Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)reeuwd__.html?p=11,2 (inclusief foto)quote:Jongen dood in geschreeuwd
Een joelende menigte heeft een suïcidale Britse tiener aangemoedigd te springen van het dak van een parkeergarage. De 17-jarige Shaun Dykes stond zaterdag drie uur lang op de rand van het dak in Derby. Hij dreigde zelfmoord te plegen. Vanaf de straat riep een groep jongeren hem toe te springen. Ze riepen dingen als 'hoe ver kun je springen'. Ondertussen probeerden agenten hem de sprong uit zijn hoofd te praten. Maar Dykes liet zich toch vallen van een hoogte van ruim 18 meter.
Tot grote ontsteltenis van de politie probeerden toeschouwers zo dichtbij mogelijk te komen om foto's met hun mobieltjes te maken van de fatale val. Ze renden zelfs door de afzetting van de politie heen. "Waar gaat het heen met de maatschappij", vraagt een geschrokken agent Andy Hough zich hardop af. "We hadden het publiek nodig om met ons samen te werken maar niet om het tegenovergestelde te doen."
Er zit een druk winkelcentrum onder de bovenste verdieping van de parkeergarage. Een winkeleigenaar was getuige van het drama. "Ze riepen 'schiet toch op' en 'spring', zegt hij. Dykes zou depressief zijn en in de war door een verbroken relatie. Volgens een vriendin van Dykes, Lindsey Reid, was Shaun juist een vrolijke en populaire jongen.
Mensen die zelfmoord plegen op een openbare plek zijn nog triester.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:29 schreef cyber_rebel het volgende:
Maar goed erg trieste zaak natuurlijk om iemand te gaan aanmoedigen.
ik denk ondanks, als er al een reactie van de zelfmoordenaar had geweest op dit uitlokken had het wel een tegenovergestelde uitwerking gehad.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat het sneu is dat men gaat 'aanmoedigen' is waar, alleen: wie zegt dat de jongen niet zou zijn gesprongen als ze er niet waren? Oftewel: dankzij of ondanks?
Niemand zegt dat, maar de kans dat hij niet zou zijn gesprongen was waarschijnlijk groter geweest als er niet een stel van die idioten bij stonden te schreeuwen...quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat het sneu is dat men gaat 'aanmoedigen' is waar, alleen: wie zegt dat de jongen niet zou zijn gesprongen als ze er niet waren? Oftewel: dankzij of ondanks?
Ja, uit de OP is op te maken dat de toeschouwers zo getraumatiseerd waren dat ze er met hun neus bovenop gingen staan en foto's maken.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:31 schreef Silven het volgende:
Kerel is het sowieso al niet waard te leven als hij andere mensen met een trauma wil opzadelen door bij een wikelcentrum van een dak te springen. Wees dankbaar dat je leeft en maak er het beste van. Niet zulks labiel gedrag vertonen als 3 uur op de rand van een dak te gaan staan. Wel netjes dat hij toch gesprongen is, anders was het ook zo'n anticlimax, ja zeggen maar nee doen...
heb jij nooit liefdesverdriet of iets dergelijks gegah?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:29 schreef Kopbal het volgende:
[..]
Mensen die zelfmoord plegen op een openbare plek zijn nog triester.
Dat denk ik niet. Je hebt zelfmoordenaars en mensen die aandacht willen. De eerste groep springt hoe dan ook van een flat/voor de trein. De tweede groep neemt een handvol pillen in de wetenschap dat iemand binnen een half uur thuis is.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:31 schreef LordNemephis het volgende:
[..]
Niemand zegt dat, maar de kans dat hij niet zou zijn gesprongen was waarschijnlijk groter geweest als er niet een stel van die idioten bij stonden te schreeuwen...
misschien wel, misschien niet.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:31 schreef LordNemephis het volgende:
[..]
Niemand zegt dat, maar de kans dat hij niet zou zijn gesprongen was waarschijnlijk groter geweest als er niet een stel van die idioten bij stonden te schreeuwen...
Weet je niet.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:35 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die gozer zou sowieso zijn gesprongen.
Klopt. Statistisch gezien is die kans wel groter.quote:
Er zullen vast wel mensen zijn die het liever niet gezien hadden en toevallig op dat moment daar waren. Plus de politie en de hulpverleners die het spul op mogen gaan ruimen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:34 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, uit de OP is op te maken dat de toeschouwers zo getraumatiseerd waren dat ze er met hun neus bovenop gingen staan en foto's maken.
waarom sprong hij dan niet van een flat of een afgelegen gebouw?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:35 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Je hebt zelfmoordenaars en mensen die aandacht willen. De eerste groep springt hoe dan ook van een flat/voor de trein. De tweede groep neemt een handvol pillen in de wetenschap dat iemand binnen een half uur thuis is.
Die gozer zou sowieso zijn gesprongen.
Ja, misschien was het een roep om medelijden, en kreeg hij die niet, waarna hij er besloot een eind aan te maken. Misschien wilde hij medelijden, kreeg hij dat niet, en zou hij afgetaaid zijn. Misschien interesseerde het hem niets en zou hij toch gesprongen zijn. Misschien wilde hij z'n ten seconds of fame en vond hij een groep gelijkgezinden.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:36 schreef Dandelion het volgende:
misschien wel, misschien niet.
Och, van mij mag hij zelfmoord plegen hoor. Doe het dan gewoon op een plek waar niemand er last van heeft.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:35 schreef downthedrain het volgende:
[..]
heb jij nooit liefdesverdriet of iets dergelijks gegah?
kan heel intens zijn en ik kan best snappen dat hij het leven niet meer zag zitten op dat moment.
Mensen die zelfmoord plegen en erger nog, daar anderen in betrekken, zijn pas zielig en achterlijk.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:47 schreef downthedrain het volgende:
echt ongelooflijk hoe achterlijk users hier zijn.
een totaal gebrek aan inlevingsvermogen, respect, emotie of basiskennis van menselijk gedrag.
hoop niet dat de meeste mensen hier in dit topic kinderen krijgen want dan heb je weer een mislukte generatie...
Is die vraag of die wel of niet zou zijn gesprongen zonder de aanmoedigingen echt relevant?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Ja sorry, maar ben van mening dat als je hulpverlener bent of bij de politie werkt dat je vantevoren weet dat je dit soort dingen mee kan maken.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:40 schreef Silven het volgende:
[..]
Er zullen vast wel mensen zijn die het liever niet gezien hadden en toevallig op dat moment daar waren. Plus de politie en de hulpverleners die het spul op mogen gaan ruimen.
als je pa, ma, broer/zus of een goede vriend zelfmoord pleegt vergeet dat niet te herhalen tijdens de uitvaart.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mensen die zelfmoord plegen en erger nog, daar anderen in betrekken, zijn pas zielig en achterlijk.
Wat begrijp je niet aan het gedeelte: 'daar anderen in betrekken'?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:52 schreef downthedrain het volgende:
[..]
als je pa, ma, broer/zus of een goede vriend zelfmoord pleegt vergeet dat niet te herhalen tijdens de uitvaart.
En wederom wordt een dader (in dit geval een zelfmoordenaar) opgehemeld terwijl de onschuldige slachtoffers (hulpverleners, treinmachinisten, getuigen van zelfmoorden, families etc.) weer de dupe zijn.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:51 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja sorry, maar ben van mening dat als je hulpverlener bent of bij de politie werkt dat je vantevoren weet dat je dit soort dingen mee kan maken.
Dit is geen reden om maar geen zelfmoord te mogen plegen.
Verder weten we het verhaal erachter ook niet, misschien was die jongen wel zo verdwaasd door emoties dat hij niet meer in de gaten had op welk gebouw hij zelfmoord pleegde en of er veel mensen aanwezig waren.
Misschien had ie wel veel alcohol gedronken en drugs gehad of was hij psychisch in zo'n toestand dat ie over dit soort zaken niet meer 'normaal' kon denken.
Je bedoelt op spelling niveau? Meneer frapant, wachte en signalleerd?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:47 schreef downthedrain het volgende:
echt ongelooflijk hoe achterlijk users hier zijn.
een totaal gebrek aan inlevingsvermogen, respect, emotie of basiskennis van menselijk gedrag.
hoop niet dat de meeste mensen hier in dit topic kinderen krijgen want dan heb je weer een mislukte generatie...
Dat dus. Persoonlijk leef ik veel meer mee met bijvoorbeeld een treinmachinist dan een zelfmoordenaar.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:53 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En wederom wordt een dader (in dit geval een zelfmoordenaar) opgehemeld terwijl de onschuldige slachtoffers (hulpverleners, treinmachinisten, getuigen van zelfmoorden, families etc.) weer de dupe zijn.
Volgens de OP en TT wel.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:50 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Is die vraag of die wel of niet zou zijn gesprongen zonder de aanmoedigingen echt relevant?
Dat soort dingen moet je sowieso niet doen, ook al weet je zeker dat het misgaat.
Foto's en filmpjes maken van zo'n gruwelijk iets, om ze later met de wereld te kunnen delen:quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:52 schreef rival het volgende:
ik heb geleerd mensen aan te moedigen als ze doen wat ze willen....
alle gekheid op een stokkie... alsof die hele menigte iets valt te verwijten? hij gaat toch met zijn kop op die rand staan....
denken jullie soms dat hij nog zou leven als die menigte beneden was gaan schreeuwen... neeeeeeeh, niet doen!!?
ja dus...quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:53 schreef Kopbal het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan het gedeelte: 'daar anderen in betrekken'?
Achterlijk mens.
Als, als, als.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:57 schreef downthedrain het volgende:
als je pa voor de trein springt en dus de machinist en passagiers een trauma bezorgd dan moet je vooral niet vergeten zo respectloos te spreken op de uitvaart.
Ik hemel niemand op, en laat ik zelf ook hulpverlener zijn. En dit soort dingen maak je dan wel eens mee, praat je over met je collega's , je lucht je hart bij je vrienden. Maar gedachten als": 'Arme ik dat die gemene zelfmoordenaar mij dit heeft aangedaan' zijn nog nooit door mijn hoofd gegaan.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:53 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En wederom wordt een dader (in dit geval een zelfmoordenaar) opgehemeld terwijl de onschuldige slachtoffers (hulpverleners, treinmachinisten, getuigen van zelfmoorden, families etc.) weer de dupe zijn.
Wat dacht je van gewoon ziek?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:50 schreef El_Matador het volgende:
Mensen die zelfmoord plegen en erger nog, daar anderen in betrekken, zijn pas zielig en achterlijk.
vreemde conclusiequote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:53 schreef El_Matador het volgende:
[..]
ja rotten.com is inderdaad iets van de laatste jaren!quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:56 schreef Nosh het volgende:
[..]
Foto's en filmpjes maken van zo'n gruwelijk iets, om ze later met de wereld te kunnen delen:
'Kijk mam, daar zie je waar zijn ribben braken! Die ingewanden staan er ook lekker gedetailleerd op!'
Sorry, maar de ver-youtubing van de samenleving schiet echt door. Mensen hebben alleen nog maar empathie in hun kont als het makkelijk is om verontwaardiging op te brengen. Een puppy die door een soldaat van een klif afgegooid wordt krijgt 4 miljoen views en een storm van protest, maar ondertussen staan bij iedere vechtpartij een goede tien man met hun mobieltjes te kutten.
Echt te triest voor woorden, die apathie..
Boute stelling.quote:
Het geijkte verhaaltje; de jongen was in de war en de rest van de wereld moet niet zeiken.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
vreemde conclusie
zo ken ik er ook wel een paar, die toeschouwers zijn er toch zelf gaan staan schreeuwen ipv op te rotten omdat ze niets zinnigs te melden hadden ... moeten ze niet strax om trauma's gaan huilen
er wordt nog helemaal niemand opgehemeld
die jongen was naar het schijnt flink in de war en heeft toen zelfmoord gepleegd onder luid gejoel van een stel randdebielen
los van het feit of hij het sowieso had gedaan, is het gewoon ziek om te zien dat anderen dit aanmoedigen, terwijl, zoals de agent al zei, men juist het tegenovergestelde zou moeten doen..quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Neuh, er zijn maar weinig mensen schat ik zo die rationeel besluiten een eind aan hun leven te maken. Ja, of je moet depressie geen ziekte noemen natuurlijkquote:
Dat het iets van de laatste jaren is zegt ie toch niet?! Lezen! Het is alleen door de opkomst en groei van mobieltjes met camera, en youtube, steeds groter en groter geworden, of iig aanweziger geworden. En dan idd zo dat mensen veilig achter hun toetsenboordje verontwaardigd zijn, maar zelf snel een mobiel ter hand te nemen als iemand in elkaar wordt getrimd. Leuk.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:06 schreef rival het volgende:
[..]
ja rotten.com is inderdaad iets van de laatste jaren!
ik keek vroeger al naar face(s) of death.... dus het is niks nieuws!
dit soort foto's zie je ook uit concentratiekampen uit de 2e wereldoorlog. of uit vietnam... om maar wat te noemen....
dit is niet iets van tegenwoordig, iedereen is altijd al nieuwsgierig geweest anar dit soort dingen...
quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:13 schreef Seneca het volgende:
Tja, de mensheid is verknipt. Deal with it. Anders had je maar niet geboren moeten worden.
asociaal? als zelfmoordenaars nog denken dat ze nut voor anderen hebben dan zouden ze het niet overwegen. dat is het probleem juist, ze zien zelf niet meer wat hun eigen leven voor waarde heeft voor zichzelf en anderen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:09 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het geijkte verhaaltje; de jongen was in de war en de rest van de wereld moet niet zeiken.
Het slachtofferdenken barst weer los.
Zelfmoordplegers zijn asociaal. Zeker degenen die zelfmoord plegen op manieren die anderen schaden, zoals door voor treinen te springen, maar eigenlijk iedereen die zichzelf van het leven beroofd terwijl ze mensen hebben om voor te zorgen of wat dan ook, is asociaal bezig.
Maar iemand is "in de war" en dus moet de hele wereld daar maar begrip -nee, erger; respect- voor hebben? Wat is dat voor houding?
Mensen die anderen vermoorden omdat ze "in de war" zijn, hemelen we hopelijk ook niet (meer) op. Waarom wel mensen die zichzelf moorden omdat ze "in de war" zijn?
Als het begrip voor de zelfmoordenaar zich verplaatst naar de hulpverleners en achterblijvers, denk ik dat het aantal zelfmoorden wel eens zou kunnen dalen. Hopelijk dringt het tot de zelfmoordenaar door hoe asociaal die bezig is.
Het verschil tussen euthanasie en zelfmoord is duidelijk lijkt me. Bij zelfmoord, zeker als dat in een opwelling gebeurt zoals hier, is er voor de nabestaanden geen mogelijkheid om afscheid te nemen. Dat is er bij euthanasie wel. Dat maakt het verwerkingsproces gewoon veel makkelijker.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:17 schreef downthedrain het volgende:
[..]
asociaal? als zelfmoordenaars nog denken dat ze nut voor anderen hebben dan zouden ze het niet overwegen. dat is het probleem juist, ze zien zelf niet meer wat hun eigen leven voor waarde heeft voor zichzelf en anderen.
ze denken door zelfmoord te plegen de wereld een dienst te bewijzen of een einde aan het lijden te maken.
iemand die zelfmoord pleegt kun je zeggen dat hij een slechte keuze heeft gemaakt maar er zit toch wel degelijk verschil tussen een moordenaar en zelfmoordenaar, de eerste wil anderen opzettelijk kwaad doen en de 2e niet.
stel iemand heeft een agressieve vorm van kanker. hij heeft 5 jaar te leven nog maar zijn lichaam takelt af en heeft immense pijn. na een jaar kan hij het niet meer aan en wil euthenasie.
dan is dat vrij normaal en begrijpelijk voor veel mensen terwijl ook dan de nabestaanden achter gelaten worden.
nu zijn er mensen geestelijk ziek en dan zijn ze opeens asociaal?
vreemde gedachtengang.
ik vind het veel meer overdreven om te stellen dat deze menigte enige invloed heeft gehad op het wel of niet springenquote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:27 schreef deedeetee het volgende:
ik vind het overdreven te stellen dat hij het zonder aanmoediging óók wel gedaan had.
Daar verbaas ik me dus ook steeds overquote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:53 schreef Nosh het volgende:
Mensen die denken dat iemand die suïcidaal is nog rekening houdt met de trauma's van anderen..
O, ja ? Moet jij eens opletten hoe gemakkelijk sommige mensen iets verkeerd doen als ze zich in een menigte bevinden die het óók doet. Terwijl het gaat om dingen die ze beslist niet zouden doen zonder die andere mensen waardoor ze zich laten meeslepen/beïnvloeden.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:29 schreef rival het volgende:
[..]
ik vind het veel meer overdreven om te stellen dat deze menigte enige invloed heeft gehad op het wel of niet springen
dat klopt met groepsgedrag.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:37 schreef deedeetee het volgende:
[..]
O, ja ? Moet jij eens opletten hoe gemakkelijk sommige mensen iets verkeerd doen als ze zich in een menigte bevinden die het óók doet. Terwijl het gaat om dingen die ze beslist niet zouden doen zonder die andere mensen waardoor ze zich laten meeslepen/beïnvloeden.
Nee, dat is één probleem.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:23 schreef rival het volgende:
die jongen springt...
a) iemand filmt...
b) iemand filmt niet
dus bij a zijn de rapen gaar (spreekwoordelijk)
en bij B is er niks aan de hand?
best vreemd, ik dacht "die jongen springt" dat dat het probleem was.....
quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:45 schreef Dagonet het volgende:
maar wanneer een menigte een verwarde jongen de dood in laat springen
Inderdaad! Je moet wel om de tere hartjes van een stel etterbakjes wat hun best doet zoveel mogelijk ellende op hun mobieltje te krijgen denken!quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:53 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je staat op het dak, je voelt je al klote en alleen, er zijn een paar mensen die op je in aan het praten zijn maar onder je staan een paar honderd man te roepen dat je dood moet, dat je moet springen, dat ze je willen zien stuiteren. Denk je nou echt werkelijk dat dat helpt? Is het niet vele malen waarschijnlijker, aan zekerheid grenzend, dat je dan denkt "zie je wel, de hele wereld haat mij, ze zijn beter af zonder mij" en dat je dan springt.quote:
ja baas!quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:53 schreef Dagonet het volgende:
Als die gasten hun bek hadden gehouden en de hulpdiensten hun werk hadden laten doen dan was er een goede kans geweest dat deze jongen nu onder behandeling zou staan.
ik zou een rechtzaak tegen ze beginnen!quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:45 schreef Dagonet het volgende:
wanneer een menigte een verwarde jongen de dood in laat springen
Als je op mij doelt: ik vind het ook debiel en achterlijk dat die groep mensen daar gaat staan schreeuwen. Ik geef niemand de schuld ergens van. Wel vind ik het een aparte conclusie om te zeggen dat de groep verantwoordelijk is voor z'n dood.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:53 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je staat op het dak, je voelt je al klote en alleen, er zijn een paar mensen die op je in aan het praten zijn maar onder je staan een paar honderd man te roepen dat je dood moet, dat je moet springen, dat ze je willen zien stuiteren. Denk je nou echt werkelijk dat dat helpt? Is het niet vele malen waarschijnlijker, aan zekerheid grenzend, dat je dan denkt "zie je wel, de hele wereld haat mij, ze zijn beter af zonder mij" en dat je dan springt.
Als die gasten hun bek hadden gehouden en de hulpdiensten hun werk hadden laten doen dan was er een goede kans geweest dat deze jongen nu onder behandeling zou staan.
Maar ook in dit topic proef je al dat sommige mensen vinden dat hij dat niet verdiende en dat de wereld inderdaad beter af is zonder hem.
Sinds wanneer is zelfmoord-psychologie een exacte wetenschap? De één zal het niks kunnen schelen, de ander hoopt nog op een laatste teken dat de wereld zo slecht nog niet is.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:03 schreef rival het volgende:
ik blijf erbij... al zou die gehele menigte schreeuwen
NIET DOEN
DON'T JUMP
WE LOVE YOU
het maakt geen verschil!
de jongen was depri over een beeindigde liefde....quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:06 schreef Strani het volgende:
[..]
Sinds wanneer is zelfmoord-psychologie een exacte wetenschap? De één zal het niks kunnen schelen, de ander hoopt nog op een laatste teken dat de wereld zo slecht nog niet is.
Nee die jongen stond daar niet om een beëindigde liefde, natuurlijk niet. Dat het uitging was slechts een laatste druppel. Denk nou niet dat de jongen daarvoor niet ook al ernstige problemen had.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:08 schreef rival het volgende:
[..]
de jongen was depri over een beeindigde liefde....
er staat toch niet dat hij daar stond omdat hij het geloof in de rest van de mensheid was verloren?
kijk, stond de persoon beneden waardoor hij zo verdrietig was, dan zou ik het best geloven!
Dus jij blijft erbij dat iemand die zelfmoord overweegt op dat moment totaal helder is?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:09 schreef rival het volgende:
[..]
nee het is heel zielig voor die familie.
erg gemeen van HEM
niet van de groep.
thats my point
Dat kan nooit de enige reden zijn geweest dat hij er een einde aan maakte.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:08 schreef rival het volgende:
[..]
de jongen was depri over een beeindigde liefde....
Mede. Ze beletten de hulpdiensten hun werk adequaat uit te voeren. Wanneer dat in Nederland gebeurt dan is het land te klein (als het Marokkanen betreft tenminste). Nu wordt de schuld geheel aan de kant van een depressieve jongen gelegd.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:05 schreef Five_Horizons het volgende:
Wel vind ik het een aparte conclusie om te zeggen dat de groep verantwoordelijk is voor z'n dood.
als jij 1 post terug kan vinden waarin ik dat zeg, dan ja!quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:12 schreef Strani het volgende:
[..]
Dus jij blijft erbij dat iemand die zelfmoord overweegt op dat moment totaal helder is?
het is nogal een verschil of je hulpverleners gaat duwen, uitschelden en bespugen...quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:14 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Mede. Ze beletten de hulpdiensten hun werk adequaat uit te voeren. Wanneer dat in Nederland gebeurt dan is het land te klein (als het Marokkanen betreft tenminste). Nu wordt de schuld geheel aan de kant van een depressieve jongen gelegd.
Al je andere posts geven al weer dat je dat vindt, anders had je de jongen nooit 100 procent verantwoordelijk gehouden voor zijn zelfmoord.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:15 schreef rival het volgende:
[..]
als jij 1 post terug kan vinden waarin ik dat zeg, dan ja!
en denk ik dat een schreeuwende menigte verder weinig invloed heeft op dit alles.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:12 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat kan nooit de enige reden zijn geweest dat hij er een einde aan maakte.
Meestal spelen er meer zaken mee, en gaat het al heel lang slecht met zo iemand.
Dus als ik dronken ben en dingen doe die gemeen zijn is dat eigenlijk helemaal niet gemeen want ik was niet totaal helder?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:12 schreef Strani het volgende:
[..]
Dus jij blijft erbij dat iemand die zelfmoord overweegt op dat moment totaal helder is?
Hele simpele regel: Je moet gewoon je bek houden wanneer hulpdiensten aan het werk zijn. Je bent helemaal niets op dat moment; je hebt er niets te zoeken, en je bent van nul komma nul procent belang voor de zaak.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:16 schreef rival het volgende:
[..]
het is nogal een verschil of je hulpverleners gaat duwen, uitschelden en bespugen...
dan wanneer je iets anders roept dan de hulpverleners
ook al zou het geen verschil maken (wat ik dus niet geloof) blijft het zo dat mensen die in deze situaties een ander mens aanmoedigen om zelfmoord te plegen, en dan nog met hun camera'tjes een foto'tje willen schieten, zelf nog zieker (in hun hoofd) zijn.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:03 schreef rival het volgende:
ik blijf erbij... al zou die gehele menigte schreeuwen
NIET DOEN
DON'T JUMP
WE LOVE YOU
het maakt geen verschil!
Nee, voor jou geldt dat niet. Alleen voor anderen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:17 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dus als ik dronken ben en dingen doe die gemeen zijn is dat eigenlijk helemaal niet gemeen want ik was niet totaal helder?
Volgens de OP renden ze door de afzetting heen die politie en hulpverleners hadden gemaakt, lijkt me duidelijk dat ze de hulpverlening dus flink zaten tegen te werken.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:16 schreef rival het volgende:
[..]
en denk ik dat een schreeuwende menigte verder weinig invloed heeft op dit alles.
en die aanname, zou je ook even de post willen zoeken waarin ik dat zeg?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:16 schreef Strani het volgende:
[..]
Al je andere posts geven al weer dat je dat vindt, anders had je de jongen nooit 100 procent verantwoordelijk gehouden voor zijn zelfmoord.
Jij zegt met harde bewoordingen dat het alleen gemeen is van die jongen, en van niemand anders. Dat lijkt mij hetzelfde als hem verantwoordelijk houden. Of wil je die woorden dan terugnemen?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:21 schreef rival het volgende:
[..]
en die aanname, zou je ook even de post willen zoeken waarin ik dat zeg?
ik probeer vanaf het begin af aan alleen duidelijk te maken dat die menigte er niks mee te maken heeft![]()
dus, ik hou de menigte 100% NIET verantwoordelijk voor zijn dood, dat zeg ik.
dat jij dan aanneemt dat ik hem 100% verantwoordelijk hou, is jouw goed recht. maar niet de waarheid.
quote:nee het is heel zielig voor die familie.
erg gemeen van HEM
niet van de groep.
thats my point
Ja, want wat men roept heeft echt totaaaaaaal geen effectquote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:16 schreef rival het volgende:
het is nogal een verschil of je hulpverleners gaat duwen, uitschelden en bespugen...
dan wanneer je iets anders roept dan de hulpverleners
Er is dan ook nogal een verschil tussen het actief bedreigen/stenen gooien/slaan van een hulpverlener en het schreeuwen van een suïcidale jongen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:14 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Mede.
Ze beletten de hulpdiensten hun werk adequaat uit te voeren. Wanneer dat in Nederland gebeurt dan is het land te klein (als het Marokkanen betreft tenminste). Nu wordt de schuld geheel aan de kant van een depressieve jongen gelegd.
maar niet totaal helder.. is toch gewoon.. niet totaal helder?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:18 schreef Strani het volgende:
[..]
Nee, voor jou geldt dat niet. Alleen voor anderen.
En nee, ik denk niet dat willekeurig dronkenschap ook meetelt.
Psychiatrisch volledig in de war is een excuus.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:25 schreef rival het volgende:
[..]
maar niet totaal helder.. is toch gewoon.. niet totaal helder?
of dronken is geen excuus.
maar verdrietig of depri is een goed excuus om zoiets te doen?
quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:27 schreef Strani het volgende:
[..]
Psychiatrisch volledig in de war is een excuus.
Oh, wil je ook nog even uitleggen waarom jij dat niet vindt?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:29 schreef rival het volgende:
[..]
hier zat ik op te wachten..... daahaaag!
Ook al eens gebeurt? Ik heb drie keer iemand op het dak van een flat zien staan om deze reden en alle drie de keren stonden er mensen omheen te schreeuwen dat hij moest springen. In een geval werden er zelfs tuinstoelen en een krat bier bij gehaald. Dat zijn momenten dat je je schaamt dat je tot dezelfde diersoort behoort.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:23 schreef Elfletterig het volgende:
Overigens is een soortgelijk voorval in Nederland ook al eens gebeurd.
Hier ben ik het helemaal mee eens, maar hier geef je dus eigenlijk aan dat de hulpverlening niet adequaat genoeg heeft gereageerd.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:17 schreef Strani het volgende:
[..]
Hele simpele regel: Je moet gewoon je bek houden wanneer hulpdiensten aan het werk zijn. Je bent helemaal niets op dat moment; je hebt er niets te zoeken, en je bent van nul komma nul procent belang voor de zaak.
Gewoon wegwezen dus.
Als dat mogelijk was, had er inderdaad extra hulp ingeroepen kunnen worden om dat te doen. Daar heb je gelijk in.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:31 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Hier ben ik het helemaal mee eens, maar hier geef je dus eigenlijk aan dat de hulpverlening niet adequaat genoeg heeft gereageerd.
Kijk ik kan me best voorstellen dat het 'grappig' is iemand aan te moedigen bij het plegen van zelfmoord. Je gaat er toch vanuit dat het een huilie is die de ballen niet heeft om te springen.
Maar die jongen heeft er 3 drie!!! uur gestaan. (Toch?) En er was geen agent die eens dacht: "Als ik nou die lollige menigte die ons werk bemoeilijkt eens een blok verderop parkeer, misschien lukt het dan wel om die arme ziel aan de goede kant het dak af te praten!"
Serieus?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:30 schreef MinderMutsig het volgende:
In een geval werden er zelfs tuinstoelen en een krat bier bij gehaald. Dat zijn momenten dat je je schaamt dat je tot dezelfde diersoort behoort.
Dit is ook mijn mening in hoofdlijnen, al zal ik niks meer zeggen over 'afschieten', aangezien ik daar op de Frontpage een ban voor kreeg (omdat ik vond dat Duitse tieners die een Jihad voerden, wat mij betreft mochten worden afgeschoten)... Maar inderdaad: deze daders komen weg met dit vergrijp: niemand die echt iets doet.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:35 schreef downthedrain het volgende:
Als mensen hem troosten toespreken en schreeuwen niet te doen kan dat net ff zorgen dat die jongen zich begrepen voelt of zich niet alleen voelt.
Dat tuig die hem aanmoedigd mag mijn inziens aangeklaagd worden aan medeplichtigheid voor moord of zo.
en daarna foto's maken van het lichaam, die moet je gewoon afschieten op dat moment![]()
Welk 'vergrijp'? Iemand die zelfmoord wil plegen niet serieus nemen? Het jolig schreeuwen naar iemand? Het aanzetten tot moord? Hulp bij zelfdoding?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:51 schreef Elfletterig het volgende:
Maar inderdaad: deze daders komen weg met dit vergrijp: niemand die echt iets doet.
Daar zit wel iets in. Aan de andere kant: met hoeveel menskracht is de politie uitgerukt en wat is het gevaar van zo veel aandacht geven aan de menigte? Dat zou wel eens ten koste kunnen gaan van de aandacht voor suïcidale jongen. Wat weer gevolgen kan hebben.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:31 schreef SicSicSics het volgende:
Maar die jongen heeft er 3 drie!!! uur gestaan. (Toch?) En er was geen agent die eens dacht: "Als ik nou die lollige menigte die ons werk bemoeilijkt eens een blok verderop parkeer, misschien lukt het dan wel om die arme ziel aan de goede kant het dak af te praten!"![]()
Persoonlijk vind ik het alletwee even erg. Zieke geesten, allemaal.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:01 schreef nummer_zoveel het volgende:
Vind het vreemd dat de meesten het aanmoedigen van de menigte het ergste vinden, ik vind het maken van foto's van het gebeurde en het expres door de de afzetting lopen die door de hulpverleners is gemaakt veel erger.
Vraag me af of het nu echt had uitgemaakt wat die menigte de jongen toeschreeuwde, maar dat ze de hulpverleners en politie in de weg zaten is veel duidelijker.
En die vriendin? Ga je die ook aanklagen? Die had (Of all people) moeten weten dat het uitmaken met haar labiele vriendje dit tot gevolg had kunnen hebben.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:58 schreef Elfletterig het volgende:
Deze jongen had wellicht gered kunnen worden, als hulpdiensten ongestoord hun werk hadden kunnen doen. Maar nee: het publiek vond het nodig om het laatste zetje te geven.
Vervolgen wegens het belemmeren van de hulpverlening, met een dode als gevolg. Wat zou jij ervan vinden als jouw broer, zus, vader of moeder zwaargewond op straat ligt dood te bloeden en de ambulancebroeder kan zijn werk niet doen omdat mensen hem hinderen? Eens kijken of je nog zo pseudo-lollig reageert wanneer diegene ter plekke overlijdt.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:58 schreef SicSicSics het volgende:
Welk 'vergrijp'? Iemand die zelfmoord wil plegen niet serieus nemen? Het jolig schreeuwen naar iemand? Het aanzetten tot moord? Hulp bij zelfdoding?
Ga je dan ook iedere boerlul vervolgen die naar een willekeurige dame 'Daar moet een piemel in!' bralt wegen het aanzetten tot verkrachting?
En als ik daar had gestaan, hypothetisch he, had het schreeuwen van 'Doe het niet, we houden van je!' voor mij de druppel geweest om wel te springen. En dan?![]()
De eerste zin is plausibel, het stuk achter de komma never nooit niet te bewijzen en het vetgedrukte is appels met salami vergelijken.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Vervolgen wegens het belemmeren van de hulpverlening, met een dode als gevolg. Wat zou jij ervan vinden als jouw broer, zus, vader of moeder zwaargewond op straat ligt dood te bloeden en de ambulancebroeder kan zijn werk niet doen omdat mensen hem hinderen? Eens kijken of je nog zo pseudo-lollig reageert wanneer diegene ter plekke overlijdt.
Ik wil niet zeggen dat ik het maken van foto's niet erg vind, maar het springen van de jongen is een kwestie van leven en dood. Toen de jongen daar dood op de grond lag, was het kwaad al geschied. Of het echt iets heeft uitgemaakt dat de menigte liep te schreeuwen, zullen we nooit weten. Het gaat erom DAT ze het doen; dat ze zo ziek in hun kop zijn en zelfmoord zien als een soort entertainment.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:01 schreef nummer_zoveel het volgende:
Vind het vreemd dat de meesten het aanmoedigen van de menigte het ergste vinden, ik vind het maken van foto's van het gebeurde en het expres door de de afzetting lopen die door de hulpverleners is gemaakt veel erger.
Vraag me af of het nu echt had uitgemaakt wat die menigte de jongen toeschreeuwde, maar dat ze de hulpverleners en politie in de weg zaten is veel duidelijker.
Die vriendin heeft het recht om een relatie te beëindigen. Ze heeft de jongen niet actief aangemoedigd om zelfmoord te plegen en ze heeft ook de hulpdiensten niet in de weg gezeten. Dat de jongen zelf eindverantwoordelijk is, bestrijd ik niet. Het gaat hier om medeplichtigheid én om verwerpelijk gedrag dat strafbaar zou mogen zijn. Gevaarlijk gedrag dat het verschil kán uitmaken tussen leven en dood.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:04 schreef SicSicSics het volgende:
En die vriendin? Ga je die ook aanklagen? Die had (Of all people) moeten weten dat het uitmaken met haar labiele vriendje dit tot gevolg had kunnen hebben. Er is er hier maar 1 eindverantwoordelijk voor zijn eigen dood en dat is de jongen die je er niet meer verantwoordelijk voor kunt houden.
Hoe stom en not-done het aanmoedigen ook is, ik vind niet dat je hun de schuld van deze zelfmoord in de schoenen kan schuiven. Hoogstens inderdaad het bemoeilijken/hinderen van hulpdiensten... Maar daar wordt zeer zelden voor vervolgd en dat zal nu ook wel niet gebeuren.
Te triest voor woorden. En dan ook nog foto's maken.quote:. Vanaf de straat riep een groep jongeren hem toe te springen. Ze riepen dingen als 'hoe ver kun je springen'. Ondertussen probeerden agenten hem de sprong uit zijn hoofd te praten. Maar Dykes liet zich toch vallen van een hoogte van ruim 18 meter.
Dit soort incidenten maken dat ik begrip krijg voor mensen die zich alleen maar op een cynische en zwaarmoedige manier uitspreken over de maatschappij. Écht, ik wil niet zo'n verzuurde cynische zeiksnol worden maar bij dit soort berichten komen zinnen als 'uitingen van de verziekte maatschappij waar we in leven' toch wel bij me boven.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:01 schreef nummer_zoveel het volgende:
Het stuk achter de komma lijkt me prima te bewijzen. De daders hebben zelfs zélf de foto's ervan gemaakt.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:09 schreef SicSicSics het volgende:
De eerste zin is plausibel, het stuk achter de komma never nooit niet te bewijzen en het vetgedrukte is appels met salami vergelijken.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Het gaat er niet om of het ziek is of niet, ik betwijfel of het had uitgemaakt wát die menigte schreeuwde, de jongen had misschien toch wel zelfmoord gepleegd.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:14 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dit soort incidenten maken dat ik begrip krijg voor mensen die zich alleen maar op een cynische en zwaarmoedige manier uitspreken over de maatschappij. Écht, ik wil niet zo'n verzuurde cynische zeiksnol worden maar bij dit soort berichten komen zinnen als 'uitingen van de verziekte maatschappij waar we in leven' toch wel bij me boven.
Beide dingen zijn triest en ziek en ik weiger om daar gradaties aan te geven omdat je daarmee het risico loopt die andere gedraging te downplayen. De mensen, de groep en/of de groepsdynamiek binnen de groep die bij deze zelfdoding aanwezig was, was gewoon ziek.
Klaar.
Of hij zonder die schreeuwende menigte wel of niet had gesprongen doet wat mij betreft helemaal niet ter zake. Het feit dát ze er stonden te schreeuwen en dat de door de afzetting drongen om close-up foto's te maken wel. En ik ga daar geen uitspraken over doen wat dan het ergste is.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:19 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Het gaat er niet om of het ziek is of niet, ik betwijfel of het had uitgemaakt wát die menigte schreeuwde, de jongen had misschien toch wel zelfmoord gepleegd.
Er valt niet te bewijzen wat de invloed is geweest op die jongen dat ze schreeuwden dat ie moest springen. Misschien had ie het ook gedaan als niemand iets zei.
Maar dat de menigte foto's maakte van het gebeurde en door de afzetting liep is wel zo duidelijk als wat, en iets waar misschien een zaak van kan worden gemaakt.
Tuurlijk zul je dat nooit zeker weten.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:19 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Het gaat er niet om of het ziek is of niet, ik betwijfel of het had uitgemaakt wát die menigte schreeuwde, de jongen had misschien toch wel zelfmoord gepleegd.
Er valt niet te bewijzen wat de invloed is geweest op die jongen dat ze schreeuwden dat ie moest springen. Misschien had ie het ook gedaan als niemand iets zei.
Je zult dan moeten bewijzen dat de jongen niet was gesprongen zonder de aanmoediging...quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het stuk achter de komma lijkt me prima te bewijzen. De daders hebben zelfs zélf de foto's ervan gemaakt.
Ik vind het een wezenlijk verschil als iemand op een flat staat en er wordt wat geroepen dan dat er iemand op de grond ligt te bloeden en dat de directe hulpverlening wordt bemoeilijkt. Tevens vind ik het zelfs nog belangrijk om te weten hoe het komt dat diegene op de grond ligt te bloeden... Maar goed.quote:Jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vraag. De vergelijking gaat prima op, want het gaat om hulpdiensten die bezig zijn om iemand voor de dood weg te halen. Werk dat uiterste aandacht, inspanning en concentratie vereist en waarbij elke seconde of elke fout fataal kan zijn. Je geeft zelf aan dat je ook vindt dat het werk van de hulpdiensten hier is bemoeilijkt, dus daardoor is de vergelijking plausibel.
Nee, natuurlijk niet.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:27 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Tuurlijk zul je dat nooit zeker weten.
Maar een ziek labiel persoon aanmoedigen om te springen, dat doe je toch gewoon niet?
Het echte leven ≠ GeenStijl
Dat vind ik dus ook. En dat staat los van de discussie of zelfmoord egoistisch is, zonder een menigte die hem aanmoedigde had hij het misschien wel gelaten.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:46 schreef controlaltdelete het volgende:
ik vind het ronduit asociaal en emotieloos en zeker desintresse in iemands wel en wee als je gaat aanmoedigen. Ook al zou iemand labiel zijn dan ga je die persoon zeker niet aanmoedigen om te springen, in principe ben je dan medeplichtig aan zijn dood. Walgelijk gedrag zeker als je nog foto's gaat maken ook, dan ben je pas echt een triest figuur.
Misschien... Misschien?.. Misschien heeft de menigte wel 10 levens gered?... Misschien was het helemaal geen zinloos verspilt leven?.. Misschien had deze jongen wel 15 man en zichzelf neergeschoten over twee weken als hij nu niet gesprongen was... Misschien denken nu drie andere jongeren dat zelfmoord toch niet de oplossing is... Misschien was deze jongen wel ooit een Nobelprijswinnaar geworden...quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:49 schreef Windigo het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook. En dat staat los van de discussie of zelfmoord egoistisch is, zonder een menigte die hem aanmoedigde had hij het misschien wel gelaten.
Weer zinloos een jong leven verspilt
dit is niet de situatie waar dit topic over gaat. slaat dus kant nog wal.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Vervolgen wegens het belemmeren van de hulpverlening, met een dode als gevolg. Wat zou jij ervan vinden als jouw broer, zus, vader of moeder zwaargewond op straat ligt dood te bloeden en de ambulancebroeder kan zijn werk niet doen omdat mensen hem hinderen? Eens kijken of je nog zo pseudo-lollig reageert wanneer diegene ter plekke overlijdt.
Said the Zenmaster.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:55 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Misschien... Misschien?.. Misschien heeft de menigte wel 10 levens gered?... Misschien was het helemaal geen zinloos verspilt leven?.. Misschien had deze jongen wel 15 man en zichzelf neergeschoten over twee weken als hij nu niet gesprongen was... Misschien denken nu drie andere jongeren dat zelfmoord toch niet de oplossing is... Misschien was deze jongen wel ooit een Nobelprijswinnaar geworden...
We zullen het nooit weten.
inderdaad. altijd de jeugd tegenwoordig zus en zo. vroeger was alles beter.... en zo verder...quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:40 schreef Pappie_Culo het volgende:
Tsja, helemaal sporen doet het niet. Maar bespaar me het geneuzel over de geweldige jaren 50.
ik ga niet roepen dat vroeger alles beter was, want dat was het vast niet.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 16:10 schreef McKillem het volgende:
Op dak gaan staan, springen, en dan een roepende en joelende meute de schuld geven.
Anderszijds.
Roepen en joelen dat hij moet springen, gaat hij springen, en dan huilen over trauma's.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.put
your
clothes
on!
quote:Police cordoned off the pavement on the car park side, but pedestrians were still able to walk down the opposite pavement, and crowds formed.
A shopkeeper who witnessed the incident said groups of youths were responsible for shouting at Shaun as he was sitting on the edge of the roof.
'Quite a few people were hanging around watching what was happening and the police were telling them to move on,' he said. 'Most just stopped for a few minutes and then left.'
En die keuze moeten we maar doodleuk accepteren? Dit soort ZIEK gedrag mag toch nooit normaal worden?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:37 schreef El_Matador het volgende:
En jawel hoor. Men buitelt weer over elkaar heen om maar vooral "de verziekte maatschappij", "de jeugd van tegenwoordig", "de GeenStijl-generatie" en wat al niet meer zij de zwartepiet toe te spelen.
Wat hier gebeurt, is een vrije keuze van jongeren die ziek in hun hoofd zijn. Zij kiezen ervoor om te gaan filmen of iemand springt.
Keihard mee oneens. Het gaat hier om slecht opgevoed tuig dat het normaal vindt om het werk van hulpdiensten te verstoren, om een suïcidaal iemand tot springen aan te zetten en om afzettingen van de politie te negeren, om foto's te maken. Je hebt gelijk: dat is niet ziek, dat is driedubbel ziek.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:37 schreef El_Matador het volgende:
Het vergoeilijken en het creeeren van allerlei apocalyptische waanbeelden over de jeugd anno 2008 slaat nergens op. Het draagt ook niet bij aan de veroordeling van deze jongeren in kwestie.
De wereld is niet ziek, de jeugd is niet ten dode opgeschreven (behalve degene die springen dan) en er is geen sprake van "volledig losgeslagen normen en waarden".
Dat jij niets wilt weten over de maatschappij is je goed recht, maar ga alsjeblieft niet beweren dat jij het als enige wél helder ziet. Als je dit voorval niet in een context weet te plaatsen, heb je de afgelopen jaren toch echt ergens in een rots gezeten.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:37 schreef El_Matador het volgende:
Laten we de zaken wel helder blijven zien in plaats van -makkelijk- te grijpen naar doemdenkerij over "de jeugd" dan wel "de maatschappij".
Ik heb niemand zien zeggen dat vroeger alles beter was.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:40 schreef Pappie_Culo het volgende:
Tsja, helemaal sporen doet het niet. Maar bespaar me het geneuzel over de geweldige jaren 50.
Ik denk dat je de context meer in globalisatie moet zien dan in gebrek aan opvoeding. Nouja, eventueel onvermogen om in een grotere wereld een veranderend waardepatroon te geven, ofzo. De hele dag door gaan overal ter wereld mensen op de gekste manieren dood. Nogal wiedes dat mensen zich meer bekommeren om de sociale cirkel, en minder om de rest. Of misschien dat ze dat vroeger ook al niet eens deden, maar dat ze er minder mee geconfronteerd werden.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 16:23 schreef Elfletterig het volgende:
Dat jij niets wilt weten over de maatschappij is je goed recht, maar ga alsjeblieft niet beweren dat jij het als enige wél helder ziet. Als je dit voorval niet in een context weet te plaatsen, heb je de afgelopen jaren toch echt ergens in een rots gezeten.
jij leest ook alleen maar wat je wilt lezen he?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:09 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het geijkte verhaaltje; de jongen was in de war en de rest van de wereld moet niet zeiken.
Het slachtofferdenken barst weer los.
Zelfmoordplegers zijn asociaal. Zeker degenen die zelfmoord plegen op manieren die anderen schaden, zoals door voor treinen te springen, maar eigenlijk iedereen die zichzelf van het leven beroofd terwijl ze mensen hebben om voor te zorgen of wat dan ook, is asociaal bezig.
Maar iemand is "in de war" en dus moet de hele wereld daar maar begrip -nee, erger; respect- voor hebben? Wat is dat voor houding?
Mensen die anderen vermoorden omdat ze "in de war" zijn, hemelen we hopelijk ook niet (meer) op. Waarom wel mensen die zichzelf moorden omdat ze "in de war" zijn?
dit trek je ook weer volledig uit de lucht, hoe kom je er in godsnaam bij dat ik geen begrip op kan maken voor hulpverleners en achterblijvers? waar haal je dat begrip voor de zelfmoordenaar in vrededsnaam vandaan???quote:Als het begrip voor de zelfmoordenaar zich verplaatst naar de hulpverleners en achterblijvers, denk ik dat het aantal zelfmoorden wel eens zou kunnen dalen. Hopelijk dringt het tot de zelfmoordenaar door hoe asociaal die bezig is.
Ik geef je volledig gelijk downthedrain. Maar volgens mij vindt minstens 80 procent in dit topic het ook gewoon ziek wat die mensen gedaan heeft, gelukkig.quote:
de keyboard internet heldenquote:Op woensdag 1 oktober 2008 17:48 schreef Strani het volgende:
Er zijn misschien een stuk of 5 users die er minder negatief tegenover staan.
mee eens zelfmoord is de makkelijkste weg en je zadelt er een hoop mensen mee opquote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:47 schreef speknek het volgende:
Ik vind het overigens vooral lullig voor z'n ouders, de gedachte dat ze hun kind niet wilde helpen. Voor de jongen heb ik weinig medelijden, die wilde en plein publique zelfmoord plegen om te shockeren, en mooi dat het niet gelukt is.
en ook hier ben ik het mee eensquote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:56 schreef Nosh het volgende:
[..]
Foto's en filmpjes maken van zo'n gruwelijk iets, om ze later met de wereld te kunnen delen:
'Kijk mam, daar zie je waar zijn ribben braken! Die ingewanden staan er ook lekker gedetailleerd op!'
Sorry, maar de ver-youtubing van de samenleving schiet echt door. Mensen hebben alleen nog maar empathie in hun kont als het makkelijk is om verontwaardiging op te brengen. Een puppy die door een soldaat van een klif afgegooid wordt krijgt 4 miljoen views en een storm van protest, maar ondertussen staan bij iedere vechtpartij een goede tien man met hun mobieltjes te kutten.
Echt te triest voor woorden, die apathie..
Ik denk dat zelfmoord niet altijd de gemakkelijkste weg is, in zekere zin is het wel de enige weg die een persoon denkt te moeten nemen. Zelfmoord is eigenlijk het laatste stukje van het uitschakelen van emoties die jou pijn kunnen doen en jou altijd blijven achtervolgen (ooit eens een opmerking gelezen dat emotionele pijn vaak pijnlijker is dan fysieke pijn omdat het altijd terug komt en nog steeds dezelfde pijn heeft als op het moment waarop het gebeurde).quote:Op woensdag 1 oktober 2008 18:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
mee eens zelfmoord is de makkelijkste weg en je zadelt er een hoop mensen mee op
Op het moment dat hij ziet dat ze die trampoline aan het uitladen zijn springt hij natuurlijk meteen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 18:57 schreef ARR-I het volgende:
Erg bizar dat van dat publiek. Maar wat ik me nu afvraag, die gozer heeft daar 3 uur gestaan en in die 3 uur hebben ze niets kunnen verzinnen om hem te redden. Ik kan er in 1 minuut al meerdere verzinnen:
- megagrote trampoline onderaan het gebouw
Vervolgens duikelt hij naar voren en valt hij alsnogquote:- tranq. gun en hem verdoven
En vervolgens vallen ze allebeiquote:- iemand het dak opsturen om op een sneaky wijze te bespringen
Bovendien denk ik dat als je met een tranq. gun van voren schiet het slachtoffer achterover valt...quote:Niet allemaal even uitvoerbaar maar in 3 uur kan je vast wel iets beters verzinnen dan ik in 1minuut.
Waarom?Ik zie er geen verschil in.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:42 schreef DroogDok het volgende:
Bij het "aanmoedigen" kan ik me nog wat voorstellen, maar het daarna foto's maken is nogal smakeloos.
Je begrijpt er weer niets van, zo blijkt. Lees mijn posts nog es door, reageer daarop en ik sta je te woord. Dit is te vaag.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 18:43 schreef sp3c het volgende:
overigens heeft el_matador zijn mond vol van de hulpverleners die tekort worden gedaan maar hoe valt dit te rijmen met de opmerkingen van diezelfde hulpverleners die zelf de hele situatie te gek voor worden vonden?
die hebben geen begrip voor zichzelf? Hemelen ze het slachtoffer (sorry, de dader) op omdat ze uren hebben geprobeerd hem er vanaf te praten?
wat een klerelijers
het slaat dan ook totaal nergens opquote:Op woensdag 1 oktober 2008 20:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je begrijpt er weer niets van, zo blijkt. Lees mijn posts nog es door, reageer daarop en ik sta je te woord. Dit is te vaag.
Er is natuurlijk een contrast.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 17:48 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik geef je volledig gelijk downthedrain. Maar volgens mij vindt minstens 80 procent in dit topic het ook gewoon ziek wat die mensen gedaan heeft, gelukkig.
Er zijn misschien een stuk of 5 users die er minder negatief tegenover staan.
Vermaak (en zeker dit soort vermaak) is een goede uitweg om het eigen lijden te vergeten. Vandaar ook dat er zoveel low-lifes op af komen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 18:54 schreef Seneca het volgende:
Zul je zien dat de overheid uiteindelijk YouTube gaat verbieden, terwijl dat helemaal niet de oorzaak van het probleem is, maar alleen maar aan het licht brengt hoe verknipt mensen daadwerkelijk zijn.
Er is echt niks nieuws aan de hand. In het oude Rome waren het Christenen die gekruisigd werden, in de Middeleeuwen heksen die op de brandstapel gegooid werden, in de Renaissance politici die onthoofd werden en tegenwoordig zijn het dus dit soort dingen. Het leiden van anderen is altijd al een populaire vorm van vermaak geweest.
Maatschappij? Denk dat het wel iets verder gaat als dat.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 16:00 schreef Jo0Lz het volgende:
De maatschappij is gewoon KUT.
Je hoeft niet op iemand te rekenen als je verkracht wordt in een park, en als je zelfmoord wil plegen, gaan mensen je aanmoedigen ook nog.
Dat niet iemand anders hem neergeschoten heeft, om hem even extra te helpen... Maar dat zal de volgende stap wel zijn.
Welke is dat?quote:Op donderdag 2 oktober 2008 10:38 schreef Wheelgunner het volgende:
Heeft Rammstein een mooi lied over...
Spring ?quote:
Goed voorbeeld!quote:
Daar dacht ik ook meteen aan.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 10:38 schreef Wheelgunner het volgende:
Heeft Rammstein een mooi lied over...
Vind ik dezer leuker:quote:
quote:I get up, and nothing gets me down.
You got it tough. Ive seen the toughest around.
And I know, baby, just how you feel.
Youve got to roll with the punches to get to whats real
Oh cant you see me standing here,
Ive got my back against the record machine
I aint the worst that youve seen.
Oh cant you see what I mean ?
Might as well jump. jump !
Might as well jump.
Go ahead, jump. jump !
Go ahead, jump.
Aaa-ohh hey you ! how said that ?
Baby how you been ?
You say you dont know, you wont know
Until we begin.
Well cant you see me standing here,
Ive got my back against the record machine
I aint the worst that youve seen.
Oh cant you see what I mean ?
Go ahead, jump.
Go ahead, jump.
(guitar solo)
(keyboard solo)
Go ahead, jump.
Get it and jump. jump !
Go ahead, jump.
quote:Jonge homo aangemoedigd tijdens zelfmoord
08-10-2008 | Nieuws
Vorige week heeft een 17-jarige homojongen zichzelf van het dak van een winkelcentrum in Derby, Groot-Brittannië, gegooid. Een menigte bleef toekijken en moedigde de jongen aan terwijl hij hij op het punt stond om zelfmoord te plegen. Kreten als "spring dan", "doe het nou maar" en "hoe ver kan jij stuiteren?" tekenden de sfeer.
Een ooggetuige, Alasdair Kay, vertelde aan de plaatselijke BBC-ploeg: "Ik was aan het winkelen met mijn familie en we wisten niet waarom het zo lang duurde voordat we van de parkeerplaats afkwamen. Toen zagen we de jongen op het dak staan van het winkelcentrum. Mensen waren aan het filmen en riepen dat hij naar beneden moest springen. Dat waren overigens niet alleen jongeren maar ook volwassenen van middelbare leeftijd."
Naar verluid zijn sommige van de eerdergenoemde filmpjes zelfs op het internet gezet door de toeschouwers.
Geen veroordeling
Volgens de politie waren er meer dan 300 mensen aan het toekijken hoe de jonge homo aan zijn eind kwam. Sommigen zelfs met hun kinderen. De politie slaagde er niet in om de jongen te redden. De toeschouwers zouden nadat de jongen dood op de grond terecht was gekomen, meteen naar het levenloze lichaam zijn gesneld om er foto's van te maken. Er is niemand gearresteerd.
Waarom de jongen precies zelfmoord pleegde, is onduidelijk, al wordt er wel van uit gegaan dat hij zelfmoord pleegde vanwege problemen met zijn geaardheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |