:45 #248
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_77205076
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 13:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
je begrijpt me niet. Er zijn op dit moment verschillende bedrijven bezig om een kaartendatabase op te bouwen. Zelf op te bouwen en te onderbouwen. Kaarten is geen niche (meer).

Daarnaast het feit dat een kaartendatabase opbouwen en onderhouden vooral vaste kosten zijn. Of ik het aan 1, 2, 3 of 900 afenemers verkoop beinvloedt de kosten nauwelijks. Da's een garantie voor prijserosie bij meerdere aanbieders van een kaartendatabase.
Ik denk dat we elkaar inderdaad niet begrijpen. Ik kwam zelf uit de cartografische wereld. Er zijn maar een paar (drie) aanbieders van de basisdata in Europa, Teleatlas is er een van.

Met die data kunnen andere bedrijven hun kaarten maken. Denk aan Falk, Marco polo, Euromaps maar ook digitale kaarten als onderweg.nl, routenet, de ANWB onlineplanner en uiteraard de portable navigatie;TomToms, Blaupunkt, Garmin`s, de Volvo cs in-car-navigatie. En dan heb je ook nog de GSM navigatie als McGuider, en Nokia`s eigen programma.

Als je eenmaal een goede database hebt kan je die inderdaad uitgebreid exploiteren over vele producten en zo de constante kosten uitsmeren over veel producten. Dat gebeurt in wezen ook al doordat de drie aanbieders hun databases in al die bovengenoemde producten terug zien komen via de bedrijven lager in de keten waaraan ze verkopen. Van routeplanner tot landkaart tot fietsatlas.

Het grote probleem is dat zo`n 30% van de wegen in EUropa jaarlijks verandert. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er enkel 30% meer wegen bij komen of worden gesloopt maar ook aanpassingen in snelheden, rotonde`s e.d. Dat onderhouden van je database is natuurlijk een heel monnikenwerk, welhaast een natuurlijk monopolie zodat je nooit zal zien dat Nokia+SE+Samsung+LG+Apple+Tom+Tom+ Blaupunkt+Garmin+BMW+Mercedes+Opel+PSA+Kia+Mazda+etc, etc allemaal hun eigen database gaan opbouwen. Die kopen ze lekker in bij anderen, om minder afhankelijk te zijn van die derden heeft Tomtom indertijd voor veel geld Teleatlas opgekocht.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_77205212
quote:
Op zondag 24 januari 2010 12:27 schreef Napalm het volgende:

[..]
Het grote probleem is dat zo`n 30% van de wegen in EUropa jaarlijks verandert. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er enkel 30% meer wegen bij komen of worden gesloopt maar ook aanpassingen in snelheden, rotonde`s e.d. Dat onderhouden van je database is natuurlijk een monnikenwerk, welhaast een natuurlijk monopolie zodat je nooit zal zien dat Nokia+SE+Samsung+LG+Apple+Tom+Tom+ Blaupunkt+Garmin+BMW+Mercedes+Opel+PSA+Kia+Mazda+etc, etc allemaal hun eigen database gaan opbouwen.
Is het dan niet gemakkelijker, dat als er plannen liggen om wegen te veranderen. Het desbetreffende land zijn verkeers ministerie even een telefoontje pleegt naar de kaartmakers zodat op het moment van ze het kunnen implementeren in de map. En als kaart maker gooi je er dan elke maand of 2 maand een nieuwe update uit met een 'updated map vanaf dat moment'. 30% van de wegen veranderen is natuurlijk veel, maar als je dat verspreidt over een heel jaar valt dat nog wel mee (denk ik )
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77205329
quote:
Op zondag 24 januari 2010 12:27 schreef Napalm het volgende:

[..]

Ik denk dat we elkaar inderdaad niet begrijpen. Ik kwam zelf uit de cartografische wereld. Er zijn maar een paar (drie) aanbieders van de basisdata in Europa, Teleatlas is er een van.

Met die data kunnen andere bedrijven hun kaarten maken. Denk aan Falk, Marco polo, Euromaps maar ook digitale kaarten als onderweg.nl, routenet, de ANWB onlineplanner en uiteraard de portable navigatie;TomToms, Blaupunkt, Garmin`s, de Volvo cs in-car-navigatie. En dan heb je ook nog de GSM navigatie als McGuider, en Nokia`s eigen programma.

Als je eenmaal een goede database hebt kan je die inderdaad uitgebreid exploiteren over vele producten en zo de constante kosten uitsmeren over veel producten. Dat gebeurt in wezen ook al doordat de drie aanbieders hun databases in al die bovengenoemde producten terug zien komen via de bedrijven lager in de keten waaraan ze verkopen. Van routeplanner tot landkaart tot fietsatlas.

Het grote probleem is dat zo`n 30% van de wegen in EUropa jaarlijks verandert. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er enkel 30% meer wegen bij komen of worden gesloopt maar ook aanpassingen in snelheden, rotonde`s e.d. Dat onderhouden van je database is natuurlijk een heel monnikenwerk, welhaast een natuurlijk monopolie zodat je nooit zal zien dat Nokia+SE+Samsung+LG+Apple+Tom+Tom+ Blaupunkt+Garmin+BMW+Mercedes+Opel+PSA+Kia+Mazda+etc, etc allemaal hun eigen database gaan opbouwen. Die kopen ze lekker in bij anderen, om minder afhankelijk te zijn van die derden heeft Tomtom indertijd voor veel geld Teleatlas opgekocht.
Ik begreep dat een aantal Indiaase en Chinese bedrijven databases aan het opbouwen zijn, of ze daarin Europa meenemen, weet ik niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')